James1988 | zondag 14 mei 2023 @ 23:47 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() Dienstmededeling En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
Erno-BE | maandag 15 mei 2023 @ 07:52 |
Nu ik mijn vakantie naar Zuid-Duitsland geannuleerd heb zit ik te kijken naar een alternatief en het liefst wil ik graag in snelle dieseltreinen of treinen met een kantelbakinstallatie zitten, maar die zijn nog niet zo makkelijk te vinden. Ja, in Zuid-Duitsland en Thüringen heb je de BR612, maar ik wil wat minder afhankelijk zijn van Deutsche Bahn met dat continue geouwehoer van stakingen en ziek personeel (het is mei en Corona en andere luchtwegvirussen zijn zowat afwezig). Ik zat te kijken naar Denemarken met de geweldige IC4, maar wat zijn de hotels daar duur. Je betaalt voor drie nachten in een redelijk hotel al gauw ¤450. Zwitserland met de ICN precies hetzelfde verhaal, hotels en dergelijke heel duur. Iemand een alternatief voor een vijfdaagse reis (Slovenië met de ICS is bijvoorbeeld te ver voor vijf dagen en ik heb niet meer dagen over)? [ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 16-05-2023 08:08:30 ] | |
Spablauw214 | maandag 15 mei 2023 @ 08:14 |
Er blijven denk ik niet zo veel opties over want hoe verder je gaat, hoe minder er ter plekke overblijft want je moet ook nog terug in die 5 dagen. Misschien iets in UK en dan met een nachtboot terug? Of Tsjechië/Slowakije ofzo en vliegtuig terug? Of je maakt er een extreme schraaptrip van en gebruikt het bespaarde geld om extra vakantiedagen te kopen zodat je langer kan ![]() | |
Janneke141 | maandag 15 mei 2023 @ 08:29 |
Pak de boot naar Newcastle en ga lekker dieselen in de Schotse Hooglanden. | |
Erno-BE | maandag 15 mei 2023 @ 08:33 |
Kan ik dan voor augustus dan nog een paspoort krijgen? Gemeenten zijn heel traag namelijk en het aanvragen van paspoorten en rijbewijzen duurt lang. | |
Spablauw214 | maandag 15 mei 2023 @ 08:35 |
Heb je binnen een week binnen joh. | |
Dr_Flash | maandag 15 mei 2023 @ 08:39 |
Oh jee, het is weer te moeilijk ![]() | |
derLudolf | maandag 15 mei 2023 @ 08:46 |
Zal meevallen, ik had binnen een week een nieuwe. Geen spoedaanvraag of wat dan ook. | |
borisz | maandag 15 mei 2023 @ 08:47 |
Staat vijf werkdagen voor. Nu een afspraak maken en dan heb je geen probleem. | |
derLudolf | maandag 15 mei 2023 @ 08:55 |
Tja hier heb je nou eenmaal geen bedrijfjes met 1100's en Plan E oid die voetbaltreinen mag rijden ![]() | |
James1988 | maandag 15 mei 2023 @ 09:01 |
Als je snel wil dieselen of kantelen is het Verenigd Koninkrijk wel een goede ja. Daar rijden ze tot 200 km/u onder diesel, en kantelen ze op de westkust ![]() Wel een ding om rekening mee te houden: ook daar is er sprake van een verstoorde arbeidsrelatie, en wordt er met enige regelmaat gestaakt. Zie deze pagina: Industrial Action. | |
DeaDLocK2K | maandag 15 mei 2023 @ 09:59 |
Ik vind het echt fascinerend dat mensen niet weten dat dit standaard maar 5 werkdagen duurt. | |
Janneke141 | maandag 15 mei 2023 @ 10:05 |
Ik had hem afgelopen augustus binnen een week. | |
derLudolf | maandag 15 mei 2023 @ 10:08 |
Mwoah, dat heb ik eerder met wat topografische kennis. Dat het meevalt is al genoeg. Met een rijbewijs is het volgens mij hetzelfde, medische herkeuring en afrijden is de ellende en dat ligt bij het CBR en niet bij de gemeente. | |
derLudolf | maandag 15 mei 2023 @ 10:10 |
Ik heb het in oktober 2021 zowel nieuw paspoort als rijbewijs gedaan. Beide had ik wel binnen een week. | |
Dr_Flash | maandag 15 mei 2023 @ 10:11 |
Nou ja als je zelf maar eens in de 10 jaar een nieuwe nodig hebt dan wordt het niet zo snel een standaard change. | |
DeaDLocK2K | maandag 15 mei 2023 @ 10:21 |
Juist omdat het iets is wat je maar één keer per tien jaar doet blijft het bij mij hangen. | |
trein2000 | maandag 15 mei 2023 @ 10:33 |
En de ervaring leert dat ze die termijn niet eens nodig hebben. Dag of 3 dan ligt hij er vaak wel. | |
borisz | maandag 15 mei 2023 @ 10:34 |
Rijbewijs was dit keer foto maken in een hokje die dat kan. Handtekening zetten in het hokje. Thuis alles afmaken met DigiD, betalen en twee dagen later lag het rijbewijs op het stadhuis. Dit kan echter nog niet in alle gemeenten. | |
derLudolf | maandag 15 mei 2023 @ 10:37 |
En niet bij alle fotografen. Ik kreeg m'n paspoort niet gescand met m'n telefoon dus ik heb gewoon even naar het gemeentehuis geweest. | |
James1988 | maandag 15 mei 2023 @ 10:53 |
IT'er gespot ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 15 mei 2023 @ 22:07 |
NMBS krijgt 12 miljard per jaar aan exploitatiecompensatie. Goeiendag hey. | |
b2py | maandag 15 mei 2023 @ 22:16 |
De helft is voor het vertalen van Nederlandse naar Franse berichten en vice versa? | |
DeaDLocK2K | maandag 15 mei 2023 @ 22:45 |
En hier ziet men de domme Hollander in z'n element; zonder enige voorkennis trekken van definitieve conclusies. | |
b2py | dinsdag 16 mei 2023 @ 13:42 |
Verkeerde been uit bed gestapt? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 mei 2023 @ 14:12 |
Je probeerde een grapje te maken en miste de boot volledig. | |
derLudolf | dinsdag 16 mei 2023 @ 14:14 |
Dat Jandino nog niet gefusilleerd is, is dan een godswonder. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 mei 2023 @ 14:14 |
Ja die staat op de lijst. | |
Duvel | dinsdag 16 mei 2023 @ 14:15 |
Verkeerd gebruik van gestraft moet worden bestraft. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 mei 2023 @ 15:02 |
Van Onze Taal: Bestraffen en straffen ? ‘Iedere overtreding wordt direct bestraft door de scheidsrechter.’ Wordt de overtreding bestraft, of degene die de overtreding begaat? ! Het kan allebei: ‘Iedere overtreding wordt bestraft’ betekent hetzelfde als ‘Iedereen die een overtreding begaat wordt bestraft.’ Wel is het iets gewoner om te zeggen dat personen worden ‘gestraft’. Straffen en bestraffen betekenen beide oorspronkelijk ‘straf opleggen’. Bij bestraffen treedt vaak het verschijnsel ‘objectsverwisseling’ op: ‘De overtreding wordt bestraft’ betekent niet dat die overtreding zelf straf krijgt, maar degene die haar heeft begaan. Vergelijk ook het bekende opschrift ‘Misbruik wordt bestraft’. Bij straffen is objectsverwisseling veel minder gewoon: zinnen als ‘Misbruik wordt gestraft’ zijn wel mogelijk, maar klinken voor de meeste mensen vreemd. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 mei 2023 @ 15:48 |
Ga neuken stelletje figuren ![]() | |
Duvel | dinsdag 16 mei 2023 @ 16:19 |
En vervolgens een heel betoog waarom het eigenlijk niet hetzelfde is. Goed bezig, OT! | |
b2py | dinsdag 16 mei 2023 @ 17:46 |
Hoeveel is het in NL? Alle opdrachtgevers voor railvervoer bij elkaar + onderhoud? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 mei 2023 @ 19:30 |
Dat is heel moeilijk te vergelijken maar ik denk een fractie van wat de Belgen betalen. Daarnaast ging dat alleen maar over explotatie. Voor infra is er nog eens 6 of 9 miljard (ben ff de exacte cijfers kwijt) begroot. | |
Duvel | dinsdag 16 mei 2023 @ 21:55 |
Je wil gewoon kijken, dat is het hè. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 mei 2023 @ 21:57 |
Nee ik wil ook neuken ![]() | |
derLudolf | dinsdag 16 mei 2023 @ 22:03 |
Alles is te koop ![]() | |
b2py | woensdag 17 mei 2023 @ 08:22 |
12 miljard voor exploitatie, wat doen ze met dat geld daar 😂 | |
#ANONIEM | woensdag 17 mei 2023 @ 08:40 |
Komma's goed zetten, want de jaarlijkse exploitatievergoeding is niet ¤12 miljard maar 'slechts' ¤1,2 miljard:
| |
Dr_Flash | woensdag 17 mei 2023 @ 08:43 |
haha heel de paniek om niks ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 17 mei 2023 @ 09:15 |
Nog eens 73 nieuwe ICE's voor DB. 17 nieuwe ICE 3neo's (Velaro MS / Baureihe 408) en 56 stammen+locs ICE L. Gepland inzetgebied: ![]() | |
Janneke141 | woensdag 17 mei 2023 @ 09:17 |
Die verbinding van Lübeck naar Kopenhagen is het komende decennium nog niet klaar toch? | |
James1988 | woensdag 17 mei 2023 @ 09:20 |
Klopt, dat hangt af van de Fehmarntunnel en die is naar verwachting in 2029 klaar. | |
derLudolf | woensdag 17 mei 2023 @ 10:13 |
ICE L komt dus ook ongeveer overal waar Teppich RE's (IC2 ![]() Ik juich loc+rijtuigen van harte toe, maar vind het wel jammer dat er niet gekoppeld kan worden. Een paar extra doorgaande rijtuigen kunnen nu niet zomaar aangekoppeld worden. | |
James1988 | woensdag 17 mei 2023 @ 10:28 |
De spoorwegen werken tegenwoordig liever met vaste samenstellingen. Een ICE L is geen klein treintje: 17 bakjes*, 256 meter, 562 zitplaatsen. 2 van zulke units aan elkaar gekoppeld past niet langs de meeste perrons. * Bakjes, want Talgo-rijtuigen zijn veel korter dan de standaardlengte van 26,4 meter | |
derLudolf | woensdag 17 mei 2023 @ 10:39 |
Dat snap ik, maar op die manier kun je niet wat extra rijtuigen achter een trein hangen als daar behoefte aan is. | |
tripel7 | woensdag 17 mei 2023 @ 10:44 |
Dat wordt toch niet gedaan, liever dat mensen staan, dan extra materieel inzetten | |
derLudolf | woensdag 17 mei 2023 @ 11:12 |
Ik snap ook dat dat niet zomaar kan hoor, maar voor bijvoorbeeld de Grand Prix van Budapest of Brno is dat goed te plannen. Extra rijtuigen achter de Pimpel en die ergens achter een andere trein knopen. Ik had deze week in Marseille kunnen zitten en overwoog met de trein te gaan. Waarom ik dat uiteindelijk niet zou hebben gedaan is omdat ik tegen de overstap in Parijs op zag... Denk dat dat soort groepen naar evenementen ook geen gedoe willen ipv de snelste reisoptie. ![]() | |
derLudolf | woensdag 17 mei 2023 @ 11:22 |
Ik zag dat de Wawel ook weer rijdt, maar is ingekort tot Berlin (reed tot Hamburg) | |
Duvel | woensdag 17 mei 2023 @ 13:48 |
Ik wil ze nooit meer horen over een tekort aan treinen naar Frankfurt straks...
| |
James1988 | woensdag 17 mei 2023 @ 14:50 |
Ook wel interessant trouwens dat er een stippellijntje naar Kopenhagen staat. Op die route gaat DSB namelijk ook rijden met hun Talgo's. | |
Dr_Flash | woensdag 17 mei 2023 @ 15:32 |
Zeg, dit lijkt wel een ICNG? Onniedan ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 17 mei 2023 @ 15:34 |
Daar rijden de nodige van rond in Italië: https://it.m.wikipedia.org/wiki/Elettrotreno_FS_ETR.103-104 | |
James1988 | woensdag 17 mei 2023 @ 16:36 |
Zelfde type (Coradia Stream), helaas met graffiti op de ramen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 17 mei 2023 @ 18:18 |
ik zie dat voornamelijk de treinen die met IC-rijtuigen (met stuurstand) rijden gaan vervangen gaan worden, zoals bijvoorbeeld de IC's naar Sylt of enkele naar Norddeich Mole. De IC2 blijft gewoon rijden. | |
James1988 | woensdag 17 mei 2023 @ 20:00 |
"dat weekend" is het weekend van 24/25 juni. Rotterdam Centraal is dan compleet dicht i.v.m. werkzaamheden. | |
Dr_Flash | woensdag 17 mei 2023 @ 20:07 |
Dan zit ik in Bad Salzuflen ![]() | |
DJMO | woensdag 17 mei 2023 @ 20:11 |
Lol. Ik ben juist dat weekend op vakantie in Luxemburg ![]() | |
derLudolf | donderdag 18 mei 2023 @ 13:04 |
Dan ben ik met de trein in het Schwarzwald | |
Dr_Flash | vrijdag 19 mei 2023 @ 20:52 |
![]() Sta met de dinnertrain in Gouda. | |
derLudolf | vrijdag 19 mei 2023 @ 20:53 |
Wat eet je? ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:04 |
Oh wat leuk! | |
Dr_Flash | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:11 |
La Trappe. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:27 |
Ik wil dat heel graag een keer doen. Moet ik deze zomer eens een keer werk van maken. Heb voor 't eerst weer een beetje zicht op disposable income na een paar barre jaren. | |
Leandra | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:34 |
Leuk, wij zijn pré-Corona geweest en ik wilde binnenkort wel weer een keer maar mijn man wilde liever naar een 3 vorken restaurant in de buurt. | |
Dr_Flash | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:34 |
Ja ik had er ook al eens naar zitten kijken. Maar het is gewoon niet iets wat je in je eentje even doet. Maar zeker met dit weer en zo lang licht is het heerlie de peerlie ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:38 |
Moeilijk lang geleden dat ik nogeens boven de 400 spoorkilometers kwam op een 8urige werkdag ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:39 |
Nou samen doen dan maar denk ik. Dan nemen we elkaar mee voor elkaars verjaardag en betalen we dus gewoon voor onszelf! | |
DeaDLocK2K | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:41 |
Dat heb ik dit jaar al op 4 dagen gered! Twee keer naar Beieren geweest met de trein. | |
derLudolf | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:42 |
Nog gewerkt dan vandaag Fles? Ik heb een vrije dag opgenomen om bij m'n broertje de blokhut in de benen te helpen samen met m'n pa. Hij was een het werk ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 19 mei 2023 @ 22:48 |
Ja ben om 1715 pas uit Deventer vertrokken | |
Duvel | vrijdag 19 mei 2023 @ 23:08 |
Wat tof! Sorry, ik lees het nu pas... | |
Dr_Flash | zaterdag 20 mei 2023 @ 00:03 |
En weer thuis ![]() | |
b2py | zondag 21 mei 2023 @ 13:03 |
cryptischer wordt het niet | |
Janneke141 | zondag 21 mei 2023 @ 13:34 |
Pietje van Prorail heeft met zijn kraan een bovenleidingsmast omver getrokken op sporen die in dienst waren, terwijl de andere helft al buiten dienst was vanwege de werkzaamheden? | |
Peterselieman | zondag 21 mei 2023 @ 13:52 |
Een VIRM heeft vannacht de bovenleiding naar beneden getrokken op spoor 9 en dat raakt vermoedelijk ook de Willemsspoortunnel, waardoor er maar 2 sporen richting Blaak beschikbaar zijn | |
b2py | zondag 21 mei 2023 @ 14:06 |
Waarom laat je dan ook treinen rijden, die maken alles kapot ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 21 mei 2023 @ 14:11 |
Hoho, het was vannacht, het kan prima zijn dat er zonder reizigers aan boord gewoon zoals het hoort met ijzer werd geschoven. | |
Peterselieman | zondag 21 mei 2023 @ 14:17 |
De beste trein is geen trein. Volgens RWS geldt voor de kanalen: de beste brug is geen brug En voor de wegen: de beste weg is een lege weg | |
derLudolf | zondag 21 mei 2023 @ 14:58 |
Beste bovenleiding is geen bovenleiding, gewoon lekker dieselen ![]() | |
b2py | zondag 21 mei 2023 @ 14:58 |
Ik las elders dat het de laatste trein betrof die gisteravond met reizigers in Rotterdam is gearriveerd | |
DeaDLocK2K | zondag 21 mei 2023 @ 15:25 |
Ah deerle. Hebben ze tenminste wel enkele uren opgesloten gezeten op kruipafstand van het perron? | |
b2py | zondag 21 mei 2023 @ 17:14 |
Ik hoop het wel | |
James1988 | zondag 21 mei 2023 @ 19:47 |
Op Somda staat gemeld dat het gebeurde bij vertrek, die trein stond dus nog volledig langs het perron toen hij de draad omlaag haalde ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 21 mei 2023 @ 19:57 |
Ik ben in de pre-digitale-camera-tijd getuige geweest van het geweld van zoiets. Op spoor 1 in Zwolle trok een ICM de bovenleiding in tweeën. Grote blauwe vonk. | |
James1988 | zondag 21 mei 2023 @ 20:46 |
Ik heb eigenlijk nog nooit zoiets meegemaakt ![]() Het ergste wat ik ooit heb gehad aan ellende is een trein die, eenmaal op de zuidsectie van de HSL, geen verbinding kon krijgen met het RBC en strandde in een weiland. | |
Peterselieman | zondag 21 mei 2023 @ 20:58 |
Heb zelf een keer 40 minuten stil gestaan op 1 minuut rijden van station Groningen vanwege een wisselstoring en een paar keer dat het flitste vanwege rijp aan de bovenleiding. Voor de rest nog niet veel bijzonders meegemaakt. | |
DeaDLocK2K | zondag 21 mei 2023 @ 21:00 |
Ja ik hou van dat flitsen. Heb er in Duitsland diverse keren tot wel 24 uur vertraging door opgelopen tho. Komt de IC die normaal met een 101/103/120 gereden wordt opeens met twee 218s voorrijden bijvoorbeeld. | |
derLudolf | zondag 21 mei 2023 @ 21:02 |
Jup, dat soort flexibiliteit bestaat niet lang meer helaas. | |
b2py | maandag 22 mei 2023 @ 09:27 |
Mijn toppunt is in de maximale verkanting op de HSL-zuid stilstaan met een V250 ![]() | |
Janneke141 | maandag 22 mei 2023 @ 09:29 |
Ik koester toch erg warme herinneringen aan die keer dat ik ver na middernacht drie kwartier langs het perron in Lent stond vanwege een seinstoring in Nijmegen, maar het treinpersoneel weigerde om de deuren te openen zodat we dat laatste stukje over de brug gewoon konden lopen. | |
James1988 | maandag 22 mei 2023 @ 10:30 |
Dat heb ik gehad met ICR in die bocht bij 's-Gravendeel. Ohja, dat heb ik ook een keertje gehad met nachtnet. Reisje Tilburg -> Breda diep in de nacht. Vlak voor Breda kwam de trein tot stilstand. Tijdens werkzaamheden was een fout gemaakt en een kabel doormidden gehakt, met een complete sein- en wisselstoring tot gevolg in station Breda. "Sorry, we kunnen station Breda niet meer binnenrijden. De machinist loopt nu naar de andere kant van de trein en dan rijden we terug naar station Tilburg." Eenmaal daar nog 2,5 uur mogen wachten op een taxi die me alsnog naar Breda bracht. Al met al leverde me dat zo'n 3 uur vertraging op ![]() | |
marcb1974 | maandag 22 mei 2023 @ 10:45 |
Van Rotterdam naar Tilburg, Ben tot Dordrecht gekomen, toen kon ik terug. Dan maar over Utrecht en Den Bosch naar Tilburg Wacht, dat ging ook niet, dus via Boxtel uiteindelijk in Tilburg gekomen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 22 mei 2023 @ 12:47 |
Ik ben een keer ontspoord, bij Hilversum. Ontberingen moeten doorstaan jonguh, bar ende boosch! | |
derLudolf | maandag 22 mei 2023 @ 17:59 |
Wat wordt er bedoeld met een "keukenspoor", die schijn je in Köln te hebben. | |
Dr_Flash | maandag 22 mei 2023 @ 18:01 |
Zeker zo'n spoor met zo'n laag perronnetje aan de andere kant zodat ze daar de keuken van de bord bistro etc kunnen aanvullen ![]() | |
derLudolf | maandag 22 mei 2023 @ 18:06 |
Nee dat lijkt het niet. Tenminste, die zullen ze toch niet op een speciaal kopspoor gaan vullen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 22 mei 2023 @ 18:08 |
Nou dan weet ik het niet ![]() | |
derLudolf | maandag 22 mei 2023 @ 18:22 |
Het zou om spoor 372 gaan. Of is het gebouw daar naast gewoon de kantine van DB ![]() | |
derLudolf | maandag 22 mei 2023 @ 18:24 |
Ja dus https://www.bahnbilder.de(...)mpfgleis-an-der.html Stumpfgleis an der Personalkantine ("Küchengleis") | |
DeaDLocK2K | maandag 22 mei 2023 @ 18:25 |
Dit was nog geen 10 jaar geleden ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 22 mei 2023 @ 18:26 |
Nee, daar is het voor. In Kopenhagen H is er ook een voor ieder spoor behalve de S-Tog. edit; en voor het superhoog genummerde spoor waar je niet direct vanuit de stationshal kan komen. | |
DeaDLocK2K | maandag 22 mei 2023 @ 18:27 |
Er zijn speciale voertuigen waarmee ze net als bij vliegtuigen de meuk zo op kunnen krikken aan de verkeerde kant en naar binnen kunnen drukken. Soms heten dingen echt letterlijk omdat ze zo zijn ![]() | |
b2py | maandag 22 mei 2023 @ 18:29 |
Personalkantine klinkt meer als schafthok voor rijdend personeel. | |
DeaDLocK2K | maandag 22 mei 2023 @ 18:34 |
Ja. Daar wel inderdaad. Maar op Köln Hbf zijn die tussenperrons wel voor bevoorrading. Vroeger, vroeger-vroeger, werd er ook bagage geladen; dan checkte je natuurlijk in en was er een verwarmde wachtruimte op dat soort grote stations. In ieder geval voor 1e klas. Ik dacht dat daar de vraag over ging; verkeerd gelezen :herpaderp: | |
derLudolf | maandag 22 mei 2023 @ 21:30 |
https://twitter.com/Trave(...)173844893697/video/1 Zijn die eerste twee rijtuigen nou AB30's? Die zijn echt oud toch? | |
James1988 | maandag 22 mei 2023 @ 21:52 |
Het zijn WLABee's, een iets andere variant. Komt inderdaad allemaal wel voor uit dezelfde basis (CIWL Type P) gebouwd in 1955. | |
b2py | maandag 22 mei 2023 @ 22:09 |
Het was alweer een tijdje geleden dat een trein de bovenleiding naar beneden trok | |
DJMO | dinsdag 23 mei 2023 @ 11:43 |
Spoorwoensdag express @ Amsterdam CS![]() ![]() ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 23 mei 2023 @ 22:42 |
https://www.france24.com/(...)uce-carbon-emissions Sweet dat 't doorgegaan is en allemaal legaal enzo ![]() | |
James1988 | dinsdag 23 mei 2023 @ 23:41 |
Vanaf 17 juni worden er IC-rijtuigen van DB ingezet op de route Hamburg - Kopenhagen, ter vervanging van de (veel te korte) dieseltreinstellen. Op de verbinding Hamburg - Aarhus, en de nachttrein Kopenhagen -> Hamburg (alleen in die richting) blijft wel IC3 rijden. https://www.dsb.dk/kundes(...)fter-d.-17.6.2023--/ | |
Dr_Flash | woensdag 24 mei 2023 @ 07:27 |
Ik las ook dat CD met 1e klasse SBB panorama rijtuigen tussen Wenen en Polen gaat rijden. | |
Erno-BE | woensdag 24 mei 2023 @ 07:49 |
Tussen Graz en Przemysl. Geen idee waarom juist op die verbinding panoramatijtuigen nodig zijn, op de Semmeringbahn na dan. Polen is vrij vlak te noemen. | |
Helly | woensdag 24 mei 2023 @ 10:39 |
Kenners, Ik ga vrijdag van Eindhoven naar Dresden, heb een ticket met oa ICE 1545 van Viersen naar Berlin-Spandau. Maar als ik nu op bahn.de kijk zie ik die verbinding niet meer in het reisadvies. In de app bij mijn ticket zie ik geen enkele melding ![]() | |
b2py | woensdag 24 mei 2023 @ 11:27 |
Contact gezocht met Duitsche Baan? | |
#ANONIEM | woensdag 24 mei 2023 @ 11:29 |
Ga er maar vanuit dat die ICE niet rijdt zoals gepland, het is onderhand meer regel dan uitzondering. Heb je geen email gekregen van DB nadat je geboekt hebt? | |
derLudolf | woensdag 24 mei 2023 @ 11:47 |
Als die trein niet rijdt vervalt de Zugbindung. Ik zou even zitplaatsen reserveren de ICE545 die wel rijdt lijkt druk. | |
Helly | woensdag 24 mei 2023 @ 11:49 |
Nee, niks gehoord vandaar mijn twijfel en dat ik het hier even vroeg. Als in in de mail van m'n boeking op actuele informatie klik en boekingsnummer invul krijg ik deze lege pagina te zien: https://pasteboard.co/KkBGlOymCPNB.jpg Oké, bedankt, ik ga even informeren. | |
derLudolf | woensdag 24 mei 2023 @ 11:52 |
Ik kan desbetreffende ICE ook niet uit de reisplanner toveren, ik heb geprobeerd door een trein zonder overstap te boeken, de 1545 is de enige namelijk | |
Ireyon | woensdag 24 mei 2023 @ 14:02 |
Dat is wel een typisch Deutsche Bahn dingetje ja, je trein schrappen zonder iets te laten weten. Heb je nog het "geluk" dat je zelf de reisplanner nog even van tevoren erbij pakte. | |
derLudolf | woensdag 24 mei 2023 @ 14:13 |
Terwijl toen ik vorig jaar met de Pimpel ging (geen idee of dat naar Berlijn was of met de nieuwjaarsrondje) kreeg ik honderd mailtjes/smsjes. Dat ze te laat uit Amsterdam weg gingen, vervolgens dat ze bij Hilversum nog meer vertraging hadden, later dat ze het er uit konden rijden. Terwijl het om zeg 5 tot 10 minuten ging en ik nog lang niet in Rheine was waar ik in zou stappen en de overstap ruim genoeg was. | |
b2py | woensdag 24 mei 2023 @ 14:31 |
Er zijn vanaf vrijdag werkzaamheden waardoor ICE1545/1546 uitvallen https://bauinfos.deutsche(...)6-17712-20230419.pdf | |
#ANONIEM | woensdag 24 mei 2023 @ 17:23 |
FlixTrain heeft treinpaden aangevraagd om met twee treinen dagelijks op en neer te gaan rijden: FlixTrain doet aanvraag bij ACM voor twee treinen per dag in beide richtingen naar Duitsland https://www.treinenweb.nl(...)-naar-duitsland.html | |
Dr_Flash | woensdag 24 mei 2023 @ 17:36 |
Ah, geen treinen Zwolle-Deventer. Dan maar een ommetje via Almelo. Kom je nogeens ergens ![]() | |
Janneke141 | woensdag 24 mei 2023 @ 17:38 |
Krijgen we dan groene paaltjes langs het perron, of gaat dat met QR-codes werken? Wel een redelijk vergelijkbare reistijd met binnenlands verkeer en de RE vanaf Arnhem. Ben benieuwd naar de prijsstelling. | |
ReisT | woensdag 24 mei 2023 @ 20:14 |
Dat gaat natuurlijk met QR-codes werken, FlixBus/Train verkoopt z'n tickets toch al online (ze hebben er vast ook een app voor). Voor Amsterdam-Oberhausen zijn het gewoon de tijden van de ICE (een uur opgeschoven). [ Bericht 6% gewijzigd door ReisT op 24-05-2023 20:22:21 ] | |
Erno-BE | donderdag 25 mei 2023 @ 20:15 |
https://bahnblogstelle.co(...)hn-tariftreffen-aus/ Ik vrees nog steeds dat we nog niet van de stakingen af zijn, want ik hoor alweer te veel geklaag over dat het aanbod van Deutsche Bahn te mager is. | |
DeaDLocK2K | donderdag 25 mei 2023 @ 21:53 |
Ik heb vandaag met m'n NMBS 1906 gespeeld. Al met kerst '21 gekocht in België door een vriend van me, en door omstandigheden pas twee weken terug overhandigd. Misschien maar eens een i6 rijtuig erbij zoeken. | |
dennistd | vrijdag 26 mei 2023 @ 00:41 |
@James1988 Is de crossplatform overstap van 2 minuten vanaf de 3600 (IC uit Zwolle) op de 9200 (IC naar Brussel) haalbaar in Breda? | |
trein2000 | vrijdag 26 mei 2023 @ 00:43 |
Ben dan geen James, maar heb die trein wel een aantal keer genomen: ja is haalbaar. Maar als je een half uurtje over hebt is het misschien wel lekker om rustig aan te doen en een IC eerder te nemen. | |
James1988 | vrijdag 26 mei 2023 @ 00:56 |
De IC uit Zwolle zit vlak achter de stoppert uit Arnhem, als dat ding 1 minuut te laat weg is uit Gilze-Rijen (vertrektijd :30) moet de IC al in de ankers (doorkomst :34). En in Breda wacht de IC naar Brussel niet. Ik zou het er niet op wagen. | |
Duvel | vrijdag 26 mei 2023 @ 07:52 |
HOB / Modelspoor, deel X ![]() Die loc is toch van LS Models? Ziek veel detail meestal, en rijdt ook mooi. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 26 mei 2023 @ 09:36 |
Ik las in Spoorwegjournaal dat er ook al 150 M7 rijtuigen afgeleverd waren ofzo. Waanzinnig snel gegaan. | |
dennistd | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:24 |
Stelletje vieze vuile stokbroodvreters dat het ook zijn. Zou zondag vanaf Perpignan via de Train Jaune en Latour-de-Carol richting Barcelona gaan. Gaan ze weer eens staken (vast een scheve stoeptegel of zo) en rijdt er gewoon de hele zondag geen enkele TER richting Spanje.... ![]() ![]() ![]() Nu hopen dat de TGV Perpignan-Barcelona die ik net geboekt heb wel rijdt, anders zit ik daar vast..... ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:38 |
Wat doe je ook in dat kutland man | |
dennistd | vrijdag 26 mei 2023 @ 11:41 |
Onderweg naar Spanje. En dan moet je er wel doorheen met de trein.... | |
James1988 | vrijdag 26 mei 2023 @ 12:22 |
Er rijden op zondag 8 Flixbussen van Perpignan naar Barcelona en daar is nog plek ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:02 |
Bussen ![]() | |
Duvel | vrijdag 26 mei 2023 @ 14:57 |
Waanzinnig lelijk, die dingen. Echt next level. | |
b2py | vrijdag 26 mei 2023 @ 15:58 |
Maar goed dat ik vorige week niet nog spontaan een retourtje Reims - Parijs hebt geboekt dan | |
trein2000 | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:00 |
Dennis wil met vakantie. Niet naar de GGZ, je gaat toch niet voor je plezier in een bus zitten man. Dan nog eerder de eerste TGV retour. Bussen ![]() | |
dennistd | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:26 |
Geen bus idd, tenzij ik ervoor betaald krijg ![]() Nu trouwens in Breda wachten op de Benelux | |
James1988 | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:31 |
Als het alternatief is "niet naar Spanje kunnen vanuit Perpignan" lijkt een bus me toch nog de betere keuze ![]() | |
trein2000 | vrijdag 26 mei 2023 @ 16:42 |
Gemist of toch maar eentje eerder genomen? | |
dennistd | vrijdag 26 mei 2023 @ 17:10 |
Eentje eerder, maar goed ook: toen de Benelux met +3 vertrok was er nog geen spoor van de trein naar Roosendaal. Overigens in de 1e klas nog zitplaatsen her en der, 2e klas staan ze op de balkons. | |
trein2000 | vrijdag 26 mei 2023 @ 17:37 |
Herkenbaar. Altijd druk. Zelfs als je 1e klas reist zoals ik internationaal doe… | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 mei 2023 @ 19:02 |
Dat was in de jaren '90 in deze tijd al zo. Er kan met gemak een halfuursdienst gereden worden maar dat staat geloof ik pas voor 2025 op 't programma. | |
James1988 | zaterdag 27 mei 2023 @ 20:17 |
Het plan is om Rotterdam - Antwerpen - Brussel te versnellen door Breda, Noorderkempen en Mechelen over te slaan. (Brussels Airport overslaan weet ik zo niet.) Daarnaast een losse "trage" Benelux die Rotterdam - Breda - Noorderkempen - Brussel rijdt. Materieel wordt HLE 17 (Traxx MS3) met I11-rijtuigen in trek/duw-bedrijf. | |
ReisT | zaterdag 27 mei 2023 @ 20:44 |
Zoals in dit plaatje dus: ![]() Die "trage" Benelux kan straks wel 200 km/h rijden als de HLE17 er is, in 2027 (tot die tijd 160 met de bestaande locs). [ Bericht 10% gewijzigd door ReisT op 27-05-2023 20:50:57 ] | |
James1988 | zaterdag 27 mei 2023 @ 21:29 |
Dat inderdaad. Ik vraag me af hoe lang dat stuk Rotterdam - Breda het zal overleven, ik verwacht eigenlijk vooral luchtvervoer. Heel groot kan de vraag naar treinen Noorderkempen - Rotterdam niet zijn? | |
MTL | zaterdag 27 mei 2023 @ 21:36 |
Hangt volgens mij af van de prijsstelling. Als men voor de 'IC Snel' een ander tarief gaat vragen, dan kan het voor mensen zomaar aantrekkelijker zijn om voor de langzame IC via Breda te kiezen. | |
Peterselieman | zaterdag 27 mei 2023 @ 21:42 |
![]() Een bak SNG in Onnen | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 mei 2023 @ 21:43 |
Jah, gaat vast goedkomen want als de Belgen dat soort materieel ergens voor bestellen gaat het over het algemeen wel redelijk. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 mei 2023 @ 21:45 |
In 2027 in Zwolle, de IC naar Amsterdam Zuid en verder naar Brussel Zuid ![]() | |
Ireyon | zaterdag 27 mei 2023 @ 22:45 |
Het stuk Rotterdam - Breda is volkomen nutteloos, het zou in mijn ogen veel beter zijn om die trage IC Brussel naar Eindhoven door te trekken. | |
Duvel | zaterdag 27 mei 2023 @ 23:00 |
De Traxx MS3 moet nog wel "even" worden toegelaten. [ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 27-05-2023 23:35:49 ] | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 mei 2023 @ 23:25 |
Welke is da? | |
Duvel | zaterdag 27 mei 2023 @ 23:35 |
Die HLE17. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 mei 2023 @ 23:39 |
Ooooh TRAXX MS3. Ah jah. Het is ook nog lang geen 2027. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 27 mei 2023 @ 23:40 |
Ik kan online lezen dat er voor de toelatingsprocedure in de tweede helft van 2021 machines in NL waren maar wat de status is kan ik nergens vinden. | |
James1988 | zondag 28 mei 2023 @ 00:30 |
Die dingen hebben hun stroomafnemer verspeeld tijdens passeren van de Vlakebrug en zijn vervolgens met stille trom vertrokken. Treinen passeren de Vlakebrug met geheven stroomafnemer. Om te voorkomen dat stroomafnemers de bovenleidingsportalen raken, zijn ze voorzien van een mechanisme dat de uitzwaai beperkt. Bij de Traxx 3 functioneerde dat niet naar behoren. Inmiddels is Alstom bezig om de ETCS-installatie van Bombardier uit de Traxx 3 te slopen en hun eigen hardware in te bouwen, er zal nog wel behoorlijk wat tijd overheen gaan voordat we een MS3 zien in reizigersdienst. De Traxx is niet het enige treintype waarbij Alstom dat aan het doen is. Er zijn meer lopende projecten waarbij de Fransozen hebben besloten om de spullenboel van Bombardier bij het grofvuil te zetten en hun eigen ETCS-systeem in te bouwen, ook al duurt dat langer. | |
dennistd | dinsdag 30 mei 2023 @ 15:00 |
ICE-L gespot in Miranda de Ebro ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 30 mei 2023 @ 15:22 |
Eindelijk weer eens ![]() ![]() Een plaat die ruk is, van een trein die stuk is ![]() | |
James1988 | dinsdag 30 mei 2023 @ 15:46 |
Ik ben echt wel heel benieuwd naar hoe dit spul gaat zijn als reiziger ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 30 mei 2023 @ 15:49 |
Wat is die L? Lage biesjes? ![]() | |
Hojdhopper | dinsdag 30 mei 2023 @ 16:05 |
Bijna, Low Floor. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 mei 2023 @ 16:24 |
En wat is daar het nut van? Ik snap het als je een dubbeldekker hebt, maar dit? | |
Dr_Flash | dinsdag 30 mei 2023 @ 16:27 |
![]() Rolstoeltoegankelijkheid? Of aerodynamica SWOOOSHH! ![]() | |
James1988 | dinsdag 30 mei 2023 @ 16:51 |
Gelijkvloerse instap, inderdaad. Handig voor rolstoelgebruikers, mensen met fietsen en kinderwagens, enzovoorts. ![]() Ik heb overigens opgevangen dat de bakovergangen vrij smal zijn, naar het schijnt past iemand in een rolstoel daar niet doorheen. | |
Dr_Flash | dinsdag 30 mei 2023 @ 16:58 |
Als ik die biesjes moet geloven is de vloer in de bak zelf ook lager dan boven de wielen. Dan wordt het sowieso al weer lastig. | |
ReisT | dinsdag 30 mei 2023 @ 17:10 |
Dat is alleen bij het eerste en laatste rijtuig omdat daar normale draaistellen onder zitten. De vorm van de Talgo-draaistellen (als je dat draaistellen kan noemen) zorgt ervoor dat er maar een smalle doorgang mogelijk is. ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door ReisT op 30-05-2023 17:20:04 ] | |
dennistd | dinsdag 30 mei 2023 @ 19:16 |
Onderin de S130 (waar ik al bijna 10 uur in zit) is het zo'n 50-60cm denk ik, vanaf 40cm hoogte is ie zo'n 20cm breder. | |
Peterselieman | dinsdag 30 mei 2023 @ 19:34 |
![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 30 mei 2023 @ 20:11 |
Mag ook niks meer tegenwoordig. Duitser klust eigen overweg: treinverkeer stilgelegd ![]() | |
James1988 | dinsdag 30 mei 2023 @ 20:27 |
![]() | |
Adrie072 | dinsdag 30 mei 2023 @ 20:29 |
Haha, heerlijk dit en ziet er nog solide uit ook! | |
Peterselieman | dinsdag 30 mei 2023 @ 22:11 |
Niet alleen een overweg, maar op de plek van het oude perron ook nog een watertoren gebouwd ![]() https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/50067/5520495 | |
Erno-BE | woensdag 31 mei 2023 @ 07:43 |
https://bahnblogstelle.co(...)u-verhandlungen-auf/ Er is nog steeds geen overeenkomst tussen Deutsche Bahn en de vakbonden dus waarschijnlijk binnenkort weer nieuwe stakingen in Duitsland ![]() | |
derLudolf | woensdag 31 mei 2023 @ 08:01 |
Prik direct een datum zodat ik weet of ik de plannen voor 25/26 juni bij het grofvuil kan doen ![]() | |
Erno-BE | woensdag 31 mei 2023 @ 08:10 |
Ben door dit geouwehoer al ¤90 verloren aan niet-annuleerbare SuperSparpreis-tickets doordat die 50-uursstaking precies in mijn geplande vakantie was afgekondigd en ik de vakantie moest annuleren. Heb nu voor eind juni een reis naar Oostenrijk gepland staan, ook weer met SuperSparpreis-tickets, dus ik hoop dat ze niet eind juni staken. Ik zou op dit moment ook geen reis meer naar Duitsland boeken, omdat het risico op stakingen te groot is. Bovendien zijn er in de zomer allerlei werkzaamheden. Het is jammer, want Duitsland biedt veel waar voor je geld met een groot en gevarieerd aanbod aan treindiensten. | |
ikweetnietwat | woensdag 31 mei 2023 @ 10:30 |
DB heeft alle Supersparpreise annuleerbaar en bruikbaar voor+na staking als flexticket gemaakt bij elke staking tot nu toe, die 90¤ kan je nog makkelijk terugkrijgen | |
Erno-BE | woensdag 31 mei 2023 @ 10:36 |
De staking viel op maandag en dinsdag, ik had mijn SuperSparpreis op zaterdag (heenreis) en woensdag (terugreis). Ik heb Deutsche Bahn wel een mail gestuurd met het verzoek op restitutie. | |
b2py | woensdag 31 mei 2023 @ 13:26 |
Je had gewoon kunnen gaan ![]() | |
James1988 | woensdag 31 mei 2023 @ 14:45 |
Vanaf 11 juni een paar aanpassingen bij DB: de prijs van zitplaatsreserveringen gaat omhoog (+40 cent) en in 1e klas zit bij een Sparpreis niet meer bij de prijs inbegrepen. https://www.bahn.de/info/kleiner-fahrplanwechsel-juni-23 | |
derLudolf | woensdag 31 mei 2023 @ 15:11 |
Ik neem aan dat reeds bestaande boekingen hierdoor niet veranderen? ![]() | |
James1988 | woensdag 31 mei 2023 @ 15:33 |
Lijkt me niet hè, die zijn al gekocht en betaald. | |
derLudolf | woensdag 31 mei 2023 @ 17:05 |
Dat dacht ik ook, maar wou het even zeker weten. Wil wel in het panoramarijtuig een goede plek ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 31 mei 2023 @ 17:28 |
Wat. Zodat je weer lekker gersterakkers over de grond kunt gooien? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 31 mei 2023 @ 17:31 |
Of was dat @ReisT ![]() | |
boriq | woensdag 31 mei 2023 @ 18:01 |
Jammer, dat maakte de 1e klasse vaak wel aantrekkelijk. Bij het boeken via Cd.cz zal dan ook wel de reservering bij moeten worden geboekt zeker? | |
b2py | woensdag 31 mei 2023 @ 18:16 |
Is de zin krom of ligt het aan mij? | |
Erno-BE | woensdag 31 mei 2023 @ 18:39 |
Ik ga geen dure vakantie boeken om twee dagen lang in de bus en tram te hangen. Dan maar een andere keer naar Zuid-Duitsland. | |
derLudolf | woensdag 31 mei 2023 @ 19:25 |
Ja want ik heb nog nooit in een panoramarijtuig gezeten en drink geen bier ![]() | |
James1988 | woensdag 31 mei 2023 @ 19:52 |
Nee, ligt niet aan jou. Ik had dat bericht op m'n telefoon geschreven en Chrome heeft er bij mij wel eens een handje van om woorden of zinsdelen te verhaspelen. Meestal zie ik dat op tijd maar dat is me deze keer dus niet gelukt. ![]() | |
dennistd | donderdag 1 juni 2023 @ 06:41 |
Dat was @ReisT in een normaal Zwitsers rijtuig (2e klas) langs de Rijn geloof ik. Terugweg van Konstanz gok ik. | |
Eix | donderdag 1 juni 2023 @ 07:50 |
Ik heb hier eerder ook wel eens een anekdote gedeeld over mijn romantisch railaway trip met het panaromarijtuig langs de Lorelei. Spoiler: het was niet leuk. ![]() | |
Erno-BE | donderdag 1 juni 2023 @ 07:57 |
Wat was de reden dat de trip niet leuk was? Was de trein te vol? | |
Eix | donderdag 1 juni 2023 @ 08:09 |
Verstoring bij Düsseldorf, komt vertraagd en in andere rijtuigvolgorde binnen (of we stonden verkeerd, whatever). Dus maar snel instappen en hele trein in de polonaise met koffer en backpack door. Om vervolgens in het panaromarijtuig tussen luidruchtige beschonken huisvrouwen terecht te komen. Toen mijn vriendin haar koptelefoon met noisecancelling pakte realiseerde ik me wat ik was vergeten. ![]() Enfin, compleet overprikkeld in Basel Badischer Bahnhof aangekomen. Waar het vanwege de vertraging schluss was en we maar moesten zien hoe de reis naar Zürich verder ging. | |
Dr_Flash | donderdag 1 juni 2023 @ 08:16 |
Ik denk eerder toch wel een EC pano terug uit Luzern en Basel. | |
greavy | donderdag 1 juni 2023 @ 21:11 |
Mag ik mijn gal spuwen dat Prorail toch wel een bak ellende is? De TTI's(Tunnel Technische Installaties) van de Barendrechttunnel vervangen is goed natuurlijk, maar voor je aan zoiets begint ga je toch goed kijken of alles goed voorbereid is, en dus ook de tekeningen overeen komen met de actueelste situatie? Dit was vooral van toepassing op de 2 goederenbuizen waar veel meer TTI's aanwezig zijn dan de reizigersbuizen. Dat de werkzaamheden al bijna een dag later konden starten dan gepland omdat de tekeningen alles behalve op de actuele situatie leken, is slecht. Nieuwe tekeningen bleken ook achterhaald te zijn. Men had de reizigerssporen vrij vlot weer onder controle (wat ook wel moeite kostte), maar de goederenbuis ligt er dus nog steeds uit. Men had dinsdag prognose 20:00 prognose goederenbuis gedaan, dus veel goederentreinen die al op Kijfhoek waren zijn blijven staan. Met gods gratie (...) heeft men op één spoor, door de goederenbuis met 1 spoor, van dinsdagavond 22:00 tot woensdagmiddag 14:00 verkeer toegelaten, zodat enige congestie kon oplossen. Om 14:00 ging het spoor weer op slot en de prognose werd steeds uitgesteld. Vanmiddag is de prognose "2-6-23 06:00" uitgegeven, maar Prorail voegde gelijk een kanttekening toe: "Ergens in de loop van de dag hopen wij weer beperkt goederenverkeer door de goederenbuizen Barendrechttunnel toe te laten." Oftewel: Er is een prognose, maar we weten eigenlijk al dat we het niet halen. Er wordt al gezegd dat men tot zeker zondag hinder kan verwachten, en mogelijk langer. Men is bezig om minstens de buis met één spoor voor het goederenverkeer vrij te geven en dus "ergens morgen" enkelsporig verkeer toe te laten. Wat dit voor het reizigersverkeer betekent? Prorail legt beperkingen op aan NSR. NSR moet er treinen uitknikkeren rondom Utrecht-Eindhoven/Arnhem/Rotterdam/Woerden-Leiden, zodat de goederentreinen die nu niet van- en naar de Betuweroute kunnen komen via het conventionele spoor via Utrecht - Geldermalsen - Betuweroute of Utrecht - Arnhem - Zevenaar kunnen. Die tunnel ligt er al meer dan 16 jaar en is nu 16 jaar in bedrijf. Welke knullige pino had als eerste al verkeerde tekeningen? Dat hadden ze vooraf even kunnen checken.. Daarnaast zal er vast veel fout gegaan zijn met nieuwe TTI's die niet goed functioneerden.. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 01-06-2023 21:52:38 ] | |
James1988 | vrijdag 2 juni 2023 @ 00:27 |
De Overkapping Barendrecht is aangelegd in de periode 2000 - 2005, de tunneltechnische installaties zullen ook rond die tijd zijn aangelegd en nu dus zo'n 20 jaar oud zijn. Tijd voor vervangen dus ![]() Ten tijde van de bouw bestond ProRail nog niet eens, en de hele bouw was uitbesteed aan de Projectorganisatie Betuweroute (POBR). Die heeft het op haar beurt weer uitbesteed aan onderaannemers. Destijds werd er ook geëxperimenteerd met nieuwe contractvormen (zoals Design & Construct) waarmee meer op resultaat werd gestuurd i.p.v. op micromanagement. De eis zal dus iets zijn geweest als "Bouw een overkapping bij Barendrecht, zorg ervoor dat er branddetectie en -bestrijdingssystemen zijn" en daarop is geaccordeerd door de POBR. Daarbij zal heus wel zijn gekeken naar de tekeningen en naar het uiteindelijk opgeleverde resultaat, maar ik betwijfel of iemand echt alle kabelgoten is nagelopen. Ik verwacht dat een deel van de kabels ook wel begraven of anderzijds zal zijn weggewerkt, wat dingen ook al lastiger maakt. ProRail heeft die spullenboel uiteindelijk in beheer gekregen maar ik verwacht ook niet dat zij die hele tunnel binnenstebuiten hebben gekeerd om te controleren of iedere kabel precies daar ligt waar deze wordt verwacht. Het is immers gebouwd (door professionals, hoop je), uitgebreid getest en geaccordeerd door de POBR. Dat nu, 20 jaar later, blijkt dat toch niet alles is gebouwd zoals het op de tekeningen staat is dan een heel nare verrassing. En ja, dat het reizigersverkeer hieronder moet lijden is niet leuk. Maar die goederentreinen maar laten wachten tot die tunnel weer open is kan ook niet zomaar, goederentreinen hebben ook recht op treinpaden en er hangt weer een hele logistieke keten vast aan het rijden van die treinen. | |
b2py | vrijdag 2 juni 2023 @ 08:34 |
In het contract van de realisatie van de tunnel zat ook gewoon het opleveren van een as-builtdossier, maar vergeet niet de digitalisering die sindsdien heeft plaatsgevonden. | |
Dr_Flash | vrijdag 2 juni 2023 @ 08:42 |
Hier gaat iets mis ![]() | |
stavromulabeta | vrijdag 2 juni 2023 @ 08:56 |
En vergeet onderhoud/storingsoplossing in de tussentijd niet. Je kunt mooie woorden hebben over changemanagement, configuratiebeheer etc. Maar als er stront aan de knikker is omdat er een kritische installatie stuk is, komt het er in praktijk op neer dat er een servicemonteur naar toe gaat. Die vervolgens zijn stinkende best doet het probleem zo snel mogelijk te verhelpen (terwijl alle ogen op hem gericht zijn) en om 5 uur 's ochtends vermoeid in de auto stapt richting bed. Treinen rijden weer, iedereen blij, assetmanagement weet niet dat die servicemonteur even een nieuwe kabel getrokken heeft. Niemand heeft ook zin om uit te leggen dat het treinverkeer nog 2 uur onnodig stil ligt omdat de papierwinkel nog afgehandeld moet worden. En als het al bij assetmanagement terecht komt, kan niemand reproduceren hoe die er precies ligt omdat je daarvoor in de buis moet zijn die je niet alweer wilt sluiten. Uiteindelijk kom je daar bij het volgende groot onderhoud achter. En beetje tunnel heeft elke dag wel één of meerdere storing die opgelost moeten worden. Zelfs als je secuur werkt heb je na 16 jaar wel een hoop ongedocumenteerde changes te pakken. | |
derLudolf | vrijdag 2 juni 2023 @ 09:13 |
Ik zit zelf in de machinebouw... Een vrijgegeven tekening weer aanpassen/reviseren is nooit echt leuk. Aanpassen aan de hand van een met koffie doordrenkt schetsje of onscherpe foto's waar je niet recht op de duimstok kijkt, is ook erg lastig ![]() Bovendien is er vaak wel een volgend project wat af moet. | |
greavy | vrijdag 2 juni 2023 @ 13:00 |
Dat de installaties van onderhand 20 jaar oud vervangen moeten worden is logisch. Maar dan mag je toch voor zoiets kritieks wel verwachten dat er in de vele maanden voorbereiding iemand even denkt, laten we alles eens even doorlopen. De tekeningen zijn dit jaar nog vernieuwd, ook de tekeningen van de nieuwe situatie zouden niet correct geweest zijn. Zoiets is toch digitaal wel te simuleren misschien niet tot de laatste details, maar als de werkploeg de tekening in handen krijgt en gelijk ziet dat er niks van klopt met hoe uberhaupt de tunnel eruit ziet en ingedeeld is, is er toch gewoon gefaald? Mijn vader zit in vergelijkbaar werk, en die komen met regelmaat verouderde tekeningen tegen, soms wel 20 of 40 meter afwijking of dieper/minder diep in de grond. En dan gaat er wat stuk. Maar dat lossen ze vaak binnen een dag weer op. Bij zoiets verouderds vervangen mag je - vind ik - wel verwachten dat men er even wat poppetjes op zet om alles na te lopen, actuele(of in ieder geval nalopen en waar nodig aanpassingen maken) tekeningen te maken etc etc etc. | |
Hojdhopper | vrijdag 2 juni 2023 @ 13:42 |
Plus misschien lager zwaartepunt, meer stabiliteit? Maar is een gok. | |
derLudolf | vrijdag 2 juni 2023 @ 13:46 |
Lijkt me niet, want alle installaties komen nu op het dak ![]() | |
Hojdhopper | vrijdag 2 juni 2023 @ 13:50 |
Oh ja ![]() | |
stavromulabeta | vrijdag 2 juni 2023 @ 14:50 |
Het grote probleem is alleen: Wanneer ga je het nalopen? Barendrecht heeft geen service- of vluchtgangen, dus alles ligt in de buis zelf. Alles wat je doet, moet in nachten, buiten exploitatie. Met in- en uitdienst halen, bovenleiding spanningsloos maken, hou je per nacht nauwelijks werkbare uren over. En voor je beeld van de benodigde tijd: Het kabel voor kabel uitzoeken wat wat is, heeft in een medio jaren '90 opgeleverde tunnel 3 weken gekost terwijl de tunnel dicht was. Daarom wordt tegenwoordig alles nauwgezet gelabeld maar dat is echt iets van de laatste 10 à 15 jaar. Het is nu een paar dagen (behapbare) ellende geweest. Het alternatief was waarschijnlijk geweest om die tunnel vooraf twee weken dicht te gooien om alles in kaart te brengen. | |
greavy | vrijdag 2 juni 2023 @ 15:17 |
Het grootste probleem zit in de goederensporen vanwege de diverse extra veiligheidsinstallaties. Dat was wel bekend want het reizigersverkeer rijdt, alleen de sprinter in een halfuursdienst. Geen idee waarom, maar het zal wel. De goederensporen zijn sowieso elke week al (deels) buiten dienst als de havenlijn op zaterdagavond tot zondag einde ochtend buiten dienst gaat. Dat is een buitendienststelling die er wekelijks is. Niet altijd zijn alle 3 de goederensporen eruit, maar vrijwel elke week wel minstens 1 van de 2 goederenkokers. Dat het misschien niet altijd even makkelijk is om alles na te lopen snap ik, maar dit kost Prorail waarschijnlijk nog veel meer aan schadeclaims van de vervoerders en verladers. Ook NS moest langer bussen inzetten, moet al dagen treinen opheffen om ruimte te maken voor goederentreinen. Er zijn door dit kneuzenwerkje veel treinen meer dan een dag te laat geweest, treinen moeten omrijden met bijkomende kosten, missen terminal slots, ladingen te laat voor een boot of andere dingen. Die gaan dit ongetwijfeld proberen te verhalen op Prorail. Daarbij zijn alleen de slechte tekeningen niet de enige oorzaak, technisch waren er ook veel problemen met het werkend krijgen van installaties wat uiteraard met de tekeningen te maken kan hebben, maar misschien ook met slechte testen vooraf en daardoor al niet goed werkende installaties. | |
dennistd | vrijdag 2 juni 2023 @ 17:24 |
Een traject waarop mijn Interrail helaas geen vrij reizen gaf en zelfs geen korting. De vraag is nu: POLL | |
Peterselieman | vrijdag 2 juni 2023 @ 19:16 |
Met of zonder flesje Fanta? | |
marcb1974 | vrijdag 2 juni 2023 @ 19:40 |
Voor iedereen die volgend jaar met de eurostar wil, kijk even of ie wel gaat, want ook dit kunnen ze al niet ![]() https://www.ad.nl/binnenl(...)-en-londen~a11c3767/ | |
spectrumanalyser | vrijdag 2 juni 2023 @ 19:48 |
Die trein gaat dan toch wel vanaf Brussel naar Londen neem ik aan? | |
Dr_Flash | vrijdag 2 juni 2023 @ 20:18 |
Nee vanaf Brussel gaat hij naar Praag | |
Ireyon | vrijdag 2 juni 2023 @ 20:20 |
Ben benieuwd of er dan in ieder geval iets extra gaat rijden tussen Amsterdam en Brussel, want 't is nu niet alsof er in de Thalys en IC Brussel nog wat bij past.. | |
marcb1974 | vrijdag 2 juni 2023 @ 20:23 |
Gezien deze prutsers zullen ze ter compensatie daar ook wel ritten uit gaan schrappen. Dat is toch het meest logisch he. | |
exelletor | vrijdag 2 juni 2023 @ 22:23 |
Beetje een onzinnige poll zonder het land te specificeren. Maar aangezien er geen echt hoge bedragen tussen staan, gok ik erop dat je het een goedkoop traject vond. | |
b2py | vrijdag 2 juni 2023 @ 22:35 |
Beste stuurlui staan aan wal. | |
dennistd | vrijdag 2 juni 2023 @ 22:36 |
Het juiste antwoord is ¤1,99 dat ik betaalde voor de reis met Euskotren van Bilbao via San Sebastian naar Hendaye. Normaliter ¤6,50 voor een enkeltje maar met een barik-kaart dus dit lage bedrag. Die kaart (aanschaf ¤3 en min ¤5 saldo opladen) loont zich sowieso want eerder vandaag betaalde ik in Bilbao voor 2 haltes met de metro retour en de funiculair retour in totaal ¤1,28. Alleen de funiculair kost met een los kaartje al ¤4,50 retour ![]() | |
b2py | vrijdag 2 juni 2023 @ 22:45 |
Je had dus al kosten gemaakt om op ¤1,99 uit te komen, schijn bedriegt | |
Pino112 | vrijdag 2 juni 2023 @ 22:50 |
Beetje mooie route? Wij doen hem volgende maand andersom: van Hendaye naar San Sebastian. En dan een paar dagen later naar Bilbao (waar we ook een aantal dagen zijn) Barik-kaart kopen dus? | |
dennistd | vrijdag 2 juni 2023 @ 22:52 |
Ok, ik had al ¤8 uitgegeven. Maar metro retour was ¤3,40 en de funiculair zoals gezegd ¤4,50 dus totaal ¤7,90. Haal dat van die ¤8 af en ik heb inderdaad ¤0,10 meer betaald dan die ¤1,99. Maar de kaart is ook nog 7 jaar geldig en er staat nog ¤1,73 saldo op. | |
exelletor | vrijdag 2 juni 2023 @ 22:59 |
Spanje loopt het ov de laatste tijd wel veel te subsideren. Ik heb een paar duizend km afgelegd voor een paar euro, omdat het regionaal ov in de regio Valencia tijdelijk gratis was gemaakt voor mensen onder de 30. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 2 juni 2023 @ 23:13 |
Dennis is toch in Baskenland? Dan is het grotendeels Euskotren ipv RENFE. Hoe vaak rijdt dat, Dennis? | |
dennistd | zaterdag 3 juni 2023 @ 06:25 |
Bilbao-San Sebastian rijdt elk uur, San Sebastian-Irun rijdt elk kwartier, waarvan elk halfuur door naar Hendaye. Heel veel doorgaande reizigers zijn er niet op dat eerste traject, vooral verkeer binnen de wat grotere plaatsen. Ook niet gek als de trein er 2,5 uur over doet en de bus maar half zo lang ![]() De FEVE (treinen van RENFE en infra van Adif) is een ander verhaal, daar heb je trajecten die maar twee of zelfs maar één treinparen per dag hebben. Naast wel drukke trajecten met veel meer treinen per uur trouwens, die hebben ze ook. In het algemeen lijkt Euskotren het beter te doen, ook qua onderhoud en zo. Meer regionale aansturing natuurlijk ook, want zowel infra als materieel zijn van de Baskische overheid. | |
Dr_Flash | zaterdag 3 juni 2023 @ 10:56 |
Waterkoker geplaat ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 3 juni 2023 @ 11:09 |
derLudolf | zaterdag 3 juni 2023 @ 12:12 |
Zijn dat nou dezelfde rijtuigen die ook wel achter een 1800 of BR110/111 hangen? Hebben die rijtuigen asgeneratoren? | |
Dr_Flash | zaterdag 3 juni 2023 @ 12:30 |
Zou maar zo kunnen ![]() | |
greavy | zaterdag 3 juni 2023 @ 12:58 |
Hebben asgeneratoren inderdaad. Rijtuigen zijn van EuroExpress en kan iedereen huren | |
Duvel | zaterdag 3 juni 2023 @ 13:45 |
Vandaag waterkokers aan het kijken bij Leiden. /dagboek | |
b2py | zaterdag 3 juni 2023 @ 14:42 |
Was er een aardbeving? Tof filmpje | |
b2py | zaterdag 3 juni 2023 @ 15:20 |
Shit, EK trambesturen gemist vanochtend | |
James1988 | zaterdag 3 juni 2023 @ 15:45 |
Sinds ongeveer 02:00 vannacht is de spoorlijn Emmerich - Oberhausen gesloten. DB Netz meldt 'storing aan de treindienstleidingspost', deze is compleet uitgevallen. DB Personenverkehr heeft het over vandalisme. Herstel gaat in ieder geval tot 17:00 duren. | |
derLudolf | zaterdag 3 juni 2023 @ 16:04 |
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten ![]() | |
James1988 | zaterdag 3 juni 2023 @ 16:26 |
Het is niet de eerste keer dat vandalen het treinverkeer in delen van Duitsland lam leggen. | |
Dr_Flash | zaterdag 3 juni 2023 @ 19:52 |
Zojuist weer op de terugweg. Genoten van de stoomfluit ![]() | |
Duvel | zaterdag 3 juni 2023 @ 22:31 |
En twee foto's. ![]() ![]() | |
greavy | zondag 4 juni 2023 @ 13:19 |
uiteindelijk 19:13 is het spoor vrijgegeven, terwijl DB Netze om 18:30 een update deed prognose middernacht. Oorzaak zou vandalismeschade (oa koperdiefstal) zijn. Dat is ook bij Gelsenkirchen aan de hand sinds gister, maar daar is de schade veel groter: Op zijn vroegst dinsdag rijden daar weer treinen. | |
James1988 | zondag 4 juni 2023 @ 14:09 |
Zo'n 10 jaar geleden was koperdiefstal bij ons ook een groot probleem, maar tegenwoordig hoor je daar veel minder over. Hebben de koperdieven hun werkterrein verplaatst? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 4 juni 2023 @ 14:27 |
Blijkbaar. Net als de plofkrakers. | |
Duvel | zondag 4 juni 2023 @ 14:48 |
Veel kabels die voor het grijpen liggen zijn niet meer van koper maar van aluminium. Koperkabels worden voorzien van een speciale spray die het verhandelen van het koper moeilijker maakt. | |
Janneke141 | zondag 4 juni 2023 @ 18:16 |
https://www.gelderlander.(...)jft-rijden~a451b9ec/ Het verhaal is nog wat langer geworden: doorrijden met de Eurostar kon, met uitzondering van enkele veel kortere periodes van werkzaamheden, wel degelijk alleen heeft Prorail dat geblokkeerd. En: de nieuwe Eurostarterminal, na verbouwing, komt op een plek waar je niet met de lift of de roltrap kan komen. Dat is ook heel erg handig als je met je koffers naar de douane moet. Of in een rolstoel zit, of wat minder goed ter been. Kennelijk heeft er niemand echt behoefte om de Eurostar Amsterdam-Londen tot een succes te maken (immers, als ie wel rijdt houden ze hem ook half leeg). Kunnen we er dan niet beter helemaal mee ophouden? | |
tripel7 | zondag 4 juni 2023 @ 18:43 |
Prorail doet ondertussen maar een rage quit ![]() https://nos.nl/artikel/24(...)-door-systeemstoring | |
b2py | zondag 4 juni 2023 @ 18:47 |
Vergeet niet dat NS net zo'n dikke vinger in de pap te brokkelen heeft als ProRail in deze verbouwing | |
Dr_Flash | zondag 4 juni 2023 @ 19:06 |
Ja dat redundant uitgevoerde bla bla hoor je ook nooit meer wat over. | |
Ireyon | zondag 4 juni 2023 @ 20:34 |
Die lege helft loopt in Brussel evengoed weer vol | |
tripel7 | zondag 4 juni 2023 @ 21:23 |
https://nos.nl/l/2477720
![]() | |
exelletor | zondag 4 juni 2023 @ 21:27 |
Naast de Eurostar, rijden er volgend jaar ook geen regiobussen naar Amsterdam CS. Dat station is echt nooit af hè. | |
trein2000 | zondag 4 juni 2023 @ 21:55 |
Bouw die extra pier op Schiphol maar gewoon. Als dit is hoe we omgaan met internationale treinverbindingen in Nederland dan willen we het kennelijk niet. | |
Erno-BE | zondag 4 juni 2023 @ 22:05 |
Als Engeland gewoon bij de Europese Unie en Schengenzone komt dan heb je helemaal geen douane- en bagagecontroles nodig en kun je ook in Antwerpen stoppen met de Eurostar. Vergeet niet dat er in Europa meer verbindingen zijn die door lange tunnels of over lange bruggen rijden, zoals de treindiensten door de Gotthard of door de Lötschberg of de treindiensten over de Øresund en voor die treindiensten zijn er helemaal geen douane- en bagagecontroles. Dus de douane- bagagecontroles voor de Eurostar zijn eigen overbodig, mits de Britten een grootdeel van hun bureaucratie opheffen. | |
De_Hertog | zondag 4 juni 2023 @ 22:08 |
Goed idee! Misschien kunnen ze er een referendum over organiseren daar. | |
trein2000 | zondag 4 juni 2023 @ 22:19 |
Toen ik onlangs de trein nam van Parijs naar Barcelona stond ik toch echt in de rij voor een veiligheidscontrole… En in principe heeft dat ook niet zo veel met Schengen te maken, het wordt ook gedaan door een particulier bedrijf. | |
derLudolf | zondag 4 juni 2023 @ 22:26 |
De ene keer daar ik de nachttrein nam, in 2014 naar Polen, moest ik m'n paspoort ook laten zien in Arnhem geloof ik. | |
James1988 | zondag 4 juni 2023 @ 22:45 |
Groetjes uit Amsterdam, waar ik geen idee heb hoe ik vandaag nog thuis kom ![]() | |
tripel7 | zondag 4 juni 2023 @ 22:59 |
Ik heb het vermoeden dat NSR en prorail zo gaan zeggen: jammer, morgen nieuwe kansen | |
Janneke141 | zondag 4 juni 2023 @ 23:02 |
Zoiets ja. Vannacht een beetje met leeg ijzer schuiven zodat je morgen weer volgens dienstregeling kan starten. En de mensen die nu nog niet thuis zijn, tja. Pech. | |
Peterselieman | zondag 4 juni 2023 @ 23:07 |
De reiziger staat al heel lang niet meer op 1,2 en 3 | |
ACT-F | zondag 4 juni 2023 @ 23:39 |
Wat hebben ze nu dan? Microsoft Azure? ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 5 juni 2023 @ 00:02 |
tripel7 | maandag 5 juni 2023 @ 00:12 |
ProFail gooit de handdoek in de ring: https://www.prorail.nl/ni(...)an-en-naar-amsterdam
| |
James1988 | maandag 5 juni 2023 @ 01:59 |
Dat ProRail de boel niet heeft weten te repareren is tot daar aan toe. De manier waarop NS met gestrande reizigers omgaat is belachelijk. Hef dat hele bedrijf maar op en laat SNCF de boel maar overnemen. | |
trein2000 | maandag 5 juni 2023 @ 04:05 |
Het is ongelofelijk. Dat je niet voor iedereen bussen/taxi en/of hotel kunt regelen is tot op zekere hoogte begrijpelijk. Alhoewel ik ook vind dat ze op dat vlak meer moeten doen, zeker voor kwetsbare mensen. Rolstoelers, minderjarigen, etc. Maar als je dan nu de beelden met aluminiumdekens van Amsterdam cs ziet. Kom aan man. Regel in ieder geval fatsoenlijke veldbedjes, koffie en een broodje. Doe in ieder geval iets, laat je klanten niet zo aan hun lot over. | |
ACT-F | maandag 5 juni 2023 @ 05:37 |
https://www.prorail.nl/ni(...)an-en-naar-amsterdam Lang leve de auto ![]() | |
ACT-F | maandag 5 juni 2023 @ 05:50 |
![]() | |
James1988 | maandag 5 juni 2023 @ 06:24 |
Daar heb ik geen fuck van gemerkt. Ik heb 3 uur op Amsterdam Centraal op het perron gezeten en de enige medewerkers die ik heb gezien waren verdwaalde conducteurs die het ook niet wisten (neem ik hen ook niet kwalijk). De omroep zei niks over "zie zelf maar vervoer te regelen, yolo". De omroep zei niks over opvangmogelijkheden. De omroep zei niks als "we vinden het heel vervelend". Ik heb niets gezien of gehoord over water, snacks of andere manieren van voeding. Er stonden genoeg treinen in Amsterdam Centraal maar deze waren allemaal donker en afgesloten, reizigers stonden letterlijk en figuurlijk in de kou op het perron of in de tunnel. Ik ben uiteindelijk met een stampvolle nachtbus naar Schiphol gegaan zodat ik in ieder geval een warme plek had om te overnachten en waar ik naar het toilet kon gaan. En vanuit daar heb ik maar m'n eigen plan getrokken, ik heb Arriva geld toegeschoven om me met de eerste de beste bussen naar Leiden te brengen en vanaf daar ben ik nu met een trein onderweg richting m'n bed. De wanprestatie die NS gisteren/vannacht heeft geleverd is zwaar, zwaar, zwaar onder de maat. | |
Isane | maandag 5 juni 2023 @ 06:31 |
En het treinkaartje maar duurder en duurder maken. Daarom de auto ![]() | |
b2py | maandag 5 juni 2023 @ 06:35 |
Ben je nog in 020 James? | |
James1988 | maandag 5 juni 2023 @ 06:36 |
Nee godzijdank niet. Ik ben nu in Delft aan het wachten op een trein richting Brabant. | |
b2py | maandag 5 juni 2023 @ 06:44 |
Ik lees het, my goodness | |
Dr_Flash | maandag 5 juni 2023 @ 06:57 |
Waarschijnlijk een gevalletje "Overmacht, we proberen het maar niet eens". Welterusten vast! | |
Janneke141 | maandag 5 juni 2023 @ 06:58 |
Dat staat niet in het draaiboek, en dan doen we het dus ook niet. Zelfstandig nadenken behoort helaas niet meer tot de opties, als er geen protocol voor is dan bestaat het niet/ | |
James1988 | maandag 5 juni 2023 @ 07:01 |
Ik ben dermate pissig dat mijn gemoedstoestand nu is "hef dat grafbedrijf maar op en laat de Duitsers, de Fransozen of desnoods de Zweden het maar runnen. Slechter kan het niet." Thanks. ![]() | |
Zug-Chef | maandag 5 juni 2023 @ 07:02 |
Naast de blamage op de HSL (al 15 jaar niet voldoen aan de concessieeisen), is ook de teringzooi nu weer op/rond Asd mbt de storing toch voldoende reden om het hoofdrailnet niet onderhands aan NS te gunnen. | |
Janneke141 | maandag 5 juni 2023 @ 07:17 |
Maar toch zal het wel gaan gebeuren, want net als de KLM heeft NS een soort eeuwigdurend krediet. | |
Isane | maandag 5 juni 2023 @ 07:17 |
Wat kan de NS hieraan doen? Prorail faalt? | |
Eix | maandag 5 juni 2023 @ 07:18 |
Echt he?! Dat je geen bussen geregeld krijgt van Den Helder tot Utrecht via Hoorn, dat is een argument dat ik nog wel begrijp. Maar tussen Holendrecht en Utrecht een pendel, dat moet toch wel te doen zijn? De Europese Verordening Reizigersrechten hangt echt als rolletje aan de plee. ![]() | |
James1988 | maandag 5 juni 2023 @ 07:19 |
Dat de IT van ProRail faalt is nog tot daaraan toe. Dat kan ik schoorvoetend accepteren (zolang het niet te vaak gebeurt). De manier waarop NS met reizigers is omgegaan daarentegen... | |
Eix | maandag 5 juni 2023 @ 07:20 |
Artikel 20 van de Europese Verordening nakomen. Die is niet optioneel. Zie https://www.ns.nl/reizigersrechtenverordening.html | |
Janneke141 | maandag 5 juni 2023 @ 07:24 |
NS kan niets doen aan de oorzaak, maar ze zijn wel verantwoordelijk voor de afhandeling van het gevolg. De manier waarop ze reizigers bij problemen in de kou laten staan is echt geen incident, dat is structureel. | |
Erno-BE | maandag 5 juni 2023 @ 07:26 |
Maar hoe zou je een samenhangend netwerk dan willen aanbesteden? De stoptreinen buiten de Randstad zou je misschien wel kunnen aanbesteden in de volgende pakketen: Sprinternet Noord-Nederland: -SPR Zwolle-Groningen -SPR Zwolle-Leeuwarden -Materieel: SLT gemoderniseerd Salland-Twente-Express: -SPR Apeldoorn-Almelo(-Enschede) -Materieel: SLT gemoderniseerd Sprinternet Gelderland: -SPR Zutphen-Wijchen -SPR Arnhem-Ede -Materieel: SLT gemoderniseerd Sprinternet Brabant: -SPR Arnhem-Den Bosch-Dordrecht -SPR (Oss-)Den Bosch-Deurne -SPR Tilburg Universiteit-Eindhoven-Weert -SPR Dordrecht-Roosendaal -Materieel: Flirt Sprinternet Zeeland: -SPR Roosendaal-Vlissingen (1x/uur, alleen ma-vr) -Materieel: Flirt IJssel-Brabant-Express: -IC Zwolle-Nijmegen-Roosendaal -Materieel: SLT gemoderniseerd Kijk, als we deze zes pakketen gaan aanbesteden dan gaat de NS zeker zweten. De NS mag dan wel al zijn SNG-materieel en IC-materieel houden alsmede een deel van de SLT-stellen. De Flirt-stellen gaan naar de provincies Brabant en Zeeland. | |
b2py | maandag 5 juni 2023 @ 07:33 |
Je kan beter de eisen aan concessie HRN aanpassen, bereik je voor de reizigers meer mee | |
Janneke141 | maandag 5 juni 2023 @ 07:34 |
![]() | |
James1988 | maandag 5 juni 2023 @ 07:34 |
Breng verantwoordelijkheid voor alle sprinters onder bij de regio's en knip het IC-netwerk op in een paar kavels die de rijksoverheid aanbesteedt. NS Vastgoed wordt volledig opgeslokt door ProRail. Wat overblijft van NS Reizigers wordt een leasebedrijf. | |
Ireyon | maandag 5 juni 2023 @ 07:40 |
VPT wordt al 10 jaar niet meer gebruikt, en de storing heeft überhaupt niks met het plansysteem te maken, dus wat is het punt van deze snuiter eigenlijk? | |
b2py | maandag 5 juni 2023 @ 07:40 |
Ik kan mij niet voorstellen eigenlijk dat die Duitsers of Fransen het op een betere manier zouden afhandelen, als je niet geeist is in de concessie. | |
Dr_Flash | maandag 5 juni 2023 @ 07:41 |
Wat dacht je van reizigers opvangen? | |
Dr_Flash | maandag 5 juni 2023 @ 07:49 |
Effectief dus wel ![]() | |
derLudolf | maandag 5 juni 2023 @ 07:49 |
Tja, functies zijn denk ik tegenwoordig ook zo afgekaderd. Als iemand op eigen initiatief bij wijze van spreken 1500 pistoletjes had laten afbakken bij de lokale Jumbo en een zootje beleg, was er vast gezeik geweest van "ja, maar we hebben geen contract met Jumbo, partij X doet alle catering" | |
Dr_Flash | maandag 5 juni 2023 @ 07:50 |
Ja dat probleem was vast VEEL groter geweest ![]() | |
Eix | maandag 5 juni 2023 @ 07:54 |
Daarom zou ik verwachten dat NS simpelweg een raamcontract heeft met een partij die bij calamiteiten snel kan voorzien in maaltijden en verfrissingen. Want dit regel je vooraf in een calamiteitenplan. | |
Dr_Flash | maandag 5 juni 2023 @ 07:59 |
Calamiteitenplan? ![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 5 juni 2023 @ 08:08 |
Voor die persoon in kwestie wel ja. En ja dat is triest. | |
James1988 | maandag 5 juni 2023 @ 08:17 |
Zo zo, nu al uitwijken? Nadat de storing al 15 uur duurt? ![]() | |
b2py | maandag 5 juni 2023 @ 08:17 |
Treinverkeer start rond negen uur op, denk dat ze al een tijdje in Utrecht bezig zijn om de boel over te nemen. | |
James1988 | maandag 5 juni 2023 @ 08:19 |
Dat zal wel, maar is rijkelijk laat. Daarmee hadden ze m.i. gisteren al moeten beginnen zodra het systeem een 2e keer uitviel (dat was rond 20:30). | |
Dr_Flash | maandag 5 juni 2023 @ 08:21 |
Ja maar toen was het zondag ![]() | |
b2py | maandag 5 juni 2023 @ 08:26 |
Ben benieuwd naar de timeline in het onderzoeksrapport | |
James1988 | maandag 5 juni 2023 @ 08:29 |
Ja ik ook, ik ben sowieso wel nieuwsgierig naar wat zo'n enorme storing kan veroorzaken. ![]() |