abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:07:16 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121725984

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_121726074
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:06 schreef James1988 het volgende:
In België is een stuk bumper van een Fyra-trein naast de rails gevonden. Daarop kwam de DVIS met een verbod. Het verbod wordt opgeheven als de Belgische spoorwegen NMBS aantonen dat de Fyra-treinstellen betrouwbaar zijn. De DVIS laat nog wel testritten toe met lege treinstellen.
Uh, een stuk bumper? Valt dat ding uit elkaar ofzo?
pi_121726080
> Fyra verbannen

pi_121726103
FaalFyra _O-
AJAX AMSTERDAM!
pi_121726117
Het lijkt erop alsof Utrecht CS helemaal niet zo plat ligt als wordt beweerd... Tenzij de informatie op de NS-site heel erg achterloopt.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:09:50 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121726121
Fyra zeker tot maandag aan de kant
Let wel: minstens tot maandag. Het kan dus nog veel langer gaan duren.

Iets om rekening mee te houden ivm het rondje.
pi_121726173
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:09 schreef Ireyon het volgende:
> Fyra verbannen

[ afbeelding ]
Ja en nu moet al het volk met de boemel via roosendaal of maastricht.

Dat is natuurlijk nog veel kutter
pi_121726206
Er rijdt nog wel iets naar Arnhem en ik zit erin! Sorry Duuf :@
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121726235
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:09 schreef KnightSolaire het volgende:
Het lijkt erop alsof Utrecht CS helemaal niet zo plat ligt als wordt beweerd... Tenzij de informatie op de NS-site heel erg achterloopt.
Omroep in de trein naar Adam c op Hilversum. Geen treinverkeer naar Utrecht vanuit elke richting.
pi_121726261
en nu de Beneluxtrein nog even snel terug :)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_121726301
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
en nu de Beneluxtrein nog even snel terug :)
Komt mijn voorspelling van gisteravond toch nog uit ;)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2013 @ 16:14:00 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121726318
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
en nu de Beneluxtrein nog even snel terug :)
denk niet dat dat zo snel gaat gebeuren
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121726375
Kan iemand die spin ff printscreenen plz _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121726394
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Kan iemand die spin ff printscreenen plz _O_
De spin is snel verdwenen, alleen rondom Gouda is 'ie er nog.
pi_121726408
ik kan mij goed voorstellen dat het 'terug halen' van de Beneluxtrein een behoorlijke operatie is. Er zal vast geen rekening mee gehouden zijn dat het later nog ingezet zou worden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_121726431
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:16 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

De spin is snel verdwenen, alleen rondom Gouda is 'ie er nog.
Lijkt mij ook voornamelijk gouda + utrecht aan de west kant
pi_121726450
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
ik kan mij goed voorstellen dat het 'terug halen' van de Beneluxtrein een behoorlijke operatie is. Er zal vast geen rekening mee gehouden zijn dat het later nog ingezet zou worden.
Dat is dan flink naïef geweest. Hoe dan ook, NS Hispeed verdient een serieuze trap onder hun reet en de aanloop is bij dezen alvast genomen.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:18:27 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121726482
Alle rijtuigen staan geparkeerd op de Dijksgracht, ze zijn niet meer aangeraakt. Die kun je vrij snel weer inzetten (ze moeten wel geïnspecteerd worden). Locomotieven zullen iets lastiger worden, maar niet onmogelijk.

Het lastigste zal een goed rijpad zijn.
pi_121726520
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:18 schreef James1988 het volgende:
Alle rijtuigen staan geparkeerd op de Dijksgracht, ze zijn niet meer aangeraakt. Die kun je vrij snel weer inzetten (ze moeten wel geïnspecteerd worden). Locomotieven zullen iets lastiger worden, maar niet onmogelijk.

Het lastigste zal een goed rijpad zijn.
dat laatste toch vooral? Rijpaden zijn immers al vergeven
pi_121726577
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:12 schreef b2py het volgende:

[.Wel enig treinverkeer Ut-Ah.]

Omroep in de trein naar Adam c op Hilversum. Geen treinverkeer naar Utrecht vanuit elke richting.
De reisinfo is dus zoals gewoonlijk weer bagger. Wat had je dan verwacht???
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:20:59 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121726590
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:19 schreef Yreal het volgende:

[..]

dat laatste toch vooral? Rijpaden zijn immers al vergeven
Er zijn omleidingsroutes voor wanneer de HSL niet gebruikt kan worden. Voor Amsterdam - Rotterdam is dit over Breukelen, voor Rotterdam - Antwerpen over Roosendaal. Deze zijn de afgelopen weken zo nu en dan al gebruikt.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2013 @ 16:21:00 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121726592
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:18 schreef James1988 het volgende:
Alle rijtuigen staan geparkeerd op de Dijksgracht, ze zijn niet meer aangeraakt. Die kun je vrij snel weer inzetten (ze moeten wel geïnspecteerd worden). Locomotieven zullen iets lastiger worden, maar niet onmogelijk.

Het lastigste zal een goed rijpad zijn.
IC die naar Essen rijdt doortrekken naar Rotterdam. Moeten ze ipv HLE18 een HLE13 ervoor hangen. Het zou kunnen :P

moet je de locs wel ff tijdelijk gedogen in Nederland, want geen ATB
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121726621
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:17 schreef Yreal het volgende:

[..]

Lijkt mij ook voornamelijk gouda + utrecht aan de west kant
En waar komt ALLES richting Amersfoort e.v. vandaan? Goed zo :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:22:39 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121726665
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

IC die naar Essen rijdt doortrekken naar Rotterdam. Moeten ze ipv HLE18 een HLE13 ervoor hangen. Het zou kunnen :P
Kan niet, want de M6 is niet toegelaten in Nederland, is te hoog (10 cm hoger dan VIRM), en kan niet werken onder de Nederlandse bovenleidingspanning. Ik denk niet dat je graag in een koud, onverlicht rijtuig zit. ;)

Ander materieel op de verbinding Essen - Charleroi inzetten is geen optie i.v.m. de benodigde binnenlandse capaciteit in België en de hoeveelheid beschikbaar materieel. ;)
pi_121726669
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

IC die naar Essen rijdt doortrekken naar Rotterdam. Moeten ze ipv HLE18 een HLE13 ervoor hangen. Het zou kunnen :P
Die dubbeldeks M6 bakken passen hier toch niet langs de perrons of iets dergelijks?

Ja wat James 3 sec eerder zei dus
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2013 @ 16:23:28 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121726714
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

Kan niet, want de M6 is niet toegelaten in Nederland, is te hoog (10 cm hoger dan VIRM), en kan niet werken onder de Nederlandse bovenleidingspanning. Ik denk niet dat je graag in een koud, onverlicht rijtuig zit. ;)

Ander materieel op de verbinding Essen - Charleroi inzetten is geen optie i.v.m. de benodigde binnenlandse capaciteit in België en de hoeveelheid beschikbaar materieel. ;)
ah ja, dan wordt het lastiger ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121726728
IC Charlerio-Essen rijdt met M6 en M6 komt Nederland niet in (via Roosendaal). Past niet onder het viaduct daar. (M6 is buiten profiel).
Bij twijfel: gebruik beton.
pi_121726734
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:20 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

De reisinfo is dus zoals gewoonlijk weer bagger. Wat had je dan verwacht???
nouja binnen 10 min kan je niet alles geregeld hebben denk ik. Ik weet niet exact hoe laat de storing optrad, maar na 10 min reisinfo keurig op orde lijkt mij vrij onhaalbaar.
pi_121726828
Dit is verdomme toch ongelofelijk :( ik kom met de iets vertraagde sprinter uit Den Haag Cs aan op Leiden Cs om daar de IC naar leeuwarden te pakken. Deuren van de IC open terwijl we binnen komen rijden, ik stap uit de sprinter en net op dat moment sluiten de deuren. En het dan gek vinden als mensen kwaad worden.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:26:17 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121726839
Wat wellicht zou kunnen is een vervangende treindienst Brussel - Breda via Roosendaal. Reizigers kunnen dan in Breda overstappen op de Fyra.

Op Brussel - Breda kan deze trein rijden in het pad van de Fyra Brussel en de omleidingsroute, op Roosendaal - Breda is naar mijn weten nog capaciteit vrij. Hiervoor zou gereden kunnen worden met I6, I10 of ICRm (wat van de Dijksgracht komt) met Traxx-tractie.
pi_121726850
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:23 schreef b2py het volgende:

[..]

nouja binnen 10 min kan je niet alles geregeld hebben denk ik. Ik weet niet exact hoe laat de storing optrad, maar na 10 min reisinfo keurig op orde lijkt mij vrij onhaalbaar.
Zolang ze maar melden dat er iets aan de hand is en dat ze werken aan een oplossing vind ik het al best.

Attentie damen en heren, op dit moment is er geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht Centraal. Zodra er meer informatie beschikbaar is zullen wij dit mededelen.
pi_121726897
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:26 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Zolang ze maar melden dat er iets aan de hand is en dat ze werken aan een oplossing vind ik het al best.

Attentie damen en heren, op dit moment is er geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht Centraal. Zodra er meer informatie beschikbaar is zullen wij dit mededelen.
Deden ze in Amersfoort gelukkig ;)
pi_121726950
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En waar komt ALLES richting Amersfoort e.v. vandaan? Goed zo :Y
Nou. nu niet uit Gouda. Dat kan toch keren in utrecht?
pi_121726971
Hoe gaat het met het nieuwjaarsrondje als fyra volgende week nog verboden is?
pi_121726987
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:26 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

Zolang ze maar melden dat er iets aan de hand is en dat ze werken aan een oplossing vind ik het al best.

Attentie damen en heren, op dit moment is er geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht Centraal. Zodra er meer informatie beschikbaar is zullen wij dit mededelen.
Dat werd in Utrecht ook omgeroepen :Y @ 16:00 hrs
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121726990
In Amersfoort keerde de trein uit Zwolle direct op de trein naar Zwolle.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:29:36 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121726993
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:29 schreef RubenK het volgende:
Hoe gaat het met het nieuwjaarsrondje als fyra volgende week nog verboden is?
Goede vraag, dat weet ik nog niet.
pi_121727021
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:23 schreef b2py het volgende:

[..]

nouja binnen 10 min kan je niet alles geregeld hebben denk ik. Ik weet niet exact hoe laat de storing optrad, maar na 10 min reisinfo keurig op orde lijkt mij vrij onhaalbaar.
Als je het in de trein om kan roepen, dan kan het ook op de site. Die informatie is tenslotte niet verkregen doordat de machinist uitgestapt is en een paar stations verder poolshoogte is gaan nemen, dat wordt (als het goed is) centraal aangestuurd.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121727138
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Hmm morgen is het weer vrijdag he. De dag dat het al vaak mis ging in de avondspits op Utrecht Centraal. Laten ze nou net morgen weer de normale dienstregeling gaan rijden.......
What did you say :P

http://www.telegraaf.nl/b(...)_Utrecht_plat__.html
pi_121727145
quote:
13s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:30 schreef Litpho het volgende:

[..]

Als je het in de trein om kan roepen, dan kan het ook op de site. Die informatie is tenslotte niet verkregen doordat de machinist uitgestapt is en een paar stations verder poolshoogte is gaan nemen, dat wordt (als het goed is) centraal aangestuurd.
Degene die die informatie rondstuurt is volgens mij de TRDL en die beheert niet de website.
pi_121727204
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:32 schreef b2py het volgende:

[..]

Degene die die informatie rondstuurt is volgens mij de TRDL en die beheert niet de website.
Correct. Maar dat het vervolgens niet op de site wordt bijgewerkt is een gebrek aan communicatie en dus onwil. Niet onmacht.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121727212
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:32 schreef b2py het volgende:

[..]

Degene die die informatie rondstuurt is volgens mij de TRDL en die beheert niet de website.
Informatievoorziening is in handen van de NS. Zitten op de post bij Prorail dus ze hebben wel directe informatie n
pi_121727226
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:26 schreef James1988 het volgende:
Wat wellicht zou kunnen is een vervangende treindienst Brussel - Breda via Roosendaal. Reizigers kunnen dan in Breda overstappen op de Fyra.

Op Brussel - Breda kan deze trein rijden in het pad van de Fyra Brussel en de omleidingsroute, op Roosendaal - Breda is naar mijn weten nog capaciteit vrij. Hiervoor zou gereden kunnen worden met I6, I10 of ICRm (wat van de Dijksgracht komt) met Traxx-tractie.
In Breda krijg je dan denk ik wel een capaciteitsprobleem voor het keren...
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:35:33 #45
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_121727251
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:16 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

De spin is snel verdwenen, alleen rondom Gouda is 'ie er nog.
True.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:36:16 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121727279
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:35 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

In Breda krijg je dan denk ik wel een capaciteitsprobleem voor het keren...
De Fyra keert in Breda op de keersporen ten oosten van het perron, dit zou de andere trein ook kunnen doen. Daarnaast zou je capaciteit vrij kunnen spelen door de sprinter Utrecht - Breda deels door te koppelen aan Breda - Den Haag.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2013 @ 16:37:38 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121727343
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:35 schreef JDude het volgende:

[..]

True.
[ afbeelding ]
:')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121727346
Of spoor 2, aangezien die alleen incidenteel wordt ingezet.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:38:48 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121727393
Spoor 2 wordt sinds dienstregeling 2013 planmatig gebruikt om de sprinter Breda - Den Haag op te laten keren.
pi_121727460
Kennelijk rijdt Fyra Brussel sowieso niet t/m woensdag...
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:40:44 #51
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121727485
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:40 schreef KnightSolaire het volgende:
Kennelijk rijdt Fyra Brussel sowieso niet t/m woensdag...
Bron? NOS houdt het op maandag
pi_121727515
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:40 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron?
NS Hispeed-twitteraccount, in een @tweet aan een vraagsteller.

NSHispeed twitterde op vrijdag 18-01-2013 om 16:12:48 @MKuyvenhoven Ik hoor net dat Fyra t/m woensdag niet rijdt. Als je nu belt met 09009296, kun je kosteloos annuleren. reageer retweet
pi_121727597
En dan krijg je je geld ook terug of ben je dat dan kwijt? :')
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2013 @ 16:44:28 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121727651
ik denk dat je het wel terug kunt krijgen.

Voor het nieuwjaarsrondje zou het voor iedereen die meegaat kunnen betekenen dat er iets eerder vertrokken moet worden en dan via het conventionele spoor naar België :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:44:48 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_121727660
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Er rijdt nog wel iets naar Arnhem en ik zit erin! Sorry Duuf :@
Bus 107...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_121727693
Ik heb voor volgende week een no-flex ticket voor de Fyra, maar deze rijdt niet (woensdag). Zou ik toch wel de ticket kunnen omboeken naar een Thalys ticket (met bijbetaling)
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:45:40 #57
104871 remlof
Europees federalist
pi_121727699
Is het nu echt te ingewikkeld om een paar extra ICE of Thalys treinen te kopen en die ipv die Fyra tussen Amsterdam en Brussel te laten rijden?
pi_121727724
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:43 schreef ArnosL het volgende:
En dan krijg je je geld ook terug of ben je dat dan kwijt? :')
Ja, dat krijg je terug. Tevens kun je proberen om te boeken naar Thalys.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:46:17 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121727735
Ingewikkeld? Mwa, dat valt mee.

Het is vooral heel erg duur - een ICE of TGV kost per stuk ¤ 10 miljoen meer dan een V250.
pi_121727776
Maar voor die 10 miljoen extra heb je wel kwaliteit... denk dat NSHispeed nu wel meer dan 10 miljoen kwijt is aan deze onkosten....
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:47:07 #61
104871 remlof
Europees federalist
pi_121727779
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:46 schreef James1988 het volgende:
Ingewikkeld? Mwa, dat valt mee.

Het is vooral heel erg duur - een ICE of TGV kost per stuk ¤ 10 miljoen meer dan een V250.
Ja maar die rijden tenminste wel, een Fyra die niet rijdt kost alleen maar geld...
pi_121727791
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:46 schreef James1988 het volgende:
Ingewikkeld? Mwa, dat valt mee.

Het is vooral heel erg duur - een ICE of TGV kost per stuk ¤ 10 miljoen meer dan een V250.
En dan moet je ook nog even wachten tot ze geleverd worden en proberen geld terug te krijgen van AnsaldoBreda. Tenzij je de V250's voor de binnenlandse dienst en de IC+-diensten wil gaan gebruiken ofzo.
pi_121727792
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:43 schreef ArnosL het volgende:
En dan krijg je je geld ook terug of ben je dat dan kwijt? :')
NSHispeed heeft dat geld harder nodig dan een willekeurige reiziger :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121727887
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:47 schreef Litpho het volgende:

[..]

NSHispeed heeft dat geld harder nodig dan een willekeurige reiziger :').
Dan gaat NS Hispeed failliet dus?
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:50:54 #65
141482 Q.
JurassiQ
pi_121727932
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:50 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dan gaat NS Hispeed failliet dus?
Die maken de komende 100 jaar geen winst iig. :')
For great justice!
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:51:05 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121727938
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:50 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dan gaat NS Hispeed failliet dus?
Dat zijn ze allang. Ze worden levend gehouden doordat de staat uitstel van betaling heeft verleend en omdat NS volledig garant staat ivm de geïntegreerde hoofdrailnetconcessie 2015-2025.

Als Den Haag vandaag vertelt "Die onderhandse gunning kun je vergeten" dan trekt NS morgen nog de stekker uit HSA.
pi_121727947
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:50 schreef Q. het volgende:

[..]

Die maken de komende 100 jaar geen winst iig. :')
Over twee jaar bestaat het bedrijf niet meer.
pi_121728028
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:51 schreef James1988 het volgende:
Als Den Haag vandaag vertelt "Die onderhandse gunning kun je vergeten" dan trekt NS morgen nog de stekker uit HSA.
Dat is dan weer wat drastisch, maar het zou wel fijn zijn als Den Haag wat regie neemt zodat NS niet tussen commercieel en overheid kan switchen waar het hun uitkomt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121728103
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:50 schreef Q. het volgende:

[..]

Die maken de komende 100 jaar geen winst iig. :')
Ik denk dat ze nooit winst gaan maken en als over een paar jaar de treinstellen afgeschreven zijn er geen opvolgers meer komen :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:51 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat zijn ze allang. Ze worden levend gehouden doordat de staat uitstel van betaling heeft verleend en omdat NS volledig garant staat ivm de geïntegreerde hoofdrailnetconcessie 2015-2025.

Als Den Haag vandaag vertelt "Die onderhandse gunning kun je vergeten" dan trekt NS morgen nog de stekker uit HSA.
Zou ook nog kunnen ja. De politiek heeft het nu over gewone treinen die er moeten gaan rijden, maar daar zit toch helemaal geen ERTMS op? :')
pi_121728136
Misschien kunnen ze die V250-handel vervangen voor die Alstom Corodia nordic meuk, gaat ook 250 en is beter bestend tegen een beetje sneeuw.
Overigens, de 4803 is al een plukstel omdat sommige onderdelenleveranciers al failliet gegaan zijn. Het probleem ligt niet alleen AB dus...
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:55:03 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121728142
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:53 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat is dan weer wat drastisch, maar het zou wel fijn zijn als Den Haag wat regie neemt zodat NS niet tussen commercieel en overheid kan switchen waar het hun uitkomt.
Het is echt zo. De hele HRN+HSL-deal is er gekomen omdat het 'startkapitaalpotje' dat HSA van NS had gekregen leeg begon te raken en er een faillisementsdreiging was. Schultz' oplossing was HRN en HSL integreren en onderhands gunnen aan NS, mits NS volledig garant zou staan voor HSA tot 2015.
pi_121728156
Arnhem - Nijmegen gaat ook nog steeds niet lekker. Maar daardoor Heb ik nu dus wel de trein die ik anders nooit kon halen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:55:51 #73
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121728175
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:54 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Ik denk dat ze nooit winst gaan maken en als over een paar jaar de treinstellen afgeschreven zijn er geen opvolgers meer komen :P

[..]

Zou ook nog kunnen ja. De politiek heeft het nu over gewone treinen die er moeten gaan rijden, maar daar zit toch helemaal geen ERTMS op? :')
Er rijden toch een paar Schommelboten rond met ERTMS? Wellicht die tijdelijk inzetten?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:56:17 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121728195
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:55 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Er rijden toch een paar Schommelboten rond met ERTMS? Wellicht die tijdelijk inzetten?
Die lusten geen 25 kV.
pi_121728212
Is geweigerd worden door België niet iets waarvoor NSHispeed overmacht zou moeten claimen, trouwens? Het is tenslotte niet hun schuld als een overheid zich onredelijk opstelt :').
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121728219
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:54 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Ik denk dat ze nooit winst gaan maken en als over een paar jaar de treinstellen afgeschreven zijn er geen opvolgers meer komen :P

[..]

Zou ook nog kunnen ja. De politiek heeft het nu over gewone treinen die er moeten gaan rijden, maar daar zit toch helemaal geen ERTMS op? :')
De politici weten er zoals wel vaker geen flikker van en roepen wat oneliners om het volk tevreden te houden.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2013 @ 16:56:45 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121728221
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:56 schreef James1988 het volgende:

[..]

Die lusten geen 25 kV.
én er zit nog geen ERTMS in
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:57:13 #78
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_121728246
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Bus 107...
a, langs het pittoresque Oudewater, even zwaaien naar Johan!
b.t.w. ik heb mijn camera tussen deze en mijn mijn voorlaatste post volgens mij gefixt, nog bedankt voor de tip!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:57:29 #79
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121728260
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

én er zit nog geen ERTMS in
Waarmee gingen ze dan testrijden op A'dam-Utrecht?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_121728276
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:57 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Waarmee gingen ze dan testrijden op A'dam-Utrecht?
SLT.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2013 @ 16:57:57 #81
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121728280
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:57 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Waarmee gingen ze dan testrijden op A'dam-Utrecht?
SLeT
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:58:38 #82
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121728310
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:57 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

SLT.
En die lust ook geen 25 kV natuurlijk. Zou wel briljant zijn, SLeT als Hispeed trein :P
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_121728314
Onder het motto "mein Fahrrad, dein Zug" een paar ICE's kapen uit Duitsland? :')
  vrijdag 18 januari 2013 @ 16:58:52 #84
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121728320
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:56 schreef Litpho het volgende:
Is geweigerd worden door België niet iets waarvoor NSHispeed overmacht zou moeten claimen, trouwens? Het is tenslotte niet hun schuld als een overheid zich onredelijk opstelt :').
Hangt van de precieze invulling in het contract af.
pi_121728336
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:56 schreef Viezze het volgende:

[..]

De politici weten er zoals wel vaker geen flikker van en roepen wat oneliners om het volk tevreden te houden.
Tsja, je moet toch af en toe van je laten horen als politicus :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:57 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

SLT.
Medelijden met de reizigers als dat materieel wordt ingezet op de HSL :')
pi_121728404
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:58 schreef Fiorano het volgende:

[..]

En die lust ook geen 25 kV natuurlijk. Zou wel briljant zijn, SLeT als Hispeed trein :P
Hey, als er geen toilet in zit, dan is het ze geraden om een beetje door te rijden :P.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2013 @ 17:00:56 #87
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121728414
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:58 schreef Fiorano het volgende:

[..]

En die lust ook geen 25 kV natuurlijk. Zou wel briljant zijn, SLeT als Hispeed trein :P
SLeT is al wel de Betuweroute op gegaan. Bleek dat het spul niet echt ver kwam. De hoofdschakelaar klapte eruit
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 januari 2013 @ 17:00:57 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121728417
SLT kan de HSL niet op want het heeft geen 25 kV en voldoet waarschijnlijk ook niet aan de eisen voor hogesnelheidstreinen.
pi_121728476
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hangt van de precieze invulling in het contract af.
Uiteraard, maar weet iemand hier dat? Ik bedoel, met alle klokkeluiders is "imagoschade" toch al het enige gepasseerde station.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121728516
25 kV onderstations afschakelen, bij Hoofddorp de 1500V even doorverbinden en jagen met die handel ^O^
  vrijdag 18 januari 2013 @ 17:04:08 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121728562
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:02 schreef Litpho het volgende:

[..]

Uiteraard, maar weet iemand hier dat? Ik bedoel, met alle klokkeluiders is "imagoschade" toch al het enige gepasseerde station.
Dit lijkt mij geen overmacht - de keuze voor een leverancier die onbetrouwbare meuk aflevert is een bedrijfsrisico.
pi_121728618
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:59 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Tsja, je moet toch af en toe van je laten horen als politicus :P

Ja dat is waar, en daarom blijft het vaak bij roepen om het roepen, om vervolgens vermoedelijk naar de vrimibo te gaan :P
pi_121728680
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:02 schreef lezut het volgende:
25 kV onderstations afschakelen, bij Hoofddorp de 1500V even doorverbinden en jagen met die handel ^O^
Gekkenhuis :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 januari 2013 @ 17:08:53 #94
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121728725
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:02 schreef lezut het volgende:
25 kV onderstations afschakelen, bij Hoofddorp de 1500V even doorverbinden en jagen met die handel ^O^
dan kom je halverwege stil te staan vanwege onderspanning
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121728832
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan kom je halverwege stil te staan vanwege onderspanning
Daarom ook jagen :P
pi_121728956
Kan er geen HLE18 of HLE13 op? Die kunnen ook op Nederlandse net met halve kracht toch?
  vrijdag 18 januari 2013 @ 17:15:02 #97
141482 Q.
JurassiQ
pi_121728993
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 16:56 schreef Litpho het volgende:
Is geweigerd worden door België niet iets waarvoor NSHispeed overmacht zou moeten claimen, trouwens? Het is tenslotte niet hun schuld als een overheid zich onredelijk opstelt :').
Een trein verbieden als ie uit elkaar valt wordt door NSH vast als onredelijk gezien. :7
For great justice!
pi_121729140
En nu voor de rooie bij Zutphen, wegens kapotte trein. Nou nog een overwegstoring en ik Heb een Full House *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121729168
Ondertussen willen de beide regeringspartijen dat er voorlopig weer een gewone treinverbinding komt.

quote:
Regeringspartijen PvdA en VVD willen dat er voorlopig weer een gewone treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel zolang de Fyra niet rijdt.

Voor PvdA-Kamerlid Duco Hoogland ''is de maat vol''. ''Als de Fyra weer betrouwbaar is, kan die weer gaan rijden.'' Maar tot die tijd moet er weer een gewone trein gaan rijden tussen beide hoofdsteden, aldus Hoogland, die het Belgische rijverbod terecht vindt.

Zijn VVD-collega Betty de Boer steunt de gedachte van de PvdA. ''Als er materieel beschikbaar is heel graag, want dan is er tenminste weer een verbinding.'' Ze denkt dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) daar nu ook naar gaat kijken.
Bron: Nu.nl
pi_121729252
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 17:14 schreef J.B. het volgende:
Kan er geen HLE18 of HLE13 op? Die kunnen ook op Nederlandse net met halve kracht toch?
HLE18 dus, 13 heeft geen ERTMS. Kunnen ze daar geen ICR aan hangen? Dat ding kan 200 op de HSL, het enige probleem is dat er geen ATB op zit (geloof ik).

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2013 17:42:50 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')