abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220827361
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:46 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik denk dat ik Niall Horan wel geschikt vind. Maar ik denk dat hemel en aarde bewogen moeten worden voordat hij er ook maar over na wil denken :P
Niall Horan is natuurlijk wel Iers :P
  zondag 17 mei 2026 @ 19:02:01 #227
180073 superniger
90+3 Ramos
pi_220827388
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?

Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft. :)

*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Die 2 mogen blijven.

Doei Cornald Maas en AvroTros.
Opgestaan plaats vergaan.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  ESF Reporter zondag 17 mei 2026 @ 19:07:29 #228
87554 Cee
Welluk?
pi_220827426
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:45 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Volgens Aran was er geen buzz rondom Bangaranga, die heeft dus duidelijk niet opgelet na donderdag.
Die ligt altijd een paar dagen achter op de hype omdat hij eerst alle social medias etc van de fan community moet doorlezen.
pi_220827887
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:59 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Niall Horan is natuurlijk wel Iers :P
Oh shit ja :P
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 21:38:19 #230
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220828479
Mijn zussen vond dat Finland moest winnen. Ik was best van het nummer "choke me" een songtekst met lef. Ja van mij had Roemenië mogen winnen

Bulgarije opzich geen slecht nummer. Maar 10 jaar geleden had dit nummer in de middenmoot geëindigd
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_220828508
De Rest of World gaf zijn 12 punten aan Bulgarije en had slechts 6 punten over voor Israel. Dat verbaast me.
pi_220829330
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?

Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft. :)

*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.

Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.

Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
pi_220829582
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 01:11 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.

Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.

Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.

Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS :)
pi_220829961
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.

Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS :)
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220830047
quote:
11s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:43 schreef BillDauterive het volgende:
De Rest of World gaf zijn 12 punten aan Bulgarije en had slechts 6 punten over voor Israel. Dat verbaast me.
Viel mij ook al op ja. Ik zag net ergens anders het rijtje van de Italiaanse televote voorbij komen, mijn voorzichtige conclusie is dat de nieuwe regels toch wel een beetje geholpen lijken te hebben als je kijkt naar de verhoudingen in relatie tot 2024 en 2025:

Semi 1:

31.39% Moldova
24.13% Israel
10.86% San Marino
5.01% Serbia
4.65% Poland
3.83% Croatia
3.65% Finland
3.48% Greece
2.91% Montenegro
2.00% Lithuania

Final:

21.98% Moldova
14.14% Romania
11.37% Israel
10.59% Albania
10.21% Ukraine
7.45% Bulgaria
2.87% Greece
2.36% Finland
2.16% Poland
2.02% Australia
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 18 mei 2026 @ 09:47:22 #236
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220830098
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 01:11 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.

Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.

Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
AVROTROS zou het Songfestival nooit meer terug mogen krijgen na dat achterlijke statement van hun.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220830780
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 09:13 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
België is altijd een beetje hit or miss. Ze hebben goede inzendingen gehad, vooral in de RTBF-jaren, maar soms zitten er ook onbegrijpelijke nummers tussen. Duitsland is ook al jaren weinig bijzonders.

Maar de NOS gooide er op het laatst ook wel echt met de pet naar. Treble was niets minder dan een gênante vertoning (imo een groter dieptepunt dan Sieneke, die een oneindige hoeveelheid drek over zich heen kreeg maar als 18-jarig meisje ook maar gewoon naar Oslo werd gestuurd met een infantiel nummer), Edsilia en Hind met hun off the shelf-generieke nummertjes en de Toppers. Niets kwam ook maar in de buurt van kwalificatie. Als je achteraf kijkt hoe ontzettend lui en low budget het was kan je je wel afvragen waarom ze ermee door gingen en niet gewoon gestopt zijn.
pi_220830990
Heb weinig gevolgd maar wel gezien dat Israël op een haartje na won. Dat zou wat zijn geweest zeg! O-)
pi_220831025
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
België is altijd een beetje hit or miss. Ze hebben goede inzendingen gehad, vooral in de RTBF-jaren, maar soms zitten er ook onbegrijpelijke nummers tussen. Duitsland is ook al jaren weinig bijzonders.

Maar de NOS gooide er op het laatst ook wel echt met de pet naar. Treble was niets minder dan een gênante vertoning (imo een groter dieptepunt dan Sieneke, die een oneindige hoeveelheid drek over zich heen kreeg maar als 18-jarig meisje ook maar gewoon naar Oslo werd gestuurd met een infantiel nummer), Edsilia en Hind met hun off the shelf-generieke nummertjes en de Toppers. Niets kwam ook maar in de buurt van kwalificatie. Als je achteraf kijkt hoe ontzettend lui en low budget het was kan je je wel afvragen waarom ze ermee door gingen en niet gewoon gestopt zijn.
Ik denk dat geen van de andere omroepen interesse had om het over te nemen, en dat helemaal stoppen, zoals bijvoorbeeld Oostenrijk een paar keer deed in die jaren, ook weer te ver ging. Dus bleef dat doormodderen.

De finale-uitzending van zaterdag was ondanks alles nog steeds iets beter bekeken dan die in 2008, die geloof ik iets van 750.000 kijkers had. En dat was in een tijd dat allerlei doorsnee programma’s nog ruim boven de twee miljoen kijkers gingen. Dus er was gewoon een enorme desinteresse voor het ESF.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220831094
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:27 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik denk dat geen van de andere omroepen interesse had om het over te nemen, en dat helemaal stoppen, zoals bijvoorbeeld Oostenrijk een paar keer deed in die jaren, ook weer te ver ging. Dus bleef dat doormodderen.

De finale-uitzending van zaterdag was ondanks alles nog steeds iets beter bekeken dan die in 2008, die geloof ik iets van 750.000 kijkers had. En dat was in een tijd dat allerlei doorsnee programma’s nog ruim boven de twee miljoen kijkers gingen. Dus er was gewoon een enorme desinteresse voor het ESF.
2008 was dan ook het absolute hoogtepunt (dieptepunt?) qua kermis en hysteria, met Dustin the Turkey en Leto Svet. De kwaliteit was ruk evenals Rusland dat volledig over de top ging, want ze wilden per se winnen. Nederland was op voorhand kansloos. In die tijd schaamde je je bijna dat je keek. Vanaf dat moment is het uiteindelijk wel langzaam beter geworden.
pi_220831104
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.

Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS :)
Ben ik het helemaal mee eens!

quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 09:13 schreef Fred_B het volgende:[..]
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
Ja precies.

Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.

Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.

Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
  ESF Reporter maandag 18 mei 2026 @ 12:44:00 #242
87554 Cee
Welluk?
pi_220831112
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:22 schreef Chea49 het volgende:
Heb weinig gevolgd maar wel gezien dat Israël op een haartje na won. Dat zou wat zijn geweest zeg! O-)
Niet op een haartje na, het was zelfs het grootste verschil in punten tussen de nummer 1 en 2 sinds tijden.

Maar ik had liever een splitscreen tussen Bulgarije en Roemenië gezien.
pi_220831151
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:44 schreef Cee het volgende:

[..]
Niet op een haartje na, het was zelfs het grootste verschil in punten tussen de nummer 1 en 2 sinds tijden.

Maar ik had liever een splitscreen tussen Bulgarije en Roemenië gezien.
En dan hosten op een eiland in het midden van de Donau :Y
pi_220831168
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:41 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
2008 was dan ook het absolute hoogtepunt (dieptepunt?) qua kermis en hysteria, met Dustin the Turkey en Leto Svet. De kwaliteit was ruk evenals Rusland dat volledig over de top ging, want ze wilden per se winnen. Nederland was op voorhand kansloos. In die tijd schaamde je je bijna dat je keek. Vanaf dat moment is het uiteindelijk wel langzaam beter geworden.
Het ESF zelf was in de jaren ‘00 uiteraard ook een drama. Maar dat Nederland daar een stuk slechter doorheen kwam dan bijvoorbeeld diverse Scandinavische landen, lag toch wel een voor een groot deel aan de totale desinteresse van degenen die er verantwoordelijk voor waren.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220831214
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ben ik het helemaal mee eens!
[..]
Ja precies.

Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.

Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.

Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
De hele benadering van de NOS was duidelijk met het idee dat ze leuke kijkcijfers zouden pakken en een paar keer extra in de Top 100 van het jaaroverzicht zouden schitteren. Dat is duidelijk niet uitgekomen. Al zullen die met een Nederlandse deelnemer ongetwijfeld omhoog gaan, in elk geval voor één semi, dus dat uitgangspunt van de NOS zal vast niet veranderd zijn.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220831218
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ben ik het helemaal mee eens!
[..]
Ja precies.

Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.

Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.

Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
De eerste paar jaar onder AVROTROS was het ook hopeloos. Voor de fusie behandelde de TROS het alsof het een Europees muziekfeest op het plein was (dixit Daniël Dekker, opdat we nooit vergeten) met het daarbij horende kaliber inzendingen. Pas na Anouk en TCL kreeg de zaak een serieuze tractie met goede artiesten die de vrije hand kregen. Ik heb destijds al gezegd “als we deze lijn doortrekken kunnen we binnen 5 jaar winnen”. Ik ben toen door iedereen uitgelachen (niet hier op FOK!ESF maar buiten :P ) maar het is wel gelukt.

En als we de draad weer oppakken met goede artiesten en originele, kwalitatieve producties dan kunnen we binnen 10 jaar weer winnen. Jullie mogen dit in 2036 quoten :)
pi_220831329
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:50 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het ESF zelf was in de jaren ‘00 uiteraard ook een drama. Maar dat Nederland daar een stuk slechter doorheen kwam dan bijvoorbeeld diverse Scandinavische landen, lag toch wel een voor een groot deel aan de totale desinteresse van degenen die er verantwoordelijk voor waren.
Het festival werd in die jaren natuurlijk ook gedomineerd door Oost-Europese landen die nieuw waren, met belachelijke acts die gestuwd werden door de televoting. Nederland wist zich daar slecht een houding aan te geven, als land dat niet profiteert van diaspora- of blocvoting en niet per se veel vrienden heeft. Want welke serieuze artiest gaat tussen die freakshow staan om vervolgens in de semi te stranden? Andere traditionele deelnemers zoals Zwitserland en Oostenrijk zag je daar in die tijd ook mee struggelen. De Zwitsers hebben ook jarenlang alleen maar braderiekneiters gestuurd zoals Il Pleut de l’Or enzo.

In Nederland was er niemand die de zaak durfde op te pakken en uit de stront te trekken. Tegelijk zijn we een beetje geholpen door de organisatie, want die zagen na de winst van Lordi ook wel in dat dit zo niet houdbaar was en de kwaliteit omhoog moest. Ik denk dat Molitva een geschenk uit de hemel was, als Verka had gewonnen was het lot vermoedelijk wel bezegeld geweest.
pi_220831348
Wat bij mij ineens de vraag oproept: Svante Stockselius was in die jaren de baas van het ESF. Waarom is er niet al veel eerder bijgestuurd door de EBU? Heeft iemand daar informatie over?
pi_220831589
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:04 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Andere traditionele deelnemers zoals Zwitserland en Oostenrijk zag je daar in die tijd ook mee struggelen. De Zwitsers hebben ook jarenlang alleen maar braderiekneiters gestuurd zoals Il Pleut de l’Or enzo.

Dit blijft toch wel mijn grootste guilty pleasure. Alles hierin was fout en vind het geweldig :@ _O-
pi_220831597
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:08 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat bij mij ineens de vraag oproept: Svante Stockselius was in die jaren de baas van het ESF. Waarom is er niet al veel eerder bijgestuurd door de EBU? Heeft iemand daar informatie over?
Svante was vooral de man die interesse had om financieel meer uit het ESF te halen. Wat op zich wel redelijk was, want ondanks dat er toen nog veel meer mensen keken dan nu werd er weinig mee gedaan. Maar televoting werd daarin heilig verklaard, en het bijeffect dat dat allerlei vage troep zou aantrekken werd niet voorzien of gewoon voor lief genomen.

Het lastige was ook dat veel landen als de Big4, de Scandi’s en diaspora-landen vrijwel allemaal nog recente zeer goede uitslagen hadden, en sowieso altijd of vaak in de finale meededen, en dus geen dringende reden hadden iets te veranderen. Het waren vooral kleine West-Europese landen die getroffen werden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')