abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132667227
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_132667248
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:39 schreef sararaats het volgende:

[..]

de Haringen-in-een-tonnetje-Express?
Er kwam eerst een heuse trein, maar die zou op het eerstvolgende stoptreinstation rond maken... sja dan toch maar de snelbus in.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:48:32 #3
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_132667253
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:46 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Volgens ns.nl rijden er weer geen treinen tusen Groningen en Meppel.
Ik zit er nu in eentje? Net Hoogeveen gepasseerd.
pi_132667263
Ik ben van mening dat het wel ligt aan de personeelsomlopen op dit soort dagen. Aangezien er al besloten werd dat de trajecten geknipt werden hier en daar. Natuurlijk doe je niets aan de omgevallen bomen, dat verwijt niemand de NS.

Doordat de personeelsomlopen zodanig ingewikkeld zijn dat de conducteuren en machinisten eerst bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht moeten rijden waarna ze naar Arnhem gaan om daarvandaan naar Deventer te rijden. Dan karren ze terug naar Utrecht en zo door naar Amsterdam. Maar omdat er een boom valt tussen Utrecht en Arnhem terwijl de machinist nog de trein van Arnhem - Deventer moet rijden, rijdt die trein niet.

Ik vind dat wanneer het nodig is, bij ernstige sneeuwval, harde windstoten (code rood) of dergelijke, laat je lekker de conducteuren en machinisten in tweetallen pendelen tussen twee plekken. Mocht er op de traject waar zij rijden een storing komen dan staan zij stil op een van de twee eindpunten waardoor zij direct weer de trein kunnen rijden wanneer de storing opgeheven is.
pi_132667283
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:46 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Volgens ns.nl rijden er weer geen treinen tusen Groningen en Meppel.
Daar moet je niet op letten. Die actuele spoorkaart is echt een zootje.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132667368
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Ik zit er nu in eentje? Net Hoogeveen gepasseerd.
Dat is een simulatie. In werkelijkheid sta je stil.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:50:05 #7
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_132667370
Wat is een 'personeelsomloop' eigenlijk? Waarschijnlijk een newbievraag hier, maar goed :P
pi_132667379
Ik ga me eens aankleden en het vrouwtje zo naar het station brengen. Zal wat foto's maken en kijken hoe de situatie is op het station van Groningen.

Tot zo! :W
pi_132667397
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar moet je niet op letten. Die actuele spoorkaart is echt een zootje.
Het was een update van 19:25.
pi_132667403
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Dat is een simulatie. In werkelijkheid sta je stil.
BNW is even verderop :+
pi_132667404
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben van mening dat het wel ligt aan de personeelsomlopen op dit soort dagen. Aangezien er al besloten werd dat de trajecten geknipt werden hier en daar. Natuurlijk doe je niets aan de omgevallen bomen, dat verwijt niemand de NS.

Doordat de personeelsomlopen zodanig ingewikkeld zijn dat de conducteuren en machinisten eerst bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht moeten rijden waarna ze naar Arnhem gaan om daarvandaan naar Deventer te rijden. Dan karren ze terug naar Utrecht en zo door naar Amsterdam. Maar omdat er een boom valt tussen Utrecht en Arnhem terwijl de machinist nog de trein van Arnhem - Deventer moet rijden, rijdt die trein niet.

Ik vind dat wanneer het nodig is, bij ernstige sneeuwval, harde windstoten (code rood) of dergelijke, laat je lekker de conducteuren en machinisten in tweetallen pendelen tussen twee plekken. Mocht er op de traject waar zij rijden een storing komen dan staan zij stil op een van de twee eindpunten waardoor zij direct weer de trein kunnen rijden wanneer de storing opgeheven is.
Precies, dan ben je overal vanaf zo ongeveer. Maar zelfs voor iets wat maar 10 dagen per jaar voorkomt is zoiets TOTAAL ONBESPREEKBAAR. Beetje realiteitszin zou niet gek wezen daar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:51:26 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132667451
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Het was een update van 19:25.
Er wordt gezegd dat er minder treinen rijden, niet geen. Dus misschien dat de ene half uur wel een trein gaat maar er geen stel is voor de andere half uur, dan moet men met de bussen
pi_132667473
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Wat is een 'personeelsomloop' eigenlijk? Waarschijnlijk een newbievraag hier, maar goed :P
De niet-optimale route naar de koffieautomaat.
pi_132667539
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:51 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Er wordt gezegd dat er minder treinen rijden, niet geen. Dus misschien dat de ene half uur wel een trein gaat maar er geen stel is voor de andere half uur, dan moet men met de bussen
Storing

Zwolle-Groningen
Maandag 28 Oktober 19:25
Oorzaak
Tussen Groningen en Meppel rijden geen treinen door stormschade.
Er rijden stopbussen tussen Groningen en Meppel.
Verwachting
pi_132667549
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Het was een update van 19:25.
Dat zal beslist :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:53:42 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132667575
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Wat is een 'personeelsomloop' eigenlijk? Waarschijnlijk een newbievraag hier, maar goed :P
De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land.
pi_132667576
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat zal beslist :)
Geen speld tussen te krijgen.
pi_132667606
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Precies, dan ben je overal vanaf zo ongeveer. Maar zelfs voor iets wat maar 10 dagen per jaar voorkomt is zoiets TOTAAL ONBESPREEKBAAR.
Socios zegt van niet. Het zou ook best kunnen dat het alleen maar de hardliners in de bonden zijn die het als het begin van het einde zien, maar die zijn wel luid.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_132667611
Two give my two cents. Ik moest vandaag van Dordrecht naar Den Haag met de trein, tussen Rotterdam en Den Haag ging dat niet.

Dat was totaal niet anders geweest met normale dienstregeling, die boom was omgevallen, de gevolgen hetzelfde: geen treinen in plaats van wel treinen, aangepast of niets. Daar lost aanpassen dus niks aan op.

Vervolgens roept de NS om dat ik om moet reizen via Gouda. Nu ging er vandaag 1 IC per half uur naar Gouda vanaf Rotterdam en één per half uur van Gouda naar Den Haag. Dat is mij te weinig, de kans dat ik dan 3 kwartier extra moet wachten ergens op een tochtgat is me te groot (afgezien nog van het feit dat ik dan niet meer op tijd zou zijn geweest), dus nam ik Randstadrail. Gelukkig was dat het alternatief hier, maar op veel trajecten is het niet zo makkelijk.

Dus met andere woorden, die aangepaste dienstregeling maakt vallende bomen niet ongedaan, maar tegelijkertijd wordt onverwacht omreizen er wel veel lastiger door (dat kan ik niet van te voren plannen door kwartier eerder/later weg te gaan). Om maar te zwijgen over het feit dat je dan nog meer met capaciteit te maken krijgt, er rijden al minder treinen en de kans op omreizende reizigers is ook groter.

Wat is dan het doel van die aangepaste dienstregeling? Puur personeelsroosters? Toch vind ik dat gek, bij een onverwachte breuk zal toch altijd grofweg de helft van het personeel aan de ene kant en de helft aan de andere kant zitten?

Informatievoorziening was ook extreem slecht op het brutale af zoals ik hier al zei.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:54:48 #20
164283 Luco
Buongiorno!
pi_132667623
quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:41 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

tussen Leeuwarden en Groningen ligt het nog wel plat. Net als richting Veendam/Leer, dus er is nog werk aan de winkel
Gewoon de lijnbus Groningen - Drachten en Drachten - Leeuwarden pakken. Dat rijdt, kost je +30.
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:55:19 #21
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_132667653
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land.
Ahzo. Dus de manier waarop een medewerker via de meest toeristische route van z'n huis naar z'n huis komt dus.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:55:41 #22
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_132667669
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:52 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

Storing

Zwolle-Groningen
Maandag 28 Oktober 19:25
Oorzaak
Tussen Groningen en Meppel rijden geen treinen door stormschade.
Er rijden stopbussen tussen Groningen en Meppel.
Verwachting
Zwolle-Groningen
Maandag 28 Oktober 19:45
Oorzaak
Tussen Groningen en Meppel rijden minder treinen door stormschade.
Er rijden stopbussen tussen Groningen en Meppel.
pi_132667682
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

De route die een NS-medewerker aflegt om van het startpunt (zijn standplaats) naar het eindpunt (zijn standplaats) te komen, bij NS via allerlei uithoeken van het land.
Met inachtneming van de arbeidstijdenwet en allerlei persoonlijke wensen. Zoals een totale allergie aan "rondjes om de kerk", wat een vereiste schijnt te zijn in de sollicitatieprocedure.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 28 oktober 2013 @ 19:56:58 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132667739
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:51 schreef LeTourdeFrance het volgende:

[..]

De niet-optimale route naar de koffieautomaat.
_O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:57:28 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132667764
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:55 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Ahzo. Dus de manier waarop een medewerker via de meest toeristische route van z'n huis naar z'n huis komt dus.
Yep.

quote:
14s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Met inachtneming van de arbeidstijdenwet en allerlei persoonlijke wensen. Zoals een totale allergie aan "rondjes om de kerk", wat een vereiste schijnt te zijn in de sollicitatieprocedure.
De arbeidstijdenwet sowieso, personeel van andere vervoerders heeft in de regel niet zo'n moeite met het rondje om de kerk, ze doen niet anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')