abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 november 2013 @ 19:29:47 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132863085
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  zondag 3 november 2013 @ 19:30:44 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132863130

NSR Plan V 471+452 (5040)
Na de passage van de stellen Plan V bij Willemsdorp ben ik nog even naar Dordrecht Zuid gereden. Hier komt met 3 minuten vertraging het setje Plan V, met voorop nu de 471 en achterop de 452, langs en heeft in enkele minuten eindbestemming Dordrecht bereikt.

_O_
pi_132863173
Hopelijk zijn deze beelden snel verleden tijd
pi_132863215
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 19:28 schreef greavy het volgende:
En het is niet eens altijd aan NS te verwijten. Wordt ook gek van al die uitgelopen werkzaamheden. ELKE maandag kan je gewoon wachten op die melding. Gebeurt de afgelopen periode regelmatig.
Wát heb je tegen veiligheid?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  zondag 3 november 2013 @ 19:33:34 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132863243
Ook in België klassiek over het spoor racen:

NMBS 243 + 248 (dubbel-rood!)
In Luik kwamen de rode 243 en 248 uit Herstal binnenrijden, om even later als L-trein naar Jemelle door te rijden.
  zondag 3 november 2013 @ 19:34:09 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132863261
quote:
6s.gif Op zondag 3 november 2013 19:32 schreef Litpho het volgende:

[..]

Wát heb je tegen veiligheid?
Niks. Maar dan moeten die knakkers het maar niet te krap plannen. Één keer, oké, tweede keer, oké, maar WEKELIJKS of vaker?
  zondag 3 november 2013 @ 19:34:44 #7
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132863277
quote:
10s.gif Op zondag 3 november 2013 19:31 schreef Viezze het volgende:
Hopelijk zijn deze beelden snel verleden tijd
In België is het klassieke mat. wel binnen 2 à 3 weken verdwenen :'(
In Nederland gelukkig nog niet *O*
pi_132864221
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 19:34 schreef greavy het volgende:
In België is het klassieke mat. wel binnen 2 à 3 weken verdwenen :'(
Dat hoor ik ook al een half jaar. Zal nog wel ff duren dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 3 november 2013 @ 19:59:00 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132864337
Nu gebeurt het echt. Rijden er nog maar 2, de 204 en 228. De 228 houdt het nog geen week meer vol, de 204 blijft het langst rijden.
pi_132864556
Waar? Wil er komend weekend wel ff heen anders :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 3 november 2013 @ 20:17:12 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132864984
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar? Wil er komend weekend wel ff heen anders :)
204 rijdt rondom Brugge, de 208 in de regio Luik/Namen/Jemelle. 228 is dit weekend niet ingezet, volgens planning morgen wel ter versterking van spitsritten.
204 heeft het weekend L-trein Brugge-Knokke gereden.
  zondag 3 november 2013 @ 20:33:02 #12
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_132865811
Mansveld draait in haar beantwoording van de vragen van Kamerleden over het HSL-dossier behoorlijk om de hete brei heen. Voor Beter OV reageert uitvoerig op de stroom ontwijkende antwoorden en halve waarheden.

http://www.voorbeterov.nl/131103.php
  zondag 3 november 2013 @ 20:39:36 #13
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_132866144
quote:
Wat een lap tekst.
How can I make this topic about me?
  zondag 3 november 2013 @ 20:41:39 #14
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_132866255
quote:
11s.gif Op zondag 3 november 2013 20:39 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Wat een lap tekst.
Het gaat ook over dik 100 antwoorden van Mansveld...
pi_132872397
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 20:17 schreef greavy het volgende:

[..]

204 rijdt rondom Brugge, de 208 in de regio Luik/Namen/Jemelle. 228 is dit weekend niet ingezet, volgens planning morgen wel ter versterking van spitsritten.
204 heeft het weekend L-trein Brugge-Knokke gereden.
Wat versta je onder klassiek mat? Van die rode krengen rijden er toch nog meer dan genoeg rond? :r Die gerenoveerde exemplaren zijn een stuk fijner, hoewel die oude dingen wel bepaalde sympathieke verbodsbordjes en dergelijke hebben.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2013 22:14:54 ]
  zondag 3 november 2013 @ 22:18:13 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132872636
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 22:14 schreef J.B. het volgende:

[..]

Wat versta je onder klassiek mat? Van die rode krengen rijden er toch nog meer dan genoeg rond? :r Die gerenoveerde exemplaren zijn een stuk fijner, hoewel die oude dingen wel bepaalde sympathieke verbodsbordjes en dergelijke hebben.
Rode klassieke motorstellen (dus niet de vierdelige Varkensneus of de tweedelige Duikbril) rijden er nu nog maar 2 rond. Alle andere stellen staan aan de kant te wachten op sloop of verkoop. Er zijn er zelfs al een aantal gesloopt, en dat gaat binnenkort weer in rap tempo verder.
pi_132874255
mooie Plan V plaat, greavy.
zelf vandaag veel Mat 64 gezien, was even een slagje Alkmaar-Eindhoven gegaan. Achter Amsterdam Centraal t.h.v. oosterdokstraat staat al tijden een Vtje met pantograaf omhoog maar zonder enige verlichting. vanaf Den Bosch waren de Vtjes pas echt goed aanwezig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_132874939
Dat is het voormalig postperron, nummer 51. Ding staat er al maanden, maar meestal met gestreken stroomafnemers.
  zondag 3 november 2013 @ 23:00:21 #19
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132875027
En met Roermond op de koersrol.
pi_132876363
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 22:18 schreef greavy het volgende:

[..]

Rode klassieke motorstellen (dus niet de vierdelige Varkensneus of de tweedelige Duikbril) rijden er nu nog maar 2 rond. Alle andere stellen staan aan de kant te wachten op sloop of verkoop. Er zijn er zelfs al een aantal gesloopt, en dat gaat binnenkort weer in rap tempo verder.
Wat rijdt er dan nu naar Maastricht?
pi_132877532
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 22:18 schreef greavy het volgende:

[..]

Rode klassieke motorstellen (dus niet de vierdelige Varkensneus of de tweedelige Duikbril) rijden er nu nog maar 2 rond. Alle andere stellen staan aan de kant te wachten op sloop of verkoop. Er zijn er zelfs al een aantal gesloopt, en dat gaat binnenkort weer in rap tempo verder.
Dat is snel gegaan! Zijn de verbouwde stellen dus nog wel in dienst?
pi_132880239
http://www.telegraaf.nl/b(...)it_flitstrein__.html

Dit betekend toch gewoon dat de NS geen Fyra variant die 250 kan gaat anbieden toch?
pi_132880381
Volgens mij gaat het nu ook al zo..
pi_132880619
A,
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 23:23 schreef remcoP het volgende:

[..]

Wat rijdt er dan nu naar Maastricht?
Een gerenoveerd klassiekje. En om de vraag van Bitlord te beantwoorden: ja, die verbouwde varianten rijden nog en masse rond.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2013 08:26:17 ]
  maandag 4 november 2013 @ 08:32:53 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132880681
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 06:58 schreef ArnosL het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)it_flitstrein__.html

Dit betekend toch gewoon dat de NS geen Fyra variant die 250 kan gaat anbieden toch?
Maar wel dat het tot 2025 zwaar op de bedrijfsresultaten van NS gaat drukken. Da's niet helemaal gezond volgens mij...
pi_132880714
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 08:32 schreef James1988 het volgende:
Maar wel dat het tot 2025 zwaar op de bedrijfsresultaten van NS gaat drukken. Da's niet helemaal gezond volgens mij...
Nee, zeker niet, al is het natuurlijk wel de telegraaf...
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  maandag 4 november 2013 @ 08:53:18 #27
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_132880881
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 19:34 schreef greavy het volgende:

[..]

Niks. Maar dan moeten die knakkers het maar niet te krap plannen. Één keer, oké, tweede keer, oké, maar WEKELIJKS of vaker?
Er moet vaak veel gebeuren en er is steeds maar heel weinig tijd beschikbaar. Dan hoeft er maar één dingetje tegen te zitten en je loopt uit. En als je ruimer wil plannen, moet je alsnog treinen gaan schrappen en/of nog meer buitendienststellingen plannen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 4 november 2013 @ 09:04:58 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132881025
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 23:23 schreef remcoP het volgende:

[..]

Wat rijdt er dan nu naar Maastricht?
De grijze motorstellen.
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2013 23:50 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Dat is snel gegaan! Zijn de verbouwde stellen dus nog wel in dienst?
Die blijven voorlopig ook in dienst. De 600-serie is toegelaten op Luik - Aken (destijds was alleen een select aantal van de rode klassiekskes dat). En de grijze (gemoderniseerde) gaan er voorlopig nog niet uit
pi_132881030
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2013 08:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Er moet vaak veel gebeuren en er is steeds maar heel weinig tijd beschikbaar. Dan hoeft er maar één dingetje tegen te zitten en je loopt uit. En als je ruimer wil plannen, moet je alsnog treinen gaan schrappen en/of nog meer buitendienststellingen plannen.
uitgelopen werkzaamheden zijn vervelend, veel gaat gelukkig wel goed, het is wel extra vervelend als de communicatie te laat is, een paar keer meegemaakt dat ik de trein van 6u wilde pakken, dat er pas communicatie kwam op het moment dat ik op het station stond.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_132881058
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:04 schreef greavy het volgende:

[..]

De grijze motorstellen.

[..]

Die blijven voorlopig ook in dienst. De 600-serie is toegelaten op Luik - Aken (destijds was alleen een select aantal van de rode klassiekskes dat). En de grijze (gemoderniseerde) gaan er voorlopig nog niet uit
Wat zijn de plannen eigenlijk met de varkenskoppen? Ik heb gehoord dat die verbouwd zouden worden maar ik heb nog niks zien gebeuren. Ik zie ze ook steeds minder rijden.
  maandag 4 november 2013 @ 09:09:47 #31
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_132881089
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:05 schreef _serial_ het volgende:

[..]

uitgelopen werkzaamheden zijn vervelend, veel gaat gelukkig wel goed, het is wel extra vervelend als de communicatie te laat is, een paar keer meegemaakt dat ik de trein van 6u wilde pakken, dat er pas communicatie kwam op het moment dat ik op het station stond.
Vaak horen wij het ook pas als de buitendienststelling zijn eindtijd nadert. Totdat wij weten dat het uit gaat lopen, valt er nog niet veel te communiceren.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 4 november 2013 @ 09:13:05 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132881140
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2013 09:07 schreef J.B. het volgende:

[..]

Wat zijn de plannen eigenlijk met de varkenskoppen? Ik heb gehoord dat die verbouwd zouden worden maar ik heb nog niks zien gebeuren. Ik zie ze ook steeds minder rijden.
De Varkensneuzen worden niet meer gerenoveerd, maar blijven nog wel de komende tijd rijden.

IMG_9936.jpg
In Mechelen stond er 2 jaar geleden een Varkensneus binnen voor de proef, maar die is niet eens afgemaakt. Staat nog steeds in de werkplaats, en er is voorlopig geen schot in om hem af te maken.

De Duikbrillen worden ook niet meer gerenoveerd, want dit bleek ook te duur te zijn. Er rijden nu 2 gerenoveerde stellen rond. Daarna is de proef stilgelegd.
  maandag 4 november 2013 @ 09:15:20 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132881188
Op deze manier hebben we nog geen HSL trein voordat ik onder de grasmat lig..
  maandag 4 november 2013 @ 09:17:28 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132881201
Als je NS hun gang laat gaan heb je dat ook niet. ;)
pi_132881227
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:13 schreef greavy het volgende:

[..]

De Varkensneuzen worden niet meer gerenoveerd, maar blijven nog wel de komende tijd rijden.
[ link | afbeelding ]
IMG_9936.jpg
In Mechelen stond er 2 jaar geleden een Varkensneus binnen voor de proef, maar die is niet eens afgemaakt. Staat nog steeds in de werkplaats, en er is voorlopig geen schot in om hem af te maken.

De Duikbrillen worden ook niet meer gerenoveerd, want dit bleek ook te duur te zijn. Er rijden nu 2 gerenoveerde stellen rond. Daarna is de proef stilgelegd.
Ben je zeker van de varkensneuzen?
Ik heb via via een foto van de gerenoveerde stuurpost van de MS75 gehad.
Alleen kan ik deze nu niet meer terugvinden.
pi_132881237
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:17 schreef James1988 het volgende:
Als je NS hun gang laat gaan heb je dat ook niet. ;)
Dan weet ik zeker dat er een trein komt, en waarschijnlijk sneller dan met al dit rechtszaak gedoe.
  maandag 4 november 2013 @ 09:20:26 #38
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_132881242
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:19 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ben je zeker van de varkensneuzen?
Ik heb via via een foto van de gerenoveerde stuurpost van de MS75 gehad.
Alleen kan ik deze nu niet meer terugvinden.
Mij is verteld door een Belgische kennis dat de Varkensneuzen niet meer afgemaakt worden. Ik weet niet in welke staat hij daar in Mechelen staat, en/of hij misschien nog afgemaakt wordt. Een vervolg verwacht ik niet meer.
pi_132881338
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:20 schreef greavy het volgende:

[..]

Mij is verteld door een Belgische kennis dat de Varkensneuzen niet meer afgemaakt worden. Ik weet niet in welke staat hij daar in Mechelen staat, en/of hij misschien nog afgemaakt wordt. Een vervolg verwacht ik niet meer.
Ik zal straks eens kijken op een ander forum of ik daar misschien meer info kan terugvinden.

Trouwens:

Goederentrein ontspoord in de buurt van Wilsele
Op de grens tussen Wilsele en Holsbeek is vanochtend een goederentrein ontspoord. Dat meldt Infrabel, de beheerder van het spoornet. Hierdoor is voorlopig geen treinverkeer mogelijk tussen Leuven en Mechelen. Er komt een vervangende busdienst tussen Leuven en Haacht, waarna reizigers verder kunnen sporen naar Mechelen.
Volgens Infrabel zijn de locomotief en twee wagons van de sporen geraakt. De treinstellen zijn niet gekanteld. Ze bevatten ook geen chemische stoffen.

Over de oorzaak van het ongeval bestaat nog onduidelijkheid. "Uit het eerste onderzoek van onze ploegen zou de oorzaak niet bij de infrastructuur liggen. Maar wat dan wel, is nog niet geweten", zegt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel.

Hoelang de hinder zal aanslepen, is eveneens koffiedik kijken. "Dat zal afhangen van de schade aan de infrastructuur. Al zeker twee wissels zijn beschadigd", aldus Baeken.

Het treinverkeer tussen Leuven en Brussel ondervindt geen hinder van het ongeval.

http://www.hln.be/hln/nl/(...)rt-van-Wilsele.dhtml
  maandag 4 november 2013 @ 09:27:39 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132881373
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2013 09:20 schreef b2py het volgende:

[..]

Dan weet ik zeker dat er een trein komt, en waarschijnlijk sneller dan met al dit rechtszaak gedoe.
Een trein is beter dan geen trein, tot in zoverre ben ik het met je eens. Maar ik zie liever een fatsoenlijke trein gereden door een fatsoenlijke operator i.p.v. dat bizarre plan dat er nu ligt. Totdat er een nieuwe operator is met nieuw materieel kun je best het huidige aanbod voortzetten, daartoe zijn volgens de concessie mogelijkheden (enerzijds doorrijden op kosten van de staat, anderzijds materieel beschikbaar stellen onder de 'redelijke regeling').

NS doet alsof het ont-zet-tend moeilijk is om een trein over de HSL te laten rijden, terwijl dat -vanuit technisch oogpunt- best wel meevalt. De grootste uitdaging zit in logistiek, dat is iets waar NS al 175 jaar ervaring mee zou moeten hebben.

Don't get me wrong, ik vind dat NS het prima doet op het Hoofdrailnet (al zijn er talloze punten waarop ze kunnen verbeteren), maar ik ben van mening dat het op de HSL zo niet langer kan.
pi_132881457
De juridische positie van NS is echt enorm sterk in deze casus. Toezegging van I&M dat ze HRN+HSL krijgen, concessie gebonden vervoer vastgelegd in, WP2000. Die zaak gaat Arriva niet zomaar winnen.
pi_132881485
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:34 schreef b2py het volgende:
De juridische positie van NS is echt enorm sterk in deze casus. Toezegging van I&M dat ze HRN+HSL krijgen, concessie gebonden vervoer vastgelegd in, WP2000. Die zaak gaat Arriva niet zomaar winnen.
Bij een Nederlandse rechter misschien wel, maar vraag me af hoe een Europese rechter er tegenaan kijkt.
pi_132881514
Die zal toetsen aan Europese regels en de lokale regels, levert zelfde op.
pi_132881544
De tijd zal het leren. Het zal in ieder geval lang duren en totdat er een uitspraak op het hoogte niveau is gedaan zal de NS de treindienst vermoedelijk gewoon gaan uitvoeren.
  maandag 4 november 2013 @ 09:41:19 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132881551
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:34 schreef b2py het volgende:
De juridische positie van NS is echt enorm sterk in deze casus. Toezegging van I&M dat ze HRN+HSL krijgen, concessie gebonden vervoer vastgelegd in, WP2000. Die zaak gaat Arriva niet zomaar winnen.
Structureel niet halen van concessie-eisen en ernstig veranderde omstandigheden (wegvallen V250) lijken me toch redelijk sterke argumenten. Maar goed, wij zijn geen juristen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 4 november 2013 @ 09:42:14 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132881566
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2013 09:41 schreef James1988 het volgende:

[..]

Structureel niet halen van concessie-eisen en ernstig veranderde omstandigheden (wegvallen V250) lijken me toch redelijk sterke argumenten. Maar goed, wij zijn geen juristen.
klopt. Het zou in ieder geval interessant voer voor juristen opleveren mocht het zo ver komen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132881835
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2013 09:41 schreef James1988 het volgende:

[..]

Structureel niet halen van concessie-eisen en ernstig veranderde omstandigheden (wegvallen V250) lijken me toch redelijk sterke argumenten. Maar goed, wij zijn geen juristen.
Geaccepteerd door de opdrachtgever, dus ook daar pak je ze niet op.
pi_132881846
Het was weer een klassieke klerezooi vanochtend. Overal vertragingen van 10 tor 20 minuten, dus alle aansluitingen de mist in. Vanwege "gladde sporen". Ja ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 4 november 2013 @ 10:08:58 #49
274204 crew  Mexicanobakker
pi_132881985
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Het was weer een klassieke klerezooi vanochtend. Overal vertragingen van 10 tor 20 minuten, dus alle aansluitingen de mist in. Vanwege "gladde sporen". Ja ja.
Irritatieverhogend inderdaad.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 4 november 2013 @ 10:09:19 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132881991
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2013 09:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Geaccepteerd door de opdrachtgever, dus ook daar pak je ze niet op.
Geaccepteerd door de opdrachtgever hoeft nog geen vrijbrief te zijn als Nederlandse of Europese wetgeving anders voorschrijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')