abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128159488
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  zondag 23 juni 2013 @ 19:03:52 #2
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128159719
Die Limburgers, met hun provincie vol chemische fabrieken, die minder "giftreinen" willen, zijn natuurlijk de weg kwijt. De trein is veel veiliger dan de (vracht)auto!

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
  zondag 23 juni 2013 @ 19:22:58 #3
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_128160406
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Die Limburgers, met hun provincie vol chemische fabrieken, die minder "giftreinen" willen, zijn natuurlijk de weg kwijt. De trein is veel veiliger dan de (vracht)auto!

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
Kanttekening:
Die vrachtauto's rijden niet midden door onze stadscentra en hebben een kleinere hoeveelheid troep per transport bij zich wat bij een ongeluk zorgt voor een kleinere impact.

Blijft evengoed staan dat ik vind dat men hier niet zo moet zeuren.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_128162451
Ik weet niet wat handiger is. 100 vrachtwagens of 1 goederentrein.
  zondag 23 juni 2013 @ 20:06:05 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_128162498
Staat er straks weer file. Gaan ze daar weer moeilijk over doen.
pi_128162503
Het vooroorlogse spoortje is trouwens in Kesteren, het voormalige traject Kesteren - Amersfoort.
pi_128164535
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:06 schreef Bitlord het volgende:
Het vooroorlogse spoortje is trouwens in Kesteren, het voormalige traject Kesteren - Amersfoort.
Wel gek dat dat (en ook Nijmegen - Kleef) ooit onderdeel was van de links-Rijnse hoofdroute.
pi_128164690
Vandaag bij een fietstochtje kwam ik trouwens nog een trein tegen:


Weisseritztalbahn: Een soort van museumlijn, maar hij rijdt wel dagelijks en OV-abonnementen zijn er ook gewoon geldig. Helaas kan hij na het hoogwater van 2002 nog steeds niet het hele traject rijden, maar bij de overstromingen van een paar weken terug is het traject gelukkig niet verder beschadigd.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2013 20:44:24 ]
  zondag 23 juni 2013 @ 21:36:21 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_128167968
ILenT slaat nu helemaal door hoor. Weer een belachelijke nieuwe regel bijgevoerd.
Ter voorbeeld: ERS Rail deed voorheen een machinistenwissel in Venlo (Duitse machinist -> Nederlandse of omgekeerd), maar ILenT heeft nu ingevoerd dat de machinisten die géén Nederlands spreken vanaf Kaldenkirchen gepiloteerd MOETEN worden. Ongeacht dat de Treindienstleiders ook Duits spreken (Treindienstleider Venlo / rg Duitsland moet Duits kunnen ivm het grensstation).
Verbaast me bijna nog dat de Eurobahn niet heeft gestaakt tussen Venlo en Kaldenkirchen toen deze regel kwam ....
pi_128168947
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Die Limburgers, met hun provincie vol chemische fabrieken, die minder "giftreinen" willen, zijn natuurlijk de weg kwijt. De trein is veel veiliger dan de (vracht)auto!

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
jammer dat je het weer niet gesnapt hebt, limburg vraagt om een extra spoor buiten de kernen ipv minder treinen.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:55:17 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_128169209
Limburg heeft ineens geld over?
pi_128169349
Hebben eerder deze week ook nog Maastricht/Aachen Airport nog gered met 5 miljoen, de ZLSM heeft ook al geld ontvangen en eerder natuurlijk Veolia nog gered. Eerder verrassend dat het geld nog steeds niet op is.
pi_128170493
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:51 schreef icloud het volgende:

[..]

jammer dat je het weer niet gesnapt hebt, limburg vraagt om een extra spoor buiten de kernen ipv minder treinen.
Ik sluit me hier bij aan máár ik vind wel dat hij een punt heeft. Er wordt heel vaak gezegd dat het niet meer over het spoor mag terwijl de veiligheid veel hoger ligt dan bij het wegtransport.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 23 juni 2013 @ 22:21:57 #14
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_128170959
Het geld is allang op... Maar men doet net of er genoeg is. Oftewel, bezuinigen op de dingen waar je niet op zou mogen bezuinigen... Gezondheid en onderwijs.

In ander nieuws:
Een insider wis mij te vertellen dat het deze week weer FOTOMANIA is bij die "Ich bin doch nicht blöd" club.

Dus wie zijn fotokit wil upgraden met een paar honderd euro korting....
pi_128171159
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Die Limburgers, met hun provincie vol chemische fabrieken, die minder "giftreinen" willen, zijn natuurlijk de weg kwijt. De trein is veel veiliger dan de (vracht)auto!

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
Je vergeet even dat in het centrum van Venlo een groot rangeerterrein ligt waar die treinen moeten rangeren. Lekker veilig. Maar wanneer ga je eens achter Veolia aan met hun zo kort mogelijke treinen?
pi_128171428
quote:
11s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:55 schreef greavy het volgende:
Limburg heeft ineens geld over?
Nee de gemeente sittard-geleen roermond weert en venlo willen een geisoleerd spoor op kosten van schultz
pi_128172223
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 22:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik sluit me hier bij aan máár ik vind wel dat hij een punt heeft. Er wordt heel vaak gezegd dat het niet meer over het spoor mag terwijl de veiligheid veel hoger ligt dan bij het wegtransport.
Als. De gemeente hun zin krijgen, en ze hun eigen "betuweroute" krijgen kunnen de giftreinn juist opvoeren.
  maandag 24 juni 2013 @ 00:19:32 #18
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128177134
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:51 schreef icloud het volgende:

[..]

jammer dat je het weer niet gesnapt hebt, limburg vraagt om een extra spoor buiten de kernen ipv minder treinen.
Daa lees ik niets over in het bericht dat de grondslag vormt van ons commentaar.

Van nos.nl:

quote:
Limburgse steden: minder giftreinen

Limburgse gemeenten willen dat er minder giftreinen door hun regio rijden. Ze gaan op korte termijn daarover praten met de Rijksoverheid en het Platform Transportveiligheid, schrijft burgemeester Cammaert van Roermond in een brief aan zijn gemeenteraad.

Volgens bestuurders van de gemeenten Roermond, Sittard-Geleen en Venlo zijn de burgers ongerust geworden na het ongeval met een giftrein in het Vlaamse Wetteren, begin mei. Door de hoge concentraties giftige stoffen die daarbij vrijkwamen, kwam een iemand om het leven en moesten honderden mensen zich in het ziekenhuis laten behandelen.

Speciale aandacht

Volgens burgemeester Cammaert is het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor de afgelopen jaren toegenomen. Het gaat daarbij om brandbare, giftige en explosieve stoffen.

De Limburgse gemeenten willen een "permanente verbetering van de veiligheid op het spoor". Ze vragen speciale aandacht voor de trajecten die door de bebouwde kom lopen.
Staat dus kletspraat in, zoals het verzwijgen dat die Belgische dode pas een dag later viel door een inschattingsfout over het riool. En het verzwijgen dat spoor vele malen veiliger is dan weg.

En qua miljarden voor omleidingen? Dan weet ik nog wel een paar ergere problemen, zoals SAAL.
pi_128177305
Nu.nl is niet de meest betrouwbare bron, ik zie l1 toch als betrouwbaarder op dit dossier.
  maandag 24 juni 2013 @ 00:31:12 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128177551
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 00:24 schreef icloud het volgende:
Nu.nl is niet de meest betrouwbare bron, ik zie l1 toch als betrouwbaarder op dit dossier.
NOS.nl, niet nu.nl
pi_128177676
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 00:31 schreef James1988 het volgende:

[..]

NOS.nl, niet nu.nl
Dan nog blijf ik de berichtgeving van l1 betrouwbaarder vinden, de gemeentes zetten in op een extra spoor buiten de kernen niet op vermindering.
  maandag 24 juni 2013 @ 00:49:20 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128178258
L1 schrijft:

quote:
Gesprekken over vermindering giftreinen
Roermond, Venlo en Sittard-Geleen gaan praten met het Rijk praten over giftreinen die door de gemeenten rijden.

Ze willen dat het aantal giftreinen door woonwijken wordt verminderd.

Dat schrijft burgemeester Peter Cammaert van Roermond in antwoord op vragen van de raadsfractie van de VVD. Aanleiding voor de actie van de gemeenten en Veiligheidsregio Limburg Noord actie is de ramp met de giftrein begin mei in het Belgische Wetteren.

Treinen met de gevaarlijke stof acrylnitril die in Wetteren slachtoffers maakte rijden ook door Roermond, blijkt uit de antwoorden van Cammaert.
Daarin lees ik hetzelfde als wat NOS schrijft, maar dan in minder woorden. :)
  maandag 24 juni 2013 @ 00:57:45 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128178510
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 24 juni 2013 @ 01:07:10 #24
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128178792
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:51 schreef icloud het volgende:

[..]

jammer dat je het weer niet gesnapt hebt, limburg vraagt om een extra spoor buiten de kernen ipv minder treinen.
Ik vind je suggestie "Jammer dat je het weer niet gesnapt hebt" etc. wel wat vervelend, eerlijk gezegd. Er is nu naar diverse bronnen verwezen, en in al die bronnen wordt nergens verwezen naar wat jij beweert.

Discussie is goed. Inhoudelijke aanvullingen zijn zelfs nog beter. Maar dat aanmatigende toontje van je, maakt dat het me moeite kost nog met je te praten. Doe daar eens wat aan. Da's leuker voor je omgeving en daarmee vanzelf ook leuker voor jou.
pi_128182061
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Wel gek dat dat (en ook Nijmegen - Kleef) ooit onderdeel was van de links-Rijnse hoofdroute.
Toen had je ook concurrentie op het spoor, alleen bouwden ze dan maar gelijk een heel nieuwe spoorlijn. Meen dat HIJSM de spoorlijn
Amsterdam - Amersfoort - Kesteren - Nijmegen - Duitsland had als concurrent op NRS'
Amsterdam - Utrecht- Arnhem - Zevenaar - Duitsland.

Na eenwording van de bedrijven raakte het lijntje feitelijk overbodig, de oorlog deed de rest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')