abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 september 2013 @ 08:47:01 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_131405739
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_131405786
@Knight_Solaire, wat is de waarde van dat rapport en de verhalen die Berend de wereld in heeft geholpen. Mogelijk is Mott geduwd in een negatieve richting en heeft een tweede eerlijke versie gemaakt.
pi_131405946
Ik weet het niet, maar het klinkt niet zo logisch. Als het met de V250 inderdaad allemaal wel meevalt, waarom zouden NS en NMBS dan zo graag ervan af willen? De alternatieve opties, met name voor NS, zijn ook niet bepaald aantrekkelijk -> het duurt jaren voordat er een goede vervanger kan zijn en tot die tijd wordt het aanmodderen terwijl er wel gewoon betaald moet worden voor de concessie.
  zaterdag 21 september 2013 @ 09:16:15 #4
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_131405977

Trein in Albanië.

Hekurudha Shqiptare _O_

Zelfs in Albanië is de punctualiteit beter dan bij de NS. c_/
  zaterdag 21 september 2013 @ 09:21:25 #5
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_131406027
http://www.t669.net/v200.html

Treinengallerij uit Albanie. _O_
  zaterdag 21 september 2013 @ 09:24:21 #6
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_131406055
Ik denk dat NS ook een eind komt als ze maar anderhalve trein per dag hoeven te rijden ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  zaterdag 21 september 2013 @ 09:30:31 #7
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_131406098
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 september 2013 09:24 schreef V2 het volgende:
Ik denk dat NS ook een eind komt als ze maar anderhalve trein per dag hoeven te rijden ;)
http://www.hsh.com.al/Orari%20trenave%20.pdf

De frequentie is erg matig.
Shkoder - Tirane slechts eenmaal per dag vertrek 5:45 uur (dan slaap ik nog ;( ), de rit duurt bijna 4 uur, de afstand is nog geen 100 kilometer. :o
De gemiddelde snelheid is 25 km/uur, ongeveer de snelheid van een fiets. _O-

Alhoewel voor de prijs, 200 leke ongeveer, hoef je niet de fiets te pakken. c_/
  zaterdag 21 september 2013 @ 10:18:54 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131406628
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 09:12 schreef KnightSolaire het volgende:
Ik weet het niet, maar het klinkt niet zo logisch. Als het met de V250 inderdaad allemaal wel meevalt, waarom zouden NS en NMBS dan zo graag ervan af willen? De alternatieve opties, met name voor NS, zijn ook niet bepaald aantrekkelijk -> het duurt jaren voordat er een goede vervanger kan zijn en tot die tijd wordt het aanmodderen terwijl er wel gewoon betaald moet worden voor de concessie.
NMBS had sowieso geen zin in het project. Het bedrijf draait verlies, heeft de kip met de gouden eieren in de vorm van de Thalys en geen zin in gezeur en overbevissing van een bepaalde verbinding. NMBS zou dus iedere vorm van negativiteit op kunnen pakken om het project "FYRA" te stoppen. Dat hebben ze gedaan en wel op zo'n manier dat ze NS in het hemd hebben gezet. Onveiligheid van treinen suggereren, iets wat het gevolg kan zijn van een kinderziekte afdoen als een majeur probleem etc. etc. Dat neemt niet weg dat het een en ander aan die V250 rammelt maar het belangrijkste doel is bereikt: NS kon met goed fatsoen niet doorgaan met het project zonder geloofwaardigheid naar de buitenwereld te verliezen. Doei, project FYRA!
pi_131406631
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 08:10 schreef computergirl het volgende:
Mogelijk al geplaatst
AMSTERDAM -
Fyra blijkt een prima trein
De Fyra is niet het wrak waar NS de trein voor houdt. Dat blijkt uit geheim onderzoek van het onafhankelijke Britse technisch bureau Mott MacDonald, dat door NS zelf werd geraadpleegd, en waarvan de directiesamenvatting in het bezit is van De Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_prima_trein__.html
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Neuh, gewoon gezond boerenverstand. Als het normaal was dat een spiksplinternieuwe trein kampt met deuren die eraf vallen, accu's die spontaan ontbranden, bodemplaten die erafvallen en allerlei montagefouten dan had er geen trein meer gereden.

Mott McDonald's conclusie was zeer duidelijk: "The manufacturing quality of the trains is poor."
:P
  zaterdag 21 september 2013 @ 11:51:13 #11
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131408250
quote:
Helaas is dat eerste document een perfect voorbeeld van een eenzijdige benadering. Daarnaast zitten er wat rare veronderstellingen in. Bijvoorbeeld: Spaghetti aan sporen betekent een spaghetti aan treindiensten en dus kruisende bewegingen en dus minder capaciteit en dus vertraging. Hoewel Utrecht CS nooit gebouwd is voor een lasagne aan treindiensten wordt het in de basisdienstregeling wel zo gebruikt juist omdat je lasagneroutes over de spaghetti kunt tekenen. Het beperkt je echter niet om zo nu en dan een keer een spaghettitrein te laten rijden.

Terzijde: Ik ben zowel fan van spaghetti als lasagne.
pi_131408286
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 11:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Helaas is dat eerste document een perfect voorbeeld van een eenzijdige benadering. Daarnaast zitten er wat rare veronderstellingen in. Bijvoorbeeld: Spaghetti aan sporen betekent een spaghetti aan treindiensten en dus kruisende bewegingen en dus minder capaciteit en dus vertraging. Hoewel Utrecht CS nooit gebouwd is voor een lasagne aan treindiensten wordt het in de basisdienstregeling wel zo gebruikt juist omdat je lasagneroutes over de spaghetti kunt tekenen. Het beperkt je echter niet om zo nu en dan een keer een spaghettitrein te laten rijden.

Terzijde: Ik ben zowel fan van spaghetti als lasagne.
Spaghetti aan sporen heeft vaak wel tot gevolg dat er lagere in- en uitrij snelheden worden gehanteerd, omdat er geen ruimte is om overal 1:15 wissels aan te leggen. Hierdoor lagere capaciteit.

Spaghetti: die van moeders.
  zaterdag 21 september 2013 @ 12:05:08 #13
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131408457
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 11:53 schreef b2py het volgende:

[..]

Spaghetti aan sporen heeft vaak wel tot gevolg dat er lagere in- en uitrij snelheden worden gehanteerd, omdat er geen ruimte is om overal 1:15 wissels aan te leggen. Hierdoor lagere capaciteit.
Je kunt stellen dat er misschien wel erg veel mogelijk is op het huidige emplacement. Eens. Maar dan hoef je niet meteen naar het andere uiterste. 3/4e van de winst haal je met 60 km/h al binnen. 80 km/h is nodig om met het huidig seinstelsel en de huidige remwegen 2 minuten planopvolging te kunnen halen. Met ETCS redt je dat ook al met 40 km/h en met 60 km/h heb je iets moois te pakken. Je kan namelijk wat meer flexibiliteit in het emplacement inbouwen door wat meer gelijktijdigheden en bereikbaarheden te bieden. Zo is het emplacement ook toekomstvast als lijnvoeringen worden veranderd en is het makkelijker om rangeerbewegingen en kerende treinen te handelen zonder meteen hinder te veroorzaken.
pi_131408707
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Je kunt stellen dat er misschien wel erg veel mogelijk is op het huidige emplacement. Eens. Maar dan hoef je niet meteen naar het andere uiterste. 3/4e van de winst haal je met 60 km/h al binnen. 80 km/h is nodig om met het huidig seinstelsel en de huidige remwegen 2 minuten planopvolging te kunnen halen. Met ETCS redt je dat ook al met 40 km/h en met 60 km/h heb je iets moois te pakken. Je kan namelijk wat meer flexibiliteit in het emplacement inbouwen door wat meer gelijktijdigheden en bereikbaarheden te bieden. Zo is het emplacement ook toekomstvast als lijnvoeringen worden veranderd en is het makkelijker om rangeerbewegingen en kerende treinen te handelen zonder meteen hinder te veroorzaken.
En de winst ETCS + 80 is nihil in vergelijking ETCS + 60?
  zaterdag 21 september 2013 @ 12:31:04 #16
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_131408954
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:19 schreef b2py het volgende:

[..]

En de winst ETCS + 80 is nihil in vergelijking ETCS + 60?
Ja. Plus dat 80 sowieso twijfelachtig is als bepaald materieel dat niet binnen een bepaalde afstand haalt. De enige reden dat 80 km/h onder NS'54 interessanter is dan 60 km/h is dat je dan nuttig een seinverdichting kan maken wat bij 60 km/h niet kan.
pi_131410000
AnsaldoBredaSpA twitterde op zaterdag 21-09-2013 om 13:20:17 Telegraaf 21st of September 2013, p. 1 http://t.co/EeU99XpmPd reageer retweet
  zaterdag 21 september 2013 @ 13:49:24 #18
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_131410622
  zaterdag 21 september 2013 @ 13:49:56 #19
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_131410635
pi_131411024
In navolging van vorige week zaterdag, toen zat het weer niet mee, vandaag wederom een echte goederentrein in Fryslân.

De tweede van (als het goed is) in totaal drie beladen dwarsliggertreinen arriveerde vandaag in Leeuwarden. Voor het rangeerwerk in de Friese hoofdstad is de Strukton 303003 ingehuurd. Deze fraaie Deutz-lok heeft hier het eerste deel opgepikt en zal via het racc. Schenkenschans na kopmaken 20 van de 21 wagens op het linkergedeelte van de voormalige containerterminal plaatsen. Na het winnen van de busconcessie Noord- en Zuidwest Fryslân en Leeuwarden gebruikt Arriva deze locatie nu als stalling voor stad- en streekbussen.

Het tweede gedeelte bestaande uit 17 Kls´n wordt op het rechterspoor van de oude containerterminal geplaatst. Op de achtergrond is naast divers NS materieel ook de 189 106 van Captrain waar te nemen, die de trein vanuit het Duitse Möllenhagen aangebracht heeft.

Een plaatje met de voor Leeuwarden zo herkenbare Achmeatoren kon natuurlijk niet uitblijven.

De lege trein gaat woensdag retour Duitsland.
  zaterdag 21 september 2013 @ 14:18:47 #21
391173 LtnGeorge
Architectuur & OV liefhebb
pi_131411320
Die kwam gistermiddag rond een uur of half 5 door heerenveen met een slakkengang.
Hij reed overigens niet zelfsstandig maar hing achter een 6400(?) diesel van strukton. Wat kan daar de reden voor zijn?
pi_131411351
Deze Strukton Deutz lok mag niet harder dan 40 km/h over het hoofdnet, dus gesleept is dan de beste optie.
pi_131411383
Waarom zou je dan twee loc's nemen als die andere loc het rangeerwerk ook kan uitvoeren?
pi_131411427
Mogelijk is die Strukton G1206 die die Deutz naar Leeuwarden bracht dit weekend benodigd voor andere klussen in het land. Tevens blijft de Deutz minstens tot woensdag in Leeuwarden om dan de lege trein weer vertrekgereed te zetten.
pi_131411475
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 14:23 schreef Zug-Chef het volgende:
Mogelijk is die Strukton G1206 die die Deutz naar Leeuwarden bracht dit weekend benodigd voor andere klussen in het land. Tevens blijft de Deutz minstens tot woensdag in Leeuwarden om dan de lege trein weer vertrekgereed te zetten.
Maar in de post van LtnGeorge wordt gezegd dat de Deutz is meegegaan naar het zuiden des lands?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')