b2py | woensdag 22 juni 2016 @ 20:49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 22 juni 2016 @ 20:55 |
Ja gewoon dat hele hagenezengat opheffen, hup weg ermee ![]() | |
Peter | woensdag 22 juni 2016 @ 20:55 |
Den Haag alsnog zijn Lage Landen Lijn geven ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 22 juni 2016 @ 20:59 |
Fixed it. | |
hemarookworst | woensdag 22 juni 2016 @ 21:06 |
Overstappen in Rotterdam is ook niet zo zwaar vanuit Den Haag. Anders pak je de vierwielert maar. | |
Peter | woensdag 22 juni 2016 @ 21:24 |
Een overstap schrikt reizigers af, dan mis je een hoop potentie. Welke ambtenaar of zakenreiziger wil na een half uur zijn spullen weer bij elkaar rapen en op Rotterdam overstappen? Dat schrikt af ![]() | |
Prins_Pils | woensdag 22 juni 2016 @ 21:25 |
Ik vind het prima dat Den Haag wordt bediend wordt maar ze moeten eens ophouden met doen alsof elke ambtenaar en parlementariërt met de trein gaat want dat doen ze echt niet ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 22 juni 2016 @ 21:27 |
Onder rijksambtenaren buiten Defensie om wordt meer gebruik gemaakt van de trein dan van de auto om te forenzen. Ergo; je hebt het fout. | |
b2py | woensdag 22 juni 2016 @ 21:27 |
Ambtenaren worden gepromoot om de trein te pakken, dat komt wel goed | |
Yreal | woensdag 22 juni 2016 @ 21:33 |
Gaat ie dan nou eindelijk dordrecht eens voorbij karren? | |
Dr_Flash | woensdag 22 juni 2016 @ 21:50 |
De gemiddelde ambtenaar of zakenreiziger is ruim boven de 60. Dan mis je sowieso een hoop potentie. | |
derLudolf | woensdag 22 juni 2016 @ 21:53 |
Ruimte voor de Waddenzee ofzo | |
derLudolf | woensdag 22 juni 2016 @ 21:55 |
Waar ik zei Waddenzee is Noordzee. Stop de tijd. | |
boriq | woensdag 22 juni 2016 @ 22:03 |
Hoe veel jokers wil je inzetten? | |
Doc__Zenith | woensdag 22 juni 2016 @ 22:05 |
Dat station van HS kan je wat mij betreft nog wel hergebruiken elders. | |
James1988 | woensdag 22 juni 2016 @ 22:14 |
Leuk voor Geerdijk ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 22 juni 2016 @ 22:18 |
Nee want dan willen ze ook dat er weer treinen gaan stoppen. Net als Den Haag afsteken en gewoon een lange brug of tunnel maar HS laten staan betekent vast dat dat de plek wordt waar alle ferries naar het afgestoken Den Haag precies van die plek vertrekken en er alsnog IC's en Beneluxen enzo moeten gaan stoppen omdat het dan de makkelijkste methode is geworden. | |
MPG | donderdag 23 juni 2016 @ 00:18 |
Dijksma houdt vast aan omvorming ProRail | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 00:30 |
Verkeerde idee. En ik maar denken dat als het niet gedragen wordt het in een diepe la zou belanden. Laat Eringa zijn werk eens uitvoeren en als je grip op ProRail wilt kun je ook de eisen opschroeven. | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 07:51 |
De gehele sector is tegen, toch de lui waarvan je verwacht dat ze de situatie begrijpen en dan toch doordouwen.. | |
#ANONIEM | donderdag 23 juni 2016 @ 07:52 |
Waarom is men er eigenlijk zo op tegen? | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 07:54 |
http://www.spoorpro.nl/sp(...)urwijziging-prorail/ | |
#ANONIEM | donderdag 23 juni 2016 @ 08:02 |
"Een trein heeft geen stuur" en "het kan voor onrust onder het personeel zorgen" vind ik eerlijk gezegd geen hele sterke tegenargumenten. | |
Dr_Flash | donderdag 23 juni 2016 @ 08:26 |
Er zijn overigens landen, niet zo heel ver hier vandaan, waar paddestoelen staan, waar "onrust onder het personeel" het sterkste argument is dat je kunt verzinnen ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 23 juni 2016 @ 09:08 |
Je kan het niet sterke argumenten vinden maar de argumenten voor zijn nog veel slechter. Ik zou bijvoorbeeld niet weten waarom het voor meer kennis bij prorail zou zorgen of voor een betere administratie zou zorgen. Ik zou ook niet weten waarom er dan beter aangestuurd zou worden vanuit het ministerie. Het sterkste argument is nog dat het logisch is omdat het bij Rijkswaterstaat ook zo werkt.. In dat licht vind ik onrust onder personeel nog een vrij goed argument want onrustig personeel werkt minder hard en minder goed samen. | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 09:15 |
Als ze dit doorzetten komt er binnen 5 jaar een fusie met Rijkswaterstaat, dat weet ik zeker. | |
Ajaxfan | donderdag 23 juni 2016 @ 09:21 |
Momenteel rijden er door een seinstoring al minder treinen tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Dat zijn er dus veel minder: Tussen Dordrecht en Zwijndrecht rijden er veel minder treinen door een seinstoring. Ten behoeve van herstelwerkzaamheden is er van 9.10 tot 10.00 uur zeer beperkt treinverkeer mogelijk. Is 'zeer beperkt' de overtreffende trap van 'veel minder' en dan rijd het er toch gewoon helemaal niets meer? | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 09:25 |
De treinen naar het westen rijden wel, zuiden niet en IC's maken extra stop? Ingewikkeld hoor ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 juni 2016 @ 09:35 |
Wat is daar eigenlijk op tegen dan? | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 09:35 |
Daar hoeft niks op te tegen te zijn, zo werkt het in Zweden ook. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 09:59 |
Een sterk tegenargument is dat Eringa al veel verbeteringen in gang heeft gezet en dat hij tijd nodig heeft om dit resultaat op te laten leveren. Daarnaast hebben het kabinet en kamer al allerlei middelen in handen om ProRail te sturen, maar ze maken er geen gebruik van. En als je wilt dat ProRail nog beter gaat presteren dan moet je toch echt de eisen opschroeven. | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 juni 2016 @ 10:43 |
Is het verlaten Station van Cafranc hier weleens voorbijgekomen? Het is zo groot als Saint Lazare![]() https://en.wikipedia.org/(...)onal_Railway_Station | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 23 juni 2016 @ 10:48 |
Te laat... HS is al bijna weggespoeld! ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 23 juni 2016 @ 10:48 |
Ja, vergane glorie ![]() | |
Ireyon | donderdag 23 juni 2016 @ 10:59 |
Voortaan alleen Intercity Direct-treinen omgeroepen die wél rijden ![]() | |
TemulMelvin | donderdag 23 juni 2016 @ 11:29 |
En daar onderzoeken ze juist weer om het te splitsen omdat technische kennis is weggelekt. | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 11:33 |
Het dagje zee begint al op het station. Goeie marketingstunt ![]() | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 11:36 |
Dat probleem speelt bij RWS net zo goed trouwens.. | |
derLudolf | donderdag 23 juni 2016 @ 11:48 |
Hmm, wou ik net gaan posten... Hij's fijn | |
Dr_Flash | donderdag 23 juni 2016 @ 11:51 |
Slim plan om met blote voeten door dat gore bruine water te gaan banjeren. Zie je al die heroïnespuiten tenminste niet liggen ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 juni 2016 @ 13:04 |
![]() ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 13:04 |
Siemens heeft nieuw glas ontwikkeld waardoor het bereik van mobiele telefoons met 33% moet toenemen, afhankelijk van de provider, in de trein. http://www.railjournal.co(...)enge.html?channel=00 | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 juni 2016 @ 13:08 |
3 van de 4 providers doen heel veel moeite om in de trein bereikbaar te zijn, de LGV is duidelijk te zien op de antenne kaart http://www.lebonforfait.f(...)g=478276345-38957260 http://www.lebonforfait.f(...)g=478276345-38957260 http://www.lebonforfait.f(...)g=478276345-38957260 Edit: Provider die geen moeite doet http://www.lebonforfait.f(...)g=478276345-38957260 | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 13:10 |
Gaaf ![]() | |
derLudolf | donderdag 23 juni 2016 @ 13:24 |
Reis je vaak met PKP-IC eigenlijk? ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 23 juni 2016 @ 13:25 |
Al die antenne info in Frankrijk is openbaar, er zijn genoeg dorpen/eilanden die 1 provider dekking hebben. Er zijn ook collectieve antennes (zone blanche) die betaald zijn met gemeenschapsgeld, in dat geval kan iedereen op 1 antenne..maar dit is wel in zeer laag bevolkte gebieden... | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 13:32 |
Ik heb een retourtje Berlijn - Poznan gemaakt, verder kom ik niet ![]() Rijtuig zag er toen ook niet zo goed uit als jij hem nu geeft | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 14:14 |
Wat krijg je als je zware regenval en derde rail combineert?![]() Foto: Driver Potter | |
derLudolf | donderdag 23 juni 2016 @ 14:17 |
Heb er zelf ook maar twee uurtjes in gezeten hoor, Poznan naar Wroclaw ![]() De rijtuigen op Wroclaw Hamburg waren ouder. Volgens mij worden die ook ingezet tussen Berlijn en Warschau ![]() | |
derLudolf | donderdag 23 juni 2016 @ 14:18 |
Elektrolyse ![]() Even vuurtje er bij houden ![]() | |
Litpho | donderdag 23 juni 2016 @ 15:21 |
En weer een seinstoring. Wanneer gaat ProRail die nou eens wegsaneren? | |
Dr_Flash | donderdag 23 juni 2016 @ 15:24 |
Nein mann gewoon stoom denk | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 19:32 |
Toch handig die wissels op Rotterdam Centraal. Er is vanmiddag een sprinter naar Hoek van Holland Strand vertrokken vanaf spoor 15. Deze is het hele emplacement overgestoken om in Schiedam gewoon op het normale spoor te halteren. Normale vertrekspoor in Rotterdam is 1b ![]() | |
Salatrel | donderdag 23 juni 2016 @ 19:38 |
en je kunt vanaf gouda ook gewoon op 1b binnenkomen. Dat is prettig want dan sta ik gelijk bij de ingang van het personeelsverblijf | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 19:43 |
ja, maar daar hinder je veel minder treinen mee | |
Dr_Flash | donderdag 23 juni 2016 @ 19:49 |
Kan straks niet meer he, als OSR een feit is ![]() | |
ReisT | donderdag 23 juni 2016 @ 20:17 |
OSR? Operationeel Stromingsmodel Rotterdam? | |
Prins_Pils | donderdag 23 juni 2016 @ 20:21 |
Even mouse-overen ![]() | |
MTL | donderdag 23 juni 2016 @ 20:31 |
Hinder? Nee hoor, bij de westelijke splitsing ga je rechtsaf, dan kom je op het verlengde van spoor 5 terecht, hoef je enkel spoor 4 en 3 nog over te steken om via 2a naar 1b te gaan. | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 20:51 |
Daarom. Minder hinder dan vanaf spoor 15 richting Hoek van Holland | |
MTL | donderdag 23 juni 2016 @ 21:02 |
Pff, ik moet niet te snel lezen. Ik las het als "daar hinder je te veel treinen mee" ![]() | |
Prins_Pils | donderdag 23 juni 2016 @ 21:30 |
Onweer is coming <3 Liggen er nog geen spoorlijnen in gruzeleduigementen onderhand? | |
dennistd | donderdag 23 juni 2016 @ 21:42 |
Maastricht-Luik (daar is weer eens een staking aan de gang) Rotterdam-Dordrecht (een seinstoring) Almere-Naarden (een seinstoring) Niks weergerelateerd dus, hoewel een seinstoring ook een sectiestoring veroorzaakt door de warmte kan zijn natuurlijk. | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 21:42 |
of veroorzaakt door onweer | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 21:43 |
Is die niet nog van noodweer van vannacht/vanochtend? | |
Prins_Pils | donderdag 23 juni 2016 @ 21:44 |
Alweer of nog steeds? | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 21:45 |
Volgens mij weten de Belgen dat zelf niet eens meer en staken ze daarom maar | |
Dr_Flash | donderdag 23 juni 2016 @ 21:47 |
Lekker nuttig dan, al die praat over die Limax en zo daar ![]() | |
dennistd | donderdag 23 juni 2016 @ 21:53 |
Rond 20.30u als ik het zo bekijk: http://ovtijden.com/avtdag/edn | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 21:53 |
Morgen weer nationale stakingsdag in Belgie Of nouja, vanaf vanavond dus | |
dennistd | donderdag 23 juni 2016 @ 21:53 |
Die bij Dordrecht is van 15u en Naarden van 14u, dus niet van vanmorgen | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 21:54 |
De storing zou zomaar teruggekomen kunnen zijn: https://www.rijdendetrein(...)ordrecht-rotterdam-c | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 21:59 |
Dat zie je wel vaker als er blikseminslag is geweest | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 22:31 |
En nu ligt Breda - Tilburg plat door een seinstoring. Hopelijk blijft het hierbij, ik moet nog naar huis ![]() | |
Fred | donderdag 23 juni 2016 @ 22:45 |
Dat moet dan wel via Delfhavense Schie Aansluiting zijn gegaan. Op Rtd is het onmogelijk om zonder zonder omlopen van spoor 15 op spoor 2 te komen. | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 22:55 |
klopt. Dacht dat er dichterbij nog wissels lagen, maar je hebt gelijk | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 22:55 |
Te Den Haag Centraal: "Dames en heren, de intercity naar Venlo van 22:52 vertrekt vanwege een aanrijding met een persoon over ongeveer 5 minuten" Klinkklare kolder. Die aanrijding is net pas gebeurd, en is tussen Eindhoven en Helmond. Dat is 2 uur hier vandaan. | |
MTL | donderdag 23 juni 2016 @ 23:04 |
Jep, een Van de tekortkomingen van het systeem. De trein zal wel niet verder rijden dan Eindhoven, dus de reden van het inkorten is dan 'aanrijding met persoon'. De trein vertrekt schijnbaar om een andere reden later dan gepland, maar er kan maar één oorzaak aan een trein gekoppeld worden. Gevolg: ic vertrekt over 5 min door aanrijding persoon. Als het goed is komt er deze herfst/winter een grote update. Hierbij moeten een aantal van dit soort knelpunten opgelost zijn. | |
Dr_Flash | donderdag 23 juni 2016 @ 23:05 |
je bedoelt dat we dan zinnige informatie gaan krijgen en zo? Dat onzin als "Rijdt niet in verband met op last van de politie" ook verleden tijd zal zijn? ![]() | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 23:06 |
Het mooie was nog wel dat dit een handmatige omroep was. Degene die aan het omroepen is heeft gewoon geen flauw idee waar ze het over heeft ![]() | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 23:09 |
Ook mooi: op het OBIS-scherm staat, net als op de NS-app en de matrixborden op de stations: geen treinen Breda - Tilburg Universiteit door een sein- en overwegstoring, prognose 01:00. Dat zie je ook op de vertrektijden van Breda: er rijdt niks richting het oosten. Maar dat weet OBIS nog niet (die toont gewoon de route t/m Venlo), toen er net werd omgeroepen werd er gezegd "Rijdt niet verder dan Eindhoven". Volgens mij komt deze trein dan toch langs Breda - Tilburg Uni? ![]() | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 23:11 |
Waarom duurt zoiets zo lang? (Begrijp dat nooit zo goed..) | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 23:18 |
Hoi, hier spreekt een softwareontwikkelaar met inmiddels 8 jaar ervaring op projecten. ![]() Er zijn een aantal factoren die meespelen bij het bepalen van de complexiteit van een project: 1) De beschikbare hoeveelheid mensen ('resources') met de juiste kennis ('skills') 2) De eisen en wensen van de klant 3) Het beschikbare budget 4) Andere systemen (integratie, databronnen, output, enz.) 5) De stakeholders (de klant, testers, eindgebruikers, enz.) Het klimaat waaronder je werkt verschilt per project. Een paar jaar terug zat ik bij een zeker Scandinavisch bedrijf waar een enorme "Can do"-mentaliteit heerste. Mensen staken de handen uit de mouwen, akkoorden werden snel gestoken en doorlooptijden waren kort. Ik zit nu bij een heel ander bedrijf (in olie en gas) en daar heerst veel meer een polderklimaat. Er zijn veel mensen die iets te zeggen willen hebben, besluiten worden lang niet altijd snel genomen en ook nadat een besluit is genomen gebeurt het nog regelmatig dat er terug wordt gekomen op een eerder 'definitief' besluit. Ik denk dat dat bij dit project niet anders is. NS en ProRail zijn de grootste belanghebbenden bij InfoPlus, maar ondertussen heb je ook te maken met bijvoorbeeld Rover, Viziris (blinden/slechtzienden), en nog allerlei andere vervoerders. En dan is het nog zo dat er binnen die organisaties óók weer andere belangen spelen. De afdeling Reisinfo wil graag zo goed mogelijk vertellen waarom een trein te laat is, maar dit levert weer meer werk op voor de afdeling Be- en bijsturing. I.p.v. één vertragingsreden moeten die ineens meerdere redenen gaan achterhalen en noteren. De kans bestaat dat Chef Bijsturing vervolgens in protest gaat tegen de plannen van Reisinfo, waardoor er naar compromissen gezocht moet worden. Of, als dat niet kan, moet er gewacht worden tot iemand van hogerhand het aandurft om de knoop door te hakken. Daarbij moeten de belangen van Bijsturing ook weer worden meegenomen, want anders zullen ze simpelweg weigeren om te gaan werken met de nieuwe mogelijkheden (een enkeling daargelaten). Politiek: altijd lastig. ![]() | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 23:32 |
Is dan eigenlijk het plan van aanpak aan de voorkant niet goed of wordt dan teveel tijdens het uitvoeren bijgestuurd? (Bekijkende vanuit mijn bouwdenkwijze) Edit: sorry voor mijn korte antwoord trouwens, zeer uitgebreid en leerzaam is die van jou in ieder geval. [ Bericht 27% gewijzigd door b2py op 23-06-2016 23:42:23 ] | |
MTL | donderdag 23 juni 2016 @ 23:35 |
@James1988: Dat inderdaad. Een van de verbeteringen die er nu aan zit te komen is dat treinen met een andere eindbestemming dan normaal, nu ook duidelijk de nieuwe eindbestemming laten zien in het rood (ik geloof dat de oude eindbestemming doorgestreept wordt, maar dat weet ik niet zeker). Ook worden nu eindelijk zo veel mogelijk tussenstations in één keer getoond op de borden, in plaats van die rampzalige scrollende lijst. Zo maar een paar punten die volgens mij al jaren spelen. | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 23:45 |
Dat is een samenloop van omstandigheden, mede ingegeven door de projectmethodiek. Wat je vaak ziet: men wil veel nieuwe functionaliteit hebben, en alles moet in één keer naar productie. Dat betekent dat je, voor je gaat ontwikkelen, uitgebreid moet afstemmen over wát je wilt hebben. Dan gaan mensen bouwen, gaat het getest worden, en wordt het uiteindelijk opgeleverd. Dat is een aanpak die bij de bouw van een flatgebouw goed werkt. Je voegt niet "even" een verdieping toe, tenslotte. En de liftkoker vijf meter naar rechts verplaatsen is ook onhaalbaar wanneer de fundering al is gestort. IT-projecten werken zo niet. Omdat software redelijk snel kan worden aangepast, komen mensen nog laat met verzoekjes ("kan dit er ook nog bij?") of worden change requests soms zelfs als bugs opgevoerd. In de IT zijn er projectmethodieken die beter werken (agile, scrum): werk wordt opgehakt in kleinere brokken en er wordt iteratief opgeleverd. Elke paar weken gaat er een nieuwe versie naar productie. Daarin zitten dan relatief minder nieuwe dingne, maar wel precies 'wat de klant wil'. Het nadeel aan agile/scrum is dat de hele organisatie erop ingericht moeten zijn. Een klant moet bereid zijn om regelmatig input te leveren, actief mee te testen, en te accepteren dat sommige features pas later worden ontwikkeld/gebouwd omdat ze minder belangrijk zijn. En: eindgebruikers moeten niet helemaal in de stress schieten wanneer er met enige regelmaat iets verandert. Sommige organisaties zijn daar goed in (zoals dat Scandinavisch bedrijf: elke 2 maanden ging een nieuwe versie naar productie), maar bij andere organisaties werkt dat niet zo. Geen punt, ik ben blij dat je er iets aan hebt ![]() | |
Berk-24 | donderdag 23 juni 2016 @ 23:49 |
Trouwens, valt me wel op dat op de treinaanwijzers in Duitsland Poznan en Warsawa staat vermeld in plaats van Posen en Warschau. De Duitsers hanteren toch altijd liever de Duitse namen in plaats van de plaatselijke namen. | |
b2py | donderdag 23 juni 2016 @ 23:49 |
Ik kan me voorstellen dat het pushen van updates iedere maand/2 maanden naar productie niet zo goed werkt in een Infoplus omgeving met steeds veranderende informatie voor reizigers. Die klap wil je graag in 1 keer | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 23:51 |
Bij Infoplus heb je ook nog eens te maken met verschillende afnemers van de informatie. Niet alleen de borden op de stations en de reisinformatieomroepen, maar ook apps zoals OVinfo, de Reisplanner-app en allerlei andere partijen maken hier gebruik van. Als je een 'breaking change' doorvoert moet je zorgen dat ook die dingen allemaal blijven werken (of je moet elke maand de hele keten zien te updaten, onhaalbaar). Ook dat voegt de nodige complexiteit toe aan het geheel. | |
Peterselieman | donderdag 23 juni 2016 @ 23:55 |
Er zijn hier en daar wat storingen bijgekomen ![]() | |
James1988 | donderdag 23 juni 2016 @ 23:58 |
Maar niet op mijn lijn.. ik ben al voorbij Lage Zwaluwe ![]() Ook wel weer typisch: net na vertrek uit Rotterdam werd er omgeroepen "welkom in de intercity naar Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo."... vlak voor Dordrecht: "Ik heb helaas net te horen gekregen dat de trein niet verder rijdt dan Breda. Ik hou u nog op de hoogte over hoe u uw reis kunt vervolgen." | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 00:10 |
Breda - Tilburg is voorbij ![]() | |
James1988 | vrijdag 24 juni 2016 @ 00:15 |
Station Breda is er klaar voor, over iets meer dan 5 uur gaat de tunnel naar het stadscentrum weer open:![]() | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 00:18 |
Nice, eindelijk! Die stationsprojecten kosten me wat geld maar wat levert het ook pareltjes op! ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 24 juni 2016 @ 00:20 |
Er komt een extra intercity te rijden voor Breda - Eindhoven (2x DDZ-4). Het ding rijdt net voor, ik weet niet waar het materieel vandaan is gehaald. Vlak voor aankomst in Breda werd er omgeroepen dat er bussen zouden komen. Die zijn er inmiddels ook. | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 00:24 |
Ding stopt tot Tilburg overal, daarna direct door, ook weer vreemd. Wel fijn dat er een trein is ![]() | |
James1988 | vrijdag 24 juni 2016 @ 00:26 |
Laatste station-service. De sprinter van 0:24 was al geschrapt (geen materieel), dus door nu toch nog even te stoppen worden die stations ook nog bediend in de richting van Tilburg. Tussen Tilburg en Eindhoven heeft de laatste stoptrein wel gewoon gereden, dus kan de IC door volgens dienstregeling. | |
James1988 | vrijdag 24 juni 2016 @ 00:29 |
Al denk ik niet dat er ook maar één persoon op die stations in- of uitstapt, de verstoring zou tot 01:00 duren dus de mensen die nog moesten reizen hebben allang een bus gepakt. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 juni 2016 @ 07:11 |
Half Limburg en Brabant ligt plat. Sittard - Born: tak op het spoor. Blerick - Eindhoven: blikseminslag. Heerlen - Valkenburg: bomen op het spoor. Boxtel - Eindhoven: aanrijding persoon. Heerlen - Landgraaf: spoorverzakking. Kerkrade - Landgraaf: bomen op het spoor. | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 09:17 |
Dat zijn ballonnen hoor ![]() | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 09:55 |
Nog mensen met een prognose voor Eurostar december 2017? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 24 juni 2016 @ 09:56 |
Dat kan nog wel eens iets langer gaan duren | |
derLudolf | vrijdag 24 juni 2016 @ 09:58 |
Ik wou er hier net een gevatte opmerking over maken... | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:00 |
Kom dan | |
derLudolf | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:02 |
Ja toen deed jij het al | |
#ANONIEM | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:21 |
Sittard - Born? Daar rijdt hooguit twee keer per dag een goederentrein ![]() | |
Salatrel | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:28 |
Voorlopig veranderd er helemaal niks, is GB nog gewoon onderdeel van de EU en kan het nog wel jaren duren voordat ze daadwerkelijk uit de EU zijn. | |
James1988 | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:44 |
Noorwegen en Zwitserland zijn ook geen EU-lid, maar toch rijden er elke dag genoeg treinen van, naar of via die landen. ![]() | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:52 |
Die zitten wel weer in Schengen..![]() | |
James1988 | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:55 |
En daar zit het VK dan weer niet in. | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:58 |
Het is natuurlijk ook nonsens wat ik verkoop natuurlijk, het is bezien onder welk verdrag ze met de EU in relatie blijven.. Schengen zal het nooit worden iig.. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 juni 2016 @ 11:03 |
Er zullen een paar honderd bilaterale verdragen gesloten moeten worden. Verder zullen ze zo'n beetje 80% van alle EU-richtlijnen moeten blijven omzetten in wetgeving (doen Noorwegen en Zwitserland ook) omdat ze anders geen handel meer kunnen drijven op het EU-vasteland, met het verschil dat ze vanaf nu dus niets meer te zeggen hebben over de inhoud. Feest. | |
#ANONIEM | vrijdag 24 juni 2016 @ 11:45 |
Dit ja, grootste grap ooit. Tenzij het zoiets wordt als Noorwegen, dan hebben ze één verdrag maar moeten ze feitelijk alles slikken wat de EU hun opdraagt. Of ze doen niks meer met de EU en dan vallen ze ook buiten de Dublin-verordening, vervolgens krijgen ze dan een hoop asielzoekers op hun dak omdat ze dan na afwijzing in de EU kunnen doorreizen naar het VK. ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 24 juni 2016 @ 11:49 |
Ik ben voor het per eerste mogelijkheid openzetten van de tunnelbuizen. Nu doen de Fransen het vuile werk nog, straks kunnen die gewoon zeggen; Niet meer ons probleem, groetjes! | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 11:51 |
Ja en als alle vluchtelingen er doorheen zijn: Dichtstorten ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 11:52 |
Wel een beetje gesimplificeerd weergegeven hoor. Svalbard is bijvoorbeeld wel Noorwegen, maar geen Schengen ![]() Voorts mis ik de kadertjes UEFA en EBU (Songfestival is ook hasseke belangrijk ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 24 juni 2016 @ 13:15 |
Dan kan er nog wel een tak op het spoor liggen. | |
lyolyrc | vrijdag 24 juni 2016 @ 13:39 |
Het huidige asielbeleid van Frankrijk is momenteel ook zo veel mogelijk gericht op ontkennen van het probleem en hopen dat die lui ophoepelen naar de UK. Dus erg veel vuil werk knappen ze niet op. | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 13:45 |
Dat is onzin, dat weet je zelf ook wel. | |
Goverman | vrijdag 24 juni 2016 @ 13:46 |
Belangrijkste argument is dat met een aanpassing de Raad van Commissarissen kan worden opgedoekt. Die heeft weinig toegevoegde waarde in een organisatie die nogal veel prikkels van de politiek krijgt. Bovendien is het voor de continuïteit van de organisatie ook niet van heel groot belang dat de RvC er is: ProRail doet opdrachten voor derden (IenM en andere overheden) nooit ten laste van de eigen balans (eigen vermogen). Het schrappen van de RvC vergt dus wel een reorganisatie. Dat is ook wat de staatssecretaris zei: ze wil zonder tussenkomst van die RvC "kunnen praten" (lees: opdrachten en sturing kunnen geven) aan ProRail. ProRail werkt aan publieke infrastructuur, waardoor een publiek orgaan helemaal niet zo'n gekke gedachte is. Maar ja, op dit moment is ProRail dat niet, en kun je je dus de vraag stellen hoeveel moeite je wilt stoppen in het omvormen van de organisatie. Uit eerdere signalen kwam al naar voren dat e.e.a. zonder gevolgen voor het personeel gedaan kan worden, dus dat hoeft niet het grootste probleem te zijn. | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 14:07 |
Het gevolg is dus dat bij iedere ommezwaai in het kabinet het beleid van boeg naar boeg gegooid gaat worden bij directe sturing uit overheid. | |
Goverman | vrijdag 24 juni 2016 @ 14:13 |
Mwah, dat valt wel mee hoor. Veel zaken zijn langjarig verplicht en er zijn fondsen voor financiering. Dat remt de schommelingen behoorlijk. Of laat ik het anders zeggen: bij Rijkswaterstaat en de investeringen in wegen en waterkeringen is het verschil ook niet heel groot per kabinetsperiode. | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 14:16 |
Het gomopper op RWS is ook veel minder terwijl bij iedere seinstoring de voltallige kamer op zijn achterste poten staat. Dat de filezwaarte al maanden duizelingwekkende groei doormaakt deert ze volgens mij verder niet.. | |
Goverman | vrijdag 24 juni 2016 @ 14:22 |
Nou, ook dat valt wel mee. Automobilisten zeuren over het algemeen wat minder (klopt) en die zien ook dat er aan 'hun' weg is/wordt geklust. Bovendien is het niet vaak dat je door een kleine vertraging ineens een half uur later op je bestemming bent in een reguliere ochtendspits. En zelf denk ik ook dat treinreizigers (en bijbehorende belangenclubs) eigenlijk maar één klankkleur kennen: negatief. Een positief signaal over ProRail / vervoerders hoor je eigenlijk nooit. In die zin is het uitgesproken vertrouwen en positivisme in ProRail tijdens de hoorzitting twee weken geleden nogal ![]() ![]() Overigens ging het gisteren in het AO MIRT behoorlijk lang over RWS-projecten en falende mechanismen aan bruggen (Botlekbrug en vooral de Afsluitdijk). | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 14:37 |
Je hebt gelijk hoor, die bruggen zijn ook niet top maar lijken me vergelijkbaar met de zorgenkindjes zoals ICd of Arnhem - Winterswijk (Die is/was het iig). | |
Goverman | vrijdag 24 juni 2016 @ 14:44 |
Dit soort dingen gaan een beetje in golven. Een paar jaar geleden kreeg RWS er in de Kamer stevig van langs: projecten te duur, planstudies lopen vertraging op, marktpartijen ontevreden over samenwerking met RWS etc. etc. Nu heeft RWS daar flink aan gewerkt en is dat op orde. En nu ligt ProRail dus onder het vergrootglas... Het hebben van een niet heel sterke staatssecretaris (Mansveld) helpt dan niet: die probeerde over de inhoud de Kamer van repliek te dienen, maar dat werkte niet. Dijksma is veel politieker en kan soms om de inhoud heen zeilen. Zo kreeg Bashir er gisteren in het AO spoor flink van langs en framet Dijksma de voorgenomen verandering bij ProRail als: Tja, beste Kamer, JULLIE willen dat ik meer sturing geef aan ProRail. Dan doe ik dat dus. | |
TemulMelvin | vrijdag 24 juni 2016 @ 16:51 |
Dat rood werd tegen gehouden door de spoorbouwmeester, die stelt dat de kleur rood alleen maar mag worden gebruikt ingeval van een noodgeval. Diezelfde spoorbouwmeester houdt bv ook meer kleur bij poortjes als er meerdere vervoerders zijn tegen. | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 16:51 |
Ik denk ook dat ze daarin wel een goede politica is. Mansveld gaf wel veel geld uit, Herfte de grote variant. Vught een forse variant | |
TemulMelvin | vrijdag 24 juni 2016 @ 16:53 |
Maar ik hoorde iedereen tijdens de hoorzitting ook zeggen dat het ministerie voldoende sturingsmiddelen heeft. Hoe wordt daar op gereageerd? (Je werkt daar toch?) | |
ReisT | vrijdag 24 juni 2016 @ 18:29 |
Vandaag checkte ik in om. 18:24. Tijd boeit me niet met traject vrij. Maar al die mensen die buiten de poortjes blijven wachten tot het 18:25 is. Het blijft hilarisch. | |
ReisT | vrijdag 24 juni 2016 @ 18:37 |
NS-er die om 18:31 omroept dat fietsen niet mee mogen. Terwijl voor fietsen nu de normale spitsstijden gelden (vanaf 18:30 mogen fietsen mee). | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 18:37 |
Ik heb weleens gehad dat er om 18:28 zo'n gastje stoer stond te doen met zijn pasje net like 10 cm voor die paal. Liep er langs en duwde hem net even tegen die paal aan ![]() ![]() Wistie niet dat er 5 minuten marge in zat ![]() | |
Yreal | vrijdag 24 juni 2016 @ 18:40 |
mooi altijd om de ene helft van de meute al wel om 18.25 te zien gaan ja. Op amsterdam cs krijg je altijd een massa sprint naar de trein van 18.27 ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 24 juni 2016 @ 19:06 |
Heb je vlak voor 8.55 uur 's ochtends ook ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 24 juni 2016 @ 19:28 |
boefjes hoor daar in Jamestown. Beetje fietsen door een fietstunnel waar je niet doorheen mag fietsen, maar met de fiets aan de hand moet lopen | |
Prins_Pils | vrijdag 24 juni 2016 @ 20:05 |
![]() | |
Rww-trains | vrijdag 24 juni 2016 @ 20:22 |
| |
James1988 | vrijdag 24 juni 2016 @ 20:49 |
Er is vandaag weer een Eurostar naar de klote gegaan. Deze keer was trein 9010 (08:31 Londen x Parijs 11:47, e320) de ongelukkige, die is vanochtend rond 11:15 stuk gegaan. De trein werd leeggemaakt en afgevoerd, terwijl reizigers langs de lijn op vervanging mochten wachten... Rond 20:30 zijn ze aangekomen in Parijs, nadat een andere trein ze heeft opgehaald. ![]() ![]() Foto's: Twitter | |
Prins_Pils | vrijdag 24 juni 2016 @ 20:52 |
Dan zit je een half uur voor je bestemming en kom je alsnóg ruim ACHT UUR te laat aan? Mijn god ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:01 |
Waar komt rijtuig 188 van de CityNightLine in Arnhem? Hij gaat van spoor 6 en daar staat geen Wagenstandanzeiger. Alvast bedankt ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:11 |
Lama, er hangt een briefje in de blessuretijd van de Arriva-stenciltjes ![]() | |
Xetran | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:14 |
Staat toch een giga groot scherm midden over de lengte van het perron met daarop waar de rijtuigen uitkomen? of hebben ze die weer weggehaald? Ik weet niet meer.. was vroeger wel handig in ieder geval. | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:15 |
Ja twee perrons verderop, waar hij normaal gesproken vertrekt. Maar dus niet op spoor 6 ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:30 |
Oh ja je gaat naar.. eh dinges, veel pleziert iig ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:34 |
Ja Innsbruck ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:49 |
Dat gaat goed ![]() ![]() | |
MTL | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:50 |
Je zegt 'alweer'. Gaan die dingen zo vaak stuk dan? | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:51 |
![]() | |
derLudolf | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:52 |
Viel Spaß | |
James1988 | vrijdag 24 juni 2016 @ 21:57 |
Een paar weken terug ging er 's avonds eentje stuk in noord-Frankrijk. Het zou niet meer mogelijk zijn om Parijs te bereiken vanwege geplande werkzaamheden, dus werd de trein uiteindelijk teruggesleept naar Calais waar een trein klaarstond om mensen terug naar Londen te brengen waar ze na 02:00 een keertje aankwamen. Het alternatief wat aan reizigers werd geboden was om in Calais te blijven (maar niet in het station) en het zelf maar uit te zoeken. Eurostar kon geen hotels regelen, en er werden ook geen bussen geregeld. edit: teruglezen vanaf hier, PTA / Het grote treinentopic #997 - Staakmajoren | |
Prins_Pils | vrijdag 24 juni 2016 @ 22:05 |
Hatsee ![]() Ik vind dat in de Pimpel altijd zo grappig als die cateringmevrouw langsloopt met een blaadje koffie. 'Braucht jemand 'nen Kaffee?' klinkt voor mij als 'Heeft iemand koffie nodig?' en dan stel ik me altijd voor dat een paar rijen verder iemand supergestresst en trillend opspringt en roept 'JA! JA! IK HEB KOFFIE NODIG HIER NU SNEL GAUWGAUW!!!!!!!!!' | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 22:18 |
Bordjes van Emmerich zijn trouwens vervangen door Emmerich am Rhein ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 24 juni 2016 @ 22:39 |
Klopt, CNL stopt niet meer in Emmerich sinds NS ze met een Traxx rijdt. NS International personeel rijdt de trein van- en naar Keulen, waar DB de trein overneemt. | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 22:47 |
Oberhausen stoppen we ook maar niet meer ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 22:49 |
Zeker te dicht bij Duisburg. We hebben trouwens ook Kurswagen voor Frankfurt aan boord, die zullen er in Koblenz wel af gaan? | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 22:50 |
Internet is hier trouwens pure aids, ik kap er zo mee als het niet snel beter wordt | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 22:51 |
Frankfurt wordt gerangeerd tegenwoordig ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 24 juni 2016 @ 22:51 |
3G/4G-internet in de trein in Duitsland werkt meestal voor geen meter. Volgens de DB vinden de providers het te duur om genoeg zendmasten langs het spoor te zetten (zoals je in die Franse site die Darkwing_Duck laatst linkte mooi kon zien). | |
b2py | vrijdag 24 juni 2016 @ 22:52 |
Ik dacht dat er linkse overwegen waren ![]() http://www.dvhn.nl/gronin(...)Winsum-21454642.html | |
Prins_Pils | vrijdag 24 juni 2016 @ 23:06 |
He gelukkig dat dat er nu bij staat, ik ben altijd zo in de war met al die andere tientallen Emmerichen! | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 23:08 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 23:33 |
Hohenzolllernbrucke ![]() | |
Maegrim | vrijdag 24 juni 2016 @ 23:45 |
d'r staat groen sloopmat op de watergraafsmeer ![]()
| |
Prins_Pils | vrijdag 24 juni 2016 @ 23:46 |
Die stond eerder vanavond nog in Hoorrun, fotootje op fb gezien ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 23:52 |
Straks douchen in rijdende trein met showerbeer en chest mounted Gopro, omdat het kan ![]() | |
James1988 | vrijdag 24 juni 2016 @ 23:53 |
Ik hoef niet zo nodig beelden te zien van een douchende Fles hoor ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 24 juni 2016 @ 23:56 |
Als hij wacht tot een dikke wisselstraat kon het nog wel lachen worden ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 24 juni 2016 @ 23:58 |
Peter wel ![]() | |
larsico | zaterdag 25 juni 2016 @ 00:02 |
Even een vraagje tussendoor: ik wil a.s. zondag de trein nemen van Sarajevo naar Zagreb. Ik heb reeds een Balkan Flexipass, dus het deel Sarajevo - grens is gecoverd. Rest alleen nog een ticket grens - Zagreb. Ik ben vandaag naar het loket geweest in Sarajevo, waar men mij wist mede te delen dat zo'n ticket 45 BAM/¤23 zou kosten. Vind ik nogal veel voor een stukje van 1,5 uur. Als ik op de site van de Kroatische spoorwegen kijk, vind ik een tarief van iets meer dan ¤5 voor een jongere, van het eerste station na de grens naar Zagreb, met bovengenoemde trein. Snap dat er een verschil zit tussen vanaf de grens, en vanaf het eerste station na de grens, maar dit verschil is toch wel heel erg groot? Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Zou de lokettist soms gedacht hebben dat ik een ticket Sarajevo - grens zou willen? Alvast bedankt voor de hulp ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 25 juni 2016 @ 00:04 |
Kan jou die paar tientjes schelen man ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 25 juni 2016 @ 00:15 |
Top service ![]() | |
mart_83 | zaterdag 25 juni 2016 @ 00:35 |
ik wil daar ook heen, komt er nog ergens een reisverslagje? | |
dennistd | zaterdag 25 juni 2016 @ 05:27 |
Gaat op 2 juli een rondje rijden: http://www.mat54.nl/parse(...)d=194&languagekey=nl | |
greavy | zaterdag 25 juni 2016 @ 08:28 |
Gister is in het noorden de laatste keer de lasergun gebruikt om te mogen vertrekken. TPRB is daar nu echt verleden tijd. Vanaf woensdag is Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren ondergebracht bij de schermen van de TRDL. | |
derLudolf | zaterdag 25 juni 2016 @ 08:37 |
Tot woensdag rijden geen treinen dan? | |
greavy | zaterdag 25 juni 2016 @ 08:38 |
Woensdag gaan er weer treinen rijden. Dan werkt als het goed is TPRB niet meer, en gaat het allemaal via ARI of de TRDL in Groningen. | |
Anno1982 | zaterdag 25 juni 2016 @ 09:15 |
Het is vanaf woensdag meer een centraal bediende TPRB | |
larsico | zaterdag 25 juni 2016 @ 10:54 |
Afhankelijk van hoeveel tijd ik de komende weken heb, misschien wel. Ben 3 weken op reis geweest, dus is best wat uitzoekwerk mbt foto's etc. Als je ook van plan bent te reizen tussen Mostar en Sarajevo is het trouwens goed te weten dat er tot ongeveer oktober dit jaar geen treinen rijden. Je zal dan met de bus moeten, maar ook dat is een mooie rit. | |
Prins_Pils | zaterdag 25 juni 2016 @ 13:20 |
Tien gewonden bij ontsporing op de linker Rheinstrecke, door puin op de rails na noodweer (bron). Daar was Fles gisteravond toch nog? | |
Dr_Flash | zaterdag 25 juni 2016 @ 13:40 |
Ja, net op tijd voorbij dus ![]() Wel een uur vertraging gehad door een wisselstoring bij Frankfurt, dus 65 euro GtbV ![]() ![]() | |
HaverMoutKoekje | zaterdag 25 juni 2016 @ 14:04 |
en de terugweg? | |
derLudolf | zaterdag 25 juni 2016 @ 14:11 |
Arie of ziggy? ![]() | |
Basekid_NZ | zaterdag 25 juni 2016 @ 14:51 |
Zo, net aan de trip Maastricht - Heerhugowaard begonnen. Een lange zit maar kan ook zeker genieten van langsflitsend Nederlands landschap ![]() Alleen stopt de intercity wel erg vaak na Amsterdam ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 25 juni 2016 @ 15:01 |
Heb ik een vliegtuig ![]() | |
b2py | zaterdag 25 juni 2016 @ 15:13 |
Als je maar van mijn zusje afblijft! ![]() Ga je doen in Heerhugobijlmer? | |
Basekid_NZ | zaterdag 25 juni 2016 @ 15:30 |
Zusje you say... Ik ga naar familie in Broek op Langedijk, dus HHW is het dichtstbijzijnde station | |
Dr_Flash | zaterdag 25 juni 2016 @ 15:30 |
Hwd is het. Maar dat mag ook niet ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 25 juni 2016 @ 15:39 |
Lekker wijf wel trouwens. | |
dennistd | zaterdag 25 juni 2016 @ 16:43 |
Ik lees dat zelfs zowel de linker- als de rechterkant van de Rijn gestremd is: http://www1.wdr.de/nachri(...)gen-verkehr-100.html Rechts zou vannacht weer open moeten gaan, links (waar de ontsporing plaatsvond) dinsdag pas | |
Salatrel | zaterdag 25 juni 2016 @ 18:59 |
19:25 Snail Away vanuit Japan. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 juni 2016 @ 21:14 |
Leuk, straks ff terugkijken. Alhoewel het niet het mooiste traject in Japan is. Ze zouden eens een aflevering moeten maken over de Dosan-lijn langs Ōboke. | |
b2py | zondag 26 juni 2016 @ 03:54 |
Beter maken ze een aflevering Tokio Osaka | |
derLudolf | zondag 26 juni 2016 @ 04:24 |
Met metaldehyde? Das goed spul | |
bork | zondag 26 juni 2016 @ 08:24 |
Have fun! Ga er in februari heen, trammetjes lijken me wel gaaf in de sneeuw! Vlieg trouwens heen en waarschijnlijk via Leipzig met 2 nachtjes daar met de trein terug ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 26 juni 2016 @ 14:02 |
Weer bloggers en gekloot met OV | |
DeaDLocK2K | zondag 26 juni 2016 @ 15:28 |
Leip zeg ![]() | |
#ANONIEM | zondag 26 juni 2016 @ 15:37 |
Nee, de Dosan-lijn is echt gaaf. Ik heb in mijn reisverslagje al eens gepost over de aparte bedrijfsvoering op station Tsubojiri, maar het is ook een heel mooi landschap, een lijn met veel tunnels en galerijen enzo, en een smalspoor-enkelspoor-diesellijn met kantelbak-IC-treinen. ![]() | |
bork | zondag 26 juni 2016 @ 16:27 |
gewoon doen, rechtstreekse trein of toch naar Venetie, rijdt een APM zie ik net in de Raad de straat kwis, ook leuk. | |
hemarookworst | zondag 26 juni 2016 @ 18:50 |
Tot sinds korte tijd heb ik lang niet meer in de treinentopic gekeken/gepost. Wat is het rustig laatste tijd. Paar jaar geleden was er om de dag ofzo een nieuw topic. | |
dennistd | zondag 26 juni 2016 @ 19:03 |
Het gaat met pieken en dalen, vooral afhankelijk van discussiewaardig nieuws ![]() | |
GlennQuagmire | zondag 26 juni 2016 @ 19:30 |
Tijdens de Fyra-perikelen ging het eventjes heel hard, nu gaat het wat wisselender. | |
Adrie072 | zondag 26 juni 2016 @ 19:41 |
Fraaie kleuren deze trein, geldt ook voor het landschap. | |
b2py | zondag 26 juni 2016 @ 20:10 |
Niet minder gezellig overigens! En met dit mooie weer hebben de stamgasten vast wat beters te doen dan Fok!en ![]() | |
b2py | zondag 26 juni 2016 @ 20:11 |
Ga zometeen trouwens epische busrit maken, Amersfoort - Apeldoorn. #yolo | |
Adrie072 | zondag 26 juni 2016 @ 20:14 |
Helm op! | |
greavy | zondag 26 juni 2016 @ 20:35 |
Er is DDM1 onderweg naar Enkhuizen om morgen in de spitspendel Enkhuizen-Amsterdam te starten volgens een kennis. | |
Peterselieman | zondag 26 juni 2016 @ 20:36 |
eindelijk ![]() | |
derLudolf | zondag 26 juni 2016 @ 20:38 |
Proefdraaien of structurele inzet? ![]() | |
boriq | zondag 26 juni 2016 @ 20:48 |
Structurele inzet, wat dus eigenlijk proefdraaien is (volgens Somda) | |
Prins_Pils | zondag 26 juni 2016 @ 20:51 |
Omreizen is niet sneller? | |
greavy | zondag 26 juni 2016 @ 20:57 |
gepland via dagplan. Hij heeft het bij Kersenboogerd gefotografeerd. Aan de Enkhuizen-kant zit loc 1760, DDM1 stam is 7204 | |
derLudolf | zondag 26 juni 2016 @ 20:58 |
Aha, vanaf wanneer gaan alle stammen in dienst? | |
boriq | zondag 26 juni 2016 @ 20:59 |
Ga er maar vanuit dat de meeste stammen voor het begin van het nieuwe schooljaar (begin september) zullen rijden, dat zou NS vast zelf ook graag willen hebben. | |
b2py | zondag 26 juni 2016 @ 21:16 |
Nope, kwartier langer | |
_JdM_ | zondag 26 juni 2016 @ 21:33 |
In Apeldoorn stonden de (treinvervangende) bussen weer eens op het Busstation, na jaren in de Stationsstraat gestaan te hebben. Overigens goed geregeld, erlk half uur reden 3 bussen tegelijkertijd weg. | |
James1988 | zondag 26 juni 2016 @ 21:42 |
Maar dan zit je wel in een trein. ![]() | |
b2py | zondag 26 juni 2016 @ 22:46 |
En een kwartier in de vrieskou in Deventer, no thanks | |
James1988 | zondag 26 juni 2016 @ 22:56 |
Vrieskou zegt hij ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 27 juni 2016 @ 07:51 |
Dat is vrieskou. b2py en ik hebben bijna geen natuurlijke isolatie. | |
James1988 | maandag 27 juni 2016 @ 08:04 |
Mooi begin van de maandagochtend. ![]() | |
derLudolf | maandag 27 juni 2016 @ 08:06 |
Daar valt aan te werken. | |
Dr_Flash | maandag 27 juni 2016 @ 08:08 |
Wat moet je nog proefdraaien aan een ding van 30 jaar oud? | |
derLudolf | maandag 27 juni 2016 @ 08:53 |
Het spul heeft een periode stil gestaan natuurlijk en was in niet zo'n hele beste staat. | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 09:05 |
ICd rijdt nog? ![]() | |
James1988 | maandag 27 juni 2016 @ 09:09 |
![]() En de storing was rond 8:30 verholpen, ook. | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 11:22 |
(Ik kan niet meer ontkennen dat ik geen natuurlijke isolatie heb ![]() | |
James1988 | maandag 27 juni 2016 @ 12:10 |
Vanochtend had ik SLT 2658 voor mijn rit van Rotterdam naar Den Haag. Dat is de sprinter die in april 2012 bij Amsterdam een kusje gaf aan een VIRM. Ze hebben 'm goed hersteld, al kun je door de dikke lijmrand wel zien dat er later een nieuwe kop op is gezet. | |
hemarookworst | maandag 27 juni 2016 @ 12:43 |
Hoe is het trouwens met die VIRM vergaan? | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 12:59 |
Op 21 april 2012 botste stam 8711 frontaal op SLT 2658. De 8711 was als trein 3067 onderweg van Den Helder naar Nijmegen toen het ter hoogte van de Singelgrachtbruggen treinstel 2658 tegen. Deze was als trein 4058 onderweg van Rotterdam naar Uitgeest. Bij dit ongeval viel 1 dode en 135 gewonden, waar van 55 mensen zwaar en ernstig gewond waren. De materiële schade is fors. De mBvk1/2 290 8683 heeft een vermorzelde kop en geknikt balkon, ABv5 380 8251 heeft beide balkons geknikt, evenals de bak zelf. De mBv7 8853 heeft 1 geknikt balkon. Deze knikken worden veroorzaakt doordat de kreukelzones de energie hebben geabsorbeerd. De overige bakken, de ABv6 380 8384, ABv3/4 380 8111 en mBvk1/2 290 8722, zijn ook licht beschadigd bij hun kreukelzones. In de nacht van 22 op 23 april 2012 is de treinstam naar Haarlem overgebracht. In de nacht van 1 op 2 juli 2013 is de stam naar Amersfoort overgebracht. Schadeherstel heeft nog niet plaatsgevonden. Voor deze overbrenging heeft nog een bakwisseling plaats gevonden. De mBvk 290 8722 is uit de stam gerangeerd en de plaats hiervan werd ingenomen door de mBvk 290 8829 uit de 9582. De mBvk 290 8722 werd in herstelling genomen. 1 rijtuig is in een ander stel gefietst, 1 rijtuig is voor herstel en 4 staan er in een loods in Amersfoort. Via: http://www.railwiki.nl/index.php/IRM_(Inter_Regio_Materieel) | |
Darkwing_Duck | maandag 27 juni 2016 @ 13:06 |
Ik ben maar gestopt met lezen ![]() | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 13:07 |
Ik wilde jullie ook een beetje plagen natuurlijk ![]() | |
Goverman | maandag 27 juni 2016 @ 13:17 |
Hoe daar over gedacht wordt, tja, dat verschilt natuurlijk. De heersende opvatting is dat er reden is om in te grijpen (en dat is wat de staatssecretaris ook uitstraalt). Wat individuele beleidsmedewerkers daar van vinden is minder relevant. En dat er genoeg instrumenten zijn om in te grijpen: tja, dat zegt iedereen die vindt dat er niets hoeft te veranderen. Maar vergis je niet in de signalen van diezelfde partijen een half jaar geleden... Toen was er vanalles mis en moest de staatssecretaris meer regie nemen. Nu neemt ze die regie en dan is het ook weer niet goed. De staatssecretaris vindt dat als ze ergens van is, ze er dan ook over moet gaan. Dat, gecombineerd met diverse adviezen over langere tijd, maakt dat zij nu het juiste moment vindt om meer zeggenschap over ProRail te krijgen. | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 13:24 |
Is de staatssecretaris ingehaald door de tijd? Alsin de directies hebben in het half jaar voldoende grip op het bedrijf gekregen en meer sturing is niet meer nodig? | |
Goverman | maandag 27 juni 2016 @ 13:40 |
Het gaat niet om de mate waarin de directies grip hebben op hun eigen organisatie. Het gaat om de mate waarin sturing vanuit het ministerie op die organisaties mogelijk is. Wat de Tweede Kamer frustreert is dat er wel (veel) publiek geld naar spoor gaat, maar dat de staatssecretaris niet eigenhandig kan ingrijpen. Want de Kamer kan de staatssecretaris immers aansturen met moties, begrotingen e.d. Maar het antwoord van de staatssecretaris is dan vaak iets als: in de concessie hebben we afgesproken dat... Als je dat organisatiemodel aanpast dan hoort daar ook een ander sturingsmodel bij. Momenteel zitten we in een tijdsgewricht waarin politieke/ambtelijke aansturing niet meer een vies woord is, maar 'gewoon' een optie om te overwegen: vanuit de redenering dat ProRail een publieke taak uitvoert met publiek geld in het publieke domein. Dat dit een heel andere opvatting is dan 20 jaar geleden, toen de markt en privatisering alle problemen leek te kunnen oplossen, is natuurlijk duidelijk. | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 13:40 |
JR Central wil in 2020 een nieuwe versie van zijn N700 shinkansen introduceren met een bizarre aslast van slechts 11 ton. http://www.railjournal.co(...)nch.html?channel=523 | |
Peterselieman | maandag 27 juni 2016 @ 13:54 |
Dat is een erg lage aslast | |
spectrumanalyser | maandag 27 juni 2016 @ 16:06 |
DDM1 terug in de dienstregeling. vanmorgen heeft een DDM1 stam in de ochtendspits tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal gereden. mogelijk deze week meer DDM1 in de ochtendspits tussen Alkmaar en Haarlem. | |
Salatrel | maandag 27 juni 2016 @ 16:14 |
vanuit rotterdam komen we er helaas niet op te rijden. | |
Darkwing_Duck | maandag 27 juni 2016 @ 16:55 |
Hoe zit t nu met materieel te kort bij jullie? ik hoor er verder weinig meer over | |
MTL | maandag 27 juni 2016 @ 17:04 |
Ik heb altijd ruimte genoeg ![]() Zonder gekheid: nog altijd aanwezig, maar minder merkbaar omdat het nu de rustige zomermaanden zijn waarin er minder studenten met de trein reizen. De uitdaging komt na de zomer als de massale studentenstroom weer op gang komt. Die eerste maanden (september en oktober) zijn altijd dramatisch omdat veel studenten dan nog geen kamer hebben in de stad waar ze studeren. In november zal zich dit normaal gesproken stabiliseren. In december komen de eerste Flirts op de baan, zijn de concessies Limburg en Gouda-Alphen niet meer bij NS, dus worden er weer een aantal treinstellen extra vrijgespeeld. | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 17:50 |
![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 27 juni 2016 @ 18:32 |
Kreeg je dus zoiets ![]() | |
hemarookworst | maandag 27 juni 2016 @ 18:33 |
Starten en wegrijden alsof je in een auto zit doe je ook niet ff bij een locomotief lijkt me? ![]() | |
James1988 | maandag 27 juni 2016 @ 18:34 |
Elk loctype heeft z'n eigen manier van bedienen ![]() | |
hemarookworst | maandag 27 juni 2016 @ 18:38 |
Dan is het nog moeilijker voor een willekeurig snotneus om er mee weg te rijden, begrijpelijk dat het hem dan niet lukt. Doet me denken aan een bericht ooit dat iemand ging joyriden met een bus. | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 18:47 |
Nou is een bus wel heel makkelijk te starten hoor... | |
hemarookworst | maandag 27 juni 2016 @ 19:10 |
Wellicht wil hij wel overtreffen door te joyriden met een loc? | |
derLudolf | maandag 27 juni 2016 @ 19:19 |
Startonderbreker mbv code toch? | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 19:24 |
Nee joh, gewoon de goede knoppen achter elkaar omzetten ![]() | |
hemarookworst | maandag 27 juni 2016 @ 19:25 |
Niet gewoon sleutel in contact en dan koppeling laten opkomen? ![]() ![]() | |
Salatrel | maandag 27 juni 2016 @ 19:31 |
Ik denk is automaat | |
Prins_Pils | maandag 27 juni 2016 @ 19:36 |
Zitten er geen trappers onder de stuurtafel ![]() | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 19:37 |
Klopt, is een automaat. Gelukkig wel, want schakelen lijkt me zeker op de stadsdienst helemaal niks... Ik heb wel 5 pedalen, maar daarvan zijn er maar twee voor de bediening van de bus zelf (gas en rem). Een dodemanspedaal hebben we dan weer niet ![]() | |
hemarookworst | maandag 27 juni 2016 @ 19:50 |
Die andere drie dan? | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 19:50 |
Omroep, kort verkeer en noodpedaal. | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 19:50 |
Smerige spaghettivreters ![]() | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 19:52 |
Je hebt gewoon naar de verkeerde lui geluisterd | |
derLudolf | maandag 27 juni 2016 @ 19:53 |
Een trekker met een cvt bak heeft ook een koppelingspedaal ![]() Eén om het stuur te verstellen? En wat nog meer? | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 19:55 |
Van trekkers heb ik geen verstand ![]() Stuur verstellen is een soort pin die je intrapt, geen pedaal. | |
derLudolf | maandag 27 juni 2016 @ 20:04 |
Vooral nog meer versnellingen dan een bus. En twee rempedalen ![]() Dus die heb je niet meegerekend in je vijf pedalen? Waarvoor zijn die andere drie dan? | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 20:06 |
Waarom twee? Nee, niet meegerekend inderdaad:
| |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 20:15 |
Ik lees nu trouwens dat je trekkers ook al voor een ramkraak kunt gebruiken: http://www.tubantia.nl/re(...)-in-borken-1.6144816 Wie wordt de eerste met een ramkraak met een trein? ![]() | |
hm. | maandag 27 juni 2016 @ 20:29 |
Deze:![]() ![]() | |
derLudolf | maandag 27 juni 2016 @ 20:44 |
Linker- en rechterkant. Kort keren, of als je met je rechter wielen in de sloot zit, links remmen. Waar is dat kort verkeer voor? | |
Prins_Pils | maandag 27 juni 2016 @ 21:36 |
IJsland ![]() | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 21:45 |
Kort verkeer is communicatie onderling tussen de chauffeurs. Bereik in de stad hooguit 5km, buitenaf haal je de 10km wel. Gewoon een soort portofoon ingebouwd in de bus. Is ideaal om aansluitingen te regelen of je collega te wijzen op een defecte koplamp ![]() | |
hm. | maandag 27 juni 2016 @ 22:22 |
bron Dat zijn nogal veel mensen voor een serie van 58 treinen, of zijn machinisten en conducteurs bij NS bevoegd voor meer (of alle) soorten materieel? | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 22:24 |
Ja meerdere soorten | |
DeaDLocK2K | maandag 27 juni 2016 @ 22:40 |
Er zijn niet zo heel erg veel soorten materieel. DDZ, DDM, DDAR & ICR met 1700 hebben bijna dezelfde stuurtafel en eigenschappen, dan is er verder nog ICM, VIRM, SLT, SGM en nog wat klein apart grut zoals Thalys, ICE, DM90 en Traxx Die laatste twee hebben lang niet alle machinisten een bevoegdheid voor, voor Traxx loont het vaak ook alleen maar in combinatie met ERTMS bijvoorbeeld. Ben ik er nog een vergeten? | |
hm. | maandag 27 juni 2016 @ 22:53 |
Duidelijk ![]() Geen NSR materieel volgens mij. Het blijft wel een grote groep, 1000 machinisten voor de Flirtjes. | |
DeaDLocK2K | maandag 27 juni 2016 @ 22:57 |
Yep, maar het zou mij niet verbazen als er meer komen. Heeft iemand trouwens enig idee hoeveel machinisten er opgeleid zijn voor ATB-NG, is dat gewoon standaard? | |
MTL | maandag 27 juni 2016 @ 23:04 |
ATB-NG zit samen met DM'90, maar is geen aparte opleiding. Dat is een aparte groep. In principe zal iedereen uiteindelijk de Flirt krijgen. Nu een groep dus van 1000 man om te beginnen. | |
ReisT | maandag 27 juni 2016 @ 23:16 |
Is ook niet zo gek gezien het toch best uitgestrekte gebied waar NS met Flirts gaat rijden. Ik kan me voorstellen dat personeel uit alle delen van het land daar weleens stoptreintjes rijdt.![]() Zouden ze het personeel voor Gouda-Alphen eigenlijk ook hebben meegeteld? | |
DeaDLocK2K | maandag 27 juni 2016 @ 23:17 |
Vooral vanwege de ietwat vreemde dienstroosters. Dat ze vast wel eens zo'n dienstje rijden dan. | |
James1988 | maandag 27 juni 2016 @ 23:20 |
Ik vind het jammer dat de stoptrein Breda - Dordrecht - Rotterdam - Den Haag wordt geknipt in Dordrecht ![]() | |
dennistd | maandag 27 juni 2016 @ 23:26 |
Volgens mij wordt Gouda-Alphen echt een aparte groep die daar komt te rijden. | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 23:29 |
Gelukkig rijdt hij niet in mijn achtertuin #nimby | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 23:29 |
Ik heb trouwens per vrijdag een nieuwe vaste halte, ik verruil Enschede voor Hilversum Sportpark <3 | |
James1988 | maandag 27 juni 2016 @ 23:31 |
En donderdag wordt voor mij de laatste dag waarop ik Breda - Den Haag v.v. afleg. ![]() | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 23:36 |
Je gaat weer naar Zuid? ![]() | |
James1988 | maandag 27 juni 2016 @ 23:37 |
Wat is een Zuid? ![]() | |
b2py | maandag 27 juni 2016 @ 23:37 |
Mokum Zuid | |
James1988 | maandag 27 juni 2016 @ 23:38 |
Zeg dat dan, jonguh! ![]() Ik heb wat tijd vrijgemaakt voor trainingen+vakantie, maar wat ik daarna ga doen? Ik heb nog geen flauw idee. ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 28 juni 2016 @ 00:11 |
Even voor mijn beeldvorming, verdwijnen eind dit jaar zowel de SGM als de DM90 helemaal uit beeld? Of moet ik meer aan het geleidelijke uitstromen zoals bij mat64 denken? | |
dennistd | dinsdag 28 juni 2016 @ 00:13 |
DM'90 verdwijnt sowieso pas eind 2017 als Syntus de lijnen overneemt. | |
Peterselieman | dinsdag 28 juni 2016 @ 00:14 |
Nee en Nee. DM'90 verdwijnt op het moment dat Syntus gaat rijden tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede, hoewel er nog wel de mogelijkheid bestaat dat het tijdelijk op gaat duiken tussen Leeuwarden en Meppel. SGMm verdwijnt bij de instroom van de SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) die vanaf 2018 instroomt. De straks vrijgespeelde treinstellen worden ingezet ter versterking van andere treinen en om het mogelijk te maken dat VIRM in revisie gaat. | |
b2py | dinsdag 28 juni 2016 @ 10:15 |
Vanmiddag wordt er weer gestemd over een tiental moties over uitkomsten rapport Commissie Fyra https://www.tweedekamer.n(...)8-06-2016#2016A02935 (Even ctrl-f doen op Fyra, anders blijf je scrollen) | |
Adrie072 | dinsdag 28 juni 2016 @ 12:29 |
De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat de Fyra-enquête slechts de tweede helft van een slechte voetbalwedstrijd beschrijft; verzoekt de regering om, bij de vervolgacties die uit het rapport voort-vloeien ook de eerste helft in beschouwing te nemen, en gaat over tot de orde van de dag. Smaling Het speelt wel hé, dat we er niet bij zijn dit EK. | |
_serial_ | dinsdag 28 juni 2016 @ 13:04 |
Het is weer flink bingo tussen Amsterdam C en Rotterdam, waar er eerst een defecte trein in de weg stond tussen +/- 7:00 en 12:30 (toen de trein eindelijk was weggesleept) moet er nu ook nog een spoedreparatie plaatsvinden die tot 16:30 duurt... Reizigers moeten omreizen via Haarlem | |
b2py | dinsdag 28 juni 2016 @ 13:56 |
Stroomafnemer naar de klote en nu bovenleiding herstellen | |
Darkwing_Duck | dinsdag 28 juni 2016 @ 15:10 |
![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 28 juni 2016 @ 15:54 |
![]() geen treinverkeer tussen Castricum en Uitgeest. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 28 juni 2016 @ 16:43 |
Want er lopen mensen langs t spoor.. | |
b2py | dinsdag 28 juni 2016 @ 17:01 |
Aanrijding persoon | |
Darkwing_Duck | dinsdag 28 juni 2016 @ 17:09 |
Dan moeten ze ook niet langs t spoor lopen... | |
b2py | dinsdag 28 juni 2016 @ 17:11 |
Wel bijzonder dat het met een ICM is, die zie je daar normaal niet ![]() | |
ReisT | dinsdag 28 juni 2016 @ 17:26 |
Ik zit nu in de "lekker-lezen-doe-je-boven-in-de-trein"- coupé. Er ligt geen leenboek op dit tafeltje (mooi stippellijntje waar dat had kunnen liggen). | |
Salatrel | dinsdag 28 juni 2016 @ 17:41 |
gek genoeg de laatste tijd steeds vaker ![]() ![]() | |
Ener-G | dinsdag 28 juni 2016 @ 18:02 |
Pff en dan ook een zesbakker inzetten na de stremming :'-) | |
b2py | dinsdag 28 juni 2016 @ 18:03 |
Bakt ie ook brood? | |
b2py | dinsdag 28 juni 2016 @ 18:03 |
Vol! |