SPOILER: Lijstje met de titels en artiesten van de landenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waar kijk ik dit?
De show is op 16 mei vanaf 21:00 te zien op NPO1, BBC1, VRT1 (voor de middelmaat) of op YouTube voor als je geen tv hebt of geen zin hebt in het commentaar van Henry Schut en Jeroen Kijk in de Vegte.
Wie zijn de favorieten?
Voor de show was Finland de grote favoriet bij de bookies, gevolgd door Australië, Bulgarije en Griekenland.
Wat als Australië wint?
Dan wordt de show volgend jaar gewoon in Europa gehouden. In welk land is nog niet officieel bekend, maar Duitsland en Frankrijk lijken waarschijnlijk.
Wie zijn zo goed als kansloos?
Bij de bookies bungelen onderaan Duitsland, België en gastland Oostenrijk. Vorige keer dat Oostenrijk het organiseerde eindigden ze op 0 punten, dus ze hebben daar ervaring mee.
Goh, dus niet de Britten?
Nee, maar het scheelt heel weinig. Het nummer van de Britten is een tikje... apart, dus het zou zomaar kunnen dat zij alsnog laatste worden.
Wat zijn goede plaspauzes?
Er zijn langere pauzes na liedje 7 (Oekraïne), liedje 15 (Frankrijk) en liedje 22 (Italië). Tijdens die eerste pauze is een niet erg grappig filmpje te zien van 'professor Eurovision', in de tweede pauze gaan ze wauwelen over Junior Songfestival en in de derde is een terugblik op de afgelopen week. Kan je niet wachten tot de volgende pauze, dan kan je ook wel tijdens Duitsland (2e), Malta (10e) en Polen of Litouwen (18e en 19e).
Ik hoorde iets over wurgseks
Roemenië.
Ik hoorde ook iets over de Playboy
Finland. Die met de viool.
Wanneer komt eindelijk de uitslag?
Het begin van het uitdelen van de punten staat gepland om 00:02. De uitslag is niet klaar voor 00:50.
Is er ook een ietwat wazig schema waarin ik die tijden kan terugvinden?
Ja hoor.
Post gezellig mee, laat oorlogen erbuiten maar meld gerust wat je erbij drinkt of eet, dat je een lied stom vindt en verbaas je over de wonderlijke kledingkeuzes die er gemaakt worden. Veel plezier!freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
Daar hadden ze de Giro-start al voor!quote:Op zondag 17 mei 2026 01:57 schreef Spablauw214 het volgende: [..] Jawel joh. Unieke kans om het land op de kaart te zetten en te laten zien dat het meer te bieden heeft dan zuipstranden.
Komt wel goed. Je kan het ook klein houden. Al moeten we daarvoor wel ver terug, ik denk Servië 2008 oid. Dat moet je inmiddels ook al een beetje in de tijd zienquote:Op zondag 17 mei 2026 01:59 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ja. Al moeten ze het wel kunnen betalen.
Of dit jaar. Oogde toch niet als de duurste organisatie ooit wat de Oostenrijkers dedenquote:Op zondag 17 mei 2026 02:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Komt wel goed. Je kan het ook klein houden. Al moeten we daarvoor wel ver terug, ik denk Servië 2008 oid. Dat moet je inmiddels ook al een beetje in de tijd zien
Ja, precies ditquote:Op zondag 17 mei 2026 01:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh verdorie, jij hebt een beter geheugen dan ik, Delia Reit uit Roemenië is bij de laatste kwalificatiewedstrijden nota bene nog in ons appartement geweest ja
Zeker. Vooral omdat je dan weet dat volgend jaar we eindelijk wat minder van dat soort nummers gaan zien. En het is goed dat de winnaar daadwerkelijk een hit zou kunnen worden.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:04 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik ben blij dat het niet weer een zeiknummer met een moeilijk persoon is ....
Ik vond het qua productie overall slechter dan 2015. En dat was al niet veel. Ik denk dat van de afgelopen 5 jaar alleen Italië slechter was.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:04 schreef Redefine het volgende:
[..]
Of dit jaar. Oogde toch niet als de duurste organisatie ooit wat de Oostenrijkers deden
Eens.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vond het qua productie overall slechter dan 2015. En dat was al niet veel. Ik denk dat van de afgelopen 5 jaar alleen Italië slechter was.
Precies.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:05 schreef Redefine het volgende:
[..]
Zeker. Vooral omdat je dan weet dat volgend jaar we eindelijk wat minder van dat soort nummers gaan zien. En het is goed dat de winnaar daadwerkelijk een hit zou kunnen worden.
Dit laatste doet me denken aan de jaren dat Azerbeidzjan ook een sh*tload aan punten van allerlei willekeurige jury's kreeg, van landen die totaal niet in dezelfde regio lagen.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:08 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Wat betreft de jury mag er vooral een onderzoek komen hoe te fuck Malta zoveel punten heeft gekregen ...
Ja en ik vond wat anderen ook nog wel prima maar dat was toch geen winnaar geweest? Noch Finland noch Australië. Bulgarije is dan de enige optie geweest die alles goed maaktquote:Op zondag 17 mei 2026 01:57 schreef Arashimashou het volgende:
[..]
Ik vond Andromeda best mooi anders
Ik vond het vooral echt super stom dat ze na ieder nummer het podium van veraf lieten zien.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vond het qua productie overall slechter dan 2015.
Ik vind zowel Finland als Australië tien keer beter. Snap niet dat dit lied gewonnen heeft.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:14 schreef Moira het volgende:
[..]
Ja en ik vond wat anderen ook nog wel prima maar dat was toch geen winnaar geweest? Noch Finland noch Australië. Bulgarije is dan de enige optie geweest die alles goed maakt
De Italiaanse jury die voor de 5e of 6e keer vrijwel alleen maar punten geeft aan de landen aan de rechterkant van het scorebord blijft ook een mooie rubriek.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:08 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Precies.
Ik vond ook echt Roemenië en Bulgarije er bovenuit springen dit jaar en dat vond Europa gelukkig ookOok blij dat schijtlol van Griekenland niet is beloond terwijl het feestje wat gewoon lekker inelkaar zat van Moldavië wel weer werd gewaardeerd, dus televoting was dit jaar helemaal prima (bhelave Israel geneuzel).
Wat betreft de jury mag er vooral een onderzoek komen hoe te fuck Malta zoveel punten heeft gekregen ...
Het duurde bij Nederland ook pakweg 10 jaar voordat ze begonnen in te zien dat hun inzendingen elk jaar dramatisch waren. Daarna stuurden ze eindelijk een paar goede liedjes in en behaalden ze meteen veel punten. Dat kan de UK ook doen, als ze inzien dat hun inzendingen vaak dramatisch zijn.quote:Op zondag 17 mei 2026 01:25 schreef Momo het volgende:
Altijd leuk van die Britten die zeggen dat ze niet meer mee moeten doen omdat Europe hun geen punten geeft, heb je je eigen inzending gezien?
quote:
Helaas nog niet.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:44 schreef Anonymousz het volgende:
Zijn de uitslagen van de halve finales al bekend?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
quote:Op zondag 17 mei 2026 02:50 schreef Gretzl het volgende:
Is dit serieus waar kenners?
[ x ]Ik zag wel langskomen dat iig de Roemeense finale werd gefinanciërd door MoroccanOil [Israelisch bedrijf dus], ook één van de hoofdsponsors nu van het ESFSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
Als je nog bedenkt hoe vervelend ze waren in 2017 en 2018 om te winnen en dan lukt het ze nu vanuit het relatieve niksquote:Op zondag 17 mei 2026 02:37 schreef Cyan9 het volgende:
Deze is wel leuk, om even wat perspectief te geven van dit rare Eurovisie jaar.
[ afbeelding ]
https://x.com/bg_eurovision/status/1958787441789157528
Bulgarije was eerst helemaal niet van plan om dit jaar mee te doen.
quote:Op zondag 17 mei 2026 02:54 schreef Montagui het volgende:
Achgut. De ziekelijke Israël bashing blijft maar doorgaan.
Bulgarije wint, DUS Israël heeft daar een hand in.
Wat een wereld.
Italië krijgt dan ook altijd wel wat gratis punten. Behoorlijk wat van die nummers zijn aardig overgewaardeerd. Waaronder die van dit jaar.quote:Op zondag 17 mei 2026 02:50 schreef koffieleuk het volgende:
Italië bijna 10x op rij in de top 10
[ x ]
dit is wel geniaal iddquote:Op zondag 17 mei 2026 02:58 schreef koffieleuk het volgende:
Helemaal gemist dit, perfecte reactie na dat gefaalde shot
[ x ]
Volgend jaar Annalisa (Godinquote:Op zondag 17 mei 2026 02:50 schreef koffieleuk het volgende:
[ x ]
oepsiepoepsie, en nou ineens moeten hostenquote:Op zondag 17 mei 2026 02:37 schreef Cyan9 het volgende:
Deze is wel leuk, om even wat perspectief te geven van dit rare Eurovisie jaar.
[ afbeelding ]
https://x.com/bg_eurovision/status/1958787441789157528
Bulgarije was eerst helemaal niet van plan om dit jaar mee te doen.
GEORGIE DEAD LAST MET MAAR 5 PUNTENquote:Op zondag 17 mei 2026 03:09 schreef koffieleuk het volgende:
Uitslagen 1e halve finale bekend - alleen het totaal
https://www.eurovision.co(...)nna-2026-semi-final/
Wel zielig jaquote:
Oef inderdaad, België ook niet.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:13 schreef koffieleuk het volgende:
[..]
Wel zielig ja
Je kunt de jury/televote splits ook zien, Zweden had het niet gered zonder jury
Ik dacht dat dat besef wel zou komen toen België doorgingquote:Op zondag 17 mei 2026 03:14 schreef Moira het volgende:
Ik had trouwens helemaal niet door dat ze de jury hebben teruggebracht in de semi's?
Voor Armenië was het halen van de finale sowieso al lastiger doordat ze gegarandeerd geen punten zouden krijgen van Azerbeidzjan.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:14 schreef Moira het volgende:
[..]
Oef inderdaad, België ook niet.
EN IK VREES HET TEGENOVERGESTELDE VOOR ARMENIE IN SEMI 2
San Marino nog wel erg veel punten eigenlijk. En Estland elfde wat niemand dacht.quote:
Zeker voor een automatisch geplaatst land is dat wel serieus een uitstekende reeksquote:Op zondag 17 mei 2026 02:50 schreef koffieleuk het volgende:
[ x ]
Was dat eerst zonder? Dat is apart, je zou voor halve finales en de finale natuurlijk gewoon dezelfde manier om punten te scoren moeten hebben..quote:Op zondag 17 mei 2026 03:14 schreef Moira het volgende:
Ik had trouwens helemaal niet door dat ze de jury hebben teruggebracht in de semi's?
totaal niet bij stil gestaanquote:Op zondag 17 mei 2026 03:15 schreef koffieleuk het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat besef wel zou komen toen België doorging
niet altijd, het is een paar jaar geleden pas veranderd geloof ik? gauw weer teruggedraaid dusquote:Op zondag 17 mei 2026 03:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Was dat eerst zonder? Dat is apart, je zou voor halve finales en de finale natuurlijk gewoon dezelfde manier om punten te scoren moeten hebben..
Gelukkig dan maarquote:Op zondag 17 mei 2026 03:27 schreef Moira het volgende:
[..]
totaal niet bij stil gestaan
[..]
niet altijd, het is een paar jaar geleden pas veranderd geloof ik? gauw weer teruggedraaid dus
Die hadden ze een tijdje geleden bij alle drie toegevoegdquote:Op zondag 17 mei 2026 03:28 schreef Moira het volgende:
(If the EBU hasn't falled asleep) hebben ze er nu aan toegevoegd bij semi 2https://eurovisionworld.com/eurovision/2026/semi-final-2
Zwitserland's pech was vooral dat ze een beetje matig nummer in hebben gestuurd.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:32 schreef Redefine het volgende:
Cyprus tiende. 14 punten voor op Zwitserland. Dus geen extreem klein gat. En beiden een normale verdeling tussen jury en televote dus geen pech voor Zwitserland.
Maar ook wel weer kut voor ze dat je 9e kunt worden bij de jury en 9e bij de televote en dan toch buiten de top 10 eindigenquote:Op zondag 17 mei 2026 03:32 schreef Redefine het volgende:
Cyprus tiende. 14 punten voor op Zwitserland. Dus geen extreem klein gat. En beiden een normale verdeling tussen jury en televote dus geen pech voor Zwitserland.
Meer diaspora he.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:36 schreef Moira het volgende:
Dat Albanie het ook zo goed deed bij de televote jongehals die punten nou voor Armenie waren
Bulgarije is wel een beetje een nummer waarvan veel mensen eerst wellicht denken "meh", maar wat dan bij de tweede keer toch lekker in het hoofd zitquote:Op zondag 17 mei 2026 03:38 schreef Redefine het volgende:
Overigens wel iets zeer opmerkelijks in die halve finale. Bulgarije daar slechts vijfde bij de jury. Achter Australië (137) Denemarken (124) en Noorwegen (109) en Tsjechië (108) met een vrij groot verschil ook nog. Daar maar net iets meer (94) dan Roemenië (87).
Dat is wel heel vreemd t.o.v. de finale.
Voor de kijkers thuis wellicht. Maar voor een jury is dat wel wat anders.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Bulgarije is wel een beetje een nummer waarvan veel mensen eerst wellicht denken "meh", maar wat dan bij de tweede keer toch lekker in het hoofd zit
Moet bij Wenen altijd aan deze iconische film denken. Ook een van m'n favoriete Europese stedenquote:
En ook van Hanna Pakarinenquote:Op zondag 17 mei 2026 04:04 schreef Gretzl het volgende:
Tastbaar bewijs gevonden dat ik idd Delta-fan van het eerste uur ben![]()
![]()
televotes meer dan juryquote:Op zondag 17 mei 2026 06:48 schreef alpeko het volgende:
Niet gekeken. Israël weer veel televotes? Of bij de jury ook hoog?
Leuk dat Bulgarije voor het eerst wint.
Tot in de vroege uurtjes GEFEESTquote:Op zondag 17 mei 2026 01:06 schreef yvonne het volgende:
Lekjer zomer hitje. En ik ben nog nooit in Bulgarije.
FOK! Meet bij @:dven
Wizz mag wel wat capaciteit bijzetten.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Tot in de vroege uurtjes GEFEEST
Tickets naar Sofia kunnen geboekt worden
Finale gaat sowieso hier zijn
Er zijn er ook die Rusland steunen. Of de mullahs in Iran. Of Hamas. Het zegt allemaal niet zoveel. De mensen die er zo geharnast in zitten zijn toch met geen zinnig argument te overtuigen.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:
Toch echt zorgwekkend dat er in Europa nog zoveel figuren zijn die Israël steunen.
Die votes zijn natuurlijk alleen vanwege politiek, niet muziek.
Hebben al die mensen die op Israël geslapen de afgelopen jaren geen internet gehad ofzo?
Het heeft een kitcherig randje dat bij veel mensen lekker ligt.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:15 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik begrijp achteraf niet waarom Finland zo populair was. Zo bijzonder was het toch niet?
Zweden was niet door bij de televotequote:Op zondag 17 mei 2026 03:09 schreef koffieleuk het volgende:
Uitslagen 1e halve finale bekend - alleen het totaal
https://www.eurovision.co(...)nna-2026-semi-final/
Zwitserland is apart bij de jury en televote in de top 10 maar in totale score niet doorgegaan. Dit is 1x eerder voorgekomen bij Kroatie in 2021.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:32 schreef Redefine het volgende:
Was ook slecht uitgevoerd toch. Lied was op zich voldoende voor kwalificatie maar dat was het ook wel.quote:
De Zweden magie is uitgewerkt.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Was ook slecht uitgevoerd toch. Lied was op zich voldoende voor kwalificatie maar dat was het ook wel.
Voor iedereen die nog denkt dat dit allemaal eerlijk is verlopen..quote:Op zondag 17 mei 2026 03:38 schreef Redefine het volgende:
Overigens wel iets zeer opmerkelijks in die halve finale. Bulgarije daar slechts vijfde bij de jury. Achter Australië (137) Denemarken (124) en Noorwegen (109) en Tsjechië (108) met een vrij groot verschil ook nog. Daar maar net iets meer (94) dan Roemenië (87).
Dat is wel heel vreemd t.o.v. de finale.
Je kunt natuurlijk alleen voor stemmen en niet tegen.quote:Op zondag 17 mei 2026 08:44 schreef bianconeri het volgende:
Toch echt zorgwekkend dat er in Europa nog zoveel figuren zijn die Israël steunen.
Die votes zijn natuurlijk alleen vanwege politiek, niet muziek.
Hebben al die mensen die op Israël geslapen de afgelopen jaren geen internet gehad ofzo?
Zelfs met een 'assisted vocal' ja. Dat dat mag.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Was ook slecht uitgevoerd toch. Lied was op zich voldoende voor kwalificatie maar dat was het ook wel.
We krijgen iig niet weer een editie met Petra Mede, Mans en een verzameling Abba e.d.-gerelateerde sketches/filmpjes.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:05 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De Zweden magie is uitgewerkt.
Ik ben benieuwd wat de EBU gaat doen met Israël bovenaan met een matig liedje probleem.
Petra blijft wel 10x leuker dan die pipos deze weekquote:Op zondag 17 mei 2026 09:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
We krijgen iig niet weer een editie met Petra Mede, Mans en een verzameling Abba e.d.-gerelateerde sketches/filmpjes.
*vers bloed*
Maar wat suggereer je dan want ik kan mij echt niet voorstellen dat er afspraken gemaakt zijn en dat op één of andere manier met zoveel landen niet uit zou lekken. En vorig jaar dan ook niet, want JJ had ook zo’n soort resultaat.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:07 schreef -Mittens- het volgende:
[..]
Voor iedereen die nog denkt dat dit allemaal eerlijk is verlopen..![]()
Gelukkig wel de verdiende winnares.
Dat is dan ook niet zo heel moeilijk.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:13 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Petra blijft wel 10x leuker dan die pipos deze week
Ik vond het wel mooi dat de presentatoren nog uitlegde dat er wel op hun gestemd is maar dat ze gewoon de top 10 niet gehaald hebben.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:16 schreef heywoodu het volgende:
Beetje door de uitslagen zitten bladeren, drie landen met nul televotingpunten. Dat vind ik toch altijd wel kut hoor, ik gun het zelfs mijn minst favoriete lied niet echt om daar te horen "jij krijgt.....nul punten"![]()
Met de jurypunten is dat iets minder erg, dan wordt je gewoon steeds niet genoemd, ipv dat je zo keihard 'jij hebt niks' in je gezicht gesmeten krijgt
Ja, dat had in voorgaande jaren ook wel gedaan mogen worden, dat deden ze nu netjes. Maar toch blijft het wel ongelooflijk pijnlijk om zo keihard die 0 in je gezicht gemept te krijgenquote:Op zondag 17 mei 2026 09:18 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik vond het wel mooi dat de presentatoren nog uitlegde dat er wel op hun gestemd is maar dat ze gewoon de top 10 niet gehaald hebben.
Het lijkt me eerlijk gezegd de makkelijkste manier om een eventuele winst van Israel te vermijden. Gewoon wat puntjes doorschuiven naar de andere publieksfavoriet van dat moment, en klaar. Dat hoeven niet alle landen te doen. Er speelt dit jaar ook wel iets meer mee dan vorig jaar.. met vijf ESF-landen die er niet bij zijn. Bangaranga is echt geen jurypleaser, daar blijf ik bij.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:13 schreef Em31 het volgende:
[..]
Maar wat suggereer je dan want ik kan mij echt niet voorstellen dat er afspraken gemaakt zijn en dat op één of andere manier met zoveel landen niet uit zou lekken. En vorig jaar dan ook niet, want JJ had ook zo’n soort resultaat.
EBU hoeft niet te bellen. Nogmaals niemand kan die televotes controleren. Als ze merken dat het de verkeerde kant op gaat schuiven ze de punten gewoon door.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:05 schreef TheVulture het volgende:
Ik gok dat de EBU na donderdag wel door had dat Bulgarije het vrij eenvoudig zou winnen en daarom geen extra belletje meer heeft gedaan naar juryleden om de televote van Israel te compenseren.
Die juryscore van Israël kan de EBU juist gebruiken om de haters te overtuigen dat ze niet alleen populair waren bij de mensen thuis.
Ik zie net inderdaad de scores van Bulgarije in de halve finale bij de jury. Denk wel dat ze meer heeft geprofiteerd dat de landen van semi 1 erbij zijn gekomen dan de landen die er in de halve finale nog boven stonden.quote:Op zondag 17 mei 2026 10:01 schreef -Mittens- het volgende:
[..]
Het lijkt me eerlijk gezegd de makkelijkste manier om een eventuele winst van Israel te vermijden. Gewoon wat puntjes doorschuiven naar de andere publieksfavoriet van dat moment, en klaar. Dat hoeven niet alle landen te doen. Er speelt dit jaar ook wel iets meer mee dan vorig jaar.. met vijf ESF-landen die er niet bij zijn. Bangaranga is echt geen jurypleaser, daar blijf ik bij.
Obviously, maar dat er zo veel nog voor Israël stemmen na de afgelopen jaren is zorgwekkend.quote:Op zondag 17 mei 2026 09:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk alleen voor stemmen en niet tegen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |