James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 20:56 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:00 |
Nice TT ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:03 |
Maargoed, de AVRIL dus. http://www.ferropedia.es/wiki/Talgo_AVRIL De stoelen zaten trouwens prima ![]() | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:11 |
Wanneer gaan sprinters met eenmansbediening rijden trouwens? Wordt wel eens tijd dat die deurensmakkers worden afgeschaft. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:24 |
Dat zie ik niet gebeuren zolang de vakbonden nog zo'n dikke vinger in de pap hebben. | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:27 |
Het kost bij iedere haltering zo 10 seconden. Dat is op zes haltes een hele minuut. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:29 |
Mij hoef je niet te overtuigen ![]() Welk bedrijf ken jij waar een baangarantie is afgegeven tot 2017? | |
Sj0rSz | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:32 |
Klopt, vanaf december wordt het SLT op dat traject. SGMm zie ik af en toe ook nog wel eens voorbij flitsen, maar daar zit ik zelf nooit in. Heb voornamelijk DDZ en heel af en toe een V-tje. In het weekend rijdt overigens ook al een hele tijd SLT mee. | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:37 |
In ieder geval niet waar dat hand in hand gaat met een salarisverhoging. Want vaak staat er iets tegenover. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:39 |
Een baangarantie is fijn (want zekerheid), maar als het salaris achterblijft (niet eens voldoende voor de inflatiecorrectie) lijkt me dat in een tijd waarin alles duurder wordt toch best wel zuur. | |
Salatrel | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:43 |
Ik zie NS niet zo snel treinstellen aanschaffen die uit 8 bakken bestaan. Zou namelijk betekenen dat er ook 2 conducteurs gesteld moeten worden op desbetreffende trein tenzij de bakken een afwijkende lengte hebben als SLT. | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:46 |
Treinstellen van 8 bakken zie ik ook niet komen, die zijn veel te lang voor de daluren. Ik verwacht dat de maximale lengte 4 bakken zal zijn. Als ik rollend materieel zou moeten bestellen zou ik kiezen voor 4 bakken, of als het echt noodzakelijk is (door grote wisselende capaciteitsvragen) voor een mengeling van 5 en 3. | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:49 |
Man, wat is dat ding lelijk ![]() Twindexx <3 | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:53 |
Het Parijse RATP is bezig met een groot project om de verlichting in metrostations te vervangen door LED-verlichting. Ik heb geen flauw idee waarom, maar ze zetten dit soort filmpjes op YouTube: Raar, maar toch leuk ![]() | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:54 |
Trouwens Klaasje, dat zijn 40 omlopen met 140 km/h, hoeveel omlopen heb je ongeveer met 200 km/h? | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 21:55 |
Geinig! | |
Salatrel | donderdag 31 oktober 2013 @ 22:04 |
eerder 4 en 6 net als huidige mat. Anders krijg je situaties waar nu iedereen in een 4 kan zitten straks een 3 met staanblijvers ipv een ruime 5 | |
b2py | donderdag 31 oktober 2013 @ 22:05 |
Je hebt straks 6x per uur ipv 4, kan dus makkelijk in 8 bakken ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 22:16 |
Een vloot bestaande uit stellen met verschillende lengtes kan handig zijn voor verbindingen waar vervoersvraag nogal fluctueert over de dag. Dit is bijvoorbeeld het geval op de HSL: tijdens de spitsen heb je minstens 7 bakken nodig, buiten de spits heb je eigenlijk genoeg aan 4. Als je vloot bestaat uit alleen maar stellen van 4 bakken zit je vast aan samenstellingen van 4, 8 of 12 bakken. Met (bijvoorbeeld) 5+3 kun je kiezen uit lengtes van 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12... bakken. Je moet dan wel verdomd goed de omlopen in de gaten houden omdat je anders het risico loopt om 6 bakken te bieden tijdens de spits waar je er 10 nodig hebt. Een andere oplossing is om méér maar kortere treinen te laten rijden, als hiervoor de vraag is. Als je alleen spitsdrukte hebt is het onzinnig om in de daluren 4x per uur te rijden (veelal luchtvervoer), dan zijn spitsversterkers ("P-treinen") een uitkomst... die wel weer materieel vraagt dat de rest van de tijd stil staat. | |
ReisT | donderdag 31 oktober 2013 @ 22:26 |
Vermoedelijk tot 2030 (daarna mag het niet meer ingezet worden ivm toegankelijkheidseisen). Tegen die tijd zal er dan vast wel een vervolgbestelling IC200 binnenstromen als vervanging. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:00 |
Oh ja, dat moest ook nog. Nieuwe tablet gekocht dus een oude over. En kijk nu eens boven mijn trapgat hangen, in een stellage van Technisch Lego ![]() ![]() ![]() Nu nog een appje wat zorgt dat het scherm niet meer op sleep gaat, maar dat is wel op te lossen lijkt me. | |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:01 |
4+3: 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:01 |
Jij... jij.... jij... jij held ![]() | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:02 |
![]() Dat is een TB6 en geen TB7
| |
Mr_Klaasje | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:02 |
Who needs a TB7? I've got information at home! | |
V2 | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:06 |
Hahaha ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:07 |
Settings > Developer options > Stay awake (Screen will never sleep while charging) | |
Frozen-assassin | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:07 |
![]() ![]() | |
zoem | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:08 |
Leuk gedaan Fles ![]() | |
bork | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:10 |
Zo ken ik Fles ![]() ![]() | |
greavy | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:11 |
Raildox heeft gister 2 ex-Syntus Lint'en naar Bad Bentheim overgebracht. Dit betreffen de 43 en een onbekende, waar inmiddels de motorrevisie voor gereed is. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:14 |
Naar wat ik begrepen heb waren dat de 33 en 34 die teruggekeerd zijn naar Arriva in Zutphen | |
Crientj | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:15 |
Heuj, ik ken dat systeem. xD | |
greavy | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:15 |
Ja, 43 moest 34 zijn. Even de foto die ik via de mail heb ontvangen ergens online mikken (met zijn toestemming) | |
greavy | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:17 |
![]() ![]() Foto's in de buurt van Salzbergen gemaakt | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:20 |
Awesome, ff kijken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:20 |
Joh ![]() | |
_serial_ | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:20 |
Baas ![]() | |
GlenSpey | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:21 |
Huh? Rijdt arriva met Lintjes? ![]() | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:22 |
Almelo - Mariënberg ![]() | |
greavy | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:24 |
Nog niet, maar straks wel. | |
GlenSpey | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:24 |
Ah, wist niet eens dat arriva daar reed. Dacht dat dat nog aan syntus behoorde... | |
greavy | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:25 |
Behoort toe aan Connexxion, die Syntus voor de dienst inhuurt. Binnenkort (december) is dat ook Arriva, en behoort dan bij de concessie Vechtdallijnen. | |
Peterselieman | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:25 |
het hoort nu nog bij xx (uitgevoerd door Syntus) en gaat per december over naar Arriva | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:27 |
Bestaat die optie ook in Android 4.0.4? | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:29 |
Goede vraag, heb er alleen geen antwoord op ![]() | |
_serial_ | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:30 |
Anders dit appje ? https://play.google.com/s(...)chuk.android.keepscn | |
dcm360 | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:30 |
Bij mij zit het onder Settings > Applications > Development. Ook geen Android 4, maar blijkbaar schuiven ze graag in menu's. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:35 |
Settings > Display > Display Timeout heb ik wel maar daar kan ik max 30 minuten kiezen. Niet oneindig. | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:37 |
Hmm ik doe het liever zonder appje, met iets vanuit het OS zelf indien mogelijk... | |
James1988 | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:41 |
Ik kan het niet zien op je foto, maar is het een Samsung-tablet? Dan zou het kunnen zijn dat Samsung het heeft weggehaald. | |
Frozen-assassin | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:42 |
Google meldt bij Android 4.0.4 vooral Settings > Developer options > enable Always stay awake | |
Dr_Flash | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:47 |
Het is een Samsung Galaxy Tab (één) 8,9". Met Android 4.0.4. En met en zonder alles wat Samsung er bij en afgedaan heeft dus. | |
bork | donderdag 31 oktober 2013 @ 23:50 |
yups, heb ik ook 4.04, Actief houden, scherm gaat nooit uit tijdens het opladen. | |
Peter | vrijdag 1 november 2013 @ 01:27 |
Inbranden van het scherm is geen gevaar? | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 06:32 |
Held ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 1 november 2013 @ 07:00 |
Dat was toch iets van pinautomaten uit de jaren tachtig? | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 07:28 |
Mwoa, heb de timeout nu op 30 minuten staan, vind het wel prima zo. Maar sowieso gebeurt dat tegenwoordig niet meer hoor ![]() | |
arkkey | vrijdag 1 november 2013 @ 07:43 |
Hele week al zeker +5 op Deventer omdat er gecombineerd moet worden, vandaag zitten we al over de +10 en we zijn nog niet weg. Is er wat veranderd dat het laatste tijd zo kut gaat of toch regulier blaadjes? | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 08:12 |
De pet van de machinist stond de verkeerde kant op. | |
Fiorano | vrijdag 1 november 2013 @ 08:24 |
NS gaat lekker op Amersfoort. IC richting Schiphol valt uit zonder reden. IC richting Den Haag heeft +10 en komt binnen op 4a volgens de omroepster en de borden. Trein rijdt 4a compleet voorbij en stopt zover mogelijk weg op 4b. Dus de achterste coupé zit stampvol. En als toetje : een vouwfiets mevrouw die stoïcijnsblijft staan aan insinstappende kant en 2 klapstoeltjes bezet houdt omdat ze er voor staat. GA DAN AAN DE ANDERE KANT STAAN KUT | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 1 november 2013 @ 08:28 |
Verdacht pakketje op Breda. | |
James1988 | vrijdag 1 november 2013 @ 08:35 |
Vandaar dat ik net allerlei mensen het station uit zag rennen... | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 08:55 |
In het nieuwe Vervoersplan van de NMBS (die in december 2014 zou ingaan) komt er een rechtstreekse L-trein Hasselt - Maastricht. Deze trein gaat 1u32 duren, terwijl je het met de auto in nog geen 35 minuten kan. Zelfs met de bus kan het nog sneller, de huidige rechtstreekse bus doet er 1u01 over. | |
James1988 | vrijdag 1 november 2013 @ 09:02 |
Er zou toch ook een tram gaan rijden tussen Hasselt en Maastricht in het kader van het Spartacusplan? | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 09:03 |
Kan, maar ook een rechtstreekse L-treinverbinding eind volgend jaar. | |
bork | vrijdag 1 november 2013 @ 09:05 |
opgelost, edit: zie verderop [ Bericht 11% gewijzigd door bork op 01-11-2013 09:13:36 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 1 november 2013 @ 09:06 |
Bron? Is er ook al wat bekend over andere verbindingen? Er komt inderdaad ook een tram, de Vlaamse regering heeft de knoop daarover ergens in de afgelopen maand doorgehakt. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2013 09:07:42 ] | |
James1988 | vrijdag 1 november 2013 @ 09:07 |
L-trein is Vlaams voor stoptrein. | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 09:11 |
Oeps, linkje vergeten: Klikje L-trein is stoptrein. Maar het wordt toch echt een treinverbinding als ik het zo begrijp .... | |
bork | vrijdag 1 november 2013 @ 09:12 |
Er komt een rechtstreekse verbinding Hasselt-Luik-Maastricht. Deze “trein der traagheid” zal daar maar liefst 1 uur en 35 minuten over doen. bron: http://www.hbvl.be/limbur(...)nieuw-spoorplan.aspx Gaat dus via Luik. ![]() | |
ReisT | vrijdag 1 november 2013 @ 09:13 |
Treindiensten rond Luik worden anders aan elkaar geknoopt. Da's alles. | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 09:14 |
Ja. Ook de IR Luik - Antwerpen via Hasselt en Aarschot verdwijnt. Er gaat wel iets via Leuven en Zaventem rijden, maar via Aarschot overstappen blijft 8 minuten sneller. | |
bork | vrijdag 1 november 2013 @ 09:16 |
Dit dus: De rechtstreekse verbinding Hasselt-Antwerpen (1 uur en 7 minuten) verdwijnt. Reizigers moeten overstappen in Aarschot, waardoor de rit 5 minuten langer zal duren. De nieuwe rechtstreekse verbinding Hasselt-Antwerpen zal over Leuven en Zaventem lopen en 1 uur en 20 minuten duren. De rechtstreekse verbinding Tongeren-Hasselt-Blankenberg/Knokke verdwijnt. Wie naar deze twee kustbestemmingen wil sporen, zal in Genk moeten vertrekken. Door de 13 tussenstops zal de rit meer dan 3 uur duren. Er komt een rechtstreekse verbinding Hasselt-Brussel in 50 minuten (20 minuten minder dan nu). Er komt een rechtstreekse verbinding Hasselt-Luik-Maastricht. Deze “trein der traagheid” zal daar maar liefst 1 uur en 35 minuten over doen. Nagenoeg alle verbindingen vanuit Hasselt en Genk zullen met de 40 jaar oude Breaks gebeuren. Die hebben geen airco en weinig comfort. zie bron in bovenstaande post van mijzelf. | |
James1988 | vrijdag 1 november 2013 @ 09:17 |
Geen nieuwe verbinding dus, maar een doorkoppeling van de stoptrein Maastricht - Luik aan Luik - Hasselt. Voor de verbinding Hasselt - Maastricht heb je meer aan het Spartacusplan, de reistijd tussen die twee steden zal met een tram 36 minuten bedragen. | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 09:37 |
Gaan ze dan nu ook eindelijk over op klokvaste dienstregeling? | |
ReisT | vrijdag 1 november 2013 @ 09:44 |
Ze hebben al bijna 30 jaar een klokvaste dienstregeling. Wat verwacht je precies dat ze beter gaan doen: halfuurdiensten, of 7 dagen per week dezelfde tijden?Dat zou wel fijn zijn, | |
ReisT | vrijdag 1 november 2013 @ 09:46 |
Zo oud zijn die stellen nou ook weer niet (gebouwd in de jaren '80) en bovendien worden ze gemoderniseerd (al ligt het tempo van die modernisering erg laag.). Beetje overdreven om daar over te klagen, niet? | |
#ANONIEM | vrijdag 1 november 2013 @ 09:53 |
Ik zou bij wijze van spreken een gat in de lucht springen moesten er Breaks gaan rijden tussen Maastricht en Luik ![]() | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 10:29 |
Vooral dat laatste. En ze wilden af van die enorme hoeveelheid P - treinen. Ongetwijfeld mensen die hier meer van weten en ook kunnen vertellen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 1 november 2013 @ 10:37 |
Ik weet niet of er al op gereageerd was maar:Het lijkt toch echt te gaan om 300 treinstellen. Net zoals het ICx project van de DB zeg maar. ICM en ICR zitten dan ook niet ver meer van hun sloopdatum af. Alleen al ICM gaat om rond de 85 drietjes en 50 viertjes. Hoeveel composities ICR er rondrijden weet ik niet maar er zijn ongeveer 300 bakken gebouwd. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 1 november 2013 @ 10:51 |
Ja. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 1 november 2013 @ 10:58 |
Okay sorry hoor! Boos omdat je wakker bent geappt ofzo? Nou!?!?!?! ![]() Trouwens, in mijn nieuwe fotocategorie trieste stations waar ik afgelopen zomer aan begonnen ben toen ik het centraal station van Salt Lake City zag, dat van Houston mag er ook wezen! Maarliefst 20.000 reizigers per jaar: Morgen ga ik het zien ![]() | |
Viezze | vrijdag 1 november 2013 @ 11:02 |
En een bommelding op Breda. Sta nu in Dordrecht te wachten. Omroep; wij vinden de huidige overlast zeer vervelend ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 1 november 2013 @ 11:07 |
Ja maar, we vinden het heus écht vervelend hoor! | |
Q. | vrijdag 1 november 2013 @ 11:13 |
Texas is natuurlijk DE liberty-state bij uitstek en OV staat niet voor vrijheid maar voor communisme. ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 1 november 2013 @ 11:15 |
Ze hebben wel maarliefst één tramlijn waar slechts 64 jaar over gesteggeld is volgens wikipedia. In Orlando wordt het nieuwe Rapid Transit System pas volgend jaar geopend ![]() | |
Viezze | vrijdag 1 november 2013 @ 11:21 |
Achja ze kunnen er bij de NS ook niks aan doen. Maar wel jammer dat het gratis koffie bericht eerder komt dan nuttige reisinformatie ![]() | |
Salatrel | vrijdag 1 november 2013 @ 11:25 |
volgens mij denken een hoop mensen daar anders over want druk dat het opeens is bij de kiosk als de koffie gratis is ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 11:26 |
Koffie is dan ook sneller klaar dan het juiste omroepbericht ![]() | |
Viezze | vrijdag 1 november 2013 @ 11:28 |
Binnen een uur twee bussen richting Breda, best aardig ![]() | |
Sandrvich | vrijdag 1 november 2013 @ 12:45 |
http://www.spiegel.de/pan(...)mexiko-a-931187.html Een "privaatgoederenspoorlijn" ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 november 2013 @ 13:03 |
Een hele andere vraag tussen dit alles door. Ik zag dat een traject wat ik met de trein moet afleggen begint met de welbekende Fyra Tenminste zo staat het in de NS planner. Maar deze trein rijdt toch niet meer en is toch uit de dienst genomen of ben ik nou gek? Dus gewoon intercity? | |
JDude | vrijdag 1 november 2013 @ 13:05 |
Alleen de V250, de hogesnelheidsfyra, is afgeschoten. De loc+rijtuigen tussen Breda en Amsterdam rijden nog gewoon. Eigenlijk is Fyra dus de naam van de treindienst, niet van het materieel. Zo lang het nog duurt. | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 13:06 |
Nieuwe naam voor de dienst over de HSL is ook bekend: Fairy Tale Rails | |
Litpho | vrijdag 1 november 2013 @ 13:23 |
Er was eens een klein treintje wat het niet kon... | |
Fiorano | vrijdag 1 november 2013 @ 13:24 |
Ic Schiphol - Amersfoort werd net via het nieuwe tunneltje geleid. Gaat er met een lekker gangetje door en het scheelt een beste schommel wissel ![]() | |
Frozen-assassin | vrijdag 1 november 2013 @ 14:52 |
Vanmorgen overwegstoring tussen Hoorn en Purmerend Overwhere, omreizen via Alkmaar dus. Staaltje klantvriendelijkheid van NS gezien daar. IC naar Nijmegen werd netjes vastgehouden (+5) zodat de overstappers gewoon direct meekonden richting Amsterdam. Daar aangekomen bleek dat de IC de achterstand gewoon makkelijk binnengelopen had. Zodoende slechts +20 in plaats van +30>. Mag ook wel gezegd worden ![]() | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 15:08 |
Als aanvulling, de spits intercity's reden ook om via Alkmaar trouwens ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 15:12 |
kijk, dat is service zoals het hoort ![]() | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 15:15 |
België heeft tegenwoordig ook regelmatig weekendwerkzaamheden, waardoor het daar ook een hindernisbaan kan worden. Zo rijden er een aantal weekenden tussen Fleures en Ottignies (spoorlijn 140, Charleroi - Ottignies) geen treinen. De vervangende bussen stoppen echter niet overal tussen Fleures en Ottignies. Bron: Railtime Dit gebeurt vaker in België, want het zou de bus te traag maken. En er zijn toch niet veel reizigers, dus dan stoppen we daar niet. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 1 november 2013 @ 15:20 |
Gelukkig heeft iedere Belgische spoorlijn een stuk of vierhonderd parallelle buslijnen die ook nog eens veel goedkoper zijn dan de trein. | |
WhiteJoker | vrijdag 1 november 2013 @ 15:25 |
Als aanvulling, mijn spitsintercity naar Enkhuizen reed daardoor "slechts" tot Amsterdam Centraal. Precies één station voor mij te vroeg. | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 15:27 |
De SpitsIC's zijn de extra IC's die 's ochtends uit Enkhuizen naar Amsterdam rijden, en 's middags uit Amsterdam naar Enkhuizen. | |
WhiteJoker | vrijdag 1 november 2013 @ 15:29 |
Nuh-uh ik zit er dagelijks in en vanaf Deventer is het toch echt 's ochtends Deventer -> Amsterdam -> Enkhuizen en 's middags Enkhuizen -> Amsterdam -> Deventer | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 15:35 |
Nou, dat is een reguliere IC, maar die gaat (extra?) van- en naar Deventer. De echte SpitsIC's zijn de serie 14500 Enkhuizen - Amsterdam vv. 's Ochtends 3 ritten heen, 's Middags 3 ritten terug. | |
WhiteJoker | vrijdag 1 november 2013 @ 15:39 |
Ah dus het spitsdeel is Amersfoort -> Deventer en terug? | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 15:42 |
Ja, dat klopt! Normaal rijdt die IC Enkhuizen - Amersfoort vv (IC-serie 1500), maar rijdt ma-vr extra tussen Amersfoort en Deventer in de spits. Deze IC-serie 1500 rijdt niet als de IC-Berlijn tussen Amersfoort en Amsterdam rijdt, dan rijdt die rit alleen Enkhuizen - Amsterdam, alwaar overgestapt kan worden op IC Berlijn. In Amsterdam keert het materieel weer retour Enkhuizen. | |
WhiteJoker | vrijdag 1 november 2013 @ 15:43 |
Check! Dan weet ik ook dat ik vanmiddag ff een half uurtje eerder weg moet, want die pimpel zit lekkerder ![]() | |
ReisT | vrijdag 1 november 2013 @ 15:58 |
Behalve in de spits, dan rijdt de 1500 uit Enkhuizen door tot Amersfoort, een paar minuutjes voor de Pimpel uit. | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 16:00 |
Ah, die was mij niet bekend. Zal wel komen door de beperktere capaciteit van de Pimpel (zeker als je in de spits zit....)? | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 16:23 |
Alleen om 16:59, voor de pimpel van 17:02 uit. | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 16:27 |
In omgekeerde richting uit ook (16:26 gaat de Pimpel toch rg Amsterdam uit Amersfoort?) neem ik aan? | |
Regenjas | vrijdag 1 november 2013 @ 16:34 |
Nee. Bovendien is dat ook niet de spitsrichting. | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 16:45 |
Hm, oké, logisch ja. | |
Frozen-assassin | vrijdag 1 november 2013 @ 17:47 |
Vervoersvraag is inderdaad groter ochtends vanuit Enkhuizen - Hoorn richting Amsterdam en middags omgekeerd. | |
Ireyon | vrijdag 1 november 2013 @ 18:15 |
Vraagje: vandaag reed heel de dag de pendel Centraal - Maliebaan niet. Mijn pa heeft een dagretour Roosendaal - Maliebaan gekocht. Nu heeft-ie in principe toch op zowel de heen- als terugreis meer dan 60 minuten vertraging opgelopen met de trein? | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 18:18 |
Nee het is een zwartrijder. Je mag je terugreis niet beginnen voordat je heenreis voltooid is. Kan hij zich legitimeren? | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 18:18 |
Ja, hij kan een GtbV-claim indienen. | |
DeaDLocK2K | vrijdag 1 november 2013 @ 18:19 |
![]() | |
greavy | vrijdag 1 november 2013 @ 18:19 |
![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 18:22 |
Op maandag rijdt de Maliebaanpendel sowieso al niet. | |
Ireyon | vrijdag 1 november 2013 @ 18:23 |
Nee maar 't is dan ook vrijdag vandaag. | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 18:24 |
Ik las maandag, dafuq brain ![]() | |
Ireyon | vrijdag 1 november 2013 @ 18:27 |
Een brein dat gewoon ff het weekend overslaat, weet niet of dat nou een vloek of een gave is ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 18:35 |
b2py denkt na tijdens kantooruren, en vrijdagmiddag gaat de knop om. | |
KnightSolaire | vrijdag 1 november 2013 @ 19:04 |
Nope, voor de museumtrein gelden de AVR-NS niet (kijk maar in de reisplanner). | |
KomtTijd... | vrijdag 1 november 2013 @ 19:18 |
Als je niet hebt kunnen reizen kun je je vervoersbewijs sowieso 100% laten restitueren bij het loket toch? | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 19:22 |
Ja, alleen geldt dat dus niet voor de museumpendel. Tiepies gevalletje jammerdebammer dus ![]() | |
JDude | vrijdag 1 november 2013 @ 19:46 |
Bestaat die eenmaalperdaagse trein Amsterdam-Utrecht-Den Bosch-Roosendaal eigenlijk nog? | |
James1988 | vrijdag 1 november 2013 @ 19:47 |
Nee, al lang niet meer. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 19:49 |
Zeker gelijk met die eenmaalperdaagse trein Groningen - Zwolle - Utrecht - Eindhoven - Maastricht - Valkenburg ter ziele gegaan ![]() Dat is duidelijker voor de reiziger ![]() | |
dennistd | vrijdag 1 november 2013 @ 19:52 |
En toch zou ik hem gewoon indienen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Vorig jaar heb ik zelf ook nog een claim ingediend, omdat ik door een gemiste overstap in Amersfoort uiteindelijk +60 opgelopen had. De reis bestond toen zelfs uit 3 verschillende kaartjes: AH Dagkaart, enkele reis Enschede-Hengelo (vertrek in Enschede om 8.57u, dagkaart nog niet geldig dus) en een kaartje voor de museumpendel (was toen 1,50 geloof ik of zo). Brief erbij gedaan met uitleg en gewoon de volledige enkele reis, de helft van de dagkaart en de helft van het pendelkaartje vergoed gekregen. | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 19:59 |
spoorslag '90 serie 3500 was het toch? | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 19:59 |
klopt ja. | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 20:00 |
Iemand nog een paar kwartjes over voor wat luxe? In Japan kun je jouw cash kwijt ![]() http://www.treinennieuws.(...)se-trein-op-de-rails | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 20:12 |
Het is dat er nog een stukje gebust moet worden. ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 20:15 |
Locov 2013-285075 Advies dienstregeling NS Hispeed 2014 | |
_JdM_ | vrijdag 1 november 2013 @ 20:38 |
Nee, niet gelijk. Die eenmaalperdaagse trein Amsterdam-Utrecht-Den Bosch-Roosendaal heeft tot december 2006 gereden. (voor de nummerliefhebbers: 23522 en 23561) Volgens mij ging die Utrechtboog pas halverwege 2006 open, en reed de eerste maanden (de latere) IC Schiphol-Eindhoven toen tussen Amsterdam-Eindhoven. Maar daar kan ik nu even niks van terugvinden... | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 20:42 |
Ik heb die boog in juni 2006 voor het eerst gereden met een NVBS-rit met de 766. Vgs mij was die boog toen nog niet officieel open ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 1 november 2013 @ 21:02 |
Gewoon hopen dat die baliemiep dat niet weet. ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 november 2013 @ 21:04 |
Locov geeft NS hispeed er best wel flink van langs. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 21:09 |
Vraag het dan ook niet ![]() | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 21:40 |
Ja, vooral op het niet op tijd aanleveren. Terecht ook trouwens. | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 21:43 |
Iemand (James?) wel eens in een Southeastern Class 466 gezeten? Net stukje mee gereden in Train Simulator 2014, dat ding trekt hard op joh, pfoeh. Vraag me af of dat in werkelijkheid ook zo rap gaat. | |
V2 | vrijdag 1 november 2013 @ 21:44 |
Met 600kW vermogen kan ik me dat nauwelijks voorstellen eigenlijk, dat dat hard gaat ... | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 21:45 |
het is ongewoon hard ja. Kennelijk voelt het locov toch wat druk om niet overal maar klakkeloos mee in te stemmen, iets wat alleen maar goed is. | |
b2py | vrijdag 1 november 2013 @ 21:48 |
Gaat vrij hard ![]() | |
Litpho | vrijdag 1 november 2013 @ 21:53 |
Eens zien of Mansveld zich daar meer van aantrekt. NSH/NSR niet, verwacht ik zo. | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 22:02 |
valt best mee. Gezien de relatief lage Vmax is er duidelijk gekozen om het geheel zo op te bouwen dat het redelijk hard optrekt. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 1 november 2013 @ 22:24 |
'Beneluxtrein wordt stuk duurder' http://www.nu.nl/economie(...)dt-stuk-duurder.html Heeft iemand nog de oude tarieven? | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 22:32 |
NSR/NSH trekt zich echt nergens ene bliksem van aan. Winst maken is leuk, verlies maken is ook niet erg, reizigers zijn alleen maar lastig en personeel wordt voldoende in de watten gelegd. Wie dut ze wat vandage ![]() | |
James1988 | vrijdag 1 november 2013 @ 22:38 |
Ik heb er nog nooit in gezeten, maar als ik het filmpje zo zie wil dat toch best wel goed optrekken. En dat met zo weinig vermogen ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 1 november 2013 @ 22:49 |
Meer vermogen als een GTW en even zwaar... | |
Peter | vrijdag 1 november 2013 @ 22:56 |
Was er niet nog een Leeuwarden-Roosendaal of zelfs iets door naar Vilssingen? | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 23:01 |
Die rijdt op dit moment. Net als Vlissingen - Groningen/Leeuwarden | |
James1988 | vrijdag 1 november 2013 @ 23:01 |
Serieus? Ik dacht dat een GTW meer vermogen had, maar daar zat ik dus mis. ![]() Leeuwarden - Vlissingen, inderdaad. | |
Dr_Flash | vrijdag 1 november 2013 @ 23:01 |
ja via de Hanzelijn. Nee die was er niet in 1995. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 23:02 |
nee, maar toen was er wel een verbinding met Maastricht ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 23:06 |
Een E-GTW heeft meer vermogen. 700 kW continu en een maximum vermogen van 1100 kW. Een D-GTW heeft wel een vergelijkbaar vermogen met class 466, alleen laatstgenoemde heeft meer aangedreven assen | |
Mr_Klaasje | vrijdag 1 november 2013 @ 23:12 |
Meer aangedreven assen maakt wel dat je beginversnelling heel hoog kan zijn, die wordt namelijk beperkt door de grip. De versnelling later wordt beperkt door het vermogen. Een VIRM redt met meer aangedreven assen een aanzet van 1 m/s^2 ook wel. Alleen houdt dat bij ca. 30 km/h wel op. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 1 november 2013 @ 23:13 |
Een losse 1700 trekt tot ongeveer 60 km/h 3 m/s^2 als losse loc op stroef spoor. | |
Peterselieman | vrijdag 1 november 2013 @ 23:21 |
En dat komt precies overeen met wat je ziet. Snap ook niet waarom VIRM niet nog wat extra aangedreven assen heeft, iets dat makkelijk had gekund. | |
Maegrim | zaterdag 2 november 2013 @ 00:26 |
da's die trein met aan beide kanten een machinist? geven tegelijk tractie zeker ![]() | |
Socios | zaterdag 2 november 2013 @ 00:29 |
Nee, tussen Utrecht Centraal en Eindhoven reden 'losse' Intercity's (met stop te 's-Hertogenbosch). Samen met de Intercity Haarlem - Maastricht vormde dit een kwartierdienst tussen Utrecht Centraal en Eindhoven. De Intercity Den Helder - Nijmegen zorgde toen dat ook Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal een kwartierdienst had. | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 01:32 |
Dat hebben ze allemaal in Train Simulator 2014 ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 2 november 2013 @ 06:21 |
Ja, dat is wel wat jammer inderdaad. Voor de rest een gaaf spel, ben nu bezig met routes bouwen. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 07:10 |
Juist ja. Vervelende is nu dat ik speciaal vanwege de Fyra een extra toeslagkaartje moet kopen alleen maar omdat Fyra op die lijn rijdt die ik nodig heb. ![]() | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 09:25 |
Het zijn slechts details, welke routes bouw je? | |
KnightSolaire | zaterdag 2 november 2013 @ 09:43 |
Je hoeft nooit per se met Fyra te reizen, alle stations die Fyra aandoet zijn ook gewoon te bereiken per conventioneel spoor. In de reisplanner kun je het vinkje voor "Toon hogesnelheidstreinen" uitzetten, dan verdwijnen de reisadviezen met Fyra. Uiteraard kan het dan wel zijn dat je reistijd langer wordt. Nu is de toeslag tegenwoordig niet meer zo duur dus op zich kan het best de moeite waard zijn om ermee te reizen en wat reistijd te besparen. ![]() | |
Mr.Jorn. | zaterdag 2 november 2013 @ 10:39 |
Tof! Met Groningen bezig? | |
ReisT | zaterdag 2 november 2013 @ 11:32 |
In de spits was het Amsterdam-Eindhoven. Met tussenstop in Bijlmer ipv Amstel. | |
gebrokenglas | zaterdag 2 november 2013 @ 11:34 |
Het was toch zo dat je juist niet meer bepaalde stations kon bereiken, om mensen te dwingen met de duurdere Fyra te gaan? Of vergis ik me. | |
KnightSolaire | zaterdag 2 november 2013 @ 11:37 |
Nee hoor, in het binnenland is dat niet het geval. Wel zou de internationale Fyra (van Amsterdam naar Brussel) de Beneluxtrein vervangen, misschien dat je daaraan denkt? | |
gebrokenglas | zaterdag 2 november 2013 @ 11:40 |
Ja dat zou kunnen. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 2 november 2013 @ 12:48 |
Ik was begonnen aan Roodeschool - Groningen, maar om het bouwen in de vingers te krijgen, ben ik nu eerst een fictieve route aan het bouwen. Mét Nederlandse seinen overigens. | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 13:13 |
De trein van Zwolle naar Groningen (v. 12:56) rijdt met DM'90 ![]() | |
Viezze | zaterdag 2 november 2013 @ 13:15 |
Oude tijden herleven ![]() ![]() | |
remcoP | zaterdag 2 november 2013 @ 13:22 |
Diesel onder de draad ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 2 november 2013 @ 13:40 |
Heeft tot 2003 nog met Plan U gereden daar ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 14:09 |
Ik dacht dat die trein dit weekend niet verder dan Beilen reed... | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 14:10 |
Tot Beilen dan ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 2 november 2013 @ 14:30 |
Alleen vandaag, morgen weer tot Groningen ![]() | |
DriekOplopers | zaterdag 2 november 2013 @ 15:42 |
Tsja, eerder schreef ik al eens dat ROVER en consorten zich in het pak hadden laten naaien over de rijtijden van de Benelux. Nu blijkt dat ze zich ook in het pak hebben laten naaien over de tarieven. Leuk belangrijk in het geheim overleggen, maar gewoon vergeten, de belangrijke vragen te stellen. Dit hadden ze in augustus al aan de orde moeten stellen. oeps. Vergeten... Prutsers... OP de website: ROVER maakt het verschil. Ja. 8 procent. | |
Zug-Chef | zaterdag 2 november 2013 @ 15:49 |
Advies van reizigersorganisaties zijn volgens mij niet bindend. Acht de kans best groot dat de prijsverhoging alsnog was doorgevoerd indien jullie dit hadden aangekaart. | |
Socios | zaterdag 2 november 2013 @ 15:53 |
Check | |
DriekOplopers | zaterdag 2 november 2013 @ 15:57 |
Nee, maar al dat gejuich van sommige clubs omdat ze "de Benelux hebben gered" op de dag dat de goedkeuring van de plannen door Mansveld bekend werd, vind ik wel vrij sneu. Inmiddels blijkt die een stuk langzamer en nu dus ook een stuk duurder. Chapeau! | |
KomtTijd... | zaterdag 2 november 2013 @ 15:58 |
Die had ik gisteren ook inderdaad! wist niet dat die tunnel al open was! Hij hoeft nu ook niet meer te wachten op verkeer van/naar Utrecht daar, dat zal de voornaamste reden geweest zijn. | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 15:59 |
De spoorwegen en de stas trekken zich niks aan van de consumentenorganisaties. Alles is erop gericht om het NS-monopolie te behouden, koste wat kost. | |
Mr_Klaasje | zaterdag 2 november 2013 @ 16:01 |
Weetje, het is heel makkelijk om van de zijlijn te schreeuwen. Het is mogelijk om zonder je ergens aan te hoeven binden proberen invloed uit te oefenen. Echter zijn er dan wel veel partijen veel minder geneigd je serieus te nemen. Ik heb eigenlijk wel veel respect voor ROVER. Ieder lid van ROVER dat ik ergens ben tegengekomen doet verschrikkelijk hard zijn of haar best om iets goeds voor de reiziger te betekenen. Ja, ze kunnen zich niet altijd direct openbaar uitspreken over het een en ander dat is misschien jammer. Wel is de invloed van ROVER ontelbaar veel groter dan die van andere clubs. En juist in het achterkamertje komen heel veel goede dingen voor de reiziger tot stand waar de buitenwereld nooit wat van te weten zal komen. Ook heel veel slechte dingen worden in dat achterkamertje afgezwakt voor ze überhaubt al in de praktijk worden gebracht. Het is van buitenaf makkelijk daar tegenaan te trappen. Het is minder makkelijk om dat goed te doen. Ze krijgen veel voor elkaar, echter lang niet zoveel als ze willen. Maar ze snappen dondersgoed dat ze niet zelf bij machte zijn om iets te veranderen. | |
Litpho | zaterdag 2 november 2013 @ 16:10 |
Dit heeft natuurlijk een heel hoog "alle inbreuken op uw privacy met terrorisme als excuus hebben al ontelbare terroristische activiteiten vereideld. Wij kunnen u uiteraard niet vertellen welke, maar zijn onze ogen niet mooi blauw?" Gegeven dat de besprekingen over het OV aanzienlijk minder staatsgevaarlijk zouden moeten zijn, heb ik niet zoveel vertrouwen in "goede dingen voor de reiziger' waar "de buitenwereld nooit iets van weet". | |
Mr_Klaasje | zaterdag 2 november 2013 @ 16:11 |
Weetje.. Het hoort daarbij dat mensen dat niet geloven. Misschien is dat wel het probleem van de mensen die dat niet geloven in plaats van de mensen die zich knetterhard inzetten voor de mensen die dat niet geloven. | |
Peterselieman | zaterdag 2 november 2013 @ 16:22 |
Het klopt dat veel in de achterkamertjes besloten wordt. Daarom is het ook zo belangrijk om te lobbyen in politiek Den Haag. Juist zo kun je dingen voor elkaar krijgen die anders nooit zouden lukken. | |
KomtTijd... | zaterdag 2 november 2013 @ 16:35 |
as we speak wordt het perron aan spoor 10 afgebroken op Rotterdam Centraal. | |
Straatcommando. | zaterdag 2 november 2013 @ 16:36 |
Het is natuurlijk van de zotte dat de NS maar mag blijven aankloten.. | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 16:37 |
Ik vond het een creatieve oplossing om meer perroncapaciteit te creëren tijdens de verbouwing. Komen spoor 15+16 nu ook weer in dienst? ![]() Eens. | |
remcoP | zaterdag 2 november 2013 @ 16:39 |
Die zijn toch de afgelopen weken aangepakt? Dan zullen ze nu wel klaar zijn. Zie geen reden waarom 10 anders weg moet. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 2 november 2013 @ 16:55 |
Nieuw-Zeeland probeert haar jeugd op te voeden. (Meer filmpjes hier, spamde hij). | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 16:55 |
Spoor 10b was wel lekker breed en overzichtelijk ![]() | |
DriekOplopers | zaterdag 2 november 2013 @ 17:04 |
Aan achterkamertjes zitten wel spelregels. Als je samen iets hebt voorkomen/afgewend, kan het zo zijn dat je inderdaad moet zwijgen over het door een der partijen onder druk van de ander ingetrokken plan. Of je spreekt af dat je over het onderwerp gezamenlijk communiceert. Maar er bestaat ook een risico. Namelijk, wanneer eerst een van de partijen tevreden communiceert, en vervolgens blijkt dat de andere partij de kluit heeft belazerd. (En belangrijke zaken verzwijgen is wat mij betreft ook belazeren.) En dat is hier gebeurd. ROVER en consorten hebben in dart geheime overleg blijkbaar gevraagd of de Benelux blijft rijden. Het antwoord luidde “Ja, via Breda.” Verzwegen werd, hoe enorm langzaam die Benelux is, en hoe duur. En de ander (ROVER) was vergeten om ernaar te vragen. Formeel heeft NS niet gelogen, en ROVER staat dus voor schut. Beginnersfout. | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 17:08 |
Hoe weet jij dat in een notabene geheim overleg gezwegen is over de reistijd van de Benelux? | |
Litpho | zaterdag 2 november 2013 @ 17:10 |
Zoals ik al zo vaak in dit topic heb gezet, ik geloof best dat de NS een aantal dingen goed doet (en over het rijdend personeel heb ik meestal niets dan lof), maar men gelooft nog steeds dat PR iets is wat ze kunnen negeren. Wat zelfs voor een monopolist in de tijd van WOB geen optie is, maar voor een commercieel bedrijf? Als je klanten een alternatief hadden, was het de doodsteek voor je bedrijf. Gegeven wat er wél naar buiten komt, vind je het dan echt gek dat "We doen allemaal goede dingen binnenskamers, het is niet onze schuld dat niemand het ooit merkt" niet te onderscheiden is van "breek daar je mooie hoofdje maar niet over" of "geloof ons maar op onze blauwe ogen, nu met 8% extra"? Dan het probleem bij de mensen die niet blindelings alles geloven neerleggen is wel een ultiem zwaktebod. | |
remcoP | zaterdag 2 november 2013 @ 17:11 |
Kan ook zijn dat de ns gewoon om de werkelijke feiten heen is gaan draaien met zinnen als: "De benelux zal tegen regulier tarief rijden", zondar daarbij te vermelden dat dit reguliere tarief wel een stuk hoger is dan het vroeger was. | |
Litpho | zaterdag 2 november 2013 @ 17:13 |
Dat kan ook, je hebt gelijk. In dat geval is ROVER niet zozeer incompetent maar gewoon slecht in het vertegenwoordigen van de reiziger. Ik weet niet of dát nou iets is om van de daken te schreeuwen. Feit is, voor de reiziger wordt het er alleen maar slechter op ten opzichte van de oude Benelux (en aankomen met "er rijdt tenminste wat, volgens de anti-NS'ers moest er nog jaren lang niets rijden, neemt niet weg dat dat ding in de eerste plaats helemaal niet weg had gemoeten). | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 17:14 |
Honderden factoren spelen mee in de rijtijd van de benelux, tientallen belangen in en om het spoor en wellicht is dit de meeste passende optie. Who knows, tenzij VBOV ook onder een hoedje speelt en het wel weet maar er ook niet voor uit komt. | |
DriekOplopers | zaterdag 2 november 2013 @ 17:16 |
Omdat ROVER en BTTB zich een halve dag na het bekend worden opeens ernstig verbolgen toonden over die plotselinge reistijdverlenging. | |
Peterselieman | zaterdag 2 november 2013 @ 17:16 |
Driek heeft wel eens een hoed op ![]() zo kan ik me uit een RTL-reportage herinneren | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 17:54 |
In Parijs wordt een groot deel van het openbaar vervoer uitgebaat door RATP, dat ook onderhoud en uitbreiding van het netwerk uitvoert. Naast Parijs is de RATP ook actief in andere gebieden en landen. Op hun YouTube-kanaal kwam ik een paar video's tegen die wat cijfers geven van wat er allemaal onder RATP valt: Informatica en telecom: Exploitatie: Engineering van vervoerssystemen: Onderhoud: Civiele techniek: | |
Darkwing_Duck | zaterdag 2 november 2013 @ 18:05 |
Hey , thx. Dat zijn van die dingen die verzin jij alleen om op te googelen, maar daar ga ik vanavond eens voor zitten... ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 2 november 2013 @ 18:09 |
Je doet nu net alsof ik het over NS had. Is dat zo? Nee. | |
Mr_Klaasje | zaterdag 2 november 2013 @ 18:13 |
Ja, klopt. Al kan ik er mij ook wel iets bij voorstellen. Als je een veel te dure trein verwacht die nog steeds niet toegankelijk is. Terwijl je iets benelux-achtigs wil zien omdat je een enorme berg klachten binnen hebt gekregen over het concept fyra buiten het disfunctioneren van de dienstregeling om, dan kan ik mij voorstellen dat je dolblij wordt van zo'n Benelux-plus en even vergeet te vragen hoe lang dat ding erover doet. De grootste hordes zijn immers genomen: Het ding zou een normale prijs krijgen, rechtstreeks Amsterdam-Brussel doen en daarbij ook nog eens Den Haag aandoen en daarnaast 16 x per dag rijden terwijl de reiziger voor zijn kaartje iedere trein kan pakken die die wil pakken. Op dat punt is de winst t.o.v. Fyra echt enorm. Ja, goed, niet vragen naar de rittijd is dom, achteraf gezien zeker, maar er een heel grote mond over hebben dat ze daar niet meteen op gelet hebben vind ik een beetje zuur. | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 18:14 |
Gek op cijfertjes! Hebben ze nu 1200 mensen in dienst voor de digitale dienstverlening? | |
Mr_Klaasje | zaterdag 2 november 2013 @ 18:15 |
Leg uit, wat is het verschil.... Volgens mij is het er nauwelijks. | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 18:17 |
Ze hebben 1200 applicaties ontwikkeld en 1000 mensen die zich bezig houden met IT en Telecom. | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 18:18 |
Aha! Erg interessante filmpjes, zeker de laatste 3! ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door b2py op 02-11-2013 18:23:49 ] | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 18:23 |
![]() | |
Sandrvich | zaterdag 2 november 2013 @ 18:46 |
Leuke filmpjes van de RATP! http://trainspo.com/photo/45808/ De kupé-dubbeldekkers zijn nu in dienst bij de RZD. ![]() | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 18:48 |
Gaaf ![]() ![]() | |
Litpho | zaterdag 2 november 2013 @ 18:52 |
Voor de reiziger is er geen merkbaar verschil. Waar het hem in zit is of ze wel de juiste bedoelingen hebben, maar het er niet uit komt (incompetent), of dat ze het belangrijker vinden goede relaties met de vervoerders en IenM te hebben en daardoor niet slagen werkelijke invloed uit te oefenen. Zoals ook al eerder gezegd hier, een organisatie die overheidssubsidie krijgt heeft het zwaar om werkelijke onafhankelijkheid te bewaren. | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 18:53 |
Hé, die zag ik ook op Facebook! ![]() | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 18:54 |
Van CSP, via SMC naar OBI: http://energievoorziening(...)20nieuws/obi/obi.htm | |
_JdM_ | zaterdag 2 november 2013 @ 18:56 |
Ah, FC Twente speelt vanavond, dus de IC's Enschede-Den Haag/Rotterdam (voor de gelegenheid 2x per uur dit weekend) stoppen extra te Drienerlo, oftewel: ik mag een half uur op Enschede wachten omdat je dan geheid je (stads-)bus mist. | |
b2py | zaterdag 2 november 2013 @ 19:01 |
Klinkt maar als een klote aansluiting van de bus dan van de trein. | |
Frozen-assassin | zaterdag 2 november 2013 @ 19:04 |
Ik vind dat het niet mag en kan gebeuren als ROVER zijnde, ze hebben al jaren ervaring met NS. Ze zouden moeten weten hoe zij werken. En door die jarenlange ervaring weet je dat je overal naar moet vragen, vooral dat je vraagt hoe de dienstregeling er dan uit gaat zien. Het is bizar dat je akkoord gaat als je niet eens weet hoe het gaat rijden. Misschien reed het wel 16 keer van 10 uur avonds tot 6 uur ochtends, maar dat wist ROVER niet ![]() | |
_JdM_ | zaterdag 2 november 2013 @ 19:04 |
Kutte is dat ik daar om 19:42 stop, de wedstrijd begint om 19:45, ik stop om 19:47 op Enschede(normaal is 19:44 mogelijk) en om 19:50 vertrekken de bussen. | |
dennistd | zaterdag 2 november 2013 @ 19:14 |
Ik heb het er al op zitten voor vandaag dus ik kan helaas niet op je wachten (doe ik trouwens meestal wel bij een (half-)uursdienst, maar niet alle collega's zijn zo) | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 21:40 |
In Leipzig is DB bezig met het bouwen van een nieuwe tunnel onder de stad door, zodat doorgaand treinverkeer voortaan niet meer om de stad heen hoeft. Als onderdeel van het project worden een paar nieuwe stations gebouwd. Hauptbahnhof ![]() ![]() Markt ![]() ![]() Wilhelm-Leuschner-Platz ![]() ![]() Bayrischer Bahnhof ![]() ![]() Het project zou eind 2013 moeten worden opgeleverd. Bron en meer foto's op Skyscrapercity. | |
bork | zaterdag 2 november 2013 @ 21:43 |
Spuit 11 daar heb ik tig keer iets over gepost ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 21:44 |
Het is trouwens in de eerste plaats een tunnel voor de S-Bahn, niet voor doorgaand (langeafstands)verkeer. Ziet er wel mooi uit. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2013 21:45:06 ] | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 2 november 2013 @ 21:45 |
Die Wilhelm-Leuschner-Platz! ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 november 2013 @ 21:49 |
Precies dit. Erg strak ![]() ![]() | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 21:50 |
Ik vind het allemaal mooie stations ![]() | |
KomtTijd... | zaterdag 2 november 2013 @ 22:07 |
Met aluminium bovenleiding zodat de boel niet binnen de kortste keren vol zit met zwarte meuk? | |
Frozen-assassin | zaterdag 2 november 2013 @ 22:07 |
Wilhelm-nogwat vond ik bij mijn eerste indruk toch net te modern en licht. Maar als je daar staat zal het vast anders zijn | |
greavy | zaterdag 2 november 2013 @ 22:08 |
Zo, weer thuis. Die Benelux van 19:47 uit Antwerpen miste een reizigertje of erg veel, want de trein had een bezettingsgraad van amper 30%. Ik heb deze trein al vaker gehad sinds die vorige maand rijdt, en is toch meestal wel een 85 tot 100% gevuld per rijtuig. Nu in totaal nog geen 30%, de achterste 2 2e-klas rijtuigen hadden nog geen 5 reizigers per rijtuig ... Maar een knap staaltje communicatie kunnen ze wel: In Roosendaal hebben wij 14(!) minuten voor het rode sein gestaan "omdat de perrons bezet waren". Na 8 minuten "vanwege een aanrijding bij Oudenbosch"(bleek aanrijding met een scooter). Onze Benelux werd van 3B naar 1A gewijzigd. In Roosendaal werd de trein leeggeruimd, en iedereen mocht in de IC richting Breda van 20:50. Toen vrijwel het perron leeg was, werd omgeroepen dat op spoor 1A de omgeleide intercity naar Den Haag Holland Spoor gereed stond, en om 20:48 vertrok, en het was toen 20:47 ... En inderdaad, 20:48 vertrok die naar Breda. Leeg, zonder reizigers. In Breda werd die echter opgeheven, en is die leeg via Utrecht naar de Binckhorst gereden. Wij hadden hem nog kunnen halen met een enorme sprint (stonden bij de HC van de IC naar Breda-Zwolle te kletsen), maar dat hebben wij maar niet gedaan. | |
Peterselieman | zaterdag 2 november 2013 @ 22:11 |
ziet er mooi uit in Leipzig | |
James1988 | zaterdag 2 november 2013 @ 22:15 |
Ik denk dat er is gekozen voor een aluminium bovenleiding omdat dit makkelijk is: geen moeilijke draagconstructie nodig, geen draad op het perron bij een trein die de bovenleiding neerhaalt, lager onderhoud. Een nadeel zou de lagere maximumsnelheid kunnen zijn, maar op stations is dat niet zo'n probleem. In Berlijn Hbf heb je ook zulke aluminium bovenleidingen. | |
AverageJoe | zaterdag 2 november 2013 @ 22:19 |
Gaaf! Moet ik echt eens naar toe! | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 2 november 2013 @ 22:24 |
Was me nog niet eens opgevallen. Slim, want aluminium is drie keer zo licht als koper. | |
KomtTijd... | zaterdag 2 november 2013 @ 22:38 |
Ook goeie argumenten inderdaad. Ik weet niet of het daadwerkelijk minder stof geeft hoor, was een gokje. | |
DriekOplopers | zaterdag 2 november 2013 @ 23:02 |
De zwartigheid komt van de koolstukken op de stroomafnemers, niet van de rijdraad. Dus dat maakt niet uit. | |
Peter | zaterdag 2 november 2013 @ 23:08 |
En aluminium slaat juist zwart uit bij warmte.. Tenminste mijn verwarmingsbuizen wel, ze blijven zelf schoon maar er omheen krijgt donkere vegen. | |
_serial_ | zondag 3 november 2013 @ 06:38 |
Vannacht gingen ze ook de luchtsingel over het spoor tillen
| |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 07:14 |
Ik ben nu onderweg richting Breda vanaf Dordrecht, om vanaf daar via Den Bosch naar Amsterdam te sporen. | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 09:50 |
Zo, met +67 in Amsterdam ... | |
Darkwing_Duck | zondag 3 november 2013 @ 10:15 |
Mag ik in dit topic mn beklag doen over de gang van zaken in/om het station Marne la Vallee sinds de Ouigo hier stopt of moet ik daar een apart klaagbaaktopic over opnenen ![]() | |
gebrokenglas | zondag 3 november 2013 @ 10:17 |
Klinkt als een doodnormale dag van een treinreiziger. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 03-11-2013 13:13:32 ] | |
_serial_ | zondag 3 november 2013 @ 10:20 |
we "genieten" graag mee denk ik. | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 11:13 |
Zelfde verhaal als de vorige keer? Hebben ze het nog steeds niet voor elkaar? | |
Peterselieman | zondag 3 november 2013 @ 11:36 |
nieuw topic hoeft niet ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 3 november 2013 @ 11:44 |
Ach eigenlijk is net nog geneens zo aan de SNCF te verwijten. Maar de Infrastructuur eromheen is gewoon er niet op gebouwd als een trein van 1200 man leegloopt.... (2 maal per dag verkeerschaos, en wachtrijen van meer als een uur voor de 2 kaartjesautomaten... ![]() | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 11:44 |
Volgens een bericht op Somda heeft Bombardier ingeschreven op de Sprinter Nieuwe Generatie met de Omneo. Nou weet ik de betrouwbaarheid niet van die persoon maar het zou hoogst interessant kunnen zijn. Dubbeldeks vervoer in een sprinter. Trein is geschikt voor snelheden tot 200 km/h. | |
DeaDLocK2K | zondag 3 november 2013 @ 11:48 |
Sprinters worden al jaren ook met dubbeldeksmaterieel uitgevoerd dus ik snap niet zo goed waarom je verbaasd bent ![]() | |
dennistd | zondag 3 november 2013 @ 11:49 |
kleine_man is wel betrouwbaar, hoewel zijn bron natuurlijk wel onbekend is. | |
Peterselieman | zondag 3 november 2013 @ 11:59 |
zeer interessant, zeker voor de drukke ov-assen. Dubbeldekkers in een sprinter hoeft geen nadeel te zijn, zolang je maar voldoende deuren hebt om instaptijden te beperken en voldoende aangedreven assen hebt om snel op te kunnen trekken. | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 12:02 |
Enige voorbeeld dat ik ken is de RER en die meuk bij DB. | |
Peterselieman | zondag 3 november 2013 @ 12:04 |
Hier ook wel met DD-AR en nu DDZ (bijvoorbeeld Zwolle - Utrecht) | |
KnightSolaire | zondag 3 november 2013 @ 12:16 |
Ik meen me te herinneren dat in de aanbesteding specifiek werd gevraagd om enkeldekstreinen? | |
Litpho | zondag 3 november 2013 @ 12:16 |
En je bent dan eindelijk van het "omdat we tussendoor ook een keertje op Schubbekuttenveen stoppen, kunnen we maximaal een viertje kwijt" gezeur. Nou ja, technisch gezien is het natuurlijk nog steeds een viertje, maar toch... | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 12:18 |
Omneo is er ook in enkeldeks variant. | |
Darkwing_Duck | zondag 3 november 2013 @ 12:52 |
Ik hou van de dubbeldeks... ![]() edit: oh wacht ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 3 november 2013 @ 12:53 |
niks | |
Ireyon | zondag 3 november 2013 @ 12:55 |
Een catalogustrein? Gaat 'm nooit worden natuurlijk, NS zou NS niet zijn als er niet een overgecompliceerd uniek model moet komen. | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 12:57 |
SLT is voor een groot deel ook een catalogustrein.. | |
Darkwing_Duck | zondag 3 november 2013 @ 13:05 |
Waar rijd ie dan nog meer? | |
Zug-Chef | zondag 3 november 2013 @ 13:07 |
Duitsland. BR 423, 424, 425 en 426 zijn nagenoeg identiek aan de SLT. Of eigenlijk andersom natuurlijk. | |
Darkwing_Duck | zondag 3 november 2013 @ 14:21 |
Maar die series zijn allemaal S-bahn tieverituszooi.... ![]() | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 14:22 |
Maakt voor het ontwerp niet uit waar het voor gebruikt wordt ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 november 2013 @ 14:24 |
Precies. Net als SLT ![]() 425 is gewoon RB mat trouwens. | |
Darkwing_Duck | zondag 3 november 2013 @ 14:27 |
Nederland is toch ook bijna 1 groot S bahn netwerk, als we het naast NRW leggen? | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 14:51 |
rijdt ook diverse RE-treinen hoor. Is het ook wel goed voor. | |
James1988 | zondag 3 november 2013 @ 14:59 |
Arriva heeft z'n pijlen gericht op een nieuwe markt: de Franse TER-netwerken. Samen met een aantal Franse regio's wil de Brits-Duitse vervoerder proberen het SNCF-monopolie te doorbreken per eind 2016. Bron (in het Frans): http://www.challenges.fr/(...)es-ter-des-2016.html | |
Darkwing_Duck | zondag 3 november 2013 @ 15:01 |
Zolang het maar niet hier is...... | |
#ANONIEM | zondag 3 november 2013 @ 15:04 |
Die poll onderaan met de totáál niet suggestieve vraagstelling ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 3 november 2013 @ 15:05 |
Waarom niet? | |
Darkwing_Duck | zondag 3 november 2013 @ 15:13 |
t gaat er hier nogal gecompliceerd aan toe, hoe goede ervaringen ik ook met arriva hebt, het gaat onverbiddelijk tot een verslechtering, al dan niet tijdelijk, van de service komen als ze een deel van de handel overnemen... die lijnen hier uitbaten is geen kattenpis.. En bovendien, de SNCF/RATP delen al jaren 2 spoorlijnen, omdat dat zo gegroeid is... en dat is al tientallen jaren zo, ik zie niet zo gauw zich een andere partij zich ertussen wurmen. Als het zo makkelijk gaat dan was het hele RER A/B met SNCF/RATP debacel allang onder de vlag 1 van de 2 bedrijven gekomen... | |
#ANONIEM | zondag 3 november 2013 @ 15:16 |
Vanavond een slag Delfzijl en twee slagen Nieuweschans. Afgelopen nacht op Martenshoek ineens een kabaal door de trein ![]() Bleek er een stelletje nogal fikse ruzie te hebben. Vrouwtje was nogal beschonken en schold haar vriend nogal hard uit, en riep constant dat hij van haar af moest blijven. Lastig wel, is het alleen dronkemansruzie of speelt er meer. Ik ben er toen maar tussen gaan staan en ze voor de keuze gesteld om gewoon rustig mee te rijden naar Groningen zonder geschreeuw of er op Martenshoek uit te gaan en het maar uit te zoeken. Gelukkig kozen ze voor het laatste, dus ik had een heerlijke rit terug naar Groningen ![]() Uiteindelijk gewoon op tijd binnen gereden op Groningen. (spoor 7B, 3B ligt er vandaag uit ivm werkzaamheden.) [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2013 15:19:06 ] | |
Peterselieman | zondag 3 november 2013 @ 16:03 |
eigenlijk wel | |
DeaDLocK2K | zondag 3 november 2013 @ 16:06 |
Ik ga naar een grote rangeerbundel, lekker foto's maken! | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 16:15 |
dusss.. | |
bork | zondag 3 november 2013 @ 17:08 |
![]() Welke brug? | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 17:15 |
Bij Deining toch? | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 18:22 |
| |
Dr_Flash | zondag 3 november 2013 @ 18:31 |
Weer die zooi bij Nieuwerkerk naar de klote? | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 18:32 |
Je ne sais pas. | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 18:35 |
Zaterdag en zondag rijden ook de ICE's via Arnhem-Deventer-Amersfoort. Net als de nachttreinen. Ik zal deze week wel even de tijden melden, krijg ze dinsdag, zodra het definitief is, van de planner doorgestuurd. | |
dennistd | zondag 3 november 2013 @ 18:40 |
Gedeeltelijk rijden ze ook maar tot Amersfoort zie ik op ns.nl/bahn.de | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 18:50 |
ICE 121: Amsterdam - Amersfoort - Arnhem ev ICE 105: Amsterdam - Amersfoort - Arnhem ev ICE 226: (uit Duitsland) Arnhem - Amersfoort ICE 123: Amsterdam - Amersfoort - Arnhem ev ICE 128: (uit Duitsland) Arnhem - Amersfoort ICE 125: Amersfoort - Arnhem ev ICE 124: (uit Duitsland) Arnhem - Amersfoort ICE 129: Amersfoort - Arnhem ev ICE 122: (uit Duitsland) Arnhem - Amersfoort - Amsterdam ICE 227: Amersfoort - Arnhem ev ICE 104: (uit Duitsland) Arnhem - Amersfoort - Amsterdam De treinen die van- en naar Amsterdam rijden zijn goed te verklaren, want in Amersfoort mogen de ICE's niet overnachten. Om de gehele dag van- en naar Amsterdam te rijden, kosten meer omlopen, en daar gaat DB niet aan beginnen. | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 18:53 |
Ze weten nu al waar die boom omvalt! | |
b2py | zondag 3 november 2013 @ 18:54 |
Onzin, is er eentje die op omvallen staat en gekapt wordt voordat hij het spoor sloopt. | |
Dr_Flash | zondag 3 november 2013 @ 18:56 |
Ja lijkt me eerder idd. Anders duurt het wel wat langer dan een half uurtje. | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 18:57 |
Maar da staat daar niet ![]() Maar dat dacht ik zelf ook al ja. | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 19:18 |
2 Foto's van de TSP-rit op de erg koude zaterdag 23 Maart 2013, waar veel sneeuw gezien is:![]() NMBS 703 & 599 + 268 Bij Visé werd een fotostop georganiseerd tijdens de TSP-rit "Afscheid van de Klassieke Motorstellen", en werd ook gewacht op het passeren van het grijze motorstel uit Maastricht. ![]() NMBS 268 + 599 Ook werd er op de koude en deels sneeuwende dag ook een fotostop bij Montzen gehouden. Gelukkig konden wij hier even zonder sneeuw buiten kiekeloeren. Op de achtergrond is het seinhuis van Montzen te zien. | |
#ANONIEM | zondag 3 november 2013 @ 19:20 |
Sneeuw. Ik kan niet wachten tot het weer valt. Chaos chaos en nog eens chaos. | |
bork | zondag 3 november 2013 @ 19:21 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Helemaal goed, ook wel het Laber-viaduct genoemd, tussen Nürnberg – Regensburg. | |
#ANONIEM | zondag 3 november 2013 @ 19:21 |
Leuke foto's trouwens. Ik ga komend jaar een dag of 2 België in om eens wat spoor spul te bekijken. Vantevoren eens kijken of ik een meester kan vinden die me tijdens een ritje eens het één en ander kan uitleggen. Lijkt me wel mooi om me er wat meer in te verdiepen. | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 19:23 |
Succes! België is een erg gaaf land. Ik ben dinsdag, woensdag en/of donderdag (mogelijk meerdere dagen) in het Belgische land te vinden. | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 19:26 |
In Duitsland zijn er regionaal her en der nieuwe testen met brandweerwagens die over de rails kunnen rijden. Hierdoor zou de brandweer sneller en adequater bij een incident kunnen komen waar via de weg niet/nauwelijks te komen is. Bij de Bentheimer Eisenbahn op de stamlijn is er recent een nieuw voertuig gepresenteerd. Het voertuig moet nog diverse testen ondergaan voor het mee mag gaan draaien in de brandweerinzetten via de weg (en evt het spoor). Het is al vaker voorgekomen dat dit in Duitsland is geprobeerd, maar het is nooit echt goed uitgerold. | |
DriekOplopers | zondag 3 november 2013 @ 19:27 |
Ha! Alsof NS daar sneeuw voor nodig heeft... | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 19:28 |
En het is niet eens altijd aan NS te verwijten. Wordt ook gek van al die uitgelopen werkzaamheden. ELKE maandag kan je gewoon wachten op die melding. Gebeurt de afgelopen periode regelmatig. | |
greavy | zondag 3 november 2013 @ 19:29 |
Vol |