ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 29-01-2022 13:12:12 ]
Op zaterdag 29 januari 2022 11:18 schreef b2py het volgende: De ICNG doet helemaal niet IC aan, meer als een sprinter met een verkeerd kleurtje... Ziet er niet luxe uit ofzo
Op zondag 30 januari 2022 09:29 schreef derLudolf het volgende: Sinds wanneer rijdt IC2 met 147'ers dan? Er komt net eentje voorbij zoeven te Haren (Ems)
Sinds een tijdje al weer. Maakt onderdeel uit van de tweede serie IC2, alleen reden die in eerste instantie tussen Stuttgart en Zürich
Reizen met je OV-chipkaart doe je al. Straks kun je als treinreiziger overal in Nederland ook reizen zonder OV-chipkaart. Dit doe je dan gewoon met jouw mobiele telefoon. En deze verandering willen we testen. Om de toekomst van reizen zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we jouw hulp hard nodig. Help jij ons mee? Meld je aan voor de proef en test vanaf 14 februari als eerste van Nederland reizen met gps op jouw mobiele telefoon!
Dit kun je verwachten:
Test de nieuwe manier van reizen: met gps op jouw mobiele telefoon. Deel met ons jouw mening en kritische blik. Hierdoor wordt de toekomst van reizen nķg beter. In- en uitchecken met een OV-chipkaart is tijdens de proef niet nodig. Ook niet als je overstapt op een andere treinvervoerder. Je start namelijk jouw treinreis met een speciale app van NS. Lekker makkelijk! Vergeten je reis te beëindigen? De app weet precies of je nog in de trein zit of het station al hebt verlaten. Geen probleem dus!
[..] Wat gebeurt er als onderweg je accu leeg raakt? Dat wil nog wel eens rap gaan als hij de hele tijd GPS aan het peilen is.
En hoe kom je door de poortjes?
Als het goed is dan moet die NFC-chip in je telefoon ook werken zonder dat je batterij het doet meen ik me te herinneren. Want ze hebben wel veel mooie praatjes, maar die poortjes gaan niet magisch open als je aan komt lopen. Dus je zou je dan kunnen voorstellen dat uitchecken bij een paal nog steeds mogelijk blijft. En natuurlijk als je je telefoon opgeladen hebt en je bent dan thuis, terwijl je in Utrecht je reisbeweging aanzette, dan wordt het alsnog vanzelf gecorrigeerd.
Maar, zelfs als dat niet het geval is, ik denk dat het waarschijnlijker is dat m'n portemonnee gestolen wordt of dat ik die kwijtraak, of een OV-chipkaart dan dat m'n telefoon zonder batterij komt te zitten als ik even een lijstje met keren dat dat gebeurd is in mijn hoofd maak.
"Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle." (bron)
"Om te kunnen reizen hoef je niet in- en uit te checken. Wel moet je in de app je reis starten (door in te swipen). Je ontvangt dan een barcode waarmee je de poortjes kan openen. Met de barcode kun je de hele dag tot 04:00 ‘s ochtends reizen. Daarna wordt de barcode automatisch verwijderd en moet je opnieuw je reis starten. Bij aankomst op je eindbestemming kan je in de app je reis actief beëindigen (door uit te swipen)." (bron)
Op maandag 31 januari 2022 18:42 schreef DeaDLocK2K het volgende: Okay dus een aaneenschakeling van gebruikersonvriendelijke heruitvindingen van het wiel. Go figure.
Niet bepaald nieuw, in Zwitserland bestaat dit al een paar jaar: EasyRide.
Er is hiervoor helemaal geen permanente energieslurpende GPS-verbinding nodig, locatiebepaling op basis van GSM-masten en wifi-netwerken is nauwkeurig genoeg en dat doet je telefoon eigenlijk voortdurend (behalve als je locatiebepaling helemaal uitzet).
[..] De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van de overeenkomst. [..] "Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle." (bron) [..] "Om te kunnen reizen hoef je niet in- en uit te checken. Wel moet je in de app je reis starten (door in te swipen). Je ontvangt dan een barcode waarmee je de poortjes kan openen. Met de barcode kun je de hele dag tot 04:00 ‘s ochtends reizen. Daarna wordt de barcode automatisch verwijderd en moet je opnieuw je reis starten. Bij aankomst op je eindbestemming kan je in de app je reis actief beëindigen (door uit te swipen)." (bron)
Cool! Dat verbaast me niet echt eigenlijk, ik las dat er nog nieuwe IGBTs in de ICE1 gezet gaan worden. Die beginnen toch wel aan het einde van hun levensduur te komen.
Inmiddels meer bekend over de slachtoffers: 1 dode (een 24-jarige reiziger), 18 middelzwaargewonden waarvan 5 zwaargewond (waaronder beide machinisten) en 25 lichtgewonden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ja, dat zijn de ligrijtuigen die de Alpen Express meehad (wit met rode streep). Triest dat men zo tekeer gaat terwijl je juist in Venlo zou denken dat het perron wel lang genoeg is
Laatste keer dat ik in Venlo was toen dat ding daar ook stond was het trouwens opzich wel goed geregeld bij de deuren die niet langs perrons stonden was gewoon personeel van alpenexpres aanwezig en de mensen moesten gewoon binnendoor lopen.
Hogere wiskunde is het allemaal niet. Bij NS is in het handboek ook gewoon voorzien in aankomen langs een te kort perron.
Het is de Flirt XL, dat betekent dat een viertje bijna net zo lang is als een normaal vijfje.
quote:
Op woensdag 16 februari 2022 12:52 schreef derLudolf het volgende:Interessant, heeft Eindhoven al een rechtstreekse verbinding met D? En waar gaat ie de grens over?
Op woensdag 16 februari 2022 20:12 schreef DeaDLocK2K het volgende: Voor de mcn wel fijn als het geen trutteschudder met jarretelleaandrijving is dus liever geen 1100 waar je uit je stoel geslingerd wordt.
Op woensdag 16 februari 2022 20:01 schreef ReisT het volgende: Het is de Flirt XL, dat betekent dat een viertje bijna net zo lang is als een normaal vijfje. [..]
Weer een nieuwe toelating...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 17 februari 2022 08:15 schreef MTL het volgende: Oh, ik kan trouwens sinds kort ook zeggen dat ICNG > ICM. TT klopt dus niet. Het ding rijdt heerlijk en ook voor reizigers is het een mooie upgrade
Tja, dat is natuurlijk altijd heel persoonlijk. Ik heb er een aantal jaar terug geloof ik ook al wat over geschreven, maar ik vind ze, zonder gekkigheid, gewoon goed zitten. Prettiger dan ICM/ICR, maar dat komt vooral door de vorm van de rug. Die pakt voor mij precies goed uit, maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen het daarmee eens zal zijn. De stoelen komen net als bij ICR/ICM bij Compin vandaan en zijn voor de langere afstanden ontworpen. Dus ondanks het nepleer/leer (2e resp. 1e klas) zijn het redelijk zachte stoelen, maar geven bij mij wel een goede ondersteuning.
In ieder geval mijlen beter dan die ondingen in de SNG en VIRM 2/3, dankzij het ontbreken van die gekke hobbel in de rug.
[..] Die kan ik niet volgen. Iets met maximale uitslag aan het einde van de bak of zo? Waar mag ie niet komen dan, obscure opstelsporen en 1:8 wissels?
Uitslag van het midden van de bak i.r.t. perrons. Onderandere op Amsterdam Centraal maar bijvoorbeeld ook in Groningen.
Maar dan ligt het toch meer aan dat de perrons daar binnen PVR liggen? Kan me niet voorstellen dat Stadler een trein maakt die niet binnen PVR valt toch?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
En er is geen enkele bos wortels die al eens een laser-afstandsmeter aan die dingen heeft bevestigd om te kijken wat de maximale speling precies is zeker.
Op donderdag 17 februari 2022 15:46 schreef DeaDLocK2K het volgende: En er is geen enkele bos wortels die al eens een laser-afstandsmeter aan die dingen heeft bevestigd om te kijken wat de maximale speling precies is zeker.
Gewoon langzaam rijden tot het krast?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik vraag me af of dat wel zo'n vaart loopt en als dat zo is wat de daadwerkelijke schade is. Maar ik gok dat niemand het tot nu toe geprobeerd heeft en dat het pure theorie is.
Op donderdag 17 februari 2022 13:32 schreef dennistd het volgende: Maar dan ligt het toch meer aan dat de perrons daar binnen PVR liggen? Kan me niet voorstellen dat Stadler een trein maakt die niet binnen PVR valt toch?
Het risico zit hem niet in het Zwitserse ontwerp maar in de Poolse assemblage…
Bijzonder, het stuk spoor voorbij station Emmen (nog voorbij de spoorwegovergang in de Dennenlaan) wordt vernieuwd Daar heb ik zelden een trein gezien.
Op donderdag 17 februari 2022 17:57 schreef b2py het volgende: Lol ik wil vliegen zaterdagochtend en eigenlijk wel naar de luchthaven met Neerlands Trots..
check wkn de atmosfeer staat op .... ik lees niet goed....
in Duitsland rijdt nu al niks meer "Der Bahnverkehr ist voraussichtlich bis 19.2. bundesweit beeinträchtigt. Eine kostenlose Servicenummer ist unter 08000 996633 eingerichtet."
Op donderdag 17 februari 2022 21:07 schreef b2py het volgende: Is dit trouwens landelijk stilleggen alleen NS of ook regionale vervoerders? Limburg is alleen code geel bijvoorbeeld, blijft Arriva rijden?
"Der Bahnverkehr ist voraussichtlich bis 19.2. bundesweit beeinträchtigt. Eine kostenlose Servicenummer ist unter 08000 996633 eingerichtet."
Op donderdag 17 februari 2022 21:07 schreef b2py het volgende: Is dit trouwens landelijk stilleggen alleen NS of ook regionale vervoerders? Limburg is alleen code geel bijvoorbeeld, blijft Arriva rijden?
Ook regionale vervoerders, aldus deze bron ook niet echt met inspraak
Typisch weer zoiets dat ProRail en NS samen bekokstoofd hebben en de rest heeft zich maar te schikken. Tot zover de onafhankelijkheid van de infrabeheerder.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De regionale vervoerders en goederenvervoerders hebben gewoon mensen (of een video/telefoonverbinding) op/met het OCCR. Over dit soort dingen wordt echt wel met alle aanwezige vervoerders overlegd. Dat uiteindelijk ProRail op basis van de meteorologische voorspellingen de knoop doorhakt en daarmee wellicht enkele regionale vervoerders die nog dachten te kunnen rijden geen keuze geeft is een ander verhaal, maar alle vervoerders zijn gewoon bij een overleg als deze aangesloten.
Let trouwens wel even op: ProRail legt om 2 uur het treinverkeer stil, dus alle treinen moeten al vķķr 2 uur binnen zijn. De laatste trein kan daardoor dus eerder gaan dan mensen misschien denken.
[ Bericht 17% gewijzigd door MTL op 18-02-2022 08:05:22 ]
Op vrijdag 18 februari 2022 04:21 schreef dennistd het volgende: Typisch weer zoiets dat ProRail en NS samen bekokstoofd hebben en de rest heeft zich maar te schikken. Tot zover de onafhankelijkheid van de infrabeheerder.
Totaal uit de lucht gegrepen verdachtmaking. Ben je van FvD of zo?
Let trouwens wel even op: ProRail legt om 2 uur het treinverkeer stil, dus alle treinen moeten al vķķr 2 uur binnen zijn. De laatste trein kan daardoor dus eerder gaan dan mensen misschien denken.
Het treinverkeer in Vlaanderen wordt vanaf 14 uur gedeeltelijk stilgelegd. Dat hebben de NMBS en Infrabel samen beslist. In West-Vlaanderen is er tussen 14 en 18 uur helemaal geen treinverkeer. In Oost-Vlaanderen en Antwerpen is een groot deel van de verbindingen stopgezet. In de rest van het land rijden de treinen aan verminderde snelheid.
De NMBS heeft die beslissing pas vanmorgen iets voor 11 uur genomen en gecommuniceerd. Rijkelijk laat in vergelijking met Nederland waar gisteren al werd aangekondigd dat de treinen er vandaag helemaal niet rijden. Veel mensen die dus vandaag met de trein zijn gaan werken, vrezen niet meer thuis te geraken.
Helaas is dat laatste wel gebeurd. We krijgen van verschillende boze reizigers berichten dat hun trein gestopt is om 14 uur in het station waar ze toen stonden. Een trein bijvoorbeeld die tot Gent-Sint-Pieters zou doorrijden, maar gestopt is in Denderleeuw, zonder duidelijke communicatie. Op heel wat plaatsen zijn zo reizigers gestrand.
In België rijden in het westen ook geen treinen meer, is wel pas om 11 uur vanochtend besloten en zonder fatsoenlijk te communiceren
[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2022 14:29:09 ]
[..] Lekker als je in Berlijn woont en het alleen gaat regenen en een beetje wind verwacht wordt van 60-90km/u.... Wat een fucking amateurs daar.
Best wel ja. Ik heb ook geen idee hoeveel invloed het heeft op materieel planning wanneer de IC(E) van Freiburg naar Flensburg slechts tot Hannover rijdt
(Slechts willekeurige plaatsen gekozen, geen idee of er een trein tussen die plaatsen rijdt )
Hoe is het nu met de verbinding Hengelo - Bad Bentheim?
Rijden de regionale treinen nog altijd niet? Er zouden bussen worden ingezet, maar die verschijnen nooit. Soort van onzichtbare bussen of zo.
De eenmaal per twee uur rijdende IC naar Berlijn rijdt volgens mij wel gewoon, maar als je die mist kan je beter nog een stoptrein nemen naar Oldenzaal en dan gaan lopen, ben je er waarschijnlijk eerder dan twee uur te wachten op Hengelo.
Verder nog vraagje wordt de verbinding Zagreb - Sarajevo ooit nog geheractiveerd? Nu kan je alleen per bus, maar de bus heeft telkens enorme vertraging bij de Bosnische grens. Soms zit je 3 uur bij de grens te wachten in de bus. Erg hinderlijk. Beter gaat de trein weer rijden.
[..] Best wel ja. Ik heb ook geen idee hoeveel invloed het heeft op materieel planning wanneer de IC(E) van Freiburg naar Flensburg slechts tot Hannover rijdt
(Slechts willekeurige plaatsen gekozen, geen idee of er een trein tussen die plaatsen rijdt )
Als het niet aan de ene kant staat dan gebruik je het materieel wat er al wel is. Het is niet alsof dat geconcentreerd op drie plekken in heel Duitsland staat ofzo.
Ik bedoel, leuk dat onderstaande in het liveblog staat maar dan zijn er nog zat trajecten, hele corridors zelfs waar wel gewoon volop gereden kan worden..
quote:
De storm zorgt voor veel bomen op het spoor. We kunnen inmiddels de volgende locaties melden: Oudenbosch, Diemen, Den Dolder, Zutphen, Echten, Maarssen, Apeldoorn, Warmond, Ransdaal en Aadorp. Bij Breda zijn maar liefst drie bomen op het spoor gewaaid.
Verder zijn bij station Hoorn platen van een fietsenstalling op het spoor gekomen en bij Wadenoijen troffen we delen van een dak van een huis aan.
In Zeeland is tussen Vlissingen en Middelburg een boom op de bovenleiding gevallen en heeft ervoor gezorgd dat het hele portaal is ontzet en volledig gerepareerd moet worden.
Rijden de regionale treinen nog altijd niet? Er zouden bussen worden ingezet, maar die verschijnen nooit. Soort van onzichtbare bussen of zo.
Nu rijdt er helemaal niets
Maar er zijn dagen dat er één of twee ritten uitvallen, maar ook dagen dat er 7-8 ritten uitvallen. Heel wisselend, maar net hoeveel treinstellen FLIRT3 er beschikbaar zijn.
Dat er geen bussen rijden klopt niet, die vertrekken netjes op de oorspronkelijke vertrektijd uit Hengelo. Heb je alleen niks aan als je verder moet dan Bentheim natuurlijk, omdat je daar dan weer moet wachten op de volgende trein. Bussen zijn meestal van Capartas, Taxi Konink en TGVia.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 18 februari 2022 23:19 schreef derLudolf het volgende: Wordt een legitimatiebewijs vaak gecontroleerd als je een digitaal (groepsticket) koopt via DB?
Zondag niet toch? Sowieso maar één keer controle gehad geloof ik
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Zondag niet toch? Sowieso maar één keer controle gehad geloof ik
En in het Fernverkehr? Eigenlijk, wat boeit het ook, als het allemaal volwassenen zijn zonder Bahncard.
Er werd me ooit een keer naar ID gevraagd toen ik een NDS ticket had, vanaf Rheine naar Osnabrück. Maar toen de conducteur zag dat ik al een keer was gestempeld/gecontroleerd hoefde het niet meer
Op vrijdag 18 februari 2022 22:42 schreef b2py het volgende: Ik bedoel, leuk dat onderstaande in het liveblog staat maar dan zijn er nog zat trajecten, hele corridors zelfs waar wel gewoon volop gereden kan worden.. [..]
Dan zij er nog zat trajecten, hele corridors zelfs, die nog geschouwd moeten worden.
quote:
Dit is alleen door de aanhoudende harde wind nog niet in het gehele land veilig mogelijk.
Ik vind het ook wat makkelijk om te gaan zwartepieten terwijl de overheid voor het grootste gedeelte van de bewoonde wereld zegt "Als je naar buiten gaat ben je niet goed bij je hoofd.".
Ik begrijp ook wel dat er trajecten zijn die je niet kan berijden maar dat er ook veel trajecten zijn waar wel een trein kan rijden. Je hebt geen gesloten netwerk, prima maar je kan wel mondjesmaat wat laten rijden. Lijkt nu alsof het is 20% van de spoorlijnen niet berijdbaar we leggen alles maar stil.
Optimistisch om te denken dat de problemen binnen 6 a 7 uurtjes opgelost zullen zijn. In Alkmaar vertrok vanmorgen een SLT richting Uitgeest met 10 km/uur. Eenmaal 200 meter gereden was de rit ten einde en reed de trein terug naar het perron van Alkmaar.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 19 februari 2022 09:45 schreef spectrumanalyser het volgende: Optimistisch om te denken dat de problemen binnen 6 a 7 uurtjes opgelost zullen zijn. In Alkmaar vertrok vanmorgen een SLT richting Uitgeest met 10 km/uur. Eenmaal 200 meter gereden was de rit ten einde en reed de trein terug naar het perron van Alkmaar.
Het zou mij niet verbazen als alles pas aan het begin van de avond een beetje op gang komt
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
De schade op het overgrote deel van het spoor is nog groot: In de loop van de middag eerste treinen.
Laatst gewijzigd: 19 februari 2022, 10.08 uur 'We' verwachten daarom dat pas in de loop.......... van de middag...... weer enkele treinen kunnen gaan rijden. Op veel plekken in het land zijn de herstelwerkzaamheden nog in volle gang. ProRail probeert het spoor zo snel mogelijk vrij te maken en eventuele schade te repareren. Echter, de schade aan het spoor is groot. We verwachten daarom dat vandaag nog niet op alle trajecten de normale dienstregeling gereden kan worden. De treinen die kunnen rijden, worden verwerkt in de Reisplanner. Plan uw reis kort voor vertrek.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Op zaterdag 19 februari 2022 07:28 schreef b2py het volgende: Ik begrijp ook wel dat er trajecten zijn die je niet kan berijden maar dat er ook veel trajecten zijn waar wel een trein kan rijden. Je hebt geen gesloten netwerk, prima maar je kan wel mondjesmaat wat laten rijden. Lijkt nu alsof het is 20% van de spoorlijnen niet berijdbaar we leggen alles maar stil.
Je zou idd zeggen: zet waar mogelijk alvast pendeldiensten in en breidt die uit zodra het kan.
Wat ik vooral zo bijzonder vind is dat de regionale vervoerders inmiddels al wel kunnen rijden op een groot aantal trajecten. Nu snap ik ergens wel dat een meer centraal gestuurde organisatie als NS meer moeite zal hebben met het optuigen van geīmproviseerde pendeldiensten. Maar de indruk wordt bij mij toch gewekt dat men niet eens echt moeite doet om iets op te starten. Als Arriva kan rijden op de trajecten Roermond - Sittard en Sittard - Kerkrade dan zou ik verwachten dat de NS ook Roermond - Heerlen kan pendelen.
Ook het stilleggen van de treindienst gisteren vind ik in dat opzicht dubbel. Dat men in de kustprovincies al om 14u de treindienst staakt snap ik volkomen. Maar in het binnenland had je allicht wel wat langer kunnen door rijden. Om dan een landelijke oekaze te doen uitgaan, dat is wel kort door de bocht. Ik mis daar wel de nodige verfijning in.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op zaterdag 19 februari 2022 11:21 schreef Eix het volgende: Wat ik vooral zo bijzonder vind is dat de regionale vervoerders inmiddels al wel kunnen rijden op een groot aantal trajecten. Nu snap ik ergens wel dat een meer centraal gestuurde organisatie als NS meer moeite zal hebben met het optuigen van geīmproviseerde pendeldiensten. Maar de indruk wordt bij mij toch gewekt dat men niet eens echt moeite doet om iets op te starten. Als Arriva kan rijden op de trajecten Roermond - Sittard en Sittard - Kerkrade dan zou ik verwachten dat de NS ook Roermond - Heerlen kan pendelen.
Ook het stilleggen van de treindienst gisteren vind ik in dat opzicht dubbel. Dat men in de kustprovincies al om 14u de treindienst staakt snap ik volkomen. Maar in het binnenland had je allicht wel wat langer kunnen door rijden. Om dan een landelijke oekaze te doen uitgaan, dat is wel kort door de bocht. Ik mis daar wel de nodige verfijning in.
Precies. Dat lijntje Nijmegen - Roermond en verder had gisteren eigenlijk ook wel in bedrijf kunnen blijven. Er was immers bekend dat Limburg niet zo spectaculair zou worden. Opstarten daar zal wat dat betreft dan ook gemakkelijker zijn omdat er minder schade zou moeten zijn op dat traject.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Op zaterdag 19 februari 2022 11:21 schreef Eix het volgende: Ook het stilleggen van de treindienst gisteren vind ik in dat opzicht dubbel. Dat men in de kustprovincies al om 14u de treindienst staakt snap ik volkomen. Maar in het binnenland had je allicht wel wat langer kunnen door rijden. Om dan een landelijke oekaze te doen uitgaan, dat is wel kort door de bocht. Ik mis daar wel de nodige verfijning in.
Op zich zorgde dat wel voor duidelijkheid voor aanvang van je reis. Bij de bussen was het puinhoop: eerst zouden we blijven rijden, toen kwam het bericht dat we om 18u zouden stoppen en kort daarna (rond 16.20u) dat alleen de huidige ritten nog uitgereden zouden worden. Daar zijn heel wat reizigers door gestrand...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In Limboland gaat er blijkbaar weer opgestart worden door NS, de rest gaat vandaag niet meer rijden en ook morgen is nog onzeker voor een aantal trajecten. De schade blijkt groter dan gedacht.
Mijn eerdere bericht was blijkbaar iets te voorbarig en men gaat inderdaad proberen om nog een aantal andere treinseries toch ook op te starten, maar die stoptrein staat niet in het lijstje dat we hebben gekregen. Ik schat dus in dat die wel weer opgeheven zal gaan worden in de komende uren (tenzij natuurlijk het lijstje nog veranderd gaat worden).
Op zaterdag 19 februari 2022 16:11 schreef MTL het volgende: Mijn eerdere bericht was blijkbaar iets te voorbarig en men gaat inderdaad proberen om nog een aantal andere treinseries toch ook op te starten, maar die stoptrein staat niet in het lijstje dat we hebben gekregen. Ik schat dus in dat die wel weer opgeheven zal gaan worden in de komende uren (tenzij natuurlijk het lijstje nog veranderd gaat worden).
Wordt er de hele nacht doorgewerkt en is er een redelijke kans dat morgen alles weer is genormaliseerd?
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Ik kreeg een beetje de indruk dat jij in die richting werkzaam was omdat je het over een lijstje had. Dit is hun laatste tweet die vooral weergeeft dat ze genoeg te doen hebben.
twitter
[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 19-02-2022 17:12:57 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
De meest bizarre trein van deze hele episode is toch wel de GreenCityTrip die gisteren om 18:03 van Breda naar Praag had moeten rijden. GCT biedt pakketreizen aan: je koopt een treinreis en een paar hotelovernachtingen ineen.
GreenCityTrip weigerde pertinent om deze trein te annuleren, klanten kregen te horen dat ze konden kiezen om niet mee te gaan maar dat ze hun geld dan kwijt zouden zijn. En inderdaad, de trein moest coûte que coûte rijden. Met een enorme vertraging, met een omweg, en met in- en in slechte informatie aan klanten. "Bel ons niet, kijk af en toe maar op onze website." was wat ze te horen kregen.
Rond 22:30 is het leeg materieel vanaf het opstelterrein bij Eindhoven vertrokken en naar Breda gereden als schouwtrein. Gilze-Rijen werd rond 23:35 gepasseerd, en om 0:13 kwam het materieel station Breda binnenrijden. Ik zag het vanuit m'n slaapkamerraam:
De trein bleef hier vervolgens uren staan, want het spoor was verderop nog niet beschikbaar door omgevallen bomen en andere schade. Uiteindelijk is de trein wel verder gereden via Rotterdam, Den Haag en Schiphol naar Amsterdam Centraal.
Eenmaal in Amsterdam bleek dat er geen route naar Utrecht beschikbaar was, dus werd er gekozen om de trein via een andere route te sturen... via Leiden en Woerden! Daarvoor moest de loc omlopen...
twitter
En zo kon de trein rond 14:00 vanmiddag worden vastgelegd bij Nieuwerbrug, halverwege tussen Bodegraven en Woerden:
Het oorspronkelijke plan was om de trein naar Arnhem te sturen, en daarna via Deventer en Bad Bentheim te rijden. I.v.m. werkzaamheden bij Zutphen was dat niet meer mogelijk, en de grensovergang bij Emmerich was ook dicht. Daarom is de trein uiteindelijk naar Venlo gestuurd, om 15:45 kwam hij langs de railcam bij Mierlo-Hout:
Reizigers die nog altijd in Arnhem op deze trein aan het wachten waren, moesten zelf tot de ontdekking komen dat dit station niet meer bediend zou worden. Er was geen informatie van GreenCityTrip. Vervangend vervoer naar Venlo was er evenmin.
De trein had vanochtend om 09:55 moeten aankomen in Praha hl.n.
Afgaande op wat ik op Twitter zie is men bij GreenCityTrip nu vooral bezig met imagobeheersing, en wordt alles wat mensen op GCT's Facebookpagina zet verwijderd. Daarom is er nu een aparte pagina voor lotgenoten, Green City Scam.
De trein rijdt nu ergens bij Keulen, verwachte aankomst in Praag is morgenochtend om 07:00.
Die storm is overmacht, maar die communicatie en het gedrag van GCT is wel een partij schandalig zeg.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende: IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
Mijn aanname is dat GCT koste wat kost wil rijden omdat ze een aanbieder zijn van pakketreizen en ze bij annulering vanuit hun kant aan iedereen alle kosten hadden moeten terugbetalen (inclusief de hotels), terwijl de hotels in Praag er geen boodschap aan hebben dat de trein vanuit Nederland niet heeft kunnen rijden.
Op zaterdag 19 februari 2022 19:11 schreef derLudolf het volgende: Als ik het goed begrijp had de trein ook als er niets aan de hand was geweest niet de grens over gekund bij Arnhem ivm de loc
Hij was ook gepland om na Arnhem via Deventer Goederen (loc omlopen) naar Bad Bentheim te gaan voor de locwissel.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Maar hoe zat het nou? Ze waren vanuit Prorail toch al jaren bezig om een strook van 50 meter langs het spoor boomvrij te maken zodat dit niet meer kon gebeuren? Of is dat weer zo'n luchtkasteeltje waar eerst tot in de pruimentijd "proeven" mee gedaan moeten worden?
Op zondag 20 februari 2022 13:08 schreef Dr_Flash het volgende: Maar hoe zat het nou? Ze waren vanuit Prorail toch al jaren bezig om een strook van 50 meter langs het spoor boomvrij te maken zodat dit niet meer kon gebeuren? Of is dat weer zo'n luchtkasteeltje waar eerst tot in de pruimentijd "proeven" mee gedaan moeten worden?
Ze hebben na de januaristorm in 1990 ook zo'n poging gedaan, opeens kon je vanaf de A28 de treinen tussen Amersfoort en Zwolle weer goed waarnemen.
[..] Ze hebben na de januaristorm in 1990 ook zo'n poging gedaan, opeens kon je vanaf de A28 de treinen tussen Amersfoort en Zwolle weer goed waarnemen.
Jawel hoor, dat werd ook al met de vorige moderniseringen gedaan De eerste trein is eigenlijk een testobject om te kijken of de theoretisch bedachte wijzigingen ook werkelijk uitvoerbaar zijn en wat de beste manier van werken daarbij is, zeg maar het opzetten van de productielijn in het revisie/moderniseringsproces. Dat duurt dus tot in 2025. Daarna volgt de try-out van de serieproductie met een tweede treinstel waarmee de opgezette productielijn werkelijk beproefd wordt en nog eventuele wijzigingen in de productielijn verwerkt worden die dan naar boven komen, meestal gaat daar ook nog wat tijd overheen, vandaar dat de tweede trein pas in 2026 afgeleverd gaat worden. Daarna wordt de modernisering een echt 'fabrieksproduct' waarbij er elke 3 weken een gemoderniseerde trein afgeleverd wordt.
Ik wou zeggen "die dingen zijn toch pas net in dienst?" maar toen besefte ik me dat de indienststelling van het eerste stel al bijna 14 jaar geleden is
De derde alweer De tweede revisie is nu bezig/afgerond (? Geen idee van de exacte status, ik weet alleen dat ze vorig jaar met de tweede zijn begonnen).
Meestal zijn er revisies om de 5 ā 7,5 jaar, maar dat gaat normaal gesproken om een technische revisie. Een complete modernisering wordt meestal gedaan met de midlife-revisie, maar het is uiteraard nog de vraag of dat voor SLT ook gaat gebeuren. Daar is voor zover ik weet nog geen besluit over genomen.
Jawel, er was namelijk sprake van dat de VIRM4 alleen een technische revisie zou krijgen met een kleine upgrade hier en daar, maar geen compleet nieuw interieur.
Zeg, is een retourtje in de UK geldig als een soort dagtrajectkaart of zo? Ik heb Hull - Hessle - Ferriby - Brough - Ferriby en Hessle - Ferriby - Brough - Ferriby - Hessle - Hull gereden, op één retourtje @James1988
De allereerste keer dat ik in Engeland met de trein reisde en door een poortje ging, stond ik even raar te kijken dat het apparaat het kaartje inslikte.
Kennelijk moet je bij een personeelslid wezen als je je kaartje wil houden, dan laten ze je er ook wel uit. En als er geen personeelslid is staan de poortjes open.
Ja, dat was in Stirling ook mogelijk dus ik het het kaartje terug wel. De vorige keer dat ik een dag naar Edinburgh was, ging ik vanuit Alloa, daar zijn geen poortjes en kon ik zowel een dagretour die uit een enkel kaartje bestond houden als het exitkaartje. En van Berwick upon Tweed naar Alloa kon ik 't kaartje ook houden.
Ik hou daar heel ouderwets een fysiek plakboek van bij. Dat was met Virgin Trains First Class en dan mag je in de verwarmde lounge wachten met gratis eten en drinken en dat is wel erg prettig op een tochthol. Onderweg kregen we meerdere glazen wijn zonder dat we onze portemonnee hoefden te trekken.
In Stirling deden de kaartautomaten het niet, bleven rebooten. Daarom waren de poortjes los en konden we aan boord een kaartje kopen tegen dezelfde prijs als uit de automaat. Off peak return voor 7.80 geloof ik.
En fakkin nice dat dat spul nu elektriek is, de vorige keer was dat naar Stirling nog in aanbouw en nu is het tot en met Alloa!! En er wordt lekker doorgereden. Sowieso 140 en kreeg de indruk redelijke stukken nog wel 160.
Op woensdag 2 maart 2022 22:08 schreef James1988 het volgende: Niet dat ik weet, maar er zijn daar zo veel kaartjes en voorwaarden. Wat staat er op je ticket?
Niks bijzonders. Ben twee keer gecontroleerd en kreeg het kaartje gewoon zonder gaatje of stempel of zo terug. Het zal wel
Mja, zozo. Dit weer is natuurlijk fantastisch maar het is dodelijk voor m'n clusterhoofdpijn. En er is weinig aan te doen behalve naar een ander land gaan. Dus dat ga ik over iets minder dan twee weken doen maar het wordt nog wel even afzien gok ik.
En zoals velen hangt er een constante existentiële angst voor de nucleaire holocaust door het dagelijks leven. Maar afgezien daarvan eigenlijk best aardig! Heb m'n Lint '41 terug met geluidschip en al het materieel wat defect was, is weer in orde.
Op zaterdag 5 maart 2022 20:31 schreef DeaDLocK2K het volgende: Mja, zozo. Dit weer is natuurlijk fantastisch maar het is dodelijk voor m'n clusterhoofdpijn. En er is weinig aan te doen behalve naar een ander land gaan. Dus dat ga ik over iets minder dan twee weken doen maar het wordt nog wel even afzien gok ik.
Waarom is dit weer funest voor je dan? Ik word er eigenlijk wel vrolijk van, eindelijk weer wat zon
Die nucleaire holocaust, ik mag toch hopen dat de mensen rondom Putin niet dusdanig gehersenspoeld zijn. En als het wel gebeurd, tja, bombardeer dan alles maar naar de tering, dan krijgen we er niets van mee. Ik lig er niet wakker van gelukkig. Ik hoop dat het Russische leger en bevolking zich ook snel tegen hem keert.
Omdat stabiele hogedrukgebieden in dit seizoen simpelweg dat effect hebben; clusterhoofdpijntrigger. Kan er niets anders van maken. Luchtvervuiling is ook een factor.
Heb twee weken woestijn geboekt.
En tja, despoten zijn despoten. Ik verwacht eigenlijk dat als de order gegeven wordt, dat sommige militairen zullen luisteren.
Ik "moet"/kan eigenlijk weer een dagje door Duitsland gaan touren. Er is weer een nieuwe uitgave van een tijdschrift dat ik vaak bij de "Presse&Books" op het station koop.
Ja, ik kan ook gewoon een abonnement nemen Per jaar zijn er vier uitgaven en sinds 2019 heb ik ze allemaal, de meesten gekocht wanneer ik een dagje op pad was in NDS of NRW.
Op zaterdag 5 maart 2022 20:49 schreef DeaDLocK2K het volgende: Omdat stabiele hogedrukgebieden in dit seizoen simpelweg dat effect hebben; clusterhoofdpijntrigger. Kan er niets anders van maken. Luchtvervuiling is ook een factor.
Heb twee weken woestijn geboekt.
En tja, despoten zijn despoten. Ik verwacht eigenlijk dat als de order gegeven wordt, dat sommige militairen zullen luisteren.
Ah okay, vervelend dan. Want volgens mij is zo'n periode er elk jaar wel. Maar jij was dus meer gebaat bij het weer van de rest van de winter?
De afgelopen twee jaar waren voor mij perfecte voorjaren en winters. Onstabiel tyfusweer wat eind april plotsklaps omslaat in echte zomer.
En ik ben echt een zonaanbidder en warmtegenieter hoor. Ik ben een reptiel en heb het eigenlijk zelden warm. Dus ik ga nu ook naar het Arabisch schiereiland een poosje in de woestijn zitten.
Op zaterdag 5 maart 2022 21:05 schreef DeaDLocK2K het volgende: De afgelopen twee jaar waren voor mij perfecte voorjaren en winters. Onstabiel tyfusweer wat eind april plotsklaps omslaat in echte zomer.
En ik ben echt een zonaanbidder en warmtegenieter hoor. Ik ben een reptiel en heb het eigenlijk zelden warm. Dus ik ga nu ook naar het Arabisch schiereiland een poosje in de woestijn zitten.
Hmm ik denk dat je een van de weinigen bent die daar blij mee is Die sneeuw en ijsperiode, daar heb je ook geen last van gehad?
[..] Hmm ik denk dat je een van de weinigen bent die daar blij mee is Die sneeuw en ijsperiode, daar heb je ook geen last van gehad?
Ja, dat was de eerste keer dat het mis ging.
In Schotland kregen we ook 30cm sneeuw maar dat was met 927 millibar. Dat trek ik echt uitstekend, geen centje pijn. Zelfs niet toen we de dag na de bruiloft gingen doorzakken in de lokale pub. Als ik nu een borrel drink dan kan dat eigenlijk alleen als ik preventief een injectie in m'n poot zet dus dan doen we dat maar gewoon niet.
De proef met de Wink op de sporen in Oost-Nederland schijnt beter dan verwacht verlopen te zijn. Het zou mij niet verbazen als een dergelijk type trein de Lintjes in de toekomst gaat vervangen, al zal er natuurlijk nog het nodige doorontwikkeld moeten gaan worden.
Tja. Ligt het aan mij of lijkt dit niets meer dan persgeilheid te zijn? Anders koop je toch niet 18 van die dingen en ga je daarna pas testen of ze doen waar je ze voor in wil gaan zetten?
Op zondag 6 maart 2022 10:42 schreef Peterselieman het volgende: […] Het zou mij niet verbazen als een dergelijk type trein de Lintjes in de toekomst gaat vervangen, […]
Hoe eerder die Lintjes naar de shredder gaan hoe beter!
Gisteren weer het “genot” van Zutphen-Hengelo mogen meemaken. Het enige positieve is dat de stellen airco en een toilet hebben. Maar daar is ook alles wel mee gezegd.
Ben wel benieuwd of die stellen in Zweden wel fatsoenlijk zijn. In plaats van dat er op alles bezuinigd is, van bagagerek, jashaakje tot steek tussen de stoelen. Laat staan een 1e klas.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Ik vind de stoelen van de Lintjes geen feest. Ze zijn echter voor mij een vooruitgang ten opzichte van de stoelen van DM90, wat er daarvoor, minder frequent reed.
Zou ik nog meemaken dat er draad boven die spoorlijn komt? Zou het wel leuk vinden. Einde aan Hengelo als dieseleilandje en nog maar één zo'n eiland over in de provincie in plaats van twee.
Op zondag 6 maart 2022 11:28 schreef DeaDLocK2K het volgende: Tja. Ligt het aan mij of lijkt dit niets meer dan persgeilheid te zijn? Anders koop je toch niet 18 van die dingen en ga je daarna pas testen of ze doen waar je ze voor in wil gaan zetten?
mwah, in het noorden zijn ze in eerste instantie bedoeld voor het uitbreiden van de capaciteit. Het enige is dat je ook rekening wilt houden met de toekomst en daar is de Wink op voorbereid. De ontwikkelingen gaan momenteel razendsnel dat zeker voor Almelo - Hardenberg en Oldenzaal - Zutphen batterijtreinen een serieuze optie zijn geworden. Ook voor Apeldoorn - Zuthpen en Arnhem - Tiel zou het al bijna mogelijk moeten zijn.
De dieseleilanden in Noord-Nederland en de Achterhoek (Zutphen - Winterswijk en Winterswijk - Zevenaar) zijn nog weer een stap verder.
De test was met de huidige relatief kleine batterij en dat bood al veel aanknopingspunten, maar je bent er voor de langere trajecten zeker nog lang niet.
Een reikwijdte van 250-400km en elke vier jaar moesten er nieuwe batterijen in. Oldenzaal-Zutphen is 56km, dus daarmee had je nog geen vier retourritten gehaald op één lading. Ook geen idee hoe snel ze konden laden, maar ik denk niet zo heel rap
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 6 maart 2022 13:31 schreef dennistd het volgende: Een reikwijdte van 250-400km en elke vier jaar moesten er nieuwe batterijen in. Oldenzaal-Zutphen is 56km, dus daarmee had je nog geen vier retourritten gehaald op één lading. Ook geen idee hoe snel ze konden laden, maar ik denk niet zo heel rap
Op 1500V = sowieso niet snel genoeg. Misschien kan in Hardenberg en/of Almelo een derde rail of iets van dien aard worden geīnstalleerd voor het snelladen?
Op zondag 6 maart 2022 13:31 schreef dennistd het volgende: Een reikwijdte van 250-400km en elke vier jaar moesten er nieuwe batterijen in. Oldenzaal-Zutphen is 56km, dus daarmee had je nog geen vier retourritten gehaald op één lading. Ook geen idee hoe snel ze konden laden, maar ik denk niet zo heel rap
[..] Op 1500V = sowieso niet snel genoeg. Misschien kan in Hardenberg en/of Almelo een derde rail of iets van dien aard worden geīnstalleerd voor het snelladen?
Gast waar heb je het over 1500V is ideaal voor snelladen....
Op zondag 6 maart 2022 13:31 schreef dennistd het volgende: Een reikwijdte van 250-400km en elke vier jaar moesten er nieuwe batterijen in. Oldenzaal-Zutphen is 56km, dus daarmee had je nog geen vier retourritten gehaald op één lading. Ook geen idee hoe snel ze konden laden, maar ik denk niet zo heel rap
Mwah, dat kun je wel oprekken als je onder de waslijn bij kunt laden en er zullen iets van snellaadpunten moeten komen. Is niet iets dat verre toekomstmuziek is.
Vooral op Oldenzaal-Zutphen met de waslijn tot aan Hengelo (15 minuten heen, keren onder de waslijn in Oldenzaal en weer 15 min terug naar Hengelo) en in Zutphen de mogelijkheid om te laden tijdens het keren bieden voor die lijn goede kansen.
Alleen schijnt laden bij stilstand weer het probleem te geven dat de bovenleiding op dat punt te zwaar belast wordt. Dan moet je al met meerdere stroomafnemers per stel gaan werken om dat een beetje te spreiden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 6 maart 2022 14:26 schreef dennistd het volgende: Alleen schijnt laden bij stilstand weer het probleem te geven dat de bovenleiding op dat punt te zwaar belast wordt. Dan moet je al met meerdere stroomafnemers per stel gaan werken om dat een beetje te spreiden.
klopt. Dat wil je vermijden en voornamelijk al rijdend bijladen.
Ben wel benieuwd hoe zoiets gaat als er rijp aan de bovenleiding hangt.
Als ik even snel een rekensommetje maak is het enige probleem dat kan ontstaan in stations als Leeuwarden of Groningen en heeft dat niet zozeer te maken met de capaciteit van het overbrengingsvlak, alhoewel dat natuurlijk met één of twee laad-stroomafnemers die pleurisgoedkoop zijn eenvoudig op te lossen is mocht het oprecht een probleem zijn, dan lijkt het mij eerder een risico aan capaciteit als er tien treinstellen tegelijkertijd staan te snelladen.
Het Britse Vivarail heeft een ontwerp bedacht met korte stukken rail tussen de sporen:
Hier komt pas stroom op te staan nadat een trein op de juiste plaats is gestopt en er automatische veiligheidscontroles zijn gedaan. Dit gaat binnenkort in de praktijk worden toegepast op het stukje spoor tussen West Ealing en Greenford, waar nu dieseltreinen rijden.
Het Zwitserse Furrer+Frey heeft in samenwerking met Stadtwerkte Tübinge het VOLTAP-systeem ontwikkeld:
Op maandag 7 maart 2022 01:46 schreef dennistd het volgende: Er is een boek uitgebracht over 45 jaar treinontwerp bij NS (1970-2015). Interessant filmpje wel ook:
Op maandag 7 maart 2022 12:26 schreef b2py het volgende: Misschien een enorm wild gedachte experiment maar waarom hangen ze niet gewoon waslijn op? Initiële investering is hoog maar levenslang profijt!
Dat is toch niet iets waarbij je een boel aandacht krijgt? Nee, je moet iets nieuws hebben, iets unieks. En als het dan niet blijkt te werken gauw door naar het volgende baantje...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 7 maart 2022 12:26 schreef b2py het volgende: Misschien een enorm wild gedachte experiment maar waarom hangen ze niet gewoon waslijn op? Initiële investering is hoog maar levenslang profijt!
Juist die initiële hoge investering is waarom er vaak geen waslijn wordt opgehangen. En dankzij technologie zoals bi-modes is de noodzaak er ook iets minder.
Dat het rollend materieel zwaarder is en dat daardoor de infrastructuur sneller slijt neemt men op de koop toe.
In het Verenigd Koninkrijk heeft men om deze reden besloten de lijn tussen Cardiff en Swansea niet te elektrificeren, "want we hebben nu bi-modes".
In de Britse spoorpers wordt ook wel gekscherend de term "bionic duckweed" gebruikt voor het "we hebben bi-modes, dus elektrificatie is niet meer nodig" fenomeen.
Op maandag 7 maart 2022 12:26 schreef b2py het volgende: Misschien een enorm wild gedachte experiment maar waarom hangen ze niet gewoon waslijn op? Initiële investering is hoog maar levenslang profijt!
Uiteindelijk ook beter voor de uitstoot/voetprint. Geen enkele omzetting heeft een rendament van 100% dus bovenleiding->elektromotor is efficiënter dan bovenleiding->accu->elektromotor.
Das wel het mooie van talen eah. Wie in Nederland Koen heet, heet in Iran en een groot gedeelte van Afghanistan bijvoorbeeld Reet. Sta je doen. Met je koene voorkomen.
Op maandag 7 maart 2022 16:06 schreef greavy het volgende: Për shkak të mungesës së karburantit, funksionimi hekurudhor është ndërprerë nga data 7.3.2022.
Ik denk dat er zo'n beetje woord voor woord staat
Als gevolg van gebrek aan brandstof, rijden treinen voorlopig niet vanaf datum 7-3-22.
[..] Als ik even snel een rekensommetje maak is het enige probleem dat kan ontstaan in stations als Leeuwarden of Groningen en heeft dat niet zozeer te maken met de capaciteit van het overbrengingsvlak, alhoewel dat natuurlijk met één of twee laad-stroomafnemers die pleurisgoedkoop zijn eenvoudig op te lossen is mocht het oprecht een probleem zijn, dan lijkt het mij eerder een risico aan capaciteit als er tien treinstellen tegelijkertijd staan te snelladen.
Een bovenleiding kan nu eenmaal een beperkte stroom voeren. Bij stilstand 300 A per stroomafnemer, maar op de lange termijn ook maar iets van 1500 A. Laden is een heel ander proces dan rijden omdat de last stilstaat en de maximale belasting veel langer aanhoudt dan bij een rijcyclus. Als je dus wilt laden op perronsporen zul je daar speciale maatregelen moeten nemen, en extra stroomafnemers is niet altijd de oplossing. De stroom moet dan nog steeds door dat stukje koperdraad naar de trein gebracht worden Complicerende factor is dat de bovenleiding op veel grote stations boven de perronsporen ook nog eens minder doorsnede heeft dan op de hoofdbaan, omdat er meer sporen parallel gevoed worden. Maar op zich is dat allemaal wel oplosbaar.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het treinverkeer in Albanië is weer hervat, en vanaf 15 maart gaan ze ook rijden tussen Shkoder en Lac, maar vanwege verdere herstelwerkzaamheden nog niet tussen Dürres en Lac. Dürres - Kashar vv is bussen ivm renovatie van de spoorlijn.
Op dinsdag 8 maart 2022 13:11 schreef DeaDLocK2K het volgende: 300A op 1500V snelladen zou meneer Musk een natte la van krijgen. Ik denk dat het moet kunnen.
Da's leuk, maar op die AA'tjes uit een Tesla brandt de kachel in zo'n Wink nog niet eens.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Onderzoek: Lelylijn levert tienduizenden woningen minder op dan gedacht Niet 220.000 maar maximaal 90.000 woningen in meest optimistische scenario voor Lelylijn, en daarbij oplevering in 2040 realistischer dan 2035. Tevens vereisen die woningen ook grootschalige aanpassingen aan het wegennet, met 5 ā 10 miljard voor enkel de Lelylijn ben je er niet aldus TwynstraGudde & Sweco.
[ Bericht 5% gewijzigd door b2py op 08-03-2022 21:56:27 ]
[..] En ik vraag me af of er met een trein die zķ succesvol is wel zoveel meer dan dat aan laadcapaciteit nodig is.
Maargoed, het blijft wat mij betreft onzintechnologie. Experimenteren doen ze thuis maar. Proven tech->waslijn.
Er zijn voldoende vraagtekens te zetten bij accutreinen, maar de ontwikkelingen gaan enorm snel. Voor een lijn als Almelo-Mariënberg lijkt het me geeneens een slecht idee, zeker niet als je de dienst blijft doortrekken naar Hardenberg. Je kunt dan 10 km onder de draad rijden en je kunt laden op de eindpunten. Als je met een accutrein remt, haal je een deel van de energie weer terug. Dat helpt ook. Er zijn vast leuke simulatieprogramma's die kunnen berekenen hoe je zo'n rit kunt uitvoeren.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Over lichte treinen enzulks gesproken, SNCF heeft onlangs wat voorstellen gepresenteerd voor 'ultra light vehicles' voor inzet op spoorwegen waar inzet van een trein eigenlijk niet economisch te verantwoorden valt.
Wat SNCF hier nou precies mee wil bereiken is mij een raadsel. Als deze lijnen zo weinig gebruikt worden dat een treindienst niet uit kan, kun je dan niet beter het spoor eruit halen, er een mooie laag asfalt leggen, en (elektrische) bussen laten rijden?
Op dinsdag 8 maart 2022 23:23 schreef James1988 het volgende: Over lichte treinen enzulks gesproken, SNCF heeft onlangs wat voorstellen gepresenteerd voor 'ultra light vehicles' voor inzet op spoorwegen waar inzet van een trein eigenlijk niet economisch te verantwoorden valt.
Wat SNCF hier nou precies mee wil bereiken is mij een raadsel. Als deze lijnen zo weinig gebruikt worden dat een treindienst niet uit kan, kun je dan niet beter het spoor eruit halen, er een mooie laag asfalt leggen, en (elektrische) bussen laten rijden?
Zou tijd worden. Totdat je dit schreef is er sinds 1896 ongeveer helemaal niets opgeschoten op het gebied van opslag van elektrische energie. Na 130 jaar zitten we nog steeds beperkte hoeveelheden ervan op te slaan in belachelijke bakken lood.
Nu de piek van de omikron-variant achter de rug is, zitten steeds minder collega's thuis door ziekte of quarantaine. Daardoor kunnen wij in de tweede helft van maart nagenoeg weer alle treinen rijden.
Vanaf 14 maart rijden weer alle Intercity's tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam. Een week later -op 21maart- volgt de grootste stap. Dan rijden nagenoeg alle treinen weer. Belangrijkste uitzondering hierop zijn de tienminutentreinen. Die volgen begin april.
Nu de piek van de omikron-variant achter de rug is, zitten steeds minder collega's thuis door ziekte of quarantaine. Daardoor kunnen wij in de tweede helft van maart nagenoeg weer alle treinen rijden.
Vanaf 14 maart rijden weer alle Intercity's tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam. Een week later -op 21maart- volgt de grootste stap. Dan rijden nagenoeg alle treinen weer. Belangrijkste uitzondering hierop zijn de tienminutentreinen. Die volgen begin april.
Meer treinen vanaf 21 maart. Meer reizigers vanaf 23 maart (in theorie, alsof alle mensen plotseling weer elke dag naar kantoor zouden willen). Mooie timing toch?
[ Bericht 5% gewijzigd door ReisT op 11-03-2022 00:55:13 ]
Klopt het dat je bij een DB Gruppenticket helemaal geen namen ofzo hoeft in te vullen? Of ben ik ergens in het proces iets vergeten Werkt wel mooi.
Heb wel eens voor vijftig personen kaartjes moeten boeken voor een dagje Amsterdam. Wat een gezeik zeg. Niet in een keer een retour kunnen kopen, maximaal vijf of zes personeel per keer.
Wat ProRail aan Doldersum betaalde, zodat hij zelf grond kon kopen en een weg aan kon laten leggen, wil hij niet zeggen. Wat hij wel kwijt wil: omdat hij het zelf met een lokale aannemer heeft laten doen is het de helft van de prijs geworden dan wanneer spoorbeheerder ProRail de opdracht had moeten aanbesteden.
Mooi man dat aanbesteden van alles en iedereens moeder.
Ik snap het hoor bij projecten van miljoenen, maar zo'n opritje, dat kan het lokale bestratingsbedrijf efficiënter dan een of andere grote reus 150km verderop.
Op zondag 13 maart 2022 20:57 schreef derLudolf het volgende: [i] maar zo'n opritje, dat kan het lokale bestratingsbedrijf efficiënter dan een of andere grote reus 150km verderop.
Eens, maar wel interessant te weten waarom zo'n lokaal bedrijf dan niet inschrijft op zulke projecten...
[..] Eens, maar wel interessant te weten waarom zo'n lokaal bedrijf dan niet inschrijft op zulke projecten...
Werk genoeg waarschijnlijk, geen zin om daar op in te schrijven (dat moet de eigenaar - of in het beste geval zijn vrouw - zelf doen, daar heeft ie geen personeel voor)
[..] Werk genoeg waarschijnlijk, geen zin om daar op in te schrijven (dat moet de eigenaar - of in het beste geval zijn vrouw - zelf doen, daar heeft ie geen personeel voor)
Dat en die offertes moeten op een bepaalde manier opgesteld worden. Daar moet je maar net tijd en zin voor hebben.
Ik snap niet dat een ProRail niet de vrijheid heeft om kleine opdrachten onderhands te kunnen?
Op zondag 13 maart 2022 20:57 schreef derLudolf het volgende: Wat ProRail aan Doldersum betaalde, zodat hij zelf grond kon kopen en een weg aan kon laten leggen, wil hij niet zeggen. Wat hij wel kwijt wil: omdat hij het zelf met een lokale aannemer heeft laten doen is het de helft van de prijs geworden dan wanneer spoorbeheerder ProRail de opdracht had moeten aanbesteden.
Mooi man dat aanbesteden van alles en iedereens moeder.
Ik snap het hoor bij projecten van miljoenen, maar zo'n opritje, dat kan het lokale bestratingsbedrijf efficiënter dan een of andere grote reus 150km verderop.
[..] Dat en die offertes moeten op een bepaalde manier opgesteld worden. Daar moet je maar net tijd en zin voor hebben.
Ik snap niet dat een ProRail niet de vrijheid heeft om kleine opdrachten onderhands te kunnen?
En nou is dit opgelost, maar met hoeveel van dit soort mennekes is Prorail verder nog in gesprek? Denk dat we in 2087 wel een keer van de onbewaakte overwegen af zijn.
Op maandag 14 maart 2022 00:05 schreef Peterselieman het volgende: Lees net op Somda dat de NS veel ICM terzijde wil stellen in juni, juli en augustus, in totaal 14 stuks.
Een aantal stellen begint nu aan het eind van de levensduur te komen met rotte vloeren en de tractie-installatie die problemen begint te geven
Opmerkelijk staan er zelfs een paar nieuwere viertjes op de lijst