abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220824916
Ik vond de mannelijke presentator zijn styling bijzonder. Met een soort van pornosnor in een aladdin pak.
  zondag 17 mei 2026 @ 16:54:23 #202
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220826036
https://www.instagram.com/p/DYa3EXaIhc3/

Deze man uit Cyprus heeft een cover gemaakt van Bangaranga _O_
pi_220826095
twitter

Het zwaartepunt van het ESF verschuift naar Oost-Europa. Daar komen dit soort geneugten standaard bij.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  zondag 17 mei 2026 @ 17:18:52 #204
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_220826383
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 08:12 schreef Cupfighter het volgende:
Tevreden met Bulgarije als winnaar
Roemenie mijn favoriet derde
Australië ook hoog
En gelukkig geen Israël als winnaar
Amen
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroïd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
  zondag 17 mei 2026 @ 17:19:54 #205
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_220826403
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 14:16 schreef Arcee het volgende:
Leuke winnaar. ^O^ *O*

Gelukkig geen Israël, Oekraïne of het gedoodverfde Finland.




Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroïd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
pi_220826489
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?

Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft. :)

*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zondag 17 mei 2026 @ 17:38:34 #207
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_220826689
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?

Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft. :)

*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Ze vulden elkaar goed aan. Henry iets rustiger en Jeroen iets enthousiaster.
En ze zijn allebei ook echt grote fans.

Misschien dat ze af en toe iets meer stiltes hadden mogen laten vallen maar ook voor mij een dikke voldoende.

Vraag me wel af hoe Jeroen dat heeft volgehouden. En elke dag van 6-9 op de radio en vrijdag naar NL gevlogen voor Jan-Willem ruimt op en de hele festivalweek.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_220826758
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?

Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft. :)

*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Jeroen en Henry waren erg prettig :Y
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zondag 17 mei 2026 @ 18:00:46 #209
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_220826939
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:46 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Jeroen en Henry waren erg prettig :Y
Vond ze te aanwezig. Verstond erg weinig van de uitzending door dat gebrabbel
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 mei 2026 @ 18:04:53 #210
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_220826970
Ik denk dat veel juryleden gewoon op Bulgarije hebben gestemd omdat ze dachten dat dat meeste kans had op Israël van de winst te houden.

Ik vond Bulgarije een prima nummer en geen problemen mee dat het heeft gewonnen, maar onder normale omstandigheden zou Bulgarije echt niet de nummer 1 bij de jury zijn geweest. Geloof daar helemaal niks van.
  zondag 17 mei 2026 @ 18:05:57 #211
427465 Poepz0r
Poepz0r
pi_220826977
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:04 schreef Evenstar het volgende:
Ik denk dat veel juryleden gewoon op Bulgarije hebben gestemd omdat ze dachten dat dat meeste kans had op Israël van de winst te houden.

Ik vond Bulgarije een prima nummer en geen problemen mee dat het heeft gewonnen, maar onder normale omstandigheden zou Bulgarije echt niet de nummer 1 bij de jury zijn geweest. Geloof daar helemaal niks van.
Ik denk het wel. Complete plaatje was in orde
pi_220827003
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:04 schreef Evenstar het volgende:
Ik denk dat veel juryleden gewoon op Bulgarije hebben gestemd omdat ze dachten dat dat meeste kans had op Israël van de winst te houden.

Ik vond Bulgarije een prima nummer en geen problemen mee dat het heeft gewonnen, maar onder normale omstandigheden zou Bulgarije echt niet de nummer 1 bij de jury zijn geweest. Geloof daar helemaal niks van.
Ik denk dat het dezelfde doelgroep had als liedjes als SloMo en Unicorn, die een goed totaalpakket hebben. Het is niet zo dat jury's alleen voor goedgezongen ballads gaan.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 18:09:38 #213
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220827010
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 00:15 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ik ga echt huilen als bangaranga wint
lol + lol = hihi
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 18:11:52 #214
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220827023
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:04 schreef Evenstar het volgende:
Ik denk dat veel juryleden gewoon op Bulgarije hebben gestemd omdat ze dachten dat dat meeste kans had op Israël van de winst te houden.

Ik vond Bulgarije een prima nummer en geen problemen mee dat het heeft gewonnen, maar onder normale omstandigheden zou Bulgarije echt niet de nummer 1 bij de jury zijn geweest. Geloof daar helemaal niks van.
Mooie balans tegenover de overload aan stemmen aan Israëlisch adres in dat opzicht.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 18:15:48 #215
446930 crew  ESF1Gamer
pi_220827053
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:38 schreef usagi414 het volgende:

[..]
Ze vulden elkaar goed aan. Henry iets rustiger en Jeroen iets enthousiaster.
En ze zijn allebei ook echt grote fans.

Misschien dat ze af en toe iets meer stiltes hadden mogen laten vallen maar ook voor mij een dikke voldoende.

Vraag me wel af hoe Jeroen dat heeft volgehouden. En elke dag van 6-9 op de radio en vrijdag naar NL gevlogen voor Jan-Willem ruimt op en de hele festivalweek.
Jeroen had op donderdag en vrijdagochtend geen ochtendshow op de radio. Dat waren die 2 ochtenden 2 andere dj's.

Hoe ze met het tv-programma hebben opgelost, weet ik niet. Misschien vorig weekend opgenomen?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_220827084
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:00 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Het zwaartepunt van het ESF verschuift naar Oost-Europa. Daar komen dit soort geneugten standaard bij.
De Moldavische regering sorteert voor op aansluiting bij Roemenië. Dan moet je niet een soort negatief charme-offensief houden :P

Al denk ik dat het in de praktijk geen fluit uitmaakt.
pi_220827093
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?

Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft. :)

*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Ik miste toch de historie, achtergrond en feitjes van Cornald.
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 18:24:42 #218
375570 crew  Cyan9
pi_220827133
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:00 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Het zwaartepunt van het ESF verschuift naar Oost-Europa. Daar komen dit soort geneugten standaard bij.
De jury's hebben natuurlijk geen zin als de max punten niet aan de buren worden gegeven.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 18:26:38 #219
375570 crew  Cyan9
pi_220827148
Ik heb dit jaar weer via YouTube gekeken. Eigenlijk best prettig, geen commentaar.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zondag 17 mei 2026 @ 18:41:08 #220
180073 superniger
90+3 Ramos
pi_220827245
Al die achteraf analisten. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_220827273
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 11:48 schreef Dven het volgende:
Men is hier helemaal uitzinnig en wil het land hernoemen tot Bangaria
Je woont in Bulgarije? Gefeliciteerd. Jullie hebben een geweldige comeback gemaakt!
pi_220827274
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:41 schreef superniger het volgende:
Al die achteraf analisten. :')
Volgens Aran was er geen buzz rondom Bangaranga, die heeft dus duidelijk niet opgelet na donderdag.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 18:49:42 #223
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220827300
quote:
84s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:26 schreef Cyan9 het volgende:
Ik heb dit jaar weer via YouTube gekeken. Eigenlijk best prettig, geen commentaar.
Ik keek eigenlijk puur YouTube (live) om delay te voorkomen maar ik vind de informatie van de commentatoren normaal gesproken ook niet per se storend. Is nog wel informatief en contextgevend
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 18:51:19 #224
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_220827314
@BangaRanga

Hey dit woord bestond al in 2012
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 18:51:24 #225
375570 crew  Cyan9
pi_220827315
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:49 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Ik keek eigenlijk puur YouTube (live) om delay te voorkomen maar ik vind de informatie van de commentatoren normaal gesproken ook niet per se storend. Is nog wel informatief en contextgevend
Ik vind al snel dat ze te veel praten.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220827361
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 13:46 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik denk dat ik Niall Horan wel geschikt vind. Maar ik denk dat hemel en aarde bewogen moeten worden voordat hij er ook maar over na wil denken :P
Niall Horan is natuurlijk wel Iers :P
  zondag 17 mei 2026 @ 19:02:01 #227
180073 superniger
90+3 Ramos
pi_220827388
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?

Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft. :)

*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Die 2 mogen blijven.

Doei Cornald Maas en AvroTros.
Opgestaan plaats vergaan.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  ESF Reporter zondag 17 mei 2026 @ 19:07:29 #228
87554 Cee
Welluk?
pi_220827426
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:45 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Volgens Aran was er geen buzz rondom Bangaranga, die heeft dus duidelijk niet opgelet na donderdag.
Die ligt altijd een paar dagen achter op de hype omdat hij eerst alle social medias etc van de fan community moet doorlezen.
pi_220827887
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 18:59 schreef NailQueen het volgende:

[..]
Niall Horan is natuurlijk wel Iers :P
Oh shit ja :P
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 21:38:19 #230
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220828479
Mijn zussen vond dat Finland moest winnen. Ik was best van het nummer "choke me" een songtekst met lef. Ja van mij had Roemenië mogen winnen

Bulgarije opzich geen slecht nummer. Maar 10 jaar geleden had dit nummer in de middenmoot geëindigd
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_220828508
De Rest of World gaf zijn 12 punten aan Bulgarije en had slechts 6 punten over voor Israel. Dat verbaast me.
pi_220829330
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?

Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft. :)

*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.

Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.

Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
pi_220829582
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 01:11 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.

Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.

Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.

Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS :)
pi_220829961
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.

Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS :)
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220830047
quote:
11s.gif Op zondag 17 mei 2026 21:43 schreef BillDauterive het volgende:
De Rest of World gaf zijn 12 punten aan Bulgarije en had slechts 6 punten over voor Israel. Dat verbaast me.
Viel mij ook al op ja. Ik zag net ergens anders het rijtje van de Italiaanse televote voorbij komen, mijn voorzichtige conclusie is dat de nieuwe regels toch wel een beetje geholpen lijken te hebben als je kijkt naar de verhoudingen in relatie tot 2024 en 2025:

Semi 1:

31.39% Moldova
24.13% Israel
10.86% San Marino
5.01% Serbia
4.65% Poland
3.83% Croatia
3.65% Finland
3.48% Greece
2.91% Montenegro
2.00% Lithuania

Final:

21.98% Moldova
14.14% Romania
11.37% Israel
10.59% Albania
10.21% Ukraine
7.45% Bulgaria
2.87% Greece
2.36% Finland
2.16% Poland
2.02% Australia
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 18 mei 2026 @ 09:47:22 #236
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220830098
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 01:11 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.

Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.

Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
AVROTROS zou het Songfestival nooit meer terug mogen krijgen na dat achterlijke statement van hun.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220830780
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 09:13 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
België is altijd een beetje hit or miss. Ze hebben goede inzendingen gehad, vooral in de RTBF-jaren, maar soms zitten er ook onbegrijpelijke nummers tussen. Duitsland is ook al jaren weinig bijzonders.

Maar de NOS gooide er op het laatst ook wel echt met de pet naar. Treble was niets minder dan een gênante vertoning (imo een groter dieptepunt dan Sieneke, die een oneindige hoeveelheid drek over zich heen kreeg maar als 18-jarig meisje ook maar gewoon naar Oslo werd gestuurd met een infantiel nummer), Edsilia en Hind met hun off the shelf-generieke nummertjes en de Toppers. Niets kwam ook maar in de buurt van kwalificatie. Als je achteraf kijkt hoe ontzettend lui en low budget het was kan je je wel afvragen waarom ze ermee door gingen en niet gewoon gestopt zijn.
pi_220830990
Heb weinig gevolgd maar wel gezien dat Israël op een haartje na won. Dat zou wat zijn geweest zeg! O-)
pi_220831025
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 11:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
België is altijd een beetje hit or miss. Ze hebben goede inzendingen gehad, vooral in de RTBF-jaren, maar soms zitten er ook onbegrijpelijke nummers tussen. Duitsland is ook al jaren weinig bijzonders.

Maar de NOS gooide er op het laatst ook wel echt met de pet naar. Treble was niets minder dan een gênante vertoning (imo een groter dieptepunt dan Sieneke, die een oneindige hoeveelheid drek over zich heen kreeg maar als 18-jarig meisje ook maar gewoon naar Oslo werd gestuurd met een infantiel nummer), Edsilia en Hind met hun off the shelf-generieke nummertjes en de Toppers. Niets kwam ook maar in de buurt van kwalificatie. Als je achteraf kijkt hoe ontzettend lui en low budget het was kan je je wel afvragen waarom ze ermee door gingen en niet gewoon gestopt zijn.
Ik denk dat geen van de andere omroepen interesse had om het over te nemen, en dat helemaal stoppen, zoals bijvoorbeeld Oostenrijk een paar keer deed in die jaren, ook weer te ver ging. Dus bleef dat doormodderen.

De finale-uitzending van zaterdag was ondanks alles nog steeds iets beter bekeken dan die in 2008, die geloof ik iets van 750.000 kijkers had. En dat was in een tijd dat allerlei doorsnee programma’s nog ruim boven de twee miljoen kijkers gingen. Dus er was gewoon een enorme desinteresse voor het ESF.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220831094
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:27 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik denk dat geen van de andere omroepen interesse had om het over te nemen, en dat helemaal stoppen, zoals bijvoorbeeld Oostenrijk een paar keer deed in die jaren, ook weer te ver ging. Dus bleef dat doormodderen.

De finale-uitzending van zaterdag was ondanks alles nog steeds iets beter bekeken dan die in 2008, die geloof ik iets van 750.000 kijkers had. En dat was in een tijd dat allerlei doorsnee programma’s nog ruim boven de twee miljoen kijkers gingen. Dus er was gewoon een enorme desinteresse voor het ESF.
2008 was dan ook het absolute hoogtepunt (dieptepunt?) qua kermis en hysteria, met Dustin the Turkey en Leto Svet. De kwaliteit was ruk evenals Rusland dat volledig over de top ging, want ze wilden per se winnen. Nederland was op voorhand kansloos. In die tijd schaamde je je bijna dat je keek. Vanaf dat moment is het uiteindelijk wel langzaam beter geworden.
pi_220831104
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.

Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS :)
Ben ik het helemaal mee eens!

quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 09:13 schreef Fred_B het volgende:[..]
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
Ja precies.

Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.

Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.

Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
  ESF Reporter maandag 18 mei 2026 @ 12:44:00 #242
87554 Cee
Welluk?
pi_220831112
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:22 schreef Chea49 het volgende:
Heb weinig gevolgd maar wel gezien dat Israël op een haartje na won. Dat zou wat zijn geweest zeg! O-)
Niet op een haartje na, het was zelfs het grootste verschil in punten tussen de nummer 1 en 2 sinds tijden.

Maar ik had liever een splitscreen tussen Bulgarije en Roemenië gezien.
pi_220831151
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:44 schreef Cee het volgende:

[..]
Niet op een haartje na, het was zelfs het grootste verschil in punten tussen de nummer 1 en 2 sinds tijden.

Maar ik had liever een splitscreen tussen Bulgarije en Roemenië gezien.
En dan hosten op een eiland in het midden van de Donau :Y
pi_220831168
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:41 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
2008 was dan ook het absolute hoogtepunt (dieptepunt?) qua kermis en hysteria, met Dustin the Turkey en Leto Svet. De kwaliteit was ruk evenals Rusland dat volledig over de top ging, want ze wilden per se winnen. Nederland was op voorhand kansloos. In die tijd schaamde je je bijna dat je keek. Vanaf dat moment is het uiteindelijk wel langzaam beter geworden.
Het ESF zelf was in de jaren ‘00 uiteraard ook een drama. Maar dat Nederland daar een stuk slechter doorheen kwam dan bijvoorbeeld diverse Scandinavische landen, lag toch wel een voor een groot deel aan de totale desinteresse van degenen die er verantwoordelijk voor waren.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220831214
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ben ik het helemaal mee eens!
[..]
Ja precies.

Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.

Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.

Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
De hele benadering van de NOS was duidelijk met het idee dat ze leuke kijkcijfers zouden pakken en een paar keer extra in de Top 100 van het jaaroverzicht zouden schitteren. Dat is duidelijk niet uitgekomen. Al zullen die met een Nederlandse deelnemer ongetwijfeld omhoog gaan, in elk geval voor één semi, dus dat uitgangspunt van de NOS zal vast niet veranderd zijn.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220831218
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ben ik het helemaal mee eens!
[..]
Ja precies.

Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.

Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.

Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
De eerste paar jaar onder AVROTROS was het ook hopeloos. Voor de fusie behandelde de TROS het alsof het een Europees muziekfeest op het plein was (dixit Daniël Dekker, opdat we nooit vergeten) met het daarbij horende kaliber inzendingen. Pas na Anouk en TCL kreeg de zaak een serieuze tractie met goede artiesten die de vrije hand kregen. Ik heb destijds al gezegd “als we deze lijn doortrekken kunnen we binnen 5 jaar winnen”. Ik ben toen door iedereen uitgelachen (niet hier op FOK!ESF maar buiten :P ) maar het is wel gelukt.

En als we de draad weer oppakken met goede artiesten en originele, kwalitatieve producties dan kunnen we binnen 10 jaar weer winnen. Jullie mogen dit in 2036 quoten :)
pi_220831329
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 12:50 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het ESF zelf was in de jaren ‘00 uiteraard ook een drama. Maar dat Nederland daar een stuk slechter doorheen kwam dan bijvoorbeeld diverse Scandinavische landen, lag toch wel een voor een groot deel aan de totale desinteresse van degenen die er verantwoordelijk voor waren.
Het festival werd in die jaren natuurlijk ook gedomineerd door Oost-Europese landen die nieuw waren, met belachelijke acts die gestuwd werden door de televoting. Nederland wist zich daar slecht een houding aan te geven, als land dat niet profiteert van diaspora- of blocvoting en niet per se veel vrienden heeft. Want welke serieuze artiest gaat tussen die freakshow staan om vervolgens in de semi te stranden? Andere traditionele deelnemers zoals Zwitserland en Oostenrijk zag je daar in die tijd ook mee struggelen. De Zwitsers hebben ook jarenlang alleen maar braderiekneiters gestuurd zoals Il Pleut de l’Or enzo.

In Nederland was er niemand die de zaak durfde op te pakken en uit de stront te trekken. Tegelijk zijn we een beetje geholpen door de organisatie, want die zagen na de winst van Lordi ook wel in dat dit zo niet houdbaar was en de kwaliteit omhoog moest. Ik denk dat Molitva een geschenk uit de hemel was, als Verka had gewonnen was het lot vermoedelijk wel bezegeld geweest.
pi_220831348
Wat bij mij ineens de vraag oproept: Svante Stockselius was in die jaren de baas van het ESF. Waarom is er niet al veel eerder bijgestuurd door de EBU? Heeft iemand daar informatie over?
pi_220831589
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:04 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Andere traditionele deelnemers zoals Zwitserland en Oostenrijk zag je daar in die tijd ook mee struggelen. De Zwitsers hebben ook jarenlang alleen maar braderiekneiters gestuurd zoals Il Pleut de l’Or enzo.

Dit blijft toch wel mijn grootste guilty pleasure. Alles hierin was fout en vind het geweldig :@ _O-
pi_220831597
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:08 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat bij mij ineens de vraag oproept: Svante Stockselius was in die jaren de baas van het ESF. Waarom is er niet al veel eerder bijgestuurd door de EBU? Heeft iemand daar informatie over?
Svante was vooral de man die interesse had om financieel meer uit het ESF te halen. Wat op zich wel redelijk was, want ondanks dat er toen nog veel meer mensen keken dan nu werd er weinig mee gedaan. Maar televoting werd daarin heilig verklaard, en het bijeffect dat dat allerlei vage troep zou aantrekken werd niet voorzien of gewoon voor lief genomen.

Het lastige was ook dat veel landen als de Big4, de Scandi’s en diaspora-landen vrijwel allemaal nog recente zeer goede uitslagen hadden, en sowieso altijd of vaak in de finale meededen, en dus geen dringende reden hadden iets te veranderen. Het waren vooral kleine West-Europese landen die getroffen werden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')