Peterselieman | zondag 30 juni 2013 @ 16:28 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
b2py | zondag 30 juni 2013 @ 16:29 |
Waarom zouden ze niet over hoofdspoorlijnen mogen rijden? | |
Woods | zondag 30 juni 2013 @ 16:36 |
Ik zie het niet voor me dat er een goederen door de Schipholtunnel rijdt. | |
bleiblei | zondag 30 juni 2013 @ 16:37 |
Cargo rijdt o.a. veel over het hoofdspoor van Rotterdam via Breda, Eindhoven naar Duitsland via Venlo of DSM/Chemalot (of verder) via Weert. Ook heb ik veel cargo gezien op Den Bosch centraal toen ik er werkte. Vond ik overigens wel wat onlogisch, of is dat transport vanuit haven Amsterdam naar Duitsland en DSM/Belgie? Schipholtunnel is sowieso een wat vreemde uithoek voor transportlijnen. Maar het dendert wel gewoon door de spoortunnel bij Best bijv. | |
Peterselieman | zondag 30 juni 2013 @ 16:37 |
dat mag dan ook niet, maar op de rest van het spoor kun je ze wel vinden. | |
b2py | zondag 30 juni 2013 @ 16:39 |
Dat is ook de enige tunnel waar het niet is toegestaan, de rest mag wel. | |
Woods | zondag 30 juni 2013 @ 16:40 |
Toen ik op school zat langs het traject Amstel - Muiderpoort denderde er altijd een dubbele e-loc met volgens mij erts of kolen voorbij naar de Amsterdamse haven. Hoe vervolgt hij zijn weg richting ik denk Duitsland? | |
b2py | zondag 30 juni 2013 @ 16:42 |
Op de Leeuwenburg toevallig? Er komen wel meerdere cargo's langs Amstel naar CS. Kal/staal trein vanuit Tata. Vele treinen naar de haven inderdaad maar volgens mij ook de vuiltrein naar de VAM in Spaarnwoude. | |
Peterselieman | zondag 30 juni 2013 @ 16:45 |
naar Duitsland ging het vroeger altijd via Utrecht en Arnhem naar Emmerich. Tegenwoordig gaat het vaker via Utrecht naar Meteren om via de Betuweroute naar Emmerich te gaan. | |
Bitlord | zondag 30 juni 2013 @ 16:50 |
Nog twee plaatjes van gisteren, verder niet bij de treinen wezen kijken. Het tijdelijke busstation van Zaltbommel met op de eerste en tweede foto een VIRM die overloopt bij Oud-Zaltbommel voor de terugrit naar Amsterdam. ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 16:55 |
Op de HSL mag het ook niet, niet in de laatste plaats omdat een zware ertstrein de infrastructuur dusdanig zou beschadigen dat 300 km/h rijden dan niet meer aan de orde is. | |
b2py | zondag 30 juni 2013 @ 16:56 |
Je zou bijna vergeten dat we inderdaad zo'n ding hebben.. | |
Peterselieman | zondag 30 juni 2013 @ 16:58 |
dat kun je wel stellen met al die problemen ![]() | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 16:59 |
Mocht het lijntje Nijmegen - Kleve worden gereactiveerd, dan willen de inwoners van Groesbeek dat er zulke zwakke dwarsliggers worden gebruikt dat goederenverkeer fysiek onmogelijk is. Die mensen daar zijn als de dood voor goederentreinen door hun dorpje. | |
Ireyon | zondag 30 juni 2013 @ 17:01 |
In Groesbeek zijn ze bang voor alles wat het potje voetbal verstoort. | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 17:03 |
Ik zeg: alle chloortreinen door Groesbeek! ![]() | |
Bitlord | zondag 30 juni 2013 @ 17:08 |
Die lui in Groesbeek moeten niet zeuren, inpassingsplan over dat dorpje heen. Zou me niets verbazen als ze de ontwikkeling van hun plaats te danken hebben aan de spoorlijn. | |
Dr_Flash | zondag 30 juni 2013 @ 17:10 |
Sandrvich in de buurt toevallig? Ik kan nergens vinden of trein 86 morgen catering ana boord heeft... | |
eti | zondag 30 juni 2013 @ 17:41 |
Nee, dat laatste merk ik. Met de auto kom je onderweg nog wel eens langs een tankstation, of langs een bosje. Met de trein is dat verrekte moeilijk. Als je eerst naar het station moet lopen, dan achter elkaar twee sprinters hebt en dan naar je bestemming, heb je een rit van meer dan een uur zonder toilet. Een gezonde Hollandse jongen kan dat in principe nog ophouden, maar een oudere dame of een klein kleutertje dus niet. WC's op het station? Ga maar eens op Hilversum Noord kijken. Stiekem in de bosjes plassen want je moet zo met de sprinter, dat kan wel. Tel daarbij nog dat mensen die met de trein gaan, niet per se naar de wc gaan voor ze de deur uit gaan, want je weet dat dat in de trein ook kan. Eh, kon. Eh, soms. Kortom: Ja, in de trein hoort een wc. Of het nou een sprinter is of niet. | |
DriekOplopers | zondag 30 juni 2013 @ 17:54 |
Voor de volle 100% mee eens. | |
greavy | zondag 30 juni 2013 @ 18:59 |
Hmmm. Thalys 9376 (Amsterdam C v. 17:19) kwam hedenavond om 17:34 ledig het station van Schiphol binnenrijden, waarna +10 op de schermen verscheen. Personeel was er, er waren een aantal reizigers ingestapt, maar hij was toch zeker nog 80% leeg. Om 17:43 komt Fyra V160 956 (Amsterdam C v. 17:26) overladen vol (een bezetting van minimaal 300% ofzo) binnenrijden te Schiphol. Om 17:46 was de trein eindelijk leeg, en om 17:47 werd er vertrokken. De Thalys stond toen nog aan het perron om reizigers in te laden. Iemand die weet waarom de Thalys niet via Amsterdam Centraal is gereisd of iets dergelijks? | |
icloud | zondag 30 juni 2013 @ 19:03 |
Wat is er den bosch aan de hand!? Twe weinig bussen? Teveel mensen? | |
b2py | zondag 30 juni 2013 @ 19:04 |
Thalys.com meldt een 'bedrijfsincident' op Amsterdam C. ![]() | |
icloud | zondag 30 juni 2013 @ 19:04 |
Mag er geen cargo doorheen als er een e-loc voor hangt? | |
Peterselieman | zondag 30 juni 2013 @ 19:07 |
je krijgt gewoon extra reistijd aan je broek. Dat is het ![]() | |
icloud | zondag 30 juni 2013 @ 19:09 |
O ik zag de titel en ik dacht dat het mis/uit de hand was gelopen in db ivm de werkzaamheden | |
Doc__Zenith | zondag 30 juni 2013 @ 19:10 |
Dat is ze geraden met al dat personeel en alle bussen die er zijn. Wat dat betreft niets te klagen, het is alleen extra reistijd en pech hebben als je in de file staat... | |
Peterselieman | zondag 30 juni 2013 @ 19:10 |
nope. De reden is dat de sporen rond Schiphol enorm druk zijn en de kans vrijwel 100% is dat een cargo er voor de rooie zal lopen. Die krijg je zelfs met een eloc moeilijk weg en je krijgt te maken met een olievlek aan vertragingen. Daarom zijn er voor cargo's genoeg andere alternatieve routes beschikbaar | |
HaverMoutKoekje | zondag 30 juni 2013 @ 19:14 |
Ze zijn nog maar net begonnen, alle kans nog! ![]() | |
dennistd | zondag 30 juni 2013 @ 19:26 |
En vanaf volgend weekend is ook Enschede aan de beurt | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 22:39 |
Bron: Crossrail machinisten depot Genk | |
dennistd | zondag 30 juni 2013 @ 22:46 |
Een foto van gisteravond: Loc 23 076 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij komt aan in Apeldoorn na twee ritten te hebben gereden in het kader van 600 jaar Nijkerk | |
bork | zondag 30 juni 2013 @ 22:51 |
Wat dan Dennis ![]() | |
Duvel | zondag 30 juni 2013 @ 22:54 |
Volledige ombouw van het emplacement toch? | |
dennistd | zondag 30 juni 2013 @ 22:54 |
Enschede ligt er zes weken uit, het hele emplacement wordt weggehaald en nieuw teruggebouwd in een andere layout. De IC's en de stopper uit Zwolle keren in Drienerlo (daar zijn bediende seinen geplaatst op beide sporen aan de Hengelo-kant), de stopper uit Apeldoorn keert in Almelo. Tussen Drienerlo en Enschede rijden bussen (en dan bedoel ik dus niet lijn 1, die is soms al druk genoeg). Voor de IC is er trouwens wel een lengtebeperking van zeven bakken: meer past er niet op Drienerlo) De seinen in Drienerlo: ![]() | |
bork | zondag 30 juni 2013 @ 23:02 |
Heeft dat net zo'n (media-) impact als die bruggen in Den Bosch? Staat niet bij de NS-werkzaamheden bijvoorbeeld als je nu kijkt, vandaar mijn vraag ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:03 |
http://www.ns.nl/werktraj(...)13_aml_es_6jul_18aug ![]() | |
bork | zondag 30 juni 2013 @ 23:06 |
mm, daar heb je het weer, niet als je nu kijkt, afijn laat maar zitten, waarom is deze ombouw nodig? | |
Duvel | zondag 30 juni 2013 @ 23:08 |
Legio redenen. Spoor en bovenleiding zijn oud, het emplacement schijnt onpraktisch te zijn. Straks kun je fatsoenlijk overstappen op de boemel naar Glanerbrug en verder, etc etc etc geloof ik. ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:09 |
Hoezo, ik kijk toch nu? ![]() ![]() | |
bork | zondag 30 juni 2013 @ 23:28 |
Ja, nu zie ik het ook ![]() misschien moet ik aan een nieuwe bril? ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:31 |
Nee, site van de NS is gewoon niet top, soms moet je heel veel doorklikken om ergens te komen, en altijd als je een PDF je bent tegengekomen wat je wil herbekijken moet ik ook steeds weer zoeken ![]() | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 23:32 |
Toch vind ik de site van NS één van de betere sites van spoorwegmaatschappijen. | |
brandsrus | zondag 30 juni 2013 @ 23:35 |
Die adviseren om om te rijden naar 's-Hertogenbosch met de toeslagvrije fyra... | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:35 |
Voorbeeld: Ooit heb ik de vertrekstaten gevonden op de site, in PDF formaat, maar nu kan ik die nergens meer vinden. Het lukt me gewoon niet om te reproduceren wat ik eerst heb gedaan ![]() | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 23:37 |
Reisinformatie -> Trein- en stationsvoorzieningen -> Voorzieningen op het station -> [typ station in] -> Tonen -> Verstrekstaten ![]() Als je de hele dienstregeling zoekt: Reisinformatie -> Informatie tijdens uw reis -> Download dienstregeling 2013. | |
Peterselieman | zondag 30 juni 2013 @ 23:37 |
vraag het Eva ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 30 juni 2013 @ 23:37 |
Reisinformatie > trein en stationsvoorzieningen > station opzoeken > vertrekstaten Bijvoorbeeld http://www.ns.nl/reiziger(...)venter#vertrekstaten | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 30 juni 2013 @ 23:38 |
Jezus James! ![]() | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 23:38 |
![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:39 |
James is om Gek van te worden, das net een computer.. Edit: Scarlet was me voor.. | |
KnightSolaire | zondag 30 juni 2013 @ 23:39 |
Inderdaad, en één keer surfen naar de website van de NMBS herinnert je daar wel aan ![]() | |
Peterselieman | zondag 30 juni 2013 @ 23:40 |
Voor diepgaande gesprekken moet je bij Eva zijn | |
KnightSolaire | zondag 30 juni 2013 @ 23:40 |
So close... En "dienstregeling 2013" verwijst door naar de pagina waarop staat aangekondigd dat Fyra met 250 km/u gaat rijden en naar Brussel... ouch.. | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:42 |
![]() | |
bork | zondag 30 juni 2013 @ 23:44 |
![]() ![]() | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 23:46 |
Probeer op www.renfe.com maar eens een reis te plannen van een klein stationnetje in het zuiden naar het noordwesten van Spanje, bijvoorbeeld van Iznalloz naar Padron. Dat lukt je niet. ![]() Ouch :x
![]() | |
Peterselieman | zondag 30 juni 2013 @ 23:47 |
![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:49 |
![]() ![]() | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 23:52 |
Ik zei op renfe.com ![]() Je ziet op dat screenshot wel hoe bizar de dienstregeling in Spanje is. Er is maar één verbinding per dag, en dan sta je ook nog eens 9 uur in Santiago de Compostela te wachten op de aansluitende trein. De andere kant op is het nog steeds maar 1x per dag, maar daarbij ben je in ieder geval nog op dezelfde dag op plaats van bestemming. De langste overstap die je dan hebt is 'slechts' 63 minuten, in Cordoba Central. | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:53 |
Weet ik, maar ik geef even aan hoe goed de Duitse site is... Zo, men vraagt, ik draai, zouden ze er wat mee gaan doen? ![]() | |
James1988 | zondag 30 juni 2013 @ 23:56 |
De reisplanner is ongetwijfeld goed, maar verder vind ik het vooral een oubollige site die wel eens onder handen genomen zou mogen worden ![]() Dat kun je beter tijdens kantooruren vragen, dan reageren ze er wel op. Nu raakt het ondergesneeuwd door andere tweets. ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 30 juni 2013 @ 23:58 |
Dan doen ze hun werk niet goed, ik zou bijna zeggen dat het de Franse manier is... | |
bork | maandag 1 juli 2013 @ 00:02 |
Liever niet, alsmaar updaten en slicker maken van websites is nooit een verbetering als het werkt zo laten, is een soort ongeneeslijke ziekte van deze tijd ingegeven door gladde managers die zelf niet van toeten of blazen weten maar wel de grootste bek hebben . | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 00:25 |
Die mensen zitten er om vragen te beantwoorden die tijdens hun shift binnenkomen, niet om proactief te zijn. Soms zit er eentje tussen die het wél doet, maar het is haast ondoenlijk om dat allemaal bij te houden. Niet helemaal mee eens, een website updaten kan de boel wel verduidelijken. De laatste update van de SNCF-website vind ik een enorme verbetering. De website van Renfe kan zoiets ook wel gebruiken. | |
_serial_ | maandag 1 juli 2013 @ 07:34 |
Dit keer was het een soms ![]()
| |
Litpho | maandag 1 juli 2013 @ 07:36 |
Er wordt hier net omgeroepen dat de Fyra naar Rotterdam/Breda zo vertrekt van spoor 5 of 6. Nu is dat uitzonderlijk genoeg, maar zeker vanaf Lelystad Centrum ![]() | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 08:30 |
Whehehe, leuke faal ![]() In Breda kwam er zojuist een opvallende goederentrein voorbij: twee rode 6400'en, een reizigersrijtuig, koppelwagen, en daarachter flink wat tanks. Het konvooi is onderweg richting Tilburg en verder. | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 09:03 |
James! ![]()
| |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 09:08 |
Ik zei toch 'Soms zit er eentje tussen die het wél doet'? Die heb je dan zojuist getroffen ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 09:09 |
Transilien is een actie begonnen voor jongen om ze te wijzen over wangedrag in de trein. Bijgestaan door een grappig stop motion filmpje en een rap. Het nummer heet "Gare de Respect" ![]() http://meslignesnetu.tran(...)ention-au-depart.flv | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 09:10 |
Ik checkte net uit en zag dat ik voor Breda - Rotterdam C maar ¤ 5,20 betaalde. Dat vond ik weinig, maar het lijkt te kloppen: in juli en augustus krijg je met een oud voordeelurenabonnement de hele dag 40% korting, dus ook tijdens de ochtendspits ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 09:11 |
Dat is nou niet bepaald je clienten naar de nieuwe abonnementen jagen... ![]() | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 09:14 |
Klopt, dat je altijd 40% korting krijgt tijdens de avonduren is nog zo'n reden. Het enige abonnement waarmee je ook tijdens de spits korting krijgt is 'Altijd Korting' (20% tijdens de spitsen, 40% erbuiten), maar dat kost ¤ 20 per maand. Een VDU ¤ 60 per jaar. ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 09:21 |
Met een beetje geluk haal je die 60 euro er alleen deze zomer al uit.. tenminste jij wel ![]() Das net zoals ik van plan ben om deze zomer met "ZomerVrij" op de Navigo compleet los te gaan" Ik leg zelf per kalender jaar uit eigen zak 168 euro neer (De rest betaald mn werkgever), voor mn vervoersabbonement tussen werk en huis. en dan heb ik de weekenden vrij rijzen in de hele Parijse regio. Maar volgensmij kan ik deze zomer alleen al dat jaarbedrag eruit halen ff kijken. Enkele reis naar parijs is 6,50 x dus retour 13.00 euro, als ik dus in de zomermaanden 12 keer op en neer ga naar Parijs heb ik hem er al uit voor het hele jaar ![]() | |
Duvel | maandag 1 juli 2013 @ 09:29 |
Dat geldt ook nog als je buiten het traject van je JTK reist! | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 09:48 |
Was het u al reeds bekend dat prorail een diepladerboekje aanbied? http://www.prorail.nl/Pub(...)g%20op%20baanvak.pdf | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 09:57 |
Lekker bezig ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 10:00 |
ja. Niet iedere overweg is namelijk geschikt voor uitzonderlijk vervoer. Bij redelijk wat overwegen zie je dan ook bordjes met een nummer staan. In het boekje staat bij dat nummer precies vermeld wat de beperkingen van de overweg zijn. | |
KnightSolaire | maandag 1 juli 2013 @ 12:16 |
Bron Ehm... TRAXX'en die al werden gebruikt op het hsl-traject naar België? Wordt in het hele artikel niet gewoon de Benelux bedoeld? Of ben ik nou gek? ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 12:17 |
Wilde het net posten en het is even afwachten hoe of wat. | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 12:18 |
Ik zag net weer treinen rijden bij utrecht Leidsche rijn. Zou de storing al weer voorbij zijn? | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 12:26 |
Toch nog niet, terwijl ik net een derde sprinter langs zie rijden. | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 12:26 |
En nog een.. | |
Straatcommando. | maandag 1 juli 2013 @ 12:35 |
Ik zit nu in de sprinter naar Zutphen, kruisen we een mddm op presikhaaf, rijden we 2 minuten later velp in, rijden we langs een dm90. Oké | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 12:37 |
En nog een goederentrein door Leidsche Rijn. Vreemd dat de storing nog steeds wordt vermeld. ![]() | |
Ireyon | maandag 1 juli 2013 @ 12:37 |
Nieuwe locomotieven kopen die max. 160 kunnen ![]() | |
dennistd | maandag 1 juli 2013 @ 12:40 |
ICRm kan ook niet harder dan 160km/h. Ik denk zo dat binnenkort de eerste stuurstand binnen gaat komen in Haarlem om die geschikt te maken voor gebruik met TRAXX-locs. | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 12:42 |
Niet helemaal vreemd om te denkenndat het kopen van max 160 locs geen duurzame oplossing is. | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 12:45 |
Inmiddels is de storing Utrexht-Woerden tot 18:00 verlengd. Sta al 28 minuten op leidsche rijn zonder een NS-bus te hebben gezien (zowel richting Utrecht als Woerden. Ze zullen dit nieuwe station toch niet vergeten zijn? | |
Ireyon | maandag 1 juli 2013 @ 12:45 |
Dan kopen ze er gelijk fatsoenlijke rijtuigen bij, als ze toch geld aan het verkwisten zijn. Gloednieuwe locs voor een alternatieve treindienst van 3 jaar ![]() | |
KnightSolaire | maandag 1 juli 2013 @ 12:50 |
Wel, de intentie bestaat om de Beneluxtrein ook te laten rijden als er weer een HST A'dam - Brussel is.. Daarvoor kunnen de locs in gebruik blijven toch? | |
bork | maandag 1 juli 2013 @ 12:51 |
Als dit een volwaardig alternatief is wat ze bieden kunnen ze weer terug naar de 2e kamer of zie ik het verkeerd? Ik citeer Mansveld Vanwege het Fyra-debacle kan de NS de gemaakte afspraken over het reizigersvervoer via de hsl niet nakomen. Mansveld liet eerder al weten dat ze alternatieven in overweging wil nemen. "Het is voor het kabinet belangrijk op de kortst mogelijke termijn een volwaardig alternatief voor de reizigers te hebben", schrijft ze aan de Kamer. | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 12:56 |
Net na 40 minuten de eerste NS-bus, nu nog wachten op de bus de andere kant op. | |
Ireyon | maandag 1 juli 2013 @ 12:57 |
Volgens hun mooie plaatjes gaat de frequentie Den Haag - Antwerpen gewoon weer omlaag zodra er Traxx over de HSL rijdt en verdwijnt heel de trein wanneer het hogesnelheidsmaterieel er is. Als ze ermee door willen rijden zit je nog steeds met rijtuigen die grondig gereviseerd moeten worden. | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 12:59 |
Misschien kan NS die traxxen later weer verpatsen, of inzetten op andere verbindingen met het buitenland. Naar Luik bijvoorbeeld, of Eindhoven-Aken wat men ook doorgaand wil gaan rijden. Of om de laatste 1700-en af te voeren. | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 13:11 |
Nunsnap ik er niets meer van. Zag net door Leidsche Rijn vanuit Utrecht Centraal richting Terwijde een Sprinter, mét reizigers. | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 13:19 |
ik denk het laatste. Die locs beginnen richting revisietermijn te gaan, dus het is wel een moment om ze eventueel te vervangen. | |
dennistd | maandag 1 juli 2013 @ 13:27 |
Utrecht Centraal-Vleuten rijden wel sprinters, de bovenleiding is tussen Vleuten en Woerden kapot | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 13:36 |
Nu ligt ook Gouda-Alphen er uit. | |
Q. | maandag 1 juli 2013 @ 13:39 |
Ik zou maar eens naar Terwijde lopen als ik jou was. ![]() | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 13:40 |
Was in de buurt met de auto, hoef niet met de trein. Net bij Vleuten toch ook weer met volle vaart een intercity richting Harmelen-Woerden, alsof er geen verstoring is. | |
Bitlord | maandag 1 juli 2013 @ 13:44 |
Het lijkt er dus op dat ze minimaal 1 spoor weer berijdbaar hebben doorgaand. | |
Brembo | maandag 1 juli 2013 @ 14:44 |
Ik denk dat de 1700 tegelijk met ICRm afgevoerd wordt ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 15:09 |
Ik las ergens een interessant verhaal dat treinen met locomotieven weer interessant worden omdat het flexibeler is. | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 15:11 |
als spitstreinen is het concept zeker interessant | |
#ANONIEM | maandag 1 juli 2013 @ 15:14 |
Er is toch afgelopen week besloten dat al het nieuwe NS materieel een maximumsnelheid van 200 km/u moet hebben? Hoe kunnen ze dan met zo'n kutTRAXX met Vmax 160 aankomen? | |
lyolyrc | maandag 1 juli 2013 @ 15:16 |
Of het al besloten is, weet ik niet zeker. En als die regel al gaat gelden, dan zal dat waarschijnlijk op zijn vroegst gaan gelden bij het ingaan van de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 15:20 |
Deze babies hebben we nodig, aangepaste versie voor 230/249 dan eah:![]() Of gewoon aanhaken bij de ICx bestelling van de Deutsche Bahn. | |
greavy | maandag 1 juli 2013 @ 15:21 |
Nice, maar militair vervoer. Die onderweg is naar Acht, maar door diverse oorzaken een "ommetje" door Nederland aan het maken was. | |
dennistd | maandag 1 juli 2013 @ 15:21 |
Als die Vectron al toegelaten was wel ja.. Als ICx al klaar was wel ja.. | |
#ANONIEM | maandag 1 juli 2013 @ 15:22 |
http://www.treinreiziger.(...)meter_per_uur-145385 | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 15:30 |
Als je nu een nieuwe aanbesteding uitschrijft is die meuk ook niet klaar voor die tijd denk ik? In 2016 worden de eerste twee geleverd en dan volgen 14 maanden tests. Ik denk dat het prima kan. Heb je gelijk een vervanging voor 1700+ICR klaarstaan als die tegen hun eind lopen. | |
Ireyon | maandag 1 juli 2013 @ 15:54 |
De Traxx v160 is toch ook nog niet toegelaten in België? | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 15:55 |
Is wel toegelaten, want wat rijdt er nu voor de excuus-Benelux? Het is alleen niet toegelaten op de Belgische HSL. | |
Ireyon | maandag 1 juli 2013 @ 15:56 |
De Excuus-Benelux rijdt met Traxx'en die max. 140 kunnen.. Anders zou dat ding ook wel met 160 door Oude Mortsel knallen ![]() | |
KnightSolaire | maandag 1 juli 2013 @ 15:58 |
TRAXX kan toch harder dan 160? Volgens mij lag het probleem aan de ICRm-rijtuigen die niet harder dan 160 mogen. Correct me if I'm wrong. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 15:58 |
"Kurze ICx erst ab 2020 und nur in Einsystem-Ausführung." zucht. Dat kan dus ook niet. | |
KnightSolaire | maandag 1 juli 2013 @ 16:00 |
Zie trouwens dat Omroep Brabant spreekt over "Nep-Fyra's" die internationaal gaan. ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 16:00 |
Het is het type TRAXX F140 MS2. De F staat voor Freight en de 140 voor de maximumsnelheid. Daar hebben ze een trucje mee uitgehaald zodat er 160 gereden mag worden maar dat is wel echt het maximale wat er uit te halen is. | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 16:03 |
daar zou je ook 160 km/h mee kunnen halen, maar om dat zo toegelaten krijgen is makkelijker dan een geheel nieuwe loc toegelaten te krijgen. | |
DriekOplopers | maandag 1 juli 2013 @ 16:32 |
Maar Dijsselbloem kan hier wel invloed op uitoefenen. Hij kent immers de Kamermotie. | |
KomtTijd... | maandag 1 juli 2013 @ 16:42 |
Sja, NS wil/moet gewoon zo snel mogelijk met *iets* gaan rijden. Traxx kennen ze, traxx werkt en traxx kan leveren. 1+1+1=3. 't is een kutoplossing maar wel het enige wat op korte termijn haalbaar is denk ik. | |
Ireyon | maandag 1 juli 2013 @ 16:51 |
Over 2 jaar lacht Arriva ze keihard uit met hun gloednieuwe Stadlers ![]() | |
KomtTijd... | maandag 1 juli 2013 @ 16:52 |
Ik hoop het van harte ![]() | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 16:56 |
Laatste bewering is niet waar. Verbinding wordt inderdaad versoberd maar zal niet meer verdwijnen in het huidige 'plannen palet'. Ik zie dat ding wél verdwijnen als Arriva die verbinding echt zes keer per dag gaat aanbieden tussen Den Haag en Brussel. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 16:57 |
| |
arkkey | maandag 1 juli 2013 @ 16:57 |
Ik dacht dat NS alleen een PLAN mocht indienen dat dan in oktober ge-evalueerd zou worden? Ze zijn wel erg zeker van hun zaak zitten wel erg diep erin bij Wilma als ze nu al bestellen. Overigens wel grappig dat we als het een beetje meezit intercities krijgen die sneller gaan dan de HSL ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 17:00 |
Ik denk andersom. Door nu te bestellen zetten ze Wilma voor een bijna voldongen feit. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 17:03 |
Er zal wel interne informatie zijn. De concessie HRN en concessie HSL worden toch al samengevoegd per 2015 tot 2025. Enige geschiedkunde in de NS concessie leert dat NS die zeker wel gaat krijgen in 2015 dus dan zullen ze alsnog het HSL vervoer moeten uitvoeren. Dan komen die TRAXX'en helemaal van pas natuurlijk. Dat palet zal echt niet worden afgeschoten op die HSL verbinding naar Antwerpen, eerder op haalbaarheid van zoveel verbindingen over Riekerpolder Aansluiting, tunnel Antwerpen en Antwerpen - Brussel. | |
Litpho | maandag 1 juli 2013 @ 17:18 |
Wellicht dat het eens tijd wordt dat het Ministerie van Financiën de aandelen NS afstoot. Tot die tijd kan ook een sterke minister op I&M niet de concessie nastreven zonder op de vingers getikt te worden (laat staan ministers/staatssecretarissen als Schultz/Mansveld). | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:24 |
Alsjeblieft niet. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:24 |
En wel hierom trouwens: http://www.tuc.org.uk/industrial/tuc-22263-f0.cfm http://www.tuc.org.uk/tuc(...)obbery_7June2013.pdf Iedereen die roept dat privatiseren goed is, heeft oogkleppen op. | |
KomtTijd... | maandag 1 juli 2013 @ 17:26 |
Voordeel van die traxx is dat je die waarschijnlijk ook makkelijk weer van de hand kan doen als je ze niet meer nodig hebt. Wat dat betreft is het wel een veilige tussenoplossing. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 17:27 |
Volgens mij staat dat bij jou onder een instant hotkey. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:29 |
Uiteraard. Eindelijk een wetenschappelijke onderbouwing dat privatiseren niet goed is. | |
arkkey | maandag 1 juli 2013 @ 17:31 |
Ach wat zegt wetenschappelijke onderbouwing nou uiteindelijk. Klimaatverandering zijn ook voor- en tegenstanders van te vinden. Wetenschappers met leuke onderbouwingen. | |
Litpho | maandag 1 juli 2013 @ 17:32 |
Privatiseren is volgens mij zelfs nog beter dan de huidige "we zijn om en om staats- en commercieel bedrijf waar het ons uitkomt". Enig marktrisico zou de managementcultuur bij de NS goed doen. Alternatief: negeer de Europese richtlijn en nationaliseer de bende terug. Hier wordt niemand blij van behalve de NS-top. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:33 |
Nee, er zijn geen voor- en tegenstanders onder wetenschappers. Er is geen klimaatwetenschapper die het niet eens is met de constatering dat de aarde opwarmt. | |
arkkey | maandag 1 juli 2013 @ 17:34 |
Ja ok, tis maar een random voorbeeld. Je snapt mn punt wel ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:35 |
De NS is nooit een staatsbedrijf geweest. Maar geen slecht idee eigenlijk. En dan ook niet meer zo'n walgelijke constructie dat Financien aandeelhouder is en IenM de concessieverlener. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:36 |
Ik ben het met de eerste zin ook niet eens. Wetenschappelijke onderbouwing zegt zoveel dat jij en ik nu digitaal met elkaar kunnen converseren. | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 17:36 |
daar ben je veel te naïef in. Wie betaalt bepaalt. Ik kan je nu al voorspellen dat als je twee keer hetzelfde onderzoek uitvoert, waarbij het ene betaald wordt door Greenpeace en het andere door bijvoorbeeld Shell er twee totaal verschillende conclusies getrokken zullen worden. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:37 |
En dan is er nog een hele berg onafhankelijk onderzoek waarvan geen enkele zegt dat de aarde niet opwarmt. | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 17:41 |
klopt, maar dat wetenschappers elkaar niet tegenspreken klopt gewoon niet. Dat is in veel gevallen prima, want juist doordat er verschillende denkrichtingen zijn, die elkaar regelmatig tegenspreken, kom je als geheel verder. | |
bloodysunday | maandag 1 juli 2013 @ 17:44 |
De NS komt nu met een korte termijn oplossing die ontzettend duur is en uiteindelijk niks gaat uithalen? | |
DriekOplopers | maandag 1 juli 2013 @ 17:44 |
Zeg, heeft iemand enig idee wat een Traxx ongeveer kost? | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:44 |
Klopt, maar ik heb dit ook nooit beweerd. | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 17:46 |
jawel, want je zegt dat er geen voor- en tegenstanders onder wetenschappers zijn, maar die zijn er wel degelijk. Op heel veel vlakken zelfs | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:48 |
De DB heeft er vorige week 450 besteld voor 1,5 miljard. ¤3,5 miljoen dus ongeveer gok ik zo? | |
bork | maandag 1 juli 2013 @ 17:49 |
3,3 miljoen per stuk voor de DB bij afname van 450 stuks nu. http://www.hna.de/lokales(...)fitiert-2884723.html | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:49 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_change 90% van alle onderzoeken en onderzoekers. Vind ik groot genoeg om mijn uitspraak op te baseren voor wat betreft dit onderwerp ![]() | |
Viezze | maandag 1 juli 2013 @ 17:49 |
Wat wel een veel grotere order is, en de NS wil ze denk ik op korte termijn geleverd hebben. Kan dus wel een stuk meer zijn voor de NS | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:55 |
En dat is ook nog eens een gemiddelde prijs. NS heeft de viersysteemvariant nodig terwijl in dat raamwerk ook locs voor DB Regio zitten die monocourant zijn en alleen LZB/PZB hebben. | |
MPG | maandag 1 juli 2013 @ 17:55 |
Wat ik in alle berichten mis, is watvoor rijtuigen de NS eigenlijk achter die TRAXXen wil knopen. Hebben ze ergens nog een zootje rijtuigen weg staan roesten, of gaan ze het elders uit de dienstregeling wegsnoeien? | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 17:56 |
dat is de grote vraag | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 17:57 |
dat betekent dus nog niet dat ze er niet zijn | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 17:57 |
ICRm denk ik. Om het materieeltekort in de binnenlandse dienst op te vangen stroomt DDZ in als 'nieuwe intercity', en wordt Mat '64 nog gehandhaafd in de sprinterdienst tot de nieuwe generatie sprinters instroomt. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 17:58 |
De levertijd van die TRAXX'en is ook belangrijk. Het nieuws heeft het over nieuw te fabriceren apparaten. | |
remcoP | maandag 1 juli 2013 @ 17:59 |
Is er nog wat ICK over? | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 18:00 |
Wil je niet. Dat spul is 40 jaar oud en staat al zo lang te verrotten dat je het eerst moet gaan opknappen. | |
ArnosL | maandag 1 juli 2013 @ 18:02 |
Als die 450 stuks eerst moeten, duurt het nog wel een paar jaar dus ![]() | |
greavy | maandag 1 juli 2013 @ 18:03 |
Maar DB heeft er echt nog niet alle 450 afgenomen. DB heeft een contract gesloten voor 450 stuks, waar zij dan een order kunnen plaatsen voor een x-aantal locs per keer. Hoeft niet in 1x ![]() | |
remcoP | maandag 1 juli 2013 @ 18:04 |
Wellicht nog rijtuigen in Duitsland/België? | |
MTL | maandag 1 juli 2013 @ 18:06 |
Aldus de website van Bombardier is de assemblagetijd van één Traxx-loc 12 dagen tegenwoordig. Echter moeten ze dan dus wel de materialen hebben. Zeker voor zo'n succesloc (want dat is het toch gewoon) zullen ze die dingen wel behoorlijk op voorraad hebben gok ik (of in ieder geval op korte termijn goed te produceren/verkrijgen). | |
KomtTijd... | maandag 1 juli 2013 @ 18:17 |
Mooi, dus ik kan een ticket brussel bestellen voor over 2 weken? ![]() | |
MTL | maandag 1 juli 2013 @ 18:32 |
Dat kan je zeker, ook zonder die locs ![]() | |
Sandrvich | maandag 1 juli 2013 @ 18:40 |
Wellicht te laat; als het een binnenlandse trein is gaat de kans klein zijn voor een restauratierijtuig. Voor catering valt er meestal wel iets te ritselen met de provodnik/provodnietsa. | |
Anno1982 | maandag 1 juli 2013 @ 18:41 |
Sorry, maar dat zijn niet de bediende seinen, de bediende seinen staan aan de andere kant van het perron. Deze seinen komen straks automatisch uit de stand stop zodra de trein langs het perron staat. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 1 juli 2013 @ 18:53 |
Je bedoelt dat de twee P-seinen die er nu richting Enschede staan bediende seinen worden, die voor alles behalve werktreinen gewoon op rood blijven staan en het keren van een trein terug naar Hengelo redelijk geautomatiseerd gaat? | |
Anno1982 | maandag 1 juli 2013 @ 19:02 |
Euh ja, zo ongeveer wel ja. Klinkt inderdaad een beetje raar, maar het heeft te maken met het eerste blok na Drienerlo richting Enschede, dat gaat gebruikt worden om extra reizigerstreinen op te kunnen stellen. Zodra daar een trein gaat staan is de baan weer beschikbaar voor een volgende trein, terwijl een trein die langs het perron blijft staan de baan gereserveerd houdt voor de terugweg. De bediening wordt overigens alleen gebouwd om weer van het opstelspoor te kunnen rijden naar het perron. | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 19:34 |
Ik weet niet wat de machinist van mijn trein (een Fyra) aan het doen was, maar rijden hoorde er niet bij. Op tijd vertrokken uit Rotterdam Centraal, bij het inrijden van de tunnel Dordtsche Kil reed de trein slechts 125 km/h, bij het uitrijden van de tunnel onder de Dordtsche Kil 140 km/h. De HSL werd verlaten met 110 km/h. Tijdens de rit heeft hij wel 160 km/h resp. 140 km/h aangetikt, het is dus niet dat er een probleem was waardoor hij niet harder zou mogen rijden. Ook was er geen sprake van 'er rijdt een trein voor', want de Thalys was al weg en de sprinter naar Breda werd ingehaald (die stond stil). Binnenkomst in Breda met +3 ipv de gebruikelijke -1. [/lief dagboek] | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 19:34 |
fabrikanten hebben tegenwoordig geen grote voorraden meer. Toeleveranciers leveren hun spullen zo ongeveer af op het moment dat die nodig zijn. | |
greavy | maandag 1 juli 2013 @ 19:41 |
Over de "nieuwbouw" Traxx: Het is geen nieuwbouw. Typisch pers-geleuter. NSH is aan het kijken om via AlphaTrains of een andere leasemaatschappij extra Traxx'en te leasen indien dat straks nodig is. | |
dennistd | maandag 1 juli 2013 @ 19:41 |
Als ik het goed zie wordt het dus zo: ![]() Aan de Hengelo-zijde zijn twee nieuwe P-seinen geplaatst (die ik op de foto had staan). De P-seinen 757 en 759 aan de Enschede-kant net achter het perron zijn omgebouwd naar bediende seinen. | |
Dr_Flash | maandag 1 juli 2013 @ 19:41 |
Niet te laat, maar ook niet meer relevant. Zit nu in ICM 4204 van Schiphol naar Deventer. Het zit erop. Godverdomme. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 1 juli 2013 @ 19:45 |
Ik neem aan dat 758 en 760 ook bediend worden ![]() | |
dennistd | maandag 1 juli 2013 @ 19:45 |
Hoezo dat? | |
greavy | maandag 1 juli 2013 @ 19:48 |
Huh? Hoezo? | |
Dr_Flash | maandag 1 juli 2013 @ 19:48 |
Lang evhraal. | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 19:58 |
Korte versie? Nvm, gevonden. Kut zeg ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 01-07-2013 20:07:52 ] | |
Duvel | maandag 1 juli 2013 @ 20:01 |
Tjezus wat kut. | |
MTL | maandag 1 juli 2013 @ 20:16 |
Bron? Ik kan namelijk de NOS niet als echt onbetrouwbare bron aanduiden, en zij zeggen van NS gehoord te hebben dat er een bestelling is/wordt geplaatst bij Bombardier door NS zelf. | |
Dr_Flash | maandag 1 juli 2013 @ 20:18 |
Amersfoort. Meld me zo thuis wel weer. | |
Peterselieman | maandag 1 juli 2013 @ 20:26 |
mooi klote zeg ... | |
Kentekenplaat | maandag 1 juli 2013 @ 20:32 |
![]() | |
YoshiBignose | maandag 1 juli 2013 @ 20:57 |
160 km/u? Dat haalde de Gresley A4 ook met gemak en die is uit 1935 ![]() Geen problemen met bovenleidingen in ieder geval ![]() ![]() | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 20:58 |
Hoe lang deed die trein erover voordat hij de 160 aantikte en hoeveel reizigers gingen er in die trein? ![]() | |
YoshiBignose | maandag 1 juli 2013 @ 21:06 |
Zoveel reizigers als je wilt..... volgens mij eens met meer dan 20 wagons gewoon 120 km/u gecruised. Ja geen idee eerlijk gezegd hoe lang het duurt voor die trein een beetje op vaart was. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 21:11 |
Even gegoogled, die trein heeft die snelheden allemaal bergafwaarts gehaald en niet op vlak terrein.. ![]() | |
YoshiBignose | maandag 1 juli 2013 @ 21:13 |
Oh ![]() En je mag dan ook weer roken op de perrons ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 1 juli 2013 @ 21:17 |
Met zo'n instelling kunnen we ook de Trevithick van stal halen. Op het moment dat de ambitie lager wordt gaan we die meteen nog maar verder verlagen.. Zometeen gaan we nog maar 8 km/h. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 21:20 |
Dat was die van mij toch vorige week? | |
Mr_Klaasje | maandag 1 juli 2013 @ 21:22 |
Loc van nog eerder dan die van Stephenson in ieder geval. 1804 ofzo.. | |
Duvel | maandag 1 juli 2013 @ 21:27 |
Trevithick ja (als je het zo schrijft). | |
greavy | maandag 1 juli 2013 @ 21:39 |
Mijn bronnen vertrouw ik ook wel ![]() Dat is veel voordeliger, maar zeker ook sneller inzetbaar. | |
MTL | maandag 1 juli 2013 @ 21:54 |
No pun intended, echter: je komt aanzetten met "mijn vertrouwde bronnen", maar als een NS woordvoerder tegenover de NOS verklaard dat ze nieuwe locs bij Bombardier bestellen die in Duitsland gemaakt zullen worden (en dan boeit mij die hele constructie niets, al koopt AnsaldoBreda ze en leased ze dan aan NS), dan geloof ik dat eerder dan een verhaaltje over tweedehands locs op internet met "vertrouwde bronnen". | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 22:01 |
Dat is nog steeds sneller dan lopen. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 22:03 |
In het door NS aangeboden palet wordt overigens pas gesproken over een directe trein Amsterdam - Brussel over de HSL met een nader te bepalen snelheid voor 2015-2016. Er staat ook in dat er dan een verbinding Breda - Antwerpen komt met 160 km/h. Die verbinding Breda - Antwerpen zou prima met TRAXX gereden kunnen worden en voor die nader te bepalen snelheid verbinding zou je ook voor TRAXX + 'iets' kunnen gaan die 160 km/h gaan. [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 01-07-2013 22:09:50 ] | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 22:09 |
Het doorkoppelen van de Amsterdam-Breda-Fyra aan Breda-Antwerpen is logistiek het meest praktische. Dit vereist ook het minste materieel (1 extra stam?). Breda is eigenlijk niet geschikt voor rangeerwerkzaamheden met locomotieven, en al helemaal niet tijdens de verbouwing die nog tot 2016 gaat duren. Hierbij wordt iedere paar maanden een tweetal sporen buiten dienst genomen. Tsja, je kunt ook voor een twintigtal draisines gegaan. "Nader te bepalen snelheid" is een behoorlijk holle frase. | |
Dr_Flash | maandag 1 juli 2013 @ 22:09 |
"palet" ![]()
| |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 22:10 |
Kwam nog iets tegen bij het nader besturen. NS biedt aan dat er pas vanaf 2022 nieuw IC materieel gaat instromen wat 200/250 km/h gaat halen. We zitten dus nog 7 jaar vast aan de tijdelijke oplossing die ze in 2015 gaan bieden. | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 22:11 |
De concessie ontnemen is de enige beslissing die te verantwoorden valt tegenover de reiziger en de belastingbetaler. | |
bork | maandag 1 juli 2013 @ 22:17 |
Nogmaals is dit: een volwaardig alternatief, ze kunnen nu toch afgewezen worden of zie ik het verkeerd? Ik citeer Mansveld Vanwege het Fyra-debacle kan de NS de gemaakte afspraken over het reizigersvervoer via de hsl niet nakomen. Mansveld liet eerder al weten dat ze alternatieven in overweging wil nemen. "Het is voor het kabinet belangrijk op de kortst mogelijke termijn een volwaardig alternatief voor de reizigers te hebben", schrijft ze aan de Kamer. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 22:18 |
Uiteraard kan het afgewezen worden, maar het is wel het definitieve aanbod was NS heeft gegeven. En zie jij Mansveld dit al afwijzen? Ze heeft nog niks afgewezen wat NS & ProRail hebben aangeboden. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 22:19 |
Zolang dit soort details verzwegen worden niet helemaal, maar als de beerput volledig opengetrokken wordt wel ja. | |
DriekOplopers | maandag 1 juli 2013 @ 22:19 |
En het vermoeden is dat de NS de besluitvorming probeert te frustreren. Nu locs kopen en straks (Dijsselbloem laten) zeggen dat verbreken concessie economisch slecht is. http://www.voorbeterov.nl/130606.php | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 22:22 |
Ook leuk: dat nieuwe IC-materieel zou instromen tegen 2022, een paar jaar voor het einde van de HRN/HSL-concessie 2015-2025. NS kan dan aankomen met een argument als "Ja maar als je nu een andere partij de HSL gunt, dan is dat kapitaalvernietiging, onze treinen zijn gloednieuw!" waar een aantal partijen ongetwijfeld in trappen. De levering van nieuwe treinen hoeft echt geen 9 jaar te duren, maar dan moet NS nu wel actie gaan ondernemen i.p.v. af te blijven wachten. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 22:23 |
Je slaat de spijker op zijn kop. ![]() | |
bork | maandag 1 juli 2013 @ 22:24 |
Er zitten toch 150 mensen in die kamer? Rutten zal de zeilen bij moeten zetten om zijn echte liberalen in zijn kamp te houden. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 22:27 |
Natuurlijk niet. Die moeten gewoon overgenomen worden in de concessie. Dat is alleen al in Nederland vaak genoeg gebeurd. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 22:28 |
Wanneer dan? Voor de concessie Achterhoek zijn gewoon nieuwe GTW's besteld. | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 22:30 |
Voor Almelo - Mariënberg neemt Arriva een paar LINTen over (die gemoderniseerd worden). Materieel overnemen gebeurt wel, maar dan moet het wel in de concessie staan ("concessiehouder stelt materieel beschikbaar aan volgende concessiehouder"), moet het materieel eigendom zijn van de opdrachtgever, of moet er een andere manier zijn om de concessiehouder ertoe te dwingen. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 22:31 |
Ja dus? Staat er in de aanbesteding dat er nieuw materieel moet komen? | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 22:33 |
Ik vroeg me vooral af wanneer er al reeds materieel is overgenomen vanuit een oudere concessie? Kan me dat namelijk niet herinneren. Alleen dat per 2014 inderdaad die LINTen overgaan naar Arriva maar verder niks. | |
James1988 | maandag 1 juli 2013 @ 22:34 |
Bij busconcessies gebeurt het al vaker. Bij treinen nog niet, maar daar zijn minder concessies en is het concessiestelsel nog vrij jong (2006?). De treinen die vanaf 2006 zijn aangekocht zijn nieuw (bijvoorbeeld vanwege airco, wat DM'90 en de Wadlopers niet hebben) en veel concessies lopen nog tot 2014 of 2016. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 22:35 |
In het busvervoer is het normaal. Ik sla bustopics ook meestal over op OVNL maar ik heb het er regelmatig voorbij zien komen ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 1 juli 2013 @ 22:37 |
Mwah.. Redelijk normaal.. Het is twee keer voorgekomen geloof ik. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 juli 2013 @ 22:37 |
Dingestrain had het laatst over een keer of 10 geloof ik? | |
Mr_Klaasje | maandag 1 juli 2013 @ 22:41 |
Melvin? Ik moet denken aan Utrecht en Leiden maar verder zou ik het niet weten. De verplichting is bij nieuwe aanbestedingen meegenomen voor het einde van de concessie maar verder niet. | |
Darkwing_Duck | maandag 1 juli 2013 @ 22:44 |
Fak, nu snap ik pas die woordgrap die PSM een poosje geleden maakte... ![]() | |
Brembo | maandag 1 juli 2013 @ 22:46 |
Arnhem, waar in de concessie staat dat je het trolleynet moet overnemen en gebruiken. Echter bij treinen is volgens mij vooral het struikelpunt geweest dat nieuwe concessies lage co2-uitstoot en airco eisten voor dieseltrajecten. | |
b2py | maandag 1 juli 2013 @ 23:21 |
Sodeknetters, ik dacht dat ik in het treinentopic zat. Zat ik even mis. ![]() | |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 06:52 |
Vanaf half 11 herstelwerkzaamheden tussen Eindhoven en Helmond gisteravond, uitgelopen tot half 8. | |
James1988 | dinsdag 2 juli 2013 @ 09:04 |
De kamer gelooft Mansveld niet op d'r mooie groene ogen als het aankomt op het kijken naar andere vervoerders dan HSA op de HSL, en heeft daarom een paar experts uitgenodigd om ze bij te komen praten. | |
Peterselieman | dinsdag 2 juli 2013 @ 09:27 |
Schommelboot 8711 die betrokken was bij de botsing in Amsterdam vorig jaar zal voorlopig niet opgelapt worden. Het zesje zal bij de schadebakken in Amersfoort neergezet gaan worden http://somda.nl/forum/13654/p457163/Opvallende+dingen+2+juli/ | |
artm | dinsdag 2 juli 2013 @ 10:57 |
Gezien de order van NS bij Bombardier: Zou er misschien een leuke regeling ingezet zijn dat ze de Traxx kunnen terugsturen in ruil voor Zefiro 250 of zijn die treinen technisch niet in staat in Nederland te rijden? | |
James1988 | dinsdag 2 juli 2013 @ 10:59 |
Een Zefiro V250 kan gebouwd worden om in Nederland te rijden, dat is het probleem niet. Bombardier gaat die locomotieven echt niet terugkopen, ze zijn geen leasebedrijf. | |
KomtTijd... | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:11 |
Denk het ook niet, maar die traxxen raken ze echt wel weer kwijt, daar is over 5 jaar ook nog wel markt voor. | |
James1988 | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:48 |
Lijkt erop dat er een koper is voor NMBS Logistics: DB Schenker. Ik had liever gezien dat het naar bijvoorbeeld Freightliner zou gaan, want DB wordt steeds groter op deze manier. Dat kan niet gezond zijn. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:50 |
Waarom kan dat niet gezond zijn? | |
Peterselieman | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:50 |
zou trouwens ook een reden kunnen zijn waarom de NS plots in Traxx moet investeren, want de locs die nu voor de Benelux gebruikt worden komen van de cargotak van de NMBS | |
James1988 | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:51 |
Een (bijna)monopolie is onwenselijk omdat dit keuze beperkt en de drang om efficiënt te werken wegneemt. Naar het schijnt zou Alpha Trains de HSA-Traxx'en alweer hebben toegezegd aan een volgende klant. Die dingen rijden inmiddels al 5 jaar in Nederland rond, kan zijn dat het leasecontract volgend jaar afloopt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:54 |
Er is geen sprake van een bijna monopoly. Misschien dat het marktaandeel in België van NMBS Logistics groot is maar ach, dat neemt wel af nadat DB de boel gaat doen. Was hier ook zo; DBSRN is niet geïnteresseerd in dat kleinschalige vervoer. Eéntje is er naar een andere klant en daar is al weer een andere voor terug geloof ik. | |
#ANONIEM | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:54 |
Parktijkrit gehaald. Nu officieel Meester ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:54 |
gefeliciteerd ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:54 |
Gefeliciteerd Meester Monopoly! | |
Pino112 | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:54 |
Nice Mono, gratz ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:55 |
Thanks ![]() Had een rustig ritje naar Delfzijl. Reed maar 2 minuutjes in de plus, dat viel me nog alles mee ![]() | |
James1988 | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:56 |
Congrats Monopoly ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 juli 2013 @ 11:58 |
Thanks ![]() | |
MTL | dinsdag 2 juli 2013 @ 12:12 |
Van harte, Mono! ![]() | |
Frozen-assassin | dinsdag 2 juli 2013 @ 12:14 |
Krijg je dan makkelijk vertraging richting Delfzijl? | |
MPG | dinsdag 2 juli 2013 @ 12:38 |
Gefeliciteerd! | |
_serial_ | dinsdag 2 juli 2013 @ 12:44 |
Gefeliciteerd ![]() ![]() ![]() | |
bork | dinsdag 2 juli 2013 @ 12:46 |
Feli! ![]() ![]() | |
bork | dinsdag 2 juli 2013 @ 12:54 |
Omwonenden van het spooremplacement in Enschede krijgen van ProRail een verrekijker cadeau om de werkzaamheden aan het spoor te kunnen volgen | |
#ANONIEM | dinsdag 2 juli 2013 @ 13:05 |
Valt op zich wel mee, alleen moet je op je praktijkrit remmen bij de snelheidsverlagingsborden en de seinen (dat moet altijd). Maar soms heb je gewoon (vooral bij vertraging) wat meer 'speling' als je de remming iets later in zet. ![]() ![]() | |
spectrumanalyser | dinsdag 2 juli 2013 @ 13:18 |
gefeliciteerd! ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 2 juli 2013 @ 13:28 |
En ben je nu klaar met je opleiding? Zo ja, heb je al een idee waar je gaat rijden? ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 2 juli 2013 @ 13:39 |
Gefeliciteerd! | |
bork | dinsdag 2 juli 2013 @ 13:54 |
Ik heb iets gemist? | |
Dr_Flash | dinsdag 2 juli 2013 @ 14:01 |
Gefeli mono ![]() Kennelijk ![]() | |
Bitlord | dinsdag 2 juli 2013 @ 14:05 |
INderdaad, mooi! | |
Bitlord | dinsdag 2 juli 2013 @ 14:12 |
Vertel, fles. Of eerst bijslapen? | |
Dr_Flash | dinsdag 2 juli 2013 @ 14:30 |
Nou neuh, het staat al op genoeg plekken. Wegens privé-omstandigheden wilde mijn reisgenote ineens halsoverkop naar huis. Dus ben ik ook maar terug naar huis gegaan. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 2 juli 2013 @ 15:13 |
Als je maar niet denkt dat ik je nu meester ga noemen op de gsm-r. ![]() Gefeliciteerd trouwens! ![]() | |
Duvel | dinsdag 2 juli 2013 @ 15:19 |
Goed gedaan! | |
spectrumanalyser | dinsdag 2 juli 2013 @ 15:35 |
ben benieuwd of het vaker voorkomt dat een machinist buitengesloten is van zijn eigen trein. de ICMm heeft aan 1 kant een deur voor de machinist. op somda was melding gedaan van een machinist die nog op het perron van sloterdijk stond terwijl de HC de deuren had gesloten om te vertrekken. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 juli 2013 @ 15:45 |
Jep, helemaal klaar. Nog diploma ophalen en borrelen met de klasgenoten (ook niet onbelangrijk) ![]() Groningen als stamplaats ![]() Thanks voor de felicitaties allen. anders blijf ik quoten ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 juli 2013 @ 15:46 |
Dank u wel Trdl, met enige vertraging van 30 minuten. Sluiten ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 2 juli 2013 @ 15:47 |
Ik ken een mcn die zijn reservesleutels in zijn jasje in de cabine had laten hangen in Duitsland. Die moest dus een ruitje intikken om op tijd te kunnen vertrekken. | |
James1988 | dinsdag 2 juli 2013 @ 15:51 |
Metropolis is up and running in Amsterdam! 02/07/2013 The city of Amsterdam’s new Metropolis trainsets officially entered commercial service as of 7:30 a.m. this Tuesday, 26 June. Mr Eberhard van der Laan (the mayor of Amsterdam), Mr Bart Schmeink (the managing director of the operating company, GVB), and Mr Leon Linders (the general manager of Alstom in the Netherlands), boarded the inaugural train at the Sloterdijk metro station. This first inaugural run also included a full load of passengers. Once past the train’s doors sporting the capital’s colours – some carrying their bikes –, they discovered the train’s interior whose ample dimensions (3m by 116m) and wide free circulation between cars give it a sense of spaciousness and fluidity. Accessibility was a key concern in the train’s design. Two multifunctional spaces can also accommodate passengers in wheelchairs. The 174 seats were proportioned to accommodate the exceptionally tall stature of the Dutch. A trainset can transport 960 passengers safely at speeds of up to 80 kph. This upgrade project for Amsterdam’s metro system, of which this commissioning ceremony is a part, was initiated by the city, the province of North Holland and the operator (GVB) in 2010. It includes the delivery of 28 new trainsets and the installation of a new signalling system. Alstom Transport Hier wat foto's van de eerste rit: | |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 16:46 |
Van harte gefeliciteerd Mono! | |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 16:46 |
Geen Rikus op de foto's.. ![]() | |
remcoP | dinsdag 2 juli 2013 @ 17:09 |
| |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 17:18 |
Voortgang uitwerking lange termijn spooragenda Bijlage: Brief van ProRail Verzoek toezending concept ontwerp vervoerconcessie hoofdrailnet | |
Frozen-assassin | dinsdag 2 juli 2013 @ 17:26 |
Zo weinig zitplaatsen ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 juli 2013 @ 17:41 |
Metro's hebben tegenwoordig sowieso bijna geen zitplaatsen. Alleen voor lammen en blinden. | |
KomtTijd... | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:07 |
Aanstaand weekend minder treinen rondom schiphol. Ligt het aan mij of is dat vakantietechnisch niet helemaal handig geplanned ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:09 |
Tsja, onvoorzien reizigersoverschot is overmacht he, dat weet je ![]() | |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:10 |
Vrijwel de meeste vakantievluchten liggen aan de dagranden wanneer er al geen trein rijdt om de mensen naar Schiphol te vervoeren. | |
KomtTijd... | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:13 |
't maakt vrij weinig uit welk tijdstip je pakt hoor, kneiterdruk is het altijd. | |
Dr_Flash | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:15 |
Gaaf. En de vluchten die op fatsoenlijke tijd gaan worden alleen gebruikt door zakenlui die met de auto komen (al of niet met chauffeur). Dus: Waarom heeft Schiphol sowieso een station? ![]() | |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:17 |
Omdat Leiden - Amsterdam Zuid anders zo raar gaat.. ![]() En forensen die op Schiphol werken ![]() | |
greavy | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:20 |
Schiphol sluiten en met volgas doorgassen daar. | |
Guppy | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:22 |
Wij nemen altijd de trein naar Schiphol ![]() | |
greavy | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:27 |
![]() | |
HaverMoutKoekje | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:37 |
Misschien lees ik verkeerd, maar werkzaamheden rond schiphol zijn s nachts? | |
dennistd | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:44 |
Maar niet met teveel gassen, anders gaat het brandalarm weer af ![]() | |
dennistd | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:44 |
Feli mono | |
Peter | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:45 |
Meester Mono, maar zit je studie er nu op, of ben je al in dienst van een vervoerder? | |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:49 |
Beginnen na de laatste trein vrijdagavond tot de eerste trein maandagochtend. ![]() | |
James1988 | dinsdag 2 juli 2013 @ 18:58 |
Het rijtuig dat meereed in die tanktrein waar ik het een paar dagen terug over had, staat op de Kijfhoek. In het voorbijrijden kon ik zien dat het eigendom is van DB, als ik het goed heb type Bmz (dat ging net iets te snel). edit: bij binnenkomst te Dordrecht begint de conductrice de overstappen van Rotterdam Centraal om te roepen. "Dit is station Rot...Dordrecht". Lekker snugger. ![]() [ Bericht 37% gewijzigd door James1988 op 02-07-2013 19:04:38 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 2 juli 2013 @ 19:08 |
En het ontbeert ALLE onderdelen die eraf zouden kunnen vallen. Deuren, bodemplaten, dakstrips. WCrolmagneetjes ook. | |
Salatrel | dinsdag 2 juli 2013 @ 19:16 |
nachtnet? | |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 19:16 |
Ik moet van de zomer om 06:20 op de luchthaven zijn en ik om uit de kop van Noord-Holland. Ja gaat goed he met het nachtnet dan.. ![]() | |
deadlock1981 | dinsdag 2 juli 2013 @ 19:23 |
De IC Deventer-Zwolle wordt al twee weken lang met +5 op de borden getoond maar verkeert met hooguit +2 en komt altijd op tijd aan. Nu weer. | |
Ireyon | dinsdag 2 juli 2013 @ 19:23 |
Ik verbaas me er telkens weer over hoeveel speling er op sommige trajecten zit. Nu maakt m'n trein al regelmatig een paar minuten vertraging goed op Breda - Roosendaal, vanmiddag kreeg de machinist het voor elkaar om 6 minuten te laat in Dordrecht te vertrekken en op tijd in Roosendaal aan te komen. Bij aankomst wel wat lomp hard door wat wissels heen maar ik klaag niet ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 juli 2013 @ 19:26 |
Ik zie 'm al maanden op maandagavond in Zutphen ook al met +5 aangekondigd worden, terwijl die altijd vrijwel op tijd is inderdaad.... ![]() | |
Duvel | dinsdag 2 juli 2013 @ 19:26 |
Fraeije treinen! | |
greavy | dinsdag 2 juli 2013 @ 19:36 |
Dat zal een militair begeleidingsrijtuig geweest zijn. Of jij hetzelfde rijtuig gezien hebt, betwijfel ik zwaar. Er rijden tegenwoordig wat meer militaire vervoeren door Nederland, maar ook het zwaar bewaakte kernafvaltransport heeft 2 van deze rijtuigen. Het rijtuig is inderdaad van DB, ook wel een "Militäre BegleitungsWagen" genoemd. Het type van deze militaire begeleidingsrijtuigen zijn Bcmkh'en. De militaire begeleidingsrijtuigen voor de kernafvaltransporten (maar ook de wagens waar het afval in gaat) komen meestal met UnitCargo's het land in via de Kijfhoek, en gaan dan per UnitCargo van de Kijfhoek naar Sloehaven. Voor de militaire begeleidingsrijtuigen die nodig zijn voor de militaire vervoeren, die komen zo af en toe ook via de Kijfhoek, maar meestal hangen die gewoon aan de militaire treinen (die dan weer terug komen). | |
James1988 | dinsdag 2 juli 2013 @ 20:01 |
Er hingen nog wat lege diepladers achter, dacht ik. | |
greavy | dinsdag 2 juli 2013 @ 20:24 |
Dan zal het de lege trein vanuit Acht geweest zijn, die jij van de week hebt gezien. Daar zijn de Belgische voertuigen gelost waarna de lege trein weer vertrokken is, maar nog niet het land uit is. | |
greavy | dinsdag 2 juli 2013 @ 20:28 |
De ex-RRF bakkies die een hele tijd te Pernis hebben gestaan (RRF 1, 2 en 3) staan nu bij Crailoo op het terrein. ex-RRF 4 is naar Locon overgedragen. Ben benieuwd of Locon de ex-RRF 4 ook actief gaat inzetten! | |
Duvel | dinsdag 2 juli 2013 @ 20:29 |
![]() Vroeger... | |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 20:43 |
Blijft gek dat er nooit militaire transporten naar Den Helder zijn, zou een mooie toevoeging zijn boven het kanaal. | |
Peterselieman | dinsdag 2 juli 2013 @ 20:44 |
wat wil je die kant op hebben dan? Helikopteronderdelen? | |
Frenk3nstein | dinsdag 2 juli 2013 @ 20:48 |
Fregatje per spoor? | |
Peterselieman | dinsdag 2 juli 2013 @ 20:48 |
Dan mag dat wel een opblaasbaar fregat zijn ![]() | |
b2py | dinsdag 2 juli 2013 @ 20:51 |
Fennek, Boxer noem maar op ![]() |