greavy | zaterdag 8 februari 2014 @ 22:05 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe! ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| ||
_JdM_ | zaterdag 8 februari 2014 @ 22:12 | |
Communiceren van werkzaamheden is toch alleen maar bijzaak? | ||
greavy | zaterdag 8 februari 2014 @ 22:16 | |
Maar normaal is de communicatie over de werkzaamheden in Duitsland duidelijker en uitgebreider als in Nederland. Nu check je woensdag je reisplan, en ga je op pad. Sta je in Mönchengladbach, wordt er omgeroepen dat de "RE8 von 10:40 nach Koblenz uber Köln wegen Bauarbeiten ausfallt." Mocht men met de S5 naar Neuss, en daar overstappen richting Grevenbroich(via de diesellijn) cq Köln (RE7). Informatievoorziening over de omreisroute was dan weer wel erg duidelijk in Mönchengladbach. RE8 rijdt tot vannacht 3:15 niet tussen Grevenbroich en Mönchengladbach. | ||
dennistd | zaterdag 8 februari 2014 @ 22:37 | |
Maar goed dat je IC stil bleef staan, dat is daar een paar jaar terug al eens misgegaan ![]() | ||
greavy | zaterdag 8 februari 2014 @ 22:47 | |
Jammer dat NSR niet zo aardig was om nog even door de doorkoppeling van de IC Groningen-Bijlmer Arena aan de IC Bijlmer Arena - Nijmegen, die weer gekoppeld zat aan de IC naar Den Helder, ICM in te zetten. Zal morgen ook wel niet gebeuren ![]() | ||
b2py | zaterdag 8 februari 2014 @ 22:51 | |
Gelukkig niet zeg. Zit nu in een VIRM zesje, acht min uit Amsterdam weg en voldoende staanplaatsen. Met ICM teveel losse stellen.. | ||
greavy | zaterdag 8 februari 2014 @ 22:54 | |
Heb bij de vorige keer met ICM7 een keer Arnhem-Den Helder gedaan, een prima maatje was dat toen op een zondag ![]() | ||
Duvel | zaterdag 8 februari 2014 @ 23:01 | |
Dat was echt een kutstreek. | ||
b2py | zaterdag 8 februari 2014 @ 23:14 | |
Tsja, met zijn tweeën ook in zo'n nauwe opening willen is niet echt fijn natuurlijk. | ||
James1988 | zaterdag 8 februari 2014 @ 23:15 | |
In sommige branches lukt dat beter dan in andere. | ||
Peter | zaterdag 8 februari 2014 @ 23:16 | |
Maar daar komt men zonder blijvende schade vanaf... | ||
Peterselieman | zaterdag 8 februari 2014 @ 23:18 | |
Een innige omhelzing op zijn tijd moet kunnen | ||
b2py | zaterdag 8 februari 2014 @ 23:21 | |
Daar zijn de meningen nog over verdeeld. Alles kan gecorrigeerd worden, een trein ook ![]() | ||
greavy | zaterdag 8 februari 2014 @ 23:29 | |
Bij de nieuwe bruggen bij Antwerpen zou er op 23 februari één spoor opgeleverd worden, de andere sporen volgen nog. Beetje groot plaatje, maar wel duidelijk: De nieuwe sporenlayout, simpel uitgetekend: Klikje rood = tijdelijk buiten dienst blauw = tijdelijke sporen die weer gaan verdwijnen groen = nieuwe sporen over de bruggen die nog niet in dienst zijn oranje = sporen over nieuwe bruggen die nog niet zijn aangelegd De sporenlayout wordt dus dusdanig ingericht, dat treinen via de HSL altijd 'rechtdoor' kunnen, en treinen via de klassieke route van- en naar Nederland ed via (een aantal) wissels moeten. | ||
James1988 | zaterdag 8 februari 2014 @ 23:47 | |
Vanaf december 2017 zal er ieder uur een IC gaan rijden tussen Stuttgart en Zürich. De dienst zal worden uitgevoerd met nieuwe dubbeldeksrijtuigen, waarvoor DB 17 stammen heeft besteld bij bouwer Bombardier. Deze IC zal ook toegankelijk zijn voor reizigers met een Nahverkehrsticket, het Bundesland Baden-Württemberg zal DB voor eventuele verliezen compenseren. | ||
JDude | zondag 9 februari 2014 @ 08:09 | |
Een van die nieuwe bruggen in Antwerpen kun je vanaf de ringweg goed zien liggen. Heb wel het idee dat ze er al een eeuwigheid mee bezig zijn ![]() | ||
ReisT | zondag 9 februari 2014 @ 09:17 | |
De werken zijn twee jaar geleden begonnen en het geheel zou eind dit jaar klaar moeten zijn. Ik ben vooral benieuwd of die 'tijdelijk' gesloten stations aan het ringspoor straks weer open gaan. | ||
ReisT | zondag 9 februari 2014 @ 09:52 | |
Gisteren een stukje langs de Oosterspoorbaan gefietst, dit was het resultaat: | ||
bork | zondag 9 februari 2014 @ 12:13 | |
Nice ReisT, was wel na 11 uur want wij moesten wachten tot het een beetje fatsoenlijk weer was. | ||
greavy | zondag 9 februari 2014 @ 13:53 | |
Het aantal HKX-treinen wordt begin maart van 40 naar 28 per week verlaagd: DSO. Hierdoor zijn er alleen nog maar op vrijdag en zaterdag drie slagen per dag per richting. Op maandag, donderdag en zondag nog twee slagen en op dinsdag en woensdag nog maar een slag per richting. | ||
Peterselieman | zondag 9 februari 2014 @ 14:41 | |
heeft dat te maken met de tegenwerking van de DB? | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 14:46 | |
Zal te maken hebben met de werkzaamheden die plaatsvinden aan de Hohenzollernbrücke in Keulen | ||
Dr_Flash | zondag 9 februari 2014 @ 14:56 | |
lekker kansloos wel. | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 15:26 | |
Dinsdag start weer de kruidvat NS actie. Note bij deze: Niet geldig op 26 april. http://www.kruidvat.nl/do(...)artjesactie&token=-1 | ||
DriekOplopers | zondag 9 februari 2014 @ 16:02 | |
Riekje dood... http://www.rtvnoord.nl/mobiel/i/index.asp?p=130200 | ||
mschol | zondag 9 februari 2014 @ 16:24 | |
13,99 het kan dus wel goedkoop... | ||
greavy | zondag 9 februari 2014 @ 16:48 | |
Nee, en ook geen tegenwerking van DB. De treinen rijden te leeg. Om de lage kosten te dekken, dan moet je bij een tweede stuk bagage ¤20 betalen, en voor een hond tegenwoordig ¤30 (was ¤10). En zo zijn er nog wel wat dingen duurder geworden. | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 16:56 | |
¤ 30 om je hond mee te nemen? ![]() | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 16:56 | |
Niet? 7 maart gaan er vier van de zes sporen uit dienst op die brug.. | ||
greavy | zondag 9 februari 2014 @ 17:13 | |
Ja, die sporen gaan eruit ja. Maar deze uitdunning blijft. De NOB-rijtuigen (Married-Pair) gaan tevens weer retour NOB, de gehuurde NMBS-rijtuigen komen daarvoor terug. | ||
greavy | zondag 9 februari 2014 @ 17:14 | |
had verkeerd gelezen, enkele reis voor huisdier is ¤15, was ¤5. Nu dus retour ¤30, was ¤10 | ||
Dr_Flash | zondag 9 februari 2014 @ 17:47 | |
Dat is dus over 2 jaar max ook een bladzijde in de geschiedenisboekjes en verder niet. | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 17:51 | |
Daar vrees ik wel voor. De concurrent (DB) rijdt meer treinen per dag, als reiziger zou ik eerder voor DB kiezen. Meer keuzemogelijkheden en een grotere kans om toch nog thuis te komen als er iets gebeurt... | ||
Kentekenplaat | zondag 9 februari 2014 @ 18:49 | |
Ik dacht dat ze ouder was. ![]() Maar 65, da's net zou oud als mijn pa. ![]() | ||
greavy | zondag 9 februari 2014 @ 19:04 | |
Ik heb even ter vergelijking de ritprijzen naast elkaar gelegd. Boeken voor 19 april Köln-Hamburg (bij HKX kan je nooit je ticket kosteloos omboeken/annuleren -> altijd ¤20, dus reken met de Sparpreis van DB), HKX: is het goedkoopste ¤28 (de 2e en 3e trein, 12:01 en 17:01 uit Köln)), en ¤33 voor de 1e trein (7:01 uit Köln). De reistijd is 4 uur en 4 minuten Maximum tarief is ¤78 bij HKX. DB, enkel gekeken naar een rechtstreekse IC: 7:10/8:10 vertrek, 11:12/12:12 aankomst: ¤29 9:08 vertrek, 13:12 aankomst: ¤49 10:10 vertrek, 14:12 aankomst: ¤35 11:10 vertrek, 15:12 aankomst: ¤65 12:10 vertrek, 16:12 aankomst: ¤55 13:10 vertrek, 17:12 aankomst: ¤49 14:10 vertrek, 18:12 aankomst: ¤29 15:10 vertrek, 19:12 aankomst: ¤39 16:10 rijdt niet? 17:10 vertrek, 19:12 aankomst: ¤29 18:10 vertrek, 20:12 aankomst: ¤35 Normalpreis voor het traject is ¤87. Als je een "frequent" reiziger bent op dit (lange) traject, zal je zeker een Bahncard hebben (gok ik...). Dan is DB zeker interessanter, met elk uur een vertrek. | ||
dennistd | zondag 9 februari 2014 @ 19:17 | |
Maar op 15 april kun je met HKX al voor 18 euro, terwijl DB rond vertrektijd (17u) 39 euro als goedkoopste heeft. Het hangt er maar net vanaf wanneer je wilt reizen dus. Verder is de Bordbistro een stuk voordeliger dan bij DB:
| ||
greavy | zondag 9 februari 2014 @ 19:19 | |
En klaarblijkelijk kiezen toch de meeste mensen voor de trein van DB. | ||
greavy | zondag 9 februari 2014 @ 19:41 | |
Vanaf 31 december 2014 mogen er geen nieuwe Class66's geleverd worden aan Europa, vanwege nieuwe milieueisen. De huidige Class66's mogen wel blijven rijden dan. | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 19:42 | |
Zijn de Britten net op tijd ![]() http://www.railwaygazette(...)-more-class-66s.html | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 19:48 | |
Blijft ook ontzettend baas trouwens. | ||
DeaDLocK2K | zondag 9 februari 2014 @ 19:54 | |
ten minutes dilät. | ||
bork | zondag 9 februari 2014 @ 20:26 | |
Voor meer Dunglish https://www.facebook.com/MakeThatTheCatWise staan ook wat rare NS-uitspraken op hoewel ze niet altijd technisch verkeerd zijn volgens mij. | ||
Peterselieman | zondag 9 februari 2014 @ 20:32 | |
mja, Please step out, this train does not continue is niet heel fraai. zou eerder zeggen: End of the line, please leave the train of zoiets | ||
Peterselieman | zondag 9 februari 2014 @ 20:57 | |
De drukste overweg van België sluit 216 keer per dag ![]() http://www.hln.be/hln/nl/(...)e-dag-216-keer.dhtml Dat moet beter kunnen toch? Tussen De Haar aansluiting en Utrecht CS bijvoorbeeld, die bij Diemen of tussen Hilversum en Weesp zullen het ongetwijfeld drukker zijn | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 21:01 | |
Delft Zuid wil ik wel nomineren. | ||
Peterselieman | zondag 9 februari 2014 @ 21:02 | |
of tussen Den Dolder en Utrecht Overvecht | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 21:02 | |
Het overpad te Utrecht C die niet voor reizigers is. | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 21:05 | |
"Next station: Hoofddorp" "This train terminates here. Please leave the vehicle and think of your personal belonings." | ||
ziggyziggyziggy | zondag 9 februari 2014 @ 21:16 | |
Mijn drukste overweg is ongetwijfeld de Esperantostraat in Groningen... Zestien treinpassages per uur, 's avonds twaalf, vier keer een goederentrein en een stuk of wat leegmatritten. Dan kom ik op grofweg 300 passages... | ||
Peterselieman | zondag 9 februari 2014 @ 21:25 | |
dat is bijna de drukste van het land denk ik ![]() | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 21:27 | |
Ik tel voor Delft Zuid er al 12 per uur per richting zonder goederen, en daar zijn ook de nodige leegmatritten.. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 9 februari 2014 @ 21:34 | |
Lijkt me sterk, al hebben de drukste trajecten in Nederland nauwelijks overwegen meer. Sterker nog: verkeersleiding Amsterdam heeft op haar hele verantwoordelijkheidsgebied maar een handvol ahob's. Wij hebben er 141. | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 21:36 | |
Dat is ook niet helemaal waar, de uitlopers vanaf Zaandam naar zowel Den Helder als Enkhuizen barst het van de overwegen ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 9 februari 2014 @ 21:37 | |
Dat valt niet onder Amsterdam, maar onder Alkmaar. ![]() | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 21:40 | |
Ohja, dat vergeet ik altijd. ![]() Amsterdam is inderdaad minimaal Diemen, en verder kan ik er eigenlijk weinig bedenken. Tot hoe ver gaat de post, Naarden - Bussum er ook bij? | ||
Prins_Pils | zondag 9 februari 2014 @ 21:41 | |
Die overwegen bij Ndb zijn idd meer dicht dan open ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 9 februari 2014 @ 21:42 | |
Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Misschien valt dat al onder Amersfoort. | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 21:42 | |
Het bedieningsgebied van post Amsterdam gaat t/m Utrecht Zuilen meen ik me te herinneren | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 21:43 | |
Uhu, maar ik telde de overwegen. Die heb je daar niet. | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 21:45 | |
Ah, nee. Dat klopt. Amsterdam Bijlmer - Utrecht is overwegvrij ![]() In tegenstelling tot Engeland, daar liggen zelfs public footpaths over hogesnelheidslijnen. | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 21:47 | |
Zaandam - Culemborg geloof ik zelfs ![]() | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 21:49 | |
Zou best kunnen. De beste overweg is nog altijd geen overweg. ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 9 februari 2014 @ 21:57 | |
Dat zijn er nogal wat. Wij komen met rangeren net niet bij de overweg. Anders was het nog drukker. | ||
WhiteJoker | zondag 9 februari 2014 @ 22:16 | |
De Britten zouden eerder zeggen: "This train terminates here. All change please. Please take your personal belongings with you when you live the train." | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 22:18 | |
Ja, dat is beter ![]() Nu al die tekst nog op het schermpje van een SLT zien te proppen ![]() | ||
WhiteJoker | zondag 9 februari 2014 @ 22:20 | |
Klopt. Maar op dat schermpje stond niks over de eigendommen. Dan past het wel: "This train terminates here. All change please." | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 22:24 | |
Dat zou moeten passen. Ik heb wel eens een pictogrammetje van een koffertje en een paraplu voorbij zien komen in een SLT, zal wel op een ander scherm zijn geweest dan. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 9 februari 2014 @ 22:24 | |
Per uur: vier Intercity's, vier Sprinters en acht Arrivatreinen. Nou moet ik wel zeggen dat sommige overwegsluitingen meerdere treinen behelzen. Zo komt de trein uit Leer bijna altijd tegelijk met de Sprinter aan in Groningen. Maar goed, dan gaat dat ding nog 280 keer per dag dicht. | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 22:26 | |
Die overweg kan dus zo meedoen aan de ProRail-shake ![]() | ||
KnightSolaire | zondag 9 februari 2014 @ 22:28 | |
Die schermen volgen elkaar op. Er staat dan iets bij in de richting van: "Don't forget your luggage". | ||
Litpho | zondag 9 februari 2014 @ 22:46 | |
"De trein, die moet je beléven!" | ||
Mr_Klaasje | zondag 9 februari 2014 @ 22:54 | |
Naarden - Bussum is Amersfoort. Dus wellicht zit er nog iets richting Haarlem voor de waterscheiding maar bij de Post Amsterdam zit richting Hilversum de laatste op de Keverdijk. | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 23:03 | |
Ik miste je al. | ||
WhiteJoker | zondag 9 februari 2014 @ 23:04 | |
Shit die had ik nog geeneens gezien... Figures. Ga je iets verbeteren, maak je zelf ook een fout. | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 23:24 | |
Leuk kaartje ![]()
![]() | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 23:28 | |
Net als deze!![]() Altijd leuk dat soort kaartjes ![]() | ||
WhiteJoker | zondag 9 februari 2014 @ 23:30 | |
Niet helemaal correct aangezien Gare du Nord ook Nederland en België bereikt. | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 23:30 | |
Uitstekend correct, goed kijken is een vak apart. | ||
James1988 | zondag 9 februari 2014 @ 23:30 | |
Daar staan blauwe sterretjes ![]() | ||
WhiteJoker | zondag 9 februari 2014 @ 23:32 | |
Leuk die blauwe sterretjes. Ik verwachtte alleen dat het land zelf blauw gekleurd was. Net zoals Frankrijk rood is in de Londense versie. | ||
b2py | zondag 9 februari 2014 @ 23:33 | |
Even Duitsland, Zwitserland, Spanje, België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Italië inkleuren. Over een onoverzichtelijk brei gesproken ![]() | ||
bork | zondag 9 februari 2014 @ 23:41 | |
Precies, ik snap het ook wel maar kaartje London is duidelijker. | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 00:18 | |
In Duitsland faalt dit soort kaartjes totaal want dat is gewoon een heel anders opgebouwd land. UK en Frankrijk zijn centraal geregeerd, Duitsland bij uitstek niet. In Duitsland kun je dit soort kaartjes wel maken voor EN Berlijn EN Hamburg EN Köln EN München. Maar eigenlijk voor geen van allen. Eigenlijk kun je dit soort kaartjes alleen maken voor steden die allemaal van die kopstations hebben. En eerlijk is eerlijk: buiten Londen en Parijs zijn er daar niet gek veel van. Ja Moskou en St Petersburg Typisch relict van 19e eeuwse inrichting. . | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 00:20 | |
Maar dat is toch helemaal niet wat er bedoeld wordt.. | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 00:23 | |
Ehm. Hoezo niet? ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 00:33 | |
WhiteJoker vindt het vreemd dat al die omringende landen niet zijn ingekleurd in de Franse kaart, terwijl Frankrijk dat wel is in de Britse. Dus ik zeg, lijkt mij dat je een onoverzichtelijke brei aan kleurtjes krijgt. Heeft niks te maken met of je in die landen dat ook kan maken ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 00:37 | |
oh geneuzel in de marge, okee. Ik dacht even dat het ergens over ging, sorry ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 00:40 | |
Als het ergens over ging had je het vast wel weer verneukt ![]() | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 00:56 | |
Misschien zou je het nog kunnen doen voor Barcelona of Madrid, maar ook daar zijn doorgaande stations tegenwoordig. En als ze er nog niet zijn, dan zijn de Spanjaarden druk bezig met tunnels om dat alsnog voor elkaar te krijgen. | ||
bork | maandag 10 februari 2014 @ 00:57 | |
Dat niet alleen de gebieden waar de diverse treinen komen, corresponderen met de legenda bij de Londense, bij die van Parijs alleen die ruitjes etc. Met de Franse slag zullen we maar zeggen | ||
_serial_ | maandag 10 februari 2014 @ 06:22 | |
Ik had het kunnen voorspellen...altijd als ik naar een dancefeest ga in Utrecht werkzaamheden op de weg terug. As weekend ipv 40 min, 1,5 uur ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 10 februari 2014 @ 06:45 | |
Welk feest pak je ? | ||
#ANONIEM | maandag 10 februari 2014 @ 06:49 | |
Laatste nachtdienst van 4 gehad. Vrijdagmiddag pas weer werk ![]() Proost. ![]() [ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2014 06:50:11 ] | ||
_serial_ | maandag 10 februari 2014 @ 08:26 | |
A State of trance 650 ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 08:51 | |
Ze wisten in Utrecht om 8.25 al te melden dat de ICE van 9.03 niet zou rijden wegens te grote vertraging. Staat dat ding dan nog in Köln of zo? ![]() | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 09:02 | |
Dat ding heeft ergens tussen Oberhausen en Arnhem +80 opgelopen door een defect aan de trein, als ik de info op Bahn.de mag geloven. | ||
Bensel | maandag 10 februari 2014 @ 10:15 | |
Een icoon is overleden: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=130200 Heb er met de trein vaak langsgereden. Ben benieuwd wat er met de spullen gebeurt | ||
Mr_Klaasje | maandag 10 februari 2014 @ 10:26 | |
Dat is hier al een dag of 4 á 5 geleden gemeld. Raar dat het pas zoveel later in de media komt. | ||
Ajaxfan | maandag 10 februari 2014 @ 10:33 | |
Had een goede slogan geweest voor de Fyra. | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 10:38 | |
Ik was erg blij met de V250, aldus NS HiSpeed. ![]() | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 10:45 | |
Ben benieuwd wat die versperring dan is... | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 11:03 | |
Getuige het feit dat de Thalys niet gestemd is, evenals Vage Zwaluwe - Breda zou er iets bij Zevenbergschehoek Aansluiting te Vage Zwaluwe moeten zijn.. | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 11:42 | |
Vage Zwaluwe ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 12:05 | |
Prorail ![]() https://www.prorail.nl/nieuws/15000-twittervolgers-voor-prorail | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 12:06 | |
Dat plaatje ![]() | ||
Peterselieman | maandag 10 februari 2014 @ 12:24 | |
ach, er heeft ook een paar dagen een testbericht op de site gestaan met een fotograaf die overduidelijk in overtreding was ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2014 @ 12:46 | |
Hoe gebruik ik memen niet, les één. | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 13:17 | |
Ik las "memmen" ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2014 @ 13:18 | |
Waar het shirt mee vol zit loopt de mond van over. | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 13:19 | |
Leuk speelgoed wel ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 13:20 | |
Woensdag socialcoupé valentijn, welke medeautisten gaan er mee? ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2014 @ 13:21 | |
Sorry ik laat mijn ballen waxen dan en dat lijkt me veel leuker. | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 13:23 | |
Masochist. ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 13:46 | |
Doe die baard van je ook gelijk dan ![]() En neem Klaasje mee, die kan het ook wel gebruiken.. | ||
Sandrvich | maandag 10 februari 2014 @ 14:05 | |
Enkele dagen geleden hadden we het hier nog over de indienstneming van de Poolse Pendolino's. Ik dacht in eerste instantie dat dit vanaf december zou zijn, maar ik lees zojuist op Drehscheibe dat ze vanaf juni al langzaam in dienst gaan. Van juni t/m december rijden ze wel slechts 160 km/h. Bijbehorend nieuwsbericht voor de Poolssprekenden | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 14:18 | |
*Gaat kijken wat er te sleutelen valt aan het zomerschema* | ||
Sandrvich | maandag 10 februari 2014 @ 15:43 | |
Ik heb een Poolse vriend even mee laten kijken, die zegt dat het artikel over toelatingsritten gaat. De passagiersdiensten beginnen toch pas in december 2014. "Maar testritten met passagiers zijn niet uitgesloten". | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 16:18 | |
Jeuj. 10 jaar bij de baas ![]() ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 16:19 | |
Napoli? | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 16:21 | |
jij ziet een v, een 2, een 5 en een 0 achter elkaarstaan he ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 16:21 | |
![]() | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 16:21 | |
Gefeliciteerd, mooie mijlpaal. Leuk cadeau! | ||
Peterselieman | maandag 10 februari 2014 @ 16:22 | |
gefeliciteerd ![]() Je gaat natuurlijk Poolse Pendolino's spotten om te kijken hoe het wel moet ![]() | ||
Mr_Klaasje | maandag 10 februari 2014 @ 16:25 | |
Wauw! Scherp! | ||
Mr_Klaasje | maandag 10 februari 2014 @ 16:25 | |
Gefeliciteerd kerel! | ||
Bitlord | maandag 10 februari 2014 @ 16:37 | |
Spoorforensisme 2.0: comfortabel en snel met de ICE van Arnhem naar Utrecht, zonder stops in Ede-Wageningen, Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist.![]() | ||
bork | maandag 10 februari 2014 @ 16:39 | |
![]() ![]() | ||
greavy | maandag 10 februari 2014 @ 16:44 | |
De parking van station Noorderkempen wordt mogelijk betaald, omdat ze een capaciteitsuitbreiding van 250 auto's nodig achten. Er is nu door de weeks vaak weinig tot geen plek over. De kosten(3 miljoen euro) van de uitbreiding worden dan op de parkerende treinreizigers verhaald, terwijl zij juist de file op de E19 willen mijden. | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 16:47 | |
Noorderkempen toeslag? | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 16:52 | |
Wel Thalys door Delft Zuid net. MET zieke vonkeritus. Natuurlijk op film ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 10 februari 2014 @ 16:54 | |
Ah tof. Ik heb ASOT 500 bezocht. Gaaf ![]() Niet met de trein heen, en weer terug? Deed ik wel altijd na feestjes. Dan kon iedereen aan het bier (en sommige aan de drugs). | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 16:58 | |
Wel even radio 1 opzetten vent! | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 17:01 | |
Radio 1 wat? ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 17:02 | |
Einde 500 meter bij de mannen, SPANGEND! ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 10 februari 2014 @ 17:04 | |
Heb ik weer, ben ik voor het eerst in tijden gewoon lekker 4 dagen vrij, word ik ziek ![]() Mijn keel voelt alsof ik ga sterven. | ||
_JdM_ | maandag 10 februari 2014 @ 17:08 | |
1, 2 en 3 ![]() | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 17:20 | |
Beterschap. Is er iets zodanig stuk dat het op Radio 1 komt ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 17:20 | |
Alweer 123 ![]() ![]() | ||
Mr_Klaasje | maandag 10 februari 2014 @ 17:21 | |
Beterschap! | ||
Mr_Klaasje | maandag 10 februari 2014 @ 17:21 | |
Hmm.. Wat voor design denken jullie dat er op de nieuwe TRAXX-locs komt? Mij zou het design van de tweemaal gereviseerde 1300'en wel heel tof lijken! | ||
DriekOplopers | maandag 10 februari 2014 @ 17:22 | |
Hahaha. RT “@Woordhumor: Daar kan de NS nog wat van leren! 3 sprinters ruim op tijd! #OS2014 #sochi” | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 17:26 | |
Ik denk dat ze hoofdzakelijk geel worden. Misschien met zwarte banden en NS-logo's op de zijkant. | ||
greavy | maandag 10 februari 2014 @ 17:26 | |
De problemen in Engeland duren voorlopig voort: * Overstroming bij Athelney en tussen Taunton en Bridgwater, de hoofdroutes richting Zuidwest vanaf Londen zijn gesloten tot nader order. * Alternatieve route via Yeovil is ook gesloten bij Crewkerne, omdat de spoorbedding weggespoeld is. * De hier al eerder aangehaalde schade aan de railinfrastructuur bij Dawlish zijn voorlopig niet verholpen. Network Rail wil voor alternatieve routes kijken, door de spoorlijn tussen Exeter en Newton Abbot te heropenen. * De Night Riviera Sleeper op deze trajecten rijden in het geheel niet * De Pullman Dining treindienst is ook opgeheven. Bron: Heritage Railway Magazine En nog enkele foto's van de getroffen trajecten: ![]() ![]() Overstroming bij Somerset ![]() Dawlish Nogmaals Somerset [ Bericht 29% gewijzigd door greavy op 10-02-2014 17:31:58 ] | ||
Duvel | maandag 10 februari 2014 @ 19:21 | |
Da's leuk! Gefeliciteerd! | ||
Peterselieman | maandag 10 februari 2014 @ 19:31 | |
Engeland is wel zwaar getroffen door het water zeg ![]() | ||
dennistd | maandag 10 februari 2014 @ 19:34 | |
Morgen eens even gratis reizen naar Berlijn, eens een kijkje nemen in het Deutsches Technikmuseum | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 19:35 | |
![]() Held. | ||
Peterselieman | maandag 10 februari 2014 @ 19:36 | |
Dankzij de helaas al getrouwde Maria Riesch dus | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 19:37 | |
Maar de treinen rijden ![]() Vet, dat is leuk. Driekwart van dat museum is treinen ![]() | ||
DeaDLocK2K | maandag 10 februari 2014 @ 19:58 | |
Mijn ritje naar Kopenhagen morgen gaat niet door vanwege vakbondsoverleg. Gvd. | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 20:10 | |
Waar ga je woensdag naar toe? | ||
dennistd | maandag 10 februari 2014 @ 20:13 | |
Nog geen idee, hangt er vanaf of ze morgen nog goud winnen en of ik niet hoef te werken. Als die eerste vraag met ja en de tweede met nee beantwoord wordt ga ik waarschijnlijk wel op pad, weet alleen nog niet waarheen ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 20:17 | |
Ze staan momenteel 1 en 2 bij het vrouwenrodelen, en dat kan al bijna niet meer mis. 0,7 sec voorsprong op nr 2 in een sport die in duizendsten gemeten wordt ![]() | ||
dennistd | maandag 10 februari 2014 @ 20:20 | |
Dan kunnen we vraag 1 in elk geval al met ja beantwoorden ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 20:22 | |
Leuk man, lekker staken ![]() | ||
Sandrvich | maandag 10 februari 2014 @ 20:33 | |
Dit kunnen ze enkel in België bedenken... ![]() | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 20:40 | |
Inderdaad. Hiermee verplaats je het probleem alleen maar. | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 21:30 | |
Toch een hele slimme manier om meer geld voor asfalt te krijgen.. ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 22:31 | |
nou idd, een "hele slimme" manier. Voor een Belg ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 23:01 | |
Vonken trekken op Delft Zuid, deel 3 | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 23:03 | |
En we gaan nog even door: Ik weet dat er hier meerdere mensen bij een spoorbedrijf / aannemer of whatever werkzaam zijn. Geen idee waar dit stuk onder valt, maar wie de schoen past: Laat je vrienden er eens naar kijken plz ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 23:05 | |
Ik ga een vonkencompilatiefilmpje maken ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 23:13 | |
Wordt betiteld als: ongevaarlijk ![]() Het is vermoedelijk een gelaste breuk, waardoor de stroomafnemer kort loskomt en daardoor vonkt. | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 23:17 | |
Maar dit geeft toch moeilijk veel onnodige extra slijtage? ![]() Ze doen het trouwens niet allemaal, ongeveer 1 op de 3 doorgaande treinen doet dit niet. En alle stoppende treinen ook niet (wat op zich consistent zou zijn met jouw verklaring). | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 23:21 | |
"Iedere trein is anders" heb je wel eens eerder gehoord toch? ![]() En wat ik daarmee wil zeggen, iedere trein is net iets anders afgesteld, net die ene millimeter bijvoorbeeld. Dat kan het verschil geven tussen vonken en niet vonken ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 23:23 | |
Nou ja, 1 millimeter geeft toch niet ZO veel gevonk? | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 23:26 | |
Jawel, maar goed het was een voorbeeld. Het kan ook twee zijn. | ||
Mr_Klaasje | maandag 10 februari 2014 @ 23:26 | |
Jawel want dat kan ervoor zorgen dat de stroomafnemer gaat stuiteren. | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 23:28 | |
ja misschien dat dat gebeurde in dat eerste filmpje van vorig jaar januari dan. Daar was ook op deze plek wel een flinke vonk, maar ca 50 m verderop echt een giga klap. | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 23:30 | |
Zo erg 'danst' de stroomafnemer dan tegen de rijdraad. Bij het ontwerpen van de bovenleiding wordt er ook rekening gehouden met het dansen van de stroomafnemer tegen de rijdraad, en hoe dat met een bepaalde constructie verminderd kan worden. | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 23:32 | |
Als de trekspanning in de rijdraad zelf maar zodanig groot is dat de golf die daarin ontstaat sneller gaat dan de trein eronder, is er relatief weinig aan de hand natuurlijk. Maar okee, het zal inderdaad wel die gelaste breuk zijn dan. kan er weinig anders van maken. Super slomo footage zou nog wel tof kunnen zijn ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 23:33 | |
Je kan het vrij goed zien in dit filmpje waarbij de draad erg gaat dansen | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 23:35 | |
Woow dat rond 1 minuut ziet er echt slap uit ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 10 februari 2014 @ 23:35 | |
magoegel, ik ga pitten. Doei ![]() | ||
b2py | maandag 10 februari 2014 @ 23:52 | |
Valt wel mee. Het is normaal dat een bovenleiding danst, doordat er altijd nog een druk van onderen op de rijdraad staat door de stroomafnemer. Deze krachten kan je op een lengte van 1400-1600 meter niet compenseren door gewichten en afspanningen. Gevolg is dus dat je moet zorgen dat de dans van de draad geminimaliseerd wordt door de methode van ophanging en daarbij de golf in de draad de snelheid van de trein volgt. Hierdoor blijft de afstand rijdraad <-> stroomafnemer gelijk. Hiervoor zijn bepaalde waardes en die zijn bijvoorbeeld bij 140 km/h maximaal 40 mm. | ||
James1988 | maandag 10 februari 2014 @ 23:53 | |
Ik kwam zojuist een interessante presentatie tegen over ETCS op de HSL-Zuid. Alle frequente lurkers in dit topic zullen 'm ongetwijfeld al wel een keer hebben gezien, maar ik dump die link hier lekker toch ![]() http://www.irse.nl/resour(...)ie-HSL-voor-IRSE.pdf | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 07:39 | |
Goedemorgen allemaal ![]() ![]() ![]() | ||
bork | dinsdag 11 februari 2014 @ 07:44 | |
Zoveel? Die drink ik per week ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 08:08 | |
ja tuurlijk man. Metertje koffie om mee op te staan. Lekker toch ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 08:11 | |
Met drie minuten vertraging in Apeldoorn vertrokken omdat er een vouwfiets tussen de deur zat ![]() ![]() mij zal het weinig boeien, de korte looproute in Den Haag Centraal is weer open en anders gaat er een kwartiertje later nog wel eentje ![]() | ||
JDude | dinsdag 11 februari 2014 @ 08:25 | |
Vouwfietsen ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 08:31 | |
Inderdaad. Net als sleepkoffers. En bejaarden.
| ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 08:41 | |
idd. Juist daar in de fucking middle of nowhere moet het gratis zijn. Dan promoot je het OV. En zeker met de files op de E19 en Antwerpse ring is dit hard nodig. Ik zie er wel een stijging in reizigersaantallen komen als NMBS sowieso in de spits een halfuursdienst gaat rijden. | ||
Duvel | dinsdag 11 februari 2014 @ 08:44 | |
Den Haag - Utrecht was drie bakken, dat was daarna dus de IC Utrecht - Rotterdam van 7:32. ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 08:48 | |
En het is prachtig weer. In Gouda. Dat mag ook wel in de krant ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 08:49 | |
Zal wel lekker knus geweest zijn Duvel ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 08:59 | |
NMBS kan helemaal niet denken in "halfuursdienst" en zo, dus dat kan wel ff duren ![]() | ||
Duvel | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:01 | |
De heenweg paste prima, Hagenezen staan niet zo vroeg op. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:16 | |
Zolang Infrabel absurde prijzen blijft rekenen voor het gebruik van de infrastructuur en voor het halteren in een station in het bijzonder, hoef je weinig extra's te verwachten bovenop wat er nu rijdt in België. Voor een stop in Antwerpen-Centraal rekent Infrabel een sloridige ¤ 65,25 aan. Voor een stop van een IC in Amsterdam Centraal rekent ProRail misschien ¤ 6,50. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:16 | |
Hier aan de kust in Noord-Holland ook ![]() | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:18 | |
Terecht ook trouwens. Stoppen betekent capaciteit vreten en betekent dus ook mogelijk bij frequentieverhoging dat er eerder meer infra aangelegd moet worden. Het hanteren van goedkope kilometertarieven is logisch omdat een rijdende trein relatief weinig capaciteit gebruikt. Het systeem van Prorail is gewoon niet goed opgezet. Capaciteit op Amsterdam C is relatief schaars, dus zo'n lage vergoeding is raar. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:21 | |
Omgedraaid: De tarifering van Prorail leidt er toe dat het interessant is om frequent te rijden. De Tarifering van Infrabel rijdt er toe dat een vervoerder er belang bij heeft om zo min mogelijk diensten te hoeven rijden. Terwijl rijden om te vervoeren nu juist de core business is van een vervoerder. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:24 | |
Infrabel moedigt aan om efficiënt om te gaan met de beschikbare capaciteit, terwijl het voor NS eigenlijk niet zo'n probleem is omdat die tarieven toch zo laag zijn. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:26 | |
Maar is het hele doel van spoor niet dat je treintjes kan rijden om daarmee het vervoerdoel te dienen en niet om er maar mooi bij te liggen? Dwz: Het hoogste doel is niet efficiënt capaciteitsgebruik maar goed vervoer. Overigens heeft NS wel degelijk last van capaciteitsgebrek. Dat wordt veelal niet opgelost waardoor er een verwrongen dienstregeling moet worden gemaakt. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:27 | |
Het systeem van ProRail kent in totaal 15 verschillende tarieven voor een stop in een station, afhankelijk van de uitkomst van de formule stationssoort * treintype. Het goedkoopste is een stoptrein die op iedere halte stopt, het duurste is een trein die de meeste stations overslaat maar wel in 'kathedralen' stopt. De prijzen lopen uiteen van een euro tot iets meer dan 9 euro. De prijs van een rijpad in België is veel moeilijker vast te stellen dan de prijs van een rijpad in Nederland. In Nederland staat in de Netverklaring een prijs die afhankelijk is van tonnage, en daar houdt het zo ongeveer mee op. In België staat in de netverklaring de volgende formule voor het berekenen van de treinpadprijs: Verklaring variabelen: P: standaardprijs Ptj: Prioriteitscoëfficient (afhankelijk van het soort trein) i: doorlopen sectie op een lijn j: een trein Li: Lengte van de doorlopen sectie C1i: Coëfficient afhankelijk van operationeel belang van de lijn (voor een drukkere lijn betaal je meer) C2i: Coëfficient afhankelijk van technische uitrusting (voor gebruik van een HSL betaal je meer) Ce: Milieutoeslag Cij: Coëfficient afhankelijk van treingewicht in tonnen Hij: 'Spitstoeslag' voor het traject waarover je rijdt Tij: Coëfficient voor afwijking ten opzichte van standaardtreinpad Een trein die je tijdens de spits laat rijden is op sommige trajecten op het ene moment duurder dan op het andere moment, de "afwijking ten opzichte van standaardtreinpad" is de uitkomst van een rekensommetje waarbij wordt bepaald in hoeveel de snelheid van je rijpad afwijkt ten opzichte van de referentiesnelheid van de lijn. Voor de hogesnelheidslijnen geldt dat de referentiesnelheid = 280 km/u, met een treinpad voor 160 km/u komt de variabele Tij uit op 3,1. Dit is allemaal terug te vinden in de Netverklaring van Infrabel en de verschillende bijlages. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:28 | |
Dat is allemaal leuk, maar zo is de relatie NS & Prorail dus helemaal niet ingericht. Overigens vind ik wel dat je gelijk heb hoor ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:29 | |
en het weg saneren van zo veel wissels is dan wel de slechtste zet van het bord in die zin ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:31 | |
Niet per definitie. Het belangrijkste is dat er infrastructuur ligt waarmee de gewenste treindienst kan worden geboden en waarmee het ook mogelijk is om de boel bestuurbaar te houden in het geval van calamiteiten. Je hebt niet ieder wissel nodig dat ooit is aangelegd, met minder wissels kun je dit ook nog steeds bereiken zolang je zorgt dat je resterende wissels wél prima in orde zijn en je een aantal uitwijkroutes houdt. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:32 | |
Overigens zullen die tarieven wel uit de tijd stammen dat Prorail nog NS was, bij de splitsing er een mooi commercieel sausje overheen en dokken maar. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:35 | |
En het hangt ook samen met de politiek. ProRail ontvangt vrij veel belastinggeld om de infrastructuur te onderhouden, zodat de kosten die ProRail aan haar klanten rekent laag kan blijven. In België gaat er meer geld richting de NMBS om de prijzen van tickets te drukken en om operationele verliezen (veroorzaakt door de goederenpoot en de hoge prijzen die Infrabel rekent) te drukken. Gevolg is dat de Nederlandse spoorweginfrastructuur veel toegankelijker is dan de Belgische. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:36 | |
Neen. NS kreeg een algemene exploitatiesubsidie. Waar dat heen ging was dermate slecht gespecificeerd dat er veel kritiek op NS was zeker gezien ze vrijwel jaarlijks meer geld vroegen. Opvallend is dat dat later ook de kritiek van de commissie Kuiken was betreffende Prorail. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:37 | |
Infrabel krijgt ook geen subsidie voor beheer en onderhoud als ik mij niet vergis. Daardoor krijg je het rare effect dat als er minder treinen gaan rijden door minder subsidies de rijpadvergoeding per trein omhoog moet om onder de streep bij Infrabel weer goed uit te komen. Zo is zo ongeveer de beste sterfhuisconstructie ter wereld bedacht. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:38 | |
NS capaciteit rekende geen tarieven voor het gebruiken van capaciteit? ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:40 | |
Nee natuurlijk niet. Er was maar één bedrijf dat reed over de sporen die in eigendom waren van hetzelfde bedrijf. | ||
Duvel | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:41 | |
Die exploitatiesubsidie moest dan ook elk jaar op, vandaar dat stations die in januari gesloopt werden, de december ervoor soms nog een nieuwe lik verf kregen. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:41 | |
Dat zou alleen maar het zinloos rondpompen van geld zijn. Om over onnodige bureaucratie en stempeltjeszetters maar niet te spreken. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:42 | |
Net als in het (grote) bedrijfsleven. Een potje geld voor een afdeling moet op, anders krijg je het jaar erop minder. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:42 | |
Je weet hoe dat nu gaat natuurlijk, maar misschien is dat ook een flauwe vergelijking. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:43 | |
Dus als je de drempel verlaagt voor aanvragen van nuttige bestedingen vergroot je uiteindelijk de efficiëntie omdat mensen eerlijker worden over het werkelijk benodigde geld. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:43 | |
Maar ProRail heeft nu wel meer dan 30 vervoerders die over hun infrastructuur willen rijden, dan is het wel eerlijk dat ervoor betaald wordt. ![]() | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:43 | |
Ik verbaas me nergens over. NS moet ook per km betalen aan NSFSC voor iedere trein. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:44 | |
Eens. Helaas werkt het zo niet omdat een CFO (laten we de MinFin ook maar even een CFO noemen) naar de cijfertjes kijkt. Minder uitgegeven => minder nodig => meer voor de algemene middelen/reserves. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:44 | |
Dat krijg je met een leaseconstructie. Die Traxxen kosten ¤ 1000 per loc per dag. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:44 | |
Heuy... De perverse prikkel! | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:45 | |
Prorail moet ook intern aan zichzelf betalen, tussen de verschillende afdelingen.. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:47 | |
Zorgt ook voor dat die treinen zo erg krimpen de laatste tijd, dat huren van een VIRM bij NSFSC schijnt een flinke zak met geld te kosten. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:47 | |
Ja, het zou mooi zijn als die wordt doorbroken. Dat is inderdaad raar, maar wel zo transparant richting andere partijen die gebruik zouden willen maken van het spoor dat ProRail buiten dienst neemt om aan te gaan knutselen. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:48 | |
Dat werkt dus heel pervers uit.. Op het moment dat je 10.000 euro onderhoud in de komende 10 jaar kan besparen wordt een project zomaar een 1.000.000 euro duurder om nog maar niet te spreken over een langere bouwfase vanwege complexere werkzaamheden. | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 09:48 | |
Eens, maar de administratie is ook niet gratis, en alles wat er nog bij komt kijken. In reactie op James. | ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2014 @ 10:00 | |
Kennen we allemaal nog het verhaal over die liften in Naarden-Bussum die er al enkele jaren geleden hadden moeten zijn? De ruwbouw is nu gereed, dus ergens deze zomer kunnen ze eindelijk in gebruik worden genomen. http://www.treinenweb.nl/news/3849 | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 10:02 | |
Expect delays. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 10:08 | |
Mwah.. zoveel kan er niet meer mis gaan als de ruwbouw af is. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 11:37 | |
Zouden ze een bod van 50 cent accepteren? | ||
ReisT | dinsdag 11 februari 2014 @ 11:40 | |
Ik zat nog eens te kijken naar de nieuwe structuur van de NMBS per 2014. http://www.infrabel.be/sites/default/files/documents/124185_overzicht_van_de_voorgestelde_hervorming_20131112_nl_finaal.pdf Oude situatie: een NMBS-holding met twee dochterbedrijven (NMBS en Infrabel). Nieuw situatie: geen holding meer maar twee losse bedrijven (NMBS en Infrabel), deze twee bedrijven zijn samen eigenaar ven een nieuwe NV (HR Rail) waarin het personeel van beide bedrijven is ondergebracht. Uiteraard zijn vrijwel alle aandelen van het geheel aan bedrijven nog steeds in handen van de Staat. Ik snap dan niet zo goed wat we met die hele hervorming opgeschoten zijn? | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 11:40 | |
'Voor het symbolische bedrag van 1 euro heeft een onbekende man uit Breda vanmiddag AnsaldoBreda overgenomen.' | ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2014 @ 11:42 | |
Hij verklaarde: "Het past mooi bij de stad waar ik vandaan kom. Dat het een bodemloze put is? Ach, dat zijn we hier wel gewend." ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 11:42 | |
Op dit moment is het zo dat de Holding een deel van de NMBS en Infrabel aanstuurt, maar eigenlijk vooral overhead toevoegt. De reden voor het onderbrengen van het personeel in een apart bedrijfje is om de vakbonden te sussen, want zo kan "het statuut" worden behouden. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 februari 2014 @ 11:47 | |
Ja en nee. Wij belasten officieel ¤1000,- per werkstation per jaar door aan de lokaties. Ze betalen ons geen geld, de administratie verandert er niet van maar er komt dus meer of minder geld op een ander budgetnummer. Aangezien de prijs van zo'n werkstation heel transparant is opgebouwd (energie zoveel, hardware, software, menskracht) zien ze precies waarom een computer kost wat 'ie kost en zijn ze voorzichtiger met het aanschaffen van materieel terwijl dat geld eigenlijk misschien beter in access points of nog beter in het primaire proces (lesgeven) gestoken zou kunnen worden. Het is dus tweeledig en er wordt ook niet echt betaald, er wordt wat geschoven met budgetnummers. | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 11:55 | |
Het gaat er gewoon om dat de afdeling onderhoud kan weigeren om iets te doen terwijl de afdeling projecten best de extra onderhoudskosten zou kunnen dragen. Dat mag alleen niet. | ||
DeaDLocK2K | dinsdag 11 februari 2014 @ 11:57 | |
Ja zo stringent moet je daar inderdaad niet in zijn. | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 12:42 | |
Hmmm, mogelijk wat tickets boeken voor 1 maart (misschien nog 1 overnachting) voor een rondje Lille - Amiens -Intercité Paris - TGV(Intercité??) Arras - Lille. Iemand die weet of dit de moeite waard is qua traject? | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 13:05 | |
Met de TGV reizen en 300 gaan is altijd de moeite waard. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 14:12 | |
Iets meer tekst: Finmeccanica wil AnsaldoBreda kwijt. Het gaat me niet verbazen als AB binnen een jaar niet meer bestaat. | ||
V2 | dinsdag 11 februari 2014 @ 14:19 | |
Haha ohjee, de laatste zin (gaat over Finmeccanica) voorspelt veel goeds:
| ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2014 @ 14:26 | |
ik mag toch verwachten dat het alleen onderdelen zijn? | ||
Duvel | dinsdag 11 februari 2014 @ 14:56 | |
"Opvallend is de redundantie op het gebied van dragende vleugeldelen: er zijn maarliefst twee hele vleugels gemonteerd!" (uit de AB-JSF-folder) | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 14:56 | |
![]() | ||
V2 | dinsdag 11 februari 2014 @ 14:59 | |
"Tevens is er een overdaad aan plaatmateriaal gemonteerd op dit toestel. Doorvliegen bij het verliezen van één of meer bodemplaten is dan ook geen enkel probleem voor dit veelzijdige toestel!" | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 15:10 | |
![]() Hahaha | ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2014 @ 15:20 | |
had die vouwfiets onderweg niet uit kunnen stappen? | ||
boriq | dinsdag 11 februari 2014 @ 15:33 | |
op het moment dat de conducteur fluit aan de machinist vragen of je 'even in de cabine mag kijken' ![]() Het antwoord was trouwens een duidelijk 'Nee.' | ||
Duvel | dinsdag 11 februari 2014 @ 15:57 | |
Ik zag vanmorgen DDZ in de IC Utrecht - Den Haag. Waar kan ik ook weer uitvinden welke trein ik in de avondspits moet hebben om hier weer in te zitten? | ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2014 @ 15:59 | |
ovtijden? | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 15:59 | |
www.ovtijden.com | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:01 | |
Die DDZ6 (ja, het zesje) vertrekt over 1 minuut uit Utrecht richting Rotterdam ![]() In Utrecht keert Utrecht - Den Haag en Utrecht - Rotterdam doordeweeks opelkaar. [ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 11-02-2014 16:17:46 ] | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:16 | |
In je laatste zin zal een maal Rotterdam Ongetwijfeld vervangen moeten worden door Utrecht ![]() | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:17 | |
Scherp, aangepast | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:20 | |
En toen reed er niks tussen Schiedam en Delft. | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:20 | |
Volgens @NS_online rijdt er wel IETS, maar wel erg weinig. Zou een SGM panne hebben | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:22 | |
Had eigenlijk een Benelux verwacht. | ||
Duvel | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:25 | |
Ja, die koppeling ken ik, maar als ie net weg is, is ie pas over anderhalf uur weer in Utrecht. Dat wordt me wat laat. ![]() | ||
Duvel | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:26 | |
Is DDZ in de 2000/2800 (haha fuck you cijferneukers) standaard sinds het laatste wijzigingsblad? | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:26 | |
Edit: Misschien toch wel, even terugkijkend zie ik dat er vaker wat DDZ opduikt.... | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:28 | |
Stuur maar terug naar de IC Den Haag - Venlo. 2xDDZ-4 is heel wat beter dan een VIRM-6 ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:30 | |
homofiel, praat tegen jezelf. Hier begrijpt niemand je ![]() | ||
dcm360 | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:30 | |
Oh wouw, ik heb zometeen een afspraak in Delft en moet er nog met de trein heen. Volgens de reisplanner rijdt de volgende sprinter naar Delft wel, dan maar snel die proberen te halen. | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:30 | |
Haha, idd. Maar NSR krijgt de omlopen niet voorelkaar. De 1900 IC Den Haag - Venlo is elke dag wel ergens rood. Vandaag hebben er geen dubbele DDZ's in de spits gereden ![]() | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:30 | |
Nee, maar doordat de ombouw van viertjes naar zesjes tijdelijk is opgeschort is er een overschot aan DDZ op de baan en die wordt door de bijsturing overal en nergens heen gestuurd. | ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:31 | |
dat spul gaat er over een paar jaar toch uit ![]() | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:31 | |
Dat geintje heb ik het afgelopen decennium wel vaker gehoord. | ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:37 | |
dat ging over Plan V. SGM zal wat minder bestendig zijn ![]() | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:38 | |
Benelux, winterproblemen, impact van storingen. | ||
Duvel | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:42 | |
cij·fer·neu·ker de ~ [m] iem. die getalsmatig copuleert | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:49 | |
Bij Dawlish (Engeland) zijn momenteel zeecontainers(gevuld met puin) ingezet, zodat de treinen weer eerder kunnen rijden. Voordat de 'keermuur' opgebouwd is, ben je enkele maanden verder.![]() Er moet nog veel werk verricht worden voordat er weer treinen kunnen rijden. Network Rail verwacht nog zeker 2 tot 3 weken nodig te hebben, en mogelijk langer. Bron: Heritage Railway Magazine | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:50 | |
Waar rijden die treinen overheen dan? Ik zie nergens spoor liggen.. Ninja-edit ![]() | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:52 | |
Drukte te vroeg op 'Invoeren' | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:53 | |
Toen het net gebeurd was, zag het er zo uit:![]() ![]() | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 16:56 | |
Het is ook echt maar een keermuurtje van zo'n 70 cm dik ![]() Hier kon je natuurlijk op wachten... | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:01 | |
Ergerlijk. +18 uit Delft Zuid, +24 in Moerwijk, +28 in Den Haag HS en +33 in Centraal. Nul omroep. En dat wifi aan boord is ook weer zwaar kansloos. | ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:03 | |
Ze verwachten geen stormen meer? ![]() | ||
ReisT | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:23 | |
Hoe lang SGM nog mee moet is ook maar afwachten, als dat er over een paar jaar uit moet mag de vervanging zo onderhand wel eens een keertje besteld worden. | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:24 | |
Daar is NS al mee bezig. | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:26 | |
De treindienst-simulatie-game 'Simsig' heeft in de Exeter simulatie een hoogwater-scenario zitten waarbij je geacht wordt maar 1 van de 2 sporen te gebruiken. Dat beide sporen compleet onbegaanbaar zijn hebben ze er niet in gestopt ![]() Zie b.v. http://www.simsig.co.uk/d(...)gnalling_diagram.pdf onderaan de eerste pagina | ||
Mr_Klaasje | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:27 | |
Sowieso, Greavy hoort niet meer te posten. | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:29 | |
Ja hehe, wat wou je dan simuleren in een boem-is-ho-scenario? ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:32 | |
Hoe snel de bussen ter plaatste zijn. | ||
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:34 | |
Wat voor leuke berichtjes je krijgt als je een paar treinen het water in laat donderen natuurlijk ![]() Altijd spannend! Net zoals machinisten die je bellen dat hun trein nog niet kan vertrekken omdat het wagentje van de rail-catering vast zit tussen de deur ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:41 | |
Nu rijden er helemaal geen treinen meer... ![]() En ik wilde daar over een uur langs ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:41 | |
Ja of een vouwfiets ![]() | ||
KnightSolaire | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:42 | |
Met een beetje geluk is het over een uur verholpen. Vaak genoeg dat de eindtijd van een storing eerder is dan de verwachting. ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:46 | |
Ja, maar de treinen zijn dan al geschrapt ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:48 | |
op Delft Zuid werd een prognose van 18:00 omgeroepen. Dan mogen ze wel opschieten. Overigens reed er heel stiekem en van een verkeerd spoor nog wel een springertje zwaar vertraagd naar Den Haag waardoor ik nu gewoon in mijn gebruikelijke trein bijna Amersfoort binnen rij ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:49 | |
Inmiddels 19:00 en helemaal geen treinverkeer meer. Zou me niet verbazen als de trein die de defecte trein ging wegslepen zelf stuk is gegaan ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:49 | |
Dus met een beetje pech heb ik er morgenochtend gewoon nog last van ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:49 | |
Ja, en dan staat er tot aan Laan van NOI een rij defecte afsleeptreinen. | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:52 | |
Er is vanaf de Kijfhoek een 'Wegsleeplok' van DB Schenker vertrokken, zo'n uurtje geleden. | ||
Peterselieman | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:53 | |
dat klinkt niet zo best ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:54 | |
Verdwaald? Wijf aan het stuur? EEN UUR ![]() Nadenken. ![]() | ||
greavy | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:55 | |
Ik mag aannemen dat die wegsleeplok wel ter plekke is nu. Of er is weer een foutje geweest, een lok sturen zonder de wegsleepkoppelingen ![]() Zoals toen bij die IC direct in de spanningssluis bij Hoofddorp. Die Machinist kwam er toen ook pas echt achter toen hij ter plekke was ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:55 | |
Toch gelukt:
| ||
KnightSolaire | dinsdag 11 februari 2014 @ 17:56 | |
I told you! ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:01 | |
en wat was er nou aan de hand? Tandwieltje van drie cent krom? ![]() | ||
b2py | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:12 | |
Afstelling van een millimeter ![]() | ||
Viezze | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:36 | |
Normaal zorgen springers voor vertraging | ||
ReisT | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:38 | |
Weet ik maar dat zijn ze al bijna twee jaar, het duurt wel lang allemaal. Sinds de aankondiging van het ’request for proposal’ negen maanden geleden heb ik er niks over gehoord. Geplande levering was al uitgesteld van 2016 tot 2018 maar ook dat wordt krap als er dus nog niks besteld is. | ||
MPG | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:40 | |
Ic eindhoven - Venlo van 18.34 rijdt met SLT ![]() | ||
ReisT | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:40 | |
Fijn, 12 minuten vertraging doordat we van Amsterdam tot Utrecht achter de kolenboer aan mochten hobbelen. Handig joh die viersporigheid... | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:44 | |
18:38, omroep Den Haag HS: "Dames en heren, de intercity naar Amsterdam en Lelystad van 18:43 vertrekt van spoor 1". Wat staat er dan al gereed op spoor 1 met frontseinen richting Rotterdam? De IC naar Brussel van 18:44. Goed bezig ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:44 | |
kut autocorrect ![]() | ||
_serial_ | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:46 | |
Dat is wel de bedoeling, dan maar ontbijt op schiphol ![]() | ||
James1988 | dinsdag 11 februari 2014 @ 18:49 | |
Nou dennistd, je kunt weer:
|