Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 09:55 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
| ||
Belastinginspecteur | donderdag 30 augustus 2012 @ 10:02 | |
De moraal van het verhaal, ga niet naar de ondergrondse want dan zie je niks. | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 30 augustus 2012 @ 10:57 | |
Ik las eerst de TT, en toen dacht ik al "Ha, deze moet gewoon door Dr_Flash geopend zijn!" ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 11:12 | |
Mijn imago snelt me vooruit ![]() | ||
dennistd | donderdag 30 augustus 2012 @ 12:24 | |
Gisteren in Maarssen geweest voor de CityNightLine: | ||
Kabaam | donderdag 30 augustus 2012 @ 12:37 | |
Ik las ergens in deze reeks dat een Studentenreisproduct in combinatie met een ander abonnement problemen kan geven. Ik heb een weekendvoordeelabonnement, en een Weekstudentenproduct. Kan dit problemen geven dan? | ||
dennistd | donderdag 30 augustus 2012 @ 12:46 | |
Weekendvoordeel? Bedoel je niet Weekend Vrij? Volgens mij kan dat inmiddels wel, maar greavy is daar de expert in ![]() | ||
Kabaam | donderdag 30 augustus 2012 @ 13:06 | |
Dal Voordeel, altijd gedacht dat het Weekend Voordeel was ![]() Niks aan de hand dus ![]() | ||
dennistd | donderdag 30 augustus 2012 @ 14:58 | |
Nog wat foto's in Maarssen en Amsterdam van de CNL: [ Bericht 1% gewijzigd door dennistd op 30-08-2012 15:31:09 ] | ||
b2py | donderdag 30 augustus 2012 @ 15:19 | |
Leuke foto's! | ||
Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 15:31 | |
Leuke foto's hoor Dennis ![]() ![]() | ||
dennistd | donderdag 30 augustus 2012 @ 15:51 | |
De Grenslandexpress blijft nog steeds hangen op de 250 grensoverschrijdende reizigers per dag die er in februari ook al waren: http://www.tctubantia.nl/(...)jft-zorgenkindje.ece | ||
Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 16:44 | |
Ja ja sorry sorry ik was op vakantie ![]() ![]() | ||
Guppy | donderdag 30 augustus 2012 @ 16:54 | |
Geen treinen tussen Utrecht en Arnhem... Meh | ||
b2py | donderdag 30 augustus 2012 @ 16:56 | |
Nvm.. | ||
TeringHenkie | donderdag 30 augustus 2012 @ 16:59 | |
Het heeft geen ruk met treintjes te maken maar wel cool om hier te posten: | ||
Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 17:03 | |
dat wil je dus NIET ![]() Dat er in geval van een ongeluk ook nog even wat stroomdraden bij komen voor added drama ![]() | ||
b2py | donderdag 30 augustus 2012 @ 17:07 | |
Dat kost zoveel geld he ![]() Maar verder, hoe doe je dat met uitwijk manoeuvres? | ||
TeringHenkie | donderdag 30 augustus 2012 @ 17:09 | |
Als ik het goed begrijp worden de rijdraden optisch gevolgd. Bij een uitwijkmanoeuvre klapt de boel naar beneden (auto-drop, net zoals VIRM). Waarom niet? Aarde hangt boven he, sluiting maken is nogal moeilijk dan. | ||
Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 17:32 | |
Het zou VERBOOOOODEN moeten worden!! ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 17:34 | |
jammer dat die fabriek niet aan het spoor staat. Dichtstbijzijnde station is twee kilometer verderop ![]() | ||
b2py | donderdag 30 augustus 2012 @ 17:34 | |
![]()
![]() | ||
greavy | donderdag 30 augustus 2012 @ 19:54 | |
Het Drehscheibe Magazin heeft het 'Vorschau Fernverkehr 2013' gepubliceerd. Opvallend dat dit nu al zo gecommuniceerd wordt: - Op ICE-lijn 78 (Amsterdam-Frankfurt) is nu al bekend dat alle ICE's van 20 juli tot 1 september 2013 elke dag, en op zaterdag en zondag van 29 juni tot 14 juli 2013 over Venlo en Eindhoven gaan ipv Arnhem. | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 19:55 | |
veel werkzaamheden in Duitsland? | ||
greavy | donderdag 30 augustus 2012 @ 20:07 | |
DB Bauarbeiten (bauarbeiten.bahn.de) meldt daar nog niks over... Maar er zal vast iets volledig op de schop gaan. | ||
James1988 | donderdag 30 augustus 2012 @ 20:16 | |
Fun fact: de Fyra die per 10 september tussen Amsterdam en Rotterdam zou gaan rijden (serie 1000) is nog niet in de reisplanner te vinden. De reisplanner is wél bijgewerkt, want de 'tijdelijke intercity' (Amsterdam - Schiphol - Rotterdam, serie 600) is verdwenen... | ||
b2py | donderdag 30 augustus 2012 @ 20:17 | |
Ik denk dat de 1000 serie niet gaat rijden.. ![]() | ||
greavy | donderdag 30 augustus 2012 @ 20:17 | |
Tevens heeft de (BR) 103 113 een grote revisie gehad. Dit heeft eerst al 250.000 gekost. Maar doordat er problemen waren, moest de loc direct terug naar Dessau. Helaas was het herstel op >50.000 geraamd, waardoor DB heeft gezegd voorlopig deze loc niet te repareren. Het probleem is ontstaan door 'niet-cirkelvormige as door ongelijke gewichtsverdeling'. Hierdoor staat een compleet gereviseerde BR103 nu werkloos. Ook de Münchner 103 245, die aldaar voor rangeerwerk van CityNightLine werd gebruikt, is sinds Februari 2012 in Dessau aanwezig voor revisie. Dit is nog niet voltooid, en een exacte datum is nog niet bekend. Daarnaast zijn er 10 BR218'en afgesteld in Bremen, die bestemd voor sloop zijn. Tevens heeft DB op 16 augustus 2012 een bestelling van 32 nieuwe BR146'en gedaan twv 108 miljoen euro. | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 20:24 | |
ik denk zelf dat er eerst eentje in de 900 (Amsterdam - Breda) in gaat stromen. Daarna zal serie 1000 langzaam opgestart worden. De stammetjes met ICRm zullen als er meer materieel is wel op reserve komen te staan. Het zou ook nog eens best kunnen zijn dat het vanaf december passen en meten wordt omdat de Benelux er ook tussendoor moet worden gefietst. Ik ga er vanuit dat op die datum nog niet al het ICRm verdwenen is. | ||
James1988 | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:03 | |
Introductie van V250 in de huidige Fyra-dienst Amsterdam - Breda heeft geen hoge prioriteit. Prioriteit ligt bij de introductie van de 3e Fyra op Amsterdam - Rotterdam (serie 1000) en het ver-Fyra'en van de Beneluxtrein. Pas daarna komt de 900 aan de beurt. | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:14 | |
ik zou me wel voor kunnen stellen dat ze tijdelijk in de 900 gaan rijden om zo meer ervaring met die baanvegers op te doen | ||
ReisT | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:22 | |
FF googelen brengt mij bij de Zusammenstellung der Netzfahrplan-Baukorridore 2013 waarin staat dat er in de zomer ruim 2 maanden lang maar één spoor beschikbaar is tussen Dinslaken en Oberhausen. Vanwege spoorvernieuwing dus. | ||
Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:26 | |
Zo zo. Hebben ze daar twee MAANDEN voor nodig ja? Het is nou ook weer niet alsof ze een complete HSL gaan aanleggen. ![]() En het kan ook niet inclusief bovenbouw zijn want dan ging het hele traject er wel uit. Wat is daar aan de hand? ![]() | ||
ReisT | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:30 | |
Ja het verbaast me ook, zo lang werk voor maar 5 km. Ik had eerste gehoopt dat het iets te maken zou kunnen hebben met de ooit beloofde aanleg van het derde spoor maar daar lees ik verder niets over. | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:39 | |
het valt me trouwens op dat de Arriva-stellen voor de Achterhoek ondanks het ontbreken van een toilet minder zitplaatsen hebben dan die hier in het Noorden rijden. Verder moeten ze het stellen met 520 kW aan vermogen, terwijl het in het Noorden 600 kW is. | ||
dennistd | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:41 | |
Dat van die minder zitplaatsen is wel vreemd, maar het vermogen kan ik me wel voorstellen: de stellen in het noorden zijn immers toch ook teruggebracht in toerental/vermogen? En die vijf kilometer wordt hier in een weekend vervangen zou ik haast zeggen... | ||
#ANONIEM | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:48 | |
Tijdje even weg geweest uit dit topic, druk met andere zaken. Hoe zit het met de jongens die de opleidingen in gingen? 1 naar A'dam geloof ik. Er was nog iemand die naar STC Rotterdam ging meen ik ? | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:48 | |
Stadler zelf houdt het op 600 kW in de factsheet. Hier in het noorden is om brandstof te besparen het vermogen idd teruggebracht. Machinisten hebben door middel van een druk op de knop wel de mogelijkheid om extra toeren beschikbaar te krijgen. Verder lijken de stellen op een arm mengsel te zijn gezet, al is dat niet makkelijk na te gaan natuurlijk. Voor de Achterhoek ligt er een compleet nieuwe krachtbron in, dus het kan dat die toch minder vermogen heeft dan Stadler in eerste instantie aangeeft. | ||
dennistd | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:49 | |
Overigens zie ik in de factsheets geen verschil in vermogen: http://www.stadlerrail.co(...)10e_Arriva_DMU_E.pdf http://www.stadlerrail.co(...)rriva_DMU_0506_e.pdf Bij die van de Achterhoek staat als eigenschap 'extra wide seat pitch'. Dat zal het verschil wel zijn, samen met wat meer klapstoelen. En is het allemaal vierzits en geen coach-opstelling, dat zal ook plek innemen. | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:55 | |
denk dat dat het verschil maakt ja. Met een coachopstelling kun je de steek net iets kleiner maken en per bak één rij stoelen winnen tov compleet vierzits. Verklaart ook meteen de afwijkende raamindeling tov de al rijdende stellen | ||
dennistd | donderdag 30 augustus 2012 @ 21:56 | |
Overigens wel een aparte keuze: bij de Lintjes is ook veruit het meeste in coach-opstelling, dus dat was men al wel gewend. Hoewel de noordelijke GTW's dan wel weer heel erg veel coach-opstelling hebben... Bij de MLL-stellen is het al beter verdeeld. | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 22:01 | |
daar reis ik nooit, dus die stellen kan ik me niet meer herinneren ![]() | ||
ReisT | donderdag 30 augustus 2012 @ 22:04 | |
Wel een dikke pluim voor Stadler omdat ze daar gewoon wél de raamindeling en de stoelopstelling op elkaar aanpassen! Zo hoort het bij een nieuwe trein. In plaats van gewoon lukraak een paar stoeltjes in een standaardbak pleuren zoals bij de meeste treinenbouwers tegenwoordig gebruikelijk is. | ||
dennistd | donderdag 30 augustus 2012 @ 22:04 | |
Zie http://www.stadlerrail.co(...)enblatt_EMU_engl.pdf | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 22:11 | |
ah ja, een heel klein beetje beter dan in het noorden. Heb de keer dat ik in een E-GTW daar gereden heb niet veel meer gezien dan een uiteinde van een van de bakken. Daar was nog plaats ![]() | ||
Surveillance-Fiets | donderdag 30 augustus 2012 @ 22:14 | |
krijg je berichten: gekantelde vrachtwagen vernielt bovenleiding. ![]() | ||
dennistd | donderdag 30 augustus 2012 @ 22:25 | |
Ik snap trouwens niet dat ProRail de bovenleiding nog niet wil verwijderen... In dat geval ben je namelijk van draadbreuk als oorzaak van verstoringen af ![]() | ||
James1988 | donderdag 30 augustus 2012 @ 22:44 | |
Klanttevredenheidsonderzoek van NS Hispeed gespot: http://www.blauw-survey.com/NSHispeed/ Helaas pas in te vullen voor reizen gemaakt op of na 1 september ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 30 augustus 2012 @ 22:50 | |
Misschien kunnen ze ze zelfs wel aan Siemens verkopen! ![]() | ||
Surveillance-Fiets | donderdag 30 augustus 2012 @ 22:54 | |
je kan hem alvast invullen ja. ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:12 | |
is best een lange lijst ... | ||
Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:25 | |
Okee dit wordt een kat- en muis spel begrijp ik ![]() | ||
greavy | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:29 | |
Kijken of je hetzelfde antwoord blijft geven ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:33 | |
en dan bij elke vraag denken "Aan wie gaan ze dit antwoord verkopen?" ![]() stervende kut NS en HiSpeed met die enquetes van ze. Ben er wel goed klaar mee eigenlijk. | ||
Peterselieman | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:37 | |
vaak genoeg gedaan ![]() | ||
greavy | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:42 | |
België, 30 augustus.![]() NMBS 977 - Charleroi Süd - Spoorlijn 140 NMBS rijdt een stoptreindienst op spoorlijn 140 tussen Charleroi Süd en Ottignies. Voor deze lijn worden de oude klassiekertjes gebruikt. Er is geen voorkeur van stel, er duiken rode, grijzen en de CityRail stellen op. Deze rit die zojuist vertrokken is uit Charleroi Süd, werd door de 977 gereden, en gaat zometeen kruisen met de L-trein naar Charleroi Süd, ook vanuit Ottignies. Dit stukje spoor is enkelsporig tot aan Charleroi West. Helaas was er een kort zonnegat te bekennen bij passage van de trein. Op de achtergrond zijn de vele hoogovens te zien die dit gebied rijk is, maar of er overal nog veel activiteit is? Bij ArcelorMittal, links buitenbeeld gelegen, zag ik wel wat activiteit. ![]() NMBS 661 - Charleroi Süd - Spoorlijn 140 Een ander treinstel die actief was op spoorlijn 140 was de 661, die hier Charleroi Süd nadert. Na de kruising met soortgenoot 977 bij Charleroi West, heeft het vrij baan tot Süd, en passeert hier de industriën van Charleroi. ![]() NMBS 4110 en 990 - Charleroi Süd In Charleroi heb ik deze combifoto nog even kunnen schieten. Links staat MW41 4110 gereed als IR-trein naar Couvin, en rechts staat het klassiek motorstel 990 die zojuist is geaariveerd als L-trein uit 's-Gravenbrakel. ![]() NMBS Desiro's 8516+8022 - Charleroi Süd Staan hier tewachten om weer verder te mogen. Het treinstel is bezig met testritten door het land. ![]() NMBS 1192+M4 - Denderleeuw - Piekuurtrein Vanuit Charleroi ben ik via Brussel naar Haaltert afgereisd voor onder andere de HLE11.8 in de piekuurtreinen te fotograferen. De zon zou er keurig staan. Onderweg kwam er steeds meer bewolking, maar in Haaltert scheen er nog zon. Echter was er wel bewolking te bekennen. Ook kwamen er gitzwarte luchten aan, en de buienradar voorspelde niks goeds. Toen ben ik vanaf mijn stek maar retour gelopen naar het station, in de regen. Eenmaal op het station kwam de zon kort door, maar dat was ook erg kort. Toen mijn trein 10 minuten later vertrok, was het volop bewolkt en begon het opnieuw te regenen. In Denderleeuw staat de CityRail Zottegem-Brussel een minuut of 7 stil voordat er vertrokken mag worden. Tot mijn verbazing scheen hier de zon, ik heb steeds regen gehad. Ik snel de trein uitgesprint, en naar spoor 6. Op spoor 5 kwam namelijk een piekuurtrein met een HLE11.8. Op deze foto staat de 1192 met een sleep M4-rijtuigen die zojuist Denderleeuw komt binnenrijden, met de watertoren op de achtergrond. Vlak na het maken van deze klik trad er zware bewolking op, en naderde de regen ook Denderleeuw. Ik ben toen maar huiswaarts gekeerd. Nou, morgen misschien maar weer naar Haaltert. Even in de gaten houden wat het weer wordt. Moet toch nog 3 GoPass strippen opmaken vóór 13 oktober '12. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 30-08-2012 23:51:51 ] | ||
Dr_Flash | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:51 | |
Huh wat? gebruik geen moeilijke woorden als ze te moeilijk zijn voor jezelf. | ||
greavy | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:52 | |
Heb het aangepast. Dat klopt idd niet echt ![]() | ||
b2py | vrijdag 31 augustus 2012 @ 07:34 | |
Die bovenste 2 foto's moest ik een paar keer bekijken. Bijna hetzelfde :p | ||
greavy | vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:22 | |
De een is met zon, de ander niet. En er staan 2 verschillende livreien op | ||
greavy | vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:29 | |
Arriva heeft op de website weer nieuwe data gezet van treinstellen over de grens. Tevens testritten zijn nu vermeld. http://www.arriva.nl/spotdetrein/waar-en-wanneer/ | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:35 | |
Wel cool dat ze daar überhaupt een website voor inrichten. Dat zie je toch niet zo vaak bij andere vervoerders? | ||
greavy | vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:39 | |
Zeker niet. Arriva is de eerste die zo openlijk hier mee omgaat. Er is dan ook een fotowedstrijd georganiseerd. Zie https://www.arriva.nl/spotdetrein/spot-de-trein/ Het is wel erg keurig. BRENG had ook al op hun website vermeld dat het eerste treinstel de grens over ging enzovoorts. | ||
Dr_Flash | vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:43 | |
cool! | ||
b2py | vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:04 | |
Vandaag trouwens wéér minder trein Heerlen - Maastricht door defect materieel.. Gaat echt iets chronisch niet goed daar.. | ||
dennistd | vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:18 | |
Dat is volgens mij al een paar weken aan de gang... Overigens een hele goede site van Arriva, alleen waar die proefritten Amersfoort-Emmerich op slaan? ![]() Ze gebruiken Em als afkorting, dat betekent Emmerich maar ze zullen Emmen bedoelen | ||
greavy | vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:22 | |
Em moet Emn zijn(zo zijn er ook paden aangevraagd, naar Emn(=Emmen)). Foutje natuurlijk | ||
greavy | vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:00 | |
Trein rijdt fotograaf op spoorbrug aan Een hobbyfotograaf die woensdag enkele beelden wilde maken vanop de spoorwegbrug in Herentals, is er aangereden door een trein. De man raakte gewond aan de benen. De vijftigjarige B.K. uit Beerse was woensdag rond 17u op de spoorwegbrug over het Albertkanaal in Herentals geklauterd, hoewel die verboden terrein is voor voetgangers. B.K. is een hobbyfotograaf die zich vooral op natuurbeelden toelegt. “De man had te laat gemerkt dat er een trein aankwam”, zegt commissaris Dirk Van Peer van de politie Neteland. “Op het laatste nippertje probeerde hij zich nog weg te drukken door over de railing te hangen, maar de trein heeft hem toch nog aan de benen gegrepen. Hij is er zelf in geslaagd om via de berm naar beneden te strompelen, waar hij door een andere persoon werd opgevangen.” De Beersenaar hield er volgens de politie geen breuken aan over, maar zijn benen vertoonden lelijke vleeswonden. “Hij is overgebracht naar het ziekenhuis in Herentals. De treinmachinist had de aanrijding niet eens opgemerkt en is gewoon doorgereden tot het station van Lier. De zaak wordt ook door de spoorwegpolitie onderzocht Bron ; Gazet van Antwerpen | ||
b2py | vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:02 | |
Het raarste aan het verhaal vind ik dat de machinist niks gezien heeft :S | ||
Kabaam | vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:08 | |
Toch wel, 1 maand staan er twee producten op mijn kaart... Wordt dat een probleem, Greavy of iemand anders? | ||
greavy | vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:18 | |
Dal Voordeel en Studenten Week Vrij gaan niet conflicteren door de weeks: Studenten Week Vrij wordt als eerst aangesproken, gezien deze op prioriteit-volgorde 4 staat. Dal Voordeel staat op prioriteit-volgorde 10. | ||
Pino112 | vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:20 | |
Mooie infographic over de dienstregeling: http://www.scribd.com/doc(...)-Infographic-aug2012 | ||
greavy | vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:26 | |
De nieuwe Breng-GTW staat vandaag afgesteld in Venlo om naar Voith overgebracht te worden door een loc:![]() 31-08-2012 | Venlo Foto: Ronnie (http://www.flickr.com/photos/jandecargoman/7900864918/#) Treinstel is op eigen kracht Venlo binnengereden voor zover ik het begrepen heb. | ||
b2py | vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:00 | |
Morgen is de Intercity Alkmaar - Maastricht omgeleid via Hilversum, waar die ook stopt. Verder wordt hij in het pad van de intercity Amsterdam - Den Helder doorgetrokken naar Den Helder. 4 uur achter elkaar VIRM'en dus! Helaas staat nergens vermeldt dat de rechtstreekse intercity Amsterdam - Amersfoort hierdoor vervalt, dit omdat de omgeleide intercity in dat pad rijdt tussen Amsterdam en Hilversum.. | ||
Anno1982 | vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:16 | |
Nederland wordt wel een beetje GTW-land zo! ![]() Even geteld op Wikipedia: 100 DMU's en 30 EMU's, totaal 130 Dat is slechts 1 stel minder dan dat de NS aan SLeTten heeft (131). In Duitsland rijden er volgens Wikipedia 'slechts 75'. Kortom een succesvol treintje in Nederland dus, zonder allerlei gekke kinderziektes. Misschien iets voor de volgende serie van NS? ![]() | ||
b2py | vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:21 | |
Geen treinen rond Schiphol op last van de Brandweer. | ||
greavy | vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:22 | |
Duitsland heeft meer Flirt'n rijden dat GTW's. En de GTW (ook Flirt) is erg succesvol. | ||
Peterselieman | vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:27 | |
ik vind m lelijk. Ik denk dat als hij iets meer met zwart en roze aangezet was hij mooier zou zijn geweest. Het babyblauw staat m niet | ||
dennistd | vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:11 | |
Ik kwam tot deze berekening (als alles wat nu nog in bestelling is geleverd is):
| ||
greavy | vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:12 | |
Iemand nog interesse in een baan als Projectmedewerker OV-Chipkaart bij NS? http://www.parttimewerk.n(...)ov-chipkaart-project
| ||
b2py | zaterdag 1 september 2012 @ 08:40 | |
Iedereen verontwaardigd over het feit dat NS belasting ontduikt. Het gaat om 250 miljoen dat de staat al sinds 1999 mist en overigens ook van af weet. Brinkman op Twitter: 'NS ontduikt voor 1, 7 miljard' ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 1 september 2012 @ 09:14 | |
Klokje klepeltje dus weer. Wat een prutser die Brinkman zeg ![]() | ||
Anno1982 | zaterdag 1 september 2012 @ 09:51 | |
Azijnbode = Spuit elf? ![]() Hier is toch al uitgebreid over gesproken toen de aanbesteding voor het nieuw stoptreinmaterieel gedaan werd? Bovendien lijkt mij het een vestzak- / broekzak-verhaal, NS betaalt minder belasting, er blijft dus meer dividend over, wat weer overgemaakt wordt naar de Nederlandse staat. | ||
b2py | zaterdag 1 september 2012 @ 10:18 | |
Wat een gezeik zeg, er waren in 1999 al kamervragen. Het is komkommertijd en oud nieuws wordt weer 'nieuws'... | ||
b2py | zaterdag 1 september 2012 @ 11:20 | |
Geen treinen Utrecht - Schiphol. | ||
Duvel | zaterdag 1 september 2012 @ 11:58 | |
Nogal oud nieuws allemaal... | ||
Peterselieman | zaterdag 1 september 2012 @ 12:31 | |
Precies. Het is al jaren bekend en het is gewoon een legale constructie | ||
Surveillance-Fiets | zaterdag 1 september 2012 @ 12:35 | |
wat een gezeik. Gaan ze raar opkijken dat de NS werkt als een echt bedrijf. Ja hallo lullo's. Privatisering wilde ze toch? | ||
b2py | zaterdag 1 september 2012 @ 13:24 | |
Hij is der hoor, stamkaart + maandtrajectabbonement. Thanks voor de tips! | ||
lyolyrc | zaterdag 1 september 2012 @ 13:34 | |
NS is niet geprivatiseerd, maar verzelfstandigd. De Nederlandse overheid is nog steeds de enige aandeelhouder. De verzelfstandiging heeft er wel voor gezorgd dat de directie zelf kon gaan beslissen hoe men de zaken wilde aanpakken, in plaats van Haagse dictaten uit te voeren. Dat heeft onder andere geleid tot de Ierse constructie. PTT en DSM zijn voorbeelden van geprivatiseerde bedrijven. | ||
madeleine-b | zaterdag 1 september 2012 @ 13:39 | |
Nu ken ik de percentages niet maar verlies is het dus wel. Bij belasting betalen in NL blijft dat geld in NL, die lagere belasting in Ierland.... Juist, het verdwijnt daar in de belastingpot. | ||
b2py | zaterdag 1 september 2012 @ 13:42 | |
Belastingparadijs Nederland, jatoch! | ||
DriekOplopers | zaterdag 1 september 2012 @ 14:01 | |
Dat liet MVBOV in een reactie dus ook weten: http://www.voorbeterov.nl/voorpagina.php | ||
Peterselieman | zaterdag 1 september 2012 @ 15:45 | |
Goed trouwens dat jullie de NS nog een tweede brief hebben gestuurd over de voordeelurenkaart. Dat van voor negen uur reizen, kaartje met vol tarief kopen en na negen uur met korting verder reizen is een goeie ![]() | ||
ZwartmetSuiker | zaterdag 1 september 2012 @ 16:18 | |
Daarbij staan alle organisaties die de NS wel heeft afgestoten alsnog bol van de ambtenarenmentaliteit. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 1 september 2012 @ 17:39 | |
Ik reageer maar niet... | ||
Duvel | zaterdag 1 september 2012 @ 19:21 | |
Want? | ||
Duvel | zaterdag 1 september 2012 @ 19:22 | |
Hm, ik snap jullie reactie wel, en het is legaal, maar ik twijfel of een bedrijf van algemeen nut (zoals NS) zich wel met zulke constructies moet inlaten. | ||
Peterselieman | zaterdag 1 september 2012 @ 20:09 | |
Fles moet in Nederland binnenkort weer een naambordje schieten ![]() http://www.gelderlander.n(...)terug-op-station.ece | ||
Zug-Chef | zaterdag 1 september 2012 @ 21:03 | |
Ah vet! En omdat ik zelf Gaanderen ook nog moet, is dat nu eindelijk een stok achter de deur om maar eens die kant op te gaan ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 1 september 2012 @ 21:04 | |
Ik werk bij een organisatie die de NS heeft afgestoten. En ik heb geen zin in de toorn van bijvoorbeeld Fles. ![]() | ||
Duvel | zaterdag 1 september 2012 @ 21:16 | |
Ah joh, detail. | ||
Duvel | zaterdag 1 september 2012 @ 21:17 | |
BTW:![]() | ||
Linkse_Boomknuffelaar | zondag 2 september 2012 @ 04:53 | |
Als ik nog een stemadvies mag geven: de Piratenpartij heeft duidelijk toegezegd de OV-chipkaart te willen afschaffen. Dat is terug te lezen in een gesprek met Dirk Poot van de PiratenPartij op FOK! Zelf stem ik SOPN, Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland, zij willen ook de OV-chipkaart afschaffen en ook Nederland uit de E.U. ![]() ![]() ![]() Dus als het OV je lief is en je op een normale wijze van de trein en bus gebruik wil maken, stem je SOPN of Piraten. Van andere partijen is mij niet bekend of ze de OV-faalkaart ongedaan willen maken. Stel hier je vragen aan Dirk Poot van de Piratenpartij! Deze man! ![]() ![]() ![]() | ||
James1988 | zondag 2 september 2012 @ 05:39 | |
Ofwel: de Piratenpartij vindt het verantwoord om een project dat letterlijk miljarden heeft gekost door het putje te spoelen, en zo dus letterlijk miljarden te vernietigen? Dit terwijl dezelfde bezwaren ook op een andere manier kunnen worden opgelost (namelijk: wetten en procedures aanpassen)? Daarnaast: wat stelt de Piratenpartij voor als alternatief, de strippenkaart herinvoeren? Dat komt neer op tientallen miljoenen stoppen in een systeem dat vele malen fraudegevoeliger is dan de OV-chipkaart (denk aan vaseline op de strippenkaart smeren, zelf kaarten printen), waarvoor weer een compleet distributienetwerk moet worden opgezet, en wat bovendien onduidelijker is (zones zijn moeilijker uit te leggen dan inchecken-reizen-uitchecken) en ook oneerlijker voor de vervoerders. Ik ben kritisch over de manier waarop de OV-chipkaart wordt geïmplementeerd, maar zeer zeker niet over het concept. Ik reis al meer dan 2,5 jaar naar volle tevredenheid op saldo bij NS, en ik reis al meer dan 3 jaar in het OV. Ik wil niet meer zonder. And now on a completely different subject: tijd voor een filmpje over ERTMS level 3 voor regionale lijntjes in Zweden. Minder onderhoud, minder personeel, meer veiligheid. En een kijkje in de (oubollige) keuken van treinbeveiliging op Zweedse regionale lijntjes. | ||
Linkse_Boomknuffelaar | zondag 2 september 2012 @ 05:47 | |
Ik ben gestopt met het reizen per bus, sinds de invoering van de ov-chip in Fryslan. Ik doe nu alles per fiets. Scheelt veel geld trouwens en mijn conditie is er behoorlijk op vooruit gegaan sinds ik de bus mijd. Ik reis nog per trein, zolang het kan. Wanneer de ov-chipkaart ook in de trein verplicht gesteld wordt, zal ik ook de trein mijden. Ik hoop dus echt dat de strippenkaart heringevoerd wordt, de ov-chip is een ramp en met de privacy is het wel zeer slecht gesteld. Bussen zijn sinds de invoering van de ov-chip een stuk leger, dus blijkbaar denken veel Nederlanders en Friezen er zo over en mijden de bus en binnenkort dus ook de trein. | ||
James1988 | zondag 2 september 2012 @ 05:49 | |
Maar wat is nu precies het punt dat je probeert te maken? Dat je een probleem hebt met de OV-chipkaart is me duidelijk, maar ik weet alleen niet welk probleem ![]() | ||
Linkse_Boomknuffelaar | zondag 2 september 2012 @ 06:12 | |
Privacy. Waarom moet de overheid weten waar je je bevindt? Het gaat de overheid gewoon niets aan. Een anonieme ov-chipkaart bijvoorbeeld geeft geen recht op korting. Nu heb ik een VDU-kaart die 40% korting geeft, dat vervalt als ik opteer voor een anonieme ov-chipkaart. Technische storingen en mankementen. Kosten de burger geld en tijd. Je bent gedwongen peperdure 0900-nummers te bellen als er iets mis gaat. Kans op skimmen is aanwezig. Koppeling aan bankgegevens. Bij vergeten uit te checken heb je enorm veel administratieve rompslomp. Je hebt niet werkelijk een vervoersbewijs in handen. Als je niet goed incheckt, reis je zwart en is de kans groot op een boete van 85 euro + 120 euro omdat ik uit principe geen ID-kaart bij me heb (principekwestie, daar is tegen de politiestaat ben). Het is ook een debiel ding met dat gepiep. Ik wil al die technocratische dingen niet. Ik vertrouw ze niet, ze blijken ook niet te werken. Wat is er mis met het normale papieren kaartje, dat gewoon met contant geld gekocht kan worden. Dat werkte altijd, werkte voor iedereen, ook voor toeristen zonder pinpas of met een buitenlandse pinpas. Waarom weer zo'n debiele hipster-uitvinding? Niet iedereen wil als hipster door het leven en ik ken echt heel veel mensen die de ov-chipkaart haten, echt haten. Ik ken eigenlijk maar 1 persoon die de ov-chip tof vindt. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 2 september 2012 @ 07:30 | |
Zet je je mobiele telefoon dan ook uit? Daarmee kan je positie veel nauwkeuriger worden bepaald als met de ov-chipkaart. | ||
Linkse_Boomknuffelaar | zondag 2 september 2012 @ 07:44 | |
Ik heb geen mobiele telefoon. ![]() We hebben een vaste lijn thuis. Dat is voldoende. Met antwoordapparaat, als we niet thuis zijn, kan je een bericht achterlaten en bellen we terug. ![]() Ik zou niet eens weten hoe zo'n mobiele telefoon werkt en eigenlijk interesseren met die dingen ook totaal niet. Je ziet zoveel meer als je geen mobiele telefoon hebt en onderweg naar buiten kijkt, i.p.v. in een stom telefoonschermpje, wat ik veel mensen zie doen. Ik zie liever koeien, weilanden, dorpjes en bossen en beekjes door het landschap kronkelen, dan een maf telefoonscherm. | ||
Duvel | zondag 2 september 2012 @ 08:23 | |
Dat werkt niet: zie NS die recentelijk op zijn vingers is getikt. De data is er, ze zullen het misbruiken. Regels worden opgerekt en uiteindelijk heb je het privacygedrocht waar iedereen bang voor was. | ||
Dr_Flash | zondag 2 september 2012 @ 10:53 | |
![]() En nu? ![]() | ||
JDude | zondag 2 september 2012 @ 10:58 | |
Allemaal hoofdletters maar wel puntjes op de ij. Waarom? ![]() | ||
Belastinginspecteur | zondag 2 september 2012 @ 11:06 | |
Jeetje, wat heb jij toch een zwaar leven. Weet je wel zeker dat je nog in dit land wil wonen? Ik bedoel, als je lekker in Namibië gaat zitten heb je iedere dag zon, geen last van OV Chipkaarten en geen overheid die alles van je willen weten, of waarvan jij denkt dat ze alles over je willen weten. En over die koetjes, dorpjes en andere dingen die jij zo graag ziet.... Ik forens dagelijks en ik ken die fokking weilanden met die 32 kooien, telkens dat zelfde kerktorentje en die bossages nou zo langzamerhand wel. Trouwens, ik zie dat mijn organisatie nog geld van u te goed heeft want u heeft vorige week een kwartier langer doorgewerkt, dat hebben wij kunnen traceren aan de hand van de chip in uw bureaustoel en het frame nummer van uw fiets. | ||
Peterselieman | zondag 2 september 2012 @ 12:19 | |
Het vernieuwde Winterswijk platen | ||
Surveillance-Fiets | zondag 2 september 2012 @ 12:27 | |
Ja, laten we de chipkaart afschaffen. ![]() draai alles maar terug. DigID, EPD, alles. ![]() | ||
dennistd | zondag 2 september 2012 @ 12:27 | |
Een opvallend advies van het Locov nav het opheffen de de serie 600 (IC Amsterdam-Schiphol-Den Haag HS-Rotterdam) per 10 september vanwege het vanaf dan rijden van de serie 1000 (Amsterdam-Schiphol-HSL-Rotterdam). Ze pleiten er voor om vanaf 10 september 1x per uur de serie Nijmegen-Schiphol door te trekken naar Den Haag HS (in halfuursligging met de Benelux) om daar een overstap te hebben op de serie 1900 (Den Haag-Venlo). Op die manier houden reizigers naar Den Haag HS hun halfuursdienst en de reizigers naar Rotterdam hun toeslagvrije verbinding (met een snelle overstap). | ||
Kentekenplaat | zondag 2 september 2012 @ 12:32 | |
Die was al terug gedraaid bij mijn weten. | ||
ZwartmetSuiker | zondag 2 september 2012 @ 12:35 | |
Zonde van alle tijd, geld en moeite die er in is gestoken ![]() Terug naar de gulden anyone? | ||
Stefanovic83 | zondag 2 september 2012 @ 12:42 | |
Het is maar goed dat mensen als die Boomknuffelaar het niet voor het zeggen hebben in NL | ||
DriekOplopers | zondag 2 september 2012 @ 13:55 | |
Ach. Gut. Ze zeggen nooit eens iets aardigs over ons.... Arme NS toch... http://www.voorbeterov.nl/120902.php | ||
Dr_Flash | zondag 2 september 2012 @ 14:16 | |
In Tsjechië. Ergens ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 2 september 2012 @ 14:52 | |
Oh, en waarom nemt NS niet gewoon afscheid van zinloze, geldkostende en ergernis-opwekkende elementen uit hun bezighedenpakket? Als daar zijn: Synovate-snuffelaars en Stiltecoupés ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 2 september 2012 @ 14:54 | |
Die mensen van synovate lijken me tenminste nog nodig zolang er mensen met papieren kaartjes reizen, en stiltecoupé's vind ik juist wel fijn dat die er zijn. ![]() Alleen zou je misschien wat minder stiltecoupés moeten doen, en dan iets regelen dat je bij de kaartjesautomaat een zitplaats daarin kan reserveren voor een euro ofzo. [ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2012 14:54:54 ] | ||
Dr_Flash | zondag 2 september 2012 @ 14:58 | |
Prima. Dan moet "ik heb een OV-chipkaart" dus genoeg voor ze zijn. Maar nee dus. Ja ik ook, behalve dan dat niemand zich er ooit aan houdt en dat je vaak gewoon geen keus hebt waar je kan gaan zitten. | ||
Linkse_Boomknuffelaar | zondag 2 september 2012 @ 14:59 | |
Socios is altijd anti-OV-chip, dus ik bevind me in goed gezelschap. ![]() En Duvel is dus ook tegen de ov-chip. ![]() | ||
Anno1982 | zondag 2 september 2012 @ 16:36 | |
Helemaal niet waar ![]() Heeft er iemand toevallig een lijstje van bedrijven die ontstaan zijn na de verzelfstandiging? Op een of andere manier lukt het mij niet om dat uit Google te toveren. | ||
Anno1982 | zondag 2 september 2012 @ 17:11 | |
Gevalletje "sunk costs effect". Het heeft geen zin om te kijken naar wat er al is uitgegeven. Het enige dat interessant is zijn de vragen: "wat kost het om het werkend te krijgen?" en "wat kost een alternatief systeem?". Ik ben ook tegen, en dan voornamelijk tegen de manier waarop het nu niet functioneert en het OV stiekem duurder wordt/is geworden. Ik ga in elk geval geen SOPN of Piratenpartij stemmen om van de OV-chipkaart af te komen. Privacy blijft lastig, zo gauw de technische mogelijkheden er zijn, zal er misbruik van gemaakt worden. Regelgeving daartegen kan helpen, maar beter is het om gewoon de data niet te hebben. Dit is overigens niet voorbehouden aan de OV-chipkaart, er zijn veel meer producten waarbij je automatisch een stuk privacy opgeeft. (GSM, Internetverbinding, Facebook, ID-kaart/paspoort etc.) In die zin past de shitkaart gewoon in de huidige tijd. | ||
dennistd | zondag 2 september 2012 @ 17:39 | |
Gisteren bij Terug naar Toen geweest bij de VSM. Niet zoveel foto's gemaakt aangezien ik bij de NVBS-stand zat, maar toch wel de twee mooiste treinen denk ik: Loc 50 307 trekt de vroege goederentrein om iets na zevenen van Beekbergen naar Apeldoorn Trein 47 (de laatste trein van de dag) rijdt met drie locomotieven. Van voor naar achter zijn dit de 23 076, de 23 071 en SSN-gastloc 65 018. | ||
dennistd | zondag 2 september 2012 @ 19:20 | |
En nog een filmpje: | ||
greavy | zondag 2 september 2012 @ 19:21 | |
Gister was het voor de SSN ook een geslaagde dag. Heb mij er goed vermaakt. Terugreis verliep minder soepel. Eerst was de waterpomp van het watertappunt defect geraakt in Loenen, waardoor de 01 1075 geen water kon nemen. De loc had nog maar 12m³, en moest er nog minimaal 18m³ bij hebben om thuis te komen in Rotterdam. Toen wij eindelijk vertrokken konden, was het wachten nog op de vertraagde reizigerstrein uit Dieren en de vertraagde goederentrein uit Eerbeek. Met ca. +105 zijn wij vertrokken, en met vrijwel dezelfde vertraging gearriveerd in Rotterdam. Heenreis alles op tijd, maar +30 vanaf Dieren door vertraging bij de VSM. | ||
dennistd | zondag 2 september 2012 @ 19:24 | |
Ik zat gistermiddag inderdaad al te kijken waarom jullie niet weg gingen, de loc stond los op het tweede spoor in Loenen en de rijtuigen waren nog nergens te bekennen om 17.30u. Nog even gevraagd aan de mensen bij de overweg of die wat wisten maar die hadden ook geen idee waarom jullie nog niet weg waren. Toen toch maar richting auto gelopen omdat ik de laatste trein van de dag nog wou platen. | ||
greavy | zondag 2 september 2012 @ 19:28 | |
Ik had het toevallig via de porto gehoord. De 01 zou eerst al naar Beekbergen gaan om water te nemen. Maar uiteindelijk hoefde dat niet. En ja, toen vertragingen van tegentreinen ![]() Gelukkig bleef de sfeer in de trein erg goed, ook toen wij 20 minuten aan het perron hadden gestaan. Niemand heeft geklaagd, ook niet onderweg. Het leek er bijna gezelliger op geworden. | ||
dennistd | zondag 2 september 2012 @ 19:36 | |
Hadden ze niet beter jullie eerst naar Eerbeek kunnen sturen na binnenkomst van de trein uit Dieren? Dan hadden jullie nog 10 minuten eerder kunnen vertrekken. | ||
greavy | zondag 2 september 2012 @ 19:37 | |
Moesten uiteindelijk in Dieren ook nog wel 15 minuten wachten op vertreksein. Dus hadden wij langer in Dieren gestaan. | ||
dennistd | zondag 2 september 2012 @ 19:41 | |
Nouja, misschien had je dan wel sneller uit Dieren kunnen vertrekken (met +5 ipv +15 had de treindienstleider jullie wellicht nog in een pad een half uur eerder kunnen zetten, die +5 was er nog wel uit te rijden geweest lijkt me) | ||
greavy | zondag 2 september 2012 @ 19:42 | |
Nope. TRDL had ons dit pad al toegewezen. Hadden ze al voor gebeld, om een pad te krijgen. | ||
Duvel | zondag 2 september 2012 @ 20:49 | |
Bijna goed. ![]() | ||
hemarookworst | zondag 2 september 2012 @ 20:52 | |
^ Nice en welke bieren heb je daar op? | ||
Duvel | zondag 2 september 2012 @ 21:22 | |
Niet zo veel. | ||
Duvel | zondag 2 september 2012 @ 21:35 | |
Uit mijn hoofd: de onderhoudsbedrijven werden per regio (voorheen Is9) overgenomen door NBM (nu BAM), Volker en Strukton. In eerste instantie behielden ze hun deel van het onderhoud, later is dit via aanbestedingen (OPC+, en nu prestatiecontracten) vermarkt. NS Railinfrabeheer ontstond (uit NS Is6), om later helemaal van NS te worden losgeweekt en te worden samengevoegd met Railverkeersleiding en (een deel van) Railned. Dit is nu ProRail. Dit bedijf is een BV die 100% in staatshanden is, net als de NS Group (= NS Stations, NS Reizigers (was o.a. dienst Ep), etc). De rest ging de markt op: het NS Ultrasoonbedrijf werd met nog een aantal meetactiviteiten met wat gehussel ondergebracht bij Eurailscout (onderdeel van Strukton). Rest van de meetactiviteiten (was NS Technisch Onderzoek) werd verkocht aan AEA Technology (nu DeltaRail). Ingenieursdiensten (ander deel van Is6) werden verzelfstandigd: eerst tot een separaat NS Ingenieursbureau, daarna werd een deel Holland Railconsult (nu Movares), en deel werd Articon (gefuseerd met Heidemij tot Arcadis). Allebei marktpartijen, geen aandeel NS meer. Onderhoud van rollend materieel (was dienst Mw) werd Nedtrain (100% van NS). De ingenieursdiensten op het gebied van rollend materieel werden eerst Nedtrain Consulting, dat verkocht werd aan Lloyd's Register Rail. NS Goederen werd NS Cargo, werd Railion, werd via veel omwegen DB. Door invoering van concurrentie ontstonden Shortlines (failliet) en ACTS als eerste luizen in de pels van NS Cargo/Railion. Inmiddels is de goederenmarkt open, wat ook ruimte bracht voor nieuwe spelers op de onderhoudsmarkt: Shunter kwam op, en VOITH maakte gebruik van de komst van nieuwe spelers op geprivatiseerde reizigerslijnen. Zoiets? | ||
greavy | zondag 2 september 2012 @ 21:35 | |
In België moet L162 opnieuw geëlektrificeerd worden. De huidige 8 onderstations worden weggehaald, en komen 2 voor terug. De eerste komt in Achêne, komen ook 2 trafo's 380kV-50kV. In Ciney komt de voeding en fasescheiding. De tweede komt in Stockem, alwaar stroom uit de 220kV lijn gehaald wordt. Herelektrificeren is in verhouding goedkoper op gelijk 25kV dan het later aan te passen. Wanneer dit project op L162 klaar is, betekent het dat tussen Namen en Luxemburg alleen nog materieel kan rijden die 25kV lust of diesel is. De plannen zijn om alles ten zuiden van de Samber en de Maas eerst naar 25kV om te dopen. De Athus-Meuse lijn is daarbij de eerste spoorlijn in België waar reizigerstreinen onder 25kV rijden. Voordat Desiro hier kwam, reed er voor NMBS enkel MW41. Daarnaast willen de Belgen al 25kV infrastructuur plaatsen, ook al wordt er nog op 3kV gereden. Het is namelijk wel mogelijk op een 25kV installatie 3kV te zetten, waardoor omschakeling sneller kan, en er niet opnieuw geld uitgegeven hoeft te worden. | ||
dennistd | zondag 2 september 2012 @ 22:26 | |
Ik lees op somda dat de SSN 65 018 in Woerden gestrand is met verkeerde kolen... Heeft de VSM soms kolen die niet willen branden in SSN-locs ![]() | ||
Belastinginspecteur | zondag 2 september 2012 @ 22:29 | |
Mooi, hoe meer Duitse stoom meuk defect staat des te eerder zijn we er van verlost op het net. | ||
Duvel | zondag 2 september 2012 @ 22:34 | |
Zijn we dan ook gelijk verlost van die flauwe posts van jou? | ||
GlenSpey | zondag 2 september 2012 @ 22:54 | |
Woensdag eerste dagje school in Amsterdam. De machinistenopleiding gaat van start ![]() Ben erg benieuwd naar hoe het gaat zijn, zit er echt op te hopen dat het aandeel wat over treinen gaat groter is dan het aandeel wat over randzaken gaat (wiskunde, nederlands etc.) ![]() | ||
Anno1982 | zondag 2 september 2012 @ 22:56 | |
Euh, ja dank voor dit lange epistel, maar helaas is dat het deel dat ik wel ken. Het ging me meer om de kleine bedrijfjes in de marge, zoals bijv. het 3 werknemers tellende bedrijfje 'NS-spooraansluitingen'. Volgens mij moeten er daar veel meer van zijn, omdat ik eens iemand heb horen beweren dat NS opgesplitst is tot >50 bedrijven. | ||
Duvel | zondag 2 september 2012 @ 23:00 | |
Vraag het aan die iemand. Iedereen kan getallen uit zijn duim zuigen. | ||
Duvel | zondag 2 september 2012 @ 23:02 | |
NS Spooraansluitingen is toch nog steeds "NS" trouwens? Verder zijn er vast ook ex-NS'ers die voor zichzelf zijn begonnen, al dan niet ZZP, moeten we die ook meetellen? Hoe zit het met Loxia? | ||
ziggyziggyziggy | zondag 2 september 2012 @ 23:12 | |
WolframAlpha weet het ook niet. Ik heb het ze gevraagd, maar ik krijg een vage B-film als antwoord. ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 3 september 2012 @ 00:08 | |
Ga weg joh gasdebiel. ONZ is voor jou. | ||
Dr_Flash | maandag 3 september 2012 @ 00:13 | |
Buitengewoon solide bewijslast. Niks meer aan doen ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 3 september 2012 @ 00:49 | |
Dikke typhoon net en harde rem van een trein hier in Rotterdam. Ben benieuwd, normaal typhoneren ze nooit zo laat, dus hoop niet dat er iets is gebeurd. | ||
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 3 september 2012 @ 03:27 | |
Deze week ga ik bij twee vrienden van me langs en moet ik een deel per metro in Amsterdam afleggen. Kan ik een los kaartje ergens kopen voor de metro (54)? En kan ik met contant geld betalen in die metro, hoe werkt dat? Is er een kaartverkoop-iets met muntgeld of papiergeld op Waterlooplein? ![]() Hoe veel is een los kaartje voor de rit waterlooplein - gein? Zonder overstap, het is een directe metroverbinding. Er gaat ook een trein, maar dan moet ik eerst tot CS lopen, dus liever de metro, dus makkelijker. Als ik tenminste erachter kom hoe je een kaartje kunt bemachtigen. ![]() | ||
James1988 | maandag 3 september 2012 @ 03:35 | |
Het GVB heeft kaartautomaten staan waar je wegwerpchipkaarten uit kunt halen. Dat zijn volstrekt anonieme kaartjes. Of deze automaten ook muntgeld accepteren weet ik niet. Zie http://www.gvb.nl/service(...)isproducten.aspxvoor een overzicht van de kaartjes die het GVB verkoopt. Voor jou is waarschijnlijk het 1uurs-kaartje het interessantste. Volgens http://www.goeievraag.nl/(...)-geld-betalen.320359 zouden er ook automaten moeten zijn die contant geld accepteren. Die zien er zo uit. Een kaartje is geldig vanaf de eerste incheck. Koop dan wel meteen 2 kaartjes, dit zodat je ook nog terug kan zonder te hoeven pinnen. ![]() [ Bericht 33% gewijzigd door James1988 op 03-09-2012 03:41:58 ] | ||
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 3 september 2012 @ 03:45 | |
Ik ga echt niet pinnen, straks word ik geskimd en kost mijn kaartje duizend euro dus. Dan is een eventuele boete nog voordeliger. Ik hoop met los geld te kunnen betalen en kan dat niet, dan loop ik wel tot CS en pak daar de trein. Bedankt voor de uitleg. Personeel die kaart verkoopt zal wel niet te vinden zijn, daarvoor is dit land te klantonvriendelijk. ![]() | ||
Anno1982 | maandag 3 september 2012 @ 06:25 | |
Dank, maar ik wilde dan ook niets aantonen. Het was slechts een vraag... | ||
Stefanovic83 | maandag 3 september 2012 @ 06:51 | |
Ik hoop dat je moet lopen.. in de regen | ||
b2py | maandag 3 september 2012 @ 08:53 | |
echt man ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 3 september 2012 @ 09:00 | |
Op alle metrostations staat een automaat die munt- en briefgeld accepteert. Kan NS nog wat van leren. ![]() De 2,70¤ voor een enkele rit, ook al is het maar één halte, is echter wel dikke afzetterij. | ||
#ANONIEM | maandag 3 september 2012 @ 09:03 | |
Overigens: panisch zijn dat via de chipkaart je reisgeschiedenis wordt bewaard en dan wel publiekelijk op internet gooien welke rit (waterlooplein - gein) geheim moet blijven ![]() ![]() | ||
b2py | maandag 3 september 2012 @ 09:05 | |
Computer storing amsterdam c, bijna geen treinverkeer. | ||
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 3 september 2012 @ 09:12 | |
Ik snap wat je wilt zeggen, maar ik ben niet compleet gestoord. Kijk, je zou kunnen zeggen dat ik troll op FOK! Maar het is niet trollen wat ik doe. Het geen ik schrijf sta ik echt achter, alleen kleine details kloppen niet. Dus als ik schrijf Waterlooplein bedoel ik wellicht een halte ervoor, erna of misschien wel twee haltes erna. Gein idem dito. Misschien is lijn 54, wel lijn 50 of 51. Zaterdag is zondag en mijn woonplaats Hurdegaryp zou ook wel eens Veenwouden, Dokkum of Hindeloopen kunnen zijn. De essentie is hetzelfde, dus ik lieg niet, maar ik weet donders goed dat er niets zo door de autoriteiten wordt bijgehouden als het internet. Ik hoop dat mensen snappen dat dit geen troll-gedrag is, maar een kleine aanpassing van eigenlijk onbelangrijke details voor mijn eigen veiligheid. Want tegen een corrupte regering dien je je te beveiligen, zeker als mijn waarden en normen - ik ben tegen corruptie en nepotisme bijvoorbeeld - zeer sterk afwijken van die van de regering. ![]() | ||
Viezze | maandag 3 september 2012 @ 09:20 | |
Heb je ook geen bankrekening? Geld in de oude sok? En je kijkt hopelijk geen tv, straks weet de staat via je kijkgedrag je politieke voorkeur te achterhalen. En natuurlijk geen auto rijden, dan word je kenteken geregistreerd. Enfin, dit gaat niet meer over treinen ![]() Misschien is het hier wel eens voorbij gekomen, maar wisten jullie dat arriva voor Zwolle - Emmen geen enkele machinist/conducteur van de ns overneemt? Ze hebben blijkbaar een slecht aanbod gedaan en de ns kan het personeel goed gebruiken. | ||
Dr_Flash | maandag 3 september 2012 @ 09:56 | |
Op NS.nl ziet alles er goed uit ![]() | ||
Fiorano | maandag 3 september 2012 @ 10:01 | |
Skimmen kost jou nooit duizenden euro's. Als jij netjes je paslimieten op max. 1000 hebt staan krijg je het geld altijd terug je bank. Overigens wel respect dat je jou levenstijl volhoudt | ||
ReisT | maandag 3 september 2012 @ 10:02 | |
Dan is het blijkbaar weer verholpen? Rond 9 u lag het treinverkeer tussen Bijlmer en CS helemaal plat. | ||
Fiorano | maandag 3 september 2012 @ 10:02 | |
Sprinter richting Uitgeest kwam met +55 aan op Duivendrecht net dus er zal wel ergens een feestje zijn :-) | ||
Surveillance-Fiets | maandag 3 september 2012 @ 10:04 | |
je zit dan zeker ook via een proxy op FOK!? | ||
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 3 september 2012 @ 10:06 | |
Dank je. Ach vol houden, weet je, soms is het wat omslachtig mijn wijze van leven, maar uiteindelijk geeft dit veel meer voldoening dan als een zombie-robot door het leven te gaan met een plastic pasje, een mobiele telefoon, waardoor je het echte leven om je heen niet meer ervaart en televisie dat toch nooit iets zinnigs uitzend. Ondanks dat ik soms erg neerslachtig ben, geeft mijn wijze van leven enorme inspiratie en voldoening. Ik heb veel vrienden, echte vrienden bedoel ik, geen virtuele, en veel van hen leven op dezelfde wijze. We scherpen elkaar en inspireren elkaar. Laat je pinpas gewoon thuis een maand en betaal contant, je zult zien hoe de wereld anders en mooier kleurt en echter wordt en je weer thuis komt. ![]() | ||
dennistd | maandag 3 september 2012 @ 10:09 | |
Totdat jij met je volle portemonnee met daarin 1000+ euro (vanwege een grote aankoop die je gaat doen) op het perron staat en je portemonnee gejat wordt... Dan kun je toch beter hebben dat je 20 euro contant bij je hebt en verder een pasje waar ze niks mee kunnnen ![]() | ||
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 3 september 2012 @ 10:09 | |
Nee, want de moderatoren vertrouw ik wel. ![]() ![]() Nou de werkelijke reden is eigenlijk dat ik niet voldoende van computers snap om proxy te gebruiken. ![]() ![]() ![]() | ||
bork | maandag 3 september 2012 @ 10:14 | |
Help me even, de OV-fiets is dan een dilemma voor jou, mileuvriendelijk maar die kan je volgens mij niet met contant geld lenen, daar maar jij ook geen gebruik van? ![]() | ||
Linkse_Boomknuffelaar | maandag 3 september 2012 @ 10:18 | |
Daar maak ik wel gebruik van. Het is zeer zeker milieuvriendelijk en milieu is voor mij erg belangrijk. Ik hoef niet te pinnen, het geld wordt achteraf afgeschreven en ik geef toe, het is niet ideaal, want ik zou liever gewoon normaal contant per rit betalen i.p.v. met een debiel plastic kaartje. | ||
Peterselieman | maandag 3 september 2012 @ 10:19 | |
Niet voorbijgekomen, maar het verbaast me niets. De NS kan vanwege de vergrijzing, de opening van de Hanzelijn en de frequentieverhogingen idd wel nieuwe machinisten en conducteurs gebruiken. Dan is het handig dat je die al in dienst hebt. Bij Arriva valt het personeel onder de CAO Multimodaal en die is een stukje slechter dan de NS CAO, dus ja, dan is de keus voor de meesten snel gemaakt. | ||
b2py | maandag 3 september 2012 @ 10:26 | |
en van Bijlmer ook richting zuid. Gelukkig was het snel opgelost en bleef het bij vertragingen ![]() | ||
Surveillance-Fiets | maandag 3 september 2012 @ 10:32 | |
alleen fa's en admins weten ip's hoor. Ik kan zulke dingen helemaal niet zien. ![]() daarnaast slaat google nog veel meer van je op hoor. Je interesses en weet ik wat. Het is leuk dat de overheid alles moet bewaren maar google bewaard een profiel van je. Wie je bent, wat je interesses zijn en dergelijke. ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 3 september 2012 @ 10:35 | |
![]() | ||
Peterselieman | maandag 3 september 2012 @ 10:39 | |
Met een ICM-0. Nice ![]() | ||
Darkwing_Duck | maandag 3 september 2012 @ 10:42 | |
Zo, mogeh, we zijn 2 maanden verder, ik ben verhuisd, én heb internet, hier nog wat gebeurd? ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 3 september 2012 @ 10:45 | |
Ja, wat paranoïde privacygezanik. Post maar gauw een trein ![]() | ||
Darkwing_Duck | maandag 3 september 2012 @ 10:54 | |
Nou, een verhaaltje dan wat ik gisteren meemaakte op de RER A. Ik stapte in op Eindpunt Disneyland, en daar was een machinist aan het mopperen op een dame die blijkbaar wel een geldig vervoersbewijs had, maar al 2 keer op en neer gereden was naar het andere eindpunt, slapend.... (das zo een dikke 90 minuten) nu goed, die machinist vond het wel welletjes en vertelde haar dat ze, ondanks haar abbonement, er toch een maximum van 2 uur aan een reis zat zonder valadatie (overstap ed.) dus dat ze maar op moest stappen. Maar mevrouw was daar niet van gediend en wou slapen Dat wou ze niet.... dus toen ging de machinist vervolgens bij iedere halte keihard (maar dan ook echt keihard, en als je dan denkt dat is keihard, dan nog harder dan dat) vermelden dat er misschien zakkenrollers in de trein waren, welk station, de overstaps, de temperatuur buiten, de SNCF/RATP Wenst u een aangename reis... e.d ![]() Bij de 4 de hate gaf ze het op en ging ze weg, en daarna waren er ook geen mededelingen meer ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 3 september 2012 @ 11:01 | |
![]() | ||
b2py | maandag 3 september 2012 @ 11:55 | |
Haha briljant, ik was afgelopen zomer in Parijs en had toen ook RER A terug vanuit Disney. Wat een mega drukke trein is dat in de avond, en wat een herrie kunnen die dingen produceren bij het remmen. | ||
James1988 | maandag 3 september 2012 @ 13:27 | |
![]() ![]() ![]() | ||
Peterselieman | maandag 3 september 2012 @ 16:11 | |
zeker weten. Advies over de dienstregeling 2013: http://www.locov.nl/Image(...)13_tcm311-333060.pdf | ||
ZwartmetSuiker | maandag 3 september 2012 @ 16:14 | |
Hahaha briljant dat verhaal van de RER A. | ||
greavy | maandag 3 september 2012 @ 18:08 | |
SSN is inderdaad gestrand omstreeks half 8 in Woerden. In Utrecht was er al bekend dat het depot niet gehaald ging worden, maar TRDL Utrecht heeft de trein doorgestuurd, ook toen de Mcn zei dat ze gingen stranden, en er al een lok onderweg was om af te slepen (DBS 6400 vanaf Kijfhoek). De SSN heeft op Facebook gereageerd op mijn post met dit bericht, zoals ik het probleem ook al omschreef daar. SSN de schuld geven doen ze dus niet; Die kunnen er ook niks aan doen. Rond 21:35 was DB Schenker met de afsleeplok aanwezig in Woerden. Ze stonden op het intercityspoor daar, dus de TRDL mocht even creatief zijn. | ||
b2py | maandag 3 september 2012 @ 19:39 | |
ChristenUnie opent station Haarlem West HAARLEM - De ChristenUnie wil investeren in nieuwe stations. Tot 2028 moeten er 50 nieuwe stations worden geopend volgens de partij. In een tour door Nederland onthulden kandidaat Kamerleden Herman Wegter en Frank Visser alvast de naamborden van enkele nieuwe stations op locatie. Ook Haarlem West kreeg haar eigen station. Er zijn volgens de ChristenUnie nog veel stadswijken en dorpen aan het spoor waar de trein voorbij rijdt terwijl hier genoeg potentiële reizigers zijn. Door haltes te openen wordt het openbaar vervoer veel aantrekkelijker, zeker als er gelijk ook P&R plaatsen worden gerealiseerd en de stations goed met de fiets bereikbaar zijn. Aantrekkelijk alternatief Visser, de Haarlemse kandidaat van de ChristenUnie: “Nieuwe stations scoren in de praktijk veel meer reizigers dan de vervoersmodellen voorspellen. Als het openbaar vervoer goed is dan wordt het vanzelf voor veel reizigers die in de buurt van het spoor wonen een aantrekkelijk alternatief”. Naast station Haarlem West ziet de ChristenUnie in de regio nog meer kansen voor nieuwe stations zoals Amsterdam Geuzenveld, Zandvoort Noord en Vogelenzang-Bennebroek. Bron Buiten dat ik het al niet met de CU eens ben, is dit wel helemaal een debiel plan ![]() | ||
HaverMoutKoekje | maandag 3 september 2012 @ 19:42 | |
Amsterdam geuzenveld? Er zijn toch al 2 stations in west? | ||
HetBrabandertje | maandag 3 september 2012 @ 20:05 | |
Zandvoort Noord? Dat ligt zo'n beetje in de duinen.. | ||
Kentekenplaat | maandag 3 september 2012 @ 20:34 | |
Dit weet je zeker? ![]()
| ||
Peterselieman | maandag 3 september 2012 @ 20:36 | |
de website van NS FaalSpeed wordt in Radar ff helemaal afgekraakt ![]() | ||
Duvel | maandag 3 september 2012 @ 20:38 | |
Gaat dat o.a. over dat wat Toeps laatst had? | ||
Peterselieman | maandag 3 september 2012 @ 20:40 | |
onder meer ja. In slechts 20% van de gevallen is de goedkope reis te boeken, terwijl het in eerste instantie wel pontificaal als optie gegeven wordt | ||
Duvel | maandag 3 september 2012 @ 20:40 | |
Ik had zo'n sticker op één van mijn speelgoedkisten vroeger. ![]() | ||
Belastinginspecteur | maandag 3 september 2012 @ 21:31 | |
Pot bier en bak popcorn pakt en direct Uitzending gemist opstart... | ||
greavy | maandag 3 september 2012 @ 21:35 | |
En terecht. Ik weet niet wat van aap dat systeem bedacht heeft, maar werken doet het niet. Ik boek wel bij de Deutsche Bahn voor Duitsland, TGV-Europe voor de TGV/Thalys enzovoorts. Of ik ga naar de Treinreiswinkel. Die hebben mij tot nu toe goed geholpen in de winkel. Heb via hun nog niet via de website besteld, en ga dat ook niet doen. Hoewel, dat onderdeel is wel erg verbeterd qua afhandeling. | ||
b2py | maandag 3 september 2012 @ 21:38 | |
Had Flash laatst niet een groot probleem met de treinreiswinkel? | ||
Duvel | maandag 3 september 2012 @ 21:40 | |
Jaren geleden. Daarna is ie er niet meer teruggeweest geloof ik. | ||
Yreal | maandag 3 september 2012 @ 21:41 | |
Dat inderdaad. Mij krijg je voor geen goud meer in een RER A treintje.. Ik pak wel gewoon een tgv om parijs heen, al kost het 100 euro extra ![]() | ||
Peterselieman | maandag 3 september 2012 @ 22:12 | |
zo te zien een topic voor een liefhebber: [TK] Modelspoor: Fleischmann electrische wisselaandrijving 14 stuks | ||
Ireyon | maandag 3 september 2012 @ 23:03 | |
Ik ben even weggeweest en te lui om terug te zoeken, zou iemand me even op de hoogte willen stellen hoe het tegenwoordig met die V250 zit? Rijdt dat ding ondertussen al planmatig of.. ? | ||
Peterselieman | maandag 3 september 2012 @ 23:05 | |
nope. Vanaf volgende week zou het planmatig moeten zijn, maar ik vraag me af of dat lukt | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 september 2012 @ 00:21 | |
Oh jawel hoor, dit jaar heb ik in mijn eindeloze stupiditeit gemeend me voor de derde keer aan dezelfde steen te moeten stoten. Fuck me. | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 september 2012 @ 00:37 | |
![]() ![]() have your cake, and eat it! ![]() | ||
James1988 | dinsdag 4 september 2012 @ 08:58 | |
Bron: NRC Ik moet zeggen, dat bankje ziet er best goed uit ![]() | ||
Fiorano | dinsdag 4 september 2012 @ 09:33 | |
Volgens de Telegraaf bediende Arriva station Hoevelaken ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 4 september 2012 @ 10:02 | |
het klinkt ook zo achterhoeks he | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 september 2012 @ 10:13 | |
Eind dit jaar gaat station Groningen Europapark open volgens Teletekst ![]() | ||
Surveillance-Fiets | dinsdag 4 september 2012 @ 10:14 | |
wachten ze nou tot de afschrijving van die bankjes echt verlopen is? dat het daarom tot 2020 moet duren? ![]() | ||
Duvel | dinsdag 4 september 2012 @ 10:31 | |
Ja, het is wel belastinggeld hè... | ||
ArnosL | dinsdag 4 september 2012 @ 10:37 | |
Station Arnhem wordt nog verbouwd, maar hebben ze daar dus nog wel het oude meubilair neergezet? ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 september 2012 @ 10:39 | |
Daar zetten ze de bankjes neer die vrij komen van station Hoevelaken denk ik ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 4 september 2012 @ 10:42 | |
dat er al een tijdelijk station open is doet er niet toe natuurlijk ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 11:53 | |
Dat was al wel een jaar bekend. ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 september 2012 @ 12:19 | |
Volgende week woensdag maar eens een ritje maken. Ik wil best in een NS-station stemmen namelijk, maar ik begrijp dat kutgaten als Baarn, Gilze-Rijen of Venray belangrijker zijn dan Deventer, want hier kan het dus niet ![]() Waar wel? Hier wel | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 14:05 | |
Ik weet wel wat ik van Sinterklaas wil dit jaar. www.spoorpro.nl/spoorbouw(...)poorwissels-in-kaart | ||
V2 | dinsdag 4 september 2012 @ 14:10 | |
Dat is wel heel spoor-nerdy ![]() ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door V2 op 04-09-2012 14:28:53 ] | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 14:35 | |
Tja. Het is wat ik interessant vind. Interessanter dan materieel in ieder geval. | ||
V2 | dinsdag 4 september 2012 @ 14:46 | |
Het was positief bedoeld hoor, het wekt bij mij ook wel wat koopkriebel op namelijk ![]() | ||
bork | dinsdag 4 september 2012 @ 15:45 | |
Voor wie zin in fraaie plaatjes heeft, kijk een keer op de facebook pagina van de DB, daar staan elke keer fraaie series op, bijvoorbeeld ![]() of ![]() | ||
b2py | dinsdag 4 september 2012 @ 17:25 | |
Weet je ook waar je dat boek kan bestellen? | ||
dennistd | dinsdag 4 september 2012 @ 17:47 | |
Na wat googelen kom ik via arcadis op deze site: http://www.eburon.nl/wissels_in_beeld | ||
b2py | dinsdag 4 september 2012 @ 17:49 | |
Wat een prijs, zal er over nadenken ![]() | ||
dennistd | dinsdag 4 september 2012 @ 17:51 | |
Misschien komt ie over een tijdje ook wel in de NVBS-bibliotheek, dan kun je hem als lid twee maanden lenen voor de verschrikkelijk hoge prijs van ¤1 (één euro!) | ||
b2py | dinsdag 4 september 2012 @ 17:57 | |
Ik wil hem dan wel graag houden, dus dan moet ik hem wel kopen ![]() | ||
James1988 | dinsdag 4 september 2012 @ 18:04 | |
Die kende ik nog niet. Fraai! ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 18:11 | |
Inderdaad. :| | ||
V2 | dinsdag 4 september 2012 @ 18:12 | |
Ja, het is voor 'oh, dat is wel interessant op zich' aan de dure kant. Jammer. | ||
b2py | dinsdag 4 september 2012 @ 18:17 | |
Misschien kan ik nog wel aan studentenkorting komen, eens die winkel mailen. | ||
greavy | dinsdag 4 september 2012 @ 18:43 | |
SSN Expres naar Oisterwijk 800 jaar Stad! Zondag 23 september 2012 Rotterdam-Tilburg-Oisterwijk Het Brabantse stadje Oisterwijk bestaat in 2012 800 jaar. Het hele jaar door zijn er diverse activiteiten (http://www.oisterwijk800.nl). Oisterwijk, de Brabantse parel in het groen, staat bekend om haar gezellige centrum met vele winkels, restaurants en terrassen. Maar ook om haar mooie natuur met bossen en vennen.Op zondag 23 september staat Oisterwijk in het teken van stoom. Vertrek uit Rotterdam voor een unieke stoomrit naar Oisterwijk. Bij aankomst op het station rijdt een speciaal treintje op en neer naar de oude leerfabriek. Rondom de oude leerfabriek zijn deze dag tal van activiteiten. In de oude leerfabriek is een stoommachine aanwezig, die voorheen gebruikt werd voor de leerindustrie. Deze machine is door vrijwilligers gerestaureerd en draait dan voor het eerst. Enthousiaste vrijwilligers leiden u daar rond. Ook zijn er de nodige kramen met minitauurstoommachines. Op het buitenterrein zijn ook andere echte stoommachines te bewonderen, waaronder een mooie stoomwals. Wanneer u klaar bent met het bezoek aan de leerfabriek, kunt u met het pendeltreintje nog een bezoek brengen aan het centrum van Oisterwijk. Hier vindtu onvervalste Brabantse gezelligheid met leuke terrassen en heerlijke restaurants. Aan het eind van de dag keert u per stoomtrein weer terug naar Rotterdam. Ook rijdt de 01 1075 twee pendeltreinen Oisterwijk-Eindhoven. Plaatsbewijzen voor deze pendeltreinen zijn te verkrijgen in Oisterwijk. Tarief: volw: ¤ 30.00 kind (4-14): ¤ 10.00 Toeslag niet donateurs: ¤ 5.00 Via Dit formulier kunt u reserveren. | ||
greavy | dinsdag 4 september 2012 @ 18:52 | |
Dit jaar wordt opnieuw de SSN ingezet tussen Rotterdam en de Maasvlakte voor een heuse stoomtrein! Helaas heeft de trein een dieselloc van DB Schenker (64xx) voorop ivm de detectie. Vertrekken Rotterdam: 8:22, 14:22 en 20:22(alleen zaterdag) naar de Maasvlakte. Met de trein mee is nog mogelijk. U maakt dan geen gebruik van een excursie van de Wereldhavendagen(zijn al vol), maar koopt een vervoerbewijs bij de Stoom Stichting Nederland zelf voor ¤15,00. U reist dan heen- en terug met de trein over de Havenspoorlijn. Een unieke belevenis, met een heuse reizigerstrein op dit traject. U gaat dus vanaf de Maasvlakte NIET mee met de bus richting de boot! PS: Op zaterdag ben ik ook deurwacht op de trein Wie kan ik in onze trein verwelkomen? Stuur maar even een DM voor nadere info. | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 september 2012 @ 18:54 | |
Hoog tijd om daar eens roet, as, rook en stookolie in het rond te gaan lopen braken ![]() | ||
greavy | dinsdag 4 september 2012 @ 19:12 | |
Zaterdagse kwartiersdienst wordt halfuursdienst vrijdag 31 augustus 2012 | 07:10 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 31 augustus 2012 | 09:13 DOETINCHEM/ ARNHEM - De zaterdagse kwartiersdienst op het treintraject Arnhem-Doetinchem wordt in december weer een halfuursdienst. Vervoerder Hermes gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling van maandag tot en met vrijdag tussen Arnhem en Doetinchem rijden. Arriva bedient straks de hele week het traject Arnhem-Winterswijk. Beide rijden doordeweeks ieder half uur, zodat er tussen Arnhem en Doetinchem een kwartiersdienst ontstaat. Breng rijdt niet in het weekeinde, zodat op zaterdag (en zondag) alleen de halfuursdienst van Arriva resteert. Volgens Kees Luesink, portefeuillehouder openbaar vervoer bij de Stadsregio, opdrachtgever van Hermes, heeft de huidige kwartiersdienst op zaterdag niet geleid tot de gewenste reizigersgroei van 5 procent. | ||
greavy | dinsdag 4 september 2012 @ 19:15 | |
De DB BR146 die voor de IC's ingezet gaan worden tijdelijk krijgen een witte kleur, en het logo wordt rood.![]() | ||
MaxMark | dinsdag 4 september 2012 @ 19:30 | |
Nederland heeft ook mooie plekjes, al is het wat minder hoog ![]() ![]() Dit is een 'still' uit een aflevering van een serie die ik maak over 'de spoorwegen' in en rondom Groningen ![]() | ||
bork | dinsdag 4 september 2012 @ 19:46 | |
Niks mis mee hoor! Laat maar meer zien, plaatjes zijn er welkom hier zoals je in de OP kunt zien. | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 19:51 | |
Mooi! Ik zit te peinzen over waar dit kan zijn, maar het is een vaste brug en dat vergroot de mogelijkheden aanzienlijk. Ik gok op omgeving Grijpskerk. | ||
Peterselieman | dinsdag 4 september 2012 @ 19:54 | |
Nope. Het kan niet anders dan Zuidbroek zijn. https://maps.google.nl/?l(...)p=12,201.04,,0,15.06 | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 19:54 | |
Ik houd mij aanbevolen. | ||
greavy | dinsdag 4 september 2012 @ 19:57 | |
Ik zeg Zuidbroek. Edit: PSM was me voor | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 19:57 | |
Ah. Dan moet die overweg links de 101.8 zijn. | ||
MaxMark | dinsdag 4 september 2012 @ 19:58 | |
Ik heb nog wel een paar leuke luchtshots, even zoeken! En idd, Zuidbroek. We stonden hier, achter dat hekje ![]() https://maps.google.nl/?l(...)160.72,,0,-2.85&z=15 | ||
Anno1982 | dinsdag 4 september 2012 @ 19:59 | |
Mooi hoor, Oost-Groningen! | ||
b2py | dinsdag 4 september 2012 @ 19:59 | |
Je stond eerst naast een stapeltje bakstenen? ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 4 september 2012 @ 20:01 | |
Grijpskerk heeft wel een overweg naast een vaste brug, maar geen bebouwing aan de andere zijde ![]() | ||
greavy | dinsdag 4 september 2012 @ 20:07 | |
Één van mijn fraaiste opnames bij nacht mag ik deze denk ik wel noemen als ik eerlijk mag zijn. Eindelijk de witbalans en dergelijke beter onder de knie. Hierdoor zijn de lampen niet zo "fel".![]() Syntus DM90 en NSR SLT | ||
Peterselieman | dinsdag 4 september 2012 @ 20:08 | |
zeker een fraaie opname, alleen die sluitseinen kunnen niet he ![]() | ||
MaxMark | dinsdag 4 september 2012 @ 20:14 | |
Hier nog twee favorietjes. Geen superfoto's omdat het dus uit een video is getrokken.![]() ![]() Deze twee zijn wel erg makkelijk te raden ![]() | ||
greavy | dinsdag 4 september 2012 @ 20:18 | |
Sluitseintjes zijn toch mooi? ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 september 2012 @ 20:18 | |
Die DM90 heeft gevaarsein op staan ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 20:21 | |
Rangeersein. Dat rode licht is de reflectie van een hoog lichtsein. | ||
greavy | dinsdag 4 september 2012 @ 20:26 | |
Dat klopt. Ik stond hier onder het sein, die daar hoog geplaatst is. | ||
Dr_Flash | dinsdag 4 september 2012 @ 20:48 | |
Oh okee, dat kan ook idd ![]() ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 20:56 | |
Ik ook niet, ik zie zo niet eens waar het is. Ik ging af op wat ik zag. | ||
Peterselieman | dinsdag 4 september 2012 @ 21:00 | |
Tiel ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 4 september 2012 @ 21:05 | |
Bad Nieuweschans en Groningen brug over het Van Starkenborgkanaal ![]() | ||
Kentekenplaat | dinsdag 4 september 2012 @ 21:25 | |
Die vind ik mooi. ![]() | ||
Anno1982 | dinsdag 4 september 2012 @ 21:29 | |
Hoho, bij ProRail heet dat gelukkig nog gewoon Nieuweschans he. Ik kan de koppigheid van ProRail in deze wel waarderen. ![]()
| ||
MaxMark | dinsdag 4 september 2012 @ 21:30 | |
Douze points ![]() Correctie, de "h" vergeten in Van Starkenborghkanaal. 11 Punten.
![]() Alhoewel het geen straf is om daar eens een kijkje te nemen, bij oa. de mooie Eems. | ||
James1988 | dinsdag 4 september 2012 @ 21:37 | |
Die zag ik aan de tekst "Utrecht Centraal" op de SLT, en de twee verschillende soorten paaltjes. ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 4 september 2012 @ 21:58 | |
Doorgetrokken PM-kanaal dan ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 22:04 | |
En die laatste heet heel mooi de Walfridiusbrug. Er loopt een fietspad langs het spoor, mijn favoriete route voor een rondje op de racefiets. | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 4 september 2012 @ 22:04 | |
Nooit geweest, volgens mij, laat staan met de trein. | ||
b2py | dinsdag 4 september 2012 @ 23:06 | |
Kan iemand mij in het Nederlands uitleggen wat er nou volgend jaar gaat gebeuren tussen utrecht en gouda? serie koppelingen? Veel buitendienststellingen? | ||
dennistd | dinsdag 4 september 2012 @ 23:13 | |
Er is om één of andere reden éénmaal per half uur vanwege werkzaamheden niet genoeg capaciteit in het weekend tussen Gouda en Utrecht (waarschijnlijk door het dan rijden van de 9800 (sprinter Utrecht-Den Haag) of de 8800 (IC Utrecht-Leiden)). Daarom wordt de serie 2800 (IC Utrecht-Rotterdam die elk half uur aansluit op de IC Enschede-Den Haag (1700) of Amersfoort Schothorst-Den Haag (11700) in Gouda gecombineerd/gesplitst vanaf die laatste twee series. Daarmee bespaar je een pad op Utrecht-Gouda. Ik lees alleen nog nergens of het deel van Rotterdam er het hele traject al bij zit of pas in Utrecht bijgeplaatst wordt. | ||
b2py | dinsdag 4 september 2012 @ 23:29 | |
Ok, bedankt. Geldt dit voor het hele jaar? | ||
b2py | woensdag 5 september 2012 @ 08:16 | |
Over nachtplaatjes gesproken, ik kwam deze op Flickr tegen. Een 6400 haalt de gestrande SSN Loc op te Woerden. | ||
b2py | woensdag 5 september 2012 @ 09:43 | |
Beste xxxxxx, Helaas, dat kunnen we niet doen dit i.v.m. de vaste boekenprijs. Met vriendelijke groet, with kind regards, Hans van de Sande EBURON ACADEMIC PUBLISHERS Oude Delft 224 NL-2611 HJ Delft P.O. Box 2867 NL-2601 CW Delft The Netherlands I http://www.eburon.nl E hsande@eburon.nl Helaas dus ![]() | ||
JDude | woensdag 5 september 2012 @ 09:48 | |
Je wachtte op "Good Nieuweschans"? | ||
Dr_Flash | woensdag 5 september 2012 @ 10:20 | |
Bedank hem nog wel even voor de verhelderende toelichting ![]() | ||
MaxMark | woensdag 5 september 2012 @ 10:24 | |
En daarna "Ugly Nieuweschans ? ![]() | ||
b2py | woensdag 5 september 2012 @ 10:31 | |
Best helder toch? ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 5 september 2012 @ 10:45 | |
Ja. "Nee want nee" ![]() | ||
dennistd | woensdag 5 september 2012 @ 11:59 | |
Iemand nog locs kopen? http://www.locomotives-fo(...)ocomotives-for-sale/ Liever Belgische locs? http://www.locomotives-fo(...)ocomotives-for-sale/ | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 5 september 2012 @ 12:00 | |
Even doorsturen naar de NMa. Prijsafspraken enzo. ![]() | ||
b2py | woensdag 5 september 2012 @ 12:18 | |
Locomotives-for-sale.com klinkt als een oplichters website ![]() | ||
b2py | woensdag 5 september 2012 @ 12:22 | |
http://www.dumpert.nl/med(...)trein_ontsporen.html Bizar filmpje over een trein in een tornado.. | ||
JJdJ1984 | woensdag 5 september 2012 @ 12:24 | |
Het is een wet, dus dat zal de NMa niet onderzoeken. De boekenprijs ligt in Nederland vast. Hier mag je niet onder gaan zitten totdat een boek oud genoeg is om bij de slegte terecht te komen ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 5 september 2012 @ 12:26 | |
Oh jee. Nu issie sjtuk ![]() | ||
MaxMark | woensdag 5 september 2012 @ 12:35 | |
De locomotief lijkt nog in orde te zijn. Waarom maken ze ook die hele trein niet van dat materiaal ![]() | ||
James1988 | woensdag 5 september 2012 @ 12:37 | |
Ja, die bizarre minimumprijs voor boeken. Kennen ze buiten Nederland ook nergens ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 5 september 2012 @ 12:39 | |
Het bordje is er, nu het station nog ![]() Kijk, die mensen weten wat belangrijk is ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 5 september 2012 @ 12:41 | |
En maar janken dat het zo slecht gaat met de boekenverkoop ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 5 september 2012 @ 13:54 | |
Hee Staphorst, daar was ik vanmorgen ![]() ![]() Op dinsdagavond 4 september wisselde Husa Transportation slim van tractie op rangeerstation Onnen: E-lok 1621 met de beladen Dolime uit België en de 1446 met de Veendamse-containertrein arriveerden ongeveer rond hetzelfde tijdstip. De beladen Dolime reed opvallend zonder de normaliter in opzending rijdende 653-05, die in Sittard achterbleef. Omdat het laatste deel van het traject tot Veendam ongeelektrificeerd is, is een diesellok benodigd. Zodoende wisselden beide treinen van tractie om de route te kunnen vervolgen. Een dag later mocht de fraaie blauwe G2000 met groot nummer op de front, naar Belgisch voorbeeld, de uit 25 lege Tapps'n bestaande trein 49667 weer in zuidelijke richting rijden. Het geheel passeert hier in een heerlijk ochtendzonnetje nabij Staphorst op weg naar de groeve in Jemelle. Op de rechterachtergrond reed de Strukton 303008 met maar twee platte Klmos'n net iets harder, waardoor een vervelendere kruising gelukkig uitbleef. | ||
dennistd | woensdag 5 september 2012 @ 14:17 | |
De opening van station Maastricht Noord is een half jaar uitgesteld, van december 2012 naar juni 2013: http://www.treinreiziger.(...)m_source=twitterfeed | ||
Dr_Flash | woensdag 5 september 2012 @ 14:34 | |
Oh okee. Wat wordt er WEL half december geopend? Dronten, Kampen Zuid, Hoevelaken....? ![]() | ||
Mr_Klaasje | woensdag 5 september 2012 @ 14:48 | |
Station Almere Poort (Ampo) | ||
Peterselieman | woensdag 5 september 2012 @ 15:06 | |
wees blij dat het geen wadsloper was. Die had vijf kilometer verderop gelegen | ||
Peterselieman | woensdag 5 september 2012 @ 15:06 | |
alleen op zondag geopend | ||
dennistd | woensdag 5 september 2012 @ 15:10 | |
Die drie ja, en: Europapark (nouja, het definitieve station dan) Hengelo Gezondheidspark Almere Poort Halfweg-Zwanenburg | ||
dennistd | woensdag 5 september 2012 @ 15:13 | |
Handig: de rest van de Almeerse station begint met Alm, dus waarom niet Almpo (Almp is al Almere Parkwijk) dan? Of wordt dat weer te lang? | ||
Mr_Klaasje | woensdag 5 september 2012 @ 15:38 | |
Volgens mij is er iets met BEPAC dat je maximaal vierletterige verkortingen kunt hebben voor een station. En aangezien Almp en Almo al vergeven zijn is dit misschien wel een logische keuze. Almere Poort stond eerst bekend als Almpt. | ||
dennistd | woensdag 5 september 2012 @ 15:54 | |
Vandaar dus, bedankt voor de uitleg ![]() En dankzij broek53 op somda ook wat meer over de inzet van Plan V vanaf december: De oudste nog actieve plan V (441) werd gisteren trouwens 43 jaar geleden in dienst genomen! | ||
Peterselieman | woensdag 5 september 2012 @ 15:58 | |
Weinig verrassingen dus, behalve dan de 5500, maar toch ook weer niet, omdat die serie vanwege de lage snelheden een buitenbeentje is tussen de sprinterseries. | ||
Dr_Flash | woensdag 5 september 2012 @ 16:03 | |
Mooi, dan kunnen alle nieuwe bordjes in Nederland wel mooi op 1 grote ronde op 1 dag gedaan worden denk ik. | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 5 september 2012 @ 17:28 | |
BEPAC is wijlen. | ||
b2py | woensdag 5 september 2012 @ 17:29 | |
Midden in hoogtepunt spits. Weinig tot geen treinen utrecht - amsterdam door een defecte trein. | ||
dennistd | woensdag 5 september 2012 @ 17:32 | |
In heel Nederland al? Ik meen dat het sowieso in de regio Amsterdam nog draait, aangezien op Schiphol nog CTA's hangen die niet met InfoPlus aangestuurd kunnen worden. Of is er inmiddels een soort InfoPlus->CTA converter bedacht? | ||
Peterselieman | woensdag 5 september 2012 @ 17:36 | |
Bij mijn weten draait daar tot nader order nog BEPAC tot wat problemen met InfoPlus opgelost zijn |