Ik zou graag het exact aantal kilometers ergens willen vinden, want natte vingerwerk is zo natte vingerwerk... die Lijn kronkelt nog best wel...quote:Op woensdag 29 mei 2013 14:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is woest weinig dude. Dat is iets van 2 cent per kilometer. Daarvoor moet je met een blokkerkaartje al dik over de 600 km gaan rijden op een dag. En dan rij je nog niet eens over een HSL.
Ja maar ik kan op Google Earth niet zien wat regulier spoor is en wat niet vanaf Mulhousequote:Op woensdag 29 mei 2013 14:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Uurtje puzzelen met Google Earth![]()
Ik kijk wel even naar MLV - Valence - MSC, puzzel jij de rest uit.
http://www.nu.nl/politiek(...)lternatief-fyra.htmlquote:Kamer wil blijvend alternatief voor Fyra
De hele Tweede Kamer wil dat het kabinet gaat bekijken of er een permanent alternatief naast of in plaats van de Fyra kan komen.
Het alternatief moet een volledige dienstregeling met een frequentie van eens per uur bieden.
Dit hebben de vaste Kamercommissies Infrastructuur van het Nederlandse en Belgische parlement woensdag laten weten. Zij gingen vanaf januari van dit jaar na de problemen met de Fyra samen om tafel.
De Kamer wil daarnaast van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) weten waarom de intercityverbinding tussen Maastricht en Luik uit de dienstregeling is gehaald.
Problemen
De Fyra had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten verbinden. In december reed de trein even, maar er waren al snel problemen. Nadat tijdens winterweer een bodemplaat van een Fyra afviel, werd de trein uit de roulatie genomen.
Inmiddels rijdt acht keer per dag een vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel. Die moet op termijn 16 keer per dag gaan rijden, vindt Mansveld. Dit lukt echter niet meer dit jaar, volgend jaar wellicht wel.
Het is nog steeds onduidelijk of en wanneer de Fyra V250 weer kan gaan rijden. De NS verwacht in juni te kunnen zeggen hoe de trein er technisch voor staat.
Opties
Daarna zijn er een aantal opties: alle Fyra's gaan weer rijden, een beperkt aantal Fyra's gaat weer rijden of er gaan geen Fyra's meer rijden.
Op 18 juni is er in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over de Fyra, 20 juni volgt nog een algemeen overleg over de trein.
Nee dat is kut inderdaad. En aangezien dat ding ook vrijwel nergens stopt is het bepalen van de juiste route vrij lastigquote:Op woensdag 29 mei 2013 14:23 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ja maar ik kan op Google Earth niet zien wat regulier spoor is en wat niet vanaf Mulhouse
Gaat die superspoorkaart niet helpen? ff kijkenquote:Op woensdag 29 mei 2013 14:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee dat is kut inderdaad. En aangezien dat ding ook vrijwel nergens stopt is het bepalen van de juiste route vrij lastigIk kom voor Valence - Marseille tot 233 km iig.
Staan geen afstanden opquote:Op woensdag 29 mei 2013 14:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Gaat die superspoorkaart niet helpen? ff kijken
Nu willen dus de Tweede Kamer, gemeente Den Haag, Dordrecht, Mechelen en wie nog meer de Lagelandenlijn.quote:Op woensdag 29 mei 2013 14:23 schreef De_Hertog het volgende:
Ondertussen in de politiek:
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)lternatief-fyra.html
nice zeg. Zijn wel de krenten uit de pap voor een stagairquote:Op woensdag 29 mei 2013 14:19 schreef Monopoly het volgende:
Ik heb volgende maand een dienst in Den Bosch met nog een klasgenoot. De autoslaaptrein in elkaar zettenTof!
waar en in welke richting?quote:Op woensdag 29 mei 2013 14:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Kwam net een blauwe loc(leek me geen NS loc, kon het niet zien)met op sleeptouw een 8tal bakken ddar, met aan het einde een stuurstand(neus richting loc) was wel leeg mat.
Die gaan zeker naar de sloop?
Oh sorry, richting Arnhem, komend vanuit de richting Zutphen. Ik zag ze bij Velp.quote:
ProRail spreekt over een 'Seinstoring HSL Amsterdam - Rotterdam - Breda' maar in de begeleidende tekst over een 'versperring op de HSL'. Ook NS geeft als oorzaak een versperring aan. Vreemd.quote:Op woensdag 29 mei 2013 14:26 schreef James1988 het volgende:
Wat er precies aan de hand is weet ik niet, maar er gaat iets niet goed op de HSL. Thalys rijdt klassiek, enkele Fyra's rijden over de hele route klassiek, en er valt het nodige uit.
GE?quote:Op woensdag 29 mei 2013 14:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Ook geen spoorsoort? Wat doe jij trouwens op GE? Ieder boogje meepakken of quick and Dirty?
Mag niet klagen neequote:Op woensdag 29 mei 2013 14:36 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
nice zeg. Zijn wel de krenten uit de pap voor een stagair
weet wel dat er via die route vandaag 14 rijtuigen DDM-1 vanaf Amsterdam naar Nijmegen gesleept worden.quote:Op woensdag 29 mei 2013 14:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oh sorry, richting Arnhem, komend vanuit de richting Zutphen. Ik zag ze bij Velp.
Misschien worden ze wel gedumpt op Arnhem Goederen, bedenk ik me nu.
Oh google earth. Ja wel een beetje langs de boogjes idd. En dan beetje afronden soms.quote:
Lijkt me duidelijk.twitter:StationschefBMO twitterde op woensdag 29-05-2013 om 14:55:52L4 Defect technische installaties NSAlle #Thalys omgeleid over L12 via Essen, tot + 50' per trein#nmbs cc @NMBSEurope reageer retweet
Wel nog even preciseren dat het niet de NMBS isquote:Op woensdag 29 mei 2013 14:58 schreef James1988 het volgende:
Lijkt me duidelijk.twitter:StationschefBMO twitterde op woensdag 29-05-2013 om 14:55:52L4 Defect technische installaties NSAlle #Thalys omgeleid over L12 via Essen, tot + 50' per trein#nmbs cc @NMBSEurope reageer retweet
En weer voorbij.twitter:StationschefBMO twitterde op woensdag 29-05-2013 om 15:07:58L4 Einde storing NSThalys verkeer kan terug via L4nmbs cc @NMBSEurope reageer retweet
quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Wauw. Dat scheelt weer een uurtje puzzelen![]()
[ afbeelding ]
Toeslag voor een SLTquote:Op woensdag 29 mei 2013 16:16 schreef James1988 het volgende:
Op dit moment is een SLT bezig met ETCS-testritten tussen Amsterdam en Utrecht, 160 km/h. Ik ben benieuwd of/wanneer NS voor deze snelheid een toeslag gaat vragen
je zou ze er wel toe in staat achtenquote:Op woensdag 29 mei 2013 16:16 schreef James1988 het volgende:
Op dit moment is een SLT bezig met ETCS-testritten tussen Amsterdam en Utrecht, 160 km/h. Ik ben benieuwd of/wanneer NS voor deze snelheid een toeslag gaat vragen
Tja dat krijg je met zo'n lui, ongeïnteresseerd wijf als staatssecretaris.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:32 schreef Peterselieman het volgende:
Op dit moment had de excuus Benelux gewoon al 16x per dag moeten rijden. Even de NS en NMBS flink bij hun kladden grijpen en dan was het geregeld geweest, maar nee, er moest voor de langzame route gekozen worden ...
Houdt vanzelf op, toch?quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:37 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Over die autoslaaptrein hè, hoe zit het eigenlijk als er onderweg een autoalarm afgaat?
de accu gaat vanzelf leegquote:Op woensdag 29 mei 2013 16:37 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Tja dat krijg je met zo'n lui, ongeïnteresseerd wijf als staatssecretaris.
Over die autoslaaptrein hè, hoe zit het eigenlijk als er onderweg een autoalarm afgaat? Zag ze laatst rangeren in Den Bosch en toch zeker een stuk of 10 bmw's maakten toen een hoop kabaal, maar even dat alarm uitzetten lijkt me ook nogal een uitdaging?
Staan die wagens neus aan kont of neus aan neus. In het eerste geval mag je flinke startkabels meenemen...quote:
dat is waar en daarom worden in de fracties de taken ook zo goed mogelijk verdeeld. Daarnaast heeft ieder kamerlid ook nog een assistent die hem of haar ook een deel van de taken uit handen neemt.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:41 schreef KnightSolaire het volgende:
Ach ja Kamerleden moeten over zoveel dingen kennis van zaken hebben (zeker de leden van de kleinere fracties) dat ze dossiers helaas lang niet zo goed kunnen volgen als wenselijk. Het zou me niet verbazen als de helft van de Kamerleden denkt dat de Fyra in zijn algeheelheid niet meer rijdt terwijl de binnenlandse Fyra natuurlijk nog wel gewoon rijdt. Of dat ze niet weten dat de Fyra binnenlands met ander materieel rijdt dan de Fyra internationaal reed.
eerste.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:48 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Staan die wagens neus aan kont of neus aan neus. In het eerste geval mag je flinke startkabels meenemen...
Zie jij jezelf een wagen aanduwen op een autotrein?quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
eerste.
Ach, met een beetje duwen help je zo'n wrak ook wel weer op gang.
Dit klopt, maar de ambtelijke ondersteuning loopt natuurlijk gigantisch achter op het ambtenarenbestand bij de ministeries. Zo bezien heeft de Kamer een groot nadeel bij de uitoefening van de controle op de regering. Niet voor niets is er vaak sprake van incidentenpolitiek: dan wordt iets groot belicht en kun je er niet omheen, zie ook nieuwsberichten over de Fyra en daaropvolgende debatten, vragen etc.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat is waar en daarom worden in de fracties de taken ook zo goed mogelijk verdeeld. Daarnaast heeft ieder kamerlid ook nog een assistent die hem of haar ook een deel van de taken uit handen neemt.
neuh, maar dat hoeft dan ook niet. Dat mogen die mensen die het overkomt namelijk zelf doenquote:Op woensdag 29 mei 2013 16:49 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Zie jij jezelf een wagen aanduwen op een autotrein?
zou wel moeten ja, want op de ministeries wordt vaak gewerkt met een eigen agenda die het landsbelang lang niet altijd dient. Of er worden om mensen maar aan het werk te houden plannen bedacht die onuitvoerbaar zijn en daarbij schiet het eigenlijke werk weer te kort.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:51 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Dit klopt, maar de ambtelijke ondersteuning loopt natuurlijk gigantisch achter op het ambtenarenbestand bij de ministeries. Zo bezien heeft de Kamer een groot nadeel bij de uitoefening van de controle op de regering. Niet voor niets is er vaak sprake van incidentenpolitiek: dan wordt iets groot belicht en kun je er niet omheen, zie ook nieuwsberichten over de Fyra en daaropvolgende debatten, vragen etc.
De ambtelijke ondersteuning bij de Tweede Kamer zou fors moeten worden uitgebreid. Help je ook weer wat jonge afgestudeerden aan een baan. Twee vliegen in één klap.
Lijkt me dat het treinpersoneel daar wel een paar accu's en startkabels voor achter de hand heeft eigenlijk.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
neuh, maar dat hoeft dan ook niet. Dat mogen die mensen die het overkomt namelijk zelf doen
een alternatief is wat VIRM ombouwen voor de HSL, hetzij voor de binnenlandse dienst, hetzij voor België.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:00 schreef KnightSolaire het volgende:
Als dat in juni inderdaad zo blijkt te zijn: retourneren naar Italië en z.s.m. alternatieven uitwerken.
Heb ik altijd al gezegd.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:59 schreef James1988 het volgende:
De Tijd schrijft: 'Fyra komt niet terug voor 2015, misschien wel nooit meer'
Verder lezen?quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:59 schreef James1988 het volgende:
De Tijd schrijft: 'Fyra komt niet terug voor 2015, misschien wel nooit meer'
VIRM naar België zie ik niet gebeuren i.v.m. de breedte van dat spul. Traxx-Fyra naar België zie ik wél gebeuren, maar ik hoop dat het niet zo ver komt.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
een alternatief is wat VIRM ombouwen voor de HSL, hetzij voor de binnenlandse dienst, hetzij voor België.
Verder kan ik me voorstellen dat er ingezet wordt om het laten rijden van ICRm over de HSL naar België.
Ik mag toch hopen dat we ooit fatsoenlijk HST of semi-HST-materieel krijgen (220km/u bv.) voor de binnenlandse dienst en de verbinding naar Brussel.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
een alternatief is wat VIRM ombouwen voor de HSL, hetzij voor de binnenlandse dienst, hetzij voor België.
Verder kan ik me voorstellen dat er ingezet wordt om het laten rijden van ICRm over de HSL naar België.
"Voldoende rijtuigen vinden voor die treinen lijkt intussen het grootste probleem te worden."quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:59 schreef James1988 het volgende:
De Tijd schrijft: 'Fyra komt niet terug voor 2015, misschien wel nooit meer'
Dat is toch de enige mogelijkheid? NS heeft al aangegeven dat nieuwe treinen kopen te duur is en te lang duurt. Misschien als ze het lief vragen dat ze korting krijgen.. "20 AVGs halen 19 betalen" ofzo. Of de afdankertjes-TGV's van Renfe.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:04 schreef James1988 het volgende:
[..]
Traxx-Fyra naar België zie ik wél gebeuren, maar ik hoop dat het niet zo ver komt.
Arriva had toch aangeboden de HSL-problematiek op te lossen?quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:06 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat is toch de enige mogelijkheid? NS heeft al aangegeven dat nieuwe treinen kopen te duur is en te lang duurt. Misschien als ze het lief vragen dat ze korting krijgen.. "20 AVGs halen 19 betalen" ofzo. Of de afdankertjes-TGV's van Renfe.
Volgens mij is er wat naar de binnenlandse FYRA gegaan, wat naar de binnenlandse dienst, een reservestammetje voor de excuus-benelux en wat onderhoud in Maastricht. Zo staat er weinig meer op Dijksgracht.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:05 schreef Ireyon het volgende:
[..]
"Voldoende rijtuigen vinden voor die treinen lijkt intussen het grootste probleem te worden."
Waar zijn die gebleven dan? Ze zitten niet in Fyra, ze zitten niet in binnenlandse treinen. Gewoon op Dijksgracht neergezet en nu zijn ze *poef* verdwenen?
Denk dat je op dit moment misschien nog het beste bij RENFE kunt shoppen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:08 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Arriva had toch aangeboden de HSL-problematiek op te lossen?
Leuk man. En zet je digitale zoom even uit want dit sukt.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Kijk nou eens wat de postbode door de brievenbus pleurt: De wijkkrant![]()
[ afbeelding ]
Waarom worden daar geen Kamervragen over gesteld? Dat lijkt nou wel een nuttige vraag om aan het ministerie voor te leggen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:09 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Denk dat je op dit moment misschien nog het beste bij RENFE kunt shoppen.
Denk je dat er ook maar één persoon in de kamer zit die weet dat Renfe tweedehands TGVs te huur/koop heeft staan? Dit lijkt me eerder iets wat Rikus even duidelijk moet maken daar.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:10 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Waarom worden daar geen Kamervragen over gesteld? Dat lijkt nou wel een nuttige vraag om aan het ministerie voor te leggen.
Moeten die wel spul hebben staan dat 1,5 kV, 3 kV en 25 kV lust én ook nog eens ongebruikt is. Het Spaanse HSL-net is 25 kV en 1435 mm, de meeste AVE's komen niet op het 3 kV net met Iberisch profiel. De Velaro E is monocourant (alleen 25 kV), bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:09 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Denk dat je op dit moment misschien nog het beste bij RENFE kunt shoppen.
Nee, dat denk ik niet; deze retorische vraag was een verwijzing naar mijn eerdere gesprek met PSM over de (beperkingen van) controle van de Tweede Kamer op de regeringquote:Op woensdag 29 mei 2013 17:12 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Denk je dat er ook maar één persoon in de kamer zit die weet dat Renfe tweedehands TGVs te huur/koop heeft staan? Dit lijkt me eerder iets wat Rikus even duidelijk moet maken daar.
Die is niet gebruikt, het is t ipodjequote:Op woensdag 29 mei 2013 17:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Leuk man. En zet je digitale zoom even uit want dit sukt.
NS is als de dood voor aanbesteding van de HSL of het HRN.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:13 schreef Peterselieman het volgende:
och, als ik eerlijk ben denk ik dat er aangestuurd wordt op het eruit trekken van de stekker van de huidige HSL-concessie en dat er een nieuwe aanbesteding moet volgen. Denk dat dit voor de NS op dit moment misschien wel voordeliger is dan mogelijk de HSL integreren in de binnenlandse concessie.
wat ombouwen moeten ze toch als ze spul uit het buitenland halen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Moeten die wel spul hebben staan dat 1,5 kV, 3 kV en 25 kV lust én ook nog eens ongebruikt is. Het Spaanse HSL-net is 25 kV en 1435 mm, de meeste AVE's komen niet op het 3 kV net met Iberisch profiel. De Velaro E is monocourant (alleen 25 kV), bijvoorbeeld.
Er staan anders hier in Roosendaal nog 42 rijtuigen ICK aan de kantquote:Op woensdag 29 mei 2013 17:08 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Volgens mij is er wat naar de binnenlandse FYRA gegaan, wat naar de binnenlandse dienst, een reservestammetje voor de excuus-benelux en wat onderhoud in Maastricht. Zo staat er weinig meer op Dijksgracht.
Grootste probleem zal nog worden het onttrekken van het spul aan de binnenlandse dienst, want echt ruim zit de NS nou ook weer niet in haar materieel.
En ze hebben ongetwijfeld een sterke lobby bij het ministerie om dat te voorkomen. Tot nu toe is het immers ook aardig gelukt niet aan de eisen van de HSL-concessie te voldoenquote:Op woensdag 29 mei 2013 17:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
NS is als de dood voor aanbesteding van de HSL of het HRN.
Maar monocourant ombouwen naar multicourant is wel een grote verbouwing.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
wat ombouwen moeten ze toch als ze spul uit het buitenland halen.
van het HRN wel ja, maar van het aanbesteden van de HSL weet ik nog zo net niet. Winstgevend is het voorlopig niet te krijgen namelijk, ook niet als het geïntegreerd wordt in de HRN-concessie.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
NS is als de dood voor aanbesteding van de HSL of het HRN.
kloptquote:Op woensdag 29 mei 2013 17:15 schreef James1988 het volgende:
[..]
Maar monocourant ombouwen naar multicourant is wel een grote verbouwing.
Heraanbesteding van de HSL betekent terreinverlies, en NS is daar niet happig op. Zie ook het gespartel tegen samenloop (afsplitsing stoptreinen Limburg).quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
van het HRN wel ja, maar van het aanbesteden van de HSL weet ik nog zo net niet. Winstgevend is het voorlopig niet te krijgen namelijk, ook niet als het geïntegreerd wordt in de HRN-concessie.
Hoorde van een vriend dat je als reiziger een gids thuisgestuurd krijgt met wat aanwijzingen over wat je met je auto moet doen voordat je hem op de trein zet; auto-alarm geheel uitschakelen was er een van.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:37 schreef Ireyon het volgende:
Over die autoslaaptrein hè, hoe zit het eigenlijk als er onderweg een autoalarm afgaat? Zag ze laatst rangeren in Den Bosch en toch zeker een stuk of 10 bmw's maakten toen een hoop kabaal, maar even dat alarm uitzetten lijkt me ook nogal een uitdaging?
Het zou wel eens anders kunnen zijn dan je denkt. Op dit moment geldt er nog een torenhoge infraheffing op de HSL en bij een nieuwe aanbesteding ontkomt de overheid er niet aan om deze te laten zakken.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:18 schreef James1988 het volgende:
Heraanbesteding van de HSL betekent terreinverlies, en NS is daar niet happig op. Zie ook het gespartel tegen samenloop (afsplitsing stoptreinen Limburg).
Wacht, wat?quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:31 schreef Peterselieman het volgende:
Deze mogelijkheid zal in ieder geval de randen van de mogelijkheden opzoeken en hier en daar ook overschrijden,
Dit? http://tinyurl.com/p6vomkxquote:Op woensdag 29 mei 2013 17:27 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Hoorde van een vriend dat je als reiziger een gids thuisgestuurd krijgt met wat aanwijzingen over wat je met je auto moet doen voordat je hem op de trein zet; auto-alarm geheel uitschakelen was er een van.
Gaat deze niet verder?quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Wauw. Dat scheelt weer een uurtje puzzelen![]()
[ afbeelding ]
Er zijn uiteraard altijd mensen die zich daar toch weer niet aan houden en een auto met een dooie accu kost gewoon heel veel tijd. Dus ik denk echt wel dat ze accu's en startkabels op die trein hebbenquote:Op woensdag 29 mei 2013 17:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Dit? http://tinyurl.com/p6vomkx
Deze TCDD_HT65000quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
een alternatief is wat VIRM ombouwen voor de HSL, hetzij voor de binnenlandse dienst, hetzij voor België.
Verder kan ik me voorstellen dat er ingezet wordt om het laten rijden van ICRm over de HSL naar België.
En de Bredanaarsquote:Op woensdag 29 mei 2013 18:08 schreef James1988 het volgende:
Als ik over de materieelsamenstelling zou gaan zou ik viertjes aanschaffen: in de daluren één viertje, tijdens de spits twee. Je zou zelfs een vleugeltrein kunnen samenstellen: Brussel - Amsterdam/Den Haag, waarbij één deel in Rotterdam wordt gesplitst/bijgevoegd. Iedereen blij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |