derLudolf | woensdag 10 februari 2021 @ 19:56 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
Peter | woensdag 10 februari 2021 @ 20:16 |
Het spoorwegmuseum heeft ook nog een schuiver zie ik bij Nico: https://www.nicospilt.com/index_sneeuw.htm | |
Dr_Flash | woensdag 10 februari 2021 @ 20:49 |
Hoop leerzame dingen daar. Nooit wat mee gedaan dus. | |
b2py | woensdag 10 februari 2021 @ 20:51 |
Het museum is dicht, krijgen ze er niet uit ![]() | |
spectrumanalyser | woensdag 10 februari 2021 @ 21:13 |
Het is veel te druk in de trein. Het advies om alleen te reizen wanneer dat noodzakelijk is, is er nog steeds. Verveelde jeugd heeft een warme hangplek gevonden bij de trein. En tot m'n verbazing toeristen. | |
Salatrel | woensdag 10 februari 2021 @ 23:27 |
Ik heb ook het idee dat er een hoop volk in de trein zit waarvan ik me afvraag of die überhaupt in hun leven ooit al eens een dag belaste arbeid hebben verricht.. | |
Dr_Flash | donderdag 11 februari 2021 @ 12:30 |
Het mooie is dat jij daar helemaal geen mening over hoeft te hebben ![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 11 februari 2021 @ 13:44 |
Het is asociaal tegenover de mensen die de trein nu echt nodig hebben. het zorgpersoneel. Tevens loopt dit gespuis vlak achter je om door de poortjes te komen. | |
Salatrel | donderdag 11 februari 2021 @ 16:43 |
Hoeft niet maar als echte Nederlander heb ik wel overal een mening over ook al heb ik er geen verstand van ![]() | |
b2py | donderdag 11 februari 2021 @ 18:02 |
De tekst uit OP is weer even representatief als altijd trouwens | |
Maegrim | donderdag 11 februari 2021 @ 19:27 |
ik was nog altijd geen pimpels | |
Dr_Flash | donderdag 11 februari 2021 @ 19:28 |
Ah joh voordat iemand iets leukers bedacht heeft is corona weer het land uit ![]() | |
Pino112 | donderdag 11 februari 2021 @ 20:52 |
Fred | donderdag 11 februari 2021 @ 22:36 |
Vanmiddag sprong er nog eentje over de poortjes op Rotterdam Centraal, het leger NS BOA's dat er naast stond was te druk met het bespreken van de weekend plannen. Blijkbaar gaan we richting het punt dat zelfs de BOA's er klaar mee zijn. | |
b2py | vrijdag 12 februari 2021 @ 13:15 |
BOA's die wat doen is uberhaupt lovenswaardig | |
mschol | vrijdag 12 februari 2021 @ 16:35 |
ik ben de lul die stopt net na het poortje zodattie niet kan passeren | |
Adrie072 | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:21 |
Chinese praktijken, camera herkenning van de desbetreffende en strafpunten uitdelen, wat vinden we daarvan? In sommige gevallen, zou ik misschien best wel voor kunnen zijn.... | |
WcPot | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:25 |
Ik geloof echt niet dat er veel zorgpersoneel in de trein zit. Het zijn meer veelplegers dan verplegers in de trein maar dat komt misschien ook wel dat de 'normale' reiziger netjes thuis blijft en dan vallen de boefjes natuurlijk ook meer op. | |
DJMO | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:43 |
Niet om het één of ander hoor, maar zorgpersoneel gaat doorgaans niet met de trein naar het werk. Die pakken de auto of de fiets, aangezien ze meestal in de buurt van hun werk wonen. Met docenten net zo. Wat blijft er dan voor beroep over waarmee je wel gebruik mag maken van het ov? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 februari 2021 @ 18:55 |
Dit schreeuwt om een bron. 4% van alle onderwijsmedewerkers VO in Nederland werken bij mij en ik kan precies uitdraaien wat voor afstand ze naar hun werk moeten forenzen. Voor Gelre-ziekenhuizen heb ik een paar dagen meer nodig. Ik weet het antwoord namelijk al. | |
DJMO | vrijdag 12 februari 2021 @ 19:14 |
4 procent. de overige 96 procent werkt dus wel degelijk in de buurt? | |
DJMO | vrijdag 12 februari 2021 @ 19:18 |
Niet om het een of ander hoor, maar ik zit bijna dagelijks in de trein (afgelopen dagen iets minder dan normaal) en het volk dat ik tref is toch echt merendeels student of dagjesmens/toerist. | |
mschol | vrijdag 12 februari 2021 @ 19:19 |
is misschien weer een ander uiterste maar betere controle en betere poortjes waar je minder makkelijk doorloopt zou het al op kunnen lossen | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 februari 2021 @ 19:39 |
In het PO is 85% en in het VO ruim 80% van de mensen hogeropgeleid. Die forenzen meer en langere afstanden (heeft het CBS allemaal weer statistiekjes van die onregelmatig worden bijgehouden). Dit alleen al maakt het een gevaarlijke uitspraak. Dan: 4% van alle kinderen van de middelbareschoolleeftijd in Nederland gaan bij mij naar een schoolgebouw, die geografisch verspreid liggen door heel Nederland maar waarvan het zwaartepunt ligt in de Twentse steden, Deventer en Oss. Gouda, Project-X-Haren, Aidshoven en nog wat gehuchten zijn de periferie. Dat is dusdanig groot dat je al nauwelijks meer van een steekproef kan spreken maar gewoon van "representatieve data". Zeker niet ten lesten is het zo vaak zo dat docenten bewust niet om de hoek gaan wonen van hun werkgever. Dat is in het PO weer anders, maar in het VO woont op sommige scholen meer dan 80% van de docentenpopulatie niet in de plaats waar hun schoolgebouw staat. Onder het OOP zijn die cijfers heel anders. | |
spectrumanalyser | vrijdag 12 februari 2021 @ 20:28 |
mijn punt was meer dat er voornamelijk hangjeugd in de trein te vinden is. Wellicht omdat er bijzonder weinig controles zijn. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 februari 2021 @ 20:55 |
Die je ondersteunt met argumenten van likmevestje waarmee dus je hele punt op losse schroeven komt te staan. | |
b2py | vrijdag 12 februari 2021 @ 21:01 |
Hoezo ze hebben toch een bontkraag?![]() /s | |
Dr_Flash | vrijdag 12 februari 2021 @ 22:08 |
Wat een kuttopic is dit aan het worden zeg doe ff normaal harries. Ik ga morgen nog gauw even naar het station om wat sneeuwfoto's van treinen te maken ![]() ![]() Hopelijk lukt dat zonder botbreuken ![]() | |
dennistd | vrijdag 12 februari 2021 @ 23:14 |
Uit mijn kleine onderzoekje in de eerste lockdownweek bleek dat het na 21u vrijwel allemaal medewerkers van supermarkten en bejaardenhuizen zijn in de bus. | |
Duvel | vrijdag 12 februari 2021 @ 23:43 |
Welke boekjes wil je dit keer hebben? | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 februari 2021 @ 23:47 |
![]() ![]() | |
ACT-F | vrijdag 12 februari 2021 @ 23:49 |
Ze worden nog steeds gemaakt en een stuk geavanceerder: ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 12 februari 2021 @ 23:59 |
Tweefasen? | |
ACT-F | zaterdag 13 februari 2021 @ 00:03 |
Middenrail? | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 00:04 |
Ja dat lijkt me niet voor de derde fase maar voor het tandradprincipe :$ | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 00:05 |
Gelukkig is er een Eisenbahn-Romantik aflevering over die ik heb dus die ga ik kijken ![]() | |
DJMO | zaterdag 13 februari 2021 @ 06:59 |
Ik had het over overdag in de trein. Wat er 's avonds na 21 uur in de trein zit weet ik niet, dan lig ik meestal in m'n bed. | |
Ireyon | zaterdag 13 februari 2021 @ 08:55 |
Als je mensen 200 euro laat betalen voor een retourtje van 20 kilometer, kun je wel zulke mooie dingen kopen ja ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 13 februari 2021 @ 09:07 |
Welja, en dat voor een lijn die voor 80 % in tunnels ligt ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 13 februari 2021 @ 10:40 |
Zo, ik ben weer terug van het station en ik ben heel gebleven ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 13 februari 2021 @ 10:48 |
"De reiziger gaat het verschil echt merken" werd er donderdag nog gezegd over de pogingen om vrijdag treinen te laten rijden. Zaterdag, een volle week na de sneeuw, gonsde het station nog van de omroepberichten "due to adverse weather conditions..." ![]() Hoe het ook zij, ieder nadeel hep se foordeel, bij verrassing werd de Pimpel vandaag getrokken door Vectron 193 759. Kennelijk was dat bekend want er kwamen nog twee jongens bij me staan op het eind van het perron. Hoe dan ook, prachtplaat, al zeg ik het zelf ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 13 februari 2021 @ 11:10 |
Mooi, Fles | |
ACT-F | zaterdag 13 februari 2021 @ 11:14 |
Rijdt deze loc door tot Berlijn zonder te wisselen? | |
Peterselieman | zaterdag 13 februari 2021 @ 11:21 |
nee, de loc is er in Bentheim af gehaald | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 11:47 |
Dat niet maar als 't ding vertrekt heb je niet meer het idee dat je moet uitstappen om te helpen duwen. | |
Dr_Flash | zaterdag 13 februari 2021 @ 11:48 |
Nouwwww het binnenrijden in Deventer ging in een poging of vier uiteindelijk ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 11:52 |
![]() ![]() ![]() | |
ACT-F | zaterdag 13 februari 2021 @ 11:53 |
Mijn koffie moet wel op z'n plek blijven zonder te morsen hè. Comfort boven alles ![]() ![]() En in mijn tienertoertijdperk met deze: ![]() De nostalgie ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 11:54 |
Nou bij een 1100 kan ik je verzekeren dat je koffie niet in z'n beker blijft. Ik heb daar ergens beeld van, even zoeken. | |
ACT-F | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:04 |
Hebben ze te weinig locs dat ze alsnog moeten wisselen? Die dingen zijn prima geschikt voor meer spanningen. | |
Dr_Flash | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:06 |
Zal wel een geldkwestie zijn. Of bevoegd personeel of zo. DB rijdt zijn eigen locs wel. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:17 |
Als 't goed is gaan ze vanaf december doorrijden zonder locwissel. Was de planning ooit. | |
Dr_Flash | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:20 |
Met ICx stellen over Zwolle rijden was de planning ook ooit ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:23 |
klopt, maar Duitsland rijdt met eigen locs. Nederland gebruikt normaal gesproken met 1700-locs en daar kom je in Duitsland niet zo ver mee. Net zoals je met de Duitse BR101-locs niet ver Nederland in komt. Over een aantal jaren met de nieuwe Talgo-treinen gaat de Berlijn-trein versneld worden én is een locwissel niet meer nodig. | |
ReisT | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:24 |
NS heeft nu maar twee Vectrons, die zijn eigenlijk bedoeld voor de Nightjet (het deel van Amsterdam tot Köln). | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:29 |
Was dat aangekondigd? Voor zover ik weet is dat altijd ongeïnformeerd gokwerk geweest en was er hooguit sprake van een optie bij ICx in het oorspronkelijke raamcontract voor een handvol multicourante stellen. Dit was allemaal echt groots aangekondigd in de diverse media. | |
Peterselieman | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:32 |
Klopt. Er is later gekozen voor ECx, de Talgo die ik hierboven noemde. Die moeten in 2022/2023 ergens in dienst komen. | |
Dr_Flash | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:38 |
Het zal mij benieuwen allemaal ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 12:49 |
Narrator: But they didn't enter service in 2022/2023. Ik heb er in ieder geval net zo'n goed gevoel bij als bij die uurlijkse Intercity Bremen-Groningen. Zijn Talgo's niet praktisch duurder dan een ICE in onderhoud? En ik meen me te herinneren dat toen ik in de VS in dat ding zat dat ik las dat ze ook redelijk onbetrouwbaar zijn en dat krijg ik meen ik vaker gezien te hebben. | |
James1988 | zaterdag 13 februari 2021 @ 15:04 |
Als ik het me goed herinner was er oorspronkelijk wel degelijk een bestelling geplaatst voor een dozijn Nederland-geschikte ICx-treinstellen voor inzet in de IC Berlijn. Vrij kort na de bestelling heeft DB de order aangepast en zijn de NL-stellen komen te vervallen, in plaats daarvan zijn er toen veel meer en langere stellen voor inzet in Duitsland besteld. edit: het is wat zoeken, want veel informatie die destijds is gepubliceerd is niet meer terug te vinden. Maar ik heb nog wat kunnen vinden: http://www.moebahn.de/t11(...)es-funktioniert.html https://de.wikipedia.org/w/index.php?title=ICE_4&oldid=99742155 [ Bericht 33% gewijzigd door James1988 op 13-02-2021 15:37:21 ] | |
dennistd | zaterdag 13 februari 2021 @ 16:05 |
Vanaf juni kun je bij Deutsche Bahn je GtbV ook eindelijk online indienen ![]() https://www.tagesschau.de(...)rgastrechte-101.html | |
James1988 | zaterdag 13 februari 2021 @ 16:11 |
Zozo, nu al? ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 17:18 |
Ik heb altijd begrepen dat dat een optie was uit een vervolgorder en die optie is uiteindelijk voor de volledige vervolgorder toen omgezet in een raamcontract voor één hoofdtype treinstel voor 250km/u voor Duitsland (nou jah, ik gok heel DACH). Ik heb ff niet de mogelijkheid om dit nu uit te pluizen maar ik ga er van de week ff voor zitten want ik ben natuurlijk een datahoarder en er is een kans dat ik er ergens een PDFje van heb, met de hele geschiedenis. De tekst uit de link naar moebahn in ieder geval, heeft het over het raamcontract met vervolgopties, want er is echt never nooit niet een directe bestelling geplaatst voor 300 treinstellen. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 februari 2021 @ 17:25 |
Duitsland en digitale dingen... Echt...... | |
James1988 | zaterdag 13 februari 2021 @ 18:42 |
Via Wikipedia en de Wayback Machine kwam ik deze specsheet van Siemens tegen, waarin ook Nederland wordt genoemd: https://web.archive.org/w(...)-icx-factsheet-e.pdf Ik kwam dit artikel tegen van Railway Gazette waarin geschreven wordt over: - Zevendelige treinstellen voor 230 km/u - Tiendelige treinstellen voor 249 km/u Totaal 130 treinstellen, met een vervolgbestelling voor nog eens 90, en een optie voor nog eens 80. Dat komt wel overeen met de Wikipedialink die ik ook had gepost, en daarin wordt weer geschreven dat 12 van de zevendelige treinstellen zouden worden uitgerust voor Nederland. Bij een latere aanpassing van het contract is toen alles omgezet naar twaalfbaks treinen geschikt voor 250 km/u, die alleen voor DACH gebruikt worden. Als ik het me allemaal goed herinner is die aanpassing van het contract gebeurd toen de Fernbussen in opkomst waren in Duitsland, en is de bestelling aangepast om meer capaciteit te bieden en met lagere prijzen de bussen te kunnen beconcurreren. Destijds zijn er ook aanpassingen geweest zodat je Sparpreise nog op dezelfde dag kon kopen enzo. | |
Zug-Chef | zondag 14 februari 2021 @ 09:04 |
![]() Sneeuw en zon is de ultieme combinatie en dat ga je in Nederland helaas niet heel vaak zien. Zonder al te grote verwachtingen werd daarom op zaterdag 13 februari al vroeg in de ochtend koers gezet naar Twente, alwaar veel meer sneeuw ligt dan in het noorden van het land. Aangezien de zon in het oosten om 7:55 opkwam, had ik zo het vermoeden dat de eerste IC naar Berlijn bij Holten wel eens in de eerste bruikbare zonnestralen kon worden vastgelegd. Terwijl de rest van de dag zo'n beetje alle internationale treinen flinke vertraging opliepen, was de 1746 met IC 141 (Amsterdam Centraal - Berlin Ostbahnhof) nog aardig op tijd. | |
Dr_Flash | zondag 14 februari 2021 @ 16:42 |
![]() ![]() | |
Eix | zondag 14 februari 2021 @ 18:05 |
In ander nieuws: morgen is het code rood vanwege ijzel. Gelukkig dat NS optimistisch is en denkt deze extreme omstandigheden met een normale dienstregeling te kunnen trotseren. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 14 februari 2021 @ 18:33 |
KNMI heeft het zelf al over mogelijk grote verstoringen bij het OV dus dit is een intikkertje ![]() | |
Peter | zondag 14 februari 2021 @ 19:07 |
IJzel waait niet telkens opnieuw wissels in toch? Of wat wordt nu het excuus? | |
Dr_Flash | zondag 14 februari 2021 @ 19:10 |
Dingesvorming aan de bovenleiding ![]() | |
Peter | zondag 14 februari 2021 @ 19:34 |
Net zoals de HTM pekeltrams: bovenste pantograaf omhoog voor het ijs-schrapen en met de achterste de stroom trekken. Hoppa.. | |
Dr_Flash | zondag 14 februari 2021 @ 19:43 |
Waar geen wil is, is geen weg ![]() | |
Dr_Flash | zondag 14 februari 2021 @ 21:34 |
Ah, gestrand personeel gaat het worden. https://nos.nl/artikel/23(...)trand-personeel.html | |
WcPot | zondag 14 februari 2021 @ 21:51 |
Er kan nog wel ijs van een trein afvallen en net tussen de wissels terecht komen ![]() | |
Eix | zondag 14 februari 2021 @ 22:17 |
Even oprecht een vraag, maar wat is nu het probleem voor de spoorwegen met ijzel? Ik snap dat de stroomafnemer dan minder goed contact maakt met de bovenleiding. Maar ik kan me nog een wonderlijke rit herinneren met een plan v die daar geen enkele moeite mee had. ![]() | |
James1988 | zondag 14 februari 2021 @ 22:21 |
Computers en moderne elektronica die zeggen "ja daag, met zo'n instabiele stroomvoorziening ga ik niet werken, de ballen" | |
Peterselieman | zondag 14 februari 2021 @ 22:31 |
en er treedt veel minder verlies op, waardoor de rijdraad ook minder warm wordt en het schrapen van de bovenleiding minder makkelijk gaat. | |
WcPot | zondag 14 februari 2021 @ 22:37 |
Klopt het ook dat het vaak met de eerste trein nog wel gaat. Maar door de wrijving van de eerste trein dooit het iets maar het vriest gelijk weer aan en dan heeft de tweede trein er meer last van? | |
Salatrel | maandag 15 februari 2021 @ 10:10 |
Personeel dat de dienstregeling op moet starten komt niet met OV daar wel eens over nagedacht? | |
Fred | maandag 15 februari 2021 @ 10:56 |
De chauffeurs die weg moeten strooien of vegen lukt het toch ook om over de niet gestrooide of geveegde weg bij hun strooi- of veegwagen te komen? | |
Salatrel | maandag 15 februari 2021 @ 11:25 |
Die rijden niet in een Peugeot 107 met zomerbandjes ![]() | |
dennistd | maandag 15 februari 2021 @ 14:17 |
Ik rij in een Citroën C1 met zomerbandjes ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 15 februari 2021 @ 14:27 |
vreselijk zo'n 3-cilinder. Ik snap heel goed waarom C1/Aygo/107 eigenaren vaak met de trein gaan. | |
dennistd | maandag 15 februari 2021 @ 14:31 |
Rijdt prima hoor ![]() Hij laat het nooit afweten en brengt me waar ik zijn moet tegen heel acceptabele kosten. Precies wat ik van een auto vraag. | |
Fred | maandag 15 februari 2021 @ 23:24 |
Sinds kort heb ik een Skoda SUV met een 1.0 driepitter, trekt goed hoor. Heb ook zo'n C1, die rijdt ook lekker door. Al houdt-ie wel op gegeven moment wel een beetje in, vermoed dat de ECU zo ingesteld is. (ik reis meestal wel per trein bedenk ik me nu ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door Fred op 15-02-2021 23:29:58 ] | |
Bitlord | dinsdag 16 februari 2021 @ 00:01 |
Zijsprongetje met nog wat interessante kritiek op het Talgo-concept: http://www.railvolution.n(...)ous-talgo-projects-2 Waarbij opgemerkt dat de 2e DB-Talgobestelling dit niet heeft. http://www.railvolution.n(...)ous-talgo-projects-3 | |
dennistd | dinsdag 16 februari 2021 @ 01:09 |
Ruzie in Engeland over welk museum de Locomotion tentoon mag stellen: https://www.theguardian.c(...)r#Echobox=1613406130 | |
dennistd | dinsdag 16 februari 2021 @ 01:10 |
Die van mij houdt eigenlijk alleen in als ie in de toerenbegrenzer duikt. Al heb ik bij gebrek aan een toerenteller geen idee bij hoeveel dat precies is. ![]() | |
Its-Jojo-4you | dinsdag 16 februari 2021 @ 12:08 |
Beetje offtopic dat geklets over auto's ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 februari 2021 @ 12:34 |
Beetje vreemde user die hier nooit komt en een beetje een mening over dingen heeft ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 16 februari 2021 @ 16:09 |
Nou treintjes dan maar.. Flash, zie je nog iets moois in Deventer? ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 februari 2021 @ 16:17 |
Ja zaterdag nog een Pimpel in de sneeuw met een Vectron op kop, zie vorige pagina ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 februari 2021 @ 16:18 |
Rijden de treinen trouwens vandaag weer wel normaal? Of is het nou "te snel invallende dooi" of zo? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 februari 2021 @ 16:47 |
Kreeg trouwens vandaag een mailtje over herroepingsrecht. Begrijp ik het goed dat je gewoon kunt terug rekenen hoeveel gebruik je het afgelopen jaar van de abo gemaakt hebt, en als "geen abo" goedkoper geweest was, kun je het verschil terug krijgen? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 februari 2021 @ 17:56 |
Ja dus. Toch weer even lekker een uurtje met Excel liggen goochelen. Ik heb het maar herroepen. Ik lijk zo'n ¤ 67 terug te kunnen krijgen. Geen idee eigenlijk hoe het geregeld is of wordt met "de andere vervoerders" maar de invloed daarvan is relatief klein. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 februari 2021 @ 17:57 |
en ja, ook al staat dat nergens met zo veel woorden, ik hou er rekening mee dat ik de komende maand niet weer een AltijdVoordeel aan kan zetten of zo. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 februari 2021 @ 18:18 |
Zo nu mogen jullie weer wat zeggen ![]() | |
Viezze | dinsdag 16 februari 2021 @ 18:39 |
Ik heb het mailtje ook gekregen. Dacht eerst dat het niet van toepassing zou zijn, maar nu je het zo zegt kan het voor mij ook wel interessant zijn want had een TrajectVrij ter waarde van ¤300 gekocht en vervolgens maar een paar dagen kunnen gebruiken. Maar ff uitrekenen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 16 februari 2021 @ 18:47 |
Er zijn nog steeds wat stelletjes stuk, dus er zijn nog wat intercity's rond Amsterdam en Schiphol opgeheven met uitlopers naar Nijmegen, Amersfoort en Almere/Lelydorp | |
derLudolf | dinsdag 16 februari 2021 @ 18:57 |
Open de gordijnen en kijk naar buiten ![]() Bijna een jaar geleden waren we onderweg naar Winterberg. Wel zin om weer zo'n rondje te doen. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 februari 2021 @ 18:58 |
Ja die terugrit was werelds ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 16 februari 2021 @ 19:04 |
Echt he ![]() Een probleem met de remleiding deed daar niets aan af | |
Dr_Flash | dinsdag 16 februari 2021 @ 19:13 |
Ja half uur te laat in Oberhausen, ICE naar Arnhem gemist, maar wat boeide het ![]() ![]() | |
Its-Jojo-4you | dinsdag 16 februari 2021 @ 22:03 |
Ik hou jullie graag op het juiste spoor ![]() ![]() Ik lees hier regelmatig mee en vind treinen machtig interessant maar heb er zelf niet zoveel over te melden ![]() | |
Bitlord | woensdag 17 februari 2021 @ 00:47 |
Heb je het inwijdingsritueel wat hoort bij deze topicreeks eigenlijk al ondergaan? Is toch wel redelijk noodzakelijk vooraleer hier meningen verkondigd mogen worden. | |
Dr_Flash | woensdag 17 februari 2021 @ 13:18 |
Nou ik blijk dus alleen "reizen op rekening" op mijn kaart te hebben dus ik kan er niks van af halen. Toch is daar ergens onder water een NS Flex AltijdVoordeel aan gekoppeld, maar dus niet op mijn kaart. Heb ik nou wat aan dat herroepingsmailtj of niet? ![]() ![]() | |
ReisT | woensdag 17 februari 2021 @ 13:50 |
Je hoeft niets van je kaart te verwijderen. Flexabonnementen zijn virtueel, ze bestaan alleen in je Mijn NS account. Als je niet meer wilt betalen voor een abonnement kan je het wijzigen in het gratis abonnement "NS Flex zonder abonnement". | |
Dr_Flash | woensdag 17 februari 2021 @ 13:52 |
Maar het ging nu over het herroepingsrecht waar ik vandeweeks een mailtje over kreeg. Nou weet ik dus niet of dit ook voor mij geldt of niet ![]() | |
James1988 | woensdag 17 februari 2021 @ 14:12 |
Als je een abonnement afsluit bij NS heb je 14 dagen bedenktijd, dat is waar dat mailtje over ging denk ik? Als je van je NS Flex Altijd Voordeel af wil kun je dat doen via www.ns.nl/mijnns, dat kun je elke maand doen. | |
Dr_Flash | woensdag 17 februari 2021 @ 14:22 |
Maar staat dat nou compleet los van elkaar of niet? ![]() | |
James1988 | woensdag 17 februari 2021 @ 14:35 |
Heb je in de afgelopen 2 weken een Altijd Voordeel-abonnement afgesloten? | |
Dr_Flash | woensdag 17 februari 2021 @ 14:40 |
Nee. En dan denk ik, ik heb afgelopen mei mijn Altijd Voordeel om laten zetten in een NS Flex Altijd Voordeel. Geldt dit mailtje dan voor mij of niet? En zo nee, waarom krijg ik het dan? ![]() | |
James1988 | woensdag 17 februari 2021 @ 14:46 |
Aha, dat geldt denk ik als beëindiging van een abonnement (je oude Altijd Voordeel) en de start van een nieuw abonnement (de Flex-variant) en daarom kom je dus in aanmerking voor het verlengde herroepingsrecht. Als je sindsdien echt helemaal niet gereisd hebt met dit abonnement kan het de moeite waard zijn om hiervan gebruik te maken. Als je wel hebt gereisd zul je het verschil tussen wel korting / geen korting moeten terugbetalen, dan is het wellicht niet interessant. | |
Dr_Flash | woensdag 17 februari 2021 @ 14:49 |
Ja dat dus. Ik heb wel gereisd maar zo sporadisch dat het goedkoper geweest zou zijn om geen AltijdVoordel te hebben dus ik heb om herroeping gevraagd. En nu zie ik dus wel wat er gaat gebeuren. En is er dus niet een product wat op mijn kaart staat wat ik er vanaf moet halen. Ik denk dat ik het snap, misschien. | |
James1988 | woensdag 17 februari 2021 @ 14:51 |
Klopt, bij NS Flex staat er geen "fysiek" product meer op je kaart. Alles wordt achteraf berekend, ook als je van abonnement wisselt. De enige keer wanneer je nog langs een kaartautomaat zal moeten is als je helemaal wil stoppen met NS Flex en gewoon weer op saldo wil reizen. | |
Dr_Flash | woensdag 17 februari 2021 @ 14:53 |
Maar daarover wordt in dat mailtje dus met geen woord gerept. Alleen van "Als je een gratis abonnement hebt krijg je niks" | |
Dr_Flash | woensdag 17 februari 2021 @ 14:55 |
Ooooooooooh...Dus: Heeft u een ander dan "reizen op saldo" abonnement? Dan hoeft u niks te doen en stromen de knaken vanzelf binnen. Denk ik ![]() | |
James1988 | woensdag 17 februari 2021 @ 15:05 |
Inderdaad. ![]() | |
MTL | woensdag 17 februari 2021 @ 15:36 |
Door de te late levering van de ICNGs worden de grote wijzigingen in de dienstregeling 2023 die gepland stonden met ten minste een jaar uitgesteld. Officieel nieuwsbericht: https://nieuws.ns.nl/ns-v(...)gen-2023-uitgesteld/ Plaatje met de landen waar de onderdelen vandaan moeten komen: ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 februari 2021 @ 15:42 |
De helft van de landen staat niet eens op het kaartje ![]() | |
b2py | woensdag 17 februari 2021 @ 16:34 |
Gewoon niets lokaal geproduceerd ![]() | |
MTL | woensdag 17 februari 2021 @ 16:56 |
Wat wil je anders met een Frans design en een Duits technisch ontwerp? ![]() Hebben we eigenlijk in Nederland nog bedrijven die dit soort dingen fabriceren? Al sinds jaar en dag komen vrijwel alle onderdelen uit het buitenland, ook van de treinen die NS zelf heeft ontworpen. De enige echt Nederlandse leverancier die mij te binnen schiet is het vroegere Holec, nu Alstom Transport in Ridderkerk en volgens mij werken zij nu ook deels mee aan de ICNG, ook al staat dat niet op de infographic (maar ik kan mij uiteraard vergissen). In ander nieuws: de vakbondsleden van de FNV en de VVMC hebben ingestemd met de nieuwe NS CAO. | |
b2py | woensdag 17 februari 2021 @ 16:59 |
Nouja misschien wel iets van electronica oid. En welke luxepositie heeft het personeel van NS er nu weer bijgekregen? | |
derLudolf | woensdag 17 februari 2021 @ 17:29 |
Prysmian (in de volksmond Draka, Draden en kabels) in Emmen. Wat betreft elektromotoren heeft SEW een fabriek in Rotterdam (assemblage) maar die maken geen motoren voor treinen. Aluminium zou betrokken kunnen worden van Aldel in Delfzijl Nederland is natuurlijk ook erg goed in het wegpesten van de primaire sector (landbouw, hoogovens). Dat Chinees staal een veel hogere CO2 uitstoot per ton staal heeft (afgezien van het transport) maakt niet uit. Als de uitstoot niet in NL is bestaat het immers niet. Ik weet niet hoe lang een mal om draaistellen te maken mee gaat, maar die zijn niet goedkoop, misschien is dat Assemblage zou prima in Nederland kunnen. Maar zolang ze VMBO'ers leuk klinkende opleidingen voor blijven schotelen met zeer beperkte baankansen, dan blijven goede monteurs schaars. | |
derLudolf | woensdag 17 februari 2021 @ 17:30 |
Ze krijgen de nieuwe Denksport een week voordat ze in de kiosk liggen al thuis opgestuurd ![]() | |
Salatrel | woensdag 17 februari 2021 @ 17:36 |
De WiFi komt niet eens uit de EU | |
James1988 | woensdag 17 februari 2021 @ 18:34 |
Als ik het goed heb komt de WiFi/OBIS van Nomad Digital, een dochterbedrijf van Alstom. En dat heeft z'n hoofdkantoor in Newcastle upon Tyne. | |
Peterselieman | woensdag 17 februari 2021 @ 18:35 |
Mogelijk drie jaar vertraging voor de verbouwing van het Hoofdstation van Groningen. De treinvrije periode van 2022 dreigt niet gehaald te worden door archeologische vondsten en kabelwerk. In Groningen zijn ze er uiteraard niet blij mee. https://www.rtvnoord.nl/n(...)-aanpak-Hoofdstation | |
Peterselieman | woensdag 17 februari 2021 @ 18:39 |
Arriva gaat tijdelijk snijden in de noordelijke treindienstregeling omdat er te weinig inkomsten zijn: - tussen Sneek en Leeuwarden rijden 2 treinen per uur in plaats van 4 - tussen Leeuwarden en Groningen rijden tussen de spitsen alleen maar stoptreinen - op datzelfde traject rijdt op zaterdag maar 1 sneltrein per uur ipv 2 - de avondstoppers tussen Groningen en Zuidhorn vervallen - de spitstreinen naar Warffum vervallen - de sneltrein tussen Groningen en Winschoten vervalt https://www.ovnieuwsuitgr(...)regeling-uitgekleed/ https://www.lc.nl/friesla(...)corona-26523084.html | |
MTL | woensdag 17 februari 2021 @ 19:44 |
Jaloers? ![]() Maar zonder gekheid, je kan dat gewoon nalezen op https://nieuws.ns.nl/nieu(...)rantie-en-meer-loon/ | |
b2py | woensdag 17 februari 2021 @ 22:32 |
Haha nee hoor, ik heb meer cao verhoging gekregen ![]() | |
dennistd | woensdag 17 februari 2021 @ 22:49 |
Die snap ik even niet: waarom zou het op zaterdag drukker zijn dan doordeweeks tussen de spitsen? Waar moeten die mensen naar toe dan? | |
Peterselieman | woensdag 17 februari 2021 @ 23:02 |
het zou heel goed kunnen dat op zaterdag overdag een trein meer rijdt dan op werkdagen. Zo lees ik het ook ja ![]() | |
Salatrel | donderdag 18 februari 2021 @ 10:37 |
Ach ik denk dat in deze tijd waarin, bijvoorbeeld bij klm, duizenden mensen hun baan verliezen ik tevreden mag zijn dat de inflatie gecorrigeerd wordt. Ben ik blij? Nee gezien de resultaten van de afgelopen jaren had er meer gemogen maar de onderhandelingen liepen helaas precies toen Corona begon. Dus ben ik blij? Nee wel tevreden met wat er uiteindelijk uitgekomen is want het had zeker slechter gekund als je weet wat men van plan was.. | |
Peter | donderdag 18 februari 2021 @ 21:07 |
Ook de GVB heeft museummatrieel ingezet voor sneeuwruimen afgelopen week: | |
Peterselieman | vrijdag 19 februari 2021 @ 20:10 |
In Meppel in de garage van Arriva staat een van de twee kopbakken van stel 10239, evenals de motorbak. Ik ben benieuwd of de andere helft nog opgelapt gaat worden na de botsing met de tank met melkpoeder in Leeuwarden enkele jaren geleden. https://www.wido.nl/arriva-meppel/ | |
Dr_Flash | zaterdag 20 februari 2021 @ 09:04 |
Gaaf hoor! ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 20 februari 2021 @ 09:39 |
KOEKOEK ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 20 februari 2021 @ 10:36 |
ook zeer tevreden over de snelheid van afhandeling trouwens ![]() | |
derLudolf | zaterdag 20 februari 2021 @ 12:46 |
Bijna net zo snel als het geld terug bij DB toen we rondje Lüdenscheid deden | |
DJMO | dinsdag 23 februari 2021 @ 09:51 |
Werkzaamheden tussen Schagen en Amsterdam. Kan iemand mij uitleggen waarom de intercity van en naar Maastricht eindigt in Wormerveer in plaats van in Uitgeest zoals de intercity van en naar Nijmegen wel doet. ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 23 februari 2021 @ 10:13 |
ik vermoed dat er onvoldoende capaciteit is op Uitgeest om daar nog te kunnen keren. tevens kan het zijn dat er een aantal sporen op Uitgeest niet inzetbaar is wegens aan- afvoer van materialen voor de werkzaamheden. | |
DJMO | dinsdag 23 februari 2021 @ 10:16 |
Klinkt logisch. Dank je. | |
spectrumanalyser | dinsdag 23 februari 2021 @ 10:17 |
Dit soort treintjes komt momenteel naar Uitgeest | |
DJMO | dinsdag 23 februari 2021 @ 10:19 |
Zal op de terug weg eens opletten of ik ze zie. | |
b2py | dinsdag 23 februari 2021 @ 14:01 |
De IC uit Maastricht moet dan in Uitgeest keren op de trein naar Nijmegen in 6 a 7 minuten, misschien vinden ze dat te kort. | |
ReisT | dinsdag 23 februari 2021 @ 14:08 |
Vanaf volgend jaar gaan er Nightjet-treinen rijden met een stuurstandrijtuig. Waar zouden ze het ontwerp van die kop nou toch van afgekeken hebben.. ![]() ![]() Dit worden de nieuwe Nightjet-nachttreinen [ Bericht 14% gewijzigd door ReisT op 23-02-2021 14:37:15 ] | |
DJMO | dinsdag 23 februari 2021 @ 19:41 |
![]() Het blijft een apart gezicht om een intercity op Wormerveer te zien staan.. | |
derLudolf | dinsdag 23 februari 2021 @ 19:47 |
Niet van een 1142 ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 23 februari 2021 @ 19:52 |
De BR218 dan maar ![]() | |
derLudolf | dinsdag 23 februari 2021 @ 20:59 |
Alleen de ronde buffers missen ![]() Maar goed, mooi om te zien dat er nog wel flink wordt geïnvesteerd in getrokken materieel ![]() | |
b2py | woensdag 24 februari 2021 @ 10:58 |
Op een foto staan alle treinen stil ![]() | |
spectrumanalyser | woensdag 24 februari 2021 @ 11:31 |
![]() achja, het zijn maar 9 dagen in Castricum en Heiloo. er gaan stapvoets lange werktreinen langs die bij elke overgang stoppen om deze handmatig te bedienen. dan is de fictieve kentekenplaat op de auto wel goed gevonden. | |
DJMO | woensdag 24 februari 2021 @ 11:33 |
Je snapt best wat ik bedoel ![]() | |
spectrumanalyser | woensdag 24 februari 2021 @ 11:37 |
Tof materieel van Swietelsky. gisteravond in Alkmaar waren de treinen die de ballast op hun plek drukken bezig. daar komt dan een klein mini-karretje uit, een soort ouderwets skilifthokje. het gele hokje komt van achterop de grotere gele trein.![]() | |
Peterselieman | woensdag 24 februari 2021 @ 19:05 |
wat is de handigheid van zo'n hokje? | |
Salatrel | woensdag 24 februari 2021 @ 19:20 |
Mensen blijven vanzelf 1,5 meter bij je vandaan | |
b2py | donderdag 25 februari 2021 @ 08:00 |
Jaarcijfers NS vandaag, ben benieuwd naar de schade | |
WcPot | donderdag 25 februari 2021 @ 09:11 |
Schade is heel groot. Het gaat helemaal niet goed met de NS. Maar met elk bedrijf gaat het momenteel slecht. | |
Tochjo | donderdag 25 februari 2021 @ 09:13 |
https://nieuws.ns.nl/ns-j(...)ramatisch-jaar-2020/ | |
b2py | donderdag 25 februari 2021 @ 09:49 |
Dat lijkt mij wat overtrokken | |
Fred | donderdag 25 februari 2021 @ 09:55 |
Ahold, Jumbo en Coolblue doen anders goede zaken. De AEX staat ook torenhoog. Het gaat eigenlijk alleen slecht met de bedrijven die niet flexibel genoeg waren om op andere manieren geld te verdienen dan normaal. In geval van NS hadden ze direct bij de oproep het OV te mijden vorig jaar bij de overheid moeten aangeven dat dat inbreuk is op een hun concessie en dat ze daar geld voor willen hebben. Waarbij geen geld direct zou moeten betekenen dat ze het aantal gingen verminderen. Hebben ze niet gedaan, dus nu een flinke strop. Niet dat het veel uitmaakt: de overheid is immers de enige aandeelhouder. De belastingbetaler vult het wel weer aan. | |
b2py | donderdag 25 februari 2021 @ 10:16 |
‘Het is misschien ook wel hoger dan je had verwacht.’ Beste NS, je praat tegen je aandeelhouder en niet tegen een kleuter. | |
Dr_Flash | donderdag 25 februari 2021 @ 13:28 |
Gefeliciteerd met je verjaardag @b2py ![]() | |
WcPot | donderdag 25 februari 2021 @ 13:53 |
Nu de DDZ maximaal 110km/h mag rijden. Wanneer kan je het eerste treinstel verwachten in de dienstregeling? | |
b2py | donderdag 25 februari 2021 @ 16:15 |
Dankje <3 | |
derLudolf | donderdag 25 februari 2021 @ 16:34 |
Je kunt van NS en de medewerkers moeilijk verlangen dat ze ineens timmerman of tegelzetter worden. | |
Salatrel | donderdag 25 februari 2021 @ 16:41 |
Niet zolang het “probleem” niet is opgelost. | |
Fred | donderdag 25 februari 2021 @ 18:28 |
NS is dan ook niet flexibel ![]() | |
ReisT | vrijdag 26 februari 2021 @ 11:03 |
Zou dit de DDNG voor NS kunnen worden?![]() Land kauft 34 neue Züge für den Regionalverkehr in Niedersachsen | |
MTL | vrijdag 26 februari 2021 @ 11:08 |
Als Alstom inschrijft en een goed bod uitbrengt... Ik verwacht zelf dat Siemens ook meedoet met hun Desiro HC. Daar heeft Abellio natuurlijk ook al ervaring mee. | |
b2py | vrijdag 26 februari 2021 @ 11:21 |
Doe maar geen saaie eenheidsworst | |
WcPot | vrijdag 26 februari 2021 @ 20:17 |
Ik hoop stiekem op een Stadler. KISS. Als NS een mooi order plaatst. Wil Stadler. vast wel een aanpassing maken voor de instapnorm van 76cm | |
ReisT | vrijdag 26 februari 2021 @ 21:14 |
Zo moeilijk zal het voor Stadler niet zijn, om van een combinatie van FLIRT en KISS een type treinstel te creëren wat precies is waar NS om vraagt. | |
James1988 | vrijdag 26 februari 2021 @ 21:20 |
Met de ordergrootte waar NS om vraagt zal een fabrikant sowieso wel wat harder lopen om maatwerk te leveren. | |
derLudolf | vrijdag 26 februari 2021 @ 21:24 |
Werkspoor bestaat niet meer. Echt uniek materieel bestaat volgens mij niet meer. De V250 is uniek, maar ja, of dat nu zo'n succes was. | |
derLudolf | vrijdag 26 februari 2021 @ 21:26 |
Is dat zo'n kutding was Arnhem Düsseldorf doet? Met al die schuine vloeren. | |
Peterselieman | vrijdag 26 februari 2021 @ 21:26 |
De fabriek in Pistoia staat er nog. In die plek schijnt ook nog een treinmuseum te zijn | |
derLudolf | vrijdag 26 februari 2021 @ 21:29 |
Is nu van Hitachi toch? Maar als ik je reactie zo lees, komen er niet veel treinen meer van de band... | |
James1988 | vrijdag 26 februari 2021 @ 21:38 |
Ja, AnsaldoBreda is tegenwoordig van Hitachi. Ze bouwen in Pistoia o.a. treinen voor het Verenigd Koninkrijk, en de afwerkkwaliteit is nog steeds matig. | |
derLudolf | vrijdag 26 februari 2021 @ 21:42 |
Ik zat laatst nog wat oude foto's te bekijken van de Historische Feldtage in Nordhorn. Ik had een stoomwals op de foto gezet blijkbaar, van het merk Breda. | |
ReisT | vrijdag 26 februari 2021 @ 21:43 |
Ze bouwen in Pistoia tegenwoordig ook markante dubbeldekkers: ![]() en.wikipedia.org/wiki/Caravaggio_(train) | |
derLudolf | vrijdag 26 februari 2021 @ 22:02 |
Ze hebben wel een neusje voor bijzondere neuzen. | |
Dr_Flash | vrijdag 26 februari 2021 @ 22:06 |
Wat zou de gedachte daarachter zijn? "Als je iets aanrijdt, kan het maar beter meteen GOED kapot zijn ook"? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 26 februari 2021 @ 22:10 |
leden ze aan kokervisie? | |
MTL | vrijdag 26 februari 2021 @ 22:10 |
Ze rijden wel in regio NRW, maar niet naar Arnhem. Naar Arnhem rijden Stadler Flirtjes. De Desiro HCs zijn deze dingen: ![]() Heb er toevallig 1x in meegereden en vond ze prima rijden. Hooguit dat de uitgekozen stoelen niet mijn eigen keuze zouden zijn, maar dat is wel vaker zo... Mompelt iets over SNG ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door MTL op 26-02-2021 22:16:03 ] | |
Peterselieman | vrijdag 26 februari 2021 @ 22:17 |
ja, daar hebben we in gezeten tussen Hamm en Warburg | |
dennistd | vrijdag 26 februari 2021 @ 23:04 |
Dat ding had volgens mij ook een niet al te handige indeling met allemaal hellingen en hoekjes en zo | |
Peterselieman | vrijdag 26 februari 2021 @ 23:43 |
klopt | |
b2py | zaterdag 27 februari 2021 @ 09:26 |
Volgens mij heeft NS de afgelopen jaren met elke stoel de plank misgeslagen.. | |
MTL | zaterdag 27 februari 2021 @ 09:59 |
Stoelen zijn heel erg persoonlijk. Voor mij is alleen de 1e klas SNG minder, maar zelfs die is uit te houden als je in de juiste positie zit. Alleen het feit dat je daar precies in die positie moet zitten is waardeloos. 2e klas SNG heb ik ook niet veel problemen mee. | |
Salatrel | zaterdag 27 februari 2021 @ 10:21 |
Ik ook niet want daar zit ik nooit | |
Duvel | zaterdag 27 februari 2021 @ 13:49 |
Ik zit sowieso al maanden niet meer in eender welke trein... | |
Peterselieman | zaterdag 27 februari 2021 @ 17:06 |
In Utrecht wilde men kennelijk het wiel opnieuw uitvinden bij de Uithoflijn en nu zijn de gevolgen zichtbaar: er moet voor 6 miljoen euro aan reparaties uitgevoerd worden omdat er asfalt afbrokkelt op de gecombineerde bus- en trambaan. Reden: een ontwerpfout en niemand die dat opgemerkt heeft. https://www.rtvutrecht.nl(...)baan-uithoflijn.html | |
Fred | zaterdag 27 februari 2021 @ 18:38 |
Wie gaat er eigenlijk nog van die lijn gebruik maken nu ook de studenten thuis moeten leren? | |
Salatrel | zaterdag 27 februari 2021 @ 21:26 |
De aannemer is niet verantwoordelijk want die heeft gewoon het ontwerp gevolgd. Ok, prima! Wie heeft het ontwerp gemaakt dan? Waarom is die niet verantwoordelijk? | |
dennistd | zondag 28 februari 2021 @ 04:15 |
Het gaat wat offtopic, maar asfalt gebruiken op plekken waar (qua wegverkeer) alleen bussen komen is sowieso vragen om problemen. Dat gaat namelijk gegarandeerd leiden tot extreme spoorvorming. | |
spectrumanalyser | maandag 1 maart 2021 @ 15:36 |
Als ik de meest recente foto van het terrein op de Houtrakpolder bekijk dan zie ik geen DDAR bakken meer staan. Van wat ik begrepen heb zijn er meerdere bakken per boot naar Vlaardingen gegaan om gesloopt te worden door Vlasman. Waar dat slopen precies is gebeurd is niet bekend. [ Bericht 45% gewijzigd door spectrumanalyser op 01-03-2021 16:44:36 ] | |
b2py | maandag 1 maart 2021 @ 16:22 |
Het ontwerp wordt gemaakt naar aanleiding van gespecificeerde eisen, er is hooguit een referentieontwerp. | |
stavromulabeta | maandag 1 maart 2021 @ 20:44 |
Dat ligt geheel aan de contractvorm. Bij een klassiek UAV-contract lever je als opdrachtgever de tekeningen en exacte materiaalspecificaties aan en de aannemer maakt het dan. Je weet als opdrachtgever wat je krijgt maar als er iets in het ontwerp niet klopt, is het jouw probleem. Bij een UAV-gc-contract in de meest extreme vorm, specificeer je dat je een trambaan wilt voor x trams per uur van a naar b met medegebruik door bussen en een levensduur van y jaar. De aannemer ontwerpt en realiseert de aannemer een bijpassende oplossing. Je hebt als opdrachtgever geen idee wat je gaat krijgen, als je per ongeluk een eis vergeten bent omdat je iets vanzelf sprekend vond, krijg je iets totaal anders (oh, u wilde elektrische trams?). Maar alle risico's met betrekking tot het ontwerp liggen bij de aannemer. Daarnaast kun je naar hartelust mengen tussen deze twee vormen. Ik weet niet welke contractvorm bij specifieke dit stukje gebruikt is, maar de Uithoflijn is in meerdere deelcontracten met verschillende contractvormen aanbesteed. Een stukje trambaan door het groen leent zich nou eenmaal meer voor ontwerpvrijheid bij de aannemer dan het stukje bij het centraal station met tientallen raakvlakken in ruimte en tijd en heel veel stakeholders. | |
derLudolf | maandag 1 maart 2021 @ 22:02 |
Volgens mij is er een user die er meer van weet, zal hem/haar eens aan het jasje trekken ![]() | |
Sounddragon | maandag 1 maart 2021 @ 22:05 |
Niet. | |
derLudolf | maandag 1 maart 2021 @ 22:18 |
Net als met vliegtuigen zijn daar ook websites voor die de locatie van schepen bijhoudt. https://www.vesseltracker.com/es/Ships/Rosanne-I380744.html | |
b2py | dinsdag 2 maart 2021 @ 10:40 |
Het betrof een UAV-GC contract, dus vandaar mijn ietwat korte reactie. | |
spectrumanalyser | dinsdag 2 maart 2021 @ 12:48 |
Apart gezicht. Tijdens de eerdere overtocht gingen er 6 bakken in. nu maarliefst 10 bakken! Onder de 4 bakken staan, niet zichtbaar, nog 6 bakken. [ Bericht 1% gewijzigd door spectrumanalyser op 02-03-2021 12:56:18 ] | |
Adrie072 | woensdag 3 maart 2021 @ 23:23 |
Salatrel | donderdag 4 maart 2021 @ 14:24 |
Die komt toch vanzelf naar beneden als je gaat rijden? | |
James1988 | donderdag 4 maart 2021 @ 19:34 |
Dat wilden ze niet riskeren, met 25 kV op de draad en het risico op overslag. Gefrituurde kat doet het niet zo goed in de media. | |
Dr_Flash | donderdag 4 maart 2021 @ 20:57 |
Alsof iemand daar nog om maalt na Brexit, Covid en Meghan in de media. | |
spectrumanalyser | vrijdag 5 maart 2021 @ 15:23 |
![]() | |
Socios | vrijdag 5 maart 2021 @ 16:46 |
Nog steeds ![]() | |
Peterselieman | maandag 8 maart 2021 @ 19:10 |
ik dacht dat ze er al lang reden, maar afgelopen weekend is er getest met goederentreinen op de nieuwe Botlekbrug. Na 2 jaar voorbereiding ... https://www.rijnmond.nl/n(...)cces-over-Botlekbrug | |
Claude_Viole | dinsdag 9 maart 2021 @ 01:21 |
Ja, die trein die ook voor de Rock van Trenitalia gebruikt wordt. Ik had die op InnoTrans 2018 gezien, maar ik vond dat ding erg 'plastic' van binnen. het oogde niet echt heel robuust en was niet echt fraai afgewerkt. Om maar te zwijgen over de indeling. Wel tof dat er fietsoplaadpunten waren, en een speciaal baby-zittertje aan de wand in het toilet ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 9 maart 2021 @ 13:42 |
Nu er wat ruimte is ontstaan op de Houtrakpolder is Strukton begonnen om drie SGM3-stellen naar het oude Ter haak-terrein over te brengen. Strukton heeft de overbrengingsritten overgenomen van Volkerrail. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 maart 2021 @ 21:23 |
Snel! Naar de poort van Koek om een paar bordjes en asbakken enzo te scoren voor dag en dauw ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 10 maart 2021 @ 15:25 |
https://nos.nl/artikel/23(...)ect-maatregelen.html Dafuq wat is dit nu toch ook weer. Kennelijk hebben we 182 jaar spoor gehad in Nederland zonder dat het risico van onbewaakte overwegen bij iemand bekend was. | |
spectrumanalyser | woensdag 10 maart 2021 @ 16:12 |
Treinen krijgen een andere kleur aan de voorkant, zodat ze meer opvallen. Neeeeeeeeeee! Het is nog 3,5 week, zou dit nu al een vervroegde 1 April garp zijn. Dan maak ik 'm wel af. Treinen krijgen ook middels een arm die uitzwengt een verkeersbord 'Let op: Trein' op de trein. | |
#ANONIEM | woensdag 10 maart 2021 @ 17:38 |
Ik zag net tot m'n stomme verbazing twee vectrons in NS-livrei langsrijden op Frankfurt-Süd, ik wist helemaal niet dat de NS die besteld had. Ik heb in de gauwigheid nog een matige foto weten te produceren:![]() [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2021 17:40:35 ] | |
derLudolf | woensdag 10 maart 2021 @ 17:41 |
Voor de EuroNight denk ik? | |
Dr_Flash | woensdag 10 maart 2021 @ 18:11 |
Meer nachttreinen is meer beter! ![]() | |
MTL | woensdag 10 maart 2021 @ 18:41 |
Nightjet, jep. Die dingen zijn afgelopen week in Linz bestickerd. | |
James1988 | donderdag 11 maart 2021 @ 00:03 |
En diezelfde locs hebben vanuit Frankfurt een ICE-stel mee op sleep genomen naar Amsterdam.![]() Bron foto: https://www.instagram.com/p/CMP7xiYHG_1/ | |
Duvel | donderdag 11 maart 2021 @ 11:11 |
Ik vind ze niet eens lelijk. ![]() | |
James1988 | donderdag 11 maart 2021 @ 13:35 |
Ik ook niet, ik vind het er wel goed uitzien. Ik ben benieuwd hoe o.a. ICNG eruit gaat zien nu het ontwerp gaat worden aangepast. Het zou me niet verbazen als het zwarte 'zorromasker' in z'n geheel verdwijnt en de kop geheel geel wordt. | |
dennistd | donderdag 11 maart 2021 @ 14:21 |
Zaterdag gaan de restauratiewagens vanuit het spoorwegmuseum terug naar Duitsland | |
Duvel | donderdag 11 maart 2021 @ 16:51 |
Dat zou ik wel lelijk vinden denk ik. | |
b2py | donderdag 11 maart 2021 @ 17:13 |
De ironie dat tegen ICNG is ingevoerd er geen onbewaakte overwegen meer zijn natuurlijk | |
MTL | donderdag 11 maart 2021 @ 17:14 |
Het gaat voor zover ik weet om aanpassing van het nieuwe ontwerp van de ICNG. Daarbij was de voorkant eerst grotendeels blauw (zie ook het nieuwe design van de VIRMm), en nu is het gele gedeelte ook over de neus heen getrokken. | |
Peterselieman | donderdag 11 maart 2021 @ 18:42 |
Gekke mensen in Deventer en omgeving hoor ![]() https://www.destentor.nl/(...)e-rechtbank~aec8c1db | |
b2py | donderdag 11 maart 2021 @ 20:14 |
https://indebuurt.nl/zwol(...)nitief-komen~148882/ Voor diegene die de loopbrug in Zwolle mist komt er een nieuwe. Net zoals in Utrecht geen toegang tot de perrons. | |
Isane | donderdag 11 maart 2021 @ 21:44 |
Er is toch een loop brug in Zwolle? Wel ietsje verder dan het station.... | |
derLudolf | donderdag 11 maart 2021 @ 22:36 |
Over bruggen gesproken, iemand nog een brug kopen? https://www.dbresale.com/(...)?detailbacklink=home | |
derLudolf | donderdag 11 maart 2021 @ 22:38 |
Als het aan DB ligt rijden eind 2024 de eerste treinen weer over de Ems https://www.ndr.de/nachri(...)iesenbruecke340.html | |
James1988 | vrijdag 12 maart 2021 @ 20:46 |
Over een paar jaar is het gedaan met de inzet van de ICE 3M, DB is van plan om de huidige treinen te vervangen door nieuwe treinen van het type 'Baureihe 408' (ICE 3 neo) omdat de huidige vloot snel verslechtert. Bron: https://www.drehscheibe-o(...),9653159#msg-9653159 | |
MTL | zaterdag 13 maart 2021 @ 10:53 |
Oud nieuws ![]() Daarvoor was vorig jaar al een bestelling geplaatst voor 30 nieuwe ICE treinen. | |
James1988 | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:05 |
Die waren oorspronkelijk alleen bedoeld voor inzet in Duitsland, en dat is ook waar ze als eerste gebruikt gaan worden. Dat plan is dus veranderd. | |
MTL | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:10 |
Nee hoor, die waren altijd al voor vervanging van de 406 bedoeld. Maar ik besef mij net dat het wellicht een intern nieuwsbericht was dat ik had gelezen, en het dus niet officieel bekend gemaakt was. | |
shoya | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:23 |
Heeft iemand misschien een idee hoe dit werkt: Ik reis(de) af en toe tussen Groningen en Maasticht via Utrecht. Een vriendin van me woont sinds kort in Utrecht en na al dit corona gedoe leek het me leuk om haar een keer tijdens een tussenstop te bezoeken. Als ik op de ns planner kijk kost een enkele reis tussen Groningen-Maastricht 27 euro. Een enkele reis Groningen-Utrecht kost 26 euro en dan door van Utrecht-Maastricht kost eveneens 25 euro. Ik heb een OV kaart. Als ik in één keer doorreis van Groningen naar Maastricht dan betaal ik 27 euro. Als ik tussentijds stop in Utrecht, daar uitcheck en een uur of 2 later weer incheck en doorreis naar Maastricht, betaal ik dan 51 euro? Voor dezelfde reis.. Hoe kan ik dit het beste aanpakken als ik tussentijds ergens wil stoppen zonder dubbel te moeten betalen? | |
Peterselieman | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:33 |
Binnen 35 minuten weer inchecken of je moet een abonnement nemen waardoor je sowieso met korting reist. Met bijvoorbeeld Dal Voordeel kun je voor 60 euro per jaar met 40% korting reizen in het weekend en buiten de spitsuren. Voor dat laatste is het moment van inchecken bepalend. | |
YoyoKlaagzak | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:35 |
Reizen met e-ticket i.p.v. chipkaart. | |
James1988 | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:35 |
Koop een eticket (of een kaartje uit de automaat) en reis daarmee. | |
Peterselieman | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:38 |
Is wel een soort van oncontroleerbaar grijs rijden ![]() | |
James1988 | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:43 |
Nee hoor, met een e-ticket mag je je reis op elk moment onderbreken omdat je je hele reis op voorhand al hebt afgekocht. Met de OV-chipkaart is dat anders, omdat de prijs pas wordt bepaald op het moment van uitchecken. | |
shoya | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:47 |
Ik heb ook een weekend voordeel abonnement op mijn OV kaart. Kun je een losse e-ticket kopen met korting via de OV kaart? | |
Peter | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:48 |
Volgens mij wel in de NS-app, al gekeken? ( geen via-station invullen, anders kun je geen e-ticket kopen in de app) | |
shoya | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:48 |
Hoe wordt dat berekend? Als ik tussentijds in Utrecht niet uitcheck en 2 uur later doorreis naar Maasticht, welke prijs wordt er dan berekend? | |
Peter | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:49 |
Je kunt station utrecht niet uit zonder uit- en in te checken. Dat wordt met de OV-chipkaart dus altijd als twee losse reizen afgerekend. | |
shoya | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:50 |
Ah dat is ook zo. Dankje. | |
Peterselieman | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:52 |
ik zie het ja. Dan is voor reisonderbrekingen een e-ticket idd het handigste | |
shoya | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:53 |
Je kan alleen losse tickets volle prijs kopen of 40% korting als samenreisticket - maar ik reis alleen dus. Ik wist voorheen dat je uit de automaat wel kortingskaartjes kon halen, maar ik weet niet of dat nu nog zo is. En of je dan een kaartje kan kopen met 40% korting en in de trein je OV kaart laat zien waar het kortingsabonnement op staat. Lijkt me nogal raar om zo te reizen. En waarschijnlijk niet toegestaan. | |
shoya | zaterdag 13 maart 2021 @ 13:54 |
Waarschijnlijk inderdaad. Dan koop ik tegen die tijd wel een los kaartje, als ik verwacht onderweg te stoppen. Bedankt. | |
James1988 | zaterdag 13 maart 2021 @ 14:09 |
Nee, tegenwoordig kun je geen kaartjes met korting meer kopen in de automaat of als e-ticket - dan moet je met de OV-chipkaart reizen. Je zou nog kunnen overwegen om tijdelijk over te stappen naar Weekend Vrij, zelfs dat haal je met één retourtje Groningen - Maastricht er al uit. Weekend Vrij kost ¤ 31 per maand in 2e klas, ¤ 37 per maand in 1e klas. | |
dennistd | zaterdag 13 maart 2021 @ 15:24 |
Vandaag werden de uit Duitsland geleende restauratierijtuigen overgebracht vanuit het Spoorwegmuseum. De TEE-Speisewagen, Rheingold-Aussichtswagen en Buckelspeisewagen werden gebruikt in de tentoonstelling "Tosti's Truffels Treinen" over de geschiedenis van eten en drinken in de trein. Loc 1768 van het Spoorwegmuseum bracht de trein van Utrecht Maliebaan naar Bad Bentheim en passeert hier de illegale samenscholing van fotografen bij de Zandsteenweg op de grens van Deurningen en Oldenzaal. In Bad Bentheim maakte de 1700 plaats voor loc 140 423-5 van het DB Museum Koblenz. Deze had een extra TEE-rijtuig meegenomen voor het meegereisde personeel. | |
Maegrim | zaterdag 13 maart 2021 @ 17:42 |
nou heb ik zin in tosti's | |
Salatrel | zaterdag 13 maart 2021 @ 18:29 |
Ik heb een tosti ijzert zien staan in die kantine van jullie... wel beetje schraal dat er een slot op die deur zit... | |
Maegrim | zaterdag 13 maart 2021 @ 19:31 |
Welke deur ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 14 maart 2021 @ 21:49 |
Mooie plaatjes, Dennis!! Ik was hier vorige week nog vlak in de buurt, toen ik in 't Raedthuys in Losser moest zijn. | |
dennistd | zondag 14 maart 2021 @ 23:05 |
Moest de drankvoorraad aangevuld worden ja? ![]() Of was het het naastgelegen (eet)café? | |
dennistd | zondag 14 maart 2021 @ 23:10 |
Vandaag trouwens weer eens op pad geweest. Ja, ik weet het, alleen noodzakelijke reizen... Maar ik was sinds oktober al niet meer met de trein geweest, dus ik vond dat het noodzakelijk was. En als iedereen maar 1x per half jaar voor niet geheel noodzakelijke reizen in de trein zou zitten was er niets aan de hand. Niet dat het nu druk was trouwens, heb de hele dag tenminste een vierzitter (en vaak meer) voor me alleen gehad (1e klas). Alleen vanaf Zutphen naar Hengelo vanavond slechts een tweezitter door alle studenten, maar met een FFP2-masker op liep ik daar ook niet zoveel risico denk ik. Maar goed, uiteraard heb ik ook een foto gemaakt (eigenlijk wel meer, maar dit was de beste): Na afloop van werkzaamheden aan de noordsectie van de HSL moest er roestgereden worden. Zoals wel vaker wordt in dat geval via Roestrijden.nl historisch materieel ingezet, waarbij het mes aan twee kanten snijdt: het levert geld op voor het behoud ervan en het is meteen een mooi conditieritje. Plan U 151 van de Stichting 2454 CREW vertrekt hier vanaf Rotterdam Centraal terug naar thuisbasis Amersfoort na gedane ontroestingsarbeid. | |
derLudolf | zondag 14 maart 2021 @ 23:51 |
Rust roest ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 15 maart 2021 @ 10:46 |
Muziekbingo georganiseerd/gepresenteerd ![]() | |
#ANONIEM | maandag 15 maart 2021 @ 12:36 |
Dat is heel vaak een adres geweest waar ik rollend naar buiten kwam. | |
DJMO | maandag 15 maart 2021 @ 16:04 |
Dubbele aanrijding in de buurt van Uitgeest. Geen treinen tussen alkmaar en Uitgeest, geen treinen tussen zaandam en Uitgeest. Vervangend busvervoer of omreizen via hoorn en sloterdijk. Tyfus druk in de ic naar Enkhuizen, die extra stopt op zaandam om gestrande reizigers mee te nemen en vanaf hoorn op alle tussen gelegen stations stopt. Het lijkt verdomme wel op de spits in pre corona tijd ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 15 maart 2021 @ 16:05 |
Eentje helaas weer op een beruchte plek in het Heilooerbos, de Kraaienlaan. Dit is een overweg zonder bomen, voor wandelaars. het is mij een raadsel waarom die overweg niet al jaren geleden is dichtgegooid. dan wandel je maar een stukje verder. | |
DJMO | maandag 15 maart 2021 @ 16:09 |
De andere in de buurt van Wormerveer. Ik werd door @Rob gewaarschuwd op het moment dat het gebeurde. Ik wist om kwart voor twee al dat ik tegen ellende zou aanlopen ![]() | |
DJMO | maandag 15 maart 2021 @ 16:12 |
Overigens weiger ik ten enemale een onbewaakte overgang over te steken. Bewaakte overgangen en kerkklokken hebben een ding gemeen. Als ik in de buurt kom beginnen ze standaard te jengelen. Hell no dus dat ik een onbewaakte overgang durf over te steken. | |
Salatrel | maandag 15 maart 2021 @ 16:18 |
dat doet die toch altijd? | |
DJMO | maandag 15 maart 2021 @ 16:22 |
Werd dit keer speciaal omgeroepen. Nooit eerder gehoord (of niet op gelet omdat ik die ic normaal niet neem) ![]() | |
b2py | maandag 15 maart 2021 @ 16:40 |
Slotie <3 | |
Salatrel | maandag 15 maart 2021 @ 16:59 |
Ja dat is dus standaard net als dat de IC naar Vlissingen vanaf Roosendaal overal stopt. | |
DJMO | maandag 15 maart 2021 @ 17:23 |
Van de ic naar den helder weet ik het wel, want dat is m'n standaard traject, maar van die diw dus niet. Omdat ik er nu speciaal op moest letten viel het me op. De stop op zaandam was overigens wel bonus, daar stopt deze normaal nooit. | |
ReisT | maandag 15 maart 2021 @ 17:52 |
Het is een bekende bug in het systeem. Als er een extra stop gemaakt wordt (in dit geval Zaandam) worden gelijk alle tussenstops die officieel geen intercitystation zijn omgeroepen. Normaal gesproken wordt het omroepen van die kleine stations waar die IC toch altijd stopt onderdrukt. | |
DJMO | maandag 15 maart 2021 @ 18:01 |
Voor zover ik weet wordt in de IC naar Den Helder wel standaard omgeroepen dat de trein vanaf Alkmaar op alle tussen gelegen stations stopt. Maar dat is in de trein zelf, niet op het station. Alleen begin ik nu aan mezelf te twijfelen Let al zo lang niet of nauwelijks meer op de omroepberichten omdat ik m'n eigen routes en omreisroutes uit m'n hoofd ken ![]() | |
Kentekenplaat | maandag 15 maart 2021 @ 19:46 |
https://www.ovnieuwsuitgr(...)3-plaats-voor-ovpay/ | |
James1988 | maandag 15 maart 2021 @ 20:15 |
Heel eng zijn ze niet hoor, als je maar goed oplet... ![]() Hier rijden treinen 200 km/u 😅 | |
DJMO | maandag 15 maart 2021 @ 20:30 |
Mij niet gezien. Al moet ik twintig km omlopen voor de volgende bewaakte overgang, mij om het even. Een onbewaakte ga ik NIET over. | |
Fixers | maandag 15 maart 2021 @ 22:04 |
Deze dan? Die is bewaakt, soort van. 😆 | |
DeaDLocK2K | maandag 15 maart 2021 @ 23:31 |
Vanwaar het bezwaar als ik vragen mag? | |
spectrumanalyser | dinsdag 16 maart 2021 @ 11:37 |
Niet te filmen. In een trein tussen Zaandam en Koog aan de Zaan is geschoten.https://www.rtlnieuws.nl/(...)onduidelijkheid-over Wat was het ook alweer qua beleid momenteel over reizen met de trein. Alleen noodzakelijke reizen toch? Zijn er eigenlijk kogelvrije mondkapjes? | |
WcPot | dinsdag 16 maart 2021 @ 11:59 |
https://www.rtvutrecht.nl(...)lijn-in-utrecht.html Tram ontspoord in Utrecht | |
derLudolf | dinsdag 16 maart 2021 @ 12:07 |
Alle mondkapjes die ik tot dusverre heb gebruikt waren kogelvrij ![]() | |
Laptop. | dinsdag 16 maart 2021 @ 12:48 |
Hier linksaf slaan | |
dennistd | woensdag 17 maart 2021 @ 01:14 |
Het is de bedoeling dit jaar nog chipkaartpaaltjes op de stations Elten, Emmerich en Praest te gaan plaatsen. Ze moeten alleen nog even uitvechten wie dat moet gaan betalen..... https://www.omroepgelderl(...)og-geldig-over-grens | |
derLudolf | woensdag 17 maart 2021 @ 06:40 |
Voor zo'n korte tijd nog investeren in de OVC? Als ik het goed begrijp gaat het dus om reizigers uit Nederland die het snelste via Emmerich in Arnhem zijn? Bijzonder? Welke plaats/regio is dit? | |
ReisT | woensdag 17 maart 2021 @ 08:09 |
Ook met OVpay check je nog steeds in of uit bij diezelfde paaltjes. Emmerich ligt vlak bij de grens, voor de Nederlandse plaatsen ten noorden daarvan zoals 's-Heerenberg zijn dit de dichtstbijzijnde stations. | |
derLudolf | woensdag 17 maart 2021 @ 09:44 |
Ah okay, ik dacht aan een treinreis die in Nederland begon, via Duitsland terug naar NL. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 17 maart 2021 @ 09:56 |
Kortom, er moeten ineens weer miljoenen aan belastinggeld kapotgeslagen worden voor drie mensen in 's Heerenberg die allang een auto hebben want OV was er al nooit ![]() | |
ReisT | woensdag 17 maart 2021 @ 10:27 |
Aan de andere kant: zonder Nederlands belastinggeld zou die trein überhaupt niet naar Arnhem rijden. Het is ergens wel logisch dat een trein die door Nederland wordt gefinancierd ook door Nederlanders gebruikt kan worden. | |
Socios | woensdag 17 maart 2021 @ 15:37 |
Heeft iemand die vingerverfsmiley nog? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 17 maart 2021 @ 18:53 |
Uiteraard: ![]() ©Duvel | |
DeaDLocK2K | woensdag 17 maart 2021 @ 19:23 |
Het lijkt mij in ieder geval een zinvollere verbinding dan Emmen-Nordhorn. | |
James1988 | woensdag 17 maart 2021 @ 20:36 |
Enkele maanden geleden liet de Schotse overheid weten dat ze voornemens waren om het contract met Abellio te ontbinden. Dit in verband met het niet halen van prestatiedoelen. Abellio rijdt sinds 1 april 2015 de treinen in Schotland, en heeft een contract met een looptijd van 10 jaar. De Schotse overheid heeft de mogelijkheid om het contract na 7 jaar te beëindigen, waarvan nu dus gebruik is gemaakt. De afgelopen tijd ging het gerucht rond dat de Schotse overheid van plan was om Abellio door te laten rijden tot 2025 met een managementcontract, maar vandaag heeft Transport Scotland laten weten wat de bedoeling is: met ingang van 1 april 2022 zal ScotRail overgaan naar een "operator of last resort"-constructie, ofwel nationalisatie. Daarmee wordt ScotRail het vierde vervoerscontract waarbij de staat direct verantwoordelijk wordt voor het vervoer. Andere OLR-vervoerders zijn LNER (sinds 2018, daarvoor Virgin Trains East Coast), Northern (sinds 2020, daarvoor Arriva) en Transport for Wales Rail Services (sinds 2021, daarvoor KeolisAmey). | |
dennistd | woensdag 17 maart 2021 @ 21:48 |
De Rechte Rheinstrecke blijft nog wekenlang dicht: https://bahnblogstelle.ne(...)wochenlang-gesperrt/ | |
derLudolf | woensdag 17 maart 2021 @ 22:10 |
Was ist los? | |
dennistd | woensdag 17 maart 2021 @ 22:19 |
Kijk het filmpje even ![]() | |
Peterselieman | donderdag 18 maart 2021 @ 00:13 |
Dat duurt idd wel even als je de grote brokstukken zo instabiel ziet liggen ... | |
b2py | donderdag 18 maart 2021 @ 07:21 |
Interessant, en daarna? Wel de bedoeling om in 2025 weer aan te besteden of blijft het bij de overheid? | |
ReisT | donderdag 18 maart 2021 @ 13:35 |
Dat is nu de grote vraag, het zal in elk geval niet meer gebeuren in de vorm van een franchise zoals dat tot vorig jaar gebruikelijk was (waarbij de franchisenemer elk jaar winst uit moest keren aan de overheid). Hoe een concessie in het VK dan wel moet worden ingericht wordt nog onderzocht. Het maakt nu niet meer uit of dat voor 2025 duidelijk is, een "operator of last resort" kan oneindig doorgaan als het moet. Schotland kan ook het voorbeeld van Wales volgen, daar heeft men al besloten helemaal niet meer aan te besteden. | |
James1988 | donderdag 18 maart 2021 @ 21:29 |
Wat er op lange termijn gaat gebeuren is nog helemaal niet bekend. De Britse minister van Transport heeft vorig jaar weliswaar aangekondigd dat franchising ten einde is, en wordt vervangen door een "beter systeem", maar sindsdien is het ijzig stil. De Williams Rail Review, een 'onafhankelijk' rapport over de toekomst van de sector, is inmiddels al meer dan een jaar vertraagd. En wordt tegenwoordig ook wel de "Williams-Shapps Review" genoemd (Grant Shapps is de minister). | |
Socios | vrijdag 19 maart 2021 @ 05:57 |
![]() ![]() [ Bericht 37% gewijzigd door Socios op 19-03-2021 06:25:24 (Sluitseinen toegevoegd) ] |