Je kan ook nuchter naar het probleem kijken en zonder ideologie het oplossen. Ik heb 35 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, stel je voor dat er ideologisch naar de bedrijfsuitdagingen werden gekeken zoals een Groenlinkser dat zou doen. Ik weet wel wat er gebeurd zou zijn met die bedrijven (die nog steeds bestaan).quote:Op zondag 29 september 2024 13:30 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Er lig al een ideologische overweging ten grondslag aan wat je wel of niet als probleem ziet...
Wat een flauwekul. Dat heb ik nergens gezegd, je suggereert weer van alles en nog wat. Ik zei dat de opvangcapaciteit van ons land onvoldoende is om de hoge instroom van asielzoekers op te vangen. Dat is ook een zaak van nationale veiligheid.quote:Op zondag 29 september 2024 14:04 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb laatst het boek het Rechtvaardigheidsgevoel van Jonathan Haidt gelezen. Eigenlijk stelt hij dat je instinctief verschillende waarden belangrijk vind. Deze waarden verbind je met een gemeenschap en een politieke stroming. Wanneer je deze “instinctieve” waarden rationaliseert gebruik je veelal de waarden die jou gemeenschap er aan geven, hierdoor verdedig je ook vaak de best wel vreemde tekortkomingen van je gemeenschap en ben je ook blind voor de standpunten van de ander.
@:lord-ronddraai zijn waarde is dat we als land klaar moeten staan voor hen die hulp nodig hebben, @:bassie48 zijn waarde is dat we onze bevolking moeten beschermen tegen de instroom van hulpbehoevende. Volgens mij zijn deze idealen zo ver van elkaar verwijder dat je met geen standpunt bij elkaar komt. Misschien zou je het voor de discussie puur over waarden kunnen spreken in plaats van elkaar verwijten dat je of het Nederlandse volk opzadelt met een probleem of hulpbehoevende opzadelt met een probleem.
De discussie over deze waarden lijkt mij interessanter dan het volhouden van je eigen gelijk.
Bronquote:Op zondag 29 september 2024 14:29 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
de opvangcapaciteit van ons land onvoldoende is om de hoge instroom van asielzoekers op te vangen.
Waar zijn de bouwvakkers, medisch personeel, onderwijzers, leraren, integratiepersoneel/vrijwilligers, etc. om al die asielzoekers op te vangen? Uit het buitenland zeker?quote:
Oh sorry dat ik jouw waarden verkeerd inschat, welke waarde hangt er dan achter?quote:Op zondag 29 september 2024 14:29 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Dat heb ik nergens gezegd, je suggereert weer van alles en nog wat. Ik zei dat de opvangcapaciteit van ons land onvoldoende is om de hoge instroom van asielzoekers op te vangen. Dat is ook een zaak van nationale veiligheid.
Wat de linkse partijen met hun ineffectieve ideologie willen, resulteert uiteindelijk in chaos: voor de Nederlanders en de asielzoekers. Ik raad je aan om eens een keertje nuchter naar de problemen te kijken en die op een zakelijke wijze te willen oplossen. Er gaat dan een wereld voor je open.
En zelfs dan is alles wat slecht is voor de mensen in een zwakke positie de schuld van links vermoed ik zoquote:Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
https://peilingen.maurice(...)emene-beschouwingen/
Dit is doodeng. Als het klapt is zelfs een rechtse coalitie zonder de VVD straks misschien mogelijk. Iets van PVV, BBB, FvD, SGP, JA21 enz. Terug naar de jaren 50.
Dan wordt het echt heel naar voor iedereen in een zwakke positie. Vrij spel voor Tata Steel, de boeren en Chemours.
Gelukkig is het 'maar' Maurice de Hond.
Dat Nederland de boel niet goed op orde heeft dankzij een dik decennium VVD-beleid heeft met een paar asielzoekers meer of minder weinig te maken.quote:Op zondag 29 september 2024 14:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Waar zijn de bouwvakkers, medisch personeel, onderwijzers, leraren, integratiepersoneel/vrijwilligers, etc. om al die asielzoekers op te vangen? Uit het buitenland zeker?
In feite al 30 jaar VVD beleid.quote:Op zondag 29 september 2024 14:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat Nederland de boel niet goed op orde heeft dankzij een dik decennium VVD-beleid heeft met een paar asielzoekers meer of minder weinig te maken.
VVD had in Rutte 2, 3 en 4 echt de asielinstroom willen beperken maar ja die verdomde coalitiepartners ook.quote:Op zondag 29 september 2024 14:57 schreef Cyan9 het volgende:
Het is niet zozeer dat de VVD alleen maar slechte dingen heeft gedaan voor Nederland, helemaal niet. Maar het is wel tekenend dat er op bepaalde onderwerpen echt geen klap is gedaan, en dat was zeer zeker bewuste vertraging.
Wat meer afwisseling tussen links en rechts (progressief en conservatief) zou gewoon gezond zijn in een goed functionerende, transparante democratie. In Nederland heeft, zoals bekend, progressief nooit een meerderheid gehad.quote:Op zondag 29 september 2024 14:57 schreef Cyan9 het volgende:
Het is niet zozeer dat de VVD alleen maar slechte dingen heeft gedaan voor Nederland, helemaal niet. Maar het is wel tekenend dat er op bepaalde onderwerpen echt geen klap is gedaan, en dat was zeer zeker bewuste vertraging.
Zucht... de asielinstroom werd al beperkt met Cohen. Later had je de Turkije deal gesteund door de PvdA enzovoorts. Vwb arbeidsmigratie is het track record van de VVD nul terwijl PvdA terecht de wervingscontracten stop zette (links kreeg alsnog de schuld van de gastarbeiders).quote:Op zondag 29 september 2024 15:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
VVD had in Rutte 2, 3 en 4 echt de asielinstroom willen beperken maar ja die verdomde coalitiepartners ook.
Geen kunst met al die banken, internationale adviesbedrijven, BigTech en Fin Tech in de Zuidasquote:Op zondag 29 september 2024 15:08 schreef Klopkoek het volgende:
Het zo gehate linkse Amsterdam is netto-betaler voor de rest van Nederland; het gaat een beetje zoals het ook werkt in de VS.
En ik maar denken dat de PvdA met Drees aan de macht was in (het overgrote) deel van de jaren ‘50.quote:Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
https://peilingen.maurice(...)emene-beschouwingen/
Dit is doodeng. Als het klapt is zelfs een rechtse coalitie zonder de VVD straks misschien mogelijk. Iets van PVV, BBB, FvD, SGP, JA21 enz. Terug naar de jaren 50.
Dan wordt het echt heel naar voor iedereen in een zwakke positie. Vrij spel voor Tata Steel, de boeren en Chemours.
Gelukkig is het 'maar' Maurice de Hond.
Maar wel ten opzichte van de huidige opnamecapaciteit van dit land. Zie post #7.quote:Op zondag 29 september 2024 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
En voor de zoveelste keer: de instroom is helemaal niet absurd hoog. Niet naar historische maatstaven en ook niet internationaal gezien. Met dank aan de PvdA.
Wat heeft dat te maken met de post die je quote?quote:Op zondag 29 september 2024 15:17 schreef XSbig het volgende:
[..]
En ik maar denken dat de PvdA met Drees aan de macht was in (het overgrote) deel van de jaren ‘50.
Ja en die komen (en blijven) als vanzelf naar Amsterdam? Amsterdam was al ver voor de oorlog een 'rode' stad.quote:Op zondag 29 september 2024 15:15 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Geen kunst met al die banken, internationale adviesbedrijven, BigTech en Fin Tech in de Zuidas
Er staat letterlijk bij ‘terug naar de jaren 50’.quote:Op zondag 29 september 2024 15:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met de post die je quote?
Drees was trouwens niet altijd de grootste partij. Hij werd in 1948 gedoogd door de KVP en Romme.
De progressieve kant had een minderheid en daar kwam nog bij dat de PvdA de CPN (terecht) uit sloot.
Ah zo, op die manier.quote:Op zondag 29 september 2024 15:33 schreef XSbig het volgende:
[..]
Er staat letterlijk bij ‘terug naar de jaren 50’.
quote:Op zondag 29 september 2024 15:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
VVD had in Rutte 2, 3 en 4 echt de asielinstroom willen beperken maar ja die verdomde coalitiepartners ook.
Gezellig de tijd van de hoge werkeloosheid en koude oorlog. En de Lubbers bezuinigingenquote:Op zondag 29 september 2024 15:59 schreef Hexagon het volgende:
Naar de jaren 50 willen ze niet meer. Tegenwoordig is de jaren 80 meer het heiltijdperk van populisten.
Op een of andere manier was de wereld toen eenvoudig ofzo.quote:Op zondag 29 september 2024 16:02 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Gezellig de tijd van de hoge werkeloosheid en koude oorlog. En de Lubbers bezuinigingen
Daarom juist.quote:Op zondag 29 september 2024 16:02 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Gezellig de tijd van de hoge werkeloosheid en koude oorlog. En de Lubbers bezuinigingen
Toen waren er tenminste wel huizen beschikb...quote:Op zondag 29 september 2024 16:02 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Neem een gemeente als Amstelveen. Wat is dè partij van 'grens aan woningen is bereikt' en zet dat in haar programma? De VVD. Als enige.quote:Op zondag 29 september 2024 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Toen waren er tenminste wel huizen beschikb...
ow wacht.
Ja, prachtig gedaan van Amsterdam. Ondanks de niet-liberale houding (dus vijandige) van de hoofdstad tegenover het bedrijfsleven willen bedrijven zich daar toch vestigen.quote:Op zondag 29 september 2024 15:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja en die komen (en blijven) als vanzelf naar Amsterdam? Amsterdam was al ver voor de oorlog een 'rode' stad.
Hmm ik weet niet, je hoeft als land niet klaar te staan voor hulpbehoevenden dat lijkt me een keuze. Maar ik dacht altijd dat we als Nederland die keuze maakten. Dat we best een minimaal aandeel van onze welvaart kunnen aanwenden om hulpbehoevenden te helpen. Blijkbaar niet meer. Ontwikkelingssamenwerking moet weg, asielzoekers kunnen de kleren krijgen. Volgende stap zeker dat uitkeringen overbodig zijn laat die mensen die ons wat geld kosten ook maar verrotten ofzo.quote:Op zondag 29 september 2024 14:04 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb laatst het boek het Rechtvaardigheidsgevoel van Jonathan Haidt gelezen. Eigenlijk stelt hij dat je instinctief verschillende waarden belangrijk vind. Deze waarden verbind je met een gemeenschap en een politieke stroming. Wanneer je deze “instinctieve” waarden rationaliseert gebruik je veelal de waarden die jou gemeenschap er aan geven, hierdoor verdedig je ook vaak de best wel vreemde tekortkomingen van je gemeenschap en ben je ook blind voor de standpunten van de ander.
@:lord-ronddraai zijn waarde is dat we als land klaar moeten staan voor hen die hulp nodig hebben, @:bassie48 zijn waarde is dat we onze bevolking moeten beschermen tegen de instroom van hulpbehoevende. Volgens mij zijn deze idealen zo ver van elkaar verwijder dat je met geen standpunt bij elkaar komt. Misschien zou je het voor de discussie puur over waarden kunnen spreken in plaats van elkaar verwijten dat je of het Nederlandse volk opzadelt met een probleem of hulpbehoevende opzadelt met een probleem.
De discussie over deze waarden lijkt mij interessanter dan het volhouden van je eigen gelijk.
De tijd van Reagan en zijn record aan corruptie, sinds Wo2. Het sluiten van geestelijk ziekenhuizen om daarna keiharde repressie te bepleiten (en laten werken in gevangenissen voor 5 cent per uur). Fijne tijd inderdaad.quote:Op zondag 29 september 2024 15:59 schreef Hexagon het volgende:
Naar de jaren 50 willen ze niet meer. Tegenwoordig is de jaren 80 meer het heiltijdperk van populisten.
Interessant wel. Ik ben zelf opgevoed in een progressief-christelijk gezin, waar de zorg voor minderbedeelden heel belangrijk was. In je eigen gemeenschap, in de zorg voor pleegkinderen, maar ook richting de arme buitenlanders. Ik heb menig sponsorloop gelopen voor een nieuwe waterput in Afrika. Dat we vluchtelingen ruimhartig moesten opvangen stond buiten kijf.quote:Op zondag 29 september 2024 14:04 schreef KaheemSaid het volgende:
Het is meer dat het trotseren van korte termijn, bijziende lobbies op de langere termijn zijn vruchten af werpt (in vergelijking met andere, 'rechtse' steden).quote:Op zondag 29 september 2024 16:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ja, prachtig gedaan van Amsterdam. Ondanks de niet-liberale houding (dus vijandige) van de hoofdstad tegenover het bedrijfsleven willen bedrijven zich daar toch vestigen.
De invloed van gemeentepolitiek is gewoon heel beperkt. Of je nu Leefbaar Rotterdam of GroenLinks aan de macht hebt maakt op het grote plaatje niet bijster veel uit.quote:Op zondag 29 september 2024 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is meer dat het trotseren van korte termijn, bijziende lobbies op de langere termijn zijn vruchten af werpt (in vergelijking met andere, 'rechtse' steden).
Hetzelfde patroon zien we over de hele wereld. Rijke, linkse steden die feitelijk netto-betaler zijn voor de xenofoben elders.
Dat heeft in Rotterdam wel wat uit gemaakt. Bijvoorbeeld de luchtkwaliteit. Natuurlijk zitten er grenzen aan en ben je afhankelijk van het Rijk (verdeling gemeentegelden) maar net zo goed heeft de nationale politiek ook zo zijn grenzen (iets waar de PVV tegenaan loopt).quote:Op zondag 29 september 2024 16:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De invloed van gemeentepolitiek is gewoon heel beperkt. Of je nu Leefbaar Rotterdam of GroenLinks aan de macht hebt maakt op het grote plaatje niet bijster veel uit.
Volgens mij is een effectief gemeentebestuur van A'dam niet aan de orde maar is de nabijheid van Schiphol een belangrijke vestigingsfactor voor het internationale bedrijfsleven. Mijn vorige werkgever, Samsung Benelux, verhuisde ook van Delft naar Amsterdam-Schiphol zodat alle corporate loonslaven uit Seoul lekker snel aanwezig waren om ons de les te lezen.quote:Op zondag 29 september 2024 16:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is meer dat het trotseren van korte termijn, bijziende lobbies op de langere termijn zijn vruchten af werpt (in vergelijking met andere, 'rechtse' steden).
Hetzelfde patroon zien we over de hele wereld. Rijke, linkse steden die feitelijk netto-betaler zijn voor de xenofoben elders.
Dit is dus de invloed van het nieuws en de (rechtse) nieuwsagenda. Waar de Telegraaf traditioneel sowieso vrij invloedrijk is (en NRC, Volkskrant nooit zo van het 'eigen nieuws maken' zijn geweest).quote:Op zondag 29 september 2024 16:41 schreef Lichtloper het volgende:
Maar dat is ook wel gaan schuiven door de jaren heen. Als ik nu zie hoe Ethiopische groepen uiterst gewelddadig het conflict aangaan met andere Ethiopische groepen, is mijn eerste gedachte wel: pleur die gasten zo snel mogelijk het land uit.
Schiphol ligt niet op Amsterdams grondgebied. Amsterdam is niet de enige gemeente in de regio.quote:Op zondag 29 september 2024 17:03 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Volgens mij is een effectief gemeentebestuur van A'dam niet aan de orde maar is de nabijheid van Schiphol een belangrijke vestigingsfactor voor het internationale bedrijfsleven. Mijn vorige werkgever, Samsung Benelux, verhuisde ook van Delft naar Amsterdam-Schiphol zodat alle corporate loonslaven uit Seoul lekker snel aanwezig waren om ons de les te lezen.
Over de hele westerse wereld zijn grote steden aan het bloeien en is sprake van een nieuwe urbanisatie. Dat is niet omdat al die steden competente politici hebben, maar simpelweg door de netwerkeffecten van grote steden binnen een veranderende economie. Het zijn economische en culturele hubs, waar de creatieve klasse is neergestreken. Of daar nu een wethouder van de VVD of van de PvdA zit maakt een marginaal verschil.quote:Op zondag 29 september 2024 17:06 schreef Hexagon het volgende:
Overigens heeft het gemeentebeleid wel behoorlijk wat invloed. In de jaren 80 was Amsterdam eerder een grimmige krimpstad waar niemand dood gevonden wilde worden.
Vanaf de jaren 90 is er juist weer in geïnvesteerd en is het een yuppenresort geworden.
Maar jij bent toch ook niet meer de lichtloper met de instincten van toen je jong was?quote:Op zondag 29 september 2024 16:41 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Interessant wel. Ik ben zelf opgevoed in een progressief-christelijk gezin, waar de zorg voor minderbedeelden heel belangrijk was. In je eigen gemeenschap, in de zorg voor pleegkinderen, maar ook richting de arme buitenlanders. Ik heb menig sponsorloop gelopen voor een nieuwe waterput in Afrika. Dat we vluchtelingen ruimhartig moesten opvangen stond buiten kijf.
Maar dat is ook wel gaan schuiven door de jaren heen. Als ik nu zie hoe Ethiopische groepen uiterst gewelddadig het conflict aangaan met andere Ethiopische groepen, is mijn eerste gedachte wel: pleur die gasten zo snel mogelijk het land uit.
Het maakt een verschil of de ene gemeente of de andere grote gemeente op bloeit. Nog een keer: vergelijk linkse met rechtse steden (van de 32 grootste gemeenten) in Nederland eens. Zo is het ook in de regel in andere landen. Er is geen automatisme dat Amsterdam de één na rijkste stad in de EU is geworden. Het is geen automatisme dat een Marseille weg kwijnt en Toulouse floreert (met lagere ongelijkheid).quote:Op zondag 29 september 2024 17:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Over de hele westerse wereld zijn grote steden aan het bloeien en is sprake van een nieuwe urbanisatie. Dat is niet omdat al die steden competente politici hebben, maar simpelweg door de netwerkeffecten van grote steden binnen een veranderende economie. Het zijn economische en culturele hubs, waar de creatieve klasse is neergestreken. Of daar nu een wethouder van de VVD of van de PvdA zit maakt een marginaal verschil.
Eritrese, niet Ethiopischequote:Op zondag 29 september 2024 16:41 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Interessant wel. Ik ben zelf opgevoed in een progressief-christelijk gezin, waar de zorg voor minderbedeelden heel belangrijk was. In je eigen gemeenschap, in de zorg voor pleegkinderen, maar ook richting de arme buitenlanders. Ik heb menig sponsorloop gelopen voor een nieuwe waterput in Afrika. Dat we vluchtelingen ruimhartig moesten opvangen stond buiten kijf.
Dan hadden ze de stekker eruit moeten trekken als het zo belangrijk voor ze was, maar nee het pluche is zo fijn natuurlijk,quote:Op zondag 29 september 2024 15:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En bij Eritrea speelt het probleem van een machtswissel. De vluchtelingen van vroeger, die hun leven niet zeker waren onder de oude machtshebbers, zijn de leiders van nu die nu de aanhangers van de oude machtshebbers vermoorden. De eerste groep kreeg dus eerst terecht asiel en de nieuwe groep krijgt ook terecht asiel, maar het wordt wel vervelend als ze elkaar hier weer tegen komen en hun oorlog verder zetten.quote:
Ik vind niet dat je de schuld hiervan bij de kiezer moet leggen. We zitten al langere tijd met politici die bereid zijn om desinformatie te verspreiden voor electoraal gewin. Dan gaan mensen, die meestal wel wat beters te doen hebben dan politiek volgen en rapporten napluizen, daar op een gegeven moment in mee. Politici als Yeşilgöz, Brekelmans, Wilders, Kamp, enzovoort, dat zijn de demagogen waar naar mijn idee de pijlen op moeten worden gericht.quote:Op zondag 29 september 2024 18:31 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Wat een hopeloos kiezersvolk. Minder asielzoekers uit veilige landen!
Ook leuk hoe die PVV meneer bij WNL op Zondag de BTW verhoging op kranten verdedigd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |