abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 juni 2013 @ 06:27:11 #1
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127609402

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Bordjesbaas en voor al uw trips naar AnsaldoBreda.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

update:
Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_127609407
Ik miste het topic al..
  maandag 10 juni 2013 @ 06:30:05 #3
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127609409
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 06:28 schreef b2py het volgende:
Ik miste het topic al..
Die 4 Minuten :P om dit tijdstip :D
pi_127609463
Toen ik ging slapen waren er nog 2 reacties nodig, niet verwacht dat dat vannacht niet even opgelost werd :P
  maandag 10 juni 2013 @ 06:57:29 #5
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127609467
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 06:55 schreef b2py het volgende:
Toen ik ging slapen waren er nog 2 reacties nodig, niet verwacht dat dat vannacht niet even opgelost werd :P
mja ach, ik had willen uitslapen ;(
  maandag 10 juni 2013 @ 08:17:37 #6
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127609895
Mislukt!
pi_127609901
quote:
quote:
Onvoorstelbaar, dat een technisch hoogbegaafd (Delft! Twente!), welvarend land als Nederland
Kutcolumn. Eindhoven >> Delft + Twente.
  maandag 10 juni 2013 @ 08:39:04 #8
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_127610097
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 08:19 schreef Ireyon het volgende:

[..]


[..]

Kutcolumn. Eindhoven >> Delft + Twente.
Prima column. En dat hij Eindhoven vergeet, doet daar weinig aan af.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 10 juni 2013 @ 09:09:12 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127610413
NS_online twitterde op maandag 10-06-2013 om 09:03:59 Rotterdam-Den Haag C: er rijden minder treinen door een seinstoring. http://t.co/hysDWicrPi #RtdGvc reageer retweet
Afgelopen nacht waren daar nog werkzaamheden... toeval? Of haastwerk geweest?
  maandag 10 juni 2013 @ 09:18:23 #10
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127610514
Hoogwater legt treiinverkeer Amsertdam - Berlijn plat.

Dat meldt de Duitse nieuwssite N24 maandag.

De IC van Amsterdam naar Berlijn rijdt niet verder dan Hannover.

De dijk bij Fischbeck hield het in de nacht van zondag op maandag niet meer en vormt sindsdien een gevaar voor een belangrijke spoorbrug. De breuk is ongeveer 50 meter lang.

Hoe lang de verschillende trajecten nog gesloten zullen blijven is niet bekend en afhankelijk van het hoogwater. Op sommige plekken wordt het treinverkeer omgeleid.

Bron:Nu.nl
  maandag 10 juni 2013 @ 09:31:55 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127610714
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 09:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Hoogwater legt treiinverkeer Amsertdam - Berlijn plat.

Dat meldt de Duitse nieuwssite N24 maandag.

De IC van Amsterdam naar Berlijn rijdt niet verder dan Hannover.

De dijk bij Fischbeck hield het in de nacht van zondag op maandag niet meer en vormt sindsdien een gevaar voor een belangrijke spoorbrug. De breuk is ongeveer 50 meter lang.

Hoe lang de verschillende trajecten nog gesloten zullen blijven is niet bekend en afhankelijk van het hoogwater. Op sommige plekken wordt het treinverkeer omgeleid.

Bron:Nu.nl
:o Als het zondag maar weer werkt, heen gaan we via Frankfurt, Braunschweig, maar nog even billen knijpen want het is nog niet voorbij geloof ik :( .

Niet dus :( :

Unwetter: Auf der Strecke Berlin Ostbahnhof - Wolfsburg Hbf zwischen Berlin Ostbahnhof und Wolfsburg Hbf.
Es kommt zu großen Betriebsbeeinträchtigungen in beide Richtungen im Fernverkehr der Deutschen Bahn
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_127611112
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 09:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Hoogwater legt treiinverkeer Amsertdam - Berlijn plat.

Dat meldt de Duitse nieuwssite N24 maandag.

De IC van Amsterdam naar Berlijn rijdt niet verder dan Hannover.

De dijk bij Fischbeck hield het in de nacht van zondag op maandag niet meer en vormt sindsdien een gevaar voor een belangrijke spoorbrug. De breuk is ongeveer 50 meter lang.

Hoe lang de verschillende trajecten nog gesloten zullen blijven is niet bekend en afhankelijk van het hoogwater. Op sommige plekken wordt het treinverkeer omgeleid.

Bron:Nu.nl
Is dat bericht inclusief spelfouten? Of is het een parafrasering van jou op je mobiel?
pi_127611140
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 09:09 schreef James1988 het volgende:
NS_online twitterde op maandag 10-06-2013 om 09:03:59 Rotterdam-Den Haag C: er rijden minder treinen door een seinstoring. http://t.co/hysDWicrPi #RtdGvc reageer retweet
Afgelopen nacht waren daar nog werkzaamheden... toeval? Of haastwerk geweest?
Daar zat ik net in, riepen ook geen reden om ofzo :P
  maandag 10 juni 2013 @ 10:03:41 #14
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127611304
Vandaag heeft Voor Beter OV het verzoek om een onderzoek in te stellen naar de gang van zaken rond het HSL-Zuid dossier, bij de Europese Commissie ingediend. Voor Beter OV is van mening dat er sprake is van door de Staat in stand gehouden machtsmisbruik door HSA (NS en KLM), van illegale staatssteun aan HSA en van kartelvorming door de Staat en HSA.

Voor Beter OV vindt dat de overheid door het nog steeds niet intrekken van de concessie en door nog steeds niet op zoek te gaan naar een andere exploitant van de treindiensten op de HSL Zuid, de NS bevoordeelt en de reiziger aan het lijntje houdt. Daarom vraagt Voor Beter OV aan de Europese Commissie om de zaak te onderzoeken, en zich een oordeel te vormen.

Lees de brief aan de Europese Commissie: http://www.voorbeterov.nl/130606.php
pi_127611591
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 10:03 schreef DriekOplopers het volgende:
Vandaag heeft Voor Beter OV het verzoek om een onderzoek in te stellen naar de gang van zaken rond het HSL-Zuid dossier, bij de Europese Commissie ingediend. Voor Beter OV is van mening dat er sprake is van door de Staat in stand gehouden machtsmisbruik door HSA (NS en KLM), van illegale staatssteun aan HSA en van kartelvorming door de Staat en HSA.

Voor Beter OV vindt dat de overheid door het nog steeds niet intrekken van de concessie en door nog steeds niet op zoek te gaan naar een andere exploitant van de treindiensten op de HSL Zuid, de NS bevoordeelt en de reiziger aan het lijntje houdt. Daarom vraagt Voor Beter OV aan de Europese Commissie om de zaak te onderzoeken, en zich een oordeel te vormen.

Lees de brief aan de Europese Commissie: http://www.voorbeterov.nl/130606.php
Duidelijke brief :Y.
dag
  maandag 10 juni 2013 @ 10:51:00 #16
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127612386
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 09:55 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Is dat bericht inclusief spelfouten? Of is het een parafrasering van jou op je mobiel?
Nee het is gekopieerd, vanaf een nieuwssite op een mobiel, maar ik zie dat er een alinea overgeslagen is.
  Redactie Sport maandag 10 juni 2013 @ 10:55:14 #17
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127612489
Arriva wil Apeldoorn-Zutphen en Zutphen-Winterswijk aan elkaar knopen tot één lijn. Er zou dan gekruist moeten gaan worden in Voorst-Empe: http://www.gelderlander.n(...)-apeldoorn-1.3856021

Ik heb eens even gekeken naar hoe de dienstregeling er dan uit komt te zien, en dat is niet best: Zowel in Zutphen als in Apeldoorn ben je echt alle aansluitingen kwijt. Er is maar één voordeel, en dat is voor Arriva zelf: met een kering van 3 minuten in Apeldoorn kunnen ze met een omloop minder toe..

SPOILER: Dienstregeling met afkortingen (pas op!!!)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 juni 2013 @ 11:36:58 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127613646
Denk niet dat het er van komt Dennis, want die knoop in Zutphen is toch wel een belangrijke
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 10 juni 2013 @ 12:17:13 #19
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_127614649
Nee heh schommelboten zitten nu ook al in de IC schiphol - Amersfoort
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 10 juni 2013 @ 12:35:25 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127615138
quote:
15s.gif Op maandag 10 juni 2013 09:31 schreef bork het volgende:

[..]

:o Als het zondag maar weer werkt, heen gaan we via Frankfurt, Braunschweig, maar nog even billen knijpen want het is nog niet voorbij geloof ik :( .

Niet dus :( :

Unwetter: Auf der Strecke Berlin Ostbahnhof - Wolfsburg Hbf zwischen Berlin Ostbahnhof und Wolfsburg Hbf.
Es kommt zu großen Betriebsbeeinträchtigungen in beide Richtungen im Fernverkehr der Deutschen Bahn
Oei oei oei :X Dat gaat nog listig worden...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 10 juni 2013 @ 12:54:49 #21
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_127615712
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 12:17 schreef Fiorano het volgende:
Nee heh schommelboten zitten nu ook al in de IC schiphol - Amersfoort
Crap ben in de IC naar Almere gestapt...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 juni 2013 @ 12:57:13 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127615786
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 12:54 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Crap ben in de IC naar Almere gestapt...
je hebt mazzel dat een paar minuten na je aankomst op Almere de sprinter naar Utrecht vertrekt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 10 juni 2013 @ 13:05:04 #23
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_127616010
Ben alweer op Hilversum, scheelt me een half uurtje. Wel lekker dom, al honderd keer dit traject genomen, nooit in de verkeerde gestapt :')
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 10 juni 2013 @ 13:11:26 #24
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127616223
En nog meer geschop tegen wat scheenbenen: http://www.rtlnieuws.nl/e(...)-nederland-fout-gaat
pi_127616278
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 09:09 schreef James1988 het volgende:
NS_online twitterde op maandag 10-06-2013 om 09:03:59 Rotterdam-Den Haag C: er rijden minder treinen door een seinstoring. http://t.co/hysDWicrPi #RtdGvc reageer retweet
Afgelopen nacht waren daar nog werkzaamheden... toeval? Of haastwerk geweest?
Toeval, anders was hij direct wel ontstaan denk ik.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 juni 2013 @ 13:14:19 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127616333
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Toeval, anders was hij direct wel ontstaan denk ik.
het is iig wel opvallend dat na werkzaamheden regelmatig storingen ontstaan rond plaatsen waar gewerkt is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127616447
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:11 schreef Aardappelscheermes het volgende:
En nog meer geschop tegen wat scheenbenen: http://www.rtlnieuws.nl/e(...)-nederland-fout-gaat
Het blijft mij verbazen hoe die kerel zichzelf iedere keer weer nog een niveau van onkundiger verklaart.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_127616559
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het is iig wel opvallend dat na werkzaamheden regelmatig storingen ontstaan rond plaatsen waar gewerkt is.
Zondermeer.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 juni 2013 @ 13:22:04 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127616599
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Het blijft mij verbazen hoe die kerel zichzelf iedere keer weer nog een niveau van onkundiger verklaart.
mja, hij heeft qua kern van zijn betoog wel gelijk. Hij stelt terecht dat Nederland terecht is gekomen in een managementcultuur, terwijl de mensen die de handen uit de mouwen steken het weer meer voor het zeggen moeten krijgen.

Dan krijg je vaak meer voor elkaar tegen lagere kosten, omdat er veel minder overhead is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 10 juni 2013 @ 13:31:12 #30
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127616973
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:11 schreef Aardappelscheermes het volgende:
En nog meer geschop tegen wat scheenbenen: http://www.rtlnieuws.nl/e(...)-nederland-fout-gaat
Deze scheet hadden we pas 80 keer gehoord toch?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127617005
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:22 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, hij heeft qua kern van zijn betoog wel gelijk. Hij stelt terecht dat Nederland terecht is gekomen in een managementcultuur, terwijl de mensen die de handen uit de mouwen steken het weer meer voor het zeggen moeten krijgen.
De landen met de machtigste vakbonden zijn de landen die wij regelmatig als bananenrepublieken bestempelen. Ik denk niet dat dit heel erg te maken heeft met een managementcultuur en wat dan ook, bij de HSL is er door heel veel partijen verkeerd geanticipeerd en verkeerd beleid gevoerd, maar dit heeft veel meer met de staat te maken plus daarna struisvogelpolitiek bij iedereen dan wat hij hier stelt. Neem project Betuweroute. Bijna niemand weet dat dat project een schoolvoorbeeld is van hoe je met kostenmanagement om moet gaan, nauwelijks tot geen overschrijding en het wordt op HBO's en universiteiten regelmatig aangehaald van hoe het wel moet. De reden dat 'ie zo duur lijkt is vanwege alle gevechten in de rechtszaal die er zijn geweest om iedere fucking meter. Maar projectmatig kunnen we dergelijke dingen dus overduidelijk allemaal wel. Hanzelijn is hetzelfde verhaal. Deltawerken? Check. We kunnen het wel maar het is gewoon vooral hierbij fout gegaan.

quote:
Dan krijg je vaak meer voor elkaar tegen lagere kosten, omdat er veel minder overhead is.
Dogmatisch en onwaar.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 juni 2013 @ 14:00:26 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127618059
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De landen met de machtigste vakbonden zijn de landen die wij regelmatig als bananenrepublieken bestempelen.
Dat er vakbonden zijn is goed, maar in principe zouden ze niet nodig hoeven zijn als alles goed zou gaan.
quote:
Ik denk niet dat dit heel erg te maken heeft met een managementcultuur en wat dan ook, bij de HSL is er door heel veel partijen verkeerd geanticipeerd en verkeerd beleid gevoerd, maar dit heeft veel meer met de staat te maken plus daarna struisvogelpolitiek bij iedereen dan wat hij hier stelt.
Het is wel onderdeel van de managementcultuur: mensen die op de bepalende posities zitten weten niet voldoende wat de situatie in het veld is. Door het gebrek aan informatie en technische kennis worden besluiten genomen die de situatie onnodig complex kunnen maken, terwijl korte lijnen veel ellende kunnen voorkomen.
quote:
Neem project Betuweroute. Bijna niemand weet dat dat project een schoolvoorbeeld is van hoe je met kostenmanagement om moet gaan, nauwelijks tot geen overschrijding en het wordt op HBO's en universiteiten regelmatig aangehaald van hoe het wel moet. De reden dat 'ie zo duur lijkt is vanwege alle gevechten in de rechtszaal die er zijn geweest om iedere fucking meter. Maar projectmatig kunnen we dergelijke dingen dus overduidelijk allemaal wel. Hanzelijn is hetzelfde verhaal. Deltawerken? Check. We kunnen het wel maar het is gewoon vooral hierbij fout gegaan.
Het kan alleen als de lijntjes kort zijn en de afspraken duidelijk. Je moet niet te veel lagen er tussen hebben zitten. Die extra lagen zorgen voor én meer complexiteit én maken het geheel onnodig duur.
quote:
[..]

Dogmatisch en onwaar.
Voor een simpele fabriek heb je gelijk, maar zodra de zaken complexer worden of de producten minder tastbaar dan geldt een andere waarheid.
Ik raad je aan om deze docu eens te kijken: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1341495

Goed Nederlands voorbeeld is buurtzorg waar geen complexe en dure organisatie achter zit, maar waar de mensen uit het veld het voor het zeggen hebben.
http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2013/februari/Semco-in-NL-2.html
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 10 juni 2013 @ 14:03:01 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127618179
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 14:00 schreef Peterselieman het volgende:
Dat er vakbonden zijn is goed, maar in principe zouden ze niet nodig hoeven zijn als alles goed zou gaan.
Ja klopt. Dat is met politie ook. En het leger. Als de hele wereld één groot bijtjes- en bloemetjesparadijs was O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 juni 2013 @ 14:04:01 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127618225
quote:
17s.gif Op maandag 10 juni 2013 14:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja klopt. Dat is met politie ook. En het leger. Als de hele wereld één groot bijtjes- en bloemetjesparadijs was O+
zeker. Het is de idealist in mij die dan boven komt drijven :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127618575
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 14:00 schreef Peterselieman het volgende:
Het is wel onderdeel van de managementcultuur: mensen die op de bepalende posities zitten weten niet voldoende wat de situatie in het veld is.
Dat is niet zo erg, maar ze lijken welhaast trots te zijn op hun onkunde in plaats van zich te laten informeren. Wat dat betreft kan ik me wel voorstellen dat ze een band met Melanie en Wilma voelen :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_127619054
Nu de Sprinter maar eens per halfuur op Utrecht Leidse Rijn stopt, ontstaat de ietwat komische situatie dat de niet-stoppende sprinter wel langs het perron stopt om te wachten voor een rood sein vlak voor de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, waar het spoor van 4 naar 2 sporen gaat. Wachtende passagiers dienen uiteraard een kwartier te wachten.

Of het structureel is weet ik niet, maar het gebeurde toevallig wel om zowel 1350 als 1420.

De wel-stoppende Sprinter richting Utrecht Centraal (1405) had
Vier instappers en een uitstapper. Hopen dat dit de komende maanden wat meer gaat worden.
pi_127619424
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 14:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat er vakbonden zijn is goed, maar in principe zouden ze niet nodig hoeven zijn als alles goed zou gaan.
Ja, helaas is het zo dat die libertarische droomeconomie waarin die bonden niet nodig zijn niet kan bestaan doordat mensen ongelofelijk competitief zijn en iedereen een ander beeld heeft van goed en slecht en het hele spectrum daartussen.

quote:
Het is wel onderdeel van de managementcultuur: mensen die op de bepalende posities zitten weten niet voldoende wat de situatie in het veld is. Door het gebrek aan informatie en technische kennis worden besluiten genomen die de situatie onnodig complex kunnen maken, terwijl korte lijnen veel ellende kunnen voorkomen.
Middenmanagers kunnen heel effectief ingezet worden om een groot project in hapklare brokken te gieten. Gebrek aan technische kennis hoeft geen probleem te zijn. Ik geloof niet in het principe van "de beste minister van landbouw is een boer". Dat geeft een vertekend en eenzijdig perspectief op de zaak, maar een leger adviseurs met vakinhoudelijke kennis kan een veel euhhh egaler advies neerleggen. Dan moet je natuurlijk wel naar die adviseurs luisteren.

quote:
Ik raad je aan om deze docu eens te kijken: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1341495
Ga ik doen (y) Danku!

quote:
Goed Nederlands voorbeeld is buurtzorg waar geen complexe en dure organisatie achter zit, maar waar de mensen uit het veld het voor het zeggen hebben.
http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2013/februari/Semco-in-NL-2.html
Een praktijkvoorbeeld betekent niet dat iets niet dogmatisch is ;) Het zijn twee hele verschillende dingen die op een hele verschillende manier benaderd moeten worden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 juni 2013 @ 15:07:12 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127620416
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 14:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:

Middenmanagers kunnen heel effectief ingezet worden om een groot project in hapklare brokken te gieten.
Absoluut. ik ben er alleen voorstander van om het aantal mensen in hogere posities zoveel mogelijk te beperkt te houden.
quote:
Gebrek aan technische kennis hoeft geen probleem te zijn. Ik geloof niet in het principe van "de beste minister van landbouw is een boer". Dat geeft een vertekend en eenzijdig perspectief op de zaak, maar een leger adviseurs met vakinhoudelijke kennis kan een veel euhhh egaler advies neerleggen. Dan moet je natuurlijk wel naar die adviseurs luisteren.
Dat is ook waar het vaak mis gaat, omdat dan per se de eigen zin doorgedrukt moet worden, terwijl het aannemen van zaken van anderen op dat soort momenten helemaal geen kwaad kan.

Het gebrek aan kennis hoeft ook geen probleem te zijn, mits je bereid bent om deze deels op te doen, je open wilt stellen voor allerlei zaken/visies en vanuit allerlei perspectieven wilt bekijken.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127621031
Uit het vorige topic:

quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja graag, doe maar :)
Renfe class 130 in Fyra kleuren? Wil ik best even shoppen.
  maandag 10 juni 2013 @ 15:24:58 #40
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127621153
Leuk, leef je uit ^O^ Ben benieuwd :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 10 juni 2013 @ 15:31:02 #41
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127621378
quote:
10s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Leuk, leef je uit ^O^ Ben benieuwd :s)
Niet dat, er vanuitgaande dat die Spaanse meuk naar hier komt, dat ooit gaat gebeuren, ze kunnen op iedere verfspatter besparen.

Dus ik vermoed dan stickers. Genre zoals Noordnet deed met de wadjes :')
  maandag 10 juni 2013 @ 15:59:13 #42
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_127622355
Die Spaanse meuk is nu toch wit met paarse streepjes? Heel toevallig een kleurstelling die goed bij het logo van Hispeed past dus een paar stickers plakken is genoeg.

Een HST in Fyra kleurtjes schilderen zou wel heel erg dom zijn: dan weet je zeker dat geen reiziger het aandurft om in te stappen.
  maandag 10 juni 2013 @ 16:00:54 #43
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127622403
De Benelux reed/rijdt toch ook altijd in Hispeed-kleurstelling (nou ja, deels dan)? Als ze de naam Fyra schrappen snap ik dat wel, maar de hele kleurstelling veranderen lijkt me wat overdreven.

quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:21 schreef AverageJoe het volgende:
Uit het vorige topic:

[..]

Renfe class 130 in Fyra kleuren? Wil ik best even shoppen.
Yes please :)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 juni 2013 @ 16:51:47 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127624043
niet treingerelateerd, maar wel tekenend voor het ministerie van I&M: http://www.rijksoverheid.(...)allelle-kaagbaan.pdf

zie pagina 3 van dit document _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127624099
Overzicht wijzigingen 27 juni t/m 11 juni 2013 t.b.v. werkzaamheden Den Bosch

donderdag 27 juni t/m vrijdag 5 juli
én maandag 8 juli t/m donderdag 11 juli (tot 12.00 uur)


Er rijden geen treinen tussen 's-Hertogenbosch en Zaltbommel (richting Utrecht) en tussen 's-Hertogenbosch en Oss (richting Nijmegen).

tussen 's-Hertogenbosch en Zaltbommel rijden NS-bussen (elke 5 minuten)
tussen 's-Hertogenbosch en Oss rijden NS-snelbussen (2x per uur) en NS-stopbussen (2 x per uur)
tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht rijden in de nacht van vrijdag 28 op zaterdag 29 en van zaterdag 29 op zondag 30 juni NS-nachtnetbussen
(1 x per uur).



_______________________________________

zaterdag 6 en zondag 7 juli

Er rijden geen treinen tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal,
's-Hertogenbosch en Oss (richting Nijmegen) en Utrecht/Geldermalsen en Tiel.

tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal rijden NS-snelbussen (elke 5 minuten) en NS-stopbussen (2 x per uur)
tussen ’s-Hertogenbosch en Utrecht Centraal rijden in de nacht van vrijdag 5 op zaterdag 6 en zaterdag 6 op zondag 7 juli rechtstreekse
NS-nachtnetbussen (1 x per uur)
tussen 's-Hertogenbosch en Oss rijden NS-snelbussen (2 x per uur) en NS-stopbussen (2 x per uur)
Tussen Geldermalsen en Tiel rijden NS-stopbussen (2x per uur)



_______________________________

donderdag 11 juli vanaf 12.00 uur

Op donderdag 11 juli is er vanaf 12.00 uur geen treinverkeer van en naar ’s-Hertogenbosch in alle richtingen.

Tussen Boxtel en Zaltbommel (doorgaande reizen tussen Eindhoven en Utrecht) rijden NS-snelbussen (elk 5 minuten).
Tussen 's-Hertogenbosch en Zaltbommel rijden NS-snelbussen (elke 5 minuten)
Tussen 's-Hertogenbosch en Boxtel rijden NS-snelbussen (elke 5 minuten) en NS-stopbussen (2x per uur)
Tussen Tilburg en Oss (doorgaande reizen tussen Breda en Nijmegen) rijden rechtstreeks NS-snelbussen
Tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg rijden NS-snelbussen (4x per uur)
Tussen 's-Hertogenbosch en Oss rijden NS-snelbussen (2x per uur) en NS-stopbussen (2x per uur)



_______________________________

Busroute van en naar Zaltbommel (en Utrecht), klik op de link

Busroute van en naar Oss, klik op de link

Bron
  maandag 10 juni 2013 @ 17:04:04 #46
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_127624401
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:00 schreef KnightSolaire het volgende:
Als ze de naam Fyra schrappen snap ik dat wel, maar de hele kleurstelling veranderen lijkt me wat overdreven.
Als ze de naam schrappen en vervangen door een nieuwe naam die ons de hele Fyra moet doen vergeten zou ik toch ook verwachten dat ze de bijbehorende speciale kleurstelling afschaffen.
Dat is minder overdreven dan de vorige actie om die rijtuigen van binnen én buiten een hele nieuwe kleurstelling te geven voor een "tijdelijke" inzet op de HSL.

Anders trek je gewoon alle stickers eraf dan zijn die rijtuigen weer blauw/geel.
  maandag 10 juni 2013 @ 17:06:47 #47
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127624511
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:04 schreef ReisT het volgende:

[..]

Als ze de naam schrappen en vervangen door een nieuwe naam die ons de hele Fyra moet doen vergeten zou ik toch ook verwachten dat ze de bijbehorende speciale kleurstelling afschaffen.
Dat is minder overdreven dan de vorige actie om die rijtuigen van binnen én buiten een hele nieuwe kleurstelling te geven voor een "tijdelijke" inzet op de HSL.

Anders trek je gewoon alle stickers eraf dan zijn die rijtuigen weer blauw/geel.
Op zich wel een goed idee. Een nieuwe verse start. Marketing bij NSH zal er vast al (lang) mee bezig zijn ;)

E: Misschien een idee om het gewoon voorlopig "Intercity met toeslag" te noemen en de tarieven gelijk te trekken met de toeslag zoals vereist voor de ICE.
E2: Oh nee dat kan niet want voor ICE hoef je geen toeslag (meer) te betalen als je een NS-abonnement hebt en dat moet bij Fyra wel. Hmm.

[ Bericht 6% gewijzigd door KnightSolaire op 10-06-2013 17:50:35 ]
pi_127625476
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:53 schreef b2py het volgende:
-knip-
Als ze het maar beter aanpakken dan het voorlaatste weekend, toen was het janken met de pet op qua bussen -O-
pi_127625746
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:35 schreef Viezze het volgende:

[..]

Als ze het maar beter aanpakken dan het voorlaatste weekend, toen was het janken met de pet op qua bussen -O-
Als ik de materieelinzet zo bekijk verwachten ze er niet veel van:
's-Hertogenbosch v. 06:53 VIRM-VI ipv VIRM-VI+IV
's-Hertogenbosch v. 06:53 VIRM-IV ipv VIRM-VI+IV
pi_127625832
De Zweedse machinisten mogen hun rok binnenkort verruilen door een korte broek die door Arriva wordt aangeleverd, aldus NOS.nl. Tenminste, Arriva gaat in gesprek met de vakbond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')