abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:27:02 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123080024

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:28:33 #2
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_123080096
TT _O_
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 februari 2013 @ 17:29:12 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123080118
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:24 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ja die hoor je geregeld bij het wegrijden zo'n heel onregelmatig geluid maken.

Kunnen ze daar geen traction-control op bouwen?
het zou moeten kunnen. is wel ideaal en voorkomt veel doorslippen van de wielen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:31:13 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123080194
Dat zit er toch soort van op? Bij doorslaan wordt het vermogen teruggeregeld, daarom begint ie zo te jengelen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123080231
soort van.

Ja :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:32:29 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123080234
Ik dacht dat alle DD-AR met loc aan de kant stond? Zojuist eentje zien rijden (loc 1722) in de sprinter Den Haag - Breda (Delft 17:28)
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:33:09 #7
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123080261
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:32 schreef James1988 het volgende:
Ik dacht dat alle DD-AR met loc aan de kant stond? Zojuist eentje zien rijden (loc 1722) in de sprinter Den Haag - Breda (Delft 17:28)
Er staan er 13 van de 29 aan de kant geloof ik. Tenminste, dat was de bedoeling.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 februari 2013 @ 17:33:10 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123080262
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:31 schreef Duvel het volgende:
Dat zit er toch soort van op? Bij doorslaan wordt het vermogen teruggeregeld, daarom begint ie zo te jengelen.
werkt kennelijk toch nog niet goed genoeg
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:35:52 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123080360
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:32 schreef James1988 het volgende:
Ik dacht dat alle DD-AR met loc aan de kant stond? Zojuist eentje zien rijden (loc 1722) in de sprinter Den Haag - Breda (Delft 17:28)
De 1719 reed nog door Utrecht gisteren, dus nog niet alles staat aan de kant.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123080371
Ik noem ze meestal ook NID. :@
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:36:19 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123080376
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

werkt kennelijk toch nog niet goed genoeg
Hoe detecteer je doorslaan voordat het gebeurt?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:36:34 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123080384
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:36 schreef KnightSolaire het volgende:
Ik noem ze meestal ook NID. :@
BAN!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:38:24 #13
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123080463
NID!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 februari 2013 @ 17:38:29 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123080467
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hoe detecteer je doorslaan voordat het gebeurt?
kan alleen met het oog :')

Je kunt er gewoon een beetje aan sleutelen, maar dat is het dan ook.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123080482
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 13:00 schreef KnightSolaire het volgende:
De intercity Maastricht - Alkmaar wordt tijdens spitsuren in Eindhoven verdubbeld. Er staat dan een stel klaar of het wordt er aangekoppeld na binnenkomst.
Ik heb even voor je nagekeken.
In de middagspits rijden alleen de trein van Utrecht v. 17.25 met dubbele stellen naar Almaar (2x IV) en rijdt de trein van Utrecht v. 17.55 met 10 bakken waarvan er zes afhaken te Amsterdam. De rest is allemaal met een los zesje gepland.
pi_123080485
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:36 schreef KnightSolaire het volgende:
Ik noem ze meestal ook NID. :@
Ongewenst gedrag :{w

quote:
16s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:
NID!
En ga jij ook maar weg :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123080491
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:
NID!
eens.
pi_123080508
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

kan alleen met het oog :')
dan nog niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:39:57 #19
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_123080529
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:36 schreef KnightSolaire het volgende:
Ik noem ze meestal ook NID. :@
En als er over zeg 10 jaar weer een nieuw type dubbeldeks IC-mat instroomt ga je het AID noemen?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:40:09 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123080536
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:
NI!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123080548
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:39 schreef MPG het volgende:

[..]

En als er over zeg 10 jaar weer een nieuw type dubbeldeks IC-mat instroomt ga je het Allernieuwste Intercity Dubbeldekker noemen?
Nieuwe Regio Dubbeldekker :7
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 februari 2013 @ 17:41:06 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123080576
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:
NID!
Niet Interessant Denkbeeld
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123080608
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

BAN!
Bewust Asociale Nerd! :P
  dinsdag 19 februari 2013 @ 17:42:14 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123080629
Dat asociale valt best mee bij mij. ;(
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123080945
Zo. Ontopic maar weer bitches :7

De eerste treinenfoto die ik sinds zomer 2006 met een DSLR gemaakt heb O+



Ff kijken hoe mijn nieuwe skietijzer werkt precies :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123080956
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:38 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik heb even voor je nagekeken.
In de middagspits rijden alleen de trein van Utrecht v. 17.25 met dubbele stellen naar Almaar (2x IV) en rijdt de trein van Utrecht v. 17.55 met 10 bakken waarvan er zes afhaken te Amsterdam. De rest is allemaal met een los zesje gepland.
En tussen Eindhoven en Utrecht dan? Volgens mij wordt er echt wel meer dan één trein verdubbeld.
pi_123080972
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:39 schreef MPG het volgende:

[..]

En als er over zeg 10 jaar weer een nieuw type dubbeldeks IC-mat instroomt ga je het AID noemen?
Goed punt. DDZ it is. (Vond ik stiekem altijd al een betere naam. Jammer dan ze het dan onder NID proberen te verkopen. Maar goed, niet dat iemand de namen van treinen kent.)
pi_123081124
Ach in Duitsland heeft alles gewoon een nummer of de naam die de fabrikant eraan geeft.
pi_123081153
Spurt blijft één van de betere treinnamen natuurlijk
pi_123081160
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:53 schreef remcoP het volgende:
Ach in Duitsland heeft alles gewoon een nummer of de naam die de fabrikant eraan geeft.
en meestal allebei :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123081214
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

en meestal allebei :P
Nummer heeft ie sowieso ja. ;)
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:54 schreef KnightSolaire het volgende:
Spurt blijft één van de betere treinnamen natuurlijk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_123081248
Qua mooie namen: Ik heb Talent altijd wel mooi gevonden. :)
pi_123081302
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:56 schreef remcoP het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja maar goed, weet je wel HOE generiek die naam is? Letterlijk ELK meerbaks treinstel kun je zo noemen. Plan V, TGV Duplex, en alles er tussenin. Elektra, diesel, stoom, benzine, accu's, paarden, dwangarbeiders, you name it, it counts :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123081712
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

werkt kennelijk toch nog niet goed genoeg
Die dingen zijn allemaal frequentiegeregeld toch? Dan moet je toch gewoon kunnen zorgen dat er nooit één motor een hogere frequentie krijgt dan de andere motoren?
pi_123081920
Weet iemand wat er gebeurt met het afgesplitste stel in sittard in de 3500? Blijftdie in sittard wachten op de trein van heerlen voor een slag naar schiphol?

Iphone jacht
pi_123081997
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:49 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

En tussen Eindhoven en Utrecht dan? Volgens mij wordt er echt wel meer dan één trein verdubbeld.
Zelfde bezetting.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 18:13:59 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123082024
De website van Ouigo, www.ouigo.com, is live. Zo te zien is nog niet alles af, want ondanks het leuke Britse vlaggetje is de tekst op de homepage nog steeds in het Frans. De boekingsmodule lijkt wel volledig tweetalig te zijn.

Even gekeken: op het traject Marne la Vallée Chessy - Marseille St. Charles rijden twee treinen per dag. Een rit duurt iets meer dan 3 uur, er zijn volop tickets van ¤ 10,- te koop.

Beperkingen:
- Bagage: een handtas en één stuk handbagage. Wil je meer bagage meenemen, dan kost dit ¤ 5 per stuk, ¤ 10 per stuk als de boeking al is gemaakt, en maarliefst ¤ 40 per stuk wanneer je op het station aankomt met een extra tas.
- Stopcontact: niet inbegrepen, meerprijs ¤ 2,- per passagier
- Rolstoelvervoer: is mogelijk, maar moet vooraf worden meegedeeld
- Huisdieren: tellen als bagage indien ze lichter zijn dan 6 kg. Anders ¤ 30 per huisdier
- SMS-berichten met reisinformatie: ¤ 1

Ik vind het eigenlijk best wel een redelijk aanbod. :)
pi_123082072
Wat moet ik verstaan onder 'SMS-berichten met reisinformatie: ¤1'?
pi_123082098
quote:
17s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Ontopic maar weer bitches :7

De eerste treinenfoto die ik sinds zomer 2006 met een DSLR gemaakt heb O+

...

Ff kijken hoe mijn nieuwe skietijzer werkt precies :s)
Jij komt grofweg uit mijn regio zo te zien :) Vorig jaar toen het lekkerder weer was op Apeldoorn zowat dagelijks een mannetje van 12 a 15 jaar gezien die met zn camera en statief foto's van binnenkomende treinen maakte. Hangt die hier ook ergens rond of zegt je dat niks?
pi_123082151
Treinstoel vat vlam op weg naar station Haarlem
112 | 19 februari 2013 | 1 | Door Dewi Oudijk, dichtbijredacteur

HAARLEM - Een stoel van een trein is maandagnacht in brand gestoken. Om even over 01.00 uur werd de brandweer gealarmeerd dat er een trein onderweg was naar het station van Haarlem, waarvan in de eerste klas een stoel in de brand stond.
Brandweer en politie rukte direct uit naar het Stationsplein om de trein op te wachten. De brandweerlieden zijn met een brandblusser de trein in gegaan en hebben de brand geblust.

Hoogstwaarschijnlijk is brandstichting de oorzaak.

Bron
  dinsdag 19 februari 2013 @ 18:16:55 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123082162
"Track your order — original booking, changes, ticket delivery — and receive an SMS identifying your departure platform: 1¤ for all passengers, one-way or return journey."

Marne-la-Vallee - Marseille is trouwens een afstand van bijna 800 km over de weg (aldus Google Maps)
pi_123082187
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:16 schreef James1988 het volgende:
"Track your order — original booking, changes, ticket delivery — and receive an SMS identifying your departure platform: 1¤ for all passengers, one-way or return journey."

Marne-la-Vallee - Marseille is trouwens een afstand van bijna 800 km over de weg (aldus Google Maps)
Klinkt in mijn ogen nogal nutteloos met mobiel internet, maar goed.
pi_123082246
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:15 schreef arkkey het volgende:

[..]

Jij komt grofweg uit mijn regio zo te zien :) Vorig jaar toen het lekkerder weer was op Apeldoorn zowat dagelijks een mannetje van 12 a 15 jaar gezien die met zn camera en statief foto's van binnenkomende treinen maakte. Hangt die hier ook ergens rond of zegt je dat niks?
zegt me niks :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123082293
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

zegt me niks :N
Flash had vorig jaar de leeftijd 15 al ruim gepasseerd :D
pi_123082377
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:32 schreef James1988 het volgende:
Ik dacht dat alle DD-AR met loc aan de kant stond? Zojuist eentje zien rijden (loc 1722) in de sprinter Den Haag - Breda (Delft 17:28)
Vanochtend in de Sprinter van 07.36 Den Haag Moerwijk ook al. Reed de 1722 loc achter (voor de nummerfappers).

Stond overigens rond 16.45 - 17.00 op de bus te wachten op de Waalhaven in Rotterdam, en er kwamen ineens 3 brandweerwagens (waaronder 2 met lange luiken, dus chemisch spul?) met een noodgang langs richting het emplacement Waalhaven Zuid. Iemand een idee of daar iets was?
  dinsdag 19 februari 2013 @ 18:24:22 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123082408
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:17 schreef b2py het volgende:

[..]

Klinkt in mijn ogen nogal nutteloos met mobiel internet, maar goed.
Ik weet niet in hoeverre dat gemeengoed is in Frankrijk. :)
pi_123082440
Ik heb ook geen mobiel internet anders. Maar ik kan ook een bord lezen dus wat dat betreft...
pi_123082530
Start nieuwbouw Centraal Station Eindhoven op 13 maart

EINDHOVEN - De nieuwbouw van Eindhoven Centraal Station begint op 13 maart. Binnen de muren van dit rijksmonument komt meer ruimte voor reizigers en passanten. Er komt onder meer een nieuwe tunnel met liften en andere, nieuwe voorzieningen.

Spoorwegbeheerder ProRail heeft de order gegund aan aannemer Heijmans in Rosmalen.

Station blijft in gebruik
In de zomer van 2016 moet de klus zijn geklaard. Dan zullen naar verwachting dagelijks 115.000 reizigers door de tunnel wandelen.

Tijdens de werkzaamheden zal het station in Eindhoven in gebruik blijven.

http://www.omroepbrabant.(...)p+13+maart+++++.aspx
  PR/Manusje van alles dinsdag 19 februari 2013 @ 18:28:56 #49
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123082557
quote:
16:22:2519-02-1317BRANPRIO 1 SI460 CE551 CE541 OD501 AG901 Spoor Emplacement Waalhaven ALBERT PLESMANWEG 120 ROTTERDAM HV Gevaarlijkestof Vak: 95999650
1400999 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
1400902 BRW Rotterdam-Rijnmond ( AG-90.1 )
1400551 BRW Rotterdam-Haven ( Postalarm Butaanweg )
1400541 BRW Rotterdam-Haven ( Kazernealarm Botlekweg )
1400500 BRW Rotterdam-Haven ( OvD )
1400483 BRW Rotterdam-Zuid ( SI460 Albert Plesmanweg )
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123082631
quote:
Wat je op je Surveillance-fietsje al niet tegenkomt aan ellende in de wereld :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles dinsdag 19 februari 2013 @ 18:32:15 #51
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123082665
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat je op je Surveillance-fietsje al niet tegenkomt aan ellende in de wereld :P
Je moest eens weten hoe snel ik het hele land door fiets
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123082713
quote:
Dat was er dus.
  PR/Manusje van alles dinsdag 19 februari 2013 @ 18:48:22 #53
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123083245
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:33 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat was er dus.
vast weer een of andere machinist die z'n thermosfles met koffie heeft laten vallen. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123083277
EU investeert 3,75 miljoen in goederencorridor Betuweroute
Gepubliceerd op 18-02-2013 om 15:00



De Europese Unie geeft een subsidie voor de verdere ontwikkeling van de goederencorridor tussen Meteren en Boxtel op de Betuweroute. In totaal gaat er 7,5 miljoen euro naar het project wat onderdeel is van het Programma Hoogfrequent Spoor. De EU en de Nederlandse staat betalen daarvan ieder de helft. 

Dat meldt het Trans-European Transport Network Executive Agency’s.

De verdere ontwikkeling van de goederencorridor Meteren-Boxtel is een TEN-T project (Trans European Transport Network). Deze projecten moeten knelpunten tussen Europese spoorgoederencorridors weghalen en verbindingen verbeteren. De aanpassingen moeten ervoor zorgen dat het spoorgoederenvervoer kan toenemen en de capaciteit wordt verhoogd.

Voorstudies

De EU-subsidie maakt het mogelijk om een aantal voorstudies te doen. Daarbij wordt onder meer bekeken naar welke route de voorkeur uitgaat, wat de milieu-effecten zijn en wat eventuele alternatieven zijn. De voorstudie betreft ook een gedetailleerd ontwerp van de uiteindelijk gewenste route.

Verbeteringen op deze goederen-spoorlijn tussen Meteren en Boxtel leiden er toe dat de diversiteit en de totale hoeveelheid aan goederen over dit traject kan toenemen.

 Het project is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor dat ervoor moet zorgen dat een toename van het aantal personen- en goederentreinen in de toekomst wordt opgevangen. Het project zal naar verwachting in december 2014 afgerond zijn.

Bron
pi_123083314
ProRail neemt maatregelen na bijna treinramp Groningen
Gepubliceerd op 19-02-2013 om 12:43

ProRail heeft maatregelen genomen en extra controles ingebouwd om te voorkomen dat er een ongelukken gebeuren door een verkeerde aanleg van spoorinfrastructuur. Uit een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat Groningen vorig jaar maart aan een treinramp is ontsnapt. Doordat een Engels wissel verkeerd was aangelegd, kwam een goederentrein met gevaarlijke stoffen van DB Schenker op het verkeerde spoor terecht. Doordat de machinist ingreep, werd voorkomen dat de trein ontspoorde of tegen andere treinen botste.

De goederentrein met gevaarlijke stoffen kwam op 6 maart 2012 op het verkeerde spoor terecht bij het nieuwe station Groningen Europapark. Dat spoor was niet voor de ingestelde rijweg bedoeld. Daarbij ontstond het risico dat de goederentrein ontspoorde of in aanrijding kwam met andere treinen of objecten. Omdat er geen trein op het andere spoor stond en de machinist alert reageerde, had het incident verder geen grote gevolgen.

Foutieve tekening

Het Engelse wissel werd verkeerd geplaatst, doordat ProRail een foutieve tekening aanleverde bij ingenieursbureau Movares. Op die tekening kwam de lay-out en de besturing van de wissels niet overeen met de situatie waarbij de treindienstleiding de rijweg instelt. Deze fout werd door geen van de betrokken partijen opgemerkt.

ProRail zegt dat diverse richtlijnen, test en controles de fout onvoldoende naar boven hebben gebracht. De spoorbeheerder heeft de richtlijnen inmiddels aangepast en gaat er strenger op toezien.

Extra controles

Verder zijn er diverse maatregelen genomen en extra controles ingebouwd. Zo wordt voortaan als de aanleg van een Engels wissel klaar is, eerst met een spoorbak of werkbak over het spoor gereden voordat er treinen overheen worden gestuurd.

Spooraannemers en ingenieursbureaus zijn vorig najaar op de hoogte gesteld van de maatregelen. Daarnaast wordt in overleg met het ILT een werkwijze ontwikkeld waarbij de veiligheid ook gewaarborgd blijft als meerdere partijen de verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering van een project.

Onderzoek

De Inspectie start een thema-onderzoek naar het ontwerpen en uitvoeren van nieuwbouwprojecten. Daarin wordt ook de controle op tekeningen van spoorinfrastructuur meegenomen. ProRail verleent zijn medewerking aan dit onderzoek. De spoorbeheerder heeft vanaf begin dit jaar extra inspecties op bouwplaatsen ingesteld.

Bron
pi_123083619
quote:
17s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 17:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Ontopic maar weer bitches :7

De eerste treinenfoto die ik sinds zomer 2006 met een DSLR gemaakt heb O+

[ afbeelding ]

Ff kijken hoe mijn nieuwe skietijzer werkt precies :s)
Plan V O+
Deventer O+

Mooie combinatie is het toch :+
pi_123083729
Een GtbV'tje via mijn NS is toch wel verrekte handig, 5 seconden werk en toch ¤2.27 verdiend.
pi_123083794
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 18:59 schreef b2py het volgende:
Een GtbV'tje via mijn NS is toch wel verrekte handig, 5 seconden werk en toch ¤2.27 verdiend.
ik snap der geen kut van hoe dat soberzo werkt. Iedereen weet allang dat persoon Fles chipkaart nummer 12345 heeft. Wat is die gezeik met kaartverificatiecode 8)7 wegwezen met die flauwekul :6 :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123083883
quote:
13s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ik snap der geen kut van hoe dat soberzo werkt. Iedereen weet allang dat persoon Fles chipkaart nummer 12345 heeft. Wat is die gezeik met kaartverificatiecode 8)7 wegwezen met die flauwekul :6 :{w
Huh wie wat waar? :P
  dinsdag 19 februari 2013 @ 19:03:17 #60
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123083884
Met die Engels Wissel: Ik snap niet dat je dat niet ziet... Dat ie verkeerd aangelegd is.
Of dat de fout direct na in gebruik name niet gezien wordt.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 19:03:36 #61
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123083901
Goederentrein ontspoord in Muizen
di 19/02/2013 - 17:42
In Muizen bij Mechelen is een goederentrein ontspoord. Drie wagons zijn naast de rails beland, maar er is niemand gewond. Er zouden ook geen gevaarlijke stoffen in de wagons zitten.

Het treinverkeer tussen Mechelen en Leuven is verstoord. Er worden vervangbussen ingelegd tussen Mechelen en Haacht.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 19:05:05 #62
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123083979
Die kaartservicecode slaat inderdaad nergens op.

Nog zoiets leuks: als je iemand met korting met je mee wilt laten reizen mag diegene eerst langs een kaartautomaat om het product 'Samenreiskorting' op de kaart te zetten. Wedden dat dat niet kan bij de decentrale vervoerders?

Als je er überhaupt met de chipkaart kan reizen, vanaf Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt kan dat voor zover mij bekend niet wegens een gebrek aan paaltjes.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 19:08:34 #63
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123084111
Eijsden kan ook niet.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 19:16:23 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123084486
@EuropeByRail: [PL] Starting 3 March, seat reservation is compulsory on all Polish InterCity trains (inc TLK services). A nail in the coffin of spontaneity

@EuropeByRail: [FR] [NL] The direct TGV trains from Lille to Amsterdam, expected to launch July 2013, will most likely be deferred. A post #fyra fiasco.
  Redactie Sport dinsdag 19 februari 2013 @ 19:18:33 #65
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123084601
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:03 schreef gebrokenglas het volgende:
Met die Engels Wissel: Ik snap niet dat je dat niet ziet... Dat ie verkeerd aangelegd is.
Of dat de fout direct na in gebruik name niet gezien wordt.
Even de tekening erbij: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/gn-gnl.gif
Het gaat om wissel 265/257A rechts bovenin. De drie sporen rechts komen vanuit Onnen, die twee erboven uit Hoogezand. Het ging in dit geval om een goederentrein die over het derde spoor vanuit Onnen (de blauwe, spoor EB) gestuurd is, om via 301 verder naar Groningen te gaan. Daar komt verder niets, want Arriva rijdt via AC en DC. Daardoor heeft het een tijd geduurd voordat het mis ging.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123085087
Al wat meer bekend over dat incidentje op de Waalhaven van vanmiddag?
pi_123085098
Er kwam net een V250 voorbij, hier in Breda:


(telefoonfoto)
  dinsdag 19 februari 2013 @ 19:28:29 #68
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123085115
Hee, handig plaatje.

Dus dit is waarschijnlijk de eerste keer geweest dat een trein op deze manier zo die wissel reed?
  dinsdag 19 februari 2013 @ 19:29:52 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123085196
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:28 schreef Mirgeam het volgende:
Er kwam net een V250 voorbij, hier in Breda:

[ afbeelding ]
(telefoonfoto)
Vonken!
pi_123085208
Toe maar, ik dacht dat die niet meer mochten rijden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')