abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:17:18 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132424872
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:20:20 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_132424940
Mocht iemand nog een ritje met de Grensland Expres willen maken: Deze rijdt al op 7 december voor het laatst. De nieuwe dienstregeling gaat in Twente al op 8 december in namelijk (heel handig foutje van de regio bij de aanbesteding acht jaar geleden).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_132425019
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:20 schreef dennistd het volgende:
De nieuwe dienstregeling gaat in Twente al op 8 december in namelijk (heel handig foutje van de regio bij de aanbesteding acht jaar geleden).
Serieus, hoe is zoiets mogelijk? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:25:00 #4
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_132425043
Slapende ambtenaar? :P
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Sport dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:30:35 #5
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_132425169
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Serieus, hoe is zoiets mogelijk? :?
Men is waarschijnlijk uitgegaan van de tweede zondag in december, maar het is de zondag na de tweede zaterdag in december. Connexxion wil geen week langer doorrijden, en Syntus vindt het onduidelijk om eerst een week volgens de oude dienstregeling te rijden. En om dan alles maar naar 8 december te trekken gaat de Grensland er ook een week eerder uit, terwijl doorrijden geen enkel probleem zou zijn (maar ja, mooie smoes om een onrendabele trein er eerder uit te gooien)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_132425170
Nou ja ik zou denken dat dat een soort landelijk bepaalde systeeminstelling is wat je door een computer laat instellen. Dit soort knulligheid krijg je alleen als je er een poppetje tussenin zet, wat nergens voor nodig is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132425336
Hoe kan de capaciteit van VIRM-IV en DDZ gelijk zijn als die laatste een complete verdieping mist?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:46:46 #8
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_132425516
Andere, efficiëntere indeling :) het is ook een veel nieuwer interieur natuurlijk.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:47:27 #9
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_132425531
Vraagje:

Maandag was er geen treinverkeer mogelijk vanaf aanvangdienstregeling tot 07.30 tussen Amersfoort en Barneveld Noord. Wel reed er een trein tussen Barneveld Centrum en Ede Wageningen.

Voor zover ik weet staan alle connexxion treintje op Bokkeduinen 's nachts. Dus hoe komen die treintje bij Barneveld Centrum?

Het zal wel een maffe vraag zijn, maar ik vraag me dat echt af :P
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:48:33 #10
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_132425553
Stuntverkoop paris. 25 euro enkele reis vanaf het Nederlandse territorium. http://m.newsletter.voyag(...)mGz1ZklxLhKBH6OMvuad w/
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:49:28 #11
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_132425570
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:46 schreef V2 het volgende:
Andere, efficiëntere indeling :) het is ook een veel nieuwer interieur natuurlijk.
Sowieso is een virm heel onhandig ingedeeld met de installatieruimtes e.d.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:50:54 #12
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_132425593
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Sowieso is een virm heel onhandig ingedeeld met de installatieruimtes e.d.
DDZ concentreert dat allemaal in één ruimte, ik denk dat je daar heel wat efficiëntie mee wint, qua ruimte die je nodig hebt. Of nou ja, twee ruimtes natuurlijk, de beide koprijtuigen. Volgens mij zit er bij een VIRM in bijna elke bak wel wat installatie-meuk.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:52:43 #13
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_132425626
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:30 schreef dennistd het volgende:

[..]

Syntus vindt het onduidelijk om eerst een week volgens de oude dienstregeling te rijden.
Voor de bussen hebben ze misschien gelijk (ik weet niet of daar veel wijzigingen in zijn) maar voor de treinen is dat echt onzin.
Daar is het eerder onduidelijk om een week te vroeg volgens de nieuwe tijden te gaan rijden (niet dat die veel anders zijn, maar toch).
pi_132426080
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:52 schreef ReisT het volgende:

[..]

Voor de bussen hebben ze misschien gelijk (ik weet niet of daar veel wijzigingen in zijn) maar voor de treinen is dat echt onzin.
Daar is het eerder onduidelijk om een week te vroeg volgens de nieuwe tijden te gaan rijden (niet dat die veel anders zijn, maar toch).
Bij de bussen zit het erin dat veel lijnen een vaste doorkoppeling krijgen (Hengelo Veldwijk-Bornsche Maten, Overdinkel-Neede (via Weerselo en Almelo) Ommen/Hardenberg-Holten (via Almelo,Goor en Rijssen), Haaksbergen-Weerselo (via Hengelo), (Borculo-Denekamp via Enschede en Oldenzaal), Hengelo-Glanerbrug (via Enschede) en Vriezenveen-Hengelo (via Almelo, Borne).

Hierdoor veranderen vooral de omlopen en de chauffeursdiensten. Ook kan het me voorstellen dat de bussen van CXX naar Ijsselmond gaan om tijdelijk daar te rijden. De volvo's die daar nu rijden slurpen nogal (maar daar betaalt Overijssel voor dat ene jaartje verlenging de hoofdprijs, dus wat dat betreft...), voor volgend jaar is dat natuurlijk niet zo.

Voor de treinen (eindelijk on-topic :@ ) veranderen alleen de omlopen, doordat er vaker met 2 treinstellen gereden zou gaan worden. Personeel (rangeerdiensten) zou kunnen vrijkomen vanuit Almelo (rijdt Almelo-Marienberg) en kan me voorstellen dat die machinisten ook buschauffeur zijn (syntus crosst daar ook iov cxx de bussen tussen Almelo-Ommen/Hardenberg en Almelo-Vriezenveen)
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_132426577
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 10:47 schreef Fiorano het volgende:
Vraagje:

Maandag was er geen treinverkeer mogelijk vanaf aanvangdienstregeling tot 07.30 tussen Amersfoort en Barneveld Noord. Wel reed er een trein tussen Barneveld Centrum en Ede Wageningen.

Voor zover ik weet staan alle connexxion treintje op Bokkeduinen 's nachts. Dus hoe komen die treintje bij Barneveld Centrum?

Het zal wel een maffe vraag zijn, maar ik vraag me dat echt af :P
Ik denk dat er twee opties zijn, of ze hebben een lege trein laten omrijden via Utrecht, of er heeft een stel overnacht op Ede-Wageningen.
pi_132427630
Wellicht dat leegmat wel langs werkzaamheden kon?
pi_132428470
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:03 schreef b2py het volgende:
Wellicht dat leegmat wel langs werkzaamheden kon?
Hebben ze daar ook al regeltjes voor ja? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132428581
Er zal wel een stel hebben overnacht op Ede-W of op Barneveld zelf.
Weet niet waar er precies gewerkt werd, maar op Barnevel kan 'ie gewoon op spoor 2 staan.
pi_132428669
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:35 schreef Monopoly het volgende:
Er zal wel een stel hebben overnacht op Ede-W of op Barneveld zelf.
Weet niet waar er precies gewerkt werd, maar op Barnevel kan 'ie gewoon op spoor 2 staan.
Komen daar snachts niet al die graantreinen ook of zo? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132428696
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Komen daar snachts niet al die graantreinen ook of zo? :?
Dat is toch niet elke nacht zo? En die staan achter het hek (geen bovenleiding). En als er werkzaamheden zijn zullen die sowieso niet rangeren/rijden :P
pi_132428973
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hebben ze daar ook al regeltjes voor ja? :')
Zou me niks verbazen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:54:34 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132429008
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:40 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat is toch niet elke nacht zo? En die staan achter het hek (geen bovenleiding). En als er werkzaamheden zijn zullen die sowieso niet rangeren/rijden :P
moet je even nakijken wat RolandRail er over zegt
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:55:33 #23
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_132429039
Thnx voor de reacties!
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  Redactie Sport dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:58:23 #24
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_132429130
Volgens mij las ik iets over enkelspoor rijden tussen Amersfoort en Barneveld aansluiting. Het leeg mat hebben ze er misschien nog bij tussendoor kunnen drukken, maar het normale vervoer is verbust. Zelfde verhaal als Zwolle-Olst en Zwolle-Raalte: daar is ook niks aan de hand maar door werkzaamheden in Zwolle is daar minder perroncapaciteit. Een pimpel is maandagmorgen gewoon via Zwolle gestuurd vanwege de werkzaamheden op Amersfoort-Apeldoorn.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_132429646
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:58 schreef dennistd het volgende:
Volgens mij las ik iets over enkelspoor rijden tussen Amersfoort en Barneveld aansluiting. Het leeg mat hebben ze er misschien nog bij tussendoor kunnen drukken, maar het normale vervoer is verbust. Zelfde verhaal als Zwolle-Olst en Zwolle-Raalte: daar is ook niks aan de hand maar door werkzaamheden in Zwolle is daar minder perroncapaciteit. Een pimpel is maandagmorgen gewoon via Zwolle gestuurd vanwege de werkzaamheden op Amersfoort-Apeldoorn.
Meteen na de pimpel is Zwolle-Olst ook voor andere treinen buitendienst gegaan ivm bovenleidingswerkzaamheden + overwegen.
Bij twijfel: gebruik beton.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')