James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 14:15 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 14:18 |
Ik zou graag het exact aantal kilometers ergens willen vinden, want natte vingerwerk is zo natte vingerwerk... die Lijn kronkelt nog best wel... Ben best nieuwsgierig hoeveel ik de afgelopen weken heb afgelegd... | |
#ANONIEM | woensdag 29 mei 2013 @ 14:19 |
Ik heb volgende maand een dienst in Den Bosch met nog een klasgenoot. De autoslaaptrein in elkaar zetten ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 14:19 |
Uurtje puzzelen met Google Earth ![]() Ik kijk wel even naar MLV - Valence - MSC, puzzel jij de rest uit. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 14:22 |
Marne la Vallee - Valence - Marne la Vallee Marne la Vallee Gare - Paris de Lyon Paris Lyon - Mulhouse Mulhouse - Nice over regulier spoor Nice - Monaco 3x Nice - Parijs de Lyon Parijs de Lyon - MLV Als iemand weet waar ik dan een beetje fatsoenlijk kan uitrekenen dan graag, want voglensmij heb ik mn weekrecord verbroken (Wat nog altijd rondje Nederland was ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 14:23 |
Ja maar ik kan op Google Earth niet zien wat regulier spoor is en wat niet vanaf Mulhouse | |
De_Hertog | woensdag 29 mei 2013 @ 14:23 |
Ondertussen in de politiek:http://www.nu.nl/politiek(...)lternatief-fyra.html | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 14:23 |
Jizdenka (zie OP)? | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 14:24 |
Geen idee hoe dat werkt, al een keer mee gestoeid, maar ik doen consequent wat verkeerd... | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 14:26 |
Wat er precies aan de hand is weet ik niet, maar er gaat iets niet goed op de HSL. Thalys rijdt klassiek, enkele Fyra's rijden over de hele route klassiek, en er valt het nodige uit. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 14:27 |
Fles, Marseille paris over de TGV is 750 km http://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_M%C3%A9diterran%C3%A9e | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 14:28 |
Nee dat is kut inderdaad. En aangezien dat ding ook vrijwel nergens stopt is het bepalen van de juiste route vrij lastig ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 14:30 |
Gaat die superspoorkaart niet helpen? ff kijken | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 14:31 |
Staan geen afstanden op ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 14:32 |
Ook geen spoorsoort? Wat doe jij trouwens op GE? Ieder boogje meepakken of quick and Dirty? | |
Straatcommando. | woensdag 29 mei 2013 @ 14:32 |
Kwam net een blauwe loc(leek me geen NS loc, kon het niet zien)met op sleeptouw een 8tal bakken ddar, met aan het einde een stuurstand(neus richting loc) was wel leeg mat. Die gaan zeker naar de sloop? | |
Bitlord | woensdag 29 mei 2013 @ 14:33 |
Nu willen dus de Tweede Kamer, gemeente Den Haag, Dordrecht, Mechelen en wie nog meer de Lagelandenlijn. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 14:36 |
nice zeg. Zijn wel de krenten uit de pap voor een stagair ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 14:37 |
waar en in welke richting? | |
Straatcommando. | woensdag 29 mei 2013 @ 14:38 |
Oh sorry, richting Arnhem, komend vanuit de richting Zutphen. Ik zag ze bij Velp. Misschien worden ze wel gedumpt op Arnhem Goederen, bedenk ik me nu. | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 14:38 |
ProRail spreekt over een 'Seinstoring HSL Amsterdam - Rotterdam - Breda' maar in de begeleidende tekst over een 'versperring op de HSL'. Ook NS geeft als oorzaak een versperring aan. Vreemd. | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 14:40 |
Seinstoring HSL betekent wellicht dat het Radio Block Centre platligt. Het RBC is de 'computer' aan de walzijde. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 14:40 |
GE? | |
Fiorano | woensdag 29 mei 2013 @ 14:41 |
Op Amersfoort Goederen staat nu ook een DDAR, Gekoppeld met de Locs in het midden. Staat ook een losse op Bokkeduinen. | |
#ANONIEM | woensdag 29 mei 2013 @ 14:42 |
Mag niet klagen nee ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 14:43 |
weet wel dat er via die route vandaag 14 rijtuigen DDM-1 vanaf Amsterdam naar Nijmegen gesleept worden. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 14:44 |
Oh google earth. Ja wel een beetje langs de boogjes idd. En dan beetje afronden soms. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 14:47 |
Ik weet inmiddels ben ik ben gereden, want ik herriner me nog dat ik wakker werd en ik zag dat we stilstonden op Valence Ville, toen dacht ik "Verdomd hier was ik Gisteren ook al" ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 14:50 |
Gewoon mijlen trappen om het mijlen trappen doe ik trouwens niet meer ![]() | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 14:58 |
Lijkt me duidelijk. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 15:00 |
Wel nog even preciseren dat het niet de NMBS is ![]() | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 15:11 |
En weer voorbij. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 15:12 |
Wauw. Dat scheelt weer een uurtje puzzelen ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 16:02 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 16:09 |
Ja maar daar staan geen kilometers bij ![]() | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 16:16 |
Op dit moment is een SLT bezig met ETCS-testritten tussen Amsterdam en Utrecht, 160 km/h. Ik ben benieuwd of/wanneer NS voor deze snelheid een toeslag gaat vragen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 16:16 |
Toeslag voor een SLT ![]() | |
Fiorano | woensdag 29 mei 2013 @ 16:18 |
En rijdt de stopper Amsterdam - Rhenen niet wegens een defecte trein... | |
Xetran | woensdag 29 mei 2013 @ 16:20 |
-oud- | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 16:28 |
je zou ze er wel toe in staat achten ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 29 mei 2013 @ 16:28 |
Tsjonge. De Kamer wil een onderzoek naar alternatieven voor de Fyra. Nu al... ![]() Voor Beter OV reageert stevig en vindt iets van het enorm snelle reageren, en de actieve wijze waarop de Kamer het dossier volgt: http://www.voorbeterov.nl/121213.php | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 16:32 |
Op dit moment had de excuus Benelux gewoon al 16x per dag moeten rijden. Even de NS en NMBS flink bij hun kladden grijpen en dan was het geregeld geweest, maar nee, er moest voor de langzame route gekozen worden ... | |
Ireyon | woensdag 29 mei 2013 @ 16:37 |
Tja dat krijg je met zo'n lui, ongeïnteresseerd wijf als staatssecretaris. Over die autoslaaptrein hè, hoe zit het eigenlijk als er onderweg een autoalarm afgaat? Zag ze laatst rangeren in Den Bosch en toch zeker een stuk of 10 bmw's maakten toen een hoop kabaal, maar even dat alarm uitzetten lijkt me ook nogal een uitdaging? | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 16:39 |
Houdt vanzelf op, toch? | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 16:41 |
Ach ja Kamerleden moeten over zoveel dingen kennis van zaken hebben (zeker de leden van de kleinere fracties) dat ze dossiers helaas lang niet zo goed kunnen volgen als wenselijk. Het zou me niet verbazen als de helft van de Kamerleden denkt dat de Fyra in zijn algeheelheid niet meer rijdt terwijl de binnenlandse Fyra natuurlijk nog wel gewoon rijdt. Of dat ze niet weten dat de Fyra binnenlands met ander materieel rijdt dan de Fyra internationaal reed. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 16:44 |
de accu gaat vanzelf leeg | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 16:48 |
Staan die wagens neus aan kont of neus aan neus. In het eerste geval mag je flinke startkabels meenemen... ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 16:48 |
dat is waar en daarom worden in de fracties de taken ook zo goed mogelijk verdeeld. Daarnaast heeft ieder kamerlid ook nog een assistent die hem of haar ook een deel van de taken uit handen neemt. Zeker bij de grotere fracties moet men wel genoeg verstand van zaken hebben om al eerder een goed oordeel te kunnen vellen. Alleen dan zit je nog met de belangen die de verschillende partijen hebben, waardoor je lang niet altijd jouw eigen oordeel kunt verkondigen, maar die van een andere partij, omdat dit zwaarder weegt. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 16:48 |
eerste. Ach, met een beetje duwen help je zo'n wrak ook wel weer op gang. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 16:49 |
Zie jij jezelf een wagen aanduwen op een autotrein? ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 16:51 |
Dit klopt, maar de ambtelijke ondersteuning loopt natuurlijk gigantisch achter op het ambtenarenbestand bij de ministeries. Zo bezien heeft de Kamer een groot nadeel bij de uitoefening van de controle op de regering. Niet voor niets is er vaak sprake van incidentenpolitiek: dan wordt iets groot belicht en kun je er niet omheen, zie ook nieuwsberichten over de Fyra en daaropvolgende debatten, vragen etc. De ambtelijke ondersteuning bij de Tweede Kamer zou fors moeten worden uitgebreid. Help je ook weer wat jonge afgestudeerden aan een baan. Twee vliegen in één klap. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 16:51 |
Waarom lees ik steeds de topictitel als "Treinentopic #585: 300 km/h voor een bodemplaat" ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 16:52 |
neuh, maar dat hoeft dan ook niet. Dat mogen die mensen die het overkomt namelijk zelf doen | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 16:55 |
zou wel moeten ja, want op de ministeries wordt vaak gewerkt met een eigen agenda die het landsbelang lang niet altijd dient. Of er worden om mensen maar aan het werk te houden plannen bedacht die onuitvoerbaar zijn en daarbij schiet het eigenlijke werk weer te kort. | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 16:59 |
De Tijd schrijft: 'Fyra komt niet terug voor 2015, misschien wel nooit meer' | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 17:00 |
Als dat in juni inderdaad zo blijkt te zijn: retourneren naar Italië en z.s.m. alternatieven uitwerken. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 17:02 |
Lijkt me dat het treinpersoneel daar wel een paar accu's en startkabels voor achter de hand heeft eigenlijk. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:02 |
een alternatief is wat VIRM ombouwen voor de HSL, hetzij voor de binnenlandse dienst, hetzij voor België. Verder kan ik me voorstellen dat er ingezet wordt om het laten rijden van ICRm over de HSL naar België. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 17:03 |
Heb ik altijd al gezegd. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 17:04 |
Verder lezen? REGISTREER U GRATIS EN... Lees tot 7 nieuwsupdates op 30 dagen Beheer uw eigen beleggingsportefeuille Ontvang nieuws via e-mail Registreer GRATIS ![]() | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 17:04 |
VIRM naar België zie ik niet gebeuren i.v.m. de breedte van dat spul. Traxx-Fyra naar België zie ik wél gebeuren, maar ik hoop dat het niet zo ver komt. | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 17:04 |
Ik mag toch hopen dat we ooit fatsoenlijk HST of semi-HST-materieel krijgen (220km/u bv.) voor de binnenlandse dienst en de verbinding naar Brussel. | |
Ireyon | woensdag 29 mei 2013 @ 17:05 |
"Voldoende rijtuigen vinden voor die treinen lijkt intussen het grootste probleem te worden." Waar zijn die gebleven dan? Ze zitten niet in Fyra, ze zitten niet in binnenlandse treinen. Gewoon op Dijksgracht neergezet en nu zijn ze *poef* verdwenen? | |
Ireyon | woensdag 29 mei 2013 @ 17:06 |
Dat is toch de enige mogelijkheid? NS heeft al aangegeven dat nieuwe treinen kopen te duur is en te lang duurt. Misschien als ze het lief vragen dat ze korting krijgen.. "20 AVGs halen 19 betalen" ofzo. Of de afdankertjes-TGV's van Renfe. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 17:06 |
Watergraafsmeer bedoel je? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 17:06 |
Kijk nou eens wat de postbode door de brievenbus pleurt: De wijkkrant ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 17:08 |
Arriva had toch aangeboden de HSL-problematiek op te lossen? | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:08 |
Volgens mij is er wat naar de binnenlandse FYRA gegaan, wat naar de binnenlandse dienst, een reservestammetje voor de excuus-benelux en wat onderhoud in Maastricht. Zo staat er weinig meer op Dijksgracht. Grootste probleem zal nog worden het onttrekken van het spul aan de binnenlandse dienst, want echt ruim zit de NS nou ook weer niet in haar materieel. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:09 |
Denk dat je op dit moment misschien nog het beste bij RENFE kunt shoppen. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 17:10 |
Leuk man. En zet je digitale zoom even uit want dit sukt. | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 17:10 |
Waarom worden daar geen Kamervragen over gesteld? Dat lijkt nou wel een nuttige vraag om aan het ministerie voor te leggen. | |
Ireyon | woensdag 29 mei 2013 @ 17:12 |
Denk je dat er ook maar één persoon in de kamer zit die weet dat Renfe tweedehands TGVs te huur/koop heeft staan? Dit lijkt me eerder iets wat Rikus even duidelijk moet maken daar. | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 17:12 |
Moeten die wel spul hebben staan dat 1,5 kV, 3 kV en 25 kV lust én ook nog eens ongebruikt is. Het Spaanse HSL-net is 25 kV en 1435 mm, de meeste AVE's komen niet op het 3 kV net met Iberisch profiel. De Velaro E is monocourant (alleen 25 kV), bijvoorbeeld. | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 17:12 |
Nee, dat denk ik niet; deze retorische vraag was een verwijzing naar mijn eerdere gesprek met PSM over de (beperkingen van) controle van de Tweede Kamer op de regering ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:13 |
och, als ik eerlijk ben denk ik dat er aangestuurd wordt op het eruit trekken van de stekker van de huidige HSL-concessie en dat er een nieuwe aanbesteding moet volgen. Denk dat dit voor de NS op dit moment misschien wel voordeliger is dan mogelijk de HSL integreren in de binnenlandse concessie. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 17:14 |
Die is niet gebruikt, het is t ipodje ![]() | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 17:14 |
NS is als de dood voor aanbesteding van de HSL of het HRN. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:14 |
wat ombouwen moeten ze toch als ze spul uit het buitenland halen. | |
Ireyon | woensdag 29 mei 2013 @ 17:14 |
Er staan anders hier in Roosendaal nog 42 rijtuigen ICK aan de kant ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 17:15 |
En ze hebben ongetwijfeld een sterke lobby bij het ministerie om dat te voorkomen. Tot nu toe is het immers ook aardig gelukt niet aan de eisen van de HSL-concessie te voldoen | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 17:15 |
Maar monocourant ombouwen naar multicourant is wel een grote verbouwing. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 17:16 |
Zal zo wel even kijken of ik de boel kan inscannen. De vlugge nieuwtjes: Vanaf deze zomer meer treinen op de RER naar Marne la Vallee. Garage gaat gebouwd worden voor de TGV en RER bij Marne la Vallee. Nieuw stationsgebouw en Busstation voor Marne la Vallee. | |
DriekOplopers | woensdag 29 mei 2013 @ 17:16 |
Zo. Poppetje gezien? Kastje dicht. [ Bericht 95% gewijzigd door DriekOplopers op 29-05-2013 22:01:27 ] | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:16 |
van het HRN wel ja, maar van het aanbesteden van de HSL weet ik nog zo net niet. Winstgevend is het voorlopig niet te krijgen namelijk, ook niet als het geïntegreerd wordt in de HRN-concessie. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:18 |
klopt | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 17:18 |
Heraanbesteding van de HSL betekent terreinverlies, en NS is daar niet happig op. Zie ook het gespartel tegen samenloop (afsplitsing stoptreinen Limburg). | |
Sandrvich | woensdag 29 mei 2013 @ 17:27 |
Hoorde van een vriend dat je als reiziger een gids thuisgestuurd krijgt met wat aanwijzingen over wat je met je auto moet doen voordat je hem op de trein zet; auto-alarm geheel uitschakelen was er een van. Toen ik vorig jaar in Kosice de autoslaaptrein Kosice-Praag bekeek zaten er best wat auto's tussen waar de alarms stonden te loeien. Arme reizigers in het slaaprijtuig ervoor/erachter. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:31 |
Het zou wel eens anders kunnen zijn dan je denkt. Op dit moment geldt er nog een torenhoge infraheffing op de HSL en bij een nieuwe aanbesteding ontkomt de overheid er niet aan om deze te laten zakken. Bij de aanbesteding zullen dan enkele inschrijvers zijn, waaronder de NS die vervolgens weer het beste bod zal doen, maar veel minder betaalt dan nu. Je komt dan in een juridisch leuke situatie terecht, want in hoeverre kun je dan het binnenlandse deel van de concessie integreren in het hoofdrailnet, zonder dat jij je concurrenten voer geeft om te stellen dat zij benadeeld zijn, omdat zij geen treindiensten op het binnenlandse net mogen rijden. Als wisselgeld kun je hiervoor misschien enkele stoptreindiensten her en der in het land gebruiken. Deze mogelijkheid zal in ieder geval de randen van de mogelijkheden opzoeken en hier en daar ook overschrijden, maar kan voor een aantal partijen positief uitpakken, behalve de centrale overheid die hierdoor haar inkomsten af ziet nemen. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 17:44 |
Wacht, wat? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:45 |
het verschil tussen wat kan en wat mag | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 17:52 |
Dit? http://tinyurl.com/p6vomkx | |
bork | woensdag 29 mei 2013 @ 17:54 |
Gaat deze niet verder? | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 17:55 |
Wilma (die van Fred) heeft een stukje geschreven over de eigendoms- en beheersrechten op stations en hoe dat in de toekomst beter geregeld kan worden http://www.rijksoverheid.(...)-beheer-stations.pdf | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 17:55 |
Er zijn uiteraard altijd mensen die zich daar toch weer niet aan houden en een auto met een dooie accu kost gewoon heel veel tijd. Dus ik denk echt wel dat ze accu's en startkabels op die trein hebben ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 17:56 |
Nee, hij komt wel ergens vandaan, zie mijn post eronder... | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 17:58 |
Wat voor materieel moet ik me trouwens voorstellen bij de Alpen en Ski express, skikoffers op het dak van de trein voor de lange latten? En schnaps in de bar? en Hertengewijen in je Coupe? en een kabel door de coupe waar dan stoeltjesliftstoeltjes onder hangen ipv normale banken? (soort kantelbakken maar dan anders) ![]() | |
bork | woensdag 29 mei 2013 @ 18:03 |
Deze TCDD_HT65000 ![]() | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 18:08 |
Die TCDD-trein is de exportvariant van de S/120, gebouwd door CAF en Alstom. De S/120 rijdt zowel op de HSL's als de regionale lijnen onder de merknaam Alvia, lust 25 kV en 3 kV, en zou goed tot z'n recht komen op de Nederlandse HSL. Als ik over de materieelsamenstelling zou gaan zou ik viertjes aanschaffen: in de daluren één viertje, tijdens de spits twee. Je zou zelfs een vleugeltrein kunnen samenstellen: Brussel - Amsterdam/Den Haag, waarbij één deel in Rotterdam wordt gesplitst/bijgevoegd. Iedereen blij. Wat ik niet weet is of RENFE S/120-treinen beschikbaar heeft voor verhuur, of dat ze ze allemaal zelf nodig hebben. In totaal zijn er 57 gebouwd. | |
Ireyon | woensdag 29 mei 2013 @ 18:10 |
En de Bredanaars ![]() | |
James1988 | woensdag 29 mei 2013 @ 18:11 |
Breda - Antwerpen zou ik als losse verbinding behandelen waar één viertje op rijdt, als uurdienst met tussenstops in Noorderkempen en Luchtbal.. Tijdens de spitsen zou je dat kunnen verlengen tot twee, indien nodig. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 18:12 |
![]() Wat is dit nou weer voor Flauwekul ![]() ![]() Doen dan liever alles of niets.... ![]() Edit: Bovendien is die overstap een beetje krap ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 18:27 |
En waar komt dat enorme verschil in Rijtijd vandaan ![]() ![]() | |
bork | woensdag 29 mei 2013 @ 18:46 |
Rondje Nederland is weer te koop bij de Hema![]() | |
Xetran | woensdag 29 mei 2013 @ 18:59 |
die dingen zijn tegenwoordig ook nog maar amper geldig. pff. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 19:10 |
Dat systeem is ruk. Uit Hafas komen allemaal tijden tussen 34 en 45 uur. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 19:17 |
ik snap dan niet dat ze mensen dat zelf laten boeken op die site ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 19:19 |
kan je niet op de reisdetails klikken om te zien waarom het zo achterlijk lang duurt? | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 19:28 |
Je gelooft vast niet dat dit het meest uitgebreide venster is wat ik krijg ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 19:33 |
En klik dan eens op "Détail"? | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 19:36 |
![]()
| |
Sandrvich | woensdag 29 mei 2013 @ 19:40 |
SNCF loopt zelfs lekker "SNCF te zijn" met tickets voor die treinverbindingen: Op sommige momenten is een ticket naar Minsk duurder als een ticket naar Moskou (zelfde trein, EN453). ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 19:43 |
Ja, en vanaf Nice naar Moskou is het 200 euro goedkoper dan vanaf Parijs, dus dan knoop ik er liever nog een Ouigo ritje ervoor in dit geval ![]() Maar Serieus, dit is gewoon te boeken terwijl ik eigenlijk vind dat ze moeten neerzetten dat je naar een SNCF Boetique moet gaan, die paar euro boekingskosten maken op dit soort bedragen maken toch ook niks meer uit en het voorkomt overstaps van 25 uur die _niet_ zichtbaar zijn op de website... ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 19:43 |
Gare stokbroodknabbelaars ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 19:44 |
Die kant wou ik eigenlijk niet opgaan met mn post maargoed ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 29 mei 2013 @ 19:46 |
Misschien moet je dan je zonnebril afzetten ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 19:46 |
Maargoed, ik wil dus nog steeds een keer op en neer naar Moskou, en ja ik zal mn stadaardposticoon eens veranderen roze draakje | |
Sandrvich | woensdag 29 mei 2013 @ 19:53 |
Vliegtuigmaatschappijen doen daar volgens mij ook niet zo heel erg aan mee. Heb een keer gehad toen ik met Wizzair naar Servië vloog dat ik aan moest geven wat m'n visumnummer was (...terwijl ik als EU-inwoner niet eens een visum nodig had). Toen ik deze zomer in Oekraïne een ticket naar Wit-Rusland kocht werd me ook niet om een visum gevraagd (had ik wel overigens). Afgezien van de knetterlange overstaptijden vind ik het wel tof van SNCF dat ze het zo aanbieden. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 19:59 |
Als ik me niet vergis kan je het zelfs uit de automaat trekken, maar dan nog blijf ik erbij dat dit niet een reisje is wat je even tussen neus en schaamlippen door boekt. Ja de wereldt word steeds kleiner maar toch, je zal met je gezinnetje staan op station X "Meneer kunt u mij helpen deze trein vertrekt toch zo over 2 uur? Wat zegt u? 26 uur?" En het verbaast me niet als dit al gewoon een keer gebeurt is, t zal niet wekelijks zijn maar toch. Zet minimaal een datum bij iedere overstap....hoe overbodig het in 90 procent van de gevallen ook is.. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 20:02 |
Reisduren van 131 uur terwijl andere verbindingen in rond de 40 uur kunnen, dat klopt gewoon niet. daar zit 4 dagen verschil in. Dat is zelfs niet een trein die in het weekend niet rijdt zodat je een overstap van vrijdagmiddag op maandagochtend hebt. Het is gewoon onzin zoiets. | |
Bitlord | woensdag 29 mei 2013 @ 20:03 |
Connexxion heeft nog uitgebreid gereageerd op de prijsverschillen op de Valleilijn: De provincie heeft als opdrachtgever een km tarief vastgesteld; dat is bepalend voor het tarief wat een reiziger kwijt is als hij/zij met de OV Chipkaart betaalt. Dat km tarief is per concessie verschillend. NS was voor hun kaartautomaten niet in staat al die verschillende km tarieven in hun systemen te verwerken en rekent voor de papieren kaartjes met het eigen km tarief, dat kan (op korte afstanden, zoals op de Valleilijn en op Arnhem - Doetinchem) tot kleine verschillen leiden, vaak niet groter dan ¤ 0,10. Vanaf medio 2013 is NS wel in staat om per concessie een eigen km tarief in de systemen te zetten en betaalt de reiziger altijd het tarief dat door de regionale overheid is vastgesteld, zowel met de OV Chipkaart als met papier. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 20:03 |
Wie het op Bahn.de probeert krijgt tijden maar word doorverwezen naar het loket ![]() | |
ReisT | woensdag 29 mei 2013 @ 20:28 |
Dat terwijl ze elk jaar duurder worden. Nu dus al 75% duurder dan 6 jaar geleden toen je voor een kleine 10 euro het hele land door kon. Kan dit nog wel concurreren met nieuwe mogelijkheden als WeekendVrij enzo? Ik geloof er helemaal niks van dat ze het niet kunnen. Ze willen het gewoon niet. Dit is gewoon hetzelfde verhaal als al die kaartsoorten die afgeschaft zijn omdat het "te moeilijk" was in combinatie met de chipkaart. Aan de andere kant: op de Valleilijn is het verschil tussen beide tarieven wel erg klein, dus je kan je afvragen waar we ons eigenlijk druk om maken? (Of: waarom gebruikt Connexxion eigenlijk niet gewoon het NS-tarief??) | |
dennistd | woensdag 29 mei 2013 @ 21:07 |
Wat mij betreft niet meer, mits weekendvrij in de aanbieding is. Ik heb vanaf 1 juni weekendvrij, 1e klas, voor 29 euro per maand (eerste jaar). Voor dat geld moet ik vaker dan 1,7 keer per maand op pad om het voordeliger te laten zijn dan actiekaartjes van 17 euro, wat ik wel haal (meestal 2x per maand). En dan heb ik ook nog eens 1e klas ipv 2e klas. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 21:14 |
Plus dat je met weekendVrij ook nog dalurenkorting krijgt | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 21:16 |
Ja, maar das ook niet meer om naar huis te schrijven, ik begreep dat er nu niet meer de avondspits geld als daluur... | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 21:18 |
Zeikerd. Gek he. dat de avondSPITS niet geldt als DALuur ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 21:18 |
Vroegah was dat anders niet... | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 29 mei 2013 @ 21:18 |
Spitsuren zijn nou ook niet echt van toepassing op een weekend abonnement ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 21:20 |
Nee vroegah was alles betah ![]() | |
Deezertje | woensdag 29 mei 2013 @ 21:20 |
Snap sowieso niet dat er mensen zijn die voor 1e klas betalen ![]() Je zit in dezelfde trein, komt even laat aan als de rest. Geen voordeel dus. Je hebt alleen een soort van 'garantie' op een zitplaats omdat de 1eK toch nooit vol zit. En de stoelen zijn niet echt bijzonder, en stopcontacten moet je geluk hebben (lees: vaker niet dan wel). Maar goed dat is mijn mening ![]() Die aanbieding zag ik ook, zeker niet duur, maar voor mij blijft in het weekend alleen de zondag over (zaterdag werk) naast mijn studentenweek OV. En voordat ik op het station ben moet ik met de bus (en terug) dus zou sowieso iedere keer weer 5 euro extra zijn per weekenddag. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 21:21 |
Dat is dus ook allang niet meer zo. | |
Deezertje | woensdag 29 mei 2013 @ 21:22 |
Dat de eerste klas nu wel vol zit? Of dat 2eK passagiers bij grote drukte gewoon 1eK mogen zitten? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 21:22 |
Ik vraag me nog steeds af trouwens hoe ze 2 wifinetwerken in de Thalys scheiden trouwens; eerste en 2e klas... zit je eerste klas, dan kan je zo inloggen, zit je 2e klas dien je te betalen of bij het semi flex je ticketnummer in te voeren. Zijn er nou 2 netwerkjes? of is er iets in het Barrijtuig wat heel goed isoleert? | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 29 mei 2013 @ 21:22 |
Ik zie het best regelmatig dat de eerste klas voller zit dan de tweede klas in de spits... | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 21:26 |
Ik krijg trouwens ook een beetje de indruk dat ze doorslaan in het in de uitverkoop gooien van de 1e klas. Ik bedoel Nice-Paris in de TGV 1e of 2e klas voor 4 euro verschil ![]() Krijg de indruk dat dat in Nederland ook een beetje aan de gang is, t is crisis, er moeten toch centjes binnenkomen en de ruimte verdeeld, we doen de eerste klas maar in de uitverkoop... ![]() edit: Je ziet het ook aan het publiek, mag ik dat zeggen; Ja, dat mag ik zeggen! /Martsmeetsmodus | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 21:27 |
Dat ja. Sinds allerhande schooiers voor een krats een 1eklas weekendvrij hebben kunnen kopen bijvoorbeeld. EN sinds NS landelijk huis aan huis 2-1 overgangen Dagkaart in brievenbussen is gaan pompen. | |
DriekOplopers | woensdag 29 mei 2013 @ 21:35 |
En hoeveel % van die stoelen wordt dan bezeten door reizigers met een 2e klas kaartje? Pakkans is minimaal. De laatste honderden treinkilometers geen enkele HC gezien. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 21:36 |
Nee ik ook niet. Bij Bremen Hbf voor het laatst controle gehad. Sindsdien Bremen - Groningen - Zwolle - Deventer - Utrecht - Veenendaal - Utrecht - Deventer gereden en niemand meer gezien ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 21:37 |
Je betaalt dan ook niet om gecontroleerd te worden, maar om vervoerd te worden. | |
_serial_ | woensdag 29 mei 2013 @ 21:38 |
Hmm op mijn trajecten was de afgelopen weken de kans 100%, is ook wel eens anders geweest. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 29 mei 2013 @ 21:38 |
Vorige week nog 3x gecontroleerd in 1 trein (Deventer - Enkhuizen)... | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 21:39 |
Vroegah hield ik altijd een lijstje bij van langste trajecten die ik reed zonder controle. Maar op een gegeven moment werden dat er zo veel dat ik er maar mee gestopt ben ![]() | |
greavy | woensdag 29 mei 2013 @ 21:47 |
NS hoopt morgen de allerlaatste inzet van loc+DDAR te kunnen doen; Er zal er één in de Spits-IC rijden tussen Enkhuizen-Amsterdam en dan (theoretisch) uitgewisseld worden door mDDM, en de tweede tussen Amsterdam en Uitgeest. De twee gekoppelde stammetjes bij Amersfoort Bokkeduinen (waaronder NSR 1715+7435, die op 25 mei 2013 met de Spoorforum Afscheidsrit loc-DDAR voor het laatst reed) staan ook terzijde, en zullen binnenkort naar Haarlem gaan. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 21:49 |
En wat zien we daarna nooit meer? DDAR met loc? ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 21:50 |
Bij de Ouigo heb ik 100 procent controle gehad. In alle TGV ritten 1 keer maar alleen op de lange stukken. Op de korte stukjes tussen Monaco en Nice heb ik niemand gezien, maar dat was wel een complete teringzooi natuurlijk (Wel veel Sûrete (spoor-ME-ers), maar die doen niks). Maargoed iedereen die in Monaco uitstaapt HEEFT gewoon een kaartje, want DAT is pas een politiestaat.. Ik bedoel veel politie. Als daar controle is ben je gewoon de sjaak.. | |
DriekOplopers | woensdag 29 mei 2013 @ 21:58 |
Klopt. Maar ik wil dat gecontroleerd wordt dat anderen ook hebben betaald (want de kwaliteitseisen die ik stel moeten wel worden gefinancierd uit de kaartopbrengsten), dat 1e/2eklascontrole er is en dat ik aan de HC om informatie kan vragen. En dat die wat doet aan de takkeherrie in stiltezones. Als HC's dat allemaal niet doen, heb ik liever dat ze worden afgeschaft. Dan heb ik ook niet de frustratie dat ik als braaf betalende reiziger het salaris ophoest van een labbekak die de hele dag met z'n krant en z'n mobieltje in de 1e klas zit te niksen. ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 22:00 |
Ik moes lachen ![]() | |
b2py | woensdag 29 mei 2013 @ 22:05 |
Hebben onze oosterburen niet nog wat 200 km/h rijtuigen over en hebben we niet nog ergens een knappe loc staan? Om naar Brussel te scheuren. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:05 |
me too ![]() Had afgelopen maandag zelfs een overijverige Arriva-controleur, want hij ging tweemaal de gehele trein bij langs. Nog niet eerder meegemaakt. | |
b2py | woensdag 29 mei 2013 @ 22:06 |
Rijdt er net 1 minuut geleden eentje weg uit Amsterdam c. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 22:08 |
Kan niet! Somda heeft afscheid genomen! Weg ermee! | |
Mr_Klaasje | woensdag 29 mei 2013 @ 22:11 |
Vanuit snelheid en capaciteit gezien is eenmansbediening van sprinters een zegen. Veel kortere vertrekprocedure bij iedere halte en dus minder rijtijd noodzakelijk. Maarem, dit komt wel een beetje verongelukt over... | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:12 |
daarom moet je het logenstraffen en nog even met het spul rondrijden ![]() ![]() | |
greavy | woensdag 29 mei 2013 @ 22:13 |
Die admin van Somda is een balaap. Sorry hoor. Stuurt die gek mij 2 weken geleden een e-mail: "Beste Greavy, Indien je weer toegang tot Somda wilt hebben, kan je een motivatie per e-mail terugsturen. Het beheer gaat dan beoordelen of je gemotiveerd genoeg bent om weer deel te nemen aan Somda. Met vriendelijke groeten, PvdL Admin Somda.nl" ![]() ![]() Mijn antwoord was kort en bondig. En niet veel anders dan toen ik ruzie met die gek had ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 22:15 |
Ik snap je Frustratie Laddermans, maar het is niet netjes om privegerichte correspondentie zomaar op het web te Quakken. Verder, welk mat heeft nog echt een conducteur nodig? En wat is eenmansbediening? | |
greavy | woensdag 29 mei 2013 @ 22:18 |
Bij de NS heeft elk mat. een HC nodig. Of de machinist moet zelf uit zijn luie stoel komen om te gaan sleutelen. Eenmansbediening is dat de Mcn kan sleutelen vanuit de cabine. | |
MaxMark | woensdag 29 mei 2013 @ 22:18 |
Zat er toevallig een camerateam bij? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:19 |
oh, jammer dat je het niet eerder gedeeld hebt, want we hadden hier een heel epistel kunnen maken ![]() | |
b2py | woensdag 29 mei 2013 @ 22:19 |
weinig privé aan toch? | |
KnightSolaire | woensdag 29 mei 2013 @ 22:19 |
Dat mag wel zo zijn maar in de praktijk reizen verreweg de meeste reizigers gewoon 2e klas, ook in het weekend en zelfs als ze met zo'n gratis overgangskaartje eerste klas zouden kunnen reizen - ze nemen de moeite niet om die kaartjes te bewaren/gebruiken en een abonnement aanschaffen doen de meesten ook niet. Afgelopen weekend (vrijdag, zaterdag én zondag) veel in de trein gezeten, 1e klas. Zeker veel rustiger dan tweede klas; geen gebrek aan zitplaatsen. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:19 |
ik heb geen camerateam gezien maandagochtend | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 22:20 |
![]() Ik heb op somda ruzie over de nieuwe regels. Rolandrail beschuldigt mij van het maken en lekken van foto's. Superleuke sfeer daar joh. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 22:20 |
Nee maar als de bewuste Balaap in kwestie dit ziet kan Laddermans zn togang tot somda vergeten voor de rest van zn leven natuurlijk ![]() | |
MaxMark | woensdag 29 mei 2013 @ 22:21 |
Wij lopen soms wel 4x op en neer in heen-en-weer ritje, dus had gekund ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:21 |
die knuppel? Eén letter verkeerd en je hebt op zijn site al een ban te pakken ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:22 |
als ik jullie zie dan moet ik dus 8x wegduiken. Bedankt voor de tip | |
Mr_Klaasje | woensdag 29 mei 2013 @ 22:22 |
Roland is niet helemaal wijs.. Altijd doet iedereen het, nooit heeft hij het zelf gedaan. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 22:22 |
Nouja kijk, met vervoer moet je wel precies zijn, als ik op de zaak voor een client Easyjet boek en 1 letter is niet correct, kan dat flinke consequenties hebben.... ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:25 |
dat is dan terecht, maar op RolandRail wordt je zo ongeveer doodgemarteld als je een verkeerde afkorting gebruikt. Maakt niet uit of het materieel of locatie is. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 22:25 |
Ik loop ook maar een bietje met je te dollen hoor ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 22:25 |
Vooralsnog wordt mijn account niet eens goedgekeurd. Ik zeg net heel duidelijk "ik zou zelf dat soort informatie voor me houden maar anderen doen daarmee wat ze willen" in een discussie en hij antwoordt "aan jouw soort mensen in de spoorwereld moet ik dus altijd gaan uitleggen dat je dat soort informatie voor je moet houden" Wtf gast, begrijpend lezen groep vier? | |
MaxMark | woensdag 29 mei 2013 @ 22:26 |
Rij jij dan vaak alleen heen-en-weer? | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:26 |
no problemo | |
greavy | woensdag 29 mei 2013 @ 22:27 |
Maar waarom zou ik op Somda nog lid willen zijn? | |
greavy | woensdag 29 mei 2013 @ 22:27 |
Ik heb er ervaringen mee, met die ban ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 22:27 |
Volgensmij is dat altijd in een "Fanwereld" elkaar het ligt in de ogen niet gunnen, tel daar de sociale handicap nog eens bij op et voila, das in de spoorwereld, das in de pretparkwereld, das bij K3, das overal volgensmij... | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:27 |
ik reis niet zo vaak en als ik dat doe dan is dat alleen ja ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 22:28 |
Ja inderdaad. Wat boeit het nou dat X weet dat trein Y dienstregeling Z heeft. Dat is trouwens meer Nederlandse kneuterigheid dan dat het iets van de spoorwereld is. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:28 |
klopt en hier kunnen wij er de draak mee steken ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 29 mei 2013 @ 22:30 |
Dat kan hij niet nee.. | |
MaxMark | woensdag 29 mei 2013 @ 22:33 |
Waarom he, begeint "men" (lees: misschien wel één van jullie) geen tegenhanger van Somda, maar dan met de toegankelijkheid die ook in dit topic aanwezig is? | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 22:35 |
NOBODY CARES!!!!! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 22:35 |
Ja, en met een toelatingsexamen op het gebied van sociale vaardigheden en humor. Ik zeg DOEN! | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 22:36 |
Omdat er geen behoefte aan is denk ik. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 22:37 |
Vertel eens verder? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 22:37 |
EN als die er al is dan is de locatie er ook al, namelijk hier ![]() | |
MaxMark | woensdag 29 mei 2013 @ 22:37 |
Hihi. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 22:39 |
ja, daar heb ik ook weleens aan lopen denken, aan de andere kant.. T is goed zoals het is hiero. De vaste stamgasten hangen hier al jaren rond. Ik voel me hier prettig en wat dat betreft heb ik geen zin om me nog te integregen op een ander forum zoals somda of Rolandfail... Ik kom hier alles te weten wat ik wil, ik mag hier domme vragen stellen, en leer een hoop! | |
Mr_Klaasje | woensdag 29 mei 2013 @ 22:41 |
Overigens is mijn beeld wel dat Somda stukken toegankelijker is dan Rolandrail. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 22:41 |
Ja ach. Toch wil ik wel even opkomen voor Somda, Rolandrail en dat soort sites hoor ![]() Door dat soort sites blijft de rest van internet grotendeels gevrijwaard van dat soort lieden ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:41 |
precies. Lekker van de hak op de tak en altijd in voor een lolletje | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 22:42 |
Er zijn gradaties in ontoegankelijkheid ja. Als je een goederenwagen type Klmos uitscheldt voor Klmnos word je op Rolandrail vermoord. Op Somda hooguit gestenigd. | |
Mr_Klaasje | woensdag 29 mei 2013 @ 22:43 |
![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 22:47 |
http://www.sbs6.nl/progra(...)evering-1-k3/fans-k3 | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 22:49 |
en hier noem je het gewoon een platte wagen ![]() | |
b2py | woensdag 29 mei 2013 @ 22:49 |
of van Fallns een Fallus maken. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 22:49 |
Steniging eindigt ook in de dood, Dr_Flash ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 22:50 |
Hebben jullie niet een linkje ofzo? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 22:51 |
Joh ![]() | |
bork | woensdag 29 mei 2013 @ 22:53 |
Munchen-Utrecht scheelde van de week (voor over 90 dagen) ook maar 10 euro (1e of 2e klas), nou dan weet ik het wel! ![]() | |
Duvel | woensdag 29 mei 2013 @ 22:53 |
Idd, ik kan maar beter voorbereid zijn! | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 22:59 |
Nico Spilt had altijd een kleine bloemlezing van die pareltjes op zijn site staan. Kan het niet meer vinden. | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 23:18 |
Lol, als je een 60 paginas tellend topic op somda op 1 pagina wil openen help je de server goed over de zeik geloof ik ![]() | |
b2py | woensdag 29 mei 2013 @ 23:20 |
Ik zag vanmiddag in Hamburg een diesel 186 in het geel met vijf gele dostos erachter. Wie helpt mij? :p Ik zoek een naam. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 23:20 |
F5 ingedrukt houden op pagina 1. | |
b2py | woensdag 29 mei 2013 @ 23:20 |
Moet je dat spotter gespot topic doen, met meerdere personen. Kan je lachen. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 23:21 |
Diesel 186? Elektrische TRAXX is dat. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 23:22 |
Metronom. | |
nomenklatura | woensdag 29 mei 2013 @ 23:25 |
Vraag, waarom rijdt de icrm tussen Den Haag C en Venlo met 12 bakken? Bezetting is volgens mij 5% buiten de spits en past nét op die kleine stationnetjes met 3 passagiers. Iemand een idee van dit rare fenomeen?? | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 23:26 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 29 mei 2013 @ 23:26 |
Omdat dat goedkoper is dan het rangeren met losse rijtuigen. | |
DriekOplopers | woensdag 29 mei 2013 @ 23:27 |
Mot ik die LvanLier effe vragen of hij die lui van Somda een keer wil aanpakken in zijn hinderlijke-bevolkingsgroepenserie? Zoals de pontschipper, de bejaarde of de Japanner? http://frontpage.fok.nl/c(...)3-pontschippers.html Morgen trouwens aandacht voor de volkszanger. ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 29 mei 2013 @ 23:28 |
En de NS maar roepen dat de gemiddelde bezettingsgraad 30% is... | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 23:29 |
Neeheeeeeeej. Dat was vorig jaar ![]() ![]() | |
_serial_ | woensdag 29 mei 2013 @ 23:31 |
Dat is de IC Dordrecht - Lelystad van 6.06 nu bijna ja, sinds hij van 12 naar 6 gegaan is ![]() | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 23:31 |
in de spits loopt dat op naar bijna 200 % ofzo ![]() | |
nomenklatura | woensdag 29 mei 2013 @ 23:32 |
Waarom zou bijv. 6 rijtuigen niet voldoende zijn? | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 23:32 |
Gemiddeld zei ik dan ook! | |
_serial_ | woensdag 29 mei 2013 @ 23:32 |
Hoevaak wil je rangeren op een dag is de vraag. | |
DriekOplopers | woensdag 29 mei 2013 @ 23:35 |
Dat weet jij. Dat weet ik. Dat weet de NS niet. | |
b2py | woensdag 29 mei 2013 @ 23:36 |
Danku ![]() | |
ReisT | woensdag 29 mei 2013 @ 23:37 |
Nee, de diesel TRAXX natuurlijk: | |
b2py | woensdag 29 mei 2013 @ 23:37 |
Gaat lastig als er geen stroomafnemer op zit. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 23:38 |
Wel typisch toch. Dat die lui ZO geen idee hebben wat ze aan het doen zijn eigenlijk. | |
DeaDLocK2K | woensdag 29 mei 2013 @ 23:38 |
Dat is dus geen 186 maar 246. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 23:39 |
Weet die b2py figuur veel. Al die klotezooi lijkt ook op mekaar tegenwoordig. | |
b2py | woensdag 29 mei 2013 @ 23:40 |
Inderdaad, het lijkt er sprekend op. | |
_serial_ | woensdag 29 mei 2013 @ 23:41 |
Zou dat komen doordat ik al maaaaanden geen reiszigersonderzoek/tellers heb gezien tijdens mijn dagelijkse reizen in de treinen en men vertrouwd op ov-chipkaart getallen? | |
nomenklatura | woensdag 29 mei 2013 @ 23:42 |
Daar heb ik geen kennis van. Ik neem aan wanneer de bezetting niet hoger dan 50% is, je gewoon de trein kan inkorten tot 6 rijtuigen (incl. Stuurstand) en de rest van de rijtuigen permanent stallen of verhuren. Of kost het relatief weinig geld om 6 extra wagons aan te hangen? Ik zou het eerder op Rotterdam - Leeuwarden inzetten | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 23:42 |
Nee. | |
Ireyon | woensdag 29 mei 2013 @ 23:44 |
Dan zit je voor de rest van het jaar met een stam met 6 rijtuigen opgescheept. Wat overigens niet genoeg is, ook niet buiten de spits en al helemaal niet tussen Tilburg en Eindhoven. De 10 (niet 12) bakken ICRm stam tref ik maar zelden aan buiten de spits hoor, volgens mij wordt die in Den Haag of Venlo vaak aan de kant gezet en ingeruild voor een vierbaks Virm of koploper. Wat wederom niet genoeg is. Lekker zo laten dus, die lange stammen. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 23:44 |
Wat wil je doen? Je hebt aan de ene kant een loc en aan de andere kant een stuurstand. Die heb je allebei nodig. Dus het is niet "wat bakjes aftrappen", maar het is "loc + wat bakjes afkoppelen, wegrijden, voorbij het wissel, wissel om, terugrijden, wat bakjes afkoppelen van de loc, loc terugrijden, voorbij het wissel, wissel om, naar de rest van de bakjes rijden, loc aankoppelen, remproef, en weer verder" Ben je zo 10 minuten of een kwartier zoet mee. En waar wou je dat doen? Eindhoven? Is geen ruimte aan de westkant. En tussen Den Haag en Eindhoven heb je WEL alles nodig. | |
MPG | woensdag 29 mei 2013 @ 23:50 |
Dat zijn 10 bakken en ik kan je verzekeren dat die in de spits met enige regelmaat gewoon VOL zitten. Op alle delen van het traject. Ja, ik reis al jaren dagelijks in die treinserie. Meestal tussen Eindhoven en Venlo (het 'rustige' deel van het traject), maar ik zit ook vaak zat het hele traject uit. Die kleine stationnetjes zouden overgens niet door de IC bediend moeten worden, maar door een aparte stopper. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 23:52 |
je mag blij zijn dat je ze niet tegenkomt. Irritante lui | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 23:52 |
Is die Den Haag Venlo serie nog steeds met getrokken kuttroep ja? (De 1900 is dat toch, de enige die ik weet ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 23:53 |
Geregeld ja. Niet alles ![]() | |
MPG | woensdag 29 mei 2013 @ 23:54 |
Het is een allegaartje van ICRm, ICM en zo nu en dan een VIRM. | |
Peterselieman | woensdag 29 mei 2013 @ 23:54 |
deels wel ja. Ook de 3600 (Zwolle - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Roosendaal) wordt deels gereden met loc+rijtuigen | |
Darkwing_Duck | woensdag 29 mei 2013 @ 23:54 |
De 1900 is de nieuwe Schrootlijn? | |
ReisT | woensdag 29 mei 2013 @ 23:56 |
Hiervoor had je ICK, ook niet echt modern te noemen.Die loc + een stuk of 6 rijtuigen kan je ook gewoon aan elkaar laten zitten. Dan hoef je er alleen maar een paar rijtuigen + nog een extra stuurstand (ook een setje wat je verder aan elkaar kan laten zitten) aan vast te kopen, dat is niet zo ingewikkeld. Dan zit er wel een stuurstand ergens nutteloos halverwege de trein, maar ja, dat heb je met treinstellen ook. So who cares? ![]() | |
MPG | woensdag 29 mei 2013 @ 23:57 |
Stofzuigers hebben ze er dan weer nog niet ingezet afaik ![]() Voor de rest ben ik dit jaar al bijna alles wat wielen en een NS-logo heeft tegengekomen. ICM, ICRm, VIRM, DDZ, DD-AR (zowel met loc als met motorrijtuig), mat '64. Alleen SGMm en SLT nog niet. | |
Dr_Flash | woensdag 29 mei 2013 @ 23:58 |
En dan de loc in het midden of zo? Of wou je het voorste deel van de trein dan zonder tractie door laten rijden? ![]() | |
MPG | woensdag 29 mei 2013 @ 23:59 |
Hij wil een bazentrein met ICRm-stammen bouwen ![]() stuurstand-4 rijtuigen-loc-loc-4 rijtuigen-stuurstand | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 00:00 |
ja dat is vast goedkoper dan met een paar bakjes schraal bezet naar Venlo op en neer te kachelen ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 00:01 |
dit dus, maar dan enkeldeks ![]() | |
MPG | donderdag 30 mei 2013 @ 00:03 |
Precies ![]() In zijn ogen wel. | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 00:07 |
Goed. En daarom rijden er dus weleens wat lege bakjes mee naar Venlo ![]() | |
MPG | donderdag 30 mei 2013 @ 00:08 |
Niks mis mee. Ik ben erg gesteld op mijn rust ![]() | |
remcoP | donderdag 30 mei 2013 @ 00:09 |
Kan je voor dit "probleem" niet beter de Zwitserse oplossing gebruiken stuurstand-rijtuigen-stuurstand-rijtuigen-loc. ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 00:11 |
Wat je soms weleens ziet is dat de oostelijkste 3 rijtuigen afgesloten worden als ze leeg zijn. Vooral ook bij vertrek uit Venlo. | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 00:11 |
kunnen ze een conducteur mee uitsparen | |
MPG | donderdag 30 mei 2013 @ 00:13 |
Das als ze te gierig zijn genoeg personeel mee te nemen. Kom ik gelukkig zelden meer tegen ![]() | |
moddermonster | donderdag 30 mei 2013 @ 00:19 |
Reed ik naast het spoor, komt er een losse loc aanrijden, die allemaal vonken maakt, is dat normaal? | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 00:25 |
Waarschijnlijk reed ie vrij langzaam? Dat is een slijptrein, die doet spooronderhoud. | |
Maegrim | donderdag 30 mei 2013 @ 05:15 |
of een traxx, die vonken ook behoorlijk ![]() | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 08:00 |
Slijptreinen rijden nog niet zo vroeg in de nacht meestal. Waar was je? | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 08:01 |
Vindt het stiekem toch wel spannend hoor, zo zonder inchecken reizen ![]() | |
_serial_ | donderdag 30 mei 2013 @ 08:05 |
Prima toch ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 08:24 |
De extra BD vannacht op Delft - Schiedam werd veroorzaakt door 'loslatende spoorbevestigingsmiddelen'. Bijzonder. | |
James1988 | donderdag 30 mei 2013 @ 08:39 |
Spanje ![]() | |
_serial_ | donderdag 30 mei 2013 @ 08:41 |
AVE ![]() | |
greavy | donderdag 30 mei 2013 @ 08:44 |
In de IC Den Haag - Venlo vv is het vaak vanaf Dordrecht al staan / proppen hoor. In Eindhoven wordt de trein eindelijk weer eens wat rustiger. Door de weeks na de ochtendspits worden er 3 omlopen ICRm in Den Haag uitgewisseld voor een VIRM-IV of 7 bakken ICM, die dan voor de middagspits weer vervangen worden door een ICRm'etje. | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 08:53 |
En dat laatste komt te vervallen. Het ICR wordt niet meer uitgewisseld. Er komen geloof ik 10 omlopen ICR en 1 ICM als ik het goed begrepen heb vanaf 9 juni. En veruit het drukste stuk voor die trein is tussen Breda en Rotterdam. | |
greavy | donderdag 30 mei 2013 @ 08:56 |
Richting Eindhoven is ook wel erg druk. Daar is het vaak staan hoor. Zelfs in het weekend als NSR met de geplande 6 bakken ICM aankomt ![]() Beterrr dat het ICR niet meer uitgewisseld wordt ![]() | |
Duvel | donderdag 30 mei 2013 @ 08:57 |
Dat idd. Toen ze nog niet met stuurstanden reden, werd er wel met losse rijtuigen gerangeerd, maar je was toch al aan het zagen met locs en zo dus dat kon er nog wel bij. Door die stuurstanden kun je korte keertijden halen op de eindstations, en door de korte kering heb je onderaan de streep minder materieel nodig. | |
Ireyon | donderdag 30 mei 2013 @ 09:24 |
Dit deden ze in België ook met de toenmalige IC Maastricht - Brussel. 't Ziet er echt niet uit ![]() | |
b2py | donderdag 30 mei 2013 @ 09:25 |
'korte kering'. Er wordt gerekend dat het 12 minuten duurt om van loc naar stuurstand te wandelen. | |
#ANONIEM | donderdag 30 mei 2013 @ 09:30 |
In België dromedaris genoemd ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2013 10:18:14 ] | |
James1988 | donderdag 30 mei 2013 @ 10:10 |
De M6-samenstelling die tussen Antwerpen en Noorderkempen reed was in dat opzicht helemaal briljant: stuurstand - rijtuig - loc - rijtuig - stuurstand ![]() | |
remcoP | donderdag 30 mei 2013 @ 10:10 |
Dat was toch de noorderkempenexpress die met stuurstand-rijtuigen-loc-rijtuigen-stuurstand reed? | |
#ANONIEM | donderdag 30 mei 2013 @ 10:17 |
Neen, dat is de kameel ![]() | |
remcoP | donderdag 30 mei 2013 @ 10:18 |
Dan klopt wikipedia niet. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 30 mei 2013 @ 10:21 |
Of ik klop niet, maar dat is in ieder geval hoe ik het geleerd heb van een Belgische studiecollega ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 30 mei 2013 @ 10:24 |
Morgen allemaal. Zeg ik krijg door dat ik beter vanmiddag na 12:00 uur Utrecht beter kan mijden omdat er Koninklijke bezoek is en je dan te maken krijgt met allerlei omzettingen en tijdrovende situaties die je normaliter niet hebt. Het zou al beginnen als je richting Utrecht CS rijdt. Iemand die daar wat meer klaarheid over kan geven of dit ook iets is om echt rekening mee te houden+ | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 10:25 |
Afgesloten betekent dat je er niet in kan ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 10:31 |
Nee. Daar mag om veiligheidsredenen niet over gepraat worden ![]() en dan nog iets met "verboden" erin eigenlijk ![]() | |
dennistd | donderdag 30 mei 2013 @ 10:31 |
Ik kan er weinig van vinden, en het enige provinciebezoek per trein is Noord-Holland dacht ik. | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 10:55 |
| |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 10:58 |
Aanslagen op kaartjesautomaten Deutsche Bahn | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 11:00 |
Sick ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 30 mei 2013 @ 11:15 |
Dus nu is de situatie ontstaan dat als je een paar kitspuiten wil halen en je doet dat met de trein dan heb je het risico om opgepakt te worden als je je kaartje voor de terugweg koopt ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 11:16 |
Nee tape staat er. De situatie is natuurlijk wel zo dat je voor een rol ducttape een wapenvergunning nodig hebt ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 30 mei 2013 @ 11:19 |
-laatmaar- [ Bericht 97% gewijzigd door Darkwing_Duck op 30-05-2013 12:00:51 ] | |
ZwartmetSuiker | donderdag 30 mei 2013 @ 12:56 |
Ik was gister bij een niet nader te noemen voorraad van het spoorwegmuseum en zag daar de voorkant (meer niet) dat leek op een soort prototype van een soort sgm ofzo, wat kan dat zijn geweest? | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 12:58 |
Dit is iets, wat iets te maken heeft. Met iets. | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 12:58 |
In het spoorwegmuseum staat een kop van een SGM, wel een beetje achteraf moet ik zeggen | |
MPG | donderdag 30 mei 2013 @ 12:59 |
Ja goffer. Daar gaat mn wifi ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 13:00 |
en terecht. Je moet wat minder doen namelijk ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 mei 2013 @ 13:02 |
Een zoetermeerlijnsprinter met uitklapbare spiegels meen ik me te herinneren? | |
MPG | donderdag 30 mei 2013 @ 13:05 |
![]() | |
ZwartmetSuiker | donderdag 30 mei 2013 @ 13:05 |
Er zaten geen spiegels op, nog een koppelstuk. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 30 mei 2013 @ 13:07 |
Herstel: het lijkt erop dat het een SM'90 kop was. | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 13:09 |
Waar was het dan | |
DeaDLocK2K | donderdag 30 mei 2013 @ 13:10 |
SM'90 en SGM zijn niet echt door elkaar te halen, ook niet toen ze beiden nog geel waren. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 30 mei 2013 @ 13:11 |
Blijkt inderdaad dat het spoorwegmuseum een SM90 kop heeft, van het oude 2106 stel. | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 13:12 |
klopt. Dat is het enige wat van dit materieel bewaard gebleven is | |
Darkwing_Duck | donderdag 30 mei 2013 @ 13:22 |
Dat ding stond heel prominent, hij staat nu achter het Theater, maar is dat nu zn vaste plek of is dat alleen gedaan voor die oorlogstentoonstelling? | |
Darkwing_Duck | donderdag 30 mei 2013 @ 13:22 |
Ik geloof dat we weer gaan voor een topicsluit binnen 24 uur, is weer ff geleden ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 30 mei 2013 @ 13:24 |
Nou, doen jullie dat maar dan ![]() | |
Peterselieman | donderdag 30 mei 2013 @ 13:26 |
denk vanwege de tentoonstelling | |
Mr_Klaasje | donderdag 30 mei 2013 @ 13:27 |
Vol? |