Amenquote:Op zondag 17 mei 2026 08:12 schreef Cupfighter het volgende:
Tevreden met Bulgarije als winnaar
Roemenie mijn favoriet derde
Australië ook hoog
En gelukkig geen Israël als winnaar
quote:Op zondag 17 mei 2026 14:16 schreef Arcee het volgende:
Leuke winnaar.![]()
Gelukkig geen Israël, Oekraïne of het gedoodverfde Finland.
Ze vulden elkaar goed aan. Henry iets rustiger en Jeroen iets enthousiaster.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?
Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft.![]()
*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Jeroen en Henry waren erg prettigquote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?
Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft.![]()
*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Ik denk het wel. Complete plaatje was in ordequote:Op zondag 17 mei 2026 18:04 schreef Evenstar het volgende:
Ik denk dat veel juryleden gewoon op Bulgarije hebben gestemd omdat ze dachten dat dat meeste kans had op Israël van de winst te houden.
Ik vond Bulgarije een prima nummer en geen problemen mee dat het heeft gewonnen, maar onder normale omstandigheden zou Bulgarije echt niet de nummer 1 bij de jury zijn geweest. Geloof daar helemaal niks van.
Ik denk dat het dezelfde doelgroep had als liedjes als SloMo en Unicorn, die een goed totaalpakket hebben. Het is niet zo dat jury's alleen voor goedgezongen ballads gaan.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:04 schreef Evenstar het volgende:
Ik denk dat veel juryleden gewoon op Bulgarije hebben gestemd omdat ze dachten dat dat meeste kans had op Israël van de winst te houden.
Ik vond Bulgarije een prima nummer en geen problemen mee dat het heeft gewonnen, maar onder normale omstandigheden zou Bulgarije echt niet de nummer 1 bij de jury zijn geweest. Geloof daar helemaal niks van.
lol + lol = hihiquote:
Mooie balans tegenover de overload aan stemmen aan Israëlisch adres in dat opzicht.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:04 schreef Evenstar het volgende:
Ik denk dat veel juryleden gewoon op Bulgarije hebben gestemd omdat ze dachten dat dat meeste kans had op Israël van de winst te houden.
Ik vond Bulgarije een prima nummer en geen problemen mee dat het heeft gewonnen, maar onder normale omstandigheden zou Bulgarije echt niet de nummer 1 bij de jury zijn geweest. Geloof daar helemaal niks van.
Jeroen had op donderdag en vrijdagochtend geen ochtendshow op de radio. Dat waren die 2 ochtenden 2 andere dj's.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:38 schreef usagi414 het volgende:
[..]
Ze vulden elkaar goed aan. Henry iets rustiger en Jeroen iets enthousiaster.
En ze zijn allebei ook echt grote fans.
Misschien dat ze af en toe iets meer stiltes hadden mogen laten vallen maar ook voor mij een dikke voldoende.
Vraag me wel af hoe Jeroen dat heeft volgehouden. En elke dag van 6-9 op de radio en vrijdag naar NL gevlogen voor Jan-Willem ruimt op en de hele festivalweek.
De Moldavische regering sorteert voor op aansluiting bij Roemenië. Dan moet je niet een soort negatief charme-offensief houdenquote:Op zondag 17 mei 2026 17:00 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Het zwaartepunt van het ESF verschuift naar Oost-Europa. Daar komen dit soort geneugten standaard bij.
Ik miste toch de historie, achtergrond en feitjes van Cornald.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?
Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft.![]()
*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
De jury's hebben natuurlijk geen zin als de max punten niet aan de buren worden gegeven.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:00 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Het zwaartepunt van het ESF verschuift naar Oost-Europa. Daar komen dit soort geneugten standaard bij.
Je woont in Bulgarije? Gefeliciteerd. Jullie hebben een geweldige comeback gemaakt!quote:Op zondag 17 mei 2026 11:48 schreef Dven het volgende:
Men is hier helemaal uitzinnig en wil het land hernoemen tot Bangaria
Volgens Aran was er geen buzz rondom Bangaranga, die heeft dus duidelijk niet opgelet na donderdag.quote:
Ik keek eigenlijk puur YouTube (live) om delay te voorkomen maar ik vind de informatie van de commentatoren normaal gesproken ook niet per se storend. Is nog wel informatief en contextgevendquote:Op zondag 17 mei 2026 18:26 schreef Cyan9 het volgende:
Ik heb dit jaar weer via YouTube gekeken. Eigenlijk best prettig, geen commentaar.
Ik vind al snel dat ze te veel praten.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:49 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik keek eigenlijk puur YouTube (live) om delay te voorkomen maar ik vind de informatie van de commentatoren normaal gesproken ook niet per se storend. Is nog wel informatief en contextgevend
Niall Horan is natuurlijk wel Iersquote:Op zondag 17 mei 2026 13:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik Niall Horan wel geschikt vind. Maar ik denk dat hemel en aarde bewogen moeten worden voordat hij er ook maar over na wil denken
Die 2 mogen blijven.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?
Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft.![]()
*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Die ligt altijd een paar dagen achter op de hype omdat hij eerst alle social medias etc van de fan community moet doorlezen.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:45 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Volgens Aran was er geen buzz rondom Bangaranga, die heeft dus duidelijk niet opgelet na donderdag.
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:24 schreef Pisces29 het volgende:
Zijn er nog mensen die gister gewoon via de NOS hebben gekeken? En wat vonden jullie van Jeroen en Henry?
Ik vond het commentaar alles meevallen. Ze waren positief (is sommige jaren wel anders geweest) en goed op elkaar ingespeeld. Een hele dikke voldoende wat mij betreft.![]()
*note: heb alleen de finale gekeken. Geen idee of dat nog uitmaakt.
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.quote:Op maandag 18 mei 2026 01:11 schreef NLpop het volgende:
[..]
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.
Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.
Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.quote:Op maandag 18 mei 2026 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.
Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS
Viel mij ook al op ja. Ik zag net ergens anders het rijtje van de Italiaanse televote voorbij komen, mijn voorzichtige conclusie is dat de nieuwe regels toch wel een beetje geholpen lijken te hebben als je kijkt naar de verhoudingen in relatie tot 2024 en 2025:quote:Op zondag 17 mei 2026 21:43 schreef BillDauterive het volgende:
De Rest of World gaf zijn 12 punten aan Bulgarije en had slechts 6 punten over voor Israel. Dat verbaast me.
AVROTROS zou het Songfestival nooit meer terug mogen krijgen na dat achterlijke statement van hun.quote:Op maandag 18 mei 2026 01:11 schreef NLpop het volgende:
[..]
Ik miste Cornald wel. In het verleden heb ik best kritiek op hem gehad, maar sinds het hele Joost Klein-drama heeft hij veel extra krediet bij mij opgebouwd.
Ik vond Jeroen en Henry niet heel erg, maar ik heb liever Cornald terug.
Ook omdat ik liever met AVROTROS doorga. De NOS heeft t/m 2009 zo'n puinhoop gemaakt van onze deelname. Ze deden er niet veel aan. Alles wat sinds Anouk in 2013 is opgebouwd, is dankzij AVROTROS en hun team.
België is altijd een beetje hit or miss. Ze hebben goede inzendingen gehad, vooral in de RTBF-jaren, maar soms zitten er ook onbegrijpelijke nummers tussen. Duitsland is ook al jaren weinig bijzonders.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:13 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
Ik denk dat geen van de andere omroepen interesse had om het over te nemen, en dat helemaal stoppen, zoals bijvoorbeeld Oostenrijk een paar keer deed in die jaren, ook weer te ver ging. Dus bleef dat doormodderen.quote:Op maandag 18 mei 2026 11:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
België is altijd een beetje hit or miss. Ze hebben goede inzendingen gehad, vooral in de RTBF-jaren, maar soms zitten er ook onbegrijpelijke nummers tussen. Duitsland is ook al jaren weinig bijzonders.
Maar de NOS gooide er op het laatst ook wel echt met de pet naar. Treble was niets minder dan een gênante vertoning (imo een groter dieptepunt dan Sieneke, die een oneindige hoeveelheid drek over zich heen kreeg maar als 18-jarig meisje ook maar gewoon naar Oslo werd gestuurd met een infantiel nummer), Edsilia en Hind met hun off the shelf-generieke nummertjes en de Toppers. Niets kwam ook maar in de buurt van kwalificatie. Als je achteraf kijkt hoe ontzettend lui en low budget het was kan je je wel afvragen waarom ze ermee door gingen en niet gewoon gestopt zijn.
2008 was dan ook het absolute hoogtepunt (dieptepunt?) qua kermis en hysteria, met Dustin the Turkey en Leto Svet. De kwaliteit was ruk evenals Rusland dat volledig over de top ging, want ze wilden per se winnen. Nederland was op voorhand kansloos. In die tijd schaamde je je bijna dat je keek. Vanaf dat moment is het uiteindelijk wel langzaam beter geworden.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:27 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik denk dat geen van de andere omroepen interesse had om het over te nemen, en dat helemaal stoppen, zoals bijvoorbeeld Oostenrijk een paar keer deed in die jaren, ook weer te ver ging. Dus bleef dat doormodderen.
De finale-uitzending van zaterdag was ondanks alles nog steeds iets beter bekeken dan die in 2008, die geloof ik iets van 750.000 kijkers had. En dat was in een tijd dat allerlei doorsnee programma’s nog ruim boven de twee miljoen kijkers gingen. Dus er was gewoon een enorme desinteresse voor het ESF.
Ben ik het helemaal mee eens!quote:Op maandag 18 mei 2026 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Cornald had bij mij al het nodige krediet aangezien hij al die tijd, ook gedurende de pulpjaren-00, het ESF altijd en overal is blijven verdedigen terwijl iedereen en zijn moeder het belachelijk maakte en riep dat we er maar mee moesten stoppen. De laatste jaren verzuurde hij wel maar nu de boel in puin ligt staat hij er toch weer.
Door de bank genomen heeft AVROTROS het helemaal niet slecht gedaan, als je kijkt dat we in 9 jaar van de Toppers en Sjalalie naar de winst gingen. En nu staan we bijna elk jaar tussen de sure qualifiers, met doorgaans de hoge middenmoot als eindresultaat. En ja, er zaten een paar missers bij (Trijntje, Mia en Dion) en op het laatst werd het qua inzendingen een beetje veilig en veel van het hetzelfde, maar ze staken er tijd en energie in, namen de kritiek redelijk serieus en deden hun best om er iets van te maken. Dus nee, graag niet terug naar de NOS
Ja precies.quote:Op maandag 18 mei 2026 09:13 schreef Fred_B het volgende:[..]
Terug naar de NOS is een garantie op dingen als wat België en Duitsland sturen. Dan ga je ook die hoge kijkcijfers niet meer terugkrijgen.
Niet op een haartje na, het was zelfs het grootste verschil in punten tussen de nummer 1 en 2 sinds tijden.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:22 schreef Chea49 het volgende:
Heb weinig gevolgd maar wel gezien dat Israël op een haartje na won. Dat zou wat zijn geweest zeg!
En dan hosten op een eiland in het midden van de Donauquote:Op maandag 18 mei 2026 12:44 schreef Cee het volgende:
[..]
Niet op een haartje na, het was zelfs het grootste verschil in punten tussen de nummer 1 en 2 sinds tijden.
Maar ik had liever een splitscreen tussen Bulgarije en Roemenië gezien.
Het ESF zelf was in de jaren ‘00 uiteraard ook een drama. Maar dat Nederland daar een stuk slechter doorheen kwam dan bijvoorbeeld diverse Scandinavische landen, lag toch wel een voor een groot deel aan de totale desinteresse van degenen die er verantwoordelijk voor waren.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
2008 was dan ook het absolute hoogtepunt (dieptepunt?) qua kermis en hysteria, met Dustin the Turkey en Leto Svet. De kwaliteit was ruk evenals Rusland dat volledig over de top ging, want ze wilden per se winnen. Nederland was op voorhand kansloos. In die tijd schaamde je je bijna dat je keek. Vanaf dat moment is het uiteindelijk wel langzaam beter geworden.
De hele benadering van de NOS was duidelijk met het idee dat ze leuke kijkcijfers zouden pakken en een paar keer extra in de Top 100 van het jaaroverzicht zouden schitteren. Dat is duidelijk niet uitgekomen. Al zullen die met een Nederlandse deelnemer ongetwijfeld omhoog gaan, in elk geval voor één semi, dus dat uitgangspunt van de NOS zal vast niet veranderd zijn.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens!
[..]
Ja precies.
Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.
Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.
Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
De eerste paar jaar onder AVROTROS was het ook hopeloos. Voor de fusie behandelde de TROS het alsof het een Europees muziekfeest op het plein was (dixit Daniël Dekker, opdat we nooit vergeten) met het daarbij horende kaliber inzendingen. Pas na Anouk en TCL kreeg de zaak een serieuze tractie met goede artiesten die de vrije hand kregen. Ik heb destijds al gezegd “als we deze lijn doortrekken kunnen we binnen 5 jaar winnen”. Ik ben toen door iedereen uitgelachen (niet hier op FOK!ESF maar buitenquote:Op maandag 18 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens!
[..]
Ja precies.
Of ze zouden het weer helemaal opnieuw moeten opbouwen bij de NOS? Of MAX ofzo? Nou...dat heeft bij AVROTROS ook een paar jaar gekost. En of het een andere omroep dan lukt is een tweede. Ik heb daar twijfels over.
Kritiek op de selectie en creatieve keuzes hoort erbij.. het is toch het Songfestival, iedereen heeft er een mening over. Maar om nou vanwege de Israël-zaak terug te keren naar de NOS lijkt mij een slecht idee.
Onze deelname draait niet om hoe we ons verhouden tot Israël, oorlog, de EBU, de regels. Het statement en de boycot waren principieel sterk van AVROTROS. Uit peilingen blijkt dat de meerderheid van het publiek en de fans het steunen. Maar als we terugkeren dan gaat het weer om onze artiest, het liedje, het creatieve team en plan waarvoor gekozen wordt, tijd en energie die ze erin stoppen, en ook budget van de omroep. Daarop heeft AVROTROS veel bereikt sinds ze het overnamen.
Het festival werd in die jaren natuurlijk ook gedomineerd door Oost-Europese landen die nieuw waren, met belachelijke acts die gestuwd werden door de televoting. Nederland wist zich daar slecht een houding aan te geven, als land dat niet profiteert van diaspora- of blocvoting en niet per se veel vrienden heeft. Want welke serieuze artiest gaat tussen die freakshow staan om vervolgens in de semi te stranden? Andere traditionele deelnemers zoals Zwitserland en Oostenrijk zag je daar in die tijd ook mee struggelen. De Zwitsers hebben ook jarenlang alleen maar braderiekneiters gestuurd zoals Il Pleut de l’Or enzo.quote:Op maandag 18 mei 2026 12:50 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het ESF zelf was in de jaren ‘00 uiteraard ook een drama. Maar dat Nederland daar een stuk slechter doorheen kwam dan bijvoorbeeld diverse Scandinavische landen, lag toch wel een voor een groot deel aan de totale desinteresse van degenen die er verantwoordelijk voor waren.
Dit blijft toch wel mijn grootste guilty pleasure. Alles hierin was fout en vind het geweldigquote:Op maandag 18 mei 2026 13:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Andere traditionele deelnemers zoals Zwitserland en Oostenrijk zag je daar in die tijd ook mee struggelen. De Zwitsers hebben ook jarenlang alleen maar braderiekneiters gestuurd zoals Il Pleut de l’Or enzo.
Svante was vooral de man die interesse had om financieel meer uit het ESF te halen. Wat op zich wel redelijk was, want ondanks dat er toen nog veel meer mensen keken dan nu werd er weinig mee gedaan. Maar televoting werd daarin heilig verklaard, en het bijeffect dat dat allerlei vage troep zou aantrekken werd niet voorzien of gewoon voor lief genomen.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:08 schreef Spablauw214 het volgende:
Wat bij mij ineens de vraag oproept: Svante Stockselius was in die jaren de baas van het ESF. Waarom is er niet al veel eerder bijgestuurd door de EBU? Heeft iemand daar informatie over?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |