abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 21:38:44 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127536217

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Bordjesbaas en voor al uw trips naar AnsaldoBreda.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Schijnt om 19:30 wat te zeggen in het RTL-Nieuws
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
marcfok.gif Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, PSM, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens, understatements en woordgrappen


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

update:
Op 31 mei maakte de NMBS bij monde van NMBS-topman Marc Descheemaecker bekend dat de NMBS het contract ontbindt met constructeur van de Fyra. (hierbij wordt de V250 van AnsaldoBreda bedoeld). Bij stofkam-analyses worden punten gegeven voor alle technische fouten of gevaren voor de veiligheid die ontdekt worden. Een trein die 10 punten krijgt, wordt meestal al afgekeurd voor gebruik. 'De eerste trein die onderzocht werd, behaalde 1157 punten, de tweede 2019', bekende Descheemaecker.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 08-06-2013 00:30:23 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 21:42:13 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127536391
Heerlijk dat er een IC is die station Gouda overslaat :7
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 7 juni 2013 @ 21:43:21 #3
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127536447
Fles als je m wil loopen moet je dat bij deze ff zelf doen
KLIK
Want als ik dat doe krijg ik baggerkwaliteit
  vrijdag 7 juni 2013 @ 21:58:46 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127537242
yeah yeah its ok :)

Er was trouwens vooral Nederlandse en Belgische pers. Italië pikt het totaal niet op. NOS was er, en ik heb jongens van BNR Nieuwsradio gesproken en van de Telegraaf. En RTL was er, en minstens 3 Belgische TV-stations. Maar Italiaanse pers boeit het allemaal geen flikker.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127537470
Op zich niet vreemd, als de rollen omgedraaid waren vraag ik me af of het hier boeiend nieuws zou zijn. Denk dat het dan niet veel anders was.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:18:03 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127538338
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:20:35 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127538496
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:03 schreef arkkey het volgende:
Op zich niet vreemd, als de rollen omgedraaid waren vraag ik me af of het hier boeiend nieuws zou zijn. Denk dat het dan niet veel anders was.
Nee dat denk ik ook niet. De werkgelegenheid is niet in gevaar. Aan de V250 hoeven ze niet veel meer te doen, of dat nou nog doorgaat of niet. Verder zijn ze druk zat met allerlei andere afnemers. Bovendien heeft Finmeccanica, de moederkloek-holding, gisteren nog zijn expliciete steun aan AnsaldoBreda uitgesproken middels een persnotitie. Dus AB of het personeel daarvan, kan niet veel gebeuren.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 22:28:06 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127539001
La Repubblica heeft gister toch nog wat aandacht besteed aan AnsaldoTilburg
http://ricerca.repubblica(...)-grandi-rifiuti.html

Niet echt een positief beeld wat er uit voort komt. Wel wordt in Hitachi Rail nog een mogelijke redder genoemd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:30:12 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127539156
Deze kende ik nog niet

Die andere wel
pi_127539233
Ik kende de naam wel, maar wist niet dat er daadwerkelijk een goed gemaakte cover van was. Mooi gedaan! Ze zouden er echt een serietje van moeten drukken :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:32:35 #11
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127539324
Als Hitachi de zaak overneemt dan zijn er 2 opties.

1- Het AB management vliegt onmiddellijk de tent uit en er komt Japanse doctrine om het bedrijf "schoon" te vegen.
2- Het complex wordt ontmanteld ten gunste van Hitachi. Zo, weer een concurrent minder.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:34:00 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127539432
Als Hitachi er een vinger tussen krijgt kunnen ze wel inpakken. Die gasten hebben geld als water, die doen wat ze willen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127539473
Optie 1 gaat niet werken met zuid-europese werknemers met bijbehorende mentaliteit. Tenzij ze van plan zijn een paar scheepsladingen spleetogen in te schepen natuurlijk.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 22:36:15 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127539582
Hitachi wil in Europa voet aan de grond krijgen. Dat is ze tot op heden nauwelijks gelukt, vanwege Alstom en Bombardier. Dan is Ansaldo dus een kans om wel voet aan de grond te krijgen. Andere opties zijn alleen in Oost-Europa te vinden als ze willen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:36:49 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127539628
Hoe zou het zijn gelopen als het een wintertje niet gesneeuwd had, denk ik dan...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 22:39:03 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127539767
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Hoe zou het zijn gelopen als het een wintertje niet gesneeuwd had, denk ik dan...
Dan was het spul waarschijnlijk iets later wel tegen de lamp gelopen
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:41:03 #17
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127539939
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:36 schreef Peterselieman het volgende:
Hitachi wil in Europa voet aan de grond krijgen. Dat is ze tot op heden nauwelijks gelukt, vanwege Alstom en Bombardier. Dan is Ansaldo dus een kans om wel voet aan de grond te krijgen. Andere opties zijn alleen in Oost-Europa te vinden als ze willen.
Je hebt je duidelijk nooit verdiept in wat er allemaal gebeurd aan de overkant van het kanaal. Daar is men al 5 jaar bezig met de IEP.

Intercity Express Project... of zoals inmiddels beter bekend, Incredibly Expansive Procurement.

Hitachi is er uiteindelijk met de buit vandoor gegaan om de vloot diesel HST's te vervangen die al sinds eind jaren 60 dienst doen. Hitachi bouwd daarvoor een fabriek in Newton Aycliffe.

Kunnen ze mooi die gare loods in Pistoia sluiten.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 22:43:34 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127540117
ik wist dat die dingen in Engeland reden, maar niet dat ze er ook een fabriek bouwden. De eerste stellen kwamen immers per schip aan ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:48:31 #19
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127540415
Hitachi is slim, de IEP is een voortborduursel op de Class 395... welke op zijn beurt weer een voortborduursel is op de A-train. Uiteindelijk staat er een nieuwe trein met de techniek die 30 jaar oud is met wat upgrade kitjes om hem net ff wat beter en moderner te maken.... maar ook betrouwbaarder.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:01:00 #20
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127541251
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:48 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Hitachi is slim, de IEP is een voortborduursel op de Class 395... welke op zijn beurt weer een voortborduursel is op de A-train. Uiteindelijk staat er een nieuwe trein met de techniek die 30 jaar oud is met wat upgrade kitjes om hem net ff wat beter en moderner te maken.... maar ook betrouwbaarder.
Ik voel me een beetje een n00b, ik wist dat Hitachi in rollend materieel doet. Maar toch blijf ik eenvlakschuurmachine en slijptollenimago voor me zien -O-
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:07:29 #21
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127541642
Ook Hitachi schijnt dingen te maken met "een eigen karakter"

  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:12:19 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127541912
Bij Hyundai Rotem hebben ze ook dingen met een eigen karakter:

  PR/Manusje van alles vrijdag 7 juni 2013 @ 23:14:12 #23
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_127542011
Ik ken alleen 'trillende dingen voor de vrouw' van dat merk... Heeft wel wat weg van de trein op de bovenstaande foto. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_127542127
Ik vind die modellen dus supergaaf voor in de tuin, jammer dat ze die dingen eigenlijk nooit gewoon commercieel te koop aanbieden :) Van de andere kant zullen ze dan waarschijnlijk toch te duur zijn.

Reminds me, deze koploper is ook best aardig voor in de tuin:
http://www.marktplaats.nl(...)n-kleine-oplage.html
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:19:55 #25
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127542321
Ik vind die trein eigenlijk ontzettend mooi, :9~ misschien nog wel mooier dan de Lint 27 :Y
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:25:12 #26
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127542573
DIT is pas een trein met een eigen krarakter!
http://www.craftbeertime.(...)tEarthMummyTrain.jpg

[ Bericht 18% gewijzigd door Darkwing_Duck op 07-06-2013 23:49:06 ]
pi_127542622
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:16 schreef arkkey het volgende:
Ik vind die modellen dus supergaaf voor in de tuin, jammer dat ze die dingen eigenlijk nooit gewoon commercieel te koop aanbieden :) Van de andere kant zullen ze dan waarschijnlijk toch te duur zijn.

Reminds me, deze koploper is ook best aardig voor in de tuin:
http://www.marktplaats.nl(...)n-kleine-oplage.html
http://www.gscalenews.com/nl/2012/08/18/hollandrail-ns-koploper
quote:
Het driedelige treinstel zal ongeveer ¤3.000 kosten
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 juni 2013 @ 23:38:27 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127543158
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
DIT is pas een trein met een eigen krarakter!
[ afbeelding ]
ja, gloeiende, nu wil ik dat biertje proeven _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127543214
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:07 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Ook Hitachi schijnt dingen te maken met "een eigen karakter"

[ afbeelding ]
Mooiste trein aller tijden
pi_127543540
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:25 schreef Darkwing_Duck het volgende:
DIT is pas een trein met een eigen krarakter!
[ afbeelding ]
een ongeschaalde foto van 3 MB? :+
dag
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:47:56 #31
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127543593
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:46 schreef Peter het volgende:

[..]

een ongeschaalde foto van 3 MB? :+
Is nog niks vergeleken met het gifje erboven :P
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:01:55 #32
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_127544219
_O_ Wat een bazenactie van Fles _O_

En die lui van Ansaldo hebben geen bord voor hun kop maar een complete kluisdeur. Uiteraard niet door hen zelf gemaakt, anders hadden ze niks meer voor hun kop.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:02:50 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127544257
Mijn ouders belden me gisterenmiddag om op de koffie te komen :')

Ben je thuis? nee

Oh okee dan wouden we nou ja ga maar links hier.

Ben je aan het werk? Nee.

:X :@ :? :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:04:04 #34
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127544307
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:07:47 #35
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127544457
Echt als ik tegen mijn moeder ga zeggen "nee mam ik zit in het hart van de mafia" dat is ze gelijk dood daar heb ik ook niks aan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127544607
Ik moet trouwens behoorlijk lachen bij die foto's van de problemen uit dat NS rapport :')
Dat magneetje... _O-
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:14:33 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127544728
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 00:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Echt als ik tegen mijn moeder ga zeggen "nee mam ik zit in het hart van de mafia" dat is ze gelijk dood daar heb ik ook niks aan.
:D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 8 juni 2013 @ 00:15:03 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127544754
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 00:11 schreef kurk_droog het volgende:
Ik moet trouwens behoorlijk lachen bij die foto's van de problemen uit dat NS rapport :')
Dat magneetje... _O-
het toont aan dat de Italianen wel wat kunnen, maar dat er geen duidelijk plan achter zit
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:16:00 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127544796
Dat lijkt inderdaad het grootste probleem te zijn. Ze doen maar wat... en daar zijn Nederlanders meestal niet zo blij mee.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:16:44 #40
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127544829
Anyway: je KUNT gewoon naar Napoli en kijken naar de treinen daar :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:27:09 #41
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127545214
Ik denk dat ik nooit meer eerlijk moet zijn.

maar mensen moeten mij dan ook nooit meer iets vragen :o

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 08-06-2013 00:32:23 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 8 juni 2013 @ 00:46:48 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127545889
Had echt iets van OK dit laat ik me niet gebeuren
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127546671
_O_ _O_ Wat een held, even een dagje op en neer naar Napels _O_ _O_


Maar er blijven dus openingen...? Als AB zijnde zou je er toch alles aan doen om het op te lossen, echt op te lossen...
quote:
Ook liet ze zich niet uit over het aanbod van de Italiaanse producent AnsaldoBreda om de problemen alsnog op te lossen met de NS. Het is volgens haar aan de NS om daar verder over te praten. Mansveld zei tenslotte nog dat ze geen contact heeft gehad met de Italiaanse autoriteiten. Die zouden zich in de kwestie willen mengen.


[ Bericht 40% gewijzigd door kurk_droog op 08-06-2013 01:45:34 ]
pi_127547618
Waarom werd station Gouda overgeslagen door de IC rdam-zwolle?
pi_127548120
Mijn ic utrecht-rotterdam stopte vandaag juist extra in goverwelle.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 03:58:12 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127548199
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 02:12 schreef nomenklatura het volgende:
Waarom werd station Gouda overgeslagen door de IC rdam-zwolle?
Door een wisselstoring kon de IC vanuit Rotterdam niet aan het perron komen in Gouda.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 07:54:29 #47
370431 drakin
vurig typje
pi_127548566
het is vanmorgen maar weer flink koud in de trein.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_127548901
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 07:54 schreef drakin het volgende:
het is vanmorgen maar weer flink koud in de trein.
Dan moet je even een coupé verplaatsen, kreeg ik ook als advies van @NS_online toen mijn trein op standje noordpool ging.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 09:56:33 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127549541
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 00:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk dat ik nooit meer eerlijk moet zijn.

maar mensen moeten mij dan ook nooit meer iets vragen :o
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 00:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Had echt iets van OK dit laat ik me niet gebeuren
Waar gáát dit over?!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:07:30 #50
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127549694
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 07:54 schreef drakin het volgende:
het is vanmorgen maar weer flink koud in de trein.
Wees blij dat de verwarming niet aan staat....
pi_127549741
Voor beter OV klaagt de staat aan vanwege illegale staatssteun aan de NS. Arriva en Veolia overwegen zich daarbij aan te sluiten. Dat kopt de telegraaf.
pi_127549786
Staat gedaagd om illegale steun NS

AMSTERDAM/ DEN HAAG - Reizigersclub Voor een beter OV sleept de Nederlandse Staat voor de Europese rechter vanwege illegale staatssteun aan de NS. Vervoerders Veolia en Arriva/Deutsche Bahn overwegen zich hierbij aan te sluiten.

„Wij hebben grote bedenkingen of er bij de Fyra wel aan alle regels van de aanbesteding zijn voldaan en we vragen ons af of er niet sprake is van illegale staatsteun”, zegt directeur Anne Hettinga van DB/Arriva. „Ongelooflijk dat NS, na alles wat ze fout hebben gedaan, weer vier maanden de tijd krijgt om met alternatieven te komen”, zegt zowel Hettinga als directeur Manu Lageirse van Veolia.

Ook het kabinet is er niet gerust op. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) laat weten dat juristen onderzoeken of er sprake is van staatssteun. „Dat is nog maar de vraag. Voor 1 oktober moet dat duidelijk zijn”, aldus een woordvoerder van de bewindsvrouw.

Bron
pi_127549794
quote:
5s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 09:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

[..]

Waar gáát dit over?!
Tripje Napoli.
pi_127549859
'Fyraproblemen door onbekwaam NS-management'
Bij het aanschaffen van de Fyratreinstellen sloegen NS-managers waarschuwingen van vakmensen in de wind.

De problemen met de treinstellen zijn een exponent van een managementcultuur die steeds minder stoelt op inhoudelijke spoorkennis, zeggen oud-medewerkers van de NS zaterdag in de Volkskrant.

Vanaf het moment dat de NS-directie flitstreinen van het Italiaanse AnsaldoBreda wilde bestellen, uitten techneuten hun bezwaren. Ze wezen erop dat het bedrijf in Italië dan wel een goede reputatie heeft, maar dat het mis gaat zodra het bedrijf over de grens levert. Ze adviseerden de directie nadrukkelijk voor een gerenommeerde fabrikant te kiezen.

"Een trein is geen autobus op stalen wielen", zegt een voormalig inkoper van de NS in de krant. Hij bedoelt dat een bus op de lopende band wordt gemaakt, terwijl bij een trein heel precies moet worden omschreven wat de klant wil hebben en onder welke omstandigheden hij moet presteren.

"De problemen ontstaan als je directie dat niet weet." De directie legde volgens de krant alleen eisen neer die gaan over de snelheid en het aantal zitplaatsen.

Verantwoordelijk
Normaal zijn klant en fabrikant bij de bouw van een trein samen verantwoordelijk voor het resultaat, maar bij de Fyra ging dat volgens de krant anders. Hier kregen de Italianen de volledige verantwoordelijkheid. Na een bezoek aan de fabriek in 2006 verloor een ingenieur alle hoop.

Hij zag dat bodem- en dakplaten van ongelijke afmetingen op de treinstellen werden gemonteerd. Hij trok aan de bel bij zijn superieuren, maar die vertelden hem dat hij de Italianen moest vertrouwen. Vanwege de afspraken konden de ingenieurs van de NS weinig doen.

Gebrekkige inhoudelijke kennis
De medewerkers zeggen dat de gebrekkige inhoudelijke kennis bij de managers ook op andere vlakken voor problemen zorgt. Zo moesten ongeveer zes jaar geleden de deuren van de gewone treinen worden vervangen. Die zijn uitgerust met speciale deuren vanwege de vibraties op het Nederlandse spoor.

Een manager van de werkplaats negeerde adviezen om bij het vervangen ook speciale deuren te gebruiken. Een paar maanden later bleek dat de nieuwe deuren op het punt stonden uit de treinen te vallen, met alle risico's van dien.

"Spoorkennis heeft plaatsgemaakt voor algemeenheden uit managementboekjes", stelt een oud NS'er. De parlementaire enquête die er komt moet zich volgens de oud-medewerkers dan ook niet alleen op de aanschaf van de Fyra richten.

Bron
pi_127549943
De beerput gaat los, leuk :D
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:27:12 #56
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127549957
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:20 schreef b2py het volgende:
'Fyraproblemen door onbekwaam NS-management'
Bij het aanschaffen van de Fyratreinstellen sloegen NS-managers waarschuwingen van vakmensen in de wind.

De problemen met de treinstellen zijn een exponent van een managementcultuur die steeds minder stoelt op inhoudelijke spoorkennis, zeggen oud-medewerkers van de NS zaterdag in de Volkskrant.

[...]

"Spoorkennis heeft plaatsgemaakt voor algemeenheden uit managementboekjes", stelt een oud NS'er. De parlementaire enquête die er komt moet zich volgens de oud-medewerkers dan ook niet alleen op de aanschaf van de Fyra richten.

Bron
Mja, dit is een beetje een open deur, want het is al jaren aan de gang. Overal in spoorland zeg maar (en daarbuiten ook waarschijnlijk).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:28:33 #57
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127549975
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:35:23 #58
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_127550057
Leuk, eenheidsworst.... 2 halen 1 betalen op ons "Zuylen type".
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:35:54 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127550067
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:35 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Leuk, eenheidsworst.... 2 halen 1 betalen op ons "Zuylen type".
Ja, dat is ook de bedoeling omdat het allemaal onderdeel uitmaakt van RandstadSpoor.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:36:29 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127550073
Overigens is eenheidsworst bij stations al sinds de jaren van de Staatsspoorwegen heel normaal.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:43:38 #61
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127550164
Dat verhaal over die deuren, over welk materieel hebben we het dan?
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:55:42 #62
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127550362
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:25 schreef ArnosL het volgende:
De beerput gaat los, leuk :D
Meer beerput hier:

Staat gedaagd om aanbesteding Fyra
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:59:19 #63
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127550413
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:55 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Meer beerput hier:

Staat gedaagd om aanbesteding Fyra
Daar (en hierboven) staan ook uitspraken van de directeuren van Veolia en Arriva. Heb jij daar ook contact mee gehad hierover?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 8 juni 2013 @ 11:07:24 #64
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127550536
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:59 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Daar (en hierboven) staan ook uitspraken van de directeuren van Veolia en Arriva. Heb jij daar ook contact mee gehad hierover?
Ja, regelmatig.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 11:10:43 #65
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127550598
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:07 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ja, regelmatig.
Ok, ben benieuwd of ze zich daadwerkelijk erbij gaan aansluiten.

Staan trouwens twee kleine foutjes in het laatste artikel op http://www.voorbeterov.nl: de alinea die begint met 'Het is goed dat de NS eindelijk..' staat er twee keer in en in de laatste zin moet 'ene' veranderd worden in 'een'.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127550944
Degene die als eerste op station Leidsche Rijn willen in of uitstappen, vanavond is al de eerste rit:
  zaterdag 8 juni 2013 @ 11:39:48 #67
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127551114
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:29 schreef b2py het volgende:
Degene die als eerste op station Leidsche Rijn willen in of uitstappen, vanavond is al de eerste rit:
[ afbeelding ]
kratjewedden dat ze vergeten te stoppen? :9
pi_127551158
Oh, dat weet ik wel zeker ja :+
pi_127551235
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:55 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Meer beerput hier:

Staat gedaagd om aanbesteding Fyra
In mijn ogen terecht. De staat heeft tegenstrijdige belangen en de reizigers en concurrentie zitten met de gevolgen.

Het enige waar ik bang voor ben is een hele lange procedure. Heb je al enig zicht op hoe lang het gaat duren allemaal?
  zaterdag 8 juni 2013 @ 11:50:41 #70
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127551351
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:41 schreef b2py het volgende:
Oh, dat weet ik wel zeker ja :+
Hij staat ook in Hafas, weliswaar 1 minuutje later!
pi_127551355
Benieuwd wat hier uit komt. :)
  zaterdag 8 juni 2013 @ 11:53:13 #72
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127551390
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:55 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Meer beerput hier:

Staat gedaagd om aanbesteding Fyra
Een paar vragen.

Ten eerste: zou het OV in het algemeen niet gebaat zijn bij de opname van de HSL in het hoofdrailnet (zie het plan met de ICmax)? En werkt deze actie dat niet tegen? M.a.w.: verlies je het doel van de MVBOV zo niet uit het oog?

Ten tweede: er is op zijn minst een zweem van partijdigheid als je optrekt met Veolia en Arriva tegen NS. Hoe waarborg jij de onpartijdigheid van MVBOV, en, nog belangrijker: hoe waarborg je dat de omgeving daar ook van overtuigd is?

Ten derde: FOK! lijkt steeds meer op een tweede platform voor MVBOV, is dat wenselijk?

Ten vierde: denk je aan je gezondheid?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127551662
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een paar vragen.

Ten eerste: zou het OV in het algemeen niet gebaat zijn bij de opname van de HSL in het hoofdrailnet (zie het plan met de ICmax)? En werkt deze actie dat niet tegen? M.a.w.: verlies je het doel van de MVBOV zo niet uit het oog?
Kan men niet de NS gewoon over de HSL laten rijden voor reguliere intercities en de HSL-only verbindingen (Amsterdam - Breda of Amsterdam - Brussel) aan een andere partij overlaten?
  zaterdag 8 juni 2013 @ 12:06:47 #74
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127551668
quote:
5s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 09:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

[..]

Waar gáát dit over?!
Ja sorry, dat laatste biertje was er eentje te veel :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_127551694
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een paar vragen.

Ten eerste: zou het OV in het algemeen niet gebaat zijn bij de opname van de HSL in het hoofdrailnet (zie het plan met de ICmax)? En werkt deze actie dat niet tegen? M.a.w.: verlies je het doel van de MVBOV zo niet uit het oog?

Ten tweede: er is op zijn minst een zweem van partijdigheid als je optrekt met Veolia en Arriva tegen NS. Hoe waarborg jij de onpartijdigheid van MVBOV, en, nog belangrijker: hoe waarborg je dat de omgeving daar ook van overtuigd is?

Ten derde: FOK! lijkt steeds meer op een tweede platform voor MVBOV, is dat wenselijk?

Ten vierde: denk je aan je gezondheid?
Ik ga ook gewoon reageren, als buitenstaander :P

De NS geeft blijk van onvermogen: Ze hebben geen ervaring met hogesnelheidstreinen en laten duidelijk zien dat ze niet voldoende kennis in huis hebben. De consessievertrekker heeft 2 petten op en heeft het belang van de reiziger niet voorop staan. Als een andere (ervaren) speler wel de dienst kan leveren lijkt mij dat een betere optie.

2: Juist met 2 partijen achter je, die met elkaar concurreren en ook al flink rondrijden in Nederland, laat je zien dat je niet alleen staat. Als je met 1 partij werkt kun e voor het karretje worden gespannen, nu heeft iedereen hetzelfde doel.

3: MBOV mensen zitten nu eenmaal op FOK!, maar andere mainstream-media pakken Driek zijn persberichten en interviews ook serieus op. Dus het is alleen maar een pré dat FOK! er snel bij is. (m.i.)

mijn gedachten :+
dag
pi_127551710
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:06 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Kan men niet de NS gewoon over de HSL laten rijden voor reguliere intercities en de HSL-only verbindingen (Amsterdam - Breda of Amsterdam - Brussel) aan een andere partij overlaten?
NS heeft geen treinen die daarvoor geschikt zijn, op de excuusfyra tussen amsterdam en breda na...
dag
pi_127551963
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ten derde: FOK! lijkt steeds meer op een tweede platform voor MVBOV, is dat wenselijk?

Het lokt hier meer interessante discussies uit dan dat Fok! echt een breed platform is voor zijn achterban. Vele commentaar op acties van MVBOV zijn hier een voorbeeld van.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 12:23:21 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127551989
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:08 schreef Peter het volgende:

[..]

De NS geeft blijk van onvermogen: Ze hebben geen ervaring met hogesnelheidstreinen en laten duidelijk zien dat ze niet voldoende kennis in huis hebben. De consessievertrekker heeft 2 petten op en heeft het belang van de reiziger niet voorop staan. Als een andere (ervaren) speler wel de dienst kan leveren lijkt mij dat een betere optie.
Want Arriva en Veolia hebben in Nederland wel ervaring met het uitvoeren van een hogesnelheidsdienst? Niet bepaald.

quote:
2: Juist met 2 partijen achter je, die met elkaar concurreren en ook al flink rondrijden in Nederland, laat je zien dat je niet alleen staat. Als je met 1 partij werkt kun e voor het karretje worden gespannen, nu heeft iedereen hetzelfde doel.
Arriva en Veolia hebben een direct commercieel belang bij het weghalen van de concessie bij NS. Arriva en Veolia hebben primair een winstoogmerk, niet "het beste ov dat mogelijk is".

quote:
3: MBOV mensen zitten nu eenmaal op FOK!, maar andere mainstream-media pakken Driek zijn persberichten en interviews ook serieus op. Dus het is alleen maar een pré dat FOK! er snel bij is. (m.i.)
Mja, nja, ik weet niet. Ik krijg er geen warme gevoelens bij in elk geval.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127552114
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Want Arriva en Veolia hebben in Nederland wel ervaring met het uitvoeren van een hogesnelheidsdienst? Niet bepaald.
Maar hun moederbedrijven wel, die kennis is dus al aanwezig. NS heeft er nergens ervaring mee..
quote:
[..]

Arriva en Veolia hebben een direct commercieel belang bij het weghalen van de concessie bij NS. Arriva en Veolia hebben primair een winstoogmerk, niet "het beste ov dat mogelijk is".
Als Arriva en Veolia winst willen maken door goed mensen te vervoeren over de HSL, dan is hun middel in overeenstemming met 1 van de doelen van de MBOV..
quote:
[..]

Mja, nja, ik weet niet. Ik krijg er geen warme gevoelens bij in elk geval.
Niemand wordt op FOK! gecensureerd, de voor en tegenstanders van de NS of de MBOV ook niet..
dag
  zaterdag 8 juni 2013 @ 12:32:43 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127552170
Ik wacht even op een reactie van Driek zelf voordat ik in welles-nietes verzeild raak.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127552362
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:32 schreef Duvel het volgende:
Ik wacht even op een reactie van Driek zelf voordat ik in welles-nietes verzeild raak.
:P
dag
pi_127552557
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:55 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Meer beerput hier:

Staat gedaagd om aanbesteding Fyra
benieuwd voor welke Europese rechter je ze dan wel niet daagt.
pi_127552759
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:48 schreef Yreal het volgende:

[..]

benieuwd voor welke Europese rechter je ze dan wel niet daagt.
Moet je het niet eerst nationaal proberen? Via ACM, en dan evt rechters en dan pas Europese rechters?
  zaterdag 8 juni 2013 @ 13:03:56 #84
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
  zaterdag 8 juni 2013 @ 13:09:21 #85
370431 drakin
vurig typje
pi_127553038
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:54 schreef b2py het volgende:

[..]

Dan moet je even een coupé verplaatsen, kreeg ik ook als advies van @NS_online toen mijn trein op standje noordpool ging.
het is/was in arriva
ik heb mijn jasaar dichtgedaan. nu laat iemand een hond loslopen door de trein
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  zaterdag 8 juni 2013 @ 13:09:50 #86
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127553049
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:32 schreef Duvel het volgende:
Ik wacht even op een reactie van Driek zelf voordat ik in welles-nietes verzeild raak.
Ik word nogal platgebeld door journalisten, maar ik beloof dat ik zorgvuldig zal reageren zodra ik effe tijd heb.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 13:10:47 #87
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127553075
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:48 schreef Yreal het volgende:

[..]

benieuwd voor welke Europese rechter je ze dan wel niet daagt.
Staar er ook niet helemaal goed. We vragen de EC om een onderzoek te doen.
pi_127553156
quote:
wat een kulverhaal. "ik zit in een gewone wagon"... Fuuuuuck :')
pi_127553167
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 13:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Staar er ook niet helemaal goed. We vragen de EC om een onderzoek te doen.
ik wilde al zeggen ja
  zaterdag 8 juni 2013 @ 13:21:12 #90
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127553293
De Volkskrant trekt alle registers open, stond vanmorgen in de papieren versie nu ook online.

Fyra-debacle: 'Het ontbreekt NS-bazen aan spoorkennis'

Ze schetsen een beeld van een staatsbedrijf waar managers met geringe inhoudelijke spoorkennis zich niet laten corrigeren door hun eigen vakmensen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 8 juni 2013 @ 13:51:24 #91
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127553985
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 11:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een paar vragen.

Ten eerste: zou het OV in het algemeen niet gebaat zijn bij de opname van de HSL in het hoofdrailnet (zie het plan met de ICmax)? En werkt deze actie dat niet tegen? M.a.w.: verlies je het doel van de MVBOV zo niet uit het oog?
Eventueel doorrijden van/naar het Hoofdrailnet is inderdaad een punt van overweging. Kan op twee manieren:

Linksom: NS mag ook op HSL met zijn IC's
Rechtsom: HSL-exploitant krijgt ook toegang tot enkele IC-routes op het Hoofdrailnet.

Samenvoegen van HSL- en HRN-concessie is niet noodzakelijk, en zou ook inhouden dat je de NS via de achterdeur alsnog beloont voor zijn wanprestatie.

quote:
Ten tweede: er is op zijn minst een zweem van partijdigheid als je optrekt met Veolia en Arriva tegen NS. Hoe waarborg jij de onpartijdigheid van MVBOV, en, nog belangrijker: hoe waarborg je dat de omgeving daar ook van overtuigd is?
Wij trekken ook weleens met NS op en wij uiten ook weleens kritiek op Arriva, Veolia etc. We trachten dat zo evenwichtig mogelijk te doen. Niemand van de vervoerders is melaats, niemand is onze boezemvriend.

quote:
Ten derde: FOK! lijkt steeds meer op een tweede platform voor MVBOV, is dat wenselijk?
Persberichten van MVBOV worden ook naar fok gestuurd. Onafhankelijke redactieleden, ERs of MPG beslissen dan of iets wel of niet wordt geplaatst. En MVBOV heeft naast fok ook veel andere podia. Metro, Sp!ts, RTL, NOS, Volkskrant, Telegraaf, nu.nl. En dan heb ik lang niet alles hiermee genoemd.

Voorbeelden:

http://nos.nl/audio/51566(...)eeg-staatssteun.html

http://www.telegraaf.nl/b(...)gedaagd_om_NS__.html

quote:
Ten vierde: denk je aan je gezondheid?
Deze hectiek vergt inderdaad veel van mijn broze gezondheid. Daarom bij voorbeeld gisteren eens echt vroeg naar bed gegaan, en iedere dag een ook paar keer een uurtje absolute rust. Dan red ik het net. :)
Wat ook helpt, is dat MVBOV overeind wordt gehouden door een prachtige groep meedenkers/helpers.

[ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 08-06-2013 14:19:07 ]
pi_127554299
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 03:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

Door een wisselstoring kon de IC vanuit Rotterdam niet aan het perron komen in Gouda.
Aha. Wat raar dat niemand het opviel in de trein. Raar gezicht, zo een groot station overslaan
pi_127554341
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 14:04 schreef nomenklatura het volgende:

[..]

Aha. Wat raar dat niemand het opviel in de trein. Raar gezicht, zo een groot station overslaan
Redelijk veel in- en uitstappers daar, maar zo groot is Gouda nou ook weer niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Erasmus op 08-06-2013 14:06:23 ]
  zaterdag 8 juni 2013 @ 14:36:55 #94
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127555003
Weet iemand wat er aan de hand was met de Thalys die omstreeks 12.07 binnenreed op Gare du Noor? Applaus en fotograven voor de trein en Machinist
  Redactie Sport zaterdag 8 juni 2013 @ 15:11:18 #95
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127555792
Fotograven? Zijn dat adellijke mensen die foto's nemen of is dat een hobby van sommigen, graven naar foto's?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_127555809
Machinist die met pensioen gaat? Doen ze in NL ook altijd wel leuk, knaldingen op de rails leggen als hij z'n laatste station binnenrijdt, confetti erbij.
pi_127555826
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:11 schreef dennistd het volgende:
Fotograven? Zijn dat adellijke mensen die foto's nemen of is dat een hobby van sommigen, graven naar foto's?
Dat zijn degene die onder de grond liggen, jij bedoelt vast fotografen ;) :P
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:22:50 #98
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127555964
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 15:13 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat zijn degene die onder de grond liggen, jij bedoelt vast fotografen ;) :P
Kutqwertytoetsenbord :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 08-06-2013 15:24:29 (Ninjaedit) ]
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:32:05 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127556132
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:07 schreef Aardappelscheermes het volgende:

[..]

Wees blij dat de verwarming niet aan staat....
Zoals in de Fyra die ik gisteren had van Schiphol naar Breda, de bak die ik had leek net een sauna op wielen. :')
  zaterdag 8 juni 2013 @ 15:33:12 #100
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127556167
Zucht... :')

arthur_mlv twitterde op zaterdag 08-06-2013 om 11:49:06 Dit is de eerste trein die stopt op Station Utrecht Leidsche Rijn @NS_online @ @NS_Stations ! http://t.co/HvP3H5CbRb reageer retweet
NS_online twitterde op zaterdag 08-06-2013 om 12:19:19 @arthur_mlv Uhh bedankt.. maar ik begrijp helaas niet wat je hiermee bedoelt. ^FF reageer retweet
  zaterdag 8 juni 2013 @ 16:24:58 #101
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127557549
Serieus, volgens de NS planner gaat er morgen om 7.38 een trein naar Den Haag vanaf Utrecht Leidsche Rijn, en de volgende gaat om 10:38, klopt dat?
pi_127557664
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:24 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Serieus, volgens de NS planner gaat er morgen om 7.38 een trein naar Den Haag vanaf Utrecht Leidsche Rijn, en de volgende gaat om 10:38, klopt dat?
Bij mij komende de tussenliggende tijden er ook gewoon uitrollen..
  zaterdag 8 juni 2013 @ 16:33:25 #103
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127557768
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:29 schreef b2py het volgende:

[..]

Bij mij komende de tussenliggende tijden er ook gewoon uitrollen..
Ik zit op de ios app...
pi_127557855
Ik zit in de online reisplanner ;)
  zaterdag 8 juni 2013 @ 16:39:22 #105
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127557926
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:36 schreef b2py het volgende:
Ik zit in de online reisplanner ;)
[ afbeelding ]
Gefaal weer... -O-
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 8 juni 2013 @ 17:26:09 #106
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127559159
gaat zo te lezen weer lekker op het spoor :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127559234
Valt wel mee, in de reisplanner staan ze wel maar niet in het actuele vertrektijden overzicht. Ramp is te overzien.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 17:29:05 #108
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127559236
Heeft iemand de laatste dagen nog wat gehoord van Sandrvich?
  zaterdag 8 juni 2013 @ 18:56:37 #109
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127561099
Waarom staat Utrecht Westraven in de suggesties als je 'Utrecht' intypt bij actuele vertrektijden? :') Heeft NS ambities de sneltramconcessie te winnen? :7
pi_127562040
M'n rangeerder van vandaag is de machinist die gisteren die trein met bommelding reed, kleine wereld :)
pi_127563675
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 18:56 schreef KnightSolaire het volgende:
Waarom staat Utrecht Westraven in de suggesties als je 'Utrecht' intypt bij actuele vertrektijden? :') Heeft NS ambities de sneltramconcessie te winnen? :7
Staan wel meer vage dingen in die planner geloof ik. Hengelo FBK Stadion ook. Laatste keer dat ik keek zag dat er zo uit:



Schijnt dat dat tijdens de FBK Games (atletiek evenement) ooit een keer gebruikt werd om mensen te dumpen, maar waarom het dan in de planner moet staan?
pi_127564121
Leuk verslag Fles! Enne... Dat niet fotograferen is bijna nooit ècht een probleem. Ik ben op al m'n Italië-reizen één keer aangesproken op het station van Salerno en verder nooit. Van andere spotters hoorde ik dat als de spoorpolitie je aanspreekt gewoon Nederlands terug moet lullen en dat ze het dan al snel voor gezien houden. _O-

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Heeft iemand de laatste dagen nog wat gehoord van Sandrvich?
Ik ga zo reageren op je PM! :)
  zaterdag 8 juni 2013 @ 20:56:50 #113
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127564207
Bedankt dat je tijd hebt gevonden om te reageren. Hierbij mijn twee centen terug.

quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 13:51 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Eventueel doorrijden van/naar het Hoofdrailnet is inderdaad een punt van overweging. Kan op twee manieren:

Linksom: NS mag ook op HSL met zijn IC's
Rechtsom: HSL-exploitant krijgt ook toegang tot enkele IC-routes op het Hoofdrailnet.

Samenvoegen van HSL- en HRN-concessie is niet noodzakelijk, en zou ook inhouden dat je de NS via de achterdeur alsnog beloont voor zijn wanprestatie.
Ik vind eerlijk gezegd dat wraak een slechte drijfveer is, een zinsnede "alsnog beloont voor zijn wanprestatie" geeft mij wel dat idee. Wat mijns inziens bovenaan moet staan is het belang van de reiziger. Als de reiziger in Nederland het meest gebaat is bij een gecombineerde HSL en HRN-concessie, dan zou dat de voorkeur moeten hebben. Daarbij vind ik dat niet alleen NS de zwarte piet moet krijgen, maar zeker ook de overheid. Door een proces aanhangig te maken, loop je het risico dat de voor de reiziger meest gunstige oplossing door de rechter wordt geblokkeerd. Dat bedoel ik met: hou je wel je doel voor ogen?

quote:
Wij trekken ook weleens met NS op en wij uiten ook weleens kritiek op Arriva, Veolia etc. We trachten dat zo evenwichtig mogelijk te doen. Niemand van de vervoerders is melaats, niemand is onze boezemvriend.
Maar dan zit je in een totaal ander stadium van het proces, namelijk kritiek op een vervoerder die reeds een aanbesteding heeft gewonnen. In dit geval zou de MVBOV wat mij betreft geen team moeten vormen met marktpartijen die een aanmerkelijk belang hebben bij de uitkomst. Opnieuw: hou je wel je doel voor ogen? Vanuit nationalistisch oogpunt ben ik overigens sowieso tegen het openbaar aanbesteden van het vervoer op de HSL-Z. Dat geeft partijen uit bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk de kans een marktaandeel te verkrijgen in Nederland, terwijl dat voor buitenlandse partijen in hun eigen land niet mogelijk is. Zowel in Frankrijk als Duitsland zijn immers de ICE en TGV-diensten onderhands aan de nationale vervoerders gegund.

quote:
Persberichten van MVBOV worden ook naar fok gestuurd. Onafhankelijke redactieleden, ERs of MPG beslissen dan of iets wel of niet wordt geplaatst. En MVBOV heeft naast fok ook veel andere podia. Metro, Sp!ts, RTL, NOS, Volkskrant, Telegraaf, nu.nl. En dan heb ik lang niet alles hiermee genoemd.
Maar je schrijft ook columns en bent zelf onderdeel van de crew. Wringt dat niet?

quote:
Deze hectiek vergt inderdaad veel van mijn broze gezondheid. Daarom bij voorbeeld gisteren eens echt vroeg naar bed gegaan, en iedere dag een ook paar keer een uurtje absolute rust. Dan red ik het net. :)
Wat ook helpt, is dat MVBOV overeind wordt gehouden door een prachtige groep meedenkers/helpers.
Da's mooi. Ik waardeer je inzet, maar zoals weleens eerder gezegd heb ik mijn twijfels bij de aanpak. En in dit dossier ben ik bang dat je je vergaloppeert en het belang van de reiziger niet scherp genoeg in beeld houdt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127564372
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:56 schreef Duvel het volgende:
Bedankt dat je tijd hebt gevonden om te reageren. Hierbij mijn twee centen terug.

[..]

Maar dan zit je in een totaal ander stadium van het proces, namelijk kritiek op een vervoerder die reeds een aanbesteding heeft gewonnen. In dit geval zou de MVBOV wat mij betreft geen team moeten vormen met marktpartijen die een aanmerkelijk belang hebben bij de uitkomst. Opnieuw: hou je wel je doel voor ogen? Vanuit nationalistisch oogpunt ben ik overigens sowieso tegen het openbaar aanbesteden van het vervoer op de HSL-Z. Dat geeft partijen uit bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk de kans een marktaandeel te verkrijgen in Nederland, terwijl dat voor buitenlandse partijen in hun eigen land niet mogelijk is. Zowel in Frankrijk als Duitsland zijn immers de ICE en TGV-diensten onderhands aan de nationale vervoerders gegund.
Nergens in de berichten van MVBOV op de website komt de naam Veolia terug en ook niet de naam van Arriva met betrekking tot het standpunt wat jij probeert te maken. Dat jij zegt dat ze een team vormen is dus niet waar. ;)
  zaterdag 8 juni 2013 @ 21:04:17 #115
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127564409
Dit schreef jij toch?

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:15 schreef b2py het volgende:
Staat gedaagd om illegale steun NS

AMSTERDAM/ DEN HAAG - Reizigersclub Voor een beter OV sleept de Nederlandse Staat voor de Europese rechter vanwege illegale staatssteun aan de NS. Vervoerders Veolia en Arriva/Deutsche Bahn overwegen zich hierbij aan te sluiten.

„Wij hebben grote bedenkingen of er bij de Fyra wel aan alle regels van de aanbesteding zijn voldaan en we vragen ons af of er niet sprake is van illegale staatsteun”, zegt directeur Anne Hettinga van DB/Arriva. „Ongelooflijk dat NS, na alles wat ze fout hebben gedaan, weer vier maanden de tijd krijgt om met alternatieven te komen”, zegt zowel Hettinga als directeur Manu Lageirse van Veolia.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 8 juni 2013 @ 21:10:43 #116
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127564549
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:56 schreef Duvel het volgende:
Bedankt dat je tijd hebt gevonden om te reageren. Hierbij mijn twee centen terug.

[..]

Ik vind eerlijk gezegd dat wraak een slechte drijfveer is, een zinsnede "alsnog beloont voor zijn wanprestatie" geeft mij wel dat idee. Wat mijns inziens bovenaan moet staan is het belang van de reiziger. Als de reiziger in Nederland het meest gebaat is bij een gecombineerde HSL en HRN-concessie, dan zou dat de voorkeur moeten hebben. Daarbij vind ik dat niet alleen NS de zwarte piet moet krijgen, maar zeker ook de overheid. Door een proces aanhangig te maken, loop je het risico dat de voor de reiziger meest gunstige oplossing door de rechter wordt geblokkeerd. Dat bedoel ik met: hou je wel je doel voor ogen?
De kans dat NS de HSL-reiziger iets goeds te bieden heeft, moet als erg klein worden ingeschat. En er zijn dus ook andere mogelijkheden dan het integraal samenvoegen van beide concessies.
quote:
[..]

Maar dan zit je in een totaal ander stadium van het proces, namelijk kritiek op een vervoerder die reeds een aanbesteding heeft gewonnen. In dit geval zou de MVBOV wat mij betreft geen team moeten vormen met marktpartijen die een aanmerkelijk belang hebben bij de uitkomst. Opnieuw: hou je wel je doel voor ogen? Vanuit nationalistisch oogpunt ben ik overigens sowieso tegen het openbaar aanbesteden van het vervoer op de HSL-Z. Dat geeft partijen uit bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk de kans een marktaandeel te verkrijgen in Nederland, terwijl dat voor buitenlandse partijen in hun eigen land niet mogelijk is. Zowel in Frankrijk als Duitsland zijn immers de ICE en TGV-diensten onderhands aan de nationale vervoerders gegund.

[..]
De kritiek richt zich met name op het beroerde concessiebeheer door de overheid. We delen overigens je wens om eerlijke wederkerigheid toe te passen qua toetreding tot landen. MVBOV vormt geen 'team' met FMN.
quote:
Maar je schrijft ook columns en bent zelf onderdeel van de crew. Wringt dat niet?

[..]
Die taken/bevoegdheden zijn dus gescheiden, en als daar onder nieuwsberichten opmerkingen over komen, leg ik dat telkens weer uit.
quote:
Da's mooi. Ik waardeer je inzet, maar zoals weleens eerder gezegd heb ik mijn twijfels bij de aanpak. En in dit dossier ben ik bang dat je je vergaloppeert en het belang van de reiziger niet scherp genoeg in beeld houdt.
Je waarschuwing neem ik ter harte. Op dit risico wordt ook gelet door ons team van vaste adviseurs. Dat zijn bepaald geen jaknikkers en meelopers, dus met z'n allen komen we tot een mooi afgewogen beleid. *O*
pi_127564563
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 21:04 schreef Duvel het volgende:
Dit schreef jij toch?

[..]

Dat is:
1) Een citaat van de bron telegraaf.nl, dat zij dat zo interpreteren is niet mijn fout
2) De bedrijven overwegen zich bij het motief aan te sluiten, wil niet zeggen dat ze samen een clubje zijn.
3) In het radio-interview met de NOS wordt duidelijk aangegeven dat er partijen zijn die de dienst wel uit kunnen voeren zonder exacte namen te noemen.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 21:12:13 #118
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127564588
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 21:04 schreef Duvel het volgende:
Dit schreef jij toch?

[..]

Nee, dat schreef de Telegraaf, die eerst met ons sprak en daarna met Arriva en Veolia belde. Wij hebben ze niet gevraagd of ze mee wilden doen, maar ze zijn er zelf voorlopig achter gaan staan.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 21:13:35 #119
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127564636
De TSP-afscheidsrit voor HLE 11.8 die op 22 juni plaats zou vinden, is geannuleerd.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 21:16:30 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_127564724
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 21:13 schreef James1988 het volgende:
De TSP-afscheidsrit voor HLE 11.8 die op 22 juni plaats zou vinden, is geannuleerd.
Er schijnen problemen te zijn met loc 1187, de enige loc die voor de afscheidsrit rijvaardig gehouden zou worden. Althans, dat is door een TSP-medewerker mij verteld.
Afwachten wat er verder gaat gebeuren, later voortzetten of definitief einde.
pi_127564729
Is er een reden voor opgegeven? (Herinvoering Benelux? ~O> :X ) Ben ik blij dat ik de laatste commerciële rit van die locomotief nog helemaal heb uitgezeten. O+

EDIT: Greavy heeft al antwoord gegeven. :)
  zaterdag 8 juni 2013 @ 21:28:05 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127565026
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 21:12 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Nee, dat schreef de Telegraaf, die eerst met ons sprak en daarna met Arriva en Veolia belde. Wij hebben ze niet gevraagd of ze mee wilden doen, maar ze zijn er zelf voorlopig achter gaan staan.
OK.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 8 juni 2013 @ 22:03:44 #123
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_127566134
Vandaag even rondje België gedaan per auto met een kennis.

Hieronder een deel van de foto's:


PFTTSP 6077 + K1A + I2AR + K1A + K1A + 202.020 - Tubize
De PFTTSP werd ingehuurd door Mercia Charters om een rondrit door België te rijden vanaf Brussel.
De route startte eerst vanaf Brussel via lijn 96 naar Tubize, om vervolgens de diesellijn 115 naar Quenast te betreden. Het stuk tussen Tubize en Quenast wordt normaalgesproken enkel bediend voor de steengroeve aldaar, maar vandaag dus deze fraaie bijzondere trein.

Na een bezoekje aan Quenast werd er met de 6077 voorop weer vertrokken naar Tubize als trein 18050, en passeert hier de 2 fotografen tussen Quenast en Tubize.
In Tubize is een richtingwissel nodig, waarna de trein verder richting lijn 117 ev richting Saint-Ghislain gaat.


PFTTSP 202.020 + K1A 21019 + 21127 + I2A 9001 + K1A 21122 + 6077
Ondanks dat de trein keurig op tijd naar Tubize vertrokken was, kon de PFTTSP het niet laten om vertraagd verder te gaan. Met circa 15 minuten in de vertraging, komt trein 18051 langs Godarville en zal even later het PFTTSP-depot Saint-Ghislain bezoeken.


Infrabel 6323 + PFTTSP 6077 + rijtuigen + 202.020
Nadat de trein in Saint-Ghislain was gearriveerd, werd er aan de 6077 een Infrabel HLD62 geplaatst, in dit geval de 6323. Niet vanwege problemen met hun eigen 6077, maar gepland. Zeker niet verkeerd deze combinatie.

Te Jemappes passeert de trein luid bulderend met een enorme rookpluim - die op de foto door de zon niet al te goed te zien is - Jemappes, en is opweg als trein 18052 naar Chatelet, om daarna diesellijn 138 naar Raccordement Porta op te rijden.


Infrabel 6323 + PFTTSP 6077 + rijtuigen + 202.020
Na een kering bij het Raccordement Porta werd er weer vertrokken richting Chatelet, en ditmaal reden de Infrabel 6323 en PFTTSP 6077 voorop richting Chatelet, en passeren de fotograaf vlak na vertrek vanaf het raccordement van Porta als trein 18053 naar Aisemont.

En als bonus:

Eurostar 3107/3108
Na de achtervolging van de MerciaCharters-rit werd nog even naar Silly gereden voor een foto van Thalys, TGV en Eurostar. Helaas stond de zon vrij haaks, maar dat mag de pret van de foto niet drukken.

Eurostar-treinstel 3107-3108 passeren de fotograaf bij Sissy als trein 9149 naar Londen.
pi_127566835
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

Vanuit nationalistisch oogpunt ben ik overigens sowieso tegen het openbaar aanbesteden van het vervoer op de HSL-Z. Dat geeft partijen uit bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk de kans een marktaandeel te verkrijgen in Nederland, terwijl dat voor buitenlandse partijen in hun eigen land niet mogelijk is. Zowel in Frankrijk als Duitsland zijn immers de ICE en TGV-diensten onderhands aan de nationale vervoerders gegund.
Op de rest van je post heeft Driek al geantwoord, maar bij dit stukje zou ik graag de kanttekening willen maken dat het Duitse spoorwegennet open is en DB Fernverkehr alle treindiensten via open access uitvoert.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 22:26:46 #125
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_127566913
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 22:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Op de rest van je post heeft Driek al geantwoord, maar bij dit stukje zou ik graag de kanttekening willen maken dat het Duitse spoorwegennet open is en DB Fernverkehr alle treindiensten via open access uitvoert.
OK, bedankt voor de correctie! Waarom rijdt er niemand anders dan DB hogesnelheidsdiensten daar?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_127567349
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 22:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

OK, bedankt voor de correctie! Waarom rijdt er niemand anders dan DB hogesnelheidsdiensten daar?
Dat is een goeie vraag. Er zijn wel andere vervoerders die in open access rijden. InterConnex en HarzElbeExpress bestaan al langer, maar rijden routes waar de DB niet of nauwelijks zelf intercity-vervoer aanbiedt. En dan is er tegenwoordig de Hamburg-Köln-Express, die rechtstreeks met de DB concurreert. Maar die hebben dan weer alleen een haastig bij elkaar gescharrelde ratjetoe aan getrokken wagons, geen doordacht treinconcept zoals je bijvoorbeeld in Tsjechië bij RegioJet en LEO Express ziet.
pi_127567987
Paft, zelfs als OV-hobbyist wist ik niet dat je met een ander bedrijf dan DB van Osnabruck naar Hamburg kon. Loopt dat HKX een beetje?
  zaterdag 8 juni 2013 @ 23:06:21 #128
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127568256
HKX loopt wel aardig voor zover ik weet.

Waarom je relatief weinig concurrentie ziet op het Fernvekehr zal te maken hebben met de omstandigheden: om een spoorwegondermening te starten heb je veel geld en mensen nodig, duurt het lang voor je resultaat ziet, heb je te maken met veel regelgeving, een bestaande markt, en het Eisenbahn-Bundesamt (EBA) schijnt één van de strengste inspecties van Europa te zijn. Ook zal introductie van een nieuw merk moeilijk zijn door de bijna monopoliepositie van DB Fernverkehr.

Met getrokken materieel kun je je nog redden met het leasen van locomotieven en rijtuigen (zoals HKX doet), wanneer je hogesnelheidstreinen wilt rijden moet je die speciaal laten bouwen. Dat kan gemakkelijk 4 jaar duren (bouw, testen, toelating, mensen opleiden) en tot die tijd heb je er nog niks aan.

Het is niet onmogelijk, maar je moet een financieringspartij zien te vinden die bereid is om flink te investeren en jaren te wachten tot dit z'n vruchten afwerpt. Dat het kan bewijst WESTBahn, zij rijden in Oostenrijk in concurrentie met ÖBB. Eigenlijk is WESTBahn een internationale trein, want ze rijden vanuit Wenen naar het Duitse Freilassing.

[ Bericht 19% gewijzigd door James1988 op 08-06-2013 23:12:23 ]
  zondag 9 juni 2013 @ 00:20:38 #129
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127571408
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:37 schreef arkkey het volgende:

[..]

Staan wel meer vage dingen in die planner geloof ik. Hengelo FBK Stadion ook. Laatste keer dat ik keek zag dat er zo uit:

[ afbeelding ]

Schijnt dat dat tijdens de FBK Games (atletiek evenement) ooit een keer gebruikt werd om mensen te dumpen, maar waarom het dan in de planner moet staan?
Staat er zelfs een bordje?

Ook in de een bepaalde treinapp kom ik utrecht Westraven tegen,

Over utrecht gesproken, weet iemand of de eerste trein op Lijdsche Rijn gestopt heeft? :s)
  zondag 9 juni 2013 @ 00:24:18 #130
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127571552
nee bordje staat er niet meer. Is al heel lang weg.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 9 juni 2013 @ 02:26:57 #131
256146 b2py
Beton!
pi_127573792
Waarom kan met dezelfde richtlijn vanuit de EU een andere wetgeving ontstaan?
  zondag 9 juni 2013 @ 08:52:08 #132
62687 Ajaxfan
Look out for me
pi_127574784
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 00:20 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Staat er zelfs een bordje?

Ook in de een bepaalde treinapp kom ik utrecht Westraven tegen,

Over utrecht gesproken, weet iemand of de eerste trein op Lijdsche Rijn gestopt heeft? :s)
Het station Amsterdam Stadion lijkt mij ook niet echt nodig en staat er ook in. Volgens mij is dat zo'n enkel perrontje wat in sommige gevallen voor fans gebruikt word rond Ajax wedstrijden toch?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
  zondag 9 juni 2013 @ 09:58:25 #133
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127575305
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 02:26 schreef b2py het volgende:
Waarom kan met dezelfde richtlijn vanuit de EU een andere wetgeving ontstaan?
Omdat ieder land de nationale invulling van Europese wetgeving overgiet met een nationaal-traditioneel-politiek sausje.
  zondag 9 juni 2013 @ 10:04:26 #134
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127575360
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 08:52 schreef Ajaxfan het volgende:

[..]

Het station Amsterdam Stadion lijkt mij ook niet echt nodig en staat er ook in. Volgens mij is dat zo'n enkel perrontje wat in sommige gevallen voor fans gebruikt word rond Ajax wedstrijden toch?
Klopt ja, dat is om de andere stations voor normale mensen beschikbaar te houden :) Hebben ze in Eindhoven ook.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zondag 9 juni 2013 @ 10:17:50 #135
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127575487
En Rotterdam ook natuurlijk. En Enschede Drienerlo is ook volledig toegerust op supportersvervoer, met een extra onderdoorgang aan de oostkant en allerlei hekken en poorten.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 9 juni 2013 @ 10:43:50 #136
392899 Okuliarnik
Demperloos
pi_127575798
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 23:06 schreef James1988 het volgende:.
. Eigenlijk is WESTBahn een internationale trein, want ze rijden vanuit Wenen naar het Duitse Freilassing.
En dat komt weer omdat de ÖBB niet wil dat de WESTbahn in Salzburg keert.
Als ik naar Wenen moet, kies is sowieso voor WESTbahn trouwens. Véél beter.
  zondag 9 juni 2013 @ 11:00:07 #137
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127575994
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 10:43 schreef Okuliarnik het volgende:

[..]

En dat komt weer omdat de ÖBB niet wil dat de WESTbahn in Salzburg keert.
Als ik naar Wenen moet, kies is sowieso voor WESTbahn trouwens. Véél beter.
Is de infrastructuur en de vervoerder daar niet gescheiden?
  zondag 9 juni 2013 @ 11:01:16 #138
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127576013
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 10:17 schreef dennistd het volgende:
En Rotterdam ook natuurlijk. En Enschede Drienerlo is ook volledig toegerust op supportersvervoer, met een extra onderdoorgang aan de oostkant en allerlei hekken en poorten.
Enschede Drienerlo is een normaal station waar elk half uur een sprinter naar Apeldoorn stopt en eentje naar Enschede. En ROtterdam Stadion is veel meer een echt station: breed perron, met tegels en zo. Twee perronsporen, bordjes en alles. Die dingen bij de ArenA en het PSV-stadion zijn gewoon 100 % roestvrijstalen losplaatsen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 9 juni 2013 @ 11:07:43 #139
256146 b2py
Beton!
pi_127576105
Volgens mij wordt dat Arena perron nooit meer gebruikt, ze zetten altijd de normale ic's in..
pi_127576158
Alleen de besloten supporterstreinen stoppen daar nog, die in Amsterdam alleen gebruikt worden voor de PSV en Feyenoord-supporters. En de Ajax-supporters stappen daar in als ze de omgekeerde reis maken.
  zondag 9 juni 2013 @ 11:11:15 #141
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127576169
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 11:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Enschede Drienerlo is een normaal station waar elk half uur een sprinter naar Apeldoorn stopt en eentje naar Enschede. En ROtterdam Stadion is veel meer een echt station: breed perron, met tegels en zo. Twee perronsporen, bordjes en alles. Die dingen bij de ArenA en het PSV-stadion zijn gewoon 100 % roestvrijstalen losplaatsen.
Er waren toch ook ooit eens ritjes van Eindhoven Centrum naar Eindhoven "stadion¨
pi_127576417
Even wat ander nieuws... Een groep Zweedse Arriva machinisten draagt een rok naar het werk omdat Arriva een korte broek niet duld. Een korte broek is geen onderdeel van het standaard uniform, terwijl de rok dat wel is. Het kan zo'n 35 graden in de cabine worden, dus de machinisten hebben besloten dan maar in rok te lopen.
Bron: Telegraaf
pi_127576442
Wat een klotebedrijven zijn dat toch ook, dat geintje had je hier in NL ook met tntpost/tpgpost/postnl/hoe heten ze vandaag? Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe de NS en nl-Arriva hiermee om gaan.
pi_127576524
Volgens mij hebben de Nederlandse treinen wel airco in de cabine, dus dat is niet van toepassing :P
pi_127576570
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 11:32 schreef Viezze het volgende:
Volgens mij hebben de Nederlandse treinen wel airco in de cabine, dus dat is niet van toepassing :P
Plan V niet, SGMm twijfel ik ook aan, want die heeft volgens mij ook geen airco voor de reizigers. Na een snelle Google zijn er in NL ook rellen over geweest, maar ik weet niet hoe dit opgelost is.
pi_127576631
Bazenaktie die rok _O_
Het is inderdaad gewoon belachelijk dat een korte broek niet mag in zulke warmte. Laat ze desnoods een "strak" uitziende korte broek in het uniform oid opnemen.

_O_
pi_127576712
Het mooie is nog dat je de corporate bastards zo dubbel naait, korte broek mag immers niet omdat dat niet representatief zou zijn. Lijkt me dan dat ze een hoop kerels in rok ook niet zien zitten, maar daar kunnen ze dan niks tegen doen ^O^
  zondag 9 juni 2013 @ 11:44:12 #148
256146 b2py
Beton!
pi_127576756
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 11:32 schreef Viezze het volgende:
Volgens mij hebben de Nederlandse treinen wel airco in de cabine, dus dat is niet van toepassing :P
In de oude series VIRM hangt er een 'tijdelijke' airco in de cabine, goed te zien op deze foto. Links zit ie.
  zondag 9 juni 2013 @ 11:44:14 #149
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127576758
Dit gaat over machinisten dus he. Moet je kijken hoe machinisten in België erbij lopen. Dat is gewoon wat ze zelf aan willen. Hey ze zitten op de bok, niemand ziet ze. Boeiend als je er dan als Homer J Simpson bij loopt :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 9 juni 2013 @ 11:46:01 #150
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127576799
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 11:44 schreef b2py het volgende:

[..]

In de oude series VIRM hangt er een 'tijdelijke' airco in de cabine, goed te zien op deze foto. Links zit ie.
[ afbeelding ]
dat ze daar nog nooit een fatsoenlijke oplossing voor hebben gevonden ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127576832
quote:
4s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 13:21 schreef bork het volgende:
De Volkskrant trekt alle registers open, stond vanmorgen in de papieren versie nu ook online.

Fyra-debacle: 'Het ontbreekt NS-bazen aan spoorkennis'

Ze schetsen een beeld van een staatsbedrijf waar managers met geringe inhoudelijke spoorkennis zich niet laten corrigeren door hun eigen vakmensen
Dat is iets van deze tijd. Bij SNS is het exact hetzelfde gebeurd. Kleine spaar- en hypotheekbank die zonder enige kennis mee wilde doen met de grote jongens van de vastgoedwereld. Daarbij risicos nemend waarvan iedereen met Mavo-economie snapt dat ze onverantwoord zijn. Ik vraag me af of de politiek dat verband weet te ontdekken, of dat ze daar ook hetzelfde prestige gestuurde haantjes gedrag blijven vertonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')