abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zondag 4 november 2012 @ 19:23:06 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118817699

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_118817760
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:22 schreef HetBrabandertje het volgende:
Dat worden morgen dus wat te korte treintjes of helemaal niet rijdend, want er staat nu het een en ander in Maastricht opgesloten...
Gaat via Heerlen omgereden worden, zoals gebruikelijk bij verstoringen ;)
  Redactie Sport zondag 4 november 2012 @ 19:25:53 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118817793
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:24 schreef b2py het volgende:

[..]

Gaat via Heerlen omgereden worden, zoals gebruikelijk bij verstoringen ;)
Dat gaat alleen lastig als ook Maastricht-Valkenburg versperd is. Dan moet je dus via Luik en Aachen het spul ophalen (gesleept). Ik zie dat alleen nog niet snel gebeuren
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_118817817
Morgenochtend alle tijd hoor via Valkenburg ;)
  Redactie Sport zondag 4 november 2012 @ 19:27:29 #5
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118817873
Dit is het NS-bericht:
NS_online twitterde op zondag 04-11-2012 om 17:31:24 Maandag uitloop werkzaamheden: maandag de hele dag geen treinen maar bussen Maastricht - Beek-Elsloo en Maastricht - Valkenburg. #MtStd reageer retweet
De hele dag dus geen treinen Maastricht-Valkenburg.
PM mij!
  zondag 4 november 2012 @ 19:29:26 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118817955
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:22 schreef dennistd het volgende:
Er rijden al een paar dagen geen stoptreinen Essen-Roosendaal, omdat er niet in NL toegelaten stellen in de omloop zitten (met TBL 1+). De Benelux stopt daarom ook in Essen om reizigers van/naar de stoptrein mee te nemen. Dit is hoe de NMBS het omschrijft:

[..]

De treinen zijn volgens mij niet beschadigd... En uitzonderlijk stoppen, is dat stoppen op een bijzondere manier? _O-
Dat meldde ik eerder ook al. NMBS heeft nog maar 4 Varkensneuzen beschikbaar die naar Nederland mogen, en laten daar nou 2 defect zijn en de andere 2 aan de andere kant van het land zijn oid...
  Redactie Sport zondag 4 november 2012 @ 19:31:33 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118818045
Ik weet het, maar het ging mij meer om de formulering op de NMBS-site :')
PM mij!
  zondag 4 november 2012 @ 19:33:06 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118818115
Maar WTF. Waarom maar 4(!) treinstellen voor Nederland... Straks - als de dienst van- en naar Puurs rijdt - zijn er 4 stellen nodig...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 4 november 2012 @ 19:41:06 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118818478
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:29 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat meldde ik eerder ook al. NMBS heeft nog maar 4 Varkensneuzen beschikbaar die naar Nederland mogen, en laten daar nou 2 defect zijn en de andere 2 aan de andere kant van het land zijn oid...
ach, de NS kan er ook wat van, want de V'tjes die bestemd zijn voor Zwolle - Emmen rijden ook regelmatig in Limburg of Zeeland rond :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 4 november 2012 @ 19:43:35 #10
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_118818575
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:27 schreef dennistd het volgende:
Dit is het NS-bericht:
NS_online twitterde op zondag 04-11-2012 om 17:31:24 Maandag uitloop werkzaamheden: maandag de hele dag geen treinen maar bussen Maastricht - Beek-Elsloo en Maastricht - Valkenburg. #MtStd reageer retweet
Hmmm, raar. Want ns.nl zegt over morgen wel gestremd vaar Beek Elslo, maar niet gestremd naar Valkenburg.

Mot ik effe opheldering gaan vragen?
  Redactie Sport zondag 4 november 2012 @ 19:46:13 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118818674
Misschien wel handig, ik krijg voor Maastricht-Valkenburg morgen namelijk maar 9 treinen (vroeg) en die zijn ook nog alle 9 opgeheven.. (ns-reisplanner)
PM mij!
  Redactie Sport zondag 4 november 2012 @ 19:58:45 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118819213
Ik snap trouwens ook niet waarom er geen treinen Maastricht-Maastricht Randwyck rijden. De trein Maastricht-Luik rijdt namelijk het hele weekend al wel gewoon. Leg dan ook gewoon 3x per uur een extra trein naar Randwyck in, die dan samen met de Belg een kwartiersdienst vormen...
PM mij!
pi_118819230
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:46 schreef dennistd het volgende:
Misschien wel handig, ik krijg voor Maastricht-Valkenburg morgen namelijk maar 9 treinen (vroeg) en die zijn ook nog alle 9 opgeheven.. (ns-reisplanner)
Lekker handig he. Ze kunnen net zo goed zeggen "Pak de ossenkar naar Tibet en daar de muilezel naar Valkenburg. Dit reisadvies geldt vandaag niet"

Is in ieder geval minder "verwarrend voor de reiziger". Wat ze altijd zo belangrijk roepen te vinden :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 4 november 2012 @ 20:05:54 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118819557
Gister:

CT 189'er, LC 220, DBS 189 074+189 053 met kolen, CT 1554+kolen en DBS 6431 los - Westhaven
Nadat het originele plan wat in deugen was gevallen door het slechte weer, zijn we even wezen eten bij Subway bij de Foodspot langs de A2, en daarna even alle aftakkingen van de Westhaven afgereden met de wagen. Ook even stilgestaan bij het emplacement.

Het was "druk" op de Westhavens. Hier staat Locon 220 (links) stil, 2 spoortjes verder DBS 189 074 en 189 053 in DT met een kolenboer, daarnaast de CT 1554 met een kolenboer (lok andere kant trein) en de DBS 6431 los. Helemaal linksachter staat een onbekende CT 189'er plat.

NSR 7853 - Driehuis
Na de Westhaven even richting Beverwijk gereden. Ik wilde nog even een DDAR platen, en zijn we naar Driehuis afgetogen. Hier komt de 7853 langsgereden als IC Uitgeest->Haarlem te Driehuis.

Hierna ben ik naar het werk doorgereden, in de RAI.
pi_118825108
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 19:27 schreef dennistd het volgende:
Dit is het NS-bericht:
Ik zit met mijn neus te lezen..
pi_118825229
De avonturen van Legobar en Legofles in Berlin, voor wie zin heeft :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 4 november 2012 @ 21:34:23 #17
Maffe Fries
pi_118825469
je had de poppetjes nog mee ook _O-
pi_118825745
quote:
10s.gif Op zondag 4 november 2012 21:34 schreef Peterselieman het volgende:
je had de poppetjes nog mee ook _O-
Ja tuurlijk, speciaal daarvoor gekocht namelijk :Y
pi_118826282
quote:
7s.gif Op zondag 4 november 2012 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
HELD!
Die Kirschtorte is zo lekker daar! <3 _O_
pi_118826937
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 21:47 schreef b2py het volgende:

[..]

HELD!
Die Kirschtorte is zo lekker daar! <3 _O_
Ja volgende keer zorgen we voor een laddertje of zo. En een vlag :D
pi_118827803
Haha super cool!

Wordt nog wel bonte zaak morgen, weet iemand hoeveel materieel er nu gestald staat te Maastricht?
  Redactie Sport zondag 4 november 2012 @ 22:16:02 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118828481
Sowieso twee ICRm-stammen die 's ochtends Maastricht-Schiphol rijden, en daarnaast ook nog het nodige spul voor de stoppers naar Roermond en natuurlijk vrij veel VIRM (hoewel een deel ook wel in Heerlen zal staan).
PM mij!
pi_118828578
Hmm, ben ik ff blij dat ik niet met de trein hoef morgen! :D
  Redactie Frontpage / Sport zondag 4 november 2012 @ 22:31:39 #24
Maffe Fries
pi_118829539
ach, toen Leeuwarden - Heerenveen er vier dagen uit lag stond er ook nog het nodige in Leeuwarden gestald. Meen dat er toen minimaal 2 VIRM en 2 ICMm van vier dagen rust genoten.
  Redactie Sport zondag 4 november 2012 @ 22:36:08 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118829758
Maar dat was gepland neem ik aan, en door kortere keringen kan er ook nog wel wat opgevangen worden natuurlijk. Maar in Maastricht staan heel wat stelletjes VIRM vrees ik.. En reserve uit Eindhoven kun je ook al niet gebruiken voor de IC naar Alkmaar, want dat zal de twee ICRm-stammen van de IC naar Schiphol wel moeten vervangen.
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 4 november 2012 @ 22:40:36 #26
Maffe Fries
pi_118829980
ja, dat was gepland, maar in het verleden haalde de NS bij werkzaamheden wel alles weg
  zondag 4 november 2012 @ 22:44:25 #27
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_118830151
Inmiddels commentaar op de slechte reisinformatie: http://www.voorbeterov.nl/page15.php
pi_118830445
Net ook een mooi stukje informatievoorziening op Leiden Centraal. Op de CTA borden stond de IC naar Vlissingen aangegeven, terwijl het de (vertraagde) IC naar Den Haag CS was. Conducteur merkte dat op, en riep het netjes om. Vervolgens reed de IC naar Den Haag CS weg, en op dat moment veranderde de CTA naar IC Den Haag CS. Beetje jammer :P

Vanavond voor het eerst in een NID gezeten. Je kan het ze nageven bij de NS, treinen ombouwen doen ze best goed!
  zondag 4 november 2012 @ 23:15:16 #29
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118831825
quote:
Erg geslaagd! Ik zal morgen jr. dit laten zien, vindt hij vast leuk lego en berlijn, favo combi!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118832088
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2012 23:15 schreef bork het volgende:

[..]

Erg geslaagd! Ik zal morgen jr. dit laten zien, vindt hij vast leuk lego en berlijn, favo combi!
Ik ben niet schuldig aan welke verslaving dan ook :+
  zondag 4 november 2012 @ 23:26:37 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118832346
Vandaag mijn vuurdoop beleefd met de Desiro ML van de NMBS. De Desiro is de nieuwe stoptrein van de NMBS die je overal in het land zult gaan zien, want er zijn er maarliefst 305 besteld. Een deel is bestemd voor het GEN* rond Brussel en de andere treinen zullen stoptreindiensten in het ganse Belgische land op zich gaan nemen.

De Desiro ML wordt inmiddels ook ingezet op de zogeheten Brechtshuttle, de pendeltrein van Antwerpen Centraal naar station Noorderkempen, gelegen in de gemeente Brecht. Voorheen werden deze diensten gereden door een 'dromedaris': een locomotief type 13 opgesloten tussen M6-rijtuigen en stuurstandrijtuigen.

De reden voor deze opvallende combinatie was dat de HLE 13 weliswaar beschikt over een 25 kV-installatie, maar niet over een ERTMS-installatie. De M6-stuurstandrijtuigen beschikten dan weer wel over een ERTMS-installatie, op deze manier kon de veiligheid van reizigers worden gegarandeerd. Deze situatie was echter tijdelijk, aangezien de NMBS verder geen materieel had dat om kon gaan met de combinatie 25 kV+ERTMS. Met de komst van de Desiro ML is dat veranderd, en de dromedaristrein is dus verdwenen van de Brechtshuttle.

Over mijn ervaring kan ik kort zijn: wat een geweldige stoptrein. Hoewel de steek enigszins krap te noemen is, zitten de stoelen comfortabel genoeg voor de ritten waarvoor de treinen bedoeld zijn. Het zit voor mijn gevoel stukken beter dan een SLT. De trein oogt overzichtelijk, er is een toilet aanwezig, en er is zelfs een stopcontact in de 2e klasse.

De ligging op het (Belgisch) spoor is goed: de trein schommelt niet veel en het geluidsniveau is acceptabel. Zelfs op de HSL (aan een snelheid van 160 km/h) is het geluidsniveau zacht te noemen, en ook daar ligt de trein stabiel op het spoor. Met mijn telefoon heb ik een geluidsmeting gedaan, het niveau kwam - zelfs pal naast de deuren - niet boven 70 dB uit.

Samenvatting: Desiro ML is een prima trein. Op alle fronten beter dan SLT, kan zich meten aan Fyra V160 qua rijgedrag (comfort is niet op IC-niveau i.t.t. Fyra). De Belgische reiziger mag er erg blij mee zijn. :)

Desiro ML, tweespanningsversie

Brechtshuttle

* GEN = Gewestelijk ExpresNet, een soort RER/S-Bahnnetwerk in aanbouw

[ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 05-11-2012 00:13:25 ]
  zondag 4 november 2012 @ 23:33:09 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118832620
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2012 23:26 schreef James1988 het volgende:
Met mijn telefoon heb ik een geluidsmeting gedaan, het niveau kwam - zelfs pal naast de deuren - niet boven 70 dB uit.
Is daar ook al een app voor? Die wil ik ook!

Verder natuurlijk mooi verslag!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 4 november 2012 @ 23:35:29 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118832738
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2012 23:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is daar ook al een app voor? Die wil ik ook!
Jazeker :Y

Sound Meter. Let wel, het meet met de hardware van je telefoon. Het is geen vervanging voor een professionele decibelmeter.
quote:
Verder natuurlijk mooi verslag!
Dank je! :)

Ik heb nog een foto gemaakt van de Desiro ML op station Noorderkempen, maar die vind ik niet zo geweldig. Die moet ik maar eens over gaan doen met betere hardware.

pi_118836171
James, jij wilt dus zeggen in die post dat er in België een trein over de HSL heeft gereden zonder ERTMS? Waarom kan dat daar wel en hier niet? :s
  maandag 5 november 2012 @ 07:15:49 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118836258
Nee, dat bedoel ik niet. De Desiro ML is voorzien van ERTMS :s)
  Moderator maandag 5 november 2012 @ 07:25:54 #36
155227 crew  Guppy
dus
pi_118836302
quote:
Je bent er toch nog geweest *O* boel treinspul hč!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 5 november 2012 @ 08:01:44 #37
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118836551
quote:
17s.gif Op zondag 4 november 2012 23:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik ben niet schuldig aan welke verslaving dan ook :+
Loopt wel los, Where´s my water is funester.
Hij heeft het braaf voorgelezen, het viel hem wel op dat het veel over drinken ging later genuanceerd tot eten en drinken dus jullie werden neer gezet als drink- en eethelden :Y) .
Tweede puntje was dat legobar een boevenpakje aanheeft 8-) .
Maar hij vond wel een leuk verhaaltje. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 05-11-2012 18:17:57 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_118838266
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 07:15 schreef James1988 het volgende:
Nee, dat bedoel ik niet. De Desiro ML is voorzien van ERTMS :s)
Heeft gereden. Die m6 met stuurstand dingen ;). Die bedoel ik.
  Redactie Sport maandag 5 november 2012 @ 09:57:30 #39
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118838817
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2012 09:35 schreef b2py het volgende:

[..]

Heeft gereden. Die m6 met stuurstand dingen ;). Die bedoel ik.
Het gaat erom dat het voorste voertuig de juiste beveiliging heeft. Dat was in dat geval zo, omdat er aan beide kanten een stuurstand met ERTMS zat. De loc wordt aangestuurd vanuit die stuurstanden, dus kan er vanuit daar ook een snelremming ingezet worden door ERTMS.

Eigenlijk een beetje hetzelfde als de kolen/erts-treinen die met drie 6400-locs ook in Duitsland doorreden. De voorste en achterste loc van het setje hadden Indusi, de middelste niet.
PM mij!
pi_118839652
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2012 07:25 schreef Guppyfriend het volgende:
Je bent er toch nog geweest *O* boel treinspul hč!
Ja, was leuk *O* Alles was leuk :D

quote:
14s.gif Op maandag 5 november 2012 08:01 schreef bork het volgende:
Tweede puntje was dat legobar een boevenpakje aanheeft 8-) .
Seksij hmm *)
  maandag 5 november 2012 @ 11:48:21 #41
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_118841925
quote:
10s.gif Op maandag 5 november 2012 10:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, was leuk *O* Alles was leuk :D

[..]

Seksij hmm *)
Wanneer komt de tripreport? :D
pi_118841997
Gisteravond. Teruglezen maar :P
pi_118843302
Harvest time *O*

maandag 5 november 2012 @ 16:22:31 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118852365
De problemen met de stoptreinen tussen Antwerpen en Roosendaal vv heeft de NMBS nog geen prognose voor: Het kan nog wel een week duren, maar zeker zijn ze nog niet. Aldus een TB Antwerpen-Noord
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 november 2012 @ 16:27:57 #45
Maffe Fries
pi_118852640
willen ze de NS aftroeven qua incompetentheid?
  maandag 5 november 2012 @ 16:28:33 #46
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118852671
Wat is nou eigenlijk precies het probleem qua toelating? Er zijn er maar vier toegelaten, maar waarom? Waarin onderscheiden die stellen zich van de rest?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 5 november 2012 @ 16:31:22 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118852822
quote:
5s.gif Op maandag 5 november 2012 16:28 schreef V2 het volgende:
Wat is nou eigenlijk precies het probleem qua toelating? Er zijn er maar vier toegelaten, maar waarom? Waarin onderscheiden die stellen zich van de rest?
Die 4 stellen hebben geen TBL1+, het nieuwe beveiligingsysteem in België. En treinstellen met TBL1+ zijn niet toegelaten in Nederland. Speciaal voor deze dienst zijn er nog krokodillen aangelegd tussen Essen en Roosendaal, zelfs een stuk op Prorail grondgebied!
  maandag 5 november 2012 @ 16:31:32 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118852827
Die vier stellen zijn nog niet voorzien van een TBL1+-ontvanger. TBL1+ is een relatief nieuw systeem dat de Belgen aan het invoeren zijn om de veiligheid van hun treinverkeer te verbeteren. Het systeem was al in ontwikkeling, maar na de ramp bij Buizingen is de invoering ervan versneld.

Echter, TBL1+ is in Nederland onbekend en IL&T wil eerst dat de treinen getest worden omdat men bang is voor mogelijk negatieve invloeden van de TBL1+-installaties in de trein op de Nederlandse baaninfrastructuur.
  maandag 5 november 2012 @ 16:33:26 #49
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118852912
Men is bang voor de invloed van een ontvanger op een trein op baaninstallaties? Right. Maar ja, regels zijn regels. Ofzo.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Sport maandag 5 november 2012 @ 16:40:16 #50
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118853258
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:31 schreef greavy het volgende: tussen Essen en Roosendaal, zelfs een stuk op Prorail grondgebied!
Dat moet ook wel op ProRail-grond gebeuren: de grens ligt direct ten noorden van station Essen, het uithaalspoor van het emplacement ligt zelfs al in Nederland :P
PM mij!
pi_118853335
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:31 schreef James1988 het volgende:
Die vier stellen zijn nog niet voorzien van een TBL1+-ontvanger. TBL1+ is een relatief nieuw systeem dat de Belgen aan het invoeren zijn om de veiligheid van hun treinverkeer te verbeteren. Het systeem was al in ontwikkeling, maar na de ramp bij Buizingen is de invoering ervan versneld.

Echter, TBL1+ is in Nederland onbekend en IL&T wil eerst dat de treinen getest worden omdat men bang is voor mogelijk negatieve invloeden van de TBL1+-installaties in de trein op de Nederlandse baaninfrastructuur.
Ja dat gaat natuurlijk nog jaren duren. Maar wat is er mis met die 4 toegelaten treinstellen gewoon Essen - Antwerpen te laten rijden? :?

Of is het de bedoeling dat wij reizigers voor Brussel ook lekker laten barsten omdat we de Fyra's zelf nodig hebben voor Zwolle-Groningen of zo?
  maandag 5 november 2012 @ 16:43:33 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118853425
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:40 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat moet ook wel op ProRail-grond gebeuren: de grens ligt direct ten noorden van station Essen, het uithaalspoor van het emplacement ligt zelfs al in Nederland :P
Ja, bij de overweg voor station Essen:

De spanningwissel is wel bij de geografische grens (of ergens in die hoek). Kan je met de Varkensneus goed merken, de motoren gaan over op half vermogen / de motoren kunnen weer op vol vermogen.
  maandag 5 november 2012 @ 16:45:20 #53
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118853513
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja dat gaat natuurlijk nog jaren duren. Maar wat is er mis met die 4 toegelaten treinstellen gewoon Essen - Antwerpen te laten rijden? :?

Of is het de bedoeling dat wij reizigers voor Brussel ook lekker laten barsten omdat we de Fyra's zelf nodig hebben voor Zwolle-Groningen of zo?
Er zijn momenteel 3 stellen defect. In plaats van dat de NMBS met één treinstel Roosendaal<->Essen pendelt en daar overstapt op het andere stelletje, vertrekt nu de Benelux 3 minuten later uit Roosendaal, stopt in Essen, en daar stap je dan over op het boemeltje. Je moet dan wel in 2 minuten de tunnel door, maar goed... Als je 'm mist en je naar een stoptreinstation moet: +60, anders neem je de IC en dus +30 oid
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 november 2012 @ 16:45:44 #54
Maffe Fries
pi_118853533
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:43 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja, bij de overweg voor station Essen:
[ afbeelding ]

De spanningwissel is wel bij de geografische grens (of ergens in die hoek). Kan je met de Varkensneus goed merken, de motoren gaan over op half vermogen / de motoren kunnen weer op vol vermogen.
mja, dat wisselen van spanning gebeurt een eindje op Nederlands grondgebied. Dan ben je al zo ongeveer in Roosendaal zelf
  maandag 5 november 2012 @ 16:50:47 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118853758
Je hebt toch een kilometer of 2-3 af te leggen hoor.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 november 2012 @ 16:54:06 #56
Maffe Fries
pi_118853898
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 16:50 schreef greavy het volgende:
Je hebt toch een kilometer of 2-3 af te leggen hoor.
dat wel, maar het gebeurt dus al ver op Nederlands grondgebied en niet bij de grens
  maandag 5 november 2012 @ 17:07:10 #57
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118854474
Ja, ik zat het net even na te zoeken.
pi_118856806
OV, en dus ook trein, voortaan onder staatssecretaris i.p.v. minister. Degradatie?

http://www.voorbeterov.nl/page8.php
pi_118857092
quote:
De overgang van een ministersportefeuille naar een staatssecretarisportefeuille is als zodanig als een degradatie op te vatten, en mogelijk ook als indicatie van het belang dat het kabinet aan het OV hecht.
Dit is vooral wat ik erin zie.
  maandag 5 november 2012 @ 18:10:59 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_118857224
Aan de andere kant: mischien kan een staats meer aandacht geven aan het onderwerp dan een minister.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')