abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 oktober 2013 @ 20:37:06 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132017784
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of Voyages-SNCF.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 oktober 2013 @ 20:41:56 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132017959
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Juridisch hebben ze best een case. Maar.... Via deze route wat proberen nadat er zoveel negatieve publiciteit is geweest en terwijl de tweede kamer helemaal geen directe beslissingsbevoegdheid over NS heeft.. Dat is gewoon dom.
We kennen de contracten niet, dus we weten niet welke kant het op gaat vallen.

Wel heeft Ansaldo zwakte getoond door nu met de verbeterde V250 te komen en niet binnen de drie maanden, terwijl ze in die periode wel met fatsoenlijke plannen hadden moeten komen.

De NS heeft als voordeel dat het de juridische strijd vol kan houden, dat kan Ansaldo niet, waardoor de NS er geen probleem mee heeft als het iets van de hele lange adem wordt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 9 oktober 2013 @ 21:13:35 #3
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_132019276
Mooie TT. Zo beschouwend.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_132019379

"Optimus Prima neemt nieuwe vorm aan in Transformers 4"
  woensdag 9 oktober 2013 @ 21:17:18 #5
413411 Feno
Vaak Bej Te Bange
pi_132019430
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:15 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
"Optimus Prima neemt nieuwe vorm aan in Transformers 4"
_O-
pi_132019604
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:15 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
"Optimus Prima neemt nieuwe vorm aan in Transformers 4"
Wauw jezus. Hoe doe je DAT? :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 oktober 2013 @ 21:26:43 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132019832
quote:
11s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wauw jezus. Hoe doe je DAT? :o
is enkele jaren geleden een stevige botsing geweest, waarbij de lading de loc kromgedrukt heeft.

Die lading zie je niet meer, want die is al weggesleept.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132020108
Merkwaardige manier van impact opvangen iig :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 oktober 2013 @ 21:37:46 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132020304
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Merkwaardige manier van impact opvangen iig :)
mja, er komt bij die aanrijding zoveel energie vrij dat het ergens heen moet. Het kromtrekken van de loc kan een van de gevolgen zijn.

Zie bijvoorbeeld ook Barendrecht waar ook minimaal 1 loc kromgetrokken was.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132020438
ja maar het is wat anders dan een kreukelende kreukelzone zeg maar :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_132021437
Hangt er al een jaar of wat, maar niemand heeft er last van :s)

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 oktober 2013 @ 22:04:19 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132021655
:{w

Het is Lievelde, niets meer, niets minder
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132021755

De Ski Railjet. Koningtrein. Vindt de kleurstelling overigens niet zo erg geslaagd als ik eerlijk ben..
pi_132022320
quote:
12s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:04 schreef Peterselieman het volgende:
:{w

Het is Lievelde, niets meer, niets minder
Daar wonen precies 6 man, een kip en een geit :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:30:48 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132023231
quote:
10s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:17 schreef Peterselieman het volgende:
in België zijn ze niet zo blij met de NMBS. Dit jaar zijn er namelijk al meer afgeschafte treinen dan in heel 2012. Als de trend zich doorzet dan gaat het om 30.000 opgeheven treinen in een jaar tijd, meer dan het record uit 2010.

http://www.gva.be/nieuws/(...)o-onbetrouwbaar.aspx

De Fyra telt mee in die statistieken... :s) (al weet ik niet of die treinserie nu nog steeds meetelt)

Maar zelfs zonder Fyra blijft het een treurig dieptepunt, wat voor mijn gevoel aangeeft dat er iets structureel mis is op het Belgische spoor.
pi_132023333
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

De Fyra telt mee in die statistieken... :s) (al weet ik niet of die treinserie nu nog steeds meetelt)

Maar zelfs zonder Fyra blijft het een treurig dieptepunt, wat voor mijn gevoel aangeeft dat er iets structureel mis is op het Belgische spoor.
En nu maar wachten op de fanboys die dit klaarkomend gaan uitleggen als "Kijk eens hoe geweldig NS het doet!" :( :r

b2py weet wel wie ik bedoel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:36:23 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132023487
NS doet het ook zeker niet slecht hoor, maar er is nog volop ruimte voor verbetering. En die ruimte wordt niet benut :(
pi_132023794
quote:
13s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En nu maar wachten op de fanboys die dit klaarkomend gaan uitleggen als "Kijk eens hoe geweldig NS het doet!" :( :r

b2py weet wel wie ik bedoel.
Nouja, de Belgen zijn nog wel een slagje erger dan de NS..
pi_132023824
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:42 schreef b2py het volgende:

[..]

Nouja, de Belgen zijn nog wel een slagje erger de NS..
Ja, de Malinezen ook. Rijdt Bamako-Dakar alweer? Nou dan. In België rijdt nog WEL af en toe ene trein _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 9 oktober 2013 @ 22:46:13 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_132023977
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 22:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

De Fyra telt mee in die statistieken... :s) (al weet ik niet of die treinserie nu nog steeds meetelt)

Maar zelfs zonder Fyra blijft het een treurig dieptepunt, wat voor mijn gevoel aangeeft dat er iets structureel mis is op het Belgische spoor.
bij zulke getallen ga je toch afvragen of er überhaupt nog wel eens iets rijdt?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_132023994
True. Ik ben wel benieuwd naar een paar cijfers.
Hoeveel procent van de treinuitval heeft NS aan zichzelf te wijten?
Hoeveel procent van de treinen rijdt op een dag niet met de geplande samenstelling? (inclusief en exclusief storingsgevolgen).
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:49:31 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_132024146
Volgens mij zijn er toch wel aardig wat mooie oplossingen te bedenken voor het 'Belgisch probleem'. Zomaar wat losse flodders:

1) Volledige verkoop B-Logistics (NMBS Cargo): verlieslatend, kan niet goed inspelen op marktsituatie. Personeel kan kiezen: mee, of blijven
2) Afschaffing van 'ieder dorp een trein naar Brussel', maar inrichting van de dienstregeling volgens een knooppuntmodel waar mogelijk.
3) Invoering van minimumfrequentie van 1 trein per uur op rustige lijntjes, 7 dagen per week, ook in het weekend.
4) Grotere dorpen en steden minimaal 2 treinen per uur. Alle intercityverbindingen minimaal 2x per uur. Na 21:00 eventueel uitdunning naar 1x per uur, afhankelijk van reizigersaanbod.
5) Invoering van een nachtnetwerk tussen Antwerpen - Brussel - Charleroi (via Luchthaven) en Luik - Leuven - Brussel - Gent
pi_132024384
En asjeblieft een einde aan die wafelijzerpolitiek. Straks krijg je nog een wafelijzerdienstregeling.
pi_132025195
Er was toch al een wafelijzer-Thalys ofzo? :P
pi_132025218
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 23:14 schreef KnightSolaire het volgende:
Er was toch al een wafelijzer-Thalys ofzo? :P
Wordt die niet geofferd aan een extra thalys naar Amsterdam?
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')