ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
Op woensdag 3 juli 2024 23:40 schreef DeaDLocK2K het volgende: Heb ik deze plaatje eerder gebruikt? Ik twijfel er al over sinds ik 'm uitkoos. Heerlijk antieke rotzooi <3
Op donderdag 4 juli 2024 13:01 schreef dennistd het volgende: Helaas neem ik zondag al deel aan het belangrijkste onderdeel van een atletiekwedstrijd: de 3,7km pendelbusrijden
Op donderdag 4 juli 2024 13:01 schreef dennistd het volgende: Helaas neem ik zondag al deel aan het belangrijkste onderdeel van een atletiekwedstrijd: de 3,7km pendelbusrijden
Gisteren even naar Osnabrück Zechenbahnhof geweest.
Dieseltje komt vanuit de richting Altstadt het Hbf binnen.
Geen idee hoe dit type rijtuig precies heet, het comfort in de tweede klasse was prima. Rijtuig had open balkons.
Na het omlopen van de loc begon de terugreis. Kaartjes kon je kopen bij de conducteur aan boord (¤6 voor een retourtje), de rit was ca 20 minuten.
Op het eindpunt was een Oldtimertreffen van de Osnabrücker Oldtimerfreunden Dikke BMW! Genoeg om even een uurtje te vermaken alvorens aan de terugreis te beginnen.
Klaar voor vertrek
Interieur in de 1e klas, helemaal aan het eind van de trein. [/url]
Wat me overigens opviel behalve de conducteurs in ouderwets DB pak, waren er ook meerdere mensen in moderne DB kledij, zowel op het het Zechenbahnhof als op Hbf.
Tegenslag voor het Nederlands elftal in de aanloop naar de halve finale van woensdag tegen Engeland (21.00 uur). Spelers en staf zouden vanmiddag om 16.00 uur met de trein vanuit Wolfsburg naar Dortmund gaan, maar de treindienst is door een stremming op het traject komen te vervallen.
[..] Leuk ritje. Ik vroeg me af, hier op foto 2, neemt iemand daar nou een kajak mee in de trein?
Ja, daar leek het wel op. Vind ik nogal asociaal. Net als mensen die koffers meenemen die ze zelf niet eens opgetild in het bagagerek krijgen en dan maar beenruimte (of nog erger: zitplaats) van een ander innemen.
Rijtuig op de heenweg was een 2e/3e klas rijtuig uit 1929 "36 240 Münster"
Die op de terugweg was volgens mij " 37 704” Münster, AB3yg -/54" uit 1956. Een Umbauwagen - is 1956 dan het jaar waarin een ouder rijtuig is omgebouwd?
Canal Pride in Amsterdam, in combinatie met de werkzaamheden bij Haarlem, dat er volledig uit ligt. Dus zowel versterkingen voor de omleidingen als voor het evenement.
"de raderen draaien" zou vriendje Stokvis zeggen. Ik was een het nadenken wat ik dit weekend met m'n ¤49 ticket ga doen.
Ik meende me te herinneren dat Fles rondom Wuppertal leuke dingen had gedaan. Ga naar de Müngstener Brücke, het Brückenpark en de Schwebefähre. Uiteraard daarna ook nog even rondje maken met de Schwebebahn in Wuppertal.
Ja,dat heb je als er een persoon voor de trein springt. Men probeert in ieder geval tijdelijk even één spoor weer beschikbaar te krijgen zodat een paar treinen nog er langs kunnen voor de afvoer van de concertgangers, en enkele treinen worden via Hilversum geleid (unieke kans voor spoorseksuelen die nog het boogje van Bijlmer naar Diemen van hun lijst moeten strepen), maar daarna moet het weer dicht voor verdere schoonmaak/opruimwerkzaamheden.
1 keer is koning gecorrigeerd en 1 keer verwijderd. Het stond er twee keer in.
Maar goed, over een tijdje maar even naar het spoorwegmuseum dan. Wil dat wel even van dichtbij bekijken eigenlijk. En ik ben er al sinds 2008 niet meer geweest of zo.
Op zaterdag 13 juli 2024 10:31 schreef Dr_Flash het volgende: 1 keer is koning gecorrigeerd en 1 keer verwijderd. Het stond er twee keer in.
Maar goed, over een tijdje maar even naar het spoorwegmuseum dan. Wil dat wel even van dichtbij bekijken eigenlijk. En ik ben er al sinds 2008 niet meer geweest of zo.
Ik probeer in de gaten te houden welke IT-events er georganiseerd worden en ga daar dan heen. Laatste keer was voor de pandemie dus 't wordt wel weer eens tijd.
[..] Hoe kan je nou treinen leuk vinden en niet in het spoorwegmuseum zijn geweest? Tijdelijk verbannen tot opgelost lijkt mij nog de minste straf
Ik zijn meer spoorweg-gerelateerde musea dan "het Spoorwegmuseum" natuurlijk. Het Litouwse spoorwegmuseum heb ik wel bezocht, evenals het Deutsches Technikmuseum, de STAR en vorige week dus de Osnabrücker Dampflokfreunde
De laatste keer dat ik bij de STAR was, was in de jaren '90. Gecombineerd met het Industrieel Smalspoormuseum en we zijn ook in een of andere dommme busgarage wezen kijken wat boeit mij die kutbussen nou fucking stinkdingen.
Dat Smalspoormuseum vond ik het gaafst. Je mocht toen ook nog zelf wel een stukje kachelen. Lachen man.
16:24 is overigens meer uiterlijke vertrektijd, als er verder niets te beleven valt qua Schwebefähre en zo kan ik ook eerder weg Overstap van 6 minuten in Solingen is niet heel ruim maar verwacht eerder dat de RE7 op het stuk Koln-Solingen vertraging heeft dan dat de S7 veel vertraging heeft.
16:24 is overigens meer uiterlijke vertrektijd, als er verder niets te beleven valt qua Schwebefähre en zo kan ik ook eerder weg Overstap van 6 minuten in Solingen is niet heel ruim maar verwacht eerder dat de RE7 op het stuk Koln-Solingen vertraging heeft dan dat de S7 veel vertraging heeft.
Heel wat anders dan mijn plan voor morgen:
Göteborg 10:15 Oslo 14:02
Oslo 14:34 Hamar 15:43
Hamar 16:05 Røros 19:45 Støren 21:26
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik had blijkbaar m'n overstaptijd nog op minimaal 40 minuten staan, neem nu de RE7 door naar Solingen op de heenweg en doe de Schwebebahn op de terugweg.
Op zaterdag 13 juli 2024 23:13 schreef DeaDLocK2K het volgende: Het interesseert me geen fuck wat je op Erica doet maar ik doe niet aan die fucking onzinnige "op Urk" rotzooi.
Erica is niet eens een eiland dus gewoon dom boerengelul
Gisteren had het YouTube-kanaal Cabview Holland Dutch Railways een nieuwe cabineritvideo geüpload van een rit van Utrecht > Schiphol > Den Haag > Rotterdam.
Het sein aan het einde van de Delftse spoortunnel viel af, en dat was op beeld te zien. De machinist remde af en zette de trein stil voor het volgende sein en nam daarna contact op met de treindienstleider. Een trein in de andere richting kwam eveneens tot stilstand i.v.m. een afgevallen sein.
Op zondag 14 juli 2024 15:07 schreef derLudolf het volgende: Wat is een "afgevallen sein" precies? De lampen die van de paal zijn gedonderd?
Een sein dat ineens een slechter seinbeeld toont (bijv groen > rood) terwijl dat niet zou moeten. Dat kan gebeuren door een storing, maar ook doordat een andere trein voorbij een stoptonend sein rijdt en daardoor op een baanvak belandt waar reeds een rijweg voor een andere trein is ingesteld.
[..] Een sein dat ineens een slechter seinbeeld toont (bijv groen > rood) terwijl dat niet zou moeten. Dat kan gebeuren door een storing, maar ook doordat een andere trein voorbij een stoptonend sein rijdt en daardoor op een baanvak belandt waar reeds een rijweg voor een andere trein is ingesteld.
Of een sein dat gewoon groen blijft als je er doorheen rijdt
Ofjah dat is dan wat anders. Het had moeten afvallen maar deed het niet
Rij je nietsvermoedend het station van Koppang (too soon...) binnen, valt je oog ineens op een goederenloc die wel erg bekend lijkt. Beetje paniekshot, maar het is de 6407 die vroeger in Nederland reed
Het sein aan het einde van de Delftse spoortunnel viel af, en dat was op beeld te zien. De machinist remde af en zette de trein stil voor het volgende sein en nam daarna contact op met de treindienstleider. Een trein in de andere richting kwam eveneens tot stilstand i.v.m. een afgevallen sein.
Die video is nu weer offline.
Ik zag hem ook voorbij komen en dat specifieke stukje even gekeken. Interessant om eens te horen hoe er met zo’n situatie wordt omgegaan.
Hij zal vast van NS of ProRail de vraag hebben gekregen het offline te halen.
Via-via vernomen dat hij wellicht niet helemaal de procedure heeft gevolgd door door te rijden naar het volgende sein i.p.v. meteen tot stilstand te komen.
Op zondag 14 juli 2024 21:18 schreef James1988 het volgende: Via-via vernomen dat hij wellicht niet helemaal de procedure heeft gevolgd door door te rijden naar het volgende sein i.p.v. meteen tot stilstand te komen.
Vond ik ook al frapant. Mij lijkt het me toch een eerste reactie om in de ankers te gaan en bij de TDL te informeren.
Op zondag 14 juli 2024 21:18 schreef James1988 het volgende: Via-via vernomen dat hij wellicht niet helemaal de procedure heeft gevolgd door door te rijden naar het volgende sein i.p.v. meteen tot stilstand te komen.
Correct. Je dient uiteraard voor het rode sein te stoppen. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat het sein af valt, moet er een snelremming ingezet worden en een alarmoproep worden gedaan om het risico zo veel mogelijk te beperken. Ook al was er misschien in deze situatie niet heel veel risico (ik heb het filmpje verder niet gezien, dus geen idee van de exacte omstandigheden), het moet wel gewoon gebeuren en al helemaal als je het ook nog eens filmt en publiceert.
[..] Correct. Je dient uiteraard voor het rode sein te stoppen. Als dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat het sein af valt, moet er een snelremming ingezet worden en een alarmoproep worden gedaan om het risico zo veel mogelijk te beperken. Ook al was er misschien in deze situatie niet heel veel risico (ik heb het filmpje verder niet gezien, dus geen idee van de exacte omstandigheden), het moet wel gewoon gebeuren en al helemaal als je het ook nog eens filmt en publiceert.
Volgens mij viel sein 6204 vlak voor de trein af. Tussen dit sein en het volgende zit nog een tweetal overloopwissels (als sporenplan.nl actueel is). Er was dus een kans dat een andere trein in de sectie terechtgekomen was. Wat je echter zag was dat op het nevenspoor ook een trein tot stilstand kwam, dus eerder een korte stroomstoring waardoor de spoorrelais afvielen (tegelijk met het afvallende sein hoorde je de ATB rembel)..
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Wat er in de video gebeurde was: - Sein 6204 viel kort voor de trein af - Machinist verminderde snelheid maar bleef doorrijden tot sein 6226 - Zette daar de trein stil, riep om dat "we even stilstaan voor een rood sein", en nam contact op met de treindienstleider. - Tegelijkertijd kwam een trein in de andere richting ook tot stilstand omdat deze eveneens een afgevallen sein had
Op maandag 15 juli 2024 13:42 schreef James1988 het volgende: Wat er in de video gebeurde was: - Sein 6204 viel kort voor de trein af - Machinist verminderde snelheid maar bleef doorrijden tot sein 6226 - Zette daar de trein stil, riep om dat "we even stilstaan voor een rood sein", en nam contact op met de treindienstleider. - Tegelijkertijd kwam een trein in de andere richting ook tot stilstand omdat deze eveneens een afgevallen sein had
Dat zal iets zijn als "Beste reizigers, zoals u heeft gemerkt zijn we tot stilstand gekomen. Dit heeft te maken met een technisch probleem, zodra ik meer weet informeer ik u verder."
"Technisch onderzoek" betekent ongeveer zoveel dat er iets is geconstateerd aan de infrastructuur wat niet in orde is, en waarvoor iemand het spoor in moet om het te beoordelen. Dat kan/mag niet terwijl de treinen rijden.
Wat er precies aan de hand is kan van alles zijn: melding van slecht rijgedrag, een probleem met een sein of overweg ('volgens mij was overweg 12,3 open terwijl ik erlangs reed'), noem maar op.
Op dinsdag 16 juli 2024 12:12 schreef James1988 het volgende: "Technisch onderzoek" betekent ongeveer zoveel dat er iets is geconstateerd aan de infrastructuur wat niet in orde is, en waarvoor iemand het spoor in moet om het te beoordelen. Dat kan/mag niet terwijl de treinen rijden.
Wat er precies aan de hand is kan van alles zijn: melding van slecht rijgedrag, een probleem met een sein of overweg ('volgens mij was overweg 12,3 open terwijl ik erlangs reed'), noem maar op.
Dat is iig meer en duidelijke info dan het 'ik weet het ook niet' van de conducteur die ik trof.
Op dinsdag 16 juli 2024 12:12 schreef James1988 het volgende: "Technisch onderzoek" betekent ongeveer zoveel dat er iets is geconstateerd aan de infrastructuur wat niet in orde is, en waarvoor iemand het spoor in moet om het te beoordelen. Dat kan/mag niet terwijl de treinen rijden.
Wat er precies aan de hand is kan van alles zijn: melding van slecht rijgedrag, een probleem met een sein of overweg ('volgens mij was overweg 12,3 open terwijl ik erlangs reed'), noem maar op.
[..] Dat is iig meer en duidelijke info dan het 'ik weet het ook niet' van de conducteur die ik trof.
Maar ja, de meeste reizigers kunnen geen pannenkoek maken van welke technobabble dan ook en dat leidt alleen maar tot vermoeiende en onzinnige discussies. Maar dat snap je zelf ook wel
[..] Maar ja, de meeste reizigers kunnen geen pannenkoek maken van welke technobabble dan ook en dat leidt alleen maar tot vermoeiende en onzinnige discussies. Maar dat snap je zelf ook wel
Om een pannenkoek te maken heb zelfs ik toch echt bloem, melk en eieren nodig. Maar een iets uitgebreider antwoord, zoals James hierboven geeft, stel ik toch wel op prijs, en ik denk de meeste reizigers ook wel.
[..] Om een pannenkoek te maken heb zelfs ik toch echt bloem, melk en eieren nodig. Maar een iets uitgebreider antwoord, zoals James hierboven geeft, stel ik toch wel op prijs, en ik denk de meeste reizigers ook wel.
Ja maar die discussie gaat onherroepelijk vastlopen en dan gaan mensen de wildste aannames doen en de wereld in gooien. Het enige wat ze in feite kunnen doen is dat gewoon bij de grond afknippen. Dus dat doen ze.
In dit geval was er een spoorverzakking gemeld en moest er dus onderzocht worden of er beperkingen geplaatst moesten worden. De melding 'technisch onderzoek' was dus volledig juist.
NS en ProRail hebben na een motie in de tweede kamer een verbeterprogramma gestart om de punctualiteit en kwaliteit van het spoornetwerk te verbeteren onder de noemer ‘Betrouwbaar Beter’. Vandaag is het Plan van Aanpak naar de tweede kamer gestuurd en het geeft een leuk inkijkje in wat de reiziger te wachten staat. Het PvA is de derde bijlage: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail