DeaDLocK2K | dinsdag 2 juli 2024 @ 19:07 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
derLudolf | dinsdag 2 juli 2024 @ 20:59 |
Oh zaterdag geen rondje Nordenham? Jammer ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 3 juli 2024 @ 23:40 |
Heb ik deze plaatje eerder gebruikt? Ik twijfel er al over sinds ik 'm uitkoos. Heerlijk antieke rotzooi <3 | |
DeaDLocK2K | woensdag 3 juli 2024 @ 23:41 |
Het is verdomme jonger dan ik ![]() | |
derLudolf | donderdag 4 juli 2024 @ 07:28 |
Geen actieve herinneringen aan ![]() | |
derLudolf | donderdag 4 juli 2024 @ 09:43 |
Ik dacht er over deze maand weer een D-Ticket te nemen Misschien zondag even hier heen https://osnabruecker-dampflokfreunde.de/ | |
dennistd | donderdag 4 juli 2024 @ 13:01 |
Helaas neem ik zondag al deel aan het belangrijkste onderdeel van een atletiekwedstrijd: de 3,7km pendelbusrijden | |
derLudolf | donderdag 4 juli 2024 @ 13:41 |
Oh de FBK zijn weer? Had idd nog willen zeggen "als er mensen interesse hebben..." | |
spectrumanalyser | donderdag 4 juli 2024 @ 18:28 |
Ik mis die dubbeldekkers. Nougoed, DDZ is er nog. | |
Peterselieman | donderdag 4 juli 2024 @ 20:38 |
Diesel of elektrisch? | |
Duvel | vrijdag 5 juli 2024 @ 10:45 |
Sinds SGM eruit is, zijn alle reizigerstreinen jonger dan ik. Zo gaan die dingen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 5 juli 2024 @ 17:58 |
Ouwe rotzooi zijn we. | |
dennistd | zaterdag 6 juli 2024 @ 21:48 |
Elektrisch uiteraard ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 6 juli 2024 @ 22:28 |
de oudste ICR-rijtuigen die dienst doen als Intercity Direct en Intercity Brussel zijn nog wat jaartjes ouder dan mij. | |
DJMO | zaterdag 6 juli 2024 @ 23:31 |
![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 juli 2024 @ 23:44 |
Verrek die zijn er inderdaad ook nog. Nette leeftijd hebben die ondertussen ook al. | |
Adrie072 | zondag 7 juli 2024 @ 13:23 |
Misschien al voorbij gekomen, anders bij deze. https://www.dw.com/en/maj(...)rman-rail/a-69566483 | |
derLudolf | zondag 7 juli 2024 @ 13:36 |
De Generalsanierung van de Riedbahn is inderdaad wel al vaker voorbij gekomen. Inclusief verwachtingen hoe veel en vaak het vertraging op loopt ![]() | |
derLudolf | maandag 8 juli 2024 @ 19:49 |
Gisteren even naar Osnabrück Zechenbahnhof geweest. Dieseltje komt vanuit de richting Altstadt het Hbf binnen. ![]() Geen idee hoe dit type rijtuig precies heet, het comfort in de tweede klasse was prima. Rijtuig had open balkons. ![]() Na het omlopen van de loc begon de terugreis. Kaartjes kon je kopen bij de conducteur aan boord (¤6 voor een retourtje), de rit was ca 20 minuten. Op het eindpunt was een Oldtimertreffen van de Osnabrücker Oldtimerfreunden ![]() Dikke BMW! Genoeg om even een uurtje te vermaken alvorens aan de terugreis te beginnen. Klaar voor vertrek ![]() Interieur in de 1e klas, helemaal aan het eind van de trein. ![]() Wat me overigens opviel behalve de conducteurs in ouderwets DB pak, waren er ook meerdere mensen in moderne DB kledij, zowel op het het Zechenbahnhof als op Hbf. | |
DJMO | dinsdag 9 juli 2024 @ 16:49 |
![]() Of jullie even uit willen kijken op Uitgeest ![]() | |
Adrie072 | dinsdag 9 juli 2024 @ 17:30 |
Doe meteen even roestrijden, hoeven wij dat niet te doen om 08:30 wat nu wel wordt gedaan, bloedirritant. | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juli 2024 @ 18:05 |
Zo lekker gewoon gebleven ![]() | |
b2py | dinsdag 9 juli 2024 @ 19:04 |
https://nos.nl/l/2528146![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juli 2024 @ 19:09 |
Al besproken | |
b2py | dinsdag 9 juli 2024 @ 19:10 |
![]() | |
marcb1974 | dinsdag 9 juli 2024 @ 19:19 |
De DB bedoel je dan he ![]() | |
b2py | dinsdag 9 juli 2024 @ 20:36 |
Snelheid op de HSL verder tijdelijk permanent omlaag https://www.prorail.nl/ni(...)sverlaging-op-de-hsl | |
derLudolf | dinsdag 9 juli 2024 @ 21:04 |
80km/u en alsnog een toeslag dokken zeker ![]() | |
Zomaarevenkijken | dinsdag 9 juli 2024 @ 21:22 |
Leuk ritje. Ik vroeg me af, hier op foto 2, neemt iemand daar nou een kajak mee in de trein? | |
Pino112 | dinsdag 9 juli 2024 @ 21:23 |
De H mag komen te vervallen. | |
derLudolf | dinsdag 9 juli 2024 @ 21:33 |
Ja, daar leek het wel op. Vind ik nogal asociaal. Net als mensen die koffers meenemen die ze zelf niet eens opgetild in het bagagerek krijgen en dan maar beenruimte (of nog erger: zitplaats) van een ander innemen. | |
Peterselieman | dinsdag 9 juli 2024 @ 21:33 |
Neuh, het is nu een Hele Slome Lijn | |
derLudolf | dinsdag 9 juli 2024 @ 21:42 |
Rijtuig op de heenweg was een 2e/3e klas rijtuig uit 1929 "36 240 Münster" Die op de terugweg was volgens mij " 37 704” Münster, AB3yg -/54" uit 1956. Een Umbauwagen - is 1956 dan het jaar waarin een ouder rijtuig is omgebouwd? | |
spectrumanalyser | dinsdag 9 juli 2024 @ 21:52 |
Door een evenement is de dienstregeling op zaterdag 3 Augustus tussen Hoorn en Alkmaar aangepast. Er zal dan 1 keer per uur een sprinter rijden. je zou verwachten dat er juist meer treinen ingezet worden als er een evenement plaatsvind. Maar minder treinen inzetten kan ook. | |
James1988 | dinsdag 9 juli 2024 @ 23:02 |
Niet alleen Hoorn - Alkmaar, maar: - Utrecht - Rotterdam (IC 2800 Utrecht Rotterdam rijdt niet) - Utrecht - Den Haag (IC 2000 Utrecht Den Haag rijdt niet) - Utrecht - Schiphol (IC 3100 Schiphol - Nijmegen beperkt tot Utrecht - Nijmegen) - Haarlem - Leiden (SPR 6300 Hoorn - Den Haag beperkt tot 1x/u Leiden - Den Haag) - Alkmaar - Hoorn (SPR 4800 Amsterdam - Hoorn beperkt tot 1x/u Hoorn - Alkmaar) Ik ben benieuwd wat voor iets dat dan moet zijn? Één of ander staatsbezoek ofzo? | |
MTL | woensdag 10 juli 2024 @ 09:58 |
Canal Pride in Amsterdam, in combinatie met de werkzaamheden bij Haarlem, dat er volledig uit ligt. Dus zowel versterkingen voor de omleidingen als voor het evenement. | |
b2py | woensdag 10 juli 2024 @ 10:23 |
Je deel Utrecht - Nijmegen klopt niet, van 29 juli t/m 12 augustus is Utrecht - Arnhem gestremd… Edit: zie dat je de evenementenstremmingen hebt overgetikt :-P [ Bericht 26% gewijzigd door b2py op 10-07-2024 10:34:34 ] | |
derLudolf | donderdag 11 juli 2024 @ 21:29 |
"de raderen draaien" zou vriendje Stokvis zeggen. Ik was een het nadenken wat ik dit weekend met m'n ¤49 ticket ga doen. Ik meende me te herinneren dat Fles rondom Wuppertal leuke dingen had gedaan. Ga naar de Müngstener Brücke, het Brückenpark en de Schwebefähre. Uiteraard daarna ook nog even rondje maken met de Schwebebahn in Wuppertal. Exacte planning morgen maar es uitwerken. | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 juli 2024 @ 23:17 |
https://nos.nl/artikel/25(...)a-ligt-in-ziekenhuis oei, ben benieuwd wat daar de oorzaak van kan zijn. | |
DJMO | donderdag 11 juli 2024 @ 23:32 |
![]() ![]() Doffe ellende tussen Amsterdam en Utrecht. | |
MTL | donderdag 11 juli 2024 @ 23:54 |
Ja,dat heb je als er een persoon voor de trein springt. Men probeert in ieder geval tijdelijk even één spoor weer beschikbaar te krijgen zodat een paar treinen nog er langs kunnen voor de afvoer van de concertgangers, en enkele treinen worden via Hilversum geleid (unieke kans voor spoorseksuelen die nog het boogje van Bijlmer naar Diemen van hun lijst moeten strepen), maar daarna moet het weer dicht voor verdere schoonmaak/opruimwerkzaamheden. | |
Dr_Flash | vrijdag 12 juli 2024 @ 21:56 |
https://nos.nl/artikel/25(...)wegmuseum-in-utrecht Alleen, Beatrix is nooit koning geweest #werkenbijdenos | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 juli 2024 @ 07:16 |
En het rijtuig is ook geen 160 jaar in dienst geweest. | |
Dr_Flash | zaterdag 13 juli 2024 @ 10:31 |
1 keer is koning gecorrigeerd en 1 keer verwijderd. Het stond er twee keer in. Maar goed, over een tijdje maar even naar het spoorwegmuseum dan. Wil dat wel even van dichtbij bekijken eigenlijk. En ik ben er al sinds 2008 niet meer geweest of zo. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 juli 2024 @ 17:48 |
Ik probeer in de gaten te houden welke IT-events er georganiseerd worden en ga daar dan heen. Laatste keer was voor de pandemie dus 't wordt wel weer eens tijd. | |
derLudolf | zaterdag 13 juli 2024 @ 18:09 |
Ik ben er nog nooit geweest ![]() Net nog dieseltractie van ACTS in het NOS journaal @Dr_Flash | |
Dr_Flash | zaterdag 13 juli 2024 @ 18:11 |
Tsjonge ![]() | |
derLudolf | zaterdag 13 juli 2024 @ 18:16 |
Sowieso nog zo lang Amersfoort is afgesloten. Tenzij ze hem over de weg afvoeren | |
Dr_Flash | zaterdag 13 juli 2024 @ 18:18 |
Zag hem vorige week nog staan idd. Maar gaat die weg dan? | |
derLudolf | zaterdag 13 juli 2024 @ 18:27 |
Nee, was op de achtergrond te zien bij item over de werkzaamheden te Amersfoort | |
b2py | zaterdag 13 juli 2024 @ 20:37 |
Hoe kan je nou treinen leuk vinden en niet in het spoorwegmuseum zijn geweest? Tijdelijk verbannen tot opgelost lijkt mij nog de minste straf | |
derLudolf | zaterdag 13 juli 2024 @ 21:12 |
Ik zijn meer spoorweg-gerelateerde musea dan "het Spoorwegmuseum" natuurlijk. Het Litouwse spoorwegmuseum heb ik wel bezocht, evenals het Deutsches Technikmuseum, de STAR en vorige week dus de Osnabrücker Dampflokfreunde ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 juli 2024 @ 21:15 |
De laatste keer dat ik bij de STAR was, was in de jaren '90. Gecombineerd met het Industrieel Smalspoormuseum en we zijn ook in een of andere dommme busgarage wezen kijken wat boeit mij die kutbussen nou fucking stinkdingen. Dat Smalspoormuseum vond ik het gaafst. Je mocht toen ook nog zelf wel een stukje kachelen. Lachen man. | |
derLudolf | zaterdag 13 juli 2024 @ 22:01 |
Oh het smalspoormuseum in Erica bedoel je? Wel es geweest voor iets anders. Die bussen waren waarschijnlijk het busmuseum in Veendam. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 juli 2024 @ 22:12 |
DE FIK ERIN | |
Duvel | zaterdag 13 juli 2024 @ 22:59 |
't Smalspoormuseum op Erica is leuk ja. | |
derLudolf | zaterdag 13 juli 2024 @ 23:12 |
![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 juli 2024 @ 23:13 |
Het interesseert me geen fuck wat je op Erica doet maar ik doe niet aan die fucking onzinnige "op Urk" rotzooi. | |
derLudolf | zaterdag 13 juli 2024 @ 23:14 |
Het smalspoor baantje over het hoogveen in het Veenpark zal ook weer in gebruik genomen worden
| |
derLudolf | zaterdag 13 juli 2024 @ 23:21 |
Anyhow, plan voor morgen![]() 16:24 is overigens meer uiterlijke vertrektijd, als er verder niets te beleven valt qua Schwebefähre en zo kan ik ook eerder weg ![]() | |
dennistd | zaterdag 13 juli 2024 @ 23:54 |
Heel wat anders dan mijn plan voor morgen: Göteborg 10:15 Oslo 14:02 Oslo 14:34 Hamar 15:43 Hamar 16:05 Røros 19:45 Støren 21:26 | |
b2py | zondag 14 juli 2024 @ 08:19 |
En heel wat anders dan mijn plan voor morgen Utrecht 11:09 Den Bosch 11:35 | |
derLudolf | zondag 14 juli 2024 @ 08:33 |
Toe maar weer @b2py ![]() Veel plezier @dennistd weer aan het Interrailen? ![]() Ik had blijkbaar m'n overstaptijd nog op minimaal 40 minuten staan, neem nu de RE7 door naar Solingen op de heenweg en doe de Schwebebahn op de terugweg. | |
dennistd | zondag 14 juli 2024 @ 11:53 |
Ja, bijna 3 weken Zweden-Noorwegen-Zweden-Estland-Letland-Litouwen-Polen. | |
Dr_Flash | zondag 14 juli 2024 @ 12:03 |
Erica is niet eens een eiland dus gewoon dom boerengelul | |
Dr_Flash | zondag 14 juli 2024 @ 12:03 |
Tevens ![]() | |
derLudolf | zondag 14 juli 2024 @ 12:21 |
Cool. In Vilnius kan ik het KGB museum aanraden. En de elektrische bussen ![]() | |
James1988 | zondag 14 juli 2024 @ 14:42 |
Gisteren had het YouTube-kanaal Cabview Holland Dutch Railways een nieuwe cabineritvideo geüpload van een rit van Utrecht > Schiphol > Den Haag > Rotterdam. Het sein aan het einde van de Delftse spoortunnel viel af, en dat was op beeld te zien. De machinist remde af en zette de trein stil voor het volgende sein en nam daarna contact op met de treindienstleider. Een trein in de andere richting kwam eveneens tot stilstand i.v.m. een afgevallen sein. Die video is nu weer offline. | |
derLudolf | zondag 14 juli 2024 @ 15:07 |
Wat is een "afgevallen sein" precies? De lampen die van de paal zijn gedonderd? ![]() Reisplan inmiddels wat aangepast - RE7 was druk en om 2x dezelfde trein te doen. Vanaf de brug S7 naar Wuppertal Oberbarmen, Schwebebahn naar Vohwinkel en nu de S9 richting Essen. Kan me niet herinneren dat ik die ooit heb gedaan. | |
James1988 | zondag 14 juli 2024 @ 15:09 |
Een sein dat ineens een slechter seinbeeld toont (bijv groen > rood) terwijl dat niet zou moeten. Dat kan gebeuren door een storing, maar ook doordat een andere trein voorbij een stoptonend sein rijdt en daardoor op een baanvak belandt waar reeds een rijweg voor een andere trein is ingesteld. | |
Dr_Flash | zondag 14 juli 2024 @ 15:14 |
Of een sein dat gewoon groen blijft als je er doorheen rijdt Ofjah dat is dan wat anders. Het had moeten afvallen maar deed het niet | |
dennistd | zondag 14 juli 2024 @ 16:42 |
Groetjes uit een diesel-FLIRT met ICE-stoelen ![]() (mag ook wel, zit er 5½ uur in) | |
dennistd | zondag 14 juli 2024 @ 17:45 |
Rij je nietsvermoedend het station van Koppang (too soon...) binnen, valt je oog ineens op een goederenloc die wel erg bekend lijkt. Beetje paniekshot, maar het is de 6407 die vroeger in Nederland reed ![]() https://imgur.com/a/0I46TH2 | |
pitboer | zondag 14 juli 2024 @ 17:49 |
Die reden vroeger volgens mij ook over het industriespoor in Deventer. | |
Viezze | zondag 14 juli 2024 @ 20:30 |
Ik zag hem ook voorbij komen en dat specifieke stukje even gekeken. Interessant om eens te horen hoe er met zo’n situatie wordt omgegaan. Hij zal vast van NS of ProRail de vraag hebben gekregen het offline te halen. | |
James1988 | zondag 14 juli 2024 @ 21:18 |
Via-via vernomen dat hij wellicht niet helemaal de procedure heeft gevolgd door door te rijden naar het volgende sein i.p.v. meteen tot stilstand te komen. | |
Kapitein_Schavuit | zondag 14 juli 2024 @ 21:59 |
Vond ik ook al frapant. Mij lijkt het me toch een eerste reactie om in de ankers te gaan en bij de TDL te informeren. | |
Viezze | maandag 15 juli 2024 @ 08:45 |
Ja daar was ik ook over verbaasd. In theorie kan er een andere trein op hetzelfde spoor terecht zijn gekomen dus je wilt zsm tot stilstand komen. | |
MTL | maandag 15 juli 2024 @ 12:45 |
Correct. Je dient uiteraard voor het rode sein te stoppen. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat het sein af valt, moet er een snelremming ingezet worden en een alarmoproep worden gedaan om het risico zo veel mogelijk te beperken. Ook al was er misschien in deze situatie niet heel veel risico (ik heb het filmpje verder niet gezien, dus geen idee van de exacte omstandigheden), het moet wel gewoon gebeuren en al helemaal als je het ook nog eens filmt en publiceert. | |
Duvel | maandag 15 juli 2024 @ 13:40 |
Volgens mij viel sein 6204 vlak voor de trein af. Tussen dit sein en het volgende zit nog een tweetal overloopwissels (als sporenplan.nl actueel is). Er was dus een kans dat een andere trein in de sectie terechtgekomen was. Wat je echter zag was dat op het nevenspoor ook een trein tot stilstand kwam, dus eerder een korte stroomstoring waardoor de spoorrelais afvielen (tegelijk met het afvallende sein hoorde je de ATB rembel).. | |
James1988 | maandag 15 juli 2024 @ 13:42 |
Wat er in de video gebeurde was: - Sein 6204 viel kort voor de trein af - Machinist verminderde snelheid maar bleef doorrijden tot sein 6226 - Zette daar de trein stil, riep om dat "we even stilstaan voor een rood sein", en nam contact op met de treindienstleider. - Tegelijkertijd kwam een trein in de andere richting ook tot stilstand omdat deze eveneens een afgevallen sein had Cabineritvideo: | |
Mambo_No5 | maandag 15 juli 2024 @ 18:35 |
-edit- Ho volledige pagina gemist. | |
DeaDLocK2K | maandag 15 juli 2024 @ 18:45 |
https://www.tagesschau.de(...)erinterview-104.html lol wat een soap is het toch daar. | |
marcb1974 | maandag 15 juli 2024 @ 18:48 |
Oke, en voor de minder ingevoerde onder ons, wat is dan het probleem? ![]() ![]() | |
James1988 | maandag 15 juli 2024 @ 19:00 |
De machinist had meteen alle ankers moeten uitgooien i.p.v. doorrijden tot het volgende sein. | |
DJMO | maandag 15 juli 2024 @ 19:02 |
Ik ben wel benieuwd naar het bijbehorende omroepberixht ![]() | |
James1988 | maandag 15 juli 2024 @ 19:03 |
Dat zal iets zijn als "Beste reizigers, zoals u heeft gemerkt zijn we tot stilstand gekomen. Dit heeft te maken met een technisch probleem, zodra ik meer weet informeer ik u verder." | |
Peterselieman | maandag 15 juli 2024 @ 20:32 |
Deze machinist heeft destijds goed gehandeld: | |
Peterselieman | maandag 15 juli 2024 @ 22:16 |
Best interessant, al die ontwerpdetails bij het originele IRM | |
Adrie072 | maandag 15 juli 2024 @ 23:23 |
Fantastisch dit, zelfs Mieke vind ik leuk (nu bij het oog vaak wat minder)! | |
DJMO | dinsdag 16 juli 2024 @ 10:20 |
![]() Conducteur wist me niet vertellen wat er aan de hand was. Ja technisch onderzoek, maar waarnaar precies had hij geen flauw idee van. Ik hoop maar dat ik op tijd in castricum ben ![]() | |
James1988 | dinsdag 16 juli 2024 @ 12:12 |
"Technisch onderzoek" betekent ongeveer zoveel dat er iets is geconstateerd aan de infrastructuur wat niet in orde is, en waarvoor iemand het spoor in moet om het te beoordelen. Dat kan/mag niet terwijl de treinen rijden. Wat er precies aan de hand is kan van alles zijn: melding van slecht rijgedrag, een probleem met een sein of overweg ('volgens mij was overweg 12,3 open terwijl ik erlangs reed'), noem maar op. | |
DJMO | dinsdag 16 juli 2024 @ 12:21 |
Dat is iig meer en duidelijke info dan het 'ik weet het ook niet' van de conducteur die ik trof. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 juli 2024 @ 12:31 |
Ik noem een uitgebrokkeld puntstuk. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 juli 2024 @ 12:36 |
Maar ja, de meeste reizigers kunnen geen pannenkoek maken van welke technobabble dan ook en dat leidt alleen maar tot vermoeiende en onzinnige discussies. Maar dat snap je zelf ook wel ![]() | |
DJMO | dinsdag 16 juli 2024 @ 12:38 |
Om een pannenkoek te maken heb zelfs ik toch echt bloem, melk en eieren nodig. Maar een iets uitgebreider antwoord, zoals James hierboven geeft, stel ik toch wel op prijs, en ik denk de meeste reizigers ook wel. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 juli 2024 @ 12:42 |
Ja maar die discussie gaat onherroepelijk vastlopen en dan gaan mensen de wildste aannames doen en de wereld in gooien. Het enige wat ze in feite kunnen doen is dat gewoon bij de grond afknippen. Dus dat doen ze. | |
MTL | dinsdag 16 juli 2024 @ 18:49 |
In dit geval was er een spoorverzakking gemeld en moest er dus onderzocht worden of er beperkingen geplaatst moesten worden. De melding 'technisch onderzoek' was dus volledig juist. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 juli 2024 @ 19:12 |
In mijn ervaring maakt het geen fuck uit wat je in de storingsmelding zet, eindgebruikers zijn nooit tevreden over de melding. Eindgebruikers zijn fakking kut. | |
b2py | dinsdag 16 juli 2024 @ 21:25 |
NS en ProRail hebben na een motie in de tweede kamer een verbeterprogramma gestart om de punctualiteit en kwaliteit van het spoornetwerk te verbeteren onder de noemer ‘Betrouwbaar Beter’. Vandaag is het Plan van Aanpak naar de tweede kamer gestuurd en het geeft een leuk inkijkje in wat de reiziger te wachten staat. Het PvA is de derde bijlage: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail | |
DJMO | dinsdag 16 juli 2024 @ 21:47 |
De reden van de storingsmelding is wel inherent aan het hoe en / of waarom of over wie ik ontevreden ben aangaande de betreffende storing. Bij een aanrijding met een persoon zul je me vooral horen mopperen over een (mogelijke) springer (en het gebrek aan adequate psychische zorg) terwijl je me bij een defecte spoorbrug vooral zult horen over het gebrekkige onderhoud aan het spoornetwerk. Om maar iets te noemen. Maar goed, ik ben sowieso een klager eerste klas dus mijn mening doet er weinig toe. | |
b2py | dinsdag 16 juli 2024 @ 22:56 |
De oorzaak is eigenlijk niet zo relevant, het is belangrijker om betrouwbare informatie te geven over hersteltijd en/of hoe je op je bestemming kan geraken. | |
Viezze | woensdag 17 juli 2024 @ 07:34 |
Link werkt niet, en kan hem zo snel niet vinden. Heb je het goede linkje? | |
DJMO | woensdag 17 juli 2024 @ 07:50 |
https://www.rijksoverheid(...)gramma-prorail-en-ns | |
Duvel | woensdag 17 juli 2024 @ 09:15 |
Ik zie weinig nieuws... | |
DJMO | woensdag 17 juli 2024 @ 09:34 |
![]() Het ziet er weer gezellig uit op Amsterdam CS ![]() | |
derLudolf | woensdag 17 juli 2024 @ 12:40 |
De Sziget trein oid? | |
MTL | woensdag 17 juli 2024 @ 12:52 |
De Tomorrowland Party Train. | |
Eix | woensdag 17 juli 2024 @ 14:56 |
Dit. Overigens valt me sowieso op dat er regelmatig misinformatie wordt gegeven. Of geen correctie volgt als een automatisch systeem van de leg is. Ik krijg onderhand het idee dat men de testfase maar overslaat en productie als ‘piepsysteem’ toepast. Lekker agile scrum, helemaal hip. ![]() Vandaag bij een ritje met een sprinter van nog geen tien minuten drie gevallen van misinformatie ontvangen. Voor vertrek toont de treinaanwijzer op het perron een verkeerde positie. In de trein volgt een automatische omroep die nergens op slaat. En bij uitchecken een push-melding op mijn telefoon met een verkeerde prijs. Ik doe inmiddels vooral hard mijn best om het maar te negeren, want ik voorzie dat het treinpersoneel niet eens de reisinfo in de trein kan fixen. Laat staan die op het perron of in de app. ![]() | |
Piles | woensdag 17 juli 2024 @ 14:59 |
Tja, als je als NS je reizigers als dom wegzet omdat ze de snelste omreisroute nemen, dan heb je het ook niet helemaal begrepen:
| |
Eix | woensdag 17 juli 2024 @ 15:18 |
En dan vooral dit: "Maar de reisplanner geeft aan dat je het snelst met de metro reist en daar kunnen wij niets tegen doen." Ik weet, beste stuurlui staan aan wal. Maar NS stuurt neem ik aan toch een eigen ontwikkelteam aan voor die app? Met mooie user stories en functionele eisen? Hoezo kan een business owner dan niet de product owner vragen om te voorzien in functionaliteit zoals het geforceerd tonen van een omreisroute? | |
DJMO | woensdag 17 juli 2024 @ 15:35 |
Mijn vraag bij dit artikel is dan vooral waarom het de RET wel lukt om extra te rijden en personeel in te zetten, terwijl de ns dat nooit lijkt te lukken (tenzij er prestige projecten zoals Max Verstappen die op Zandvoort rijdt waarbij ze goud geld kunnen verdienen)?
| |
DeaDLocK2K | woensdag 17 juli 2024 @ 17:18 |
Het is 2024 en b2py kan nog steeds geen links plaatsen. | |
b2py | woensdag 17 juli 2024 @ 18:01 |
Gisteren deed ie het nog ![]() | |
Janneke141 | woensdag 17 juli 2024 @ 19:44 |
Leuke treintjes wel, die Railjets. | |
Peterselieman | woensdag 17 juli 2024 @ 20:07 |
Je had te veel weggehaald | |
Peterselieman | woensdag 17 juli 2024 @ 20:08 |
Gewoon weinig ambitie. TSB? We pakken het gevolg aan zodat de norm weer gehaald wordt. | |
derLudolf | donderdag 18 juli 2024 @ 18:50 |
Infrago heeft een stuk spoor geklasseerd waardoor een 218 (of een andere modernere Diesellok) met 20ton aslast niet meer is toegestaan. Derhalve reed er op 2 juli uit protest een BR50 stoomloc (aslast 15,8 ton) voor een planmatige trein ![]() | |
b2py | donderdag 18 juli 2024 @ 19:55 |
Jeetje was vandaag in Venlo en echt zoveel badslippers gezien. Hoe snel mogen treinen op de Betuweroute? Was geen doorkomen aan op de A15 dus heb zeker 12km naast een badslipper gereden terwijl ik 90-100 reed. | |
Duvel | donderdag 18 juli 2024 @ 20:15 |
95. Nou ja, de baan is 120, maar de meeste goederentreinen mogen maar 100. | |
Dr_Flash | donderdag 18 juli 2024 @ 20:42 |
De dramaqueen is dik in deze. | |
Peterselieman | donderdag 18 juli 2024 @ 21:44 |
Valt jullie ook iets op aan dit filmpje? | |
derLudolf | donderdag 18 juli 2024 @ 21:46 |
Nee ![]() | |
Janneke141 | donderdag 18 juli 2024 @ 21:54 |
Moet je even hier komen kijken, het was vanmorgen letterlijk een file van goederentreinen. Ik zit in Oostenrijk, en bij ieder tussenstation tussen Wörgl en Innsbruck met een inhaalspoor stond een containertrein aan de kant. Wel leuk voor de variatie, heb er een stuk of 10 gezien en geen twee hadden dezelfde loc ervoor hangen. Wat me ook opviel: ik zat op het perron te wachten toen er zo'n LKW Walter-trein vol trailers langs kwam rijden op volle goederentreinsnelheid. Die trailers staan echt te dansen op de wagens, die hotsen echt op en neer. Staan die niet verankerd? | |
Duvel | donderdag 18 juli 2024 @ 21:58 |
Ein-de-lijk! | |
Wertha | donderdag 18 juli 2024 @ 22:16 |
Vanmorgen gespot op Eindhoven Centraal. Mega gave livery! | |
Peterselieman | donderdag 18 juli 2024 @ 22:26 |
Hint: Arriva bespaart hiermee geld | |
b2py | donderdag 18 juli 2024 @ 22:40 |
Er zit geen personeel op | |
Dven | vrijdag 19 juli 2024 @ 08:25 |
Wat bedoel je met 'niet doorgegaan'? De BDZ (Bulgaarse Spoorwegen) heeft 76 wagons aangekocht die in 4 batches arriveren. De eerste is opgefrist, gewrapt en rijdt inmiddels (traject Sofia-Burgas). De volgende (Sofia-Varna) wordt ergens in de komende weken opgestart en vervolgens volgt Sofia-Ruse nog. De laatste batch is om de drie trajecten uit te breiden en te voorzien van restauratiewagons. De eerste rit was op 21 juni. Er werd geklaagd over de lage temperaturen in de wagons (Bulgaren zijn gewend aan treinen waar de temperatuur rond de 40°C ligt ![]() Er wordt momenteel flink aan de spoorwegen gewerkt. De bedoeling is dat de reis vanaf 2027 3,5 uur in beslag neemt. In 2025 komt er een tweede speler (PIMK) op de passagiersmarkt die drie treinen op het traject Sofia-Plovdiv-Stara Zagora-Burgas gaat laten rijden. Overigens geen idee of ik een fan word. Ben altijd wel tevreden met de boemeltreintjes. Raam open, beetje van het uitzicht genieten, koffietje drinken, sigaretje roken ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Dven op 19-07-2024 08:40:16 ] | |
James1988 | vrijdag 19 juli 2024 @ 09:58 |
Dat zou wel moeten, er is een paar jaar geleden een ernstig ongeluk geweest in Denemarken met zo'n soort trein. Daarna zijn toen maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Great Belt Bridge rail accident | |
spectrumanalyser | vrijdag 19 juli 2024 @ 14:33 |
Lees dat Train Charter in zwaar weer terecht gekomen is, en dat daardoor Dinner Train al enige tijd niet meer rijd. Reserveren is nog wel mogelijk via de website. | |
b2py | vrijdag 19 juli 2024 @ 17:05 |
Zoveel mogelijk geld binnen harken middels reserveringen, failliet laten gaan en reeds gekochte kaartjes krijgen geen restitutie meer. Nice. /s | |
derLudolf | vrijdag 19 juli 2024 @ 17:07 |
Dat hoorde ik van een Bulgaar, maar goed, het tegendeel is te zien | |
DJMO | vrijdag 19 juli 2024 @ 20:18 |
Ja sorry hoor, maar als je leest dat een bedrijf al zo goed als uit de running is, dan ga je er toch niet iets reserveren. Dan is het toch je eigen naïviteit wanneer je je geld kwijt raakt? Of denk ik nu te simpel? ![]() | |
derLudolf | vrijdag 19 juli 2024 @ 20:37 |
Dan moet je dat maar wel weten, op hun website is het niet te lezen. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:07 |
vertel nou maar gewoon | |
Peterselieman | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:08 |
Je hoort het aan het geluid dat het anders is dan gewoonlijk (en kijk omhoog) | |
Dr_Flash | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:09 |
VERTEL NOU MAAR GEWOON | |
Peterselieman | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:11 |
Het stel rijdt het eerste deel van de rit elektrisch | |
Dr_Flash | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:13 |
Bi-mode zoals in Frankrijk? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:16 |
Toch is het zo. Zodra de trein het opstelterrein voorbij is gaat de pantograaf naar beneden en wordt op de dieselmotor verder gereden. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:19 |
Maar er is dus één powerpack, maar die kan zowel E als D rijden? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:23 |
Het is zo ontworpen. Zie hier bijvoorbeeld een van de testritten: | |
Dr_Flash | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:29 |
Bizar. | |
Peterselieman | vrijdag 19 juli 2024 @ 21:31 |
Het is mede daarom dat de aandrijving zelf via de draaistellen bij beide koppen plaatsvindt en niet onder het powerpack | |
Mr_Klaasje | vrijdag 19 juli 2024 @ 22:19 |
De WINK is in essentie een Flirt (Elektrisch) waar een kort extra bakje aan is toegevoegd geschikt voor een dieselgenerator of batterijpakket. | |
Pinnenmutske | vrijdag 19 juli 2024 @ 22:29 |
Badslippers? | |
Peterselieman | vrijdag 19 juli 2024 @ 23:06 |
Goederentreinen | |
Pinnenmutske | zaterdag 20 juli 2024 @ 01:09 |
Eerst defect in Blankenberge, tram naar Oostende, oude korte overvolle trein naar Antwerpen Centraal maar gelukkig kwam er nog een deel bij, geen airco, Antwerpen centraal, IC trein naar Essen afgeschaft, boemel richting Roosendaal, weer geen airco. Maar toch thuis en lekker in mijn bedje European Sleeper gezien ![]() ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Pinnenmutske op 20-07-2024 20:02:56 (Dikke vingers) ] | |
James1988 | zaterdag 20 juli 2024 @ 16:56 |
Een verschil tussen de WINK en FLIRT is dat de vermogenselektronica bij een FLIRT achter de bestuurderscabine zit, terwijl dat bij een WINK allemaal in het powerpack zit. | |
gijsman | zaterdag 20 juli 2024 @ 19:17 |
Vandaag of morgen kunnen ze al volgespoten zijn met graffiti | |
Maegrim | zaterdag 20 juli 2024 @ 20:30 |
te veel wissels op de wgm stuk gereden zeker ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 20 juli 2024 @ 21:03 |
Overwegstoring tussen Dieren en Zutphen. Er reed aan het eind van de middag een lege trein van Arriva uit Nijmegen langs die in Dieren passagiers voor Zutphen mee heeft genomen | |
derLudolf | zaterdag 20 juli 2024 @ 23:09 |
Morgen weer rondje D ticket. Mooi reisadvies wel, vanwege veel ziekte vallen veel RE42's uit. Alternatief reisadvies: neem de RE42 ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 21 juli 2024 @ 08:02 |
Uitvallend zijn de korte slagen Münster-Essen. De lange slagen naar Mönchengladbach (het andere halve uur) rijden wel als het goed is. | |
derLudolf | zondag 21 juli 2024 @ 08:39 |
Ach so. Was ook wel handig geweest als ze dat zelf ook zo hadden vermeld ![]() | |
Duvel | zondag 21 juli 2024 @ 10:36 |
Mooi toch? Elektrisch rijden waar het kan, elektrisch opstellen... scheelt uitstoot en geluid. | |
Viezze | zondag 21 juli 2024 @ 13:53 |
Waar lees je dit? Vorig jaar cadeau gedaan aan mijn vader, gaat over 2 weken, zou zuur zijn als het niet doorgaat | |
Dr_Flash | zondag 21 juli 2024 @ 14:32 |
Ja prima hoor ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 21 juli 2024 @ 14:37 |
bij goederentreinen komt het ook steeds vaker voor. Zie hier in de link hieronder een Stadler Euro9000 die er ook een flinke dieselmotor in heeft liggen: https://www.martijnvanvulpen.nl/uitgelicht/stadler-euro9000/ | |
James1988 | zondag 21 juli 2024 @ 15:20 |
In Wales kun je over enige tijd tri-mode rijden ![]() Wanneer hun Class 756-treinen (Stadler FLIRT UK) in dienst komen kunnen ze elektrisch rijden (25 kV bovenleiding), op diesel en ook op accu. Geplande inzet is op lijnen rond de hoofdstad: Cardiff - Rhymney, Cardiff - Coryton en Cardiff - Barry - Bridgend. | |
derLudolf | zondag 21 juli 2024 @ 18:00 |
Godver, had van te voren reisplanner moeten bekijken. Zag vanochtend inderdaad dat er in de avonduren wat treinen op Münster-Emden zouden uitvallen. Net niet meer aan gedacht en niet de trein van 17:05 gepakt want ik had zin in een ijsje. Gezegd, gedaan, weer terug op station maar geen RE15 op de borden ![]() ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 21 juli 2024 @ 21:19 |
| |
Dr_Flash | zondag 21 juli 2024 @ 21:47 |
Nog maar een ijsje dan he ![]() | |
Dr_Flash | zondag 21 juli 2024 @ 21:48 |
Vorig jaar nog drie keer mee gereden. Twee keer de dinner train en eind novembde de GCT naar Praag ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 21 juli 2024 @ 21:50 |
Eerlijk: hoe was het eten? | |
Dr_Flash | zondag 21 juli 2024 @ 21:59 |
Tweede keer (sep 23) een stuk minder dan de eerste keer (mei 23) | |
derLudolf | zondag 21 juli 2024 @ 22:16 |
Nou ja, dit bedoel ik met ijsje ![]() ![]() Toen maar even bij de Kebab Kumpels aangegaan, da's serieus goeie kebab ![]() | |
Dr_Flash | zondag 21 juli 2024 @ 22:18 |
Prima ijsje waar je er best 3 van op kunt. Behalve dat ze waarschijnlijk 15-20 euro per stuk kosten | |
derLudolf | zondag 21 juli 2024 @ 22:22 |
¤9/stuk Dit is eigenlijk de foto van vorige week ![]() Of ik aardbeien wou, ja prima. Kreeg ik aardbeienijs met frambozen er op en frambozen saus ![]() | |
Dr_Flash | zondag 21 juli 2024 @ 22:26 |
Waar is dit? Kan ik volgende week ook ? ![]() | |
derLudolf | zondag 21 juli 2024 @ 22:32 |
Eiscafe Adria, 250m vanaf Münster (Westf) Hbf ofzo. Was wel van plan volgende week nog even gebruik te maken van het ticket, dus kan opzicht wel ![]() | |
Dr_Flash | zondag 21 juli 2024 @ 22:38 |
Komende vrijdag is de deadine voor de Biljetgazet maar aangezien ik toch weer alles alleen moet doen maakt het ook geen ene k***rkut uit als het een week later op de mat ligt ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 22 juli 2024 @ 01:47 |
YEAH! Big Boy in actie gezien <3 Wat gaaf was dat; toen ik er in de jaren '90 achter kwam dat ze allemaal kapot of gesloopt waren vond ik dat zó jammer en nu kan het toch weer. Heb een paar mooie nieuwe plaatjes voor de frontseinen!! | |
b2py | maandag 22 juli 2024 @ 10:25 |
Paar keer per week toch? | |
Dr_Flash | maandag 22 juli 2024 @ 10:46 |
huh | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 23 juli 2024 @ 08:25 |
Klopt. Er hang nu draden tot 500 meter voor de brug over het Van Harinxmakanaal, speciaal voor dit doel. | |
Dr_Flash | dinsdag 23 juli 2024 @ 08:36 |
Er hangen ook al draden tot halverwege Hengelo Gezondheidspark, daar zou zoiets ook kunnen ![]() | |
dennistd | dinsdag 23 juli 2024 @ 09:39 |
Daar gaan ze sowieso een waslijn neerhangen op het hele traject, dus om daar nu nog in bimodale treinen te gaan investeren... zelfde geldt trouwens voor Almelo-Mariënberg. | |
marcb1974 | dinsdag 23 juli 2024 @ 14:39 |
Al dagen veel minder tot geen treinen tussen Maastricht en Sittard/Heerlen, weet iemand wat ze nu weer gesloopt hebben? | |
Dr_Flash | dinsdag 23 juli 2024 @ 15:08 |
Spoor verzakt bij Sittard door noodweer van eergisteren https://nos.nl/artikel/25(...)oodweer-van-gisteren ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 23 juli 2024 @ 17:13 |
Ik heb gisteren de Tour du Slovenië gedaan: Villach-Jesenice-Nova Gorica-Sezana-Ljubljana. Je moet absoluut geen haast hebben, maar het is echt een schitterende route. Als je eens in de buurt bent en zin hebt in een prachtige treinreis dan is dit een absolute aanrader (met name het deel Jesenice-Nova Gorica-Sezana). Van deze kant is het een beetje jammer dat je een uur en drie kwartier in het hemeltergend lelijke Jesenice moet wachten, waar het station nog een regelrecht eerbetoon aan de architectonische voorkeuren van Tito is. Hondslelijk beton, in een even lelijk bebouwde omgeving. Allerlei mensen hadden me enthousiast gemaakt over het prachtige Slovenië en ik was koud vijf kilometer over de grens of ik was al ongelukkig, maar dat werd gelukkig snel opgelost. Toen ik, zonder enige vorm van reisinformatie in dit station, tussen de graffiti op de afgedankte Duitse dieseldegelijkheid vaag een bordje 'Nova Gorica' ontdekte, begon een prachtige treinreis die uiteindelijk van kwart over elf tot kwart voor vier duurde. Het wordt nergens écht hoog (hoogste punt zal misschien 700m zijn) maar de hele lijn ademt bergspoorlijn. Bruggen, tunnels, klimmen, dalen, dorpjes in de diepte of boven je, en honderd keer hetzelfde blauwe riviertje oversteken. Aan reisinformatie of zelfs maar een omroep in de trein doen deze stellen uiteraard niet, en zelfs de op de jaren '70-verantwoorde oranje wanden geplakte WC-stickers wijzen de verkeerde kant op, en als je dat eenmaal door hebt begrijp je ineens waarom er de hele tijd mensen heen en weer door de trein lopen. Maar er was wel reisinformatie, want helaas was de tegentrein op deze enkelsporige lijn ergens gestrand op een overweg waar een boer zijn lading was verloren dus we zouden 'zo'n twintig minuten vertraging oplopen'. Werd ons gemeld door de conducteur, die keurig de hele trein langs wandelde om dat aan alle passagiers duidelijk te maken in naar believen Engels, Duits of iets onverstaanbaars dat ongetwijfeld Sloveens is. De conducteurs spreken in dit land allemaal verrassend goed Engels, trouwens. Dit zorgde er wel voor dat het uur pauze in Nova Gorica gereduceerd werd tot een kwartiertje, wat net genoeg is om het gigantische stationsgebouw, dat vol in de restauratie is, maar eens te bekijken. Het is nogal bovenmaats voor die acht treinen per dag, maar mooi is het zeker. De grensoverschrijdende lijn naar het aangrenzende Gorizia (I) is momenteel trouwens gesloten. In Sezana vreesde ik Jesenice-taferelen, maar dat bleek een alleraardigst plaatsje. De reis over de hoofdlijn naar Ljubljana was, op een paar prachtige uitzichten na, veel minder spectaculair, maar toen viel pas echt op hoe traag de treinen hier zijn. Ik ben er vrij zeker van de Tadej Pogacar de route van Sezana naar Ljubljana sneller kan afleggen dan deze trein, ondanks de vrij recent vernieuwde bovenbouw. Maar goed, ik ben op vakantie dus haast hebben we niet en dan is zo'n rondje een feestje voor het oog. Wel bammetjes mee, want een barrijtuig heeft zo'n veredelde Wadloper natuurlijk ook niet. Ljubljana zelf is ook een aanrader trouwens. Mooie stad en heel sfeervol, al is het in juli wel vrij toeristisch natuurlijk. En laat je niet foppen door het Centraal Station, want dat klopt niet. Het gebouw en de perrons zijn niet op dezelfde plek, je mist gegarandeerd je trein als je dat niet in de gaten hebt. Oh, als ik thuis ben en veel zin heb zal ik eens kijken of ik een paar fotootjes op een rij kan zetten. | |
marcb1974 | dinsdag 23 juli 2024 @ 17:18 |
Is het niet zo dat als ze er maar hard genoeg over gaan dat het dan niet uitmaakt? ![]() | |
derLudolf | dinsdag 23 juli 2024 @ 18:22 |
Ik heb begin dit jaar Ljubljana-Villach gedaan, das via Jesenice. Ik vond dat een hele mooie route, geen idee of het hoogtepunt nou Jesenice Ljubljana was of het stuk naar Villach. Het centraal station is bijzonder inderdaad, je moet (als je er voor staat) nog een heel stuk naar rechts. Mis je daarom een trein? De Sloveense reiziger zal het weten en als toerist ben je vaak toch wel iets eerder. Sloveens materieel heb ik niet in gezeten. Vanuit Boedapest in Hongaars materieel naar Villach zat ik in een Kroatisch rijtuig. Waar in Slovenië zit je? Als je in de buurt van Idrija bent kan ik aanraden om bij Barbara ¸likrofi te eten. Of bij Skafar. | |
Janneke141 | dinsdag 23 juli 2024 @ 20:02 |
Ik zit in Ljubljana. Hostel dat de rest van het jaar duidelijk studentenhuisvesting is ![]() Vandaag een retourtje Ljubljana-Lesce Bled gedaan om daar een eind te gaan wandelen. En ja, bijna trein gemist idd ![]() Morgen door richting Zagreb. Maar wat rijden er ellendig weinig treinen in deze contreien zeg. Onder de draad rijden trouwens prima moderne treinstellen, inclusief infoschermen, wifi en gelijkvloerse instap etc.: (gejatte foto's:) Heenweg: ![]() Terugweg: ![]() (Foto duidelijk in het sfeervolle station van Jesenice gemaakt). Gisteren zat ik dus in dit apparaat (maar dan bewerkt door het plaatselijke kunstenaarsgilde) ![]() En in de goederendienst zijn de zesassige broertjes van de 1600 ook nog erg actief, trouwens. [ Bericht 20% gewijzigd door Janneke141 op 23-07-2024 20:15:45 ] | |
Janneke141 | dinsdag 23 juli 2024 @ 20:16 |
Oh, foto's zijn niet te hotlinken. Laat maar, nu geen zin in ![]() ![]() | |
derLudolf | dinsdag 23 juli 2024 @ 20:56 |
Nasdravje! Union is Lasko? Beide van Heineken trouwens, zo bezit Heineken de grootste drinkwatervoorraad van Slovenië. | |
Janneke141 | dinsdag 23 juli 2024 @ 21:44 |
Met een Lasko begonnen, maar nu aan het huisbier van de plaatselijke Ierse Pub. | |
Peterselieman | dinsdag 23 juli 2024 @ 22:40 |
Jammer dat ze de waslijn niet nog een paar honderd meter verder doorgetrokken hebben | |
dennistd | woensdag 24 juli 2024 @ 13:29 |
De brug naar Nordenham is weer kapotgevaren... https://www.butenunbinnen(...)n-verletzte-100.html | |
derLudolf | woensdag 24 juli 2024 @ 15:44 |
HAM DIE KEIN BANDMASS WAT ACHT METER LANG IS!?!? Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge, Junge! Oach Mensch, hör auf! Nichtskönner, originale Nichtskönner. | |
derLudolf | woensdag 24 juli 2024 @ 18:04 |
Vanochtend is de eerste EC van Brussel naar Parijs vertrokken ![]() Willen we meer of minder EC's? | |
b2py | woensdag 24 juli 2024 @ 19:42 |
Meer goedkope treinen over de hsl, wie gaat er nou drie uur over doen als het in 1 uur 15 kan | |
Peterselieman | woensdag 24 juli 2024 @ 19:46 |
Gelukkig zijn we er al geweest | |
marcb1974 | woensdag 24 juli 2024 @ 19:49 |
Meer dan genoeg mensen als het prijsverschil maar groot genoeg is? | |
Dr_Flash | woensdag 24 juli 2024 @ 19:56 |
Nee Lasko is Zlatorog. Half Slovenië zegt "Ik drink Lasko, ik pis Union." Andere helft: andersom ![]() Ik vind Lasko lekkerder ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 24 juli 2024 @ 19:57 |
Vroegah ging het zo langzaam dat je een slaaptrein naar Parijs had. | |
derLudolf | woensdag 24 juli 2024 @ 20:10 |
Of moest daar staan ![]() Lasko bezat Union, in 2015 zijn beide overgenomen door Heineken. | |
marcb1974 | woensdag 24 juli 2024 @ 22:19 |
Daar moeten er toch weer meer van komen ![]() | |
Erno-BE | woensdag 24 juli 2024 @ 22:21 |
In een klassieke trein heb je vaak grotere ramen en beter uitzicht dan vanuit een hogesnelheidstrein. Hogesnelheidstreinen zijn vooral om in een korte tijd van A naar B te komen, voor de echte reisbeleving zijn klassieke treinen beter. | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 juli 2024 @ 23:42 |
Ja daar ben ik te oud voor hoor. Om zittend in 72 uur een continent te doorkruisen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 24 juli 2024 @ 23:43 |
3 uur??? <3 Ik wil niet tijdens de Spelen naar Parijs maar dit wil ik gewoon ff op één dag doen een keer. | |
derLudolf | donderdag 25 juli 2024 @ 09:48 |
![]() Ik weet weinig van seinbeelden af, maar dit zou toch nooit op groen mogen staan? ![]() | |
marcb1974 | donderdag 25 juli 2024 @ 10:22 |
3 uur vanaf brussel he | |
Dr_Flash | donderdag 25 juli 2024 @ 10:27 |
Oh ja toen ik er was was het 24 jaar geleden ![]() | |
derLudolf | donderdag 25 juli 2024 @ 12:45 |
Nog geen 24 weken geleden en de keer er voor ongeveer 24 maand geleden. Is daar al een travelsnack over? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 25 juli 2024 @ 17:28 |
Maar natuurlijk. Travelsnack #89 | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 juli 2024 @ 17:43 |
Je bent zelf een travelsnack. | |
Dr_Flash | donderdag 25 juli 2024 @ 17:52 |
je MOE nee wacht ![]() | |
b2py | donderdag 25 juli 2024 @ 18:55 |
Fragiele spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn ontslaat dertigduizend medewerkersTijd om te staken ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door b2py op 25-07-2024 19:48:42 ] | |
James1988 | donderdag 25 juli 2024 @ 19:06 |
Dertigduizend banen die op de tocht staan, en daarvan zijn veel administratief? Hoe erg hebben zij de boot gemist qua digitalisering? | |
b2py | donderdag 25 juli 2024 @ 19:49 |
We hoeven jou als Iteejer niet uit te leggen hoezo Duitse IT werkt toch? :-P | |
Dr_Flash | donderdag 25 juli 2024 @ 20:10 |
Waar kan je al pinnen in Duitsland? | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 juli 2024 @ 21:12 |
Lol inderdaad. | |
buzz1291 | donderdag 25 juli 2024 @ 21:18 |
Bij die automaten die nog geen bezoek van Utrechtse plofkrakers hebben mogen ontvangen | |
Eix | donderdag 25 juli 2024 @ 21:21 |
Niet met Eurocheques betalen. ![]() | |
dennistd | donderdag 25 juli 2024 @ 22:42 |
Ach, drie uur... ik had vandaag een overstap van 4 uur in het godvergeten Valga, op weg van Tallinn naar Riga. Slechts één verbinding per dag en dan zo'n belachelijke aansluiting ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 juli 2024 @ 23:10 |
Tjoeketjoeke Big Booy: https://piwigo.awesome-o.(...)5210855-fc16d322.mp4 Hele album: https://piwigo.awesome-o.nl/index.php?/category/106 | |
Erno-BE | donderdag 25 juli 2024 @ 23:52 |
Spoorvervoer in de Baltische Staten is gewoon bar slecht, met name tussen de landen onderling. Riga-Vilnius of Vilnius-Warschau is net zo'n drama en dat hele Rail Baltica-project wil ook maar niet opschieten. Letland is nu ook binnen een korte tijd het Sovjet-materieelpark aan het vernieuwen door moderne treinen, dus echt leuk treinreizen zit daar binnenkort ook niet meer in. Litouwen heeft een wel diverser materieelpark, maar als je graag Sovjet-materieel willen bezichtigen zou je naar Kazachstan moeten vliegen. | |
derLudolf | vrijdag 26 juli 2024 @ 08:13 |
Er is daar een een midgetgolf in de buurt geloof ik ![]() | |
marcb1974 | vrijdag 26 juli 2024 @ 09:10 |
TGV verkeer in Frankrijk ligt grotendeels plat door een aanval met brandstichtingen op diverse plekken: https://www.bild.de/news/(...)4167c8bece3661d8ff46 | |
Erno-BE | vrijdag 26 juli 2024 @ 17:15 |
Waarschijnlijk een terreuractie van IS-K of een andere terreurgroep | |
trein2000 | vrijdag 26 juli 2024 @ 17:27 |
Volgens Franse media gaan de eerste verdenkingen richting of extreem-links of Russen. | |
Erno-BE | vrijdag 26 juli 2024 @ 17:37 |
Extreemlinks dus | |
marcb1974 | vrijdag 26 juli 2024 @ 17:39 |
Waarom zou extreem-links dit doen? | |
Erno-BE | vrijdag 26 juli 2024 @ 17:43 |
Omdat ze tegen de Olympische Spelen zijn | |
dennistd | vrijdag 26 juli 2024 @ 17:58 |
Het enige internationale dat extreemlinks wil is de Internatonale ![]() | |
derLudolf | vrijdag 26 juli 2024 @ 18:32 |
Die hebben een hekel aan wat de gewone mens leuk vindt ![]() | |
Pino112 | vrijdag 26 juli 2024 @ 18:44 |
Vliegtuigen dus, geen treinen. | |
Duvel | zaterdag 27 juli 2024 @ 09:30 |
Vliegtuigen zijn ook kut. Herrie, vervuiling, paupers op plekken waar je ze niet wil. | |
Duvel | zaterdag 27 juli 2024 @ 09:32 |
Heel stoer te veel bier drinken, verbrand vlees eten, "tieten" schreeuwen, zeiken over die kutbuitenlanders die zich niet kunnen gedragen? | |
b2py | zaterdag 27 juli 2024 @ 10:33 |
Op het Duitse en Poolse spoor staan de gloednieuwe IC’s van NS op reparatie te wachten https://www.nrc.nl/nieuws(...)-te-wachten-a4860859 Of de echte url voor mensen die een abo hebben | |
MTL | zaterdag 27 juli 2024 @ 10:42 |
En de reactie van NS: https://nieuws.ns.nl/30ste-icng-op-de-baan-hoe-staat-het-ervoor/ | |
Duvel | zaterdag 27 juli 2024 @ 11:18 |
Het spreekt elkaar niet tegen. | |
Dr_Flash | zaterdag 27 juli 2024 @ 11:30 |
De euro, Al-qaeda, de Rabobank, het ligt aan de duvel en z'n ouwe moer maar wij konden er niks aan doen ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 27 juli 2024 @ 11:43 |
Heb er overigens nog nooit één op eigen kracht door Deventer zien zoeven. Wanneer zijn wij eens aan de beurt? | |
marcb1974 | zaterdag 27 juli 2024 @ 12:19 |
Kan zomaar weer een dramaproject worden dus met 1,2 mrd die weg is en waarvoor weer nieuwe treinen moeten komen ![]() | |
marcb1974 | zaterdag 27 juli 2024 @ 12:19 |
Daar wil toch ook niemand komen ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 27 juli 2024 @ 12:34 |
Eerst maar eens de IC Brussel met ICNG rijden en wanneer er voldoende stellen zijn dan wordt het Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via de HSL. Daarna komt eventueel Enschede aan de beurt | |
Ireyon | zaterdag 27 juli 2024 @ 12:52 |
Het zou best kunnen dat, zolang de TSB op de HSL niet is opgelost, er eerder ICNG naar Enschede dan naar Groningen/Leeuwarden rijdt. | |
Dr_Flash | zaterdag 27 juli 2024 @ 12:57 |
| |
Peterselieman | zaterdag 27 juli 2024 @ 13:23 |
Staat vandaag in de Telegraaf weer een heel stuk over de HSL en dat ze niet weten welke lijken er uit de kast gaan komen. De slagers mochten hun eigen vlees keuren en er werd toezicht gehouden door een organisatie die er geen verstand van had en wel goed vond wat de bouwers deden. Die laatste groep ging ook nog eens beknibbelen, waardoor de kwaliteit nog verder omlaag ging. | |
Dr_Flash | zaterdag 27 juli 2024 @ 13:26 |
Is dat die lijn waar de meerdanperfecte AnsaldoBreda Hogesnelheidstreinen aan kapot gingen? ![]() | |
ReisT | zaterdag 27 juli 2024 @ 17:23 |
Het zou ook best kunnen dat ICNG tussen Schiphol en Groningen/Leeuwarden gaat rijden zonder dat die diensten aan de HSL gekoppeld zijn. | |
MTL | zaterdag 27 juli 2024 @ 18:02 |
Dat is op dit moment inderdaad het plan voor zover ik weet. Als er voldoende ICNGs afgeleverd zijn voor de HSL-diensten, moet ergens in de loop van 2025 de ICNG geïntroduceerd worden op de lijn Schiphol-Groningen/Leeuwarden, zonder koppeling aan de HSL. | |
Duvel | zaterdag 27 juli 2024 @ 19:28 |
Ik heb echt niks met ICNG te maken (gehad), moet m'n moeder nog bevragen. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 juli 2024 @ 20:17 |
Mijn moeder zegt dat ze onschuldig is maar haar loodvergiftigde boomerhersens kunnen liegen dat 't gedrukt staat. | |
buzz1291 | zaterdag 27 juli 2024 @ 21:32 |
Ik ben daar noodgedwongen wel eens uitgestapt omdat de IC uit Berlijn via Zwolle rechtstreeks naar Amsterdam reed, maar wat een treurigheid dat station..... | |
b2py | zaterdag 27 juli 2024 @ 21:42 |
Heb je Den Helder Zuid wel eens aangedaan en uitgestapt? | |
Peterselieman | zaterdag 27 juli 2024 @ 21:46 |
Koudum-Molkwerum ofzo | |
MTL | zondag 28 juli 2024 @ 17:54 |
Prognose voor de uitloop van de werkzaamheden bij Delft is opnieuw opgeschoven, nu naar 2 augustus 5 uur. Nog steeds niet genoeg mensen? | |
Dr_Flash | zondag 28 juli 2024 @ 18:12 |
Gebeurt er überhaupt wel iets daar? | |
James1988 | zondag 28 juli 2024 @ 19:13 |
Uitloop van een week? Dat is wel heel veel. | |
Duvel | zondag 28 juli 2024 @ 23:16 |
Dat is wel bizar lang. Ik las dat ze een probleem hadden met testers die door de oorspronkelijke uitloop op twee plaatsen tegelijk moesten zijn, maar dit is wat anders zo lijkt het. | |
b2py | maandag 29 juli 2024 @ 08:14 |
Je komt op een gegeven moment in de arbeidstijdenwet en de beschikbaarheid van mensen in een vakantie. Ze zullen maar net aansluitend op de BTD een mooie reis geboekt hebben. | |
MTL | maandag 29 juli 2024 @ 11:37 |
Oh, ProRail zegt inmiddels 'prognose onbekend' in hun officiële update hier: https://www.prorail.nl/ni(...)n-schiedam-lopen-uit | |
trein2000 | maandag 29 juli 2024 @ 21:00 |
Schandalig. Dit zijn derdewereldlandpraktijken. Het OV toont maar weer eens aan waarom het op geen enkele manier een alternatief is voor de auto. Ze kunnen tegenwoordig beter in de krant zetten als ze eer keer wel normaal rijden. Voppen, neem je rotzooi mee! | |
b2py | maandag 29 juli 2024 @ 21:36 |
Nou nou overdrijven is ook een vak… | |
DeaDLocK2K | dinsdag 30 juli 2024 @ 11:47 |
Hele ProRail top fusilleren! | |
Dr_Flash | dinsdag 30 juli 2024 @ 12:44 |
En dit is dan het blauwvolk wat het goeie voorbeeld hoort te geven op Fok! ![]() | |
Duvel | dinsdag 30 juli 2024 @ 23:53 |
Doe normaal, aap. | |
Duvel | dinsdag 30 juli 2024 @ 23:53 |
Vierendelen. Maar dan met treinen in plaats van paarden. | |
Janneke141 | dinsdag 30 juli 2024 @ 23:57 |
Moeten ze eerst weer rijden. | |
Duvel | woensdag 31 juli 2024 @ 07:13 |
Oh ja, nou laat dan maar. Dan vragen we wel gewoon of ze misschien iets minder kunnen falen. | |
Adrie072 | woensdag 31 juli 2024 @ 11:31 |
Que? | |
dennistd | woensdag 31 juli 2024 @ 11:37 |
Gelukkig hier in Polen beter weer... | |
stavromulabeta | woensdag 31 juli 2024 @ 12:24 |
Nee. Als het gewoon een personeelsprobleem met een of twee onmisbare specialisten was, was het een kwestie geweest van herplannen, alle hens aan dek, andere projecten omgooien en met een beperkte vertraging weer door. Als er iets dusdanigs aan de hand is, gaan de sleutelfiguren wel dubbele dagen draaien, is mijn ervaring met 15 jaar infraprojecten. Laat staan dat je nu nog niet weet wanneer iemand beschikbaar is. Lijkt me meer een technisch probleem, een onleverbaar onderdeel dat iemand op de grond heeft laten stuiteren of een volledig uit de hand gelopen conflict met een onderaannemer (alhoewel ik me niet kan voorstellen dat dit zo uit de hand loopt dat je een wekenlang een spoorlijn dichthoudt, dan grijpen ProRail of het ministerie wel in). | |
MTL | woensdag 31 juli 2024 @ 13:37 |
Blijkbaar klopte die interne prognose van 2 augustus stiekem toch:https://www.prorail.nl/ni(...)n-schiedam-lopen-uit | |
marcb1974 | woensdag 31 juli 2024 @ 16:06 |
Grote woei rond Lyon? https://www.hln.be/buiten(...)-frankrijk~ab2ee7f3/ ? | |
b2py | woensdag 31 juli 2024 @ 17:48 |
#Orages ⛈️ Due to weather conditions impacting our electrical installations, traffic on the South-East High Speed Line is currently interrupted. | |
spectrumanalyser | woensdag 31 juli 2024 @ 18:27 |
Bij Dinner Train is er een serieus probleem. Klanten die geboekt hebben krijgen koort vooraf een annulering, met de mogelijkheid om een nieuwe datum te kiezen - of heel lang te wachten op geld terug. De oorzaak zou liggen bij de airco van de wagons, die niet toereikend is als het buiten warmer dan 24 graden is. https://www.omroepbrabant(...)uikt-naar-oplichting https://pitane.blue/2024/(...)uur-na-annuleringen/ Het lijkt mij dat zo'n bedrijf dan in de laatste fase beland is, als er zogezegd geen geld is om terugbetalingen uit te voeren. Wat de link precies is met de oorlog in de Oekraine en Dinner Train, is mij niet duidelijk. [ Bericht 11% gewijzigd door spectrumanalyser op 31-07-2024 18:33:12 ] | |
Duvel | woensdag 31 juli 2024 @ 19:36 |
Sinds "Voorschoten" staat de arbeidstijdenwet weer meer in de belangstelling. Ik weet niet of je testers van een veiligheidssysteem dubbele diensten moet laten draaien. (Dat het wel gebeurde, dat is me bekend.) | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2024 @ 20:25 |
En je kunt ze niet tot in het oneindige over laten werken | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2024 @ 21:14 |
Ik moest hier hardop van lachen :-D | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2024 @ 21:14 |
De museumlijnen helpen ze wel weer uit de brand joh. | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2024 @ 21:17 |
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit soort sprints echt dodelijk zijn voor de efficiency, tenzij er geen dwingend karakter achter zit, zoals bij een informele hackathon. Na 6 uur scherm is de efficiency wel op, voor sommigen na 10 uur. Storingen oplossen bij calamiteiten; alle hens aan dek en lange dagen maken is ook okay. Heb het een paar keer meegemaakt. Standaardwerkzaamheden verlengd uitvoeren gaan zoveel fouten inzitten. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2024 @ 21:23 |
Dat kan achter Haarlem nog geloof ik. Blauwkapel is weggehaald. | |
stavromulabeta | woensdag 31 juli 2024 @ 21:51 |
De nauwelijjks te vervangen mensen zijn meestal de testmanagers, die de testprotocollen hebben opgesteld en de testen leiden. Dat zijn normaliter niet de personen die zelf iets bedienen of besturen (die zijn een stuk makkelijker vervangbaar). Niet dat je een testmanager oneindig moet laten overwerken maar als zo iemand iets verkeerd doet, heb je eerder een mislukte test dan een gevaarlijke situatie. Een machinist of bedienaar kun je echt wel ergens vandaan halen als de nood aan de man is. | |
Duvel | woensdag 31 juli 2024 @ 22:16 |
Ik hoop toch dat daar ook een back-up voor is... als het testprotocol zo is opgesteld dat maar één persoon ze snapt en kan (laten) uitvoeren, loop je best een groot risico. | |
b2py | woensdag 31 juli 2024 @ 22:42 |
Sanderink was de overdracht vergeten… | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2024 @ 22:59 |
Toen z'n vrouw bij Nieuwsuur was, was ik dat met m'n huisgenootje aan het kijken en ik had die avond voor 't eerst in maanden geblowd dus ik dacht jah ik hallucineer gewoon dat ze onzin uitkraamt; ze zal het toch wel weten. En toen vroeg m'n huisgenootje aan me "deadlock ff nou eah, dat wijf praat toch gewoon volledig poep, dit gaat toch nergens over??" en dat moment is echt in m'n geheugen gebrand. Thank you for coming to my random anecdote. | |
trein2000 | donderdag 1 augustus 2024 @ 11:43 |
https://www.tubantia.nl/b(...)-geschrapt~a8a89332/ 8% duurder maken en de service (zoals oplaadpunten) verslechteren. Het OV dames en heren, volwaardig alternatief voor de auto! ![]() | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2024 @ 11:49 |
Wat je hier schrijft is één van de redenen van de treincrash bij Clapham Junction in 1988. Een niet goed afgeschermde kabel leidde ertoe dat een sein dat rood had moeten tonen groen toonde, en dat leidde tot 35 doden. Een technicus had daar 13 weken gewerkt zonder ook maar één vrije dag te hebben, hij nam elke kans om overuren te draaien. Daarnaast werd z'n werk ook niet goed gecontroleerd, waardoor het niemand was opgevallen dat deze technicus onveilig werk opleverde. In het onderzoeksongevalsrapport zijn veel aanbevelingen gedaan voor het verbeteren van allerlei zaken bij British Rail. Vandaag de dag geldt "Hidden" nog altijd als een belangrijke set aan richtlijnen. Investigation into the Clapham Junction Railway Accident | |
Pino112 | donderdag 1 augustus 2024 @ 11:50 |
Mooie vicieuze cirkel. Minder reizigers, dus het wordt duurder. En omdat het duurder wordt heb je minder reizigers. Etc. ![]() | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2024 @ 12:47 |
De kosten zijn hoger dan de opbrengsten en binnen de organisatie is er dus nog maar weinig vet op de botten. Dan moet het van buiten de organisatie komen. Vergeet niet dat dit ook een stukje politiek bedrijven is - misschien krijgt kabinet Schoof-1 hierdoor toch een zetje om geld vrij te spelen om de prijsstijgingen in 2025 te dempen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 augustus 2024 @ 13:14 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Starve_the_beast | |
b2py | donderdag 1 augustus 2024 @ 13:35 |
Je zou ook de concessie kunnen aanpassen? Welke andere vervoerder zou het HRN in de huidige vorm wel met winst kunnen rijden? | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 augustus 2024 @ 13:37 |
Interesseert me geen hol, lood om oud ijzer. Rot op met je marktwerkingszever. | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2024 @ 14:14 |
Een vraag die wel gesteld mag worden is "wat mag het rijden van een trein kosten, en wie moet die kosten dragen? En wat vinden we (als opdrachtgever) belangrijk?" Ergens vind ik het bijvoorbeeld best gek dat de stoptrein sprinter Eindhoven - Deurne twee man personeel aan boord heeft, terwijl de stoptrein Sittard - Heerlen dat niet heeft. Daarmee zeg ik niet dat die conducteur dan maar weg moet, maar wel dat er eens gekeken moet worden naar wie daarvoor betaalt als het eigenlijk niet meer uit kan. En ook wat de prioriteiten zijn, zowel voor de trein als modaliteit als voor mobiliteit in z'n geheel. Een prijsstijging van 8% gaat zorgen voor meer drukte op de weg, waardoor de pijn elders komt te liggen. Denk aan reistijdverlies, effecten op gezondheid, meer onderhoud van weginfrastructuur, enzovoorts. Ofwel: - Wil je als opdrachtgever dat elke trein 2 personeelsleden heeft, en wil je niet dat er iets verandert op de weg? Dan zul je in de buidel moeten tasten. - Wil je als opdrachtgever dat elke trein 2 personeelsleden heeft, en wil je niet in de buidel tasten? Dan zul je de negatieve gevolgen elders moeten accepteren en daarvoor budgetteren. - Maakt het je als opdrachtgever eigenlijk niet uit, maar wil je het aantal reizigers op niveau houden? Dan zul je moeten sturen op de kosten voor het laten rijden van treinen en dan zal NS daarnaar moeten handelen (en dat gaat ongetwijfeld bonje en stakingen opleveren). Of optie 4, je wentelt het allemaal af op de reiziger en het zal wel. | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 augustus 2024 @ 14:31 |
Precies. Een andere vervoerder te weinig betalen om de opdracht rond te krijgen levert uiteindelijk exact hetzelfde op. | |
b2py | donderdag 1 augustus 2024 @ 14:35 |
Nouja een andere vervoerder is niet gebonden aan CAO NS maar een CAO die minder kosten met zich meebrengt.. | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 augustus 2024 @ 14:55 |
Mja, dat zou alleen al verboden moeten zijn omdat het je reinste concurrentievervalsing is. | |
Janneke141 | donderdag 1 augustus 2024 @ 15:00 |
Maar we mogen straks wel 130 in de file! | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2024 @ 15:13 |
Ja, ik vind het ergens wel bijzonder dat de vakbonden nooit hebben afgedwongen dat het treinpersoneel van Arriveolisixxionuzz dezelfde CAO heeft als hun concullega's van NS. | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2024 @ 15:41 |
Ja, daar wil dus niemand voor werken dan. | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2024 @ 15:42 |
Tot wanneer loopt die CAO NS eigenlijk? Want als het zo doorgaat gaan bedrijf en personeel gewoon samen ten onder natuurlijk. | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2024 @ 15:43 |
1 maart 2025 | |
b2py | donderdag 1 augustus 2024 @ 15:44 |
Er werken zat mensen voor Arriva Qbuzz en consorten dus denk het wel | |
Dr_Flash | donderdag 1 augustus 2024 @ 15:49 |
En wanneer gaat de nieuwe in? 37 jaar stalingen later? ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 1 augustus 2024 @ 16:28 |
Dan blijft de huidige gewoon doorlopen voor de overige zaken. | |
James1988 | donderdag 1 augustus 2024 @ 16:35 |
De huidige CAO blijft geldig tot er een onderhandelingsresultaat is over een nieuwe CAO, die vervolgens met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. Dat is dit jaar ook gebeurd. https://nieuws.ns.nl/vakb(...)ao-voor-ns-collegas/ |