abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 mei 2013 @ 16:57:32 #1
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_127254397

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
eus.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250_60x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Klaasje op 31-05-2013 18:17:59 ]
pi_127254436
Overigens worden vanaf aanstaande maandag alle SLT's aangepast na feedback van de afgelopen jaren, zij krijgen een 'retrofit' waarbij alle stellen identiek worden gemaakt en verbeterd. Doorlooptijd drie maanden.
pi_127254446
Puike presentatie. Kan men hier wat van leren.
pi_127254447
hee!
  vrijdag 31 mei 2013 @ 16:58:46 #5
141482 Q.
JurassiQ
pi_127254471
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 16:58 schreef Zug-Chef het volgende:
Puike presentatie. Kan men hier wat van leren.
Respect voor de NMBS. Duidelijke taal.
For great justice!
pi_127254523
Ik geloof er niks van dat de ns stopt met de fyra, dat kan helemaal niet.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01:01 #7
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_127254576
De OV chipkaart, daar heb ik een probleem mee.

Nee, nee, niet qua niet werken; ik moest een nieuwe en die (RET anoniem kaartje) had al snel last van een afbladderende toplaag, beginnend op de hoeken. Toeval, dacht ik, maar goed; in Den Haag een nieuwe gehaald van de NS. Die nu - U raadt het al - redelijk last heeft van een afbladderende toplaag, op de hoeken en lags één lange zijde.

Dus VRAAGJE; hebben meer Fok!kers daar last van?
pi_127254580
Ansaldobleh volgens het nieuws :P
pi_127254600
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 16:59 schreef icloud het volgende:
Ik geloof er niks van dat de ns stopt met de fyra, dat kan helemaal niet.
Hoezo? Nu wordt nog duidelijker dat de treinen zeer onveilig zijn.
  Redactie Sport vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01:24 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127254602
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 16:59 schreef icloud het volgende:
Ik geloof er niks van dat de ns stopt met de fyra, dat kan helemaal niet.
Ik zie het ook niet snel gebeuren, hoewel dat wel de beste oplossing zou zijn (kijk naar de problemen die de Denen nu nog altijd hebben). Dan is het maar jammer van het geld (dat we hoogstwaarschijnlijk niet terugkrijgen), maar nog jaren zoveel gedoe kun je ook niet hebben.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:01:37 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127254613
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 16:59 schreef icloud het volgende:
Ik geloof er niks van dat de ns stopt met de fyra, dat kan helemaal niet.
De V250 komt België in ieder geval niet meer in. Wat NS met de V250 gaat doen is nog maar de vraag.

Als je Descheemaecker's verhaal een beetje hebt gevolgd weet je nu dat de trein op alle plekken kut is, dat de systemen niet gemaakt zijn voor 250 km/h, dat een revisie wel 2 jaar kan duren, enz.
  Redactie Sport vrijdag 31 mei 2013 @ 17:02:13 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_127254638
Het is afgelopen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:03:19 #14
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127254687
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:01 schreef Maegrim het volgende:
Ansaldobleh volgens het nieuws :P
'Ansaldobleh - bredda' :D
pi_127254715
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

De V250 komt België in ieder geval niet meer in. Wat NS met de V250 gaat doen is nog maar de vraag.

Als je Descheemaecker's verhaal een beetje hebt gevolgd weet je nu dat de trein op alle plekken kut is, dat de systemen niet gemaakt zijn voor 250 km/h, dat een revisie wel 2 jaar kan duren, enz.
Ja dat weet ik, maar je denkt toch niet serieus dat ansaldo zijn treinen komt ophalen? en dat de ns vrolijk zijn geld terug krijgt?

Als het al gebeurt dan is het via een lange rechtsgang met waarschijnlijk een failliete ansaldobreda als gevolg.
pi_127254717
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:03 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

'Ansaldobleh - bredda' :D
Ik pleit voor de nieuwe TT als deze vol is.
Ansaldo..bleh..da
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:04:28 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127254742
Als ik zo alles eens op een rijtje zet mag ik blij zijn dat ik überhaupt nog leef: brand in batterijen, een loskomende metalen strip aan de bovenkant, roestende assen, inadequate remsystemen...
pi_127254767
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:03 schreef icloud het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, maar je denkt toch niet serieus dat ansaldo zijn treinen komt ophalen? en dat de ns vrolijk zijn geld terug krijgt?

Als het al gebeurt dan is het via een lange rechtsgang met waarschijnlijk een failliete ansaldobreda als gevolg.
Laat die treinen door hun doorlichten in de werkplaats in Italië. Contract juridisch ontbinden, en je bent er vanaf :+
pi_127254778
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:04 schreef James1988 het volgende:
Als ik zo alles eens op een rijtje zet mag ik blij zijn dat ik überhaupt nog leef: brand in batterijen, een loskomende metalen strip aan de bovenkant, roestende assen, inadequate remsystemen...
Echt he! :o
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:05:24 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127254795
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:03 schreef icloud het volgende:

[..]

Ja dat weet ik, maar je denkt toch niet serieus dat ansaldo zijn treinen komt ophalen? en dat de ns vrolijk zijn geld terug krijgt?
NMBS had nog niet alles betaald, de voorschotten zijn gedekt door bankgaranties. Ik neem aan dat NS hetzelfde heeft gedaan, en in ieder geval een deel van het geld terugkrijgt.
quote:
Als het al gebeurt dan is het via een lange rechtsgang met waarschijnlijk een failliete ansaldobreda als gevolg.
AB gaat toch wel failliet, de solvabiliteit van dat bedrijf is in 10 jaar tijd gekelderd van -3% tot -50%. :X
pi_127254836
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

NMBS had nog niet alles betaald, de voorschotten zijn gedekt door bankgaranties. Ik neem aan dat NS hetzelfde heeft gedaan, en in ieder geval een deel van het geld terugkrijgt.

[..]

AB gaat toch wel failliet, de solvabiliteit van dat bedrijf is in 10 jaar tijd gekelderd van -3% tot -50%. :X
Ze hebben er wel al negen afgenomen, dat gaat wel meewerken in het geld wat ze (misschien) terug krijgen.
pi_127254862
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

NMBS had nog niet alles betaald, de voorschotten zijn gedekt door bankgaranties. Ik neem aan dat NS hetzelfde heeft gedaan, en in ieder geval een deel van het geld terugkrijgt.

[..]

AB gaat toch wel failliet, de solvabiliteit van dat bedrijf is in 10 jaar tijd gekelderd van -3% tot -50%. :X
Ik betwijfel ten zeerst of ze aan beide bankgarantie`s kunnen voldoen, ja ik snap het principe van zo garantie maar kan me moeilijk voorstellen dat ze zoveel geld opzij gezet hebben.
pi_127254871
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:05 schreef James1988 het volgende:

[..]

NMBS had nog niet alles betaald, de voorschotten zijn gedekt door bankgaranties. Ik neem aan dat NS hetzelfde heeft gedaan, en in ieder geval een deel van het geld terugkrijgt.
V250 Treinen weg doen, van dat geld een nieuwe betrouwbare trein kopen voor de binnenlandse Fyra. Dat lekker laten winstgeven. En van die winst koop je een paar nieuwe treinen, en ga je opnieuw met België om de tafel zitten in 2020 :P

8)7
pi_127254936


Geschiedenis.
pi_127254959
Mono...... zo hoor je geen reizigers te vervoeren hoor!

pi_127255006
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:09 schreef GekkeHaan het volgende:
Mono...... zo hoor je geen reizigers te vervoeren hoor!

[ afbeelding ]
hij houdt er niet eens een zwarte smeerbroek aan over zo te zien :+
pi_127255085
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:07 schreef icloud het volgende:

[..]

Ik betwijfel ten zeerst of ze aan beide bankgarantie`s kunnen voldoen, ja ik snap het principe van zo garantie maar kan me moeilijk voorstellen dat ze zoveel geld opzij gezet hebben.
Ik weet wel bijna zeker van niet. Dit wordt de doodsteek voor Ansaldo, als er uberhaupt nog geld op de rekening staat is dat voor de curator. Reken er maar niet te hard op dat NS of NMBS (veel) geld terug gaan krijgen.
quote:
17s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:07 schreef GSMboy het volgende:

[..]

V250 Treinen weg doen, van dat geld een nieuwe betrouwbare trein kopen voor de binnenlandse Fyra. Dat lekker laten winstgeven. En van die winst koop je een paar nieuwe treinen, en ga je opnieuw met België om de tafel zitten in 2020 :P

8)7
Wie wil die dingen hebben? Welke (hoge snelheid) treinen ga je dan kopen? En hoe gaan die winstgeven op een traject dat mét ultradure internationale tickets al nauwelijks rendabel is?
pi_127255087
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:09 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geschiedenis.
Leukste was dat de flyer die iedereen kreeg vol met fouten stond. Een Mat'64 een Hondekop noemen, de Mat'46 een dieseltrein noemen... en dan nog een paar dingen.
pi_127255187
Ik denk dat de NS nu wel moet stoppen met de Fyra. Na zo´n vernietigende presentatie over die treinstellen kan je niet anders concluderen. Anders lijdt je enorm gezichtsverlies.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:15:54 #31
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127255197
Ik heb een Fyra-boekenlegger. Binnenkort te zien in uw lokale rariteitenkabinet
pi_127255235
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik denk dat de NS nu wel moet stoppen met de Fyra. Na zo´n vernietigende presentatie over die treinstellen kan je niet anders concluderen. Anders lijdt je enorm gezichtsverlies.
Dan moet je ook meteen de concessie voor het hoofrailnet openbreken en daar heeft de minister weinig zin in.
pi_127255264
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik denk dat de NS nu wel moet stoppen met de Fyra. Na zo´n vernietigende presentatie over die treinstellen kan je niet anders concluderen. Anders lijdt je enorm gezichtsverlies.
laat de binnenlandse Fyra maar lekker rijden hoor :+
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:18:55 #34
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127255290
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:18 schreef Maegrim het volgende:

[..]

laat de binnenlandse Fyra maar lekker rijden hoor :+
Als ik NS Hispeed was zou ik de naam Fyra echter schrappen...
pi_127255354
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:18 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Als ik NS Hispeed was zou ik de naam Fyra echter schrappen...
Dat gebeurt nooit, dat voelt alsof je het hele bedrijf(ns) de nek omdraait.
pi_127255371
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:18 schreef KnightSolaire het volgende:
Als ik NS Hispeed was zou ik de naam Fyra echter schrappen...
Dat dus, ik denk zelfs dat NS HiSpeed de concessie zal verliezen omdat ze de prestaties niet nakomen zoals opgesteld in het contract. Zeker met het idee dat de Tweede Kamer het ondertussen ook wel zat is, ik verwacht complete annulering van de boel en nieuwe aanbesteding waarbij de nadruk zal liggen op buitenlandse partijen voor de aanbesteding en realisering van langere trajecten.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:21:24 #37
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_127255379
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik denk dat de NS nu wel moet stoppen met de Fyra. Na zo´n vernietigende presentatie over die treinstellen kan je niet anders concluderen. Anders lijdt je enorm gezichtsverlies.
Marjon pleegt nog liever zelfmoord
RED ONS HENNIEGOD
pi_127255411
quote:
9s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:21 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Marjon pleegt nog liever zelfmoord
Wie?
pi_127255452
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:21 schreef Brembo het volgende:

[..]

Dat dus, ik denk zelfs dat NS HiSpeed de concessie zal verliezen omdat ze de prestaties niet nakomen zoals opgesteld in het contract. Zeker met het idee dat de Tweede Kamer het ondertussen ook wel zat is, ik verwacht complete annulering van de boel en nieuwe aanbesteding waarbij de nadruk zal liggen op buitenlandse partijen voor de aanbesteding en realisering van langere trajecten.
De oproerkant van de tweede kamer kunnen willen wat ze willen maar pvda en vvd gaan het intrekken van de concessie nooit steunen, dat is een motie van wantrouwen aan het adres van de minister.
pi_127255485
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 16:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Daar is nog geen officiële communicatie over geweest vanuit Eurostar.
http://www.ft.com/intl/cm(...)0.html#axzz2Ussccoe2
Niet veel vertraging maar wel enigzins.
pi_127255498
En dat is dus het probleem in dit land. Iedereen dekt elkaar maar. Nooit rollen er eens koppen.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:25:35 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127255543
Het lijstje van Marc Descheemaecker (incompleet):
- Veelvuldig last van waterindringing
- Roestvorming op een as van een trein met nog niet heel veel kilometers op de teller
- Hydraulische en elektrische kabels bevestigd aan de onderkant van de trein, waar het gevoelig is voor schade door ballast
- Afgerukte retourstroomkabel
- De monteurs konden hun gang gaan, iedere trein was afwijkend gebouwd
- De hoorn (veiligheidssysteem) was niet beschermd en werd onbruikbaar door sneeuw
- Het gebruikte remsysteem is ontworpen voor 160 km/h (en gepimpt voor de V250) en eigenlijk niet geschikt, ook niet gehomologeerd door UIC. In winterse omstandigheden is een lagere maximumsnelheid een vereiste omdat de remweg anders te lang zou worden (risico: inschattingsvermogen machinist)
- Een batterijbrand op de Watergraafsmeer, schroeiplekken zichtbaar in het rijtuig
- Van de 9 stellen die NS heeft afgenomen zijn er slechts twee beschikbaar voor testen. De rest: 2 onbeschikbaar ivm winterschade, 1 ivm brand, 1 door aanhoudende deurproblemen, 2 door problemen met de draaistellen en de laatste ivm tractieproblemen
- NedTrain werkt met een strafpuntensysteem. Bij meer dan 10 strafpunten op een treinstel mag het niet naar buiten. Onderzoek bij 4 bakken V250 leverde 1157 strafpunten op. Onderzoek bij tweede V250 leverde meer dan 2000 strafpunten op.

Mott McDonald:
- "The manufacturing quality is poor in many places"
- MM schat dat 17 tot 20 maanden nodig zijn om de trein goed rijdend te krijgen, MDS schat 20 tot 24 maanden. Dit alleen bij volledige medewerking AnsaldoBreda.
- Een revisie van een trein kan tot 2 jaar duren. Omdat iedere trein anders is gebouwd is onderhoud duur en kan revisie niet generiek worden aangepakt.
- Solvabiliteit AB is gekelderd van -3% (2003) tot -50% (2013). Ook solvabiliteit Finmeccanica niet goed.

Voorstel voor de toekomst:
- 8x per dag Brussel - Den Haag is te weinig. Inspanning NMBS om dit per september/oktober op te voeren naar 10x/dag, per december 12x/dag.
- Tijdens zomermaanden extra ICs Antwerpen - Roosendaal
- Studie naar IC Antwerpen - Eindhoven
- Thalys gevraagd: voer frequentie Amsterdam - Parijs op naar 12x per dag
- Eurostar gevraagd: start met studie verbinding Amsterdam - Brussel - Londen 2x per dag

Varia:
- O.a. Alstom en SNCF hebben input geleverd, zij waren verbaasd door keuzes van AB
- Er is een marktstudie gedaan naar vervangend materieel, maar dit is moeilijk te verkrijgen. Daarnaast is duidelijk geworden dat er ook vraag is naar een klassieke verbinding.
pi_127255556
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:04 schreef James1988 het volgende:
Als ik zo alles eens op een rijtje zet mag ik blij zijn dat ik überhaupt nog leef: brand in batterijen, een loskomende metalen strip aan de bovenkant, roestende assen, inadequate remsystemen...
Ik heb ruim 20 ritten met V250 gemaakt, ik zou statistisch dood moeten zijn zowat.

Het is toch pijnlijk duidelijk dat de NS een maand lang duizenden reizigers in een rijdende grafkist naar Brussel heeft gestuurd met geen enkel respect voor onze veiligheid. Het zou de NS verboden moeten worden om ook nog maar iets met de HSl te maken te hebben.
pi_127255576
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:21 schreef Brembo het volgende:

[..]

Dat dus, ik denk zelfs dat NS HiSpeed de concessie zal verliezen omdat ze de prestaties niet nakomen zoals opgesteld in het contract. Zeker met het idee dat de Tweede Kamer het ondertussen ook wel zat is, ik verwacht complete annulering van de boel en nieuwe aanbesteding waarbij de nadruk zal liggen op buitenlandse partijen voor de aanbesteding en realisering van langere trajecten.
Als de minister gewoon de concessie volgt is dit de enige volgende stap mogelijk. Al heb ik de gedachte dat de minister op de een of andere manier toch nog weer de NS op de HSL-Zuid weet te krijgen dankzij een onderhandse gunning oid.

Een gokje, waarvan ik hoop dat ie niet uit komt maar het wel vrees.
pi_127255616
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:26 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Als de minister gewoon de concessie volgt is dit de enige volgende stap mogelijk. Al heb ik de gedachte dat de minister op de een of andere manier toch nog weer de NS op de HSL-Zuid weet te krijgen dankzij een onderhandse gunning oid.

Een gokje, waarvan ik hoop dat ie niet uit komt maar het wel vrees.
De enige mogelijkheid die ze nog heeft is de gunning van het hoofdrailnet inclusief hsl maar die concessie loopt pas in 2015 af dus moet je dan contracten gaan openbreken.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 17:30:03 #46
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127255713
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:25 schreef James1988 het volgende:
Bij meer dan 10 strafpunten op een treinstel mag het niet naar buiten. Onderzoek bij 4 bakken V250 leverde 1157 strafpunten op. Onderzoek bij tweede V250 leverde meer dan 2000
Slechts 100 keer meer dan toegestaan.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_127255719
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:27 schreef icloud het volgende:

[..]

De enige mogelijkheid die ze nog heeft is de gunning van het hoofdrailnet inclusief hsl maar die concessie loopt pas in 2015 af dus moet je dan contracten gaan openbreken.
De HSL is nog geen onderdeel van het HRN, dat gaat gebeuren per 2015. De kans dat daarvan afgeweken zal worden is licht gegroeid, maar nog steeds nihil.
pi_127255770
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:30 schreef b2py het volgende:

[..]

De HSL is nog geen onderdeel van het HRN, dat gaat gebeuren per 2015. De kans dat daarvan afgeweken zal worden is licht gegroeid, maar nog steeds nihil.
Ja precies dat bedoel ik, als je dat als oplossing ziet dan moet je de concessie HRN nu openbreken, want de minister kan het hispeed verhaal niet nog twee jaar volhouden.
pi_127255814
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:30 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Slechts 100 keer meer dan toegestaan.
En dan te bedenken dat ze halverwege de trein opgehouden zijn met zoeken heh :')
pi_127255836
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:30 schreef b2py het volgende:

[..]

De HSL is nog geen onderdeel van het HRN, dat gaat gebeuren per 2015. De kans dat daarvan afgeweken zal worden is licht gegroeid, maar nog steeds nihil.
Er zal morgen ook geen trein rijden echter is het wel realistisch om in 2015 (bijna 10 jaar na de oplevering van de HSL-zuid) te verwachten dat de dienst volledig en fatsoenlijk wordt uitgevoerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')