GlenSpey | zondag 10 november 2013 @ 11:55 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
GlenSpey | zondag 10 november 2013 @ 11:56 |
Want #653 heeft nooit bestaan ![]() | |
bork | zondag 10 november 2013 @ 11:59 |
Ik zie het, bizar ik dacht dat die nummers automatisch werden opgehoogd. ![]() | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 12:02 |
Tijd voor een nieuwe reeks dus? | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 12:06 |
niet iedereen weet dat en verhoogt het nummertje dan nog eens ![]() | |
bork | zondag 10 november 2013 @ 12:10 |
ah, ok. ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 10 november 2013 @ 12:17 |
![]() Bizarre seingeving hier op de S-bahn trouwens: een bezet blok wordt afgeschermd door een geel sein, en niet door een rode. | |
#ANONIEM | zondag 10 november 2013 @ 12:18 |
Dat is bij de metro in Amsterdam ook. Rood = geen rijweg ingesteld Geel = rijweg ingesteld (of automatisch blokstelsel op de vrije baan?) maar sectie nog bezet Groen = rijweg ingesteld en vrij | |
Viezze | zondag 10 november 2013 @ 12:22 |
@Monopoly: die SGMm stond gisteravond in Zwolle, ook met Schiphol op de koersrol. Vroeg me al af wat die daar deed, maar is natuurlijk Sandite. Zag hem net niet meer staan in Groningen dus zal wel weer terug zijn gegaan. | |
ziggyziggyziggy | zondag 10 november 2013 @ 12:22 |
Aha. Weer wat geleerd. Geel betekent dus eigenlijk op zicht rijden. | |
Duvel | zondag 10 november 2013 @ 12:31 |
Zoiets. In Amsterdam betekent het in elk geval "stop", terwijl volgens mij (bijvoorbeeld) in München op sommige stukken S-Bahn de treinen mogen doorrijden een station in, terwijl ze de vorige trein het perron zien verlaten. Verschilt per stad. | |
gebrokenglas | zondag 10 november 2013 @ 12:32 |
"verklaard" in de TT moet "verklaart" zijn. | |
GlenSpey | zondag 10 november 2013 @ 12:34 |
Grammatica is niet mijn sterkste punt ![]() | |
Fiorano | zondag 10 november 2013 @ 12:56 |
Maf treintje:![]() | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 13:08 |
Barneveld krijgt straks meer stations dan een plaats als Zoetermeer.. (RR niet meegerekend) | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 13:09 |
Alle dwarsliggers in Borne zijn vervangen, nu het vervangen van de seinwezen kabels, het testen ervan en ze zijn klaar. ProRail houdt een slag om de arm en weet nog niet of ze morgenochtend klaar zijn. https://www.prorail.nl/ni(...)r-vernieuwd-in-borne | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 13:14 |
Alvast puik werk, want het is een monsterklus die snel opgepakt is ![]() | |
mschol | zondag 10 november 2013 @ 13:15 |
dus ze kunnen het wel gewoon... ik hoop dat diverse hoge piefen realiseren dat anderhalf jaar nu dus wel erg gortig is en dit best naar een half jaar teruggeschroefd kan worden.. | |
freako | zondag 10 november 2013 @ 13:23 |
Het lijkt nog best aardig op de Protos die rijdt op dat lijntje: | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 13:25 |
Dat is niet mogelijk. | |
mschol | zondag 10 november 2013 @ 13:33 |
dat willen ze je graag doen geloven ja... | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 13:46 |
Jouw waarheid vs de mijne, ik laat het hierbij. | |
WhiteJoker | zondag 10 november 2013 @ 13:50 |
Ik denk dat het best korter van te voren gepland kan worden, maar dat heeft zijn prijs. ProRail werkt met aannemers, en die zullen meer geld vragen voor klussen die korter van te voren gepland zijn. Voor dit akkefietje zullen ze de hoofdprijs betalen. Daarnaast moeten onderdelen op voorraad zijn en machines gehuurd worden. | |
Straatcommando. | zondag 10 november 2013 @ 15:46 |
Inderdaad petje af voor pro rail. Mag ook wel eens gezegd worden ![]() | |
RichardHammond | zondag 10 november 2013 @ 15:51 |
Nummertje wordt ook verhoogt als Chrome crasht en je dan nogmaals op 'Nieuw deel' openen klikt. Dacht dat het niet op zou vallen. 😳 Deze bad boy is zojuist vertrokken vanuit Zwolle en onderweg naar Roffa. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 15:55 |
Gisteren hier een ritje mee gemaakt:![]() Als dit ding je bekend voorkomt, dat kan kloppen. Hier een lijstje met films waar ze in meedeed: http://www.orangeblossomcannonball.com/about/movie-posters/ | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 16:12 |
Quizvraagje: welk materieeltype (serienummer) zien we op deze foto?![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 16:13 |
ICE-T | |
MTL | zondag 10 november 2013 @ 16:40 |
Tssk, en dan quote je de vraag nog wel zo letterlijk. Dat is een BR 411, 4011 ![]() | |
ziggyziggyziggy | zondag 10 november 2013 @ 16:43 |
Trein rijdt koperdief dood in België http://nos.nl/l/572934 Mooi, zo'n probleem dat zichzelf oplost. | |
#ANONIEM | zondag 10 november 2013 @ 17:10 |
Slim geplaatst bovenleidingsportaal ![]() | |
MTL | zondag 10 november 2013 @ 17:14 |
Ik zat mij meer te verbazen over de draaistellen. Volgens mij doet die trein een soort van Borne na, aan de hoogte van de aspotten te zien... ![]() | |
#ANONIEM | zondag 10 november 2013 @ 17:16 |
Inderdaad ![]() Sowieso wel balen dat er nog een station Barneveld bij komt. Zo duurt het nog langer voor ik in Ede Centrum ben. | |
RichardHammond | zondag 10 november 2013 @ 17:21 |
Best glad op het spoor bij Rotterdam Alexander. Wielen waren lekker aan het spinnen voordat er werd ingegrepen door tractioncontrol(?). | |
Fiorano | zondag 10 november 2013 @ 18:01 |
Het slaat ook nergens op, Barneveld Centrum is vanuit die kant van het dorp prima te bereiken. Had liever gezien dat Noord een perron aan de lijn Amersfoort - Apeldoorn zou krijgen en een regiosprinter. Veel nuttiger. | |
EddyAlbena | zondag 10 november 2013 @ 18:48 |
Gaat ICE vandaag echt via Zutphen? ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 19:10 |
jup, stopt er alleen niet ![]() | |
EddyAlbena | zondag 10 november 2013 @ 19:25 |
![]() | |
MTL | zondag 10 november 2013 @ 19:34 |
De trein moet in Zutphen even wachten op de IC's Zwolle-Roosendaal v.v., en staat daarom even een paar minuten stil op spoor 4 (dus perronloos spoor). Die stop wordt helaas gewoon in de planner getoond (iemand vergeten om ze aan te merken met 'Niet voor reizigers' o.i.d.). | |
EddyAlbena | zondag 10 november 2013 @ 19:38 |
O nou heel erg bedankt dan, was serieus van plan om te wachten zodat ik rechstreeks kon gaan. | |
Dr_Flash | zondag 10 november 2013 @ 19:52 |
Vanochtend klassiek motorstel 663 in de stoptrein Maastricht -Luik. Helaas geen foto. Vanmiddag was die verbinding ineens verbust. Dus weer geen foto. | |
Dr_Flash | zondag 10 november 2013 @ 19:58 |
Op tijd rijdende IC naar Almelo wordt in Amersfoort vastgehouden voor vertraagde en omgeleide CNL. Welterusten prorail ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 november 2013 @ 20:06 |
Oh handig, zo kon de aansluiting van de IC uit Amsterdam (die vast zat achter de CNL) nog overgenomen word..... oh nee toch niet ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 20:11 |
ze kunnen het wel ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 november 2013 @ 20:13 |
En wat nog nergens staat: het lijkt op een overwegstoring tussen Amersfoort en Apeldoorn. Alles wordt stapvoets aangereden. | |
dennistd | zondag 10 november 2013 @ 20:17 |
| |
Litpho | zondag 10 november 2013 @ 20:22 |
Echt, als iemand Eva ooit leert twitteren kunnen er weer een paar uitzendkrachten uit ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 november 2013 @ 20:25 |
Kunnen er allebei wel uit. Eva en uitzendkrachten | |
Dr_Flash | zondag 10 november 2013 @ 20:30 |
Apeldoorn, eindelijk. De stoptrein naar Twello wacht op ons. Logisch, anders rijdtie leeg voor ons uit ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 20:49 |
De werkzaamheden rond Hoorn gaan uitlopen is nu al bekend. in ieder geval tot 6 uur morgenochtend geen treinen, maar mogelijk duurt het nog langer | |
Dr_Flash | zondag 10 november 2013 @ 20:51 |
Hallo hallo? HoorUn, kunt u ons hoorun? | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 21:23 |
Zegt u het maar? | |
Dr_Flash | zondag 10 november 2013 @ 21:30 |
Shit, verkeerd verbonden ![]() | |
dennistd | zondag 10 november 2013 @ 21:42 |
Ik heb ook al wel eens meegemaakt dat ie in Deventer op 4 werd binnengenomen zodat de IC er via 3 langs kon. Erg handig voor reizigers naar Osseveld of Twello... Zelfde geldt trouwens voor de stopper uit Zwolle bij Wierden, ook al wel meegemaakt dat ie in Wierden ervoor ging en pas in Hengelo ingehaald werd (terwijl de IC er bij Almelo al vlak achter hangt...) | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 21:43 |
Hoorn is onbereikbaar op het moment, probeer een bus. | |
Frozen-assassin | zondag 10 november 2013 @ 21:45 |
Weet iemand wat voor werkzaamheden er zijn bij Hoorn? Zag dat ze wel bij de rangeersporen aan de slag waren, maar wat precies? Er is volgende week nog een buitendienststelling op traject Enkhuizen - A'dam CS maar dan bij Zaandam | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 21:51 |
Aanpassingen aan opstelsporen. In de Hemtunnel was laatst een aanbesteding over de blusleidingen, dus wellicht dat ze er iets mee aan het doen zijn komend weekend. | |
#ANONIEM | zondag 10 november 2013 @ 21:55 |
Heel soms gebeurd dat op het spoor ook als je de treindienstleider belt. Dan zit er een vage storing in het systeem en dan bel je op Winschoten de Trdl en krijg je de post Arnhem of Nijmegen aan de telefoon ![]() Maar meestal krijg je Groningen aan de telefoon terwijl je groningen oost moet hebben. Is niet zo'n probleem aangezien ze naast elkaar zitten ![]() | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 21:55 |
In België staan er inmiddels enkele wijzigingen op stapel: * Er worden 6 M6-stammen omgebouwd voor 200km/h. Een dubbele stam (loc-4 rtgn-stuurstand-stuurstand-4 rtgn-loc) zal in de spits dienst doen als IC Eupen - Oostende. In de ochtend één richting, IC 506, uit, en pas in de middag weer terug als IC 529 De ombouw bestaat uit: HV M6-B 62232 tot en met 62276 van 160km/h naar 200km/h (45 rijtuigen) HV M6-A 61067 tot en met 61076 van 160km/h naar 200km/h (10 rijtuigen) HV M6-BD 69072 tot en met 69076 van 160km/h naar 200km/h (5 rijtuigen) * Ook zullen volgend jaar de eerste 30 HLE21'en buiten dienst gaan, want er blijkt een groot lokkenoverschot te zijn bij NMBS door instroom van veel HLE18'en. Hiervoor wordt het eea omgebouwd en aangepast: - M4-stuurstand krijgt MUX(benaming voor een bepaald systeem om te communiceren tussen stuurstand en loc), en kan daardoor communiceren met HLE27 (en zelfs met HLE18) - M5-stuurstand krijgt MUX, en gaat met HLE18 en HLE27 rijden - De HLE27'en die nu met M6'en rondrijden worden HLE18'en De HLE21'en die wel blijven rijden, zullen grotendeels naar de Piekuurtreinen rijden, daar in die treinen veelal geen stuurstandrijtuig zit. Er is straks geen getrokken mat. met stuurstand zonder MUX. En zo komt het einde van HLE21 ook alweer dichterbij. | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 21:59 |
Vandaag hebben enkele treinen ruim een halfuur stilgestaan bij Hürth in Duitsland, omdat de lokale treindienstleider enorm nodig naar het toilet moest, maar het toilet in het gebouw defect was. Hij moest hierdoor naar een locatie in de buurt, en dat kostte even tijd. De Treindienstleider heeft netjes gemeld dat zijn post eventjes niet bediend was, en liet alle treinen stoppen voor een rood sein. Pas toen verliet hij zijn post. Betroffen 2 goederentreinen en 1 RE. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:00 |
Ik had begrepen dat de M6-stuurstanden niet zijn goedgekeurd voor 200 km/h omdat ze te erg zouden trillen. Ik zie het stuurstandrijtuig (BDx) niet voorkomen in je lijstje... Gek hè, 120 locs bestellen en dan tot de ontdekking komen dat je als spoorbedrijf toch wel heel veel locs hebt ![]() HLE 20 zou er toch ook uit gaan? | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:02 |
Heeft de NMBS niet al decennia een locomotievenoverschot? | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:02 |
Ik was ook heel verbaasd dat ze na de 60 13'en nog 120 18'en bijbestelden. | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:06 |
Foutje van mij, de stuurrijtuigen worden niet aangepast omdat er met 2 lokken gereden zal worden. Men had de HLE27 eerder uit dienst zien gaan, want een HLE21 is betrouwbaarder. Maar er is toch anders besloten bij NMBS. HLE20 rijdt er nog, omdat NMBS maar 4 lokken van NMBS Logistics kan huren, en bij één defecte HLE13 is een HLE20 toch weer nodig. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:06 |
De HLE 13 zou worden 'verkocht' aan NMBS Logistics voor goederentreinen en er zouden een paar oude locseries uitstromen (HLE 11, HLE 12, HLE 20, ...) zodat de hoeveelheid locomotieven min of meer in balans blijft. Met NMBS Logistics gaat het wat minder goed dan gepland dankzij de economische crisis, en dat bedrijf lijkt meer interesse te hebben in Traxx-locs: ze hebben HLE 28 (voor BE, NL, DE) en HLE 29 (voor DE?, BE en FR). Daarmee kun je meer dan met HLE 13 die alleen geschikt is voor België en Frankrijk... | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:07 |
Dit gaat echt over het reizigersdeel, en NMBS Logistics heeft bijna alle 13'en nodig. Er rijden maar 4 of 5 bij het reizigersdeel, en daardoor zijn er nog steeds 3 HLE20'en in dienst als er een 13 uitvalt bij de reizigers. Dan neemt een 20 de dienst van- en naar Luxemburg over. | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:07 |
HLE13 mag ook naar Luxemburg ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:07 |
Dat was niet het plan waarmee ze aangeschaft zijn. Ze zijn aangeschaft als allround locs destijds. Dat bewijst ook de hoge topsnelheid. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:08 |
Sinds kort ja. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:08 |
Ohja, nu je het zegt! Er wordt zelfs ETCS in die locs gestopt omdat Luxemburg binnen een paar jaar geheel over gaat op ETCS. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:08 |
HLE18 mag straks ook naar het Groothertogdom. | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:12 |
Jup. Eerst was deze ombouwing naar ETCS niet de bedoeling omdat ze er dan uit zouden gaan, maar voorlopig blijven ze wel rijden. Jup, die plannen zijn er wel, maar zover is het nog niet. Ook zijn er plannen om Desiro naar Aken te kunnen sturen, maar moet eerst een toelatingsprocedure doorlopen. DB wil namelijk de bovenleiding aanpassen in Aken, waardoor de spanning in Aken niet meer omgeschakeld kan worden op spoor 8 en 9. Hierdoor kunnen er in 2015 of 2016 geen grijze motorstellen meer naar Luik. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:13 |
Desiro is niet geschikt voor 15KV en volgens mij ook niet makkelijk aanpasbaar. | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:13 |
@ James, BDx is te licht, en mag daardoor niet 200 km/h rijden. | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:14 |
Toch wordt er wel gekeken naar de mogelijkheden. Zelf blijf ik het ook apart vinden. Onder 25kV lijkt mij ook niet helemaal lekker te gaan. Wat zijn andere opties voor de NMBS om naar Aken te rijden? | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:17 |
Vanochtend kwam deze tweet voorbij:Om 15:35 werd deze post gemaakt op Somda: En volgens deze website zijn er tot na 18:00 geen treinen vertrokken van spoor 6 te Schiphol. Dat moet een aardig defect zijn geweest ![]() Duidelijk, thanks ![]() De Noorderkempenshuttle rijdt met Desiro, dat gaat voor zover ik over het algemeen wel goed. Wat weet jij zoal? Traxx-loc met een paar I6/I10/I11-rijtuigen? | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:20 |
Ik bedoel met de installatie op 25kV en dan Duitsland in met maar 15kV op de draad. Hoe reageert een Desiro dan met al die technische snufjes en vermogen enzo? | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:21 |
Dat is de reden dat het mij onwaarschijnlijk lijkt. Het apparaat kan ook met geen mogelijkheid in Nederland rijden. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:21 |
Oh, zo. Prut prut prut plof, verwacht ik. In Duitsland staat er niet alleen minder spanning op de draad, de frequentie is ook heel anders (16,7 Hz). Een installatie die daarop niet is voorbereid zal daar niet vrolijk van worden. Dat zou misschien nog moeten kunnen, de frequentie is wel gelijk. | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:22 |
Op de Meer werd ook een eend uitgelaten, even kort buiten de poort, maar werd later weer snel naar binnengedreven door de 713. Er stonden tevens 2 TRAXX-locs ingesloten tussen een stootjuk en een eend. Waarom die defecte trein niet is weggesleept op Schiphol? Geen idee... Heb 3 wegsleeplocs van DBS vandaag gezien, en alle 3 hadden continu bemensing. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:22 |
Misschien kon die trein wel niet worden weggesleept? ![]() [/worst-kaas-scenario] | |
#ANONIEM | zondag 10 november 2013 @ 22:29 |
Bijna elke trein kan wel sleepgereed worden gemaakt. Alle kranen en remmen afsluiten en spuien dat de remmen niet aan kunnen slaan. 't is een klus maar echt stranden zit er tegenwoordig niet meer in. Meer het oude spul wat die functies wellicht niet heeft gok ik. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:30 |
Nee het is onmogelijk. Sowieso is er bij gelijkstroom geen sprake van een frequentie en de motor valt gewoon af bij een voltage lager dan 2200V. En dat is technisch niet zomaar op te lossen. Frequentieomzettingen zijn nog veel gecompliceerder dan DC omzetten. | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 22:31 |
Wellicht stond die trein daar wel prima en kon de dienstregeling gewoon uitgevoerd worden. Als je dat ding wilt wegslepen ben je sowieso een spoor kwijt, en kan je niet de hele dienstregeling laten rijden. | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:32 |
Ik had de 958 Amsterdam - Rotterdam, en halteerden op spoor 6. Toen was-ie sowieso al weg. Ik ben ze onderweg niet tegengekomen. Op Hoofddorp Opstel stond wel een Fyra-stam met een grijze Traxx met frontjes richting Leiden. Zal dat de defecte geweest zijn? Panto's tegen de draad. | |
KnightSolaire | zondag 10 november 2013 @ 22:32 |
Wat kun je nu precies allemaal vinden op ovtijden.com? Zag er laatst een post over langskomen, maar ben de linkjes vergeten op te slaan.. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:34 |
Oh natuurlijk, dat was stom van mij. ![]() Daar zit wat in. Wel jammer, want als dat ding wél 1500 V zou lusten, dan had de Noorderkempenshuttle door kunnen rijden tot in Breda. Schiphol lijkt me om eerlijk te zijn niet echt een plek waar een treindienstleider graag een spoor kwijt is... 958 vertrekt om 18:09 in Schiphol, dus dat zou mooi kunnen. De 186.236 is een grijze loc, dus het zou 'm best eens geweest kunnen zijn. | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 22:34 |
ze zijn niet echt happig op diesel in de Schipholtunnel | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:35 |
Op dit moment 2 dingen: - AV (ook geschiedenis, gelogd vanaf 7 november). De feed die opgehaald wordt, word op een eigen database van hun opgeslagen. - Matinzet (geen stelnummer, maar wel materieel en lengte) - Vertraging in seconden, sporen, tijden enz Voor de AV: http://ovtijden.com/avtdag/RTD Op het eind de verkorting van het station, en via de scrolldown-menu's die sinds kort er zijn kan je ook station selecteren en datum. Eventueel kan je in de link achter het station nog '/jaarmaanddag' zetten voor een datum Voor de matinzet van een trein waar je het treinnummer al weet: http://ovtijden.com/infoplus/mat/TREINNR/20131110/ Daar moet je TREINNR vervangen door het treinnummer, en datum daarachter is ook formaat jaarmaanddag. Wordt nog uitgebreid. Dit is nog een pilot tussen NS en de beheerders hiervan. | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 22:36 |
Een spoor kwijtraken als treindienstleider heeft meer effect dan een perron ![]() | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:36 |
Reizigerstaal vs jargon, je snapt wat ik bedoel ![]() | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 22:40 |
![]() | |
KnightSolaire | zondag 10 november 2013 @ 22:41 |
Dank voor de toelichting greavy! | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:43 |
Ja! Inderdaad ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 22:45 |
het was anders wel een goede cheap ass oplossing geweest om de verbinding Breda-Antwerpen voor elkaar te kunnen boksen | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:47 |
Mwah, niet echt. De Desiro heeft alleen de benodigde hardware voor ETCS L1 aan boord... In België is dat geen probleem omdat op HSL 4 zowel ETCS L1 als L2 gelijktijdig actief zijn, in Nederland kan dat niet. | |
DeaDLocK2K | zondag 10 november 2013 @ 22:48 |
Mwoah, dat is denk ik wel te regelen. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:48 |
Alles is te regelen, maar iemand moet ervoor betalen. ![]() | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 22:49 |
Je zou bijna gaan denken dat het een wonder is dat de trajecten op elkaar aansloten bij de grens tijdens de bouw. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:50 |
Ja he ![]() De Nederlanders en de Belgen hebben totaal andere contracten afgesloten met totaal andere leveranciers. In Nederland was er sprake van een Publiek-Private Samenwerking-constructie, waarbij Infraspeed (o.a. Siemens en Fluor) de hele bovenbouw heeft gedaan en onderhoudt gedurende 25 jaar. In België is het veel meer in-house gehouden en valt de HSL rechtstreeks onder Infrabel. | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 22:51 |
precies. Het is jammer dat het niet meteen in een keer goed is gedaan | |
b2py | zondag 10 november 2013 @ 22:54 |
Weet je of dat ook via de DBFM methode gedaan is? | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 22:54 |
Voor degenen die willen weten hoe de huidige drukte-indicator in de NS-app werkt: Om een indicatie te kunnen geven heb je 2 inputgetallen nodig: Door de 'reizigerstellingen' van de HC's (niet van de roodjassen), komt er een drukte van de trein uit. Dit wordt gebaseerd op '20% vol', '40% vol' enzovoorts. De stappen die de HC in moet geven, werken per stappen van 5%. De logistieke systemen bij NS verwerken deze percentages tot een getal X-reizigers, die weer afgeleid wordt uit de matinzet en het ingegeven druktepercentage door de HC. Niet helemaal betrouwbaar dus. De combinatie tussen 'ingevoerde drukte' en de aanwezige treinsamenstelling maken de gegevens van deze drukte-indicator. De data die hiervoor gebruikt worden, zijn tussen de 2 en 8 maanden verouderd. De proef die in de IC Zwolle-Roosendaal gehouden is met sensoren werd als 'onbruikbaar' bestempeld, en gaat geen doorgang meer krijgen. De data die uit deze proef is gekomen, mag ook niet gebruikt worden voor verdere verwerking voor andere doeleinden. --- En dan de informatie die via 'ovtijden.com' beschikbaar komt: Deze informatie is voorlopig voor ontwikkelaars gratis beschikbaar via het NDOV-loket. Het betreft een pilot-overeenkomst tussen NSR en NDOV-loket. Als deze pilot positief uitpakt, wordt deze pilotovereenkomst omgezet naar een definitieve overeenkomst. Via de NS-api komt dit niet beschikbaar, maar wel via het NDOV-loket. Ik heb het de afgelopen dagen en uitzonderlijk vandaag extra goed zitten checken, en de matinzet klopt exact. Ik heb tot nu toe één fout gevonden, en dat was dat een ICM3 en ICM4 in andere volgorde zat. Volgens de HC stond dit ook fout in de Railpocket, dus mogelijk is er ergens iets verkeerd verwerkt. Nog geen groot probleem dus. NDOV-loket heeft ook data van de regionale vervoerders beschikbaar. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 22:59 |
Toen werd begonnen met de aanleg van de HSL was er slechts één unitaire NMBS, de splitsing (in NMBS, Infrabel en NMBS Holding) vond pas plaats per 1-1-2005. Mijn vermoeden - België kennende - is dat er een zak met geld naar NMBS is gegaan en dat daarmee de kous af was. België was contractueel verplicht om die HSL te bouwen (ook al wilden ze liever een route via Roosendaal) dus het had niet veel zin om dan een hele organisatie op te tuigen zoals de Nederlanders dat hebben gedaan. | |
Dr_Flash | zondag 10 november 2013 @ 22:59 |
Nou het werkt kut want ik kreeg voor Maastricht - Utrecht de indicatie "rustig" terwijl de trein stampvol was, en voor Utrecht - Deventer de indicatie "druk" terwijl de bezetting nog geen 50 % was. Weg met die onzin. | |
Viezze | zondag 10 november 2013 @ 23:01 |
"Tsja, we kunnen nou eenmaal niet inspelen op een plotseling reizigersoverschot" | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 23:03 |
Zeker niet als je de conducteur de helft van de tijd niet ziet omdat hij in de eerste klas uithangt. Ik heb een keer de IC Nijmegen - Schiphol genomen, vol tijdens de avondspits. Ik heb tijdens de hele rit de conducteur niet gezien, ik zag 'm pas toen hij in Schiphol de deuren sloot (trein was ook niet 'leeg gelopen')... Een stampvol drietje vooraan en een leeg viertje achterop maken dus een 'rustige' trein? ![]() Waarom niet? | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 23:09 |
De gegevens voor die proef bleken niet representatief, en er is vroegtijdig mee gestopt. | |
greavy | zondag 10 november 2013 @ 23:11 |
Mên. Willen met 8 man op 8 Februari een retourtje Parijs plannen, en de 2 treinen die het beste voor ons uitkomen, kan je alleen voor maximaal 4 man een boeking doen voor de ¤25/ticket enkele reis. Dan moet je dus met 2 aparte boekingen werken (volgens het loket), en zit je absoluut niet bij elkaar in de buurt. Die 2 Thalys-treinen zijn te druk, dus laten ze boekingen voor > 4 personen voor het "First-Minute" ticket openen. | |
James1988 | zondag 10 november 2013 @ 23:11 |
De sensoren konden de verplaatsingen van reizigers misschien niet goed meten, waardoor de gemelde bezetting niet klopte t.o.v. de werkelijkheid? Dan zie ik een tweetal mogelijke alternatieven: sensors in iedere stoel of gewichtssensors op de draaistellen om zo grofweg te bepalen hoe vol een bak zit. Dat geldt dan zeker weer als een groepsreis o.i.d., remember de ellende die ik had met het boeken van die V250-tickets begin dit jaar? ![]() | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 23:18 |
ik denk te vroeg mee gestopt. Denk dat je met een langere testperiode beter een inschatting had kunnen maken van de bezetting in een trein. Als je per deurkoppel meet hoeveel in- en uitstappers tov het totaal aantal reizigers dat er in de trein aanwezig is dan moet je na enkele maanden wel redelijk in kunnen schatten wat de bezetting van een bak is, hoe de mensen zich door de trein bewegen en waar mensen het beste kunnen gaan zitten/staan. Denk dat ze net niet genoeg moeite in de proef hebben gestoken. | |
Peterselieman | zondag 10 november 2013 @ 23:23 |
Het is al weer even geleden dat het gedaan is, maar ze hebben ICM via een dieselspoor versleept. Ditmaal ging het om zes bakken die van Zutphen naar Hengelo zijn gebracht http://somda.nl/forum/141(...)+dingen+10+november/ Gelukkig nu achter een loc en niet achter een stel wadslopers ![]() | |
Poepdoos | maandag 11 november 2013 @ 01:45 |
Kleinigheidje: voor ons als afnemers bij in ieder geval NDOVloket.nl (9292-contracten ken ik niet) valt het sinds het dinsdag openbaar is geworden onder de normale leveringsovereenkomst. Het echte testen van in ieder geval performance is daarvoor al geweest. | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 01:55 |
Iemand hier die een idee heeft over hoe je materieelinzet plant? Dan bedoel ik niet de Somda-achtige manier ("de 9224 rijdt nu in de 4790 dus over twee uur zie ik 'm weer"), maar een manier om gegeven rittijd en frequentie te berekenen hoeveel materieel je nodig hebt. Ik kom er niet helemaal aan uit hoe je zoiets nou een beetje logisch aanpakt, een zetje in de juiste richting zou op prijs gesteld worden. ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 06:32 |
Uitloop ten zuiden van Utrecht, niks van en naar Driebergen. Naar houten schijnt er wel wat te rijden. Borne is af en Hoorn ook. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 06:58 |
Ik denk dat je handmatig de omlopen moet vullen, dat doorkopieren tot een hele serie gedaan is. En dat iedere serie doen. Anders kom je alweer uit bij betaalde planprogrammas. | |
_serial_ | maandag 11 november 2013 @ 07:26 |
Toch wel weer ruk dat je als developer, als je alles wilt, tegen meerdere systemen aan moet gaan praten. (eventuele vergoedingen nog daargelaten) | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 07:33 |
Waarom niet? Er is data, dat is ALTIJD op eoa manier nuttig inzetbare kennis. Maar als er iemand een kans ziet om met een vingertje te zwaaien is dat natuurlijk belangrijker ![]() ![]() | |
WhiteJoker | maandag 11 november 2013 @ 07:38 |
Jeej! Weer een wisselstoring rondom Apeldoorn. Dat zorgt er dus voor dat m'n rechtstreekse trein er weer uitgekieperd wordt en ik weer +25m heb. | |
bork | maandag 11 november 2013 @ 07:43 |
Spoedoperatie aan spoor Borne gelukt Het herstel van het spoor bij Borne is zondagnacht op tijd afgerond. Maandagochtend konden daardoor weer de eerste passagierstreinen sinds de ontsporing van een goederenwagon rijden. bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)or-borne-gelukt.html | |
WhiteJoker | maandag 11 november 2013 @ 07:51 |
Waarom denkt NS dat het een prima plan is om twee drukke treinen samen te voegen? VIRM met 8 bakken naar Enkhuizen wordt leeggehaald en bij de ICMm met 7 bakken gepropt. Needless to say: sardienen in blik. | |
Fiorano | maandag 11 november 2013 @ 07:57 |
Tering IC Amersfoort - Schiphol rijdt niet. Staat alleen nergens een verstoring aangegeven op dat traject. | |
WhiteJoker | maandag 11 november 2013 @ 07:59 |
Wisselstoring werd iig in Apeldoorn omgeroepen. Alleen niet waar die was. | |
_serial_ | maandag 11 november 2013 @ 07:59 |
Ik las op twitter dat Infoplus sowieso een zooitje is op Amersfoort [ Bericht 5% gewijzigd door _serial_ op 11-11-2013 08:07:29 ] | |
Fiorano | maandag 11 november 2013 @ 08:00 |
Ga het zo meemaken dan. Zit nu nog in een overvol Valleilijn Protos... | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 08:05 |
Maar hij is in Amersfoort ![]() | |
WhiteJoker | maandag 11 november 2013 @ 08:07 |
Snap ik. Wisselstoring kan ook bij Amersfoort liggen en dan heb ik er in Apeldoorn ook last van. Zelfs als er een scheet in Utrecht dwarszit vallen er in Apeldoorn treinen uit. | |
Litpho | maandag 11 november 2013 @ 08:08 |
Omdat de reizigers op magische wijze zouden moeten verdwijnen? Hoe vaak heb je niet een "trein die te vol is gaat niet verder" waarbij ns_online hevig verbaasd is dat de volgende wat aan de drukke kant is? P.S. Als je trein al aan de late kant is, is ijzer door de corridor schuiven (zodat mensen lege treinen zien stoppen en daarna leeg weer doorrijden) misschien niet 's werelds beste idee. Wellicht is het noodzakelijk voor je Meesterplan, maar het is onverkoopbaar. | |
WhiteJoker | maandag 11 november 2013 @ 08:10 |
IC Schiphol rijdt niet door "een eerdere verstoring" aldus HC. | |
Litpho | maandag 11 november 2013 @ 08:11 |
Ik ben ook nog niet gewend aan Eindhoven-Schiphol als storingsgebied. Maar goed, ik denk ook niet (en volgens mij is die mening gedeeld met iedereen op de Flevolijn) dat corridors zo'n briljant idee zijn. Corridors met Schipholtunnel in ieder geval niet ![]() | |
Fiorano | maandag 11 november 2013 @ 08:17 |
IC Amersfoort - Schiphol rijdt niet door wisselstoring, maar die komt toch vanuit Schothorst om 8.10? Valleilijn kwam binnen op 6b. Ook niet het meest handige perron... | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 08:18 |
De Achterhoek meldt matige vertragingen tussen 7 en 10 minuten, mede door enkelspoor heid ![]() ![]() | |
arkkey | maandag 11 november 2013 @ 08:26 |
Koffiebroodjes!![]() | |
WhiteJoker | maandag 11 november 2013 @ 08:28 |
Kunnen ze die automatische omroep niet de mond snoeren. Dat continu omroepen is informatie overload. | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 08:31 |
Ah, dan is de pilot inmiddels dus al omgezet naar een normale overeenkomst tussen NSR en NDOVloket. Daar was ik nog niet van op de hoogte. | |
Fiorano | maandag 11 november 2013 @ 08:34 |
Dikke vertragingen rondom Utrecht. IC Utrecht - Schiphol rijdt natuurlijk ook niet... Had beter een half uur op Amersfoort kunnen wachten. | |
GlenSpey | maandag 11 november 2013 @ 09:31 |
Ja same here. Gedonder op Driebergen-Zeist. Geen treinen richting Utrecht wegens uitgelopen werkzaamheden. Zouden tot half 8 duren, dus heb een uur daar staan wachten maar om half 9 reed er nog niks. Ja, bussen die bij aankomst door 6000 man bestormd werden, lekker duwen en trekken. Ben maar terug naar huis gegaan ![]() | |
Fiorano | maandag 11 november 2013 @ 09:52 |
Goed, drie kwartier later op stage. NS aardig gek, weinig excuses en een hoop nors gezeik. | |
WhiteJoker | maandag 11 november 2013 @ 09:58 |
Ik vind vooral de omroepen "Wij vinden de huidige overlast erg vervelend, daarom willen wij u graag een kop koffie of thee bij de Kiosk aanbieden" erg leuk. Wel jammer dat ik altijd ver van de Kiosk af sta. | |
Fiorano | maandag 11 november 2013 @ 09:59 |
Ik heb bijna dagelijks vertraging en nog nooit een kop koffie gehad. En inderdaad, als het dan een keer zover is dan staat er of een enorme rij of je hebt er geen tijd voor om er te komen ![]() Edit: Ik probeer een MijnNS account aan te maken om een Gtbv formulier in te vullen. Wat is dat voor omslachting hoerengedoe joh. Eerst krijg je een activatie link toegestuurd naar je mail (duurt tien minuten), account geactiveerd moet je eerst nog een fucking bevestigingcode invoeren die je per post krijgt ![]() | |
WhiteJoker | maandag 11 november 2013 @ 10:03 |
Je piept wel anders als je moet gaan denken aan files en parkeerplekken ![]() Al de 5e keer deze maand dat ik GTbV aanvraag trouwens. Eerste keer was met +60m waardoor ik ¤23,80 terugkreeg. | |
ReisT | maandag 11 november 2013 @ 10:05 |
Er reed er wel een om 8:28 die heb je dan zeker net gemist. Niet dat je er nog bij had gepast, die trein was 10 minuten voor vertrektijd al helemaal vol. | |
ReisT | maandag 11 november 2013 @ 10:06 |
Die trein rijdt Schiphol-Schothorst v.v., dus als er geen trein uit Schiphol kan komen dan komt er ook geen trein uit Schothorst. | |
Fiorano | maandag 11 november 2013 @ 10:17 |
Haha klopt, maar op mijn route richting stage gaat dat best aardig. Als de A1 vast staat kan ik over Utrecht, paar kilometer om maar rijdt eigenlijk altijd wel door. Klopt, trein vanuit Amersfoort stond ongeveer +-15 minuten te wachten voor Utrecht... Dus uiteindelijk had ik die van 8.58 die net zo goed uitpulde. | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 10:37 |
Dat ziet er goed uit. Gratis als compensatie voor?? | |
Pino112 | maandag 11 november 2013 @ 10:37 |
Eventuele overlast in Borne. | |
Mr_Klaasje | maandag 11 november 2013 @ 11:02 |
Daar kan ik het volmondig ja op zeggen. | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 11:16 |
helden ![]() Echt een knappe prestatie om dat binnen 4,5 dagen voor elkaar te krijgen. | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 12:03 |
Vind ik ook ![]() | |
_JdM_ | maandag 11 november 2013 @ 13:03 |
Hoelang zou 5 kilometer spoor geheel vervangen (ala Borne) duren als je 1,5 jaar voorbereidingstijd hebt? | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 13:08 |
waarschijnlijk trekken ze daar negen dagen voor uit, al moet daarbij aangetekend worden dat ze in die periode ook andere werkzaamheden uitvoeren, omdat het baanvak dan toch plat ligt. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 13:18 |
Weekendje, en misschien dat er nog wel een kilometer bij kan. | |
dennistd | maandag 11 november 2013 @ 13:34 |
Logisch om zoiets op je site te zetten ![]() http://www.grenslandexpre(...)ar_bad_bentheim.aspx | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 13:53 |
Nee, dat ging niet helemaal goed toen ze bij Tytsjerk een kudde koeien tegenkwamen... | |
Darkwing_Duck | maandag 11 november 2013 @ 13:53 |
Waarom rijd die beschuitbus over de grens maar tot 8 december, en waarom kan dat niet tot einde dienstregeling? | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 13:58 |
foutje bij het ingaan van de nieuwe concessie Twente. Had een weekje later gemoeten, maar een ambtenaar kon niet rekenen ![]() | |
Ireyon | maandag 11 november 2013 @ 14:02 |
Pff toch zeker de laatste maand was die drukte-indicatie, in ieder geval tussen Den Bosch en Roosendaal, bijzonder actueel en nauwkeurig. 't Zal wel weer gewoon te duur zijn geweest. | |
Darkwing_Duck | maandag 11 november 2013 @ 14:07 |
je bent serieus? | |
Poepdoos | maandag 11 november 2013 @ 14:09 |
Ja. Ten minste, het klopt ![]() | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 14:32 |
Ja, de huidige concessie loopt te vroeg af en xx wil de bussen en treinen geen dag langer laten rijden, dus moest de nieuwe concessie Twente wel eerder ingaan | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 15:02 |
Wat een stel kleuters ook bij cxx ![]() "Wij zijn onze concessie toch al kwijt dus we gaan lekker moeilijk doen met alles" ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2013 15:03:05 ] | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 15:23 |
Gelijk hebben ze, als de regio niet voor meerwerk gaat betalen ga je ook niet rijden. | |
Duvel | maandag 11 november 2013 @ 15:34 |
Dat is ook een kwestie van vertrouwen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Blijkbaar is de boel hier al grondig verziekt. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 15:59 |
Vertrouwen? Het zal wel gegaan zijn van, Beste stadsregio, ik wil best rijden maar dat kost zoveel euro. Ja dat vinden we teveel en gaan we niet vergoeden. Vervolgens rijdt de trein niet meer. | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 16:07 |
Oh dat verhaal ja. Het had "de zondag na de tweede zaterdag in december" moeten zijn, maar eoa lamme flikker dacht "kijk ik zeg gewoon dat ik "de tweede zondag van december" begrepen heb, want dat is goedkoper". En hoppa, weer honderd man gedupeerd ![]() ![]() | |
dennistd | maandag 11 november 2013 @ 16:10 |
Overigens is het ook onwil vanuit Syntus: dat de bussen direct de nieuwe dienstregeling gaan rijden kan ik nog in komen, maar ze willen de treinen ook meteen de nieuwe dienstregeling geven, terwijl dat veel meer samenhangt met de andere treinen dan met de bussen. En wat de Grensland betreft is het gewoon een excuus om een week minder lang verlies te draaien. | |
ReisT | maandag 11 november 2013 @ 16:38 |
Gekke aan dit verhaal is ook dat de concessie van Syntus voor Zutphen-Hengelo-Oldenzaal eigenlijk liep van 14-12-2003 t/m 14-12-2013. Hoe kan de nieuwe nou ineens ingaan voordat de oude is afgelopen... | |
Poepdoos | maandag 11 november 2013 @ 17:25 |
Voor zover ik weet is NSR <-> Loketten nog tot 1 januari een pilot, alleen voor ons als afnemers is het onder de normale overeenkomst te krijgen intussen. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 17:39 |
Als een P-Sein geel toont, en de cijferbak toont het cijfer 'vier'. 15 meter voor het sein staat een bord 'afremmen naar 80'. Hoe hard mag de machinist het sein passeren? | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 17:49 |
volgens mij kun je dat niet zo zeggen. Alleen dat de machinist af moet remmen naar 40 km/h, maar dat deze bij het passeren van het sein nog niet bereikt hoeft te zijn. Ook moet hij er rekening mee houden dat er een rood sein kan volgen. | |
dcm360 | maandag 11 november 2013 @ 17:50 |
De snelheid bij het passeren maakt niet uit, maar er moet wel snelheid geminderd worden naar 40. Meest restrictieve lijkt mij in dit geval namelijk correct. | |
GekkeHaan | maandag 11 november 2013 @ 17:52 |
Geel+4 is imho een onjuist seinbeeld. Bij geel begrens je tenslotte altijd naar 40km/u of zoveel minder dat je voor het volgende sein tot stilstand kunt komen. Geel+4 knipper zou overigens wel weer kunnen. Ik zou de veilige kant opgaan en begrenzen naar 40km/u of zoveel minder dat ik eventueel voor het volgende sein kan stoppen. Afremmen naar 80km/u zegt mij in dit geval niet zoveel of het nu op het bord staat of niet. Altijd de veilige kant kiezen! | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 17:53 |
Hij knipperde niet, dat weet ik 150% zeker. Maar duidelijk, ik dacht namelijk dat hij al 40 had moeten rijden bij passeren sein. | |
GekkeHaan | maandag 11 november 2013 @ 18:00 |
Afremmen doe je vanaf het punt dat je met de neus van de trein het sein passeert. Versnellen zodra je het sein dat een snelheidsverhoging toestaat in zijn geheel bent gepasseerd. [ Bericht 0% gewijzigd door GekkeHaan op 11-11-2013 18:06:08 ] | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 18:10 |
Geel 4 is juist gemaakt om aan te tonen dat je wel moet remmen naar 40, maar er na geen rode krijgt. Groen --> Geel 4 --> Geel --> Rood En seinbeeld gaat altijd boven snelheidsverlagingsborden ![]() [ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2013 18:10:20 ] | |
Maegrim | maandag 11 november 2013 @ 18:11 |
En groen knipper dan? ![]() | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 18:11 |
Roestrijden 9 van de 10 keer ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 11 november 2013 @ 18:23 |
Volgens sein nummer 210 in het NS seinenboek kan er bij geel ook een snelheid staan, er wordt niet gerept over wat dan de getallen kunnen zijn trouwens. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 18:26 |
Ik hoopte stiekem dat hij een snelremming had gekregen maar dat viel me wel tegen. ![]() Vraag me wel af waarom hij geel-vier kreeg, was het sein voor de inrijder van een station. | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 18:41 |
Kan zijn dat hij bij de uitrijder groen knipper krijgt omdat hij wordt doorgewisseld bijvoorbeeld. Dit is ook zo op Zuidbroek vanuit Sappemeer. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 18:44 |
Krijg je groen-knipper voor 80 wissels? | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 18:45 |
Groen knipper met een 8 ![]() Tenzij de baanvaksnelheid al 80 is bijvoorbeeld. Of als er geen sein bij staat, dan dwingt hij je terug naar 80 dmv snelheidsverlaginsborden. Maar voor de meeste wissels staan seintjes natuurlijk, een uitzondering daar gelaten [ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2013 18:47:04 ] | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 18:50 |
Even naar het café met het vrouwtje. 2 dagen vrij ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 18:56 |
Met de trein? | |
GlenSpey | maandag 11 november 2013 @ 19:12 |
Kan in theorie ieder getal tussen 4 en 13 (40 - 130 km/u) zijn. 140 is de hoogste snelheid in Nederland (als je HSL baanvakken even buiten beschouwing laat), dus die zal je niet zien in een geel + getal setting. Als een nóg lagere snelheid dan 40 gewenst is dan zal je gewoon een aanwijzing snelheid begrenzen krijgen. In de praktijk krijg je meestal snelheden die gelijk zijn aan de trapwaardes van het ATB-EG systeem. Dus geel + 4, geel + 6, geel + 8 of geel + 13 ![]() | |
KnightSolaire | maandag 11 november 2013 @ 19:17 |
En dan vinden automobilisten de 130-bordjes verwarrend. | |
GlenSpey | maandag 11 november 2013 @ 19:17 |
Groen knipper en groen knipper + getal geven aan dat de aangegeven snelheid (bij geen getal: 40 km/u) gereden MOET worden bij het passeren van dat lichtsein. Geel + getal zegt dat de door het getal aangegeven snelheid bij het volgende lichtsein moet zijn bereikt. Men kan het gele sein dus nog gewoon met de normale snelheid passeren. Het wordt daardoor in feite gewoon het begin van je remweg ![]() | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 19:29 |
Voor degenen die interesse hebben in de wereld achter OV, ik kwam op Wikipedia het wikibook Fundamentals of Transportation tegen. Ik weet wat ik ga lezen ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 19:30 |
Welcome to my world ![]() | |
Sj0rSz | maandag 11 november 2013 @ 19:32 |
Uit de categorie: Even wat anders. Vanmiddag had ik geen V-tje of DDZ als sprinter tussen Eindhoven en Tilburg, maar VIRM ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 19:34 |
Dat is verwarrend. | |
Darkwing_Duck | maandag 11 november 2013 @ 19:35 |
Echt serieus ![]() Dus ik laat me door een collega op station pontault afzetten. Zodoende heb ik een ander startpunt. Nee zeg, val ik midden in de prijzen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 19:36 |
Dakduif ![]() | |
GlenSpey | maandag 11 november 2013 @ 19:37 |
Mwah, het klinkt ingewikkelder dan het is hoor ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 11 november 2013 @ 19:39 |
Het wordt pas leuk als de cijfers gaan knipperen.. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 19:40 |
Waarom kan ik nergens aangeven dat ik heenweg vrij reizen heb in NL en terugreizen alleen korting, kut NSHiSpeed, kut B-Europe en kut DB. ![]() ![]() Word ik ook nog door ze opgelicht, waar gaat dit over? ![]() | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 19:45 |
![]() En nu? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 19:47 |
Nou nee. Groen + cijfer = hier moet je KLAAR ZIJN met remmen tot de aangegeven snelheid Geel + cijfer: hier moet je BEGINNEN met remmen tot aangegeven snelheid. Toch? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 19:48 |
Pik die toch langzaam tieverituskoud wordt. De daklozendienst begint 1 december pas dus wie weet rijdt er tegen 5 uur morgenochtend weer een trein of zo ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 11 november 2013 @ 19:50 |
Ja... Maar in plaats van groen met een cijfer kan er ook een geel sein staan. Daarom is het bij de betekenis van het gele sein met een niet-knipperend cijfer ook vastgelegd dat die snelheid bij het volgende sein bereikt moet zijn. | |
GlenSpey | maandag 11 november 2013 @ 19:52 |
Gooi geel met een knipperend cijfer of geel wat zelf knippert er ook nog even bij om het Fles nog wat lastiger te maken ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 19:52 |
Gewoon zwartrijden joh, dat ze de bloedcholera krijgen stelletje grafstervende hoere neukfouten ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 11 november 2013 @ 19:53 |
Gelukkig zijn er ook nog blauwe lampen en rode vlaggen. Daarnaast heb je nog wit-licht. | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 19:53 |
ik snap het nu al niet meer ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 19:54 |
WIBO's, WIRT's ook nog.. | |
Surveillance-Fiets | maandag 11 november 2013 @ 19:54 |
dat werkt alleen als je bejaard bent... dan krijg je een brief van de hoogste baasch bij de NS dat ze je niet uit de trein hadden moeten pleuristralen. | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 19:55 |
Nou inderdaad ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 19:55 |
En L-, H-, G- en X-seinen. ![]() | |
GlenSpey | maandag 11 november 2013 @ 19:56 |
En X-seinen die kunnen knipperen ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 19:58 |
Het is vrij simpel. Geel is remmen, groen is rijden, rood is stoppen. En dan staat er een cijfer om te zeggen naar/met welke snelheid. En als er geen cijfer staat, is het baanvaksnelheid bij groen en anders 40. | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 19:58 |
en LAE borden ![]() | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 19:58 |
2x een enkele reis boeken? Enne, ik ben nu ook bezig met een boeking voor 8 man Amsterdam - Parijs. Kan niet online, moet je 2 boekingen hebben. Via loket, Telesales en de Treinreiswinkel kan het wel gewoon. Maar over je prijs: De ene boeking is met 4x vrij-reizen en 1x korting en de ander is met 4x vrij-reizen. Hoewel ik 120 euro verschil nog wel wat veel vind. NS HiSpeed zijn gewoon oplichters. Gewoon lekker via de DB boeken als je naar Duitsland gaat. | |
Mr_Klaasje | maandag 11 november 2013 @ 19:58 |
Maar aangezien we dan alles wel gehad hebben is het allemaal toch niet zo lastig. | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 19:59 |
Ja, als je met borden gaat smijten, zijn we nog twee topics bezig. | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 19:59 |
Oh okee. En bij mist en zo nog langzamer dan. Op zicht. Toch? "Snelheid zodanig aanpassen dat je altijd op tijd kunt stoppen voor iets wat je ziet verschijnen of zo"? | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 20:01 |
DB hapt geen vrij reizen NL, hufters. | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 20:01 |
Dat is geel knipper, rijden op zicht. Of een aanwijzing VR. Maar bij mist is dat niet nodig. | |
GlenSpey | maandag 11 november 2013 @ 20:03 |
Over mist gesproken. Had een paar weken terug m'n eerste rit in zeer dichte mist, en dan ook nog 's avonds laat. Heel aparte ervaring, om 120 (SGM) te rijden terwijl je geen fluit voor ogen ziet. Was toch wel even blij met een mentor met goede wegbekendheid naast me ![]() | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 20:03 |
Dan boek je toch vanaf een ander station dan Amsterdam Centraal ![]() Heb ik ook gedaan toen ik naar Hannover ging, geboekt vanaf Bad Bentheim. Scheelde ¤10 met uit NL, en vrij reizen ivm WeekendVrij. | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 20:05 |
Oh en als er dan ineens een geslipte fietser voor je neus ligt dan heeft ie pech gehad ![]() | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 20:05 |
Maar als je toch via Venlo gaat, waarom koop je in Venlo niet gewoon een NRW-ticket à ¤39 ?? Zeker als men vrij-reizen in Nederland heeft. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 20:05 |
Eentje heeft geen vrij reizen ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 11 november 2013 @ 20:06 |
Als er iets ping zegt maar je niets hebt gezien weet je dat het tijd is om stevig te remmen dan.. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 20:06 |
Ohja, ook geldig op vrijdagavond? Wellicht op zondag wel interessant. | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 20:06 |
Koopt die zijn kaartje lekker in de automaat naar Venlo, en vanaf Venlo met het NRW-ticket verder? Is op ma-vr na 9:00 geldig en weekend+feestdagen hele dag. Mag je ook mee in de U-bahn/tram/bus en zulk meuk. | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 20:07 |
maar dat heb je in het donker ook als er geen licht is | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 20:07 |
Dit lijkt me veruit het meest logische ja. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 20:07 |
Super chill, thanks! NRW ook ticket vanaf Venlo? | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 20:08 |
Vogeles mij mag je dan ook geen 120 rijden als er dichte mist is. Duisternis of niet, wegbekendheid of niet. Mag op de snelweg ook niet namelijk. | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 20:08 |
Zonder mist sta je meestal ook niet op tijd stil, dus dat maakt niet zoveel uit... | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 20:08 |
Ja. Ging er vanuit dat je dat wel wist eigenlijk. | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 20:08 |
Gewoon geldig vanaf Venlo. Geen gezeik meer met onnodige grenskaartjes of Zuzatstickets. | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 20:09 |
Auto's rijden altijd op zicht, treinen niet. Dat is het grote verschil. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 20:09 |
Ik laat dat soort dingen altijd regelen door een Diemenaar ![]() Nu ben ik de aangewezen treinfiguur van de groep die dat moet regelen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 20:16 |
Oh, je bent Eenoog. | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 20:33 |
Berlijn heeft grote plannen met het S-bahn netwerk. Het wordt opgedeeld in drie concessies (ringlijnen, oost-west en noord-zuid). Daarnaast is het goed mogelijk dat al het materieel wordt vervangen. http://www.railwaygazette(...)n-fleet-renewal.html | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 20:37 |
De aanbestedingen zijn een gevolg van wanbeleid gevoerd door DB, dat erg veel bespaarde op de S-Bahn en het zo ver liet komen dat het EBA een groot deel van de vloot aan de kant zette. Een dermate groot deel van de vloot dat de normale dienstregeling een behoorlijk aantal maanden niet uitgevoerd kon worden. Kijk Mansveld, zo kan het ook... | |
GekkeHaan | maandag 11 november 2013 @ 20:40 |
Ik heb geleerd dat geel+4 niet een sein is dat voorkomt en je geel+cijfer pas zult zien vanaf geel+6. Zou ook totaal overbodig zijn om een 4 op het cijferbord te laten zien als het sein erboven al geel is. Geel geeft je immers als de opdracht om te begrenzen naar 40km/u. Het is ook niet zo'n vreemde situatie als je vaker geel achter elkaar hebt. Dan blijf je gewoon 40km/u rijden tot je een sein tegenkomt die toestaat je snelheid weer te verhogen zoals Monoploy vorige week had. Maar ik begrijp je redenering gezien de verklaring bij sein 210 uit het seinenboek. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 20:40 |
Ze rijden nog steeds de beloofde dienstregeling niet ![]() | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 20:41 |
Nog steeds niet? ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 20:48 |
Nope, versterkingslijn rijdt nog steeds niet en zoals het er naar uit ziet tot aan de aanbesteding nog niet. Ze willen het volgens mij al vanaf begin dit jaar al aanbesteden, deel van de S-Bahn is ook al aanbesteed. Abellio heeft ook een deel daarvan gewonnen. | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 20:50 |
S-Bahn-aanbestedingen lopen nog, het huidige contract loopt nog tot 2017, dacht ik? | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 20:56 |
Ik was iets te enthousiast idd.. ![]() http://www.railjournal.co(...)s-bahn-contract.html http://www.railjournal.co(...)ring-concession.html Wel belachelijk trouwens. In september 2013 al geshortlist zijn en pas eind 2014 weten wie er wint.. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 20:59 |
Via rijksoverheid.nl Aanbieding quickscan personenvervoer per spoor 2013 van de autoriteit consument en markt ACM Bijlage: Quickscan personenvervoer per spoor 2013 Nationale impact assessment vierde EU spoorpakket Bijlage: Quickscan impactanalyse van het vierde spoorwegpakket | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 21:00 |
Geel geeft je opdracht om te remmen naar 40, maar daarna moet je rood of geel-knipper verwachten. Bij geel-4 volgt in elk geval geen rood of geel-knipper, en dat is wel een essentieel verschil in de seinopvolging. | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 21:01 |
Wellicht heeft e.e.a. te maken met rollend materieel, de winnende partij moet daar ook voor zorgen. Ik ben wel benieuwd wie er wint, voor zover ik weet zijn National Express (VK), RATP (Parijs) en MTR (Hong Kong) geshortlist naast DB. | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 21:03 |
Overigens zijn er genoeg plaatsen waar je geel-4 tegen kan komen. Bij mij in de buurt in elk geval als je krom door de wissels gaat in Waterhuizen, en als je vanaf Haren Onnen binnen gaat. | |
Mr_Klaasje | maandag 11 november 2013 @ 21:06 |
Op de Flevolijn in maar 12 seinen. | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 21:09 |
Duurt wel lang ja, maar denk dat het vooral komt omdat de politiek een stevige vinger in de pap heeft en niet wil dat het vervoer weer zulke problemen geeft. Daarom zou alles in één keer goed geregeld moeten worden Het lijkt wel op een soort van onderhandse gunning, waarbij het contract na lang onderhandelen met de partijen tot stand komt. | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 21:28 |
In ieder geval meer dus dan "dat seinbeeld ga je nooit tegenkomen"... | |
GekkeHaan | maandag 11 november 2013 @ 21:29 |
Ik had het nog even iemand gevraagd en ik had het inderdaad bij het verkeerde eind. Weer wat (opnieuw) geleerd! | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 21:36 |
![]() | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 21:43 |
In België zijn de M6 Bx'en (M6 stuurstandrijtuigen) afgekeurd om 200km/h te rijden. De overige rijtuigen hebben wel goedkeuring. De reden: Ze zijn te licht. Iemand die iets meer weet over dit minimum gewicht en bijhorende maximum snelheden? | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 21:45 |
verrassingsseinen. Tegen "verwachtingspatroon" jwz ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 11 november 2013 @ 21:46 |
Hoe lichter, hoe slechter het remt. Details heb ik helaas niet. | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 21:46 |
Waarschijnlijk zorgt het lage gewicht in combinatie met de hogere snelheid voor meer trillingen wat weer als hinderlijk en mogelijk schadelijk wordt beschouwd. Trouwens, ligt het aan mij of wordt er op onderhoud en reiniging van treinen bespaard? Ik zie de laatste tijd vaker meldingen over defecte treinen, en hoewel ik schoonmakers wel vaak de prullenbakken leeg zie maken vind ik de treinen niet echt schoon ogen. De Fyra die mij eerder vandaag van Rotterdam naar Breda bracht was van buiten bruin waar het normaal wit is ![]() | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 21:46 |
@ Ziggy; Dat snap ik ja, maar zocht naar meer informatie hierover ![]() ![]() @ James; Zoiets zal het wel zijn | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 21:47 |
Als je er genoeg gewicht bijhangt, bijv. loc + rijtuigen, moet er toch wel iets te regelen zijn? | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 21:48 |
De stuurrijtuigen zijn afgekeurd om 200km/h te rijden, ondanks dat er nog 9 rijtuigen + loc aan de trein hangen. Nu gaan ze dus met loc HLE18-10 rijtuigen M6-loc HLE18 | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 21:49 |
Gooi je de plee op slot met twee kuub lood erin, klaar. | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 21:49 |
Het is geen Italiaanse makelij hè | |
Ireyon | maandag 11 november 2013 @ 21:51 |
Zo'n beetje elke trein die ik tegenkom is fucking ranzig de laatste maanden. Vandaag in een koplopertje 3 stoelen overgeslagen omdat er respectievelijk kauwgom, koffie en wil-ik-niet-weten op zat geplakt. Om over de vloer nog maar te zwijgen. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 21:51 |
Wel bijzonder, het is het zwaarste 'rijtuig' uit de M6 serie.. | |
RichardHammond | maandag 11 november 2013 @ 21:56 |
Eens, moest afgelopen vrijdag zo ongeveer de hele coupe doorlopen om een schone plek te zoeken. De treinen zijn ook heel vies van buiten. | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 21:56 |
Ohja, ik zie het ja. Beetje vreemd. Het totaalgewicht is het dus niet ... | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 21:57 |
De zetels van het ICRm PRIO-materieel dat de ex-Fyra-diensten rijdt worden ook steeds smoezeliger, inderdaad... | |
Peter | maandag 11 november 2013 @ 21:59 |
Van binnen kom ik ook regelmatig treinen tegen die op een keerpunt als Den Haag C niet even worden schoongemaakt. Terwijl ik vroeger iemand door de trein zag lopen daar.. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 22:00 |
Volgend jaar revisie en dan naar de HSL aldus de berichten op Somda, het is nog even afwachten dus. | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:03 |
Dat spul wordt echt helemaal naar de tering geholpen op de HSL, volgens mij. De hoeveelheid herrie en gekke geluiden die ik van die bakken hoor komen lijkt steeds erger te worden. | |
Darkwing_Duck | maandag 11 november 2013 @ 22:04 |
Zo, thuis ![]() Belangrijk spoornieuws trouwens uit een van de kleinste spoorlanden van De wereld: http://www.nicematin.com/node/1504264 | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 22:04 |
Denk dat dat wel meevalt, ligging is nergens zo goed dus als ze ergens naar de klote worden geholpen is het wel op het conventionele spoor ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 22:06 |
![]() Toen ik op Gare de Montparnasse was vorig jaar ging daar ook iemand Für Elise spelen op de piano die daar stond. Werkelijk waar prachtig. | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:06 |
Toch voel ik me niet helemaal op mijn gemak als ik in een Fyra zit die op 'hoge snelheid' (jaja, 160 km/h is dat! Echt!) rijdt en dan een fikse herrie produceert. | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 22:08 |
In Hosena (D) is hedenavond een goederentrein bij een stilstaande goederentrein gebotst. De ravage is groot, en de machinist van de achteroprijdende goederentrein is zwaar gewond naar het ziekenhuis afgevoerd. Klikje naar Bild.de Anderhalf jaar geleden was het hier ook al misgegaan. | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 22:12 |
WTF ![]() ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 22:14 |
Op conventioneel maken ze nog meer herrie ![]() | |
greavy | maandag 11 november 2013 @ 22:14 |
Ja, idd. Die machinist mag blij zijn dat-ie het overleefd heeft. | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 22:18 |
Mij viel de geproduceerde herrie ook nogal op, dan zijn die Belgische i11 rijtuigen toch wel van een ander kaliber. Ik vind die Fyra IC-Direct rijtuigen ook nogal goedkoop aan doen met al die kleuren... | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:23 |
IC Direct ![]() Kansarme fantasieloze kutnaam, bedacht door een stagiaire Marketing vlak voor de vrijmibo. | |
KnightSolaire | maandag 11 november 2013 @ 22:26 |
Volgens mij zorgt de betonbaan ervoor dat het op de HSL lawaaiiger is dan op conventioneel spoor hoor? | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:27 |
Functioneert als een klankkast ![]() | |
b2py | maandag 11 november 2013 @ 22:28 |
Nope, betonbaan is aantoonbaar stiller dan ballastspoor. Verder wordt er een geluidsarmer spoorprofiel gebruikt dan op conventioneel spoor. | |
KnightSolaire | maandag 11 november 2013 @ 22:28 |
Hopelijk wordt de IC200 wat beter geïsoleerd of hoe dat ook werkt. Nog maar een paar jaartjes ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 11 november 2013 @ 22:28 |
Niet echt, de treinen vanuit Enkhuizen zijn op zich best schoon, daar zullen bij de keringen dus wel schoonmakers door de treinen lopen. Maar treinen vanuit Deventer en/of Amersfoort zijn vaak wel smerig. Dan is het jammer dat er geen schoonmaker door de trein loopt, kan prima met een stop van vaak minstens 7 minuten in A'dam CS | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:29 |
Hihi, as if. ![]() | |
KnightSolaire | maandag 11 november 2013 @ 22:29 |
Over schoonmaken van treinen gesproken, het lijkt er wel op dat het Plan V tegenwoordig wat vaker schoon wordt gehouden. Die waren eerst echt vies van buiten maar zijn nu toch eens grondig gereinigd volgens mij. Of lijkt dat maar zo... | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 22:31 |
Daar hadden we het al eens over toch. | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:32 |
Yep ![]() | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 22:33 |
Ze hadden er IC+ van moeten maken en weer gaan rijden met die bazenrijtuigen van eind jaren 90 ![]() | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:33 |
Maar dat vereist visie. | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 22:34 |
Is het al bekend dat de meester in Duitsland dat overleeft heeft? Lijkt me niet echt bevordelijk voor het menselijk lichaam. Las op Facebook dat de meester niet aanspreekbaar was, maar dat was 2 uur geleden en toen zat ik in het café | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 22:39 |
![]() ![]() ![]() bron: http://www.bild.de/region(...)a-33357024.bild.html [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2013 22:39:21 ] | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:39 |
Tering. ![]() | |
Sandrvich | maandag 11 november 2013 @ 22:41 |
Ligt het aan mij of gebeuren daar nu zoveel ongelukken de laatste jaren? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 22:43 |
Jezus dat ziet er slecht uit ![]() | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 22:44 |
Dit is wel gewoon een menselijke fout of sabotage. Als je een trein weg zet doe je dat geremd. Al helemaal als je op een brug/helling staat. Sabotage is wel hele kleine kans. Als je de loc van je trein afhaalt laat je er gewoon aardig wat lucht uit lopen waardoor je remmen flink aanslaan. Handrem er zelfs op of je legt een remslof neer. (Mag dat in Duitsland nog?) Ik geloof dat wij hier geen ijzeren/metalen remsloffen meer mogen gebruiken ivm opstuwing. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2013 22:45:35 ] | |
Peterselieman | maandag 11 november 2013 @ 22:44 |
...... | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 22:45 |
Oei! Nou lag er op die plek voor zover ik weet nog helemaal geen treinbeïnvloeding. Maar toch, als het twee keer in zo korte tijd op dezelfde plek mis gaat, is er dan niet meer aan de hand? Een sein verstopt achter een boom of zoiets? | |
#ANONIEM | maandag 11 november 2013 @ 22:48 |
Ik heb het verkeerd gelezen. Ik dacht dat er een paar wagons gingen 'spoken'. Maar nu ik het nog een keer lees, zie ik dat de goederentrein tegen opgestelde wagens is aangeknalt. Toch maar weer mijn Duits een beetje oppakken denk ik. [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2013 22:48:38 ] | |
Dr_Flash | maandag 11 november 2013 @ 22:48 |
huh wat? ![]() | |
James1988 | maandag 11 november 2013 @ 22:49 |
Vraag ik me toch af hoe dat heeft kunnen gebeuren. Geen PZB? |