dennistd | zondag 3 oktober 2021 @ 02:27 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
dennistd | zondag 3 oktober 2021 @ 02:29 |
Vandaag komt de Connecting Europe Express naar Nederland, morgen gaat ie weer weg. Om 12.08u door Deventer voor @Dr_Flash ![]() https://treinposities.nl/(...)ope_Express_aankomst https://treinposities.nl/(...)rope_Express_vertrek | |
Dr_Flash | zondag 3 oktober 2021 @ 10:00 |
Ja lekker. Het giet pijpestelen man ![]() | |
DJMO | zondag 3 oktober 2021 @ 10:03 |
Wel eens van een paraplu of regenponcho gehoord? | |
spectrumanalyser | zondag 3 oktober 2021 @ 10:09 |
aanstaande vrijdag gaat de muller tours tanzzug weer rijden, tussen Venlo en Alkmaar verzorgt RailXperts de tractie middels een 1700 e-loc. Sinds DDM1 en DDAR uit dienst zijn was er geen 1700 loc meer in Alkmaar te bekennen. Ik dacht dat dinnertrain Haarlem op een goederenspoor in Uitgeest omkeert. | |
Dr_Flash | zondag 3 oktober 2021 @ 10:24 |
Ja, je moeder. Zoveel heb ik niet over voor een foto van een trein in de regen ![]() | |
DJMO | zondag 3 oktober 2021 @ 10:42 |
![]() Mijn moeder is al 19 jaar dood. En ik kan je verzekeren, dat kwam niet door een beetje regen ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 3 oktober 2021 @ 10:58 |
Opstelterrein Dijksgracht is helemaal opgeruimd. Toch wel een apart gezicht. | |
Peterselieman | zondag 3 oktober 2021 @ 11:14 |
Hebben ze snel gedaan. Nu wordt het gebied jarenlang een bouwput vanwege DSSA (doorstroomstation Amsterdam) | |
dennistd | zondag 3 oktober 2021 @ 11:51 |
Groeten uit Wierden ![]() ![]() | |
boriq | zondag 3 oktober 2021 @ 13:26 |
Leuk! Zonde van het weer alleen... Eind oktober, na op de dag ervoor van Tirano naar Chur met de Bernina Express, van Zürich tot aan Münster in het panoramarijtuig van de EC8 (en hoogstwaarschijnlijk in het Bordrestaurant) ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 oktober 2021 @ 16:15 |
Meh, better safe than sorry ![]() | |
Fixers | maandag 4 oktober 2021 @ 10:14 |
Afgelopen weekend mijn kerstvakantie geboekt voor de Nightjet naar Wenen. En ik verheug me eigenlijk net zoveel voor de treinreis zelf als het verblijf in die stad. Die nachttrein stond al op mijn bucketlist voordat ze 'm een paar jaar geleden opdoekten. Ik ben benieuwd. ![]() | |
b2py | maandag 4 oktober 2021 @ 10:38 |
Goed om te zien, nu de aanbesteding nog winnen ![]() | |
boriq | vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:21 |
Een zonnig, en mooi verzorgd, station Neuenhaus vanmiddag. Leuk lijntje met prima treintjes.![]() | |
Tele6 | vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:30 |
Ze hebben in Nijmegen ook een heel stuk rangeerterrein weggehaald. Dat zal te maken hebben met dat er een derde spoor bij komt en een nieuwe ingang aan de westkant van het station. Dat stuk rangeerterrein stonden eerst de oude diesels die op de Maaslijn reden toen die nog van NS was. Ik kan er niet helemaal achter komen wat ze willen gaan bouwen op de zandvlakte die rangeerterrein was, het is niet dicht genoeg bij het station om onderdeel te worden van de westelijke ingang en het derde spoor, maar wel dicht genoeg dat er wonen niet comfortabel zal zijn. | |
Janneke141 | vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:44 |
Het moet een vrij grootschalig project worden. Het oude UWV-gebouw dat achter het station staat en al jaren niet meer in gebruik is moet ook worden gesloopt. Dan heb je wel aardig wat ruimte. Er moet in elk geval nog een hotel komen aan die kant, en voor studentenhuisvesting lijkt me dat braakliggende stuk ook nog wel enigszins geschikt. | |
Tele6 | vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:52 |
Er komen iig ook een grote bewaakte fietsenstalling en een Kiss & Ride aan die kant. | |
Janneke141 | vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:55 |
Yep. Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken. Als voorbereiding op de werkzaamheden die pas over een jaar of twee gaan beginnen hebben ze nu alvast de stationsingang vanuit Nijmegen-West afgesloten, waardoor ik nu helemaal moet omlopen via de voorkant van het station. Vrij ellendig als je het mij vraagt. | |
Tele6 | vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:57 |
Die tweede trap in de tunnel is ook altijd zo goor, en er hangen vaak mensen rond. Ik heb in het begin een klacht ingediend bij de gemeente omdat het er zo vies was, en toen beloofden ze het vaker te laten schoonmaken, maar ik heb er nu al zo vaak in dubieuze vloeistoffen gestaan. ![]() En dat stomme bordje over "maar 70 meter extra, 1% van je dagelijkse stappen" ![]() ![]() | |
Janneke141 | vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:00 |
Nou ja, dit dus. Dat schoonmaken komt gewoon neer op een bult chloor en een hogedrukspuit van bovenaf in dat gat zetten, dus alle fecaliën eindigen alsnog beneden op de onderste paar treden. De trap naar de perrons was in elk geval dicht 's nachts, daar had je dat probleem een stuk minder. Ik snap nog steeds niet dat iemand dit een goed idee heeft gevonden. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:17 |
Voor het nieuwe beton? | |
derLudolf | vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:18 |
Ik zie geen foto, maar Neuenhaus sowieso wel een leuk plaatsje. | |
derLudolf | vrijdag 8 oktober 2021 @ 18:20 |
Tenzij je @James1988 heet ![]() | |
spectrumanalyser | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:22 |
Ik was in de veronderstelling dat de Müller-touristik tanzzug zou rijden naar Alkmaar. In de bijzonderheden zie ik de ritten niet staan. toen ik toch aan het kijken was, zag ik dat deze Tanzzug in 2019 naar Zandvoort aan Zee gereden heeft. Met een machinist in de achterste coupé, aangezien de trein door de loc geduwd werd. bron: https://twitter.com/stamer_g/status/1139971913860730882 | |
greavy | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:46 |
@Dr_Flash de nieuwe dienstregeling van de HSH (Hekurudha Shqiptare) staat online. Niet schrikken van de magnifiek aantal treinen hoor![]() nog maar 1 treinpaar op Kashar helaas, en de Shkoder lijn nog steeds niet gereactiveerd na de herfst. En Elbasan - Librazhd ligt er ook al 4 jaar uit, maar daar is geld voor beschikbaar gekomen vanuit Europese fondsen, om die zelfs door te trekken naar het Pogradec aan het Meer van Ohrid | |
Dr_Flash | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:48 |
Nee ik weet het. Maar Liejsen heeft al wel iets gereden daar, Durrës - Kashar geloof ik. Misschien even een speerpuntje voor volgend jaar maken om ALLES EN ALLES EN ALLES te rijden daar. Kost nog steeds 2 dagen waarschijnlijk ![]() | |
greavy | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:49 |
ik heb Dürres-Kashar vlak na de reactivering gedaan, toen ze daar 9x/dag per richting nog reden.. Toen was het geld voor diesel op dus viel de trein uit, en sindsdien is het terug gegaan naar 4x, toen 2x en nu 1x/dag per richting... | |
Dr_Flash | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:50 |
kortom, ik moet opschieten ![]() | |
greavy | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:51 |
Vanaf maandag 5 omlopen met SNG7(3+4) in de 3600 (Zwolle - Roosendaal), ten koste van VIRM en ICM daar. Maar er is een tekort aan SNG door defecten dus dat gaat doffe ellende worden. Vandaag waren er al stuk of 5 SNG's tekort om de geplande inzetten te verzekeren, en vanaf maandag hebben ze er 11 extra nodig voor de 3600 serie. | |
greavy | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:53 |
nouja, er is vele miljoenen euro's aan Albanië toegezegd door fondsen in de EU om de spoorlijnen op te knappen, en nieuw spoor aan te leggen. Zo moet het treinverkeer weer naar Tirana Centrum komen, met een aftakking naar Tirana Airport. Maar ook de spoorlijn tussen Elbasan en Librazhd (in 2017 gesloten door aardverschuivingen en nog niet hersteld) en Librazhd - Pogradec (aan het meer van Ohrid) weer in dienst komen, waarbij Librazhd - Pogradec al sinds 2012 buiten dienst is gegaan en in 2013 het spoor deels is verwijderd om te kunnen gebruiken voor andere spoorlijnen op te knappen. | |
Dr_Flash | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:55 |
Ja alles goed en best en mooi en prachtig, maar jij EN Liesje hebben ondertussen trein gereden in Albi EN IK NIET ![]() Terwijl ik er toch ook twee keer geweest ben. | |
greavy | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:58 |
ik ga over 2 weken voor de 5e keer sinds 2015, steeds een week met een huurauto rondcrossen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:58 |
ik denk echt dat we even iets voor uiterlijk februari moeten plannen daar. | |
Peterselieman | vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:28 |
Arme reizigers op de schrootlijn | |
Peterselieman | vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:14 |
Is tussen Assen en Groningen | |
greavy | vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:25 |
jep, zie ook RTV noord: https://www.rtvnoord.nl/n(...)eer-ontregeld-update | |
greavy | vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:27 |
ja, nogal ![]() DDZ wordt hem zoals het nu staat dit jaar ook niet meer. | |
Peterselieman | vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:36 |
ik heb laatst het stukje Groningen Europapark - Assen met SNG gedaan. Dat vond ik eigenlijk al lang genoeg | |
Dr_Flash | vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:33 |
holy shit dude. En jij wilt mee met nog een nieuwjaarsrondje ![]() | |
Salatrel | vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:41 |
Bron? | |
James1988 | zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:52 |
Joepie, ik mag maandag van Breda naar Arnhem in SNG ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:59 |
dat is een comfortrondje toch? | |
b2py | zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:05 |
Liever een trein dan geen trein toch? | |
Dr_Flash | zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:30 |
oh, de 766 reed vanmiddag door Deventer. Nou ja, glimp gezien dus ![]() | |
Duvel | zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:59 |
Dikke duim denk ik. | |
derLudolf | zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:19 |
In ander materieel heeft het dan nog zin een eerste klas ticket te kopen als je meer comfort wil... | |
WcPot | zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:44 |
Ik dacht dat er nu 6 DDZ treinstellen zijn goedgekeurd dus heel snel gaat het nog niet. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:33 |
Nou, das meer dan 5 omlopen SNG dus daar is de reserve ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 10 oktober 2021 @ 10:24 |
DDZ zal gefaseerd terug op de baan komen in December. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 oktober 2021 @ 10:35 |
Ah, gezellig. | |
b2py | maandag 11 oktober 2021 @ 11:42 |
Leeft ie nog? ![]() | |
James1988 | maandag 11 oktober 2021 @ 18:26 |
Ja, soort van. Het blijft maar een matige trein. | |
James1988 | maandag 11 oktober 2021 @ 18:27 |
Oh, en NS en de gemeente zien geen heil meer in winkelruimtes die al jaren leegstaan op station Breda. Vind ik niet echt een verrassing. https://www.bndestem.nl/b(...)-invulling~a24e7558/ | |
spectrumanalyser | maandag 11 oktober 2021 @ 19:00 |
Nu staat de Partyzug voor 29 Oktober gepland. https://www.mueller-touristik.de/reisen/?id=1504-2021 Fr, 29.10 - So, 31.10.2021 Ab 442 ¤ p. P geen idee of de maatregelen ervoor zorgen dat deze trein op 't laatste moment niet doorgaat. tevens neem ik aan dat Dinnertrain een soort uitzondering voor het mondkapje als maatregel heeft, beetje lastig zo. | |
James1988 | maandag 11 oktober 2021 @ 19:40 |
Dinnertrain is besloten vervoer waarvoor het Coronatoegangsbewijs geldt, net als voor alle horeca. Het mondkapje is verplicht in het OV omdat ze het OV voor iedereen open willen houden, en er dus geen CTB gevraagd wordt. Dat gaat voor de Dinnertrain niet op. | |
Salatrel | dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:22 |
Wat James zegt. Dinnertrain is geen openbaar vervoer | |
James1988 | woensdag 13 oktober 2021 @ 12:36 |
Freightliner (VK) heeft hun vloot elektrische locs tijdelijk aan de kant gezet, en gaat al hun treinen met diesellocs rijden. De reden hiervoor is dat de prijs voor tractiestroom met 210% is gestegen waardoor het vervoer niet meer economisch rendabel is uit te voeren met e-locs. | |
derLudolf | woensdag 13 oktober 2021 @ 16:32 |
Gelukkig is diesel niet in prijs gestegen de laatste tijd. ¤1,50 ![]() Of hebben ze daar nog rooie diesel voor locomotieven? | |
#ANONIEM | donderdag 14 oktober 2021 @ 16:58 |
Toen ik een paar weken geleden in Parijs was viel me op dat in Frankrijk de QR-Code gescand wordt als je de TGV wilt nemen. Voor RER en metro was het niet nodig, hoe het zit met normale Franse InterCity's zou ik niet weten. | |
Mr_Klaasje | donderdag 14 oktober 2021 @ 17:51 |
TER ook niet. Intercités zou ik niet weten. De grens ligt bij lange-afstandsvervoer. | |
greavy | donderdag 14 oktober 2021 @ 19:01 |
DRS heeft t ook al gedaan, de Class88 staan aan de kant. GBRf 92’s blijven waarschijnlijk wel voor de Sleeper, zeker gezien GBRf een lokkentekort heeft en nog wacht op een dertiental Class66’s die vanuit Europa naar Engeland op export gaan. Ze wilden ook al minstens 5 stuks 66’s bij Freightliner huren, maar gezien Freightliner de loks zelf nodig heeft nu is de deal niet doorgegaan. De Office of Road and Rail (ORR) van de Britse overheid beslist de tarieven voor gebruik elektrische tractie, en in deze ‘update’ is het dus meer dan verdubbeld. | |
spectrumanalyser | donderdag 14 oktober 2021 @ 19:22 |
In Nederland gaat een biomassacentrale tijdelijk uit vanwege een te hoge uitstoot van ammoniak. Het Nederlandse treinverkeer gaat volgens de marketingprietpraat volledig op windenergie. | |
derLudolf | donderdag 14 oktober 2021 @ 19:24 |
Biomassa is natuurlijk ook wel discutabel... Maar je moet wat zolang je geen werkende kernreactor hebt. | |
spectrumanalyser | donderdag 14 oktober 2021 @ 19:29 |
Wat 't voor mij nogal ongeloofwaardig maakt is dat de co2- en andere schadelijke uitstoot van biomassacentrales niet worden meegeteld in de uitstootcijfers. Al voor de opening van biomassacentrales was al duidelijk dat deze verbrandingsovens niet bepaald een verbetering zijn als het gaat om een milieubewuste oplossing. | |
derLudolf | donderdag 14 oktober 2021 @ 19:31 |
Als er rest/afvalhout in wordt gestookt, of bomen die vrijkomen bij infrastructurele projecten, dan kan het nuttig zijn. Maar schepen vol uit de baltische staten laten komen, dat is natuurlijk kolder. Kun je net zo goed bruinkool laten komen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 14 oktober 2021 @ 19:45 |
Goed gezegd! | |
Peterselieman | donderdag 14 oktober 2021 @ 20:10 |
Italië op de HSL in ieder geval wel. De IC's niet | |
Erno-BE | vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:03 |
Vanaf dienstregeling 2022 eindigt in Denemarken de diensten voor de dieselloks ME, dit tot teleurstelling van veel treinliefhebbers. Er is in Denemarken een flink aantal trajecten geëlektrificeerd waardoor de inzet van de dieselloks ME niet meer nodig is. Bron: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,9871009 | |
Erno-BE | vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:07 |
Krijg je in Frankrijk/Italië nog een polsbandje om als je een vaccinatie- of herstelbewijs laat zien voordat je een HSL-trein instap? | |
dennistd | vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:22 |
Woensdagavond begint de NVBS Twente eindelijk weer met de presentaties (de laatste was in februari 2020). Voor wie geïnteresseerd is in treinen en in de tweede wereldoorlog een mooi onderwerp:Zie hier voor meer info. Iedereen is welkom, je hoeft geen lid van de NVBS te zijn. Wel moet je een werkende QR-code van jezelf in de Coronacheck-app kunnen laten zien. | |
James1988 | vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:25 |
De eerste GreenCityTrip-chartertrein is zojuist, met een vertraging van ongeveer anderhalve minuut, uit Breda vertrokken. Dit ding gaat een rondje NL doen om morgenochtend in Praag te arriveren, de retourrit is een paar dagen later. Filmpje: | |
MTL | vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:48 |
Wat een ouwe meuk ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:00 |
ik heb voor het instappen niets hoeven laten zien toen ik in Italië was. Online ingecheckt voor de trein en in de trein zelf kwam een conducteur na vertrek de green pass controleren. | |
boriq | vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:41 |
Dat ze die WLAB's nog rijdende weten te houden verbaasd mij elk jaar weer | |
DeaDLocK2K | vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:54 |
Die eerste twee lijken wel ex-NS TEN rijtuigen joh. | |
James1988 | vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:13 |
Dat zou best eens kunnen. Volgens de website van Euro Express Sonderzüge zijn de slaapwagens van het type CIWL AB30, dat zijn slaaprijtuigen van Wagons-Lits die halverwege de jaren '50 zijn gebouwd. Vanaf begin jaren '90 hebben zulke rijtuigen voor NS gereden, tot NS Internationaal ze in 2004 aan EETC verkocht. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:29 |
Zijn we nog wakker allemaal? Hier is een blote trein: ![]() | |
DJMO | dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:31 |
Plaatje doet ut niet bij mij. - edit- nu wel. Vraagje: doordat ik door enkele minuten vertraging m'n overstap op de icd heb gemist, heb ik in totaal minimaal een kwartier vertraging opgelopen. Dat is toch voldoende om een gtbv claim in te dienen omdat ik met de icd heb gereisd? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:37 |
Klopt! | |
Dr_Flash | dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:07 |
![]() ![]() | |
DJMO | dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:48 |
![]() Wat is dit dan? ![]() ![]() | |
derLudolf | dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:04 |
Misschien ivm stroomstoring in Haarlem? | |
DJMO | dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:05 |
Verse storing? Oudere storing? Zie niks in de planner nl. ![]() | |
DJMO | dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:10 |
![]() | |
DJMO | dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:12 |
Nog achterlijker![]() De ic van 12 over staat niet eens in de reisplanner aangegeven ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:24 |
Hij schijnt volgend jaar van diverse merken in H0 beschikbaar te komen. IK WIL 'M <3 En dan gelijk 5 wagons erbij! | |
DJMO | dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:51 |
Het 'probleem' is dus dat de planner alleen de snelste verbindingen laat zien. Pas als je de optie verberg treinen met reservering aanvinkt komen de normale adviezen tevoorschijn ![]() Treinen met reservering laten zien zou een opt in moeten zijn ipv een opt out. Welke normale forens of reiziger kiest er nou ad hoc voor een trein met reservering? En de mensen met een reservering hebben doorgaans de planner niet nodig om te weten hoe laat hun trein zou moeten vertrekken. /rant | |
Peterselieman | dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:51 |
Zo zijn er wel meer gekke dingen. Als je vanaf Roosendaal komt reis je normaal gesproken via Rotterdam naar Zwolle. Ligt de verbinding met Rotterdam er uit dan wordt als enige de rechtstreekse trein naar Zwolle weergegeven. De optie om in Den Bosch uit te stappen en via Utrecht te reizen wordt niet weergegeven, terwijl het enkele minuten sneller is én je hebt onderweg nog tijd om even iets te halen op Den Bosch of Utrecht. | |
derLudolf | dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:56 |
Tenzij Sprinter materieel zou ik niet de moeite nemen denk ik. De kans dat er met overstappen wat verkeerd gaat of je een zitplaats verliest is aanwezig. | |
Peterselieman | dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:00 |
ik heb het zo wel een keer gedaan. Ergens tijdens de rit moest ik even wat eten en dat slaagde op deze manier prima, terwijl ik bij de rechtstreekse trein met een lege maag thuis zou komen ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:20 |
Ik heb vrij veel foto's van fuckups op de digitale reisinformatieborden die blindelings de computerinformatie met treinnummers volgen. Prima dat dat ergens op te vragen is maar een reiziger hoeft niet op een telefoon in de planner drie uitgevallen treinen en een rijdende trein te zien als er daarvan voor hen maar één relevant is. Eén oorspronkelijke, plus vervangende die enkele stations later ingezet werden. Twee keer dus, zal wel Tilburg en Nijmegen en Arnhem geweest zijn waar die van startten. En dat lukte alsnog niet, maar in Deventer kon de trein uit Zwolle direct weer terug zonder vertraging want daar lag (nog) geen sneeuw. Voor reizigers uit Deventer is dan de oude methode met CTA-flapbakken en ouder die de vermenselijkte treininzet volgden in plaats van "Trein 3667 rijdt niet verder dan Tb, vervangende trein 303667 rijdt van Tb, kan niet verder okay, vervangende trein 403667 van Ah naar Zl en strandt in Zutphen. Trein 3672 keert op zichzelf te Dv." Softwareontwikkelaars zijn echt gewoon geen mensen. | |
DJMO | dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:27 |
Dat heb ik hier in Alkmaar. Als de de boel er tussen Alkmaar en Uitgeest uitligt, duurt het vaak ruim een uur voor de NS met vervangend vervoer of een alternatieve reis komt. Tegen die tijd ben ik al vanaf Alkmaar noord via Hoorn in Amsterdam. Ligt de boel tussen Sloterdijk en Amsterdam CS er uit, ga ik via schiphol en Zaandam naar huis. De optie om van Rotterdam via Utrecht naar Amsterdam te reizen is er ook eentje die standaard in m'n systeem zit, omdat ik elke twee weken naar / van Alexander reis. Dat de reisplanner die optie weigerde weer te geven omdat hij de prio gaf aan verbindingen met verplichte reserveringen en/of toeslag voor de ICD was nieuw voor me. | |
Peterselieman | dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:34 |
Alternatief voor die reis is de sprinter van Rotterdam naar Uitgeest nemen | |
DJMO | dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:44 |
Ja, ja, alleen als er serieuze problemen zijn ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 20 oktober 2021 @ 11:18 |
Ja maar dat kan NS geen fuck schelen dusdat is geen argument ![]() | |
derLudolf | woensdag 20 oktober 2021 @ 11:38 |
Heb je het bordje Eemshaven nog gespot @Dr_Flash ? | |
Dr_Flash | woensdag 20 oktober 2021 @ 11:39 |
nee nog niet | |
James1988 | woensdag 20 oktober 2021 @ 14:03 |
Ik moest een keer van Den Haag Centraal naar Roosendaal, en qua tijd kwam het het beste uit met de destijds nog doorrijdende sprinter. Maar dat was SLT en daar zat toen nog geen toilet in, en ik moest onderweg naar de wc. Ik ben toen in Rotterdam uitgestapt, in de 1900 richting Venlo gestapt, naar de wc gegaan, en in Dordrecht uitgestapt om weer in de sprinter naar Roosendaal te gaan zitten. ![]() | |
b2py | woensdag 20 oktober 2021 @ 16:43 |
De spoorbranche doet altijd huilen want geen belasting voor kerosine voor vliegtuigen. Als de branche nou eens niet naar een ander wijst maar naar zichzelf kijkt, wat zijn dan mogelijkheden om kosten voor treinvervoer te verlagen om een concurrerender tarief te kunnen overleggen aan klanten? | |
Salatrel | woensdag 20 oktober 2021 @ 17:20 |
Ook op kerosine gaan rijden? | |
derLudolf | woensdag 20 oktober 2021 @ 17:43 |
Denk niet dat al die moderne emissiemeuk dat leuk vind. In Buffels of Wadlopers kun je wel Heizöl gooien. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 oktober 2021 @ 18:46 |
Stookolie heet die meuk gewoon in normaal Nederlands. En ik vraag me dat ten zeerste af. Anyway, men wil wel maar er is infra nodig en dus geld. Vliegtuigen hebben geen last van rivieren en bergen enzo. En ze hebben in dit geval ook gewoon echt wel een punt. Als vliegen duurder wordt en de mobiliteit verslechtert omdat minder mensen het kunnen betalen, dan wordt de roep om meer internationale treinen ook weer groter en daarmee hopelijk ook de bereidheid van overheden om te investeren. | |
spectrumanalyser | woensdag 20 oktober 2021 @ 19:17 |
door al het emissie-gezeur kan ik oprecht blij worden om de stoomtrein te zien rijden. [ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 21-10-2021 18:21:29 ] | |
derLudolf | woensdag 20 oktober 2021 @ 20:55 |
Bij stookolie denk ik aan zwart stroperig spul, Heizöl is een vloeibaar iets dat ruikt als diesel en een rode kleur heeft. Ik denk niet dat een Buffel al common rail techniek heeft. Diesels van voor 2000 lopen daar prima op. Mag niet overigens, want ja, economisch delict dit-dat. | |
DeaDLocK2K | woensdag 20 oktober 2021 @ 21:17 |
Gasolie. | |
James1988 | woensdag 20 oktober 2021 @ 22:03 |
Gebruik van lichter materieel met een lager energieverbruik, daardoor kan de kilometervergoeding en de energierekening omlaag. Eenmansbediening, of invoering van automatisch rijden: verlaagt personeelskosten (een beetje). Veel meer opties zie ik niet. Een stap die de rijksoverheid zou kunnen maken is het afschaffen van het heffen van BTW op treinkaartjes. Die is nu 9%, maar zou naar 0% kunnen. In het VK doet men dat bijvoorbeeld al. | |
derLudolf | woensdag 20 oktober 2021 @ 22:28 |
Info schermen en airco/verwarming uitschakelen? Hoewel treinen in de loop der jaren steeds meer op veredelde trams zijn gaan lijken is het volgens niet per se lichter geworden. Plan V is per persoon lichter als SLT-4 bijvoorbeeld. | |
Magister_Artium | woensdag 20 oktober 2021 @ 22:37 |
Trekt wel sneller op, maar niet comfortabeler. Afgelopen zondag reden ze de sneltrein van Arnhem naar Zwolle. Kon mijn smartphone nauwelijks bedienen tijdens de rit. | |
b2py | woensdag 20 oktober 2021 @ 22:40 |
Je moet het op een veel abstracter niveau zoeken denk ik | |
b2py | woensdag 20 oktober 2021 @ 22:41 |
Vliegmaatschappijen zijn kampioen in het verleiden van reizigers, zaken als skyscanner zijn retepopulair. Nou, probeer maar eens in de spoorwereld een kaartje verder dan 3 maanden vooruit te kopen, hilariteit alom. | |
derLudolf | woensdag 20 oktober 2021 @ 22:43 |
Maar het is wel iets wat je van vandaag op morgen kunt doen, zonder te moeten wachten op nieuwe treinen. | |
derLudolf | woensdag 20 oktober 2021 @ 22:44 |
Überhaupt, een prijs weergeven is al lastig lijkt het. | |
Dr_Flash | donderdag 21 oktober 2021 @ 10:51 |
Dat vind ik net zo'n woord als Assendelft ![]() | |
Zomaarevenkijken | donderdag 21 oktober 2021 @ 12:14 |
Zou je een stoomloc op stroom kunnen laten rijden? Gewoon stroomafnemer op de kabine en een groot verwarmingselement in de ketel in plaats van een vuurkist. Oke, niet zinvol en waardeloos rendement waarschijnlijk maar vroeg me af of het technisch mogelijk zou zijn. | |
James1988 | donderdag 21 oktober 2021 @ 15:21 |
Een bijzondere actie van NS International vandaag: IC Berlijn 240 (06:34 uit Berlijn, aankomst Amsterdam 13:00) heeft een grote hoeveelheid voetbalsupporters aan boord die onderweg zijn naar Rotterdam voor een wedstrijd Feyenoord - FC Union Berlin. Deze trein is met een ruime +90 de grens over gekomen. Na Amersfoort is de trein omgeleid en deze is nu via Utrecht, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda en Dordrecht onderweg naar Rotterdam Stadion. Ik zag 'm zojuist (5 minuten geleden) door Breda komen. | |
Mr_Klaasje | donderdag 21 oktober 2021 @ 16:11 |
Op last van de politie begreep ik. In de uitvoering natuurlijk drama, om maar niet te denken aan de uitgevallen tegentrein. | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 oktober 2021 @ 16:14 |
Zijn ze nog wel op tijd voor de wedstrijd? ![]() | |
derLudolf | donderdag 21 oktober 2021 @ 16:40 |
Dat zou wel een stunt zijn ![]() Maar waarom de omleiding? Zou aankomst in Amsterdam gezeik veroorzaken? Een beetje Feyenoord supporter wil daar dood nog niet gevonden worden toch | |
Quyxz_ | donderdag 21 oktober 2021 @ 16:43 |
Nu kunnen ze gelijk een extra stop maken bij Rotterdam Stadion. ![]() Edit: Ik lees nu dat dit echt het geval is! Ik dacht maar wat onzinnigs te roepen. ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 oktober 2021 @ 17:11 |
Scheelt wel weer mooi omlopen morgen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 21 oktober 2021 @ 18:28 |
Zou er niet een extra trein vanavond nog teruggaan of zo? ![]() | |
derLudolf | donderdag 21 oktober 2021 @ 18:44 |
Jammer dat het geen echte fussbalsondersug was. Met een 111 naar Bentheim en dan verder met een 12/1300 ![]() | |
derLudolf | donderdag 21 oktober 2021 @ 18:46 |
Die tijd zullen ze vast wel extra kwijt zijn aan schoonmaken ![]() Of heb ik nu teveel vooroordelen? | |
Dr_Flash | donderdag 21 oktober 2021 @ 18:49 |
Het zijn Duitsers he, die zijn netjes. Relatief. Benieuwd wat er rondom de returnwedstijd gaat gebeuren ![]() | |
derLudolf | donderdag 21 oktober 2021 @ 19:03 |
Ze zullen wel een extra bonnenboekje meenemen voor het niet dragen van (de juiste) mondkapjes | |
DeaDLocK2K | donderdag 21 oktober 2021 @ 19:14 |
Andere staffel personeel, boeiend. | |
Fixers | donderdag 21 oktober 2021 @ 22:45 |
Kaartje kopen, een prijs opzoeken, überhaupt iets opzoeken op de planner van NS international. Het is zelfs zo erg dat ze voor de NightJet een heel stappenplan op de site hebben staan hoe je die moet boeken. Want er is natuurlijk niet een vinkje of optie "nachttrein". Nee, je moet in de reisplanner de verbinding zoeken die dan de NightJet blijkt te zijn. Ze kunnen in het internationale treinverkeer nog echt wel een hoop dingen verbeteren aan de dienstverlening, eh sorry: de customer journey, voor ze gaan wijzen naar de belastingvrije vliegtuigkerosine. (Waar overigens ook gewoon een bak accijns op geheven zou moeten worden, daar niet van.) Een betere site voor boekingen is er alvast een. | |
James1988 | donderdag 21 oktober 2021 @ 23:01 |
Ja, eens. Google Flights geeft je vluchten over de hele wereld en helpt je meteen met het boeken van tickets. NS kan je niet eens een kaartje verkopen van Hengelo naar Bad Bentheim zonder het je moeilijk te maken: ![]() Ik zag hierover onlangs een discussie op Twitter. Kennelijk is Hengelo-Bad Bentheim een tarief dat door DB wordt vastgesteld, waardoor NS Int. voor de stoptrein van Eurobahn niet de juiste prijs kan tonen. Dus wordt het probleem nu maar over de schutting gegooid bij de klant met dit soort kolder. | |
derLudolf | vrijdag 22 oktober 2021 @ 07:58 |
Ik vind het sowieso vreemd dat je om een reis Coevorden-Neuenhaus te plannen al niet bij NS terecht kunt, maar naar NSI moet. Terwijl ik via DB moeiteloos een reis van Roodeschool naar Barcelona uit kan stippelen. | |
Basp1 | vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:11 |
Onze ns internationaal is zo speciaal. ![]() Ik ga komende week wat interrailen naar Italië, geen een verbinding via ns internationaal kunnen vinden na 10 minuten idd naar de Deutsche bahn en de SBB site van de Zwitsers gegaan. Wat een aanfluiting dat ns internationaal geklungel. | |
Fixers | vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:51 |
Het is dat ik vind dat op een afstand tot Wenen ik vliegen een beetje onzin vind. Maar vooral dat die nachttrein gewoon een bucketlist ding is dat ik eens wil ervaren. Vliegen is goedkoper, zeker als ik met alleen handbagage zou reizen en veel makkelijker te boeken. Nou kan ik niet een week leven uit een carry-on. De laatste keren dat ik vloog boekte ik altijd tickets met ruimbaggage en dan wordt het op die korte afstanden wel snel duurder. Want zelfs de premium airlines rekenen op die korte afstanden toeslag voor een koffer. Voor mij is dit een vakantietrip dus ik kan me nog wel zetten over de moeite van boeken, dat hoort een beetje bij de vakantievoorpret. Maar de moeite als je gewoon een paar stations over de grens wil is echt te groot. Ik herinner me nog de frustratie van de Benelux missen omdat het gewone loket in Brussel me geen kaartje naar Breda wilde verkopen, en me verwees naar het de balie voor internationale tickets, waar een lange rij stond. Datzelfde kaartje kon je wel bij het gewone loket halen als de balie voor Internationaal gesloten was. Er is echt zoveel te winnen in internationale treinreizen. Ik hoop dat ze dat een beetje in gaan zien nu vliegen op korte afstanden steeds meer een maatschappelijk issue wordt. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:22 |
Maar dit is al tientallen jaren zo. Waarom zou het nu ineens anders worden? | |
Fixers | vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:56 |
Ik ben een optimist. Ik hoop dat het beter wordt, nu internationaal treinreizen meer in de kijker komt te staan. Maar mijn verwachtingen zijn laag. | |
boriq | vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:08 |
Combinatie van Hafas (de blauwe, niet de fake NSInternational Hafas) en Bahn.de is de goede combi. Voor morgen Tirano - Enschede (met 14:00 overstap in Zürich) geboekt met bahn.de. zelfs de Bernina Express reservering ging automatisch. Het kan dus wel op een goede manier, makkelijk is het echter niet nee als je geen ervaring hebt met zulke boekingen | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:04 |
Ik kan me dus echt niet voorstellen dat je niet een week uit carry on kan leven. | |
Fixers | vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:17 |
Nee echt niet, 'travelling light' bestaat niet in mijn wereld. Als ze niet zo onpraktisch zouden zijn zou ik reizen met een steamer trunk. ![]() *Kuch* Vrouw *Kuch* Zeker niet als er extra nette kleding voor theaterbezoek mee moet, zoals bij deze trip. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:28 |
Ik had de vorige keer een smoking voor een gala en lederhosen voor een feestje mee naar de VS. Heenweg->handbagage. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:29 |
Daar moet handbagage staan maar aangezien Danny Roodbol het nodig vindt om z'n forum onbruikbaar te maken (als je een paar trackers en ad-netwerken blokkeert werkt de edit-functie niet meer) blijft er gewoon ruimbagage staan. | |
Duvel | vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:08 |
En m'n 1:100 Märklintje dan... | |
Duvel | vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:11 |
Het is nu allebei SLT. Sorry voor je rug. [ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 22-10-2021 14:19:03 ] | |
b2py | vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:33 |
Je hebt toch wel een strijkijzer in je hotel of wat | |
DeaDLocK2K | vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:15 |
M'n beste vriendinnetje is van Kopenhagen naar Amsterdam onderweg met de trein, 7:00 vertrokken aldaar, had een half uur geleden ongeveer in Amsterdam aan moeten komen, staat nog steeds in Hamburg. Eerst was er een boom op het spoor, daarna volgt er een totale afwezigheid aan informatie. Er komen 4 bussen voor alle IC/ICE-reizigers, en wie de beste ellebogen heeft mag mee. Als ik haar was nam ik de laatste trein naar Kopenhagen zometeen terug naar huis. Dan maar geen verjaardag morgen. | |
b2py | zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:44 |
Daarom moet je ook vliegen, minder gezeik | |
Duvel | zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:04 |
Gerapporteerd en voorgedragen voor een ban uit dit topic. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:17 |
Hey Duveltje, alles goud mien jong? | |
Dr_Flash | zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:53 |
SNG in de 3600. Zit je dan met je 1e klas abonnement. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:02 |
Het moet en zal de schrootlijn blijven. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:08 |
Ja, pech gehad. | |
Janneke141 | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:10 |
Ja, wiens vinding is dat in vredesnaam? Ik zat laatst ook al in de Sprinter van Nijmegen naar Zwolle, samen met een paar honderd anderen die er toch niet helemaal in pasten. Ellende. | |
Peterselieman | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:11 |
ze hebben op dit moment sprinters over en een tekort aan materieel voor de Intercity's. Het DDZ is nog niet terug, waardoor ze een oplossing moesten verzinnen. De schrootlijn is daar het slachtoffer van. | |
Mr_Klaasje | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:18 |
Niet alleen DDZ wat aan de kant staat maar ook een abnormaal hoge defectenstand bij VIRM en ICM. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:23 |
Waar heeft dat mee te maken dan? | |
Janneke141 | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:27 |
Meh. Als ze ze over hebben kunnen ze in elk geval zorgen dat de treinen lang genoeg zijn lijkt me. Of is het probleem dan dat er in Olst en Wijhe een paar mensen in het gras kukelen? | |
Peterselieman | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:32 |
ook dat nog ja. Kan morgen wel eens kijken wat er in Onnen staat ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:32 |
Goeie vraag punt en el!! | |
Peterselieman | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:33 |
nee, kan best zijn dat het te maken heeft met het inzetten van een extra conducteur | |
Janneke141 | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:34 |
Zou het iemand opvallen dat er eentje ontbreekt? Je ziet ze sowieso al bijna nooit meer valt me op. Ik heb vijf van de afgelopen zes zaterdagen in de trein gezeten en ik ben geloof ik 1x gecontroleerd. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:36 |
Ik ben de afgelopen 2 jaar in 20 reizen met NS nul keer gecontroleerd. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:42 |
Het staat er zelfs op de TBP bij. "Sprinter rijdt als Intercity" ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:00 |
mwah, er zijn serieus mensen die anders niet instappen omdat ze denken dat het niet klopt. Ze denken dat het een vertraagde stoptrein is en niet een intercity | |
Salatrel | zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:09 |
Misschien een paar graffiti “artiesten” vragen om ze geel te spuiten misschien dat de mensen dan wel in durven te stappen. | |
Dr_Flash | zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:37 |
ja dat klopt. Maar toch, bijzonder. In Den Bosch stond het er nog niet bij trouwens. ![]() | |
James1988 | zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:24 |
Dat hangt geloof ik samen met de uitrol van een nieuwe versie van het reisinformatiesysteem die nog gaande is. In het InfoPlus-systeem kan er (als ik het me goed herinner) alleen voor de hele treinserie een opmerking worden ingegeven, en daarom staat er in Rotterdam bij de ICd naar Breda "Toeslag Schiphol - Rotterdam v.v." terwijl dat helemaal niet relevant is voor dat trajectdeel. | |
Peterselieman | zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:32 |
Je wilt eigenlijk dat de info per station kan verschillen | |
James1988 | zondag 24 oktober 2021 @ 01:07 |
De Regio FruitDelta Rivierenland (wie kent het niet?) wil dat de stoptrein Arnhem - Tiel in de toekomst gaat doorrijden naar Geldermalsen. Daarmee zou het, volgens de regio, mogelijk moeten zijn om tot 10 minuten sneller in Utrecht te komen vanaf de stations tussen Tiel en Elst. | |
Duvel | zondag 24 oktober 2021 @ 10:58 |
In af afwachting van de terugkeer van DDZ zul je dit soort shit blijven zien... | |
Duvel | zondag 24 oktober 2021 @ 11:00 |
Bij VIRM heb je ook nog eens de revisie van VIRM2/3. ICM lijkt een beetje op z'n laatste benen te lopen. | |
Dr_Flash | zondag 24 oktober 2021 @ 11:15 |
Wat ieder weldenkend mens honderd jaar geleden al geregeld had bedoel je. | |
DeaDLocK2K | zondag 24 oktober 2021 @ 12:01 |
Kap nou toch eens met die logica, mens. We hebben het over ambtenarenland. Er moet ASFALT bij. | |
Magister_Artium | zondag 24 oktober 2021 @ 12:21 |
Die 3 km spoor opnieuw aanleggen naar Rhenen is te veel moeite... | |
Peterselieman | zondag 24 oktober 2021 @ 12:26 |
Probleem met de vloeren van het ICM toch? 3 stellen staan definitief terzijde en het ICNG gaat maar een deel vervangen. De rest moet nog wel even mee tot er een opvolger is voor de binnenlandse IC-diensten. | |
Mr_Klaasje | zondag 24 oktober 2021 @ 12:43 |
Ik denk serieus dat de kosten-baten verhouding daarvan groter is dan de stopper doortrekken naar Geldermalsen, meer reistijdwinst, minder lege treinen die extra kilometers maken. Buiten Elst om wonen er heel weinig mensen in dit gebied dicht op de stations, de winst zit in Elst. | |
b2py | zondag 24 oktober 2021 @ 16:13 |
Zou wel fijn zijn ja op een aantal plekken #Lunetten - Rijnsweerd | |
Dr_Flash | zondag 24 oktober 2021 @ 16:39 |
Oh ja sorry ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 24 oktober 2021 @ 16:42 |
Ja, door meer asfalt komt er alleen maar meer verkeer, schiet niet op. | |
Duvel | zondag 24 oktober 2021 @ 22:20 |
Weleens zoiets opgevangen ja, volgens mij zag ik laatst in Haarlem ook wat ICM rondhangen. Dat komt daar niet voor niets. Die terzijde staande stellen, is dat van die klapper in Zutphen? | |
Duvel | zondag 24 oktober 2021 @ 22:21 |
Ja hoor, verder wel. | |
Janneke141 | zondag 24 oktober 2021 @ 22:26 |
Er ligt een slootje in de weg op die drie kilometer. Voor Elst zie ik de winst trouwens ook niet. Met overstap in Arnhem is het 50 minuten, de reistijd via Tiel (zonder overstaptijd) is ongeveer een uur. | |
James1988 | zondag 24 oktober 2021 @ 22:35 |
Ik zie ook niet echt wat voor winst je zou kunnen behalen door de overstap van de Betuwelijnstoptrein van Tiel naar Geldermalsen te verplaatsen. Als dat gaat gebeuren zal dat waarschijnlijk inhouden dat de sprinter Utrecht-Tiel v.v. voortaan eindigt in Geldermalsen, en die zal dan waarschijnlijk keren langs het eilandperron. De stoptrein uit Arnhem zal dan wel komen te keren langs zijperron 1, zodat deze niets hoeft te kruisen. Dan ga je van een gelijkvloerse overstap in Tiel, naar een overstap waarbij reizigers in Geldermalsen door de tunnel moeten om hun aansluitende trein te halen. Of je daar nou mee gebaat bent als reiziger is ook maar de vraag. En dat is dan met de aanname dat het pas-omgebouwde Geldermalsen voorzien wordt van een paar extra wissels om een nieuwe spooropstelling mogelijk te maken. | |
DJMO | maandag 25 oktober 2021 @ 05:08 |
ergens wel lollig. Ik reis grotendeels voor m'n lol met de NS en heb er totaal geen problemen mee om een halve dag in de trein te zitten. Vaak las ik ook een extra tussenstop in of sla ik een trein over omdat ik een peuk wil roken, dus ben merendeel langer onderweg dan nodig is om m'n reis te voltooien. Vorige week een IC direct gemist vanwege wat korte vertragingen richting Amsterdam, dus een claim ingediend omdat ik ca 15 minuten vertraging had in totaal. Normaal gesproken maal ik totaal niet om dat kwartiertje, maar ik moest op tijd in Rotterdam zijn voor familiebezoek. Toch lollig, betaald reizen ![]() | |
Bitlord | maandag 25 oktober 2021 @ 10:07 |
Op Treinposities kan je aardig zien welk materieel niet en wel wordt ingezet. Qua ICMm 3-delig rijden deze ochtendspits van de serie 4011-4097 18 van de 87 stellen niet. 3 zijn er afgevoerd, 15 staan al dan niet gepland aan de kant. ICMm 4-delig 6 van de 50 niet. DDZ staan 30 viertjes en 21 zesjes aan de kant. VIRM is mij niet helemaal duidelijk maar lijken zo'n 37 van de 178 stammen aan de kant te staan. [ Bericht 4% gewijzigd door Bitlord op 25-10-2021 10:14:34 ] | |
ReisT | maandag 25 oktober 2021 @ 11:03 |
Dat ligt eraan hoeveel NS nog extra gaat bestellen, het raamcontract voor ICNG is ruim genoeg om de hele ICM-vloot te kunnen vervangen. | |
Salatrel | maandag 25 oktober 2021 @ 11:06 |
met een overstaptijd van 16 minuten waardoor de winst meteen teniet gedaan is | |
Dr_Flash | maandag 25 oktober 2021 @ 12:51 |
Betuwe ri Den Bosch / Dordt wordt robuuster want 1 overstap minder dus 1 ding minder wat fout kan gaan. | |
Bitlord | maandag 25 oktober 2021 @ 13:23 |
Met zulke uitspraken is de regio vast bereid om de exploitatieverliezen te vergoeden aan Arriva inclusief de kosten van een extra omloop. Verder uiteraard handig om dit in te brengen tijdens het ontwerp van PHS Geldermalsen en niet nadat het zojuist is opgeleverd. | |
James1988 | maandag 25 oktober 2021 @ 13:37 |
Meer dan 10 minuten zal het niet zijn, er moeten uiteindelijk 6 sprinters per uur gaan rijden tussen Geldermalsen en Utrecht. | |
Mr_Klaasje | maandag 25 oktober 2021 @ 21:18 |
Dat kunnen er maar 49 zijn. | |
spectrumanalyser | maandag 25 oktober 2021 @ 21:24 |
Het staat mij ook bij dat er slechts 49 motorrijtuigen zijn. Echter geven wikipedia en NVBS toch echt 30x DDZ4 en 20x DDZ6 aan. | |
DeaDLocK2K | maandag 25 oktober 2021 @ 21:27 |
Op Somda had iemand het erover dat er opnieuw problemen zijn geconstateerd en daarmee uitstel mogelijk afstel van 't opnieuw in dienst komen maar geen bron erbij verder dat ik me herinner. We gaan het meemaken. | |
Janneke141 | maandag 25 oktober 2021 @ 21:35 |
7521 en 7621 staan allebei in de lijst, dat kan in elk geval al niet. De 7524 is gesloopt na een botsing met een vrachtwagen tussen Deventer en Zwolle. Dus inderdaad 49. | |
Peterselieman | maandag 25 oktober 2021 @ 21:49 |
Twee bakken van de 7524 zijn volgens mij gebruikt om de 7521 te verlengen naar de 7621. Daar zal de verwarring wel vandaan komen | |
Duvel | dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:55 |
Er zijn volgens mij permanent een stel of zes in renovatie? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:24 |
Ik ga over twee weken even naar München, heeft iemand tips voor een mooie spoorlijn in de omgeving die ik nog niet ken? Ik ben naar meerdere keren naar Priem am Chiemsee geweest en naar de Tegernsee, en Salzburg en Linz hebben we ook al eens geluncht. Heeft er iemand tips? Is Kufstein iets? | |
Mambo_No5 | dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:49 |
Garmisch-Partenkirchen en dan met de tandradbaan naar de Zugspitze? Of eventueel vanuit daar door naar Innsbruck via Seefeld in Tirol; het laatste stuk naar Innsbruck toe heeft volgens mij wel een fantastisch uitzicht over de vallei. ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:42 |
Ik ga met een Brit en had even niet aan COVID-restricties gedacht. De Zugspitze was 't door hem voorgestelde plan en daar had ik zelf niet zoveel trek in maar had het expres niet genoemd omdat je nog weleens leuke suggesties krijgt zoals hierboven; ik had al een rondje gepland over dat traject en dan via Innsbruck terug voor ik me realiseerde dat het in Oostenrijk ligt en dat Britten daar pas na 10 dagen zomaar naar binnen mogen vanuit Duitsland. Dus het wordt denk ik alleen ff Zugspitze heen en weer dan. Bedankt voor de suggestie, die ga ik zeker voor de toekomst opslaan, kom er wel vaker. | |
Mambo_No5 | dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:52 |
Je zou eventueel op en neer kunnen naar Mittenwald om daar met de Karwendelbahn even op de berg te kijken; Mittenwald heeft ook wel een geinig centrum mocht dat wat zijn. ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:14 |
Goeie! Die heb ik op Eisenbahn Romantik door de decennia heen ook weleens voorbij zien komen. Dit jaar nog geloof ik. | |
lyolyrc | dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:02 |
Toen ik er 5 jaar geleden langs kwam, stonden er redelijk wat bomen en struiken die het uitzicht belemmerden, maar desondanks was het wel de moeite waard. In november zal het meeste blad wel weg zijn en dan heb je vast ook beter uitzicht. | |
b2py | dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:30 |
Zal wel geen afstel maar uitstel zijn denk ik? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:08 |
Zal wel geen afstel maar uitstel zijn denk ik? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:55 |
Aaaaaargh, fucking hell Fok, het is een HTML-formulier en functionaliteit zou niet afhankelijk moeten zijn van javascript die dusdanig gevaarlijk wordt geacht door m'n systeem dat het uitgeschakeld wordt. Ik lees uit de post/tussen de regels door eigenlijk dat het eerder op afstel dan uitstel lijkt. | |
b2py | dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:19 |
Dat zou major zijn, zoveel zitplaatsen er uit. Dat worden weer jaren volle treintjes | |
MTL | woensdag 27 oktober 2021 @ 08:05 |
Ik zou dat soort berichten met een korreltje zout nemen. NS heeft de treinen ook veel te hard nodig. | |
Maegrim | woensdag 27 oktober 2021 @ 15:29 |
Als het op somda staat is het waar | |
Claude_Viole | woensdag 27 oktober 2021 @ 17:21 |
Volgens mij spelen er twee dingen wat zich een beetje met elkaar vermengt. Het gaat om vreemde trillingen in de cabine, maar ook om betere remmen. Als de trillingen weinig kwaad blijken te kunnen, en de remmen zorgen voor minder slijtage, dan hoeft het toch geen probleem te zijn? Dan hoeft het maar maanden te duren voordat DDZ weer op baan kan. Het is oorspronkelijk ook nooit gebouwd als IC-treinstel. | |
spectrumanalyser | woensdag 27 oktober 2021 @ 20:08 |
Dat DDZ niet meer terug zou komen gaat er bij mij niet in. De afvoer van SGM blijft volgens planning doorgaan. 2022 zal het laatste jaar zijn dat er SGM op de baan rijd. Dan moet er haast gemaakt worden met ICNG en SNG. DDZ is al bijna een jaar uit dienst. In het artikel op treinreiziger van afgelopen juni staat duidelijk vermeld wat de grondslag is van de buitendienststelling; https://www.treinreiziger(...)jtage-aan-de-wielen/ | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 oktober 2021 @ 13:26 |
Degenen die niet geloven dat NS tot zoiets in staat zou zijn verwijs ik naar het dossier V250. | |
Erno-BE | donderdag 28 oktober 2021 @ 19:36 |
Er rijden nog altijd een aantal treinen naar Kempten vanuit München bestaande uit BR218/BR245 en Dosto-rijtuigen. Ik weet niet welke ritten gereden worden met BR218/BR245 met Dosto-rijtuigen, maar ik denk dat die composities voornamelijk in de spits rijden. Naar Ingolstadt en Nürnberg rijdt 1x/2 uur een RE met een Skoda BR102 met Skoda-Dosto's. Unieke treincomposities in Duitsland. Tussen Ingolstadt en Nürnberg maken deze treindiensten gebruik van de hogesnelheidslijn. Nog zo'n 13,5 maand de snelste regionale trein van Duitsland voordat in december 2022 een IRE Stuttgart-Ulm gaat rijden over de nieuwe hogesnelheidslijn. Naar Landshut en Regensburg rijdt Die Länderbahn met een BR183 (Siemens Taurus) met Alex- en CD-rijtuigen, waaronder een dubbeldekker. In Regensburg wordt de BR183 afgekoppeld en komt er een BR223 (Siemens Eurorunner) aangehangen, die de treindiest verder rijdt naar Hof en Tsjechië. In Schandorf wordt de trein gesplitst in een gedeelte naar Hof en een gedeelte naar Tsjechië. Ook uniek treinmaterieel in Duitsland. Naar Mühldorf rijdt de BR245 en soms een BR218 met Dosto-rijtuigen. In Mühldorf starten allerlei treindiensten die met BR628 worden gereden. Één van laatste BR628-bastions in Duitsland. Qua steden zijn met name Regensburg en Nürnberg een aanrader om te bezichtigen vanuit München. Beide steden zijn te bereiken met uniek treinmaterieel en de Bayern-tickets zijn geldig in deze treindiensten. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 oktober 2021 @ 20:05 |
Regensburg wil ik vermijden, eigenlijk de hele Oberpfal, ik wil 't liefste richting de Alpen want die kans krijg ik niet zo vaak. De omgeving van Regensburg/Amberg/Weiden kom ik al twee keer per jaar en dan probeer ik daar in de omgeving iedere keer iets nieuws te doen. Mühldorf... @Dr_Flash was dat niet dat plaatsje waar we toen zijn overgestapt toen we naar Prien am Chiemsee geweest zijn? Eerste overstap ná München? Daar hing toen nog geen waslijn geloof ik maar het station zelf zag eruit alsof het net twee dagen open was. Ik heb nog wel ergens foto's. Goeie suggestie voor een volgende keer; dat bewaar ik liever om dan ook een paar uur te gaan zitten en heen en weer te lopen op het station zelf. | |
Erno-BE | donderdag 28 oktober 2021 @ 20:12 |
Het is wel lastig dat je reisgenoot niet Oostenrijk in mag, maar vanaf München rijden er 's ochtends (vertrek 8:13 en 9:13 dacht ik) twee RE-treinen naar Garmasch-Partenkirchen die met een BR111 en Dosto-rijtuigen worden gereden. In Garmisch-Partenkirchen kun je overstappen op de treindienst van de Bayrische Zugspitzbahn of eventueel met de bus naar de kabelliften die je naar hoger gelegen gebieden vervoeren. | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 oktober 2021 @ 20:27 |
Ja, ik ga 1e klas met de EC ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 oktober 2021 @ 20:28 |
En thanks! Ja, die informatie had ik ook nog nodig ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 28 oktober 2021 @ 20:29 |
Als 't in de Alpen schijtweer wordt gaan we wel naar Nördlingen ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 28 oktober 2021 @ 20:50 |
Mühldorf Oberbay volgens mij ja ![]() | |
Erno-BE | donderdag 28 oktober 2021 @ 20:50 |
Naar Nördlingen rijden van die standaard Continental-treinen met redelijk krappe beenruimte. Over 13,5 maand komt daar Go Ahead met Desiro HC en Mireo te rijden. | |
Dr_Flash | donderdag 28 oktober 2021 @ 20:53 |
![]() ![]() | |
ReisT | vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:01 |
Ik was vorige week in Venetië, daar zag ik niet alleen het zusje van de ICNG, maar ook een oude bekende:![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:17 |
Jaaa treinenplaatjes ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:41 |
Vroeger werd er nog minachtend gesproken over het kopen van een "toonbankloc" in plaats van iets dat bij NS in huis ontwikkeld had. Inmiddels zie je de plastic troep over heel Europa uitgekotst worden. | |
spectrumanalyser | vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:08 |
![]() | |
dennistd | vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:19 |
Daar rij ik over een uurtje op 50 meter afstand langs ja ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:20 |
Leuk! Is m'n NS Vectron er al? Oh nee dat werd pas zomer volgend jaar ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:22 |
Die lampen doen het op z'n minst wel toch? | |
spectrumanalyser | vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:24 |
"Indien niemand aanwezig, druk op het belletje" dan dat drukknopje verbinden met de tyfoon. ![]() | |
dennistd | vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:26 |
Die arme mensen die boven de winkel wonen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:26 |
Dat zou genoeg kunnen zijn ja | |
Duvel | vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:03 |
derLudolf | vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:25 |
![]() | |
tripel7 | vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:25 |
En welke loc heeft volgens jou de ns zelf ontwikkeld? 1000 serie kwam van de zwitserse plank afgeleid van een zwitserse loc, de laatste paar zijn als bouwpakketje naar nederland gekomen, en inelkaar geschroefd door werkspoor. De ns 1100 is een product van de alstom plank, net als de 1300, 1600 en 1700 serie. De 1500 serie waren tweedehandjes uit de uk die geïmporteerd zijn. De 1200 is in de vs ontworpen, en daar zijn ook de draaistellen vandaan gekomen, werkspoor/ns heeft ook daarvan niks ontworpen, alleen maar de handleiding hoeven volgen. Met diesels is het niet veel anders. 600/700/800 zijn britse import, waarvan een deel zonder motor geleverd zijn. 2000 serie was Amerikaanse import. 2200 en 2400 serie zijn eveneens franse import die rechtstreeks van de alstom plank komen. Dan is er nog de 6400 serie, komt van de plank van MaK. Blijven nog over de 2800 serie, die wel idd voor een groot deel door werkspoor en heemaf ontworpen is, en zo'n succes was dat er maar liefst 1 gebouwd is, en na 6 jaar ellende weer weg ging, en tot slot de beelen, ns 2600 serie, een door werkspoor ontworpen succesverhaal in een serie van het ongelooflijke aantal van 6 machines die het een hele 5 jaren op de het spoor uitgehouden hebben, wat je inderdaad met recht een succesverhaal kan noemen. | |
Kentekenplaat | vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:57 |
Nee, in locs ontwerpen waren we niet zo goed. Weten jullie waar wel in? Het bouwen van bussen!! *gauw weg rent ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:09 |
Versus de treinstellen. Je hoeft me geen historisch overzicht te geven van NS materieel, ik heb een boekenkast vol. | |
Duvel | vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:09 |
Standaard streekbus! ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:28 |
Belezen mannen zijn sexy ![]() | |
Duvel | vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:54 |
Dank je schat, maar ik heb ze nog niet allemaal uit... | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:02 |
De intentie is er ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:58 |
Bussen, paringsdrang, wat de fuk is hier allemaal gaande?? | |
Eix | zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:23 |
Bij deze dan maar een treinenplaatje. Quiz vraag: raad het jaartal waarin de foto genomen is. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:29 |
2021 ![]() | |
Eix | zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:36 |
![]() Ik dacht gezien de leeftijd van die loc dat ik de aankondiging van het Großes Bahnhofsfest gemist had. En ieder moment ergens verscholen vanuit de bosjes een hoop paparazzi-treinspotters tevoorschijn zouden komen. Maar blijkt dat die 600 nog helemaal niet met pensioen is en dit tafereel in 2021 helemaal niet bijzonder is. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:40 |
Of dat waar jij woont (ik weet toevallig waar dat ongeveer is ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:53 |
Maar het is op zich wel het seizoen voor Eisenbahnfeste eigenlijk. Is er binnenkort weer wat misschien? | |
dennistd | zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:31 |
Ik weet wel dat het Oss is. Denk ik dan ![]() Volgens mij is dit jaar alles zo'n beetje weer afgezegd. | |
Peterselieman | zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:53 |
Dat zou idd Oss moeten zijn. Daar rijdt zo'n ding rond | |
James1988 | zondag 31 oktober 2021 @ 22:07 |
Er is een trein ontspoord in een tunnel bij Salisbury, en daarna heeft een tweede trein de eerste trein geraakt ![]() | |
b2py | maandag 1 november 2021 @ 08:06 |
Lees er niets over in de MSM ( ![]() | |
DJMO | maandag 1 november 2021 @ 08:10 |
https://www.rtlnieuws.nl/(...)isbury-andover-train | |
Duvel | maandag 1 november 2021 @ 08:42 |
Er was weer eens Eurospoor dit weekend! | |
DeaDLocK2K | maandag 1 november 2021 @ 09:18 |
Ben je geweest? Was 't leuk? | |
spectrumanalyser | maandag 1 november 2021 @ 09:33 |
Dadelijk naar het Spoorwegmuseum voor een tv-opname. Onderweg kijken hoe de dijksgracht er nu bij ligt. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 november 2021 @ 09:38 |
Leeg vooral. | |
Duvel | maandag 1 november 2021 @ 12:08 |
Ja en ja! Zondag kinderen gratis. Ondanks dat geen krijspaleis. Mooie banen! | |
b2py | maandag 1 november 2021 @ 15:03 |
Erg leeg, mooi uitzicht ipv die verwaarloosde troep | |
Kentekenplaat | dinsdag 2 november 2021 @ 21:12 |
Mijn hemel, ProRail krijgt al twee dagen de roosters niet rond dus flikkeren ze de treinen Arnhem - Utrecht er uit. ![]() ![]() Echt, hoe bedenken ze het... | |
greavy | dinsdag 2 november 2021 @ 21:20 |
ho zojuist bekend geworden dat het rooster rond is, en morgen de treinen normaal gaan rijden | |
derLudolf | dinsdag 2 november 2021 @ 21:41 |
Ja, lekker tijdstip om dat bekend te maken. Terwijl misschien een meerderheid van de reizigers al afspraken heeft verzet, andere collega's laat werken of een auto heeft gehuurd? | |
greavy | dinsdag 2 november 2021 @ 21:52 |
Dat klopt, maar ik denk dat ze niet eerder een ander beschikbaar hadden voor de dienst. Diegene is misschien toch wel de "held van de dag" morgen, want dat zal vast 1 geweest zijn die anders vrij was of iets dergelijks.. | |
Salatrel | woensdag 3 november 2021 @ 00:02 |
Morgen is weer testdag. Zou mooi geweest zijn als die lijn er dan uitgelegen had. [ Bericht 1% gewijzigd door Salatrel op 03-11-2021 00:08:32 ] | |
DeaDLocK2K | woensdag 3 november 2021 @ 00:26 |
Wat boeit dat nou? Begin gewoon niet met "ho", het is één grote faal. Dat het nét geen tweede dag nodig is nadat het al aangekondigd was maakt het niet beter, dat maakt het *erger*. Jij kan er misschien in werken maar wij moeten iedere dag onvrijwillig in die fucking stront rollen zonder alternatief. | |
dennistd | woensdag 3 november 2021 @ 01:55 |
Reportage met spoorfotograaf Roef Ankersmit n.a.v. zijn boek "Fotografie op het spoor": https://www.rtvdrenthe.nl(...)-Drentse-fotoplekken | |
derLudolf | woensdag 3 november 2021 @ 07:16 |
Mooie reportage ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 3 november 2021 @ 10:11 |
Het is natuurlijk totaal kansloos dat het van één man die al of niet zijn voicemail afluistert, afhangt of er in een deel van het land treinen rijden ja of nee. Dat snap je toch zelf ook wel mag ik hopen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 3 november 2021 @ 21:15 |
Tjoeketjoeketjoeketjoeketjoeketjoeke![]() sex-ieeeeeeee <3 | |
Duvel | woensdag 3 november 2021 @ 22:09 |
Rijdt toch met een Taurus? Dan wordt het do-re-mi-fa-so-la-si-ieeeee... | |
b2py | woensdag 3 november 2021 @ 22:36 |
James1988 | woensdag 3 november 2021 @ 23:19 |
Eerste vaststellingen door het Rail Accident Investigation Board: ![]() De machinist van de trein (1L53) die zijdelings op de andere trein (1F30) is ingereden, heeft geprobeerd om te remmen voor sein SY31 dat rood toonde. 12 seconden nadat de machinist de remming inzette, heeft deze een noodremming ingezet. Dit had geen effect. Een tweede noodremming die bij het passeren van SY31 werd ingezet door het beveiligingssysteem TPWS, had ook geen effect. Uit onderzoek van de datarecorder bleek dat de trein gedurende de gehele remming over de sporen gleed, wat vrijwel zeker een gevolg is van een gladde sporen. De afhandeling gaat nog de hele week duren. De British Transport Police is nog met hun onderzoek bezig, daarna moeten de treinen worden weggehaald en moet de infrastructuur worden hersteld. De treindienst wordt naar verwachting op 9 november hervat. | |
MTL | donderdag 4 november 2021 @ 11:24 |
Voor de liefhebbers is de ICNG toegankelijk op 20 en 21 november als een publiekspresentatie. Aanmelden (verplicht) kan via https://www.presentatieicng.nl/. | |
James1988 | donderdag 4 november 2021 @ 12:38 |
Wordt een week later: | |
Duvel | donderdag 4 november 2021 @ 13:49 |
Pittig verhaal wel als dit komt door een glijdende trein... | |
MTL | donderdag 4 november 2021 @ 13:56 |
Ik weet niet of het klopt, maar ik hoorde dat daar zo goed als geen enkele trein met magneetremmen is uitgerust. Als dat inderdaad zo is, waarom willen ze daar dan niet aan? Die dingen zijn uiteraard geen heilige graal, maar hadden wellicht wel zoiets als dit kunnen voorkomen of in ieder geval de snelheid bij het botsen iets omlaag kunnen brengen. | |
Mambo_No5 | donderdag 4 november 2021 @ 13:58 |
Wellicht problemen met zwerfstromen rond de magneetrem icm de 3e rail stroomvoorziening die daar veel gebruikt word? Geen idee wat er iig aan waar is, maar zo'n magneetrem had zeker een hoop geholpen. | |
Duvel | donderdag 4 november 2021 @ 14:04 |
Blijkbaar wel onderzocht. https://www.rssb.co.uk/research-catalogue/CatalogueItem/T1099 (ik heb geen RSSB-account) https://www.londonreconne(...)-british-rails-rssb/ | |
James1988 | donderdag 4 november 2021 @ 15:40 |
RSSB-accounts zijn gratis, ik heb er eentje aangemaakt toen ze al hun standaarden achter een loginmuur gooiden.Ofwel, "ja eigenlijk wel een goed idee, moeten we iets mee doen." De machinist van het ongeluk in Salisbury handelde volgens SWR volgens het boekje. De machinist is een man van 74 die al bijna een halve eeuw daar rondrijdt als machinist. ![]() | |
Duvel | donderdag 4 november 2021 @ 16:10 |
Wel apart. In Nederland hebben we op een gegeven moment bestaand materieel uitgerust met magneetremmen (zoals ICM), in het VK lopen ze niet voorop... Misschien omdat ze denken dat sandite de boel wel redt? | |
James1988 | donderdag 4 november 2021 @ 16:27 |
Ik heb één van de bestanden van de RSSB-website gedownload, en helemaal aan het einde staat er een lijstje van baangebonden systemen waarvan nog niet is vastgesteld dat ze compatibel zijn met magneetremmen zoals ze in het Verenigd Koninkrijk worden gebruikt. En die lijst is vrij lang. Het gaat om 4 soorten spoorstroomlopen, alle types assenteller die in gebruik zijn, een bepaald type wissel, ATP-loops en heteaspotdetectors. Dat betekent niet dat het niet zal werken, maar wel dat er meer onderzoek nodig is. Ik kan me voorstellen dat Network Rail daar liever geen geld aan uitgeeft als er geen noodzaak voor is. Ernstige ongevallen als gevolg van gladde sporen zijn relatief zeldzaam. Maar misschien verandert dit ongeval wel wat. [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 04-11-2021 19:42:44 ] | |
Duvel | donderdag 4 november 2021 @ 16:42 |
Maken ze in die lijst nog onderscheid tussen permanent-magneetremmen en elektromagneetremmen? | |
James1988 | donderdag 4 november 2021 @ 16:51 |
Voor zover ik het kan beoordelen gaat het document "Magnetic Track Brakes T1099" (125 pagina's) voornamelijk over elektromagneten, permanente magneten worden slechts zijdelings genoemd. Maar ik heb er alleen even snel doorheen gekeken, ik heb nu niet de tijd om alles te lezen. 😅 | |
spectrumanalyser | donderdag 4 november 2021 @ 19:20 |
In de SLT waar ik gisteren in zat komt de vloer omhoog. je kent het wel van voet- en fietspaden als er boomwortels het pad omhoog drukken. apart verschijnsel, met zulke drempels ga je nog eens gestrekt. | |
Peterselieman | donderdag 4 november 2021 @ 20:09 |
heb je het al bij de NS gemeld? | |
DeaDLocK2K | donderdag 4 november 2021 @ 20:24 |
Derdewereldland is gonna derdewereldland. Net als de VS. | |
derLudolf | donderdag 4 november 2021 @ 20:30 |
Morgen gaat er een project op transport naar het VK. Wat een hoop extra gezeik. Moesten nog wat informatie hebben van de klant. In de reactie mailt die knakker terloops dat ze thankfully niet meer in de EU zitten. Flikker ook maar lekker op. Als er iets niet goed is met de papieren los je het zelf maar op. | |
DeaDLocK2K | donderdag 4 november 2021 @ 20:58 |
Dat sowieso. Recalcitrante zeikende kutkoter is het eigenlijk. | |
derLudolf | donderdag 4 november 2021 @ 21:08 |
Gelukkig hebben we wel een redelijk uniek product/"oplossing" en daarvoor willen ze betalen. Al dat extra "gezeik" wordt met een leuke marge doorberekend. | |
spectrumanalyser | vrijdag 5 november 2021 @ 19:19 |
Nee, niet aan gedacht. misschien let ik wel teveel op dat soort dingen. Net zoals het dak bij station Heiloo. Dat is al jaren zo doorgeroest dat tot voor kort een spanband het vast hield. Inmiddels zitten er complete houten blokken en ijzeren platen, doordat het dak teveel is verroest. dat valt mij gewoon op. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 5 november 2021 @ 20:26 |
https://speld.nl/2021/11/(...)orail-heeft-bruiloft | |
Peterselieman | vrijdag 5 november 2021 @ 20:36 |
Valt nog mee. Leeuwarden en Groningen hebben op dit moment vrijwel geen perronoverkappingen meer. Pas over enkele jaren komen de overkappingen terug. Ze worden nu hersteld. | |
James1988 | vrijdag 5 november 2021 @ 20:38 |
En in Breda zijn op meerdere plekken nog altijd de sporen van lekkages te vinden. Waar ook nog eens bij komt kijken dat het gebouw meerdere eigenaren heeft die ieder verantwoordelijk zijn voor hun eigen stukje. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 november 2021 @ 20:45 |
"Daar zijn speciale ambachtelijke golfplaten uit Brazilië voor nodig. De onderhandelingen over het onteigenen van wat sloppenwijken verlopen moeizaam. Vanwege corona." | |
derLudolf | vrijdag 5 november 2021 @ 23:28 |
Duisberg Hbf *Hold my beer* | |
Duvel | zondag 7 november 2021 @ 13:10 |
Ik was gisteren klimaatmarsen en ProRail weet van het treinverkeer een epische bende te maken. Nou ja, het was het waard! | |
derLudolf | zondag 7 november 2021 @ 13:15 |
Al die hippies zijn toch met hun Mercedes 407D gekomen dus die hebben er weinig last van. | |
DJMO | zondag 7 november 2021 @ 13:32 |
Zo erg was het toch niet? Ik heb zelf ook in de trein van Amsterdam richting Uitgeest gezeten. Ik vond het wel lollig om een keer in een ic te zitten die ook op Zaandam stopte en in een sprinter die tussen sloterdijk en hoorn via Uitgeest en alkmaar pendelde. | |
Peterselieman | zondag 7 november 2021 @ 14:02 |
Dat jij er geen last van hebt wil niet zeggen dat er geen overlast is. Er zijn zo ongeveer ieder weekend werkzaamheden rond Amsterdam, waardoor het bijna een wonder is als bijvoorbeeld de IC tussen Zwolle en Den Haag Centraal de normale route kan rijden zonder last te hebben van enige arbeid aan de spoorbaan. | |
DJMO | zondag 7 november 2021 @ 14:17 |
Majh, waarschijnlijk stap ik met een andere intentie in de trein dan veel normale reizigers. Van geplande werkzaamheden heb ik inderdaad geen last, want ik weet het van te voren en dus kan ik er op anticiperen. Van springers, defecte sporen en ongeplande uitval heb ik wel last omdat ik me er niet op voor kan bereiden. | |
Duvel | zondag 7 november 2021 @ 14:42 |
Jawel, vanaf de middag reed ook Utrecht - Arnhem niet meer en dat is natuurlijk best wel kut. Iemand op Twitter maakte de vergelijking met de F1: daar mocht alles voor wijken, maar een klimaatmars is natuurlijk veel minder belangrijk dan een prinselijk feestje van auto's die rondjes rijden over een stuk asfalt in een natuurgebied. | |
Duvel | zondag 7 november 2021 @ 14:42 |
Niet iedereen is een boerenlul. | |
derLudolf | zondag 7 november 2021 @ 14:58 |
Ik zie meer van dat soort busjes bij linkse protesten dan bij laat zeggen de trein hoor ![]() | |
DJMO | zondag 7 november 2021 @ 16:07 |
Hmm, ik ben dit keer niet verder geweest dan Amsterdam en had daarvan weinig meegekregen. Dat is idd best wel kut ja. | |
b2py | maandag 8 november 2021 @ 06:57 |
![]() | |
Duvel | maandag 8 november 2021 @ 16:09 |
Vanwaar die kutsmiley eigenlijk? Hoeveel voorbereidingstijd kun je hebben op een spoorstaafbreuk? | |
Duvel | maandag 8 november 2021 @ 17:08 |
Ik pleur hem gewoon dicht. De groeten!![]() |