abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 19:57:01 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_131752108
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 19:57:32 #2
383168 Mr.Smokey
Who else nigga
pi_131752126
geen geld blacka met de trein
Ride Or Die Lalalalalalalala
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 oktober 2013 @ 19:58:42 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131752174
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 19:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dan is je visie gekleurd, kijk naar het totaalplaatje.
geef maar als je het zo goed denkt te weten. Ben benieuwd of je ook echt alles meeneemt
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:07:17 #4
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131752546
Ach ja, Prorail krijgt 2 miljard per jaar. NS betaalt 160 miljoen per jaar en maakt nog zoiets winst.. Ja, dan heb je een gat van 1,7 miljard. Dat klopt. Er wordt echter wel gewerkt om zowel de exploitatie als de infrastructuur efficiënter te maken.

Daarnaast is het spoorvervoer sterk in gebieden waar de auto nauwelijks praktisch is. Denk aan de bereikbaarheid van het centrum van Amsterdam. Zonder goed ov zou dat helemaal leegstaan. Daar wordt door bepaalde sectoren en toerisme wel veel geld verdiend. Als je dat soort voorbeelden meeneemt in het totaalplaatje is het helemaal niet zo'n duister plaatje.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:08:21 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_131752591
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 19:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

geef maar als je het zo goed denkt te weten. Ben benieuwd of je ook echt alles meeneemt
Kijk eens, het is zelfs al uitgezocht:

http://www.vrijspreker.nl(...)n-de-ns-doorgeprikt/
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:11:26 #6
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131752735
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Kijk eens, het is zelfs al uitgezocht:

http://www.vrijspreker.nl(...)n-de-ns-doorgeprikt/
De schrijver van dat artikel moet eens wat aan de engelse ziekte doen. :X
pi_131752806
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Kijk eens, het is zelfs al uitgezocht:

http://www.vrijspreker.nl(...)n-de-ns-doorgeprikt/
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zou het begrip maatschappelijke baten eens moeten toevoegen.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:13:51 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131752833
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zou het begrip maatschappelijke baten eens moeten toevoegen.
Ja dit:
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:07 schreef Mr_Klaasje het volgende:

Daarnaast is het spoorvervoer sterk in gebieden waar de auto nauwelijks praktisch is. Denk aan de bereikbaarheid van het centrum van Amsterdam. Zonder goed ov zou dat helemaal leegstaan. Daar wordt door bepaalde sectoren en toerisme wel veel geld verdiend. Als je dat soort voorbeelden meeneemt in het totaalplaatje is het helemaal niet zo'n duister plaatje.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:14:06 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131752842
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Kijk eens, het is zelfs al uitgezocht:

http://www.vrijspreker.nl(...)n-de-ns-doorgeprikt/
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
leuk, maar dat is niet wat ik vroeg. Ik vroeg of je het echt in harde cijfers wilde onderbouwen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131752925
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

leuk, maar dat is niet wat ik vroeg. Ik vroeg of je het echt in harde cijfers wilde onderbouwen.
Veel harder krijg je het niet hoor.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:17:19 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131752990
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:15 schreef b2py het volgende:

[..]

Veel harder krijg je het niet hoor.
mja, als je het zo stellig roept dan moet je ook alles gaan onderbouwen en alle effecten meenemen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131753347
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, als je het zo stellig roept dan moet je ook alles gaan onderbouwen en alle effecten meenemen.
Het is maar wat voor verwachtingen je hebt bij een weblogje..
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:29:20 #13
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_131753524
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zou het begrip maatschappelijke baten eens moeten toevoegen.
Probeer dat maar eens in harde cijfers uit te drukken ;) Natuurlijk zijn er maatschappelijke baten, dat was in de jaren '70 ook de hoofdreden van de overheid om de NS te subsidiëren. Ov heeft vooral een sociale functie om iedereen vervoer te bieden. Je moet je alleen afvragen in hoeverre sociale voorzieningen door de overheid ondersteund kunnen worden en of we deze sociale voorzieningen met sturing vanuit de overheid zelfredzamer kunnen maken.

Eventjes meer treinen en personeel inzetten zoals vaak geopperd wordt in dit topic is er gewoon niet bij, daar zul je creatiever in moeten zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_131753580
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Probeer dat maar eens in harde cijfers uit te drukken ;) Natuurlijk zijn er maatschappelijke baten, dat was in de jaren '70 ook de hoofdreden van de overheid om de NS te subsidiëren. Ov heeft vooral een sociale functie om iedereen vervoer te bieden. Je moet je alleen afvragen in hoeverre sociale voorzieningen door de overheid ondersteund kunnen worden en of we deze sociale voorzieningen met sturing vanuit de overheid zelfredzamer kunnen maken.

Eventjes meer treinen en personeel inzetten zoals vaak geopperd wordt in dit topic is er gewoon niet bij, daar zul je creatiever in moeten zijn.
Het afschaffen van de spoorwegen is ook geen optie, dan zal je duizenden extra kilometers asfalt nodig hebben. Honderdduizenden parkeerplaatsen extra.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:30:55 #15
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_131753615
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Het afschaffen van de spoorwegen is ook geen optie, dan zal je duizenden extra kilometers asfalt nodig hebben. Honderdduizenden parkeerplaatsen extra.
Ik heb dan ook nergens beweerd dat het afgeschaft moet worden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:33:08 #16
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131753710
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Probeer dat maar eens in harde cijfers uit te drukken ;) Natuurlijk zijn er maatschappelijke baten, dat was in de jaren '70 ook de hoofdreden van de overheid om de NS te subsidiëren. Ov heeft vooral een sociale functie om iedereen vervoer te bieden. Je moet je alleen afvragen in hoeverre sociale voorzieningen door de overheid ondersteund kunnen worden en of we deze sociale voorzieningen met sturing vanuit de overheid zelfredzamer kunnen maken.
Alleen een sociale functie is veel te eng beschouwd: Het heeft in bepaalde gebieden ook een sterke economische functie. Ja, niet het lijntje tussen Sauwerd en Roodeschool. Wel de verbinding van Almere naar Amsterdam en Schiphol. Zelfs als dat de files niet oplost.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:39:26 #17
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_131754014
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:33 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Alleen een sociale functie is veel te eng beschouwd: Het heeft in bepaalde gebieden ook een sterke economische functie. Ja, niet het lijntje tussen Sauwerd en Roodeschool. Wel de verbinding van Almere naar Amsterdam en Schiphol. Zelfs als dat de files niet oplost.
Daarom zeg ik 'vooral' en niet 'alleen'. Van de gemiddelde treinreiziger is slechts een marginaal gedeelte keuzereiziger, een reiziger die kan kiezen tussen auto of trein. De rest kan niet 'even' de auto pakken omdat ze geen rijbewijs hebben, geen auto tot hun beschikking (bv. in gebruik door partner), of helemaal geen auto bezitten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 20:42:43 #18
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131754201
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Daarom zeg ik 'vooral' en niet 'alleen'. Van de gemiddelde treinreiziger is slechts een marginaal gedeelte keuzereiziger, een reiziger die kan kiezen tussen auto of trein.
Vervolgens zeg je weer iets wat geografisch enorm verschillend is.. ;-) Grote getallen zijn leuk maar gemiddeldes hebben zelden iets van doen met het trekken van nuttige conclusies.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 21:00:46 #19
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_131755204
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 20:42 schreef Mr_Klaasje het volgende:

Vervolgens zeg je weer iets wat geografisch enorm verschillend is.. ;-) Grote getallen zijn leuk maar gemiddeldes hebben zelden iets van doen met het trekken van nuttige conclusies.
Toch zul je die percentages mee moeten nemen om de juiste rekensommen te maken, want er is geen bodemloze put met geld. Dit is het budget, en daarmee moet je het doen. En als een woordvoerder van reizigersbelangen die in dit topic geregeld aanwezig is dat al niet meeneemt in zijn eisen, dan ben je geen serieuze overlegpartij voor de NS en overheid aangezien de financiën voor hen wel belangrijk zijn.

Als je echt geïnteresseerd bent in het logistieke gedeelte van de trein, dan kijk je verder dan alleen het fysieke gedeelte. Ik bespeur in dit topic een geromantiseerde kijk op zaken, vooral een hobbyistische kijk. Voor de NS is het een commercieel bedrijf en voor de overheid een noodzakelijk kwaad wat geld kost. Als de spoorwegen echt geprivatiseerd zouden zijn dan zou je nu 2x zoveel betalen voor een kaartje. Er wordt al steen en been geklaagd over een verhoging van amper 4%...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 1 oktober 2013 @ 21:48:43 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_131758043
Lansingerland gaat weer miepen over de HSL: http://nos.nl/video/557230-lansingerland-boos-over-fyraplan.html
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_131758170
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 21:48 schreef Peterselieman het volgende:
Lansingerland gaat weer miepen over de HSL: http://nos.nl/video/557230-lansingerland-boos-over-fyraplan.html
Gelijk hebben ze.
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 21:51:28 #22
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_131758201
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 21:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dit is het budget, en daarmee moet je het doen. En als een woordvoerder van reizigersbelangen die in dit topic geregeld aanwezig is dat al niet meeneemt in zijn eisen, dan ben je geen serieuze overlegpartij voor de NS en overheid aangezien de financiën voor hen wel belangrijk zijn.

Ik kom daar even op terug, maar wel op een serieuze manier, die dus gericht is op een nuttige gedachtenwisseling. Geef me even een half uurtje om een stukkie te tiepen. :)
pi_131758335
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 21:48 schreef Peterselieman het volgende:
Lansingerland gaat weer miepen over de HSL: http://nos.nl/video/557230-lansingerland-boos-over-fyraplan.html
Kan Lansingerland nog ergens bezwaar aantekenen en het plan dwarsbomen?
dag
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 21:54:05 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_131758357
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 21:51 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik kom daar even op terug, maar wel op een serieuze manier, die dus gericht is op een nuttige gedachtenwisseling. Geef me even een half uurtje om een stukkie te tiepen. :)
Ik ben benieuwd :)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_131758490
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 21:53 schreef Peter het volgende:

[..]

Kan Lansingerland nog ergens bezwaar aantekenen en het plan dwarsbomen?
"In het kader van het bezwaar van Lansingerland worden reeds maatregelen getroffen om de overlast te beperken, hiervoor worden al diverse onderzoeken uitgevoerd waarover ik de kamer in [vul een maand in] 2014 zal inlichten."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')