Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar normaal is de communicatie over de werkzaamheden in Duitsland duidelijker en uitgebreider als in Nederland. Nu check je woensdag je reisplan, en ga je op pad. Sta je in Mönchengladbach, wordt er omgeroepen dat de "RE8 von 10:40 nach Koblenz uber Köln wegen Bauarbeiten ausfallt." Mocht men met de S5 naar Neuss, en daar overstappen richting Grevenbroich(via de diesellijn) cq Köln (RE7). Informatievoorziening over de omreisroute was dan weer wel erg duidelijk in Mönchengladbach. RE8 rijdt tot vannacht 3:15 niet tussen Grevenbroich en Mönchengladbach.
Op zaterdag 8 februari 2014 19:26 schreef ReisT het volgende: Net in Gouda was ik even verbaasd toen ik vanuit een stilstaande IC een trein voorbij hoorde rijden, tot ik even goed naar buiten keek: ja logisch een omgeleide Thalys.
Maar goed dat je IC stil bleef staan, dat is daar een paar jaar terug al eens misgegaan
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Jammer dat NSR niet zo aardig was om nog even door de doorkoppeling van de IC Groningen-Bijlmer Arena aan de IC Bijlmer Arena - Nijmegen, die weer gekoppeld zat aan de IC naar Den Helder, ICM in te zetten. Zal morgen ook wel niet gebeuren
Op zaterdag 8 februari 2014 22:47 schreef greavy het volgende: Jammer dat NSR niet zo aardig was om nog even door de doorkoppeling van de IC Groningen-Bijlmer Arena aan de IC Bijlmer Arena - Nijmegen, die weer gekoppeld zat aan de IC naar Den Helder, ICM in te zetten. Zal morgen ook wel niet gebeuren
Gelukkig niet zeg. Zit nu in een VIRM zesje, acht min uit Amsterdam weg en voldoende staanplaatsen. Met ICM teveel losse stellen..
Bij de nieuwe bruggen bij Antwerpen zou er op 23 februari één spoor opgeleverd worden, de andere sporen volgen nog.
Beetje groot plaatje, maar wel duidelijk: De nieuwe sporenlayout, simpel uitgetekend: Klikje rood = tijdelijk buiten dienst blauw = tijdelijke sporen die weer gaan verdwijnen groen = nieuwe sporen over de bruggen die nog niet in dienst zijn oranje = sporen over nieuwe bruggen die nog niet zijn aangelegd
De sporenlayout wordt dus dusdanig ingericht, dat treinen via de HSL altijd 'rechtdoor' kunnen, en treinen via de klassieke route van- en naar Nederland ed via (een aantal) wissels moeten.
Vanaf december 2017 zal er ieder uur een IC gaan rijden tussen Stuttgart en Zürich. De dienst zal worden uitgevoerd met nieuwe dubbeldeksrijtuigen, waarvoor DB 17 stammen heeft besteld bij bouwer Bombardier.
Deze IC zal ook toegankelijk zijn voor reizigers met een Nahverkehrsticket, het Bundesland Baden-Württemberg zal DB voor eventuele verliezen compenseren.
Een van die nieuwe bruggen in Antwerpen kun je vanaf de ringweg goed zien liggen. Heb wel het idee dat ze er al een eeuwigheid mee bezig zijn .
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
De werken zijn twee jaar geleden begonnen en het geheel zou eind dit jaar klaar moeten zijn. Ik ben vooral benieuwd of die 'tijdelijk' gesloten stations aan het ringspoor straks weer open gaan.
Nice ReisT, was wel na 11 uur want wij moesten wachten tot het een beetje fatsoenlijk weer was.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Het aantal HKX-treinen wordt begin maart van 40 naar 28 per week verlaagd: DSO. Hierdoor zijn er alleen nog maar op vrijdag en zaterdag drie slagen per dag per richting. Op maandag, donderdag en zondag nog twee slagen en op dinsdag en woensdag nog maar een slag per richting.
Op zondag 9 februari 2014 14:46 schreef b2py het volgende: Zal te maken hebben met de werkzaamheden die plaatsvinden aan de Hohenzollernbrücke in Keulen
Nee, en ook geen tegenwerking van DB. De treinen rijden te leeg. Om de lage kosten te dekken, dan moet je bij een tweede stuk bagage ¤20 betalen, en voor een hond tegenwoordig ¤30 (was ¤10). En zo zijn er nog wel wat dingen duurder geworden.
Nee, en ook geen tegenwerking van DB. De treinen rijden te leeg. Om de lage kosten te dekken, dan moet je bij een tweede stuk bagage ¤20 betalen, en voor een hond tegenwoordig ¤30 (was ¤10). En zo zijn er nog wel wat dingen duurder geworden.
Niet? 7 maart gaan er vier van de zes sporen uit dienst op die brug..
Nee, en ook geen tegenwerking van DB. De treinen rijden te leeg. Om de lage kosten te dekken, dan moet je bij een tweede stuk bagage ¤20 betalen, en voor een hond tegenwoordig ¤30 (was ¤10). En zo zijn er nog wel wat dingen duurder geworden.
Dat is dus over 2 jaar max ook een bladzijde in de geschiedenisboekjes en verder niet.
Dat is dus over 2 jaar max ook een bladzijde in de geschiedenisboekjes en verder niet.
Daar vrees ik wel voor.
De concurrent (DB) rijdt meer treinen per dag, als reiziger zou ik eerder voor DB kiezen. Meer keuzemogelijkheden en een grotere kans om toch nog thuis te komen als er iets gebeurt...
[..] De concurrent (DB) rijdt meer treinen per dag, als reiziger zou ik eerder voor DB kiezen. Meer keuzemogelijkheden en een grotere kans om toch nog thuis te komen als er iets gebeurt...
Ik heb even ter vergelijking de ritprijzen naast elkaar gelegd.
Boeken voor 19 april Köln-Hamburg (bij HKX kan je nooit je ticket kosteloos omboeken/annuleren -> altijd ¤20, dus reken met de Sparpreis van DB),
HKX: is het goedkoopste ¤28 (de 2e en 3e trein, 12:01 en 17:01 uit Köln)), en ¤33 voor de 1e trein (7:01 uit Köln). De reistijd is 4 uur en 4 minuten Maximum tarief is ¤78 bij HKX.
Als je een "frequent" reiziger bent op dit (lange) traject, zal je zeker een Bahncard hebben (gok ik...). Dan is DB zeker interessanter, met elk uur een vertrek.
Maar op 15 april kun je met HKX al voor 18 euro, terwijl DB rond vertrektijd (17u) 39 euro als goedkoopste heeft. Het hangt er maar net vanaf wanneer je wilt reizen dus. Verder is de Bordbistro een stuk voordeliger dan bij DB:
Vanaf 31 december 2014 mogen er geen nieuwe Class66's geleverd worden aan Europa, vanwege nieuwe milieueisen. De huidige Class66's mogen wel blijven rijden dan.
Op zondag 9 februari 2014 19:41 schreef greavy het volgende: Vanaf 31 december 2014 mogen er geen nieuwe Class66's geleverd worden aan Europa, vanwege nieuwe milieueisen. De huidige Class66's mogen wel blijven rijden dan.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Dat moet beter kunnen toch? Tussen De Haar aansluiting en Utrecht CS bijvoorbeeld, die bij Diemen of tussen Hilversum en Weesp zullen het ongetwijfeld drukker zijn
Dat moet beter kunnen toch? Tussen De Haar aansluiting en Utrecht CS bijvoorbeeld, die bij Diemen of tussen Hilversum en Weesp zullen het ongetwijfeld drukker zijn
Dat moet beter kunnen toch? Tussen De Haar aansluiting en Utrecht CS bijvoorbeeld, die bij Diemen of tussen Hilversum en Weesp zullen het ongetwijfeld drukker zijn
Mijn drukste overweg is ongetwijfeld de Esperantostraat in Groningen... Zestien treinpassages per uur, 's avonds twaalf, vier keer een goederentrein en een stuk of wat leegmatritten. Dan kom ik op grofweg 300 passages...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Lijkt me sterk, al hebben de drukste trajecten in Nederland nauwelijks overwegen meer. Sterker nog: verkeersleiding Amsterdam heeft op haar hele verantwoordelijkheidsgebied maar een handvol ahob's. Wij hebben er 141.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Lijkt me sterk, al hebben de drukste trajecten in Nederland nauwelijks overwegen meer. Sterker nog: verkeersleiding Amsterdam heeft op haar hele verantwoordelijkheidsgebied maar een handvol ahob's. Wij hebben er een stuk of 130, geloof ik.
Dat is ook niet helemaal waar, de uitlopers vanaf Zaandam naar zowel Den Helder als Enkhuizen barst het van de overwegen
Dat valt niet onder Amsterdam, maar onder Alkmaar.
Ohja, dat vergeet ik altijd. Amsterdam is inderdaad minimaal Diemen, en verder kan ik er eigenlijk weinig bedenken. Tot hoe ver gaat de post, Naarden - Bussum er ook bij?
Ohja, dat vergeet ik altijd. Amsterdam is inderdaad minimaal Diemen, en verder kan ik er eigenlijk weinig bedenken. Tot hoe ver gaat de post, Naarden - Bussum er ook bij?
Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Misschien valt dat al onder Amersfoort.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Mijn drukste overweg is ongetwijfeld de Esperantostraat in Groningen... Zestien treinpassages per uur, 's avonds twaalf, vier keer een goederentrein en een stuk of wat leegmatritten. Dan kom ik op grofweg 300 passages...
Dat zijn er nogal wat. Wij komen met rangeren net niet bij de overweg. Anders was het nog drukker.
"Next station: Hoofddorp" "This train terminates here. Please leave the vehicle and think of your personal belonings."
De Britten zouden eerder zeggen: "This train terminates here. All change please. Please take your personal belongings with you when you live the train."
De Britten zouden eerder zeggen: "This train terminates here. All change please. Please take your personal belongings with you when you live the train."
Ja, dat is beter
Nu al die tekst nog op het schermpje van een SLT zien te proppen
Dat zijn er nogal wat. Wij komen met rangeren net niet bij de overweg. Anders was het nog drukker.
Per uur: vier Intercity's, vier Sprinters en acht Arrivatreinen.
Nou moet ik wel zeggen dat sommige overwegsluitingen meerdere treinen behelzen. Zo komt de trein uit Leer bijna altijd tegelijk met de Sprinter aan in Groningen. Maar goed, dan gaat dat ding nog 280 keer per dag dicht.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Nou moet ik wel zeggen dat sommige overwegsluitingen meerdere treinen behelzen. Zo komt de trein uit Leer bijna altijd tegelijk met de Sprinter aan in Groningen. Maar goed, dan gaat dat ding nog 280 keer per dag dicht.
Die overweg kan dus zo meedoen aan de ProRail-shake
Ohja, dat vergeet ik altijd. Amsterdam is inderdaad minimaal Diemen, en verder kan ik er eigenlijk weinig bedenken. Tot hoe ver gaat de post, Naarden - Bussum er ook bij?
Naarden - Bussum is Amersfoort. Dus wellicht zit er nog iets richting Haarlem voor de waterscheiding maar bij de Post Amsterdam zit richting Hilversum de laatste op de Keverdijk.
Naarden - Bussum is Amersfoort. Dus wellicht zit er nog iets richting Haarlem voor de waterscheiding maar bij de Post Amsterdam zit richting Hilversum de laatste op de Keverdijk.
Op zondag 9 februari 2014 23:32 schreef WhiteJoker het volgende: Leuk die blauwe sterretjes. Ik verwachtte alleen dat het land zelf blauw gekleurd was. Net zoals Frankrijk rood is in de Londense versie.
Precies, ik snap het ook wel maar kaartje London is duidelijker.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op zondag 9 februari 2014 23:33 schreef b2py het volgende: Even Duitsland, Zwitserland, Spanje, België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Italië inkleuren. Over een onoverzichtelijk brei gesproken
In Duitsland faalt dit soort kaartjes totaal want dat is gewoon een heel anders opgebouwd land. UK en Frankrijk zijn centraal geregeerd, Duitsland bij uitstek niet. In Duitsland kun je dit soort kaartjes wel maken voor EN Berlijn EN Hamburg EN Köln EN München. Maar eigenlijk voor geen van allen. Eigenlijk kun je dit soort kaartjes alleen maken voor steden die allemaal van die kopstations hebben. En eerlijk is eerlijk: buiten Londen en Parijs zijn er daar niet gek veel van. Ja Moskou en St Petersburg Typisch relict van 19e eeuwse inrichting. .
WhiteJoker vindt het vreemd dat al die omringende landen niet zijn ingekleurd in de Franse kaart, terwijl Frankrijk dat wel is in de Britse. Dus ik zeg, lijkt mij dat je een onoverzichtelijke brei aan kleurtjes krijgt.
Heeft niks te maken met of je in die landen dat ook kan maken
In Duitsland faalt dit soort kaartjes totaal want dat is gewoon een heel anders opgebouwd land. UK en Frankrijk zijn centraal geregeerd, Duitsland bij uitstek niet. In Duitsland kun je dit soort kaartjes wel maken voor EN Berlijn EN Hamburg EN Köln EN München. Maar eigenlijk voor geen van allen. Eigenlijk kun je dit soort kaartjes alleen maken voor steden die allemaal van die kopstations hebben. En eerlijk is eerlijk: buiten Londen en Parijs zijn er daar niet gek veel van. Ja Moskou en St Petersburg Typisch relict van 19e eeuwse inrichting. .
Misschien zou je het nog kunnen doen voor Barcelona of Madrid, maar ook daar zijn doorgaande stations tegenwoordig. En als ze er nog niet zijn, dan zijn de Spanjaarden druk bezig met tunnels om dat alsnog voor elkaar te krijgen.
Op maandag 10 februari 2014 00:33 schreef b2py het volgende: WhiteJoker vindt het vreemd dat al die omringende landen niet zijn ingekleurd in de Franse kaart, terwijl Frankrijk dat wel is in de Britse. Dus ik zeg, lijkt mij dat je een onoverzichtelijke brei aan kleurtjes krijgt.
Heeft niks te maken met of je in die landen dat ook kan maken
Dat niet alleen de gebieden waar de diverse treinen komen, corresponderen met de legenda bij de Londense, bij die van Parijs alleen die ruitjes etc. Met de Franse slag zullen we maar zeggen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op maandag 10 februari 2014 06:22 schreef _serial_ het volgende: Ik had het kunnen voorspellen...altijd als ik naar een dancefeest ga in Utrecht werkzaamheden op de weg terug. As weekend ipv 40 min, 1,5 uur
Op maandag 10 februari 2014 08:51 schreef Dr_Flash het volgende: Ze wisten in Utrecht om 8.25 al te melden dat de ICE van 9.03 niet zou rijden wegens te grote vertraging. Staat dat ding dan nog in Köln of zo?
Dat ding heeft ergens tussen Oberhausen en Arnhem +80 opgelopen door een defect aan de trein, als ik de info op Bahn.de mag geloven.
Melding maandag 10 februari 2014, 10:29 uur: Oorzaak: versperring Tussen Breda en Amsterdam C. rijden geen Intercity direct treinen door een versperring. Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 45 min. De verstoring is naar verwachting rond 12:00 uur verholpen.