abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 23 juni 2015 @ 12:56:26 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153772229


Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #10
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #11
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #12
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #13
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #14
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #15
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #16
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #18
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #18
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #19
CUL / [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #20

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Hoe?

Het belangrijkste onderdeel van een pizza is de bodem. Een pizzabodem is een soort brood, gemaakt met een gistdeeg. In deze topicstart staan een tweetal recepten voor pizzadeeg. Het geheim van een goede pizza is om de kunst onder de knie te krijgen om smaak uit je producten te halen ipv er steeds meer smaakmakers in te stoppen.
Een techniek die in dit topic vaak naar voren is gekomen is de zogenaamde 'cold fermentation'. Dat is een techniek waarbij je deeg een tijd in de koelkast zet. Dat is gebaseerd op het feit dat er in een deeg verschillende processen spelen, die ieder een eigen optimale temperatuur hebben. Om het deeg zo snel mogelijk te laten rijzen zou je het bij bv 25-30 graden kunnen laten staan. Door het echter kouder te bewaren geef je de andere processen in het deeg de kans om meer smaak los te maken uit de tarwe.
Het maken van een pizza kan je in een aantal stappen samenvatten;

Deeg maken -- deeg laten rijzen -- deeg vormen -- pizza beleggen -- pizza bakken

Hoe je die stappen uitvoert staat hier verder in deze topicstart beschreven. Kijk vooral ook naar de filmpjes!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:

Je kan op veel verschillende manieren een saus maken; hieronder staat een recept voor een saus die gekookt wordt, maar je kan het ook zo simpel houden als het pureren van goede Italiaanse tomaten en ze op smaak te brengen met wat oregano, zout en peper. Zie bv de link naar de website van Varasano voor een goede (alhoewel iets omslachtige) methode.
Mocht je wat meer haast hebben, dan smaakt bv een Heinz Tomato Frito ook erg lekker als pizzasaus. Over het algemeen kan je echter wel stellen dat er maar weinig saus op de pizza nodig is.

SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Resultaten met Bestron Pizza ovens
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com

Pizzastenen:
Pizzastein
GroeneBouwMaterialen
Jamie Oliver steen op fonq.nl

Filmpje over deeg opbollen


Filmpjes over deeg vormen



Filmpje over no-knead pizzadeeg, inclusief vormen van de pizza


Eervolle vermeldingen uit eerder topics uit deze reeks

Isegrim:


Gripper:


mime_negert:


cous2:


MaximusTG:


Bobbee

Pizza van volkoren deeg:






Aal321




Yvess





[ Bericht 8% gewijzigd door derLudolf op 23-06-2015 13:54:28 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 23 juni 2015 @ 12:57:42 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153772250
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 12:13 schreef dktab het volgende:

[..]

Ja dit scheelt superveel, het is belangrijk om een poreus stuk steen de hebben en de bodem hier rechtstreeks op te leggen, dat is het principe van een pizzasteen geloof ik. Heb zelf een pizzaoven dus weet niet precies welk soort steen je moet hebben, maar heb het al meerdere keren zien langskomen op dit forum.
Ik zag het enkel als een enorme warmtebuffer, het idee van een poreuze steen is me dan ontschoten ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153773916
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 12:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik zag het enkel als een enorme warmtebuffer, het idee van een poreuze steen is me dan ontschoten ;)
Mocht je er 1 gaan aanschaffen, dan ga je er zeker verschil in merken. Zoals gezegd "absorbeert" deze steen het vocht uit de bodem waardoor een een mooi gebakken bodem krijgt. Volgens mij zijn chamotte-stenen redelijk populair. Zoals ik zei heb ik persoonlijk een G3 pizzaoven. Dit kan ik je absoluut aanraden, maar is wel een grotere uitgave dan een pizzasteen. Zal binnenkort eens wat foto's delen, wordt het forum gelijk ook wat actiever.
Don't raise your voice, improve your argument.
  Moderator dinsdag 23 juni 2015 @ 14:20:35 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153774250
Als ik eens tijd heb zal ik eens naar de kachelboer toe dan voor zo'n steen. Ben benieuwd naar het verschil.

Ja er kan wel wat meer geplaatst worden. Sinds de dood van MaximusTG is het een beetje tam hier.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153853860
Gisterenavond weer deeg voor zo'n 12 pizza's gemaakt, staat in de koelkast te rijzen voor aankomende zondag.. :) Dan gaat de fik er weer in in mijn steenoven. Ding draait overuren de laatste weken.. :+
  vrijdag 26 juni 2015 @ 13:28:06 #6
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_153855127
Ik moet nog altijd een keer pizza's voor de hele familie maken. Zie er wel een beetje tegen op om zoveel deeg te maken.
pi_153857515
Grote platte curver bak. Bakpapier op de bodem met wat bloem en ju kunt flink wat bollen deeg kwijt. Scheelt heel wat losse bakjes.. :P
  vrijdag 26 juni 2015 @ 14:53:12 #8
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_153857612
Ik weet niet of ik een Curver bak in de koelkast krijg :)
pi_153857945
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 14:53 schreef mime_negert het volgende:
Ik weet niet of ik een Curver bak in de koelkast krijg :)
Opgebold deeg hoeft ook niet in de koelkast te liggen. ;)
Ik heb mijn deeg in 2x gemaakt (recept op basis van 568gr bloem). Dat zijn dus 2 schalen/bakken die in de koelkast staan. Op de dag dat ik ga bakken haal ik het deeg eruit en laat het op kamer temperatuur komen, deel het dan op en bol het deeg op. Daarna gaat het de curver bak pas in. ;)
  vrijdag 26 juni 2015 @ 15:12:32 #10
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_153858112
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 15:05 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Opgebold deeg hoeft ook niet in de koelkast te liggen. ;)
Ik heb mijn deeg in 2x gemaakt (recept op basis van 568gr bloem). Dat zijn dus 2 schalen/bakken die in de koelkast staan. Op de dag dat ik ga bakken haal ik het deeg eruit en laat het op kamer temperatuur komen, deel het dan op en bol het deeg op. Daarna gaat het de curver bak pas in. ;)
Met welk soort bloem maak jij het deeg? En welk recept gebruik je?
pi_153881724
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2015 15:12 schreef mime_negert het volgende:

[..]

Met welk soort bloem maak jij het deeg? En welk recept gebruik je?
http://slice.seriouseats.(...)-doughs-to-know.html

Maak zelf het meest de napoletaanse pizza.
  Moderator zaterdag 27 juni 2015 @ 17:52:42 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_153885041
Ik gebruik type 550 - 11,2% eiwit dacht ik- en mening daar 10% hard griesmeel door. Hard griesmeel gebruik ik ook onder de pizza
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_153886166
quote:
Met welk soort bloem maak jij het deeg? En welk recept gebruik je?
Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om eerst de techniek van het kneden goed onder de knie te krijgen. Op het moment probeer ik de perfecte pizza te krijgen in mijn elektrische oven door telkens wat aanpassingen in mijn recept (en techniek) te doen.

Zo gebruikt MonkNL een zakje gist op 500gr bloem (1,5% zie recept). Door het deeg op de dag van bakken op te bollen zal het deeg nog voeding uit het gist halen en rijzen. Maar als je de deegbollen individueel 1 tot 3 dagen koud laat rijzen in plastic containers overrijst het, is mijn persoonlijke ervaring dan.

MonkNL gebruikt waarschijnlijk een type 00 bloem voor zijn houtoven (doorgaans 8 tot 11% eiwit). Niet de beste bloem die je voor een elektrische oven kunt gebruiken. Al biedt AH tegenwoordig ook type 00 aan met een relatief hoog glutengehalte volgens mij. In een thuisoven zul je normaal gesproken ook geen napoletaanse pizza kunnen bakken.

Ieder type bloem neemt op zijn manier een hoeveelheid vocht op. 65% water op type 00 bloem is vaak een heel erg nat deeg. In een thuisoven met lagere temperaturen is het dan heel lastig om de korst een goede kleur te geven. Waarschijnlijk ben je beter uit met een andere bloemsoort en lager vochtpercentage.

Ik probeer maar te zeggen dat er geen heilig recept bestaat en dat het echt uitproberen is en ervaring opdoen.

Vandaag een pizza schieter gemaakt van berken multiplex. Erg goed gelukt als zeg ik het zelf. Vanavond meteen uitproberen :)!
pi_153888892






Enkele (slechte kwaliteit) foto's van mijn telefoon.

72u koude rijs
1,5u warme rijs buiten de koelkast

Heb al verschillende methoden met mijn oven geprobeerd. Met de volgende stappen haal ik tot dusver goede resultaten.

Pizzasteen op een rekje op de ovenbodem. Daarboven (in het onderste gedeelte van de oven) een bakplaat. Onderkant bakplaat en zijwanden van de oven losjes bekleden met aluminium folie. De 'op te warmen ruimte' wordt zo verkleind en na een uur voorverwarmen bereikte de oven een temperatuur van minimaal 320 graden (normaal gesproken - met boven- en onderwarmte - haalt de oven een max. temperatuur van 230 graden). De oven uiteindelijk 75 min. voorverwarmd. Jammer genoeg gaat de oven thermometer (blokker) maar tot 320 graden, dus hoe heet de oven uiteindelijk was heb ik geen idee van.

Bij het inschuiven ontstond er direct rookvorming. Toch maar de deur gesloten en de pizza 3 a 4 minuten gebakken. Onderkant heeft kleur, maar is gelukkig niet verbrand. Enige nadeel met deze methode is dat 'onderwarmte' altijd heter is dan 'bovemwarmte'. Toch heb ik een redelijk goede bruining van de korst, ben ik blij mee. In de koelkast staat nog een deeg voor morgen! Ben benieuwd hoe een 4 dagen lange rijs uitpakt (ja, dit weekend geen vrouw thuis haha ;)).

Voor morgen:
Bakplaat wat verlagen, zodat de hitte 'meer direct' over de pizza gaat
Mozzarella (uit de koelkast) koud op de pizza, zodat het meer hompen zijn en het niet tot snot kookt
Pecorino of parmezaan erop
  zaterdag 27 juni 2015 @ 21:27:03 #15
296595 foodlover
live and learn
pi_153889730
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 20:46 schreef Martijn1P het volgende:
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Enkele (slechte kwaliteit) foto's van mijn telefoon.

72u koude rijs
1,5u warme rijs buiten de koelkast

Heb al verschillende methoden met mijn oven geprobeerd. Met de volgende stappen haal ik tot dusver goede resultaten.

Pizzasteen op een rekje op de ovenbodem. Daarboven (in het onderste gedeelte van de oven) een bakplaat. Onderkant bakplaat en zijwanden van de oven losjes bekleden met aluminium folie. De 'op te warmen ruimte' wordt zo verkleind en na een uur voorverwarmen bereikte de oven een temperatuur van minimaal 320 graden (normaal gesproken - met boven- en onderwarmte - haalt de oven een max. temperatuur van 230 graden). De oven uiteindelijk 75 min. voorverwarmd. Jammer genoeg gaat de oven thermometer (blokker) maar tot 320 graden, dus hoe heet de oven uiteindelijk was heb ik geen idee van.

Bij het inschuiven ontstond er direct rookvorming. Toch maar de deur gesloten en de pizza 3 a 4 minuten gebakken. Onderkant heeft kleur, maar is gelukkig niet verbrand. Enige nadeel met deze methode is dat 'onderwarmte' altijd heter is dan 'bovemwarmte'. Toch heb ik een redelijk goede bruining van de korst, ben ik blij mee. In de koelkast staat nog een deeg voor morgen! Ben benieuwd hoe een 4 dagen lange rijs uitpakt (ja, dit weekend geen vrouw thuis haha ;)).

Voor morgen:
Bakplaat wat verlagen, zodat de hitte 'meer direct' over de pizza gaat
Mozzarella (uit de koelkast) koud op de pizza, zodat het meer hompen zijn en het niet tot snot kookt
Pecorino of parmezaan erop
Wow, dat ziet er heel goed uit! Dankjewel voor de uitgebreide beschrijving, ga ik ook eens zo proberen, al ben ik wat huiverig voor het bekleden van de oven met folie.
pi_153908204
quote:
Wow, dat ziet er heel goed uit! Dankjewel voor de uitgebreide beschrijving, ga ik ook eens zo proberen, al ben ik wat huiverig voor het bekleden van de oven met folie.
Ja, ik ook in het begin! De temperatuur is voor aluminiumfolie geen probleem. Doordat ik het onderste gedeelte van de oven als het ware afsluit raakt de oventhermometer (rechtsbovenin) geïsoleerd. Bovenkant van de oven wordt dan ook maar +- 200gr, dus in ieder geval geen probleem voor het ovenlampje. Glas in ovendeur bedenk ik ook losjes met folie, zodat er geen hete olie etc. tegenaan spat. Behuizing lijkt niet heter te worden dan anders. Maar voorzichtigheid is idd belangrijk.

Vandaag dus de bakplaat iets verlaagd, zodat de hitte 'meer direct' over de pizza gaat. Resultaat: te hete steen en gedeelten van de bodem flink verbrand. Gedeelten van het deeg met topping had zelfs ovenspring. Helaas. Voorlopig maar bij de methode van gister blijven. Bij hogere temperaturen is het toch belangrijk om een digitale thermometer te hebben om alles onder controle te houden.

Maar ben wel blij dat de hitte wat opgevoerd kan worden. Normaal gesproken was 230gr de max.
  Moderator maandag 6 juli 2015 @ 22:48:54 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154128412
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_154135965
Afgelopen zaterdag was het weer pizza tijd. Deeg standaard napoletaans, met tipo 00 van molina caputo. Oventje tikte 450 graden aan. Heb bij het bakken de temperatuur iets laten zakken. Was wel erg heet...

Paar pics:





Laatste is een andere pizza, voor de kids.. :) Was de eerste pizza, oven was toen nog 400+ en lag denk ik iets te dicht bij het vuur.. :+
pi_154139369
Ziet er smakelijk uit!
  dinsdag 7 juli 2015 @ 13:24:15 #20
221912 minilot
Nancy boy
pi_154140433
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 10:09 schreef MonkNL het volgende:
Afgelopen zaterdag was het weer pizza tijd. Deeg standaard napoletaans, met tipo 00 van molina caputo. Oventje tikte 450 graden aan. Heb bij het bakken de temperatuur iets laten zakken. Was wel erg heet...

Paar pics:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Laatste is een andere pizza, voor de kids.. :) Was de eerste pizza, oven was toen nog 400+ en lag denk ik iets te dicht bij het vuur.. :+
Oh, wat zou het fantastisch zijn om zelf zo'n ding in de tuin te hebben! :o

En zie ik daar spinazie op die eerste? :9 Vertel sowieso gerust wat er precies op zit. Pizza is meer dan deeg alleen

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 07-07-2015 13:50:37 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_154140898
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 13:24 schreef minilot het volgende:

[..]

Oh, wat zou het fantastisch zijn om zelf zo'n ding in de tuin te hebben! :o

En zie ik daar spinazie op die eerste? :9 Vertel sowieso gerust wat er precise op zit. Pizza is meer dan deeg alleen
Hehe nee was uitgeschoten met de basilicum. Verder ligt er verse buffel mozzarella, een beetje droge mozzarella, parmezaan, pancetta, oregano en ui op. En uiteraard wat peper,zout en olijfolie. Na het bakken een pluk rucola met daar weer wat parmezaan overheen.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 13:50:10 #22
221912 minilot
Nancy boy
pi_154140949
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 13:47 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Hehe nee was uitgeschoten met de basilicum. Verder ligt er verse buffel mozzarella, een beetje droge mozzarella, parmezaan, pancetta, oregano en ui op. En uiteraard wat peper,zout en olijfolie. Na het bakken een pluk rucola met daar weer wat parmezaan overheen.
Oe! Waar koop jij droge mozzarella? O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_154142711
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 13:50 schreef minilot het volgende:

[..]

Oe! Waar koop jij droge mozzarella? O+
Jumbo



Uiteraard blijft verse natte mozzarella beter. De smaak is wel goed.
  dinsdag 7 juli 2015 @ 15:01:48 #24
221912 minilot
Nancy boy
pi_154142801
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:58 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Jumbo

[ afbeelding ]

Uiteraard blijft verse natte mozzarella beter. De smaak is wel goed.
Ach, ik hoopte dat je het ergens aan een stuk had gevonden. Helaas! Toch bedankt :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_154143674
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 15:01 schreef minilot het volgende:

[..]

Ach, ik hoopte dat je het ergens aan een stuk had gevonden. Helaas! Toch bedankt :)
Als ik het ooit ergens tegen kom ben je de eerste die het hoort! ;)

Wat betreft mijn oven, was niet eens zo duur, althans... :+
Was er altijd een klein beetje bang voor dat ik hem niet zoveel zou gebruiken, maar dat valt me echt heel erg mee. Ik maak er ook andere ovengerechten in en bak er soms ook brood in.
pi_154144225
Ff proberen dit, rammel al van de gedachte :9~ :9~ :9~
Zie!
  Moderator dinsdag 7 juli 2015 @ 20:12:29 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154151223
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:58 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Jumbo

[ afbeelding ]

Uiteraard blijft verse natte mozzarella beter. De smaak is wel goed.
Ik gebruik altijd geraspte Mozzarella, wordt je bodem niet zo nat van.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_154159133
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:58 schreef MonkNL het volgende:
Uiteraard blijft verse natte mozzarella beter. De smaak is wel goed.
Ik heb natte mozzarella op zelfgemaakte pizza maar opgegeven. Wordt er te nat van in een standaard niet al te hete oven. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_154159394
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:58 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Jumbo

[ afbeelding ]

Uiteraard blijft verse natte mozzarella beter. De smaak is wel goed.
Dat natte ben ik niet met je eens, er zit echt héél veel vocht in en dat raak je bijna niet kwijt, zelfs bij 450 graden in ferrari niet. Ik snij vaak een bol in plakken, leg ze tussen een flinke laag keukenpapier en leg er dan wat gewicht op.
pi_154163884
Natte mozzarella moet je idd eerst goed laten uitlekken. In mijn steenoven heb ik weinig last van het vocht omdat het vrijwel meteen verdampt. In je Ferrari oventje kan het vocht ook niet echt weg aangezien er een deksel op zit. Weet je zeker dat je Ferrari oven 450 graden haalt? Zou het eens na meten met losse thermometer. 450 graden is nl wel erg heet voor zo'n klein oventje. De meeste die ik ken of van gehoord hebben worden max 350-375 graden..
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:27:00 #31
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_154165492
Zit te kijken bij de kijkshop.nl, heb deze Bestron gevonden : http://www.kijkshop.nl/pr(...)a-steenoven-dld9070/

Staat alleen in dattie maar 350graden celcius wordt, dat is toch niet voldoende?

[edit]

In mijn enthiousasme vergeet ik helemaal dit topic de hemel in te prijzen :+

Wat een lekkere recepten staan er hier zeg, al een paar keer midden in de nacht op dit topic gestuit, en vreselijke honger gekregen _O-

Al een paar keer een baksel geprobeerd uit de oven, en was goed te eten :P

[ Bericht 49% gewijzigd door BYM op 08-07-2015 11:56:33 ]
Speak only if it improves upon the silence....
pi_154172617
Die bestron is een prima oventje hoor. Heb hem zelf alweer bijna 2 jaar en maak er awesome pizza's mee :9~
Geen idee welke temp hij daadwerkelijk haalt maar heet genoeg in ieder geval :P
  woensdag 8 juli 2015 @ 15:47:28 #33
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_154172628
As we speak ligt er een bolletje deeg in de oven op 35 graden te rijzen. Trek gekregen van dit topic :+
Speak only if it improves upon the silence....
  woensdag 8 juli 2015 @ 15:48:59 #34
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_154172670
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 15:46 schreef ChilllayD het volgende:
Die bestron is een prima oventje hoor. Heb hem zelf alweer bijna 2 jaar en maak er awesome pizza's mee :9~
Geen idee welke temp hij daadwerkelijk haalt maar heet genoeg in ieder geval :P
Ok top, dan ga ik die denk ik eerdaags maar eens bestellen, mijn gewone oven haalt maar 250 graden, en ik heb nog genoeg freebees om hem "gratis" te bestellen :)
Speak only if it improves upon the silence....
pi_154173913
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 15:48 schreef BYM het volgende:
r 250 gr
Voor 35 euro meer heb je een echte ferrari G3 bij Amazon.de
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
  woensdag 8 juli 2015 @ 16:42:50 #36
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_154174233
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 16:31 schreef Chr1st1aan het volgende:

[..]

Voor 35 euro meer heb je een echte ferrari G3 bij Amazon.de
Hmja, maar ik barst van de freebees ;)
Speak only if it improves upon the silence....
  donderdag 9 juli 2015 @ 14:08:32 #37
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_154197309
Wegens te weinig foto's in een topic ....
Hier mijn creatie van gisteravond.
(ja, te veel deeg aan de buitenkant laten zitten, stom want ik kreeg hem er bijna niet vanaf ....)

Rauw:



En klaar om op te eten :



Had overigens toen de pizza van mijn vrouw (stom, geen foto's van genomen) in de oven stond, mijn salami in een schaal eronder gezet. Dit omdat ik salami altijd zoveel vet vindt geven.
Hoeveel vet? Nou kijk zelf maar ....



[ Bericht 8% gewijzigd door BYM op 09-07-2015 14:20:18 ]
Speak only if it improves upon the silence....
  Moderator donderdag 9 juli 2015 @ 14:17:53 #38
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_154197531
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 14:58 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Jumbo

[ afbeelding ]

Uiteraard blijft verse natte mozzarella beter. De smaak is wel goed.
Oh dit is echt geen mozzarella _O-
Het is gewoon kaas van koemelk en heeft verder totaal niets met mozzarella te maken. Alleen omdat de naam niet beschermd is mag het zo worden genoemd.

Product kan prima zijn voor de meeste mensen en is vast ook een prima pizzakaas, het is alleen echt geen mozzarella.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_154197612
Ik vind dat vet van de salami juist lekker. :@ Al gebruik ik meestal chorizo. Dat vind ik nog lekkerder.
  donderdag 9 juli 2015 @ 14:32:27 #40
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_154197872
Dit was een italiaanse salami van de Lidl. Maar behalve dat vet, vindt ik crispy salami sowieso lekkerder, en bij mij wordt het anders altijd zo zompig :P

Dit was een probeerseltje, maar na het gisteravond geproefd te hebben is het gelijk al een blijvertje :9~
Speak only if it improves upon the silence....
pi_154198074
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 14:17 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Oh dit is echt geen mozzarella _O-
Het is gewoon kaas van koemelk en heeft verder totaal niets met mozzarella te maken. Alleen omdat de naam niet beschermd is mag het zo worden genoemd.

Product kan prima zijn voor de meeste mensen en is vast ook een prima pizzakaas, het is alleen echt geen mozzarella.
Mozzarella is een kaas die wordt gemaakt van buffelmelk of van koemelk. het is niet iets wat enkel van melk van de waterbuffel gemaakt mag worden. Die van koemelk is net zo echt.

bedoel je misschien "Mozzarella di Bufala Campana"?? wat overigens wel een beschermde naam is.
  Moderator donderdag 9 juli 2015 @ 14:47:06 #42
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_154198185
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 14:42 schreef Elleska het volgende:

[..]

Mozzarella is een kaas die wordt gemaakt van buffelmelk of van koemelk. het is niet iets wat enkel van melk van de waterbuffel gemaakt mag worden. Die van koemelk is net zo echt.

bedoel je misschien "Mozzarella di Bufala Campana"?? wat overigens wel een beschermde naam is.
Laat ik het zo zeggen, dit heeft niets te maken met die witte bolletjes mozzarella.
Het zijn gigantische blokken koekaas die door een rasp gaan, het is een totaal ander product, het wordt ook niet 'gesponnen', het is niet draderig. Het lijkt veel meer op een normale goudse kaas.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_154198207
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 14:17 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Oh dit is echt geen mozzarella _O-
Het is gewoon kaas van koemelk en heeft verder totaal niets met mozzarella te maken. Alleen omdat de naam niet beschermd is mag het zo worden genoemd.

Product kan prima zijn voor de meeste mensen en is vast ook een prima pizzakaas, het is alleen echt geen mozzarella.
Ach ik noem het zoals het op de verpakking staat, ik vind het ook geen "echte" mozzarella, maar het smaakt prima op de pizza.. ;)
pi_154198385
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 14:47 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen, dit heeft niets te maken met die witte bolletjes mozzarella.
Het zijn gigantische blokken koekaas die door een rasp gaan, het is een totaal ander product, het wordt ook niet 'gesponnen', het is niet draderig. Het lijkt veel meer op een normale goudse kaas.
de versie die ik had van een andere winkel was wel gewoon draderig. totaal andere structuur dan geraspte kaas.
  Moderator donderdag 9 juli 2015 @ 15:02:08 #45
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_154198493
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 14:56 schreef Elleska het volgende:

[..]

de versie die ik had van een andere winkel was wel gewoon draderig. totaal andere structuur dan geraspte kaas.
Ik had het puur over deze, je ziet ook hoe het gemaakt is in een aflevering van KVW van het afgelopen seizoen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_154198950
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 14:17 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Oh dit is echt geen mozzarella _O-
Het is gewoon kaas van koemelk en heeft verder totaal niets met mozzarella te maken. Alleen omdat de naam niet beschermd is mag het zo worden genoemd.

Product kan prima zijn voor de meeste mensen en is vast ook een prima pizzakaas, het is alleen echt geen mozzarella.
Welke mozzarella (of andere kaas) gebruik jij op je pizza? Is natuurlijk een lastig dingetje.. Ik gebruik nu 'natte' buf. mozzarella (AH, Jumbo), maar deze bevat zo veel water dat deze voor je ogen uiteenvalt en 'smelt' (tot ricotta?) met andere ingrediënten op je pizza. Lastig uit te leggen, maar de smaak is anders dan verse 'hompen' mozzarella op je pizza.

Vrijwel alle pizzaria's hierzo gebruiken droge/ pre shredded (mengels) kaas. In de stijl van NY- street. Niet goed of fout, maar een andere smaak. Vindt de pizza's zwaar op je maag, ingrediënten zijn meh en de korsten zijn droog en taai. Prima katervoer, maar hou meer van 'verse' en 'lichte' pizza's.

In de tussentijd maar blijven experimenteren met de ingredienten haha
  Moderator donderdag 9 juli 2015 @ 15:31:50 #47
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_154199051
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 15:26 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Welke mozzarella (of andere kaas) gebruik jij op je pizza? Is natuurlijk een lastig dingetje.. Ik gebruik nu 'natte' buf. mozzarella (AH, Jumbo), maar deze bevat zo veel water dat deze voor je ogen uiteenvalt en 'smelt' (tot ricotta?) met andere ingrediënten op je pizza. Lastig uit te leggen, maar de smaak is anders dan verse 'hompen' mozzarella op je pizza.

Vrijwel alle pizzaria's hierzo gebruiken droge/ pre shredded (mengels) kaas. In de stijl van NY- street. Niet goed of fout, maar een andere smaak. Vindt de pizza's zwaar op je maag, ingrediënten zijn meh en de korsten zijn droog en taai. Prima katervoer, maar hou meer van 'verse' en 'lichte' pizza's.

In de tussentijd maar blijven experimenteren met de ingredienten haha
Ik doe nooit mozzarella op mijn pizza's omdat wat je hier kunt krijgen van dat taaie spul is, dat vind ik echt geen eten. Meestal maak ik een mengsel van goudse, emmentaler, parmezaans en/of andere soorten. Is natuurlijk totaal niet traditioneel, maar met die taaie tennisbalmozzarella vind ik het helemaal niet lekker.
Onlangs pizza gehaald in Alkmaar bij Thup's. Die gebruikte èchte (ook nog biologische) mozzarella, nou dat verschil proef je hoor.
Een tijd geleden bijvoorbeeld een "traditionele" pizza in Franeker gegeten en dat was weer met die typische niet kapot te trekken touwmozzarrella. Dat vind ik echt niet lekker.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_154199166
Geniaal door de eenvoud. Water loopt uit mijn mond:

pi_154608525




Voor 20E een IR digitale thermometer aan kunnen schaffen. Na een uur opwarmen was de steen 370 graden. Wat water op de steen gesprayed om deze wat af te koelen. Vervolgens pizza er in.

Geen foto van de combinatie gekarameliseerde ui, gorgonzola en peer maar fijne combinatie

Oja, hier bij de AH nu ook mutti san marzona gepelde tomaat te koop. Binnenkort maar eens proberen.
pi_154820332
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 15:26 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Welke mozzarella (of andere kaas) gebruik jij op je pizza? Is natuurlijk een lastig dingetje.. Ik gebruik nu 'natte' buf. mozzarella (AH, Jumbo), maar deze bevat zo veel water dat deze voor je ogen uiteenvalt en 'smelt' (tot ricotta?) met andere ingrediënten op je pizza. Lastig uit te leggen, maar de smaak is anders dan verse 'hompen' mozzarella op je pizza.

Vrijwel alle pizzaria's hierzo gebruiken droge/ pre shredded (mengels) kaas. In de stijl van NY- street. Niet goed of fout, maar een andere smaak. Vindt de pizza's zwaar op je maag, ingrediënten zijn meh en de korsten zijn droog en taai. Prima katervoer, maar hou meer van 'verse' en 'lichte' pizza's.

In de tussentijd maar blijven experimenteren met de ingredienten haha
Probeer eens : Fior di Latte , weet niet of het in Nederland makkelijk te vinden is maar dat is de echte kaas/mozzarella die op de pizza hoort. Tenminste als je het recept uit Napoli volgt. Ik proef het verschil het is geen buffala ( ook lekker). Eigenlijk geld hetzelfde voor alle mozzarella die je gebruikt kwaliteit maakt verschil. Die bolletjes van de AH vind ik net rubber, maar daar is de prijs ook na. Ook in Italie is de goedkope mozzarella (onder de euro) net rubber. Galbani is gewoon een goed merk dat vrij makkelijk te krijgen is in Nederland.
pi_154861807
quote:
Probeer eens : Fior di Latte , weet niet of het in Nederland makkelijk te vinden is maar dat is de echte kaas/mozzarella die op de pizza hoort. Tenminste als je het recept uit Napoli volgt. Ik proef het verschil het is geen buffala ( ook lekker). Eigenlijk geld hetzelfde voor alle mozzarella die je gebruikt kwaliteit maakt verschil. Die bolletjes van de AH vind ik net rubber, maar daar is de prijs ook na. Ook in Italie is de goedkope mozzarella (onder de euro) net rubber. Galbani is gewoon een goed merk dat vrij makkelijk te krijgen is in Nederland.
Heb even moeten googlen, want dacht dat Fior di Latte de italiaanse benaming voor Buffalo mozzarella is. Ik vind de koemelk varianten vrij smakeloos, maar dit zal zeker samenhangen met de 'versheid' van het product. Ik hou het in gedachten en kijk rond, thnx.

Vond de buffala variant (AH biologisch) wel lekker en romig. Geen zij aan zij vergelijking gedaan, maar had het idee dat deze beter smaakte dan Galbani.
pi_154863070
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 09:55 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Heb even moeten googlen, want dacht dat Fior di Latte de italiaanse benaming voor Buffalo mozzarella is. Ik vind de koemelk varianten vrij smakeloos, maar dit zal zeker samenhangen met de 'versheid' van het product. Ik hou het in gedachten en kijk rond, thnx.

Vond de buffala variant (AH biologisch) wel lekker en romig. Geen zij aan zij vergelijking gedaan, maar had het idee dat deze beter smaakte dan Galbani.
Dat zou goed kunnen dat die lekkerder is, ik bedoelde de AH budget ;-). Ook voor de Buffala vind ik de smaak soms erg verschillen. De prijs loopt trouwens ook erg uiteen voor buffala.
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:00:14 #53
202348 Susi
Temple of Love
pi_154905909
Vanavond pizza gemaakt. Ik wilde eigenlijk een deeg van eieren en amandelmeel maken, maar amandelmeel kost een rib uit mijn lijf. Bijna net zo duur als saffraan, zo bleek. Het werd dus een pak huismerk van de Jumbo.
Ik heb geen deeghakenmachine en daardoor moest ik het met mijn handen kneden. Ook heb ik geen deegroller en heb ik het uitgerold met een volle fles limonade met een bakvel op het deeg. Waar ik al bang voor was, gebeurde vervolgens: het deeg was niet gaar. De shitload aan groenten erop was wel gaar. We hebben dus de groenten en kaas er vanaf gehaald en dat opgegeten op een boterham.

Nog veel oefenen :')
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:02:27 #54
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154906043
Deeg van eieren en amandelmeel voor pizza???? Why?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:07:07 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154906253
quote:
9s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 21:00 schreef Susi het volgende:
Vanavond pizza gemaakt. Ik wilde eigenlijk een deeg van eieren en amandelmeel maken
:') :') beter gebruik je bloem water en gist
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:07:55 #56
202348 Susi
Temple of Love
pi_154906287
Ik dacht creatief te zijn. Er zat nog wat meer bij hoor (!), maar ik heb het recept niet gebruikt en dus niet paraat. Mijn punt was die dure amandelmeel :')
pi_154906435
Experimenteren is nooit verkeerd :)
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:16:48 #58
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154906639
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 21:07 schreef Susi het volgende:
Ik dacht creatief te zijn. Er zat nog wat meer bij hoor (!), maar ik heb het recept niet gebruikt en dus niet paraat. Mijn punt was die dure amandelmeel :')
Wat zat er bij dan? Gewoon benieuwd naar zo'n recept eigenlijk, want ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat je daar fatsoenlijk pizzadeeg van kan maken.

Amandelmeel is heerlijk, maar duur inderdaad.

* Molo gaat binnenkort maar weer eens sinaasappel/amandeltaart bakken :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:18:19 #59
202348 Susi
Temple of Love
pi_154906709
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 21:16 schreef Molo het volgende:

[..]

Wat zat er bij dan? Gewoon benieuwd naar zo'n recept eigenlijk, want ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat je daar fatsoenlijk pizzadeeg van kan maken.

Amandelmeel is heerlijk, maar duur inderdaad.

* Molo gaat binnenkort maar weer eens sinaasappel/amandeltaart bakken :9
Deze: http://www.lovebeinginshape.nl/crusty-almond-meal-pizza/

Zat verder inderdaad geen bloem oid bij, wel olijfolie.
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:21:59 #60
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154906848
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 21:18 schreef Susi het volgende:

[..]

Deze: http://www.lovebeinginshape.nl/crusty-almond-meal-pizza/

Zat verder inderdaad geen bloem oid bij, wel olijfolie.
Nooit recepten maken van websites met zulke namen hoor :+ ;)

Maar serieus, ik snap niet dat zij zo'n deeg krijgt van amandelmeel, eieren en olijfolie. Lijkt me vrij onmogelijk en daarnaast geen lekkere structuur geven voor pizza.
Voor koekjes, taart, whatever, prima, maar voor broodachtige consistenties, zoals pizza, lijkt me dit niet heel geschikt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:26:54 #61
202348 Susi
Temple of Love
pi_154907074
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 21:21 schreef Molo het volgende:

[..]

Nooit recepten maken van websites met zulke namen hoor :+ ;)

Maar serieus, ik snap niet dat zij zo'n deeg krijgt van amandelmeel, eieren en olijfolie. Lijkt me vrij onmogelijk en daarnaast geen lekkere structuur geven voor pizza.
Voor koekjes, taart, whatever, prima, maar voor broodachtige consistenties, zoals pizza, lijkt me dit niet heel geschikt
Vrij cheesy naam inderdaad *)
Ik ben pas sinds een paar maanden aan het experimenteren met koken, ben helaas niet zo opgevoed dat ik over zulke dingen nadenk. Wel weer wat geleerd :)
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:27:57 #62
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154907120
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 21:26 schreef Susi het volgende:

[..]

Vrij cheesy naam inderdaad *)
Ik ben pas sinds een paar maanden aan het experimenteren met koken, ben helaas niet zo opgevoed dat ik over zulke dingen nadenk. Wel weer wat geleerd :)
Lekker veel rond kijken in CUL, veel vragen en veel uitproberen inderdaad, leer je veel van O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:28:49 #63
202348 Susi
Temple of Love
pi_154907155
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 21:27 schreef Molo het volgende:

[..]

Lekker veel rond kijken in CUL, veel vragen en veel uitproberen inderdaad, leer je veel van O+
Exact, dat helpt enorm :)
En tegenwoordig is koken heel hip overal, dus er zijn tig sites met een hoop recepten.
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:31:07 #64
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_154907245
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 21:28 schreef Susi het volgende:

[..]

Exact, dat helpt enorm :)
En tegenwoordig is koken heel hip overal, dus er zijn tig sites met een hoop recepten.
Zeker :Y

En http://www.bbcgoodfood.com vind ik ook altijd een leuke site waar veel goede tips en leuke recepten op staan, die vaak ook meerdere keren getest zijn voor ze online gezet worden :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 4 augustus 2015 @ 21:40:06 #65
202348 Susi
Temple of Love
pi_154907626
Oh, toffe tip! Dankjewel.
pi_155306410
Ik laat mijn deeg altijd koud rijzen in individuele plastic bakjes. Dit keer noodgedwongen wat langer dan normaal. Na een 6 dagen koude rijs was het deeg licht overrezen, maar had het wel de aroma's van een... ja zeg maar een goede fles wijn. Smaak van het deeg was dan ook echt goed.
pi_155328088
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 21:18 schreef Martijn1P het volgende:
Ik laat mijn deeg altijd koud rijzen in individuele plastic bakjes. Dit keer noodgedwongen wat langer dan normaal. Na een 6 dagen koude rijs was het deeg licht overrezen, maar had het wel de aroma's van een... ja zeg maar een goede fles wijn. Smaak van het deeg was dan ook echt goed.
In welke verhouding doe je er dan gist in als je het zo lang laat rijzen? Klinkt wel tof namelijk.
Don't raise your voice, improve your argument.
pi_155334533
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 17:03 schreef dktab het volgende:

[..]

In welke verhouding doe je er dan gist in als je het zo lang laat rijzen? Klinkt wel tof namelijk.
0.25% instant dry yeast als hoeveelheid bloem 100% is.

Gewoon eens testen. Temperatuur van de koelkast speelt ook mee. Bij mij werkt dit voor een koude rijs van 3-5 dagen.
pi_155335984
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 20:31 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

0.25% instant dry yeast als hoeveelheid bloem 100% is.

Gewoon eens testen. Temperatuur van de koelkast speelt ook mee. Bij mij werkt dit voor een koude rijs van 3-5 dagen.
zal het eens proberen, haal je het deeg dan ook nog uit de koelkast voor het "shapen"?
Don't raise your voice, improve your argument.
pi_155345768
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2015 21:07 schreef dktab het volgende:

[..]

zal het eens proberen, haal je het deeg dan ook nog uit de koelkast voor het "shapen"?
Ja, zo'n 60 a 90 minuten voor het vormen en bakken. Werkwijze m.b.t. een koude rijs zie; http://www.varasanos.com/pizzarecipe.htm
pi_155435498
Ik ben atm bezig met m'n eerste poging tot pizza-made-from-scratch :D. Het mengen was een flinke rotzooi, maar nu ligt er toch een mooie bal in een kom te rijzen. Achteraf had ik de gist wel wat langer mogen laten staan voor gebruik.

Helaas heb ik geen pizzasteen of pizzaoven, dus ben benieuwd hoe het zal uitpakken in de oven.

[ Bericht 12% gewijzigd door GotC op 22-08-2015 14:15:59 ]
pi_155438597


Lekker!
pi_155449823
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:24 schreef GotC het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker!
Eerste keer is altijd beetje improviseren, wel spannend. Ziet er goed uit. Deeg ziet er nog wel wat biscuit-achtig uit, misschien inderdaad wat langer laten rijzen. Maar met goede ingrediënten smaakt het bijna altijd goed.
Ik van de week nog een pizza met garnalen, geroosterde paprika, cherry tomaat en salsa verde eroverheen, geniaal.
Don't raise your voice, improve your argument.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 22:36:28 #74
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_155450211
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 16:24 schreef GotC het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker!
Niet slecht voor de eerste keer. Wellicht kun je de volgende keer het deeg wat langer laten rijzen, dan krijg je van die mooie luchtbellen.
Welk recept heb je gebruikt?
pi_155450595
Bedankt voor de feedback allebei! Neem ik zeker mee. Ik was er ook nog niet helemaal tevreden mee, maar het was ok voor een eerste keer :) Ik heb het recept van Jamie Oliver gevolgd.

http://www.jamieoliver.co(...)#3VQ2BiIsYY7lBge4.97
pi_155459432
Ziet er lekker uit, zeker voor een eerste keer! Het buiscuit- achtige wat hierboven wordt gezegd komt door de relatief lage temperatuur van de oven en lange baktijd. Als je er plezier in hebt kun je voor twee tientjes een chamotte tegel of een pizzasteen aanschaffen. Resultaat gaat met sprongen vooruit en misschien heb je een nieuwe bakhobby erbij ;).
  zondag 23 augustus 2015 @ 11:28:32 #77
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_155459824
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 22:47 schreef GotC het volgende:
Bedankt voor de feedback allebei! Neem ik zeker mee. Ik was er ook nog niet helemaal tevreden mee, maar het was ok voor een eerste keer :) Ik heb het recept van Jamie Oliver gevolgd.

http://www.jamieoliver.co(...)#3VQ2BiIsYY7lBge4.97
Je zou die uit de openingspost eens kunnen overwegen.
pi_156108358
Gister sinds een flinke tijd weer eens pizza gemaakt.



Enkel ingrediënten gebruikt die ik nog had liggen, maar hij was weer erg lekker!
pi_156110999
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 15:07 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Gister sinds een flinke tijd weer eens pizza gemaakt.

[ afbeelding ]

Enkel ingrediënten gebruikt die ik nog had liggen, maar hij was weer erg lekker!
Netjes hoor, ziet er goed uit. Die kan zo bij de plaatjes in de eerste post.
Don't raise your voice, improve your argument.
pi_156113078
Ziet er heerlijk uit! Bij mij is het ook al een poos geleden, maar voor morgen staat een deeg te rijzen in de koelkast :)!

Mensen nog ideeën voor een lekkere smaakcombinatie? De combinatie gekarameliseerde ui, gorgonzola, peer is de laatste tijd favoriet hier.
pi_156118554
Bedankt!

Hier nog een paar van een tijd geleden.






Ik heb al een hoop pizza's gemaakt maar ik post hier weinig. Maar pizza maken blijft leuk en is erg simpel als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bonzi_Buddy op 15-09-2015 20:19:58 ]
pi_156118582
Edit
pi_156118895
Hallo iedereen, mag ik een vraag stellen? Heeft iemand ervaring met/een recept voor pizza bodems zonder witte bloem? Ik zoek bijvoorbeeld spelt, volkoren, etc.
pi_156119665
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 20:10 schreef xSuperboo het volgende:
Hallo iedereen, mag ik een vraag stellen? Heeft iemand ervaring met/een recept voor pizza bodems zonder witte bloem? Ik zoek bijvoorbeeld spelt, volkoren, etc.
Heb zelf een keer volkoren bloem gebruikt maar ik vond dat niet lekker. Misschien eens half om half proberen.
pi_156120985
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 17:47 schreef Martijn1P het volgende:
Ziet er heerlijk uit! Bij mij is het ook al een poos geleden, maar voor morgen staat een deeg te rijzen in de koelkast :)!

Mensen nog ideeën voor een lekkere smaakcombinatie? De combinatie gekarameliseerde ui, gorgonzola, peer is de laatste tijd favoriet hier.
Hier hetzelfde, studie is weer begonnen dus maak minder snel tijd.
Deze week ook maar eens deeg maken, heb alleen geen talent om mooie culinaire foto's te maken.

Over je smaakcombinaties. Die van jou klinkt super, ben helaas geen liefhebber van gorgonzola. Wat je eens moet proberen is tomatensaus(obviously), klein beetje parmigiano, reepjes geroosterde paprika en gehalveerde cherry tomaten, mozzerella, garnalen en chili vlokken. Vervolgens salsa verde eroverheen na het bakken. Mijn favoriet.
Wat is je favoriete recept voor bijv deeg dat meerdere dagen rijst( in de koelkast)
Hoor graag ervaringen van iedereen btw.
Don't raise your voice, improve your argument.
pi_156122570
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 20:52 schreef dktab het volgende:

[..]
Wat is je favoriete recept voor bijv deeg dat meerdere dagen rijst( in de koelkast)
Hoor graag ervaringen van iedereen btw.
Flour (100%): 371.93 g
Water (64%):
Salt (2.5%):
IDY (0.20%): 0.25 tsp

Tip: pizzamaking.com/preferment-calculator.html | 310g pizza = ongeveer 30 cm

Techniek gebruik ik van Jeff Varasano, dus individueel opgebold in plastic bakjes voor 3 tot 4 dagen. Zelfde techniek als in de PDF van Maximus, zie openingspost.
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:06:03 #87
62913 Blik
The one and Only!
pi_156195774
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2015 16:59 schreef mytec het volgende:

[..]

Probeer eens : Fior di Latte , weet niet of het in Nederland makkelijk te vinden is maar dat is de echte kaas/mozzarella die op de pizza hoort. Tenminste als je het recept uit Napoli volgt. Ik proef het verschil het is geen buffala ( ook lekker). Eigenlijk geld hetzelfde voor alle mozzarella die je gebruikt kwaliteit maakt verschil. Die bolletjes van de AH vind ik net rubber, maar daar is de prijs ook na. Ook in Italie is de goedkope mozzarella (onder de euro) net rubber. Galbani is gewoon een goed merk dat vrij makkelijk te krijgen is in Nederland.
Ik begreep laatst juist van een Italiaan dat je prima goedkope mozzarella kunt gebruiken op de pizza en dat ze zelfs in Italië niet eens een dure variant gebruiken.
  vrijdag 18 september 2015 @ 13:07:54 #88
62913 Blik
The one and Only!
pi_156195808
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 20:10 schreef xSuperboo het volgende:
Hallo iedereen, mag ik een vraag stellen? Heeft iemand ervaring met/een recept voor pizza bodems zonder witte bloem? Ik zoek bijvoorbeeld spelt, volkoren, etc.
Wij maken altijd speltdeeg voor de pizza omdat mijn zoontje niet goed tegen normale bloem kan. Gebruiken dan het volgende:

250 gram speltbloem
1/2 tl. zout
7 gram bakkersgist
2 eetlepels biologische olijfolie
1,25 dl lauwwarm water

Even halfuurtje in de koelkast en dan klaar om te gebruiken
pi_156195950
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:06 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik begreep laatst juist van een Italiaan dat je prima goedkope mozzarella kunt gebruiken op de pizza en dat ze zelfs in Italië niet eens een dure variant gebruiken.
Goedkoop en rommel is een verschil ;-) Ik laat regelmatig pizza's bezorgen (bologna) en de ene is de andere niet. Pizza met buffala wordt altijd meer voor gerekend. Maar inderdaad je hoeft geen dure mozzarella gebruiken, echter ook geen rommel. Pizza DOC is meestal een pizza met de beste ingrediënten maar die kost dan ook al gauw 9 euro, waar een afhaal pizza ook prima smaakt en tussen de 5-7 euro kost.
pi_156196877

Het is misschien een beetje een act die hij opvoert, maar het is een goede kok, en dit vrij eenvoudige recept en proces gaf mij de beste pizza's die ik ooit zelf wist te maken. Splinterdun, heerlijk knapperig, en beter dan in menig Italiaans restaurant.
Ik weet het ook niet
pi_156196973
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:52 schreef Dunckie het volgende:

Het is misschien een beetje een act die hij opvoert, maar het is een goede kok, en dit vrij eenvoudige recept en proces gaf mij de beste pizza's die ik ooit zelf wist te maken. Splinterdun, heerlijk knapperig, en beter dan in menig Italiaans restaurant.
Geweldige man en persoonlijkheid! Hij beheert ook een eigen youtube kanaal met eenvoudig klaar te maken recepten! Samen met Foodwishes één van mijn favoriete youtube kanalen.
pi_156212401
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:06 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik begreep laatst juist van een Italiaan dat je prima goedkope mozzarella kunt gebruiken op de pizza en dat ze zelfs in Italië niet eens een dure variant gebruiken.
Mijn Italiaanse collega gebruikt vrij goedkope geraspte "mozzarella". Ik ben het ook maar gaan doen, met een gewone 250 graden oven krijg je met echte mozzarella alleen maar natte/drassige pizza's en dat is ook maar niks. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_156218195
Afgelopen week voor het eerst zelf pizza gemaakt, was überhaupt voor het eerst dat ik zelf iets met deeg bereidde. Had 300 gram bloem met 190 ml water gedaan maar het deeg was veel te nat. Enorm kleverig en niks mee te beginnen. Uiteindelijk nog een flinke lading extra bloem toegevoegd en toen werd het kneedbaar. Na 2 uur rijzen geprobeerd een pizzaqbodem te maken maar dat wilde ook niet echt, deeg was opnieuw erg kleverig geworden. :?
Kreeg hem niet dungerold want dan brak het direct en bleef enorm kleven. Uiteindelijk was de pizzabodem na bakken zo'n 2,5 cm dik. Resultaat was qua smaak wel prima maar verder nog flink oefenen dus.
  zaterdag 19 september 2015 @ 12:41:06 #94
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_156218235
Kwijltopic :)

Vandaag een pizzasteen gehaald na verschillende pogingen op de gewone bakplaat. Het deeg blijft dan wat klef.

Vraagje: ik heb nog een zak biologisch broodbakmix staan. Er zit in: tarwemeel, tarwebloem, gluten, zout, gist.

Nu voeg ik normaliter altijd zelf gist toe aan mijn meel. Kan ik dit spul gebruiken om pizzadeeg mee te maken?
  Moderator zaterdag 19 september 2015 @ 12:47:42 #95
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_156218353
Moet kunnen, wel wat meer kneden en misschien iets meer water want het is deels volkoren.
Is wel lekker trouwens, volkoren pizzabodem.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 19 september 2015 @ 12:58:53 #96
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_156218541
Kee thanks. Ik laat weten hoe het ging, ook met de pizzasteen. Die vond ik voor ¤9 bij Xenos. Het is een vrij dunne steen, bros ook. Ik ben benieuwd
pi_156218893
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 12:38 schreef -0- het volgende:
Afgelopen week voor het eerst zelf pizza gemaakt, was überhaupt voor het eerst dat ik zelf iets met deeg bereidde. Had 300 gram bloem met 190 ml water gedaan maar het deeg was veel te nat. Enorm kleverig en niks mee te beginnen. Uiteindelijk nog een flinke lading extra bloem toegevoegd en toen werd het kneedbaar. Na 2 uur rijzen geprobeerd een pizzaqbodem te maken maar dat wilde ook niet echt, deeg was opnieuw erg kleverig geworden. :?
Kreeg hem niet dungerold want dan brak het direct en bleef enorm kleven. Uiteindelijk was de pizzabodem na bakken zo'n 2,5 cm dik. Resultaat was qua smaak wel prima maar verder nog flink oefenen dus.
uitrollen als in met een deegroller?
vormen met de handen gaat echt veel makkelijker en sneller.
  zaterdag 19 september 2015 @ 13:25:32 #98
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_156218947
Vreemd dat je deeg zo nat was. In je recept zit vrij weinig water vind ik. Gebruik je warm water? En hoe lang kneed je?
pi_156218961
Dit topic is geweldig, goeie tips
pi_156219484
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 13:22 schreef Elleska het volgende:

[..]

uitrollen als in met een deegroller?
vormen met de handen gaat echt veel makkelijker en sneller.
Ja met de hand was het helemaal niet te doen, dus toen maar een poging met roller gedaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 13:25 schreef Aventura het volgende:
Vreemd dat je deeg zo nat was. In je recept zit vrij weinig water vind ik. Gebruik je warm water? En hoe lang kneed je?
Het water was lauw tot vrij koud, misschien te koud?
Heb tegen de 15 minuten staan kneden, sowieso duurde het wat langer voor het iets was door het steeds wat extra bloem toevoegen.
pi_156220398
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 12:58 schreef Aventura het volgende:
Kee thanks. Ik laat weten hoe het ging, ook met de pizzasteen. Die vond ik voor ¤9 bij Xenos. Het is een vrij dunne steen, bros ook. Ik ben benieuwd
Goede tip. Chamotte? In ieder geval niet blootstellen aan te hoge temperatuurverschillen! Geleidelijk aan opwarmen en in de oven laten afkoelen. Ook niet met water wassen! Heb zelf ook een dunne steen, werkt perfect en weerstaat ruim 350 graden celcius.
pi_156361903
Weet iemand toevallig of het recepten boekje van de Ferrari G3 Delizia pizzaoven ook ergens in het Nederlands of Engels is te krijgen?

Toen ik dat oventje kocht zat er een receptenboekje bij met vet veel recepten maar allemaal in het Italiaans 8)7.
pi_156389852
Vanavond weer pizza gemaakt!



Met tomatensaus, mozzarella, champignons, ui en basillicum!

Was weer goed te doen!
  zaterdag 26 september 2015 @ 00:32:20 #104
194233 Friday12
Originele kloon
pi_156390508
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:08 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Vanavond weer pizza gemaakt!

[ afbeelding ]

Met tomatensaus, mozzarella, champignons, ui en basillicum!

Was weer goed te doen!
Damn die ziet er lekker uit :9
pi_156398622
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 september 2015 00:32 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Damn die ziet er lekker uit :9
Thx, hij smaakte ook lekker! En dat voor maar 70 cent aan ingrediënten! :-)
pi_156482086
Vandaag een Quattro Formaggi gemaakt.



Met oude kaas, mozerella, parmezaanse kaas, gorgonzola, champignons, ui, knoflook en basilicum.

Damn, wat is gorgonzola toch lekker op een pizza!
pi_156483185
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 21:10 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Vandaag een Quattro Formaggi gemaakt.

[ afbeelding ]

Met oude kaas, mozerella, parmezaanse kaas, gorgonzola, champignons, ui, knoflook en basilicum.

Damn, wat is gorgonzola toch lekker op een pizza!
Ik hou niet van gorgonzola maar de pizza ziet erg goed uit! Ik zou zeggen open je pizza zaak ;-) ze zullen niet onder doen voor veel van die koekenbakkers.
  woensdag 30 september 2015 @ 00:03:17 #108
194233 Friday12
Originele kloon
pi_156488384
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 21:10 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Vandaag een Quattro Formaggi gemaakt.

[ afbeelding ]

Met oude kaas, mozerella, parmezaanse kaas, gorgonzola, champignons, ui, knoflook en basilicum.

Damn, wat is gorgonzola toch lekker op een pizza!
Damn jij mag echt eens pizza gaan maken voor de fokkers _O_
pi_156499390
Mooi Bonzi!

Lange tijd geëxperimenteerd met het bakken van pizza in mijn thuisoven. De hitte van de steen (380º) is perfect, maar mijn oven heeft te weinig vermogen in de grill en te veel beperkingen mbt bovenwarmte. Over het algemeen zijn het prima pizza's, maar het is het net niet voor mij.

Op marktplaats een oud model Bestron kunnen oppikken. Model is voor de EU regeling die de hitte van dit soort oventjes beperkt. Ben er blij mee. De komende tijd weer eens experimenteren of we hier iets van kunnen fabriceren. Heb hier en daar wel gezien dat met kleine ingrepen het een en ander te verbeteren valt aan met name de bovenwarmte.




Na minuut of 15
pi_156501636
Bovenwarmte van dat beestje is idd een beetje matig. Verder heeeel blij met die Bestron :)
pi_156505874
Bedankt voor de complimentjes!

Zelf heb ik een vrij oude oven, en die gaat tot 300°. Ben daar wel blij mee, hoewel zo'n oude oven wel stroom vreet natuurlijk.

Kent iemand hier de Baking Steel ? Mij lijkt het wel wat, maar heb ook wel gelezen dat ie voor sommigen juist te goed werkte en de bodem verbrande.
pi_156521045
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 14:46 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Goede tip. Chamotte? In ieder geval niet blootstellen aan te hoge temperatuurverschillen! Geleidelijk aan opwarmen en in de oven laten afkoelen. Ook niet met water wassen! Heb zelf ook een dunne steen, werkt perfect en weerstaat ruim 350 graden celcius.
Moet je trouwens nog uitkijken als zo'n ding breekt, of is het gewoon een barst en dan een nieuwe kopen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_156531454
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Moet je trouwens nog uitkijken als zo'n ding breekt, of is het gewoon een barst en dan een nieuwe kopen?
Die van mij ligt ook in tweeën, maar als je die twee stukken in de oven tegen elkaar aanlegt werkt dat nog net zo goed!
pi_156532875
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:53 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Die van mij ligt ook in tweeën, maar als je die twee stukken in de oven tegen elkaar aanlegt werkt dat nog net zo goed!
Maar toen ie brak kwamen de stukken dus niet ver van elkaar te liggen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_156535410
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar toen ie brak kwamen de stukken dus niet ver van elkaar te liggen?
Nee hoor, hij ontploft dan niet ofzo. Ik haalde de loei hete steen uit de oven en zette hem op het aanrecht om de pizza erop te schuiven. Maar dat vondt de steen niet zo leuk.
Dat was nog in mijn begintijd van het pizza bakken. Nu laat ik de steen lekker in de oven!
pi_156568348
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 20:41 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Bedankt voor de complimentjes!

Kent iemand hier de Baking Steel ? Mij lijkt het wel wat, maar heb ook wel gelezen dat ie voor sommigen juist te goed werkte en de bodem verbrande.
Het slaat inderdaad meer warmte op en geeft meer directe hitte af dan een steen. De oppervlakte behandeling/ bewerking van het staal ken ik niet, maar een voordeel van een steen is dat het vocht opneemt. In ieder geval erg overpriced voor een stukje staal.

Misschien een uitkomst voor een oven met beperkte capaciteit. Voor in jouw geval, bekijk de onderkant van je pizza en oordeel of deze nog wat hitte kan hebben of niet. Onderkant mag best wat kleur hebben.
pi_156571297
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 11:54 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Het slaat inderdaad meer warmte op en geeft meer directe hitte af dan een steen. De oppervlakte behandeling/ bewerking van het staal ken ik niet, maar een voordeel van een steen is dat het vocht opneemt. In ieder geval erg overpriced voor een stukje staal.

Misschien een uitkomst voor een oven met beperkte capaciteit. Voor in jouw geval, bekijk de onderkant van je pizza en oordeel of deze nog wat hitte kan hebben of niet. Onderkant mag best wat kleur hebben.
Opzich heeft de onderkant al zeker kleur, maar er is altijd ruimte voor verbetering! Over het algemeen is een kortere baktijd beter. Een pizza gaat ongeveer anderhalve minuut in een traditionele houtoven, in mijn oven gaat ie 7 minuten.

Het is inderdaad overpriced, maar in principe kun je bij je lokale staalboer ook een stuk laten uitsnijden. Zal vast een stuk goedkoper zijn, maar dan moet ie wel dat type staal (A36) hebben.

Ik heb mezelf altijd afgevraagd of een steen wel vocht opneemt. Als je je pizza op de steen legt dan verdampt het vocht meteen lijkt mij op zo'n loeihete steen. En damp wil opstijgen.
pi_156769984
Heerlijk verse vijgen op het moment bij de Turk! Lekker icm gekaremaliseerde ui en gorgonzola.

Slechte kwaliteit foto, maar tevreden met t resultaat. Baktijd precies 3min. in de bestron. Heb één van de hendels aan de zijkant verwijderd, zodat ik de steen 180º kan draaien zonder de klep te openen.

pi_156901909
Hoe krijgen jullie de pizza op de steen geschoven? Het lukt hier uiteindelijk wel, maar niet van harte :')
pi_156906153
Blijft hier ook een uitdaging haha. Lukt aardig met wat paneermeel op 't blad waar ik 'm vorm
pi_156906351
met een stuk karton
pi_156997722
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 18:26 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Hoe krijgen jullie de pizza op de steen geschoven? Het lukt hier uiteindelijk wel, maar niet van harte :')
Je kunt het de volgende keer met wat griesmeel (Semolina) proberen op je schieter. Te koop bij de Turk in bijv. middel- en grof gemalen.
pi_157010525
oke thnx voor de tips. Een schieter heb ik niet. Maar de andere 2 ga ik proberen :)
pi_157061314
Ik gebruik normaal het volgende:
- 350 gram bloem
- 2,5 deciliter lauw water
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 3.5g instant gist

Als ik nou het met spelt wil doen, moet ik dan nog ergens op letten of gewoon 350gram speltmeel erin tyfen (Met liefde O+)
pi_157061517
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 13:52 schreef d4v1d het volgende:
Ik gebruik normaal het volgende:
- 350 gram bloem
- 2,5 deciliter lauw water
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 3.5g instant gist

Als ik nou het met spelt wil doen, moet ik dan nog ergens op letten of gewoon 350gram speltmeel erin tyfen (Met liefde O+)
is dat voor 1 pizza?
pi_157061530
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 14:06 schreef computergirl het volgende:

[..]

is dat voor 1 pizza?
dat is wel een hele grote dan :D

2

Recept kwam ergens uit dit topic, heb alleen de gist gehalveerd omdat ik m langer laat rijzen

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2015 14:07:36 ]
pi_157061597
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 14:07 schreef d4v1d het volgende:

[..]

dat is wel een hele grote dan :D

2

Recept kwam ergens uit dit topic, heb alleen de gist gehalveerd omdat ik m langer laat rijzen
dat leek mij ook :@
Ik wilde vandaag ook 1 kleine pizza maken want tomatensaus en paprika over.
pi_157066104
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 14:10 schreef computergirl het volgende:

[..]

dat leek mij ook :@
Ik wilde vandaag ook 1 kleine pizza maken want tomatensaus en paprika over.
Oeps, helft van recept in de OP geeft ook een enorme pizza, paste niet op mijn bakblik.
Was wel prachtig dun, niet zoveel spul op gedaan omdat ik de verwachting had dat het dan snel zompig zou worden.
Met tomatensaus, paprika en geitenkaas
O~)
pi_157066176
Hier ligt het deeg te rijzen en ga het morgen bakken
pi_157066931
Alleen spelt? Dat lijkt me wel heel erg zwaar. Ik had eerst 50/50 gedaan. Maar ik ben benieuwd.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2015 @ 19:15:36 #131
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_157066980
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 19:12 schreef Myraela het volgende:
Alleen spelt? Dat lijkt me wel heel erg zwaar. Ik had eerst 50/50 gedaan. Maar ik ben benieuwd.
Hoezo is spelt zwaar? Er is ook gewoon witte speltbloem en dat is nagenoeg hetzelfde als tarwebloem, alleen wat lastiger te verwerken.

100% volkoren gaat inderdaad niet goed werken, althans, dat is mijn ervaring. Ik maak pizza's meestal 30% witte tarwebloem, 30% witte speltbloem, 40% volkoren einkorn of emmer.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_157068106
Weer eens een poging gewaagd vanavond, behoorlijk tevreden over het resultaat. Dun met een heerlijk knapperige bodem.

Gebakken in een heteluchtoven op 230 graden (Maximale temperatuur)
  zondag 25 oktober 2015 @ 22:57:47 #133
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_157102964
Nieuwe oven maar eens getest. Geen pizzasteen, dus maar een ovenplaat meeverhit. Bodem was goed knapperig en smaakte allemaal prima :)

Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_157106144
Zien er smakelijk uit. Wellicht nog wel wat oefenen op het vormen. ;)
  maandag 26 oktober 2015 @ 10:20:22 #135
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_157106847
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 09:35 schreef MonkNL het volgende:
Zien er smakelijk uit. Wellicht nog wel wat oefenen op het vormen. ;)
Haha true, de andere was wat ronder, maar de foto was minder.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_157106903
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 09:35 schreef MonkNL het volgende:
Zien er smakelijk uit. Wellicht nog wel wat oefenen op het vormen. ;)
Ik vorm ze naar de bakplaat, dat is met dit formaat oven de enige manier om niet te verhongeren :D
  maandag 26 oktober 2015 @ 11:24:12 #137
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_157107857
Heeft iemand recept 2 uit de OP nog?
pi_157111665
Tvp. Morgen ook een eigen pizza maken.
pi_157111927
Wij hebben nu een pizzasteen op (of in?) de Weber. Dus gisteren de kinderen zelf een pizza laten maken. Ging helemaal leuk en iedereen blij. Maar toen... moest de pizza van de aanrecht de bbq op. Tja, daar had ik geen handigheidje voor. Wat een gedoe. Iemand tips?
Met een meidenkwartet
pi_157112383
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 14:56 schreef Cathmar het volgende:
Wij hebben nu een pizzasteen op (of in?) de Weber. Dus gisteren de kinderen zelf een pizza laten maken. Ging helemaal leuk en iedereen blij. Maar toen... moest de pizza van de aanrecht de bbq op. Tja, daar had ik geen handigheidje voor. Wat een gedoe. Iemand tips?
daar heb je scheppen voor, zie voorbeelden in link
http://shop.italieplein.nl/product/pizza-schep/
pi_157112587
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 15:24 schreef computergirl het volgende:

[..]

daar heb je scheppen voor, zie voorbeelden in link
http://shop.italieplein.nl/product/pizza-schep/
aha :@

Kijk, dat heb ik nodig. Klik klik.
En ik zie nog goede tips in de OP. Eens goed voorbereiden voor de volgende keer.
Met een meidenkwartet
pi_157112689
Misschien hebben de experts nog wel andere tip.
Ik had mijn eerste pizza dit weekend op cookiesheet gemaakt, dat is een bakplaat zonder opstaande rand. Echter.... de pizza wilde vervolgens niet gezellig op de bakplaat schuiven dus je moet ook veel bloem of iets dergelijks gebruiken om plakken te voorkomen
  Moderator maandag 26 oktober 2015 @ 17:51:22 #143
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_157115123
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 15:44 schreef computergirl het volgende:
bloem of iets dergelijks
Griesmeel :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_157141429
Mijn speltdeeg van afgelopen weekend was dus helemaal mislukt, en omdat ik met griep zat heb ik het maar weg geflikkert.

Vandaag even vals spelen met kant en klaar deeg van de AH omdat ik geen tijd had om deeg te maken en het te laten rijzen :')
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 19:44:27 #145
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_157142360
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 11:24 schreef Helsinki het volgende:
Heeft iemand recept 2 uit de OP nog?
Doet het inmiddels weer :). Kreeg hem gister niet geopend. Van het weekend ga ik ermee aan de slag!
pi_157144095
Wat een ramp dat deeg van AH :')
pi_157619360
Vraagje, ik heb van dat gist van Dr Oetker, Gist Levure staat erop. In alle beschrijvingen zie ik dat die instantgist door het water gemengd moet worden. Op mijn zakje staat echter dat ik het door de bloem moet doen... Waarom? Maakt het eigenlijk uit? Kan iemand die verklaren/uitleggen?
know'm sayin?
×
word? word.
pi_157619545
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:14 schreef alors het volgende:
Vraagje, ik heb van dat gist van Dr Oetker, Gist Levure staat erop. In alle beschrijvingen zie ik dat die instantgist door het water gemengd moet worden. Op mijn zakje staat echter dat ik het door de bloem moet doen... Waarom? Maakt het eigenlijk uit? Kan iemand die verklaren/uitleggen?
Groen zakje?

Ik doe het gewoon altijd door Lauw(!)water met wat suiker. Werkt prima.

Door het bloem gooi je het zout, als je daar dan ook direct gist in gaat gooien maak je je gist dood.
pi_157619740
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:24 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Groen zakje?

Ik doe het gewoon altijd door Lauw(!)water met wat suiker. Werkt prima.

Door het bloem gooi je het zout, als je daar dan ook direct gist in gaat gooien maak je je gist dood.
ja groen zakje... Ik vond het ook al zo raar...
know'm sayin?
×
word? word.
pi_157619930
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:24 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Groen zakje?

Ik doe het gewoon altijd door Lauw(!)water met wat suiker. Werkt prima.

Door het bloem gooi je het zout, als je daar dan ook direct gist in gaat gooien maak je je gist dood.
je kan het ook andersom doen, zout oplossen in het water, gist door meel/bloem. Het zijn blijkbaar de zoutkristallen die het probleem zijn
pi_157621466
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:42 schreef computergirl het volgende:

[..]

je kan het ook andersom doen, zout oplossen in het water, gist door meel/bloem. Het zijn blijkbaar de zoutkristallen die het probleem zijn
Nou goed om te weten iig. Ik heb het gist door water met suiker gedaan. Eerste keer, maar deeg is volgens mij goed geworden :) Het voelde iig goed aan, plakte alleen in het begin wat.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_157666751
Het water komt me altijd in de mond bij het lezen van deze topic.

Er zal hier ook eens moeten geïnvesteerd worden in een deftige oven.
  donderdag 19 november 2015 @ 16:35:40 #153
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_157672060
Dat gist kan natuurlijk ook meteen bij de bloem, zorg er wel voor dat je zout zo ver mogelijk van de gist houdt bij het toevoegen.

Eerst in water oplossen is meer een handigheidje kan je ook meteen nog zien of je gist nog leeft.
(gaat het niet brobbelen, wordt het niks).

Welke soorten bloem gebruiken jullie? Ik gebruik eigenlijk altijd bloem van de aldi, en het recept van Maximus (1 nacht in de koelkast).
Drop you like an ill, bad habit
pi_157695198
Gister weer pizza gemaakt!

Kaas, salami, ui en basilicum!

  vrijdag 20 november 2015 @ 20:47:45 #155
194233 Friday12
Originele kloon
pi_157701878
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2015 16:27 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Gister weer pizza gemaakt!

Kaas, salami, ui en basilicum!

[ afbeelding ]
:9~

Ik moet echt weer eens pizza gaan maken
pi_157714077
Eerst keer pizza gemaakt. Op mijn weber met een zelf gemaakt pizza opzetstuk zodat ik een pizza oven kon nabootsen. Uiteraard op hout gestookt, ik ben zeeeer tevreden met het resultaat!! Dit gaan we veel vaker doen. Heb de tomatensaus en pizzadeeg Allebei volledig zelf gemaakt.






pi_157715199
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 november 2015 13:21 schreef Twiveo het volgende:
Eerst keer pizza gemaakt. Op mijn weber met een zelf gemaakt pizza opzetstuk zodat ik een pizza oven kon nabootsen. Uiteraard op hout gestookt, ik ben zeeeer tevreden met het resultaat!! Dit gaan we veel vaker doen. Heb de tomatensaus en pizzadeeg Allebei volledig zelf gemaakt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet er goed uit zeg.
Hoe maak je zo'n opzetstuk?
En het hout gewoon onderin de bbq?
pi_157715395
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 14:15 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Dat ziet er goed uit zeg.
Hoe maak je zo'n opzetstuk?
En het hout gewoon onderin de bbq?
Thnx!

Ik heb een weber van 57cm en ik heb een stuk van ongeveer 20cm uit een oude oliedrum geslepen. Deze vervolgens op maat gemaakt. Er ligt een klein gedeelte houtskool aan de achterkant van de bbq. Hier gooi ik het hout op 2 a 3 blokken hout (rechtopstaand).

De temperatuur schiet dan al gauw omhoog. Voor meer informatie kan je zoeken op dutch pizza ring.
  zaterdag 21 november 2015 @ 16:51:20 #159
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_157718215
Nice, ziet er goed uit!
pi_157718357
Tof opzetstuk.
  zaterdag 21 november 2015 @ 18:54:19 #161
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_157721392
Ja, ziet er goed uit die dutch pizza ring, ik bak met dit weer toch liever binnenshuis.
Net weer deeg voor vier pizza's in de koelkast gezet.

Hoeveel meel gebruiken jullie voor 4 pizza's, vorige keer had ik 1 kg gebruikt, maar dat was echt te veel.
Drop you like an ill, bad habit
  zaterdag 21 november 2015 @ 19:41:54 #162
194233 Friday12
Originele kloon
pi_157722721
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 18:54 schreef pmponer het volgende:
Ja, ziet er goed uit die dutch pizza ring, ik bak met dit weer toch liever binnenshuis.
Net weer deeg voor vier pizza's in de koelkast gezet.

Hoeveel meel gebruiken jullie voor 4 pizza's, vorige keer had ik 1 kg gebruikt, maar dat was echt te veel.
Ongeveer 300(iets meer weet niet precies meer uit mijn hoofd) voor 2
  zaterdag 21 november 2015 @ 23:01:47 #163
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_157729437
Deeg en saus voor morgen liggen klaar. Deze keer mét deegroller.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  zondag 22 november 2015 @ 13:59:16 #164
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_157737851
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 november 2015 19:41 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Ongeveer 300(iets meer weet niet precies meer uit mijn hoofd) voor 2
Vandaag zijn heb ik 800 gram gebruikt dus we zullen zien vanavond. 600 lijkt mij wel klein eigenlijk.


800 gram is prima te doen, past mooi in de bestron.
De laatste paar keer heb ik een beetje problemen met de bestron, de eerste pizza wordt te snel gebakken aan de onderkant, waardoor de bovenkant wat achter blijft. Kans is dus best groot op een zwart geblakerde onderkant van de eerste pizza.

Dit geldt eigenlijk alleen voor de eerste de 3 daarna gaan goed. (standje 3).

Iemand die ook een 1e versie Bestron Alfredo heeft en misschien wat tips kan geven.
Ik zat er al aan te denken om anders maar eerst een stuk deeg er in af te bakken en dan pas pizza een erin te leggen.

[ Bericht 34% gewijzigd door pmponer op 23-11-2015 08:55:48 ]
Drop you like an ill, bad habit
pi_157762507
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 november 2015 14:25 schreef Twiveo het volgende:

[..]

Thnx!

Ik heb een weber van 57cm en ik heb een stuk van ongeveer 20cm uit een oude oliedrum geslepen. Deze vervolgens op maat gemaakt. Er ligt een klein gedeelte houtskool aan de achterkant van de bbq. Hier gooi ik het hout op 2 a 3 blokken hout (rechtopstaand).

De temperatuur schiet dan al gauw omhoog. Voor meer informatie kan je zoeken op dutch pizza ring.
Tnx voor de tip. Heb even wat info gezocht en dat ziet er allemaal goed uit. Mijn vader even gevraagd of hij dat ook zou kunnen maken. Dus dat komt zeker goed.

Nu nog een goede (kope) pizza schep vinden.
pi_157764687
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2015 14:40 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Tnx voor de tip. Heb even wat info gezocht en dat ziet er allemaal goed uit. Mijn vader even gevraagd of hij dat ook zou kunnen maken. Dus dat komt zeker goed.

Nu nog een goede (kope) pizza schep vinden.
ik had ooit een deksel van een wijnkistje met de bandschuurmachine glad geschuurd. was een hele mooie pizzaschep, totdat iemand het zag als een oud ding wat al maanden in de weg lag (krak doormidden en de open haard in zonder iets te vragen)
🐱
pi_157764935
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2015 16:21 schreef GekkePoes het volgende:

[..]

ik had ooit een deksel van een wijnkistje met de bandschuurmachine glad geschuurd. was een hele mooie pizzaschep, totdat iemand het zag als een oud ding wat al maanden in de weg lag (krak doormidden en de open haard in zonder iets te vragen)
en toen ging je scheiden?
pi_157765126
quote:
10s.gif Op maandag 23 november 2015 16:31 schreef computergirl het volgende:

[..]

en toen ging je scheiden?
ik dacht "kut, daar gaat 5 minuten werk in vlammen op " _O-
🐱
pi_157773450
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:59 schreef pmponer het volgende:

[..]

Vandaag zijn heb ik 800 gram gebruikt dus we zullen zien vanavond. 600 lijkt mij wel klein eigenlijk.


800 gram is prima te doen, past mooi in de bestron.
De laatste paar keer heb ik een beetje problemen met de bestron, de eerste pizza wordt te snel gebakken aan de onderkant, waardoor de bovenkant wat achter blijft. Kans is dus best groot op een zwart geblakerde onderkant van de eerste pizza.

Dit geldt eigenlijk alleen voor de eerste de 3 daarna gaan goed. (standje 3).

Iemand die ook een 1e versie Bestron Alfredo heeft en misschien wat tips kan geven.
Ik zat er al aan te denken om anders maar eerst een stuk deeg er in af te bakken en dan pas pizza een erin te leggen.
Bestel via inet voor paar tientjes een IR digitale thermometer!

In +- 11 min (deksel dicht) op stand 2,5 bereikt de steen een temperatuur van 380gr. Dan in 2 a 3 min bakken op stand 3.

Spiraal dient roodgloeiend te zijn voor maximale stralingswarmte en klep tussendoor niet openen zodat je geen hitte verliest. Op jouw model kun je 1 hendel aan de zijkant verwijderen, zodat je de steen (pizza) tussentijds een halve slag kan draaien zonder de deksel te openen.

Als je korst bleek blijft dan;
Lager in hydratie (max 60%)
Max deeg van 180 a 220gr

Zo krijgt de bovenkant meer kleur en blijft de textuur goed. Baktijd is dan zon 2,5min.
  dinsdag 24 november 2015 @ 07:54:58 #170
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_157778629
Bedankt voor de tips, ik ga er eens mee aan de slag.
Ik zit nu op.68% hydratatie.

En het deeg was dus 200 per pizza.

Ik zal nog eens kijken naar die hendel, ik heb dat nooit verwijderd omdat ik de steen regelmatig omdraai.
Drop you like an ill, bad habit
pi_157905591
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2015 07:54 schreef pmponer het volgende:
Bedankt voor de tips, ik ga er eens mee aan de slag.
Ik zit nu op.68% hydratatie.

En het deeg was dus 200 per pizza.

Ik zal nog eens kijken naar die hendel, ik heb dat nooit verwijderd omdat ik de steen regelmatig omdraai.
Oke succes! Ik bedoel wel 200gr deeg per pizza, incl. water en overige ingrediënten. Het is wel even oefenen om goed uit te rekken en vormen, maar oefening baart kunst!

Even crappy foto met telefoon van vanavond:
pi_158593407
Wat vinden de kenners hier van de Uuni 2? Ik wil graag in de zomer en op mooie dagen lekker buiten houtgestookt pizza's maken waarbij ik niet lang hoef te wachten tot de oven warm is (heb ook een weber 57cm). Daarnaast vind ik het een mooi design statement. Aan de andere kant, hij is best aan de prijs (269 euro).

Wat zouden jullie doen? De Uuni kopen of een pizza ring voor de weber?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_158742083
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 08:07 schreef mark_dabomb het volgende:
Wat vinden de kenners hier van de Uuni 2? Ik wil graag in de zomer en op mooie dagen lekker buiten houtgestookt pizza's maken waarbij ik niet lang hoef te wachten tot de oven warm is (heb ook een weber 57cm). Daarnaast vind ik het een mooi design statement. Aan de andere kant, hij is best aan de prijs (269 euro).

Wat zouden jullie doen? De Uuni kopen of een pizza ring voor de weber?
Ik kon de Uuni nog niet. Even gegoogled, wel een geinig ding. Zou er best eens mee willen experimenteren. Paar puntjes: het dunne aluminium slaat geen warmte op en zal geen stralingswarmte afgeven. Je stookt op hout, dus de kwaliteit van je pizza zal echt afhangen van de op dat moment aanwezige hitte. Het lijkt mij slecht te controleren, en het zal dan ook lastig zijn de juiste combo te vinden van onder- en bovenwarmte.

Het ligt er echt aan waar je genoegen mee neemt. Je zult er wel een prima zomeravond pizza met een baktijd van 4 min. mee kunnen maken. Een 2min. of minder baksel met bodem en top goed gegaard zal lastig zijn, of in ieder geval heel veel oefening vereisen.
pi_158743892
Nou, ik heb m sinds woensdag in huis en al een stuk of 20 pizza's mee gebakken. Het is echt een fijn, goed te controleren apparaat. Ideaal om snel uit de garage te trekken, een half uur later liggen de pizza's op je bord. Ik moet alleen nog is goed bestuderen hoe ik de bodem wat krokanter krijg. Dat is nog lastig (maar volgens mij is dat vaker bij dunne pizza's?). Randjes super, topping super, controleerbaarheid eigenlijk ook heel goed. Ik ben er happy mee!
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_158744086
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 20:37 schreef mark_dabomb het volgende:
Nou, ik heb m sinds woensdag in huis en al een stuk of 20 pizza's mee gebakken. Het is echt een fijn, goed te controleren apparaat. Ideaal om snel uit de garage te trekken, een half uur later liggen de pizza's op je bord. Ik moet alleen nog is goed bestuderen hoe ik de bodem wat krokanter krijg. Dat is nog lastig (maar volgens mij is dat vaker bij dunne pizza's?). Randjes super, topping super, controleerbaarheid eigenlijk ook heel goed. Ik ben er happy mee!
Oke, fijn om te horen :)! Bakken op een chamotte steen of staal is misschien een idee voor een krokante bodem. Alluminium is niet ideaal.
pi_158754468
Leuk apparaat, zeker voor de prijs. Heb er zelf ook ooit eens naar gekeken. Reviews waren alleen niet erg supergoed. Temperatuur was niet voor langere tijd goed constant te houden en het gemis van een stenen bodem (die goed vocht onttrekt aan het deeg) waren wel 2 grote redenen om voor een traditionelere oven te gaan. Maar wat ik zal zei, de prijs is er verder prima voor. Succes ermee!
pi_158755832
Ik hoef hem ook niet super constant te houden over de lange termijn qua temperatuur. Aanzetten, 15 minuutjes later eerste pizza er op, na 50 seconden draaien, nog een keer een minuutje en dan op eten. Tegen de tijd dat die op is is hij makkelijk weer op temperatuur en dan weer de volgende er op. ik doe er moet gemak 15 per uur en dat gaat prima.

Het is met name ideaal dat hij snel gebruiksklaar is en heel snel heet is. Met die pizza steen ga ik eens proberen!
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_158783302
Hoeveel weegt ongeveer een standaard deeg voor een pizza?
pi_158786793
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 11:32 schreef davo1979 het volgende:
Hoeveel weegt ongeveer een standaard deeg voor een pizza?
Ik houd meestal zo'n 200gr p.p aan.
  zondag 3 januari 2016 @ 14:28:11 #180
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_158786946
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 11:36 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik hoef hem ook niet super constant te houden over de lange termijn qua temperatuur. Aanzetten, 15 minuutjes later eerste pizza er op, na 50 seconden draaien, nog een keer een minuutje en dan op eten. Tegen de tijd dat die op is is hij makkelijk weer op temperatuur en dan weer de volgende er op. ik doe er moet gemak 15 per uur en dat gaat prima.

Het is met name ideaal dat hij snel gebruiksklaar is en heel snel heet is. Met die pizza steen ga ik eens proberen!
Foto's van het resultaat? Ik wil er ook eentje aanschaffen voor op m'n balkon :).
  zondag 3 januari 2016 @ 18:36:44 #181
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_158793816
Ik had nog lekkere kippenpootjes over en dacht dat het lekker was daar voor de verandering eens een Amerikaanse pizza mee te maken: saus is een mengeling van tomatensaus en BBQ-saus, daarop wat rode ui en gele paprika, cheddar, Goudse kaas en natuurlijk de kip.



Dat wordt morgen dus een kwartiertje langer hardlopen. :)
pi_158798698
quote:
1s.gif Op zondag 3 januari 2016 14:28 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Foto's van het resultaat? Ik wil er ook eentje aanschaffen voor op m'n balkon :).
Zeker:


Hoor ik die Griekse melodie...
pi_158851374
Pizza gemaakt vandaag met ham/salami/chorizo/kaas/ui en paprika

pi_159153947
Omdat je in deze oven zo goed als alleen maar op stralingswarmte bakt een aluminium reflector gemaakt, zodat de stralingswarmte naar buiten weerkaatst. Baktijd is nu zon kleine 2min. met mooie randen :) Een blijvertje!







pi_162930234
Weer tijd voor een kick.

Vanmiddag ook met mijn dochter zelf begonnen met pizza maken. Ging super. Nog vrij simpel gehouden met alleen saus, mozzarella en op het eind basilicum. En gewoon in de oven op max en op een steen. Maar ik had 2 pizza's gemaakt en 1 steen. Dus eerst de ene op de steen gelegd en die in de oven. Hoort natuurlijk anders maar is nog een begin zo. Maar toen die klaar was. Plakte hij toch nog een beetje op de steen op 1 punt. Maar die er wel goed af gekregen. Maar hoe krijg je daarna goed je 2e pizza op die hete steen. Ik had de pizza klaar liggen op een bord. Maar dat is niet echt makkelijk over te hevelen naar een hete pizza steen. Hoe doen jullie dat?
  zaterdag 11 juni 2016 @ 22:43:11 #186
194233 Friday12
Originele kloon
pi_162930380
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 22:39 schreef Stansfield het volgende:
Weer tijd voor een kick.

Vanmiddag ook met mijn dochter zelf begonnen met pizza maken. Ging super. Nog vrij simpel gehouden met alleen saus, mozzarella en op het eind basilicum. En gewoon in de oven op max en op een steen. Maar ik had 2 pizza's gemaakt en 1 steen. Dus eerst de ene op de steen gelegd en die in de oven. Hoort natuurlijk anders maar is nog een begin zo. Maar toen die klaar was. Plakte hij toch nog een beetje op de steen op 1 punt. Maar die er wel goed af gekregen. Maar hoe krijg je daarna goed je 2e pizza op die hete steen. Ik had de pizza klaar liggen op een bord. Maar dat is niet echt makkelijk over te hevelen naar een hete pizza steen. Hoe doen jullie dat?
Dit zou moeten werken :)

pi_162930821
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 22:43 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Dit zou moeten werken :)

[ afbeelding ]
aha. dus daarmee krijg ik een pizza gemakkelijk van de steen af. En kan ik ook al een volgende op maken en die glijdt dan makkelijk weer op de steen?
pi_162930934
Een beetje griesmeel onder de pizza helpt ook tegen het plakken.
pi_162930944
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 22:39 schreef Stansfield het volgende:
Weer tijd voor een kick.

Vanmiddag ook met mijn dochter zelf begonnen met pizza maken. Ging super. Nog vrij simpel gehouden met alleen saus, mozzarella en op het eind basilicum. En gewoon in de oven op max en op een steen. Maar ik had 2 pizza's gemaakt en 1 steen. Dus eerst de ene op de steen gelegd en die in de oven. Hoort natuurlijk anders maar is nog een begin zo. Maar toen die klaar was. Plakte hij toch nog een beetje op de steen op 1 punt. Maar die er wel goed af gekregen. Maar hoe krijg je daarna goed je 2e pizza op die hete steen. Ik had de pizza klaar liggen op een bord. Maar dat is niet echt makkelijk over te hevelen naar een hete pizza steen. Hoe doen jullie dat?
Wij doen de bodems eerst even kort in de oven voordat we ze gaan beleggen.
Dan zijn ze veel handzamer.
pi_162931896
stuk stevig karton werkt ook prima.
  Moderator zaterdag 11 juni 2016 @ 23:28:17 #191
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_162932322
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 23:17 schreef Elleska het volgende:
stuk stevig karton werkt ook prima.
"Pizza quick sauce" werkt ook prima tussen een tosti.
Is alleen niet te vreten en het is geen pizza.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_162934102
een pizza smaakt echt niet anders wanneer hij met een stuk karton ipv een pizzaschep op de steen is gebracht. in tegenstelling tot "Pizza quick sauce" die niet te vreten is, zelfs niet op een tosti.
pi_162936205
Idd een 'schieter' gebruiken met wat griesmeel (Grove korrel). Je kunt veel vlakke objecten als schieter gebruiken, ben een beetje creatief. Pizza wel pas beleggen op het moment dat hij de oven ingaat, zodat het deeg niet te veel vocht opneemt in de tussentijd.
pi_162943617
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 november 2015 13:21 schreef Twiveo het volgende:
Eerst keer pizza gemaakt. Op mijn weber met een zelf gemaakt pizza opzetstuk zodat ik een pizza oven kon nabootsen. Uiteraard op hout gestookt, ik ben zeeeer tevreden met het resultaat!! Dit gaan we veel vaker doen. Heb de tomatensaus en pizzadeeg Allebei volledig zelf gemaakt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
O MIJN GOD WAAROM ZIE IK DIT NU PAS.

*schrijft op wensenlijstje*

Vanavond pizza maken. En ik wilde even zeggen dat ik Maximus nog steeds mis ;( -O-
Ja doei.
pi_162945250
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 08:37 schreef Martijn1P het volgende:
Idd een 'schieter' gebruiken met wat griesmeel (Grove korrel). Je kunt veel vlakke objecten als schieter gebruiken, ben een beetje creatief. Pizza wel pas beleggen op het moment dat hij de oven ingaat, zodat het deeg niet te veel vocht opneemt in de tussentijd.
Dus als ik het goed begrijp is het stappen plan voor 2 pizza's en 1 steen als volgt. Je maakt 2 bollen deeg. En maakt op de pizzaschep de bodem rond, dan beleggen. Schuif je die op de steen. Met eerst een beetje griesmeel op de schep voordat je de bodem erop legt. Daarna schep je de pizza van de steen als deze klaar is en op een bord. En dan weer hetzelfde verhaal met de 2e pizza?
  zondag 12 juni 2016 @ 16:39:41 #196
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_162946801
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 15:46 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp is het stappen plan voor 2 pizza's en 1 steen als volgt. Je maakt 2 bollen deeg. En maakt op de pizzaschep de bodem rond, dan beleggen. Schuif je die op de steen. Met eerst een beetje griesmeel op de schep voordat je de bodem erop legt. Daarna schep je de pizza van de steen als deze klaar is en op een bord. En dan weer hetzelfde verhaal met de 2e pizza?
Dat is wel beter inderdaad. En je steen mee opwarmen op een zo hoog mogelijke stand in je oven. Daar wordt je bodem krokanter en beter gaar van.

Bij gebrek aan ruimte en een schep gebruik ik zelf altijd bakpapier om de pizza te verplaatsen.
pi_162955652
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2016 16:39 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Dat is wel beter inderdaad. En je steen mee opwarmen op een zo hoog mogelijke stand in je oven. Daar wordt je bodem krokanter en beter gaar van.

Bij gebrek aan ruimte en een schep gebruik ik zelf altijd bakpapier om de pizza te verplaatsen.
Ook nog een goede en goedkope optie. Maar weer eens wachten op mijn verjaardag voor wat pizza benodigdheden. Tot die tijd bakpapier gebruiken is heel handig dan. Tnx.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 16:04:14 #198
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163008037
Hier afgelopen weekend weer lekker pizza gebakken

Hier net pizza gebakken :)








Ik rol mijn pizza overigens uit op het aanrecht, bestrooi dan een plank met beetje Semolina, leg de bodem daar op, beleg hem en loop ermee naar de oven.

Daar schuif ik mijn stalen pizzaschep tussen plank en bodem, laat hem erop glijden en schiet hem zo in de oven.
Verlanglijstje bevat nog wel een grotere metalen pizzaschep want ik ben nu beperkt in mijn pizzadiameter ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_163008191
Je hebt in ieder geval geen beperking qua ovencapaciteit
pi_163008386
Hoe houd je de steen schoon? Ik heb al wat donkere plekken van mozzarella die iets te enthousiast smolt over de rand...
  Moderator dinsdag 14 juni 2016 @ 16:24:35 #201
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_163008478
Hoeft niet. Alleen de grove resten er afkrabben (met een deegsteker bijvoorbeeld) als de steen is afgekoeld, voor de rest lekker laten zitten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_163009098
Haha exact dat, lekker laten zitten. Je wilt m'n pizzasteen hier niet zien :D
  dinsdag 14 juni 2016 @ 18:13:38 #203
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163010832
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 16:11 schreef computergirl het volgende:
Je hebt in ieder geval geen beperking qua ovencapaciteit
Moet ook wel he met mijn vraatzucht ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 14 juni 2016 @ 18:14:13 #204
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163010847
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 16:21 schreef rhubarb het volgende:
Hoe houd je de steen schoon? Ik heb al wat donkere plekken van mozzarella die iets te enthousiast smolt over de rand...
Niet? En als het te vies is het vuur erbovenop stoken.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 25 juni 2016 @ 21:47:32 #205
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163297322
Vandaag pizzabakken als verjaardagsfeestje.

Voor bij de koffie een PizzaTaart gebakken, in de middag de oven opgestookt voor de echte pizza's.







Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 26 juni 2016 @ 00:20:37 #206
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_163302260
Is dat een hele bol mozzarella op die hartjespizza? Hoe is dat er uitgekomen?
pi_163305940
Zullen gezellige zomeravonden zijn met zon oven in de tuin!

Uit niewsgierigheid, hoe lang blijft zon pizza doorgaans in de oven liggen? Ben enigzins verbaasd dat de korst wat bleek blijft met zon enorm vuur op korte afstand. Al heeft het natuurlijk ook met stralingswarmte te maken.
  zondag 26 juni 2016 @ 10:47:15 #208
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163306121
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 00:20 schreef vinnypassy het volgende:
Is dat een hele bol mozzarella op die hartjespizza? Hoe is dat er uitgekomen?
Was een kleine bol echte buffelmozzarella; ik heb de pizza toen ie verder klaar was helemaal voorin de deuropening van de oven heet gehouden tot de hele bol mooi weggesmolten was, ondertussen wat meer fik in het vuurtje gekweekt en hem nog even heet geroosterd voor ik hem naar de maakster liet brengen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 26 juni 2016 @ 10:50:36 #209
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163306168
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 10:33 schreef Martijn1P het volgende:
Zullen gezellige zomeravonden zijn met zon oven in de tuin!

Uit niewsgierigheid, hoe lang blijft zon pizza doorgaans in de oven liggen? Ben enigzins verbaasd dat de korst wat bleek blijft met zon enorm vuur op korte afstand. Al heeft het natuurlijk ook met stralingswarmte te maken.
Afhankelijk van het gebruikte deeg, het gebruikte beleg enz; in een minuut of 3 is de gemiddelde bodem al "gebakken", en dan is het afhankelijk van hoe gulzig iemand met beleg is geweest.

Door te varieren met de plek in de oven kun je aardig spelen met doorwarmen, kleuren en knapperigheid. Maar aller grootste effect is het deeg.

Voorbeeld: vorige week pizza gebakken met Koopmans Pizzamix als bodem basis: bodem bleef plat, geen lucht erin, niet heel dun te rollen (scheuren bij oppakken van de bodem).

Gister had ik no.0 bloem van een Italiaans merk, 5x (...) gerezen en weer platgekneed met de machine en dan vlak voor het rollen van de pizza's nog even door de kneedmachine. Hierdoor kreeg je echt "pizza crossa" bodems van vroegah ;)

Overigens gebruiken we hem inmiddels vaker voor ovenschotels, geroosterd vlees, alternatief voor bbq enz dan om pizza of brood te bakken. Gewoon omdat het kan :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_163307691
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 10:50 schreef fietsie het volgende:

[..]

Afhankelijk van het gebruikte deeg, het gebruikte beleg enz; in een minuut of 3 is de gemiddelde bodem al "gebakken", en dan is het afhankelijk van hoe gulzig iemand met beleg is geweest.

Door te varieren met de plek in de oven kun je aardig spelen met doorwarmen, kleuren en knapperigheid. Maar aller grootste effect is het deeg.

Voorbeeld: vorige week pizza gebakken met Koopmans Pizzamix als bodem basis: bodem bleef plat, geen lucht erin, niet heel dun te rollen (scheuren bij oppakken van de bodem).

Gister had ik no.0 bloem van een Italiaans merk, 5x (...) gerezen en weer platgekneed met de machine en dan vlak voor het rollen van de pizza's nog even door de kneedmachine. Hierdoor kreeg je echt "pizza crossa" bodems van vroegah ;)

Overigens gebruiken we hem inmiddels vaker voor ovenschotels, geroosterd vlees, alternatief voor bbq enz dan om pizza of brood te bakken. Gewoon omdat het kan :)
Als je geïnteresseerd bent in het deeg, maar vooral om je pizza's te perfectioneren is dit heel interessant leesvoer. Je dient er wel even voor te gaan zitten haha, maar je krijgt een beter gevoel bij welk type bloem en welk percentage hydratatie geschikt is voor jouw oven!

http://www.varasanos.com/pizzarecipe.htm
  zondag 26 juni 2016 @ 12:17:29 #211
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163307826
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 12:10 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Als je geïnteresseerd bent in het deeg, maar vooral om je pizza's te perfectioneren is dit heel interessant leesvoer. Je dient er wel even voor te gaan zitten haha, maar je krijgt een beter gevoel bij welk type bloem en welk percentage hydratatie geschikt is voor jouw oven!

http://www.varasanos.com/pizzarecipe.htm
Dat soort "nat deeg" vind ik wel heel leuk om pizza's mee te bakken als ik er 2 of 3 moet doen, maar zoals gister toen er 40 moesten, dan heb ik toch liever steviger "kauwgom" om de kans op mislukken / scheuren / plakken te verkleinen.
Sowieso moet ik eerst een betere pizzaschep....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_163308166
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 12:17 schreef fietsie het volgende:

[..]

Dat soort "nat deeg" vind ik wel heel leuk om pizza's mee te bakken als ik er 2 of 3 moet doen, maar zoals gister toen er 40 moesten, dan heb ik toch liever steviger "kauwgom" om de kans op mislukken / scheuren / plakken te verkleinen.
Sowieso moet ik eerst een betere pizzaschep....
40, wow haha! Moet een hele opgave zijn geweest. Dan werk je met meer dan 5 KG bloem ofzo? Deeg van 8 a 9 KG?

Ik probeer niet te zeggen dat je met nat deeg moet werken, maar dat het interessant leesvoer is voor een ieder die zijn pizza game wil verbeteren.
  zondag 26 juni 2016 @ 12:37:54 #213
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163308208
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 12:35 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

40, wow haha! Moet een hele opgave zijn geweest. Dan werk je met meer dan 5 KG bloem ofzo? Deeg van 8 a 9 KG?

Ik probeer niet te zeggen dat je met nat deeg moet werken, maar dat het interessant leesvoer is voor een ieder die zijn pizza game wil verbeteren.
Uhuh 5kg bloem ja, de rest niet gewogen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_163317033
Ook net weer even bezig geweest.. was weer een tijd geleden.. En een kleine ode aan MaximusTG











en nog eentje voor de diepvries voor van de week :D



Allen 2,5 minuut op ongeveer 400 graden.

[ Bericht 0% gewijzigd door MonkNL op 26-06-2016 23:48:48 ]
  zondag 26 juni 2016 @ 21:53:48 #215
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_163324902
Ik wil ook zo'n oven :9
pi_163325442
Die ham-mozzarella pizza is echt fantastisch _O_
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_163326541
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 18:31 schreef MonkNL het volgende:
Ook net weer even bezig geweest.. was weer een tijd geleden..


[ afbeelding ]

Allen 2,5 minuut op ongeveer 400 graden.
wat is er mis met die pizzaschep eigenlijk?
pi_163329103
Thanks! Niks mis met dat schepje, althans, de steel is wat lang en omdat de achterkant recht is stoot ik soms tegen de stenen rand.

quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 22:04 schreef FutureFairytale het volgende:
Die ham-mozzarella pizza is echt fantastisch _O_
Is ook echt van mijn favorieten. Pizza pancetta.

quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 21:53 schreef vinnypassy het volgende:
Ik wil ook zo'n oven :9
Gewoon kopen! :P Een van mijn beste aankopen van de afgelopen jaren..
  maandag 27 juni 2016 @ 10:08:44 #219
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_163334226
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 23:45 schreef MonkNL het volgende:

Gewoon kopen! :P Een van mijn beste aankopen van de afgelopen jaren..
Mijn balkon is ongeveer 2,5 bij 0,75 meter. -O-
pi_163344720
Krijg ook weer kriebels van jullie fotos. Deze week in de avond toch maar tijd zien vrij te maken om deeg te maken.
pi_163345985
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 10:08 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Mijn balkon is ongeveer 2,5 bij 0,75 meter. -O-
Haha ja dan wordt dat lastig.. volkstuintje nemen en er een oven in zetten.. :P
pi_163369004
Ik ben van een Bestron Afredo (kapot gegaan) over gestapt naar een Ferrari G3 oventje. Heel erg dik tevreden met deze oven, is veel beter beheersbaar dan de Bestron. En uiteraard een prima alternatief voor iemand die geen enorme tuin heeft.
  dinsdag 28 juni 2016 @ 15:35:35 #223
62913 Blik
The one and Only!
pi_163369184
Wij zijn groot pizza-fan thuis, maar zijn sinds kort gebonden aan glutenvrije pizza's maken. Iemand suggesties voor een goed glutenvrij deegrecept?
  dinsdag 28 juni 2016 @ 17:49:49 #224
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163372034
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 15:35 schreef Blik het volgende:
Wij zijn groot pizza-fan thuis, maar zijn sinds kort gebonden aan glutenvrije pizza's maken. Iemand suggesties voor een goed glutenvrij deegrecept?
ik heb iemand horen vertellen over pizza bodem van gemalen bloemkool
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 28 juni 2016 @ 18:53:18 #225
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_163373483
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 18:31 schreef MonkNL het volgende:
Ook net weer even bezig geweest.. was weer een tijd geleden.. En een kleine ode aan MaximusTG

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en nog eentje voor de diepvries voor van de week :D

[ afbeelding ]

Allen 2,5 minuut op ongeveer 400 graden.
:9~ :9~ :9~ Wat een prachtige! Perfect rond, korst mooi gerezen en gelukt om ze niet te royaal te beleggen! Krijg er heel veel trek van
pi_163379437
Ik heb nog een boekje met tientallen pizza recepten en foccacia wat bij mijn Ferrari pizza oven zat. wil iemand dat ik die recepten deel?

Het probleem is alleen dat alles in het italiaans is en niet in engels of nederlands.
Dus iemand moet het dan kunnen vertalen het liefst, Het zijn echt veel recepten.(77 paginas met 2 tot 3 recepten per pagina).

Als iemand het wil die Italiaans spreekt dan lijkt het me wel een grappig project om die recepten te vertalen.

Maar omdat het vorige week italiaanse week was bij lidle heb ik wat tomaten sausjes en italiaanse kaas gehaald, nu alleen nog een receptje uitkiezen...

Maar de dr.oetker pizza traditionale speciale diepvries pizza is ook wek lekker hoor, tijdje geleden bij de dirk 2 voor 2,50 euro. Erg lekker als je het in de ferrari oven bakt. voor dat geld kan ik het zelf niet maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door _Newman_ op 28-06-2016 22:24:28 ]
pi_163388974
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 17:49 schreef fietsie het volgende:

[..]

ik heb iemand horen vertellen over pizza bodem van gemalen bloemkool
Erg lekker!!
pi_163395575
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:53 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

:9~ :9~ :9~ Wat een prachtige! Perfect rond, korst mooi gerezen en gelukt om ze niet te royaal te beleggen! Krijg er heel veel trek van
Thanks! Doe mijn best.. :)
  woensdag 29 juni 2016 @ 19:02:40 #229
62913 Blik
The one and Only!
pi_163395908
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 17:49 schreef fietsie het volgende:

[..]

ik heb iemand horen vertellen over pizza bodem van gemalen bloemkool
Lijkt me heel ranzig, mede vanwege dat ik een absolute grafhekel heb aan bloemkool
  woensdag 29 juni 2016 @ 19:04:28 #230
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_163395946
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_163491190
Nav de pics hierboven ook aan de slag gegaan!

gekarameliseerde ui, gorgonzola en peer


En met geitenkaas


Zo'n twee minuten in de Bestron!
  Moderator zondag 3 juli 2016 @ 19:56:51 #232
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_163492527
Ziet er heel goed uit.
Vulling niet mijn smaak, maar fijne bodem zo te zien!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_163494966
Heeft het een reden om zoveel van de rand vrij te laten?
pi_163518172
quote:
14s.gif Op zondag 3 juli 2016 21:15 schreef Myraela het volgende:
Heeft het een reden om zoveel van de rand vrij te laten?
Nee, geen specifieke reden.
pi_163524839
Blijft een heerlijk topic dit, ook een mooie ode aan MaximusTG. Is de G3 Ferrari nog steeds een van de "beste" pizza ovens voor in huis in zijn prijs categorie? Ik denk erover om die aan te schaffen, omdat de pizza's in de Nederlandse horeca veelal om te huilen zijn of erg duur zijn.
pi_163563830
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:17 schreef mytec het volgende:
Blijft een heerlijk topic dit, ook een mooie ode aan MaximusTG. Is de G3 Ferrari nog steeds een van de "beste" pizza ovens voor in huis in zijn prijs categorie? Ik denk erover om die aan te schaffen, omdat de pizza's in de Nederlandse horeca veelal om te huilen zijn of erg duur zijn.
In deze oven bak je een prima pizza in 4a5 minuten tijd. 'Probleem' met dit soort oventjes is dat wanneer je de klep opent je de intense hitte verliest, en enkel nog op stralingswarmte van het bovenspiraal bakt. Al dit soort oventjes hebben te weinig vermogen om in relatief korte tijd (2min) de bovenkant goed te bruinen.

Maar dit heb je ook in een normale oven. De hitte van de steen is geen probleem. Alleen de intense hitte van boven heb je niet.

Enkel door wat aanpassingen te doen aan deze oventjes kun je wat winst behalen. Enkele jaren geleden zijn deze ovens door een EU regel- wetgeving beperkt in capaciteit/ vermogen. Ik heb nog een oud model Bestron van voor deze regeling. Lastiger te controleren, maar icm een IR thermometer en wat oefening is dit voor mij nu de methode om thuis pizza's te bakken.

Is maar net waar je genoegen mee neemt.
pi_163565161
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:07 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

In deze oven bak je een prima pizza in 4a5 minuten tijd. 'Probleem' met dit soort oventjes is dat wanneer je de klep opent je de intense hitte verliest, en enkel nog op stralingswarmte van het bovenspiraal bakt. Al dit soort oventjes hebben te weinig vermogen om in relatief korte tijd (2min) de bovenkant goed te bruinen.

Maar dit heb je ook in een normale oven. De hitte van de steen is geen probleem. Alleen de intense hitte van boven heb je niet.

Enkel door wat aanpassingen te doen aan deze oventjes kun je wat winst behalen. Enkele jaren geleden zijn deze ovens door een EU regel- wetgeving beperkt in capaciteit/ vermogen. Ik heb nog een oud model Bestron van voor deze regeling. Lastiger te controleren, maar icm een IR thermometer en wat oefening is dit voor mij nu de methode om thuis pizza's te bakken.

Is maar net waar je genoegen mee neemt.
De normale oven heeft nog veel grotere problemen krijg die niet makkelijk boven de 160.. Ik zag trouwens dat er ook nog een andere Ferrari G3 was? de Napoletana? Die heeft twee stenen (boven en onder, zou dat de warmte beter vasthouden of is dit niet handig?
pi_163565188
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:17 schreef mytec het volgende:
Blijft een heerlijk topic dit, ook een mooie ode aan MaximusTG. Is de G3 Ferrari nog steeds een van de "beste" pizza ovens voor in huis in zijn prijs categorie? Ik denk erover om die aan te schaffen, omdat de pizza's in de Nederlandse horeca veelal om te huilen zijn of erg duur zijn.
Ik heb dit dus (al twee jaar) volkomen gemist. Door je opmerking ben ik eens terug gaan bladeren.
Wat triest ;( Ik gebruik zijn recept nog altijd, blijft de beste voor mij.
pi_163565837
Ik heb thuis een pelletkachel. En in mij zoektocht naar houtpellets kwam ik dit apparaatje tegen:

http://www.green-forest.nl/uuni-pizzaovens.html

Zou dit iets zijn?
  Moderator woensdag 6 juli 2016 @ 20:28:07 #240
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_163566069
Ik ga zeker een Unni 2S kopen :9
Alleen eerst even wat zut verkopen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_163572400
Potverdorie wat een mooi ding. Die wil ik ook :D
  woensdag 6 juli 2016 @ 23:53:11 #242
194233 Friday12
Originele kloon
pi_163572616
quote:
14s.gif Op zondag 3 juli 2016 21:15 schreef Myraela het volgende:
Heeft het een reden om zoveel van de rand vrij te laten?
Pizzacrust :9 O+
pi_163573193
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:59 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:

[..]

Ik heb dit dus (al twee jaar) volkomen gemist. Door je opmerking ben ik eens terug gaan bladeren.
Wat triest ;( Ik gebruik zijn recept nog altijd, blijft de beste voor mij.
Oh, dat kan dan inderdaad wel even rauw op je dak vallen...
Somebody that I used to know
pi_163584880
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:58 schreef mytec het volgende:

[..]

De normale oven heeft nog veel grotere problemen krijg die niet makkelijk boven de 160.. Ik zag trouwens dat er ook nog een andere Ferrari G3 was? de Napoletana? Die heeft twee stenen (boven en onder, zou dat de warmte beter vasthouden of is dit niet handig?
Dan is de keus snel gemaakt! Ik zou marktplaats een tijdje in de gaten houden. Veel mensen die t product niet begrijpen en/of het te veel moeite vinden om hiermee in de weer te zijn.
pi_163584957
Hoe krijgen jullie de pizza zo mooi rond?
  vrijdag 8 juli 2016 @ 07:59:45 #246
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_163595141
MaximusTG... hij is de reden waarom de kinderen zo graag zelfgemaakte pizza eten. :|

Over die g3 met 2 stenen lees ik dat wanneer je pizza wilt bakken de bovenste steen eruit moet en de bovenste steen eigenlijk alleen voor andere dingen is... Je moet ook een scharnier omzetten zodat de steen hoog genoeg hangt en tussen de stenen is dan een opening. Heb hem helaas nog niet in werking gezien.

Pizza goed rond krijgen... (tip van MaximusTG) goed opgebold deeg in ronde bakjes doen (yoghurt emmers) als de rijs klaar is omkiepen op je bebloemd werkblad en dan van binnen naar buiten werken met het plat maken. Als je dan een randje overlaat aan de buitenkant houdt deze de vorm van het bakje en is je pizza dus rond.
Drop you like an ill, bad habit
  vrijdag 8 juli 2016 @ 08:01:49 #247
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_163595153
Zin in zo'n goeie pizza als ontbijt nu :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_163639208
Vanavond weer pizza! Net zoals vorige keer 4dagen koude rijs in de koelkast..
pi_163639324
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:20 schreef emil23 het volgende:
Ik heb thuis een pelletkachel. En in mij zoektocht naar houtpellets kwam ik dit apparaatje tegen:

http://www.green-forest.nl/uuni-pizzaovens.html

Zou dit iets zijn?
En dan maar hopen dat er niet met dde pellets is gesjoemeld..


Wel mooi apparaatje trouwens!
Whatever...
pi_163648386
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 18:55 schreef Martijn1P het volgende:
[ link | afbeelding ]
_O_
pi_163679559
quote:
15s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 07:59 schreef pmponer het volgende:
MaximusTG... hij is de reden waarom de kinderen zo graag zelfgemaakte pizza eten. :|

Over die g3 met 2 stenen lees ik dat wanneer je pizza wilt bakken de bovenste steen eruit moet en de bovenste steen eigenlijk alleen voor andere dingen is... Je moet ook een scharnier omzetten zodat de steen hoog genoeg hangt en tussen de stenen is dan een opening. Heb hem helaas nog niet in werking gezien.

Pizza goed rond krijgen... (tip van MaximusTG) goed opgebold deeg in ronde bakjes doen (yoghurt emmers) als de rijs klaar is omkiepen op je bebloemd werkblad en dan van binnen naar buiten werken met het plat maken. Als je dan een randje overlaat aan de buitenkant houdt deze de vorm van het bakje en is je pizza dus rond.
Thanks dan heeft het dus eigenlijk niet zo veel nut om de duurdere versie te kopen ;-) Want volgens mij qua temperatuur geen verschil verder. Heb inmiddels een Amazon alert gezet voor de normale G3 (Amazon Italie is het apparaat wel eens 70 geweest, en ze bezorgen ook in Nederland).
  dinsdag 12 juli 2016 @ 18:25:31 #253
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_163694391
Goede tip voor amazon bedankt.
Ik weet nog niet waar ik naar op zoek ga wanneer mijn bestron het begeeft.
Eigenlijk wil ik wel het gemak van gas of electriciteit en ook binnen kunnen bakken. Ik zie me namelijk niet in de herfst of winter met een hout oven in de weer.

De pellet kachel die eerder is gepost leek me eerst ook wel wat, totdat bleek dat je alleen hun eigen pellets erin kunt stoken. (nou ja iig waar je 100% zeker van weet dat er alleen hout is gebruikt)
Drop you like an ill, bad habit
pi_163695801
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 18:25 schreef pmponer het volgende:
Goede tip voor amazon bedankt.
Ik weet nog niet waar ik naar op zoek ga wanneer mijn bestron het begeeft.
Eigenlijk wil ik wel het gemak van gas of electriciteit en ook binnen kunnen bakken. Ik zie me namelijk niet in de herfst of winter met een hout oven in de weer.

De pellet kachel die eerder is gepost leek me eerst ook wel wat, totdat bleek dat je alleen hun eigen pellets erin kunt stoken. (nou ja iig waar je 100% zeker van weet dat er alleen hout is gebruikt)
Dat leek me ook best een mooi ding, maar waarom alleen die pellets? als je gewoon schoon hout hebt moet alles toch wel willen?
  dinsdag 12 juli 2016 @ 20:24:19 #255
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_163697098
ja snap ik maar hoe controleer je dat ik haal altijd een bigbag vol pellets, geen idee wat daar in zit
Drop you like an ill, bad habit
pi_163716980
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 23:45 schreef mytec het volgende:

[..]

Thanks dan heeft het dus eigenlijk niet zo veel nut om de duurdere versie te kopen ;-) Want volgens mij qua temperatuur geen verschil verder. Heb inmiddels een Amazon alert gezet voor de normale G3 (Amazon Italie is het apparaat wel eens 70 geweest, en ze bezorgen ook in Nederland).
Als je op marktplaats kijkt zie je er ook enkele staan voor paar tientjes (paar keer gebruikt). Op zoekterm pizza oven vindt je ook ferrari ovens.

Ben wel benieuwd naar dit model:
http://www.marktplaats.nl(...)eviousPage=lr&pos=15

Oud model; zal wel loeiheet worden.
pi_163718102
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 18:18 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Als je op marktplaats kijkt zie je er ook enkele staan voor paar tientjes (paar keer gebruikt). Op zoekterm pizza oven vindt je ook ferrari ovens.

Ben wel benieuwd naar dit model:
http://www.marktplaats.nl(...)eviousPage=lr&pos=15

Oud model; zal wel loeiheet worden.
Haha dat is wel een hele oude! Ik vrees snel kortsluiting!
pi_163721714
Ben net begonnen met pizza maken. Eerst proefdraaien op de Ferrari:






Pizza maken in een echte steenoven. Op onderstaande foto's met kant-en-klaar pizzadeeg, paar dagen later wel met zelfgemaakte deeg maar daar geen foto's van:



[ Bericht 6% gewijzigd door rhubarb op 13-07-2016 22:28:22 ]
pi_163764098
Mooi Rhubarb.

Ook een mooi apparaat. Lijk me ook nog enigszins makkelijk in gebruik en goed controleerbaar. Weet niet of deze al in EU te koop is.

pi_163764236
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 19:03 schreef Martijn1P het volgende:
Mooi Rhubarb.

Ook een mooi apparaat. Lijk me ook nog enigszins makkelijk in gebruik en goed controleerbaar. Weet niet of deze al in EU te koop is.

zeker een mooi apparaat maar dat lijkt me geen goedkope ;-)
pi_164096143
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 18:25 schreef pmponer het volgende:
De pellet kachel die eerder is gepost leek me eerst ook wel wat, totdat bleek dat je alleen hun eigen pellets erin kunt stoken. (nou ja iig waar je 100% zeker van weet dat er alleen hout is gebruikt)
Stuitte zojuist op Roccbox. Eerste levering wordt op korte termijn verwacht. Eerste review even afwachten, maar foto's en enkele youtube vids zien er veelbelovend uit. Lijkt een van de weinige ovens te zijn waar echt over het design is nagedacht. Stuk beter dan die palletkachel.
  zaterdag 30 juli 2016 @ 10:11:48 #262
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_164105296
Die Roccbox ziet er idd erg goed uit.
Drop you like an ill, bad habit
pi_164128815
Even wat rondgekeken hier. Man, wat een heerlijke pizza's zeg. Ga straks ook maar weer bakken!
  Moderator zondag 31 juli 2016 @ 21:43:23 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_164141819
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 13:33 schreef Gladiooo het volgende:
Even wat rondgekeken hier. Man, wat een heerlijke pizza's zeg. Ga straks ook maar weer bakken!
Pics or IT didn't happen >:)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_164157883
Ik vraag me af waarom mensen het aan het begin van dit topic hadden over het zelf maken van deeg. Je kunt toch ook gewoon kant en klare deeg gebruiken, waarom zou je het zelf maken, is dat beter?
  maandag 1 augustus 2016 @ 18:46:42 #266
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_164159945
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 17:09 schreef Firewarrior het volgende:
Ik vraag me af waarom mensen het aan het begin van dit topic hadden over het zelf maken van deeg. Je kunt toch ook gewoon kant en klare deeg gebruiken, waarom zou je het zelf maken, is dat beter?
waar kan je kant en klaar deeg kopen dan?
of bedoel je pakjes met bodem voor pizza van b.v. koopmans?

Die gebruik ik niet want:
- veel duurder
- zelf afmeten kan je wat met de percentages spelen.
Drop you like an ill, bad habit
pi_164166672
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 18:46 schreef pmponer het volgende:

[..]

waar kan je kant en klaar deeg kopen dan?
of bedoel je pakjes met bodem voor pizza van b.v. koopmans?

Die gebruik ik niet want:
- veel duurder
- zelf afmeten kan je wat met de percentages spelen.
Ja die pakjes bedoel ik en ik gebruik die wel want ik maak toch niet vaak zelf pizza. Dat is gewoon makkelijker en die extra kosten maken alleen wat uit als je vaak zelf pizza's maakt.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2016 22:45:42 ]
  maandag 1 augustus 2016 @ 23:51:33 #268
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_164167933
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 17:09 schreef Firewarrior het volgende:
Ik vraag me af waarom mensen het aan het begin van dit topic hadden over het zelf maken van deeg. Je kunt toch ook gewoon kant en klare deeg gebruiken, waarom zou je het zelf maken, is dat beter?
Is wel wat lekkerder. Vind die kant en klare vaak wat te brodig. Tenzij je het heeeel dun uitrolt, maar dna wordt ie toch nooit zo lekker als eigen deeg. Maar als je het niet vaak doet, zou ik het ook niet doen hoor. Ik maakte meestal 1x voor een pizza of 10, 14 en dan de vriezer in
Laffe huichelaar
  Moderator dinsdag 2 augustus 2016 @ 00:11:07 #269
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_164168309
Fabrieksdeeg lijkt nergens op. Zo simpel is het. Om het houdbaar te houden en het te laten rijzen zijn allemaal gekke ingrediënten en trucjes nodig die je nooit zelf in je deeg zou stoppen. Natuurlijk maak je alles zo veel mogelijk zelf, zo ook de saus.
Pakken Koopmans al helemaal als de pest mijden, zit vol met rijsmiddel en goedkope bloem. Echt niet te eten.
Anders kun je net zo goed een tosti met ketchup eten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_164168805
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 00:11 schreef djkoelkast het volgende:
Fabrieksdeeg lijkt nergens op. Zo simpel is het. Om het houdbaar te houden en het te laten rijzen zijn allemaal gekke ingrediënten en trucjes nodig die je nooit zelf in je deeg zou stoppen. Natuurlijk maak je alles zo veel mogelijk zelf, zo ook de saus.
Pakken Koopmans al helemaal als de pest mijden, zit vol met rijsmiddel en goedkope bloem. Echt niet te eten.
Anders kun je net zo goed een tosti met ketchup eten.
En welke moet ik dan wel kopen ipv koopmans?
pi_164169934
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 00:55 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

En welke moet ik dan wel kopen ipv koopmans?
Je hoeft alleen maar goede bloem (tipo 00, das een bepaalde maalgraad, dus geen gewone patentbloem van de supermarkt) te kopen. Verder een zakje gist van Dr Oetker. Water en een beetje zout.
Verder zit er helemaal niks anders in pizzadeeg.

En dan maar knijpen met die kantoorhandjes tot het een mooie elastische bal is.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_164170411
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 08:56 schreef Gripper het volgende:

[..]

Je hoeft alleen maar goede bloem (tipo 00, das een bepaalde maalgraad, dus geen gewone patentbloem van de supermarkt) te kopen. Verder een zakje gist van Dr Oetker. Water en een beetje zout.
Verder zit er helemaal niks anders in pizzadeeg.

En dan maar knijpen met die kantoorhandjes tot het een mooie elastische bal is.
Zelfs gewone bloem of de biologische bloem uit de supermarkt is helemaal prima. Je hoeft je dus niet af te laten schrikken door ingewikkeld lijkende soorten bloem. Het zal zeker even makkelijk zijn als een pak Koopmans, je moet alleen even een weegschaal gebruiken en daarna hetzelfde als het pak eigenlijk. Het resultaat is veel lekkerder! En goedkoper :)

Hier staat het recept uit de op in de koelkast sinds gisteravond. Vanavond met bezoek lekker pizza's bakken :9 *O*
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 10:26:55 #273
62913 Blik
The one and Only!
pi_164171233
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 22:44 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

Ja die pakjes bedoel ik en ik gebruik die wel want ik maak toch niet vaak zelf pizza. Dat is gewoon makkelijker en die extra kosten maken alleen wat uit als je vaak zelf pizza's maakt.
Zoals met zoveel kant en klaar spul gaat het niet zozeer om kosten maar veel meer om smaak. In die kant en klaar pakketjes zit allemaal rotzooi in gegooid die je niet nodig hebt als je iets vers maakt. Met pizzadeeg is dat helemaal het geval, je hebt een paar ingrediënten nodig en je moet het kneden. Je bent er wat meer tijd voor kwijt, maar het is goedkoper en lekkerder
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:03:13 #274
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_164171896
Het is ook gewoon veel leuker om te doen.
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:56:24 #275
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_164173092
Is goed kneden nou eigenlijk de doorslaggevende factor? Want ik maak vaak deeg van tipo00 van Di cecco, oetker gist, zout, water en suiker. Maar het is met toch vaak niet goed genoeg. Komt niet in de buurt van een goede Italiaan.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_164174568
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:56 schreef Fretwork het volgende:
Is goed kneden nou eigenlijk de doorslaggevende factor? Want ik maak vaak deeg van tipo00 van Di cecco, oetker gist, zout, water en suiker. Maar het is met toch vaak niet goed genoeg. Komt niet in de buurt van een goede Italiaan.
Ja. Techniek en goed kneden is key in het goed ontwikkelen van de gluten in het deeg. Een ander belangrijk punt is temperatuur. In een thuisoven van max250graden is het heel lastig om in de buurt te komen van een goede italiaan.

Toch is het een leuk klusje om thuis pizzas te maken :)
pi_164178968
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 10:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Zoals met zoveel kant en klaar spul gaat het niet zozeer om kosten maar veel meer om smaak. In die kant en klaar pakketjes zit allemaal rotzooi in gegooid die je niet nodig hebt als je iets vers maakt. Met pizzadeeg is dat helemaal het geval, je hebt een paar ingrediënten nodig en je moet het kneden. Je bent er wat meer tijd voor kwijt, maar het is goedkoper en lekkerder
Maar als je het verkeerd doet, is het dan niet minder lekker? De laatste keer dat ik een zelfgemaakte pizza at was die gewoon lekker, het deeg ook. En het deeg was kant en klaar.
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 15:58:47 #278
62913 Blik
The one and Only!
pi_164179077
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 15:54 schreef Firewarrior het volgende:

[..]

Maar als je het verkeerd doet, is het dan niet minder lekker? De laatste keer dat ik een zelfgemaakte pizza at was die gewoon lekker, het deeg ook. En het deeg was kant en klaar.
Ik zeg niet dat een kant-en-klaar deeg vies is, het is alleen vaak minder lekker dan een zelfgemaakt vers deeg. Daarnaast kan het eigenlijk bijna niet fout gaan, het is zo simpel. Als het dan misgaat zit het hem in het niet genoeg kneden of de temp van de over. Maar bij die oorzaken kan het ook fout gaan bij een Koopmans mix.

Verder, je moet het natuurlijk ook een beetje leuk vinden om zelf te maken. Ik heb er plezier in om zelf iets lekkers te maken, zonder dat het uit een pakje komt. Dat geldt voor het deeg maar ook voor de saus
pi_164179111
Ik heb een keer zo'n koopmans pak op omdat het in een kerstpakket zat. Ik vond het niet lekker. Zowel het deeg niet als de 'saus' die erbij zat. Maargoed, ieder zo z'n ding.
Ja doei.
pi_164179124
het kant en klaar deeg wat je zo in de koeling koopt dat smaakt nergens naar. koopmans pizzabodem mix is dan al stukken beter.
pi_164179434
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 12:52 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Ja. Techniek en goed kneden is key in het goed ontwikkelen van de gluten in het deeg. Een ander belangrijk punt is temperatuur. In een thuisoven van max250graden is het heel lastig om in de buurt te komen van een goede italiaan.

Toch is het een leuk klusje om thuis pizzas te maken :)
Met een goede heteluchtoven die ook echt die temperatuur haalt, en een pizzasteen die lang genoeg verwarmd is lukt dat heel aardig hoor!
En kneden: als je met de hand kneedt, eerst alle ingredienten in een kom samen, en dan maar op een schone gladde ondergrond beginnen met die natte klets. Direct op het aanrecht kan best, ik heb er een rvs plaat voor.
In het begin denk je, dit krijg ik nooit meer van mn handen. Maar na 5 minuten zit al het deeg al aan de bal, en na 15 minuten kneden heb je het soepelste deeg wat je je maar kan voorstellen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 16:33:28 #282
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_164179930
Ik vind het vaak na 5 minuten welletjes. Goede tips, ik ga weer aan het werk Gripper!

Jij had geen pizzaoven toch?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_164180243
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 16:33 schreef Fretwork het volgende:
Ik vind het vaak na 5 minuten welletjes. Goede tips, ik ga weer aan het werk Gripper!

Jij had geen pizzaoven toch?
Nee, wel een goede oven in mn fornuis, max 260 graden en hetelucht. En een dikke steen van chamotteklei, daar lukt alles goed mee.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_164472081
Ik kom even mijn pizzaatje showen, met recept uit OP en een pizzasteen in de oven.


Erg leuk om te maken en de bodem smaakte erg goed.
  woensdag 17 augustus 2016 @ 14:54:35 #285
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_164620283
Ziet er goed uit LovelyLady :)

Ik heb een nieuwtje ... zojuist mijn NIEUWE Bestron DLD9016 voor 40¤ O+ opgehaald .
Helaas te laat om nog deeg te laten rijzen, maar zet het deeg vast klaar voor morgen :Y
Kan het de hele dag en nacht rijzen in de koelkast, en dan morgen nog twee uurtjes "warm" rijzen.

Ben benieuwd, ik zal proberen eraan te denken foto's te maken :)
Speak only if it improves upon the silence....
  woensdag 17 augustus 2016 @ 15:30:52 #286
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_164621210
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 14:54 schreef BYM het volgende:
Ziet er goed uit LovelyLady :)

Ik heb een nieuwtje ... zojuist mijn NIEUWE Bestron DLD9016 voor 40¤ O+ opgehaald .
Helaas te laat om nog deeg te laten rijzen, maar zet het deeg vast klaar voor morgen :Y
Kan het de hele dag en nacht rijzen in de koelkast, en dan morgen nog twee uurtjes "warm" rijzen.

Ben benieuwd, ik zal proberen eraan te denken foto's te maken :)
Oeh, waar gekocht voor die prijs?
pi_164630634
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 15:30 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Oeh, waar gekocht voor die prijs?
Marktplaats of iets dergelijks waarschijnlijk. Deze modellen zijn niet meer in productie.
pi_164630728
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 14:54 schreef BYM het volgende:
Ziet er goed uit LovelyLady :)

Ik heb een nieuwtje ... zojuist mijn NIEUWE Bestron DLD9016 voor 40¤ O+ opgehaald .
Helaas te laat om nog deeg te laten rijzen, maar zet het deeg vast klaar voor morgen :Y
Kan het de hele dag en nacht rijzen in de koelkast, en dan morgen nog twee uurtjes "warm" rijzen.

Ben benieuwd, ik zal proberen eraan te denken foto's te maken :)
Nice! deze worden echt gloeiendheet. IR voor 2 tientjes is wel handig om steentemp. te meten.

Staat me bij dat steen in +- 12 min opwarmt (stand 2.5) tot 380gr met deksel constant gesloten en zonder verdere aanpassingen.

Langer laten voorverwarmen en je bodum verbrand
  woensdag 17 augustus 2016 @ 21:49:05 #289
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_164631975
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 20:54 schreef Martijn1P het volgende:

[..]

Marktplaats of iets dergelijks waarschijnlijk. Deze modellen zijn niet meer in productie.
Dank, ga ik in de gaten houden. Was even in de war doordat er nieuwe stond ;).
pi_164643106
Ik vond die Bestron maar een rotding, heb de steen temperatuur nooit goed onder de knie gekregen. De eerste pizza lukte nog wel maar daarna was het of een zwarte bodem en half gare bovenkant, of andersom. Ik heb nu een Ferrari G3 en die is veel beter te beheersen naar mijn idee, maar die wordt inderdaad niet zo idioot heet als de Bestron. Het is wat je wil denk ik.
pi_164649388
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 09:37 schreef NutKees het volgende:
Ik vond die Bestron maar een rotding, heb de steen temperatuur nooit goed onder de knie gekregen. De eerste pizza lukte nog wel maar daarna was het of een zwarte bodem en half gare bovenkant, of andersom. Ik heb nu een Ferrari G3 en die is veel beter te beheersen naar mijn idee, maar die wordt inderdaad niet zo idioot heet als de Bestron. Het is wat je wil denk ik.
Ja, eens. Net waar je je prettig bij voelt en wat voor eindresultaat je wenst :) Bij mij zijn ook veel baksel mislukt, maar icm een IR Thermometer en wat oefening lukt het nu heel aardig..
pi_164653255
Ik zag een chamotte pizzasteen van zo'n 2 cm dik voor een redelijke prijs. Is dat voldoende?
Ik weet het ook niet
  donderdag 18 augustus 2016 @ 22:30:48 #293
20468 BYM
Ohjáhjoh?
pi_164662597
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 15:30 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Oeh, waar gekocht voor die prijs?
Rotterdam :+ , en inderdaad op/via marktplaats. Maar hij was dus echt nog nooit gebruikt en nog nieuw in de doos :P

Moet zeggen, lukt goed .. bodem was echt supergoed gelukt.
Heb de temperatuurmeter er inderdaad ook bijgehad, maar gewoon ff in de gaten gehouden en ging prima :)

Heb meerdere deegsoorten uitgeprobeerd, wilde een keer bodem van speltmeel maken. Speltmeel wel nog ff wat fijner gemalen in de blender, vond het er wat grof uitzien.
Was lekker luchtig na rijzen buiten in het zonnetje, was lekker temperatuurtje vanmiddag.

Dit was de Hawaii met speltmeel, gist uit een zakje en gula Jawa (javaanse suiker) ....



Volgende week ff kijken dat ik beter meel kan halen.
Speak only if it improves upon the silence....
pi_164683769
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 22:30 schreef BYM het volgende:

[..]

Rotterdam :+ , en inderdaad op/via marktplaats. Maar hij was dus echt nog nooit gebruikt en nog nieuw in de doos :P

Moet zeggen, lukt goed .. bodem was echt supergoed gelukt.
Heb de temperatuurmeter er inderdaad ook bijgehad, maar gewoon ff in de gaten gehouden en ging prima :)

Heb meerdere deegsoorten uitgeprobeerd, wilde een keer bodem van speltmeel maken. Speltmeel wel nog ff wat fijner gemalen in de blender, vond het er wat grof uitzien.
Was lekker luchtig na rijzen buiten in het zonnetje, was lekker temperatuurtje vanmiddag.

Dit was de Hawaii met speltmeel, gist uit een zakje en gula Jawa (javaanse suiker) ....

[ afbeelding ]

Volgende week ff kijken dat ik beter meel kan halen.
pi_164684381
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 22:30 schreef BYM het volgende:


Dit was de Hawaii met speltmeel, gist uit een zakje en gula Jawa (javaanse suiker) ....

[ afbeelding ]

Volgende week ff kijken dat ik beter meel kan halen.
suiker, in pizza??? :{w
  vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:13:43 #296
194233 Friday12
Originele kloon
pi_164687612
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 18:46 schreef computergirl het volgende:

[..]

suiker, in pizza??? :{w
ik doe altijd een beetje suiker bij het water en de gist
pi_164687793
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 20:13 schreef Friday12 het volgende:

[..]

ik doe altijd een beetje suiker bij het water en de gist
nergens voor nodig hoor, die gist heeft genoeg te eten van meel zelf
  vrijdag 19 augustus 2016 @ 22:35:50 #298
194233 Friday12
Originele kloon
pi_164693212
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 20:17 schreef computergirl het volgende:

[..]

nergens voor nodig hoor, die gist heeft genoeg te eten van meel zelf
Is meer voor de kleur :P ofzoiets
pi_164693677
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 22:35 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Is meer voor de kleur :P ofzoiets
je weet het dus niet
  vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:44:49 #300
194233 Friday12
Originele kloon
pi_164696757
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 22:46 schreef computergirl het volgende:

[..]

je weet het dus niet
Het is lang geleden dat ik het recept gelezen heb :P
pi_164697142
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 18:23 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Haha geweldig! Ik moet zeggen ik vind het soms wel wat hebben ananas op de pizza, net zoals de Nederlandse "tutti frutti pizza". In Napels zal je met beton de zee in verdwijnen voor zulke heilschennis! Overigens zie ik in Italie ook veel andere ingredienten wat toch wel lekker kan zijn. Zoals Porchetta/Patate (aardappeltjes geroosterd dan op de pizza), of pizza met lardo (varkens vet), ricotta ( zie ik ook niet vaak in Nederland).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')