#ANONIEM | vrijdag 29 april 2016 @ 12:36 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 12:37 |
"Wij zijn tot de conclusie gekomen dat er geen ander alternatief kan komen." | |
#ANONIEM | vrijdag 29 april 2016 @ 12:42 |
Dat is inderdaad wel veruit de meest waarschijnlijke uitkomst ja ![]() | |
De_Hertog | vrijdag 29 april 2016 @ 12:51 |
Inderdaad. NS moet gaan onderzoeken of er een beter alternatief is dan NS? Hmm, wat zou daar uit komen...? | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 13:00 |
Ik verbaas me over de ophef van het plan omdat 1 - 1,5 jaar geleden het plan al bekend was en geaccepteerd.. | |
MTL | vrijdag 29 april 2016 @ 13:05 |
En wat zou het alternatief volgens jullie moeten zijn? Nederlanders willen voor de huidige tarieven niet treingebonden reizen. Wat dat betreft valt zoiets als het concept Thalys of Eurostar af. Even het concept daargelaten, maar materieel specifiek: Extra Thalys-treinen of budget Thalys? Niet mogelijk, te weinig treinen (zie antwoord op Locov advies van NS). ICE? DB heeft zelf al chronisch tekort aan die dingen omdat ze vaak last hebben van storingen, laat staan dat ze zomaar een uursdienst Brussel en een halfuurs- respectievelijk kwartiersdienst van Amsterdam naar Breda en Rotterdam kunnen beginnen. Daarnaast moeten nieuwe treinen voldoen aan de nieuwe instapeisen (gelijkvloerse instap) en aan de nieuwste veiligheidsnormen. Thalys voldoet daar niet aan. ICE3 ook niet. Velaro D ook niet (geen gelijkvloerse instap). Dus welke mogelijkheden blijven dan over? Geheel nieuw materieel bestellen? Zijn er hogesnelheidstreinen die daadwerkelijk aan die eisen voldoen? Volgens mij niet, maar ik kan mij uiteraard vergissen. Dan een categorie lager kijken (voor bewezen materieel) in de categorie tot 250 km/u. Volgens mij heb je ook daar maar een paar treinen die daaraan voldoen (Alstom Pendolino? Iemand enig idee of dat ding aan de eisen voor het instappen voldoet?) of tot 230 (Railjet, voldoet niet aan botsnormen en instapeisen). Dan 200 km/u, maar daar is NS nu al mee bezig in de aanbesteding. Dus wat zijn nu werkelijk de opties als je binnen korte tijd een goed product neer zou willen zetten, dat voldoet aan alle eisen, zonder dat je daarbij de tarieven moet verhogen of aan moet passen voor specifiek de HSL? | |
matthias24 | vrijdag 29 april 2016 @ 13:17 |
ik heb pasgeleden nog met de trein gereisd. | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 13:18 |
Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen. Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is. | |
matthias24 | vrijdag 29 april 2016 @ 13:20 |
neem me niet kwalijk dat ik dit vraag, maar wat hebben plofkippen met treinen te maken? | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 13:21 |
Heb je wel eens met KPK'tjes in de trein gezeten? | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 13:22 |
| |
ReisT | vrijdag 29 april 2016 @ 13:47 |
Is het kiezen van het juiste concept niet veel belangrijker? De keuze van het materieel zou daar uit voort moeten komen. NS pakt het wat dat betreft precies verkeerd om aan: men kijkt welk materieel beschikbaar is (of op termijn beschikbaar komt) en bedenkt wat ze daarmee kunnen rijden. | |
BaardaapAd | vrijdag 29 april 2016 @ 14:08 |
Eigenlijk toch een beetje 'het gekrompen treinen topic' hoor - sinds de metro van de RET van Rotterdam tot in Den Haag rijdt maak ik persoonlijk in ieder geval veel minder gebruik van de trein. Ook zie ik (ja, ouder hé) DE NS als DE TREIN, dus als die concurrentie krijgt is het logisch gevolg toch krimp? Het blijft HIER (Nederland) toch raar dat de NS / Prorail 1.) uit elkaar getrokken is (met ieder een eigen directie en zo; efficiënt is anders, zowel organisatorisch als economisch) 2.) 100 % staatseigendom is (dus geen echt bedrijf) 3.) 100 % staatseigendom is maar in Ierland belasting betaalt (ja, dan is er meer winst na belastingen, maar de eigenaar is de staat dus die staat nu toe dat haar eigen bedrijf geld weggeeft aan Ierland, wat de staat dus dan weer te kort komt) 4.) een bedrijf is maar niet zelf alles doet en regelt - de 'spoorwegpolitie' valt niet onder de NS! 5.) de overheid GIGANTISCHE bedragen in het spoor investeert en vervolgens licenties verleent om de vruchten van die investeringen te laten plukken - had de NS niet gewoon zélf de HSL moeten financieren en zo? Of had een concurrent dat niet kunnen doen (dan hadden we nu wellicht hier TGV's gehad of ICE's), zonder geld van de staat? De positie van de Nederlandse staat, met haar verschillende petten, de positie van NS / ProRail enzovoorts maakt van het Nederlands spoor een raar zooitje. Het is dan niet echt meer vreemd te noemen als er rare dingen gebeuren ..... zoals bij de OV aanbesteding in Limburg. Het is dan ook niet raar dat er hele foute dingen gebeuren, zoals het HSL debacle; uiteindelijk kán het met de NS haast niet misgaan, aangezien de aandeelhouder de NS altijd overeind zal houden. De rekening wordt dus niet bij het bedrijf neergelegd (OKEE, de staat heeft de ProRail directie weggestuurd, ja) maar direct of indirect bij de staat. En daarmee dus bij ons. | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 14:14 |
Ns en profail kun je nooit meer samenvoegen, het zou ondenkbaar zijn dat een arriva straks treinpaden moet gaan aanvragen bij haar cocnurrent, dat ze straks voor een rood sein staat die bediendt wordt door haar concurrent, dat haar concurrent bepaalt wanneer er werkzaamheden zijn..... | |
ReisT | vrijdag 29 april 2016 @ 14:18 |
Dit: "Bestijg de trein nooit zonder uw valies met dromen" NS Reizigers voorstel voor de HSL - Zuid | |
JDude | vrijdag 29 april 2016 @ 14:26 |
Ouch. Vol met mooie verhalen over 2006, maar zelfs in 2016 is er eigenlijk nog geen reet van terechtgekomen. | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 14:28 |
Kan het niet meer dan mee eens zijn, met de notitie dat ik wel het idee heb (maar kan niet staven omdat ik maar drie paginas kan zien) dat er wel degelijk delen van het plan ten uitvoer zijn gebracht. | |
De_Hertog | vrijdag 29 april 2016 @ 14:32 |
De sprinters zijn zilver-blauw geschilderd ja. | |
Duvel | vrijdag 29 april 2016 @ 14:49 |
Dit voorstel is door Netelenbos (of in elk geval het kabinet waar Netelenbos deel van uitmaakte) afgewezen, waarna men ervoor heeft gekozen het vervoer op de HSL openbaar aan te besteden. Als het voorstel van NS was geaccepteerd, had je nu waarschijnlijk echt iets gehad dat leek op het ICmax plan. | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 14:52 |
Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden. Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen. | |
DriekOplopers | vrijdag 29 april 2016 @ 14:53 |
16 april 2016 11:30 uur: De rondzingende plannen van het Kabinet om ProRail rechtstreeks onder te brengen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn een totale miskenning van wat er werkelijk mis is op het Nederlandse spoor: een keer op keer ongestraft falende NS, in stand gehouden door zeer slecht beleid van de PvdA-staatssecretarissen van IenM. Voor Beter OV-voorman Rikus Spithorst noemt de kabinetsplannen “bezopen”. Meer hier: http://voorbeterov.nl/trein Zo. Computer uit. | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 14:55 |
Het laatste bod dat de overheid heeft gehad waar de reiziger wel aan de betere hand was geweest in ieder geval. | |
Duvel | vrijdag 29 april 2016 @ 14:55 |
Je plaat slaat over. Je bent zelf bezopen. | |
Duvel | vrijdag 29 april 2016 @ 14:56 |
![]() Zo hoef je in elk geval niet te reageren op gefundeerde kritiek, natuurlijk. | |
Duvel | vrijdag 29 april 2016 @ 14:58 |
Ik zie het niet als de hand overspelen. Ze hebben in elk geval niet goed aangevoeld hoe de wind stond en dat is jammer. Het kabinet daarentegen had helemaal geen interesse in een goed verhaal voor de reiziger, en wilde alleen maar geld zien. Die wisselwerking tussen politiek en NS heeft geleid tot de bende waarmee we nu nog steeds zitten. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 14:58 |
Beetje onzinnige uitspraak. "alternatief" is een "optie 2". Nogal brutaal om sowieso een mening te hebben dan, als club die nog niet eens een "optie 1" weet te regelen. | |
De_Hertog | vrijdag 29 april 2016 @ 15:07 |
Los van dat ik het in de basis met je eens ben, dat weet je nooit zeker natuurlijk. Die ICmax treinen hadden net zo goed bij Ansaldo besteld kunnen worden natuurlijk. | |
DriekOplopers | vrijdag 29 april 2016 @ 15:08 |
Gefundeerde kritiek. Gefundeerde. De eerste opmerking die ik zag: "Je bent zelf bezopen." Echt. Gefundeerde kritiek. Tuurlijk. Een deel van de mensen hier is in staat tot een serieuze discussie. Die mensen worden helaas overschreeuwd door de vertegenwoordigers van de psychosociale wrakkencentrale. Wanneer iemand iets te berde brengt waar ik namens mijn club voordeel uit kan halen, zal ik daar kennis van nemen. Aan mensen die amper verder komen dan "Rikus/Driek is een mongool" wil ik geen tijd verspillen. Echt niet. [ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 29-04-2016 15:15:36 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 15:14 |
Ach ja. | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 15:15 |
Serieus? ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 15:17 |
"Ja nee, ideaal was de Holocaust misschien niet, maar je weet nooit of het anders misschien niet NOG slechter gegaan was! ![]() Alsjeblieft, 2 uur Godwin-shortcut en een hoop modwerk bespaard ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 29 april 2016 @ 15:22 |
Ik beweer ook zeker niet dat ik gefundeerde kritiek lever! Die tijd heb ik gehad, dat is als discussiëren met een betonnen muur, daar ben ik mee gestopt. Maar hier iets poneren en vervolgens snel wegrennen heeft vooral iets weg van een potje belletje trekken. Dat niveau maak ik verder geen woorden meer aan vuil. | |
De_Hertog | vrijdag 29 april 2016 @ 15:25 |
Zie de PI, enzo. | |
bork | vrijdag 29 april 2016 @ 15:26 |
![]() Room with a view en zon! | |
Duvel | vrijdag 29 april 2016 @ 15:29 |
Duitsche treinen, past goed bij een Gottwinn! | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 april 2016 @ 15:32 |
![]() En er is ook geen hond die op die bezopen uitspattingen van vbov zit te wachten. Waarom vbov kabinetsplannen wel bezopen mag noemen zonder enig argument maakt het extra grappig. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 april 2016 @ 15:34 |
Nu met de trein naar Alloa via Stirling. Met NS ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 15:51 |
Ik ga ook even in Geerdijk kijken dadelijk ![]() | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 15:51 |
NS: Nederland krijgt geen eigen Eurostar-douane | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 15:53 |
Oh jee, er kost iets geld ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 april 2016 @ 16:03 |
Waar op Amsterdam centraal en schiphol zie jij mogelijkheden tot het bouwen van nieuwe sporen of het wijzigen van de huidige sporen zodat ze een paar uur per dag of misschien wel de hele dag niet beschikbaar zijn voor de rest van de dienstuitvoering dan? | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 16:05 |
Kom kom, waar een wil is, is een weg. We kunnen ook hele tunnelbakken onder het IJ door schuiven ![]() | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 16:14 |
Toch raar gezien de baas van eurostar afgelopen week iets anders zei..... | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 april 2016 @ 16:14 |
Het kan ook zeker wel maar tegen welke prijs? Ik heb liever extra sporen voor algemeen gebruik. Engeland moet bij schengen of ze doen de controle bij de grens ofzo. | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 16:15 |
Gedeelte van de ijhal in combi met het laatste zijperron(nummer even kwijt) | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 16:21 |
Er zijn twee problemen: 1) De veiligheidseisen die aan de Kanaaltunnel worden gesteld. Eurotunnel wil dat reizigers worden gecontroleerd, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een IS de boel opblaast. 2) De Britse overheid die wil dat reizigers worden gecontroleerd nog voor ze Brits grondgebied betreden. Zodra een vluchteling eenmaal op Brits grondgebied is kan hij asiel aanvragen, tenslotte. Er is wel eens iemand geweest die door de controles was geglipt (via de Lille loophole?) en die, eenmaal op Brits grondgebied, de noodontgrendeling heeft gebruikt om een deur te openen om er daarna uit te springen. Dat deed hij terwijl de trein nog 300 reed. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 april 2016 @ 16:25 |
Ja dat is allemaal leuk en aardig maar heb ik niets mee te maken en die controles kosten meer dan ze opleveren. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 29 april 2016 @ 16:27 |
- Neh - [ Bericht 99% gewijzigd door Sounddragon op 29-04-2016 16:40:26 ] | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 16:27 |
achteraf gezien blijkt het een heel realistisch plan te zijn geweest | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 16:28 |
Als je een plan indient wat realistisch is maar niet voldoet aan de uitvraag dan stelt realisme ook weinig voor. Zeker als je het hrn opeist. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 29 april 2016 @ 16:35 |
![]() Echt.... Waarom ![]() | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 16:37 |
| |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 16:41 |
![]() | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 16:44 |
Niet veel anders dan al uitlekte dus Den Haag gaat gelukkig op vier keer na overgeslagen worden ![]() Enne, 32 (!) keer per dag naar Brussel | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 16:46 |
Thalys meerekenen ![]() | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 16:46 |
14x Thalys + 2x Eurostar + 16x IC Brussel = 32x. | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 16:58 |
Oh jezus ![]() | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:06 |
Oh , in overleg met ns de mogelijkheid voor een andere marktpartij. Storm in een glas water | |
Ajaxfan | vrijdag 29 april 2016 @ 17:06 |
Dit is best een bizarre inderdaad: Tegenovergestelde gebeurd nu eigenlijk. Er word gezegd hoe geweldig de NS bezig is om het gebrek aan zitplekken te corrigeren terwijl zij daar zelf zo'n bende van hebben gemaakt. Het is toch te achterlijk voor woorden dat de Plan V 'afgekeurd' werden en je dan de nieuwe treinen pas aan het eind van 2016 kan in gaan zetten. Is daar zo'n grote misrekening gemaakt qua aanschaf en termijn waarop de groei nodig was? | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:06 |
En dan ook nog 'in samenwerking met NS' enzo. Ofwel: glas, plas, was. | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:08 |
Maar goed, eigenlijk zegt Dijksma dus nu: Sorry Den Haag, maar die trein raak je toch weer kwijt. Gaat de Lage Landen Lijn nu toch weer van stal gehaald worden? | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 17:08 |
http://voorbeterov.nl/diversen Dat bericht van 28 april spreekt ook boekdelen | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 17:08 |
Doe maar, de Benelux is toch een farce en saneren die handel Het nadeel van 4 keer per dag is wel dat je echt waardeloze treinpaden krijgt ![]() | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:10 |
Brussel - Breda - Rotterdam kun je in hetzelfde pad houden. Den Haag - Rotterdam zal wel één of ander sukkelpad worden. | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 17:11 |
Vergeet Den Haag - Amsterdam niet.. | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 17:13 |
Het kabinet heeft trouwens de strategie met betrekking tot afstoten winkels etc ook zojuist openlijk gesteund: https://www.rijksoverheid(...)-in-met-strategie-ns | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:14 |
Er zal nog heel wat moeten gebeuren voordat echt waarheid wordt. | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:17 |
Wat een gezwets van Dijksma zeg. Ik hoor allerlei pogingen om NS op de HSL te houden, en amper iets concreets. Als NS het niet kan moeten ze maar proberen om samen te werken met een buitenlandse partij die het wel kan, als ze daar zin in hebben? | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:18 |
Nogmaals wie zou dat moeten doen? Veel spoorwegonderneming rond ons zijn bezig om zich weer te concentreren op intern vervoer of om schulden weg te werken. | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:22 |
Dijksma heeft gelijk dat een aanbesteding niet van vandaag op morgen geregeld is en dat een nieuwe vervoerder tijd nodig heeft om z'n zaakjes op orde te krijgen, maar als je geen concrete stappen durft te ondernemen kom je geen steek verder. Het is net iets als leren fietsen. Je begint met niet kunnen fietsen, dan rij je op een gegeven moment met zijwieltjes en er is een moment waarop die zijwieltjes eraf gaan. Wat ik Dijksma hoor vertellen is dat ze het weghalen van die zijwieltjes keer op keer uitstelt... misschien om het uiteindelijk nooit te hoeven doen? DB en SNCF zijn volop actief in het buitenland, Britse partijen (zoals Go-Ahead en National Express) kijken ook regelmatig naar het buitenland en zelfs ÖBB is van plan om het aanbod in het buitenland te versterken. | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 17:28 |
Dan zou je over Haarlem misschien wel eens een beter pad kunnen krijgen dan over Schiphol ![]() | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:29 |
Dat Dijksma van ProRail een publieke organisatie wil maken is wel logisch als je het mij vraagt. | |
Duvel | vrijdag 29 april 2016 @ 17:30 |
OV-studentenkaart voor MBO'ers. Al tig keer besproken. | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:31 |
Ik ben het zeer met je eens dat een frisse wind nieuw leven kan brengen. DB heeft aan het parlement belooft om zich meer op het binnenland te richten en haar buitenlandse activiteiten af te bouwen(ice bijvoorbeeld natuurlijk niet) een van dd maatregelen die ze bijvoorbeeld genomen hebben is om arriva weer los te koppelen en in de etalage te zetten. SNCF heeft genoeg binnenlandse problemen naast de financiele problemen, dasrnaast is volgens mij de buitenlandse expansie vrijwel tot stilstand gekomen de laatste jaren(correct me if i wrong) Arriva zal de hulp van DB nodig hebben en eist een stuk HRN ter compensatie. OBB hebben die ervaring met echte hst? En het uitbaten daarvan? De railjet is een goed concept maar in wezen een opgevoerde ic. De engelse partijen hebb ik geen zicht op. | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 17:35 |
Ik snap dat ze die organisatie opp minder afstand van haar wil hebben, maar dan kom je ook aan de positie van Eringa die hard bezig is om ProRail te veranderen. Dat gaat niet van vandaag op morgen, want hij heeft nog wel een paar jaar nodig om het voor elkaar te krijgen. | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 17:37 |
NS heeft ook zat problemen in eigen land maar gaat met Abellio vrolijk verder, wat is je punt? | |
Duvel | vrijdag 29 april 2016 @ 17:38 |
Sowieso.. "het kwetsbare ProRail". Ga toch weg. | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:40 |
Mijn punt is dat zowel de geroemde DB als SNCF zich veel meer zijn gaan richten op het binnenland, en hun buitenlandse uitbreiding in de koelkast hebben gezet of zelfs deels in de etalage. | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:41 |
DB heeft een aantal grote problemen, waaronder een slechte financiële situatie, achterblijvend goederenvervoer, haperende infrastructuur en klanten die massaal overstappen op goedkopere bussen. Men heeft stappen genomen om het tij te keren, maar dat kost tijd. Om die dingen te financieren is er inderdaad sprake geweest van een gedeeltelijke privatisering van DB Schenker en Arriva, maar dit zou slechts gaan over zo'n 30% van de aandelen. Uiteindelijk is de Duitse staat hiervoor gaan liggen. Keolis (o.a. Syntus en Govia) haalt genoeg binnen hoor ![]() ÖBB heeft niet echt ervaring met 'very high speed trains' (het TGV-segment) omdat ze simpelweg geen lijnen hebben waar 300+ km/u gereden kan worden. De snelste lijnen in Oostenrijk zijn ontworpen voor 250 km/u, Railjet en ICE rijden daar 230. Maar: snelheid is maar één aspect van het vermarkten van een trein. De Britse hogesnelheidstreinen rijden 'slechts' 200 km/u, en toch weten ze die treinen vol te krijgen. Bij het in de markt zetten van een trein is het belangrijk om te kijken wat je belangrijkste concurrent is op dezelfde verbinding, en dáár moet je je marktmodel op afstemmen. Toen de eerste TGV ging rijden tussen Parijs en Lyon was dat een markt die werd gedomineerd door het vliegtuig. Vliegtuigen kennen we vanwege een reserveringsplicht, dynamische pricing, enzovoorts. SNCF heeft daar goed naar gekeken en het model nagemaakt. In Oostenrijk, om maar even terug te komen op de ÖBB, speelt de auto een grote rol. Door het prijsmodel daarop aan te passen (geen reserveringsplicht, minder prijselasticiteit) is de trein juist een grote concurrent voor een auto. Tussen Amsterdam en Brussel werd de Fyra in de markt gezet als een concurrent voor het vliegtuig, dat was aan alles te merken. Maar wie vliegt er nou van Schiphol naar Zaventem? Go-Ahead heeft onlangs een concessie gewonnen, National Express rijdt er al een paar en gaat binnenkort ook een paar RRX-lijnen in NRW rijden. ![]() | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 17:43 |
Het voordeel voor DB & SNCF is dat hun thuismarkt een flink stuk groter is waardoor ze slagvaardiger zijn, die schaalvergroting mis je bij NS | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 17:44 |
https://www.rijksoverheid(...)type=Alle+documenten Heel veel documenten over NS & ProRail | |
Merode32 | vrijdag 29 april 2016 @ 17:46 |
Zover ik weet heeft DB belooft om voorlopig geen grote uitbreidingen meer te doen in het buitenland, maar dat zien we vanzelf wel. We moeten natuurlijk niet vergeten dat een nieuwe vervoerder geen nieuwe markt opent, geen monopolie heeft en moet opboksen tegen thalys en voor een klein gedeelte eurostar, dat maakt dat een investering riscovoller is. | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 17:49 |
Met railtractor 3445 op weg naar Almelo. Psycho-sociale medewrakken spotten, ghehe ![]() | |
Prins_Pils | vrijdag 29 april 2016 @ 17:55 |
Sterkte! ![]() | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 17:55 |
Wat zou de reden zijn dat NS in de drukste periode van het jaar de hoogste klantoordelen krijgt?![]() | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 17:56 |
Kwestbaar niet, flink vastgeroest wel | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 17:57 |
Ov-studenten zijn zeer tevreden over de tarieven? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 17:57 |
Succes met het straks naar binnen schuiven van de goudgele rakkers | |
James1988 | vrijdag 29 april 2016 @ 18:00 |
Gelukkig hebben ze nu Pier Eringa. Die mag waarschijnlijk wel blijven, Rijkswaterstaat (die andere publieke organisatie) heeft ook gewoon een directeur. | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 18:07 |
Rijkswaterstaat is geen publieke organisatie, DNB wel.. | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 18:10 |
200 - 600 mio steken NS/Amsterdam/I&M in de ontwikkeling van Schiphol. Wat er precies gaat gebeuren vertelt het artikel helaas niet: http://www.parool.nl/4291999/ | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 19:31 |
En... weer weg daar. Was druk ja. En het goot pijpenstelen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 19:32 |
Maar toch leuk om even bij geweest te zijn. Geen bekenden gezien trouwens. | |
derLudolf | vrijdag 29 april 2016 @ 19:39 |
Dat wist ik niet, erg interessant! | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 19:39 |
Dat ga ik nu op kantoor doen in Enschede. Want graties ![]() | |
derLudolf | vrijdag 29 april 2016 @ 19:41 |
Proost! | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 20:02 |
Have fun! | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 20:04 |
Recordpoging is wel geslaagd lijkt me:![]()
| |
Dos37 | vrijdag 29 april 2016 @ 20:05 |
Geerdijk al hele dag Tending Topic op Twitter, RIP | |
Duvel | vrijdag 29 april 2016 @ 20:10 |
Ahw... | |
b2py | vrijdag 29 april 2016 @ 20:15 |
Tientallen mannen tweeten erover en jij weet het knapste meisje er uit te pakken. Amen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 20:25 |
Is ook nog niet veel over bekend https://www.rijksoverheid(...)e-knoop-schiphol.pdf | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 21:50 |
Kon hier wel om lachen
| |
ReisT | vrijdag 29 april 2016 @ 21:59 |
Ik rij er nu net langs toevallig. Niemand te zien op het perron van Vaartsche Rijn. | |
derLudolf | vrijdag 29 april 2016 @ 22:01 |
Ze kreeg um wel ja ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 22:08 |
Er was ook wel flink wat media hoor. RTV Oost was er, NOS ook dacht ik. Camera's interviews alles. Hele happening voor Geerdijk. Alleen jammer dat het nu NÓG verder wegzakt in het zompige moeras der vergetelheid. | |
Prins_Pils | vrijdag 29 april 2016 @ 22:14 |
Bwa, wij weten toch ook nog steeds waar Visvliet, Hulshorst en Soestduinen liggen? Lijkt me? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 22:18 |
Simpelveld erbij, dan zijn we compleet voor de laatste 30 jaar. Oh nee Amsterdam de Vlugtlaan. Maar dit gebeurt best zelden. | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 22:20 |
Anyway, ik vond het leuk om bij geweest te zijn. Eindelijk weer eens een hobbyrondje ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 23:16 |
Ja, ben nog geweest ook ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 23:26 |
Stopplaats toen de IC uit de NoordOost na Amsterdam nog verder reed naar Schiphol via de Westtak. Vandaar dat de perrons Sloterdijk Hoog en Lelylaan ook zo lang zijn. | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 23:31 |
vanmiddag nog langs gedenderd. Op de plek van het stationsgebouw ligt nu een verharding en staat een telefoonmast | |
R-K | vrijdag 29 april 2016 @ 23:35 |
Jongens, wie pakt in Almelo de trein van 23:57, echt de allerlaatste die in Geerdijk stopt? | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 23:53 |
Treinaanwijzer die nog Geerdijk aangeeft.![]() Dubbele Lint in Vroomshoop op weg naar Almelo, kwam stampvol in Geerdijk aan. ![]() Bordjen ![]() ![]() Promovlaggen waren er ook. ![]() Vertrekstaten? Hebben we niet meer nodig ![]() ![]() Yep, ik was er. En yep, het was kutweer. ![]() De feesttrein die om 19:06 had moeten komen, paar minuten te laat. Hier begon het pas goed hard te regenen. ![]() Trein stroomt leeg met een Recordaantal reizigers op het perron te Geerdijk Hbf ![]() ![]() Het andere perron was inmiddels ook goed drukbezocht. ![]() Er was ook een dweilbandje voor de vrolijke noot. In de stromende regen dus. ![]() De feesttrein rijdt weer verder naar Mariënberg, gadegeslagen door een camera op een stokje, en veel parapluus.... ![]() ...heel veel parapluus. ![]() En uiteindelijk kwam er weer een trein terug naar Almelo (dezelfde dubbele Lint). Was een stuk rustiger natuurlijk, veel mensen gingen in Geerdijk een afgehuurde zaal in om bier te drinken. Ik had meer te doen ![]() ![]() Toch wel geinig gewoon ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 29 april 2016 @ 23:55 |
Je vergeet nog een aantal die ik zo kan bedenken: Onze Lieve Vrouwe ter Nood (de bedevaartshalte) is niet meer en ook Almere Strand is er niet meer. Tussen 1996 en 1999 zijn Station IJmuiden en Driehuis-Westerveld nog open geweest. In die tijd was Station Lisse ook weer enige tijd open. Er zijn waarschijnlijk meer geweest. Gelukkig kunnen we nog enkele jaren genieten van Leeuwarden Achter de Hoven, nu de extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen wat vertraging opgelopen heeft. | |
Dr_Flash | vrijdag 29 april 2016 @ 23:58 |
Onzin. ik had het over normale stations die in de normale reizigersdienst het hele jaar door regelmatig aangedaan worden, en die gesloten zijn, zonder dat de lijn zelf gesloten is. Al is Simpelveld dan een twijfelgeval. Al die ongein waar jij mee komt zijn gewoon tijdelijke haltes. JIJ vergeet Liempde en Jorwerd nog. Als we echt zo bijdehand moeten gaan doen. | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 00:00 |
Leuke foto's Fles ![]() ![]() | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 00:00 |
Emmen Baggeres ![]() Doetinchem West valt nu net niet meer binnen die 30 jaar waar je het eerder over had. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 00:02 |
Nee dat is gewoon verplaatst en hernoemd. | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 00:08 |
Dat komt ook bijna nooit voor toch? Ik kan alleen Emmen Bargeres en Doetinchem West bedenken zogauw. Dat een station überhaupt verplaatst wordt, zonder hernoeming, is volgens mij ook vrij zeldzaam. Krommenie-Assendelft een paar jaar geleden. Wat meer? | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 00:09 |
Abcoude | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 00:10 |
Maar dat gebeurt ook niet zo vaak idd ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 30 april 2016 @ 00:10 |
True, maar ze zijn wel gesloten. Rotterdam Hofplein en Rotterdam Bergweg vallen ook in die categorie | |
Peterselieman | zaterdag 30 april 2016 @ 00:11 |
Groningen Europapark is een paar meter opgeschoven. Van tijdelijk naar definitief | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 00:14 |
Ja een paar meter. Ik bedoelde echt een stuk opgeschoven. Dat het oude en nieuwe station elkaar niet raken. Je vergeet dan ook Roffa Kleiweg nog. Dat is al in NS-tijd gesloten toch of vergis ik me? | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 00:16 |
nee heel die hofplein en zoetermeerellende is gewoon verrandstadraild. Vind ik ook gewoon iets anders. Maar goed, ik ga slapen ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 30 april 2016 @ 00:16 |
Klopt. Gesloten en vervangen voor Melanchthonweg bij de opening van RR. Enkele jaren na opening van RR is Rotterdam Wilgenplas nog vervangen door een andere halte. | |
GlenSpey | zaterdag 30 april 2016 @ 00:24 |
Nvm :p | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 00:26 |
Hoe laat ging eigenlijk de allerlaatste trein uit Geerdijk? Zal inmiddels wel geweest zijn he? | |
boriq | zaterdag 30 april 2016 @ 00:59 |
Yes, de twee LINTen staan nu (00:57) op spoor 5 in Almelo te wachten op wat komen gaat. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 april 2016 @ 01:26 |
Ja en dit: Is gewoon ook onomstotelijk waar. Dat die club überhaupt nog voor iets uitgenodigd wordt is je reinste waanzinnigheid, er valt gewoon niet mee te praten. | |
#ANONIEM | zaterdag 30 april 2016 @ 01:29 |
Eindeloos doorrommelen en van de ene crisis naar de andere hobbelen, en ondertussen heeft een snelle trein tussen Brussel en Amsterdam doodleuk 15 jaar vertraging. Wat een wanvertoning. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2016 01:30:16 ] | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 april 2016 @ 01:33 |
Ik vind dit niet erg, maar wel een beetje raar. James1988 heeft dit gewoon grotendeels zelf uit de feiten afgeleid en veel informatie gelezen over de verschillende voorbeelden. Ik ben benieuwd hoe het kan dat je dit zelf nog niet hebt bedacht maar dat je wel diverse keren een mening hebt over dit soort dingen. Je gaat toch tot het gaatje om informatie op te zoeken voordat je dat vormt of zeg ik dan iets heel geks? /durftevragen ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 april 2016 @ 01:35 |
Kak, ik wilde net Liempde zeggen ![]() | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 01:49 |
Jorwerd? | |
b2py | zaterdag 30 april 2016 @ 02:04 |
Liempde aansluiting, bijna net zo cool als Gaasperdammerweg aansluiting of Riekerpolder aansluiting | |
Duvel | zaterdag 30 april 2016 @ 04:43 |
WTF | |
Darkwing_Duck | zaterdag 30 april 2016 @ 04:46 |
oud Barendrecht had ook een houten perron ![]() | |
dennistd | zaterdag 30 april 2016 @ 04:57 |
Vandaag werd er afscheid genomen van Geerdijk. Vanwege de verwachte hoeveelheid reizigers werden de beide Linten aan elkaar gekoppeld en reed de spitsdienst met een GTW. Om 19:10 kwam met +4 trein 31061 binnen te Geerdijk. Uit beide treinstellen bleven maar mensen stromen, naar schatting zaten in elk stel 200 tot 250 reizigers. Van heinde en verre was men toegestroomd om het einde van station Geerdijk mee te maken. Een uur na de vorige foto was het al een stuk rustiger op het station. Een deel van de reizigers is direct vertrokken, maar een groot deel viert het einde van het station in het café. Om de tijd tussen de recordtrein en de laatste trein te doden reisde ik een paar slagjes mee naar Almelo en Mariënberg. Op weg vanuit Almelo werd in Vriezenveen een razendsnelle foto gemaakt, die na flinke bewerking best goed gelukt is. De aller aller allerlaatste trein ooit die op station Geerdijk stopte: trein 31081 met de beide Arriva-Linten 33 en 34. Met +4 werd er met een tiental reizigers aan boord en ongeveer evenveel op het perron voor de laatste keer vertrokken vanaf Geerdijk. Een kaartje was al niet meer verkrijgbaar: om 0.00u ging de automaat buiten dienst. De achterste lantaarnpaal op spoor 1a had al eerder de pijp aan Maarten gegeven. Vijf minuten na vertrek doofde het licht op station Geerdijk voorgoed... De beide Linten werden na aankomst van de laatste rit in Mariënberg overgenomen door een andere machinist die ze naar Zutphen overbracht. In Vroomshoop moest gestopt worden: een lange werktrein met dwarsliggers richting Mariënberg stond hier te wachten op de kruising en stond met de staart nog op het spoor naar Almelo. En nog een filmpje: | |
R-K | zaterdag 30 april 2016 @ 07:13 |
Mijn glazen bol zegt dat station Hemmen-Dodewaard ook een keer dicht gaat en dan kom ik wel kijken, want een stuk bereikbaarder voor mij als Geerdijk. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 07:35 |
Ja als die maffe Friezen eens per jaar (of per zoveel jaar) een of ander boers volksspel hebben staat er een paar dagen zo'n bouwsteiger en stoppen er wat treinen. Slaat natuurlijk nergens op om dat een station te noemen, maar PSM wil er kennelijk van alles bij slepen. Nou ja, DAN moet je dat ook meenemen. We hebben ook nog zo'n stuk onzin bij Stroe trouwens. Of heet dat "nee dat station is nog in dienst"? ![]() | |
derLudolf | zaterdag 30 april 2016 @ 07:59 |
Zo'n treinengek als jullie ben ik niet. Ik vind het interessant - zoals zo vele dingen - maar dat is het denk ik ook. Echt alles helemaal uitzoeken en bedenken dat de Railjet van München naar Wenen een vaste prijs heeft omdat het een concurrent is van de auto, nee, dat bedenk ik niet zelf ![]() Ik vond het gewoon een mooie reactie een dat wou ik even laten weten ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 30 april 2016 @ 08:41 |
Sodeju, die RENFE treinen doen hier* aan duits remmen, en niet zonbeetje ook... ![]() (*Avignon TGV) | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 09:06 |
Ik denk dat je dan iets heel geks zegt. Heb ik overigens geen bron van ![]() | |
b2py | zaterdag 30 april 2016 @ 09:21 |
Stroe is eerder dit jaar gesloopt | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 09:26 |
Oh ja? Wist ik niet. Kom er ook eigenlijk alleen maar in het donker langs, if at all. T zal zo zijn ![]() | |
b2py | zaterdag 30 april 2016 @ 09:54 |
Zelfde hier, de spaarzame momenten dat ik bij daglicht daarlangs kwam zag ik het. Het is best wel rap gegaan, geloof dat alleen nog wat perronkeerwanden er staan | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 10:06 |
waarom eigenlijk? Moest er weer afscheid genomen worden van wat flexibiliteit? ![]() | |
b2py | zaterdag 30 april 2016 @ 11:00 |
Zat geen functionele waarde in denk ik. Bij recente stremmingen Apeldoorn - Amersfoort werden altijd bussen ingezet over hele traject. Zal wel afweging zijn geweest over nut en noodzaak | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 11:05 |
Tsja, dan kun je toch minstens nog een paar ton weggooien aan sloopwerkzaamheden, voor iets dat niemand in de weg ligt. Toch? ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 april 2016 @ 11:08 |
Als de grond nou nog nodig was voor een of ander iets, maar het blijft gewoon van NS gok ik dus ik zie het nut van slopen ook niet in. Hooguit dat je de wissels eruit haalt de eerstvolgende keer dat je het spoor vernieuwt. | |
matthias24 | zaterdag 30 april 2016 @ 11:18 |
Treinen. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 12:13 |
En... men is weer boos ![]() http://www.nu.nl/algemeen(...)-nieuw-hsl-plan.html | |
Salatrel | zaterdag 30 april 2016 @ 12:20 |
en hoeveel van die 'internationale hagenezen' stappen nu in de IC brussel? stond laatst 's ochtends met een man te praten die voor vergadering namens 1 of ander ministerie naar brussel ging en die was met de eerste sprinter naar rotterdam gekomen om daar de Thalys te pakken ipv de IC brussel en dat was niet eens een minister oid maar een 'normale' ambtenaar. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 12:23 |
Tsja, je moet wel oppassen dat je er niet een kip-ei verhaal van maakt he. Eerst een kutverbinding aanbieden en dan later zeggen "zie je wel, niemand gebruikt het, er is dus geen vraag naar" etc ![]() | |
de_ier | zaterdag 30 april 2016 @ 12:30 |
Het is te idioot voor woorden allemaal. Wat de NS allemaal flikt.... Het Rijk bouwt dus een spoorweg die miljarden kost, en laat de verbinding uitvoeren door een bedrijf die geen geschikte treinen heeft. Er is duidelijk sprake van contractbreuk. Gooi de NS er uit godverdomme. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 april 2016 @ 12:34 |
Schadevergoeding van een miljoen euro voor iedere Nederlander! | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 12:49 |
![]() | |
Duvel | zaterdag 30 april 2016 @ 13:30 |
Ah, daar is de salonpopulist. De staat laat voor miljarden aan wegen bouwen en laat daar een incompetent volk op rijden. Schande! | |
Mr_Klaasje | zaterdag 30 april 2016 @ 13:45 |
In dezelfde categorie: Een stelletje politici laat een hogesnelheidslijn aanleggen terwijl 200 km/h ook snel zat is. Stuur ze naar huis! (Maar ze zitten er niet meer!) Een forumgebruiker zegt iets over contractbreuk terwijl hij niet eens weet dat er heel wat anders in het contract stond, gooi hem van het forum af! | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 13:48 |
Dat zou voor heel veel individuën op zich een volkomen bespreekbare optie zijn trouwens ![]() | |
b2py | zaterdag 30 april 2016 @ 14:10 |
Yup, vreemd is het zeker.. | |
boriq | zaterdag 30 april 2016 @ 14:59 |
Nou, de westelijke aansluiting bij Deventer ligt ook opeens op zijn gat.
| |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 15:00 |
"onverwachte werkzaamheden" ![]() Ja weet ik veel! Wij willen gewoon rijden, mensen vervoeren weet je wel ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 30 april 2016 @ 15:25 |
Het gaat ook eigenlijk helemaal niet om hoe het daadwerkelijk gaat maar welk beeld je kan uitstralen. Als je een waslijst hebt aan internationale dingen maar je mist een internationale trein...? Al blijft die gewoon bestaan in de nieuwe constructie en dat lijkt mij prima. Ik denk trouwens dat er op de relatie Amsterdam-Brussel meer reizigers met belang bij een goedkope maar toch niet slome trein hebben dan op de relatie Den Haag-Brussel. Op het moment dat iemand naar Brussel moet een hele dag dan ben je daar al minstens 500 euro aan kwijt voordat je gaat reizen. Dan is het verschil tussen Thalys en Benelux ook wel behapbaar. | |
R-K | zaterdag 30 april 2016 @ 16:11 |
Het is gewoon onvervalst Mastwijksisme, 450 keer erger dan Hoogeveen | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 april 2016 @ 17:24 |
Maar Klaasje_uit_Zalk, je weet toch zelf ook wel dat een X-platform overstap in Rotterdam waarbij je minstens 10 meter extra moet lopen dat je eigenlijk beter helemaal geen treinen van en naar Den Haag kan hebben, tjongejongejonge. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 17:57 |
Laat ze in Den Haag eerst maar eens dat vroeg-negentiende-eeuwse relict uit de wereld helpen en een Echt Centraal Station bouwen wat de naam waard is. Waar alle treinen bij elkaar komen. Als we het nou over uitstraling hebben. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 april 2016 @ 18:04 |
Ik vind dat een goed plan. Verplaatsen naar waar het spoor nu kruist, 8 of 10 sporen van Leiden richting Rotterdam en een stuk of 6 tot 8 voor de treinen richting Gouda. Als een echt kruisingsstation a la Osnabrück/Berlijn. En natuurlijk HS en het huidige Centraal sluiten. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 18:10 |
Ja, precies. Alleen dan dus niet met 4 richtingen, maar met 3. Of je moet een spoortje voor AnsaldoKutzooi bouwen dat ze hun zwikkie zo de zee in kunnen rijden. Of die pier die toch plat moet. | |
R-K | zaterdag 30 april 2016 @ 18:14 |
Ik ben eerder voorstander van HS uitbreiden en CS sluiten. HS ligt nog altijd dichterbij het centrum dan dat kruisingsstation. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 18:15 |
ja, het huidige centrum misschien. Maar dat maakt niet uit ![]() ![]() | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 april 2016 @ 18:16 |
Is er ruimte voor die uitbreidingen en bochten? | |
dennistd | zaterdag 30 april 2016 @ 18:18 |
Toch maar eens Arriva vragen komend zomer waar station Geerdijk ligt. Heb een kaartje Geerdijk-Gronau namelijk, geldig 29 juli t/m 12 augustus ![]() ![]() Vannacht was Geerdijk trouwens al uit de kaartautomaat verdwenen (in dit geval die van Vroomshoop): ![]() | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 18:24 |
Men is ook al meteen begonnen met slopen. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 18:29 |
Ja, maandag weet niemand meer dat heel dat station ooit bestaan heeft ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 30 april 2016 @ 18:30 |
Dat is snel zeg ![]() Ik ben bijv. geloof ik nog jaren langs station Soestduinen (mét bordje) gereden terwijl dat station allang niet meer in gebruik was. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2016 18:30:25 ] | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 18:33 |
Klopt ja, is in 1997 gesloten en in2006 stond alles er nog. Inmiddels is het wel weg ![]() | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 18:35 |
In Eeklo is een stoomtrein ontploft. Twee gewonden naar het ziekenhuis. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 18:37 |
Er zijn nu net stoomdagen bij de club van Maldegem ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 18:38 |
Bronhuilies: http://www.hln.be/hln/nl/(...)-op-stoomtrein.dhtml | |
Duvel | zaterdag 30 april 2016 @ 18:39 |
Nee, om de bovenleidingmasten zijn nog terpen te zien omdat ze ooit op het perron stonden. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 18:40 |
Ja dat klopt. Stationsgebouw staat er ook nog gewoon trouwens. | |
dennistd | zaterdag 30 april 2016 @ 18:41 |
Dat heeft Geerdijk nooit gehad ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 18:42 |
Nee, bovenleidingmasten ook niet. Und? ![]() | |
freako | zaterdag 30 april 2016 @ 18:51 |
Ja, dat is snel, maar nu is wel het geschikte moment. De komende maand rijden er geen treinen tussen Almelo en Mariënberg, dus dan is er tijd zat om alles netjes op te ruimen. | |
#ANONIEM | zaterdag 30 april 2016 @ 18:59 |
Het is zo lekker Nederlands om een ongebruikt perron 'slordig' te vinden. ![]() | |
dennistd | zaterdag 30 april 2016 @ 19:06 |
Het probleem is dat mensen denken dat als er een perron ligt de trein er ook best kan stoppen. Door het perron weg te halen maak je dat alweer iets moeilijker. En in dit geval moet toch het hele spoor vernieuwd worden, dus dan kun je net zo goed meteen het perron slopen. Kan me voorstellen dat spoorvernieuwing dan ook iets makkelijker gaan zonder keerwanden direct naast het spoor. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 19:14 |
Wat mensen denken is nog nooit een probleem geweest. Verder wel eens ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 30 april 2016 @ 19:21 |
Ah ok. ![]() | |
Peter | zaterdag 30 april 2016 @ 19:27 |
En de boel is dan toch al buiten dienst toch? Lekker combineren ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 30 april 2016 @ 19:34 |
Een stoomloc in Eeklo heeft boem gezegd. Twee mensen afgevoerd met zware brandwonden en twee hadden lichtere verwondingen ... http://nieuws.vtm.be/binn(...)-op-stoomtrein-eeklo | |
Ou-Tannu | zaterdag 30 april 2016 @ 19:42 |
[_] HSL geschikt [X] HSL ongeschikt | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 19:42 |
Elders las ik dat er eentje zware brandwonden heeft en de andere een been brak bij het van boord springen ![]() | |
b2py | zaterdag 30 april 2016 @ 20:00 |
Een van de machinisten kregen hete stoom in zijn gezicht ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 21:21 |
Wel echt raar dat HGBTF vrijwel niets meldt, en dat wat het meldt halen ze van spoorforum.NL . Nou snap ik dat veel direct betrokkenen nou eenmaal direct betrokkene zijn, en dus momenteel wel wat anders te doen hebben dan op een forum berichten. Maar niet iedereen natuurlijk ![]() | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 21:24 |
Andere Tijden op NPO2 over de treinramp bij Schiedam NU. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 21:25 |
oh ja kyut, glad vergeten. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 21:54 |
Zo zo, dus er was voor Harmelen al sprake van ATB, na harmelen werd dat "versneld" ingevoerd en VEERTIEN JAAR later is het op een drukke randstedelijke lijn gewoon nog niet aangelegd. Zo zo. | |
Salatrel | zaterdag 30 april 2016 @ 21:58 |
was het daar toen al net zo druk als nu? Of reed er 2x per uur per richting een stoptrein en die d trein? | |
#ANONIEM | zaterdag 30 april 2016 @ 22:00 |
Reed in die tijd niet zelfs op Amsterdam-Utrecht maar 1x per uur een IC en 1x per uur een stoptrein? | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 22:00 |
Rustig genoeg om een D-trein kilometers links te laten rijden. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 22:01 |
Nee toen was het er niet net zo druk als nu. Maar toen was het wel, net als nu, een relatief drukke lijn in het land. En men was zich al anderhalf decennium bewust van de noodzaak van de invoering van ATB. . Maar het lag er niet. | |
#ANONIEM | zaterdag 30 april 2016 @ 22:02 |
Misschien leerzaam voor de SP. Die vinden toch dat vroeger alles beter was en dat alles alleen maar de schuld van de splitsing tussen NS en ProRail is? | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 23:02 |
Maar een gezapig zootje tegenwoordig dat OVNL. | |
Prins_Pils | zaterdag 30 april 2016 @ 23:16 |
Bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen bussen | |
dennistd | zaterdag 30 april 2016 @ 23:20 |
Een groot deel busliefhebbers ja. Op zich niks mis mee, maar wel als ze elke bus op de foto zetten maar mijn bus niet ![]() Ik wil zo graag dat de lens knapt ![]() | |
dennistd | zaterdag 30 april 2016 @ 23:23 |
Over bussen gesproken: morgen ben ik aan het begin van de middag op de stadsdienst van Hengelo te vinden ![]() Een dienst van wel 3:19 ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 23:33 |
bussen zijn kut | |
derLudolf | zaterdag 30 april 2016 @ 23:34 |
Meer wel 200%? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 23:48 |
nee natuurlijk niet. Weekenddiensten zijn part of the job. Zie jij reizigers in het weekend ook 200 % betalen voor een busritje? My oh my dat zou je eens een weekje op proef moeten invoeren, dan breekt echt de pleuris uit ![]() | |
dennistd | zaterdag 30 april 2016 @ 23:52 |
45% toeslag, over een iets hoger bedrag dan mijn uurloon. Komt neer op 4:53 betaald krijgen voor 3:19 werken (van ma-vr overdag) | |
Dr_Flash | zaterdag 30 april 2016 @ 23:55 |
Valt me nog alles mee ![]() | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 00:06 |
Voor een zaterdag of een avond (na 19u) is het bijvoorbeeld 30%. Hele overzicht voor de liefhebber:
| |
DeaDLocK2K | zondag 1 mei 2016 @ 00:50 |
Nice. Had eigenlijk nog wel christelijker percentages verwacht, hoger dus. Bij ons betalen ze zich snel scheel aan overwerk en weekendwerk. | |
b2py | zondag 1 mei 2016 @ 01:32 |
ERTMS is ook niet in twee jaar uitgerold, het is bijna gisteren dat ATB volledig was uitgerold.. | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 01:58 |
Het verschil is natuurlijk dat het logisch is dat een buschauffeur buiten de 'normale' werktijden moet werken (op dat moment moeten de mensen immers vervoerd worden, dat kan niet een paar uur eerder), terwijl een ict'er in principe zijn werk ook best van maandag t/m vrijdag van 9-17u kan doen. Dat het in de praktijk niet kan vanwege downtime is natuurlijk een ander verhaal. | |
Prins_Pils | zondag 1 mei 2016 @ 02:07 |
Na Amsterdam schreeuwde men moord en brand omdat er geen dwangstop onder 40 kmh was. Enneh, wat is er nu van terecht gekomen? Nog steeds niks veranderd... | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 02:09 |
Jawel: verdere invoering van ATB-vv | |
airportmadness | zondag 1 mei 2016 @ 02:10 |
Zag een uurtje geleden de Eurostar op Schiphol staan. ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 1 mei 2016 @ 02:27 |
Versnelde uitrol zelfs naar veel meer seinen dan initieel de bedoeling was. | |
Fixers | zondag 1 mei 2016 @ 07:37 |
Vraagje: waarom heet station Driebergen-Zeist naar twee dorpen waar het niet in ligt? Het ligt in Beerschoten. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 08:21 |
En hoe is "er wordt totaal geen haast mee gemaakt" een excuus voor het feit dat er totaal geen haast mee gemaakt wordt? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 08:23 |
Het bedient twee dorpen die veel belangrijker zijn. Die redenering gaat trouwens voor veel meer stations op. Je kunt in Lichtenvoorde-Groenlo, dat in Lievelde ligt, gelukkig wel overstappen op de bus naar Lichtenvoorde, en de bus naar Groenlo. Nou ja, gelukkig... het blijft een bus natuurlijk ![]() | |
greavy | zondag 1 mei 2016 @ 09:39 |
Hmm. Bij ons op de vrachtwagen is het (staat in de CAO): Overuren ma 05:00 - Za. 07:00 -> 130% (maar wel 49,02% belasting....) Uren werken za 07:00 - Za 23:59 -> 150% (eveneens 49,02% belasting...) Uren werken zondagen t/m ma 05:00 -> 200% (en eveneens 49,02% belasting...) Ik verdien minder netto op mijn overuren dan op mijn normale uren ![]() ![]() | |
b2py | zondag 1 mei 2016 @ 09:41 |
Nut & noodzaak | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 09:45 |
Maar zoals ik al zei: de passagiers in een bus kun je niet een dag of zelfs een uur eerder vervoeren, goederen kun je best een dag eerder naar de klant brengen (wederom in theorie, in de praktijk zijn er allerlei redenen waarom het niet kan). | |
greavy | zondag 1 mei 2016 @ 09:48 |
Als mijn container pas op zondag van de boot komt, en moet bijvoorbeeld maandag om 11u in Hamburg lossen ga ik mooi op zondag rijden. Helaas van het rijverbod in Duitsland, dus dan trap je 22u over de grens (daar maak je ff 45 minuten rust), en sta je rond 01:30 bij Hamburg stil. En ik kom ook op zaterdag terug als ik op vrijdag niet meer genoeg dienst- of rijuren over heb. Maar inderdaad, bij het OV wordt er meer flexibiliteit verwacht, ook als machinist of conducteur zullen de toeslagen anders zijn. | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 09:56 |
De klant wil graag dat er om er om 11u gelost wordt, niet die container. Als de klant dan voor lief neemt dat hij daar extra voor betaalt (neem tenminste aan zoiets wel doorberekend wordt). Het spul had ook best drie dagen eerder op de boot gezet kunnen worden of drie dagen later bij de klant kunnen zijn. Geen container die daar over klaagt, in tegenstelling tot een passagier die drie dagen later is of drie dagen te wachten staat omdat de bus op zondag duurder is. | |
derLudolf | zondag 1 mei 2016 @ 10:14 |
En het kost je baas meer ![]() | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 10:23 |
Het maakt de belastingdienst niet uit of het nou overuren of gewone uren zijn waar je je geld mee verdient. Waarschijnlijk denkt het bedrijf dat jij bij die overuren in een hogere schijf terecht komt, maar uiteindelijk krijg je dat na je belastingaangifte wel terug als dat onterecht is. | |
Fixers | zondag 1 mei 2016 @ 10:29 |
Dat dus. Dat ge-emmer over de hogere belastingtarieven die je werkgever over overuren inhoudt raakt kant nog wal. Moet je alleen maar blij om zijn: mocht je inderdaad in een hogere schijf terecht komen dan hoef je je vakantiegeld niet aan Meneer Dijsselbloem te geven. | |
Fixers | zondag 1 mei 2016 @ 10:31 |
Enniewee, treintjes: ik heb gisteren ook Ander Tijden zitten kijken. Waarom is dat treinongeluk bij Schiedam zo in de vergetelheid geraakt? Ik had er ook nog nooit eerder van gehoord. | |
R-K | zondag 1 mei 2016 @ 10:31 |
Virm in de 7600 Nijmegen->Zutphen, vertrek 10:03 uit Nijmegen ![]() | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 10:49 |
Tja, er zijn veel meer ongevallen vergeten dat onthouden: https://nl.wikipedia.org/(...)evallen_in_Nederland | |
ReisT | zondag 1 mei 2016 @ 10:53 |
Niet. Dat waren toen ook al 4 IC's per uur. De Hoekselijn heeft ook al heel lang een kwartierdienst tot Maassluis. Druk genoeg om links te rijden.Als het echt rustig was, was zo'n inhaalmanoeuvre toch niet nodig? | |
DeaDLocK2K | zondag 1 mei 2016 @ 11:35 |
Dat is niet waar. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 11:40 |
Ja ach, mensenlevens zijn ook maar mensenlevens, niewaar. | |
b2py | zondag 1 mei 2016 @ 11:43 |
Het huidige systeem is adequaat genoeg | |
DeaDLocK2K | zondag 1 mei 2016 @ 11:44 |
Het inkomstenbelastingstelsel in Nederland is progressief. Dat betekent zoiets als dit (percentages uit de duim gezogen): Normaal uur werken: ¤100,- per uur, de eerste ¤15,- is belastingvrij (loonheffingskorting), over 15-50 euro betaal je 25% belasting (netto ¤26,25), over 50-75 euro betaal je 50% belasting(¤12,50) en over 75-100 betaal je 60% belasting (¤10,- overhouden), totaal: 15+26,25+12,50+10=¤63,75 per uur netto. Stel nou dat je bij een overuur 150% betaalt krijgt en over 100-150 betaal je 75% belasting, dan hou je van die 50,- extra per uur dus 12,50 extra over, totaal netto salaris voor een overuur=¤76,25 | |
DeaDLocK2K | zondag 1 mei 2016 @ 11:47 |
Dat is het uiteraard niet, het is een zeer goed systeem en ik heb liever ATB dan ERTMS Level 1 maar ERTMS Level 2 biedt zoveel voordelen ten opzichte van ATB dat het al lang uitgerold had moeten worden en het kan ook nog eens tegen marginaal lage kosten. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 11:56 |
Daar had ik het toch helemaal niet over droppie ![]() Even voor jou dan: Flintstone-tijd: "hmm hmm ja ATB zou handig zijn hmm hmm" Harmelen, 1962, 92 doden "Ommegot ja we hebben nu wel echt ATB nodig ![]() ![]() Schiedam, 1976: 24 doden OMDAT daar nog steeds geen ATB ligt. Na 14 jaar. En dat vind jij niet raar? Kan hoor, moet je t zeggen, dan stop ik er mee ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 12:18 |
Ever ERTMS gesproken:
| |
MTL | zondag 1 mei 2016 @ 12:53 |
ERTMS biedt gewoon een hele hoop voordelen. Mits ERTMS level 1 goed wordt aangelegd, is dat ook prima. Het enige voordeel van Level 2 is dat je volcontinu Updates krijgt over de rijweg. Echter kan je bij Level 1 ook infill-balises aanleggen, waardoor je ook tussen de SMB-s door updates krijgt over de rijweg. Leg je die strategisch neer, dan kan dat ook prima werken en hoef je geen verschil tussen Level 1 of level 2 te merken. | |
DeaDLocK2K | zondag 1 mei 2016 @ 12:57 |
Een van de voordelen van ATB is juist dat je een continusignaal hebt en ik vind dat een belangrijke veiligheidsfeature om heel eerlijk te zijn. | |
Duvel | zondag 1 mei 2016 @ 13:15 |
Mja, toch werken ATB-NG, Indusi, etc. ook al jaren betrouwbaar. Het vervelende in NL is dat ATB gecombineerd wordt met de spoorstroomlopen. En dat in het retourcircuit. Kut kwadraat. | |
hm. | zondag 1 mei 2016 @ 15:15 |
Ook ik heb vrijdag een bezoekje gebracht aan het machtige Geerdijk. Na aangekomen te zijn om 19:06+4, duurde het even voordat iedereen de stampvolle trein uit was. De volgende uitdaging bleek het verlaten van het perron te zijn, er moesten nogal wat selfies met de burgemeester gemaakt worden... Maar plaatjes ![]() Na het perron verlaten te hebben, kon na enige tijd de tegentrein geplaat worden. De dubbele Lint van Arriva zou de rest van de avond dienst blijven doen tussen Almelo en Mariënberg. Het was nog altijd druk op het station. ![]() Het kanaal waaraan Geerdijk zijn bestaan aan te danken heeft: Kanaal Almelo-De Haandrik, gefotografeerd in de richting van Vroomshoop. ![]() Na een rondje door het dorp en een bezoek aan het café was het tijd voor de terugweg. De trein komt nu wel op tijd aan uit Vroomshoop, hier nog wat in de verte. ![]() Op Mariënberg was nog tijd om de dubbele Lint vast te leggen. Hier zien we een u wel bekende fotograaf een ongetwijfeld veel betere plaat maken dan ik. ![]() Hoewel ik niet ontevreden ben over dit resultaat ![]() ![]() | |
b2py | zondag 1 mei 2016 @ 15:20 |
Leuk ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 15:28 |
Echt NIEMAND heeft een foto waar ik bij op sta ![]() | |
Isane | zondag 1 mei 2016 @ 15:32 |
Zal wel een reden hebben ![]() | |
hm. | zondag 1 mei 2016 @ 15:45 |
Ik heb je wel zien staan hoor Fles, maar ik kon door de beslagen ramen van de trein geen foto maken ![]() Er stond nogal wat hysterisch sociaal incapabel volk tegen de ruiten aan te hijgen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 15:47 |
![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2016 @ 15:52 |
![]() Dit is helemaal niks bijzonders. Stoomtrein rijdt elke dag, het hele jaar door. Maar het was mooi weer, dus ik dacht, ik ga eens kijken. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 15:54 |
Altijd leuk toch ![]() | |
hm. | zondag 1 mei 2016 @ 15:57 |
Ik zat vermoedelijk op de verkeerde plaats in de trein. In het café viel het me ook mee. Ik heb nog wat staan praten met lokale jeugd. Die konden zich niet voorstellen dat iemand 3uur in de trein ging zitten om naar Geerdijk te reizen. Zelf gingen ze ook nooit met de trein. Ook Hildebrand van Kuyeren heb ik nog even gesproken, hij had op zijn zachtst gezegd niet verwacht dat er zoveel mensen op het afscheid van Geerdijk zouden afkomen. Hij heeft nog geprobeerd alle mensen in de trein uit Almelo een nummertje te geven. Alleen zijn nummertjes liepen maar tot 144 en hij is niet verder geraakt dan 50 ofzo. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 15:58 |
Er was zeker 400-500 man uiteindelijk ![]() | |
Duvel | zondag 1 mei 2016 @ 16:04 |
Iemand deze al gezien? http://www.liveleak.com/view?i=60f_1462098336 | |
GlenSpey | zondag 1 mei 2016 @ 16:06 |
Even een meldinkje slecht spoor maken ![]() | |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2016 @ 16:48 |
Radebeul. | |
greavy | zondag 1 mei 2016 @ 17:20 |
Laat ik het dan zo zeggen: NU lever ik meer in. Je hebt er pas veel later iets aan. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 17:35 |
Mooi gebied, eigenlijk eens een weekje naartoe plannen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 17:35 |
Tenminste, als je aanneemt dat je nog pensioen krijgt als het zo ver is ![]() | |
greavy | zondag 1 mei 2016 @ 17:44 |
Zitten meerdere smalspoorlijntjes. - Radebuel - Zittau - Oschatz - Heidenau | |
boriq | zondag 1 mei 2016 @ 17:46 |
Boutplaat van jewelste (want fiets + telefoon), maar nog steeds een leuke vangst tijdens een rondje Enschede: Loc 1759 spoedt zich aan het einde van deze zondagmiddag met DD-AR stam 7339 en een soortgenoot langs Enschede Twekkelerveld richting Hengelo. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 17:47 |
Ja maar soberzo, heel die Sächsische Schweiz daar in de buurt is landdschappelijk een prachtig gebied ![]() | |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2016 @ 17:52 |
Heidenau niet (de spoorlijn naar Altenberg was vroeger ooit smalspoor, maar nu niet meer) maar wel in Freital en Oberwiesenthal. Het is voor een deel gewoon dagelijks vervoer, een OV-abonnement is gewoon geldig. Het wordt ook betaald vanuit het gewone OV-budget. Maar stoomtreinen zijn heel duur, dus in totaal krijg je voor veel kosten maar weinig trein-kilometers en vanwege dat lage aantal trein-kilometers is de federale overheid van plan om de subsidies flink omlaag te gooien. Bij de S-Bahn is net de viersporigheid opgeleverd maar nou is er dus geen geld voor een kwartier-frequentie. ![]() Gister heb ik daar gewandeld, echt mooi. ![]() | |
greavy | zondag 1 mei 2016 @ 18:15 |
Ja, klopt. Toen wij met de SSN naar Oschatz gingen (400 man) was er midden op de dag één reguliere slag opgeheven (bij elke halte waren A4'tjes opgehangen, dat vanwege een Sonderzug er een slag uitviel met de tijden van de uitgevallen rit. Onze trein was 8 rijtuigen, vrijwel alles wat ze inzetbaar hebben ![]() Met een bezoek aan Oschatz met een gids werd de groep opgesplitst in 2 groepen, en kon daarna wel een reguliere trein rijden. En met 3 rijtuigen vond ik die trein nog best druk ook. Maar veel scholieren waren daar rond 13:30 dan ook in die trein. | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 18:17 |
Check: ![]() Nou zit ik me alleen af te vragen wie je bent ![]() | |
greavy | zondag 1 mei 2016 @ 18:25 |
Iemand die achter jou stond Dennis. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 18:25 |
Dat is een hele mooie foto Dennis ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 18:31 |
Tja, met wat bewerking valt er nu eenmaal een stuk meer uit te halen. Dit was het origineel:![]() Die samengevoegd met een lichtere en donkerder versie (HDR), en vervolgens wat met de schuifjes pielen levert de bewerkte foto op. En die vind ik een stuk beter dan deze onbewerkte. Ja, dat snap ik ook ![]() Zit me juist af te vragen wie het was. Ik gok iemand uit Hengelo? | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 18:32 |
ja, maar het is niet over the top HDR, zoals je ook weleens ziet. Je moet er van houden, maar vaak doet dat de foto geen goed ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 18:39 |
Deze is ook flink HDR, anders was het links en in de koppeling gewoon donker geweest. Voor plaatjes in daglicht is het inderdaad nergens voor nodig. Dit is over the top vind ik (even met opzet zo bewerkt): ![]() | |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2016 @ 18:42 |
Wat voor software gebruik je daar nou voor? Mijn smartphone heeft een hdr-functie maar daar kun je niks aan instellen. En hij doet alle bewerkingen dan ook al op het moment dat je de foto maakt. | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 18:48 |
Ik gebruik daar Adobe Lightroom voor. Foto's maak ik met mijn Canon EOS 750D, die ik instel op HDR. Naar keuze kan ik dan het verschil in lichtsterkte tussen de foto's instellen, van 0,3 tot 2,0. Camera op zelfontspanner en hij maakt vervolgens drie foto's: een normale, donkere en lichte versie. In Lightroom importeer ik de raw-foto's, voeg ze samen tot HDR-foto en sla vervolgens aan het spelen met de schuifjes. Een beetje minder lichte delen (lampen, verlichte bordjes, seinen) en een beetje meer donkere delen (onderkant trein bijvoorbeeld). En dan zijn er nog tientallen schuifjes. En uiteindelijk komt dit er dan uit ![]() Die laatste overbewerkte foto is trouwens een enkele raw-foto waar ik het helderheid-schuifje helemaal naar rechts gehaald heb. Helemaal links of rechts levert meestal niet de beste resultaten op, dat moet je met beleid doen ![]() | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 18:52 |
Daar heb je geen ene kut aan. Dat is gewoon een standaard filter dat één effect toepast, wat soms i nde buurt komt van het effect dat je met HDR kunt bereiken. Je hebt ook weleens mensen die zich inschrijven voor een fotografie-workshop, en die dan in plaats van met een DSLR, met een tablet aan komen zetten. Dan snap je gewoon iets heel basaals niet. | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 19:09 |
Dan doe je iets niet goed inderdaad ![]() ![]() De grootste stap die je kunt maken is raw-foto's maken. En dat kunnen de meeste smartphones en compactcamera's niet. Heb je een camera die wel raw-foto's kan maken, zet die optie dan zo snel mogelijk aan. Ook al doe je er niets mee en kost het je ruimte (zo'n 6x meer), als je later je foto's nog eens gaat bewerken (met steeds beter wordende software) zul je er heel veel plezier van hebben. Een voorbeeld is deze uit januari 2010 (toen ik mijn eerste spiegelreflex had, een 400D). Dit was het origineel: ![]() De bewerking destijds: ![]() En de bewerking van vorige week: Ja, ik heb een hek weggepoetst met sneeuw ![]() Een flink verschil vind ik (zelfs met hek) [ Bericht 2% gewijzigd door dennistd op 01-05-2016 19:17:59 ] | |
b2py | zondag 1 mei 2016 @ 19:15 |
Dat hek ![]() | |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2016 @ 19:17 |
Ik weet heus wel wat HDR is en ik weet ook dat mijn telefoon dan niet alleen 'gewoon een standaard filter' gebruikt maar echt HDR doet. Je moet de camera dan extra lang stilhouden omdat 'ie met een extra foto de donkere delen invult. Alleen kun je daar dus niks aan instellen. Dat schiet niet op nee, want zo'n ding heeft geen optische zoom, geen instelbaar diafragma, etc. @dennis: Dat is wel een verschil ja! ![]() | |
kanovinnie | zondag 1 mei 2016 @ 19:17 |
Is dit de juiste plek om te vragen hoe ik van Maastricht naar Troisvierges moet komen? Via Luik zag ik, maar hoe gaat dat met kaartjes kopen? | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 19:19 |
Ja, zo'n sneeuwvlakte is makkelijk te klonen zonder dat het op gaat vallen. Toch allemaal wit, alleen even oppassen met de oneffenheden ![]() | |
b2py | zondag 1 mei 2016 @ 19:19 |
Je kan het altijd proberen ![]() Kaartjes kopen via B-europe (Creditcard nodig volgens mij) & Anders NS International? | |
kanovinnie | zondag 1 mei 2016 @ 19:23 |
Oja, en ik neem een fiets mee. | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 19:24 |
Op welke dag, met hoeveel mensen (en hoe oud) en zit er toevallig een werkloze zeeman bij? | |
b2py | zondag 1 mei 2016 @ 19:25 |
¤16,20 enkele reis via NS International. Over fietsen melden ze niets dus zal wel morgen en goedkopere tarieven ben ik persoonlijk niet zo in thuis.
| |
kanovinnie | zondag 1 mei 2016 @ 19:26 |
Vrijdag, alleen, 26, nee. | |
greavy | zondag 1 mei 2016 @ 19:32 |
![]() ![]() ![]() | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 19:36 |
Je mag ook kiezen uit deze lijst ![]() Maar NS International is wel het goedkoopste denk ik, via de NMBS kom ik zeker 6 euro duurder uit. | |
greavy | zondag 1 mei 2016 @ 19:36 |
NMBS heeft kortingen voor: - Grote gezinnen (3 of meer kinderen), 50% korting - Journalisten (moet je een kaart voor aanvragen bij NMBS, reis je gratis) - Werkzoekende - Militairen - 50% korting - Statuut van Nationale Erkenning (reis je gratis) - Recht op verhoogde tegemoetkoming? 50% korting - Blinden en slechtzienden reizen gratis - Slecht ter been? Vraag een Voorrang Zitplaatskaart aan, en je hebt gegarandeerd een zitplaats - Zwangere vrouwen (in de laatste 4 maanden van de zwangerschap) reis je eerste klas zonder extra kosten | |
b2py | zondag 1 mei 2016 @ 19:44 |
Chinezen doen ook onderzoek naar High Speed Rail..![]() ![]() | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 19:45 |
In Luxemburg mag je fiets in elk geval gratis mee: http://www.cfl.lu/espaces(...)ce-%C3%A0-v%C3%A9los In België kost een fiets 5 euro enkele reis (ook geldig vanaf Maastricht). Voor Gouvy-Troisvierges kan ik niks vinden. | |
derLudolf | zondag 1 mei 2016 @ 19:49 |
Zet um voor het gerust op een statief | |
Peterselieman | zondag 1 mei 2016 @ 19:53 |
Ze hebben van de Rotterdamse ooievaars gehoord die op de portalen van de sporen richting Gouda zitten? | |
kanovinnie | zondag 1 mei 2016 @ 19:53 |
Hoe kom ik aan dat kaartje als ik vanuit maastricht vertrek? ![]() | |
greavy | zondag 1 mei 2016 @ 19:55 |
In Maastricht staat een Belgische kaartautomaat. | |
dennistd | zondag 1 mei 2016 @ 19:55 |
En via NMBS ook online te bestellen | |
b2py | zondag 1 mei 2016 @ 19:56 |
Staat niks over Nederland in helaas ![]() Ik kan me wel voorstellen dat ze er daar misschien meer last van hebben omdat vogels misschien natuurlijke broedplekken hebben zoals we die wel kennen in Nederland.. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2016 @ 19:58 |
Zijn Oud-strijders '14-'18 van de lijst gegooid? ![]() | |
kanovinnie | zondag 1 mei 2016 @ 19:58 |
Thanks mannen. Dus het kaartje via ns internationaal kopen, en een belgisch fietskaartje kopen | |
derLudolf | zondag 1 mei 2016 @ 19:59 |
Maar als je hem destijds beter had belicht was hij nog beter geweest. De laatste versie is inderdaad een stuk beter maar mist volgens mij wat contrast ![]() RAW is een mooi hulpmiddel, maar ik gebruik het eerlijk gezegd zelden. Het is geen wondermiddel naar mijn mening. Een mooie foto kun je er beter mee maken maar van een kutfoto geen aardige. Oftewel, eerst de basis van een goede belichting, compositie, het samenspel van gevoeligheid, sluitertijd en diafragma eer je met RAW begint. Tenminste, dat vind ik ![]() | |
derLudolf | zondag 1 mei 2016 @ 20:00 |
Die zullen het meest ook wel uit de GBA zijn verdwenen ![]() |