abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128159488
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Intercity's Den Haag - Brussel
Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  zondag 23 juni 2013 @ 19:03:52 #2
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128159719
Die Limburgers, met hun provincie vol chemische fabrieken, die minder "giftreinen" willen, zijn natuurlijk de weg kwijt. De trein is veel veiliger dan de (vracht)auto!

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
  zondag 23 juni 2013 @ 19:22:58 #3
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_128160406
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Die Limburgers, met hun provincie vol chemische fabrieken, die minder "giftreinen" willen, zijn natuurlijk de weg kwijt. De trein is veel veiliger dan de (vracht)auto!

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
Kanttekening:
Die vrachtauto's rijden niet midden door onze stadscentra en hebben een kleinere hoeveelheid troep per transport bij zich wat bij een ongeluk zorgt voor een kleinere impact.

Blijft evengoed staan dat ik vind dat men hier niet zo moet zeuren.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_128162451
Ik weet niet wat handiger is. 100 vrachtwagens of 1 goederentrein.
  zondag 23 juni 2013 @ 20:06:05 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_128162498
Staat er straks weer file. Gaan ze daar weer moeilijk over doen.
pi_128162503
Het vooroorlogse spoortje is trouwens in Kesteren, het voormalige traject Kesteren - Amersfoort.
pi_128164535
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:06 schreef Bitlord het volgende:
Het vooroorlogse spoortje is trouwens in Kesteren, het voormalige traject Kesteren - Amersfoort.
Wel gek dat dat (en ook Nijmegen - Kleef) ooit onderdeel was van de links-Rijnse hoofdroute.
pi_128164690
Vandaag bij een fietstochtje kwam ik trouwens nog een trein tegen:


Weisseritztalbahn: Een soort van museumlijn, maar hij rijdt wel dagelijks en OV-abonnementen zijn er ook gewoon geldig. Helaas kan hij na het hoogwater van 2002 nog steeds niet het hele traject rijden, maar bij de overstromingen van een paar weken terug is het traject gelukkig niet verder beschadigd.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2013 20:44:24 ]
  zondag 23 juni 2013 @ 21:36:21 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_128167968
ILenT slaat nu helemaal door hoor. Weer een belachelijke nieuwe regel bijgevoerd.
Ter voorbeeld: ERS Rail deed voorheen een machinistenwissel in Venlo (Duitse machinist -> Nederlandse of omgekeerd), maar ILenT heeft nu ingevoerd dat de machinisten die géén Nederlands spreken vanaf Kaldenkirchen gepiloteerd MOETEN worden. Ongeacht dat de Treindienstleiders ook Duits spreken (Treindienstleider Venlo / rg Duitsland moet Duits kunnen ivm het grensstation).
Verbaast me bijna nog dat de Eurobahn niet heeft gestaakt tussen Venlo en Kaldenkirchen toen deze regel kwam ....
pi_128168947
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Die Limburgers, met hun provincie vol chemische fabrieken, die minder "giftreinen" willen, zijn natuurlijk de weg kwijt. De trein is veel veiliger dan de (vracht)auto!

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
jammer dat je het weer niet gesnapt hebt, limburg vraagt om een extra spoor buiten de kernen ipv minder treinen.
  zondag 23 juni 2013 @ 21:55:17 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_128169209
Limburg heeft ineens geld over?
pi_128169349
Hebben eerder deze week ook nog Maastricht/Aachen Airport nog gered met 5 miljoen, de ZLSM heeft ook al geld ontvangen en eerder natuurlijk Veolia nog gered. Eerder verrassend dat het geld nog steeds niet op is.
pi_128170493
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:51 schreef icloud het volgende:

[..]

jammer dat je het weer niet gesnapt hebt, limburg vraagt om een extra spoor buiten de kernen ipv minder treinen.
Ik sluit me hier bij aan máár ik vind wel dat hij een punt heeft. Er wordt heel vaak gezegd dat het niet meer over het spoor mag terwijl de veiligheid veel hoger ligt dan bij het wegtransport.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 23 juni 2013 @ 22:21:57 #14
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_128170959
Het geld is allang op... Maar men doet net of er genoeg is. Oftewel, bezuinigen op de dingen waar je niet op zou mogen bezuinigen... Gezondheid en onderwijs.

In ander nieuws:
Een insider wis mij te vertellen dat het deze week weer FOTOMANIA is bij die "Ich bin doch nicht blöd" club.

Dus wie zijn fotokit wil upgraden met een paar honderd euro korting....
pi_128171159
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Die Limburgers, met hun provincie vol chemische fabrieken, die minder "giftreinen" willen, zijn natuurlijk de weg kwijt. De trein is veel veiliger dan de (vracht)auto!

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
Je vergeet even dat in het centrum van Venlo een groot rangeerterrein ligt waar die treinen moeten rangeren. Lekker veilig. Maar wanneer ga je eens achter Veolia aan met hun zo kort mogelijke treinen?
pi_128171428
quote:
11s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:55 schreef greavy het volgende:
Limburg heeft ineens geld over?
Nee de gemeente sittard-geleen roermond weert en venlo willen een geisoleerd spoor op kosten van schultz
pi_128172223
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 22:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik sluit me hier bij aan máár ik vind wel dat hij een punt heeft. Er wordt heel vaak gezegd dat het niet meer over het spoor mag terwijl de veiligheid veel hoger ligt dan bij het wegtransport.
Als. De gemeente hun zin krijgen, en ze hun eigen "betuweroute" krijgen kunnen de giftreinn juist opvoeren.
  maandag 24 juni 2013 @ 00:19:32 #18
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128177134
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:51 schreef icloud het volgende:

[..]

jammer dat je het weer niet gesnapt hebt, limburg vraagt om een extra spoor buiten de kernen ipv minder treinen.
Daa lees ik niets over in het bericht dat de grondslag vormt van ons commentaar.

Van nos.nl:

quote:
Limburgse steden: minder giftreinen

Limburgse gemeenten willen dat er minder giftreinen door hun regio rijden. Ze gaan op korte termijn daarover praten met de Rijksoverheid en het Platform Transportveiligheid, schrijft burgemeester Cammaert van Roermond in een brief aan zijn gemeenteraad.

Volgens bestuurders van de gemeenten Roermond, Sittard-Geleen en Venlo zijn de burgers ongerust geworden na het ongeval met een giftrein in het Vlaamse Wetteren, begin mei. Door de hoge concentraties giftige stoffen die daarbij vrijkwamen, kwam een iemand om het leven en moesten honderden mensen zich in het ziekenhuis laten behandelen.

Speciale aandacht

Volgens burgemeester Cammaert is het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor de afgelopen jaren toegenomen. Het gaat daarbij om brandbare, giftige en explosieve stoffen.

De Limburgse gemeenten willen een "permanente verbetering van de veiligheid op het spoor". Ze vragen speciale aandacht voor de trajecten die door de bebouwde kom lopen.
Staat dus kletspraat in, zoals het verzwijgen dat die Belgische dode pas een dag later viel door een inschattingsfout over het riool. En het verzwijgen dat spoor vele malen veiliger is dan weg.

En qua miljarden voor omleidingen? Dan weet ik nog wel een paar ergere problemen, zoals SAAL.
pi_128177305
Nu.nl is niet de meest betrouwbare bron, ik zie l1 toch als betrouwbaarder op dit dossier.
  maandag 24 juni 2013 @ 00:31:12 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128177551
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 00:24 schreef icloud het volgende:
Nu.nl is niet de meest betrouwbare bron, ik zie l1 toch als betrouwbaarder op dit dossier.
NOS.nl, niet nu.nl
pi_128177676
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 00:31 schreef James1988 het volgende:

[..]

NOS.nl, niet nu.nl
Dan nog blijf ik de berichtgeving van l1 betrouwbaarder vinden, de gemeentes zetten in op een extra spoor buiten de kernen niet op vermindering.
  maandag 24 juni 2013 @ 00:49:20 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128178258
L1 schrijft:

quote:
Gesprekken over vermindering giftreinen
Roermond, Venlo en Sittard-Geleen gaan praten met het Rijk praten over giftreinen die door de gemeenten rijden.

Ze willen dat het aantal giftreinen door woonwijken wordt verminderd.

Dat schrijft burgemeester Peter Cammaert van Roermond in antwoord op vragen van de raadsfractie van de VVD. Aanleiding voor de actie van de gemeenten en Veiligheidsregio Limburg Noord actie is de ramp met de giftrein begin mei in het Belgische Wetteren.

Treinen met de gevaarlijke stof acrylnitril die in Wetteren slachtoffers maakte rijden ook door Roermond, blijkt uit de antwoorden van Cammaert.
Daarin lees ik hetzelfde als wat NOS schrijft, maar dan in minder woorden. :)
  maandag 24 juni 2013 @ 00:57:45 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128178510
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 24 juni 2013 @ 01:07:10 #24
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_128178792
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 21:51 schreef icloud het volgende:

[..]

jammer dat je het weer niet gesnapt hebt, limburg vraagt om een extra spoor buiten de kernen ipv minder treinen.
Ik vind je suggestie "Jammer dat je het weer niet gesnapt hebt" etc. wel wat vervelend, eerlijk gezegd. Er is nu naar diverse bronnen verwezen, en in al die bronnen wordt nergens verwezen naar wat jij beweert.

Discussie is goed. Inhoudelijke aanvullingen zijn zelfs nog beter. Maar dat aanmatigende toontje van je, maakt dat het me moeite kost nog met je te praten. Doe daar eens wat aan. Da's leuker voor je omgeving en daarmee vanzelf ook leuker voor jou.
pi_128182061
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 20:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Wel gek dat dat (en ook Nijmegen - Kleef) ooit onderdeel was van de links-Rijnse hoofdroute.
Toen had je ook concurrentie op het spoor, alleen bouwden ze dan maar gelijk een heel nieuwe spoorlijn. Meen dat HIJSM de spoorlijn
Amsterdam - Amersfoort - Kesteren - Nijmegen - Duitsland had als concurrent op NRS'
Amsterdam - Utrecht- Arnhem - Zevenaar - Duitsland.

Na eenwording van de bedrijven raakte het lijntje feitelijk overbodig, de oorlog deed de rest.
pi_128182627
De HIJSM legde de spoorlijn Amsterdam-Zutphen-Hengelo-Enschede-Glanerbeek(-Münster) aan als verbinding met het Ruhrgebiet. Het stikte daar van de grensovergangen trouwens. Winterswijk was er nog, twee bij Enschede, eentje bij Oldenzaal en dat is alleen wat ik uit mijn hoofd weet, er zijn vast ook nog een batterij grensoverschrijdende tramlijnen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_128182647
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 01:07 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik vind je suggestie "Jammer dat je het weer niet gesnapt hebt" etc. wel wat vervelend, eerlijk gezegd. Er is nu naar diverse bronnen verwezen, en in al die bronnen wordt nergens verwezen naar wat jij beweert.

Discussie is goed. Inhoudelijke aanvullingen zijn zelfs nog beter. Maar dat aanmatigende toontje van je, maakt dat het me moeite kost nog met je te praten. Doe daar eens wat aan. Da's leuker voor je omgeving en daarmee vanzelf ook leuker voor jou.
Dat "toontje" is aanmatigend omdat MVBOV boze brieven uitpoept met een vaart waar de belastingdienst jaloers op kan zijn en waar regelmatig iets rammelt aan de inhoud, nog afgezien van het feit dat veel mensen het niet met MVBOV eens zijn en ook niet het idee hebben dat ze daardoor vertegenwoordigd worden. Dat roept, begrijpelijkerwijs, irritatie op bij sommige mensen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 24 juni 2013 @ 08:12:47 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128182746
Volgens mij is er een loc van Spitzke ontspoord in Gouda.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 24 juni 2013 @ 08:17:37 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_128182784
Die was gister bezig als rangeerknecht bij de werkzaamheden aan spoor 3.
  maandag 24 juni 2013 @ 08:19:32 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128182797
En volgens mij staat ie nu ergens in wissel 199 met de hersporingsploeg er naast.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 24 juni 2013 @ 08:23:24 #31
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_128182824
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 19:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Die Limburgers, met hun provincie vol chemische fabrieken, die minder "giftreinen" willen, zijn natuurlijk de weg kwijt. De trein is veel veiliger dan de (vracht)auto!

http://www.voorbeterov.nl/page3.php
Leg eens uit. Wat heeft een goederentrein met goed ov te maken? Ja dat die dingen een reizigerstrein niet in de weg moeten rijden. Verder helemaal niets.
  Redactie Sport maandag 24 juni 2013 @ 08:48:23 #32
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128183078
Zoek de fout:
tip: hij zit niet in de tekst
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 24 juni 2013 @ 08:50:06 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128183096
Die horizontale lijn onder Den Bosch, wat moet die voorstellen :?
  Redactie Sport maandag 24 juni 2013 @ 08:51:03 #34
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128183114
Die lijn ligt daar gewoon hoor :Y
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 24 juni 2013 @ 08:53:48 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128183156
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 08:48 schreef dennistd het volgende:
Zoek de fout:
tip: hij zit niet in de tekst
Hoi Geldermalsen.

Oh en sorry Arnhem.

[ Bericht 2% gewijzigd door Duvel op 24-06-2013 08:59:19 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 24 juni 2013 @ 08:54:55 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128183167
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 08:50 schreef James1988 het volgende:
Die horizontale lijn onder Den Bosch, wat moet die voorstellen :?
De Betuweroute. :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_128183252
Nimwegen ligt ook wat noordelijk :P
  Redactie Sport maandag 24 juni 2013 @ 09:07:57 #38
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128183352
Helemaal juist *O*
De lijn Utrecht-'Den Bosch' is in werkelijkheid de lijn Utrecht-Geldermalsen, en de lijn 'Den Bosch'-'Nijmegen' is de lijn Geldermalsen-Tiel-Elst-Arnhem (die 0,0 met Den Bosch-Nijmegen van doen heeft).

Overigens is er maar één goede reactie op dit gepruts: 090301_102433_vingerverf.png
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_128183375
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2013 08:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Leg eens uit. Wat heeft een goederentrein met goed ov te maken? Ja dat die dingen een reizigerstrein niet in de weg moeten rijden. Verder helemaal niets.
Het is een column eah.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  maandag 24 juni 2013 @ 09:19:49 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128183510
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 08:51 schreef dennistd het volgende:
Die lijn ligt daar gewoon hoor :Y
quote:
6s.gif Op maandag 24 juni 2013 08:54 schreef Duvel het volgende:

[..]

De Betuweroute. :')
Ah. Ik dacht dat de stationsnamen en -plaatsen wel klopten, niet dus :')
pi_128183894
Hoe kom ik erachter welke treinen straks gaan stoppen op Utrecht Vaartsche Rijn? Het schijnt een overstapstation te moeten gaan worden voor studenten uit het zuiden en oosten, richting de Uithof. Dit om Centraal te ontlasten. Dan zou je toch verwachten dat er ook wat intercities uit Den Bosch en Nijmegen enzo stoppen, of niet? Daarnaast vast wat sprinters naar Lunetten, Houten, Zeist en Maarn enzo.
  maandag 24 juni 2013 @ 09:50:16 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128184000
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2013 08:53 schreef Duvel het volgende:

Hoi Geldermalsen.

Oh en sorry Arnhem.
Mooi man. ZO weinig benul hebben van waar je mee bezig bent O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 24 juni 2013 @ 09:50:48 #43
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128184011
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 09:43 schreef Nielsch het volgende:
Hoe kom ik erachter welke treinen straks gaan stoppen op Utrecht Vaartsche Rijn? Het schijnt een overstapstation te moeten gaan worden voor studenten uit het zuiden en oosten, richting de Uithof. Dit om Centraal te ontlasten. Dan zou je toch verwachten dat er ook wat intercities uit Den Bosch en Nijmegen enzo stoppen, of niet? Daarnaast vast wat sprinters naar Lunetten, Houten, Zeist en Maarn enzo.
Er gaan alleen sprinters stoppen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 24 juni 2013 @ 09:51:02 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_128184018
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 08:48 schreef dennistd het volgende:
Zoek de fout:
tip: hij zit niet in de tekst
Waar vond je deze trouwens?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_128184075
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 09:50 schreef dennistd het volgende:

[..]

Er gaan alleen sprinters stoppen.
Dus die overstap- en ontlastingsfunctie slaat dus nergens op? Lijkt me dat je als student op weg naar de Uithof dus gewoon de intercity naar CS neemt en dan de tram naar de Uithof. Waarschijnlijk sneller namelijk.
  Redactie Sport maandag 24 juni 2013 @ 09:55:27 #46
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128184107
Die stond vandaag in de Metro, pagina 9: http://www.readmetro.com/(...)d/download/20130624/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 24 juni 2013 @ 09:56:26 #47
141482 Q.
JurassiQ
pi_128184134
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2013 09:53 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dus die overstap- en ontlastingsfunctie slaat dus nergens op? Lijkt me dat je als student op weg naar de Uithof dus gewoon de intercity naar CS neemt en dan de tram naar de Uithof. Waarschijnlijk sneller namelijk.
Voor de studenten die met de stoptrein vanuit de richtingen Den Bosch en Arnhem komen is het wel een aardig stukje korter hoor. En je hebt op Vaartsche Rijn een veel kortere overstapafstand dan op Centraal.
For great justice!
pi_128184183
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 09:55 schreef dennistd het volgende:
Die stond vandaag in de Metro, pagina 9: http://www.readmetro.com/(...)d/download/20130624/
Heb je de rest van deze pagina al gezien? ;)

--edit-- uh, wacht, ja, dat bedoel je ook. Laat maar :@
  Redactie Sport maandag 24 juni 2013 @ 10:00:04 #49
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128184229
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2013 09:53 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dus die overstap- en ontlastingsfunctie slaat dus nergens op? Lijkt me dat je als student op weg naar de Uithof dus gewoon de intercity naar CS neemt en dan de tram naar de Uithof. Waarschijnlijk sneller namelijk.
Je pakt in elk geval de reizigers vanaf Gouda Goverwelle, Woerden, Vleuten, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Lunetten, Houten, Houten Castellum, Culemborg, Geldermalsen, Zaltbommel, Tiel, Bunnik, Driebergen-Zeist, Maarn, Veenendaal Centrum, Veenendaal West en Rhenen op die manier. En als er ook nog een stoppen Utrecht-Arnhem komt kan dat ook nog voor Veenendaal De Klomp, Ede-Wageningen, Wolfheze, Oosterbeek en Arnhem.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 24 juni 2013 @ 10:00:54 #50
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_128184247
quote:
'Spook-Thalys' in Vlaanderen

Terwijl de NS naarstig zoekt naar een vervanging voor de Fyra, rijden er in België bijna lege Thalys-treinen. Het gaat om een zogeheten 'spook-Thalys' tussen Oostende en Brussel, die nauwelijks wordt gebruikt. Ook de Thalys vanuit Luik is vaak onderbezet.

Het gaat om volwaardige Thalys-treinen met een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Tussen Oostende en Brussel rijdt de Thalys over normaal spoor en kan daardoor niet harder dan de reguliere trein. Ook zijn de treinkaartjes fors duurder. Daardoor blijft de trein tussen Brussel en Oostende grotendeels leeg. De bezettingsgraad ligt rond de 10 procent.

NS
Op dezelfde Thalys naar Amsterdam is het de afgelopen maanden juist bijzonder druk. De trein is vaak volgeboekt. De NS wil graag dat er meer Thalys-treinen naar Nederland gaan rijden, maar zegt dat de Belgen zelf over de invulling van hun Thalys-verbindingen gaan.

Eerder werd al bekend dat er dit najaar voor Nederland één extra Thalys beschikbaar komt; een treinstel dat nu nog in onderhoud is. Daardoor stijgt het aantal hogesnelheidsverbindingen tussen Brussel-Amsterdam van 9 naar 11 à 12 per dag.

De Belgische minister van Overheidsbedrijven Labille heeft gezegd dat hij zich dit najaar samen met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS over de toekomst van de Thalys naar Oostende en Luik gaat buigen.

'Wafelijzerpolitiek'
De 'spookThalys' is in België niet onomstreden. Omdat ze zelden vol zitten, draaien ze behoorlijke verliezen. De Vlaamse verbinding kost de overheid jaarlijks zo'n 1,7 miljoen euro. Het Waalse equivalent kost 4,3 miljoen euro. Toch is de trein afschaffen politiek ingewikkeld. Omdat de ene Thalys in Wallonië rijdt en de ander in Vlaanderen, steekt een aloude Belgische politieke knoop de kop op.

"De spook-Thalys is het resultaat van een typisch Belgisch fenomeen: wafelijzerpolitiek", zegt correspondent Joris van Poppel. "Toen Wallonië een Thalys wilde naar Luik, wilde Vlaanderen er ook een, naar Oostende."

Voor het afschaffen geldt hetzelfde probleem: de Vlamingen zijn alleen bereid afstand te doen van hun directe verbinding met Parijs, als ook de Walen daartoe bereid zijn.
Bron: http://nos.nl/artikel/521673-spookthalys-in-vlaanderen.html

Is het zo erg in Belgie dat zelf treinen exact verdeeld worden :{ ? Ik bedoel voor de Thalys naar Luik: Daar zit nog Duitsland achter... Is het dan ook zo in Belgie dat er bijvoorbeeld evenveel lijntjes in het weekend geen dienst doen aan de Waalse danwel aan de Vlaamse zijde? Zo van, "Wij op zondag geen trein hier dan daar ook ergens geen trein op zondag, kan me niet verrotte waar, als het maar ergens is..." ?
  Redactie Sport maandag 24 juni 2013 @ 10:02:31 #51
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_128184282
Over het algemeen is het Wallonië dat voordeel heeft van de wafelijzerpolitiek volgens mij, dus ik kan me voorstellen dat Vlaanderen in dit geval denkt: laat ons er ook eens voordeel van hebben.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_128184576
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 10:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Bron: http://nos.nl/artikel/521673-spookthalys-in-vlaanderen.html

Is het zo erg in Belgie dat zelf treinen exact verdeeld worden :{ ? Ik bedoel voor de Thalys naar Luik: Daar zit nog Duitsland achter... Is het dan ook zo in Belgie dat er bijvoorbeeld evenveel lijntjes in het weekend geen dienst doen aan de Waalse danwel aan de Vlaamse zijde? Zo van, "Wij op zondag geen trein hier dan daar ook ergens geen trein op zondag, kan me niet verrotte waar, als het maar ergens is..." ?
De Thalys waar het over gaat rijdt vanaf Luik via Namen, Charleroi en Bergen naar Rijsel, die rijdt niet naar Duitsland. Zowel de Waalse als de Vlaamse rijden eenmaal daags. En zo erg is het vermoed ik echt, zo worden stations Halle en Leuven overgeslagen door bepaalde IC's tussen Brussel en Wallonië....

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2013 10:17:49 ]
  maandag 24 juni 2013 @ 10:16:44 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128184603
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 10:02 schreef dennistd het volgende:
Over het algemeen is het Wallonië dat voordeel heeft geld verkwist van de wafelijzerpolitiek volgens mij, dus ik kan me voorstellen dat Vlaanderen in dit geval denkt: laat ons er ook eens voordeel van hebben. geld verkwisten.
FTFY.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128184741
Goeie fix 8-)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_128185200
Heuj dit is positief:
Ik ben (blijkbaar) vergeten uit te checken in mijn vrij-reizen periode (weekend vrij), maar er is geen geld afgeschreven!

Heb eerder wel eens gehad dat ze dan vrolijk 10 euro afschreven.
  maandag 24 juni 2013 @ 10:46:05 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128185417
Bij de NS-abonnementen wordt in de vrij reizen-periode tegenwoordig geen borg meer afgeschreven, m.u.v. Connexxion.
  maandag 24 juni 2013 @ 10:47:24 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_128185463
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 10:46 schreef James1988 het volgende:
m.u.v. Connexxion.
Why ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_128185498
quote:
9s.gif Op maandag 24 juni 2013 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Why ;(
Het zou toch veel te makkelijk zijn als het overal het zelfde zou werken?

Maar van de NS iig wel netjes, die borg in vrij-reizen was echt de grootste onzin.
  maandag 24 juni 2013 @ 10:51:50 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_128185600
quote:
9s.gif Op maandag 24 juni 2013 10:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Why ;(
Goede vraag, dat wist greavy een paar weken terug te vertellen.
  maandag 24 juni 2013 @ 11:00:28 #60
141482 Q.
JurassiQ
pi_128185840
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2013 10:48 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Het zou toch veel te makkelijk zijn als het overal het zelfde zou werken?

Maar van de NS iig wel netjes, die borg in vrij-reizen was echt de grootste onzin.
Nogal.
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')