abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 november 2012 @ 10:48:34 #1
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_118698375

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
pi_118698789
Geen treinen Utrecht - Amsterdam door een aangereden spoorbrug. Door zelfde voorval minder treinen Utrecht - Amersfoort om perron capaciteit te creeeren te Utrecht.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 11:04:25 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118698836
Weer die Oosterdoksvaart?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_118698855
Ja? Het zou gaan om een brug tussen Muiderpoort en Amstel.
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 1 november 2012 @ 11:06:27 #5
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_118698886
Toen ik 20 minuutjes geleden over de traverse in Zwolle liep werd net omgeroepen dat de IC naar R'dam en Den Haag gesplitst zouden gaan rijden, omdat één van beiden vertraging had en om 10.56 ipv 10.46 zou vertrekken.

Levert dit niet veel extra werk op omdat er nu dus twee losse treinen rijden ipv 1 lange? Ivm met andere treinen die er allemaal rijden enzo, vroeg ik me af..
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 11:07:13 #6
Maffe Fries
pi_118698906
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 11:05 schreef b2py het volgende:
Ja? Het zou gaan om een brug tussen Muiderpoort en Amstel.
oh, het is een viaduct, geen brug die aangereden is :')
pi_118698960
Ook een brug :-)
pi_118699883
zo is "brug" natuurlijk een beetje een overbodig woord. Het is namelijk een altijd-wel-iets-duct.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 11:45:35 #9
Maffe Fries
pi_118699990
Interessant stukje spoorweggeschiedenis hier: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1555197
  Redactie Sport donderdag 1 november 2012 @ 11:52:27 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118700189
In Zwolle schijnt een 44'er (stoomloc) van de VSM te staan. Volgens mij heeft dat ding geen ATB, hij zal dus gesleept zijn.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 1 november 2012 @ 11:56:01 #11
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_118700295
quote:
2s.gif Op donderdag 1 november 2012 11:04 schreef Peterselieman het volgende:
Weer die Oosterdoksvaart?
Nee, die brug was aangevaren. Dat is heel wat anders dan aangereden natuurlijk.
Zie de voorpagina van AT5.nl, duidelijk gevalletje te hoog beladen voertuig.

[ Bericht 0% gewijzigd door ReisT op 01-11-2012 12:46:18 ]
  donderdag 1 november 2012 @ 13:06:03 #12
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118702605
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 11:56 schreef ReisT het volgende:

[..]

Nee, die brug was aangevaren. Dat is heel wat anders dan aangereden natuurlijk.
Zie de voorpagina van AT5.nl, duidelijk gevalletje te hoog beladen voertuig.
Volgens mij is het eerder een gevalletje pilaarkoppen dan te hoog beladen zijn ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_118702734
Agenten hebben blijkbaar inspiratie nodig daar, gezien de letters op de brug :D

pi_118710442
Mocht er nog iemand met de Fyra van Schiphol naar Rotterdam willen (of andersom), koop dan via nshispeed.nl een kaartje Schiphol-Delft. Ga je via rotterdam maar dan 2 euro goedkoper! :D
pi_118710998
quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 16:47 schreef KomtTijd... het volgende:
Mocht er nog iemand met de Fyra van Schiphol naar Rotterdam willen (of andersom), koop dan via nshispeed.nl een kaartje Schiphol-Delft. Ga je via rotterdam maar dan 2 euro goedkoper! :D
totdat de TM/HC je Fyra-toeslag wil zien :')
pi_118711035
quote:
15s.gif Op donderdag 1 november 2012 17:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

totdat de TM/HC je Fyra-toeslag wil zien :')
Die zit daar bijin.
pi_118711091
delft-schiphol direct = 8,90
delft-schiphol met de fyra via rotterdam = 11,10
rotterdam-schiphol met normale trein = 11,00
rotterdam-schiphol met de fyra = 13,20

kortom voor 10 cent extra 20 minuten tijdswinst :D
  donderdag 1 november 2012 @ 17:06:24 #18
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_118711168
quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 11:41 schreef Dr_Flash het volgende:
zo is "brug" natuurlijk een beetje een overbodig woord. Het is namelijk een altijd-wel-iets-duct.
Ik las ooit een wielrenboek waarin beweerd werd dat de helling het verschil is tussen een brug en een viaduct. Om een brug op te komen, moet je omhoog. Een viaduct zou geen helling hebben.

Maar goed, dat is een beetje rare definitie volgens mij.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_118711186
Tof. Foutjes genoeg in dat systeem van ze blijkbaar, want dit kan natuurlijk niet :)
pi_118711335
quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2012 17:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik las ooit een wielrenboek waarin beweerd werd dat de helling het verschil is tussen een brug en een viaduct. Om een brug op te komen, moet je omhoog. Een viaduct zou geen helling hebben.

Zo ben ik ooit eens in 2006 bezig geweest over de definitie van een "boog". Het ging erom of we, voor het afwerken van het volledige spoornet, ook de gooiboog, hemboog, en schipholboog moesten berijden. Dagen bezig geweest om een sluitende definitie te vinden die er ook nog toe zou leiden dat we die bogen konden overslaan :')

De enige sluitende definitie van "Boog, als bedoeld in Schipholboog, Gooiboog, Hemboog" was uiteindelijk: "Dat deel van een spoordriehoek, wat als laatste aangelegd is". Tsja, en dan moet je het dus gewoon alsnog wel berijden :Y

In the process kwam er ook iemand bijdehand lopen doen "Een boog is een stuk spoor wat niet rechtuit loopt". Nja. Op zich niet onwaar, maar niet iets waar we wat aan hadden zeg maar :')
  donderdag 1 november 2012 @ 17:15:34 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_118711525
Ik vond dit kaartje tussen wat oude papperassen, waarvoor is het geweest? Kan het pinkpop zijn geweest?U2 in de Kuip, ha dan ben ik dus ook een keer op dat station geweest :).

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 1 november 2012 @ 17:24:22 #22
146033 ReisT
pi_118711860
quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2012 17:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het komt anders aardig overeen met de woordenboekdefinitie van 'viaduct':
quote:
bouwwerk waardoor een weg over een verdieping in het terrein, een dal enz. wordt geleid zonder zelf van niveau te veranderen
Want natuurlijk niet wil zeggen dat een viaduct geen brug is.
pi_118712988

Een jaarlijks probleem bij spoorvervoerder NS zijn de gladde rails tijdens de herfst. In deze periode laten de bomen massaal hun bladeren vallen, vaak ook op en rond het spoor. Treinen hebben moeite met afremmen en optrekken. Sinds enkele jaren heeft men daarvoor het zgn Sandite voor uitgevonden, een substantie bestaande uit zand en metaaldeeltjes. Naast enkele treinstellen type SGMm rijden er sinds de herfst 2012 ook twee combinaties van twee Elok's serie 1700 met een Sandite-installatie ertussen. Deze installatie bevindt zich in een witte container rustend op een containerdraagwagen van het type Rgs. Zo af en toe wordt deze fraaie combi in plaats van de SGMm ingezet op onder andere de langeafstand spoorlijnen tussen Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Op 1 november 2012 zijn de 1778 en 1774 van NSR als trein 88407 onderweg van Meppel naar Leeuwarden en passeren hier enkele kilometers voor Leeuwarden ter hoogte van Goutum.
pi_118713637
oh die heb ik gisteren door Utrecht Centraal zien rijden. Nee dinsdag.
  donderdag 1 november 2012 @ 18:33:07 #25
270524 Flodder450
pi_118713888
hele treinverkeer dat plat ligt door wat bladeren op de rails :')
pi_118714049
Jankerd. Er is geen flikker aan de hand man. Op dit moment *O*
pi_118714072
Ik dacht al, door wat blaadjes nu?
Blaadjes samen met regen, dat is een ramp ;)
pi_118714450
Gooiboog dicht bij koud weer
Gepubliceerd op 01 november 12, 11:23 Laatst bijgewerkt op 01 november 12, 11:25
ALMERE/CASPER VAN DEN BROEK - Treinreizigers tussen Almere en Bussum moeten bij extreem winterweer er rekening mee houden dat zij moeten omrijden via Weesp.

De Gooiboog is namelijk het enige stukje spoor in Nederland dat in zo’n situatie volledig wordt afgesloten. Net als vķķr 2003, het jaar waarin de Gooiboog in gebruik werd genomen, moeten reizigers eerst naar station Weesp gaan, en daar overstappen.

Recentelijk maakten de Nederlandse Spoorwegen bekend dat bij naderende vrieskou en sneeuwbuien de treinen in Nederland minder frequent zullen rijden. Wat nadelige gevolgen zal hebben voor treinreizigers.

De avond ervoor zal de NS daar een definitief besluit over nemen. Mocht het de volgende dag eventueel met het weer meevallen, dan zal het dienstrooster voor de treinen niet meer worden aangepast.

Volgens de NS heeft de afsluiting van de Gooiboog niets te maken met het feit dat er toch al weinig treinen rijden en er een kans bestaat dat deze spoorlijn helemaal dichtsneeuwt. ,,Het is puur bedoeld om lucht te creëren in de dienstregeling’’, aldus NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg.

,,Dat geeft de beste garantie dat we de treinen in deze winterse dagen gewoon kunnen laten doorrijden. We gaan er overigens nog steeds van uit dat tachtig procent van het treinverkeer beschikbaar blijft.’’

Bron

Ik heb iemand toch wel eens gehoord over gebrek aan ambitie? Dit is echt wel een typisch voorbeeld..
  donderdag 1 november 2012 @ 18:55:24 #29
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_118714670
In 't Gooi neemt toch iedereen de auto joh ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  donderdag 1 november 2012 @ 19:04:50 #30
270524 Flodder450
  donderdag 1 november 2012 @ 19:13:00 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118715358
NS heeft een "besluit" genomen: Per 17 oktober moest bij de CiCo 100 seconden tussen in- en uitcheck zitten. Helaas is dit nog niet doorgevoerd... De reden? Dat heb ik (nog) niet kunnen achterhalen :')
pi_118715628
LOL! _O-
pi_118716460
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 19:13 schreef greavy het volgende:
NS heeft een "besluit" genomen: Per 17 oktober moest bij de CiCo 100 seconden tussen in- en uitcheck zitten. Helaas is dit nog niet doorgevoerd... De reden? Dat heb ik (nog) niet kunnen achterhalen :')
100 seconden 8)7

van 3 naar 2 minuten kan, naar 1 niet. Rezigers kunnen namelijk maar op minuut-niveau zien hoe laat het is. informatie die ze gegeven wordt door? Goed zo.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 19:39:17 #34
Maffe Fries
pi_118716660
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 18:49 schreef b2py het volgende:
Gooiboog dicht bij koud weer
-knip-

Ik heb iemand toch wel eens gehoord over gebrek aan ambitie? Dit is echt wel een typisch voorbeeld..
ik roep het al tijden. dit soort preventieve maatregelen terwijl er niets aan de hand is is toch wel het failliet van het systeem
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 19:39:48 #35
Maffe Fries
pi_118716680
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 18:00 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Een jaarlijks probleem bij spoorvervoerder NS zijn de gladde rails tijdens de herfst. In deze periode laten de bomen massaal hun bladeren vallen, vaak ook op en rond het spoor. Treinen hebben moeite met afremmen en optrekken. Sinds enkele jaren heeft men daarvoor het zgn Sandite voor uitgevonden, een substantie bestaande uit zand en metaaldeeltjes. Naast enkele treinstellen type SGMm rijden er sinds de herfst 2012 ook twee combinaties van twee Elok's serie 1700 met een Sandite-installatie ertussen. Deze installatie bevindt zich in een witte container rustend op een containerdraagwagen van het type Rgs. Zo af en toe wordt deze fraaie combi in plaats van de SGMm ingezet op onder andere de langeafstand spoorlijnen tussen Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Op 1 november 2012 zijn de 1778 en 1774 van NSR als trein 88407 onderweg van Meppel naar Leeuwarden en passeren hier enkele kilometers voor Leeuwarden ter hoogte van Goutum.
mooi plaatje daar bij Barrahûs

je stond daar wel bij mensen op het erf :P
pi_118717022
Ah heet daar zo? Dat klinkt toch wel leuker dan Goutum :P Boer was trouwens wel thuis. zag me ook wel staan vanaf z'n tractor maar t kon m blijkbaar niet deren.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 19:52:42 #37
Maffe Fries
pi_118717342
Jup, het is de naam van een buurtschap dat officieel gezien volgens mij zelfs onder Wirdum valt.

De andere zijde van het spoor is volgens mij wel Goutum

[ Bericht 25% gewijzigd door Peterselieman op 01-11-2012 19:58:13 ]
pi_118717933
Wat dondert dat nou man, daar wonen 3 wormen en een rat.
pi_118718009
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2012 22:28 schreef dennistd het volgende:
Nog wat meer foto's van vandaag:

[ afbeelding ]
Met 15 seconden sluitertijd wordt een trein wel vaag :P
Is dat Hengelo iets na 19.00 gisterenavond? Kijk hier eens wat ik gisteren schoot :)
pi_118718085
quote:
6s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:04 schreef Mirgeam het volgende:

[..]

Is dat Hengelo iets na 19.00 gisterenavond? Kijk hier eens wat ik gisteren schoot :)
Heeeej dit is gaaf _O_ ^O^
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 20:06:21 #41
Maffe Fries
pi_118718172
quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat dondert dat nou man, daar wonen 3 wormen en een rat.
je bent postbode of je bent het niet :+
  donderdag 1 november 2012 @ 20:06:40 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118718193
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 19:52 schreef Peterselieman het volgende:
Jup, het is de naam van een buurtschap dat officieel gezien volgens mij zelfs onder Wirdum valt.

De andere zijde van het spoor is volgens mij wel Goutum
Barrahûs hoort inderdaad onder Wirdum, en is een buurtschap inderdaad. Spoor oversteken en je zit bij Goutum.
De naam 'Barrahûs' komt van de fertiliteitskliniek die daar gevestigd zit, en deze naam draagt. Later is er een soort "buurtschap" ontstaan, en heeft de naam Barrahûs gekregen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 20:13:02 #43
Maffe Fries
pi_118718542
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:06 schreef greavy het volgende:

[..]

Barrahûs hoort inderdaad onder Wirdum, en is een buurtschap inderdaad. Spoor oversteken en je zit bij Goutum.
De naam 'Barrahûs' komt van de fertiliteitskliniek die daar gevestigd zit, en deze naam draagt. Later is er een soort "buurtschap" ontstaan, en heeft de naam Barrahûs gekregen.
je haalt wat dingen door elkaar, want een fertiliteitskliniek hadden ze in de middeleeuwen nog niet :P

Het was een adelijke stins. De eerste vermelding van het buurtschap komt uit 1360, maar niet zeker is waar de naam precies vandaan komt.
  donderdag 1 november 2012 @ 20:13:21 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118718558
Hopelijk zit die sandite-1700-combi volgend weekend nog daar. Dan ben ik weer in Leeuwarden (vrijdagochtend via Amersfoort/Leusden voor de PON en dan door). Zaterdag maar effe kieken dus.
  donderdag 1 november 2012 @ 20:13:50 #45
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118718573
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je haalt wat dingen door elkaar, want een fertiliteitskliniek hadden ze in de middeleeuwen nog niet :P

Het was een adelijke stins. De eerste vermelding van het buurtschap komt uit 1360, maar niet zeker is waar de naam precies vandaan komt.
Ah. Mijn pa zei mij dit, maar dan zal hij wat dingen verward hebben.
pi_118718615
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je haalt wat dingen door elkaar,
ik wou zeggen. Dat er rondom een fertiliteitskliniek een dorp "ontstaat" verbaast me niet zo.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 20:14:52 #47
Maffe Fries
pi_118718635
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:13 schreef greavy het volgende:

[..]

Ah. Mijn pa zei mij dit, maar dan zal hij wat dingen verward hebben.
klopt. er zit nu zo'n kliniek
  PR/Manusje van alles donderdag 1 november 2012 @ 20:15:32 #48
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_118718670
Vrijdag 9 november mag de Nederlandse pers over de Hanzelijn. *O* Stoppen op Dronten en Kampen Zuid om de perrons van dichtbij te bekijken. Afsluiter in Zwolle is een bezoek aan de ProRail Verkeersleiding.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_118718698
Maar laten we niet over die foto van Mirgeam (welkom hier :W ) heen lullen, want die is gaaf. Ik zie alleen Dennis nergens, en Dennis is toch niet zo makkelijk over het hoofd te zien :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 20:17:19 #50
Maffe Fries
pi_118718768
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Vrijdag 9 november mag de Nederlandse pers over de Hanzelijn. *O* Stoppen op Dronten en Kampen Zuid om de perrons van dichtbij te bekijken. Afsluiter in Zwolle is een bezoek aan de ProRail Verkeersleiding.
ga jij namens FOK! ?
pi_118718779
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
De pers.

Heel benieuwd wat ze er van maken.

Ik ga tellen hoe vaak het woord "Zuiderzeelijn" gebruikt gaat worden. Gewoon omdat ze niet luisteren, zich nergens in verdiepen en het ze ook geen ene bliksem kan schelen ^O^
pi_118718859
Ach zolang het officieel niet de Hanzeroute zou gaan heten, valt t denk k wel mee :P
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 20:20:24 #53
Maffe Fries
pi_118718940
Ik vind Polderroute wel goed klinken voor het nieuwe lijntje :P
pi_118718959
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De pers.

Heel benieuwd wat ze er van maken.

Ik ga tellen hoe vaak het woord "Zuiderzeelijn" gebruikt gaat worden. Gewoon omdat ze niet luisteren, zich nergens in verdiepen en het ze ook geen ene bliksem kan schelen ^O^
Erger dan de Betuwelijn- eh Betuweroute kan niet. Toch. TOCH?!
  donderdag 1 november 2012 @ 20:21:40 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_118719006
Isallemaalhetzelfdejoh. :')
pi_118719083
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:20 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

Erger dan de Betuwelijn- eh Betuweroute kan niet. Toch. TOCH?!
Vast wel :Y hoe? Geen idee, gaan we vaznelf zien :Y
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 20:24:03 #57
Maffe Fries
pi_118719131
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vast wel :Y hoe? Geen idee, gaan we vaznelf zien :Y
De Flevolijn naar Zwolle ;)
pi_118719175
quote:
4s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Maar laten we niet over die foto van Mirgeam (welkom hier :W ) heen lullen, want die is gaaf. Ik zie alleen Dennis nergens, en Dennis is toch niet zo makkelijk over het hoofd te zien :)
hoi :P dennis zit aan de toren te zien dan verder in de bocht, is me niet opgevallen. ik ben net begonnen aan de opleiding, dit was m'n 2e meeloopdag ;)
  PR/Manusje van alles donderdag 1 november 2012 @ 20:25:17 #59
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_118719215
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ga jij namens FOK! ?
nah, het is leuk voor in je krantje. Al dat gezeik inderdaad weer over de zuiderzeelijn en shit :') wat feitjes en een kekke foto! Persoonlijk boeit het mij niet veel. Alleen de verkeersleiding lijkt mij wel tof.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 20:28:19 #60
Maffe Fries
pi_118719380
quote:
6s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:24 schreef Mirgeam het volgende:

[..]

hoi :P dennis zit aan de toren te zien dan verder in de bocht, is me niet opgevallen. ik ben net begonnen aan de opleiding, dit was m'n 2e meeloopdag ;)
wat voor mat had je mee. Een 1700 met een sleepje Duitse rijtuigen?
pi_118719413
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

wat voor mat had je mee. Een 1700 met een sleepje Duitse rijtuigen?
lijkt me duidelijk ja. zie je die klok niet op 19:06 staan? :P
pi_118719489
De 1737 was het, wel krap van binnen hoor :P
we hadden wat vertraging doordat de trein uit berlijn te laat was, en door de aanrijding bij harderwijk stond het perron bij (ik geloof) deventer bomvol. iedereen ging mee :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 20:32:51 #63
Maffe Fries
pi_118719628
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

lijkt me duidelijk ja. zie je die klok niet op 19:06 staan? :P
op dat soort onbenullige details let ik niet ;)
pi_118719727
quote:
6s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:30 schreef Mirgeam het volgende:
het perron bij (ik geloof) deventer
Wel zwaaien volgende keer he. Naar rechts :P
pi_118720470
Er is een verstoring tussen Roermond en Sittard, waardoor er geen Sprinters kunnen rijden. Gelukkig zet NS bussen in. Maar ik denk dat de vertraging wel hoger oploopt dan 15-30 minuten met zo'n route...

donderdag 1 november 2012 @ 20:50:41 #66
146033 ReisT
pi_118720551
quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 17:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zo ben ik ooit eens in 2006 bezig geweest over de definitie van een "boog". Het ging erom of we, voor het afwerken van het volledige spoornet, ook de gooiboog, hemboog, en schipholboog moesten berijden. Dagen bezig geweest om een sluitende definitie te vinden die er ook nog toe zou leiden dat we die bogen konden overslaan :')

De enige sluitende definitie van "Boog, als bedoeld in Schipholboog, Gooiboog, Hemboog" was uiteindelijk: "Dat deel van een spoordriehoek, wat als laatste aangelegd is". Tsja, en dan moet je het dus gewoon alsnog wel berijden :Y

In the process kwam er ook iemand bijdehand lopen doen "Een boog is een stuk spoor wat niet rechtuit loopt". Nja. Op zich niet onwaar, maar niet iets waar we wat aan hadden zeg maar :')
Gelukkig maar dat de Hanzeboog toen nog niet bestond. Het heet een boog terwijl het een stuk spoor is dat rechtuit loopt.

Ik blijf het ook een rare naam vinden voor een brug. Waarom hebben ze die niet gewoon Hanzebrug genoemd?
pi_118720716
Ja dat heb ik eigenlijk ook nooit begrepen :o Waarom heet het zo dan? Het is niet maar zo dat ELK aansluitlulligheidje de naam "boog" verdient hoor :(
pi_118720782
quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:49 schreef HeavenSmiles het volgende:
Er is een verstoring tussen Roermond en Sittard, waardoor er geen Sprinters kunnen rijden. Gelukkig zet NS bussen in. Maar ik denk dat de vertraging wel hoger oploopt dan 15-30 minuten met zo'n route...

[ afbeelding ]
Ah Soest hmm. Und nach Bad Sassendorf, wie lange bin ich dann unterwegs? :+
  donderdag 1 november 2012 @ 21:13:11 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118721690
Iemand nog wat rijtuigen nodig?

Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 21:17:39 #70
Maffe Fries
pi_118721951
In Nederland hebben we regelmatig een train race, maar in de Verenigde Staten kunnen ze er ook wat van

pi_118722336
O dat heb ik op Angermund ook eens gefilmd inderdaad. Altijd leuk :)

pi_118723840
http://www.telegraaf.nl/b(...)_ov_en_milieu__.html

Misschien dat het OV geen 'lastpost' meer wordt :)
pi_118724781
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 21:13 schreef James1988 het volgende:
Iemand nog wat rijtuigen nodig?

Gaaf dingetje!
Inzetten die handel naar amsterdam ipv die CNL! :)

quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 21:17 schreef Peterselieman het volgende:
In Nederland hebben we regelmatig een train race, maar in de Verenigde Staten kunnen ze er ook wat van

Vetjes! Zijn daar ook zulke filmpjes van zoals bij Best het geval is?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 22:28:18 #74
Maffe Fries
pi_118726039
Deze is niet helemaal eerlijk :P

En het begin van dit filmpje komt nog enigszins in de buurt
  Redactie Sport donderdag 1 november 2012 @ 22:29:21 #75
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_118726095
quote:
6s.gif Op donderdag 1 november 2012 20:04 schreef Mirgeam het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal :Y

Het was trouwens dat ik geen statief bij me had en er verderop op het perron geen plek was om mijn camera neer te zetten, anders had ik de trein wel van voren geplaat. Nu had ik ik de camera in één van de palen van de perronoverkapping gezet. Jullie waren trouwens aan de late kant binnen volgens mij.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 22:31:17 #76
Maffe Fries
pi_118726183
b2py, dit zocht je:

pi_118726278
quote:
2s.gif Op donderdag 1 november 2012 21:50 schreef ArnosL het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_ov_en_milieu__.html

Misschien dat het OV geen 'lastpost' meer wordt :)
Haar CV ziet er wel goed uit, ze zou wel eens capabel kunnen zijn. Echter, niks met OV. En daarnaast is Groningen ook niet echt het boegbeeld voor OV, hoewel de aanbesteding van de noordelijke nevenlijnen wel een succes te noemen is.
pi_118726351

en de "reverse angle"

* Dr_Flash beats Darkwing_Duck
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 22:38:42 #79
Maffe Fries
pi_118726532
Die arme Grieken kunnen het ook:

pi_118726653
quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 22:31 schreef Peterselieman het volgende:
b2py, dit zocht je:

Nah, ik bedoelde echt 800 (Maastricht - Alkmaar) vs 1900 (Venlo - Den Haag c) op een station waar ze langs scheuren, zoals bijvoorbeeld te Best. Maar wel tof filmpje ;)
pi_118726705
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 22:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Nah, ik bedoelde echt 800 (Maastricht - Alkmaar) vs 1900 (Venlo - Den Haag c) op een station waar ze langs scheuren, zoals bijvoorbeeld te Best. Maar wel tof filmpje ;)
Klapstoeltje en broodtrommeltje inlaajen en daar zelf een dagje gaan zitten. Elk half uur een kans *O*
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 22:42:16 #82
Maffe Fries
pi_118726727
Onze grote treinenvriend heeft er ook nog eentje gemaakt

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_118726794
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 22:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Klapstoeltje en broodtrommeltje inlaajen en daar zelf een dagje gaan zitten. Elk half uur een kans *O*
Ga je mee? ;)
pi_118726807
Gelukkig maar NET genoeg uitroeptekens O+
pi_118726824
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 22:43 schreef b2py het volgende:

[..]

Ga je mee? ;)
sure. Kan best eens lache zijn :Y
pi_118726941
Klapstoeltje hoeft trouwens niet, ik denk dat de bankjes wel voldoende zijn ;)
Thermoskan met thee als we in de winter gaan is ook wel handig
pi_118727724
Nee man zoeen campingstoeltje met bloemen en zo O+
  donderdag 1 november 2012 @ 23:02:20 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118727777
quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 23:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Af-grij-se-lijk.
pi_118727813
quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 23:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Hebben we hier niet eens man.. :P
pi_118727824
quote:
18s.gif Op donderdag 1 november 2012 23:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Af-grij-se-lijk.
Als jij mij en b2py in van dieDIE stoeltjes zite zitten op het puntje van het perron in Best, dan kom je niet meer bij van het lachen, dat weet ik nu al :P
  donderdag 1 november 2012 @ 23:07:21 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118728012
quote:
10s.gif Op donderdag 1 november 2012 23:03 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Als jij mij en b2py in van dieDIE stoeltjes zite zitten op het puntje van het perron in Best, dan kom je niet meer bij van het lachen, dat weet ik nu al :P
:Y
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 november 2012 @ 23:08:16 #92
Maffe Fries
pi_118728066
vraagt dan uiteraard om een foto :P
  donderdag 1 november 2012 @ 23:09:55 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_118728136
Laat maar weten wanneer, dan kom ik er misschien nog wel een uurtje bij zitten :s)
pi_118728211
Gezellig, ik ga wel even kijken. Eerst nog tentamen week en wellicht dat daarna nog wel wat ruimte is. ;)
pi_118728253
Cool, houden we erin ^O^

Eerst even een weekendje naar Berlin. Met blond schoenenkopend schepsel, dus verwacht geen monster bordjesoogst :')
pi_118728301
Wel kroost?
pi_118728390
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 23:14 schreef b2py het volgende:
Wel kroost?
Ehm nee. Ze is al getrouwd. Met iemand anders.
pi_118728577
Ok. We gaan je dus een weekendje missen?
Wat zal het hier rustig zijn ;)
pi_118728640
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 23:21 schreef b2py het volgende:
Ok. We gaan je dus een weekendje missen?
Wat zal het hier rustig zijn ;)
Ik ben niet van plan om van minuut tot minuut verslag te gaan doen nee. Nu maar eens gewoon echt pret maken. En achteraf komt het verslag wel.
pi_118728653
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2012 22:29 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat klopt helemaal :Y

Het was trouwens dat ik geen statief bij me had en er verderop op het perron geen plek was om mijn camera neer te zetten, anders had ik de trein wel van voren geplaat. Nu had ik ik de camera in één van de palen van de perronoverkapping gezet. Jullie waren trouwens aan de late kant binnen volgens mij.
De trein uit Berlijn was te laat :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')