abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220831615
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:29 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Dit blijft toch wel mijn grootste guilty pleasure. Alles hierin was fout en vind het geweldig :@ _O-
Dit topic blijft een icoon uit onze beginjaren

ESF / [ZWI] Michael Von Der Heide - Il pleut de l'oor
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220833462
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:29 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Dit blijft toch wel mijn grootste guilty pleasure. Alles hierin was fout en vind het geweldig :@ _O-
Het was ook de buitencategorie guilty pleasure. Samen met ome Serhat.
pi_220833525
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:30 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Svante was vooral de man die interesse had om financieel meer uit het ESF te halen. Wat op zich wel redelijk was, want ondanks dat er toen nog veel meer mensen keken dan nu werd er weinig mee gedaan. Maar televoting werd daarin heilig verklaard, en het bijeffect dat dat allerlei vage troep zou aantrekken werd niet voorzien of gewoon voor lief genomen.

Het lastige was ook dat veel landen als de Big4, de Scandi’s en diaspora-landen vrijwel allemaal nog recente zeer goede uitslagen hadden, en sowieso altijd of vaak in de finale meededen, en dus geen dringende reden hadden iets te veranderen. Het waren vooral kleine West-Europese landen die getroffen werden.
De televoting bracht natuurlijk ook bakken met geld op. Ondertussen verschoof het ESF van een kneuterige liedjeswedstrijd naar een tv-spektakel dat draaide op visuals en keiharde competitie. En wij bleven doen alsof het nog 1995 was. Dan kom je niet meer weg met “we sturen wel gewoon iemand, we kijken wel wie wil”. Terwijl Oekraïne ondertussen een show met vuurwerk, rook en lasers heeft.
pi_220833563
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:54 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]De eerste paar jaar onder AVROTROS was het ook hopeloos. Voor de fusie behandelde de TROS het alsof het een Europees muziekfeest op het plein was (dixit Daniël Dekker, opdat we nooit vergeten) met het daarbij horende kaliber inzendingen. Pas na Anouk en TCL kreeg de zaak een serieuze tractie met goede artiesten die de vrije hand kregen. Ik heb destijds al gezegd “als we deze lijn doortrekken kunnen we binnen 5 jaar winnen”. Ik ben toen door iedereen uitgelachen (niet hier op FOK!ESF maar buiten :P ) maar het is wel gelukt.

En als we de draad weer oppakken met goede artiesten en originele, kwalitatieve producties dan kunnen we binnen 10 jaar weer winnen. Jullie mogen dit in 2036 quoten :)
Dat is waar, maar ze hebben het wel geprobeerd. Die eerdere pogingen met Sieneke, 3JS en een Nationaal Songfestival geproduceerd door John de Mol (met vooral ex-Voice deelnemers, en Indiana Joan als winnaar) zijn idd mislukt, maar het waren wel pogingen van de TROS om het telkens heel anders aan te pakken dan het mislukte jaar ervoor.

Voor 2013 had de TROS het plan voor een groot Nationaal Songfestival, met voorrondes, naar Zweeds voorbeeld. Allerlei artiesten hadden toen al iets ingestuurd. Ze hadden een soort brievenbus bak buiten het TROS-gebouw, en de hele zooi aan B- en C-artiesten kwamen langs om er een liedje in te gooien. Toen kwam Anouk met haar bericht, en zei de TROS in eerste instantie dat ze welkom was om ook in te sturen en mee te doen. Onder druk van de fans en media heeft de TROS toen uiteindelijk die hele show afgeblazen, en Anouk intern geselecteerd.

Terwijl het een atypische inzending was voor de TROS. Hebben ze toch maar mooi gedaan. En met dat besluit is alles veranderd. Daar verdienen ze uiteindelijk toch ook de kudos voor. Ze hebben toen geluisterd naar de fans.
pi_220833607
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:45 schreef NLpop het volgende:

[..]
Dat is waar, maar ze hebben het wel geprobeerd. Die eerdere pogingen met Sieneke, 3JS en een Nationaal Songfestival geproduceerd door John de Mol (met vooral ex-Voice deelnemers, en Indiana Joan als winnaar) zijn idd mislukt, maar het waren wel pogingen van de TROS om het telkens heel anders aan te pakken dan het mislukte jaar ervoor.

Voor 2013 had de TROS het plan voor een groot Nationaal Songfestival, met voorrondes, naar Zweeds voorbeeld. Allerlei artiesten hadden toen al iets ingestuurd. Ze hadden een soort brievenbus bak buiten het TROS-gebouw, en de hele zooi aan B- en C-artiesten kwamen langs om er een liedje in te gooien. Toen kwam Anouk met haar bericht, en zei de TROS in eerste instantie dat ze welkom was om ook in te sturen en mee te doen. Onder druk van de fans en media heeft de TROS toen uiteindelijk die hele show afgeblazen, en Anouk intern geselecteerd.

Terwijl het een atypische inzending was voor de TROS. Hebben ze toch maar mooi gedaan. En met dat besluit is alles veranderd. Daar verdienen ze uiteindelijk toch ook de kudos voor. Ze hebben toen geluisterd naar de fans.
Aan de energie van de (toen nog) TROS lag het niet. Alleen de aanpak was verkeerd. Het was te klein, te amateuristisch, alsof het een volksfeest was. Ze wilden vooral iets sturen wat herkenbaar Nederlands was. Ze hebben later - door schade en schande - pas geleerd dat het een keiharde internationale competitie is en geen gezellig liedjesfeest. Toen ze daar eenmaal naar gingen handelen begon het vrijwel meteen te lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Spablauw214 op 18-05-2026 17:01:57 ]
pi_220833741
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Aan de energie van de (toen nog) TROS lag het niet. Alleen de aanpak was verkeerd. Het was te klein, te amateuristisch, alsof het een volksfeest was. Ze wilden vooral iets sturen wat herkenbaar Nederlands was. Ze hebben later - door schade en schande - pas geleerd dat het een keiharde internationale competitie is en geen
gezellig liedjesfeest. Toen ze daar eenmaal naar gingen handelen begon het vrijwel meteen te lopen.
Dat was de uitkomst, daar heb je gelijk in. Maar de intentie was er wel bij de TROS. Meer dan bij de NOS voorheen.

Dat jaar met Vader Abraham en Sieneke hadden ze volgens mij gekeken naar de Britse voorronde, waar ze met Andrew Lloyd Webber en Jade Ewen net top 5 gescoord hadden. Dat concept was interessant. Maar de uitvoering.. ja... hahaha. Toch heeft het wel een legendarische NSF opgeleverd, met die coin toss en alles. En Sieneke deed het uiteindelijk best leuk in Oslo. Met draaiorgel erbij. Hilarische kitsch. Ik vond het beter dan "Shine".

3JS was ik voor. Vond ik een goede keuze. Helaas, staging als een concert ipv tv-show, en bar slechte loting. Maar ik vind het tof dat ze het gedaan hebben. 3JS hoeven zich van mij niet te schamen. Ze hebben ja gezegd in een tijd dat de meeste goede artiesten pertinent weigerden om het Songfestival te doen. Hebben ze lef getoond. Ook al was het resultaat jammer.

John de Mol blies daarna hoog van de toren. Hij zou met een nieuwe Nationaal Songfestival Nederland wel even uit het moeras trekken, en eindelijk kwalificatie leveren. Dat werd ook een drama. Maar de TROS was toen in feite alleen verantwoordelijk voor de keuze om John de Mol de inzending te laten kiezen en produceren.

Sorry voor de rant :@ ik blijf de TROS en nu AVROTROS verdedigen, omdat ik geloof dat de weg omhoog toen al was ingezet. Het rock bottom dieptepunt voor mij was 2009.
pi_220833752
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:20 schreef NLpop het volgende:

[..]
Dat was de uitkomst, daar heb je gelijk in. Maar de intentie was er wel bij de TROS. Meer dan bij de NOS voorheen.

Dat jaar met Vader Abraham en Sieneke hadden ze volgens mij gekeken naar de Britse voorronde, waar ze met Andrew Lloyd Webber en Jade Ewen net top 5 gescoord hadden. Dat concept was interessant. Maar de uitvoering.. ja... hahaha. Toch heeft het wel een legendarische NSF opgeleverd, met die coin toss en alles. En Sieneke deed het uiteindelijk best leuk in Oslo. Met draaiorgel erbij. Hilarische kitsch. Ik vond het beter dan "Shine".

3JS was ik voor. Vond ik een goede keuze. Helaas, staging als een concert ipv tv-show, en bar slechte loting. Maar ik vind het tof dat ze het gedaan hebben. 3JS hoeven zich van mij niet te schamen. Ze hebben ja gezegd in een tijd dat de meeste goede artiesten pertinent weigerden om het Songfestival te doen. Hebben ze lef getoond. Ook al was het resultaat jammer.

John de Mol blies daarna hoog van de toren. Hij zou met een nieuwe Nationaal Songfestival Nederland wel even uit het moeras trekken, en eindelijk kwalificatie leveren. Dat werd ook een drama. Maar de TROS was toen in feite alleen verantwoordelijk voor de keuze om John de Mol de inzending te laten kiezen en produceren.

Sorry voor de rant :@ ik blijf de TROS en nu AVROTROS verdedigen, omdat ik geloof dat de weg omhoog toen al was ingezet. Het rock bottom dieptepunt voor mij was 2009.
Ik vond Sieneke nog wel grappig maar die vals zingende indiaan was wel het dieptepunt
pi_220833802
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:25 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het was ook de buitencategorie guilty pleasure. Samen met ome Serhat.
Ome Serhat ben ik inmiddels gaan beschouwen als een echte cult classic :P
pi_220833910
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:20 schreef NLpop het volgende:

[..]
Dat was de uitkomst, daar heb je gelijk in. Maar de intentie was er wel bij de TROS. Meer dan bij de NOS voorheen.

Dat jaar met Vader Abraham en Sieneke hadden ze volgens mij gekeken naar de Britse voorronde, waar ze met Andrew Lloyd Webber en Jade Ewen net top 5 gescoord hadden. Dat concept was interessant. Maar de uitvoering.. ja... hahaha. Toch heeft het wel een legendarische NSF opgeleverd, met die coin toss en alles. En Sieneke deed het uiteindelijk best leuk in Oslo. Met draaiorgel erbij. Hilarische kitsch. Ik vond het beter dan "Shine".

3JS was ik voor. Vond ik een goede keuze. Helaas, staging als een concert ipv tv-show, en bar slechte loting. Maar ik vind het tof dat ze het gedaan hebben. 3JS hoeven zich van mij niet te schamen. Ze hebben ja gezegd in een tijd dat de meeste goede artiesten pertinent weigerden om het Songfestival te doen. Hebben ze lef getoond. Ook al was het resultaat jammer.

John de Mol blies daarna hoog van de toren. Hij zou met een nieuwe Nationaal Songfestival Nederland wel even uit het moeras trekken, en eindelijk kwalificatie leveren. Dat werd ook een drama. Maar de TROS was toen in feite alleen verantwoordelijk voor de keuze om John de Mol de inzending te laten kiezen en produceren.

Sorry voor de rant :@ ik blijf de TROS en nu AVROTROS verdedigen, omdat ik geloof dat de weg omhoog toen al was ingezet. Het rock bottom dieptepunt voor mij was 2009.
De TROS heeft toch vooral geprofiteerd van de aanmelding van Anouk en de veranderde tijdgeest (het land ging vanaf Sieneke inzien dat de wanprestaties geen complot tegen Nederland waren, maar gewoon een gebrek aan kwaliteit). Met de druk van de media ging het idee dat Anouk zich mocht aanmelden voor de voorronde van tafel en gingen we permanent over naar een interne selectie.

Dat was inderdaad wel de oplossing van alle problemen. Maar aangezien we in 2011 en 2012 niet noemenswaardig beter bezig waren dan een jaar of vijf ervoor, vrees ik dat we zonder Anouk nog wel een paar jaar hadden aangerommeld.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220833922
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:20 schreef NLpop het volgende:

[..]
Dat was de uitkomst, daar heb je gelijk in. Maar de intentie was er wel bij de TROS. Meer dan bij de NOS voorheen.

Dat jaar met Vader Abraham en Sieneke hadden ze volgens mij gekeken naar de Britse voorronde, waar ze met Andrew Lloyd Webber en Jade Ewen net top 5 gescoord hadden. Dat concept was interessant. Maar de uitvoering.. ja... hahaha. Toch heeft het wel een legendarische NSF opgeleverd, met die coin toss en alles. En Sieneke deed het uiteindelijk best leuk in Oslo. Met draaiorgel erbij. Hilarische kitsch. Ik vond het beter dan "Shine".

3JS was ik voor. Vond ik een goede keuze. Helaas, staging als een concert ipv tv-show, en bar slechte loting. Maar ik vind het tof dat ze het gedaan hebben. 3JS hoeven zich van mij niet te schamen. Ze hebben ja gezegd in een tijd dat de meeste goede artiesten pertinent weigerden om het Songfestival te doen. Hebben ze lef getoond. Ook al was het resultaat jammer.

John de Mol blies daarna hoog van de toren. Hij zou met een nieuwe Nationaal Songfestival Nederland wel even uit het moeras trekken, en eindelijk kwalificatie leveren. Dat werd ook een drama. Maar de TROS was toen in feite alleen verantwoordelijk voor de keuze om John de Mol de inzending te laten kiezen en produceren.

Sorry voor de rant :@ ik blijf de TROS en nu AVROTROS verdedigen, omdat ik geloof dat de weg omhoog toen al was ingezet. Het rock bottom dieptepunt voor mij was 2009.
Ik vind het geen rant. Gewoon een prima observatie imo. Ik denk dat de TROS-jaren achteraf het beste te beschrijven zijn als een “tussenfase” waarin Nederland zichzelf opnieuw moest positioneren op het ESF.

Shalalie was een ouderwets, beetje folkloristisch lied en meer geschikt voor het rondje Nederlandstalige inhakers in de kroeg dan voor een internationale competitie. Aan Sieneke heeft het niet gelegen, het zijn Kartner en de TROS geweest die haar met dit gedrocht naar Oslo hebben gestuurd. 3JS hadden een veel te onopvallend lied, daarnaast was de act veel te simpel en ze wisten volgens mij ook niet echt raad met het enorme podium. Het lied van Joan was charmant en nostalgisch en had de gunfactor maar de act was rommelig, van het niveau groep 8-musical en de uitvoering op z’n zachtst niet helemaal zuiver. Je ziet dat de organisatie echt wel wat probeerde, om te kijken wat werkte en er tenminste tijd, aandacht en energie in stak itt de NOS. Uiteindelijk is het wel gewoon het fundament waarop het latere succes is gebouwd. Dus ik bedoel het ook niet als TROS-bashing ofzo.
pi_220834049
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:50 schreef Spablauw214 het volgende:[..]
Ik vind het geen rant. Gewoon een prima observatie imo. Ik denk dat de TROS-jaren achteraf het beste te beschrijven zijn als een “tussenfase” waarin Nederland zichzelf opnieuw moest positioneren op het ESF.

Shalalie was een ouderwets, beetje folkloristisch lied en meer geschikt voor het rondje Nederlandstalige inhakers in de kroeg dan voor een internationale competitie. Aan Sieneke heeft het niet gelegen, het zijn Kartner en de TROS geweest die haar met dit gedrocht naar Oslo hebben gestuurd. 3JS hadden een veel te onopvallend lied, daarnaast was de act veel te simpel en ze wisten volgens mij ook niet echt raad met het enorme podium. Het lied van Joan was charmant en nostalgisch en had de gunfactor maar de act was rommelig, van het niveau groep 8-musical en de uitvoering op z’n zachtst niet helemaal zuiver. Je ziet dat de organisatie echt wel wat probeerde, om te kijken wat werkte en er tenminste tijd, aandacht en energie in stak itt de NOS. Uiteindelijk is het wel gewoon het fundament waarop het latere succes is gebouwd. Dus ik bedoel het ook niet als TROS-bashing ofzo.
Mee eens! Ja ik zeg sorry voor de rant omdat dit eigenlijk een topic is over de finale van 2026. Maar op zich relevant in discussie terug naar NOS of door met AVROTROS. Ik vind dat een mooie omschrijving: fundament voor het latere succes ^O^

quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:46 schreef Fred_B het volgende:

[..]
De TROS heeft toch vooral geprofiteerd van de aanmelding van Anouk en de veranderde tijdgeest (het land ging vanaf Sieneke inzien dat de wanprestaties geen complot tegen Nederland waren, maar gewoon een gebrek aan kwaliteit). Met de druk van de media ging het idee dat Anouk zich mocht aanmelden voor de voorronde van tafel en gingen we permanent over naar een interne selectie.

Dat was inderdaad wel de oplossing van alle problemen. Maar aangezien we in 2011 en 2012 niet noemenswaardig beter bezig waren dan een jaar of vijf ervoor, vrees ik dat we zonder Anouk nog wel een paar jaar hadden aangerommeld.
Dat zou kunnen idd. Maar Cornald heeft ook een belangrijke rol gespeeld in het herstel. De fusie met de AVRO ook.
pi_220835173
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 17:24 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik vond Sieneke nog wel grappig maar die vals zingende indiaan was wel het dieptepunt
Zeker niet! Als er alleen televote geweest was, was ze gewoon naar de finale gegaan. De jury gaf helaas de voorkeur aan andere acts. In tegenstelling tot het jaar ervoor zocht Joan de camera op en zat er een idee achter de act. Het was dan wel een slecht idee, maar goed, de 3Js hadden helemaal geen idee. Als Joan zuiver zong, zaten we dat jaar gewoon in de finale.
pi_220835186
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:23 schreef BillDauterive het volgende:

[..]
Zeker niet! Als er alleen televote geweest was, was ze gewoon naar de finale gegaan. De jury gaf helaas de voorkeur aan andere acts. In tegenstelling tot het jaar ervoor zocht Joan de camera op en zat er een idee achter de act. Het was dan wel een slecht idee, maar goed, de 3Js hadden helemaal geen idee. Als Joan zuiver zong, zaten we dat jaar gewoon in de finale.
Tja dan zeg je er iets bij, als ze zuiver zong, maar het was erg vals
  maandag 18 mei 2026 @ 22:52:03 #264
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220836256
Meer dan 3 miljoen kijkers in Australië
https://www.sbs.com.au/ab(...)e-in-for-eurovision/
pi_220839186
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 22:52 schreef Momo het volgende:
Meer dan 3 miljoen kijkers in Australië
https://www.sbs.com.au/ab(...)e-in-for-eurovision/
Dat is wel het totale bereik van de zes uitzendingen (3x live in de zeer vroege ochtend en herhalingen op vrijdagavond, zaterdagavond en zondagavond). De finale zelf had bij elkaar 631.000 kijkers. Dat is overigens wel een hoge score, veel hoger dan in de jaren na de eerste deelname.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 10:06:53 #266
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220859506


Ik snap nog steeds niet waarom de juries Roemenië zo laag hebben gescoord?
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 11:12:31 #267
375570 crew  Cyan9
pi_220860020
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 10:06 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Ik snap nog steeds niet waarom de juries Roemenië zo laag hebben gescoord?
Misschien toch (f)ophef over de tekst?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')