Je kan ook nuchter naar het probleem kijken en zonder ideologie het oplossen. Ik heb 35 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, stel je voor dat er ideologisch naar de bedrijfsuitdagingen werden gekeken zoals een Groenlinkser dat zou doen. Ik weet wel wat er gebeurd zou zijn met die bedrijven (die nog steeds bestaan).quote:Op zondag 29 september 2024 13:30 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Er lig al een ideologische overweging ten grondslag aan wat je wel of niet als probleem ziet...
Wat een flauwekul. Dat heb ik nergens gezegd, je suggereert weer van alles en nog wat. Ik zei dat de opvangcapaciteit van ons land onvoldoende is om de hoge instroom van asielzoekers op te vangen. Dat is ook een zaak van nationale veiligheid.quote:Op zondag 29 september 2024 14:04 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb laatst het boek het Rechtvaardigheidsgevoel van Jonathan Haidt gelezen. Eigenlijk stelt hij dat je instinctief verschillende waarden belangrijk vind. Deze waarden verbind je met een gemeenschap en een politieke stroming. Wanneer je deze “instinctieve” waarden rationaliseert gebruik je veelal de waarden die jou gemeenschap er aan geven, hierdoor verdedig je ook vaak de best wel vreemde tekortkomingen van je gemeenschap en ben je ook blind voor de standpunten van de ander.
@:lord-ronddraai zijn waarde is dat we als land klaar moeten staan voor hen die hulp nodig hebben, @:bassie48 zijn waarde is dat we onze bevolking moeten beschermen tegen de instroom van hulpbehoevende. Volgens mij zijn deze idealen zo ver van elkaar verwijder dat je met geen standpunt bij elkaar komt. Misschien zou je het voor de discussie puur over waarden kunnen spreken in plaats van elkaar verwijten dat je of het Nederlandse volk opzadelt met een probleem of hulpbehoevende opzadelt met een probleem.
De discussie over deze waarden lijkt mij interessanter dan het volhouden van je eigen gelijk.
Bronquote:Op zondag 29 september 2024 14:29 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
de opvangcapaciteit van ons land onvoldoende is om de hoge instroom van asielzoekers op te vangen.
Waar zijn de bouwvakkers, medisch personeel, onderwijzers, leraren, integratiepersoneel/vrijwilligers, etc. om al die asielzoekers op te vangen? Uit het buitenland zeker?quote:
Oh sorry dat ik jouw waarden verkeerd inschat, welke waarde hangt er dan achter?quote:Op zondag 29 september 2024 14:29 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Dat heb ik nergens gezegd, je suggereert weer van alles en nog wat. Ik zei dat de opvangcapaciteit van ons land onvoldoende is om de hoge instroom van asielzoekers op te vangen. Dat is ook een zaak van nationale veiligheid.
Wat de linkse partijen met hun ineffectieve ideologie willen, resulteert uiteindelijk in chaos: voor de Nederlanders en de asielzoekers. Ik raad je aan om eens een keertje nuchter naar de problemen te kijken en die op een zakelijke wijze te willen oplossen. Er gaat dan een wereld voor je open.
En zelfs dan is alles wat slecht is voor de mensen in een zwakke positie de schuld van links vermoed ik zoquote:Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
https://peilingen.maurice(...)emene-beschouwingen/
Dit is doodeng. Als het klapt is zelfs een rechtse coalitie zonder de VVD straks misschien mogelijk. Iets van PVV, BBB, FvD, SGP, JA21 enz. Terug naar de jaren 50.
Dan wordt het echt heel naar voor iedereen in een zwakke positie. Vrij spel voor Tata Steel, de boeren en Chemours.
Gelukkig is het 'maar' Maurice de Hond.
Dat Nederland de boel niet goed op orde heeft dankzij een dik decennium VVD-beleid heeft met een paar asielzoekers meer of minder weinig te maken.quote:Op zondag 29 september 2024 14:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Waar zijn de bouwvakkers, medisch personeel, onderwijzers, leraren, integratiepersoneel/vrijwilligers, etc. om al die asielzoekers op te vangen? Uit het buitenland zeker?
In feite al 30 jaar VVD beleid.quote:Op zondag 29 september 2024 14:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat Nederland de boel niet goed op orde heeft dankzij een dik decennium VVD-beleid heeft met een paar asielzoekers meer of minder weinig te maken.
VVD had in Rutte 2, 3 en 4 echt de asielinstroom willen beperken maar ja die verdomde coalitiepartners ook.quote:Op zondag 29 september 2024 14:57 schreef Cyan9 het volgende:
Het is niet zozeer dat de VVD alleen maar slechte dingen heeft gedaan voor Nederland, helemaal niet. Maar het is wel tekenend dat er op bepaalde onderwerpen echt geen klap is gedaan, en dat was zeer zeker bewuste vertraging.
Wat meer afwisseling tussen links en rechts (progressief en conservatief) zou gewoon gezond zijn in een goed functionerende, transparante democratie. In Nederland heeft, zoals bekend, progressief nooit een meerderheid gehad.quote:Op zondag 29 september 2024 14:57 schreef Cyan9 het volgende:
Het is niet zozeer dat de VVD alleen maar slechte dingen heeft gedaan voor Nederland, helemaal niet. Maar het is wel tekenend dat er op bepaalde onderwerpen echt geen klap is gedaan, en dat was zeer zeker bewuste vertraging.
Zucht... de asielinstroom werd al beperkt met Cohen. Later had je de Turkije deal gesteund door de PvdA enzovoorts. Vwb arbeidsmigratie is het track record van de VVD nul terwijl PvdA terecht de wervingscontracten stop zette (links kreeg alsnog de schuld van de gastarbeiders).quote:Op zondag 29 september 2024 15:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
VVD had in Rutte 2, 3 en 4 echt de asielinstroom willen beperken maar ja die verdomde coalitiepartners ook.
Geen kunst met al die banken, internationale adviesbedrijven, BigTech en Fin Tech in de Zuidasquote:Op zondag 29 september 2024 15:08 schreef Klopkoek het volgende:
Het zo gehate linkse Amsterdam is netto-betaler voor de rest van Nederland; het gaat een beetje zoals het ook werkt in de VS.
En ik maar denken dat de PvdA met Drees aan de macht was in (het overgrote) deel van de jaren ‘50.quote:Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is doodeng. Als het klapt is zelfs een rechtse coalitie zonder de VVD straks misschien mogelijk. Iets van PVV, BBB, FvD, SGP, JA21 enz. Terug naar de jaren 50.
Dan wordt het echt heel naar voor iedereen in een zwakke positie. Vrij spel voor Tata Steel, de boeren en Chemours.
Maar wel ten opzichte van de huidige opnamecapaciteit van dit land. Zie post #7.quote:Op zondag 29 september 2024 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
En voor de zoveelste keer: de instroom is helemaal niet absurd hoog. Niet naar historische maatstaven en ook niet internationaal gezien. Met dank aan de PvdA.
Wat heeft dat te maken met de post die je quote?quote:Op zondag 29 september 2024 15:17 schreef XSbig het volgende:
[..]
En ik maar denken dat de PvdA met Drees aan de macht was in (het overgrote) deel van de jaren ‘50.
Ja en die komen (en blijven) als vanzelf naar Amsterdam? Amsterdam was al ver voor de oorlog een 'rode' stad.quote:Op zondag 29 september 2024 15:15 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Geen kunst met al die banken, internationale adviesbedrijven, BigTech en Fin Tech in de Zuidas
Er staat letterlijk bij ‘terug naar de jaren 50’.quote:Op zondag 29 september 2024 15:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met de post die je quote?
Drees was trouwens niet altijd de grootste partij. Hij werd in 1948 gedoogd door de KVP en Romme.
De progressieve kant had een minderheid en daar kwam nog bij dat de PvdA de CPN (terecht) uit sloot.
Ah zo, op die manier.quote:Op zondag 29 september 2024 15:33 schreef XSbig het volgende:
[..]
Er staat letterlijk bij ‘terug naar de jaren 50’.
quote:Op zondag 29 september 2024 15:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
VVD had in Rutte 2, 3 en 4 echt de asielinstroom willen beperken maar ja die verdomde coalitiepartners ook.
Gezellig de tijd van de hoge werkeloosheid en koude oorlog. En de Lubbers bezuinigingenquote:Op zondag 29 september 2024 15:59 schreef Hexagon het volgende:
Naar de jaren 50 willen ze niet meer. Tegenwoordig is de jaren 80 meer het heiltijdperk van populisten.
Op een of andere manier was de wereld toen eenvoudig ofzo.quote:Op zondag 29 september 2024 16:02 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Gezellig de tijd van de hoge werkeloosheid en koude oorlog. En de Lubbers bezuinigingen
Daarom juist.quote:Op zondag 29 september 2024 16:02 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Gezellig de tijd van de hoge werkeloosheid en koude oorlog. En de Lubbers bezuinigingen
Toen waren er tenminste wel huizen beschikb...quote:Op zondag 29 september 2024 16:02 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Neem een gemeente als Amstelveen. Wat is dè partij van 'grens aan woningen is bereikt' en zet dat in haar programma? De VVD. Als enige.quote:Op zondag 29 september 2024 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Toen waren er tenminste wel huizen beschikb...
ow wacht.
Ja, prachtig gedaan van Amsterdam. Ondanks de niet-liberale houding (dus vijandige) van de hoofdstad tegenover het bedrijfsleven willen bedrijven zich daar toch vestigen.quote:Op zondag 29 september 2024 15:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja en die komen (en blijven) als vanzelf naar Amsterdam? Amsterdam was al ver voor de oorlog een 'rode' stad.
Hmm ik weet niet, je hoeft als land niet klaar te staan voor hulpbehoevenden dat lijkt me een keuze. Maar ik dacht altijd dat we als Nederland die keuze maakten. Dat we best een minimaal aandeel van onze welvaart kunnen aanwenden om hulpbehoevenden te helpen. Blijkbaar niet meer. Ontwikkelingssamenwerking moet weg, asielzoekers kunnen de kleren krijgen. Volgende stap zeker dat uitkeringen overbodig zijn laat die mensen die ons wat geld kosten ook maar verrotten ofzo.quote:Op zondag 29 september 2024 14:04 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb laatst het boek het Rechtvaardigheidsgevoel van Jonathan Haidt gelezen. Eigenlijk stelt hij dat je instinctief verschillende waarden belangrijk vind. Deze waarden verbind je met een gemeenschap en een politieke stroming. Wanneer je deze “instinctieve” waarden rationaliseert gebruik je veelal de waarden die jou gemeenschap er aan geven, hierdoor verdedig je ook vaak de best wel vreemde tekortkomingen van je gemeenschap en ben je ook blind voor de standpunten van de ander.
@:lord-ronddraai zijn waarde is dat we als land klaar moeten staan voor hen die hulp nodig hebben, @:bassie48 zijn waarde is dat we onze bevolking moeten beschermen tegen de instroom van hulpbehoevende. Volgens mij zijn deze idealen zo ver van elkaar verwijder dat je met geen standpunt bij elkaar komt. Misschien zou je het voor de discussie puur over waarden kunnen spreken in plaats van elkaar verwijten dat je of het Nederlandse volk opzadelt met een probleem of hulpbehoevende opzadelt met een probleem.
De discussie over deze waarden lijkt mij interessanter dan het volhouden van je eigen gelijk.
De tijd van Reagan en zijn record aan corruptie, sinds Wo2. Het sluiten van geestelijk ziekenhuizen om daarna keiharde repressie te bepleiten (en laten werken in gevangenissen voor 5 cent per uur). Fijne tijd inderdaad.quote:Op zondag 29 september 2024 15:59 schreef Hexagon het volgende:
Naar de jaren 50 willen ze niet meer. Tegenwoordig is de jaren 80 meer het heiltijdperk van populisten.
Interessant wel. Ik ben zelf opgevoed in een progressief-christelijk gezin, waar de zorg voor minderbedeelden heel belangrijk was. In je eigen gemeenschap, in de zorg voor pleegkinderen, maar ook richting de arme buitenlanders. Ik heb menig sponsorloop gelopen voor een nieuwe waterput in Afrika. Dat we vluchtelingen ruimhartig moesten opvangen stond buiten kijf.quote:Op zondag 29 september 2024 14:04 schreef KaheemSaid het volgende:
Het is meer dat het trotseren van korte termijn, bijziende lobbies op de langere termijn zijn vruchten af werpt (in vergelijking met andere, 'rechtse' steden).quote:Op zondag 29 september 2024 16:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ja, prachtig gedaan van Amsterdam. Ondanks de niet-liberale houding (dus vijandige) van de hoofdstad tegenover het bedrijfsleven willen bedrijven zich daar toch vestigen.
De invloed van gemeentepolitiek is gewoon heel beperkt. Of je nu Leefbaar Rotterdam of GroenLinks aan de macht hebt maakt op het grote plaatje niet bijster veel uit.quote:Op zondag 29 september 2024 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is meer dat het trotseren van korte termijn, bijziende lobbies op de langere termijn zijn vruchten af werpt (in vergelijking met andere, 'rechtse' steden).
Hetzelfde patroon zien we over de hele wereld. Rijke, linkse steden die feitelijk netto-betaler zijn voor de xenofoben elders.
Dat heeft in Rotterdam wel wat uit gemaakt. Bijvoorbeeld de luchtkwaliteit. Natuurlijk zitten er grenzen aan en ben je afhankelijk van het Rijk (verdeling gemeentegelden) maar net zo goed heeft de nationale politiek ook zo zijn grenzen (iets waar de PVV tegenaan loopt).quote:Op zondag 29 september 2024 16:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De invloed van gemeentepolitiek is gewoon heel beperkt. Of je nu Leefbaar Rotterdam of GroenLinks aan de macht hebt maakt op het grote plaatje niet bijster veel uit.
Volgens mij is een effectief gemeentebestuur van A'dam niet aan de orde maar is de nabijheid van Schiphol een belangrijke vestigingsfactor voor het internationale bedrijfsleven. Mijn vorige werkgever, Samsung Benelux, verhuisde ook van Delft naar Amsterdam-Schiphol zodat alle corporate loonslaven uit Seoul lekker snel aanwezig waren om ons de les te lezen.quote:Op zondag 29 september 2024 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is meer dat het trotseren van korte termijn, bijziende lobbies op de langere termijn zijn vruchten af werpt (in vergelijking met andere, 'rechtse' steden).
Hetzelfde patroon zien we over de hele wereld. Rijke, linkse steden die feitelijk netto-betaler zijn voor de xenofoben elders.
Dit is dus de invloed van het nieuws en de (rechtse) nieuwsagenda. Waar de Telegraaf traditioneel sowieso vrij invloedrijk is (en NRC, Volkskrant nooit zo van het 'eigen nieuws maken' zijn geweest).quote:Op zondag 29 september 2024 16:41 schreef Lichtloper het volgende:
Maar dat is ook wel gaan schuiven door de jaren heen. Als ik nu zie hoe Ethiopische groepen uiterst gewelddadig het conflict aangaan met andere Ethiopische groepen, is mijn eerste gedachte wel: pleur die gasten zo snel mogelijk het land uit.
Schiphol ligt niet op Amsterdams grondgebied. Amsterdam is niet de enige gemeente in de regio.quote:Op zondag 29 september 2024 17:03 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Volgens mij is een effectief gemeentebestuur van A'dam niet aan de orde maar is de nabijheid van Schiphol een belangrijke vestigingsfactor voor het internationale bedrijfsleven. Mijn vorige werkgever, Samsung Benelux, verhuisde ook van Delft naar Amsterdam-Schiphol zodat alle corporate loonslaven uit Seoul lekker snel aanwezig waren om ons de les te lezen.
Over de hele westerse wereld zijn grote steden aan het bloeien en is sprake van een nieuwe urbanisatie. Dat is niet omdat al die steden competente politici hebben, maar simpelweg door de netwerkeffecten van grote steden binnen een veranderende economie. Het zijn economische en culturele hubs, waar de creatieve klasse is neergestreken. Of daar nu een wethouder van de VVD of van de PvdA zit maakt een marginaal verschil.quote:Op zondag 29 september 2024 17:06 schreef Hexagon het volgende:
Overigens heeft het gemeentebeleid wel behoorlijk wat invloed. In de jaren 80 was Amsterdam eerder een grimmige krimpstad waar niemand dood gevonden wilde worden.
Vanaf de jaren 90 is er juist weer in geïnvesteerd en is het een yuppenresort geworden.
Maar jij bent toch ook niet meer de lichtloper met de instincten van toen je jong was?quote:Op zondag 29 september 2024 16:41 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Interessant wel. Ik ben zelf opgevoed in een progressief-christelijk gezin, waar de zorg voor minderbedeelden heel belangrijk was. In je eigen gemeenschap, in de zorg voor pleegkinderen, maar ook richting de arme buitenlanders. Ik heb menig sponsorloop gelopen voor een nieuwe waterput in Afrika. Dat we vluchtelingen ruimhartig moesten opvangen stond buiten kijf.
Maar dat is ook wel gaan schuiven door de jaren heen. Als ik nu zie hoe Ethiopische groepen uiterst gewelddadig het conflict aangaan met andere Ethiopische groepen, is mijn eerste gedachte wel: pleur die gasten zo snel mogelijk het land uit.
Het maakt een verschil of de ene gemeente of de andere grote gemeente op bloeit. Nog een keer: vergelijk linkse met rechtse steden (van de 32 grootste gemeenten) in Nederland eens. Zo is het ook in de regel in andere landen. Er is geen automatisme dat Amsterdam de één na rijkste stad in de EU is geworden. Het is geen automatisme dat een Marseille weg kwijnt en Toulouse floreert (met lagere ongelijkheid).quote:Op zondag 29 september 2024 17:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Over de hele westerse wereld zijn grote steden aan het bloeien en is sprake van een nieuwe urbanisatie. Dat is niet omdat al die steden competente politici hebben, maar simpelweg door de netwerkeffecten van grote steden binnen een veranderende economie. Het zijn economische en culturele hubs, waar de creatieve klasse is neergestreken. Of daar nu een wethouder van de VVD of van de PvdA zit maakt een marginaal verschil.
Eritrese, niet Ethiopischequote:Op zondag 29 september 2024 16:41 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Interessant wel. Ik ben zelf opgevoed in een progressief-christelijk gezin, waar de zorg voor minderbedeelden heel belangrijk was. In je eigen gemeenschap, in de zorg voor pleegkinderen, maar ook richting de arme buitenlanders. Ik heb menig sponsorloop gelopen voor een nieuwe waterput in Afrika. Dat we vluchtelingen ruimhartig moesten opvangen stond buiten kijf.
Dan hadden ze de stekker eruit moeten trekken als het zo belangrijk voor ze was, maar nee het pluche is zo fijn natuurlijk,quote:Op zondag 29 september 2024 15:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En bij Eritrea speelt het probleem van een machtswissel. De vluchtelingen van vroeger, die hun leven niet zeker waren onder de oude machtshebbers, zijn de leiders van nu die nu de aanhangers van de oude machtshebbers vermoorden. De eerste groep kreeg dus eerst terecht asiel en de nieuwe groep krijgt ook terecht asiel, maar het wordt wel vervelend als ze elkaar hier weer tegen komen en hun oorlog verder zetten.quote:
Ik vind niet dat je de schuld hiervan bij de kiezer moet leggen. We zitten al langere tijd met politici die bereid zijn om desinformatie te verspreiden voor electoraal gewin. Dan gaan mensen, die meestal wel wat beters te doen hebben dan politiek volgen en rapporten napluizen, daar op een gegeven moment in mee. Politici als Yeşilgöz, Brekelmans, Wilders, Kamp, enzovoort, dat zijn de demagogen waar naar mijn idee de pijlen op moeten worden gericht.quote:Op zondag 29 september 2024 18:31 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Wat een hopeloos kiezersvolk. Minder asielzoekers uit veilige landen!
Ook leuk hoe die PVV meneer bij WNL op Zondag de BTW verhoging op kranten verdedigd.
Oorzaak en gevolg lijken me daar eerder omgedraaid. Lagere klassen stemmen tegenwoordig vaker (populistisch) rechts, terwijl de hogere klassen eerder progressief stemmen.quote:Op zondag 29 september 2024 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het maakt een verschil of de ene gemeente of de andere grote gemeente op bloeit. Nog een keer: vergelijk linkse met rechtse steden (van de 32 grootste gemeenten) in Nederland eens. Zo is het ook in de regel in andere landen. Er is geen automatisme dat Amsterdam de één na rijkste stad in de EU is geworden. Het is geen automatisme dat een Marseille weg kwijnt en Toulouse floreert (met lagere ongelijkheid).
Maar inderdaad, als je met de verdeling van gemeentefondsen gaat schuiven dan wordt het een ander verhaal.
In het verbieden van politieke partijen zonder ledenstructuur (ik noem geen namenquote:Op zondag 29 september 2024 18:59 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt tij dat een paar andere partijen dat soort manipulatie ook maar inzetten. Die kiezers willen blijkbaar gemanipuleerd worden, wie ben je dan om het ze niet te geven. Lijkt me een prima taak voor DENK, SP en PvdD.
Dit kun je niet zo stellen.quote:Op zondag 29 september 2024 19:01 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Oorzaak en gevolg lijken me daar eerder omgedraaid. Lagere klassen stemmen tegenwoordig vaker (populistisch) rechts, terwijl de hogere klassen eerder progressief stemmen.
Neem Rotterdam bijvoorbeeld. Rond 2000 de bakermat van Leefbaar en uitgesproken rechts. Sindsdien is de stad langzaam gegentrificeerd, vooral in de wijken rond het centrum. In die wijken zie je nu dan ook dat er progressief gestemd wordt, D66 was vorige verkiezingen de grootste volgens mij. Dan kun je zeggen: sinds ze in Rotterdam progressiever zijn gaan stemmen gaat het beter, maar het is precies omgekeerd.
De eindstand is dan wel dat we hier asiel geven aan de voorstanders van het huidige regime als aan de tegenstanders. En we hier zitten met voortdurend geweld en agenten die met PTSS thuis zitten vanwege ongekende rellen.quote:Op zondag 29 september 2024 18:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
En bij Eritrea speelt het probleem van een machtswissel. De vluchtelingen van vroeger, die hun leven niet zeker waren onder de oude machtshebbers, zijn de leiders van nu die nu de aanhangers van de oude machtshebbers vermoorden. De eerste groep kreeg dus eerst terecht asiel en de nieuwe groep krijgt ook terecht asiel, maar het wordt wel vervelend als ze elkaar hier weer tegen komen en hun oorlog verder zetten.
De kiezer laat zich manipuleren door wat in de VS de 'Republican Triangle of Doom' heet. Het samenspel tussen politici, media/denktanks, en de kiezers.quote:Op zondag 29 september 2024 18:56 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je de schuld hiervan bij de kiezer moet leggen. We zitten al langere tijd met politici die bereid zijn om desinformatie te verspreiden voor electoraal gewin. Dan gaan mensen, die meestal wel wat beters te doen hebben dan politiek volgen en rapporten napluizen, daar op een gegeven moment in mee. Politici als Yeşilgöz, Brekelmans, Wilders, Kamp, enzovoort, dat zijn de demagogen waar naar mijn idee de pijlen op moeten worden gericht.
'Voortdurend geweld?' Overdrijf je niet een beetje? Het is nadien weer voorgekomen?quote:Op zondag 29 september 2024 19:26 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De eindstand is dan wel dat we hier asiel geven aan de voorstanders van het huidige regime als aan de tegenstanders. En we hier zitten met voortdurend geweld en agenten die met PTSS thuis zitten vanwege ongekende rellen.
Als dat de eindstand is van ons asielsysteen, dan zit er volgens mij iets structureel fout in hoe we het systeem hebben ingericht.
Dat kaartje onderstreept keurig mijn punt, met links-progressief stemgedrag in Blijdorp, Centrum, Crooswijk en Noord. En aan de arme kant van de stad de Kop van Zuid als laatste bastion van de yuppen, voordat Denk en PVV het overnemen. Dat stukje geel van Hillegersberg is rond het Molenkwartier, het verbaast me niet dat PVV daar groot is.quote:Op zondag 29 september 2024 19:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit kun je niet zo stellen.
De eerste periode van Leefbaar (en het eerste wat ze deden was vastgoed goedkoop verkopen aan hun vrinden) viel samen met een recessie in Nederland. Daar had ook Rotterdam last van. Toch was de verandering toen al in gezet.
Wat jij zegt over gentrificatie is niet helemaal onwaar, maar is ook weer het 'RijkLinks' frame. De realiteit is niet zo simpel. Zie onderstaande link.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rkiezingen-2012-2017
PVV was in 2023 de grootste in een aantal van de typische welvarende VVD wijken. Of zoals Karremans het zei: dat zijn geen Vogelaarwijken jongens
https://www.ad.nl/rotterd(...)rt-stemmen~a23db940/
[ afbeelding ]
[ x ]
In 2023 was dat (ook) PVV.
Er is voortdurend geweld door de Brigade Nhamedu ja. En niet alleen in ons land, ook in Zweden, Israël en Duitsland. En die komen dan met teksten als:quote:Op zondag 29 september 2024 19:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'Voortdurend geweld?' Overdrijf je niet een beetje? Het is nadien weer voorgekomen?
Dat label lijkt me meer van toepassing op voetbal. Wat veel meer van de politie vraagt. Wilders is dan grotendeels stil.
Volgens mij overdrijf je enorm. Zoals gezegd: als je je hier druk om maakt, kunnen we beter het organiseren van voetbalwedstrijden verbieden. Dat levert veel meer agenten PTSS op.quote:Op zondag 29 september 2024 19:26 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De eindstand is dan wel dat we hier asiel geven aan de voorstanders van het huidige regime als aan de tegenstanders. En we hier zitten met voortdurend geweld en agenten die met PTSS thuis zitten vanwege ongekende rellen.
Als dat de eindstand is van ons asielsysteen, dan zit er volgens mij iets structureel fout in hoe we het systeem hebben ingericht.
Dit is een drogredenering.quote:Op zondag 29 september 2024 20:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij overdrijf je enorm. Zoals gezegd: als je je hier druk om maakt, kunnen we beter het organiseren van voetbalwedstrijden verbieden. Dat levert veel meer agenten PTSS op.
Prima idee.quote:Op zondag 29 september 2024 20:56 schreef Hanca het volgende:
kunnen we beter het organiseren van voetbalwedstrijden verbieden.
Nee, het is geen drogredenering. Het geeft aan dat jij een probleem wat jij denkt te zien enorm op blaast. Volgens mij zijn de Eritreërs tot nu toe 1 keer slaags geraakt in Nederland. Dat is teveel, maar geen reden om de fundamenten onder het zorgen voor de meest kwetsbaren van de wereld onderuit te halen. Zeker omdat slaags raken in Nederland bijna wekelijkse kost is, de politie is daar voor getraind. Als je wat aan PTSS onder agenten wil doen, moet je wat aan de wekelijkse veldslagen tussen zogenaamde voetbalsupporters doen, ipv weer eens naar die verschrikkelijke buitenlanders wijzen.quote:
Waarom haal je de fundamenten onder het zorgen voor kwetsbaren onderuit, wanneer je mensen uitzet die heftig geweld veroorzaken en oproepen om hun politieke tegenstanders te onthoofden? Een man die overduidelijk niet past in het profiel van een kwetsbare vluchteling.quote:Op zondag 29 september 2024 21:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het is geen drogredenering. Het geeft aan dat jij een probleem wat jij denkt te zien enorm op blaast. Volgens mij zijn de Eritreërs tot nu toe 1 keer slaags geraakt in Nederland. Dat is teveel, maar geen reden om de fundamenten onder het zorgen voor de meest kwetsbaren van de wereld onderuit te halen. Zeker omdat slaags raken in Nederland bijna wekelijkse kost is, de politie is daar voor getraind. Als je wat aan PTSS onder agenten wil doen, moet je wat aan de wekelijkse veldslagen tussen zogenaamde voetbalsupporters doen, ipv weer eens naar die verschrikkelijke buitenlanders wijzen.
Het is het gevolg van een asielbeleid waarbij vluchtelingen uiteindelijk een permanente verblijfsvergunning en zelfs de Nederlandse nationaliteit kunnen krijgen, waardoor ze hier mogen blijven, in plaats van dat ze teruggestuurd worden zodra het in hun eigen land weer veilig is.quote:Op zondag 29 september 2024 19:26 schreef Lichtloper het volgende:
Kijk eens naar het resultaat: in moeilijke omstandigheden een afname van de ongelijkheid. Zonder een Joe Manchin had hij nog veel meer voor elkaar gekregen. De begroting ontspoorde niet verder en belastingverhogingen waren ook niet nodig.quote:Op zondag 29 september 2024 21:19 schreef Origami94 het volgende:
Biden links noemenmet zijn trickle down economics en het subsidiëren van grote bedrijven
Na tien jaar is driekwart van de asielzoekers weer weg.quote:Op zondag 29 september 2024 21:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is het gevolg van een asielbeleid waarbij vluchtelingen uiteindelijk een permanente verblijfsvergunning en zelfs de Nederlandse nationaliteit kunnen krijgen, waardoor ze hier mogen blijven, in plaats van dat ze teruggestuurd worden zodra het in hun eigen land weer veilig is.
In het geval van die mensen uit Eritrea zou er wel iets voor te zeggen zijn om de voorstanders van de huidige regering in Eritrea terug te sturen, want voor hen is het daar veilig.
Maar sommige asielzoekers blijven wel heel erg lang, zoals de eerste groep uit Eritrea.quote:Op zondag 29 september 2024 21:41 schreef Klopkoek het volgende:
Na tien jaar is driekwart van de asielzoekers weer weg.
Dat je Nederlander kunt worden na een lang verblijf is niet meer dan rechtvaardig.
Je moet sowieso slagen voor een inburgeringstest waar veel Nederlanders niet voor zouden slagen...
Is het zo een ramp dan dat een klein deel hier blijft? Nee, dat is het niet. Je hebt altijd mensen die zich niet gedragen en het is zeker niet zo dat asielzoekers crimineler zijn dan Nederlanders. Is al meermaals gedeeld hier, het bewijs voor deze stelling.quote:Op zondag 29 september 2024 21:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maar sommige asielzoekers blijven wel heel erg lang, zoals de eerste groep uit Eritrea.
Over de vraag hoe makkelijk of moeilijk het moet zijn om Nederlander te kunnen worden, kun je natuurlijk van mening verschillen. Er zijn landen waar het zelfs na lang verblijf niet mogelijk is om de nationaliteit van het land te krijgen.
Wat betreft die inburgeringstest zou het me niets verbazen als veel mensen die die test moeten doen, gewoon de vragen en antwoorden uit hun hoofd leren.
Omdat de mensen die je nou terug zou kunnen sturen hier 10-15 jaar zijn, hier geboren kinderen hebben. Je gaat geen Nederlandse kinderen naar Eritrea sturen en je gaat ook ouders en kinderen niet scheiden. En je kan ook geen onderscheid maken op wel en geen kinderen.quote:Op zondag 29 september 2024 21:31 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Waarom haal je de fundamenten onder het zorgen voor kwetsbaren onderuit, wanneer je mensen uitzet die heftig geweld veroorzaken en oproepen om hun politieke tegenstanders te onthoofden? Een man die overduidelijk niet past in het profiel van een kwetsbare vluchteling.
Dit is, in mijn ogen, precies de reflex die ervoor zorgt dat de PVV zo groot wordt. Asielbeleid verdedigen door te wijzen op onze plicht om te zorgen voor de meest kwetsbaren. En als sommige van die mensen dan helemaal niet zo kwetsbaar blijken te zijn, vastklampen aan legalistische argumenten waardoor het toch héél belangrijk zou zijn dat ze blijven.
Ze zijn wel degelijk crimineler dan Nederlanders, alleen valt dat effect weg wanneer je corrigeert voor leeftijd, geslacht, armoede en andere ellende. Ze zijn dus even crimineel als ‘onze’ meest criminogene groep.quote:Op zondag 29 september 2024 22:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is het zo een ramp dan dat een klein deel hier blijft? Nee, dat is het niet. Je hebt altijd mensen die zich niet gedragen en het is zeker niet zo dat asielzoekers crimineler zijn dan Nederlanders. Is al meermaals gedeeld hier, het bewijs voor deze stelling.
En ze zijn niet meer crimineel als je ze uit de armoede verheft. Kortom: het zijn gewoon Nederlanders.quote:Op zondag 29 september 2024 22:27 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ze zijn wel degelijk crimineler dan Nederlanders, alleen valt dat effect weg wanneer je corrigeert voor leeftijd, geslacht, armoede en andere ellende. Ze zijn dus even crimineel als ‘onze’ meest criminogene groep.
Val van het kabinet maybe?quote:Op zondag 29 september 2024 22:48 schreef HiDiHo het volgende:
Wat staat er komende week op de agenda?
quote:Op zondag 29 september 2024 18:56 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je de schuld hiervan bij de kiezer moet leggen. We zitten al langere tijd met politici die bereid zijn om desinformatie te verspreiden voor electoraal gewin. Dan gaan mensen, die meestal wel wat beters te doen hebben dan politiek volgen en rapporten napluizen, daar op een gegeven moment in mee. Politici als Yeşilgöz, Brekelmans, Wilders, Kamp, enzovoort, dat zijn de demagogen waar naar mijn idee de pijlen op moeten worden gericht.
Ik heb de aflevering nu helemaal bekeken.quote:Op zondag 29 september 2024 18:59 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt tij dat een paar andere partijen dat soort manipulatie ook maar inzetten. Die kiezers willen blijkbaar gemanipuleerd worden, wie ben je dan om het ze niet te geven. Lijkt me een prima taak voor DENK, SP en PvdD.
Ik geloof dat Marjolein Faber vrijdag pas met een nieuw voorstel komtquote:
Dikke kans dat al die zeurende mensen sowieso niet naar die bakker gingen, anders bestond die gewoon nog. Ik ben ook nog steeds boos dat er geen CD-winkels meer zijn, maar als waren ze er nog wel zoals vroegert dan liep ik er waarschijnlijk nooit naar binnen.quote:Op zondag 29 september 2024 22:19 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Dit bedoel ik. Niet benoemd wordt hoe de Aholds deze bakkers laten verdwijnen. Dat is de economische kracht hierachter (evt. met wat lobbywerk en wetgeving), veel meer dan de nieuwkomers. Waar je van alles van kunt vinden en denken maar ook hier wordt een economische ontwikkeling gedraaid in de terminologie van migratie...
Dat zou verboden moeten zijn. Seculier links vindt dat al heel lang. Ouders die hun kind daartoe aan zetten, tot lichamelijke verminking, verdienen de strafrechter.quote:Op zondag 29 september 2024 23:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
En wat zouden we moeten doen met mensen uit Eritrea en Somalia die hier al jarenlang wonen, een gezin hebben gesticht, en dan op vakantie gaan naar hun geboorteland om hun dochter te laten besnijden?
Blijkt dat de meest vertegenwoordigde groep in de gevangenis de 'man' is. Mannen zijn vele malen crimineler dan vrouwen. Gaan we daar dan ook dingen aan verbinden? Of telt het alleen wanneer je een statistiek vindt die prima bij je wereldbeeld past?quote:Op zondag 29 september 2024 22:27 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ze zijn wel degelijk crimineler dan Nederlanders, alleen valt dat effect weg wanneer je corrigeert voor leeftijd, geslacht, armoede en andere ellende. Ze zijn dus even crimineel als ‘onze’ meest criminogene groep.
Zullen we eens beginnen met vervolgen wegens zware mishandeling? Achterlijke praktijken.quote:Op zondag 29 september 2024 23:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
En wat zouden we moeten doen met mensen uit Eritrea en Somalia die hier al jarenlang wonen, een gezin hebben gesticht, en dan op vakantie gaan naar hun geboorteland om hun dochter te laten besnijden?
Debat over verkeerd berekende WIA-uitkeringenquote:Op zondag 29 september 2024 22:48 schreef HiDiHo het volgende:
Wat staat er komende week op de agenda?
Ik heb niet de indruk dat seculier links veel tegen meisjesbesnijdenis wil doen. Het is in Nederland verboden en officieel kun je er een lange gevangenisstraf voor krijgen, maar anders dan in bijvoorbeeld Frankrijk of Zweden is er in Nederland nog nooit iemand zelfs maar aangeklaagd wegens meisjesbesnijdenis, terwijl het onder bepaalde gemeenschappen nog steeds regelmatig voorkomt.quote:Op zondag 29 september 2024 23:05 schreef Klopkoek het volgende:
Dat zou verboden moeten zijn. Seculier links vindt dat al heel lang. Ouders die hun kind daartoe aan zetten, tot lichamelijke verminking, verdienen de strafrechter.
Vreemd genoeg heeft de PVV, ondanks dat die partij zich als erg pro-joods profileert, indertijd het wetsvoorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) om onverdoofd slachten te verbieden, gesteund, zowel in de Tweede Kamer als ook in de Eerste Kamer.quote:Op zondag 29 september 2024 23:05 schreef Klopkoek het volgende:
Ironisch genoeg is het hier waar rechts hypocriet acteert. Want homogenezing, conversietherapie en zulks moet wel kunnen. Ritueel slachten moet kunnen.
Uiteraard moet jongensbesnijdenis uiteindelijk ook verboden worden, maar helaas is dat op een of andere manier een taboe onderwerp in de Nederlandse politiek.quote:Op zondag 29 september 2024 23:05 schreef Klopkoek het volgende:
Wilsonbekwame kinderen hun leuter laten besnijden, zonder toestemming en met enorme sociale druk. Geen enkel probleem.
Misschien moeten we toe naar een samenleving met substantieel veel meer vrouwen dan mannen. Daarvoor zouden veel meer meisjes dan jongens geboren moeten worden. Dat zou bereikt kunnen worden als we niet meer op de natuurlijke manier kinderen verwekken, maar met sperm sorting (om de spermacellen met een X-chkromosoom en die met een Y-chromosoom te scheiden) en kunstmatige inseminatie.quote:Op zondag 29 september 2024 23:05 schreef Vis1980 het volgende:
Blijkt dat de meest vertegenwoordigde groep in de gevangenis de 'man' is. Mannen zijn vele malen crimineler dan vrouwen. Gaan we daar dan ook dingen aan verbinden? Of telt het alleen wanneer je een statistiek vindt die prima bij je wereldbeeld past?
Waar is die indruk op gebaseerd? Het is in de praktijk seculier-links dat voor zaken als blijf-van-mijn lijf huizen op komt en daar geld voor vrij maakt. Bij donateurs geld op halen voor de goede zaak. Werk maakt van meldpunten waar kinderen terecht kunnen. In gemeenten als Amsterdam zijn ze bovendien hard bezig om dat soort ouderwetse denkbeelden eruit te rammen.quote:Op zondag 29 september 2024 23:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat seculier links veel tegen meisjesbesnijdenis wil doen. Het is in Nederland verboden en officieel kun je er een lange gevangenisstraf voor krijgen, maar anders dan in bijvoorbeeld Frankrijk of Zweden is er in Nederland nog nooit iemand zelfs maar aangeklaagd wegens meisjesbesnijdenis, terwijl het onder bepaalde gemeenschappen nog steeds regelmatig voorkomt.
[..]
Vreemd genoeg heeft de PVV, ondanks dat die partij zich als erg pro-joods profileert, indertijd het wetsvoorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) om onverdoofd slachten te verbieden, gesteund, zowel in de Tweede Kamer als ook in de Eerste Kamer.
Dat het wetsvoorstel uiteindelijk is verworpen, komt meer doordat partijen als PvdA en GroenLinks, die in de Tweede Kamer voor stemden, in de Eerste Kamer tegen stemden.
[..]
Uiteraard moet jongensbesnijdenis uiteindelijk ook verboden worden, maar helaas is dat op een of andere manier een taboe onderwerp in de Nederlandse politiek.
quote:Op zondag 29 september 2024 22:27 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Wat je dus kan stellen is dat mensen die hierheen komen om asiel aan te vragen, "gemiddeld" genomen geen fijne mensen zijn omdat ze crimineler zijn dan de "gemiddelde" Nederlander. Gemiddeld genomen dus. Als je al die mensen gewoon binnen laat komen zoals linkse politici willen, dan stijgt dus de criminaliteit per hoofd van de bevolking van Nederland. Dit is weer een voorbeeld hoe blind najagen van ideologie desastreus uitpakt voor een land.quote:Het WODC heeft eerder onderzoek gedaan naar criminaliteit onder asielzoekers. Uit dat onderzoek, dat betrekking had op de peiljaren 2005, 2010 en 2015, bleek dat het percentage asielzoekers dat verdacht werd van criminaliteit in alle onderzochte jaren hoger was dan gemiddeld onder de algemene Nederlandse bevolking. Maar: bij vergelijking van asielzoekers met Nederlanders met dezelfde demografische kenmerken en een vergelijkbare inkomenspositie (weinig inkomen) bleken asielzoekers juist minder vaak verdacht te zijn van criminaliteit.
Bron
Waarom moet links iets doen tegen verminking? iets dat al lang strafbaar is. Je kunt het benoemen net als wat radicaal rechts doet, maar dat is net zoiets als benoemen dat er ondanks alle maatregelen nog steeds ongevallen in het verkeer zijn (en daar kan de snelheid wel naar 140 :’) )En als het hier nauwelijks voorkomt, kun je altijd blijven hameren op andere landen.quote:Op zondag 29 september 2024 23:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat seculier links veel tegen meisjesbesnijdenis wil doen. Het is in Nederland verboden en officieel kun je er een lange gevangenisstraf voor krijgen, maar anders dan in bijvoorbeeld Frankrijk of Zweden is er in Nederland nog nooit iemand zelfs maar aangeklaagd wegens meisjesbesnijdenis, terwijl het onder bepaalde gemeenschappen nog steeds regelmatig voorkomt.
[..]
Vreemd genoeg heeft de PVV, ondanks dat die partij zich als erg pro-joods profileert, indertijd het wetsvoorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) om onverdoofd slachten te verbieden, gesteund, zowel in de Tweede Kamer als ook in de Eerste Kamer.
Dat het wetsvoorstel uiteindelijk is verworpen, komt meer doordat partijen als PvdA en GroenLinks, die in de Tweede Kamer voor stemden, in de Eerste Kamer tegen stemden.
[..]
Uiteraard moet jongensbesnijdenis uiteindelijk ook verboden worden, maar helaas is dat op een of andere manier een taboe onderwerp in de Nederlandse politiek.
Klopt helemaal. Ik vroeg mij ook af hoe allebei de groepen buitenlandse voor- en tegenstanders van het regime hier asiel konden aanvragen? Vervolgens slaan ze hier de boel kort en klein en verwonden onze dappere Nederlandse agenten.quote:Op zondag 29 september 2024 19:26 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Wat heeft Wilders concreet gedaan tot zover?quote:Op maandag 30 september 2024 07:46 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Ik vroeg mij ook af hoe allebei de groepen buitenlandse voor- en tegenstanders van het regime hier asiel konden aanvragen? Vervolgens slaan ze hier de boel kort en klein en verwonden onze dappere Nederlandse agenten.
Links wil maar niet begrijpen hoe absurd het Nederlandse asielbeleid is. Ze steken hun hoofd dat vol zit met ideologische nonsens in het zand.
Het is je al meerdere malen verteld dat het huidige Nederlandse asielbeleid tot de strengste van Europa behoort. Mede daarom is de instroom dus ook relatief laag.quote:Op maandag 30 september 2024 07:46 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Ik vroeg mij ook af hoe allebei de groepen buitenlandse voor- en tegenstanders van het regime hier asiel konden aanvragen? Vervolgens slaan ze hier de boel kort en klein en verwonden onze dappere Nederlandse agenten.
Links wil maar niet begrijpen hoe absurd het Nederlandse asielbeleid is. Ze steken hun hoofd dat vol zit met ideologische nonsens in het zand.
Dat is je hier uitgelegd: Hanca in POL / Nederlandse Politiek #411 Waarheen leidt de wegquote:Op maandag 30 september 2024 07:46 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Ik vroeg mij ook af hoe allebei de groepen buitenlandse voor- en tegenstanders van het regime hier asiel konden aanvragen?
Rechts wil maar niet begrijpen dat we een extreem streng asielbeleid hebben, dat we relatief weinig instroom hebben, dat asielzoekers NIET crimineler zijn dan de gemiddelde Nederlander en vooral dat mensen die sommige dingen net wat anders doen niet gelijk eng zijn.quote:Links wil maar niet begrijpen hoe absurd het Nederlandse asielbeleid is. Ze steken hun hoofd dat vol zit met ideologische nonsens in het zand.
Beetje flauw om hier alleen PvdA en GroenLinks te noemen. Ook VVD en D66 stemden in de Eerste Kamer tegen het verbod op onbedwelmd slachten nadat ze in de Tweede Kamer voor hadden gestemd. GroenLinks was overigens verdeeld, 2 van de 5 Eerste Kamerleden stemden wél voor.quote:Op zondag 29 september 2024 23:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ja. Moest net de bonen in de automaat weer bijvullen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 30 september 2024 09:18 schreef Falco het volgende:
Gaan jullie ook al zo gebukt onder de asielcrisis?
Met havermelk zeker.quote:Op maandag 30 september 2024 09:18 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja. Moest net de bonen in de automaat weer bijvullen bijvoorbeeld.
Lezen. Ik heb het niet over een streng asielbeleid maar om een rationeel beleid. Wij hebben waarschijnlijk het meest idiote asielbeleid van Europa, niet de strengste.quote:Op maandag 30 september 2024 08:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is je al meerdere malen verteld dat het huidige Nederlandse asielbeleid tot de strengste van Europa behoort. Mede daarom is de instroom dus ook relatief laag.
Het is je ook meerdere malen verteld dat groepen arbeidsmigranten meer overlast veroorzaken en een grotere kostenpost zijn voor de maatschappij dan de asielzoekers.
Het gaat er bij jou gewoon niet in.
Wat is er idioot aan precies?quote:Op maandag 30 september 2024 09:21 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Lezen. Ik heb het niet over een streng asielbeleid maar om een rationeel beleid. Wij hebben waarschijnlijk het meest idiote asielbeleid van Europa, niet de strengste.
Zie: https://www.nu.nl/binnenl(...)ers-in-den-haag.htmlquote:
Zuid-Limburg hier. Smokkelroutes ohne Ende. Maar dan moet ik weer gaan omrijden terwijl ik anders vanaf kantoor zo op de A76 zitquote:Op maandag 30 september 2024 09:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik weet in west-Brabant nog wel wat plekken waar je zonder bang te zijn voor Geert's Grensbewakings Commando's de grens over kan steken. Fokkers helpen Fokkers.
wat maken die cases dan dat ons asielbeleid gekker is dan anderen? Ik snap dat je deze groepen buiten NL wilt houden en ik sta er ook in zo in dat we echt selectiever moeten zijn in wie we toelaten en wie we er snel uit moeten trappen maar wat zijn je voorstellen en wat maakt ons asielbeleid gekker / idioter dan anderen?quote:Op maandag 30 september 2024 09:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Zie: https://www.nu.nl/binnenl(...)ers-in-den-haag.html
Eristrese "gevluchte" voor- EN tegenstanders van het regime kunnen allebei asiel aanvragen in dit land waar niks meer klopt en alles vastloopt.
En dat is nog maar 1 voorbeeld van een lange lijst van waanzinnige cases.
Ik heb je uitgelegd hoe dat komt. Waarom lees jij andermans posts nooit?quote:Op maandag 30 september 2024 09:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Eristrese "gevluchte" voor- EN tegenstanders van het regime kunnen allebei asiel aanvragen in dit land waar niks meer klopt en alles vastloopt.
Zeker. Er ligt hier een boot vol asielzoekers in de haven en je ziet steeds meer van die mannen vrijwilligerswerk in de stad doen. Dat verdringt onze eigen boomers.quote:Op maandag 30 september 2024 09:18 schreef Falco het volgende:
Hij is slechts een zendeling.quote:Op maandag 30 september 2024 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb je uitgelegd hoe dat komt. Waarom lees jij andermans posts nooit?
En die heb je alleen in Nederland...quote:Op maandag 30 september 2024 09:28 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Omdat het een rechtse arrogante VVD kakkertje isquote:Op maandag 30 september 2024 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb je uitgelegd hoe dat komt. Waarom lees jij andermans posts nooit?
Wat heeft de vvd nou weer te maken met het feit dat deze user kennelijk niet danwel selectief kan lezenquote:Op maandag 30 september 2024 10:13 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Omdat het een rechtse arrogante VVD kakkertje is
Omdat hij om het bericht moet vertellen dat hij VVD’er is en zo blij dat die partij nu eindelijk iets aan het asielprobleem kan gaan doen.quote:Op maandag 30 september 2024 10:15 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Wat heeft de vvd nou weer te maken met het feit dat deze user kennelijk niet danwel selectief kan lezen
Hij blaat overal dat de VVD zijn partij is dus vandaarquote:Op maandag 30 september 2024 10:15 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Wat heeft de vvd nou weer te maken met het feit dat deze user kennelijk niet danwel selectief kan lezen
En toch blijft men maar reageren op mijn posts. Ik raak kennelijk een gevoelige snaar of zelfs een open zenuw. Jij ook duidelijk. Dat is prima, toch?quote:Op maandag 30 september 2024 10:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hij blaat overal dat de VVD zijn partij is dus vandaar
Ik reageer er vooral op, omdat gebleken is dat het niet weerleggen van totale onzin niet werkt. Mede daardoor is de PVV zo groot, omdat de onzinretoriek over asiel jarenlang niet weerlegd is maar genegeerd. Ik ga er niet vanuit jou echt te kunnen overtuigen dat je echt onzin verkoopt, maar de meelezer misschien wel.quote:Op maandag 30 september 2024 10:54 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En toch blijft men maar reageren op mijn posts. Ik raak kennelijk een gevoelige snaar of zelfs een open zenuw. Jij ook duidelijk. Dat is prima, toch?
Wat is er onzin aan rationeel denken? Jouw ideologisch en religieus geïnspireerde opvattingen vind ik totale onzin. Totaal.quote:Op maandag 30 september 2024 11:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik reageer er vooral op, omdat gebleken is dat het niet weerleggen van totale onzin niet werkt. Mede daardoor is de PVV zo groot, omdat de onzinretoriek over asiel jarenlang niet weerlegd is maar genegeerd. Ik ga er niet vanuit jou echt te kunnen overtuigen dat je echt onzin verkoopt, maar de meelezer misschien wel.
Klopt omdat er veel dingen die je zegt niet kloppen of onlogisch zijn, en ja wij verschillen van inzicht, dat is niet onlogisch omdat ik vrij links ben en jij de VVD als voorkeur hebtquote:Op maandag 30 september 2024 10:54 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En toch blijft men maar reageren op mijn posts. Ik raak kennelijk een gevoelige snaar of zelfs een open zenuw. Jij ook duidelijk. Dat is prima, toch?
Het is totaal irrationeel om te doen alsof problemen in zorg, onderwijs, huisvesting e.d. komen door de kleine instroom van asielzoekers. Het is totaal irrationeel om je wel druk te maken over een eenmalige aanvaring tussen Eritreërs en de wekelijkse voetbalhooligans te negeren. Het is totaal irrationeel om te doen alsof asielzoekers crimineler zijn dan Nederlanders. En het is helemaal irrationeel om je dingen af te vragen, uitleg te krijgen, die te negeren om het je een post later weer af te vragen. Dan ben je namelijk gewoon aan het trollen.quote:Op maandag 30 september 2024 11:13 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wat is er onzin aan rationeel denken?
quote:Op maandag 30 september 2024 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is totaal irrationeel om te doen alsof problemen in zorg, onderwijs, huisvesting e.d. komen door de kleine instroom van asielzoekers. Het is totaal irrationeel om je wel druk te maken over een eenmalige aanvaring tussen Eritreërs en de wekelijkse voetbalhooligans te negeren. Het is totaal irrationeel om te doen alsof asielzoekers crimineler zijn dan Nederlanders. En het is helemaal irrationeel om je dingen af te vragen, uitleg te krijgen, die te negeren om het je een post later weer af te vragen. Dan ben je namelijk gewoon aan het trollen.
Het probleem is niet rationeel denken. Het probleem is dat jij kennelijk heel anders 'rationeel' denkt dan de anderen hier.quote:Op maandag 30 september 2024 11:13 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wat is er onzin aan rationeel denken? Jouw ideologisch en religieus geïnspireerde opvattingen vind ik totale onzin. Totaal.
Wanneer we het hebben over migratieprobleem moeten we het dan opsplitsen in diverse migratiestromen. Asielzoekers (incl. statushouders), arbeidsmigratie en kennismigratie. En de focus ligt nu dan voornamelijk op de asielzoekers. Zij krijgen de schuld van woningtekort en opvangcrisis, en misschien nog wel meer.quote:Rationaliteit is consistent handelen op basis van de rede. Hierbij vindt ideevorming en handelen plaats op basis van feiten met kennis van oorzaak en gevolg. /Wiki
Onzin, genoeg rechtse users hier. Maar je moet wel je aan de feiten, liefst gestaafd met bronnen, houden.quote:Op maandag 30 september 2024 11:59 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Heb je goed. Extreem-linkse slangenkuil.
Het probleem is dat de gemiddelde leek op het gebied van politiek en staatsrecht geen idee heeft wat er buiten bronnen als De Telegraaf, Powned en WNL afspeelt en dat het asiel debat begon met Yesilgoz haar leugen over "nareiziger op nareiziger"quote:Op maandag 30 september 2024 11:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik reageer er vooral op, omdat gebleken is dat het niet weerleggen van totale onzin niet werkt. Mede daardoor is de PVV zo groot, omdat de onzinretoriek over asiel jarenlang niet weerlegd is maar genegeerd. Ik ga er niet vanuit jou echt te kunnen overtuigen dat je echt onzin verkoopt, maar de meelezer misschien wel.
Het punt is een beetje - en dat is ook de grote fout van de VVD geweest - dat er wel degelijk een asielprobleem is, maar dat dat inmiddels is opgeblazen tot proporties die de werkelijke, veel bredere en veel genuanceerdere problematiek laat ondersneeuwen. De VVD moet ook gewoon zo snel mogelijk van tussenpaus Dilan af en Karremans daar neerzetten en de knakkers van "K"L lekker naar Geert laten lopen.quote:Op maandag 30 september 2024 09:21 schreef Bassie48 het volgende:
Lezen. Ik heb het niet over een streng asielbeleid maar om een rationeel beleid. Wij hebben waarschijnlijk het meest idiote asielbeleid van Europa, niet de strengste.
De VVD heeft juist het asielprobleem gecreerd door leugens over nareizigers, jarenlange achterstanden bij de IND en de integratie privatiseren.quote:Op maandag 30 september 2024 12:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Het punt is een beetje - en dat is ook de grote fout van de VVD geweest - dat er wel degelijk een asielprobleem is, maar dat dat inmiddels is opgeblazen tot proporties die de werkelijke, veel bredere en veel genuanceerdere problematiek laat ondersneeuwen. De VVD moet ook gewoon zo snel mogelijk van tussenpaus Dilan af en Karremans daar neerzetten en de knakkers van "K"L lekker naar Geert laten lopen.
Je bedoelt uitsluitend de feiten benoemen die overeenkomen met jouw vooroordelen. Feiten die iets anders laten zien (ontelbare en ontelbare) vooral wegmoffelen of bestempelen als leugens.quote:Op maandag 30 september 2024 12:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin, genoeg rechtse users hier. Maar je moet wel je aan de feiten, liefst gestaafd met bronnen, houden.
In een vorig deel was je nog aan het janken dat er niet op de man gespeeld mag worden en nu kom je met ditquote:Op maandag 30 september 2024 12:18 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je bedoelt uitsluitend de feiten benoemen die overeenkomen met jouw vooroordelen. Feiten die iets anders laten zien (ontelbare en ontelbare) vooral wegmoffelen of bestempelen als leugens.
Je probeert jezelf een spiegel voor te houden? In tegenstelling tot de mensen die je hiervan beschuldigt past dit perfect bij wat jij doet. Behalve dan dat wat jij als feit bestempelt over het algemeen niet feitelijk is maar je mening.quote:Op maandag 30 september 2024 12:18 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je bedoelt uitsluitend de feiten benoemen die overeenkomen met jouw vooroordelen. Feiten die iets anders laten zien (ontelbare en ontelbare) vooral wegmoffelen of bestempelen als leugens.
Als je echt rationeel denkt dan zitten we in Nederland met een opeenschakeling van schaarste: schaarste aan ruimte, aan milieuruimte, aan talent en aan elektra door netcongestie. Als je echt rationeel denkt dan schep je een toekomstvisie voor Nederland op deze vlakken en werk je aan een pad daar naartoe.quote:Op zondag 29 september 2024 14:29 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wat de linkse partijen met hun ineffectieve ideologie willen, resulteert uiteindelijk in chaos: voor de Nederlanders en de asielzoekers. Ik raad je aan om eens een keertje nuchter naar de problemen te kijken en die op een zakelijke wijze te willen oplossen. Er gaat dan een wereld voor je open.
Je ziet dit bij de electriciteit. Dit jaar is er 25+19 miljard, 44 miljard dus, uitgeleend aan TenneT om de problemen met het net op te lossen. Dat kan nu, nu iedereen ziet dat er problemen zijn en huizen en bedrijven niet kunnen worden aangesloten. Had dit mooi op tijd, een jaar of 10 geleden, voorgesteld en je was er op afgerekend. Terwijl je dan dus de huidige problemen netjes had voorkomen.quote:Op maandag 30 september 2024 12:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je echt rationeel denkt dan zitten we in Nederland met een opeenschakeling van schaarste: schaarste aan ruimte, aan milieuruimte, aan talent en aan elektra door netcongestie. Als je echt rationeel denkt dan schep je een toekomstvisie voor Nederland op deze vlakken en werk je aan een pad daar naartoe.
Maar politiek en rationaliteit gaan natuurlijk niet samen. Je kan wel een probleem oplossen wat nog niet gevoeld wordt, maar daar heb je electoraal eerder nadeel dan voordeel van (wat zijn dit voor flauwekul maatregelen).
Karremans is wel redelijk oké. Typisch is alleen wel die 'Hillibersberg is geen Vogelaarwijk' uitspraak, waar hij zich een waar corpsbalbraller toonde.quote:Op maandag 30 september 2024 12:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Het punt is een beetje - en dat is ook de grote fout van de VVD geweest - dat er wel degelijk een asielprobleem is, maar dat dat inmiddels is opgeblazen tot proporties die de werkelijke, veel bredere en veel genuanceerdere problematiek laat ondersneeuwen. De VVD moet ook gewoon zo snel mogelijk van tussenpaus Dilan af en Karremans daar neerzetten en de knakkers van "K"L lekker naar Geert laten lopen.
Te weinig en te laat (er beginnen al investeringen weg te lekken en dit duurt nog wel een paar jaar…). Maar wel fijn dat er eindelijk iets gebeurt.quote:Op maandag 30 september 2024 12:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je ziet dit bij de electriciteit. Dit jaar is er 25+19 miljard, 44 miljard dus, uitgeleend aan TenneT om de problemen met het net op te lossen. Dat kan nu, nu iedereen ziet dat er problemen zijn en huizen en bedrijven niet kunnen worden aangesloten. Had dit mooi op tijd, een jaar of 10 geleden, voorgesteld en je was er op afgerekend. Terwijl je dan dus de huidige problemen netjes had voorkomen.
25 miljard in januari: https://www.rijksoverheid(...)atsdeelneming-tennet
19 miljard met prinsjesdag: https://www.tennet.eu/nl/(...)-nieuwe-en-verlengde
Bij de PVV zien ze een waan van World War Z taferelen voor zichquote:Op maandag 30 september 2024 09:18 schreef Falco het volgende:
Klopt helemaal. De één veroorzaakt een grotere chaos dan de ander. De één is de kat, de ander de hond en door allebei word je gebeten maar door de één harder en door de ander zachter. Uiteraard hangt dit af vanuit welk perspectief je het bekijkt.quote:Op maandag 30 september 2024 12:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je echt rationeel denkt dan zitten we in Nederland met een opeenschakeling van schaarste: schaarste aan ruimte, aan milieuruimte, aan talent en aan elektra door netcongestie. Als je echt rationeel denkt dan schep je een toekomstvisie voor Nederland op deze vlakken en werk je aan een pad daar naartoe.
Maar politiek en rationaliteit gaan natuurlijk niet samen. Je kan wel een probleem oplossen wat nog niet gevoeld wordt, maar daar heb je electoraal eerder nadeel dan voordeel van (wat zijn dit voor flauwekul maatregelen).
Als we naar het asielbeleid kijken kunnen we alleen maar stellen dat er veel te veel politieke aandacht en politiek kabaal gecreëerd wordt op slechts één probleem waar Nederland mee te dealen heeft, dit heeft niks met rationaliteit en alles met electorale baten te maken natuurlijk.
Jij stelt: “wat de linkse partijen met hun ineffectieve ideologie willen, resulteert uiteindelijk in chaos”, dit kan prima waar zijn. Maar ik zie de huidige vier rechtse regeringspartijen ook niet als balen van effectiviteit en orde en regelmaat.
quote:Op maandag 30 september 2024 13:46 schreef Bassie48 het volgende:
Maar goed, het was best grappig allemaal de afgelopen weken maar toch ik heb leukere hobbies dan elke dag dit bizarre topic te bezoeken en mij te verbazen. Dus voorlopig .....
Bizar omdat Faber wat onderuitgezakt mompelt dat er een grote crisis is die niet onderbouwt kan worden en ondertussen bij de in principe goed rijdende trein heel erg de behoefte heeft om aan de noodrem te trekken.quote:Op maandag 30 september 2024 13:46 schreef Bassie48 het volgende:
Maar goed, het was best grappig allemaal de afgelopen weken maar toch ik heb leukere hobbies dan elke dag dit bizarre topic te bezoeken en mij te verbazen. Dus voorlopig .....
Terwijl in de jaren '50 hadden we hier juist centrum-linkse kabinetten, bestaande uit de linkervleugel van wat nu het CDA is (KVP) en de PvdA onder Drees. Die kabinetten hebben NL door de puinhopen na WOII geleid alsook het land weer opgebouwd en de basis gelegd voor de relatieve welvaart die we hebben.quote:Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
In Nederland (en dat is in veel Europese landen anders geweest) hebben we nooit een progressieve meerderheid gekend. Drees had niet de meeste zetels maar werd gedoogd door KVP.quote:Op maandag 30 september 2024 16:48 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Terwijl in de jaren '50 hadden we hier juist centrum-linkse kabinetten, bestaande uit de linkervleugel van wat nu het CDA is (KVP) en de PvdA onder Drees. Die kabinetten hebben NL door de puinhopen na WOII geleid alsook het land weer opgebouwd en de basis gelegd voor de relatieve welvaart die we hebben.
[Edit] Laat maar, ik had even verder moeten lezen.![]()
Dat moet nu nog niet vallen, dan rennen mensen nog massaler naar de PVV want ze weten nu dat dat kan. Laat de mensen het maar zat worden, een deel zal geloven in die PVV sprookjes die ongetwijfeld alles wijt dat misgaat aan de immigranten of aan links, hopelijk prikt een deel er door heen.quote:
Ik vrees er voor dat teleurgestelde kiezers naar een nieuwe door RTL, Telegraaf en SBS geplugde circusartiest hoppen. Type Van der Plas.quote:Op maandag 30 september 2024 17:25 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat moet nu nog niet vallen, dan rennen mensen nog massaler naar de PVV want ze weten nu dat dat kan. Laat de mensen het maar zat worden, een deel zal geloven in die PVV sprookjes die ongetwijfeld alles wijt dat misgaat aan de immigranten of aan links, hopelijk prikt een deel er door heen.
De partijen die verder van de PVV afstaan mogen hun boodschap ook weleens wat beter uitleggen, ze waren jarenlang zo gefocust op bepaalde dossiers dat ze niet meer de moeite namen om met de burger in contact te blijven en bijna uit een soort prestige/obsessie maar door wilden denderen met hun plannen. Ten eerste verlies je dan draagvlak en ten tweede geef je populisten zoals Wilders die zich wel direct tot het volk richten meer kans.
Hoe sneller het valt hoe sneller we vooruit kunnen. Blijven praten over de niet bestaande asielcrisis is juist waar de PVV garen bij spint. Richt Wilders zich direct tot het volk dan? Alleen maar over asiel praten is toch overduidelijk geen contact met de burger, het is een-richtingsverkeer de politiek bepaalt de agenda.quote:Op maandag 30 september 2024 17:25 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat moet nu nog niet vallen, dan rennen mensen nog massaler naar de PVV want ze weten nu dat dat kan. Laat de mensen het maar zat worden, een deel zal geloven in die PVV sprookjes die ongetwijfeld alles wijt dat misgaat aan de immigranten of aan links, hopelijk prikt een deel er door heen.
De partijen die verder van de PVV afstaan mogen hun boodschap ook weleens wat beter uitleggen, ze waren jarenlang zo gefocust op bepaalde dossiers dat ze niet meer de moeite namen om met de burger in contact te blijven en bijna uit een soort prestige/obsessie maar door wilden denderen met hun plannen. Ten eerste verlies je dan draagvlak en ten tweede geef je populisten zoals Wilders die zich wel direct tot het volk richten meer kans.
Dat laatste is wat ik zeg, dat ze daar iets aan moeten doen. Echt weer de barricaden op, ze zijn passief geworden daarin. En ze laten zich maar framen, terwijl -ook in debatten- dit tegenspreken met aantoonbare feiten al voldoende is. Bijvoorbeeld over dat de migratie door links komt, als ze nou maar een paar keer pareerden en aangaven dat rechts daar meer schuldig aan is dan links dan zet dan op zijn minst een paar mensen aan het denken. Maar nee, ze laten het zich maar aanleunen en incasseren het bijna onderdaning. Dat links als zwak wordt gezien komt mijns inziens daardoor.quote:Op maandag 30 september 2024 17:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik vrees er voor dat teleurgestelde kiezers naar een nieuwe door RTL, Telegraaf en SBS geplugde circusartiest hoppen. Type Van der Plas.
Een groot probleem van links is dat ze (media) kanalen om mensen te bereiken zijn kwijt geraakt. En dat anderen dan voor ze in vullen dat ze teveel bezig zijn met woke en identiteitspolitiek.
Niet als de PVV de grootste blijft en nog minder partijen nodig heeft om een kabinet te vormen. Dan gaan we eerder achteruit.quote:Op maandag 30 september 2024 18:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe sneller het valt hoe sneller we vooruit kunnen.
En ik ben bang dat ze dat nu niet gaan doen, omdat ze nog steeds in de waan leven dat Wilders zijn sprookjes aan het waarmaken is, maar die halstarrige linkse elite en die irritante NSC'ers ze daarin beletten. Zolang dit zo is, moeten er wat mij betreft geen nieuwe verkiezingen komen (de val van het kabinet leidt daartot), Wilders wordt er alleen maar machtiger door en de oppositie zwakker.quote:Blijven praten over de niet bestaande asielcrisis is juist waar de PVV garen bij spint. Richt Wilders zich direct tot het volk dan? Alleen maar over asiel praten is toch overduidelijk geen contact met de burger, het is een-richtingsverkeer de politiek bepaalt de agenda.
Het blijkt nergens uit dat populisten lang laten zitten verbetering brengt, kijk naar Amerika 4 jaar Trump heeft ze toch ook niet verder van nog een keer Trump afgewend. Kijk naar Hongarije, Orban zijn ding laten doen tot mensen het zat zijn brengt toch ook weinig verandering daar.
Ik denk wel dat oppositiepartijen beter meer focus kunnen leggen bij alles wat nu ondersneeuwt wat Dijk bijvoorbeeld al probeerde tijdens de algemene beschouwingen. Dat een Timmermans ook beter zijn best moet doen om het frame van asiel is een groot probleem te verwerpen. Er zijn 20 NSC zetels op te halen van kiezers die waarschijnlijk echt anders willen dan nu. Neem die kiezers mee in een groter verhaal ipv de waan van de dag.
Het ligt bij de kiezer om andere keuzes te maken.
Dat blijft altijd het geval. Ze zijn zo groot omdat het debat al tijden over hun stokpaardje gaat. Omdat ze ook weinig tegenspraak op dat onderwerp krijgen van hun coalitiepartijen. Komt de crisis er is dat een dikke win voor de PVV. Klapt het daarop staat Wilders voor schut.quote:Op maandag 30 september 2024 18:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Niet als de PVV de grootste blijft en nog minder partijen nodig heeft om een kabinet te vormen. Dan gaan we eerder achteruit.
Ja als ze 4 jaar uitzitten en het lag allemaal aan NSC en de rechters en de ambtenaren en de EU en de zure oppositie is er net zo goed mogelijkheid tot een nog grotere PVV. Een verkiezingscampagne na een geflopt kabinet gaat de verhoudingen keihard laten schuiven. Vergeet niet Omtzigt stond op een gegeven moment op 50 zetels in de peilingen nog voor hij NSC had opgericht. De mogelijkheid voor een politeke verschuiving is er als er weer gestemd kan worden. Daarbij is Wilders met deze peilingen overmoedig, die ziet nieuwe verkiezingen wel zitten. Als gewacht wordt tot ze dalen in de peilingen is er weinig kans dat het kabinet valt omdat het onaantrekkelijk is voor de meederheid in de kamer die je nodig hebt om een nieuwe verkiezing te krijgen. Juist onze rechtsstaat systematisch laten slopen met deze lui aan de macht zal hun macht en populariteit vergroten.quote:En ik ben bang dat ze dat nu niet gaan doen, omdat ze nog steeds in de waan leven dat Wilders zijn sprookjes aan het waarmaken is, maar die halstarrige linkse elite en die irritante NSC'ers ze daarin beletten. Zolang dit zo is, moeten er wat mij betreft geen nieuwe verkiezingen komen (de val van het kabinet leidt daartot), Wilders wordt er alleen maar machtiger door en de oppositie zwakker.
Dat is ook een idiote cap, goed als die eraf gaat.quote:Op maandag 30 september 2024 18:32 schreef Perrin het volgende:
Dit kabinet is een natte droom van de VVD, mogelijk gemaakt door een heel leger aan nuttige idioten.
[ x ]
Ja en als dan vervolgens weer wat systeembanken ploffen redden we hun inkomen (of gouden parachutes), net zoals VVD bewust Box 3 in de soep liet lopen en nu enorme compensatiegelden gaan komen voor vermogenden.quote:Op maandag 30 september 2024 19:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is ook een idiote cap, goed als die eraf gaat.
Het redden van zelfverklaarde systeembanken is net zo idioot. Gewoon laten klappen á la Lehman. Dat snappen die Amerikanen tenminste wel.quote:Op maandag 30 september 2024 19:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja en als dan vervolgens weer wat systeembanken ploffen redden we hun inkomen (of gouden parachutes), net zoals VVD bewust Box 3 in de soep liet lopen en nu enorme compensatiegelden gaan komen voor vermogenden.
Voor basale functies in het economisch verkeer zijn die achterlijke beloningen (waar je beloond wordt voor gekte en risico nemen) helemaal niet nodig.
Dat veroorzaakte zo een klap en kettingreactie dat de Amerikanen daarna de rest (bijv. AIG) wél gingen redden. Ze schrokken van wat dat veroorzaakte. Er kwam een reddingspakket van 700+ miljard enz. Bernanke (een Republikein) en Paulson (nog een Republikein, van Goldman Sachs) zei tegen Bush dat er gehandeld moest worden anders is er morgen geen geld en betalingsverkeer meer.quote:Op maandag 30 september 2024 19:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Het redden van zelfverklaarde systeembanken is net zo idioot. Gewoon laten klappen á la Lehman. Dat snappen die Amerikanen tenminste wel.
Je kan best wat reguleren om excessen te voorkómen, maar 20% is gewoon jezelf uit de markt prijzen. En er zit natuurlijj nogal wat verschil tussen een zakenbank en de ABNnetjes van tegenwoordig. Ik snap de initiële reactie overigens wel, maar effect sorteren doet het niet bepaald. Systeemkritische instellingen zijn allang niet meer bankiers alleen en het is een vrij grote inbreuk op de vrijheid tussen werkgever en werknemer. Reguleren als oplossing is de pavlovreactie van elke Nederlandse regering, terwijl er veel effectievere methodes mogelijk zijn en al bestaan om de echte risico's te mitigeren. Het échte risico (paniek door vertrouwensbreuk) ondervang je alleen nergens mee.quote:Op maandag 30 september 2024 19:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat veroorzaakte zo een klap en kettingreactie dat de Amerikanen daarna de rest (bijv. AIG) wél gingen redden. Ze schrokken van wat dat veroorzaakte. Er kwam een reddingspakket van 700+ miljard enz. Bernanke (een Republikein) en Paulson (nog een Republikein, van Goldman Sachs) zei tegen Bush dat er gehandeld moest worden anders is er morgen geen geld en betalingsverkeer meer.
'Saaie' banken hebben al die risico belonende bonussen helemaal niet nodig. Cowboytje spelen doe je maar bij Goldman Sachs.
Lehman laten klappen klinkt leuk maar daar hebben heel normale mensen in een rijtjeshuis veel last van (derden vér weg van de boardroom). Omdat wat fat cats even stoer wilden doen en de boel bij elkaar graaien.
Er is ten tijde van Wouter Bos inderdaad teveel mee bewogen in de kritiek.quote:Op maandag 30 september 2024 18:02 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Dat laatste is wat ik zeg, dat ze daar iets aan moeten doen. Echt weer de barricaden op, ze zijn passief geworden daarin. En ze laten zich maar framen, terwijl -ook in debatten- dit tegenspreken met aantoonbare feiten al voldoende is. Bijvoorbeeld over dat de migratie door links komt, als ze nou maar een paar keer pareerden en aangaven dat rechts daar meer schuldig aan is dan links dan zet dan op zijn minst een paar mensen aan het denken. Maar nee, ze laten het zich maar aanleunen en incasseren het bijna onderdaning. Dat links als zwak wordt gezien komt mijns inziens daardoor.
Nou wat is die effectievere methode dan?quote:Op maandag 30 september 2024 20:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kan best wat reguleren om excessen te voorkómen, maar 20% is gewoon jezelf uit de markt prijzen. En er zit natuurlijj nogal wat verschil tussen een zakenbank en de ABNnetjes van tegenwoordig. Ik snap de initiële reactie overigens wel, maar effect sorteren doet het niet bepaald. Systeemkritische instellingen zijn allang niet meer bankiers alleen en het is een vrij grote inbreuk op de vrijheid tussen werkgever en werknemer. Reguleren als oplossing is de pavlovreactie van elke Nederlandse regering, terwijl er veel effectievere methodes mogelijk zijn en al bestaan om de echte risico's te mitigeren. Het échte risico (paniek door vertrouwensbreuk) ondervang je alleen nergens mee.
Dat ligt aan het geval en het doel. Als het je specifiek gaat om de discrepantie tussen geprivatiseerde winsten en gesocialiseerde verliezen in de bancaire sector, wat op zich een legitiem fenomeen is om te bestrijden, dan kan je aan zachtere vormen van regulering denken (zoals vesting van opties) om kortetermijnbelang in te dammen, het veel zwaarder in het strafrecht betrekken van financiële misdrijven, of het accepteren van schokken in de sector en de economie, waarmee je meteen de vanzelfsprekendheid van een overheid die het wel oplost wegneemt bij zowel burger als bedrijf.quote:Op maandag 30 september 2024 21:08 schreef Klopkoek het volgende:
Nou wat is die effectievere methode dan?
Nee, en dat laatste is nu juist waarom die specifieke bonuscap zo verdomd ineffectief is. Hoeveel macht, of althans potentieel disruptievermogen, denk je dat tegenwoordig een Blackrock, of in Nederland een Optiver of Flow Traders hebben.quote:Die 20% heeft al wat uitzonderingsbepalingen hè? En geldt niet voor de hele financiële sector.
Ik zeg niet dat Nederland per se alles reguleert (alhoewel overregulering zeker wel een EU-breed dingetje is), alleen dat de pavlovreactie op elke black swan regulering is. Die vrij zelden effectief is, kijk naar een AFM, een FIU, een AP, de corona-aanpak en ga zo maar door.quote:Het idee dat Nederland alles reguleert is lachwekkend.
Mijn referentiekader is wel breder dan mijn politieke voorkeur natuurlijk. Maar een portretje aan de muur en Atlas Shrugged en The Fountainhead horen wel in de woonkamer uiteraard.quote:Maar goed jouw referentiekader is die boef en tuig van een Reagan (een enorm corrupte regering, die inderdaad ook een recordaantal bailouts uitvoerde voor vrinden) en Ayn Rand.
Je kunt ze denk ik best giga bonussen laten geven, als je die vervolgens ook dik belast. Sowieso is het best komisch als mensen doen alsof er marktwerking is voor dat type banen. Alsof een manager beter presteert wanneer hij 100 miljoen per jaar krijgt in plaats van 10 miljoen. Het beste is denk ik als je wetgeving maakt die afdwingt dat bijvoorbeeld de best verdienende in een bedrijf niet meer dan x20 de laagst verdienende medewerker krijgt. Dan is het wat meer in balans. Het allemaal vrij laten waar de top meer en meer naar zich toetrekt ten opzichte van de onderkant is juist een van de problemen die we hebben als maatschappij.quote:Op maandag 30 september 2024 20:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kan best wat reguleren om excessen te voorkómen, maar 20% is gewoon jezelf uit de markt prijzen. En er zit natuurlijj nogal wat verschil tussen een zakenbank en de ABNnetjes van tegenwoordig. Ik snap de initiële reactie overigens wel, maar effect sorteren doet het niet bepaald. Systeemkritische instellingen zijn allang niet meer bankiers alleen en het is een vrij grote inbreuk op de vrijheid tussen werkgever en werknemer. Reguleren als oplossing is de pavlovreactie van elke Nederlandse regering, terwijl er veel effectievere methodes mogelijk zijn en al bestaan om de echte risico's te mitigeren. Het échte risico (paniek door vertrouwensbreuk) ondervang je alleen nergens mee.
Ik geloof er echt geen bal van dat in 50 jaar CEO's zoveel harder zijn gaan werken dan de gemiddelde werknemer. Of dat ze zoveel beter presteren. Als CEO's 372 keer zoveel verdienen als werknemers is dat toch absurd. Dat staat totaal niet meer in verhouding tot hun prestaties. In Nederland is het allemaal nog niet zo extreem waarschijnlijk maar als je mee wil in die markt wordt het dat dus wel.quote:Growth of CEO compensation (1978–2021). Using the realized compensation measure, compensation of the top CEOs increased 1,460.2% from 1978 to 2021 (adjusting for inflation). Top CEO compensation grew roughly 37% faster than stock market growth during this period and far eclipsed the slow 18.1% growth in a typical worker’s annual compensation. CEO granted compensation rose 1,050.2% from 1978 to 2021.
Growth of CEO compensation during the pandemic (2019–2021). The dramatic increase in CEO compensation during the pandemic is remarkable. While millions lost jobs in the first year of the pandemic and suffered real wage declines due to inflation in the second year, CEOs’ realized compensation jumped 30.3% between 2019 and 2021. Typical worker compensation among those who remained employed rose 3.9% over the same time span.
Changes in the CEO-to-worker compensation ratio (1965–2021). Using the realized compensation measure, the CEO-to-worker compensation ratio reached 399-to-1 in 2021, a new high. Before the pandemic, its previous peak was the 372-to-1 ratio in 2000. Both of these numbers stand in stark contrast to the 20-to-1 ratio in 1965. Most importantly, over the last two decades the ratio has been far higher than at any point in the 1960s, 1970s, 1980s, or early 1990s. Using the CEO granted compensation measure, the CEO-to-worker compensation ratio rose to 236-to-1 in 2021, significantly lower than its peak of 393-to-1 in 2000 but still many times higher than the 44-to-1 ratio of 1989 or the 15-to-1 ratio of 1965.
Heb je daar een bron van?quote:Op zondag 29 september 2024 21:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Na tien jaar is driekwart van de asielzoekers weer weg.
In de imploderende NSC lijkt gelukkig minder radicaal rechts te zitten dan ik dacht. Het meeste gaat in de terug naar CDA, Wat naar PvdA, een paar PVV punten en allemaal +1s richting de kleinsten.quote:Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
Dan zou er eigenlijk een rompkabinet zonder PVV moeten komen om een asielspoedwet door de Staten-Generaal te loodsen. Het is immers "crisis", dat kan niet blijven liggen tot na nieuwe verkiezingen.quote:Op maandag 30 september 2024 23:20 schreef Bluesdude het volgende:
Als dit kabinet valt dan gaat Wilders aansturen op nieuwe verkiezingen.
Ook al kan hij daarna niet een meerderheid krijgen met NSC.... hij zal lol hebben met 5 zetels meer.
De VVD zal niet veel zin hebben in weer met de PVV voetjevrijen. (70 zetels PVV, VVD. BBB)
Meest mogelijke is dan een centrumkabinet met 5 partijen, al dan niet met net geen meerderheid aan zetels
Dat vind ik iets te optimistisch en goedgelovig, getuige de huidige koers binnen de VVD. Het is een blijft een machtspartij, zelfs als er geen liberaal standpunt van overeind blijft.quote:Op maandag 30 september 2024 23:20 schreef Bluesdude het volgende:
Ook al kan hij daarna niet een meerderheid krijgen met NSC.... hij zal lol hebben met 5 zetels meer.
De VVD zal niet veel zin hebben in weer met de PVV voetjevrijen. (70 zetels PVV, VVD. BBB)
Meest mogelijke is dan een centrumkabinet met 5 partijen, al dan niet met net geen meerderheid aan zetels
Heeft de VVD ook niet dat de kiezers deze samenwerking willen, een beetje zoals NSC?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 07:20 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat vind ik iets te optimistisch en goedgelovig, getuige de huidige koers binnen de VVD. Het is een blijft een machtspartij, zelfs als er geen liberaal standpunt van overeind blijft.
Splijtzwam. Fatsoenlijke VVD-stemmers vinden het maar niks.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 08:41 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Heeft de VVD ook niet dat de kiezers deze samenwerking willen, een beetje zoals NSC?
Maar morren ook maar erg weinig…quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 08:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Splijtzwam. Fatsoenlijke VVD-stemmers vinden het maar niks.
Ja, ik snap ook niet waarom Christianne van der Wal en Eric van der Burg niet gewoon overstappen naar D'66.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar morren ook maar erg weinig…
Er is natuurlijk best nog wel een liberale vleugel in de VVD die het eigenlijk maar niks vindt. Alleen conformeren ze zich toch maar snel weer aan de partijtop die dit graag wil.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ja, ik snap ook niet waarom Christianne van der Wal en Eric van der Burg niet gewoon overstappen naar D'66.
Als ik de podcast van Dijkhoff en Zeegers hoor was de samenwerking met d66 niet altijd even fijn. Ik kan mij wel voorstellen dat je dan noet overstapt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ja, ik snap ook niet waarom Christianne van der Wal en Eric van der Burg niet gewoon overstappen naar D'66.
Het gaat erom dat ie voor schut staat voor degenen waarom het gaat, zijn eigen kiezers, bij hen is ie momenteel populairder dan ooit.quote:Op maandag 30 september 2024 18:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat blijft altijd het geval. Ze zijn zo groot omdat het debat al tijden over hun stokpaardje gaat. Omdat ze ook weinig tegenspraak op dat onderwerp krijgen van hun coalitiepartijen. Komt de crisis er is dat een dikke win voor de PVV. Klapt het daarop staat Wilders voor schut.
Och dat kabinet valt ook wel als de peilingen dalen, het zijn figuren die zich in hun opvattingen nooit hoefden te conformeren en lekker aan wal konden roepen. Bovendien voert de PVV vaak oppositie tegen het kabinet waar ze zelf in zitten. 4 jaar is mij ook wat lang, maar mocht dat zo zijn dan treedt er sowieso vermoeidheid op en irritatie bij een kabinet, ook als dat wel goed zit tussen ze. De coalitiepartners willen dan zeker niet nog een keer met de PVV en spreken dat ook duidelijker uit, dit werkt ook weer door naar de kiezer. Rutte's weigering met de PVV in zee te gaan, weerhield veel mensen op die partij te stemmen. Maargoed zoals ik al zei 4 jaar is mij ook wat lang, maar nu is te vroeg, omdat ze naar wat ik denk nog sterker terug komen. In regeringen met een populistische (gedoog-)partij zit vaak een kantelpunt, kijk maar naar Balkenende I en Rutte I waarbij de kiezer het zat wordt. Wat mij betreft wachten ze daarop.quote:[..]
Ja als ze 4 jaar uitzitten en het lag allemaal aan NSC en de rechters en de ambtenaren en de EU en de zure oppositie is er net zo goed mogelijkheid tot een nog grotere PVV. Een verkiezingscampagne na een geflopt kabinet gaat de verhoudingen keihard laten schuiven. Vergeet niet Omtzigt stond op een gegeven moment op 50 zetels in de peilingen nog voor hij NSC had opgericht. De mogelijkheid voor een politeke verschuiving is er als er weer gestemd kan worden. Daarbij is Wilders met deze peilingen overmoedig, die ziet nieuwe verkiezingen wel zitten. Als gewacht wordt tot ze dalen in de peilingen is er weinig kans dat het kabinet valt omdat het onaantrekkelijk is voor de meederheid in de kamer die je nodig hebt om een nieuwe verkiezing te krijgen. Juist onze rechtsstaat systematisch laten slopen met deze lui aan de macht zal hun macht en populariteit vergroten.
Daarbij als je gelooft dat PVV het eigen graf wel graaft maakt het ook niks uit als ze nog groter worden. Het graf zou daardoor alleen maar dieper worden.
In welke opzichten ging die samenwerking niet goed?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als ik de podcast van Dijkhoff en Zeegers hoor was de samenwerking met d66 niet altijd even fijn. Ik kan mij wel voorstellen dat je dan noet overstapt.
Het is internationaal in Europa altijd al een buitenbeentje in het liberalisme geweest en experts plaatsen ze al tijden rechtser dan de Britse Conservatieven en net zo rechts als de Republikeinen (bron: Chapel Hill data).quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 07:20 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dat vind ik iets te optimistisch en goedgelovig, getuige de huidige koers binnen de VVD. Het is een blijft een machtspartij, zelfs als er geen liberaal standpunt van overeind blijft.
Kaag’s houding over functie elders, dat alle moeilijke beslissingen binnen Rutte 4 afgekocht moesten worden met een enorme hoop geld en dat de formatie ellenlang duurde en D66 absoluut met PvdA / GL en niet met CU wilde zegt genoeg denk ik?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In welke opzichten ging die samenwerking niet goed?
Mja, die bakken met geld zat toch vooral in de klimaat en stikstoffondsen toch? Waar Eric Wiebes en Hoekstra zelf mee kwamen in 2018-2019.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:03 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kaag’s houding over functie elders, dat alle moeilijke beslissingen binnen Rutte 4 afgekocht moesten worden met een enorme hoop geld en dat de formatie ellenlang duurde en D66 absoluut met PvdA / GL en niet met CU wilde zegt genoeg denk ik?
Wat verwacht je dan? Een eerlijke politicus? Zo ja, dan heb ik nog een mooie brug voor je te koop.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:15 schreef Klopkoek het volgende:
Henk Kamp, wat een smeerlap (bij de Telegraaf omroep; die het elke dag weer even welbewust over asiel moet hebben).
Kamp verdraait ook lekker de gemaakte afspraak.
Een erelid van de VVD dat wil regeren bij decreet. Het is nogal een stap. Een stap verder dan Henk Kamp eerder ooit is gegaan. Walgelijk bestuurder inderdaad.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat verwacht je dan? Een eerlijke politicus? Zo ja, dan heb ik nog een mooie brug voor je te koop.
Dit is dan Rutte, maar ik vind dat Nederlanders het prima doen qua Engels. Het schijnt dat we na degenen die Engels als moedertaal hebben, als meertaligen goed scoren. Het gaat erom of de boodschap overkomt. Wat authenticiteit mag er best zijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:05 schreef Dutch_view het volgende:
Rutte aan het speechen in zn nieuwe NAVO baan in zijn beste Engels![]()
Wat een treurnis, omhooggevallen FIOD-inspecteurtje.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:15 schreef Klopkoek het volgende:
Henk Kamp, wat een smeerlap (bij de Telegraaf omroep; die het elke dag weer even welbewust over asiel moet hebben).
Kamp verdraait ook lekker de gemaakte afspraak.
Het zou ook eens fijn zijn als de kiezer Wilders afrekent op deze aanfluiting én dat hij koste wat het kost onze rechtsstaat teniet wil doen. Deze meneer is zo ontzettend anti-Nederland dat het opmerkelijk is dat hij zo goed te boek staat bij de meest nationalistische idioten.quote:Op maandag 30 september 2024 23:20 schreef Bluesdude het volgende:
Het is heel simpel, deze mensen walgen van politieke correctheid en vinden regels, wetten en verdragen vooral voor andere mensen dan hunzelf. Het alternatief is politieke incorrectheid, waarbij je kan doen wat je wil. Totdat een ander aan de macht komt natuurlijk. En dat moet dat zogenaamd opkomen voor 'de Nederlandse cultuur'.quote:Op maandag 30 september 2024 18:05 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Niet als de PVV de grootste blijft en nog minder partijen nodig heeft om een kabinet te vormen. Dan gaan we eerder achteruit.
[..]
En ik ben bang dat ze dat nu niet gaan doen, omdat ze nog steeds in de waan leven dat Wilders zijn sprookjes aan het waarmaken is, maar die halstarrige linkse elite en die irritante NSC'ers ze daarin beletten. Zolang dit zo is, moeten er wat mij betreft geen nieuwe verkiezingen komen (de val van het kabinet leidt daartot), Wilders wordt er alleen maar machtiger door en de oppositie zwakker.
Haha ja good luck with thatquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:27 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het zou ook eens fijn zijn als de kiezer Wilders afrekent op deze aanfluiting
Inderdaad nog liever het accent van Rutte dan Nederlanders die Queen's English of een Brooklyn accent proberen te doenquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dit is dan Rutte, maar ik vind dat Nederlanders het prima doen qua Engels. Het schijnt dat we na degenen die Engels als moedertaal hebben, als meertaligen goed scoren. Het gaat erom of de boodschap overkomt. Wat authenticiteit mag er best zijn.
Dan hebben we best een probleem op het moment van historische proporties.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:33 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Haha ja good luck with that
Betonnen plaat voor de kop van een hoop medelanders
Dat hebben we ook want dit geintje met om de paar maanden een geklapt kabinet straks kan erg lang doorgaan.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dan hebben we best een probleem op het moment van historische proporties.
Zeer waar, er is een groep in NL die democratie wil afschaffen en denken dat Wilders als alleenheerser al hun wensen gaat uitvoeren. Die lui smullen juist bij alles waarvan wij zeggen dat Wilders faalt, deze kiezers blijven hoe dan ook op hem stemmen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:27 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het zou ook eens fijn zijn als de kiezer Wilders afrekent op deze aanfluiting én dat hij koste wat het kost onze rechtsstaat teniet wil doen. Deze meneer is zo ontzettend anti-Nederland dat het opmerkelijk is dat hij zo goed te boek staat bij de meest nationalistische idioten.
Mijn vrouw komt uit het zuiden van Amerika, je merkt aan mijn Engels dat ik daar qua toon behoorlijk door beïnvloed ben. Mijn dochter doet op school ook niets in Brits accent, wat wij allemaal wel moeten doen. 'Glass is zo'n woordje. Uiteindelijk is het gewoon prima om een andere taal te spreken, ook als het accent niet klopt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:34 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Liever het accent van Rutte dan Nederlanders die Queen's English of een Brooklyn accent proberen te doen
Precies wat ik hier boven zeg inderdaad, die lui lijken in hun puberteit te zijn blijven hangen, waar het stoer was om lekker te rellen tegen de leraren of ouders.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:31 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het is heel simpel, deze mensen walgen van politieke correctheid en vinden regels, wetten en verdragen vooral voor andere mensen dan hunzelf. Het alternatief is politieke incorrectheid, waarbij je kan doen wat je wil. Totdat een ander aan de macht komt natuurlijk. En dat moet dat zogenaamd opkomen voor 'de Nederlandse cultuur'.
Och, dan kun je er vrij zeker van zijn dat een zeker select clupje er minstens 100 miljard aan verdiend heeft, vandaar ws dat erelidmaatschap.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 15:48 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat een treurnis, omhooggevallen FIOD-inspecteurtje.Schaamteloos ook van de VVD om iemand met twee van de meest kostbare missers ooit (Groningen en Toeslagenaffaire) erelid te maken. De door de VVD zo geliefde hardwerkende Nederlander heeft tientallen miljarden schade geleden door zijn beleid.
Dat is toch iets dat naar Nederland is gekomen sinds het Balkenende tijdperk, het eigenbelang en het voortrekken van de eigen club. Mensen als Drees, Den Uyl, Lubbers en Kok hebben vast steken laten vallen, maar ik heb toch altijd de indruk gehad dat zij het belang van Nederland boven het partijbelang en zeker boven het eigenbelang hadden staan. Tuurlijk kan je het met hun beleid oneens zijn geweest, maar zij dachten te doen wat goed was voor het land.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:42 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Och, dan kun je er vrij zeker van zijn dat een zeker select clupje er minstens 100 miljard aan verdiend heeft, vandaar ws dat erelidmaatschap.
/c
Een regio met 300.000 inwoners hoort een eigen ziekenhuis te hebben. Hoe doet er niet toe.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
De meerderheid van de Kamer interesseert het in elk geval niks dat de zorg onbetaalbaar wordt: https://www.tweedekamer.n(...)14470&did=2024D35366
Elke partij die voor deze motie heeft gestemd moet zich eigenlijk schamen.
Houdt PVV zich een keer aan hun belofte, is het weer niet goedquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
De meerderheid van de Kamer interesseert het in elk geval niks dat de zorg onbetaalbaar wordt: https://www.tweedekamer.n(...)14470&did=2024D35366
En mensen maar 'rechts' stemmen want dat gaat dit land redden, dit krijg je dan. Het blijft bijzonder dat men stemt op degenen die ze keihard naaien en dat zo een beetje de afgelopen 20 jaar.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 17:04 schreef Hanca het volgende:
Ze houden zich aan hun belofte als het ziekenhuis ook daadwerkelijk op niveau blijft. En dat zie ik niet snel gebeuren.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 17:17 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Houdt PVV zich een keer aan hun belofte, is het weer niet goed
Ik sta er een beetje dubbel in. Het risico van sluiten (van voorzieningen) is een neerwaartse spiraal van krimp.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 17:16 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Een regio met 300.000 inwoners hoort een eigen ziekenhuis te hebben. Hoe doet er niet toe.
De regio heeft een ziekenhuis voor 's nachts en dit ziekenhuis zou open blijven voor poliklinische zorg. De SEH zit nu vooral duimen te draaien, met enorme kosten.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 17:16 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Een regio met 300.000 inwoners hoort een eigen ziekenhuis te hebben. Hoe doet er niet toe.
Lijkt me stug, Wilders wil toch vooral terug achter de dijken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:49 schreef klaasweetalles het volgende:
Iran gaat raketten op Israël vuren...
benieuwd of wilders nederlandse troepen richting midden oosten wil sturen
Dat wisten we toch al?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:10 schreef HiDiHo het volgende:
De gewone burger gaat dus opdraaien voor het WIA fiasco
Ja, wie anders?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:10 schreef HiDiHo het volgende:
Ik mag toch hopen dat er iemand verantwoordelijk voor wordt gehoudenquote:
Is er iemand verantwoordelijk gehouden bij toeslagenaffaire?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:14 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat er iemand verantwoordelijk voor wordt gehouden
Amateurs
Wie je ook verantwoordelijk houdt, die kun je niet een tikkie van 300 miljoen sturen. Dit is altijd voor rekening van de belastingbetaler, hoe onterecht dat eigenlijk ook is, maar het kan niet anders.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:14 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat er iemand verantwoordelijk voor wordt gehouden
Amateurs
Ik mag toch hopen dat er op zijn minst wat ontslagen gaan vallen bij diegene die verantwoordelijk zijn.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wie je ook verantwoordelijk houdt, die kun je niet een tikkie van 300 miljoen sturen. Dit is altijd voor rekening van de belastingbetaler, hoe onterecht dat eigenlijk ook is, maar het kan niet anders.
Wat veel vervelender is: van de totale kosten van dit soort correctie-operaties komt misschien een derde terecht bij de benadeelden, en de rest gaat op aan overhead. Dus degenen die de teringzooi gemaakt hebben, creëren voor zichzelf uiteindelijk een heleboel inkomen. Er worden wat middenmanagers geslachtofferd en de top blijft zitten, of krijgt een nieuwe ABD-baan.
Waar reageer je op? Linkje?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:10 schreef HiDiHo het volgende:
Hoop is uitgestelde teleurstelling.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:21 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat er op zijn minst wat ontslagen gaan vallen bij diegene die verantwoordelijk zijn.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:24 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ik zit eenvandaag te kijken
[ afbeelding ]
Thanks!quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)os-meer-dan-gedacht/
Het zou belachelijk zijn om mensen bij het UWV verantwoordelijk te houden voor een probleem dat ontstaan doordat de politiek een hallucinant arbeidsongeschiktheidsstelsel heeft opgetuigd. Daar zit het echte probleem niet bij het UWV zelf. Het is precies hetzelfde verhaal als bij de Belastingdienst.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:21 schreef HiDiHo het volgende:
Ik mag toch hopen dat er op zijn minst wat ontslagen gaan vallen bij diegene die verantwoordelijk zijn.
Het UWV is al vele jaren een volstrekt incompetente organisatie, waar de top de schuld aan alles en iedereen geeft behalve zichzelf. Dat ze met onwerkbare Haagse wetgeving moesten werken doet daar niets aan af.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het zou belachelijk zijn om mensen bij het UWV verantwoordelijk te houden voor een probleem dat ontstaan doordat de politiek een hallucinant arbeidsongeschiktheidsstelsel heeft opgetuigd. Daar zit het echte probleem niet bij het UWV zelf. Het is precies hetzelfde verhaal als bij de Belastingdienst.
Weten jullie nog dat de notulen van de ministerraad over de toeslagenaffaire werden vrijgegeven? Wat het meeste bleef hangen was het sensibiliseren van Omtzigt (Hoekstra).quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:10 schreef HiDiHo het volgende:
quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het zou belachelijk zijn om mensen bij het UWV verantwoordelijk te houden voor een probleem dat ontstaan doordat de politiek een hallucinant arbeidsongeschiktheidsstelsel heeft opgetuigd. Daar zit het echte probleem niet bij het UWV zelf. Het is precies hetzelfde verhaal als bij de Belastingdienst.
Jullie hebben allebei gelijk. Tenminste als ik @Kowloon goed interpreteer. Namelijk dat hij het niet noodzakelijkerwijs over de top van het UWV heeft. Maar meer over de lagen daaronder, tot aan de uitvoerend medewerkers.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het UWV is al vele jaren een volstrekt incompetente organisatie, waar de top de schuld aan alles en iedereen geeft behalve zichzelf. Dat ze met onwerkbare Haagse wetgeving moesten werken doet daar niets aan af.
Dat stelsel dateert van Balkenende-1, met de LPF (en CDA/VVD). Toen is het ontwerp gemaakt. Het is uiteindelijk ingevoerd tijdens Balkenende-2quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
https://speld.nl/2024/10/(...)n-15-jaar-uitgehold/quote:NAVO-baas Rutte kritisch op Nederland: ‘Defensie is afgelopen 15 jaar uitgehold’
Een uitbrander voor Nederland vanuit Brussel: de nieuwe NAVO-leider Mark Rutte is niet te spreken over de bijdrage van ons land aan de internationale veiligheid. "Nederland heeft de afgelopen 15 jaar structureel te weinig gedaan aan defensie."
Rutte is kritisch op de staat van het Nederlandse leger: "Als je ziet hoe het ervoor staat qua munitie, tanks, artillerie… Hoe denkt Nederland op deze manier een volwaardige samenwerkingspartner voor de Noord-Atlantische veiligheid te kunnen zijn?"
Rutte maant het kabinet om vaart te maken met oplossingen: "Ruim de puinhopen van jarenlang wanbeleid op, of artikel 5 geldt niet meer voor Nederland."
Ja met wraak als oogpunt is dat wel lekker, maar ik vraag me af wat het verder voor verschil gaat maken. Het vervelende is vooral dat die instanties meteen keiharde maatregelen nemen als er iets niet lijkt te kloppen (dan nog in het midden of het daadwerkelijk niet klopt), terwijl het andersom jaren duurt voordat er schot zit in het toegeven, laat staan oplossen van het gecreëerde probleem. Jarenlang wordt er dan ook nog gedaan alsof jij de schuldige bent van een 'fout' waar je niet eens informatie over krijgt, maar wel meteen alles in beslag wordt genomen of gekort.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:21 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Nee, dat is te gemakkelijk, vind ik. Het UWV kan zeker verbeteringen doorvoeren, maar daarin is de organisatie niet uniek. De essentie van de problemen ligt bij het arbeidsongeschiktheidsstelsel dat op veel te theoretische gronden gestoeld is en niet meer aansluit sluit bij de huidige arbeidsmarkt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:56 schreef Janneke141 het volgende:
Het UWV is al vele jaren een volstrekt incompetente organisatie, waar de top de schuld aan alles en iedereen geeft behalve zichzelf. Dat ze met onwerkbare Haagse wetgeving moesten werken doet daar niets aan af.
Ik kan er twee verzinnen. Ten eerste wordt het zelden een succes als je mensen hun eigen shit gaat laten opruimen, want die hebben er dan wél baat bij om hun eigen stoepje schoon te vegen (eventueel ten koste van de benadeelden) en géén baat bij om op te schieten, want dan is hun positie langer gewaarborgd.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:11 schreef Vis1980 het volgende:
Ja met wraak als oogpunt is dat wel lekker, maar ik vraag me af wat het verder voor verschil gaat maken.
Fair enough.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan er twee verzinnen. Ten eerste wordt het zelden een succes als je mensen hun eigen shit gaat laten opruimen, want die hebben er dan wél baat bij om hun eigen stoepje schoon te vegen (eventueel ten koste van de benadeelden) en géén baat bij om op te schieten, want dan is hun positie langer gewaarborgd.
En ten tweede is het ook een signaal aan andere hogere figuren in andere publieke organisaties dat je niet ongestraft de samenleving kan opzadelen met enorme rekeningen voor jouw falen. Met die laatste schieten de huidige slachtoffers natuurlijk niet zo veel op, maar het voorkomt hopelijk ellende in de toekomst.
Dit heb je dus bij allerlei instanties, zelfs bij jeugd- en pleegzorg. Veel mensen zijn dan totaal de realiteit kwijt en denken dat mensen met een hoger salaris minder liegen. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat je pech of mazzel kan hebben, puur op basis van wie er verbonden is aan jouw case. Als die persoon je inschat als lowlife of zich dat door anderen laat vertellen, dan heb je als persoon geen poot om op te staan. Ik kan hier helaas boeken vol over schrijven.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:37 schreef Kowloon het volgende:
Nog een voorbeeld van het bizarre arbeidsongeschiktheidsstelsel. Onderstaand figuur toont dat mensen met een hoger inkomen vaker een WIA-uitkering krijgen dan mensen met een lager inkomen. Een arts kan geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard worden terwijl een vuilnisman in de Bijstand (in de figuur is dat de categorie WIA 35-min) kan belanden als zij precies dezelfde medische beperkingen hebben. Ook dat levert een hele berg aan bezwaar- en beroepszaken op. En terecht, want het is volstrekt oneerlijk.
[ afbeelding ]
Naar mijn idee zouden zowel politici als topambtenaren strafrechtelijk vervolgd moeten kunnen worden als zij verwijtbare fouten maken. Bij topambtenaren is dat nu onmogelijk en bij politici is het nog nooit gelukt omdat de procedure daarvoor erg ingewikkeld is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:19 schreef Janneke141 het volgende:
En ten tweede is het ook een signaal aan andere hogere figuren in andere publieke organisaties dat je niet ongestraft de samenleving kan opzadelen met enorme rekeningen voor jouw falen. Met die laatste schieten de huidige slachtoffers natuurlijk niet zo veel op, maar het voorkomt hopelijk ellende in de toekomst.
Dit is inherent aan het systeem.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:37 schreef Kowloon het volgende:
Nog een voorbeeld van het bizarre arbeidsongeschiktheidsstelsel. Onderstaand figuur toont dat mensen met een hoger inkomen vaker een WIA-uitkering krijgen dan mensen met een lager inkomen. Een arts kan geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard worden terwijl een vuilnisman in de Bijstand (in de figuur is dat de categorie WIA 35-min) kan belanden als zij precies dezelfde medische beperkingen hebben. Ook dat levert een hele berg aan bezwaar- en beroepszaken op. En terecht, want het is volstrekt oneerlijk.
[ afbeelding ]
Het is zo'n ontzettende crisis dat je liever een kabinet laat vallen dan daadwerkelijk wat aan de 'crisis' te doen. Wilders valt mij tegen, ondanks dat ik dit in mijn slechtste dromen wel had verwacht. Zulke idioten zouden zich enorm populair kunnen maken als ze ineens 'presidentieel' overkomen en de rechtsstaat belangrijk maken. Net zoals dat Trump nog steeds president was geweest als ie tijdens corona ineens zijn fratsen opzij zou zetten en daadwerkelijk het probleem wilde aanpakken. Nog enger vind ik de hoeveelheid mensen dat bereid is onze rechtsstaat even op te geven als het hen even wat beter uitkomt. Dan heeft zo iemand maar bar weinig begrepen waarvoor we al die regels, wetten en verdragen hebben.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:37 schreef Beathoven het volgende:
Zou wat zijn als Wilders de stekker uit het kabinet trekt omdat het PVV tokkie”plan” van het noodwetspeeltje niet uit de kast mag.
Je laat de NSC er wel volledig mee instorten om vervolgens zelf iets te groeien. Maar allemachtig wat een shitshow, want als er nog rechtser geformeerd kan worden dan moet die noodwet weer ter discussie.
Nog net geen anarchie dit allemaal.
Dit was één van de redenen van PvdA, GL en SP (en ook andere partijen) destijds om tegen de WIA te stemmen. Een links-rechts conflict langs de 'klassieke' lijnen. Ook genoemd werd de toegankelijkheid van bezwaar (leuk hè, hoe zo een Teeven en Dekker dat bewust frustreert) en dat witte boorden ziekten het relatief makkelijker hebben dan iemand zonder armen of benen. Hier komt nog bij dat een keuringsarts bij 'onzichtbare' ziekten eerder een connectie heeft met iemand op zijn niveau dan met de tuinman met MBO.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:37 schreef Kowloon het volgende:
[ afbeelding ]
Maar dat is uiteindelijk toch een uitvoeringsvraagstuk, bij het arbeidsongeschiktheidsstelsel zit het gewoon ingebakken in de wet.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:47 schreef Vis1980 het volgende:
Dit heb je dus bij allerlei instanties, zelfs bij jeugd- en pleegzorg. Veel mensen zijn dan totaal de realiteit kwijt en denken dat mensen met een hoger salaris minder liegen. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat je pech of mazzel kan hebben, puur op basis van wie er verbonden is aan jouw case. Als die persoon je inschat als lowlife of zich dat door anderen laat vertellen, dan heb je als persoon geen poot om op te staan. Ik kan hier helaas boeken vol over schrijven.
Klopt, en hoe denk je daarover? De Bijstand is geen geschikte plek voor iemand met een beperkt arbeidsvermogen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:51 schreef capricia het volgende:
Dit is inherent aan het systeem.
Dit is de kern van het systeem, eigenlijk wel.
Topmannen komen er in Nederland sowieso makkelijk vanaf. Ook/vooral wanneer je het vergelijkt met een 'oneerlijk' land als de Verenigde Staten, waar iedereen accepteert dat er zoiets als klassenjustitie bestaat. Dit zag je met de grote fraudezaken van twintig jaar terug. In de VS kregen sommigen gevangenisstraf, in Nederland was het allemaal best wel makkelijk (met de crisis van 2008-2009 zag de openbaar aanklager aangesteld door Obama expliciet af van strafvervolging, dat dan weer wel).quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Naar mijn idee zouden zowel politici als topambtenaren strafrechtelijk vervolgd moeten kunnen worden als zij verwijtbare fouten maken. Bij topambtenaren is dat nu onmogelijk en bij politici is het nog nooit gelukt omdat de procedure daarvoor erg ingewikkeld is.
Ik vind het verschrikkelijk. Deze mensen horen sws absoluut niet thuis in de bijstand.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:56 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Klopt, en hoe denk je daarover? De Bijstand is geen geschikte plek voor iemand met een beperkt arbeidsvermogen.
Ik snap eigenlijk niet hoe je dit als VVD’er acceptabel zou kunnen vinden. Zelfs de meest rechtse JA21’er zou dit onrechtvaardig moeten vinden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:52 schreef Klopkoek het volgende:
Dit was één van de redenen van PvdA, GL en SP (en ook andere partijen) destijds om tegen de WIA te stemmen. Een links-rechts conflict langs de 'klassieke' lijnen.
Mee eens, mijn beste Klopkoek.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:58 schreef Klopkoek het volgende:
Topmannen komen er in Nederland sowieso makkelijk vanaf. Ook/vooral wanneer je het vergelijkt met een 'oneerlijk' land als de Verenigde Staten, waar iedereen accepteert dat er zoiets als klassenjustitie bestaat. Dit zag je met de grote fraudezaken van twintig jaar terug. In de VS kregen sommigen gevangenisstraf, in Nederland was het allemaal best wel makkelijk (met de crisis van 2008-2009 zag de openbaar aanklager aangesteld door Obama expliciet af van strafvervolging, dat dan weer wel).
Het hele kabinet hangt aan elkaar met pleisters gemaakt van macht boven rechtsstaat.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 21:13 schreef Klopkoek het volgende:
Gezien het twitter gedrag van Wilders gaat hij ervan uit dat de VVD hem gewoon gaat steunen met de noodwet. Droevig. Dit zou reden moeten zijn om de VVD uit de Liberale Internationale te zetten, uit de liberale Europese fractie. Dit komt rechtstreeks uit het geijkte radicaal-rechtse draaiboek.
Of de VVD speelt het zo dat ze NSC de hete kolen laten oppakken, maar dit zou geen spelletje moeten zijn. Om zelf uit de wind te blijven.
Mijn onderbuik zegt dat de VVD wel waarde hecht aan de gemaakte afspraken uit het "program akkoord" en dus liever niet hebben dat bij het eerste de beste hete hangijzer dit over een andere boeg gaat/moet van een coalitie genoot.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 21:13 schreef Klopkoek het volgende:
Gezien het twitter gedrag van Wilders gaat hij ervan uit dat de VVD hem gewoon gaat steunen met de noodwet. Droevig. Dit zou reden moeten zijn om de VVD uit de Liberale Internationale te zetten, uit de liberale Europese fractie. Dit komt rechtstreeks uit het geijkte radicaal-rechtse draaiboek.
Of de VVD speelt het zo dat ze NSC de hete kolen laten oppakken, maar dit zou geen spelletje moeten zijn. Om zelf uit de wind te blijven.
Staat toch dat het gedragen onderbouwd moet worden? Geen gedragen onderbouwing is geen noodwet, volgens de afspraken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 21:36 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mijn onderbuik zegt dat de VVD wel waarde hecht aan de gemaakte afspraken uit het "program akkoord" en dus liever niet hebben dat bij het eerste de beste hete hangijzer dit over een andere boeg gaat/moet van een coalitie genoot.
Of ze laten het stranden in de 1e kamer: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)cht-onwaarschijnlijkquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 21:13 schreef Klopkoek het volgende:
En in die crisiswet ook zeker geen afschaffing van de spreidingswet, want de Eerste Kamer is voor de spreidingswet.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:17 schreef Jojoke het volgende:
SGP is tegen.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)cht-onwaarschijnlijk
Ik gok dat dit uiteindelijk een crisiswet wordt en geen noodwet. Ook wel terecht.
Wilders blaast liever het kabinet op dan dat hij meewerkt aan een spoedwet. Heb nou niet het idee dat hij echt een crisis ervaart.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:20 schreef Tijn het volgende:
Er is gewoon geen crisis. De verkiezingen waren in november. Er wordt al zeker sinds januari over deze domme crisiswet gepraat in de formatieonderhandelingen. Als je na driekwart jaar vergaderen nog steeds niet goed weet hoe je het in een crisis moet gieten, is er dus geen crisis.
Ik hoop niet dat ze over de aanstaande kabinetscrisis ook tien maanden moeten nadenken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:20 schreef Tijn het volgende:
Er is gewoon geen crisis. De verkiezingen waren in november. Er wordt al zeker sinds januari over deze domme crisiswet gepraat in de formatieonderhandelingen. Als je na driekwart jaar vergaderen nog steeds niet goed weet hoe je het in een crisis moet gieten, is er dus geen crisis.
Noodwet wegens kabinetscrisis!quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat ze over de aanstaande kabinetscrisis ook tien maanden moeten nadenken.
Wilders wordt genaaid door NSC die niet verwacht hadden dat de oppositie niet helemaal achterlijk was.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:57 schreef Vis1980 het volgende:
Wat ik ook niet snap, is dat Wilders toch echt akkoord is gegaan met hoe dit kabinet voor de dag komt, maar hij komt op geen enkele manier zijn afspraken na. Ik snap echt niet dat de rest zich zo laat behandelen en dan het meeste nog Schoof.
Nee, Wilders heeft geen enkele intentie samen te werken of de Nederlandse rechtsstaat te respecteren. Wilders naait Nederlanders. Stop AUB met net doen alsof het aan de anderen ligt, terwijl Wilders op geen enkele manier politiek bedrijft.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wilders wordt genaaid door NSC die niet verwacht hadden dat de oppositie niet helemaal achterlijk was.
Nah Stap 1 is Ter Apel nog meer vertiefen, Stap 2 stemmen trekken met gejammer over hoe erg de "asielcrisis" wel niet is. Verder denkt Wilders nie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 23:03 schreef Vis1980 het volgende:
Stap 1 is de immigratie 'stoppen', stap 2 is mensen die al hier zijn het land uitrijden.
Het probleem is juíst dat hij continu politiek bedrijft. Maar het land besturen, ho maar. (ja, dat doet het kabinet, maar u snapt wat ik bedoel)quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 23:01 schreef Vis1980 het volgende:
terwijl Wilders op geen enkele manier politiek bedrijft.
Wilders naait de kiezer. Volgens Wilders zijn act Milders was iedereen welkom want eerst moeten de problemen van elke Nederlander opgelost geworden. En toen had Milders opeens 37 zetels waarvan hij met 41 mensen op de lijst niet eens opgerekend had, een slechte verkiezingsprogramma wat een slap aftreksel was van die van Trump met America first (de Nederlander op 1). En een muur rond Belgie kon hij ook al niet bouwen. Dus werd het een asielcrisis. Want oplossingen heeft Wilders niet, nu niet, nooit niet. De ex mentor van Rutte is hij en zal hij altijd blijven.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wilders wordt genaaid door NSC die niet verwacht hadden dat de oppositie niet helemaal achterlijk was.
Ik blijf de bal echt bij de NSC leggen die hier zijn gemaakte afspraken niet nakomt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:57 schreef Vis1980 het volgende:
Wat ik ook niet snap, is dat Wilders toch echt akkoord is gegaan met hoe dit kabinet voor de dag komt, maar hij komt op geen enkele manier zijn afspraken na. Ik snap echt niet dat de rest zich zo laat behandelen en dan het meeste nog Schoof.
Dat was geen bijzinnetje, dat zinnetje werd gelijk, nog voor de installatie van de ministers, enorm benadrukt door Omtzigt. Als Wilders het daar niet mee eens was had hij toen aan de bel moeten trekken, hadden ze niet hoeven beginnen. Dat ze zich aan de rechtsstaat houden is juist de hoofdzin uit die hele asielparagraaf en Wilders wil daar onderuit.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 06:46 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik blijf de bal echt bij de NSC leggen die hier zijn gemaakte afspraken niet nakomt.
Ergens in een bijzinnetje iets zeggen over gedragen lijkt me hier een woordenspel.
Faber is trouwens wel erg slecht dat het nog steeds niet voorbereid is.
Overigens kan ik ook niet direct iets vinden over welke maatregelen er onder de spoedwet en/of crisiswet gaan vallen, het lijkt nu meer over de vorm te gaan.
Afspraken over de mate waarin ze nog respect voor de rechtsstaat zouden hebben was ook een heel belangrijk onderdeel van de onderhandelingen.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 07:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat was geen bijzinnetje, dat zinnetje werd gelijk, nog voor de installatie van de ministers, enorm benadrukt door Omtzigt. Als Wilders het daar niet mee eens was had hij toen aan de bel moeten trekken. Dat ze zich aan de rechtsstaat houden is juist de hoofdzin uit die hele asielparagraaf en Wilders wil daar onderuit.
Gelukkig lijken Uitermark en Van Vroonhoven minder met alle winden mee te waaien dan Omtzigt.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 07:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Afspraken over de mate waarin ze nog respect voor de rechtsstaat zouden hebben was ook een heel belangrijk onderdeel van de onderhandelingen.
Dat NSC zich toen met een kluitje het riet in heeft laten sturen, doet daar weinig aan af.
Ik ben er pas gerust op dat dat inderdaad zo is, als ze werkelijk hun poot stijf houden.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 07:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig lijken Uitermark en Van Vroonhoven minder met alle winden mee te waaien dan Omtzigt.
Spoedwet bedoel je (ipv "crisiswet")?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:17 schreef Jojoke het volgende:
SGP is tegen.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)cht-onwaarschijnlijk
Ik gok dat dit uiteindelijk een crisiswet wordt en geen noodwet. Ook wel terecht.
Het signaal van de SGP dat ze het niet aan een meerderheid gaan helpen in de Eerste Kamer kan daarbij wel eens belangrijk zijn, NSC wil toch niet over komen als een partij die minder op heeft met de rechtsstaat dan andere partijen, zoals de SGP?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben er pas gerust op dat dat inderdaad zo is, als ze werkelijk hun poot stijf houden.
*Spoedwetquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 22:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
En in die crisiswet ook zeker geen afschaffing van de spreidingswet, want de Eerste Kamer is voor de spreidingswet.
Welke afspraken komt NSC niet na dan?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 06:46 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik blijf de bal echt bij de NSC leggen die hier zijn gemaakte afspraken niet nakomt.
Ergens in een bijzinnetje iets zeggen over gedragen lijkt me hier een woordenspel.
Faber is trouwens wel erg slecht dat het nog steeds niet voorbereid is.
Overigens kan ik ook niet direct iets vinden over welke maatregelen er onder de spoedwet en/of crisiswet gaan vallen, het lijkt nu meer over de vorm te gaan.
Een crisiswet is niet per sé gelijk aan een noodwet, een crisiswet zou ook een spoedwet (of zelfs een gewone wet) kunnen zijn.quote:
NSC heeft zich niet met een kluitje in het riet laten sturen. Ze hebben de belangrijkste juridische toets als voorwaarde gesteld. Wetende dat een noodwet daar in deze situatie niet aan voldoet.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 07:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Afspraken over de mate waarin ze nog respect voor de rechtsstaat zouden hebben was ook een heel belangrijk onderdeel van de onderhandelingen.
Dat NSC zich toen met een kluitje het riet in heeft laten sturen, doet daar weinig aan af.
Dat is 2 weken geleden al door Omroep West besprokenquote:
Dit mysterie moet tot de bodem uitgezochtquote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is 2 weken geleden al door Omroep West besproken
Maar dat snappen ze zelf, en wij begrijpen dat ook nog wel. Maar hoe valt dit bij de gemiddelde, iets slechter geïnformeerde kiezer?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
NSC heeft zich niet met een kluitje in het riet laten sturen. Ze hebben de belangrijkste juridische toets als voorwaarde gesteld. Wetende dat een noodwet daar in deze situatie niet aan voldoet.
Een crisiswet bestaat niet. Tenzij een noodwet bedoelt wordt. Waarbij een objectieve crisis vaak een vereiste is.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een crisiswet is niet per sé gelijk aan een noodwet, een crisiswet zou ook een spoedwet (of zelfs een gewone wet) kunnen zijn.
Eerst zien, dan geloven inderdaad.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben er pas gerust op dat dat inderdaad zo is, als ze werkelijk hun poot stijf houden.
Het idee is een asielcrisis uit te roepen, via noodwet, spoedwet of gewone wet. De titel van die wet zal gewoon asielcrisiswet zijn, een naam die Schoof ook consequent al gebruikt, ook in combinatie met de optie spoedwet.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een crisiswet bestaat niet. Tenzij een noodwet bedoelt wordt. Waarbij een objectieve crisis vaak een vereiste is.
Een spoedwet en een noodwet wel.
We gaan het zien. Ben vooralsnog bang dat NSC straks met een zwaar gemoed en pijn in de buik een of ander gedrocht staat te verdedigen in de Kamer.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
NSC heeft zich niet met een kluitje in het riet laten sturen. Ze hebben de belangrijkste juridische toets als voorwaarde gesteld. Wetende dat een noodwet daar in deze situatie niet aan voldoet.
Wilders laat ze de afgrond van nieuwe verkiezingen en de geprojecteerde 6 zetels van De Hond in de polls zien als ze niet amateuristisch en dronken die noodwet gaan medeknuffelen. Dus als de NSC principes opzij gaat zetten voor zeer tijdelijk lijfsbehoud (want de boel gaat toch wel klappen), dan wordt dat helemaal fraai.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We gaan het zien. Ben vooralsnog bang dat NSC straks met een zwaar gemoed en pijn in de buik een of ander gedrocht staat te verdedigen in de Kamer.
"Probeer een geitenpaadje te vinden, dan steunen we jullie plan om de parlementaire democratie om zeep te helpen"quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
dat is dus niet waar Geert het over heeft. Geert wil een noodwet en anders niks.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het idee is een asielcrisis uit te roepen, via noodwet, spoedwet of gewone wet. De titel van die wet zal gewoon asielcrisiswet zijn, een naam die Schoof ook consequent al gebruikt, ook in combinatie met de optie spoedwet.
Nee, hij zal en moet de Kamer buitenspel zetten. Dat blijkt uit alles wat ie erover zegt.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het idee is een asielcrisis uit te roepen, via noodwet, spoedwet of gewone wet. De titel van die wet zal gewoon asielcrisiswet zijn, een naam die Schoof ook consequent al gebruikt, ook in combinatie met de optie spoedwet.
Een goed vormgegeven spoedwet zou kamerbreed worden gedragen. Maar er zijn helaas twee PVV regels:quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:00 schreef koemleit het volgende:
[..]
dat is dus niet waar Geert het over heeft. Geert wil een noodwet en anders niks.
Dat een spoedwet er al had kunnen liggen praat ie altijd snel overheen.
Klopt, ik zeg ook niet dat Wilders tevreden is met een andere wetsvorm. Hij mag trouwens wel eens wat vaker aan de tand worden gevraagd waarom het per sé een noodwet en geen spoedwet moet zijn.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:00 schreef koemleit het volgende:
[..]
dat is dus niet waar Geert het over heeft. Geert wil een noodwet en anders niks.
Dat een spoedwet er al had kunnen liggen praat ie altijd snel overheen.
Maakt het uit? Hij geeft geen antwoord, en zijn klapvee vindt dat allemaal wel prima. Want asielzoekers zijn immers kut.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, ik zeg ook niet dat Wilders tevreden is met een andere wetsvorm. Hij mag trouwens wel eens wat vaker aan de tand worden gevraagd waarom het per sé een noodwet en geen spoedwet moet zijn.
Als NSC de noodwet ondanks negatief advies van de RvS toch steunt, dan zijn ze die laatste 6 zetels ook kwijt en dat weten ze bij NSC heel erg goed. Bekommeren om solide wetgeving is hun hele bestaansrecht.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:48 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wilders laat ze de afgrond van nieuwe verkiezingen en de geprojecteerde 6 zetels van De Hond in de polls zien als ze niet amateuristisch en dronken die noodwet gaan medeknuffelen. Dus als de NSC principes opzij gaat zetten voor zeer tijdelijk lijfsbehoud (want de boel gaat toch wel klappen), dan wordt dat helemaal fraai.
Bananenpolitiek
Welnee. Dit hebben ze bewust zo gedaan. Vandaar ook het "vertrouwen" van Van Vroonhoven tijdens de APB.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
"Probeer een geitenpaadje te vinden, dan steunen we jullie plan om de parlementaire democratie om zeep te helpen"
Maar waarom dan?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
Welnee. Dit hebben ze bewust zo gedaan.
Ja precies dus vrijwel waardeloos. Omtzigt is op alles gedraaid, waarom zou hij daar dan niet op draaien.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 07:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat was geen bijzinnetje, dat zinnetje werd gelijk, nog voor de installatie van de ministers, enorm benadrukt door Omtzigt.
Geldt ook andersom natuurlijk. Als de rechtsstaat echt belangrijk was voor Omtzigt had hij deze coalitie niet eens overwogen. Maar goed ik denk dat Wilders zijn hand hier keihard overspeeld, ook al staat hij nu lekker in de peilingen. Ook mensen die de politiek amper volgen kunnen hier een klein kind dat heel hard stampt en schreeuwt omdat het zijn zin niet krijgt in zien.quote:Als Wilders het daar niet mee eens was had hij toen aan de bel moeten trekken, hadden ze niet hoeven beginnen. Dat ze zich aan de rechtsstaat houden is juist de hoofdzin uit die hele asielparagraaf en Wilders wil daar onderuit.
Wilders gedraagt zich als een kind dat zijn zin niet krijgt.
Omdat ze kennelijk wél graag dit kabinet wilden, maar geen noodwet.quote:
Zodra er iets in het advies van de RvS zal staan als "heel handig vinden we het niet maar formeel kunnen we jullie niet tegenhouden" is het gebakken, of NSC het nu leuk vindt of niet. Bovendien staat me de Eichmannistische inslag van ze niet aan.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Welnee. Dit hebben ze bewust zo gedaan. Vandaar ook het "vertrouwen" van Van Vroonhoven tijdens de APB.
Je brengt het alsof dit een hele slimme zet is, maar het is toch alleen maar ellende? In de media/bij de achterban komt het er nu alleen maar op neer dat NSC die noodwet (en dus het buitenspel zetten van de Kamer) steunt, want die drie woorden toelichting sneeuwen onder. En ze moeten tijdens de onderhandelingen al gemerkt hebben dat dit punt voor Wilders een halszaak was, want anders hadden ze er überhaupt, ook in deze vorm, al niet mee akkoord moeten gaan. En dus zit het er dik in dat Wilders alsnog het kabinet dat ze blijkbaar heel erg graag wilden gaat opblazen, waar ze vervolgens nog de schuld van krijgen ook.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omdat ze kennelijk wél graag dit kabinet wilden, maar geen noodwet.
Die noodwet is toch het enige concrete doel van dit kabinet zoals we zien?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omdat ze kennelijk wél graag dit kabinet wilden, maar geen noodwet.
Ik zeg nergens dat dit een goed idee is. Of een hele slimme zet.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je brengt het alsof dit een hele slimme zet is, maar het is toch alleen maar ellende? In de media/bij de achterban komt het er nu alleen maar op neer dat NSC die noodwet (en dus het buitenspel zetten van de Kamer) steunt, want die drie woorden toelichting sneeuwen onder. En ze moeten tijdens de onderhandelingen al gemerkt hebben dat dit punt voor Wilders een halszaak was, want anders hadden ze er überhaupt, ook in deze vorm, al niet mee akkoord moeten gaan. En dus zit het er dik in dat Wilders alsnog het kabinet dat ze blijkbaar heel erg graag wilden gaat opblazen, waar ze vervolgens nog de schuld van krijgen ook.
Dus waarom was dit precies een goed idee?
Mogelijk inderdaad. Ik ben trouwens heel erg nieuwschierig wat de beweegredenen van die gepeilde kiezers zijn die de NSC nu nog aan 6 virtuele zetels zouden kunnen helpen. Misschien de hoop dat NSC nog met links gaat meeregerenquote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als NSC de noodwet ondanks negatief advies van de RvS toch steunt, dan zijn ze die laatste 6 zetels ook kwijt en dat weten ze bij NSC heel erg goed. Bekommeren om solide wetgeving is hun hele bestaansrecht.
Dan had Van Vroonhoven moeten zeggen dat ze ertegen was, tijdens de APB heeft ze gezegd in principe voor een noodwet te zijn.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat dit een goed idee is. Of een hele slimme zet.
Ik zeg alleen dat NSC het bewust zo heeft gedaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |