Socios | zaterdag 29 januari 2022 @ 12:40 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 29-01-2022 13:12:12 ] | |
Socios | zaterdag 29 januari 2022 @ 12:41 |
Dit ja... ICM ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 12:48 |
Nee joh, maar ze moeten wel weten hoe het ding functioneert als er veel rijp aan de bovenleiding hangt. | |
Dr_Flash | zaterdag 29 januari 2022 @ 12:57 |
Ja dat moet kennelijk steeds maar weer opnieuw ontdekt worden ![]() | |
Duvel | zaterdag 29 januari 2022 @ 13:09 |
Het antwoord is voor al het "moderne" materieel: niet. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 29 januari 2022 @ 13:19 |
Okay, ik ga een poging wagen om eens een uur of 5 a 6 van huis te zijn. Met de trein zelfs. | |
Dr_Flash | zaterdag 29 januari 2022 @ 13:23 |
Succes! ![]() | |
b2py | zaterdag 29 januari 2022 @ 21:42 |
Zou die het gered hebben denk je? | |
DeaDLocK2K | zondag 30 januari 2022 @ 00:50 |
En weer thuis. Was leuk! Wel net op tijd voor de nachtelijke aanval maar was echt wel de moeite waard ![]() | |
derLudolf | zondag 30 januari 2022 @ 09:29 |
Sinds wanneer rijdt IC2 met 147'ers dan? Er komt net eentje voorbij zoeven te Haren (Ems) ![]() | |
Peterselieman | zondag 30 januari 2022 @ 10:52 |
Sinds een tijdje al weer. Maakt onderdeel uit van de tweede serie IC2, alleen reden die in eerste instantie tussen Stuttgart en Zürich | |
derLudolf | zondag 30 januari 2022 @ 17:34 |
Nummer twee had ik ook al gespot inmiddels. We stonden tijdje terug stil ivm IC die moest inhalen. Nu staan we stil omdat er een IC met technische problemen voor ons staat ![]() | |
derLudolf | zondag 30 januari 2022 @ 17:35 |
FOK!wet, we rollen weer. | |
spectrumanalyser | zondag 30 januari 2022 @ 18:36 |
De eerste DDZ4 weer terug in dienst? DDZ met nummer 7548 is sinds gisteren weer in dienst. | |
dennistd | zondag 30 januari 2022 @ 19:50 |
ReisT | zondag 30 januari 2022 @ 21:57 |
Filmpje ervan, waterstroom door de dijk maar trein nog op de rails. | |
Dr_Flash | maandag 31 januari 2022 @ 11:39 |
Vast niet AVG compatibel. | |
Janneke141 | maandag 31 januari 2022 @ 13:19 |
Wat gebeurt er als onderweg je accu leeg raakt? Dat wil nog wel eens rap gaan als hij de hele tijd GPS aan het peilen is. En hoe kom je door de poortjes? | |
derLudolf | maandag 31 januari 2022 @ 13:28 |
Met een aanloop? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 31 januari 2022 @ 13:32 |
Geen idee, zal vast wel beregoed over nagedacht zijn, zoals altijd ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 31 januari 2022 @ 18:24 |
Hét kernwoord blijft; Toestemming. Zolang er toestemming is mag bijna alles. | |
DeaDLocK2K | maandag 31 januari 2022 @ 18:29 |
Als het goed is dan moet die NFC-chip in je telefoon ook werken zonder dat je batterij het doet meen ik me te herinneren. Want ze hebben wel veel mooie praatjes, maar die poortjes gaan niet magisch open als je aan komt lopen. Dus je zou je dan kunnen voorstellen dat uitchecken bij een paal nog steeds mogelijk blijft. En natuurlijk als je je telefoon opgeladen hebt en je bent dan thuis, terwijl je in Utrecht je reisbeweging aanzette, dan wordt het alsnog vanzelf gecorrigeerd. Maar, zelfs als dat niet het geval is, ik denk dat het waarschijnlijker is dat m'n portemonnee gestolen wordt of dat ik die kwijtraak, of een OV-chipkaart dan dat m'n telefoon zonder batterij komt te zitten als ik even een lijstje met keren dat dat gebeurd is in mijn hoofd maak. | |
Tochjo | maandag 31 januari 2022 @ 18:39 |
De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van de overeenkomst. "Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle." (bron) "Om te kunnen reizen hoef je niet in- en uit te checken. Wel moet je in de app je reis starten (door in te swipen). Je ontvangt dan een barcode waarmee je de poortjes kan openen. Met de barcode kun je de hele dag tot 04:00 ‘s ochtends reizen. Daarna wordt de barcode automatisch verwijderd en moet je opnieuw je reis starten. Bij aankomst op je eindbestemming kan je in de app je reis actief beëindigen (door uit te swipen)." (bron) Zie verder de informatie op deze pagina. | |
DeaDLocK2K | maandag 31 januari 2022 @ 18:42 |
Okay dus een aaneenschakeling van gebruikersonvriendelijke heruitvindingen van het wiel. Go figure. | |
Dr_Flash | maandag 31 januari 2022 @ 21:54 |
Zal wel, ze zoeken maar een ander proefkonijn ![]() | |
James1988 | dinsdag 1 februari 2022 @ 00:41 |
Niet bepaald nieuw, in Zwitserland bestaat dit al een paar jaar: EasyRide. Er is hiervoor helemaal geen permanente energieslurpende GPS-verbinding nodig, locatiebepaling op basis van GSM-masten en wifi-netwerken is nauwkeurig genoeg en dat doet je telefoon eigenlijk voortdurend (behalve als je locatiebepaling helemaal uitzet). | |
b2py | dinsdag 1 februari 2022 @ 08:38 |
Wat zouden stopcontacten in treinen toch handig zijn ![]() | |
James1988 | dinsdag 1 februari 2022 @ 08:56 |
MTL | dinsdag 1 februari 2022 @ 09:46 |
Edit: nvm, kan verwijderd worden. | |
b2py | dinsdag 1 februari 2022 @ 11:38 |
![]() | doe ik deze |
DeaDLocK2K | dinsdag 1 februari 2022 @ 11:58 |
Cool! Dat verbaast me niet echt eigenlijk, ik las dat er nog nieuwe IGBTs in de ICE1 gezet gaan worden. Die beginnen toch wel aan het einde van hun levensduur te komen. | |
Dr_Flash | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:23 |
Van welk geld doen ze dat allemaal? | |
b2py | dinsdag 1 februari 2022 @ 13:14 |
Geld van de roverheid | |
Mr_Klaasje | dinsdag 1 februari 2022 @ 20:50 |
Jij zou ook zo heerlijk door het lint gaan als het niet werkt als verwacht en daar komt gezeik van. ![]() | |
Duvel | woensdag 2 februari 2022 @ 10:36 |
Superleuk grapje. | |
Dr_Flash | woensdag 2 februari 2022 @ 11:14 |
Oh en dat mag alleen als ik zelf als proefkonijn aan de totstandkoming meegewerkt heb of zo? Getoutahere ![]() | |
b2py | woensdag 2 februari 2022 @ 12:41 |
Graag gedaan ![]() | |
b2py | donderdag 3 februari 2022 @ 16:33 |
Mag je tegenwoordig met weekend korting abo (NS Flex) doordeweeks in de spits met ice reizen zonder toeslagkaartje? | |
dennistd | donderdag 3 februari 2022 @ 20:33 |
"Heeft u een abonnement dat geldig is bij NS, dan reist u binnen Nederland zonder toeslag met ICE International." Ja, je hebt een abonnement. Dat je geen korting krijgt doet er niet toe. | |
b2py | donderdag 3 februari 2022 @ 22:10 |
Merci thx, voortaan met ICE terug | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2022 @ 09:31 |
Snob | |
Duvel | vrijdag 4 februari 2022 @ 09:32 |
Da's als je 1e klas mag zitten. | |
b2py | vrijdag 4 februari 2022 @ 14:57 |
In het meest gunstige geval zijn Groningers eind van het jaar 1 minuut sneller op Schiphol: https://www.luchtvaartnie(...)een-belangrijke-stap | |
Dr_Flash | vrijdag 4 februari 2022 @ 15:50 |
Ja hoor, we hebben weer wat ![]() | |
derLudolf | vrijdag 4 februari 2022 @ 18:08 |
"We hebben te weinig andere steden" Hoe doen ze dat in andere landen dan? | |
b2py | vrijdag 4 februari 2022 @ 19:00 |
Gewoon meer steden maken | |
DeaDLocK2K | vrijdag 4 februari 2022 @ 20:34 |
Binnen blijven als je een verstopte neus hebt. | |
Duvel | vrijdag 4 februari 2022 @ 22:16 |
Raar. Een half-verstopte neus zou best eens kunnen helpen tegen het inademen van kwartsstof. Na het werk wel goed snuiten. | |
Dr_Flash | zaterdag 5 februari 2022 @ 18:00 |
Gemiste kans dit. Jammer. Ik had van jou toch wel een reactie over MEER BETON verwacht ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 februari 2022 @ 18:18 |
Ik denk wel dat dat de implicatie is van meer steden... | |
derLudolf | zaterdag 5 februari 2022 @ 18:49 |
Nee joh, die gaan we van composiet en hennep bouwen ![]() | |
Bitlord | dinsdag 8 februari 2022 @ 15:55 |
Het is wel jammer dat de sector nu geen goede prestatie kan leveren door hoog ziekteverzuim en daardoor met halfuursdiensten iedereen de auto injaagt | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 februari 2022 @ 17:09 |
Niet in een besmettingshaard getransporteerd willen worden speelt ook nog wel mee. | |
dennistd | zaterdag 12 februari 2022 @ 22:40 |
![]() Plotselinge werkzaamheden? Ineens staan er onaangekondigd mensen aan het spoor te werken of zo? ![]() | |
derLudolf | zaterdag 12 februari 2022 @ 22:46 |
We was niets op de buis vanavond dus zijn ze de bus naar aangetrapt en aan het werk gegaan ![]() | |
Duvel | zaterdag 12 februari 2022 @ 22:55 |
Defect gevonden dat ze vannacht met spoed herstellen? | |
b2py | zondag 13 februari 2022 @ 09:28 |
Kan weinig anders zijn.. | |
Dr_Flash | zondag 13 februari 2022 @ 11:28 |
Ja is een soort weersverschijnsel. Net als plotseling opkomende mist of een meteoriet uit het heelal ![]() ![]() | |
TjjWester | maandag 14 februari 2022 @ 16:52 |
verkeerd. [ Bericht 43% gewijzigd door TjjWester op 14-02-2022 17:48:29 ] | |
Dr_Flash | maandag 14 februari 2022 @ 17:32 |
Spannend Tjerk! ![]() | |
Peterselieman | maandag 14 februari 2022 @ 18:51 |
dennistd | dinsdag 15 februari 2022 @ 02:17 |
Inmiddels meer bekend over de slachtoffers: 1 dode (een 24-jarige reiziger), 18 middelzwaargewonden waarvan 5 zwaargewond (waaronder beide machinisten) en 25 lichtgewonden. | |
Isane | dinsdag 15 februari 2022 @ 11:54 |
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100022558_2f7c9686 Jullie nieuwjaarrrondje? | |
dennistd | dinsdag 15 februari 2022 @ 12:39 |
Het iig Venlo zo te zien, zal afgelopen vrijdag wel geweest zijn met de Alpen Express. | |
boriq | dinsdag 15 februari 2022 @ 13:26 |
Ja, dat zijn de ligrijtuigen die de Alpen Express meehad (wit met rode streep). Triest dat men zo tekeer gaat terwijl je juist in Venlo zou denken dat het perron wel lang genoeg is | |
Salatrel | dinsdag 15 februari 2022 @ 14:16 |
Linkje is inmiddels dood maar is een jaarlijks terugkerend thema dat alpenexpres in Venlo niet langs perron past. | |
boriq | dinsdag 15 februari 2022 @ 15:15 |
Klopt, zelfde probleem was er (met de achterste rijtuigen) ook in Utrecht volgens mij, was niet iedereen blij mee/positief over op de vrijdagavond ![]() | |
Salatrel | dinsdag 15 februari 2022 @ 17:49 |
Laatste keer dat ik in Venlo was toen dat ding daar ook stond was het trouwens opzich wel goed geregeld bij de deuren die niet langs perrons stonden was gewoon personeel van alpenexpres aanwezig en de mensen moesten gewoon binnendoor lopen. Hogere wiskunde is het allemaal niet. Bij NS is in het handboek ook gewoon voorzien in aankomen langs een te kort perron. | |
Peterselieman | dinsdag 15 februari 2022 @ 21:30 |
Wat zijn dit voor treinen? https://www.prorail.nl/ni(...)bouwplaatsen-in-2030 ![]() | |
tripel7 | dinsdag 15 februari 2022 @ 22:06 |
Het zeldzame IRM tweetje![]() | |
ReisT | woensdag 16 februari 2022 @ 12:14 |
We krijgen er weer een nieuwe Flirt-variant bij, deze gaan vanaf 2026 tussen Eindhoven en Hamm rijden: Stadler und start schließen Liefervertragfervertrag ![]() | |
derLudolf | woensdag 16 februari 2022 @ 12:52 |
Interessant, heeft Eindhoven al een rechtstreekse verbinding met D? En waar gaat ie de grens over? [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 16-02-2022 13:07:31 ] | |
Dr_Flash | woensdag 16 februari 2022 @ 13:02 |
Boxtel Hauptbahnhof. | |
Duvel | woensdag 16 februari 2022 @ 13:05 |
Ja, o.a. zes keer per uur naar de hoofdstad van NL. Gaat de grens over bij Zaltbommel. Wel apart dat ze nu met een viertje komen. | |
Peterselieman | woensdag 16 februari 2022 @ 18:53 |
De bakken van deze stellen schijnen wel langer te zijn dan die van de Nederlandse Flirts | |
Mambo_No5 | woensdag 16 februari 2022 @ 19:57 |
Niet niets weerhoud men om gekoppeld te rijden uiteraard. | |
DeaDLocK2K | woensdag 16 februari 2022 @ 20:00 |
Behalve dan de toelating. | |
ReisT | woensdag 16 februari 2022 @ 20:01 |
Het is de Flirt XL, dat betekent dat een viertje bijna net zo lang is als een normaal vijfje.Nee. Venlo. | |
Socios | woensdag 16 februari 2022 @ 20:04 |
Gewoon fatsoenlijk met getrokken materieel zoals voorheen ook op deze internationale verbinding het geval was: ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 16 februari 2022 @ 20:12 |
Voor de mcn wel fijn als het geen trutteschudder met jarretelleaandrijving is dus liever geen 1100 waar je uit je stoel geslingerd wordt. | |
derLudolf | woensdag 16 februari 2022 @ 21:22 |
Een 1300 is ook mee te leven ![]() | |
dennistd | woensdag 16 februari 2022 @ 21:58 |
Stelletje vieze stokbroodvreters zijn het toch ook bij de SNCF.... Exact hetzelfde ticket kost vanaf een Duits IP-adres ¤89 en vanaf een Frans IP-adres ineens maar meer ¤29 ![]() | |
Duvel | woensdag 16 februari 2022 @ 23:03 |
Weer een nieuwe toelating... | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 februari 2022 @ 07:58 |
De huidige FLIRT mag door de baklengtes al niet overal komen. Dat zal voor deze erger zijn. | |
MTL | donderdag 17 februari 2022 @ 08:15 |
Oh, ik kan trouwens sinds kort ook zeggen dat ICNG > ICM. TT klopt dus niet. Het ding rijdt heerlijk en ook voor reizigers is het een mooie upgrade ![]() | |
Duvel | donderdag 17 februari 2022 @ 08:36 |
Die kan ik niet volgen. Iets met maximale uitslag aan het einde van de bak of zo? Waar mag ie niet komen dan, obscure opstelsporen en 1:8 wissels? | |
b2py | donderdag 17 februari 2022 @ 08:47 |
En de stoelen? | |
MTL | donderdag 17 februari 2022 @ 09:05 |
Tja, dat is natuurlijk altijd heel persoonlijk. Ik heb er een aantal jaar terug geloof ik ook al wat over geschreven, maar ik vind ze, zonder gekkigheid, gewoon goed zitten. Prettiger dan ICM/ICR, maar dat komt vooral door de vorm van de rug. Die pakt voor mij precies goed uit, maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen het daarmee eens zal zijn. De stoelen komen net als bij ICR/ICM bij Compin vandaan en zijn voor de langere afstanden ontworpen. Dus ondanks het nepleer/leer (2e resp. 1e klas) zijn het redelijk zachte stoelen, maar geven bij mij wel een goede ondersteuning. In ieder geval mijlen beter dan die ondingen in de SNG en VIRM 2/3, dankzij het ontbreken van die gekke hobbel in de rug. | |
DeaDLocK2K | donderdag 17 februari 2022 @ 12:35 |
Ik heb ook liever nepleer. Die stoffen meuk die ze er vroeger in hadden zitten, ook wat in ICR zat, dat is vragen om een nieuwe pandemie. | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 februari 2022 @ 12:58 |
Uitslag van het midden van de bak i.r.t. perrons. Onderandere op Amsterdam Centraal maar bijvoorbeeld ook in Groningen. | |
dennistd | donderdag 17 februari 2022 @ 13:32 |
Maar dan ligt het toch meer aan dat de perrons daar binnen PVR liggen? Kan me niet voorstellen dat Stadler een trein maakt die niet binnen PVR valt toch? | |
Mr_Klaasje | donderdag 17 februari 2022 @ 14:47 |
Het PVR is met name in krappe bogen een nogal dynamisch begrip. Het is ook niet op alle sporen op de genoemde stations het geval. | |
DeaDLocK2K | donderdag 17 februari 2022 @ 15:46 |
En er is geen enkele bos wortels die al eens een laser-afstandsmeter aan die dingen heeft bevestigd om te kijken wat de maximale speling precies is zeker. | |
Duvel | donderdag 17 februari 2022 @ 15:58 |
Ja ik snap 'm, het nadeel van jacobsdraaistellen. | |
Duvel | donderdag 17 februari 2022 @ 15:59 |
Gewoon langzaam rijden tot het krast? | |
DeaDLocK2K | donderdag 17 februari 2022 @ 16:13 |
Ik vraag me af of dat wel zo'n vaart loopt en als dat zo is wat de daadwerkelijke schade is. Maar ik gok dat niemand het tot nu toe geprobeerd heeft en dat het pure theorie is. | |
dennistd | donderdag 17 februari 2022 @ 16:31 |
Dat was toch ook altijd zo met de treden van de middenbak SGMm? Op een gegeven moment was dat probleem blijkbaar ineens opgelost. | |
Salatrel | donderdag 17 februari 2022 @ 16:56 |
Het risico zit hem niet in het Zwitserse ontwerp maar in de Poolse assemblage… | |
derLudolf | donderdag 17 februari 2022 @ 17:37 |
Bijzonder, het stuk spoor voorbij station Emmen (nog voorbij de spoorwegovergang in de Dennenlaan) wordt vernieuwd ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 17 februari 2022 @ 17:53 |
Vaker kijken dan. Is met enige regelmaat wel bezet. Je moet 's nachts ook ergens genoeg materieel kwijt kunnen. | |
James1988 | donderdag 17 februari 2022 @ 17:55 |
Het treinverkeer wordt vanaf morgenmiddag 14:00 compleet gestaakt ivm storm Eunice. | |
b2py | donderdag 17 februari 2022 @ 17:57 |
Lol ik wil vliegen zaterdagochtend en eigenlijk wel naar de luchthaven met Neerlands Trots.. | |
Adrie072 | donderdag 17 februari 2022 @ 18:04 |
check wkn de atmosfeer staat op .... ik lees niet goed.... | |
DeaDLocK2K | donderdag 17 februari 2022 @ 18:24 |
Volgende week vrijdag als ik terugkom is het allemaal gerepareerd ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 17 februari 2022 @ 19:18 |
in Duitsland rijdt nu al niks meer "Der Bahnverkehr ist voraussichtlich bis 19.2. bundesweit beeinträchtigt. Eine kostenlose Servicenummer ist unter 08000 996633 eingerichtet." | |
DeaDLocK2K | donderdag 17 februari 2022 @ 20:16 |
Kan je bellen en de tering krijgen ![]() | |
b2py | donderdag 17 februari 2022 @ 21:07 |
Is dit trouwens landelijk stilleggen alleen NS of ook regionale vervoerders? Limburg is alleen code geel bijvoorbeeld, blijft Arriva rijden? | |
derLudolf | donderdag 17 februari 2022 @ 21:17 |
"Der Bahnverkehr ist voraussichtlich bis 19.2. bundesweit beeinträchtigt. Eine kostenlose Servicenummer ist unter 08000 996633 eingerichtet." ![]() | |
Duvel | donderdag 17 februari 2022 @ 21:23 |
Bakbreedte en zo zal wel kloppen. Sowieso zitten die NS Flirts volgens mij best goed in elkaar. | |
Duvel | donderdag 17 februari 2022 @ 22:58 |
https://www.vrt.be/vrtnws(...)erborgen-treinwagon/ | |
DeaDLocK2K | donderdag 17 februari 2022 @ 23:42 |
EEUWENOUD | |
DeaDLocK2K | donderdag 17 februari 2022 @ 23:43 |
Lekker als je in Berlijn woont en het alleen gaat regenen en een beetje wind verwacht wordt van 60-90km/u.... Wat een fucking amateurs daar. | |
Bitlord | vrijdag 18 februari 2022 @ 01:06 |
Ook regionale vervoerders, aldus deze bron ook niet echt met inspraak https://www.somda.nl/foru(...)-dingen-18-februari/ | |
dennistd | vrijdag 18 februari 2022 @ 04:21 |
Typisch weer zoiets dat ProRail en NS samen bekokstoofd hebben en de rest heeft zich maar te schikken. Tot zover de onafhankelijkheid van de infrabeheerder. | |
MTL | vrijdag 18 februari 2022 @ 07:46 |
De regionale vervoerders en goederenvervoerders hebben gewoon mensen (of een video/telefoonverbinding) op/met het OCCR. Over dit soort dingen wordt echt wel met alle aanwezige vervoerders overlegd. Dat uiteindelijk ProRail op basis van de meteorologische voorspellingen de knoop doorhakt en daarmee wellicht enkele regionale vervoerders die nog dachten te kunnen rijden geen keuze geeft is een ander verhaal, maar alle vervoerders zijn gewoon bij een overleg als deze aangesloten. Let trouwens wel even op: ProRail legt om 2 uur het treinverkeer stil, dus alle treinen moeten al vóór 2 uur binnen zijn. De laatste trein kan daardoor dus eerder gaan dan mensen misschien denken. [ Bericht 17% gewijzigd door MTL op 18-02-2022 08:05:22 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 18 februari 2022 @ 09:16 |
Totaal uit de lucht gegrepen verdachtmaking. Ben je van FvD of zo? ![]() | |
b2py | vrijdag 18 februari 2022 @ 10:10 |
Het lijkt dus vooral een besluit van ProRail en niet die van de vervoerders | |
DeaDLocK2K | vrijdag 18 februari 2022 @ 10:21 |
Ja maar dan kan je NS niet de schuld geven. | |
Salatrel | vrijdag 18 februari 2022 @ 10:33 |
ik blijf denk ik gewoon lekker thuis ![]() | |
b2py | vrijdag 18 februari 2022 @ 10:56 |
👀 | |
dennistd | vrijdag 18 februari 2022 @ 14:03 |
De elite heeft de storm verzonnen om ons opnieuw op te sluiten. Op die manier kunnen ze ongezien het bloed van satanistische pedofielen drinken. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 februari 2022 @ 14:28 |
Kritiek op spoorwegen voor laattijdig schrappen treinverkeer, regering tikt Infrabel op de vingers https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/18/kritiek-nmbs-schrapping/ In België rijden in het westen ook geen treinen meer, is wel pas om 11 uur vanochtend besloten en zonder fatsoenlijk te communiceren ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2022 14:29:09 ] | |
derLudolf | vrijdag 18 februari 2022 @ 14:32 |
Best wel ja. Ik heb ook geen idee hoeveel invloed het heeft op materieel planning wanneer de IC(E) van Freiburg naar Flensburg slechts tot Hannover rijdt (Slechts willekeurige plaatsen gekozen, geen idee of er een trein tussen die plaatsen rijdt ![]() | |
derLudolf | vrijdag 18 februari 2022 @ 14:48 |
Die trein bestaat niet, maar Freiburg-Hamburg wel. De RE7 wordt die gesplitst in Neumünster ofzo? Met deel naar Flensburg en deel maar Kiel? Beide heren wel RE7. Lekker duidelijk. | |
Socios | vrijdag 18 februari 2022 @ 14:49 |
Treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden. | |
Linkse_Boomknuffelaar | vrijdag 18 februari 2022 @ 15:56 |
Hoe is het nu met de verbinding Hengelo - Bad Bentheim? Rijden de regionale treinen nog altijd niet? Er zouden bussen worden ingezet, maar die verschijnen nooit. Soort van onzichtbare bussen of zo. De eenmaal per twee uur rijdende IC naar Berlijn rijdt volgens mij wel gewoon, maar als je die mist kan je beter nog een stoptrein nemen naar Oldenzaal en dan gaan lopen, ben je er waarschijnlijk eerder dan twee uur te wachten op Hengelo. ![]() Verder nog vraagje wordt de verbinding Zagreb - Sarajevo ooit nog geheractiveerd? Nu kan je alleen per bus, maar de bus heeft telkens enorme vertraging bij de Bosnische grens. Soms zit je 3 uur bij de grens te wachten in de bus. Erg hinderlijk. Beter gaat de trein weer rijden. | |
Adrie072 | vrijdag 18 februari 2022 @ 17:47 |
DeaDLocK2K | vrijdag 18 februari 2022 @ 18:56 |
Als het niet aan de ene kant staat dan gebruik je het materieel wat er al wel is. Het is niet alsof dat geconcentreerd op drie plekken in heel Duitsland staat ofzo. | |
MTL | vrijdag 18 februari 2022 @ 18:58 |
Filmpjes jatten zonder bronvermelding en net doen alsof het een filmpje van vandaag is ![]() Oorspronkelijk filmpje was al gepost op de vorige pagina. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 18 februari 2022 @ 19:25 |
Gast, het is een fucking slowchat waarin over de storm gepraat wordt. Als je bronvermeldingen wil ga je maar een wetenschappelijk artikel lezen. | |
b2py | vrijdag 18 februari 2022 @ 22:27 |
Hopeloos morgenochtend geen treinen, dan maar met de auto | |
derLudolf | vrijdag 18 februari 2022 @ 22:33 |
Als ze nou alleen beuken en eiken langs het spoor planten zijn er genoeg vrijwilligers om die bomen op te ruimen als ze op het spoor liggen ![]() | |
b2py | vrijdag 18 februari 2022 @ 22:42 |
Ik bedoel, leuk dat onderstaande in het liveblog staat maar dan zijn er nog zat trajecten, hele corridors zelfs waar wel gewoon volop gereden kan worden..
| |
derLudolf | vrijdag 18 februari 2022 @ 23:19 |
Wordt een legitimatiebewijs vaak gecontroleerd als je een digitaal (groepsticket) koopt via DB? | |
dennistd | vrijdag 18 februari 2022 @ 23:22 |
Nu rijdt er helemaal niets ![]() Maar er zijn dagen dat er één of twee ritten uitvallen, maar ook dagen dat er 7-8 ritten uitvallen. Heel wisselend, maar net hoeveel treinstellen FLIRT3 er beschikbaar zijn. Dat er geen bussen rijden klopt niet, die vertrekken netjes op de oorspronkelijke vertrektijd uit Hengelo. Heb je alleen niks aan als je verder moet dan Bentheim natuurlijk, omdat je daar dan weer moet wachten op de volgende trein. Bussen zijn meestal van Capartas, Taxi Konink en TGVia. | |
dennistd | vrijdag 18 februari 2022 @ 23:22 |
Zondag niet toch? Sowieso maar één keer controle gehad geloof ik ![]() | |
derLudolf | vrijdag 18 februari 2022 @ 23:32 |
En in het Fernverkehr? Eigenlijk, wat boeit het ook, als het allemaal volwassenen zijn zonder Bahncard. Er werd me ooit een keer naar ID gevraagd toen ik een NDS ticket had, vanaf Rheine naar Osnabrück. Maar toen de conducteur zag dat ik al een keer was gestempeld/gecontroleerd hoefde het niet meer ![]() | |
ReisT | vrijdag 18 februari 2022 @ 23:34 |
Dan zij er nog zat trajecten, hele corridors zelfs, die nog geschouwd moeten worden.
| |
DeaDLocK2K | zaterdag 19 februari 2022 @ 00:28 |
Ik vind het ook wat makkelijk om te gaan zwartepieten terwijl de overheid voor het grootste gedeelte van de bewoonde wereld zegt "Als je naar buiten gaat ben je niet goed bij je hoofd.". | |
b2py | zaterdag 19 februari 2022 @ 07:28 |
Ik begrijp ook wel dat er trajecten zijn die je niet kan berijden maar dat er ook veel trajecten zijn waar wel een trein kan rijden. Je hebt geen gesloten netwerk, prima maar je kan wel mondjesmaat wat laten rijden. Lijkt nu alsof het is 20% van de spoorlijnen niet berijdbaar we leggen alles maar stil. | |
Tengano | zaterdag 19 februari 2022 @ 07:35 |
Treinen beginnen pas richting drie of vier uur te rijden vanmiddag (zeggen ze, kan zomaar weer uitlopen dus) #notAmused En nergens vervangend vervoer ook. [ Bericht 15% gewijzigd door Tengano op 19-02-2022 07:44:11 ] | |
spectrumanalyser | zaterdag 19 februari 2022 @ 09:45 |
Optimistisch om te denken dat de problemen binnen 6 a 7 uurtjes opgelost zullen zijn. In Alkmaar vertrok vanmorgen een SLT richting Uitgeest met 10 km/uur. Eenmaal 200 meter gereden was de rit ten einde en reed de trein terug naar het perron van Alkmaar. | |
Tengano | zaterdag 19 februari 2022 @ 09:49 |
Het zou mij niet verbazen als alles pas aan het begin van de avond een beetje op gang komt ![]() | |
Tengano | zaterdag 19 februari 2022 @ 10:10 |
Er is een update De schade op het overgrote deel van het spoor is nog groot: In de loop van de middag eerste treinen. Laatst gewijzigd: 19 februari 2022, 10.08 uur 'We' verwachten daarom dat pas in de loop.......... ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 19 februari 2022 @ 10:20 |
Je zou idd zeggen: zet waar mogelijk alvast pendeldiensten in en breidt die uit zodra het kan. | |
Tengano | zaterdag 19 februari 2022 @ 10:28 |
Toch weer een beetje een ambtenaren aanpak. | |
Salatrel | zaterdag 19 februari 2022 @ 10:48 |
Mijn dienst begint pas om 19:30 dus zou zeggen laat ze nog lekker een bakkie doen. Er is marge. | |
derLudolf | zaterdag 19 februari 2022 @ 10:59 |
Gelukkig hebben we vorige week het rondje NRW gedaan. | |
b2py | zaterdag 19 februari 2022 @ 11:11 |
Ze zetten zelf een afbeelding online waarin trajecten zichtbaar zijn die te berijden zijn, gooi anders een grotere hamer op je kop.. | |
Eix | zaterdag 19 februari 2022 @ 11:21 |
Wat ik vooral zo bijzonder vind is dat de regionale vervoerders inmiddels al wel kunnen rijden op een groot aantal trajecten. Nu snap ik ergens wel dat een meer centraal gestuurde organisatie als NS meer moeite zal hebben met het optuigen van geïmproviseerde pendeldiensten. Maar de indruk wordt bij mij toch gewekt dat men niet eens echt moeite doet om iets op te starten. Als Arriva kan rijden op de trajecten Roermond - Sittard en Sittard - Kerkrade dan zou ik verwachten dat de NS ook Roermond - Heerlen kan pendelen. Ook het stilleggen van de treindienst gisteren vind ik in dat opzicht dubbel. Dat men in de kustprovincies al om 14u de treindienst staakt snap ik volkomen. Maar in het binnenland had je allicht wel wat langer kunnen door rijden. Om dan een landelijke oekaze te doen uitgaan, dat is wel kort door de bocht. Ik mis daar wel de nodige verfijning in. ![]() | |
Tengano | zaterdag 19 februari 2022 @ 11:51 |
Precies. Dat lijntje Nijmegen - Roermond en verder had gisteren eigenlijk ook wel in bedrijf kunnen blijven. Er was immers bekend dat Limburg niet zo spectaculair zou worden. Opstarten daar zal wat dat betreft dan ook gemakkelijker zijn omdat er minder schade zou moeten zijn op dat traject. | |
dennistd | zaterdag 19 februari 2022 @ 13:26 |
Op zich zorgde dat wel voor duidelijkheid voor aanvang van je reis. Bij de bussen was het puinhoop: eerst zouden we blijven rijden, toen kwam het bericht dat we om 18u zouden stoppen en kort daarna (rond 16.20u) dat alleen de huidige ritten nog uitgereden zouden worden. Daar zijn heel wat reizigers door gestrand... | |
MTL | zaterdag 19 februari 2022 @ 13:52 |
In Limboland gaat er blijkbaar weer opgestart worden door NS, de rest gaat vandaag niet meer rijden en ook morgen is nog onzeker voor een aantal trajecten. De schade blijkt groter dan gedacht. | |
dennistd | zaterdag 19 februari 2022 @ 16:04 |
Ik zie dat in Deventer de 7000 (stopper Apeldoorn-Almelo) ook weer opgestart lijkt te worden vanaf 17.30u | |
MTL | zaterdag 19 februari 2022 @ 16:11 |
Mijn eerdere bericht was blijkbaar iets te voorbarig en men gaat inderdaad proberen om nog een aantal andere treinseries toch ook op te starten, maar die stoptrein staat niet in het lijstje dat we hebben gekregen. Ik schat dus in dat die wel weer opgeheven zal gaan worden in de komende uren (tenzij natuurlijk het lijstje nog veranderd gaat worden). | |
Tengano | zaterdag 19 februari 2022 @ 16:15 |
Wordt er de hele nacht doorgewerkt en is er een redelijke kans dat morgen alles weer is genormaliseerd? | |
MTL | zaterdag 19 februari 2022 @ 16:17 |
Dat mag je aan ProRail vragen ![]() | |
Tengano | zaterdag 19 februari 2022 @ 16:28 |
Ik kreeg een beetje de indruk dat jij in die richting werkzaam was omdat je het over een lijstje had. Dit is hun laatste tweet die vooral weergeeft dat ze genoeg te doen hebben. [ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 19-02-2022 17:12:57 ] | |
MTL | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:01 |
Ik ben wel in die richting werkzaam, maar niet bij ProRail. | |
James1988 | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:08 |
De meest bizarre trein van deze hele episode is toch wel de GreenCityTrip die gisteren om 18:03 van Breda naar Praag had moeten rijden. GCT biedt pakketreizen aan: je koopt een treinreis en een paar hotelovernachtingen ineen. GreenCityTrip weigerde pertinent om deze trein te annuleren, klanten kregen te horen dat ze konden kiezen om niet mee te gaan maar dat ze hun geld dan kwijt zouden zijn. En inderdaad, de trein moest coûte que coûte rijden. Met een enorme vertraging, met een omweg, en met in- en in slechte informatie aan klanten. "Bel ons niet, kijk af en toe maar op onze website." was wat ze te horen kregen. Rond 22:30 is het leeg materieel vanaf het opstelterrein bij Eindhoven vertrokken en naar Breda gereden als schouwtrein. Gilze-Rijen werd rond 23:35 gepasseerd, en om 0:13 kwam het materieel station Breda binnenrijden. Ik zag het vanuit m'n slaapkamerraam: ![]() De trein bleef hier vervolgens uren staan, want het spoor was verderop nog niet beschikbaar door omgevallen bomen en andere schade. Uiteindelijk is de trein wel verder gereden via Rotterdam, Den Haag en Schiphol naar Amsterdam Centraal. Eenmaal in Amsterdam bleek dat er geen route naar Utrecht beschikbaar was, dus werd er gekozen om de trein via een andere route te sturen... via Leiden en Woerden! Daarvoor moest de loc omlopen... En zo kon de trein rond 14:00 vanmiddag worden vastgelegd bij Nieuwerbrug, halverwege tussen Bodegraven en Woerden: Het oorspronkelijke plan was om de trein naar Arnhem te sturen, en daarna via Deventer en Bad Bentheim te rijden. I.v.m. werkzaamheden bij Zutphen was dat niet meer mogelijk, en de grensovergang bij Emmerich was ook dicht. Daarom is de trein uiteindelijk naar Venlo gestuurd, om 15:45 kwam hij langs de railcam bij Mierlo-Hout: ![]() Reizigers die nog altijd in Arnhem op deze trein aan het wachten waren, moesten zelf tot de ontdekking komen dat dit station niet meer bediend zou worden. Er was geen informatie van GreenCityTrip. Vervangend vervoer naar Venlo was er evenmin. De trein had vanochtend om 09:55 moeten aankomen in Praha hl.n. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:33 |
En dat is dan weer het einde van GreenCityTrip, want daar boekt natuurlijk niemand meer wat nu. | |
James1988 | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:46 |
Afgaande op wat ik op Twitter zie is men bij GreenCityTrip nu vooral bezig met imagobeheersing, en wordt alles wat mensen op GCT's Facebookpagina zet verwijderd. Daarom is er nu een aparte pagina voor lotgenoten, Green City Scam. De trein rijdt nu ergens bij Keulen, verwachte aankomst in Praag is morgenochtend om 07:00. ![]() | |
derLudolf | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:48 |
Voor het imago was het volgens mij beter geweest om die trein er in zijn geheel uit te gooien... | |
ijs_beer | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:49 |
Die storm is overmacht, maar die communicatie en het gedrag van GCT is wel een partij schandalig zeg. ![]() | |
James1988 | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:51 |
Mijn aanname is dat GCT koste wat kost wil rijden omdat ze een aanbieder zijn van pakketreizen en ze bij annulering vanuit hun kant aan iedereen alle kosten hadden moeten terugbetalen (inclusief de hotels), terwijl de hotels in Praag er geen boodschap aan hebben dat de trein vanuit Nederland niet heeft kunnen rijden. Schandalig is het zeker. | |
Dr_Flash | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:53 |
Zou het personeel aan boord inmiddels ook een keer afgelost zijn eigenlijk? ![]() | |
derLudolf | zaterdag 19 februari 2022 @ 19:11 |
Als ik het goed begrijp had de trein ook als er niets aan de hand was geweest niet de grens over gekund bij Arnhem ivm de loc ![]() | |
James1988 | zaterdag 19 februari 2022 @ 19:24 |
Klopt, die was niet verder gekomen dan Zevenaar. | |
tripel7 | zaterdag 19 februari 2022 @ 20:00 |
Station Den Helder Zuid is flink opgeknapt: [ Bericht 33% gewijzigd door tripel7 op 19-02-2022 20:01:39 (Foutje) ] | |
Tengano | zaterdag 19 februari 2022 @ 20:13 |
Volgens mij was die trein daar prima langs gekomen; ligt niet echt op het spoor. | |
mschol | zaterdag 19 februari 2022 @ 20:31 |
dat ze dat nog een station durven noemen | |
Dr_Flash | zaterdag 19 februari 2022 @ 22:06 |
Wou zeggen. Ik zie niks op het spoor liggen ![]() ![]() | |
dennistd | zaterdag 19 februari 2022 @ 22:53 |
Hij was ook gepland om na Arnhem via Deventer Goederen (loc omlopen) naar Bad Bentheim te gaan voor de locwissel. | |
Peterselieman | zaterdag 19 februari 2022 @ 23:29 |
Maar ja, te laat om nog door Zutphen te kunnen | |
Socios | zondag 20 februari 2022 @ 06:39 |
Lijkt een beetje op Lelystad Zuid. ![]() | |
Peterselieman | zondag 20 februari 2022 @ 10:45 |
absoluut | |
Dr_Flash | zondag 20 februari 2022 @ 13:08 |
Maar hoe zat het nou? Ze waren vanuit Prorail toch al jaren bezig om een strook van 50 meter langs het spoor boomvrij te maken zodat dit niet meer kon gebeuren? Of is dat weer zo'n luchtkasteeltje waar eerst tot in de pruimentijd "proeven" mee gedaan moeten worden? ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 20 februari 2022 @ 19:30 |
Ze hebben na de januaristorm in 1990 ook zo'n poging gedaan, opeens kon je vanaf de A28 de treinen tussen Amersfoort en Zwolle weer goed waarnemen. | |
derLudolf | zondag 20 februari 2022 @ 21:08 |
Nou dan zijn die bomen flink gegroeid dan ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 20 februari 2022 @ 21:29 |
Ja, 30 jaar is de helft van de leeftijd van een Amerikaanse eik ongeveer geloof ik.... Dus niet heel raar. | |
dennistd | woensdag 23 februari 2022 @ 17:06 |
Geen ECx/ICE-L tot minstens herfst 2024 | |
MTL | donderdag 24 februari 2022 @ 09:38 |
NS gaat de VIRM4 ook nog een opknapbeurt geven: https://nieuws.ns.nl/ns-i(...)n-van-dubbeldekkers/ Eind 2023 gaat de pre-tryout van start en vanaf 2026 moeten dan de eerste 'serieproductie'-treinstellen van de band rollen. | |
TjjWester | donderdag 24 februari 2022 @ 10:47 |
Met weer een ander design?? | |
MTL | donderdag 24 februari 2022 @ 11:06 |
Nee, hetzelfde als de VIRM2/3 die nu gemoderniseerd wordt. | |
Dr_Flash | donderdag 24 februari 2022 @ 11:15 |
Oh, een proef voor een proef. Die hadden we nog niet. | |
MTL | donderdag 24 februari 2022 @ 11:53 |
Jawel hoor, dat werd ook al met de vorige moderniseringen gedaan ![]() De eerste trein is eigenlijk een testobject om te kijken of de theoretisch bedachte wijzigingen ook werkelijk uitvoerbaar zijn en wat de beste manier van werken daarbij is, zeg maar het opzetten van de productielijn in het revisie/moderniseringsproces. Dat duurt dus tot in 2025. Daarna volgt de try-out van de serieproductie met een tweede treinstel waarmee de opgezette productielijn werkelijk beproefd wordt en nog eventuele wijzigingen in de productielijn verwerkt worden die dan naar boven komen, meestal gaat daar ook nog wat tijd overheen, vandaar dat de tweede trein pas in 2026 afgeleverd gaat worden. Daarna wordt de modernisering een echt 'fabrieksproduct' waarbij er elke 3 weken een gemoderniseerde trein afgeleverd wordt. | |
James1988 | donderdag 24 februari 2022 @ 12:16 |
Ik wou zeggen "die dingen zijn toch pas net in dienst?" maar toen besefte ik me dat de indienststelling van het eerste stel al bijna 14 jaar geleden is ![]() | |
Peterselieman | donderdag 24 februari 2022 @ 18:47 |
Eigenlijk is SLT ook al bijna toe aan de eerste revisie | |
MTL | donderdag 24 februari 2022 @ 19:07 |
De derde alweer ![]() De tweede revisie is nu bezig/afgerond (? Geen idee van de exacte status, ik weet alleen dat ze vorig jaar met de tweede zijn begonnen). Meestal zijn er revisies om de 5 à 7,5 jaar, maar dat gaat normaal gesproken om een technische revisie. Een complete modernisering wordt meestal gedaan met de midlife-revisie, maar het is uiteraard nog de vraag of dat voor SLT ook gaat gebeuren. Daar is voor zover ik weet nog geen besluit over genomen. | |
James1988 | vrijdag 25 februari 2022 @ 09:10 |
Ik denk het wel hoor, SLT is de enige vloot die nu geen stopcontacten en WiFi heeft. Die zullen wel toegevoegd worden. Misschien nieuwe stoelen (al verwacht ik niet veel veranderingen qua capaciteit). En een nieuw likje verf in Flow-kleurstelling. | |
b2py | vrijdag 25 februari 2022 @ 09:52 |
Niet echt een verrassing toch? | |
MTL | vrijdag 25 februari 2022 @ 10:00 |
Jawel, er was namelijk sprake van dat de VIRM4 alleen een technische revisie zou krijgen met een kleine upgrade hier en daar, maar geen compleet nieuw interieur. | |
b2py | vrijdag 25 februari 2022 @ 10:05 |
'sprake van' is net zoveel waard als een gemiddelde post op Somda | |
MTL | vrijdag 25 februari 2022 @ 10:09 |
Duh, ben je nieuw hier ofzo? Welkom op Fok! ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door MTL op 25-02-2022 10:29:39 ] | |
MTL | vrijdag 25 februari 2022 @ 11:06 |
Voor de liefhebbers heeft NS het jaarverslag van 2021 online gezet: https://www.nsjaarverslag.nl | |
James1988 | vrijdag 25 februari 2022 @ 11:46 |
Grote werkzaamheden in Deventer in het najaar: https://www.prorail.nl/nieuws/grote-spoorvernieuwing-in-deventer | |
Dr_Flash | vrijdag 25 februari 2022 @ 12:22 |
Huh wat ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 25 februari 2022 @ 12:48 |
Ik geloof dat er bij hevige regenval redelijk vaak water in staat en langs de muren loopt en dat de lift al een keer uitgevallen is. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 25 februari 2022 @ 12:49 |
Of de tunnel in de Veenweg, die staat ook altijd vol met water als het regent. | |
b2py | dinsdag 1 maart 2022 @ 18:30 |
Hoe lang duurt die uitgedunde grap van NS nog? | |
DJMO | dinsdag 1 maart 2022 @ 18:34 |
Vast niet lang, nu een Oekraïens paspoort ook als treinkaartje geldig is. Oekraïens paspoort is treinkaartje naar Nederland | |
spectrumanalyser | dinsdag 1 maart 2022 @ 19:08 |
Mat'64 904 van Stichting 2454 CREW was vandaag op pad. De trein is o.a. gezien door Hilversum en Heemstede-Aerdenhout. | |
Dr_Flash | woensdag 2 maart 2022 @ 21:30 |
Zeg, is een retourtje in de UK geldig als een soort dagtrajectkaart of zo? Ik heb Hull - Hessle - Ferriby - Brough - Ferriby en Hessle - Ferriby - Brough - Ferriby - Hessle - Hull gereden, op één retourtje ![]() | |
James1988 | woensdag 2 maart 2022 @ 22:08 |
Niet dat ik weet, maar er zijn daar zo veel kaartjes en voorwaarden. Wat staat er op je ticket? | |
DeaDLocK2K | woensdag 2 maart 2022 @ 22:12 |
Ik werd in Edinburgh Waiverly gewoon weer (terecht) fucking boos dat m'n kaartje me werd afgenomen. Hondenapparaten. | |
James1988 | woensdag 2 maart 2022 @ 22:53 |
De allereerste keer dat ik in Engeland met de trein reisde en door een poortje ging, stond ik even raar te kijken dat het apparaat het kaartje inslikte. Kennelijk moet je bij een personeelslid wezen als je je kaartje wil houden, dan laten ze je er ook wel uit. En als er geen personeelslid is staan de poortjes open. | |
DeaDLocK2K | woensdag 2 maart 2022 @ 23:15 |
Ja, dat was in Stirling ook mogelijk dus ik het het kaartje terug wel. De vorige keer dat ik een dag naar Edinburgh was, ging ik vanuit Alloa, daar zijn geen poortjes en kon ik zowel een dagretour die uit een enkel kaartje bestond houden als het exitkaartje. En van Berwick upon Tweed naar Alloa kon ik 't kaartje ook houden. Ik hou daar heel ouderwets een fysiek plakboek van bij. Dat was met Virgin Trains First Class en dan mag je in de verwarmde lounge wachten met gratis eten en drinken en dat is wel erg prettig op een tochthol. Onderweg kregen we meerdere glazen wijn zonder dat we onze portemonnee hoefden te trekken. In Stirling deden de kaartautomaten het niet, bleven rebooten. Daarom waren de poortjes los en konden we aan boord een kaartje kopen tegen dezelfde prijs als uit de automaat. Off peak return voor 7.80 geloof ik. | |
DeaDLocK2K | woensdag 2 maart 2022 @ 23:17 |
En fakkin nice dat dat spul nu elektriek is, de vorige keer was dat naar Stirling nog in aanbouw en nu is het tot en met Alloa!! En er wordt lekker doorgereden. Sowieso 140 en kreeg de indruk redelijke stukken nog wel 160. | |
Dr_Flash | donderdag 3 maart 2022 @ 08:24 |
Niks bijzonders. Ben twee keer gecontroleerd en kreeg het kaartje gewoon zonder gaatje of stempel of zo terug. Het zal wel ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 maart 2022 @ 20:27 |
Hoi liefjes. Alles kits? | |
derLudolf | zaterdag 5 maart 2022 @ 20:29 |
Jazeker, met u? ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 maart 2022 @ 20:31 |
Mja, zozo. Dit weer is natuurlijk fantastisch maar het is dodelijk voor m'n clusterhoofdpijn. En er is weinig aan te doen behalve naar een ander land gaan. Dus dat ga ik over iets minder dan twee weken doen maar het wordt nog wel even afzien gok ik. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 maart 2022 @ 20:32 |
En zoals velen hangt er een constante existentiële angst voor de nucleaire holocaust door het dagelijks leven. Maar afgezien daarvan eigenlijk best aardig! Heb m'n Lint '41 terug met geluidschip en al het materieel wat defect was, is weer in orde. | |
derLudolf | zaterdag 5 maart 2022 @ 20:42 |
Waarom is dit weer funest voor je dan? Ik word er eigenlijk wel vrolijk van, eindelijk weer wat zon ![]() Die nucleaire holocaust, ik mag toch hopen dat de mensen rondom Putin niet dusdanig gehersenspoeld zijn. En als het wel gebeurd, tja, bombardeer dan alles maar naar de tering, dan krijgen we er niets van mee. ![]() Jompel voor het Lintje ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 maart 2022 @ 20:49 |
Omdat stabiele hogedrukgebieden in dit seizoen simpelweg dat effect hebben; clusterhoofdpijntrigger. Kan er niets anders van maken. Luchtvervuiling is ook een factor. Heb twee weken woestijn geboekt. En tja, despoten zijn despoten. Ik verwacht eigenlijk dat als de order gegeven wordt, dat sommige militairen zullen luisteren. | |
derLudolf | zaterdag 5 maart 2022 @ 20:56 |
Ik "moet"/kan eigenlijk weer een dagje door Duitsland gaan touren. Er is weer een nieuwe uitgave van een tijdschrift dat ik vaak bij de "Presse&Books" op het station koop. Ja, ik kan ook gewoon een abonnement nemen ![]() | |
derLudolf | zaterdag 5 maart 2022 @ 21:00 |
Ah okay, vervelend dan. Want volgens mij is zo'n periode er elk jaar wel. Maar jij was dus meer gebaat bij het weer van de rest van de winter? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 maart 2022 @ 21:05 |
De afgelopen twee jaar waren voor mij perfecte voorjaren en winters. Onstabiel tyfusweer wat eind april plotsklaps omslaat in echte zomer. En ik ben echt een zonaanbidder en warmtegenieter hoor. Ik ben een reptiel en heb het eigenlijk zelden warm. Dus ik ga nu ook naar het Arabisch schiereiland een poosje in de woestijn zitten. | |
derLudolf | zaterdag 5 maart 2022 @ 22:23 |
Hmm ik denk dat je een van de weinigen bent die daar blij mee is ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 5 maart 2022 @ 22:59 |
Ja, dat was de eerste keer dat het mis ging. In Schotland kregen we ook 30cm sneeuw maar dat was met 927 millibar. Dat trek ik echt uitstekend, geen centje pijn. Zelfs niet toen we de dag na de bruiloft gingen doorzakken in de lokale pub. Als ik nu een borrel drink dan kan dat eigenlijk alleen als ik preventief een injectie in m'n poot zet dus dan doen we dat maar gewoon niet. | |
Peterselieman | zondag 6 maart 2022 @ 10:42 |
De proef met de Wink op de sporen in Oost-Nederland schijnt beter dan verwacht verlopen te zijn. Het zou mij niet verbazen als een dergelijk type trein de Lintjes in de toekomst gaat vervangen, al zal er natuurlijk nog het nodige doorontwikkeld moeten gaan worden. https://www.rtvoost.nl/ni(...)ven-verwachting-goed | |
DeaDLocK2K | zondag 6 maart 2022 @ 11:28 |
Tja. Ligt het aan mij of lijkt dit niets meer dan persgeilheid te zijn? Anders koop je toch niet 18 van die dingen en ga je daarna pas testen of ze doen waar je ze voor in wil gaan zetten? | |
Eix | zondag 6 maart 2022 @ 11:40 |
Hoe eerder die Lintjes naar de shredder gaan hoe beter! ![]() Gisteren weer het “genot” van Zutphen-Hengelo mogen meemaken. Het enige positieve is dat de stellen airco en een toilet hebben. Maar daar is ook alles wel mee gezegd. ![]() Ben wel benieuwd of die stellen in Zweden wel fatsoenlijk zijn. In plaats van dat er op alles bezuinigd is, van bagagerek, jashaakje tot steek tussen de stoelen. Laat staan een 1e klas. ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 6 maart 2022 @ 12:36 |
Ik vind de stoelen van de Lintjes geen feest. Ze zijn echter voor mij een vooruitgang ten opzichte van de stoelen van DM90, wat er daarvoor, minder frequent reed. Zou ik nog meemaken dat er draad boven die spoorlijn komt? Zou het wel leuk vinden. Einde aan Hengelo als dieseleilandje en nog maar één zo'n eiland over in de provincie in plaats van twee. | |
Peterselieman | zondag 6 maart 2022 @ 12:51 |
mwah, in het noorden zijn ze in eerste instantie bedoeld voor het uitbreiden van de capaciteit. Het enige is dat je ook rekening wilt houden met de toekomst en daar is de Wink op voorbereid. De ontwikkelingen gaan momenteel razendsnel dat zeker voor Almelo - Hardenberg en Oldenzaal - Zutphen batterijtreinen een serieuze optie zijn geworden. Ook voor Apeldoorn - Zuthpen en Arnhem - Tiel zou het al bijna mogelijk moeten zijn. De dieseleilanden in Noord-Nederland en de Achterhoek (Zutphen - Winterswijk en Winterswijk - Zevenaar) zijn nog weer een stap verder. De test was met de huidige relatief kleine batterij en dat bood al veel aanknopingspunten, maar je bent er voor de langere trajecten zeker nog lang niet. | |
Dr_Flash | zondag 6 maart 2022 @ 13:06 |
Akkutriebwagen jawohl! Ganz moderne schnitzelkupferschlampe ja super ober affen titten geillllll![]() | |
dennistd | zondag 6 maart 2022 @ 13:31 |
Een reikwijdte van 250-400km en elke vier jaar moesten er nieuwe batterijen in. Oldenzaal-Zutphen is 56km, dus daarmee had je nog geen vier retourritten gehaald op één lading. Ook geen idee hoe snel ze konden laden, maar ik denk niet zo heel rap | |
derLudolf | zondag 6 maart 2022 @ 13:37 |
Op 1500V = sowieso niet snel genoeg. Misschien kan in Hardenberg en/of Almelo een derde rail of iets van dien aard worden geïnstalleerd voor het snelladen? | |
Socios | zondag 6 maart 2022 @ 13:38 |
Gewoon een waslijntje ophangen imho. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 6 maart 2022 @ 13:58 |
"Wil niet, verpakt als kan niet" | |
DeaDLocK2K | zondag 6 maart 2022 @ 14:06 |
Gast waar heb je het over 1500V is ideaal voor snelladen.... | |
Peterselieman | zondag 6 maart 2022 @ 14:15 |
Mwah, dat kun je wel oprekken als je onder de waslijn bij kunt laden en er zullen iets van snellaadpunten moeten komen. Is niet iets dat verre toekomstmuziek is. | |
boriq | zondag 6 maart 2022 @ 14:20 |
Vooral op Oldenzaal-Zutphen met de waslijn tot aan Hengelo (15 minuten heen, keren onder de waslijn in Oldenzaal en weer 15 min terug naar Hengelo) en in Zutphen de mogelijkheid om te laden tijdens het keren bieden voor die lijn goede kansen. | |
dennistd | zondag 6 maart 2022 @ 14:26 |
Alleen schijnt laden bij stilstand weer het probleem te geven dat de bovenleiding op dat punt te zwaar belast wordt. Dan moet je al met meerdere stroomafnemers per stel gaan werken om dat een beetje te spreiden. | |
James1988 | zondag 6 maart 2022 @ 14:33 |
Stadler heeft onlangs een wereldrecord weten te zetten: 224 km op accu tijdens winterse omstandigheden. https://www.railtech.com/(...)-battery-only-range/ | |
Peterselieman | zondag 6 maart 2022 @ 14:43 |
klopt. Dat wil je vermijden en voornamelijk al rijdend bijladen. Ben wel benieuwd hoe zoiets gaat als er rijp aan de bovenleiding hangt. | |
derLudolf | zondag 6 maart 2022 @ 14:44 |
Wat Dennis zegt in #234 | |
DeaDLocK2K | zondag 6 maart 2022 @ 15:15 |
Als ik even snel een rekensommetje maak is het enige probleem dat kan ontstaan in stations als Leeuwarden of Groningen en heeft dat niet zozeer te maken met de capaciteit van het overbrengingsvlak, alhoewel dat natuurlijk met één of twee laad-stroomafnemers die pleurisgoedkoop zijn eenvoudig op te lossen is mocht het oprecht een probleem zijn, dan lijkt het mij eerder een risico aan capaciteit als er tien treinstellen tegelijkertijd staan te snelladen. | |
DeaDLocK2K | zondag 6 maart 2022 @ 15:16 |
Je kan eventueel een bovenleidingconstructie pakken in stations die lijkt op die in Berlijn Hbf of Kopenhagen.H. | |
James1988 | zondag 6 maart 2022 @ 15:32 |
Het Britse Vivarail heeft een ontwerp bedacht met korte stukken rail tussen de sporen:![]() Hier komt pas stroom op te staan nadat een trein op de juiste plaats is gestopt en er automatische veiligheidscontroles zijn gedaan. Dit gaat binnenkort in de praktijk worden toegepast op het stukje spoor tussen West Ealing en Greenford, waar nu dieseltreinen rijden. Het Zwitserse Furrer+Frey heeft in samenwerking met Stadtwerkte Tübinge het VOLTAP-systeem ontwikkeld: Grappig genoeg ook in groen verkrijgbaar ![]() ![]() | |
dennistd | maandag 7 maart 2022 @ 01:46 |
Er is een boek uitgebracht over 45 jaar treinontwerp bij NS (1970-2015). Interessant filmpje wel ook: | |
Socios | maandag 7 maart 2022 @ 08:32 |
Erg leuk! ![]() | |
b2py | maandag 7 maart 2022 @ 12:26 |
Misschien een enorm wild gedachte experiment maar waarom hangen ze niet gewoon waslijn op? Initiële investering is hoog maar levenslang profijt! | |
dennistd | maandag 7 maart 2022 @ 12:37 |
Dat is toch niet iets waarbij je een boel aandacht krijgt? Nee, je moet iets nieuws hebben, iets unieks. En als het dan niet blijkt te werken gauw door naar het volgende baantje... | |
James1988 | maandag 7 maart 2022 @ 12:43 |
Juist die initiële hoge investering is waarom er vaak geen waslijn wordt opgehangen. En dankzij technologie zoals bi-modes is de noodzaak er ook iets minder. Dat het rollend materieel zwaarder is en dat daardoor de infrastructuur sneller slijt neemt men op de koop toe. In het Verenigd Koninkrijk heeft men om deze reden besloten de lijn tussen Cardiff en Swansea niet te elektrificeren, "want we hebben nu bi-modes". In de Britse spoorpers wordt ook wel gekscherend de term "bionic duckweed" gebruikt voor het "we hebben bi-modes, dus elektrificatie is niet meer nodig" fenomeen. | |
derLudolf | maandag 7 maart 2022 @ 13:30 |
Uiteindelijk ook beter voor de uitstoot/voetprint. Geen enkele omzetting heeft een rendament van 100% dus bovenleiding->elektromotor is efficiënter dan bovenleiding->accu->elektromotor. Maar ja, accu's zijn hip. | |
b2py | maandag 7 maart 2022 @ 14:11 |
Geld was tot december vorig jaar goedkoper dan water Maja | |
DeaDLocK2K | maandag 7 maart 2022 @ 15:02 |
De jaren '20 zijn de nieuwe jaren '80. | |
greavy | maandag 7 maart 2022 @ 16:06 |
@Dr_Flash treinverkeer Albanië is weer tijdelijk gestaakt omdat er geen geld is voor diesel Për shkak të mungesës së karburantit, funksionimi hekurudhor është ndërprerë nga data 7.3.2022. | |
Dr_Flash | maandag 7 maart 2022 @ 16:08 |
Klinkt als diarree ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 7 maart 2022 @ 16:13 |
Of juist als constipatie vond ik. Perskak. | |
DeaDLocK2K | maandag 7 maart 2022 @ 16:27 |
Das wel het mooie van talen eah. Wie in Nederland Koen heet, heet in Iran en een groot gedeelte van Afghanistan bijvoorbeeld Reet. Sta je doen. Met je koene voorkomen. | |
Dr_Flash | maandag 7 maart 2022 @ 16:33 |
Ik denk dat er zo'n beetje woord voor woord staat Als gevolg van gebrek aan brandstof, rijden treinen voorlopig niet vanaf datum 7-3-22. | |
greavy | maandag 7 maart 2022 @ 17:21 |
Dat klopt helemaal. Diesel is duurder geworden waardoor ze dus geen geld meer hebben voor diesel in te kopen bij HSH. En dat zal zijn omdat de treinkaartjes niet duurder worden, dus dat gat wordt niet opgevuld | |
Duvel | dinsdag 8 maart 2022 @ 06:57 |
Een bovenleiding kan nu eenmaal een beperkte stroom voeren. Bij stilstand 300 A per stroomafnemer, maar op de lange termijn ook maar iets van 1500 A. Laden is een heel ander proces dan rijden omdat de last stilstaat en de maximale belasting veel langer aanhoudt dan bij een rijcyclus. Als je dus wilt laden op perronsporen zul je daar speciale maatregelen moeten nemen, en extra stroomafnemers is niet altijd de oplossing. De stroom moet dan nog steeds door dat stukje koperdraad naar de trein gebracht worden Complicerende factor is dat de bovenleiding op veel grote stations boven de perronsporen ook nog eens minder doorsnede heeft dan op de hoofdbaan, omdat er meer sporen parallel gevoed worden. Maar op zich is dat allemaal wel oplosbaar. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 maart 2022 @ 13:11 |
300A op 1500V snelladen zou meneer Musk een natte la van krijgen. Ik denk dat het moet kunnen. | |
greavy | dinsdag 8 maart 2022 @ 14:14 |
Het treinverkeer in Albanië is weer hervat, en vanaf 15 maart gaan ze ook rijden tussen Shkoder en Lac, maar vanwege verdere herstelwerkzaamheden nog niet tussen Dürres en Lac. Dürres - Kashar vv is bussen ivm renovatie van de spoorlijn. https://hsh.com.al/wp-con(...)rari-Tabele-2022.pdf | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 maart 2022 @ 14:30 |
Iemand vond ergens nog een vat rooie diesel achter een schuur. | |
Dr_Flash | dinsdag 8 maart 2022 @ 20:12 |
Ja die is dermate intensief bereden sinds hij na de aardbeving van 2018 met EU geld volledig opnieuw aangelegd is..... ![]() | |
Duvel | dinsdag 8 maart 2022 @ 21:39 |
Da's leuk, maar op die AA'tjes uit een Tesla brandt de kachel in zo'n Wink nog niet eens. | |
b2py | dinsdag 8 maart 2022 @ 21:49 |
Onderzoek: Lelylijn levert tienduizenden woningen minder op dan gedacht Niet 220.000 maar maximaal 90.000 woningen in meest optimistische scenario voor Lelylijn, en daarbij oplevering in 2040 realistischer dan 2035. Tevens vereisen die woningen ook grootschalige aanpassingen aan het wegennet, met 5 à 10 miljard voor enkel de Lelylijn ben je er niet aldus TwynstraGudde & Sweco. [ Bericht 5% gewijzigd door b2py op 08-03-2022 21:56:27 ] | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 maart 2022 @ 22:10 |
En ik vraag me af of er met een trein die zó succesvol is wel zoveel meer dan dat aan laadcapaciteit nodig is. Maargoed, het blijft wat mij betreft onzintechnologie. Experimenteren doen ze thuis maar. Proven tech->waslijn. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 maart 2022 @ 22:19 |
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100024755_9fd5bbe2 | |
Duvel | dinsdag 8 maart 2022 @ 22:54 |
Er zijn voldoende vraagtekens te zetten bij accutreinen, maar de ontwikkelingen gaan enorm snel. Voor een lijn als Almelo-Mariënberg lijkt het me geeneens een slecht idee, zeker niet als je de dienst blijft doortrekken naar Hardenberg. Je kunt dan 10 km onder de draad rijden en je kunt laden op de eindpunten. Als je met een accutrein remt, haal je een deel van de energie weer terug. Dat helpt ook. Er zijn vast leuke simulatieprogramma's die kunnen berekenen hoe je zo'n rit kunt uitvoeren. | |
James1988 | dinsdag 8 maart 2022 @ 23:23 |
Over lichte treinen enzulks gesproken, SNCF heeft onlangs wat voorstellen gepresenteerd voor 'ultra light vehicles' voor inzet op spoorwegen waar inzet van een trein eigenlijk niet economisch te verantwoorden valt. Draisy: En een nog kleiner 'road rail'-voertuig, genaamd Flexy: Wat SNCF hier nou precies mee wil bereiken is mij een raadsel. Als deze lijnen zo weinig gebruikt worden dat een treindienst niet uit kan, kun je dan niet beter het spoor eruit halen, er een mooie laag asfalt leggen, en (elektrische) bussen laten rijden? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 8 maart 2022 @ 23:33 |
Ik zie wel voordelen maar niet zozeer als je de overgangen ontoegankelijk maakt voor klassiek treinverkeer. Maar zeker wel een gaaf concept eigenlijk. | |
dennistd | dinsdag 8 maart 2022 @ 23:41 |
Gewoon een moderne versie van de British Rail railbus en de Schi-Stra-bus | |
Dr_Flash | woensdag 9 maart 2022 @ 09:28 |
Zou tijd worden. Totdat je dit schreef is er sinds 1896 ongeveer helemaal niets opgeschoten op het gebied van opslag van elektrische energie. Na 130 jaar zitten we nog steeds beperkte hoeveelheden ervan op te slaan in belachelijke bakken lood. | |
DJMO | woensdag 9 maart 2022 @ 17:55 |
![]() | |
b2py | woensdag 9 maart 2022 @ 18:32 |
Soort reisinformatie, de helft ontbreekt | |
Dr_Flash | woensdag 9 maart 2022 @ 19:22 |
in ieder geval kudo's voor het idee. | |
DJMO | woensdag 9 maart 2022 @ 19:26 |
Ik zat mobiel. Sorry hoor ![]() | |
DJMO | woensdag 9 maart 2022 @ 19:28 |
Hierbij het volledige bericht: https://www.ns.nl/reisinf(...)-minder-treinen.html Nu de piek van de omikron-variant achter de rug is, zitten steeds minder collega's thuis door ziekte of quarantaine. Daardoor kunnen wij in de tweede helft van maart nagenoeg weer alle treinen rijden. Vanaf 14 maart rijden weer alle Intercity's tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam. Een week later -op 21maart- volgt de grootste stap. Dan rijden nagenoeg alle treinen weer. Belangrijkste uitzondering hierop zijn de tienminutentreinen. Die volgen begin april. Minder Intercity’s Rotterdam Centraal – Utrecht Centraal (tot 14 maart) Den Haag Centraal – Utrecht Centraal (tot 14 maart) Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal (tot 21 maart) Utrecht Centraal - Amersfoort Centraal/Deventer (tot 21 maart) Lelystad Centrum – Schiphol – Rotterdam Centraal – Dordrecht (tot 21 maart) Arnhem Centraal – Nijmegen (tot 21 maart) Haarlem – Alkmaar – Den Helder (spits) (tot 21 maart) Amsterdam Centraal – Enkhuizen (spits) (tot 21 maart) Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal (Intercity direct, informatie volgt) Amsterdam Centraal – Sittard (tot begin april) Schiphol Airport – Arnhem Centraal (tot begin april) Schiphol Airport – Rotterdam Centraal (tot begin april) Minder Sprinters Den Haag Centraal – Gouda Goverwelle (tot 21 maart) Hoofddorp – Utrecht Centraal (tot 21 maart) Amersfoort Centraal – Harderwijk (spits, tot 21 maart) Leiden Centraal – Houten Castellum (spits, tot 21 maart) Oss – ’s Hertogenbosch (spits, tot 21 maart) Assen – Groningen (spits, tot 21 maart) Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle (spits, tot 21 maart) Rotterdam Centraal – Dordrecht (tot begin april) | |
derLudolf | woensdag 9 maart 2022 @ 19:44 |
Wie deed ook alweer van die treinspor reisjes in midden en oost Europa, @Zug-Chef ? Ideetje voor hem? | |
b2py | donderdag 10 maart 2022 @ 18:42 |
Thuiswerkadvies er af per 23 maart, treinen rijden weer niet... | |
ReisT | donderdag 10 maart 2022 @ 23:10 |
Meer treinen vanaf 21 maart. Meer reizigers vanaf 23 maart (in theorie, alsof alle mensen plotseling weer elke dag naar kantoor zouden willen). Mooie timing toch? [ Bericht 5% gewijzigd door ReisT op 11-03-2022 00:55:13 ] | |
b2py | vrijdag 11 maart 2022 @ 08:15 |
vanaf 5 april gaan er ook binnenlandse treinen van Trenitalia rijden tussen Parijs & Lyon, allicht goed nieuws voor de ticketprijzen. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 maart 2022 @ 13:49 |
die hebben een superdeluxe eerste klas geloof ik ![]() | |
Socios | vrijdag 11 maart 2022 @ 13:59 |
Klopt ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 maart 2022 @ 19:43 |
Tweede klasse in die Italiaanse HSL-treinen is al dikke prima ![]() | |
b2py | vrijdag 11 maart 2022 @ 23:33 |
Dat is voor iedereen bereikbaar en maar zo zo | |
DeaDLocK2K | zaterdag 12 maart 2022 @ 08:49 |
Ah, eindelijk eerste klas die ergens op lijkt. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 12 maart 2022 @ 09:01 |
Wow, betaalbaar. ¤165,- enkele reis voor aankomende woensdag. In Executive Class dus. | |
Peterselieman | zaterdag 12 maart 2022 @ 12:36 |
Nostalgie ![]() https://www.rtvnoord.nl/n(...)ppersum-was-vergeten | |
Socios | zaterdag 12 maart 2022 @ 12:45 |
Prachtig ![]() | |
derLudolf | zaterdag 12 maart 2022 @ 22:54 |
Klopt het dat je bij een DB Gruppenticket helemaal geen namen ofzo hoeft in te vullen? Of ben ik ergens in het proces iets vergeten ![]() Heb wel eens voor vijftig personen kaartjes moeten boeken voor een dagje Amsterdam. Wat een gezeik zeg. Niet in een keer een retour kunnen kopen, maximaal vijf of zes personeel per keer. | |
derLudolf | zondag 13 maart 2022 @ 20:57 |
Wat ProRail aan Doldersum betaalde, zodat hij zelf grond kon kopen en een weg aan kon laten leggen, wil hij niet zeggen. Wat hij wel kwijt wil: omdat hij het zelf met een lokale aannemer heeft laten doen is het de helft van de prijs geworden dan wanneer spoorbeheerder ProRail de opdracht had moeten aanbesteden. https://www.rtvdrenthe.nl(...)akte-overweg-weg-kan Mooi man dat aanbesteden van alles en iedereens moeder. Ik snap het hoor bij projecten van miljoenen, maar zo'n opritje, dat kan het lokale bestratingsbedrijf efficiënter dan een of andere grote reus 150km verderop. | |
Piles | zondag 13 maart 2022 @ 21:04 |
Eens, maar wel interessant te weten waarom zo'n lokaal bedrijf dan niet inschrijft op zulke projecten... | |
derLudolf | zondag 13 maart 2022 @ 21:07 |
Werk genoeg waarschijnlijk, geen zin om daar op in te schrijven (dat moet de eigenaar - of in het beste geval zijn vrouw - zelf doen, daar heeft ie geen personeel voor) | |
Peterselieman | zondag 13 maart 2022 @ 21:40 |
Dat en die offertes moeten op een bepaalde manier opgesteld worden. Daar moet je maar net tijd en zin voor hebben. Ik snap niet dat een ProRail niet de vrijheid heeft om kleine opdrachten onderhands te kunnen? | |
b2py | zondag 13 maart 2022 @ 21:56 |
n=1 | |
Duvel | zondag 13 maart 2022 @ 23:04 |
Dat kan ik me niet voorstellen, zoiets moeten ze wel hebben? | |
b2py | zondag 13 maart 2022 @ 23:10 |
<50k | |
DeaDLocK2K | zondag 13 maart 2022 @ 23:38 |
57k ex btw per jaar ofzo was 't toch? Nee, wacht, die bedragen verschillen per sector. Onderwijs is 't 57k per jaar. | |
Peterselieman | maandag 14 maart 2022 @ 00:05 |
Lees net op Somda dat de NS veel ICM terzijde wil stellen in juni, juli en augustus, in totaal 14 stuks. Een aantal stellen begint nu aan het eind van de levensduur te komen met rotte vloeren en de tractie-installatie die problemen begint te geven | |
derLudolf | maandag 14 maart 2022 @ 08:34 |
![]() | |
MTL | maandag 14 maart 2022 @ 08:41 |
Niet verrassend, die dingen beginnen echt ouderdomskwaaltjes te vertonen en inderdaad ook behoorlijk wat rotte plekken in de casco's. | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2022 @ 08:46 |
En nou is dit opgelost, maar met hoeveel van dit soort mennekes is Prorail verder nog in gesprek? Denk dat we in 2087 wel een keer van de onbewaakte overwegen af zijn. | |
Claude_Viole | maandag 14 maart 2022 @ 09:26 |
Opmerkelijk staan er zelfs een paar nieuwere viertjes op de lijst ![]() | |
James1988 | maandag 14 maart 2022 @ 09:37 |
De ene bejaarde is kwieker dan de andere ![]() | |
Dr_Flash | maandag 14 maart 2022 @ 09:42 |
Reviseren kun je leren, heren! |