abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 16 november 2012 @ 10:11:25 #1
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_119267809

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, die ook.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
  vrijdag 16 november 2012 @ 10:17:06 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119267942
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 09:42 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat is dus gerust 5 a 10 minuten lopen heh :') Er vanuit gaande dat je geen moeite hebt met traplopen, anders is het uberhaupt niet te belopen.
Hangt er vanaf waar je heen moet. Als je aankomt op spoor 1 kun je zonder traplopen naar halte "Station Delft voorzijde"... het is alleen wel een pleuriseind lopen. Als je trein aankomt om 8:45 en je bus gaat om 8:49 kun je dat eigenlijk niet halen. De bussen die daar stoppen komen vanaf het busplein aan de andere kant, en tijdens de spits is er in Delft zoveel verkeer dat het wellicht nog net wel haalbaar is. :s)

Spoor 2 is een ander verhaal, dan mag je wel van die fijne Arnhem-style trappen over. Een lift had geen overbodige luxe geweest.
  vrijdag 16 november 2012 @ 10:24:16 #3
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_119268118
Nog even over die vernieuwde kaartautomaten, die proberen je nu - indien mogelijk - een anonieme chipkaart aan te smeren op een extra tussenscherm. Dus kies voortaan voor een automaat die niet van die dingen verkoopt dan kan je die tussenstap tenminste overslaan.

Blijft wel een stomme keuze die knop "ik heb geen chipkaart", want ik heb wél zo'n ding maar kan er niet mee inchecken bij NS.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 10:41:15 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119268566
@Fles: we hebben weer een nieuwe tekst voor op een GTW

http://www.flickr.com/pho(...)es/l/in/photostream/
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 16 november 2012 @ 10:44:12 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119268636
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 10:41 schreef Peterselieman het volgende:
@Fles: we hebben weer een nieuwe tekst voor op een GTW

http://www.flickr.com/pho(...)es/l/in/photostream/
:D _O_ :D
  vrijdag 16 november 2012 @ 10:54:03 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119268910
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 10:24 schreef ReisT het volgende:
Blijft wel een stomme keuze die knop "ik heb geen chipkaart", want ik heb wél zo'n ding maar kan wil er niet mee inchecken bij NS.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 10:58:01 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119269015
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 10:41 schreef Peterselieman het volgende:
@Fles: we hebben weer een nieuwe tekst voor op een GTW

http://www.flickr.com/pho(...)es/l/in/photostream/
En nog een: http://www.flickr.com/photos/cees_1251/8188203639/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 11:00:53 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119269099
gehehe
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 11:30:35 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119269912
De namen op de treinen voor de Achterhoek/Rivierenland zijn bekend.

http://www.arriva.nl/nieu(...)p-de-nieuwe-treinen/

De Gelderlander doet ook mee met berichten, maar plaatst bij hun artikel een foto van een GTW die bij Visvliet rijdt _O-
http://www.gelderlander.n(...)e-op-Arrivatrein.ece
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119269927
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 10:24 schreef ReisT het volgende:
Blijft wel een stomme keuze die knop "ik heb geen chipkaart", want ik heb wél zo'n ding maar kan er niet mee inchecken bij NS.
De nieuwe kaartautomaat geeft vast automatisch aan dat je 'm nog moet activeren ;)

quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 10:41 schreef Peterselieman het volgende:
@Fles: we hebben weer een nieuwe tekst voor op een GTW

http://www.flickr.com/pho(...)es/l/in/photostream/
_O-
  vrijdag 16 november 2012 @ 11:32:56 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119269993


AnsaldoBreda's V250 4809 (bestemd voor Fyra-diensten) op het in verbouwing zijnde Rotterdam Centraal. Deze trein was niet toegankelijk voor reizigers, de displays toonden "Testrit" en op de deuren hingen briefjes "Niet instappen, testtrein"
  vrijdag 16 november 2012 @ 11:41:54 #12
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_119270348
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:30 schreef HeavenSmiles het volgende:

De nieuwe kaartautomaat geeft vast automatisch aan dat je 'm nog moet activeren ;)
Dat lijkt me sterk, mijn trajectkaart kan helemaal niet 'geactiveerd' worden want dan is het een "ongeldig productcombinatie".

Dat hele idee dat je de basisfunctie van een chipkaart eerst apart moet activeren blijft natuurlijk ook belachelijk.
pi_119270424
Ik las bij een YouTube-video iets over de "stofzuigerbak" in de ICMm's onder 4051. Iemand enig idee wat daarmee wordt bedoeld?

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:41 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk, mijn trajectkaart kan helemaal niet 'geactiveerd' worden want dan is het een "ongeldig productcombinatie".

Dat hele idee dat je de basisfunctie van een chipkaart eerst apart moet activeren blijft natuurlijk ook belachelijk.
Ah, dan zul je 'm inderdaad nog niet kunnen activeren.

Wat betreft activeren: de kaart moet weten of je tweede of eerste klas reist. Dat is de enige reden ervoor voor zover ik weet.
  vrijdag 16 november 2012 @ 11:47:36 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119270558
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:43 schreef HeavenSmiles het volgende:
Ik las bij een YouTube-video iets over de "stofzuigerbak" in de ICMm's onder 4051. Iemand enig idee wat daarmee wordt bedoeld?

[..]

Ah, dan zul je 'm inderdaad nog niet kunnen activeren.

Wat betreft activeren: de kaart moet weten of je tweede of eerste klas reist. Dat is de enige reden ervoor voor zover ik weet.
Weerstandbanken?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_119270733
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Weerstandbanken?
Met een tactische Google-zoekopdracht heb ik deze link weten te vinden, destijds gepost door Peterselieman: http://z9.invisionfree.com/Boemeltje/ar/t484.htm

Nu rest mij de vraag: welke bak is de motorbak in de ICMm?
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 11:57:31 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119270941
Dat is heel makkelijk: een ICMm-III bestaat uit mBFk+AB+sBk, waarbij de m staat voor motor, en de F voor fietsruimte. Daar waar het fietslogo op de deur staat dus.

In een ICMm-IV worden drie draaistellen aangedreven: ook één onder de tweede klas-bak. Da samenstelling daarvan is mBFk+mB+A+sBk.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_119271022
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 10:41 schreef Peterselieman het volgende:
@Fles: we hebben weer een nieuwe tekst voor op een GTW

http://www.flickr.com/pho(...)es/l/in/photostream/
Hijsfijn ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119271088
Zo weer lekker rijden _O_
Stamplaats Winterswijk vandaag, ben benieuwd.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 12:03:52 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119271177
suc7 met het rijden op de (rail)bussen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119271248
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:03 schreef Peterselieman het volgende:
suc7 met het rijden op de (rail)bussen
Ja, het is wat anders dan een Class'66 met 3,6 miljoen kilo achter je aan lading en wagens :D
Maar goed, ook dit hoort bij het vak :)
pi_119271250
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:57 schreef dennistd het volgende:
Dat is heel makkelijk: een ICMm-III bestaat uit mBFk+AB+sBk, waarbij de m staat voor motor, en de F voor fietsruimte. Daar waar het fietslogo op de deur staat dus.

In een ICMm-IV worden drie draaistellen aangedreven: ook één onder de tweede klas-bak. Da samenstelling daarvan is mBFk+mB+A+sBk.
Dus in de eerste klas zit je altijd in een motorbak?
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 12:09:15 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119271336
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:06 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Dus in de eerste klas zit je altijd in een motorbak?
Nee, juist niet: de eerste klas zit in de AB (eerste+tweede klas) en de A (alleen eerste klas)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 12:10:01 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119271366
Je kunt trouwens beter niet in India met de trein gaan als toerist: http://www.nu.nl/binnenla(...)roofd-in-india-.html
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_119271392
Maar waarom staat bij een ICMm-III er in 1 bak wél een s en de andere niet. Er zijn toch twee kopbakken mét stuurstand?

mBFk+AB+sBk,
pi_119271393
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:09 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, juist niet: de eerste klas zit in de AB (eerste+tweede klas) en de A (alleen eerste klas)
Ah oké, verkeerd gezien :) Bedankt!
pi_119271493
Ik zal eens kijken of ik de komende 2 diensten nog wat cabine foto's kan schieten.
pi_119271639
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 10:41 schreef Peterselieman het volgende:
@Fles: we hebben weer een nieuwe tekst voor op een GTW

http://www.flickr.com/pho(...)es/l/in/photostream/
Inb4 DROPLUL
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 12:17:48 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119271651
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:10 schreef jappas het volgende:
Maar waarom staat bij een ICMm-III er in 1 bak wél een s en de andere niet. Er zijn toch twee kopbakken mét stuurstand?

mBFk+AB+sBk,
mja, het zal zijn omdat in de ene kopbak de motoren van de trein zitten en in de andere niet. de k staat immers voor kopbak
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 12:18:13 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119271663
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:17 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Inb4 DROPLUL
daarvoor moet je een paar topics terugbladeren :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 12:18:47 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119271678
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:05 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja, het is wat anders dan een Class'66 met 3,6 miljoen kilo achter je aan lading en wagens :D
Maar goed, ook dit hoort bij het vak :)
uhuh. Kun je uitvinden wat je het mooiste vindt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 12:19:43 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119271716
even naar een ander topic linken. Hoe toepasselijk:
PTA / Bussentopic #43 - Bazenbussen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119271747
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:19 schreef Peterselieman het volgende:
even naar een ander topic linken. Hoe toepasselijk:
PTA / Bussentopic #43 - Bazenbussen
Het is wachten op de eerste GTW of lijnbus met "YOLO"
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 12:22:01 #33
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119271791
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:10 schreef jappas het volgende:
Maar waarom staat bij een ICMm-III er in 1 bak wél een s en de andere niet. Er zijn toch twee kopbakken mét stuurstand?

mBFk+AB+sBk,
Ik gok omdat het logisch is dat in een kopbak met motor ook een stuurstand aanwezig is o.i.d...
Ik weet wel dat de compressen in de sBK zit, maar die s kan daar niet voor staan.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 12:24:14 #34
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119271859
Overigens werd er vorige week consequent over A, B, C en D bakken gesproken bij de Arriva werkplaats, terwijl dat normaal toch de aanduiding is voor de bakken van een tram.. De kopbakken zijn A en B, het powerpack is C en de D bak is alleen aanwezig bij een 2/8 als tussenbak.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 13:11:05 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119273282
tsja, Stadler gebruikt die aanduiding nu eenmaal :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119273467
Tsja. Iets als "2/8" hebben we ook niet om gevraagd idd :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 16 november 2012 @ 13:18:28 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119273479
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:52 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Met een tactische Google-zoekopdracht heb ik deze link weten te vinden, destijds gepost door Peterselieman: http://z9.invisionfree.com/Boemeltje/ar/t484.htm

Nu rest mij de vraag: welke bak is de motorbak in de ICMm?
Gooi die link weg. Er klopt technisch gezien echt niks van.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 16 november 2012 @ 13:19:38 #38
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_119273524
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:43 schreef HeavenSmiles het volgende:
Wat betreft activeren: de kaart moet weten of je tweede of eerste klas reist. Dat is de enige reden ervoor voor zover ik weet.
Dat is dus een domme reden. Dat moet je gewoon kunnen kiezen op het moment dat je zo'n kaart koopt/aanvraagt. Niet achteraf pas. Of gewoon altijd standaard 2e klas er op zetten.
Het is nu gewoon echt veel te ingewikkeld gemaakt als je op saldo zou willen reizen. Je kan nog altijd sneller een papieren kaartje kopen dan een gebruiksklare chipkaart.
  vrijdag 16 november 2012 @ 13:20:07 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_119273537
De motorbak van een ICMm-III is die met de stroomafnemer op het dak. Bij een ICMm-IV die met de stroomafnemer op het dak en de bak daarnaast (draaistel aan de kant van de andere motorbak).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 13:22:19 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119273609
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 13:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja. Iets als "2/8" hebben we ook niet om gevraagd idd :P
mja, het is wel duidelijk. Acht assen, waarvan twee aangedreven.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 16 november 2012 @ 13:28:43 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_119273835
quote:
Het exploitatietekort voor Antwerpen-Breda wordt door de NMBS geschat op minimum 11,4 miljoen euro per jaar.
Bron: De kamer, pagina 24.
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 13:28:53 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119273842
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 13:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja. Iets als "2/8" hebben we ook niet om gevraagd idd :P
Dat is gewoon de Zwitserse aanduiding van wat we hier 2'2'B'2' of zo zouden noemen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 13:29:31 #43
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119273859
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 13:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron: De kamer, pagina 24.
Die 11,4 miljoen vallen niet eens op bij de andere tekorten bij de NMBS :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_119274116
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 13:28 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat is gewoon de Zwitserse aanduiding van wat we hier 2'2'B'2' of zo zouden noemen
Nee. Want de zwitserse aanduiding geeft niet aan WELKE 2 assen aangedreven zijn :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_119274264
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 13:19 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat is dus een domme reden. Dat moet je gewoon kunnen kiezen op het moment dat je zo'n kaart koopt/aanvraagt. Niet achteraf pas. Of gewoon altijd standaard 2e klas er op zetten.
Het is nu gewoon echt veel te ingewikkeld gemaakt als je op saldo zou willen reizen. Je kan nog altijd sneller een papieren kaartje kopen dan een gebruiksklare chipkaart.
Als je tegenwoordig bij NS een kaart koopt staat het er standaard op (afhankelijk van je abonnementskeuze 1e of 2e klas).

Maar je hebt gelijk: bij andere verkooppunten kan dat nog niet. Zou op OV-chipkaart.nl voor persoonlijke kaarten bv. wel een goede zijn.

quote:
3s.gif Op vrijdag 16 november 2012 13:20 schreef Duvel het volgende:
De motorbak van een ICMm-III is die met de stroomafnemer op het dak. Bij een ICMm-IV die met de stroomafnemer op het dak en de bak daarnaast (draaistel aan de kant van de andere motorbak).
Dank!
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 13:43:05 #46
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119274289
Klopt, het kan dus net zo goed B'2'2'2' zijn, maar het eerste GTW'tje dat op de assen van de kopbak aangedreven wordt moet ik nog zien
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 16 november 2012 @ 13:47:15 #47
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_119274432
In het kader van bakkilometers besparen deze quote van somda over wat V'tjes:
quote:
Stel 450 kwam gisteren met de 956 vanuit Maastricht naar Zwolle, heeft hier overnacht en werd vanmorgen met de 965 weer retour afzender en dus naar Maastricht gestuurd.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 16 november 2012 @ 14:01:10 #48
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_119274810
Wat is er eigenlijk met de Turbo V's gebeurt?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 november 2012 @ 14:02:28 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119274855
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 14:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Wat is er eigenlijk met de Turbo V's gebeurt?
die rijden nog gewoon rond. Tot december horen ze officieel tussen Zwolle en Emmen te rijden. Daarna rijden ze verspreid door het land
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 16 november 2012 @ 15:28:42 #50
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_119277689
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 13:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron: De kamer, pagina 24.
Maar de bal ligt nu bij Melanie, hun dossier is afgesloten, wat een vreselijke lay-out btw.
Ze moeten trouwens het gewoon doen als ik het goed begrijp anders wordt er vanuit NL 20 miljoen euro vergoeding/jaar gevraagd.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')