abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:15:06 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127152181

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
eus.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:18:07 #2
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127152339
quote:
11s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is woest weinig dude. Dat is iets van 2 cent per kilometer. Daarvoor moet je met een blokkerkaartje al dik over de 600 km gaan rijden op een dag. En dan rij je nog niet eens over een HSL.
Ik zou graag het exact aantal kilometers ergens willen vinden, want natte vingerwerk is zo natte vingerwerk... die Lijn kronkelt nog best wel...

Ben best nieuwsgierig hoeveel ik de afgelopen weken heb afgelegd...
pi_127152400
Ik heb volgende maand een dienst in Den Bosch met nog een klasgenoot. De autoslaaptrein in elkaar zetten :) Tof!
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:19:32 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127152405
Uurtje puzzelen met Google Earth O+

Ik kijk wel even naar MLV - Valence - MSC, puzzel jij de rest uit.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:22:11 #5
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127152529
Marne la Vallee - Valence - Marne la Vallee

Marne la Vallee Gare - Paris de Lyon

Paris Lyon - Mulhouse

Mulhouse - Nice over regulier spoor

Nice - Monaco 3x

Nice - Parijs de Lyon

Parijs de Lyon - MLV

Als iemand weet waar ik dan een beetje fatsoenlijk kan uitrekenen dan graag, want voglensmij heb ik mn weekrecord verbroken (Wat nog altijd rondje Nederland was :') )
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:23:24 #6
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127152581
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Uurtje puzzelen met Google Earth O+

Ik kijk wel even naar MLV - Valence - MSC, puzzel jij de rest uit.
Ja maar ik kan op Google Earth niet zien wat regulier spoor is en wat niet vanaf Mulhouse
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:23:26 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_127152585
Ondertussen in de politiek:

quote:
Kamer wil blijvend alternatief voor Fyra
De hele Tweede Kamer wil dat het kabinet gaat bekijken of er een permanent alternatief naast of in plaats van de Fyra kan komen.

Het alternatief moet een volledige dienstregeling met een frequentie van eens per uur bieden.
Dit hebben de vaste Kamercommissies Infrastructuur van het Nederlandse en Belgische parlement woensdag laten weten. Zij gingen vanaf januari van dit jaar na de problemen met de Fyra samen om tafel.
De Kamer wil daarnaast van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) weten waarom de intercityverbinding tussen Maastricht en Luik uit de dienstregeling is gehaald.
Problemen
De Fyra had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten verbinden. In december reed de trein even, maar er waren al snel problemen. Nadat tijdens winterweer een bodemplaat van een Fyra afviel, werd de trein uit de roulatie genomen.
Inmiddels rijdt acht keer per dag een vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel. Die moet op termijn 16 keer per dag gaan rijden, vindt Mansveld. Dit lukt echter niet meer dit jaar, volgend jaar wellicht wel.
Het is nog steeds onduidelijk of en wanneer de Fyra V250 weer kan gaan rijden. De NS verwacht in juni te kunnen zeggen hoe de trein er technisch voor staat.
Opties
Daarna zijn er een aantal opties: alle Fyra's gaan weer rijden, een beperkt aantal Fyra's gaat weer rijden of er gaan geen Fyra's meer rijden.
Op 18 juni is er in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over de Fyra, 20 juni volgt nog een algemeen overleg over de trein.
http://www.nu.nl/politiek(...)lternatief-fyra.html
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:23:38 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127152593
Jizdenka (zie OP)?
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:24:03 #9
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127152619
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:23 schreef James1988 het volgende:
Jizdenka?
Geen idee hoe dat werkt, al een keer mee gestoeid, maar ik doen consequent wat verkeerd...
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:26:14 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127152709
Wat er precies aan de hand is weet ik niet, maar er gaat iets niet goed op de HSL. Thalys rijdt klassiek, enkele Fyra's rijden over de hele route klassiek, en er valt het nodige uit.
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:27:13 #11
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127152751
Fles, Marseille paris over de TGV is 750 km
http://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_M%C3%A9diterran%C3%A9e
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:28:55 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127152833
quote:
6s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:23 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja maar ik kan op Google Earth niet zien wat regulier spoor is en wat niet vanaf Mulhouse
Nee dat is kut inderdaad. En aangezien dat ding ook vrijwel nergens stopt is het bepalen van de juiste route vrij lastig :{ Ik kom voor Valence - Marseille tot 233 km iig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:30:23 #13
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127152894
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee dat is kut inderdaad. En aangezien dat ding ook vrijwel nergens stopt is het bepalen van de juiste route vrij lastig :{ Ik kom voor Valence - Marseille tot 233 km iig.
Gaat die superspoorkaart niet helpen? ff kijken
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:31:47 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127152965
quote:
6s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Gaat die superspoorkaart niet helpen? ff kijken
Staan geen afstanden op :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:32:28 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127152996
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Staan geen afstanden op :N
Ook geen spoorsoort? Wat doe jij trouwens op GE? Ieder boogje meepakken of quick and Dirty?
  Forum Admin woensdag 29 mei 2013 @ 14:32:51 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_127153011
Kwam net een blauwe loc(leek me geen NS loc, kon het niet zien)met op sleeptouw een 8tal bakken ddar, met aan het einde een stuurstand(neus richting loc) was wel leeg mat.

Die gaan zeker naar de sloop?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_127153033
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:23 schreef De_Hertog het volgende:
Ondertussen in de politiek:

[..]

http://www.nu.nl/politiek(...)lternatief-fyra.html
Nu willen dus de Tweede Kamer, gemeente Den Haag, Dordrecht, Mechelen en wie nog meer de Lagelandenlijn.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 14:36:00 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127153157
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:19 schreef Monopoly het volgende:
Ik heb volgende maand een dienst in Den Bosch met nog een klasgenoot. De autoslaaptrein in elkaar zetten :) Tof!
nice zeg. Zijn wel de krenten uit de pap voor een stagair :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 14:37:27 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127153233
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Kwam net een blauwe loc(leek me geen NS loc, kon het niet zien)met op sleeptouw een 8tal bakken ddar, met aan het einde een stuurstand(neus richting loc) was wel leeg mat.

Die gaan zeker naar de sloop?
waar en in welke richting?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Forum Admin woensdag 29 mei 2013 @ 14:38:28 #20
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_127153281
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

waar en in welke richting?
Oh sorry, richting Arnhem, komend vanuit de richting Zutphen. Ik zag ze bij Velp.

Misschien worden ze wel gedumpt op Arnhem Goederen, bedenk ik me nu.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:38:54 #21
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127153304
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:26 schreef James1988 het volgende:
Wat er precies aan de hand is weet ik niet, maar er gaat iets niet goed op de HSL. Thalys rijdt klassiek, enkele Fyra's rijden over de hele route klassiek, en er valt het nodige uit.
ProRail spreekt over een 'Seinstoring HSL Amsterdam - Rotterdam - Breda' maar in de begeleidende tekst over een 'versperring op de HSL'. Ook NS geeft als oorzaak een versperring aan. Vreemd.
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:40:06 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127153369
Seinstoring HSL betekent wellicht dat het Radio Block Centre platligt. Het RBC is de 'computer' aan de walzijde.
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:40:42 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127153403
quote:
6s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ook geen spoorsoort? Wat doe jij trouwens op GE? Ieder boogje meepakken of quick and Dirty?
GE?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:41:25 #24
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_127153438
Op Amersfoort Goederen staat nu ook een DDAR, Gekoppeld met de Locs in het midden. Staat ook een losse op Bokkeduinen.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_127153467
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:36 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

nice zeg. Zijn wel de krenten uit de pap voor een stagair :P
Mag niet klagen nee :P Wel leuk tussendoor een 'goederendienstje'. Vanuit school geregeld dan wel, maar leuk om een middagje te doen :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 14:43:12 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127153520
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:38 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Oh sorry, richting Arnhem, komend vanuit de richting Zutphen. Ik zag ze bij Velp.

Misschien worden ze wel gedumpt op Arnhem Goederen, bedenk ik me nu.
weet wel dat er via die route vandaag 14 rijtuigen DDM-1 vanaf Amsterdam naar Nijmegen gesleept worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:44:50 #27
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127153594
quote:
5s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

GE?
Oh google earth. Ja wel een beetje langs de boogjes idd. En dan beetje afronden soms.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:47:21 #28
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127153722
Ik weet inmiddels ben ik ben gereden, want ik herriner me nog dat ik wakker werd en ik zag dat we stilstonden op Valence Ville, toen dacht ik "Verdomd hier was ik Gisteren ook al" :')
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:50:12 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127153873
Gewoon mijlen trappen om het mijlen trappen doe ik trouwens niet meer :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 14:58:44 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127154337
StationschefBMO twitterde op woensdag 29-05-2013 om 14:55:52 L4 Defect technische installaties NSAlle #Thalys omgeleid over L12 via Essen, tot + 50' per trein#nmbs cc @NMBSEurope reageer retweet
Lijkt me duidelijk.
  woensdag 29 mei 2013 @ 15:00:11 #31
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127154416
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:58 schreef James1988 het volgende:
StationschefBMO twitterde op woensdag 29-05-2013 om 14:55:52 L4 Defect technische installaties NSAlle #Thalys omgeleid over L12 via Essen, tot + 50' per trein#nmbs cc @NMBSEurope reageer retweet
Lijkt me duidelijk.
Wel nog even preciseren dat het niet de NMBS is _O-
  woensdag 29 mei 2013 @ 15:11:21 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127154927
StationschefBMO twitterde op woensdag 29-05-2013 om 15:07:58 L4 Einde storing NSThalys verkeer kan terug via L4nmbs cc @NMBSEurope reageer retweet
En weer voorbij.
  woensdag 29 mei 2013 @ 15:12:06 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127154968
Wauw. Dat scheelt weer een uurtje puzzelen *O*

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:02:15 #34
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127157405
quote:
17s.gif Op woensdag 29 mei 2013 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Wauw. Dat scheelt weer een uurtje puzzelen *O*

[ afbeelding ]


  woensdag 29 mei 2013 @ 16:09:04 #35
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127157752
Ja maar daar staan geen kilometers bij :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:16:04 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127158148
Op dit moment is een SLT bezig met ETCS-testritten tussen Amsterdam en Utrecht, 160 km/h. Ik ben benieuwd of/wanneer NS voor deze snelheid een toeslag gaat vragen :+
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:16:50 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127158190
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:16 schreef James1988 het volgende:
Op dit moment is een SLT bezig met ETCS-testritten tussen Amsterdam en Utrecht, 160 km/h. Ik ben benieuwd of/wanneer NS voor deze snelheid een toeslag gaat vragen :+
Toeslag voor een SLT :') Ze zouden zich de ogen uit de kop moeten schamen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:18:16 #38
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_127158267
En rijdt de stopper Amsterdam - Rhenen niet wegens een defecte trein...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_127158351
-oud-
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 16:28:51 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127158772
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:16 schreef James1988 het volgende:
Op dit moment is een SLT bezig met ETCS-testritten tussen Amsterdam en Utrecht, 160 km/h. Ik ben benieuwd of/wanneer NS voor deze snelheid een toeslag gaat vragen :+
je zou ze er wel toe in staat achten _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:28:53 #41
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127158775
Tsjonge. De Kamer wil een onderzoek naar alternatieven voor de Fyra. Nu al... _O-

Voor Beter OV reageert stevig en vindt iets van het enorm snelle reageren, en de actieve wijze waarop de Kamer het dossier volgt:

http://www.voorbeterov.nl/121213.php
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 16:32:11 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127158948
Op dit moment had de excuus Benelux gewoon al 16x per dag moeten rijden. Even de NS en NMBS flink bij hun kladden grijpen en dan was het geregeld geweest, maar nee, er moest voor de langzame route gekozen worden ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127159222
quote:
2s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:32 schreef Peterselieman het volgende:
Op dit moment had de excuus Benelux gewoon al 16x per dag moeten rijden. Even de NS en NMBS flink bij hun kladden grijpen en dan was het geregeld geweest, maar nee, er moest voor de langzame route gekozen worden ...
Tja dat krijg je met zo'n lui, ongeïnteresseerd wijf als staatssecretaris.

Over die autoslaaptrein hè, hoe zit het eigenlijk als er onderweg een autoalarm afgaat? Zag ze laatst rangeren in Den Bosch en toch zeker een stuk of 10 bmw's maakten toen een hoop kabaal, maar even dat alarm uitzetten lijkt me ook nogal een uitdaging?
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:39:36 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127159329
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:37 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Over die autoslaaptrein hè, hoe zit het eigenlijk als er onderweg een autoalarm afgaat?
Houdt vanzelf op, toch?
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:41:27 #45
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127159412
Ach ja Kamerleden moeten over zoveel dingen kennis van zaken hebben (zeker de leden van de kleinere fracties) dat ze dossiers helaas lang niet zo goed kunnen volgen als wenselijk. Het zou me niet verbazen als de helft van de Kamerleden denkt dat de Fyra in zijn algeheelheid niet meer rijdt terwijl de binnenlandse Fyra natuurlijk nog wel gewoon rijdt. Of dat ze niet weten dat de Fyra binnenlands met ander materieel rijdt dan de Fyra internationaal reed.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 16:44:32 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127159556
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:37 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Tja dat krijg je met zo'n lui, ongeïnteresseerd wijf als staatssecretaris.

Over die autoslaaptrein hè, hoe zit het eigenlijk als er onderweg een autoalarm afgaat? Zag ze laatst rangeren in Den Bosch en toch zeker een stuk of 10 bmw's maakten toen een hoop kabaal, maar even dat alarm uitzetten lijkt me ook nogal een uitdaging?
de accu gaat vanzelf leeg
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:48:02 #47
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127159708
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de accu gaat vanzelf leeg
Staan die wagens neus aan kont of neus aan neus. In het eerste geval mag je flinke startkabels meenemen... _O-
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 16:48:17 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127159717
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:41 schreef KnightSolaire het volgende:
Ach ja Kamerleden moeten over zoveel dingen kennis van zaken hebben (zeker de leden van de kleinere fracties) dat ze dossiers helaas lang niet zo goed kunnen volgen als wenselijk. Het zou me niet verbazen als de helft van de Kamerleden denkt dat de Fyra in zijn algeheelheid niet meer rijdt terwijl de binnenlandse Fyra natuurlijk nog wel gewoon rijdt. Of dat ze niet weten dat de Fyra binnenlands met ander materieel rijdt dan de Fyra internationaal reed.
dat is waar en daarom worden in de fracties de taken ook zo goed mogelijk verdeeld. Daarnaast heeft ieder kamerlid ook nog een assistent die hem of haar ook een deel van de taken uit handen neemt.

Zeker bij de grotere fracties moet men wel genoeg verstand van zaken hebben om al eerder een goed oordeel te kunnen vellen. Alleen dan zit je nog met de belangen die de verschillende partijen hebben, waardoor je lang niet altijd jouw eigen oordeel kunt verkondigen, maar die van een andere partij, omdat dit zwaarder weegt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 16:48:56 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127159736
quote:
6s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:48 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Staan die wagens neus aan kont of neus aan neus. In het eerste geval mag je flinke startkabels meenemen... _O-
eerste.

Ach, met een beetje duwen help je zo'n wrak ook wel weer op gang.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:49:37 #50
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127159768
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

eerste.

Ach, met een beetje duwen help je zo'n wrak ook wel weer op gang.
Zie jij jezelf een wagen aanduwen op een autotrein? :')
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:51:14 #51
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127159848
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat is waar en daarom worden in de fracties de taken ook zo goed mogelijk verdeeld. Daarnaast heeft ieder kamerlid ook nog een assistent die hem of haar ook een deel van de taken uit handen neemt.

Dit klopt, maar de ambtelijke ondersteuning loopt natuurlijk gigantisch achter op het ambtenarenbestand bij de ministeries. Zo bezien heeft de Kamer een groot nadeel bij de uitoefening van de controle op de regering. Niet voor niets is er vaak sprake van incidentenpolitiek: dan wordt iets groot belicht en kun je er niet omheen, zie ook nieuwsberichten over de Fyra en daaropvolgende debatten, vragen etc.

De ambtelijke ondersteuning bij de Tweede Kamer zou fors moeten worden uitgebreid. Help je ook weer wat jonge afgestudeerden aan een baan. Twee vliegen in één klap.
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:51:43 #52
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127159868
Waarom lees ik steeds de topictitel als "Treinentopic #585: 300 km/h voor een bodemplaat" _O-
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 16:52:45 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127159916
quote:
6s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:49 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Zie jij jezelf een wagen aanduwen op een autotrein? :')
neuh, maar dat hoeft dan ook niet. Dat mogen die mensen die het overkomt namelijk zelf doen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 16:55:30 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127160043
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:51 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Dit klopt, maar de ambtelijke ondersteuning loopt natuurlijk gigantisch achter op het ambtenarenbestand bij de ministeries. Zo bezien heeft de Kamer een groot nadeel bij de uitoefening van de controle op de regering. Niet voor niets is er vaak sprake van incidentenpolitiek: dan wordt iets groot belicht en kun je er niet omheen, zie ook nieuwsberichten over de Fyra en daaropvolgende debatten, vragen etc.

De ambtelijke ondersteuning bij de Tweede Kamer zou fors moeten worden uitgebreid. Help je ook weer wat jonge afgestudeerden aan een baan. Twee vliegen in één klap.
zou wel moeten ja, want op de ministeries wordt vaak gewerkt met een eigen agenda die het landsbelang lang niet altijd dient. Of er worden om mensen maar aan het werk te houden plannen bedacht die onuitvoerbaar zijn en daarbij schiet het eigenlijke werk weer te kort.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 16:59:04 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:00:19 #56
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127160265
Als dat in juni inderdaad zo blijkt te zijn: retourneren naar Italië en z.s.m. alternatieven uitwerken.
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:02:43 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127160377
quote:
6s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:52 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

neuh, maar dat hoeft dan ook niet. Dat mogen die mensen die het overkomt namelijk zelf doen
Lijkt me dat het treinpersoneel daar wel een paar accu's en startkabels voor achter de hand heeft eigenlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:02:50 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127160380
quote:
15s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:00 schreef KnightSolaire het volgende:
Als dat in juni inderdaad zo blijkt te zijn: retourneren naar Italië en z.s.m. alternatieven uitwerken.
een alternatief is wat VIRM ombouwen voor de HSL, hetzij voor de binnenlandse dienst, hetzij voor België.

Verder kan ik me voorstellen dat er ingezet wordt om het laten rijden van ICRm over de HSL naar België.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:03:02 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127160394
quote:
Heb ik altijd al gezegd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:04:28 #60
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127160446
quote:
Verder lezen?
REGISTREER U GRATIS EN...
Lees tot 7 nieuwsupdates op 30 dagen
Beheer uw eigen beleggingsportefeuille
Ontvang nieuws via e-mail
Registreer GRATIS :(
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:04:31 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127160449
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

een alternatief is wat VIRM ombouwen voor de HSL, hetzij voor de binnenlandse dienst, hetzij voor België.

Verder kan ik me voorstellen dat er ingezet wordt om het laten rijden van ICRm over de HSL naar België.
VIRM naar België zie ik niet gebeuren i.v.m. de breedte van dat spul. Traxx-Fyra naar België zie ik wél gebeuren, maar ik hoop dat het niet zo ver komt.
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:04:37 #62
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127160455
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

een alternatief is wat VIRM ombouwen voor de HSL, hetzij voor de binnenlandse dienst, hetzij voor België.

Verder kan ik me voorstellen dat er ingezet wordt om het laten rijden van ICRm over de HSL naar België.
Ik mag toch hopen dat we ooit fatsoenlijk HST of semi-HST-materieel krijgen (220km/u bv.) voor de binnenlandse dienst en de verbinding naar Brussel.
pi_127160469
quote:
"Voldoende rijtuigen vinden voor die treinen lijkt intussen het grootste probleem te worden."

Waar zijn die gebleven dan? Ze zitten niet in Fyra, ze zitten niet in binnenlandse treinen. Gewoon op Dijksgracht neergezet en nu zijn ze *poef* verdwenen?
pi_127160538
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Traxx-Fyra naar België zie ik wél gebeuren, maar ik hoop dat het niet zo ver komt.
Dat is toch de enige mogelijkheid? NS heeft al aangegeven dat nieuwe treinen kopen te duur is en te lang duurt. Misschien als ze het lief vragen dat ze korting krijgen.. "20 AVGs halen 19 betalen" ofzo. Of de afdankertjes-TGV's van Renfe.
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:06:32 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127160549
Watergraafsmeer bedoel je? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:06:59 #66
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127160572
Kijk nou eens wat de postbode door de brievenbus pleurt: De wijkkrant :+
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:08:25 #67
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127160642
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:06 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat is toch de enige mogelijkheid? NS heeft al aangegeven dat nieuwe treinen kopen te duur is en te lang duurt. Misschien als ze het lief vragen dat ze korting krijgen.. "20 AVGs halen 19 betalen" ofzo. Of de afdankertjes-TGV's van Renfe.
Arriva had toch aangeboden de HSL-problematiek op te lossen?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:08:56 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127160673
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:05 schreef Ireyon het volgende:

[..]

"Voldoende rijtuigen vinden voor die treinen lijkt intussen het grootste probleem te worden."

Waar zijn die gebleven dan? Ze zitten niet in Fyra, ze zitten niet in binnenlandse treinen. Gewoon op Dijksgracht neergezet en nu zijn ze *poef* verdwenen?
Volgens mij is er wat naar de binnenlandse FYRA gegaan, wat naar de binnenlandse dienst, een reservestammetje voor de excuus-benelux en wat onderhoud in Maastricht. Zo staat er weinig meer op Dijksgracht.

Grootste probleem zal nog worden het onttrekken van het spul aan de binnenlandse dienst, want echt ruim zit de NS nou ook weer niet in haar materieel.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:09:43 #69
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127160708
quote:
6s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:08 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Arriva had toch aangeboden de HSL-problematiek op te lossen?
Denk dat je op dit moment misschien nog het beste bij RENFE kunt shoppen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:10:07 #70
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127160730
quote:
6s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Kijk nou eens wat de postbode door de brievenbus pleurt: De wijkkrant :+
[ afbeelding ]
Leuk man. En zet je digitale zoom even uit want dit sukt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:10:13 #71
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127160735
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Denk dat je op dit moment misschien nog het beste bij RENFE kunt shoppen.
Waarom worden daar geen Kamervragen over gesteld? Dat lijkt nou wel een nuttige vraag om aan het ministerie voor te leggen.
pi_127160830
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:10 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Waarom worden daar geen Kamervragen over gesteld? Dat lijkt nou wel een nuttige vraag om aan het ministerie voor te leggen.
Denk je dat er ook maar één persoon in de kamer zit die weet dat Renfe tweedehands TGVs te huur/koop heeft staan? Dit lijkt me eerder iets wat Rikus even duidelijk moet maken daar.
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:12:31 #73
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127160837
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Denk dat je op dit moment misschien nog het beste bij RENFE kunt shoppen.
Moeten die wel spul hebben staan dat 1,5 kV, 3 kV en 25 kV lust én ook nog eens ongebruikt is. Het Spaanse HSL-net is 25 kV en 1435 mm, de meeste AVE's komen niet op het 3 kV net met Iberisch profiel. De Velaro E is monocourant (alleen 25 kV), bijvoorbeeld.
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:12:57 #74
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127160854
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:12 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Denk je dat er ook maar één persoon in de kamer zit die weet dat Renfe tweedehands TGVs te huur/koop heeft staan? Dit lijkt me eerder iets wat Rikus even duidelijk moet maken daar.
Nee, dat denk ik niet; deze retorische vraag was een verwijzing naar mijn eerdere gesprek met PSM over de (beperkingen van) controle van de Tweede Kamer op de regering ;).
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:13:20 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127160869
och, als ik eerlijk ben denk ik dat er aangestuurd wordt op het eruit trekken van de stekker van de huidige HSL-concessie en dat er een nieuwe aanbesteding moet volgen. Denk dat dit voor de NS op dit moment misschien wel voordeliger is dan mogelijk de HSL integreren in de binnenlandse concessie.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:14:32 #76
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127160930
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Leuk man. En zet je digitale zoom even uit want dit sukt.
Die is niet gebruikt, het is t ipodje :@
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:14:42 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127160937
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:13 schreef Peterselieman het volgende:
och, als ik eerlijk ben denk ik dat er aangestuurd wordt op het eruit trekken van de stekker van de huidige HSL-concessie en dat er een nieuwe aanbesteding moet volgen. Denk dat dit voor de NS op dit moment misschien wel voordeliger is dan mogelijk de HSL integreren in de binnenlandse concessie.
NS is als de dood voor aanbesteding van de HSL of het HRN.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:14:45 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127160939
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:12 schreef James1988 het volgende:

[..]

Moeten die wel spul hebben staan dat 1,5 kV, 3 kV en 25 kV lust én ook nog eens ongebruikt is. Het Spaanse HSL-net is 25 kV en 1435 mm, de meeste AVE's komen niet op het 3 kV net met Iberisch profiel. De Velaro E is monocourant (alleen 25 kV), bijvoorbeeld.
wat ombouwen moeten ze toch als ze spul uit het buitenland halen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127160943
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Volgens mij is er wat naar de binnenlandse FYRA gegaan, wat naar de binnenlandse dienst, een reservestammetje voor de excuus-benelux en wat onderhoud in Maastricht. Zo staat er weinig meer op Dijksgracht.

Grootste probleem zal nog worden het onttrekken van het spul aan de binnenlandse dienst, want echt ruim zit de NS nou ook weer niet in haar materieel.
Er staan anders hier in Roosendaal nog 42 rijtuigen ICK aan de kant :+
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:15:39 #80
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_127160972
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:14 schreef James1988 het volgende:

[..]

NS is als de dood voor aanbesteding van de HSL of het HRN.
En ze hebben ongetwijfeld een sterke lobby bij het ministerie om dat te voorkomen. Tot nu toe is het immers ook aardig gelukt niet aan de eisen van de HSL-concessie te voldoen
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:15:47 #81
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127160977
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

wat ombouwen moeten ze toch als ze spul uit het buitenland halen.
Maar monocourant ombouwen naar multicourant is wel een grote verbouwing. ;)
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:16:25 #82
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127161002
Zal zo wel even kijken of ik de boel kan inscannen. De vlugge nieuwtjes: Vanaf deze zomer meer treinen op de RER naar Marne la Vallee. Garage gaat gebouwd worden voor de TGV en RER bij Marne la Vallee. Nieuw stationsgebouw en Busstation voor Marne la Vallee.
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:16:45 #83
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_127161015
Zo. Poppetje gezien? Kastje dicht.

[ Bericht 95% gewijzigd door DriekOplopers op 29-05-2013 22:01:27 ]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:16:54 #84
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127161019
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:14 schreef James1988 het volgende:

[..]

NS is als de dood voor aanbesteding van de HSL of het HRN.
van het HRN wel ja, maar van het aanbesteden van de HSL weet ik nog zo net niet. Winstgevend is het voorlopig niet te krijgen namelijk, ook niet als het geïntegreerd wordt in de HRN-concessie.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:18:25 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127161082
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar monocourant ombouwen naar multicourant is wel een grote verbouwing. ;)
klopt
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:18:53 #86
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127161108
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

van het HRN wel ja, maar van het aanbesteden van de HSL weet ik nog zo net niet. Winstgevend is het voorlopig niet te krijgen namelijk, ook niet als het geïntegreerd wordt in de HRN-concessie.
Heraanbesteding van de HSL betekent terreinverlies, en NS is daar niet happig op. Zie ook het gespartel tegen samenloop (afsplitsing stoptreinen Limburg).
pi_127161525
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 16:37 schreef Ireyon het volgende:
Over die autoslaaptrein hè, hoe zit het eigenlijk als er onderweg een autoalarm afgaat? Zag ze laatst rangeren in Den Bosch en toch zeker een stuk of 10 bmw's maakten toen een hoop kabaal, maar even dat alarm uitzetten lijkt me ook nogal een uitdaging?
Hoorde van een vriend dat je als reiziger een gids thuisgestuurd krijgt met wat aanwijzingen over wat je met je auto moet doen voordat je hem op de trein zet; auto-alarm geheel uitschakelen was er een van.

Toen ik vorig jaar in Kosice de autoslaaptrein Kosice-Praag bekeek zaten er best wat auto's tussen waar de alarms stonden te loeien. Arme reizigers in het slaaprijtuig ervoor/erachter. :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:31:25 #88
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127161673
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:18 schreef James1988 het volgende:

Heraanbesteding van de HSL betekent terreinverlies, en NS is daar niet happig op. Zie ook het gespartel tegen samenloop (afsplitsing stoptreinen Limburg).
Het zou wel eens anders kunnen zijn dan je denkt. Op dit moment geldt er nog een torenhoge infraheffing op de HSL en bij een nieuwe aanbesteding ontkomt de overheid er niet aan om deze te laten zakken.

Bij de aanbesteding zullen dan enkele inschrijvers zijn, waaronder de NS die vervolgens weer het beste bod zal doen, maar veel minder betaalt dan nu.

Je komt dan in een juridisch leuke situatie terecht, want in hoeverre kun je dan het binnenlandse deel van de concessie integreren in het hoofdrailnet, zonder dat jij je concurrenten voer geeft om te stellen dat zij benadeeld zijn, omdat zij geen treindiensten op het binnenlandse net mogen rijden. Als wisselgeld kun je hiervoor misschien enkele stoptreindiensten her en der in het land gebruiken.

Deze mogelijkheid zal in ieder geval de randen van de mogelijkheden opzoeken en hier en daar ook overschrijden, maar kan voor een aantal partijen positief uitpakken, behalve de centrale overheid die hierdoor haar inkomsten af ziet nemen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:44:45 #89
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127162180
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:31 schreef Peterselieman het volgende:

Deze mogelijkheid zal in ieder geval de randen van de mogelijkheden opzoeken en hier en daar ook overschrijden,
Wacht, wat? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:45:32 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127162214
quote:
10s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wacht, wat? :P
het verschil tussen wat kan en wat mag
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:52:38 #91
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127162461
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:27 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Hoorde van een vriend dat je als reiziger een gids thuisgestuurd krijgt met wat aanwijzingen over wat je met je auto moet doen voordat je hem op de trein zet; auto-alarm geheel uitschakelen was er een van.

Dit? http://tinyurl.com/p6vomkx
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:54:29 #92
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127162534
quote:
17s.gif Op woensdag 29 mei 2013 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Wauw. Dat scheelt weer een uurtje puzzelen *O*

[ afbeelding ]
Gaat deze niet verder?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 mei 2013 @ 17:55:41 #93
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127162575
Wilma (die van Fred) heeft een stukje geschreven over de eigendoms- en beheersrechten op stations en hoe dat in de toekomst beter geregeld kan worden

http://www.rijksoverheid.(...)-beheer-stations.pdf
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:55:49 #94
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_127162580
quote:
Er zijn uiteraard altijd mensen die zich daar toch weer niet aan houden en een auto met een dooie accu kost gewoon heel veel tijd. Dus ik denk echt wel dat ze accu's en startkabels op die trein hebben :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:56:07 #95
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127162589
quote:
5s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:54 schreef bork het volgende:

[..]

Gaat deze niet verder?
Nee, hij komt wel ergens vandaan, zie mijn post eronder...
  woensdag 29 mei 2013 @ 17:58:52 #96
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_127162683
Wat voor materieel moet ik me trouwens voorstellen bij de Alpen en Ski express, skikoffers op het dak van de trein voor de lange latten? En schnaps in de bar? en Hertengewijen in je Coupe? en een kabel door de coupe waar dan stoeltjesliftstoeltjes onder hangen ipv normale banken? (soort kantelbakken maar dan anders) :+
  woensdag 29 mei 2013 @ 18:03:00 #97
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_127162804
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 17:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

een alternatief is wat VIRM ombouwen voor de HSL, hetzij voor de binnenlandse dienst, hetzij voor België.

Verder kan ik me voorstellen dat er ingezet wordt om het laten rijden van ICRm over de HSL naar België.
Deze TCDD_HT65000 :)

volgens mij kunnen die Basken wel wat fixen op Siemens hoef je tot 2025 niet te rekenen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 29 mei 2013 @ 18:08:45 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127163038
Die TCDD-trein is de exportvariant van de S/120, gebouwd door CAF en Alstom. De S/120 rijdt zowel op de HSL's als de regionale lijnen onder de merknaam Alvia, lust 25 kV en 3 kV, en zou goed tot z'n recht komen op de Nederlandse HSL.

Als ik over de materieelsamenstelling zou gaan zou ik viertjes aanschaffen: in de daluren één viertje, tijdens de spits twee. Je zou zelfs een vleugeltrein kunnen samenstellen: Brussel - Amsterdam/Den Haag, waarbij één deel in Rotterdam wordt gesplitst/bijgevoegd. Iedereen blij.

Wat ik niet weet is of RENFE S/120-treinen beschikbaar heeft voor verhuur, of dat ze ze allemaal zelf nodig hebben. In totaal zijn er 57 gebouwd.
pi_127163089
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 18:08 schreef James1988 het volgende:

Als ik over de materieelsamenstelling zou gaan zou ik viertjes aanschaffen: in de daluren één viertje, tijdens de spits twee. Je zou zelfs een vleugeltrein kunnen samenstellen: Brussel - Amsterdam/Den Haag, waarbij één deel in Rotterdam wordt gesplitst/bijgevoegd. Iedereen blij.
En de Bredanaars :P ?
  woensdag 29 mei 2013 @ 18:11:04 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_127163129
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 18:10 schreef Ireyon het volgende:

[..]

En de Bredanaars :P ?
Breda - Antwerpen zou ik als losse verbinding behandelen waar één viertje op rijdt, als uurdienst met tussenstops in Noorderkempen en Luchtbal.. Tijdens de spitsen zou je dat kunnen verlengen tot twee, indien nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')