Dr_Flash | maandag 14 maart 2022 @ 09:42 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2022 @ 10:05 |
Wel een toepasselijke foto in de OP dus die laten we mooi staan. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2022 @ 10:09 |
trouwens de eerste ICM is van 1977, de eerste revisie van 2007. Hoezo zijn ze nu ineens af? Worden er teveel zitplaatsen aangeboden met het nieuwe ICNG of zo? ![]() | |
b2py | maandag 14 maart 2022 @ 10:18 |
45 jaar vind ik toch best een knappe leeftijd eigenlijk | |
Duvel | maandag 14 maart 2022 @ 10:25 |
Die van 1977 is de protoserie hè, die zijn echt al jaren geleden afgevoerd. Wat nu rijdt is van 1983 en later, de viertjes van 1990-1994. | |
ReisT | maandag 14 maart 2022 @ 11:26 |
39 jaar vind ik ook best een knappe leeftijd eigenlijk ![]() Dat was zo gepland bij de revisie: de drietjes zouden nog 15 jaar meegaan en daarna afgevoerd worden. Als de eerste dit jaar afgevoerd worden is dat wel bijzonder: dan houdt NS zich een keer aan de eigen planning ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2022 @ 11:34 |
kennelijk is eoa mennedzjment KPI belangrijker dan reizigers vervoeren heujjjj ![]() | |
Duvel | maandag 14 maart 2022 @ 11:47 |
Dat sowieso. | |
James1988 | maandag 14 maart 2022 @ 13:04 |
Ik was gisteren een beetje door Nederland aan het reizen en het viel me op dat het toch best wel weer behoorlijk druk was op de stations waar ik kwam. Fijn. ![]() | |
b2py | maandag 14 maart 2022 @ 14:43 |
Wij hadden zaterdagavond al gewoon weer een overvolle trein van Amsterdam naar Utrecht, met dronken brabo’s na een extra stop bij Bijlmer ArenA! Voelde echt als vroeger ![]() | |
b2py | maandag 14 maart 2022 @ 14:43 |
Dat vind ik nog steeds erg oud hoor :-) | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2022 @ 14:49 |
Ken je plaats, broekie! ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2022 @ 18:26 |
Hij is nog niet eens droog achter de oren ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 14 maart 2022 @ 18:52 |
Was jij niet ook een dertiger? | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2022 @ 19:07 |
klopt, ergens in de periode dat het ICM-1 afgeleverd werd | |
DeaDLocK2K | maandag 14 maart 2022 @ 19:15 |
Dan denk ik dat deze spuit 11 wel weer dicht kan. | |
Treinhoer | maandag 14 maart 2022 @ 19:19 |
31+ is het nieuwe 21. | |
DeaDLocK2K | maandag 14 maart 2022 @ 20:06 |
Het is wel verbazingwekkend om foto's van bejaarden te zien uit de tijd dat ik klein was tijdens de Koude Oorlog en dat de zeventigers van toen meer lijken op de 85-plussers van nu. De tering. Dus misschien heb je wel gelijk. Ik bedoel Ryan Reynolds enzo... | |
b2py | dinsdag 15 maart 2022 @ 07:43 |
Ik ben van de Golfoorlog en de ICM viertjes dus ik vind ze wel al aardig op leeftijd ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 15 maart 2022 @ 08:39 |
Ouwe beppies allemaal ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 15 maart 2022 @ 09:13 |
Er zijn sinds kort geen reizigerstreinen in Nederland meer in reguliere dienst te vinden die ouder zijn dan ik. | |
b2py | dinsdag 15 maart 2022 @ 12:09 |
Hoe voel je je daarbij? | |
Duvel | dinsdag 15 maart 2022 @ 13:15 |
Sinds december niet meer idd. Had ik me nog niet gerealiseerd... | |
DeaDLocK2K | dinsdag 15 maart 2022 @ 20:37 |
Het verschil is ook zo groot ineens ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 15 maart 2022 @ 20:40 |
Goede vraag!! Weet ik eigenlijk niet zo goed. Alsof m'n leven veel te snel gaat. Sowieso is het echt zo dat hoe ouder je wordt hoe meer snelheid in de tijd komt. En vanaf je 30e lijkt dat wel logaritmisch. Das niet okay gewoon. | |
Peterselieman | dinsdag 15 maart 2022 @ 20:49 |
kun je wel stellen. De afgelopen jaren zijn om gevlogen | |
Dr_Flash | dinsdag 15 maart 2022 @ 21:14 |
Ik weet alleen nog dat voetballers en sportmensen altijd ouder waren dan ik. Nu is iedereen jonger dan ik. En daartussenin mis ik wat ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 15 maart 2022 @ 21:15 |
Zeker de afgelopen twee jaar wil ik gewoon terug krijgen ![]() | |
Socios | dinsdag 15 maart 2022 @ 22:04 |
Ojee: “Geregistreerd opzondag 7 juli 2002 @ 11:30” ![]() Toeval? ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 15 maart 2022 @ 22:30 |
Tussen 20 en 30 had ik ook weinig verschillen. Ik denk eigenlijk dat ik fysiek meer uithoudingsvermogen had op mijn 30e dan op m'n 20e. Op m'n 40e is het echter een totaal ander verhaal. Daarin is zo'n beetje alles behalve m'n dieet en m'n slaappatroon slechter geworden. M'n fysieke conditie (alhoewel COVID daar misschien de grootste reden van is), twee chronische medische condities die toen in ieder geval nog geen diagnose hadden en sowieso maar hooguit eens roet in het eten gooiden. Het geestelijke verschil tussen 20 en 30 enerzijds en 30 en 40 anderzijds is het omgekeerde verhaal, tenminste, naar mijn eigen mening. Ook al denk ik principieel niet heel anders over dingen tussen mijn 20e en nu in grote lijnen. | |
b2py | dinsdag 15 maart 2022 @ 22:47 |
Ik hoor het al, moet vooral niet oud worden | |
Duvel | woensdag 16 maart 2022 @ 08:14 |
Vooral niet oud zijn. | |
ReisT | donderdag 17 maart 2022 @ 21:19 |
Beter dan andersom: Straßenersatzverkehr (Zug statt Bus)
![]() https://vulkan-express.de(...)pril-bis-20-mai-2022 | |
Claude_Viole | vrijdag 18 maart 2022 @ 00:25 |
Ik vraag mij af hoe het er in Polen aan toegaat, daar waar de ICNG in Katowice wordt gebouwd? Dit ligt op +/- 380 km afstand van Oekraïne af, en ik vraag me af of de productie en levering van onderdelen afhankelijk is van de Oekraïne? Grote deelsystemen niet, maar kleine delen ervan misschien? Het valt me op dat er al twee maanden geen ICNG meer geleverd is. Moeten we ons zorgen gaan maken? En vooral omdat de ICM steeds meer terzijde gaat? ![]() | |
b2py | vrijdag 18 maart 2022 @ 06:58 |
Ga er maar van uit dat dat daar vertraging ontstaat, staal is heel duur geworden en leveringsonzekerheid is enorm | |
Claude_Viole | vrijdag 18 maart 2022 @ 09:44 |
Opnieuw vertraging, bedoel je ![]() Er staan wel echt gigantisch veel ruwbouw of (half) afgebouwde bakken op alle sporen daar bij Alstom. | |
derLudolf | vrijdag 18 maart 2022 @ 19:25 |
Ik kreeg vandaag een mailtje naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in buislasersnijden. Onze vaste leverancier kan dat niet in hele grote maten. "We hebben het enorm druk en kunnen daardoor geen nieuwe klanten aannemen, zeker ook niet gezien de grote onzekerheid in de staalmarkt" ![]() In het bestelprogramma van de vaste leverancier 247Tailersteel nog geen pop-up of melding gekregen overigens, kregen we in Coronatijd wel. | |
Peterselieman | vrijdag 18 maart 2022 @ 19:33 |
Probleem is ook de hoge energieprijzen. Daardoor kan het best zijn dat er her en der wat ovens stil liggen omdat het gewoon niet meer uit kan. | |
derLudolf | vrijdag 18 maart 2022 @ 19:42 |
Geen idee in hoeverre steenkool duurder is geworden? | |
Peterselieman | vrijdag 18 maart 2022 @ 19:46 |
een deel van de aanvoer ligt wel stil volgens mij | |
b2py | vrijdag 18 maart 2022 @ 22:24 |
Alle staaljongens zijn al 2 weken gestopt met het aannemen van nieuwe orders, geven alleen dagprijzen af en zeggen feitelijk zoek het maar even uit. Je merkt nu dat hetzelfde gebeurt met industrie waarbij olie een basisproduct is, die fabrieken beginnen ook kalm aan uit te gaan. | |
derLudolf | zaterdag 19 maart 2022 @ 10:10 |
Misschien de collega die de inkoop doet dan maar even zeggen dat die beter het deel van het project wat we hebben alvast te bestellen dan ipv afwachten totdat alles klaar is. | |
b2py | zaterdag 19 maart 2022 @ 10:11 |
De eigenaar van Eurotunnel is van plan om treinstellen aan te schaffen om de concurrentie met Eurostar aan te gaan en het huidige verlies van Eurotunnel om te buigen in winst. Er zijn verregaande gesprekken met Renfe en de treinen zouden à 40 mio/stk bij Siemens vandaan moeten komen. | |
derLudolf | zaterdag 19 maart 2022 @ 11:13 |
Wat zou dan het idee zijn? Meer bestemmingen? Nu is het toch eigenlijk alleen London-Parijs-Brussel-Rotterdam? Willen ze verbindingen met bijvoorbeeld Köln of Lyon aanbieden, of gaan ze concurreren op het bestaande traject? | |
b2py | zaterdag 19 maart 2022 @ 11:29 |
Meer concurrentie, lagere prijzen, meer reizigers etc etc | |
James1988 | zaterdag 19 maart 2022 @ 11:38 |
Nog meer Velaro's? ![]() | |
b2py | zaterdag 19 maart 2022 @ 11:48 |
Is al toegelaten, scheelt je een hoop geld en tijd vermoed ik | |
James1988 | zaterdag 19 maart 2022 @ 11:50 |
En het zijn gewoon degelijke treinen, daar niet van. Ik zit liever in een TGV. ![]() | |
James1988 | zaterdag 19 maart 2022 @ 15:36 |
Mocht je je vervelen, of zin hebben in wat achtergrondentertainment, het Britse National Rail heeft nu een 24/7 cabrides-stream. | |
b2py | zondag 20 maart 2022 @ 08:03 |
Ik moet toegeven dat ik tegenwoordig meer van het principe ‘blij dat ie rijdt’ ben | |
Peterselieman | maandag 21 maart 2022 @ 21:05 |
Interessante uitkomsten uit de proeven die gedaan zijn met ATO in Noord-Nederland https://www.prorail.nl/ni(...)isch-bestuurde-trein | |
DeaDLocK2K | maandag 21 maart 2022 @ 21:52 |
Nutteloze rommel en belastinggeldverslindende nonsens. Fucking hell zeg. | |
DeaDLocK2K | maandag 21 maart 2022 @ 21:53 |
ProRail: OMG WAT WE NU UITGEVONDEN HEBBEN? Iedereen: ??? ProRail:
| |
DeaDLocK2K | maandag 21 maart 2022 @ 21:58 |
Voor hen die het niet begrijpen; Er komt géén ATO zonder opheffing van álle overwegen, zonder scheiding van meerdere verkeersstromen en al helemaal niet zonder schuifwanden op perrons. En iedereen die denkt van wel moet deze topicreeks gaan teruglezen vanaf deel één en dan vooral de posts over hoe zenuwachtig ProRail, NS en in het verlengde daarvan de overheid, zich gedragen ten opzichte van veiligheid. Afgezien daarvan is de computercapaciteit om dit te kunnen doen nog decennia ver weg en dat is als de Wet van Moore stand zou houden, wat al een poosje niet meer het geval is. En iedereen die denkt dat het wél gaat gebeuren; Niet meer luisteren naar die mongool van een Musk. | |
derLudolf | maandag 21 maart 2022 @ 22:09 |
Het zit je wel diep hè ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 21 maart 2022 @ 22:23 |
Ja, behoorlijk. Vooral omdat iedereen al 15 jaar roept dat over vijf jaar die dingen rijden en uiteindelijk zijn we nog steeds niet verder dan het systeem van de metro van Kopenhagen óf er moet alsnog een mens achter het tableau zitten, wat het risico alleen maar verhoogt omdat die persoon zich stierlijk kapot zit te vervelen en het is al een veel minder technisch en boeiend beroep dan het in 1990 of 2000 was. Het gaat gewoon niet gebeuren. Punt uit. Dús moeten de miljoenen die erin gestopt worden in andere dingen gestoken worden. Zoals waslijn boven de sporen en het opheffen van overwegen, zodat we uiteindelijk misschien wel ATO over 100 jaar kunnen gaan invoeren. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 22 maart 2022 @ 12:38 |
Wat fijn dat ik nog in de OP sta ![]() De SNCF wil oude lijntjes reactiveren door middel van deze 2 Projecten Wat vinden we ervan? ![]() Overigens heb ik voor 17 April een ritje geobekt in de Ouigo Classique ![]() | |
b2py | dinsdag 22 maart 2022 @ 12:56 |
Er zijn zat deeltrajecten waar je al overwegvrij bent, dan zou het installeren van deuren een kleinigheid zijn. Ingewikkeld is wel verschillende treinen met deuren op verschillende plekken maar dat kan vast oplossen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 maart 2022 @ 14:40 |
daar is denk ik niet zomaar iets voor te vinden. Het Nederlandse spoorwegnet is er *niet* geschikt voor en zal dat ook niet worden tenzij je alles behalve ICs en Sprinters opheft, dus geen internationale treinen meer. Of je moet een tweede netwerk bouwen. Ik snap niet dat de NZL niet genoeg bewijs is voor alle twijfelaars. Volledig voorbereid op ATO maar geen ATO want complex en zeer lichtjes gemengd netwerk. Als er ergens iets te halen valt met ATO op middellange termijn, zijn het wel de metronetwerken, maar ook daar; geen beweging. Laat me raden, b2py; je bent zeker ook een fan van stemcomputers? | |
b2py | dinsdag 22 maart 2022 @ 15:48 |
Nee ik haat stemcomputers. En volgens mij is ATO op de NZL voornamelijk niet ingevoerd doordat er dan banen verloren zouden gaan voor metrobestuurders en dan zouden vakbonden boe gaan roepen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 maart 2022 @ 17:43 |
Het personeelsargument haal ik niet eens aan, omdat het er toch niet van gaat komen. De technische beperkingen zijn te groot. Het spijt me b2py, je hebt veel te weinig verstand van automatisering om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Dit soort automatiseringsprojecten is mijn specialisme. Zonder superingrijpende veranderingen is het trekken aan een dood paard. | |
Janneke141 | dinsdag 22 maart 2022 @ 17:45 |
Ik ben een n00b hè, maar kun je in 2 zinnen uitleggen waarom dat laatste zo is? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 maart 2022 @ 18:00 |
Omdat ze anders vrolijk door blijven jakkeren na een zelfdoding. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 maart 2022 @ 18:00 |
Het is dus ook min of meer een vereiste om de volledige spoorbaan ontoegankelijk te maken. In ons huidige veiligheidsregiment. Vandaar dat ik het *nooit* zie gebeuren. | |
Janneke141 | dinsdag 22 maart 2022 @ 18:03 |
Is dat anno 2022 niet oplosbaar met sensoren en camera's en dergelijke? Overigens zag ik juist een voordeel rondom zelfmoorden, want een machinist die er niet zit kan ook geen trauma meer oplopen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 maart 2022 @ 18:17 |
Niet betrouwbaar genoeg. Dat blijkt ook wel uit het feit dat Tesla's AutoPilot diverse mensen doodgereden heeft. Dat is het ook een beetje, iedereen denkt dat AI héél veel kan en héél goed is. Dat is niet zo. AI is goed in één ding en één ding alleen. Onder precieze bepaalde omstandigheden iets uitzoeken en een voorspelling doen. Algoritmen worden door mensen gemaakt en hebben behoorlijk last van bias. Uit onderzoek blijkt dat het echt diep doordrongen is in alle code die er geschreven wordt. Op het moment dat je al die factoren bij elkaar moet gaan berekenen, voor het complete spoorwegnet, dan zit je aan een rekencapaciteit die op de wereld niet bij elkaar bestaat op dit moment. Daarom zijn praktisch alle op dit moment ingevoerde ATO-operaties ook plekken waar 100% controle is over alles; Perronwanden op de perrons zodat reizigers niet op de sporen terecht kunnen komen, barrieres rondom de volledige infrastructuur, geen kruisingen met ander verkeer en zelfs vaak maar één type vervoersstroom, dus alleen een metro die overal stopt en geen metro's die stations overslaan zoals in NYC met de Express Lines gebeurt. Een van de dingen die het probleem kan oplossen is het ontwikkelen van zoiets: https://en.wikipedia.org/wiki/Nondeterministic_Turing_machine Maar das op dit moment een theoretische excercitie. | |
derLudolf | dinsdag 22 maart 2022 @ 19:11 |
Bovendien zijn veiligheidssystemen altijd te manipuleren. Ik werk bij een bedrijf dat productie-, sorteer- en reparatiesystemen voor de palletindustrie maakt. We werken met allerlei machines en de pallets of onderdelen daarvan worden met robots op/van de machine gepakt. Spul wat vast op hun plek staat dus, afgeschermd met lichtschermen en hekken. Maar toch kun je op allerlei manieren de boel saboteren. Iets wat dwars door het land gaat, aan alle kanten toegankelijk is en met 140km/u voortbeweegt krijg je denk ik nooit zo veilig dat het zonder menselijk toezicht mag laten werken. Wij hebben commentaar gekregen dat als je knop A met je rechterhand indrukt en knop B met een van je voeten, je een pallet op je linkerhand kunt krijgen. Ik kan me niet bedenken dat ze een trein zonder machinist wel heel snel als veilig gaan zien. | |
Dr_Flash | dinsdag 22 maart 2022 @ 19:14 |
Jeetje. | |
Janneke141 | dinsdag 22 maart 2022 @ 19:18 |
Maar een trein met een machinist erin is dat technisch gezien ook niet. Als er zich iets niet-treinerigs op het spoor bevindt dan remt de machinist in de regel altijd te laat om een botsing te voorkomen. De meeste mensen zijn gelukkig niet op jacht naar een Darwin-award. Maar goed, het punt is duidelijk. Ben wel benieuwd of we over 10 jaar toch weer verder zijn. De autopilot van Tesla lijkt me ook niet definitief afgeschreven. | |
Peterselieman | dinsdag 22 maart 2022 @ 19:29 |
Daarom zie ik het een hele lange tijd niet verder gaan dan GoA level 2 | |
Duvel | dinsdag 22 maart 2022 @ 19:46 |
Eens. Op meer is de NZL ook niet gebouwd volgens mij. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 maart 2022 @ 19:48 |
Dat klopt, en laat ik vooropstellen dat ik, als professionele nerd, ook echt heel geboeid zit te kijken naar veel technieken, maar ik denk dat het gewoon geen zin heeft om dit soort experimenten te doen als je niet eerst je infra aan gaat passen. Ik vind het erg belangrijk dat dat wél gebeurt en ik vind het raar dat er niet meer haast wordt gemaakt met het opheffen van overwegen, het plaatsen van nog veel meer hekken langs de spoorlijnen en het installeren van bijjvoorbeeld sensoren langs het volledige spoorwegnetwerk, lidarr, infraroodsensoren, de hele rimram. Als je daar werk van maakt, dan kan je daarna gewoon ATO invoeren zonder één enkel experiment uit te hoeven voeren. | |
Janneke141 | dinsdag 22 maart 2022 @ 19:58 |
De kosten-batenanalyse zal niet overal positief uitvallen, vermoedelijk. In een dorp als Wijchen liggen op een afstand van zeg drie kilometer 5 overwegen, plus nog een voor fietsers en een in het station. Als je die wil opheffen moet je het halve dorp gaan herinrichten. Niet onmogelijk, maar wel kapitaalvernietiging in een dorp waar nauwelijks serieuze overwegbotsingen plaats hebben gevonden in de afgelopen decennia. Het zou pas een interessante investering worden als ATO inderdaad een serieuze optie wordt (en je dus heel veel geld kan besparen op personeel. Maar zover zijn we nog niet, dus voor nu is het opheffen van dat soort overwegen, of het plaatsen van hekken in de binnenlanden van Drenthe, nog niet zo heel waardevol. Lastige spagaat eigenlijk, want je kunt niet testen zonder infra maar je hebt niets aan de infra als de test niet werkt. In een land dat per hoofd van de bevolking het grootste kapitaal aan spoorweginfra uitgeeft (Zwitserland) heb ik buiten de bebouwde kom van Zürich en Basel trouwens nog nooit een hek langs het spoor zien staan. Ik heb daar met mijn tent op een camping gestaan die niet eens met een hek van de spoorlijn was gescheiden. | |
stavromulabeta | dinsdag 22 maart 2022 @ 20:11 |
GOA2+. Lang keren en op de emplacementen wordt wel volautomatisch gereden. Voertuigen en baaninfra zijn in principe op het hele traject in staat om onder GOA4 te rijden. Dat dat in praktijk niet kan, heeft meer met het ontbreken van perronwanden en regelgeving op het gebied van brandveiligheid in de tunnel te maken. Overigens zijn de rijtijden ook nog wel een dingetje bij automatisch rijden (of het nu GOA2,3 of 4 is): Als de halteerpositie aan het eind van een movement authorization (rijweg) is, gaan de laatste meters met een slakkengang vanwege alle veiligheidsmarges. Een menselijke bestuurder rijdt wat sportiever. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 maart 2022 @ 20:22 |
Die testen doen ze in het buitenland. Tegen de tijd dat wij klaar zijn met het aanpassen van de infra, is de techniek volledig uitontwikkeld en kan het probleemloos hier ingevoerd worden. Het is moeilijk om die vergelijking zo te maken. Het prijsniveau ligt er gemiddeld 20-30% hoger dan hier, en bouwen in de bergen is sowieso een heel stuk duurder. En dan is er nog het sociale aspect, Nederlanders hebben schijt aan alles en daarom zijn hekken een must. | |
b2py | dinsdag 22 maart 2022 @ 20:32 |
Tsja ik heb meerdere metrolijnen over de wereld mogen gebruiken waar geen mens in een metro aan te pas kwam dus weiger te geloven dat het in Amsterdam niet kan. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 maart 2022 @ 20:43 |
Er zijn wel automatische metro's die zonder schuifwanden rijden, onder andere in Londen (DLR), Neurenberg en Boedapest. Waarom zou dat niet bij treinen kunnen? Of doel je puur op de Nederlandse overheid? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2022 20:44:10 ] | |
Duvel | dinsdag 22 maart 2022 @ 20:51 |
Ah, werkt het automatisch keren nu? Wat leuk! Dan moet je de MA niet laten eindigen daar waar de trein stil moet staan... Dat vergt wel een vooruitziende blik, dus geen wissel of zo vlak na het perron. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 maart 2022 @ 21:01 |
De metro van Amsterdam? Daar kan het absoluut met kleine aanpassingen en uitzondering van de Amstelveenlijn. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 22 maart 2022 @ 21:02 |
Ja. Ik denk dat het in Nederland specifiek niet door de politiek geaccepteerd gaat worden. En als het wél geaccepteerd wordt, dan wordt de put gedempt nadat er één kalf beschadigd is. | |
stavromulabeta | dinsdag 22 maart 2022 @ 21:39 |
Bovengronds of in ondiepe zinktunnels geen probleem. Diep ondergronds een ander verhaal. Omdat wissels in enkelspoor boortunnels niet zo'n goed idee zijn, zul je ze in de casco's van de stations moeten onderbrengen. Diep ondergronds bouwen is extreem duur, daar probeer je stations zo compact mogelijk te houden. Gevolg is dus dat je wissels (of stootjuk) niet onnodig ver van je perron gaat plaatsen. Meestal is de businesscase het probleem. Een metrobestuurder (of machinist) is niet zo heel duur. De investeringen voor volledig automatisch rijden zijn hoog. Daarnaast moet je ook nog allerlei veiligheidskritische systemen toevoegen die allemaal stuk kunnen. Slecht voor je systeembeschikbaarheid en je onderhoudsbudget. Vervolgens heb je extra mensen (duurder dan simpele bestuurders) op de verkeersleiding nodig om de boel te bewaken en vanaf de verkeersleiding in te grijpen bij calamiteiten. Plus mobiele teams om bij calamiteiten binnen enkele minuten ter plaatse te zijn. Allemaal gedurende alle exploitatie-uren, ongeacht de frequentie waarmee gereden wordt. Eigenlijk doe je een grote investering om goedkoop personeel in te ruilen voor duurder personeel, hogere onderhoudskosten en een lagere systeembeschikbaarheid. Financieel krijg je dat alleen rond bij hoge frequenties en veel voertuigen waarmee je echt veel bestuurders bespaart. Of omdat het een prestigeproject is. | |
James1988 | dinsdag 22 maart 2022 @ 22:56 |
DLR rijdt met GoA-level 3: er is nog altijd een personeelslid aan boord, en die is verantwoordelijk voor het vertrekproces. Op zondagochtenden (geloof ik) rijdt deze ook echt handmatig de trein, zodat er altijd bevoegd personeel aan boord is om te kunnen rijden bij systeemuitval. En ja, als de 'train captains' staken kan de DLR niet rijden. | |
b2py | woensdag 23 maart 2022 @ 07:05 |
Hoe vaak gebeurt het nu eigenlijk, een aanrijding met een persoon ter hoogte van een perron? | |
MTL | woensdag 23 maart 2022 @ 11:53 |
Te vaak. Het is niet voor niets dat op diverse stations blauwe verlichting aan de uiteinden is aangebracht. Het schijnt te helpen, maar geen idee hoeveel. Er vinden op die stations nog altijd met enige regelmaat aanrijdingen plaats. | |
b2py | woensdag 23 maart 2022 @ 11:57 |
Ik wil cijfers, geen te vaak of met enige regelmaat. | |
Dr_Flash | woensdag 23 maart 2022 @ 12:54 |
Inderdaad Uwe Excellentie de minister, laat die ambtenaren maar zweten op het departement! | |
DeaDLocK2K | woensdag 23 maart 2022 @ 15:13 |
Mooi antwoord!!"Ja maar het is zo handig allemaal!" Automatiseren om het automatiseren is een waardeloos idee in ieder geval. | |
b2py | woensdag 23 maart 2022 @ 16:26 |
Ik zal het even toelichten waar ik die vraag stel. In de huidige situatie arriveert een trein en stopt aan een perron of rijdt met een toegestane maximumsnelheid van 140 (lokaal 160) voorbij in Nederland. Zodra je ATO toepast stopt een trein bij een perron of rijdt met de toegestane snelheid voorbij. In de basis veranderd aan de veiligheidssituatie op het perron niets en blijft dus gelijk aan de huidige situatie. Is de wens om het veiligheidsniveau te verbeteren, dan zou je inderdaad kunnen beargumenteren om perrondeuren te plaatsen. Om een goede vergelijking te kunnen maken is het wel nodig te weten hoe vaak een aanrijding plaatsvindt, wat voorkomen we nu eigenlijk en staat dat in proportie tot de maatregelen die genomen moeten worden. Dagelijks vallen ook bijna 2 doden in het verkeer en 58 zwaargewonden. Acceptatie daarvan is niet perse sprake van maar het zou verhoudingsgewijs beter kunnen zijn om in verkeersveiligheid te investeren dan in perronveiligheid. Meer informatie over perronveiligheid zie het rapport in hieropvolgende link: https://crisislab.nl/word(...)fintief-4-6-2020.pdf Daarbij speelt nog waarom in de huidige situatie geen actie wordt ondernomen op perronveiligheid. Immers, een ongeval nu is net zo erg als een ongeval later, ongeacht of de trein wordt bestuurd door een persoon of door een computer. N.b. In Daegu hebben ze perron'deuren' in de vorm van touwen tussen staanders die omhoog bewegen zodra een trein arriveert. Hiermee voorkomen ze gedoe tussen treinen met verschillende deurposities. ![]() | |
spectrumanalyser | woensdag 23 maart 2022 @ 18:02 |
gisteren is de laatste SGM Sprinter opgehaald uit de Houtrakpolder. Nu zijn er slechts nog het museumstel, een driewagenstel en een stel van ProRail over. Er is nog niets bekend over een nieuwe datum voor een afscheidsrit. het volgende materieel voor de sloop is ook al aangekondigd, de ICM koplopers zullen vanaf de zomer stapsgewijs aan de kant gaan. | |
DeaDLocK2K | woensdag 23 maart 2022 @ 21:40 |
Tijd voor een feestje. | |
b2py | woensdag 23 maart 2022 @ 22:05 |
De eerste ICM'en zijn toch al gesloopt? | |
spectrumanalyser | donderdag 24 maart 2022 @ 08:04 |
dat klopt, die hadden schade. vanaf de zomer zullen de eerste stellen uit dienst gaan. | |
tripel7 | donderdag 24 maart 2022 @ 10:06 |
Ik denk dat hij protoserie ICM-0 bedoelt 😉 | |
b2py | donderdag 24 maart 2022 @ 14:57 |
Ik denk het niet Job | |
Xetran | donderdag 24 maart 2022 @ 15:37 |
Nu je eindelijk zonder mondbedekking jezelf in een stalen buis mag storten ben ik ook maar weer eens rustig aan het storten op een treinreis buiten onze landsgrenzen. Ik merk dat bij Eurostar dat je echter niet ver in het voren lijkt te kunnen boeken, of er zijn maar heel weinig opties (met overstap).. Weet iemand soms wanneer er doorgaans meer tickets vrijgegeven worden voor Amsterdam > London? | |
derLudolf | donderdag 24 maart 2022 @ 15:51 |
Je weet dat die verplichting vooralsnog alleen in Nederland is opgeheven? | |
Xetran | donderdag 24 maart 2022 @ 16:06 |
Begrijp ook van toepassing in de UK. Ireland. In die zin begrijp ik geen verplichting daar de regels gelden van het land van bestemming. Desalniettemin ben ik niet de moeilijkste, meer een indicatie dat veel weer (makkelijker) mogelijk is zonder teveel gedoe. ![]() | |
James1988 | donderdag 24 maart 2022 @ 16:59 |
In Engeland, ja. In Schotland en Wales is het dragen van een mondneusmasker nog altijd verplicht. | |
tripel7 | donderdag 24 maart 2022 @ 18:44 |
Eurostar is nog gewoon mondkapje verplicht, thalys ook. Bron: vriend die trainmanager is op Eurostar bij NSI | |
MTL | donderdag 24 maart 2022 @ 19:22 |
Boeken voor Eurostar is al mogelijk tot het einde van dit dienstregelingsjaar halverwege december. Als er nog niet geboekt kan worden, dan kan het zijn dat er op die specifieke datum werkzaamheden op het traject zijn en de dienstregeling nog niet bevestigd is. | |
DeaDLocK2K | donderdag 24 maart 2022 @ 20:08 |
In Engeland, niet in de UK. | |
Fixers | vrijdag 25 maart 2022 @ 07:56 |
Nightjet poging 2 is geboekt. Ik zou eigenlijk rond kerst, maar Oostenrijk maakte de inreisregels om de dag strenger. En aangezien ik geen zin had om een 7 daagse stedentrip om te zetten in een 10 daagse quarantaine heb ik de boel geannuleerd. NSI was trouwens zo coulant dat ze ondanks binnen de 14 dagen annuleren de volledige reissom hebben terugbetaald. Het bucketlistitem nachttrein ga ik nu (hopelijk) in mei af kunnen afstrepen. | |
derLudolf | vrijdag 25 maart 2022 @ 23:04 |
"Na 25 jaar maakt de posttrein zijn rentree en wel in Coevorden. Vanaf het station in de Drentse stad vertrekt iedere vrijdag een PostNL-wagon vol brieven en pakketten richting Oslo in Noorwegen. Iedere week versturen Nederlanders volgens PostNL zo’n vijfduizend kilo post richting Noorwegen. Normaal gesproken gaat dat vervoer per vliegtuig of vrachtwagen, wat volgens PostNL goedkoper is dan de trein. Maar juist door de trein te pakken wil PostNL een duurzaam steentje bijdragen. De postsorteerder verwacht met de treinroute tussen Coevorden en Oslo zo’n 70 procent CO2-uitstoot te besparen op deze route. Goederentrein naar Scandinavië De PostNL-trailer, die bij het station op een wagon geladen wordt, haakt aan bij de goederentrein die wekelijks pendelt tussen Coevorden en het Zweedse Malmö. Deze lijndienst werd in 2015 voor het eerst opgezet om Scandinavië te ontsluiten voor Noord-Nederlandse bedrijven. Malmö is het voorportaal van Göteborg, Oslo en Stockholm, terwijl ook andere delen van Zweden en Noorwegen binnen bereik liggen. De trein rijdt via Bad Bentheim, Bremen, Hamburg en Kopenhagen naar Zweden en Noorwegen. In Oslo wordt de trailer weer van de trein afgehaald en afgeleverd bij Noorse Post. PostNL hoopt in de toekomst nog meer posttreinen in te kunnen zetten. Maar voorlopig blijft het bij de postdienst tussen Coevorden en Oslo." | |
Peterselieman | zondag 27 maart 2022 @ 12:40 |
Voor proeven met de batterijtreinen is spoor 3 in Almelo voorzien van een aluminiumstrip om de batterijen op te kunnen laden | |
derLudolf | zondag 27 maart 2022 @ 16:54 |
https://www.ndr.de/nachri(...)-erfasst,ice612.html![]() Echt waar, maak "rij zonder navigatie naar Berlijn, Kopenhagen of Parijs" maar onderdeel van het rijexamen. Manmanman navi kan prima hulpmiddel zijn maar als je letterlijk gaat doen wat het ding zegt kun je beter met de trein gaan. | |
derLudolf | zondag 27 maart 2022 @ 16:54 |
Nou ja, gelukkig geen slachtoffers. | |
Mr_Klaasje | zondag 27 maart 2022 @ 20:45 |
Vanaf juli is de planning dat het spoor sowieso geëlektificeerd is. Dan kan de sprinter uit Apeldoorn hier keren. | |
DeaDLocK2K | zondag 27 maart 2022 @ 21:13 |
Lijkt mij handiger om daar een extra perron neer te kwakken. Als dat voor Deventer uit kan, dan lijkt me dat voor Almelo ook uit te kunnen. | |
James1988 | zondag 27 maart 2022 @ 21:19 |
Ik kan zonder navigatie naar Barcelona rijden. Vroeger toen ik nog een klein Jamesje was, ben met m'n ouders zo vaak die kant op gegaan voor vakantie, dat ik de route nog altijd kan dromen ![]() | |
derLudolf | zondag 27 maart 2022 @ 22:08 |
Lyon lukt me sowieso wel. Meestal zaten we in die buurt. Meestal maak ik nog wel even een lijstje, wat je waar moet aanhouden. Laatste keer dat in naar Slovenië reed heb ik alleen rond Ljubljana even de navigatie aangehad. | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2022 @ 11:27 |
1april is vroeg dit jaar. | |
Dr_Flash | maandag 28 maart 2022 @ 11:28 |
Droppen we jou geblinddoekt in een klein Frans dorpje op één kilometer van de route. Kijken hoe je het er dan vanaf brengt ![]() | |
James1988 | maandag 28 maart 2022 @ 11:45 |
Ik zoek de eerste de beste stokbroodvreter op en vraag hem/haar/hen de weg ![]() | |
derLudolf | maandag 28 maart 2022 @ 11:48 |
Ou ce que trouve le Bahnhof? | |
James1988 | maandag 28 maart 2022 @ 11:51 |
Ble mae'r orsaf, plîs? | |
b2py | maandag 28 maart 2022 @ 12:19 |
Volg de borden Breda - Brussel - Rijsel - Parijs - Lyon - Barcelona Easy | |
DeaDLocK2K | maandag 28 maart 2022 @ 15:50 |
Zonder navigatie naar Barcelona rijden is simpel. Zonder navigatie naar de Grasakkers in een random Nederlandse plaats is een stuk complexer. Ik denk niet dat er steden in Europa zijn waar ik navigatie voor nodig zou hebben. Als we naar Kopenhagen gaan staat het ding alleen maar aan op de laatste 30km, onderweg staat 'ie soms aan vanwege mogelijke flitsers. | |
DeaDLocK2K | maandag 28 maart 2022 @ 15:53 |
Voor mij is de A2->Luxemburg->Lyon->Barcelona handiger en dan ontwijk je de Periferique. | |
b2py | maandag 28 maart 2022 @ 16:54 |
Beetje leuk moet het rijden ook wel zijn | |
James1988 | maandag 28 maart 2022 @ 17:51 |
Ik ben de route Breda - Antwerpen - Brussel - Mons - Valenciennes - Reims - Dijon - Lyon - Valence - Orange - Montpellier - Perpignan gewend ![]() | |
derLudolf | maandag 28 maart 2022 @ 18:16 |
Oberhausen-Duisburg-Köln-Frankfurt a/M- Karlsruhe- Freiburg-Besacon-Lyon. | |
dennistd | maandag 28 maart 2022 @ 20:03 |
Voor de liefhebber heb ik nog 1 of 2 ¤10-coupons voor DB. In te leveren t/m 31 maart, reisdatum t/m 29 mei. Minimale bestelwaarde voor aftrek van de korting ¤29,90. Wie kan ik er blij mee maken? Sorry, gaat niet door [ Bericht 12% gewijzigd door dennistd op 28-03-2022 20:26:59 ] | |
derLudolf | maandag 28 maart 2022 @ 20:05 |
Gaarne. Eentje heb ik genoeg aan. | |
b2py | dinsdag 29 maart 2022 @ 19:20 |
Fusie Thalys-Eurostar is goedgekeurd door de EC en daarmee definitief https://www.politico.eu/a(...)ostar-thalys-merger/ | |
Dr_Flash | dinsdag 29 maart 2022 @ 19:44 |
Het nieuws had Fok nog niet bereikt zag ik, maar er is weer iets knulligs mislukt op de HSL vandaag. https://nos.nl/artikel/24(...)een-vloeken-en-balen | |
Peterselieman | dinsdag 29 maart 2022 @ 19:52 |
laat dat iets maar weg. Ik snap dat je soms even onderweg bent, maar zo lang is wel overdreven | |
MTL | dinsdag 29 maart 2022 @ 19:59 |
Idd achtelijk lang. Zoiets mag gewoon niet voor komen. Ik heb gelukkig heerlijk vakantie, dus geen idee wat er allemaal is gebeurd, maar dit kan je gewoon niet maken naar de reizigers. | |
James1988 | dinsdag 29 maart 2022 @ 20:25 |
Een stranding in de spanningssluis is lullig en ik kan me voorstellen dat het lastig is om het materieel weg te slepen. Maar gezien de locatie waar het gebeurde hadden die reizigers binnen een uur geëvacueerd moeten kunnen zijn. Het hoofdrailnet loopt er nota bene langs. | |
Dr_Flash | dinsdag 29 maart 2022 @ 20:29 |
Zijn toch trekduwtreinen ![]() ![]() | |
MTL | dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30 |
Een stranding bij Zevenbergsche Hoek zou sowieso al niet tot zo'n enorme stremming mogen leiden. Het is op een helling, gewoon naar voren laten rollen. Als je tegen de helling op staat heb je de spanningssluis nog niet bereikt. Sta je precies op het dode punt (knap, maar kan gebeuren), dan staat de achterste loc per definitie nog buiten de spanningssluis en kan je gewoon wegkomen. In alle gevallen hoeft er zelfs niet eens bijgeschakeld te worden. Doe je dat wel, dan heb je het zelfs nog makkelijker. | |
Dr_Flash | dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30 |
Nou ja, ik weet er verder niks van ook. Het zal wel. | |
Janneke141 | dinsdag 29 maart 2022 @ 20:53 |
Zes uur in een gestrande trein. Tegen die tijd lust je wel een boterham. | |
b2py | dinsdag 29 maart 2022 @ 22:57 |
Moet eerlijk zeggen dat mijn onderbuikgevoel is dat de hoeveelheid strandingen laatste tijd enorm is afgenomen, of er minder wordt gemeld/nieuws wordt. Uiteraard niet zo’n prettige ervaring deze maar klinkt meer als een exces dan de standaard die het jaren terug was… | |
mschol | dinsdag 29 maart 2022 @ 23:15 |
vooral een wtf dat er 1,5 uur nodig is om een evacuatie trein te regelen, wat is dat voor triests? | |
Dr_Flash | woensdag 30 maart 2022 @ 08:25 |
Is dat het enige wat er mis gaat denk je? ![]() | |
Duvel | woensdag 30 maart 2022 @ 09:16 |
Dat is helaas vrij normaal omdat je materieel met bijpassende machinist en dienstregeling moet hebben voordat je mag rijden. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 30 maart 2022 @ 12:53 |
Die OvD van ProRail is gezakt voor z'n stage denk ik. | |
DeaDLocK2K | woensdag 30 maart 2022 @ 12:56 |
Ik vind anderhalf uur eigenlijk acceptabel en gelijk het maximale. Wat ik niet snap is dat er niet een diessellocomotief die kant op is gestuurd met desnoods een twee machinisten, één met materieelkennis en de ander met bevoegdheid voor de lijn en de beveiligingssystemen. De havens zijn vlakbij dus materieel genoeg te vinden lijkt me. Dit is gewoon falen van de bovenste plank. | |
weps | woensdag 30 maart 2022 @ 13:06 |
Omdat er geen enkele loc vanuit de havens op de HSL kan en mag rijden. Ook de 186 die in de havens rijden kunnen en mogen er niet komen. Basic uitleg, om op ETCS baanvakken te rijden moet er actieve ETCS apparatuur in de loc zitten en deze moet de sleutel hebben om op ETCS baanvakken een MA te ontvangen. Haven locs hebben deze sleutel niet en kunnen daarom de HSL niet op. Bij Zevenbergsehoek proberen ze wel in te bellen maar de verbinding wordt direct verbroken met de melding dat de verbinding niet tot stand kan komen. Daarnaast is het materieel niet toegelaten op de HSL. En ook in de haven hebben ze niet zomaar even een loc en personeel beschikbaar. Om met een loc de haven uit te komen heb je ook minimaal 45 minuten nodig als loc en poppetje al beschikbaar zijn. Als goederenmachinisten hebben we wel iets beters te doen dan Barbietreinen redden ![]() | |
Janneke141 | woensdag 30 maart 2022 @ 13:14 |
Zou het dan, heel misschien, een goed idee zijn om een reddings-loc in de buurt te parkeren die wel de baan op mag? Of accepteren we binnen dit bureaucratische feestje eigenlijk maar gewoon dat het de volgende keer weer een halve dag gaat duren? En dan nog. De baan is leeg en het verkeer is stilgelegd. Dan kun je best een stukkie tegen het verkeer in door rood rijden op gepaste snelheid terwijl de beveiliging het niet doet. Stel dat je het belang van de gestrande reizigers voorop zou zetten, tenminste. | |
DeaDLocK2K | woensdag 30 maart 2022 @ 13:15 |
Een 186 is geen dieselloc en ik vermoed dat 'ie plat lag in de spanningsloze sectie. Even een betere uitleg; als een locomotief een spoorbreedte heeft van 1435mm en de spoorlijn is 1435mm dan kan er op gereden worden, helemaal als de spoorlijn verder buiten gebruik c.q. in storing is vanwege een platgevallen trein. Dat dit niet ff tussendoor kan is pure onwil en heeft *niets* met door NS, InfraSpeed en ProRail bedachte veiligheidseisen die ze aan zichzelf opgelegd hebben te maken. | |
Dr_Flash | woensdag 30 maart 2022 @ 13:32 |
Het is vooral in problemen denken. Met reizigersbelangen heeft het in ieder geval bijzonder weinig te maken. | |
Duvel | woensdag 30 maart 2022 @ 17:25 |
De wet zegt iets anders. https://wetten.overheid.n(...)2-01-01&g=2022-01-01 [ Bericht 12% gewijzigd door Duvel op 30-03-2022 17:34:24 ] | |
spectrumanalyser | woensdag 30 maart 2022 @ 18:15 |
De driedelige Sprinter met nummer 2995 is vandaag overgebracht van het Spoorwegmuseum naar Amersfoort en daar de loods binnen gezet. Vermoedelijk zal er geen afscheidsrit met dit stel worden gereden omdat er teveel onderhoud nodig is. Dit is wel een vermoeden, er is geen bevestiging te vinden. Achja, bij het Spoorwegmuseum staat nog een tweedelige SGM. Die zal men gerust wel in rijdende conditie houden. | |
DeaDLocK2K | woensdag 30 maart 2022 @ 19:18 |
Op het moment dat er een reddingsactie uitgevoerd moet worden, dan zal geen rechter deze wet of consequenties daarvan handhaven. Denk buiten de doos. | |
Dr_Flash | woensdag 30 maart 2022 @ 19:32 |
| |
Duvel | woensdag 30 maart 2022 @ 20:23 |
Ik ben daar niet zo zeker van. In essentie zijn er afhandelingsdraaiboeken voor dit soort strandingen. Waarom het nu zo verneukt is, weet ik niet. Dit had gewoon binnen een normale tijd afgehandeld moeten worden. | |
Dr_Flash | woensdag 30 maart 2022 @ 20:24 |
en zulke strandingen moeten niet kunnen ![]() | |
mschol | woensdag 30 maart 2022 @ 20:37 |
nee hoor maar vind het gewoontreurig dat op zo'n traject het 1,5 uur moet duren | |
Duvel | woensdag 30 maart 2022 @ 22:32 |
Mwah, die spanningssluizen liggen onhandig en er kan altijd iets mis gaan met een ETCS of spanningstransitie. | |
Peterselieman | woensdag 30 maart 2022 @ 22:35 |
precies, net als dat een trein stil komt te staan op een spanningsloze brug. Het gebeurt, alleen dat het zes uur duurt voordat de reizigers geëvacueerd zijn, is onverkoopbaar | |
DeaDLocK2K | woensdag 30 maart 2022 @ 22:40 |
Ik vraag me weleens af waarom ze de fases niet synchroniseren met hoogvermogenselektronica zodat spanningsloze secties niet groter dan een geïsoleerd stuk hoeven te zijn. | |
b2py | donderdag 31 maart 2022 @ 08:15 |
CEO NS Rintel naar KLM, veel wisselingen lijkt het wel de laatste tijd | |
derLudolf | donderdag 31 maart 2022 @ 09:03 |
Oh, de overheid heeft de excuus Truus er door gedrukt? Hoe doet ze het bij de NS? De KLM had voorkeur voor de mannelijke kandidaat begreep ik. | |
Adrie072 | donderdag 31 maart 2022 @ 11:29 |
Nou ze is haar huidige functie in 2020 begonnen, misschien wel/niet de NS goed door corona geleid, maar het echte werk begint nu pas en dan haakt ze af, jammer. | |
b2py | donderdag 31 maart 2022 @ 12:18 |
Doe normaal joh | |
Duvel | donderdag 31 maart 2022 @ 18:15 |
Je haalt volgens mij spanningssluizen en fasescheidingen door elkaar. Een fasescheiding is al heel kort en leidt volgens mij niet of nooit tot strandingen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 31 maart 2022 @ 18:33 |
Als ik filmpjes kijk dan rijden ze echt een eeuwigheid met de tractie uitgeschakeld. Zal er nog eens op letten hoe snel die bordjes achter elkaar komen. | |
spectrumanalyser | donderdag 31 maart 2022 @ 18:55 |
Het lijkt wel alsof de spanningssluis in de basis een ontwerpfout heeft. Toch is het zo dat veel bruggen ook spanningsloos zijn, ookal is de afstand dan korter en blijft de pantograaf dan omhoog. Je zou haast denken aan een generator waarmee de trein 1 km/uur kan rijden. Voor het gevoel komt het te vaak voor dat er problemen zijn in de spanningssluis. | |
Peterselieman | donderdag 31 maart 2022 @ 19:13 |
Ja, ze hebben het zo gedaan dat er een spanningssluis en een fasescheiding vrijwel achter elkaar liggen | |
dennistd | donderdag 31 maart 2022 @ 22:56 |
Moet fasescheiding niet ook minimaal de lengte van een trein hebben zodat je nooit twee stroomafnemers van één trein(stel) onder verschillende fasen hebt zitten? | |
Duvel | vrijdag 1 april 2022 @ 08:20 |
Dat hoeft niet omdat je er met geopende hoofdschakelaar onderdoor gaat en de stroomafnemers niet met elkaar zijn doorverbonden. | |
Duvel | vrijdag 1 april 2022 @ 08:21 |
Dat klopt, maar is niet strikt noodzakelijk: is alleen als je van 1500 V naar 25 kV gaat (Breda - Rotterdam). | |
MTL | vrijdag 1 april 2022 @ 09:21 |
De fasescheiding bij Lage Zwaluwe gaat opgeheven worden in de komende jaren (mits de offerte van Infraspeed goedgekeurd wordt door ProRail/ministerie ![]() | |
GlennQuagmire | vrijdag 1 april 2022 @ 09:26 |
Waarom de ![]() | |
MTL | vrijdag 1 april 2022 @ 10:04 |
Meer dat er al zoveel wijzigingen zijn aangekondigd en nooit doorgevoerd zijn omdat het te duur/te technisch ingewikkeld/te lange doorlooptijd/managers pet stond er niet naar (doorhalen wat niet van toepassing is) zou gaan worden. De fysieke aanpassing is eenvoudig en zelfs vandaag zou al een voorlopige versie ingevoerd kunnen gaan worden: het doorlussen van één van de fases is gewoon al bestaande functionaliteit. Dat is hoe er omgegaan wordt met treinen die daar stil komen te staan. Daarvoor hoeft dus in principe alleen maar iemand te zeggen: we gaan dat nu doen. De aanpassing in ETCS is echter lastiger, dus die staat dan ook pas voor 2025 op de planning. | |
dennistd | vrijdag 1 april 2022 @ 15:17 |
DB heeft tot eind deze maand bijna 50% korting op een BahnCard 25. Voor het eerste jaar betaal je nu ¤30 (2e klas) of ¤60 (1e klas): https://www.bahn.de/angebot/bahncard/bahncard25 Reis je voor meer dan ¤120 in één jaar dan ben je hiermee dus goedkoper uit. Andere optie is een digitaal abonnement op de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Niet dat je die krant werkelijk moet lezen, maar voor de ¤299,40 wat je een halfjaarabonnement kost krijg je ook 9000 BahnBonusPunkte. En die kun je weer inleveren tegen 9 gratis reizen, waardoor je die reizen slechts ¤33,27 per stuk kosten ![]() | |
b2py | vrijdag 1 april 2022 @ 17:31 |
Waarom zouden ze dat niet doen dan? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 1 april 2022 @ 21:59 |
Dankejwel Dennis. Ik heb net gesolliciteerd op een baan in Zweden en ik ben door naar de tweede ronde en dat kan weleens handig zijn. Verkapte kijk-mij-eens-shinen-post. Thanks groetjes. | |
Duvel | vrijdag 1 april 2022 @ 22:11 |
Tof, duimen! | |
b2py | vrijdag 1 april 2022 @ 23:08 |
Duim0n! Waar in Zwedistan? | |
derLudolf | zaterdag 2 april 2022 @ 18:35 |
Iemand vergeet koffer in de trein in Hardenberg. Conducteur werd gebeld, koffer is nu in Coevorden meegegeven aan de trein richting Hardenberg. Mooi dat het zo kan [ Bericht 2% gewijzigd door derLudolf op 02-04-2022 19:42:41 ] | |
derLudolf | zaterdag 2 april 2022 @ 18:36 |
Ik hoorde vandaag dat @Morrigan vroeger machinist wilde worden. En dit topic niet kende. | |
Dr_Flash | zaterdag 2 april 2022 @ 18:43 |
Lekker. Koffer vergeten, krijgt er een hele trein voor terug. * Dr_Flash ook koffer pakt | |
Morrigan | zaterdag 2 april 2022 @ 20:27 |
Bedankt voor het doorgeven. ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 2 april 2022 @ 21:54 |
Uppsala. | |
Adrie072 | zondag 3 april 2022 @ 10:40 |
https://www.marktplaats.n(...)-lima-ns-icr-6-stuks Voor een liefhebber misschien? (ben niet de aanbieder) | |
Peterselieman | zondag 3 april 2022 @ 12:18 |
In Buitenpost stond gisteren een opmerkelijke passagier te wachten op de trein: een lammetje https://lc.nl/friesland/L(...)e-been-27585445.html | |
Socios | zondag 3 april 2022 @ 12:24 |
Blaas je zondagmiddagtreinrondje maar af. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 12:41 |
Mooie totaalfaal inderdaad ![]() | |
Peterselieman | zondag 3 april 2022 @ 12:44 |
De storing zit binnen NS zelf. Ze kunnen nu het personeel en materieel niet bijsturen. Daarnaast ligt de reisinformatie plat. Lijkt er dus op dat een kernsysteem plat ligt | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 12:46 |
Morgenochtend maar weer hopen dan ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 3 april 2022 @ 12:47 |
"het materieel staat niet op de goede plek" | |
DeaDLocK2K | zondag 3 april 2022 @ 12:48 |
een strijker in jouw reet, woordvoerderhoer, is een verdomd goeie plek denk ik dan | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 12:49 |
Ja maar ja wat lost dat op ![]() | |
dennistd | zondag 3 april 2022 @ 13:41 |
Computer says no.... Nou, dan zet je toch lekker een machinist en conducteur samen op één trein en die laat je mooi op en neer pendelen, Maar ja, NS, moeilijk moeilijk moeilijk ![]() | |
b2py | zondag 3 april 2022 @ 13:41 |
Een woordvoerder lost sowieso niets op natuurlijk | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 13:50 |
Technische storing. Wait, what? Er komt tot 17:00 he-le-maal niets in beweging. Heeft er iemand met toegang tot vitale systemen op een linkje geklikt in een e-mail?
| |
b2py | zondag 3 april 2022 @ 14:05 |
Op Reddit wordt gezegd dat het een issue met een DNS is waarom de treinen niet kunnen rijden… | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 14:07 |
Zal wel een Russisch hackje zijn. | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 14:09 |
Het is in ieder geval zeker een probleem met de automatisering, de IT systemen. Ook de geluidsomroep is niet bereikbaar, er kunnen geen mededelingen worden gedaan op de stations. | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 14:12 |
In ieder geval IETS doet het nog wel, anders kon dit ook niet meer ![]() ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 14:25 |
bron: https://nos.nl/artikel/24(...)r-technische-storing hebben ze al 'the great reset' geprobeerd? Even uit- en aan zetten. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 april 2022 @ 14:28 |
It's always DNS. | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 14:28 |
Does Not Start | |
DeaDLocK2K | zondag 3 april 2022 @ 14:34 |
DNS problemen zijn verbazingwekkend moeilijk om van te recoveren om uiteenlopende redenen. Het is bijna nooit zo eenvoudig als even opnieuw starten. En dat is tegenstrijdig want ik heb weleens een DNS server geschreven in Visual Basic en als ik 't kan programmeren dan kan iedere numbnut het. | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 14:44 |
Ja, klopt. Onder Linux kan ik erg goed uit de voeten met DNS. Een named DNS hebben we altijd snel weer werkend. Vaker is er een achterliggend probleem, bestandssysteem of een hardware issue, wat zich later manifesteert in dat de DNS server niet werkt. En zodra er meerdere omgevingen bij elkaar komen, begint het lastig te worden. AWS of Azure bijvoorbeeld, maken het er niet eenvoudiger op. Het is speculeren of dit probleem daadwerkelijk aan DNS ligt. | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 15:00 |
Trouwens als het een Russische hack is zou ik het eerder op maandagochtend omver gooien dan op een lousy zondagmiddag. Maar goed. | |
Peterselieman | zondag 3 april 2022 @ 15:04 |
Er lijken weer wat systemen te werken, maar goed, daarmee heb je nog geen treinen rijdend | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 15:06 |
Ja niks aan te doen hea ![]() | |
b2py | zondag 3 april 2022 @ 15:08 |
De ironie natuurlijk dat de seinen langs de baan gewoon werken | |
Maegrim | zondag 3 april 2022 @ 15:14 |
![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 15:24 |
Gaan we morgen wel zien dan he ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 15:39 |
bericht is aangepastenkele intercity-treinen zijn afgevoerd van stations naar opstelterreinen. als leegmaterieelrit. | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 16:11 |
er rijdt vandaag echt niks meer hoor. Wees maar niet bang. | |
ziggyziggyziggy | zondag 3 april 2022 @ 16:21 |
Klopt, het ligt nu eens niet aan ons. ![]() | |
Peterselieman | zondag 3 april 2022 @ 16:34 |
Het moet toch niet al te lastig zijn om pendeltreinen te laten rijden? | |
dennistd | zondag 3 april 2022 @ 16:45 |
Wat zouden Oekraïense vluchtelingen hier nou van denken? Daar rijden ze gewoon verder ondanks de oorlog, terwijl hier alles plat ligt om niks ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 3 april 2022 @ 16:47 |
Ik kan me voorstellen dat ze, toen de systemen plat gingen, al direct geen zicht meer hadden op wie waar was. Dan is het al een hele klus om iedereen weer naar zijn standplaats te krijgen, laat staan treinen te bemannen. | |
Peterselieman | zondag 3 april 2022 @ 16:49 |
Dat snap ik, maar bij het opdraven van een nieuwe ploeg zou het toch moeten lukken? | |
b2py | zondag 3 april 2022 @ 16:52 |
Op de schaal 10 collega’s kan dat handmatig, met duizend wordt dat een ander verhaal waarbij meer handjes niet meer een beter resultaat oplevert… | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 16:55 |
DAT kan ik me dus niet voorstellen. | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 17:00 |
Maar goed, morgen maar eens zien allen. | |
Socios | zondag 3 april 2022 @ 17:00 |
Het is 17.00u: de treinen rijden weer. ![]()
| |
ziggyziggyziggy | zondag 3 april 2022 @ 17:00 |
Het is dan ook een aanname. Punt is wel dat "even" een pendeldienst opstarten tien keer complexer is dan het lijkt. | |
ziggyziggyziggy | zondag 3 april 2022 @ 17:00 |
Haha, 3 april. | |
Peterselieman | zondag 3 april 2022 @ 17:15 |
oh zeker, maar daarom moet je dat lokaal/regionaal gaan regelen | |
tripel7 | zondag 3 april 2022 @ 17:33 |
Het laat wel mooi de zwakte van de pretparkdiensten zien, de lokale vervoerders en de internationale rijden wel omdat die weinig meer dan tussen a en b rijden doen, en daardoor vrijwel geen bijsturing nodig hebben, en ook niet tussen trajecten over het hele land wisselen. | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 18:24 |
We kunnen niet alles doen, dus doen we maar helemaal niks ![]() | |
MTL | zondag 3 april 2022 @ 18:35 |
Gaat lekker vandaag. Lees het net allemaal op het nieuws. Ik geloof dat ik blij mag zijn dat ik nog van mijn vakantie aan het genieten ben ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 3 april 2022 @ 18:47 |
Rondjes om de kerk gedurende de rest van de dag zou de oplossing geweest zijn denk ik. Waarom er geen noodrooster in elkaar gezet wordt of op de plank ligt is me een raadsel. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 april 2022 @ 18:50 |
Misschien wel, maar misschien wordt het ook kunstmatig moeilijk gemaakt. | |
tripel7 | zondag 3 april 2022 @ 19:22 |
NS gaat vandaag niks meer doen: https://www.ns.nl/reisinf(...)ns-treinen-meer.html En uit de dikke duim vd CS medewerker: ![]() | |
derLudolf | zondag 3 april 2022 @ 19:36 |
Nou inderdaad zeg ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 19:48 |
De oorzaak van de storing is verholpen? De oorzaak is gevonden en de storing is verholpen zal men bedoelen.
| |
b2py | zondag 3 april 2022 @ 19:50 |
Dat sowieso, een machinist en een HC en een hoop rails met groene seinen is voldoende. Het zet je aan het denken dat de Oekraïense spoorwegen gewoon nog doorrijden tijdens de oorlog en ook de backbone van alle transporten zijn. In Nederland waren we natuurlijk allang gestopt met rijden.. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 april 2022 @ 20:10 |
Ja, ik snap best dat je automatisering inzet en dat het hele grote voordelen heeft, zoals dat je onregelmatige diensten en werkdagen, inclusief de meest bizarre "nee-dan-ik-niet-werken"-uitzonderingen kan berekenen met AI; AI is goed in één ding en dit is één van die dingen waarvoor het goed inzetbaar is. Maar dan zorg je toch voor een terugvalscenario? Er is echt wel begrip als er wat minder treinen rijden op zondag hier en daar omdat er met een klokvaste dienstregeling tussen de grote knooppunten gereden wordt vanwege een grote IT-storing. Soms zijn de investeringen om iets fail-safe maken gewoon té groot om terug te kunnen verdienen en leveren ze niet meer genoeg op. Alle IT-specialisten hebben ermee moeten dealen. Maar dit is echt wer-ke-lijk waar onbegrijpelijk. En dan nog van die laffe smoesjes overal om me heen lezen, echt plaatsvervangende schaamte. Ik zat te hopen dat het een ransomware-aanval was, dat is denk ik de enige manier waarop ik nog een beetje begrip op had kunnen brengen voor het geheel. Maar ook dán zou ik denken; dat papieren terugvalscenario moet je maar eens snel gaan regelen. | |
Peterselieman | zondag 3 april 2022 @ 20:14 |
Precies. Zo lastig moet het toch niet zijn om halfuursdiensten met stoptreinen tussen alle knooppunten te verzorgen? | |
b2py | zondag 3 april 2022 @ 20:15 |
Risico: Volledig uitvallen van digitale ondersteuningsystemen voor het uitvoeren van een landelijke treindienst Zeer kleine kans zeer groot gevolg Beheersing: Fallback dienstregeling geen digitale ondersteuning uitwerken. Easy. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 april 2022 @ 20:21 |
Hoeveel Risicomanagers zou NS in dienst hebben. | |
Peterselieman | zondag 3 april 2022 @ 20:23 |
Een papieren versie van LUD, conducteurs en machinisten informatie laten geven op stations en NS.nl de nooddienstregeling laten zien. Moet toch te doen zijn? | |
b2py | zondag 3 april 2022 @ 20:36 |
Stuk of 7-8 als ik LinkedIn vlug scan | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 20:53 |
ja, dat zei ik om twaalf uur al. Man man man wie gelooft die ongein nog ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 20:53 |
Ik kreeg de indruk dat de stationsomroep het sinds 17:00 uur alweer deed. voor elke trein werd keurig netjes omgeroepen dat 'ie niet reed. | |
Dr_Flash | zondag 3 april 2022 @ 21:13 |
Enige wat ik nou niet snap he? Waarom wordt er niet meteen gezegd "Vandaag geen treinen meer"? Alsof IEMAND serieus dacht dat er om 17 of om 20h weer wat zou kunnen gaan rijden ![]() ![]() | |
boriq | zondag 3 april 2022 @ 21:17 |
Dat zou wel best weinig zijn voor een organisatie als de NS, al kan ik mij voorstellen dat er een hele club bij ProRail rond loopt. Planningsmanagement is ondanks wel aanbesteed door ProRail, dus wie weet staat er binnenkort op Tenderned wel een uitvraag voor wat extra Risicomanagers open. | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 21:24 |
naar mijn idee geeft NS gewoon lukraak een tijdsbestek van +5 uur op als er geen eindtijd bekend is. de werkelijke oplostijd werd bekend zodra het probleem verholpen was. er rijden nu namelijk non-stop treinen op volle snelheid voorbij hier, allemaal leegmaterieelritten. Het materieel staat nu gewoon niet op een plek om een dienstregeling op te kunnen starten. Oh en het personeel idem dito. Een machinist kan nu niet een trein ophalen omdat het geplande materieel niet op het opstelterrein staat. | |
Peterselieman | zondag 3 april 2022 @ 21:33 |
mwah, dat geldt meer voor IC's toch en minder voor stoptreinen? | |
spectrumanalyser | zondag 3 april 2022 @ 21:39 |
Beiden. Het is een kip- en eiverhaal. Dienstregeling kan niet worden opgestart omdat materieel niet op de juiste plek staat, en machinisten kunnen niet naar de treinen omdat er geen treinen rijden. | |
derLudolf | zondag 3 april 2022 @ 22:17 |
Kunnen ze niet wat buurtbussen lenen van conculega's? Kun je in een keer 8 machinisten weg brengen die dan onderweg misschien ook nog weer andere machinisten vervoeren. Mogen/kunnen er machinisten mee in een leegmat rit? | |
MTL | zondag 3 april 2022 @ 22:29 |
Ja hoor, personeel wordt ook gepland met leegmatritten meegestuurd. Het nachtnet gaat trouwens wel weer rijden. Maar idd, flinke pleuriszooi en het niet meer opstarten is, zachtst gezegd, absoluut niet netjes. Het zou mij niet verbazen als dat nog wel eens een staartje gaat krijgen. | |
b2py | zondag 3 april 2022 @ 22:31 |
Dik rapport bla bla inderdaad iets met veiligheid kan gebeuren kusje zal niet meer gebeuren | |
ziggyziggyziggy | maandag 4 april 2022 @ 00:10 |
Inderdaad, met veiligheid heeft dit helemaal niets te maken. Godzijdank zijn we voor de veiligheid niet afhankelijk van de bijsturing. | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2022 @ 08:37 |
https://nos.nl/artikel/24(...)storing-van-gisteren | |
_serial_ | maandag 4 april 2022 @ 12:35 |
Mijn gevoel zegt dat er een IT change niet goed is gegaan. Toen ik zaterdagavond laat op Rotterdam CS was, waren er al enkele vertrekborden in de reizigerstunnel uitgevallen, en ook op mijn aankomststation. Dan heb je misschien bij de opstart nog weinig opvallende problemen, maar de echte problemen zie je waarschijnlijk te laat, waardoor je alleen maar de stekker uit je dienstregeling kunt trekken. Als je die IT change op dat punt dan geheel moet terugdraaien ben je vaak uren verder, en dat geef wellicht een rooskleurig beeld dat het snel kan, gebleken is natuurlijk dat het niet zo was. Of dit echt zo was, weten we natuurlijk niet. Feit is natuurlijk dat je een noodplan op papier moet hebben, dit soort storingen zijn niet de eerste keer, het is onverkoopbaar, zeker nu er weer mensen met de trein reizen, de auto links laten liggen vanwege de kosten, het een hele dag volledig plat ligt, en dan ook nog eens zonder dat weersomstandigheden een rol speelden. | |
DeaDLocK2K | maandag 4 april 2022 @ 12:45 |
Klinkt plausibel. Gedeeltelijk nog gecachte connecties. Ik gebruik liever DNS maar de keren dat ik problemen had omdat ik ergens een vast IP niet gewijzigd is is substantieel lager dan het aantal DNS-issues wat ik in m'n carriere opgelost heb. | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2022 @ 14:01 |
| |
Dr_Flash | maandag 4 april 2022 @ 14:02 |
HOSTS file jatogggggg ![]() | |
tripel7 | maandag 4 april 2022 @ 14:15 |
https://www.ad.nl/binnenl(...)nen-rijden~af3e749b/ NS die doet alsof hun personeel ongetrainde kleutertjes zijn die niet even zelf kunnen nadenken of ergens 16 bakken virm wel past of niet | |
derLudolf | maandag 4 april 2022 @ 14:23 |
En dan nog, hadden er ergens 16 bakken VIRM moeten stoppen waar het niet kon, had men allicht begrip gehad dat het in en uitstappen in stappen gaat. | |
b2py | maandag 4 april 2022 @ 19:14 |
Ik denk dat ze met de sneeuw zelfs nog nooit zo op hun lazer hebben gehad als vandaag.. Of misschien de veldbedden in de Jaarbeursactie maar daarna? | |
spectrumanalyser | maandag 4 april 2022 @ 19:19 |
Sporen van de havenspoorlijn in het Amsterdamse westhavengebied worden hergebruikt voor een opstelterrein naast het goederenopstelterrein. Welke havenspoorlijn is er dan afgebroken? | |
b2py | maandag 4 april 2022 @ 19:29 |
Ze leggen het er naast en niet er op | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2022 @ 19:30 |
ja en nu? ![]()
| |
DeaDLocK2K | maandag 4 april 2022 @ 19:33 |
Afval dat een half continent over moet om verwerkt te worden. Waar zijn we mee bezig.... | |
b2py | maandag 4 april 2022 @ 19:34 |
Meer de mediastorm an sich | |
Dr_Flash | maandag 4 april 2022 @ 19:36 |
Tsja. Nemen we kennis van. | |
Peterselieman | maandag 4 april 2022 @ 21:03 |
Weer een ICM onderweg om conservenblikjes te worden ... Ditmaal zijn er bakken via een pont over het Noordzeekanaal vervoerd ![]() | |
derLudolf | maandag 4 april 2022 @ 21:09 |
![]() ![]() | |
Duvel | maandag 4 april 2022 @ 21:11 |
Blijft toch jammer... En best vreemd omdat de nieuwste stellen jonger zijn dan DDZ (dat net een dure modificatie achter de rug heeft). | |
Peterselieman | maandag 4 april 2022 @ 21:14 |
Dit ging om een van de oudere drietjes, de 4016 volgens Somda Maar ik snap het wel omdat de stellen technisch minder en minder worden. | |
derLudolf | maandag 4 april 2022 @ 21:15 |
Gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt. Het is nog even afwachten of alle ICNG wel op tijd geleverd kan worden met alle leveringsproblemen denk ik? | |
Peterselieman | maandag 4 april 2022 @ 21:15 |
De NS schijnt trouwens zo ruim in de sprinters te zitten dat ze in Amersfoort veel stallen. Je kunt er korte IC's mee rijden zoals Utrecht - Rotterdam ofzo. Niet ideaal, maar daarmee speel je wel IC's vrij. | |
Janneke141 | maandag 4 april 2022 @ 21:16 |
Doe maar. Alles beter dan opnieuw in Roosendaal-Zwolle. | |
Duvel | maandag 4 april 2022 @ 21:17 |
Zeg ga eens weg, daar heb ik geen 1e klas kaart voor. ![]() | |
DJMO | maandag 4 april 2022 @ 21:19 |
![]() Dat gebeurt ook zeer regelmatig. Weet nog dat ik de eerste keer zo ![]() | |
Duvel | maandag 4 april 2022 @ 21:34 |
Is momenteel standaard tussen Leiden en Utrecht, staat ook op de borden. Waardeloos. | |
DJMO | maandag 4 april 2022 @ 21:38 |
Dit is op station Alexander, tussen rotterdam en utrecht. Voor zover ik weet alleen in de spits, op heenweg in dlatijd heb ik vaak zo'n ouwe ic. | |
Janneke141 | maandag 4 april 2022 @ 21:45 |
Dat is toch ook gewoon een veredelde sprinter? | |
Duvel | maandag 4 april 2022 @ 21:52 |
Ik heb ze de laatste weken niet meer gezien tussen Gouda en Utrecht. | |
Duvel | maandag 4 april 2022 @ 21:52 |
Volgens NS is het een IC want hij slaat stations over. | |
Peterselieman | maandag 4 april 2022 @ 21:52 |
Is wel de meest aparte treinserie van Nederland omdat je van knooppunt naar knooppunt gaat en de meeste reizigers relatief kort in die IC zitten. | |
DJMO | maandag 4 april 2022 @ 21:52 |
Ik moet er woensdag weer heen. Zal even opletten. | |
Peterselieman | maandag 4 april 2022 @ 21:53 |
Volgens mij zijn ze uit de IC verdwenen met de terugkeer van het DDZ | |
Duvel | maandag 4 april 2022 @ 21:59 |
Ik heb 'm jaren geleden een keer "voor de lol" uitgereden. Eindeloos. | |
Duvel | maandag 4 april 2022 @ 22:00 |
Dat kom ik inderdaad wel weer tegen. Er rijdt nu op Gd - Ut een mengeling van VIRM, DDZ en ICM. 't Laatstgenoemde heeft mijn sterke voorkeur. | |
Janneke141 | maandag 4 april 2022 @ 22:02 |
Er was een tijd dat het kreng alleen tussen Den Bosch en Nijmegen en tussen Arnhem en Zutphen wat dorpen oversloeg. Gelukkig is het inmiddels weer een beetje opgeruimd. Ik woon op de helft, maar naar Breda of naar Zwolle is toch lang genoeg om een fatsoenlijke trein om je heen te willen hebben. | |
Peterselieman | maandag 4 april 2022 @ 22:09 |
Ik een keer Breda - Zwolle omdat er toen niet een alternatief was. Nu heb je daarvoor 2 alternatieven met nog een kleine pauze onderweg | |
derLudolf | maandag 4 april 2022 @ 22:10 |
En een mogelijkheid een trein te missen ![]() Vaak Zwolle Arnhem gedaan, eerste slag om maandag was ICRm ![]() | |
Socios | maandag 4 april 2022 @ 22:17 |
De Schrootlijn blijft fascinerend. ![]() ![]() | |
DJMO | maandag 4 april 2022 @ 22:26 |
Roosendaal - Zwolle klinkt wel als een kalmerend reisje. Van de week maar eens uitproberen ![]() | |
Peterselieman | maandag 4 april 2022 @ 22:32 |
3 reisopties die qua reistijd een minuut of 6 van elkaar verschillen: Roosendaal - Zwolle rechtstreeks (langzaamste optie) Roosendaal - Den Bosch - Utrecht - Zwolle (meeste overstappen) Roosendaal - Rotterdam - Utrecht - Zwolle (snelste optie) | |
DJMO | maandag 4 april 2022 @ 22:35 |
als ik het doe, doe ik het goed natuurlijk. Dan pak ik de rechtstreekse . Of ééntje met één overstap/tussenstop om te kunnen roken ![]() | |
Duvel | maandag 4 april 2022 @ 23:09 |
Het is echt vreselijk lang en grote delen zijn ook waarlijk oninteressant qua uitzicht. Sowieso kun je momenteel bij de meeste VIRM-treinstellen niet door de ramen kijken van goorheid. | |
Claude_Viole | dinsdag 5 april 2022 @ 01:07 |
Ik ben benieuwd of er binnenkort nog een hoop ICNG's aan zullen komen? Het is alweer een paar maandjes stil. Ik weet dat het Poolse Katowice op ongeveer 300 kilometer van het getroffen Oekraïne ligt. Wordt er nog wel lekker doorgewerkt? En zijn er nog een hoop ICNG's op de planning om over te worden gebracht? Of komen er geen nieuwe aan gedurende testen die NS nu uitvoert? Ik weet wel dat er echt heel veel stellen met hoge nummers (en dus nieuw) op en rond de sporen van Katowice en Salzgitter staan. | |
b2py | dinsdag 5 april 2022 @ 07:54 |
Ga er maar van uit dat a) verstoring in de leveringsketen is naar Alstom en b) dat Alstom gesprekken heeft met NS over prijsstijging, die door de lengte van de gesprekken ook vertragend kunnen werken. | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2022 @ 09:09 |
voor uiteenlopende waarden van "veredeld" ja ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 april 2022 @ 09:11 |
Waar ga je roken dan? Volgens mij mag dat op het perron niet eens meer tegenwoordig ![]() | |
DJMO | dinsdag 5 april 2022 @ 09:12 |
Ik heb een dalvrij abonnement en tijd teveel. Als ik trek krijg in een peuk dan stap ik om het even waar uit en ga de stationsomgeving bekijken. En al naar gelang ik op een bekend station ben even iets te eten of drinken halen bij een supermarkt in de buurt. | |
Janneke141 | dinsdag 5 april 2022 @ 09:19 |
Hij slaat meer stations over dan de Intercity van Zwolle naar Emmen ![]() | |
MTL | dinsdag 5 april 2022 @ 10:30 |
Exacte planning per treinstel weet ik niet, maar de treinen staan daar nog voor een aantal modificaties. Tijdens testen worden er uiteraard dingen ontdekt die nog aangepast moeten worden, zowel hardware als software. Dat is gewoon een regulier proces, alleen is het nu iets zichtbaarder omdat de modificaties bij de fabriek worden uitgevoerd in plaats van (zoals gebruikelijker) in Nederland. Dat is in dit geval even makkelijker, omdat er momenteel geen goede capaciteit is om dat soort dingen in Nederland te doen. De oorlog lijkt gelukkig nog relatief weinig invloed te hebben, maar dat kan natuurlijk nog veranderen. Het is nog altijd de bedoeling dat de treinen dit jaar in reizigersdienst komen. | |
lyolyrc | dinsdag 5 april 2022 @ 10:40 |
Ik vind het ook ontzettend jammer dat ICMm gaat verdwijnen. De doorloopkop die wat aan een Boeing 747 deed denken, de oranje banken en het geluid van de chopper vond ik veel geweldiger dan de getrokken treinen waarin ik de meeste kilometers maakte. Een loc met rijtuigen ben ik pas later weer gaan waarderen. | |
ReisT | dinsdag 5 april 2022 @ 13:11 |
Toen het spul werd gemoderniseerd wat het wel de bedoeling dat de ICM-viertjes nog 20 jaar mee konden, dus tot uiterlijk 2031. Terwijl DDZ na 15 jaar aan de kant zou gaan in 2028. | |
dennistd | dinsdag 5 april 2022 @ 13:20 |
Vanuit Twente zit je er wel vrij lang in: het is via Hengelo-Zutphen de snelste route naar vrijwel heel Brabant.... | |
Duvel | dinsdag 5 april 2022 @ 15:48 |
Toch ergens wel trots dat m'n creatie het al zo lang volhoudt. | |
Socios | dinsdag 5 april 2022 @ 15:58 |
Haha, staat in m’n FOK!bookmarks, ja. ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 6 april 2022 @ 21:27 |
Dit is vast heel oud maar ik post 'm toch: https://www.dumpert.nl/item/100026971_cb891de9 | |
dennistd | woensdag 6 april 2022 @ 22:33 |
Hij had beter gewoon kunnen blijven zitten ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 6 april 2022 @ 23:20 |
Lekker makkelijk. Ik vind het fucking eindbaas dat hij de ballen heeft om uit de cabine te springen, ook al gaat het goed uiteindelijk. | |
Socios | donderdag 7 april 2022 @ 06:07 |
Op naar #1163, wie ó wie? ![]() | |
b2py | donderdag 7 april 2022 @ 22:28 |
Piep |