Mr_Klaasje | zondag 31 december 2023 @ 12:07 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | ||
Duvel | zondag 31 december 2023 @ 16:08 | |
Hier heb ik eerder over gelezen. Is echt wel mooi hoe ze dit hebben uitgevonden. Ik hoop dat de oorspronkelijke fabrikant nooit meer een trein mag leveren. | ||
DeaDLocK2K | zondag 31 december 2023 @ 16:49 | |
Newag sleept ze voor de rechter vanwege smaad/laster. Ben benieuwd hoe dat af gaat lopen. | ||
MTL | zondag 31 december 2023 @ 18:17 | |
Oh, ze zijn nu alsnog aangeklaagd? In die presentatie van een paar dagen terug gaven ze aan dat er nog altijd geen formele aanklacht lag, ondanks de grote woorden van Newag dat ze het zouden doen. | ||
James1988 | zondag 31 december 2023 @ 18:31 | |
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Het is vrij evident dat Newag dingen heeft gedaan om zichzelf een voordeel te geven t.o.v. concurrenten, ze hadden waarschijnlijk niet verwacht dat SPS een paar hackers zou inhuren om te achterhalen wat er nou gebeurt. | ||
Peterselieman | zondag 31 december 2023 @ 19:28 | |
Het is goed dat SPS dit op deze manier heeft opgepakt. De hackers hebben duidelijk aangetoond waar Newag mee bezig was Ook best gek dat iedere trein een andere softwareversie had die op details afweek van de rest. | ||
DeaDLocK2K | maandag 1 januari 2024 @ 19:12 | |
De beste wensen voor 2024 aan jullie lekkere koekjes allemaal. Dat je maar veel leuke spoorse ervaringen in deze topicreeks met ons komt delen. | ||
derLudolf | maandag 1 januari 2024 @ 21:48 | |
De beste wensen allemaal. Interessant filmpje wel. Het stukje infra dat bij 11:45 wordt uitgelegd is wel interessant. Vraag je het niet allemaal na te vertellen, het is wel veel informatie in een keer en soms worden plaatsen/stations genoemd die niet op de kaart staan. Dat de Ringbahn niet compleet geëlektrificeerd is vond ik ook wel bijzonder ![]() | ||
Peterselieman | maandag 1 januari 2024 @ 23:01 | |
Iedereen een spoors 2024 gewenst. Dat er maar vele kilometers mogen volgen | ||
Adrie072 | dinsdag 2 januari 2024 @ 14:58 | |
Wat verwachten we dan? | ||
Adrie072 | dinsdag 2 januari 2024 @ 18:13 | |
Dat dus... haha! | ||
Dr_Flash | donderdag 4 januari 2024 @ 00:16 | |
Nou geen reet aan de hand dus. | ||
derLudolf | donderdag 4 januari 2024 @ 16:24 | |
De EC213 Frankfurt a/M - Zagreb is met ingang van dienstregeling 2024 ingekort tot Villach-Zagreb ![]() Was van plan die in maart misschien te nemen, maar die optie valt dus af ![]() | ||
DeaDLocK2K | donderdag 4 januari 2024 @ 22:33 | |
Er zijn geloof ik wel meer treinen ingekort die in Duitsland eindigen/starten, zodat ze niet meer de dienstregeling in Zwitserland verstoren met een vertraging van 60% op sommige routes. | ||
derLudolf | donderdag 4 januari 2024 @ 22:48 | |
Niet alleen treinen via/naar Zwitserland dus. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 4 januari 2024 @ 22:57 | |
Jawel. Alle treinen die een impact hebben op de dienstregeling van de SBB en beginnen/eindigen in Duitsland liggen onder de loep, de SBB heeft het besluit genomen, artikelen zijn hier voorbij gekomen. | ||
dennistd | vrijdag 5 januari 2024 @ 00:45 | |
Volgens mij was die EC vervangen door een ICE of RailJet, dus daarom geen koerswagens meer denk ik. | ||
b2py | vrijdag 5 januari 2024 @ 05:36 | |
Dat is inmiddels ook grotendeels alweer teruggedraaid als een SBB nieuwsbericht dat ik enkele maanden terug las. | ||
derLudolf | vrijdag 5 januari 2024 @ 07:17 | |
EC213 ging via Frankfurt, Stuttgart, München richting Oostenrijk en uiteindelijk Kroatië ![]() Aldus Vagonweb was dat ook alleen vorig jaar zo, rest van de tijd sinds 2012 Villach-Zagreb. Als ie pünktlich is zou je met de EC113 vanuit Frankfurt alsnog de overstap kunnen halen ![]() | ||
derLudolf | vrijdag 5 januari 2024 @ 07:25 | |
Nou ja, dat weekend had ik sowieso al vrij gevraagd, omdat het de bedoeling was om even op en neer te vliegen naar Slovenië. Gisteren maar even gevraagd of ik meer vrije dagen kan krijgen, zodat die treinavontuur door kan gaan | ||
phpmystyle | vrijdag 5 januari 2024 @ 18:50 | |
Wat is dat voor "stuur" waa de machinist aan draait in die ddar? In andere treinen heb ik nog niet zo'n dergelijk object gezien. | ||
James1988 | vrijdag 5 januari 2024 @ 19:01 | |
Dat heet een tractiestuur of tractiewiel, en is een manier voor het bedienen van een krachtvoertuig. De machinist bepaalt hiermee hoeveel vermogen het krachtvoertuig levert. Het is een oudere ontwerpstijl, naar mijn weten een Frans ontwerp. Wat wel past bij de locs, die ook van Franse makelij zijn. [ Bericht 18% gewijzigd door James1988 op 05-01-2024 19:12:35 ] | ||
Duvel | vrijdag 5 januari 2024 @ 19:48 | |
't Is eigenlijk de opvolger van het ouderwetse tractiewiel waarmee je de wals in een weerstandsloc bediende. Daar schakelde je met iedere klik een weerstandstrap af, tot je in de eindstand kwam en de veldverzwakkingskruk kon bedienen, waarna je doorging met opschakelen in de volgende motorgroepering. | ||
Claude_Viole | vrijdag 5 januari 2024 @ 23:20 | |
Wel opmerkelijk dat het tractiewiel bij de modernisering naar DDZ niet verdwenen is. Ik dacht dat ze wel die plannen eerst hadden, toch? | ||
Duvel | zaterdag 6 januari 2024 @ 00:01 | |
Volgens mij alleen bij de plannen om de BDs naar ETCS om te bouwen. Bij DDZ heb ik daar niet eerder van gehoord. Het werkt ook prima, dat wiel. | ||
Peterselieman | zondag 7 januari 2024 @ 11:01 | |
De eerste teststam met Talgorijtuigen voor de Deense spoorwegen is in Denemarken gearriveerd. De bedoeling is om de stammen eind dit jaar in dienst te nemen in een sandwich met Vectrons. In 2026/2027 zullen er stuurrijtuigen volgen. | ||
derLudolf | zondag 7 januari 2024 @ 14:54 | |
Is rangeren zoveel duurder dan steeds een dure nieuwe loc als ballast mee te slepen? Een 111/112/143 nabij Altona stationeren om het hele zwikkie ergens heen te slepen en loc laten omlopen is geen optie? | ||
Peterselieman | zondag 7 januari 2024 @ 15:21 | |
Wat jij zegt gebeurt nu al met een Vectron die klaar staat om aan te haken op de opstelsporen ten zuiden van Hbf | ||
Peterselieman | zondag 7 januari 2024 @ 17:14 | |
Interessante keuze om bij de nieuwste metro voor Londen te kiezen voor een concept met 9 bakken, waarbij 4 bakken geen bogeys hebben om ruimte te creëren om apparatuur onder de bakken kwijt te kunnen. | ||
marcb1974 | zondag 7 januari 2024 @ 19:19 | |
Gaan we weer: Van komende woensdag tm vrijdag rijden ze weer niet in Duitsland. https://www.bild.de/polit(...)n-86668624.bild.html | ||
Peterselieman | zondag 7 januari 2024 @ 22:17 | |
Interessante omloop morgen met 3x FLIRT:
| ||
b2py | maandag 8 januari 2024 @ 05:18 | |
Nou | ||
Kentekenplaat | maandag 8 januari 2024 @ 10:40 | |
Daar zou ik als passagier niet perse blij van worden. ![]() | ||
Maegrim | maandag 8 januari 2024 @ 11:00 | |
ik als forumlezer ook niet ![]() | ||
Duvel | maandag 8 januari 2024 @ 11:36 | |
Als machinist wel, lekker doorrijden op de tempomat. | ||
Peterselieman | maandag 8 januari 2024 @ 22:53 | |
Het is een stuk beter dan het SNG Maar helaas ging het feest niet door dankzij een dubbele spoorstaafbreuk bij Vught | ||
Pino112 | dinsdag 9 januari 2024 @ 09:53 | |
Gaat weer lekker in het Noorden. Is de Lelylijn er al? | ||
Peterselieman | dinsdag 9 januari 2024 @ 19:11 | |
De NS-lijnen boven Zwolle liggen wel heel vaak plat ... | ||
derLudolf | dinsdag 9 januari 2024 @ 21:24 | |
https://www.snalltaget.se/en/thealps Meer dan 10 uur onderweg van Hamburg naar München, dat lijkt me wel erg lang... | ||
derLudolf | dinsdag 9 januari 2024 @ 21:34 | |
Met een interrail kaart mag ik alleen Nederland in en uit, als iemand woonachtig in NL. Maar moet ik in NL starten? | ||
Janneke141 | dinsdag 9 januari 2024 @ 21:39 | |
Kunnen ze dat controleren? Of wil je halverwege je in het buitenland gestarte interrailtrip een keer Nederland in-en-weer-uit? | ||
derLudolf | dinsdag 9 januari 2024 @ 21:57 | |
Nee, ik wil m'n trip gewoon daar beginnen, in principe zal ik helemaal niet in NL komen. | ||
Janneke141 | dinsdag 9 januari 2024 @ 22:01 | |
Nou, dan is mijn antwoord 'dat kunnen ze nooit controleren'. Geen conducteur waar in Europa zal kunnen nagaan of jij wel netjes in Arnhem of Eijsden de grens bent overgestoken - als hij het zich al afvraagt. | ||
James1988 | dinsdag 9 januari 2024 @ 22:14 | |
Dat maakt echt helemaal niet uit. Je krijgt van Interrail één rit uit en één rit terug naar het land waar je woont gratis, maar je bent niet verplicht om dat te gebruiken. | ||
Pino112 | woensdag 10 januari 2024 @ 10:22 | |
![]() Defect spoor Zwolle Meppel – Groningen Zwolle Meppel – LeeuwardenUpdate 09:44 Gevolg Tussen Zwolle en Meppel rijden er minder treinen door een defect spoor. Verwachte duur Dit duurt de rest van de dag. | ||
tripel7 | woensdag 10 januari 2024 @ 15:41 | |
Tijdje terug hadden ze drie in 24h gepresteerd... Maar volgens de minister is het betrouwbaar genoeg, en hoeft er echt niet geïnvesteerd te worden in betere infrastructuur | ||
Peterselieman | woensdag 10 januari 2024 @ 18:48 | |
Je wenst die minister 3x een kapotte auto op één dag toe | ||
Pino112 | donderdag 11 januari 2024 @ 19:05 | |
Zwolle ligt/lag er weer uit. Dit keer door politie-inzet, iets met een vuurwapen. Gaat lekker. | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 20:26 | |
Ja, kut. ![]() | ||
Duvel | donderdag 11 januari 2024 @ 20:38 | |
Ben je je pipa kwijt nu? | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 20:41 | |
Nee joh Zwolle niet eens gehaald. Was glad weet je. Fles + glad = ?? | ||
Duvel | donderdag 11 januari 2024 @ 20:43 | |
Vieze boekjes kopen bij de Bruna en die bezorgen in het ziekenhuis. | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 20:44 | |
Never forget ![]() | ||
Duvel | donderdag 11 januari 2024 @ 20:45 | |
Hoe lang is dat inmiddels geleden? | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 20:51 | |
30 december 2009. Je foto doet het niet meer ![]() Maar volgens mij was het deze ongeveer
| ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 20:59 | |
6 to 8 weken revalideren ja ![]() Laatste controle was uiteindelijk in mei 2012, 2 en een half JAAR later ![]() ![]() | ||
spectrumanalyser | donderdag 11 januari 2024 @ 21:20 | |
Die man die met het vuurwapen op zak in de trein zat, werd door de politie door de overvolle stationshal naar het politiebureau begeleid. https://www.destentor.nl/(...)n-in-trein~acf79487/ | ||
spectrumanalyser | donderdag 11 januari 2024 @ 21:24 | |
vanmorgen zat ik in het achterste treinstel van een SLT stoptrein naar Haarlem. Het leek alsof het achterste treinstel geen tractie gaf. De verlichting en luchtinstallatie waren uit. Tot voorbij uitgeest opeens de verlichting aan ging en de luchtcirculatie begon. Ook was toen pas motorgeluid hoorbaar. Alsof de SLT last had van de lage temperatuur ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 21:30 | |
Was dan waarschijnlijk ook echt zo. Nog een wonder dat de deuren sowieso open gingen dan. | ||
Peterselieman | donderdag 11 januari 2024 @ 21:30 | |
Gelukkig voor de passagiers waren er geen grote rookwolken bij de koude start te zien. In Frankrijk deden ze dat anders | ||
Janneke141 | donderdag 11 januari 2024 @ 21:39 | |
Stoomtractie ![]() | ||
Duvel | donderdag 11 januari 2024 @ 21:47 | |
De host is ermee genokt, maar die foto moet ik nog wel ergens hebben. Edit:
| ||
Duvel | donderdag 11 januari 2024 @ 21:52 | |
Je lag ook wel echt goed in puin. | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 21:53 | |
Ach ja niemand wordt honderd met een perfect lijf ![]() | ||
James1988 | donderdag 11 januari 2024 @ 21:55 | |
Wacht, was dat in 2009? Ik herinner me dat nog. Damn. | ||
Duvel | donderdag 11 januari 2024 @ 21:55 | |
Kijk, eindelijk iemand die z'n rug recht houdt. | ||
Duvel | donderdag 11 januari 2024 @ 21:56 | |
Hallo, zo jong ben je nou ook weer niet. | ||
James1988 | donderdag 11 januari 2024 @ 21:56 | |
Niet meer nee ![]() Meer zoiets als "zo lang geleden voelt dat niet" | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 21:56 | |
Whehehe ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 21:57 | |
Nee toen was ik ook al ouder dan jij nu ![]() | ||
Duvel | donderdag 11 januari 2024 @ 22:00 | |
Sorry, moest lachen. | ||
Peterselieman | donderdag 11 januari 2024 @ 22:02 | |
pff, echt lang geleden al weer ... | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 22:15 | |
Nou eerlijk gezegd ![]()
| ||
Pino112 | donderdag 11 januari 2024 @ 22:15 | |
Paar jaar geleden toch ook nog in een bus oid onderuit gegaan toch? | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 22:16 | |
dat was dit ja. Paar = veertien. | ||
Peterselieman | donderdag 11 januari 2024 @ 22:21 | |
ja, met de bus wil ik voorlopig even niet meer. Trein vervangend vervoer werd het nemen van zoveel mogelijk toeristische routes ![]() Daarom zaterdag maar de baan op ipv zondag | ||
derLudolf | donderdag 11 januari 2024 @ 22:21 | |
Ik ben pas sinds 2013 hier dus ik denk dat ik die travelsnack heb gemist ![]() | ||
Pino112 | donderdag 11 januari 2024 @ 22:21 | |
![]() | ||
marcb1974 | donderdag 11 januari 2024 @ 22:33 | |
nee joh, dat is nog niet zo lang terug ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 22:43 | |
Oh okee. | ||
marcb1974 | donderdag 11 januari 2024 @ 22:50 | |
Dat kan heul niet, dat gaat de tijd veels te hard ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 11 januari 2024 @ 22:50 | |
ja dat sowieso ja | ||
Dr_Flash | zaterdag 13 januari 2024 @ 16:53 | |
Zo, weer eens een treinige travelsnack ![]() Dr_Flash in TRV / Fles' Travelsnacks #8 | ||
b2py | zondag 14 januari 2024 @ 01:27 | |
Leuk! | ||
derLudolf | zondag 14 januari 2024 @ 08:07 | |
Over smerige treinen gesproken, ik las in een reactie op YT dat oxaalzuur niet meer toegestaan is om treinen te reinigen? Ik kan er verder niets over vinden. | ||
Maegrim | zondag 14 januari 2024 @ 08:14 | |
zal het bij ons eens melden ![]() | ||
derLudolf | zondag 14 januari 2024 @ 08:19 | |
![]() Het staat er alsof ik het geloofde, maar het leek mij ook sterk, dan was er wel iets meer over te vinden geweest. | ||
Mambo_No5 | zondag 14 januari 2024 @ 11:36 | |
Zal wellicht per machine verschillen, 't exemplaar bij ons op de CTW lijkt hooguit de mouw van de dichtstbijzijnde monteur te gebruiken icm diens ademvocht om de trein "schoon" te krijgen ![]() | ||
MTL | zondag 14 januari 2024 @ 11:40 | |
Dat is in ieder geval meer dan de machine op Rotterdam, die inmiddels al een aantal jaar ter ziele is en eigenlijk in 2009 al vervangen had moeten worden. | ||
derLudolf | zondag 14 januari 2024 @ 13:41 | |
Terwijl NS het in de media enkel aan een tekort aan machinisten lijkt te wijten. | ||
Peterselieman | zondag 14 januari 2024 @ 13:53 | |
Kunnen ze dan die wasstraten niet op andere locaties neerzetten? Ik ben verbaasd dat er bijvoorbeeld geen NS wasstraat is in/nabij Groningen. Zou in principe een perfecte plek ervoor zijn | ||
derLudolf | zondag 14 januari 2024 @ 14:21 | |
Zo, eindelijk maar eens begonnen met het plannen van de terugreis vanuit Ljubljana. De terugreis is het belangrijkste immers. EC212 Ljubljana-Villach IC793 Villach Salzburg EC216 Salzburg-München ICE782 München-Hannover Zo veel mogelijk getrokken treinen en een ICE1 - waar ik ook nog niet heb ingezeten. Hotel in Hannover en dan de volgende dag rustig nach Hause. Nu eens bedenken wat ik de rest van de tijd wil doen. 22 maart moet ik in Ljubljana zijn, de 16e of 17e vertrek ik. Denk dat ik wat vrienden in Boedapest op ga zoeken. Verder wil ik ergens nog wat sneeuw op gaan zoeken. Misschien ook nog via Slowakije, want daar ben ik ook nog nooit geweest. [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 14-01-2024 15:31:30 ] | ||
Kentekenplaat | zondag 14 januari 2024 @ 17:25 | |
Ik vind het bizar dat treinen niet meer schoon gemaakt worden na de rit. Alles is helemaal dicht gepland. Trein komt aan en gaat gelijk weer terug. Vroeger ging er eerst een roedel schoonmakers door de trein om de prullenbakken te legen en de plee schoon te maken. Dat zie ik nu eigenlijk nooit meer. | ||
marcb1974 | zondag 14 januari 2024 @ 21:33 | |
Zo heel nu en dan zie ik er in Eindhoven (Eindhoven - Den Haag) een paar rondlopen. | ||
stavromulabeta | zondag 14 januari 2024 @ 22:01 | |
Ik heb regelmatig vanaf Utrecht een van de eerste intercities richting Rotterdam. Die komt dan vers vanaf het opstelterrein. Inclusief de bierblikjes en half opgegeten döner (en erger) van de vorige avond. Zit je daar met je laptop en thermoskan koffie. | ||
Maegrim | maandag 15 januari 2024 @ 09:41 | |
als de schoonmaak tijd heeft voor die trein ligt er geen statiegeld meer in ![]() | ||
Adrie072 | maandag 15 januari 2024 @ 14:46 | |
Flopshow, topshow? | ||
ReisT | maandag 15 januari 2024 @ 15:30 | |
Niet interessant voor Nederland, we hebben hier geen Bahnstromnetz (dat heb je alleen in landen die een afwijkende frequentie gebruiken voor bovenleiding) | ||
spectrumanalyser | maandag 15 januari 2024 @ 18:10 | |
holy sh*t wat zaten er zojuist veel mensen met ongeldig kaartje in de trein. conductrice was coulant door een reiziger de optie te geven een kaartje plus boete te kopen, of nu uit te stappen. de reiziger koos dat laatste. en neem vast de volgende trein weer met ongeldig kaartje. | ||
dennistd | donderdag 18 januari 2024 @ 19:19 | |
Bij de NVBS is nu een presentatie (online te volgen) van ProRail over capaciteitsmanagement (lees:wisselsaneringen) https://www.twitch.tv/nvbsspoor | ||
derLudolf | donderdag 18 januari 2024 @ 19:38 | |
Ik was nog even aan het puzzelen met m'n Interrail. De Transalpin had ik al gereserveerd, wat ik daarna zou doen stond nog niet vast. Uiteindelijk wou ik door naar Budapest, dus ik dacht dat het logisch was om na aankomst in Graz door te gaan naar Wien. De volgende dag dan naar Budapest. Tot ik deze ontdekte, de IC311, Ljubljana-Boedapest. Vanaf Graz tot Szentgotthárd zorgt een Hercules voor de tractie. Maar even hotel boeken in Graz ![]() ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 18 januari 2024 @ 19:53 | |
Leuk, maar dat betekent ook dat de infra die er is goed moet werken en dat het materieel dat er rijdt bijna niet meer stuk mag gaan Anders staat de reiziger in de kou | ||
derLudolf | donderdag 18 januari 2024 @ 19:58 | |
Die zijn geen klant van ProRail ![]() Hij loopt Duits remmen mooi aan te raden ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 18 januari 2024 @ 20:18 | |
Dat Duits remmen moet op meer plekken mogelijk worden ja. Het goed inrichten van de sporenlayout rond stations moet er wel aan kunnen bijdragen. Maar dat er bijvoorbeeld gigantisch lange stukken zonder goede kruiswissels zijn is dan weer niet handig, net als viersporigheid waarbij je bij een verstoring eigenlijk niet een 80% dienstregeling kunt rijden vanwege het ontbreken van wissels. | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 19 januari 2024 @ 20:40 | |
Zo heel hip is Duits remmen nou ook weer niet. Daar waar er echt de vrijheid is om een remming vrij in te zetten wordt dit door veel machinisten gedaan in wat snellere situaties. De combinatie van remwegen die bij goederentreinen horen, bij het binnenrijden op een rode pit afrijden en nog wat beperkingen van de ATB maken dat het veelal niet zo pittig gaat. Hier kan ERTMS veel bij gaan helpen en tegelijkertijd zijn er best plekken waar het uitrijsein best wel veilig kan staan maar het niet staat. | ||
Dr_Flash | zaterdag 20 januari 2024 @ 10:16 | |
Is Duits remmen niet ook gewoon ontzettend slecht voor het materieel dan? ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 20 januari 2024 @ 11:27 | |
Iedereen doet alsof dat een volremming is maar uiteindelijk is met de helft tot driekwart van het remvermogen in een keer naar je halteerpositie een betere omschrijving van wat er gebeurt. Dan doet de ED-rem nog altijd heel veel werk. | ||
Duvel | zaterdag 20 januari 2024 @ 12:14 | |
Dat "Duits remmen" is stand 4 of 5 of zo? Daarin heb je vaak minimaal de luchtrem nodig. En vergis je niet, een remming in stand 5 is al behoorlijk oncomfortabel, stand 7 is de max geloof ik. | ||
MTL | zaterdag 20 januari 2024 @ 12:20 | |
Dat is alleen bij een standenremkraan, en ook daar zijn verschillende types van. Niet iedere standenremkraan heeft 7 remstanden. De moderne treinen hebben een traploze besturing van het remvermogen en remmen ook bij een volremming vrijwel exclusief op de ED-rem tot vrijwel stilstand. Hooguit als de ED-remming nog wordt opgebouwd of er om wat voor reden dan ook te weinig ED-remvermogen is, wordt de EP-rem erbij gehaald, maar dan ook alleen als aanvulling. Hoe oncomfortabel een remming is hangt ook heel erg af van hoe de remming opgebouwd wordt. | ||
Duvel | zaterdag 20 januari 2024 @ 15:40 | |
Of de ED-rem voldoende remvermogen heeft is ook snelheidsafhankelijk. | ||
MTL | zaterdag 20 januari 2024 @ 16:54 | |
Op ouder materieel wellicht, maar met moderne treinen ben ik nog geen situatie tegengekomen waarbij op specifieke snelheden onvoldoende remvermogen gegenereerd kon worden. | ||
Duvel | zaterdag 20 januari 2024 @ 17:41 | |
Harder remmen! Even nagerekend... ik verwacht dat je met een NS Flirt IV boven de ~120 km/h geen 0,5 m/s2 remvertraging meer kunt halen op alleen de ED-rem. [ Bericht 44% gewijzigd door Duvel op 20-01-2024 18:14:49 ] | ||
MTL | zaterdag 20 januari 2024 @ 18:43 | |
Vertel dat maar tegen de collega's die steen en been klagen dat de FLIRT juist altijd ED remt, ook op de momenten (bijvoorbeeld bij gladheid) dat je liever de EP-rem erbij hebt. Ik heb zelf dan net weer geen bekendheid op de FLIRT, dus geen eigen ervaring erop, maar vergis je niet, het vermogen van de ED-rem is over het algemeen een veelvoud van het opgegeven tractievermogen. [ Bericht 20% gewijzigd door MTL op 20-01-2024 18:56:58 ] | ||
Duvel | zaterdag 20 januari 2024 @ 19:07 | |
Bij FLIRT wel omdat ie begrenst is. Als je licht remt, zal de trein als eerste de ED-rem kiezen omdat die de minste slijtage oplevert en bijdraagt aan een lager energiegebruik. Het vervelende is dat ze bij de NSR FLIRT de aparte remhendel hebben weggehaald, bij de tweetjes van Arriva en RNet zit die er nog wel in. | ||
MTL | zaterdag 20 januari 2024 @ 19:11 | |
Tja, dat is dan FLIRT specifiek, dat kan. Maar bijvoorbeeld de ICNG remt rustig ED van 200 naar 0, ook als je zo ongeveer een volremming uitvoert. | ||
Duvel | zaterdag 20 januari 2024 @ 19:16 | |
Vanuit de berekening kan ik dat wel deels verklaren. Weet je zeker dat ie zelfs bij 200 km/h niet aan remblending doet? | ||
MTL | zaterdag 20 januari 2024 @ 19:41 | |
Jep. Juist op hoge snelheden wil je niet dat de EP-rem gebruikt wordt. | ||
derLudolf | zaterdag 20 januari 2024 @ 22:48 | |
Ik had post vandaag. Echt zin in, hopen dat die Duitsers niet gaan staken.![]() | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 20 januari 2024 @ 23:09 | |
Veel plezier! | ||
derLudolf | zaterdag 20 januari 2024 @ 23:50 | |
Danku. Heb het inmiddels zo gepland dat het bijna alleen treinen met locomotieven zijn. Dat Interrail ook geldig is voor de bus is een aangename verrassing, eens kijken of deze ook geldig is voor het traject Ljubljana-Idrija | ||
DeaDLocK2K | zondag 21 januari 2024 @ 15:13 | |
Ja mannen houden van getrokken worden. | ||
Dr_Flash | zondag 21 januari 2024 @ 20:45 | |
Ga je nogeens mee met onze nieuwjaarsronde? ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 21 januari 2024 @ 21:20 | |
Misschien ooit. Ik ga aankomende vrijdag naar Bangalore twee weekjes. Vet naar. | ||
DeaDLocK2K | zondag 21 januari 2024 @ 21:26 | |
k zit net het rondje te kijken, wat een leuke dit keer. Das alleen vlak voor de volgende conferentie. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 21 januari 2024 @ 22:00 | |
Hallo! Ik heb even jullie expertise nodig. We zitten te kijken naar een weekje Praag en gaan natuurlijk niet vliegen. Volgens de site van NS International rijdt GreenCityTrip nachttreinen naar Praag, maar op de site van GreenCityTrip kun je niks boeken. Wel pochen ze met een samenwerking met TUI, maar op de site van TUI kun je alleen vliegreizen naar Praag boeken. Rijdt de nachttrein nog en waar is hij nu te boeken? | ||
ReisT | zondag 21 januari 2024 @ 22:29 | |
Die nachttrein wordt momenteel gebruikt als TUI Ski Express naar Oostenrijk. Of die trein na de winter weer naar Praag gaat rijden is nog niet bekend (het kan ook zomaar weer een andere bestemming worden). Je kan ook eens kijken naar de concurrent EuropeanSleeper die gaat vanaf 25 maart naar Praag rijden. | ||
Dr_Flash | zondag 21 januari 2024 @ 22:32 | |
That;s no ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 21 januari 2024 @ 22:33 | |
Dr_Flash in TRV / Fles' Travelsnacks #8 | ||
ziggyziggyziggy | zondag 21 januari 2024 @ 23:05 | |
Check, duidelijk verhaal. Na de heerlijke NightJets van vorig jaar sla ik deze dus wel even over. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 21 januari 2024 @ 23:06 | |
European Sleeper, die kende ik nog niet, thanks! Helaas wel bijzonder aan de prijs. | ||
Maegrim | zondag 21 januari 2024 @ 23:52 | |
train charter heeft ruim een halve kilometer aan ex ICd rijtuigen op de Watergraafsmeer staan dus misschien kan je binnenkort daarin mee ![]() | ||
b2py | maandag 22 januari 2024 @ 08:01 | |
Weer stakingen bij DB zie ik op Twitter… | ||
ziggyziggyziggy | maandag 22 januari 2024 @ 08:31 | |
Even zien of mijn loc het nog doet. ![]() | ||
marcb1974 | maandag 22 januari 2024 @ 10:29 | |
![]() ![]() ![]() Die GDL maar eens gaan behandelen als terroristen en afvoeren.
| ||
derLudolf | maandag 22 januari 2024 @ 12:46 | |
Als een loc lang heeft stilgestaan en geen lucht meer heeft, hoe krijg je de pantograaf dan eigenlijk omhoog? | ||
MTL | maandag 22 januari 2024 @ 12:59 | |
We hebben altijd een paar blauwe pilletjes mee. Maar zonder gekheid, verschilt per trein. De meeste moderne treinen hebben een hulpcompressor die op batterijspanning werkt, dus zolang je voldoende batterijspanning hebt is het geen probleem. | ||
Janneke141 | maandag 22 januari 2024 @ 19:16 | |
Seinstoring bij Abcoude en half Nederland kan niet meer met de trein. Dat is toch echt niet te verkopen.(NOS) [ Bericht 75% gewijzigd door Janneke141 op 22-01-2024 19:21:56 ] | ||
Quyxz_ | maandag 22 januari 2024 @ 20:19 | |
Echt klote. Ik zou komend weekend met trein op wintersport. Ga voortaan wel met vliegtuig, tegen mijn principes in. ![]() | ||
PluggieOD | maandag 22 januari 2024 @ 20:28 | |
Hoe is het eigenlijk met die diesel-electrische (?) lok afgelopen waar toen een crowdfund actie voor was? (Amerikaans ding naar Nederland gehaald paar jaar geleden, Zeeland meen ik) | ||
Janneke141 | maandag 22 januari 2024 @ 20:32 | |
Volgens wiki pedia hebben we er twee: Maar ik heb er niks van gehoord dat die Zeeuwse ooit zelfstandig gereden zou hebben. | ||
PluggieOD | maandag 22 januari 2024 @ 20:37 | |
Die 1e bedoelde ik idd. Nooit meer wat van gehoord. Heb nog een stukje ervan betaald. | ||
Janneke141 | maandag 22 januari 2024 @ 20:42 | |
Die dingen waren trouwens tijdens de actieve dienst al niet rijvaardig te houden, dus het lijkt me een mirakel als de SGB dat ding blijvend aan de gang krijgt. | ||
spectrumanalyser | maandag 22 januari 2024 @ 21:27 | |
Over crowdfunding gesproken; Er kwam een link voorbij voor het inzamelen van geld voor ICM0 stel met nummer 4004. Daar was een website voor die inmiddels alweer offline is. https://web.archive.org/w(...)g4004icmkoploper.nl/ Het stel is vermoedelijk jaren terug al gesloopt. Toen de politiciacademie in Ossendrecht een aantal DDAR rijtuigen kreeg, werd het ICM0 stel daar weggehaald. | ||
b2py | maandag 22 januari 2024 @ 23:28 | |
Nepprincipes dus | ||
dennistd | dinsdag 23 januari 2024 @ 04:08 | |
Volgens mij heeft een koperdief zich daar op uitgeleefd een paar jaar terug.... | ||
derLudolf | dinsdag 23 januari 2024 @ 05:51 | |
Als in een maand tijd tot twee keer toe een tamelijk essentieel land voor veel internationale bestemmingen de boel plat legt, heeft het niet (alleen) met je eigen ruggengraat te maken. | ||
b2py | dinsdag 23 januari 2024 @ 08:16 | |
Heb je nou principes of niet? | ||
Quyxz_ | dinsdag 23 januari 2024 @ 18:55 | |
Nu de eerste boosheid voorbij is ben ik winterbanden aan het regelen. ![]() | ||
Tele6 | dinsdag 23 januari 2024 @ 19:19 | |
Kan ik ergens zien waar de stoomtreinen rijden? Ik hoorde net 'n fluit, en ik weet dat sinds half december een stoomlocomotief gerangeerd staat op Nijmegen die denk ik ooit terug zal moeten naar Apeldoorn of zo. Ik woon wel ergens tussen Nijmegen en Apeldoorn, maar niet dicht genoeg bij het spoor dat ik kon zien wat er langskwam ![]() Ik zag wel dat je kunt opzoeken waar de normale treinen rijden, maar de stoomtrein stond er niet tussen. Of er floot iets anders natuurlijk. Ik ga morgen wel even kijken of die stoomlocomotief er nog staat. | ||
derLudolf | dinsdag 23 januari 2024 @ 20:38 | |
Voor zo'n overbrenging zullen ze waarschijnlijk een dieselloc pakken, een stoomloc start je niet even, daar duurt uren. Ik dacht dat ze bij de Star om 4 uur 's nachts beginnen als ze 's ochtends willen rijden. | ||
Tele6 | dinsdag 23 januari 2024 @ 20:41 | |
Hè wat saai ![]() Verbaast me wel dat hij nog steeds op Nijmegen gerangeerd staat dan, als het zo makkelijk is om 'm met een dieselloc weg te trekken. | ||
derLudolf | dinsdag 23 januari 2024 @ 20:48 | |
Misschien is er iets aan de hand, vastgelopen lager bijvoorbeeld. | ||
derLudolf | dinsdag 23 januari 2024 @ 20:52 | |
Er staat niets bij "opvallende dingen" op somda https://www.somda.nl/forum/26791/Opvallende-dingen-22-januari/ | ||
Duvel | dinsdag 23 januari 2024 @ 22:04 | |
Hij is kapot, er is inderdaad een lager defect. Hierdoor is per spoor vervoeren erg lastig geworden. | ||
b2py | woensdag 24 januari 2024 @ 08:08 | |
Snijbrander er in of? | ||
Pino112 | woensdag 24 januari 2024 @ 15:48 | |
https://nos.nl/artikel/25(...)de-zomer-gewoon-door Jeetje een keer iets positiefs te melden. | ||
Janneke141 | woensdag 24 januari 2024 @ 18:37 | |
Dat is maar hoe je het bekijkt, deze reisoptie met overstap was er al lang ook zonder deze fantastische 'oplossing' alleen heeft het nu een ander etiketje. De directe verbinding van Amsterdam naar Londen wordt langdurig onderbroken vanwege wat paarse krokodillen, en daar verandert dit plan niks aan. | ||
spectrumanalyser | woensdag 24 januari 2024 @ 19:37 | |
Live stoomtreinen volgen op een kaart is helaas niet mogelijk. Alleen de reizigerstreinen van NS zijn te volgen via een publieke API. Websites zoals www.treinposities.nl en spoorkaart.mwnn.nl maken gebruik van die API. Wel is men bezig met een dienstregeling van de Veluwsche stoomtrein maatschappij (VSM). Zodra dat bekend is dan kan je kijken op https://stoomtrein.org/dienstregeling/ | ||
Dr_Flash | woensdag 24 januari 2024 @ 19:57 | |
toch bijzonder. Dus als je aan de late kant bent met boeken kan het zijn dat je in Rotterdam woont, en naar Amsterdam gestuurd wordt omdat de paspoortkooi vol is, om uiterst comfortabel de Eurostar naar Rotterdam te nemen, waar je nota bene nog stopt ook, voordat je 3 uur later alsnog naar London door kunt rijden. | ||
Adrie072 | woensdag 24 januari 2024 @ 20:10 | |
Metro hoe dan? En die NET NIEUWE kapotte bovenleiding? | ||
James1988 | woensdag 24 januari 2024 @ 20:30 | |
De bovenleiding te Schiphol wordt inderdaad vernieuwd, maar dat betekent niet dat het vervolgens meteen tegen alles bestand is. Een trein met een stroomafnemer in slechte staat kan het nog altijd slopen. Sporen 4-6 zijn buiten dienst i.v.m. werkzaamheden, als er dan iets fout gaat in de andere tunnel is het einde verhaal. | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2024 @ 20:43 | |
Waterstoftreinen in Groningen? Die komen er voorlopig niet https://www.rtvnoord.nl/n(...)groningen-is-mislukt | ||
James1988 | woensdag 24 januari 2024 @ 21:26 | |
Gloednieuwe treinen willen met brandstof die nog nooit in Nederland is gebruikt en dan slechts om 4 stellen vragen. ![]() | ||
derLudolf | woensdag 24 januari 2024 @ 21:39 | |
Er rijdt nu euro 3 spul rond, stap naar euro 6 zal al veel schelen. | ||
Peterselieman | woensdag 24 januari 2024 @ 21:51 | |
Je hebt nu de standaard voor wegvoertuigen. Motoren voor niet wegvoertuigen hebben andere standaarden. De Noordelijke GTW's hebben Euro III-motoren. Die in de Achterhoek Euro IIIb. Jij doelt op Euro V-motoren https://dieselnet.com/standards/eu/nonroad.php | ||
dennistd | woensdag 24 januari 2024 @ 23:30 | |
Het lijkt erop dat de GreenCityTrip er mee stopt:Overigens slechte ontwikkelingen qua tarieven vind ik: https://www.change.inc/mo(...)t-spoor-worden-40742 | ||
b2py | donderdag 25 januari 2024 @ 02:52 | |
Beetje zelfde als in het vliegtuig dus | ||
Ireyon | donderdag 25 januari 2024 @ 07:28 | |
Snap niet waarom het traject niet “gewoon” geëlektrificeerd wordt ipv zoveel moeite in dit soort non-oplossingen te steken. | ||
Mr_Klaasje | donderdag 25 januari 2024 @ 07:58 | |
Omdat het een net is wat best wel lang is bij elkaar en de investeringskosten per kilometer in 2017 al twee keer zo hoog lagen dan Zwolle-Wierden. Dat komt door de netcongestie. Nu kan je dat ook oplossen door voor bovenleiding te gaan waar je minder voedingspunten voor nodig hebt. 25 kV bijvoorbeeld. Dan heb je alleen voor de knopen bicourant materieel nodig. Dat is goedkoper dan dieseltreinen. | ||
derLudolf | donderdag 25 januari 2024 @ 08:10 | |
Het voordeel van de trein vind ik dat je net zo veel kunt meenemen als je wilt. Trein is vaak al niet goedkoper en heeft door het beduidend langzamer zijn best een groot nadeel. De trein hoeft echt niet on-aantrekkelijker gemaakt te worden. | ||
DeaDLocK2K | donderdag 25 januari 2024 @ 09:18 | |
Je bedoelt dat anderen hun rug recht houden en veel ruggengraat tonen en dat jij daardoor instort? | ||
James1988 | donderdag 25 januari 2024 @ 09:49 | |
Het Ouigo-model dus, en het werkt. Ouigo bestaat inmiddels bijna 11 jaar en heeft meer dan 110 miljoen reizigers vervoerd, het voorziet dus in een behoefte. Wat ik wel erg jammer vind is dat al die treinen hun eigen tariefsystemen hebben en dat er van dingen zoals Interrail maar weinig terecht komt (m.u.v. European Sleeper, die IR wel accepteren!). | ||
derLudolf | donderdag 25 januari 2024 @ 10:32 | |
¤57 voor een reservering Zürich-Parijs. Geen idee wat Amsterdam-Parijs kost, maar vast meer dan ¤3 per trein bij ÖBB. Mochten er stakingen zijn, ga ik wel vliegen. Dan maar geen ruggengraat. Of wel, want ik heb de afspraak 22maart rond 17u in Slovenië te zijn en die afspraak kom ik na. | ||
Dr_Flash | donderdag 25 januari 2024 @ 10:52 | |
Misschien iemand met plannen in Schotland op korte termijn? Kreeg net een mailtje van ze: Dan witte dè | ||
James1988 | donderdag 25 januari 2024 @ 11:05 | |
"safety critical engineering works", waarom zetten ze er dan niet meteen bij wat Network Rail gaat doen? Vital rockfall prevention works for Edinburgh-Glasgow line | ||
ReisT | donderdag 25 januari 2024 @ 11:27 | |
Het is eufemistisch om dat een reservering te noemen. Eigenlijk moet je gewoon een ticket boeken maar mag je dat voor een speciaal IR-tarief doen (als dat nog niet uitverkocht is). Bij Eurostar betaal je iets van ¤30 voor een 'reservering'. | ||
marcb1974 | donderdag 25 januari 2024 @ 19:22 | |
Hoe lang ligt die HSL er nou al? https://www.nu.nl/binnenl(...)t-overal-veilig.html | ||
Maegrim | donderdag 25 januari 2024 @ 19:40 | |
er is alleen nog budget om em te hernoemen naar LSL helaas | ||
ACT-F | donderdag 25 januari 2024 @ 20:31 | |
Knap lang voor een ontwerpsnelheid van 300 km/u. Ik had de alarmsignalen voor hoge onderhoudskosten eerder verwacht. Voor zulke korte deeltrajecten slaat die snelheid helemaal nergens op. Ik had liever de Bos-variant gezien met een standaard ontwerpsnelheid van 200 km/u. https://www.eerstekamer.n(...)motie_baarda_cda_c_s | ||
James1988 | vrijdag 26 januari 2024 @ 17:20 | |
Een video van DSB's nieuwe Talgo-rijtuigen: | ||
ReisT | zaterdag 27 januari 2024 @ 09:37 | |
Ik vind het interieur vooral erg ICE-achtig ogen. Wat niet zo gek is als het is gebaseerd op de rijtuigen die DB heeft besteld. Op zich niks mis mee maar wel een beetje saai. | ||
James1988 | zaterdag 27 januari 2024 @ 14:15 | |
Vandaag in Engeland: | ||
Dr_Flash | zaterdag 27 januari 2024 @ 14:24 | |
Engelsen die "which" en "with" niet uit elkaar kunnen houden. IQ van een paardendrol. | ||
Duvel | zaterdag 27 januari 2024 @ 14:47 | |
Mooie beelden toch? Gaan ze museummat inzetten in de reguliere dient? | ||
James1988 | zaterdag 27 januari 2024 @ 15:24 | |
Autocorrect uit de bocht waarschijnlijk. ![]() | ||
James1988 | zaterdag 27 januari 2024 @ 15:27 | |
Naar mijn weten is het niet de bedoeling dat deze unit weer in de reguliere reizigersdienst komt, maar ze zijn wel druk bezig om deze uiteindelijk weer op eigen kracht over het hele 3e rail-netwerk te kunnen laten rijden. Wat er nog moet gebeuren (en waar geld voor nodig is): - Installeren van GSM-R - Installeren van data recorders - Aanpassing van de koppelingen - Aanpassing aan het toilet zodat deze niet meer op de baan dumpt - Installatie van centrale deurvergrendeling https://www.setg.org.uk/4(...)-fundraising-appeal/ [ Bericht 13% gewijzigd door James1988 op 27-01-2024 15:41:46 ] | ||
dennistd | zaterdag 27 januari 2024 @ 15:51 | |
Staking bij DB voortijdig wordt beëindigd: https://bahnblogstelle.co(...)ahn-endet-vorzeitig/ (maandag 2:00 ipv 's avonds) | ||
Duvel | zaterdag 27 januari 2024 @ 15:58 | |
Centrale deurvergrendeling haalt toch wel een deel van de charme weg. | ||
Peterselieman | zaterdag 27 januari 2024 @ 16:34 | |
Ben benieuwd of Arriva dan wel in staat is om tussen Heerlen en Aken te kunnen pendelen | ||
marcb1974 | zaterdag 27 januari 2024 @ 16:37 | |
Mooi, maandag maar eens een rondje NRW doen dan ![]() | ||
James1988 | zaterdag 27 januari 2024 @ 18:02 | |
Het blijven gewoon deuren die met de hand moeten worden geopend en gesloten, maar dan dus met een extra vergrendeling zodat ze tijdens de rit niet geopend kunnen worden. Er is geen sprake van automatisch sluiten bijvoorbeeld. Centrale deurvergrendeling is al sinds 2005 verplicht voor al het materieel dat op het Britse hoofdspoor rijdt, al kunnen er wel ontheffingen worden verleend. De stoomtrein 'Jacobite' heeft al die tijd met zo'n ontheffing rondgereden, maar de toezichthouder weigert nu om deze te verlengen nadat er meerdere incidenten zijn geweest die voorkomen hadden kunnen worden met centrale deurvergrendeling. | ||
Adrie072 | maandag 29 januari 2024 @ 22:53 | |
Filmpje over bovenstaande... | ||
Dr_Flash | dinsdag 30 januari 2024 @ 17:43 | |
Er moeten zo veel dingen aangepast worden dat je beter een modern stel kunt bouwen met een ouwe bodykit erop ![]() | ||
marcb1974 | woensdag 31 januari 2024 @ 11:58 | |
Volgende staking in Duitsland, vrijdag staken de lokale ov-bedrijven https://www.treinreiziger(...)rs-leggen-werk-neer/ | ||
derLudolf | woensdag 31 januari 2024 @ 12:46 | |
Nieuwe maand, nieuwe stakingen ![]() | ||
derLudolf | woensdag 31 januari 2024 @ 18:34 | |
https://youtube.com/shorts/xMKqy8HuNqg?si=zlC6pWWpjSNv5Yqm![]() | ||
marcb1974 | woensdag 31 januari 2024 @ 18:42 | |
![]() ![]() | ||
derLudolf | woensdag 31 januari 2024 @ 19:48 | |
metronom dat in Duitsland treinen tussen onder andere Bremen, Hamburg en Göttingen rijdt heeft het moeilijk. Oa door problemen met het spoor en een gebrek aan personeel is het lastig een betrouwbare dienstregeling te rijden, bovendien hebben ze maken met sterk gestegen kosten voor energie. Daarom wil metronom - dat tot eind 2033 de concessie mag rijden - in juni 2026 stoppen en de boel opnieuw aanbesteden. https://www.ndr.de/nachri(...)gen,metronom556.html | ||
D. | woensdag 31 januari 2024 @ 21:17 | |
Treinisten ![]() Ik lees dat 3737 de laatste stoomloc was bij de NS, is mijn aanname dat 3736 dan de een-na-laatste is correct? | ||
Peterselieman | woensdag 31 januari 2024 @ 21:26 | |
nee, afvoer gaat altijd in willekeurige volgorde | ||
D. | woensdag 31 januari 2024 @ 21:29 | |
Oja, dat is ook logisch ![]() Werden ze wel op volgorde gebouwd? ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 31 januari 2024 @ 21:32 | |
Meestal wel, maar dat betekende weer niet dat ze ook op volgorde afgeleverd werden. Over de stoomlocs na de 2e wereldoorlog is een boek verschenen waarin mogelijk het antwoord staat: https://www.deslegte.com/(...)n-1944-1958-2311447/ | ||
D. | woensdag 31 januari 2024 @ 21:40 | |
Top! Zie er een paar op Marktplaats, dus even kijken ![]() | ||
Duvel | woensdag 31 januari 2024 @ 22:36 | |
Volgens mij hebben ze na de formele afscheidsrit nog stoomlocs gebruikt als statische leverancier van stoom... | ||
Janneke141 | woensdag 31 januari 2024 @ 23:07 | |
De 3700-serie in elk geval niet. Sowieso is het grootste deel afgeleverd met andere nummers, omdat ze nog bij de SS in dienst waren en de samengevoegde NS-nummers kwamen pas later. | ||
D. | woensdag 31 januari 2024 @ 23:45 | |
Ow, duidelijk. Boek dus niet meer nodig nu ![]() | ||
b2py | donderdag 1 februari 2024 @ 06:47 | |
Haha deze man heeft zoveel goede filmpjes over DB, laatste hele avond in deze rabbit hole gezeten ![]() | ||
Adrie072 | donderdag 1 februari 2024 @ 17:17 | |
Foutje bedankt! U wilt uitstappen in Uitgeest, helaas daar zit nog een spoortje tussen, dus we rijden door naar Castricum... | ||
derLudolf | donderdag 1 februari 2024 @ 17:45 | |
![]() Waarom is dit het vermelden waard, binnen de 6 minuten beschouwd DB toch nog als pünktlich. Verwacht overigens dat de trein nog steeds ten vroegste 9:02 arriveert ![]() Had de heenreis al op een andere manier gereserveerd, maar toen ik vervolgens de rest van de Interrail trip bijna alleen maar getrokken treinen had, hoorde deze er ook bij. Uiteraard stoel in het panorama rijtuig gereserveerd ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 3 februari 2024 @ 15:31 | |
Ja en toen kwam er een keer een trein langs met een passagierende NS-directeur op de bok die hoogstpersoonlijk de onmiddellijke sloop van said stoomloc beval en toen kon er ineens van alles niet meer want ja, die loc was er niet meer ![]() ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 3 februari 2024 @ 15:42 | |
Waarom? Verwarming van rijtuigen of voor andere toepassingen? Ik ken het verhaal niet @Dr_Flash doe es een linkje ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 3 februari 2024 @ 15:44 | |
Linkje heb ik niet. Ooit eens ergens gehoord ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 3 februari 2024 @ 17:18 | |
Kan er bij Nico Spilt ook niks over vinden. Geloof me maar gewoon. Of niet ![]() | ||
dennistd | zondag 4 februari 2024 @ 00:26 | |
Dat hoorde ik toevallig vanmiddag nog bij de NVBS Stoomquiz (waar ik 7 van de 46 punten behaalde, deels ook nog door goed gokken). Het was loc 1794 (naar dit nummer werd gevraagd...) in Arnhem, en op een dag zag Den Hollander dat ding. Hij zou nog contact gehad hebben met Asselberghs van het Spoorwegmuseum maar 'die hadden al zoiets'. Vervolgens is ie gesloopt ![]() | ||
DeaDLocK2K | zondag 4 februari 2024 @ 09:41 | |
Omdat automatiseren nog steeds mensenwerk is en ze steken laten vallen. | ||
Duvel | zondag 4 februari 2024 @ 09:42 | |
Nee, dat verhaal kende ik niet. | ||
Dr_Flash | zondag 4 februari 2024 @ 11:11 | |
Dank je. Daarmee is WEL een linkje op te duiken: https://nicospilt.com/index_stoom1.htm | ||
Peterselieman | zondag 4 februari 2024 @ 16:16 | |
Windows 3.11 anyone? NWS / Duitse spoorwegen blijken nog met Windows uit 1993 te werken | ||
derLudolf | zondag 4 februari 2024 @ 16:45 | |
Als het werkt... | ||
MTL | zondag 4 februari 2024 @ 18:12 | |
Ach, die hebben tenminste al computers. In Engeland geven ze mechanische verkeersleidingsposten nog een refurb zodat ze nog langer in gebruik kunnen blijven ![]() https://www.networkrail.c(...)ignal-box-completes/ | ||
#ANONIEM | zondag 4 februari 2024 @ 18:23 | |
Zugbindung wieder aufgehoben. Blijft lekker treinkaartjes bestellen op deze manier. [ Bericht 3% gewijzigd door Kukelecucktsju10 op 04-02-2024 18:25:19 ] | ||
D. | zondag 4 februari 2024 @ 19:00 | |
Ik heb wat oude treinfoto’s bij mijn pas verkregen familiefoto’s zitten. Als mensen het interessant vinden wil ik ze wel delen ![]() | ||
James1988 | zondag 4 februari 2024 @ 20:59 | |
En nog mooier: dat ding moet het nog zo'n 20 jaar volhouden, ze zijn niet eens bezig met digitalisering daarvan ![]() | ||
Peterselieman | zondag 4 februari 2024 @ 21:22 | |
Ben benieuwd | ||
D. | zondag 4 februari 2024 @ 21:33 | |
![]() ![]() ![]() | ||
Peterselieman | zondag 4 februari 2024 @ 21:34 | |
oeh, nice | ||
Janneke141 | zondag 4 februari 2024 @ 21:36 | |
Leuk! Weet je van die bovenste toevallig waar het is? | ||
D. | zondag 4 februari 2024 @ 21:36 | |
Ja, da's Boxmeer | ||
Janneke141 | zondag 4 februari 2024 @ 21:37 | |
Aha. Ik dacht even dat het Cuijk was, maar ik zat dus in de buurt ![]() | ||
D. | zondag 4 februari 2024 @ 21:38 | |
Spoorwegtechnisch gezien kon je er niet dichterbij zitten ![]() | ||
tripel7 | maandag 5 februari 2024 @ 18:32 | |
Even lekker genieten van een voorbij razende shinkansen in besneeuwd Japan: | ||
spectrumanalyser | maandag 5 februari 2024 @ 18:47 | |
wat is er toch met somda/railwiki aan de hand. de paginas komen regelmatig met vertraging van 5 minuten in beeld, zo traag. | ||
b2py | dinsdag 6 februari 2024 @ 08:30 | |
Je bekijkt een website over treinen en gaat dan klagen over vertraging ![]() | ||
James1988 | dinsdag 6 februari 2024 @ 09:28 | |
Snelheidsbeperking hsl bij viaduct Rijpwetering duurt tot zeker eind 2025 Mooi. | ||
b2py | dinsdag 6 februari 2024 @ 20:03 | |
Ik las bij de verre buren dat er een compleet landhoofd vervangen moet worden en een groot deel van de fundering van het viaduct bij Rijpwetering. Dat levert wel wat weken hinder op | ||
Peterselieman | dinsdag 6 februari 2024 @ 21:07 | |
Uit de brief van ProRail: https://open.overheid.nl/(...)39555ad667d8fdfb/pdf | ||
Peterselieman | dinsdag 6 februari 2024 @ 21:55 | |
Titel is misleidend, want het is wel degelijk straatspoor | ||
spectrumanalyser | woensdag 7 februari 2024 @ 21:30 | |
NS heeft weer een veiling van overtollige materialen. De kavels volgen binnenkort. https://www.onlineveilingmeester.nl/nl/veilingen/6244 | ||
MTL | donderdag 8 februari 2024 @ 12:33 | |
Voor de liefhebbers, de adviesaanvraag van NS voor de nieuwe dienstregeling van 2025: https://nieuws.ns.nl/dien(...)-wijziging-in-jaren/ Het zijn behoorlijk wat wijzigingen, dus ik schat in dat heel veel reizigers hier wel iets van gaan merken. | ||
Dr_Flash | donderdag 8 februari 2024 @ 12:48 | |
https://nos.nl/artikel/25(...)egeling-in-jaren-aan Dit kan alleen maar goed gaan ![]() | ||
marcb1974 | donderdag 8 februari 2024 @ 15:24 | |
Weet je hoe een mooie files je straks krijgt met allemaal stilstaande treintjes ![]() | ||
ACT-F | donderdag 8 februari 2024 @ 17:22 | |
Net zoals in Cities Skylines ![]() | ||
derLudolf | donderdag 8 februari 2024 @ 17:41 | |
Uhu, bijvoorbeeld mensen die vanuit Twente niet meer rechtstreeks naar Schiphol kunnen... | ||
MTL | donderdag 8 februari 2024 @ 19:19 | |
Maar de mensen van Almere Buiten hebben nu in ieder geval wel een directe verbinding met Brussel Zuid. | ||
Dr_Flash | donderdag 8 februari 2024 @ 19:28 | |
Maar niemand die zelf in een ghetto woont, wil met de trein naar een ander ghetto. | ||
Peterselieman | donderdag 8 februari 2024 @ 19:34 | |
Tenzij de IC Brussel in Molenbeek stopt | ||
b2py | donderdag 8 februari 2024 @ 20:32 | |
Is er al ophef over gewijzigde treinserienummers? | ||
Peterselieman | donderdag 8 februari 2024 @ 21:51 | |
Kwam een kanaal tegen met filmpjes van ritten met oud materieel over ongebruikelijke Belgische spoortjes Vanaf 8.55 minuten had het heel fout af kunnen lopen ![]() | ||
Ireyon | donderdag 8 februari 2024 @ 22:53 | |
De 800 weghalen uit Maastricht was wel een hele gevoelige. Maar geen reden om het niet te doen, het wordt er qua nummering veel mooier op zo. | ||
spectrumanalyser | donderdag 8 februari 2024 @ 23:06 | |
En treinserie 3400 komt weer terug ![]() Nouja, twee treinen in de ochtend en twee in de middag. | ||
b2py | vrijdag 9 februari 2024 @ 02:24 | |
Ja die voel ik ook wel ja | ||
Janneke141 | zaterdag 10 februari 2024 @ 16:13 | |
Nou, we hebben weer wat nieuws te pakken. De IC van Zwolle naar Roosendaal wordt opgeheven omdat er te veel rotzooi in ligt (afkomstig uit carnavalistan) en ze hem binnen de keertijd (minus vijf minuten vertraging) niet goed genoeg schoon krijgen ![]() | ||
ACT-F | zaterdag 10 februari 2024 @ 16:21 | |
De volgende keer toch maar wat extra materieel achter de hand houden om de schoonmaak op het rangeerterrein te doen. | ||
Maegrim | zaterdag 10 februari 2024 @ 20:13 | |
ik trek hier wel een blik extra treinen open met m'n nieuwe afscheid lok 1700 zakmes
[ Bericht 34% gewijzigd door Maegrim op 10-02-2024 20:21:04 ] | ||
derLudolf | zaterdag 10 februari 2024 @ 20:42 | |
Een Zwitsers zakmes met een BoBo lijkt wel wat ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 10 februari 2024 @ 20:52 | |
Sinds wanneer boeit dat opeens wat precies? ![]() | ||
Its-Jojo-4you | zondag 11 februari 2024 @ 01:09 | |
En dat is voor het eerst? | ||
Janneke141 | zondag 11 februari 2024 @ 09:16 | |
Nou, in ieder geval voor het eerst dat ik het meemaakte. | ||
b2py | zondag 11 februari 2024 @ 10:22 | |
Het is eigenlijk meer de schuld van je (mede)reizigers dan van ns eigenlijk, als ze de trein nou beetje knap achterlaten #misjapan | ||
Its-Jojo-4you | zondag 11 februari 2024 @ 10:58 | |
Ik bedoel meer dat ze dit hadden zien kunnen aankomen met carnaval en om die reden vind ik het bijzonder omdat dit elk jaar tig keer moet gebeuren in de 3 dagen ![]() | ||
spectrumanalyser | zondag 11 februari 2024 @ 23:45 | |
En er zouden maarliefst 250 schoonmakers extra worden ingezet om dit te voorkomen. Maargoed, NS heeft in datzelde bericht aangegeven dat Carnaval een zeer onhygienisch achterlijk feest is. | ||
Spablauw214 | maandag 12 februari 2024 @ 07:47 | |
Ik zie dat Beluxtrains al een hele tijd niet meer is bijgewerkt, 2024 staat er nog niet op. Is er nog een andere site waar je de materieelinzet in België kan zien? Wil nog een ritje maken met een klassiek motorstel voordat ze definitief aan de kant gaan maar ik weet nu niet meer zeker waar ze nog rijden in het weekend. Volgens Beluxtrains rijden ze nog tussen Schaarbeek en Binche, wat wel een mooie afstand is. Alleen ik weet dus niet of die data nog klopt en ik wil er ook niet voor Jan lul heen rijden… | ||
Dr_Flash | maandag 12 februari 2024 @ 10:26 | |
vraag het eens op Het Groot Blote Tieten Forum hgbtf.net | ||
DeaDLocK2K | maandag 12 februari 2024 @ 17:46 | |
Gisteren van Schiphol naar Anusfoort echt een hoop bakken ICMm. Was echt dikke prima. Daarna naar Zwolle 4tje DDZ. Voorin was het haringen, achterin kon ik nog net met drie anderen op de trap maar ik vind de trap dikke prima voor dat stukkie dus ach. | ||
_JdM_ | dinsdag 13 februari 2024 @ 08:45 | |
Via de treinposities van de onderburen (haltelink) kun je behoorlijk ver komen; https://track.haltelink.be/nmbs.html?vtnum=AM62-66 [ Bericht 0% gewijzigd door _JdM_ op 13-02-2024 08:47:10 (Treintype) ] | ||
derLudolf | dinsdag 13 februari 2024 @ 19:29 | |
Een stilleven in de trein #eisenbahnromantik![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 16 februari 2024 @ 19:21 | |
https://nos.nl/artikel/25(...)onderhandelen-met-ns uh oh... dat wordt staken ![]() | ||
Kentekenplaat | vrijdag 16 februari 2024 @ 20:01 | |
Maar nog niet zolang geleden hebben ze toch een behoorlijke loonsverhoging gehad? | ||
Ireyon | vrijdag 16 februari 2024 @ 20:14 | |
Bij lange na niet zoveel als wat het overige OV (streekvervoer) en ProRail er uiteindelijk voor eenzelfde periode bij hebben gekregen. | ||
James1988 | vrijdag 16 februari 2024 @ 21:29 | |
Gespot bij de buren van Somda:Ik denk dat hier e.e.a. machinaal vertaald is, ik heb geen idee wat een GKA is - ik vermoed dat men ICE bedoelt. | ||
Peterselieman | vrijdag 16 februari 2024 @ 21:43 | |
Tijd dus om een keer de EC8 te nemen | ||
derLudolf | vrijdag 16 februari 2024 @ 21:52 | |
Hoezo zijn Panorama rijtuigen niet "Bern compatibel" ![]() | ||
derLudolf | vrijdag 16 februari 2024 @ 21:57 | |
16 maart van Münster naar Zürich, hoewel dat is EC8. EC8 heb ik in november gehad vanaf Münster tot Hamburg Hbf. Er was hier al eens eerder geopperd dat deze EC's Hamburg/Zwitserland wel zouden kunnen verwijderen halverwege dit jaar. Ivm werkzaamheden tussen Mannheim en uhhhhh nog een plek ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 16-02-2024 22:03:48 ] | ||
Peterselieman | vrijdag 16 februari 2024 @ 22:00 | |
Volgens Vagonweb rijdt EC8 richting het noorden ![]() | ||
derLudolf | vrijdag 16 februari 2024 @ 22:06 | |
Klopt, ik had het het omgedraaid. Ik heb in elk geval niet de trein die jij noemt, maar de tegentrein ![]() | ||
Peterselieman | vrijdag 16 februari 2024 @ 22:13 | |
Op zich heb ik in juni vakantie, dan kan ik best een keer een reisje maken | ||
derLudolf | vrijdag 16 februari 2024 @ 22:21 | |
Ik heb vorig jaar al eens Münster - Baden Baden gedaan met de EC9. Nu dus hopelijk het helemaal tot het eind, of in elk geval tot Basel. Had al een andere trein gereserveerd, maar daar zat een krappe overstap in. En omdat het nu nog kan, de EC9 maar gereserveerd. | ||
marcb1974 | vrijdag 16 februari 2024 @ 23:01 | |
Weet iemand wanneer de trein Luik - Maastricht - Aachen nu gaat rijden? Zou vorig jaar al zijn, maar nog steeds niets. | ||
dennistd | zaterdag 17 februari 2024 @ 01:00 | |
Ik vermoed trek-duw. De panoramarijtuigen mogen niet geduwd worden (behalve bij rangeerwerk). | ||
James1988 | zaterdag 17 februari 2024 @ 01:15 | |
Frankfurt. Dit vanwege de Generalsanierung van de Riedbahn. Dat is een behoorlijk zwaar belast stuk spoor in Duitsland, en dat gaan ze in één keer compleet vernieuwen. Duurt wel ruim 5 maanden. ![]() | ||
derLudolf | zaterdag 17 februari 2024 @ 08:09 | |
Okay, interessant ![]() De EC van/naar Interlaken heeft een locswissel in Bern en er komt een stuurstandrijtuig bij. Lijkt me een hoop werk, de loc aan de andere kant kan niet? Of is er in Interlaken geen mogelijkheid om om te lopen? | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 17 februari 2024 @ 16:52 | |
Dat deed de EC Berner Oberland (Amsterdam-Interlaken) ook. Ik verwacht eerder dat Bern te weinig capaciteit heeft om met loc's te rangeren tegenwoordig. | ||
derLudolf | zaterdag 17 februari 2024 @ 17:46 | |
Nou ja, ze kunnen een 101 er voor weg halen, een 460 er voor in de plek en aan het andere uiteinde een stuurstandrijtuig plaatsen. [ Bericht 1% gewijzigd door derLudolf op 17-02-2024 20:31:02 ] | ||
dennistd | zaterdag 17 februari 2024 @ 19:12 | |
Heeft te maken met de krachten die op het rijtuig werken dan. Door de grote ruiten is er kans dat de boel dan in elkaar gedrukt wordt. | ||
Mr_Klaasje | maandag 19 februari 2024 @ 09:05 | |
Dan ga je nat als je niet geduwd mag rijden met een panoramarijtuig. Terug naar het begin van de discussie. | ||
ACT-F | woensdag 21 februari 2024 @ 20:08 | |
Zijn er nog gele vertrekstaten op stations? Toch wel handig als de techniek het laat afweten. | ||
Peterselieman | woensdag 21 februari 2024 @ 20:11 | |
Ja hoor | ||
Janneke141 | woensdag 21 februari 2024 @ 20:12 | |
Ja, althans voor zover het NS-routes betreft. Arriva- Blauwnet etc. hebben andere kleurtjes maar die hangen er ook. Al kun je je afvragen hoe veel treinen er nog op tijd rijden als de techniek het laat afweten ![]() Ik vind het vooral handig als ik wil weten hoe laat de laatste trein naar huis gaat. | ||
ACT-F | woensdag 21 februari 2024 @ 20:19 | |
Er was vandaag paniek onder de anabeten die al hun informatie uit hun mobieltjes halen ![]() | ||
b2py | woensdag 21 februari 2024 @ 23:33 | |
Je hebt toch een telefoon | ||
Dr_Flash | woensdag 21 februari 2024 @ 23:37 | |
Oh sweet summer child ![]() | ||
spectrumanalyser | woensdag 21 februari 2024 @ 23:41 | |
Je kunt de vertrekstaten downloaden en zelf uitprinten bij stationsinformatie. Heel onderaan de pagina staan bij elk station onder de kop Downloads de vertrekstaten. | ||
b2py | donderdag 22 februari 2024 @ 01:28 | |
Zoals Jan Jaap ooit zei, dan doe je gewoon niet meer mee | ||
ACT-F | donderdag 22 februari 2024 @ 05:09 | |
Dat valt dus onder de noemer afwetende techniek ![]() | ||
spectrumanalyser | zaterdag 24 februari 2024 @ 09:05 | |
Het bedrijf Holyfools gaat voor NS een reclamecommercial maken. Opnamen zijn van 8 t/m 11 maart. Opnamelocaties zijn onder andere Haarlem, Rotterdam, Baarn en Naarden-Bussum. | ||
derLudolf | zaterdag 24 februari 2024 @ 16:39 | |
Iemand ervaring met de Bahn bonus Punkte bij DB? Ik heb via hun partner een hotelovernachting geboekt, maar nog geen punten gekregen. Hotelovernachting kan echter nog geannuleerd worden tot dag van aankomst, zal ik de punten pas krijgen zodra ik heb ingecheckt/hotel heb betaald? | ||
James1988 | zaterdag 24 februari 2024 @ 20:33 | |
Dat lijkt me wel. | ||
derLudolf | zaterdag 24 februari 2024 @ 20:44 | |
Ik heb nu een aantal keren een ticket geboekt, nog wat meer zitplaats reserveringen en heb al ruim 300 punten. Mooi systeem wel, bij 500 punten heb je al een 1e klas upgrade bijvoorbeeld. 1000/1500 is gratis ticket voor 2e resp 1e klas | ||
DeaDLocK2K | zondag 25 februari 2024 @ 00:27 | |
Fles had vanavond de lampies al uut. Grappie, hij heeft best dikke gordijnen hehehe. Sorry Flessemans, had afspraak in Deventer maar had geen tijd om ff te komen buurten vandaag. Treinvervangend busvervoer was goed geregeld. | ||
marcb1974 | maandag 26 februari 2024 @ 16:27 | |
Trein rijdt 70 km !!! zonder machinist oid aan boord ![]() ![]() https://www.hln.be/nieuws(...)bestuurder~a1fd3cd1/ | ||
De_Hertog | maandag 26 februari 2024 @ 17:02 | |
Vertrok de trein precies om zeven over elf? |