abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 mei 2013 @ 00:23:15 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126795099

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Vooral al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
eus.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
ouigoo.png Darkwing_Duck, beoefent zijn spoorhobby in de regio Parijs.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al u Kruidvatkaartjes over de grens.


Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  dinsdag 21 mei 2013 @ 01:04:30 #2
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126796223
FIPO :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 mei 2013 @ 01:10:12 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126796356
Wie heeft de OP verneukt? image.php schiet niet echt op.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 mei 2013 @ 06:12:08 #4
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_126797711
quote:
11s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 01:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Wie heeft de OP verneukt? image.php schiet niet echt op.
Wel als het een dynamisch plaatje is. Ik denk eerder dat iemand zijn webhostert niet heeft betaald.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 06:46:16 #5
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_126797782
Gespot bij de RER: een trein met koerscode TIROL er op... :')
  dinsdag 21 mei 2013 @ 08:07:15 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126798286
Volgens mij stapte Eurlings uit de politiek om meer tijd aan zijn gezin te kunnen besteden, waarna het uitging met diezelfde vriendin.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 21 mei 2013 @ 08:09:54 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126798314
Dat zou zomaar kunnen ja. Wellicht dat hij daarom CEO van KLM wordt. :s)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 08:49:04 #8
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_126798795
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 08:07 schreef Duvel het volgende:
Volgens mij stapte Eurlings uit de politiek om meer tijd aan zijn gezin te kunnen besteden, waarna het uitging met diezelfde vriendin.
yups dat wist the missus mij vanmorgen ook te vertellen.
Sterker nog, hij is minder gaan werken om een gezin te stichten en toen stapte the missus op :o en toen is hij maar CEO geworden :Y .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 21 mei 2013 @ 09:16:50 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126799231
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 08:49 schreef bork het volgende:

[..]

yups dat wist the missus mij vanmorgen ook te vertellen.
Sterker nog, hij is minder gaan werken om een gezin te stichten en toen stapte the missus op :o en toen is hij maar CEO geworden :Y .
Ja, best een mooie carrièremove: eerst als minister een beetje Schiphol en KLM narren, en dan daar alsnog baasje gaan spelen. Hij had ook VVD'er kunnen zijn zeg maar.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_126799245
Geen slechte carrièreswitch als je het mij vraagt :-)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 09:30:08 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_126799510
Komt volgens mij best vaak voor: normaal was hij iedere dag van 8 tot 8 weg, toen hij ineens 24 uur per dag thuis was bleken ze ineens toch niet zo bij elkaar te passen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_126799534
Zo lang werkt een ambtenaar niet hoor..
  dinsdag 21 mei 2013 @ 09:31:41 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126799539
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 09:17 schreef b2py het volgende:
Geen slechte carrièreswitch als je het mij vraagt :-)
Financieel gezien niet, maar qua integriteit op zijn minst dubieus. Ik heb meer medelijden met de mensen die met 'm moeten werken, ik kan me zijn holkruipspeech richting Verhagen nog goed herinneren. Brrr...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 21 mei 2013 @ 09:31:52 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126799545
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 09:31 schreef b2py het volgende:
Zo lang werkt een ambtenaar niet hoor..
Maar een minister wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 21 mei 2013 @ 09:35:53 #15
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126799625
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 09:31 schreef b2py het volgende:
Zo lang werkt een ambtenaar niet hoor..
Hangt geheel van het niveau af.. Een 9 tot 5 mentaliteit wordt in de top van een grote gemeente of een groot ministerie echt niet geaccepteerd.
pi_126799670
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 09:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Hangt geheel van het niveau af.. Een 9 tot 5 mentaliteit wordt in de top van een grote gemeente of een groot ministerie echt niet geaccepteerd.
Bij de meeste andere lagen ook niet hoor. Tegenwoordig worden ambtenaren ook gewoon afgerekend op prestaties.
pi_126799932
Die tijden was trouwens gewoon even relschoppen hoor :P
Toen ik nog wel eens de trein van 07:14 had zag ik ze regelmatig om 07:00 al op het gemeentehuis zitten.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 09:59:34 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126800132
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 06:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Wel als het een dynamisch plaatje is. Ik denk eerder dat iemand zijn webhostert niet heeft betaald.
denk ik ook ja.

Was de hoster van dat plaatje niet dichterbijer ofzo?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126800225
Als het niet commercieel is dan heb ik nog wel ruimte. Eigen webhoster en datacentrum.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 10:04:43 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126800279
of iemand moet de boel nog in cache hebben staan, of er moet iets nieuws komen :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126801471
Op station Sittard staat een trein met blauwe rijtuigen met een roze balk erover van de NMBS, iemand enig idee wat dat moet voorstellen? Ik heb zulke wagons nog nooit gezien, er staat overigens een Nederlandse locomotief voor.
Edit: even Googlen leert mij dat het vermoedelijk i5 rijtuigen zijn, waarvoor ze dienst doen is inmiddels duidelijk maar waarom staan ze in Sittard?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2013 11:01:40 ]
  dinsdag 21 mei 2013 @ 10:50:19 #22
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126801591
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 10:46 schreef J.B. het volgende:
Op station Sittard staat een trein met blauwe rijtuigen met een roze balk erover van de NMBS, iemand enig idee wat dat moet voorstellen? Ik heb zulke wagons nog nooit gezien, er staat overigens een Nederlandse locomotief voor.
De lourdes-expresse als ik mij niet vergis.
pi_126801982
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 10:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De lourdes-expresse als ik mij niet vergis.
Klopt, met +150.
  Redactie Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 11:05:15 #24
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_126802139
178 Pagina's leesvoer over de keuzemogelijkheden voor goederenvervoer Zutphen-Hengelo (via Goor, via Deventer Goederen en twee mogelijkheden bij Bathmen): http://centrumpp.nl/Image(...)ON_tcm318-341838.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_126802213

Net als dat de Lourdes-trein vandaag voor het eerst Nijmegen aan zal doen (toch?), was er in 2008 ook een primeur: namelijk een bezoek aan Groningen. Omdat het toen tot aan Harderwijk bewolkt was, werd de trein na vertrek in de boog bij Nijkerk opgewacht. 26 april 2008.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 11:47:51 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126803747
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 08:49 schreef bork het volgende:
Sterker nog, hij is minder gaan werken om een gezin te stichten en toen stapte the missus op :o
Vuile oostblokhoer.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 11:53:41 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126803992
ATB-NG heeft correct gefunctioneerd bij de STS-passage in Ruurlo op 3 mei

http://www.spoorpro.nl/sp(...)-sts-passage-arriva/
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126804051
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 09:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, best een mooie carrièremove: eerst als minister een beetje Schiphol en KLM narren, en dan daar alsnog baasje gaan spelen. Hij had ook VVD'er kunnen zijn zeg maar.
Of Groen Linkser. Zie Ineke "reiskostenvergoeding is voor de elite" van Gent.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 21 mei 2013 @ 11:58:42 #29
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_126804167
Volgens mij zag ik rond 10.30 de Kameel (?) op Amersfoort
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_126804294
Klopt, onderweg naar Deventer.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:06:20 #31
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126804440
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:02 schreef b2py het volgende:
Klopt, onderweg naar Deventer.
En daarna? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126804598
Aersfoort v.11:01
Deventer a.11:44 v.11:49
Arnhem a.12:23 (tanken)
Arnhem v.13:45
's -Hertogenbosch d.14:35
Eindhoven a.15:07
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:14:48 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126804781
Gekte.

Amersfoort - Utrecht - Eindhoven is precies 7 km langer dan Arnhem - Den Bosch - Eindhoven. En het ene kan niet en het andere wel op een volle tank? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:21:47 #34
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_126805033
Vervangende mat64 van venlo naar eindhoven. Conductrice excuseert zich en meldt dat er "vanaf eindhoven wel een fatsoenlijke trein naar den haag verder rijdt" _O_
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_126805857
Wat is dat toch de laatste tijd met het spoor. Bijna elk weekend dat je erop uit wilt, krijg je te horen dat je zus en zo route niet kan gebruiken omdat er werkzaamheden plaatsvinden en je dus een alternatieve route moet nemen met alle gevolgen van dien.( bus of andere NS lijn nemen waardoor je reistijd nog langer wordt. :( )

Ik heb het gevoel dat men al jaren bezig is met allerlei werkzaamheden aan het spoor en dat elke keer net in die periode valt dat ik ergens heen wil.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:52:32 #36
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126806077
Dat is al 7 jaar zo. Elk weekend Spoorbaan Hindernisbaan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126806264
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is al 7 jaar zo. Elk weekend Spoorbaan Hindernisbaan.
Als de reizigers recht van klagen willen hebben, moeten ze maar gaan betalen :{w.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 13:10:32 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126806563
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat is al 7 jaar zo. Elk weekend Spoorbaan Hindernisbaan.
is inherent aan het huidige drukbereden spoorsysteem en het veiligheidsregime dat behoorlijk streng is. Je voert de werkzaamheden op de meest rustige momenten uit en sluit hiervoor waar nodig baanvakken af.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126807133
Is bij de London Underground toch ook zo?
  dinsdag 21 mei 2013 @ 13:32:10 #40
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126807372
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 13:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is inherent aan het huidige drukbereden spoorsysteem en het veiligheidsregime dat behoorlijk streng is. Je voert de werkzaamheden op de meest rustige momenten uit en sluit hiervoor waar nodig baanvakken af.
Ja. Waar "nodig" ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 mei 2013 @ 13:34:44 #41
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_126807467
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. Waar "nodig" ja.
Als je de veiligheidsregels maar vaak genoeg opschroeft naar aanleiding van allerlei veiligheidsdiscussies die vakbonden graag via de media uitvechten dan schuift de inhoud van het begrip "nodig" behoorlijk op natuurlijk.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 13:37:54 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126807574
Dat bedoel ik dus ook. Je hoeft echt niet heel Amersfoort - Zwolle een heel weekend eruit te gooien als je ergens een lampje in een overweg moet verwisselen hoor. Behalve als daar :~ geheh regelsregels :~ ghe :~ regels :~ voor zijn natuurlijk. 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 13:44:26 #43
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_126807817
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Gekte.

Amersfoort - Utrecht - Eindhoven is precies 7 km langer dan Arnhem - Den Bosch - Eindhoven. En het ene kan niet en het andere wel op een volle tank? :D
Volgens mij heeft Eindhoven geen tankplaat

edit: ik heb het even opgezocht in de netverklaring, daar vond ik dit kaartje (alle groene stippen zijn tankinstallaties):

Het had dus ook gewoon in Amersfoort gekund, waarom ze hem daar niet vol hebben gegooid snap ik ook niet. Misschien een stukje toeren met dat ding als conditieritje? Of misschien een storing in één van de cabines.

[ Bericht 12% gewijzigd door dennistd op 21-05-2013 13:51:58 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_126808062
de NMBS heeft de ouders van het Belgische meisje Lotje Doppen een rekening gestuurd vanwege schade (15.000 euro) ontstaan doordat Lotje door gesloten spoorbomen rakelings langs een trein fietste.

de ouders van Lotje hadden een taart en bloemen gekocht om te vieren dat ze het overleefd had.

quote:
"De reacties die Lotje kreeg, waren soms ondermaats", vindt haar moeder. "Mensen vonden dat we niet zo trots moesten zijn op wat er gebeurd was. Ze begrepen niet dat we taart en bloemen gingen kopen om de goede afloop te vieren. We waren blij dat Lotje ongedeerd was. Mensen zien alleen maar de buitenkant. Natuurlijk hebben we wel degelijk met Lotje gepraat over het voorval."
bron http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130516_00585825
en dan deze foto.... "Lotje, ga nog eens even op het spoor staan voor de foto."
Waar komt de uitdrukking van lotje getikt zijn vandaan? :')
Lotje keek niet goed uit haar Doppen
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_126808430
Lotje is Belg. Genetisch bepaald.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:00:42 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126808447
eerst 18 worden, dan vegen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:02:00 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126808511
Darwin Awards zijn niet voor niets uitgevonden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:09:36 #48
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_126808810
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 13:44 schreef dennistd het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Eindhoven geen tankplaat

edit: ik heb het even opgezocht in de netverklaring, daar vond ik dit kaartje (alle groene stippen zijn tankinstallaties):

Het had dus ook gewoon in Amersfoort gekund, waarom ze hem daar niet vol hebben gegooid snap ik ook niet. Misschien een stukje toeren met dat ding als conditieritje? Of misschien een storing in één van de cabines.
Komt ie, de inkopper van de dag, wat is het rode stipje bij Sloe? Uranium tanken?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 14:28:04 #49
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_126809474
"Tankinstallatie zonder afleverinstallatie"

Verderop lees ik nog ergens:
quote:
Tanken ten behoeve van tractie dient te geschieden op de daartoe bestemde tankinstallaties die in bijlage 21 zijn vermeld. Op emplacement Sloe bestaat de tankinstallatie uit een vloeistofdichte vloer met een verzamelput met olieafscheider en rioolaansluiting. Alleen op emplacement Sloe kan vanuit een tankauto worden getankt.

Alleen in bijzondere gevallen wordt tanken buiten één van de in bijlage 21 vermelde tankinstallaties toegestaan. Deze gevallen zijn:
a. een eilandbedrijf voor werktreinen die binnen de uitvoering van het project/instandhoudingswerkzaamheden niet in staat zijn een van de tankinstallaties te bezoeken doordat deze een lage eigen snelheid hebben;
b. als een tankinstallatie door werkzaamheden aan de infrastructuur niet kan worden bereikt;
c. overige spoorvoertuigen, zoals werktuigen en handgereedschappen kunnen op bouwplaatsen
worden bijgetankt.
Komt er volgens mij op neer dat je daar wel kun tanken, maar alleen vanuit een tankwagen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:39:56 #50
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126809865
Keloel. OVERAL waar een tankauto kan STAAN kan vanuit een tankauto getankt worden.

Maar neee, regeltjes veiligheid milieu lastig moeilijk ditdat alles :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_126810144
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Keloel. OVERAL waar een tankauto kan STAAN kan vanuit een tankauto getankt worden.
Klopt! Vorige week donderdag heb ik nog een tankauto hier gehad om mijn diesellocomotief vol te gooien:
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:59:13 #52
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_126810531
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:21 schreef MPG het volgende:
Vervangende mat64 van venlo naar eindhoven. Conductrice excuseert zich en meldt dat er "vanaf eindhoven wel een fatsoenlijke trein naar den haag verder rijdt" _O_
En toen stond er een DD-AR voor je klaar ^O^
pi_126810975
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 13:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
de NMBS heeft de ouders van het Belgische meisje Lotje Doppen een rekening gestuurd vanwege schade (15.000 euro) ontstaan doordat Lotje door gesloten spoorbomen rakelings langs een trein fietste.

de ouders van Lotje hadden een taart en bloemen gekocht om te vieren dat ze het overleefd had.
[ afbeelding ]

[..]

bron http://www.nieuwsblad.be/(...)DMF20130516_00585825
en dan deze foto.... "Lotje, ga nog eens even op het spoor staan voor de foto."
Waar komt de uitdrukking van lotje getikt zijn vandaan? :')
Lotje keek niet goed uit haar Doppen
Met zo'n 'schattig kind' ( ja ik weet het :') ) de media op te zoeken is natuurlijk gewoon zieltjes winnen bij het publiek in de hoop eronder uit te komen.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:12:51 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126811058
Lotje keek inderdaad niet goed uit haar doppen. Ik ben blij dat ze vrijwel ongedeerd is gebleven (afgezien van een blauwe plek), maar dat de familie een rekening toegestuurd krijgt (die bovendien door de verzekering wordt opgevangen) is in mijn ogen meer dan terecht. Dat de familie de goede afloop is gaan vieren snap ik wel, het verschil tussen levende Lotje en dode Lotje was vrij klein.

Ander Belgisch nieuws: de M6-rijtuigen zullen over enkele tijd ook te zien zijn in de IC A (Oostende - Eupen) en zullen ook rijden op HSL 2. Ze zullen hier gaan rijden met locomotieven van het type HLE 18, met een maximumsnelheid van 200 km/h. De M6-stuurstandrijtuigen zullen niet meerijden, ze trilden teveel. bron
pi_126812367
Want in België hebben geen regels. Hoezee. _O_
pi_126813036
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 15:12 schreef James1988 het volgende:
Lotje keek inderdaad niet goed uit haar doppen. Ik ben blij dat ze vrijwel ongedeerd is gebleven (afgezien van een blauwe plek), maar dat de familie een rekening toegestuurd krijgt (die bovendien door de verzekering wordt opgevangen) is in mijn ogen meer dan terecht. Dat de familie de goede afloop is gaan vieren snap ik wel, het verschil tussen levende Lotje en dode Lotje was vrij klein.

Ander Belgisch nieuws: de M6-rijtuigen zullen over enkele tijd ook te zien zijn in de IC A (Oostende - Eupen) en zullen ook rijden op HSL 2. Ze zullen hier gaan rijden met locomotieven van het type HLE 18, met een maximumsnelheid van 200 km/h. De M6-stuurstandrijtuigen zullen niet meerijden, ze trilden teveel. bron
M6 op HSL2? Dat is uitstekend nieuws, die treinen zitten in de spits echt bomvol...
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:57:23 #57
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_126813081
Dankzij een kwisje die hier elders op FOK! wordt gespeeld kwam ik een echte bazensite tegen, mochten jullie deze niet kennen, ik denk dat jullie deze wel kunnen waarderen. :)

Uitgerangeerd
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 16:00:08 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126813194
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 15:57 schreef bork het volgende:
Dankzij een kwisje die hier elders op FOK! wordt gespeeld kwam ik een echte bazensite tegen, mochten jullie deze niet kennen, ik denk dat jullie deze wel kunnen waarderen. :)

Uitgerangeerd
nice zeg :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:02:51 #59
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_126813341
quote:
12s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:59 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

En toen stond er een DD-AR voor je klaar ^O^
Ik hoefde niet verder, maar er stond een Koploper voor degenen die door wilden naar Tilburg en verder ^O^ .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 16:16:58 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126814005
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 16:02 schreef MPG het volgende:

[..]

Ik hoefde niet verder, maar er stond een Koploper voor degenen die door wilden naar Tilburg en verder ^O^ .
:{w

Zou eigenlijk een schommelboot moeten zijn. Reden hiervoor mag bekend worden verondersteld ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:23:06 #61
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126814359
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 16:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

:{w

Zou eigenlijk een schommelboot moeten zijn. Reden hiervoor mag bekend worden verondersteld ;)
Had greavy zijn aanwezigheid aangekondigd soms? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 16:23:48 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126814399
voorzorgsmaatregel ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:25:32 #63
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_126814499
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat bedoel ik dus ook. Je hoeft echt niet heel Amersfoort - Zwolle een heel weekend eruit te gooien als je ergens een lampje in een overweg moet verwisselen hoor. Behalve als daar :~ geheh regelsregels :~ ghe :~ regels :~ voor zijn natuurlijk. 8)7
Voor een lampje gaat er dan ook niets buiten dienst. Er gebeuren echt wel structurelere dingen tijdens werkzaamheden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:26:40 #64
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126814563
Zou wel mooi zijn als ze elk weekend alle treinen vanuit Zwijndrecht met VIRM zouden plannen. Staatie dan te kijken met zijn 1e klas WeekendVrij :') Komtie gewoon niet van de thuisplaat af :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:28:56 #65
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_126814671
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 16:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Zou wel mooi zijn als ze elk weekend alle treinen vanuit Zwijndrecht met VIRM zouden plannen. Staatie dan te kijken met zijn 1e klas WeekendVrij :') Komtie gewoon niet van de thuisplaat af :')
Ik reis tegenwoordig vanaf Dordrecht, daar tuf ik heen met de auto. Kan altijd nog met Arriva of de bus naar Utrecht vanaf Gorinchem.

Maar als het moet neem ik wel IRM hoor.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:30:04 #66
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126814723
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 16:28 schreef greavy het volgende:
Maar als het moet neem ik wel IRM hoor.
Maar je weet toch wel dat die goedkope 29 euro WeekendVrij niet geldig is in IRM he :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:51:50 #67
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_126815940
We hebben er weer een uit de categorie "wie zullen we eens bellen, de afdeling gevonden voorwerpen of toch maar de AIVD en de EOD"?

quote:
Trein stilgezet bij Wolfheze na vondst pakketje
Nederland • Geplaatst door Redactie op 21-05-2013 @ 16:46


In een trein op het traject tussen Ede-Wageningen en Arnhem is dinsdagmiddag een verdacht pakketje aangetroffen. Dat meldt een politiewoordvoerder. De trein is stilgezet bij station Wolfheze en de politie doet onderzoek.

De melding kwam rond 15.30 uur binnen bij de politie. Tussen Ede-Wageningen en Arnhem rijden op last van de politie geen treinen, meldt de NS. Reizigers moeten rekening houden met een uur vertraging. De NS verwacht dat de storing rond 17.30 uur weer is verholpen.

Reizigers tussen Utrecht en Arnhem of Nijmegen wordt geadviseerd om te rijden via Den Bosch.
bron
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 17:17:47 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126817412
We hebben er weer eentje, een AnsaldoBreda-succesverhaal:

quote:
An article just went live on the website of the Danish engineering magazine "Ingenioeren". It deals with a recent report by the traffic company of Oslo City concerning the 32 trams they bought a few years ago from AndsaldoBreda. I translate the first sentences:

"Drop that rubbish!" That was the main gist of a comprehensive technical review of Oslo's 32 light rail carriages provided by Ansaldobreda. The rolling stock is between 9 and 12 years old and although it officially has at least another 20 years to go, the technicians recommend condemning the entirety to the scrapheap - and sooner rather than later.

’The maintenance costs of the SL95-carriages are in all likelihood the highest in Europe. At any rate they are much above the maintenance costs of all our other - much older - light rail rolling stock. Each tram-kilometer costs the City of Oslo 47 NKr in maintenance costs. This is four times the European average, and the cost will continue climbing if we retain the AnsaldoBreda-provided materiel", states the report.
Het oorspronkelijke bericht staat op Skyscrapercity
pi_126817444
Ja technisch rommel maar de reizigers zijn wildenthousiast over het comfort. Heb ik gehoord.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 17:19:48 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126817519
Comfort kan iedereen leveren. Juist de technische kwaliteit is belangrijk(er) bij zo'n duur voertuig.

Zet een aantal leren fauteuils in een SLT en reizigers zijn ook razend enthousiast erover. :+
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 17:20:59 #71
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126817584
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 16:51 schreef Janneke141 het volgende:
We hebben er weer een uit de categorie "wie zullen we eens bellen, de afdeling gevonden voorwerpen of toch maar de AIVD en de EOD"?

[..]

bron
het openen van een tas kan tegenwoordig echt niet meer he :N

Tsjonge jonge ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 mei 2013 @ 17:21:38 #72
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126817615
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 17:22:37 #73
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126817658
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:21 schreef Duvel het volgende:
[ afbeelding ]
was dat voorstel maar uitgevoerd geweest, dan hadden we nu niet met alle ellende gezeten ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126817677
Wat was het voor voorstel? En wanneer?
  dinsdag 21 mei 2013 @ 17:23:56 #75
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126817720
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:21 schreef Duvel het volgende:
[ afbeelding ]
_O_ Dat is de laatste keer dat "Reiziger" daadwerkelijk met een hoofdletter R geschreven is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 17:24:37 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126817754
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:23 schreef Igen het volgende:
Wat was het voor voorstel? En wanneer?
komt uit eind jaren 90 met voorstellen als Intercity Max, integratie van de HSL in de binnenlandse dienst, etc
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 mei 2013 @ 17:27:54 #77
141482 Q.
JurassiQ
pi_126817909
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

komt uit eind jaren 90 met voorstellen als Intercity Max, integratie van de HSL in de binnenlandse dienst, etc
Maar dat leverde niet genoeg op voor de minister dus moest er apart aanbesteed en losgeknipt worden. Met alle drama van dien.
For great justice!
  dinsdag 21 mei 2013 @ 17:29:15 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126817972
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_126817979
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:27 schreef Q. het volgende:

[..]

Maar dat leverde niet genoeg op voor de minister dus moest er apart aanbesteed en losgeknipt worden. Met alle drama van dien.
Ik las laatst een artikel in De Volkskrant uit die tijd, waarin stond dat men eerst heeft geprobeerd de HSL onderhands aan NS te gunnen maar dat NS de boel toen heeft verknald, zodat de regering met tegenzin(!) alsnog de HSL los moest aanbesteden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 17:29:33 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126817985
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:27 schreef Q. het volgende:

[..]

Maar dat leverde niet genoeg op voor de minister dus moest er apart aanbesteed en losgeknipt worden. Met alle drama van dien.
uhuh. Waren de plannen uitgevoerd geweest dan hadden we nu mogelijk een prachtig spoornetwerk gehad. We zullen het alleen nooit weten
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 mei 2013 @ 17:34:45 #81
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126818215
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:23 schreef Igen het volgende:
Wat was het voor voorstel? En wanneer?
Zie link!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_126818310
quote:
Interessant!

Als aanvulling / correctie op mijn vorige post, hier een stukje uit 2001:
quote:
NS loopt risico's met bod HSL
Van onze verslaggever Harry van Gelder − 19/06/01

De Nederlandse Spoorwegen moeten jaarlijks meer dan 220 miljoen gulden gaan betalen voor de exploitatie van de HSL-Zuid. Minister Netelenbos juicht: zij haalt miljarden extra binnen....

Minister Netelenbos van Verkeer moet een gelukkige vrouw zijn. De Nederlandse Spoorwegen hebben diep in de buidel getast om de exploitatie van de hogesnelheids;trein van Amsterdam naar Parijs (HSL-Zuid) binnen te halen.

In twee jaar tijd heeft de minister door een halsstarrige houding ten opzichte van de spoorwegen miljarden guldens extra verdiend. In 1999 bood de NS 2,8 miljard gulden voor een concessie van dertig jaar. Nu biedt het spoorbedrijf meer dan het dubbele: minstens 3,3 miljard gulden in vijftien jaar. De openbare aanbesteding van de hogesnelheidslijn lijkt dus een groot succes voor de overheid.

In 1999 vlogen Netelenbos en NS elkaar in de haren. NS mocht in die tijd een exclusief bod uitbrengen op de HSL-Zuid. Netelenbos vond het bedrag dat NS toen wilde betalen veel te laag. Bovendien betichtte ze NS van het verdraaien van de feiten.

Het conflict resulteerde uiteindelijk in een openbare aanbesteding, omdat de minister verwachtte zo meer geld te krijgen.

Daarin blijkt ze meer dan gelijk te hebben gehad. Enkele miljarden guldens extra zullen de komende jaren in de staatskas vloeien. Niet dat daar overigens veel mooie dingen mee kunnen worden gefinancierd. De minister heeft het geld hard nodig omdat de aanleg van het HSL-spoor veel duurder is uitgevallen dan was voorzien.

Of de veiling ook voor NS - en de treinreiziger - geslaagd mag heten, moet blijken. De spoorwegen dragen vrijwel de gehele verantwoordelijkheid voor de kosten. Het bod is weliswaar feitelijk door een consortium van NS, KLM en het Britse National Express uitgebracht, maar dit samenwerkingsverband wordt gedomineerd door NS. KLM heeft niet meer dan 5 procent van de aandelen, terwijl National Express alleen wat hand- en spandiensten verleent.

Het bedrag dat NS moet betalen is hoog. Twee jaar geleden vond de toenmalige NS-bestuursvoorzitter R. den Besten een hoger bod dan 2,8 miljard gulden financieel onverantwoord. Nu, amper twee jaar later, betalen de spoorwegen grif het dubbele. Probeerde NS in 1999 het HSL-spoor voor een prikje binnen te halen? Of leeft NS tegenwoordig op te grote voet?

Dat laatste valt niet uit te sluiten. Volgens internationale deskundigen is de HSL-Zuid maximaal zestig miljoen euro per jaar waard. De overheid wilde echter minstens 100 miljoen euro per jaar, waarop de private gegadigden, die meer rekening moeten houden met hun aandeelhouders, afhaakten.

Arriva (samen met Deutsche Bahn) en het Franse CGEA (in een consortium met het Zweedse SJ en busbedrijf Connexxion) vonden de heffing te hoog om het snelle spoor rendabel te runnen.

Geld is voor de NS geen probleem. Het bedrijf is vooral door verkoop van beleggingen steenrijk. Het is echter de vraag of de NS - als monopolist niet gewend risico's te nemen en als overheidsbedrijf vrij van lastige aandeelhouders - zich niet vergaloppeerd heeft met de hoogte van de som.

Is dat inderdaad het geval, dan zal dat vroeger of later, door slechtere service, mindere investeringen of hogere prijzen, op de treinreiziger worden afgewenteld.


http://www.volkskrant.nl/(...)-s-met-bod-HSL.dhtml
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 17:41:18 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126818475
blijkt het eerste bod van de NS toch behoorlijk realistisch te zijn geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 21 mei 2013 @ 17:42:50 #84
141482 Q.
JurassiQ
pi_126818535
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:41 schreef Peterselieman het volgende:
blijkt het eerste bod van de NS toch behoorlijk realistisch te zijn geweest
Tineke Nooitgenoeg heeft er weer een lekkere tyfuszooi van gemaakt. Daar was ze goed in. Slechtste minister van V&W ooit.
For great justice!
pi_126818561
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:42 schreef Q. het volgende:

[..]

Tineke Nooitgenoeg heeft er weer een lekkere tyfuszooi van gemaakt. Daar was ze goed in. Slechtste minister van V&W ooit.
Niet Hanja?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 mei 2013 @ 17:47:07 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126818727
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:42 schreef Q. het volgende:

[..]

Tineke Nooitgenoeg heeft er weer een lekkere tyfuszooi van gemaakt. Daar was ze goed in. Slechtste minister van V&W ooit.
mja, het was de tijdgeest. Alles moest geprivatiseerd worden en de bomen moesten tot in de hemel groeien. Het heeft ons in ieder geval een aantal zaken opgeleverd waar we nu niet zo blij meer mee zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126818863
Gevalletje kansloos weer vanuit Amsterdam naar Alkmaar momenteel. In 1 uur vier losse stellen in plaats van 4 treinen met dubbele stellen. Zucht.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 18:00:53 #88
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126819264
quote:
Het is gewoon om te janken.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 mei 2013 @ 18:04:56 #89
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_126819401
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 17:50 schreef b2py het volgende:
Gevalletje kansloos weer vanuit Amsterdam naar Alkmaar momenteel. In 1 uur vier losse stellen in plaats van 4 treinen met dubbele stellen. Zucht.
Het zou me niks verbazen als de versterkingsstellen nog in Arnhem staan als gevolg van:
quote:
Het verdachte pakketje dat dinsdagmiddag werd gevonden in een trein die reed tussen Ede-Wageningen en Arnhem blijkt niet gevaarlijk.
Weer een hoop gedoe om niks. Zucht.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 18:16:26 #90
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_126819854
Ben zelf ook wel eens een achtergelaten 'pakketje' in de trein tegengekomen. Gewoon in gekeken en zat vol met tandenborstels en ander spul dat je normaal in een badkamer tegenkomt. Achtergelaten door een student die voor het eerst op kamers ging, vermoedelijk. Even afgegeven en daarna weer in de trein plaatsgenomen :P.

Maar ja, misschien zag dit pakketje er wel echt verdacht uit ofzo, dat weet ik niet. Op zich goed om voorzichtig te zijn als dat noodzakelijk is.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 18:18:00 #91
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_126819916
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het is gewoon om te janken.
Je bedoelt dat als dit plan was doorgegaan, we best een fatsoenlijk spoornetwerk in Nederland hadden gehad?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 21 mei 2013 @ 18:24:47 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126820161
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 18:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je bedoelt dat als dit plan was doorgegaan, we best een fatsoenlijk spoornetwerk in Nederland hadden gehad?
Hebben we dat nu niet dan? Er is genoeg op- en aan te merken op NS, maar ik vind het treinaanbod allesbehalve slecht :)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 18:29:03 #93
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_126820323
Ik word er gewoon nooit vrolijk van om decennia later enorme wauwelkoek te lezen waar geen ene pest van terechtgekomen blijkt te zijn :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 21 mei 2013 @ 18:30:10 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126820368
Mee eens, maar dat kun je niet alleen NS aanrekenen. Het ministerie is destijds veel te inhalig geweest, waar we nu de zure vruchten van plukken. De intenties van NS waren goed, de ideeën ook.
pi_126820749
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 18:24 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hebben we dat nu niet dan? Er is genoeg op- en aan te merken op NS, maar ik vind het treinaanbod allesbehalve slecht :)
Die HSL-Zuid verbindingen zijn op niveau dat nooit verkocht is aan het Ministerie. (Om jou maar even te quoten ;))
  dinsdag 21 mei 2013 @ 18:43:27 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_126820887
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 18:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Die HSL-Zuid verbindingen zijn op niveau dat nooit verkocht is aan het Ministerie. (Om jou maar even te quoten ;))
Dat klopt, maar dat had wel zo kunnen zijn als Netelenbos anders had besloten.
pi_126821206
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 18:30 schreef James1988 het volgende:
Mee eens, maar dat kun je niet alleen NS aanrekenen. Het ministerie is destijds veel te inhalig geweest, waar we nu de zure vruchten van plukken. De intenties van NS waren goed, de ideeën ook.
Maar V&W is altijd het afvalputje waar een partijgenoot op geparkeerd wordt als cadeautje met als gedachte dat ze ergens anders meer schade zouden aanrichten :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_126823104
Terwijl I&M toch best een belangrijk ministerie is..
pi_126823235
Reizigersvereniging Rover wil opnieuw overleg over Hoorn Kersenboogerd

Rover krijgt veel klachten van reizigers die door het verdwijnen van de spits-intercitystop te maken krijgen met een grote verslechtering. De reizigersvereniging wil opnieuw met de NS in overleg over de dienstregeling 2014 rond station Hoorn Kersenboogerd.

Herziene plan
Per december 2013 zijn meer Fyra’s gepland tussen Rotterdam en Schiphol. Daarom moet de dienstregeling in een deel van Noord-Holland worden aangepast. Een gevolg hiervan zou zijn dat station Hoorn Kersenboogerd de Sprinter Hoofddorp/ Schiphol – Hoorn zou verliezen. Na een negatief advies van de consumentenorganisaties trok NS dit plan in. Wel bleek dit ten koste te gaan van de stop van de spits-intercity’s in Kersenboogerd.

Oorspronkelijke plan
Rover was niet blij met deze ontwikkeling, maar vond dat het herziene NS-plan in totaal minder reizigers zou treffen dan het oorspronkelijke. De verslechteringen die oorspronkelijk door de NS gepland waren bij de Sprinter Kersenboogerd-Schiphol/Hoofddorp zouden zeven dagen per week de hele dag voelbaar zijn. Niet alleen voor de reizigers van en naar Kersenboogerd, maar ook voor reizigers van en naar Hoorn en Purmerend. Dit door een lange stilstand in Zaandam. Ook voor overstappers op buslijnen zou dit nadelig zijn doordat de aankomst- en vertrektijden van de Sprinter in en buiten de spits zouden gaan verschillen.

Veel klachten
Door veel klachten van reizigers uit Kersenboogerd die nu binnenkomen, concludeert Rover dat de tweede NS-oplossing te snel is geaccepteerd. Rover heeft NS verzocht opnieuw in gesprek te gaan om naar een oplossing te zoeken, waarmee reizigers niet of nauwelijks gedupeerd worden. Daarbij wil Rover meer informatie van NS over de reizigersstromen op de betrokken stations.

Bron
pi_126823538
Rover kan ouwehoeren wat ze willen, maar Kersenboogerd is gewoon het Almere Buiten van 2014 :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')