abonnement Unibet Coolblue
pi_84580837
Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4

(ook interessant:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Deeg
We zijn het in de afgelopen topics niet eens geworden over het allerbeste deegrecept, en dat zullen we vermoedelijk ook nooit worden. Een voorbeeld van een door mij veelgebruikt en geslaagd recept:

Ingredienten:
- 350 gram bloem (Liefst 'Tipo 00', dat veel stoere gluten bevat!)
- 2,5 deciliter lauw water
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist (extra lekker met biergist!)

Bereiding:
- Los de suiker op in het water. Roer hier de gist doorheen en laat een kwartiertje borrelen
- Meng ondertussen het bloem met het zout. Voeg hier beetje bij beetje het water met de gist aan toe, totdat je een homogene massa hebt.
- Kneed het deeg minstens tien minuten op een bebloemd aanrecht. Voeg wat bloem toe als je deeg te nat is, of wat water als je deeg te droog is. In het begin zal het een rommeltje zijn, maar na een paar minuten lustig kneden verandert de hoop op je aanrecht vanzelf in prachtig, zacht en elastisch deeg.
- Zet het deeg na het kneden in een afgedekte kom weg op een warme plaats, en laat het een uur of twee rijzen. Het deeg zal meer dan verdubbelen in omvang.
- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's).

Je kunt het deeg nu meteen gebruiken, maar veel lekkerder is het om je deegbolletjes nog een dagje afgedekt in je koelkast te leggen. Op die manier kan de smaak zich ontwikkelen en smaakt je pizzabodem een stuk beter!

Bakken!
Het bakken van een pizza gebeurt bij voorkeur razendsnel op een zo loeiheet mogelijke ondergrond. Op die manier schroeit het deeg aan de onderzijde van de pizza knapperig dicht en is de rest van het deeg snel gaar.

Het allerbeste is natuurlijk een echte houtoven, maar daar hebben we helaas lang niet allemaal de ruimte en/of het geld voor.

Een goed en goedkoop alternatief is een elektrische pizza-oventje van Bestron, die in een kwartiertje opwarmt tot 450 graden.

Klik voor meer info

Een pizza bakken in je gewone oven kan natuurlijk ook, en het beste resultaat krijg je door eerst een steen in je oven voor te verwarmen op de hoogste temperatuur en daar dan je pizza op te bakken.
Voor reguliere ovens zijn allerlei dure pizzastenen te koop, maar veel goedkoper is het om bij een willekeurige bouwmarkt of tuinhandel een paar ongelazuurde tegels te halen. Vier stuks passen doorgaans prima bovenop het rooster van je oven.

Foto's uit het vorige topic

MaximusTG
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 13:56 schreef MaximusTG het volgende:
Mocht er iemand in geinteresseerd zijn; Heb mn huidige werkwijze even gedocumenteerd. Het is dus een combinatie van het recept van Peter Reinhart, met de wet-kneading techniek van Varasano, met een gewone mixer.

PDFje


Overigens, volgens mij is deze site al eerder genoemd in deze topicreeks, maar dit is wat mij betreft een must-read voor iedere pizza-enthousiast:
http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm




Nytro




Yvesss


[ Bericht 4% gewijzigd door DrukVout op 28-07-2010 12:04:05 ]
pi_84580960
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 10:54 schreef DrukVout het volgende:
[EDIT] STILL IN PROGRESS :P

Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4

(ook interessant:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Deeg
We zijn het in de afgelopen topics niet eens geworden over het allerbeste deegrecept, en dat zullen we vermoedelijk ook nooit worden. Een voorbeeld van een door mij veelgebruikt en geslaagd recept:

Ingredienten:
- 350 gram bloem (Liefst 'Tipo 00', dat veel stoere gluten bevat!)
- 2,5 deciliter lauw water
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist (extra lekker met biergist!)

Bereiding:
- Los de suiker op in het water. Roer hier de gist doorheen en laat een kwartiertje borrelen
- Meng ondertussen het bloem met het zout. Voeg hier beetje bij beetje het water met de gist aan toe, totdat je een homogene massa hebt.
- Kneed het deeg minstens tien minuten op een bebloemd aanrecht. Voeg wat bloem toe als je deeg te nat is, of wat water als je deeg te droog is. In het begin zal het een rommeltje zijn, maar na een paar minuten lustig kneden verandert de hoop op je aanrecht vanzelf in prachtig, zacht en elastisch deeg.
- Zet het deeg na het kneden in een afgedekte kom weg op een warme plaats, en laat het een uur of twee rijzen. Het deeg zal meer dan verdubbelen in omvang.
- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's).

Je kunt het deeg nu meteen gebruiken, maar veel lekkerder is het om je deegbolletjes nog een dagje afgedekt in je koelkast te leggen. Op die manier kan de smaak zich ontwikkelen en smaakt je pizzabodem een stuk beter!

Bakken!
Het bakken van een pizza gebeurt bij voorkeur razendsnel op een zo loeiheet mogelijke ondergrond. Op die manier schroeit het deeg aan de onderzijde van de pizza knapperig dicht en is de rest van het deeg snel gaar.

Het allerbeste is natuurlijk een echte houtoven, maar daar hebben we helaas lang niet allemaal de ruimte en/of het geld voor.

Een goed en goedkoop alternatief is een elektrische pizza-oventje van Bestron, die in een kwartiertje opwarmt tot 450 graden.
[ afbeelding ]
=92]Klik voor meer info

Een pizza bakken in je gewone oven kan natuurlijk ook, en het beste resultaat krijg je door eerst een steen in je oven voor te verwarmen op de hoogste temperatuur en daar dan je pizza op te bakken.
Voor reguliere ovens zijn allerlei dure pizzastenen te koop, maar veel goedkoper is het om bij een willekeurige bouwmarkt of tuinhandel een paar ongelazuurde tegels te halen. Vier stuks passen doorgaans prima bovenop het rooster van je oven.

Foto's uit het vorige topic
tvp :9
  woensdag 28 juli 2010 @ 10:59:01 #3
311174 FopNegert
Van alle markten thuis.
pi_84580997
pics van je pizza :O
Not a shred of evidence exists in favor of the idea that life is serious
  woensdag 28 juli 2010 @ 11:01:26 #4
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_84581071
Gister nog hier gezocht voor tips, maar kon t topic niet vinden.
Wel een lekkere pizza gemaakt van t deeg dat ik nog in de vriezer had (recept wat hierboven genoemd is).
Verder belegd met tomatensaus / paprika / rode ui / mozzarella / geraspte kaas / basilicumblaadjes en Italiaanse kruiden.

Enig minpunt was dat de paprika en ui niet gaar waren.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_84581398
Zie trouwens op de plaatjes dat de deeg aardig verbrand is aan een kant, je kan dat oplossen door halverwege van de tijd in de oven je pizza even om te draaien.
  woensdag 28 juli 2010 @ 11:21:55 #6
311211 xynix
Roflcorpse
pi_84581707
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 11:12 schreef Watashiwa het volgende:
Zie trouwens op de plaatjes dat de deeg aardig verbrand is aan een kant, je kan dat oplossen door halverwege van de tijd in de oven je pizza even om te draaien.
Dan gaat het zeker een flink zooitje worden in je oven :P
I never think of the future - it comes soon enough.
pi_84581757
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 11:21 schreef xynix het volgende:

[..]

Dan gaat het zeker een flink zooitje worden in je oven :P
Bedoelde dus 180 graden <- of -> te draaien... :')
  woensdag 28 juli 2010 @ 11:48:17 #8
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_84582668
of in een combi magnetron met draaischijf ;)
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_84583725
Om al de 'misverstanden' uit te sluiten, 180 graden om de verticale as.
De bestron en ferrari oventjes hebben idd een soort dood punt in de gloeispiraal.
Eigenlijk moet de redenatie omgekeerd zijn: je draait de pizza een kwartslag of 180 graden
om ook daar bruining te verkrijgen. En ik bedoel geen graden celsius.
  † In Memoriam † woensdag 28 juli 2010 @ 15:46:47 #10
91830 MaximusTG
pi_84591826
Jeuh, mn pizza staat in de startpost :+ ! Heb alweer zin in pizza eigenlijk... Vanavond echter bami..
pi_84592212
Vanavond! :9
pi_84592277
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 10:59 schreef FopNegert het volgende:
pics van je pizza :O
:D
pi_84621200
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 13:56 schreef MaximusTG het volgende:
Mocht er iemand in geinteresseerd zijn; Heb mn huidige werkwijze even gedocumenteerd. Het is dus een combinatie van het recept van Peter Reinhart, met de wet-kneading techniek van Varasano, met een gewone mixer.

PDFje


Overigens, volgens mij is deze site al eerder genoemd in deze topicreeks, maar dit is wat mij betreft een must-read voor iedere pizza-enthousiast:
http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm
Ben nu dat Varasanos aan het lezen.
En is eigenlijk best wel boeiend. Zeker dit:

quote:
Sprinkle a yeast packet into warm water between 105-115 F and put in a teaspoon of sugar to feed it. Wait for it to foam up or 'proof'. Add all your flour to a Kitchen Aid heavy duty mixer, then add the yeast and salt. Now mix until it pulls away from the side of the bowl. Coat with oil and leave in a warm place until it doubles in bulk, about 1-2 hours. Punch down, spread on a peel with some cornmeal to keep it from sticking and put it on the magical pizza stone that will make this taste just like Sally's in your 500F oven.

I assure you, this will not make anything like a real pizza. It's weird - even chefs whose other recipes all come out pretty good, like Emeril, simply pass around more or less this same terrible recipe.
Dat is eigenlijk precies het recept uit "Pizza Eigenwijs" van John Lanzafame (http://www.bol.com/nl/p/n(...)006422101/index.html).
pi_84746781
Is het een pizza? Of is het een quiche, of nog iets anders?
Nou ja, ik heb gisteren een tarte flambee a.k.a. flammekueche gemaakt :9~



met credits voor Coldfeet :W
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 1 augustus 2010 @ 23:20:07 #15
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_84755224
Gister weer eens een pizza in elkaar geflanst. Niet heel special, maar het smaakte toch nét iets beter dan normaal. Echt leuk hoe je "kunde" ziet groeien. :P

Volgende keer toch een minuutje langer erin, vond em nu iets te pips.




pi_84786455
Ik wil ook graag zelf pizza's maken. Ben er ook al mee begonnen een tijdje geleden, wat ge-experimenteert e.d. Maar vooral het deeg moet ik nog in orde zien te krijgen.

Ik wil gewoon een pizza zoals je die bij de lokale pizza- en shoarmaboer kan krijgen, maar is dat überhaupt mogelijk?
pi_84792413
Dat moet absoluut mogelijk zijn. Zelfs een probeersel van mij met deeg van gewone patisserie bloem, water en gedroogde supermarkt gist beviel me al redelijk. Topt in ieder geval al gemakkelijk die smerige pizza's die ze altijd bij de shoarmaboer hebben!
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
pi_84806941
Vanavond weer pizza! :D Nu ik mn pizzaoventje nog even te leen heb :D Er gaan iig paprika's op en een salade ernaast, verder staat alles nog open ;)
pi_84847386
Hola, nummer vijf alweer! Tof! :)

Zeg stavromulabeta, lukte dat een beetje - flammkuchen op iets dat eruitziet als een bakplaat in een reguliere oven?
Ik dacht dat het toch wel essentieel was om die op een snoeihete ondergrond in anderhalve minuut gaar te bakken..
Let me see you stripped down to the bone
pi_84864672
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 23:20 schreef Redcoon het volgende:
Gister weer eens een pizza in elkaar geflanst. Niet heel special, maar het smaakte toch nét iets beter dan normaal. Echt leuk hoe je "kunde" ziet groeien. :P

Volgende keer toch een minuutje langer erin, vond em nu iets te pips.


[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet eruit als de perfecte bodem :9 Welk recept gebruik je voor het deeg en hoe draai je het in elkaar?
  donderdag 5 augustus 2010 @ 12:03:28 #21
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_84889069
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 19:36 schreef Soulagement het volgende:

[..]

Dat ziet eruit als de perfecte bodem :9 Welk recept gebruik je voor het deeg en hoe draai je het in elkaar?
Ik gebruik het recept uit de openingspost;

- 350 gram bloem
- 2,5 deciliter lauw water
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist


En ik ben zeer tevreden over het La Tua Farina type bloem van de AH.


Suiker in water oplossen, daarna het gist erbij en ca. 15 minuten laten staan. Ondertussen het zout met het bloem mengen.

Gistwater beetje bij beetje aan het bloem toevoegen, kneed het mengsel op een bebloemd werkblad (of bebloem het deeg, kan allebei) tot het geen kliederboel meer is. Laat je niet door de kliederboel afschrikken, het komt echt goed, doorkneden dus!

Laat het deeg een uurtje op een warme plek rijzen, ik doe dit meestal in een grote, licht ingevette kom met een vochtige theedoek erover.

Wanneer het uur voorbij is kan je meteen de pizza maken, of je laat het nog een paar uur tot een nacht in de koelkast staan, dit geeft de pizza wat meer smaak. (hier verschillen de meningen over)

Het kneden... Ik heb veel geleerd van dit filmpje ;)

Je moet sowieso de deegroller vermijden, je hebt het deeg niet voor niks laten rijzen, je wilt zoveel mogelijk lucht behouden. Een deegroller drukt het er allemaal uit.

Je kan nu van alles en nog wat erop gooien, als je het recept voor saus wilt hebben geef dan maar een gil. ;)


Veel succes en plezier gewenst met het maken van de pizza! :)

[ Bericht 23% gewijzigd door Redcoon op 05-08-2010 14:34:03 ]
pi_84890387
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 12:03 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Ik gebruik het recept uit de openingspost;

- 350 gram bloem
- 2,5 deciliter lauw water
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist

En ik ben zeer tevreden over het La Tua Farina type bloem van de AH.

[ afbeelding ]

Veel succes en plezier gewenst met het maken van de pizza! :)
Dan doe ik toch iets verkeerd :') Ik gebruik ook dat recept en dat type bloem, maar mijn randen zijn nooit zo mooi luchtig (en ik gebruik geen deegroller).
  donderdag 5 augustus 2010 @ 14:39:16 #23
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_84894603
Hoe heet wordt je oven? Ik verwarm mijn heteluchtoven 20 a 30 min op 250 graden celcius. Toen ik nog geen pizzasteen had liet ik altijd de bakplaat altijd mee opwarmen. Na het opwarmen wat bakpapier op de plaat en daar de pizza op.

Ongeveer 7 a 8 minuutjes in de oven en klaar is de pizza. (afhankelijk van de temp van de oven)
pi_84895580
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 14:39 schreef Redcoon het volgende:
Hoe heet wordt je oven? Ik verwarm mijn heteluchtoven 20 a 30 min op 250 graden celcius. Toen ik nog geen pizzasteen had liet ik altijd de bakplaat altijd mee opwarmen. Na het opwarmen wat bakpapier op de plaat en daar de pizza op.

Ongeveer 7 a 8 minuutjes in de oven en klaar is de pizza. (afhankelijk van de temp van de oven)
Wij hebben ook een heteluchtoven, die gaat tot 285 graden Celsius. Laat 'm meestal 20 minuten voorverwarmen met de bakplaat er in en dan idd zo'n 8 minuten in de oven. Ik denk dat het ligt aan mijn 'vorm skills' als ik een bodem moet vormen van het deeg. Of ligt het aan de pizzasteen?
  donderdag 5 augustus 2010 @ 19:14:27 #25
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_84903952
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 15:02 schreef Soulagement het volgende:

[..]

Wij hebben ook een heteluchtoven, die gaat tot 285 graden Celsius. Laat 'm meestal 20 minuten voorverwarmen met de bakplaat er in en dan idd zo'n 8 minuten in de oven. Ik denk dat het ligt aan mijn 'vorm skills' als ik een bodem moet vormen van het deeg. Of ligt het aan de pizzasteen?
Zou ook zonder een steen moeten lukken, heb in het verleden goede resultaten behaald op de bakplaat. Rijst het deeg goed, ziitten er veel luchtbelletjes in?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')