abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220818912
Daar is ie dan... het livetopic voor de finale van het Eurovisie Songfestival 2026 *O* *G* *O*

Dé grote show met 25 landen en wel in deze volgorde:



SPOILER: Lijstje met de titels en artiesten van de landen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar kijk ik dit?
De show is op 16 mei vanaf 21:00 te zien op NPO1, BBC1, VRT1 (voor de middelmaat) of op YouTube voor als je geen tv hebt of geen zin hebt in het commentaar van Henry Schut en Jeroen Kijk in de Vegte.

Wie zijn de favorieten?
Voor de show was Finland de grote favoriet bij de bookies, gevolgd door Australië, Bulgarije en Griekenland.

Wat als Australië wint?
Dan wordt de show volgend jaar gewoon in Europa gehouden. In welk land is nog niet officieel bekend, maar Duitsland en Frankrijk lijken waarschijnlijk.

Wie zijn zo goed als kansloos?
Bij de bookies bungelen onderaan Duitsland, België en gastland Oostenrijk. Vorige keer dat Oostenrijk het organiseerde eindigden ze op 0 punten, dus ze hebben daar ervaring mee.

Goh, dus niet de Britten?
Nee, maar het scheelt heel weinig. Het nummer van de Britten is een tikje... apart, dus het zou zomaar kunnen dat zij alsnog laatste worden.

Wat zijn goede plaspauzes?
Er zijn langere pauzes na liedje 7 (Oekraïne), liedje 15 (Frankrijk) en liedje 22 (Italië). Tijdens die eerste pauze is een niet erg grappig filmpje te zien van 'professor Eurovision', in de tweede pauze gaan ze wauwelen over Junior Songfestival en in de derde is een terugblik op de afgelopen week. Kan je niet wachten tot de volgende pauze, dan kan je ook wel tijdens Duitsland (2e), Malta (10e) en Polen of Litouwen (18e en 19e).

Ik hoorde iets over wurgseks :@
Roemenië.

Ik hoorde ook iets over de Playboy :@
Finland. Die met de viool.

Wanneer komt eindelijk de uitslag?
Het begin van het uitdelen van de punten staat gepland om 00:02. De uitslag is niet klaar voor 00:50.

Is er ook een ietwat wazig schema waarin ik die tijden kan terugvinden?
Ja hoor.

Post gezellig mee, laat oorlogen erbuiten maar meld gerust wat je erbij drinkt of eet, dat je een lied stom vindt en verbaas je over de wonderlijke kledingkeuzes die er gemaakt worden. Veel plezier!
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_220818913
JAAAAAAAAAAA DARAAAAAAAAAAA
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  zondag 17 mei 2026 @ 02:01:30 #3
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220818923
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 01:57 schreef Spablauw214 het volgende: [..] Jawel joh. Unieke kans om het land op de kaart te zetten en te laten zien dat het meer te bieden heeft dan zuipstranden.
Daar hadden ze de Giro-start al voor!
Antifa
pi_220818930
Beste winnaar in jaren
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_220818934
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 01:59 schreef Redefine het volgende:

[..]
Ja. Al moeten ze het wel kunnen betalen.
Komt wel goed. Je kan het ook klein houden. Al moeten we daarvoor wel ver terug, ik denk Servië 2008 oid. Dat moet je inmiddels ook al een beetje in de tijd zien :)
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 mei 2026 @ 02:04:17 #6
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_220818942
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:01 schreef Nexum het volgende:
Beste winnaar in jaren
Ik ben blij dat het niet weer een zeiknummer met een moeilijk persoon is ....
  zondag 17 mei 2026 @ 02:04:32 #7
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220818948
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Komt wel goed. Je kan het ook klein houden. Al moeten we daarvoor wel ver terug, ik denk Servië 2008 oid. Dat moet je inmiddels ook al een beetje in de tijd zien :)
Of dit jaar. Oogde toch niet als de duurste organisatie ooit wat de Oostenrijkers deden :+
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  zondag 17 mei 2026 @ 02:04:36 #8
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_220818949
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 01:58 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Oh verdorie, jij hebt een beter geheugen dan ik, Delia Reit uit Roemenië is bij de laatste kwalificatiewedstrijden nota bene nog in ons appartement geweest ja :D
Ja, precies dit :D (ik wist dat haar naam met een D begon, maar kwam even niet verder). Mijn geheugen voor namen + feitjes van relatief onbekende sporters is denk ik wel bovengemiddeld (daar wezen vrienden me laatst op toen ik een hele trits aan minder succesvolle darters opsomde). Toen je over Roemenië begon moest ik direct aan haar denken
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zondag 17 mei 2026 @ 02:05:25 #9
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220818952
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:04 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Ik ben blij dat het niet weer een zeiknummer met een moeilijk persoon is ....
Zeker. Vooral omdat je dan weet dat volgend jaar we eindelijk wat minder van dat soort nummers gaan zien. En het is goed dat de winnaar daadwerkelijk een hit zou kunnen worden.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_220818962
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:04 schreef Redefine het volgende:

[..]
Of dit jaar. Oogde toch niet als de duurste organisatie ooit wat de Oostenrijkers deden :+
Ik vond het qua productie overall slechter dan 2015. En dat was al niet veel. Ik denk dat van de afgelopen 5 jaar alleen Italië slechter was.
  zondag 17 mei 2026 @ 02:07:43 #11
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220818964
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik vond het qua productie overall slechter dan 2015. En dat was al niet veel. Ik denk dat van de afgelopen 5 jaar alleen Italië slechter was.
Eens.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 mei 2026 @ 02:08:52 #12
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_220818968
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:05 schreef Redefine het volgende:

[..]
Zeker. Vooral omdat je dan weet dat volgend jaar we eindelijk wat minder van dat soort nummers gaan zien. En het is goed dat de winnaar daadwerkelijk een hit zou kunnen worden.
Precies.

Ik vond ook echt Roemenië en Bulgarije er bovenuit springen dit jaar en dat vond Europa gelukkig ook :D Ook blij dat schijtlol van Griekenland niet is beloond terwijl het feestje wat gewoon lekker inelkaar zat van Moldavië wel weer werd gewaardeerd, dus televoting was dit jaar helemaal prima (bhelave Israel geneuzel).

Wat betreft de jury mag er vooral een onderzoek komen hoe te fuck Malta zoveel punten heeft gekregen ...
  zondag 17 mei 2026 @ 02:11:13 #13
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_220818984
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:08 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Wat betreft de jury mag er vooral een onderzoek komen hoe te fuck Malta zoveel punten heeft gekregen ...
Dit laatste doet me denken aan de jaren dat Azerbeidzjan ook een sh*tload aan punten van allerlei willekeurige jury's kreeg, van landen die totaal niet in dezelfde regio lagen.
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  PR en moderator zondag 17 mei 2026 @ 02:13:24 #14
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_220818994
spoiler weer uit TT gehaald
Fuck the EBU.
  zondag 17 mei 2026 @ 02:14:16 #15
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_220818999
Overigens al voor de zevende keer sinds 2014 dat de winnaar vanuit een startpositie in het midden van de show (9 - 12) komt.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  PR en moderator zondag 17 mei 2026 @ 02:14:33 #16
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_220819002
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 01:57 schreef Arashimashou het volgende:

[..]
Ik vond Andromeda best mooi anders :@
Ja en ik vond wat anderen ook nog wel prima maar dat was toch geen winnaar geweest? Noch Finland noch Australië. Bulgarije is dan de enige optie geweest die alles goed maakt _O_
Fuck the EBU.
  Manager PR/Moderator zondag 17 mei 2026 @ 02:14:35 #17
269689 crew  Viv
pi_220819003
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik vond het qua productie overall slechter dan 2015.
Ik vond het vooral echt super stom dat ze na ieder nummer het podium van veraf lieten zien. -O-

Daardoor zag je de crew steeds rennen met bezems, decorstukken, etc. Normaal gesproken wordt dat allemaal juist netjes buiten beeld gehouden.
pi_220819034
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:14 schreef Moira het volgende:

[..]
Ja en ik vond wat anderen ook nog wel prima maar dat was toch geen winnaar geweest? Noch Finland noch Australië. Bulgarije is dan de enige optie geweest die alles goed maakt _O_
Ik vind zowel Finland als Australië tien keer beter. Snap niet dat dit lied gewonnen heeft.
Vind het fantastisch wel voor Bulgarije om voor het eerst te winnen. O+ En erg leuk om weer variatie te krijgen wbt landen.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zondag 17 mei 2026 @ 02:25:38 #19
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220819037
twitter
pi_220819054
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 02:08 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Precies.

Ik vond ook echt Roemenië en Bulgarije er bovenuit springen dit jaar en dat vond Europa gelukkig ook :D Ook blij dat schijtlol van Griekenland niet is beloond terwijl het feestje wat gewoon lekker inelkaar zat van Moldavië wel weer werd gewaardeerd, dus televoting was dit jaar helemaal prima (bhelave Israel geneuzel).

Wat betreft de jury mag er vooral een onderzoek komen hoe te fuck Malta zoveel punten heeft gekregen ...
De Italiaanse jury die voor de 5e of 6e keer vrijwel alleen maar punten geeft aan de landen aan de rechterkant van het scorebord blijft ook een mooie rubriek.

Ik riep voor de TV dat de 12 wel naar België zouden gaan et voila _O-
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator / Redactie Sport zondag 17 mei 2026 @ 02:35:39 #21
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_220819064
Nou de big 4 mogen dan flink betalen om Bulgarije te helpen met hosten.
  Moderator zondag 17 mei 2026 @ 02:37:59 #22
375570 crew  Cyan9
pi_220819070
Deze is wel leuk, om even wat perspectief te geven van dit rare Eurovisie jaar.


https://x.com/bg_eurovision/status/1958787441789157528

Bulgarije was eerst helemaal niet van plan om dit jaar mee te doen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220819079
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 01:25 schreef Momo het volgende:
Altijd leuk van die Britten die zeggen dat ze niet meer mee moeten doen omdat Europe hun geen punten geeft, heb je je eigen inzending gezien?
Het duurde bij Nederland ook pakweg 10 jaar voordat ze begonnen in te zien dat hun inzendingen elk jaar dramatisch waren. Daarna stuurden ze eindelijk een paar goede liedjes in en behaalden ze meteen veel punten. Dat kan de UK ook doen, als ze inzien dat hun inzendingen vaak dramatisch zijn.
greetings and salutations
  zondag 17 mei 2026 @ 02:44:46 #24
189430 Anonymousz
Bedankt Voor Het Nieuwtje Hans
pi_220819081
Zijn de uitslagen van de halve finales al bekend?
Een Fokker Tijdens Oud & Nieuw: http://nl.tinypic.com/m/jsyaom/4
Een Fokker Tijdens Een Meteoroïd: http://nl.tinypic.com/m/fy3nth/4
Een Fokker Tijdens Het Warme Weer: http://nl.tinypic.com/m/ioiw5e/4
  zondag 17 mei 2026 @ 02:45:23 #25
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_220819083
:D
twitter
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')