abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 augustus 2013 @ 13:58:08 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129677529
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
thuinslang.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fotograferende buschauffeur
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash
Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  zondag 4 augustus 2013 @ 14:00:22 #2
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129677574
Nieuw topic geopend op mn faalberry. Dus ik kan vanaaf pas eventueel wat dingetjesaanpassen. Nu eerst nog een rondje translohr. Het ding een 2e kans geven :{
pi_129677643
In de ICE was het toch? Pimpel rijdt gewoon normale route :P Dat is: tot aan Hannover :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 augustus 2013 @ 14:31:45 #4
189216 netolk
maar dan andersom
pi_129678329
zo ik ga dit ook eens volgen
Beware of the Raping Zebra's
pi_129684295
Wie weet nu hoe het zit met "via" reizen en overstappen?

Laatst moest ik even van Assen naar Groningen, maar was binnen 35 minuten weer terug ingecheckt. Terugreis was goedkoper. In dat geval telt hij blijkbaar door.

Maar laatst hoorde ik ook van iemand die had een enkele reis van het maximale tarief gedaan, dus 14,80 geloof ik. Op de bestemming ook in en uitgecheckt binnen 35 minuten en weer doorgereisd. Daarna begon de teller weer opnieuw, en was het dus niet zo dat je niks meer bij hoefde te betalen.

Weet iemand of de teller opnieuw begint zodra je de 14,80 hebt bereikt (met korting)? Moet je dan een lange reis van 14,80 minimaal hebben, of begint deze ook opnieuw stel dat je twee losse reizen van minimaal 14,80 hebt bereikt?

Dit omdat het soms beter kan zijn om niet tussentijds uit te checken bij via reizen.
pi_129684746
Raadplaatje :P
2 Weken geleden geschoten op vakantie, station moet makkelijk te raden zijn :7


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2013 18:02:52 ]
pi_129684928
Lees hier al lange tijd met veel plezier mee zonder zelf echt iets te posten, maar nu komt het er toch van vanwege een vraag.

Ik zie het er hier boven ook al over gaan: mijn vriendin en ik willen over 3 weken een midweek maar Berlijn. De reis die we willen boeken is incl. treinreis, zo te zien met IC Berlijn. Nu geeft de NS Hispeed website melding over een verstoring ivm (gevolg van) overstromingen.

Heb ik het goed begrepen dat er vanuit Deventer naar Hannover moeten met de IC en daar over moeten stappen op een (rechtstreekse) ICE naar Berlijn? Wil het graag even 100% zeker weten ;).
  zondag 4 augustus 2013 @ 18:53:01 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129686592

DB 4604 - ICE 125 te Lunteren
Vandaag werd wederom ICE 125 omgeleid via de Kippenlijn, en kwam hier met 5 minuten vertraging langs tussen Barneveld Noord en Barneveld Centrum, opweg richting Frankfurt am Main.

Later nog even in Soest geweest voor trein 41783, maar wij wisten niet wat onder dit treinnummer zou rijden, zelfs geen vervoerder.

LTE 189 105 + Keteltrein 41783
Later werd te Soest nog even trein 41783 opgewacht, met geen idee wat voor trein onder dit nummer zou rijden. Keurig op tijd kwam LTE 189 105 met een leuke keteltrein voorbij, en nog in een fraai zonnetje. 2-3 minuten later zou de trein vol in een fotowolk rijden.
pi_129687652
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 18:08 schreef jappas het volgende:
Lees hier al lange tijd met veel plezier mee zonder zelf echt iets te posten, maar nu komt het er toch van vanwege een vraag.

Ik zie het er hier boven ook al over gaan: mijn vriendin en ik willen over 3 weken een midweek maar Berlijn. De reis die we willen boeken is incl. treinreis, zo te zien met IC Berlijn. Nu geeft de NS Hispeed website melding over een verstoring ivm (gevolg van) overstromingen.

Heb ik het goed begrepen dat er vanuit Deventer naar Hannover moeten met de IC en daar over moeten stappen op een (rechtstreekse) ICE naar Berlijn? Wil het graag even 100% zeker weten ;).
Dat klopt helemaal. Alleen IC 147 rijdt wel helemaal door naar Berlijn. Deze vertrekt om 14:21 uit Deventer.
  zondag 4 augustus 2013 @ 19:58:00 #10
396591 moddermonster
advocaat van de duivel
pi_129689025
Heb ik wat gemist of is de IC Eupen-Oostende echt niet geschikt voor fietsverkeer?
Van die rijtuigen met heerlijk smalle deuren, waar je net een fiets doorheen kan krijgen, en dan vervolgens een krappe ruimte waar je je fiets niet kwijt kan zonder de deur of het pad te blokkeren.
Ook leuk als dan vervolgens iemand zich door de deur heen probeert te wurmen als jij jouw fiets uit de trein wilt tillen :')
Verder trouwens leuk ritje gehad, vanaf Verviers naar Nederland, alleen wel raar dat je op de internationale boemeltrein naar Maastricht perse alle bagage van je fiets (wat nogal veel kan zijn op fietsvakantie) van je fiets moet halen en zelf moet meenemen als je je fiets in het speciale fietsenhok wilt zetten
  zondag 4 augustus 2013 @ 20:01:01 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129689145
Als het goed is kan je je fiets bij de I11 in de bagageafdeling plaatsen, alwaar de TBGL ook bij moet zijn, zelfde princiepe als het Maastricht-boemeltje. (of heeft I11 geen bagageafdeling?)
pi_129689744
quote:
99s.gif Op zondag 4 augustus 2013 18:01 schreef CrashO het volgende:
Raadplaatje :P
2 Weken geleden geschoten op vakantie, station moet makkelijk te raden zijn :7
[ afbeelding ]
Edinburgh!
pi_129689827
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 20:15 schreef Sebastiaan92 het volgende:
Edinburgh!
:Y *O* :Y
  zondag 4 augustus 2013 @ 20:19:32 #14
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_129689918

stond vanaf de Dom fotos te maken van omgeving hoog catharijne, nadat ik alles ging uploaden op de pc kwam ik deze tegen :P
  zondag 4 augustus 2013 @ 20:45:02 #15
396591 moddermonster
advocaat van de duivel
pi_129690960
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 20:01 schreef greavy het volgende:
Als het goed is kan je je fiets bij de I11 in de bagageafdeling plaatsen, alwaar de TBGL ook bij moet zijn, zelfde princiepe als het Maastricht-boemeltje. (of heeft I11 geen bagageafdeling?)
Dat zou kunnen, maar dat wisten we niet, maarja, daar ben je toerist voor. Volgende keer beter :)
  zondag 4 augustus 2013 @ 21:15:58 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129692302
Onder het mom van: Shit, we hebben diesel nodig en staan nu in Emmerich. En er rijden geen tankwagens rond, en geen tankplaat in de buurt.

Dan maar ff paar keer met een busje met een tank erin heen- en weer rijden.

Gezien dat busje zal dit wel eens vaker voorkomen ...
pi_129692771
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 20:45 schreef moddermonster het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar dat wisten we niet, maarja, daar ben je toerist voor. Volgende keer beter :)
Pak volgende keer het stuurstandrijtuig, daar zit maar 1 deur in en bij die ene deur is vrij veel plaats. Dat is eigenlijk de plaats voor gehandicapten, maar die zie ik daar nooit en volgens mij komen ze er ook vrijwel onmogelijk in :')

Edit: volgens mij zit er geen bagageafdeling in i11, ik zou niet weten waar in ieder geval...

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2013 21:27:31 ]
pi_129693539
quote:
1s.gif Op zondag 4 augustus 2013 21:26 schreef J.B. het volgende:

[..]

Pak volgende keer het stuurstandrijtuig, daar zit maar 1 deur in en bij die ene deur is vrij veel plaats. Dat is eigenlijk de plaats voor gehandicapten, maar die zie ik daar nooit en volgens mij komen ze er ook vrijwel onmogelijk in :')

Edit: volgens mij zit er geen bagageafdeling in i11, ik zou niet weten waar in ieder geval...
Maar dat is dan gelijk eerste klas geloof ik. :P Schiet ook niet op.
pi_129693987
quote:
19s.gif Op zondag 4 augustus 2013 17:49 schreef Hugo__Boss het volgende:
Wie weet nu hoe het zit met "via" reizen en overstappen?

Laatst moest ik even van Assen naar Groningen, maar was binnen 35 minuten weer terug ingecheckt. Terugreis was goedkoper. In dat geval telt hij blijkbaar door.

Maar laatst hoorde ik ook van iemand die had een enkele reis van het maximale tarief gedaan, dus 14,80 geloof ik. Op de bestemming ook in en uitgecheckt binnen 35 minuten en weer doorgereisd. Daarna begon de teller weer opnieuw, en was het dus niet zo dat je niks meer bij hoefde te betalen.

Weet iemand of de teller opnieuw begint zodra je de 14,80 hebt bereikt (met korting)? Moet je dan een lange reis van 14,80 minimaal hebben, of begint deze ook opnieuw stel dat je twee losse reizen van minimaal 14,80 hebt bereikt?

Dit omdat het soms beter kan zijn om niet tussentijds uit te checken bij via reizen.
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar je moet tussentijds sowieso uit- en inchecken bij via-reizen op saldo.
  zondag 4 augustus 2013 @ 21:56:26 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129694202
Vandaag ben ik weer eens een rondje door België gaan doen. Na zo'n rondje waardeer ik de trein in Nederland toch weer net wat meer O+

Ik heb -eindelijk- eens met zo'n nieuwe NMBS-kaartautomaat kunnen spelen. Wat een grafdingen zijn dat zeg... het aanraakscherm reageert slecht (hard drukken), de software is niet altijd even logisch ingedeeld (voorbeeldje: het label 'Reisdatum' heeft geen zin bij een Go Pass 10), knoppen op het scherm zijn net iets te klein om ze makkelijk aan te raken, het scherm vind ik (met mijn 1m85) te laag zitten, en de software is buitengewoon traaaaaag. Je ziet het beeld opnieuw opgebouwd worden. Al met al een redelijk teleurstellende ervaring -O-

Ik snap trouwens ook niet waarom mensen lyrisch zijn over de I11-rijtuigen. Ze doen prima wat ze moeten doen (mensen van A naar B brengen), maar het zijn niet mijn favoriete rijtuigen. Ik vind ze krap aanvoelen en onpraktisch (een tafeltje dat op mijn knieën rust vind ik niet echt handig). Door de smalle deuren gaat het in- en uitstappen ook niet echt snel.

Een aantal van de grote stations (Brussel-Zuid, Oostende) zien er behoorlijk armoedig uit, om maar niet te spreken van stations in Sovjet-stijl zoals Antwerpen-Luchtbal en Brussel-Noord. Pluspunten voor Antwerpen-Centraal, Brussel-Nationaal-Luchthaven en St.-Niklaas, die stations zagen er wel netjes uit.

Verder vrij veel Desiro's gezien, ook als intercity. Prima treinen, goede airco, niet te luidruchtig... wat ik jammer vind is dat er onnodig veel stationsnamen zijn afgekort (Noord'kempen, seriously?). Een extra stop (die volgens het RIS niet gemaakt zou worden) werd toch herkend, kort na het openen van de deuren werd alsnog 'Vilvoorde' omgeroepen.

In Brussel-Nationaal-Luchthaven op het perron nog even staan wachten op het vertrek van de L-trein naar Roosendaal. PIDAAS (het automatisch omroepsysteem) kondigt deze trein aan, inclusief alle tussenhaltes, in vier talen. Dat omroepbericht duurde bijna 3 minuten. :')

edit: Ohja! In Oostende stond een NMBS Resto-rijtuig als stationsrestauratie opgesteld op spoor 8. In Oostende lekker een biertje gedronken op het station :D
  zondag 4 augustus 2013 @ 22:04:34 #21
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_129694655
Vandaag rondje door Ile de France gedaan. Er was alleen een knakker voor de RER B gaan liggen waardoor er lange tijd niet naar Charles de Gaulle Luchthaven gereden kan worden. Toen het verkeer weer op gang kwam reden de treinen tot aan CDG 1 (Terminal 1 en 3) En niet door naar CDG 2 (Terminal 2) . Er werd gewoon gezegd: "pak de luchthaven pendel maar". Een automatisch treintje die de terminals met elkaar verbind.

En hoe ziet het eruit als een strampvolle RER trein zich daarin probeert te proppen? Nou zo... :')

pi_129695998
quote:
7s.gif Op zondag 4 augustus 2013 21:42 schreef Xetran het volgende:

[..]

Maar dat is dan gelijk eerste klas geloof ik. :P Schiet ook niet op.
Nope, i11's zijn 100% zeker 2e klas. M4 stuurstandrijtuigen zijn wel 1e klas.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2013 22:32:31 ]
  zondag 4 augustus 2013 @ 23:23:18 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129698962
Donderdag nog in Apeldoorn:

VSM 52 8053
In Apeldoorn kwam mooi optijd de VSM 52 8053 binnenrollen met rijtuigen, om even later weer met deze trein terug te keren naar Beekbergen.

En vandaag nog tussen Barneveld en Lunteren:

CXX 5033
Passeert de fotografen als Stoptrein naar Ede-Wageningen, tussen Barneveld en Lunteren.
pi_129701550
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 23:23 schreef greavy het volgende:

En vandaag nog tussen Barneveld en Lunteren:
[ link | afbeelding ]
CXX 5033
Passeert de fotografen als Stoptrein naar Ede-Wageningen, tussen Barneveld en Lunteren.
Protos O+
Aankomend schooljaar kom ik als het goed is ook een dag te rijden op die dingen als kennismaking met de 'eenmansbediening' (machinist is tegelijkertijd ook chef trein en verantwoordelijk voor de vertrekprocedure). Ben heel benieuwd :)
pi_129702934
Protos niks mis mee hoor. Al is het een wereldwijd uniek ontwerp wat verder nergens meer zal rijden. Maar met die treinen is niet veel mis hoor :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')