kan nog gewijzigd worden.quote:
Drie vijfstreepbarbeeltjes is wel wat aan de weinige kant... Hoe groot is je bak?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 16:26 schreef LovelyLady het volgende:
Ook alweer een tijdje niet gepost. bakje laatst weer goed schoongemaakt en nog steeds geen last meer van slakjes
(kut bedenk me net dat ik de plantjes die ik net gekocht heb dus niet heb 'afgespoelt')
Anyway, plantjes dus gehaald want die gaan op de 1 of andere manier toch een keer dood...
Kon het niet laten om wat visjes erbij te nemen
Dus heb ik een stel corydorassen erbij en een 3tal vijfstreep barbeeltjes
Nu wil ik een grotere bak
Want ik wil meer
50cm breed, 30 diep en 30 hoog.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 17:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Drie vijfstreepbarbeeltjes is wel wat aan de weinige kant... Hoe groot is je bak?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2012 18:30:57 ]
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 18:15 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
50cm breed, 30 diep en 30 hoog.
Omdat ik al 3 platy's had en 5 tetra's adviseerde ze 3 omdat het anders misschien te druk in het midden zou kunnen worden..
Ik bedenk me net dat ik niet gevraagd heb wat voor voer ze eten![]()
![]()
Dus ik heb alleen maar voer wat ik de platy's en tetra's geef... kan dat kwaad?Barbeeltjes kunnen prima leven op gewoon droogvoer, maar ze kunnen wat levend of diepvriesvoer als afwisseling erg waarderenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ze ook in mijn bak, en ze jagen er echt achteraan en komen er ook beter door op kleur.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
Oke super, dan hoef ik me voor het weekend geen zorgen te makenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Barbeeltjes kunnen prima leven op gewoon droogvoer, maar ze kunnen wat levend of diepvriesvoer als afwisseling erg waarderenIk heb ze ook in mijn bak, en ze jagen er echt achteraan en komen er ook beter door op kleur.
Zou kunnen.quote:
sowieso even goed uitspoelen van aqua en pomp. En ik zou hem wat later laten inwerken voordat ik er vissen inzet.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:17 schreef Komakie het volgende:
Ik kan trouwens een bak krijgen van 100x50x40 compleet met extern filter en alle benodigdheden voor een aquarium (licht, verwarming, etc) voor maar 100 euro. Familie van mijn vriendin hebben schildpadden en hun bak wordt te klein dus die kunnen wij kopen als we willen.
Moet je daar nog iets speciaals mee doen met bijvoorbeeld reinigen als je er dan vissen in zet
Filter materiaal vervangen lijkt me wel logisch, maar verder?
Ik denk dat filter materiaal sowieso helemaal vervangen moet worden(?)quote:Op zondag 18 maart 2012 00:27 schreef Markster het volgende:
[..]
sowieso even goed uitspoelen van aqua en pomp. En ik zou hem wat later laten inwerken voordat ik er vissen inzet.
Verder niets bijzonders
Voor kleine vissen en kleine bakken geldt meestal 1 cm vis per 1 liter water. Omdat je er zelf ook zand, "stenen", hout etc erin hebt zitten haal ik meestal 5 a 10 liter van de berekening af.quote:Op zondag 18 maart 2012 13:36 schreef Hanzel_lane het volgende:
Ik heb een 54liter bak... Daarin heb ik momenteel 5 kardinaal tetra's, 5 barbeeltjes, 1 ancistrus algeneter, 1 soort goudkarper achtig iets volgens mij en 1 vis waarvan ik geen idee heb wat het is. Zit ik op mijn max qua bevolking? Graag zou ik nog een vis willen met mooie kleuren... Als dit nog "past", heeft iemand dan een suggestie?
Dank!
Ohja, en mooie foto's hierboven!
Goed, groot filter erin/erop/ernaast/eronder zettenquote:Op maandag 19 maart 2012 08:52 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik denk dat filter materiaal sowieso helemaal vervangen moet worden(?)
De rest even goed schoonmaken (lees: uitspoelen)
Ik moet alleen kijken wat ik er verder in doe. Ik heb het idee om er een Cichliden bak van te maken. Alleen vraag ik me af hoe ik verschillende algen tot een minimum kan beperken als ik zo weinig planten heb.
Hmja hoe vies is het, onder de douche alles schoonspoelen met zeepsop.Zelfs het aquarium kan in de douche staan ! Filtermateriaal in de wasmachine of vaatwasser zetten zonder schoonmaak middelen. Als het hard spul is zelf schoonspoelen onder de kraan of douche.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:17 schreef Komakie het volgende:
Ik kan trouwens een bak krijgen van 100x50x40 compleet met extern filter en alle benodigdheden voor een aquarium (licht, verwarming, etc) voor maar 100 euro. Familie van mijn vriendin hebben schildpadden en hun bak wordt te klein dus die kunnen wij kopen als we willen.
Moet je daar nog iets speciaals mee doen met bijvoorbeeld reinigen als je er dan vissen in zet
Filter materiaal vervangen lijkt me wel logisch, maar verder?
NOOIT met zeepsop spullen van het aquarium schoonmaken.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:14 schreef Aloria het volgende:
[..]
Hmja hoe vies is het, onder de douche alles schoonspoelen met zeepsop.Zelfs het aquarium kan in de douche staan ! Filtermateriaal in de wasmachine of vaatwasser zetten zonder schoonmaak middelen. Als het hard spul is zelf schoonspoelen onder de kraan of douche.
Binnen een uurtje ben je klaar en kan je ze de bak plaatsen en laten draaien. Daarna netjes 3 weken wachten voordat ge er visjes in gooit
TIP Plaats een handdoek ( of meerdere ) op de vloer van de douche en zet daar je aquarium op.
welk soort corydorassen heb je erbij?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 16:26 schreef LovelyLady het volgende:
Kon het niet laten om wat visjes erbij te nemen
Dus heb ik een stel corydorassen erbij en een 3tal vijfstreep barbeeltjes
Nu wil ik een grotere bak
Want ik wil meer
ik doe het altijd met azijn, werkt net zo goed! en miljoen uur naspoelen natuurlijk, dan kan een beetje zeep geen kwaadquote:Op maandag 19 maart 2012 11:02 schreef firefly90 het volgende:
[..]
NOOIT met zeepsop spullen van het aquarium schoonmaken.
Nouja zeg, het klinkt nu alsof ik het VET fout doequote:Op maandag 19 maart 2012 11:04 schreef firefly90 het volgende:
[..]
welk soort corydorassen heb je erbij?
jammer dat je totaal niet hebt geluisterd naar de goede adviezen en mooie visbestanden eerder in de reeks.
zoals 1 vissoort per waterlaag...
Als jij dat ervaart als niets, prima.. ik heb het advies wat ik gekregen heb ook voorgelegd aan de mevr van de viswinkel.quote:Op maandag 19 maart 2012 12:51 schreef firefly90 het volgende:
je vraagt hier info maar je doet er uiteindelijk niets mee.
dat is wat ik bedoelde met mijn opmerking.
ik zie dat hier veel gebeuren: iemand doet zijn/haar best om iemand info te geven en het wordt gewoon aan de kant gelegd. erg jammer, helemaal omdat het om levende wezens gaat.
Klopt.quote:Op maandag 19 maart 2012 12:51 schreef firefly90 het volgende:
je vraagt hier info maar je doet er uiteindelijk niets mee.
dat is wat ik bedoelde met mijn opmerking.
ik zie dat hier veel gebeuren: iemand doet zijn/haar best om iemand info te geven en het wordt gewoon aan de kant gelegd. erg jammer, helemaal omdat het om levende wezens gaat.
Absoluut! Boefje!quote:
FMLquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat is het verschil idd.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:16 schreef Messina het volgende:
Dat is het punt![]()
Prima gaan en ideaal zijn, zijn twee verschillende dingen.
Maar goed, iedereen z'n eigen ding. Je kan het nooit 100% perfect doen, denk ik. Blijft toch een aquarium, niet de natuurlijke leefomgeving...
Ik heb zelf geen cichlidenbak, maar ik denk dat je met een goed filter met groot volume, regelmatig verversen, geen overbevolking en een paar algeneters en/of meervallen erbij al een eind komt. Je kunt misschien ook wel een paar valissneria in de bak zetten, die zijn bestand tegen veel cichlidesoorten en nemen veel stoffen op.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:22 schreef Komakie het volgende:
Btw, als je een cichliden aquarium opstart met erg weinig tot geen beplanting. Hoe hou je dan je waterwaardes een beetje fatsoenlijk?
Zoals bijvoorbeeld Aloria heeft.
Hahah, als je een 1 meter aquarium onder de douche zet ( op een handdoek) Je pakt witte filterwatten of een washandje en gooit er wat zeepsop op en poetst zo de ramen. De douche kop sproeit alles er binnen nog geen seconde er weer af. Zo heb ik vroeger al mijn 60, 80 100, en 120 aquarium schoongemaakt. Binnen 5 minuten ben je klaar. Inplaats van dat gepruts onder de kraan !quote:Op maandag 19 maart 2012 11:02 schreef firefly90 het volgende:
[..]
NOOIT met zeepsop spullen van het aquarium schoonmaken.
Oh lees net dat je mijn bak bedoeld. Ik heb een groot bioloog eronder, weinig vis in vergelijking met mijn bak en al mijn vissen eten alg. ( tropheus ) Ik ververs ongever 1derde van de bak per week + ik moet regelmatig 10tallen liters bijvullen. Zelf filter ik over een microsiemens gafzak, witte filterwatten, koraal gruis, en filterballen. Wel heeft mijn bak ongeveer 1 maand ingedraaid met opstart vissen. ( zodat je bacterien niet verhongeren in je filter en ze zo kunnen groeien in je opstart )quote:Op maandag 19 maart 2012 14:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen cichlidenbak, maar ik denk dat je met een goed filter met groot volume, regelmatig verversen, geen overbevolking en een paar algeneters en/of meervallen erbij al een eind komt. Je kunt misschien ook wel een paar valissneria in de bak zetten, die zijn bestand tegen veel cichlidesoorten en nemen veel stoffen op.
ik zeg ook niet dat je het bij de kraan moet doen. douche is idd veel handiger.quote:Op maandag 19 maart 2012 18:48 schreef Aloria het volgende:
[..]
Hahah, als je een 1 meter aquarium onder de douche zet ( op een handdoek) Je pakt witte filterwatten of een washandje en gooit er wat zeepsop op en poetst zo de ramen. De douche kop sproeit alles er binnen nog geen seconde er weer af. Zo heb ik vroeger al mijn 60, 80 100, en 120 aquarium schoongemaakt. Binnen 5 minuten ben je klaar. Inplaats van dat gepruts onder de kraan !
Het kan inderdaad ook zonder zeep. Maar als de bak bijvoorbeeld erg met blauwalg aangetast is of er zijn medicijnen in gebruikt. Gebruik ik toch liever zeep. Dan gaan al die "niet" zo leuke bacterien ook doodquote:Op maandag 19 maart 2012 19:24 schreef firefly90 het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat je het bij de kraan moet doen. douche is idd veel handiger.
maar zonder zeep was ik ook in 5min klaar.
Foto is altijd leukquote:Op dinsdag 20 maart 2012 09:47 schreef makkie88 het volgende:
Hi!
Ik heb ook een Aquarium, kleintje, 40 liters.
Tot een paar weken terug had ik daar een kreeft in zitten, deze is helaas na een jaar dood gegaan. Ook zitten er Guppen in en nog wat andere makkelijk te houden visjes.
SInds vorige week zitten er ook 6 garnalen in, deze zijn alleen niet meer terug te vinden. binnenkort eventjes fototje Uppen
Baardalg komt meestal in bakken voor met weinig "planten"voeding in het water.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 18:10 schreef Komakie het volgende:
Iemand een idee wat te doen bij baardalg?
Wauw, ziet er mooi uitquote:Op zaterdag 24 maart 2012 21:09 schreef Dance-Commander het volgende:
Heb ook een bakje erbij gekocht..
[ afbeelding ]
Easycarbo it is.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 18:59 schreef Aloria het volgende:
[..]
Baardalg komt meestal in bakken voor met weinig "planten"voeding in het water.
Maar ook het fosfaat en nitraat kan er mee te maken hebben.
Zoek eens op redfield ratio. Dan wordt het hopelijk wat duidelijker.
Zelf zou ik als eerste easycarbo proberen. Kijken hoe de baardalg hier op reageert.![]()
Dat het water te weinig voeding voor de planten heeft om te groeien. De baardalg maakt hier handig gebruik van. Planten groeien immers niet snel, de baardalg gaat op de bladeren zitten. Neemt het kleine beetje voeding wat er is, zelf op en je hebt stagnatie ! Planten kunnen niet vechten tegen de baardalg vanwege te weinig voeding. Veel mensen zeggen dat easy carbo tegen baardalg helpt. Hopelijk werkt het ook voor jouquote:Op zaterdag 24 maart 2012 23:12 schreef Komakie het volgende:
[..]
Easycarbo it is.
Eerst maar eens kopen natuurlijk. Iemand een idee voor een winkel (online?)
Btw, wat bedoel je met planten voeding. In de zin van dat de planten niet genoeg voeding afgeven of juist dat er te weinig voeding is voor planten om te groeien?
We gaan het zien.quote:Op zondag 25 maart 2012 10:16 schreef Aloria het volgende:
[..]
Dat het water te weinig voeding voor de planten heeft om te groeien. De baardalg maakt hier handig gebruik van. Planten groeien immers niet snel, de baardalg gaat op de bladeren zitten. Neemt het kleine beetje voeding wat er is, zelf op en je hebt stagnatie ! Planten kunnen niet vechten tegen de baardalg vanwege te weinig voeding. Veel mensen zeggen dat easy carbo tegen baardalg helpt. Hopelijk werkt het ook voor jou
Vooralsnog vinden ze elkaar superlief <3quote:Op zondag 25 maart 2012 23:51 schreef Komakie het volgende:
Ik hoop dat die kreeften het samen lang uithouden.
Ik heb al een keer gehad dat ze elkaar gelijk in de haren vlogen met een dodelijk slachtoffer als gevolg
quote:Op maandag 26 maart 2012 17:20 schreef Twinky het volgende:
[..]
Vooralsnog vinden ze elkaar superlief <3
Anne-Marie is 3cm denk ik, Sebastien 2.quote:Op maandag 26 maart 2012 23:17 schreef Komakie het volgende:
[..]
Btw, volgens mij is die best groot of niet?
Hmm dan is het een beetje gezichtsbedrog, want ik vond ze er wel groot uit zienquote:Op dinsdag 27 maart 2012 06:49 schreef Twinky het volgende:
[..]
Anne-Marie is 3cm denk ik, Sebastien 2.
vissekom update;quote:Op zaterdag 24 maart 2012 21:09 schreef Dance-Commander het volgende:
Heb ook een bakje erbij gekocht..
[ afbeelding ]
Ja, ik hoef er maar 1 ml in te doen / dag.quote:Op woensdag 28 maart 2012 23:22 schreef Komakie het volgende:
Btw, het klopt dat je er zo weinig in moet doen? Mijn grote aquarium heeft maar 3ml easycarbo nodig per dag (?)
Mooi opgezet, ziet er goed uit. Hoe groot is de bak?quote:Op donderdag 29 maart 2012 19:05 schreef Dance-Commander het volgende:
[..]
vissekom update;
[ afbeelding ]
akvastabil 160x55x60cm.quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Mooi opgezet, ziet er goed uit. Hoe groot is de bak?
Bizarquote:Op donderdag 29 maart 2012 20:23 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ja, ik hoef er maar 1 ml in te doen / dag.
Garnalen zijn juist erg gevoelig voor waterwaarden en met name voor nitriet, daarmee moet je wel uitkijken. Je kunt het beste wat inhoud van het filter en water uit je oude bak in de nieuwe gooien en na een week of twee de waterwaarden checken. Is het nitriet 0, dan kunnen ze erin.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 18:14 schreef naamdrager het volgende:
Ik wil binnenkort overstappen naar een iets grotere bak dan m'n huidige 60cm. Nu vraag ik me af, kun je dat zo van de ene op de andere dag doen? Dus water overhevelen, iets (1/3?) water er bij, pomp overzetten, vis erin en gaan? Of moet je nog ergens rekening mee houden wat betreft indraaien enzo? Ik heb er op dit moment guppen en vuurgarnalen in zitten, ik heb dus geen heel gevoelig vissenbestand.
Je zult er waarschijnlijk al aan gedacht hebben, maar het kan helpen om het licht een weekje uit te laten. Algen houden dat een stuk slechter vol dan planten.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:58 schreef Kreator het volgende:
Ik word echt he-le-maal gek van de alg in mijn bak. Elke week moet ik alles verschonen, ruiten krabben... alles zit onder de alg/blauwalg....
Alles al geprobeerd...Redfield ratio is al maanden stabiel (en goed).
Niet meer tof. Ik zie het niet zitten om dit vol te houden zo...
Maar ja. Met de vissen gaat het prima...nog geen dode vis of garnaal gehad.
waarom er een hijs aan geven? ik druk een gedeelte van de slang onder water. duim op het uiteinde. uiteinde boven de emmer loslaten en het water stroomt.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:04 schreef Staal het volgende:
Oja, wil trouwens sowieso even waarschuwen. (Krea schreef al eens een blauwzuurvergiftiging opgelopen.) Ik hevelde bij het verschonen nog steeds het water over met een stuk tuinslang en dan moet je er een hijs aangeven. De laatste keer ging dat mis en kreeg ik een slok water in mijn mond. Nou ja, heb maar een wijntje ingeschonken om te spoelen. Was helemaal niks aan de aan hand.
je hebt bij de intratuin speciale slangetjes met een handpompje eraan. Paar keer knijpen en het water loopt zo in je emmer. Kost geen drol die dingen...quote:Op zondag 1 april 2012 16:26 schreef firefly90 het volgende:
[..]
waarom er een hijs aan geven? ik druk een gedeelte van de slang onder water. duim op het uiteinde. uiteinde boven de emmer loslaten en het water stroomt.
Haha, wat leuk. Een "niet-normaal" ontwerp.quote:Op maandag 2 april 2012 21:17 schreef Dance-Commander het volgende:
Heb m'n ouwe aquarium te koop staan op marktplaats, iemand toevallig interesse?
http://dieren.marktplaats(...)98Pmwgdxw%3D%3D&df=1
T grijze deksel kan eraf, dan kom je dit tegen;quote:Op maandag 2 april 2012 21:31 schreef Saninl het volgende:
[..]
Haha, wat leuk. Een "niet-normaal" ontwerp.
Vertel, hoe zit dat precies? Je vult hem elke dag bij?
Gaat snoeien ed wel prettig?quote:Op maandag 2 april 2012 21:34 schreef Dance-Commander het volgende:
[..]
T grijze deksel kan eraf, dan kom je dit tegen;
[ afbeelding ]
Een verhoogde rand dus waar t water circa 2cm boven de bovenkant komt.
meestal moet er om de paar dagen wel een klein beetje water bij omdat je anders luchtbelletjes onder t glas krijgt.
Die ga ik kopen. Bedankt voor de tip.quote:Op zondag 1 april 2012 16:41 schreef soapie het volgende:
[..]
je hebt bij de intratuin speciale slangetjes met een handpompje eraan. Paar keer knijpen en het water loopt zo in je emmer. Kost geen drol die dingen...
Is te doen, zorgen dat er niet al te grote stenen/andere objecten in de bak liggen, anders kom jequote:
Ah, okequote:Op dinsdag 3 april 2012 20:43 schreef Dance-Commander het volgende:
[..]
Is te doen, zorgen dat er niet al te grote stenen/andere objecten in de bak liggen, anders kom je
slecht in de hoeken.
Maanvissen? L-nummers? Goerami's?quote:Op woensdag 4 april 2012 11:58 schreef kurobaka het volgende:
Hallo,
Ik heb inmiddels een aantal maand een klein aquarium, een 60cm Jewel. Ik ben er zo blij mee dat ik aan het denken ben om een groter aquarium aan te schaffen. Waarschijnlijk een Vision 260 of een Rio 240.
Ik ben echter opzoek naar een paar vissoorten van gemiddelde grootte (max 10-15cm) dat geschikt is voor een standaard gezelschapsaquarium. Wat ik zelf kan vinden is of klein (5-7cm) of groot (20-30cm). Een grote soort is niet zo handig omdat het vooral in een schooltje direct de nieuwe bak zo goed als vol zet en het is niet handig voor mijn reeds aanwezige kleine visjes.
Hopelijk heeft iemand antwoord. Alvast bedankt.
Maanvissen worden erg groot toch?quote:Op woensdag 4 april 2012 14:25 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maanvissen? L-nummers? Goerami's?
Goerami's zijn eigenlijk vrij schuw en juist gesteld op rust, dus als er veel drukke vissen in de bovenste waterlaag zwemmen zullen ze zich weinig laten zien. Als je ze neemt kun je het beste voor voor veel beplanting zorgen, vooral drijfplanten.quote:Op woensdag 4 april 2012 15:12 schreef kurobaka het volgende:
[..]
Maanvissen worden erg groot toch?
Goerami's lijken me best leuk als ze overweg kunnen met wat drukkere medebewoners.
Ik wil op de grond een groep Corydorasjes hebben dus daar hoeft ook niets groters te wonen.
Die hoogte, is dat inclusief de vinnen of alleen het ronde lichaam?quote:Op woensdag 4 april 2012 15:35 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Goerami's zijn eigenlijk vrij schuw en juist gesteld op rust, dus als er veel drukke vissen in de bovenste waterlaag zwemmen zullen ze zich weinig laten zien. Als je ze neemt kun je het beste voor voor veel beplanting zorgen, vooral drijfplanten.
De maanvis P.scalare wordt maximaal 25cm hoog, maar er zijn varianten in de handel die minder groot worden, zoals de blue dwarf die zo'n 15cm hoog wordt.
De hoogte is inclusief de vinnen. In Amersfoort weet ik dat Utaka ze heeft, verder zou ik eerlijk gezegd niet weten hoeveel ze voorkomen.quote:Op woensdag 4 april 2012 15:56 schreef kurobaka het volgende:
[..]
Die hoogte, is dat inclusief de vinnen of alleen het ronde lichaam?
Wat betreft die kleinere soort, in ieder geval ben ik ze nog niet tegenkomen in de dierenwinkels (en één speciaalzaak). Daar zie je wel verschillende kleuren, maar volgens mij zijn dat allemaal 'gewone' maanvissen (ook gezien de prijs, ik denk niet dat speciale soorten 3,5 euro kosten).
Ruilen is geen optie, heb al een iets groter aquarium gekocht en wil geenquote:Op dinsdag 3 april 2012 21:45 schreef Saninl het volgende:
[..]
Ah, oke
Leuk bakje
Je wilt zeker niet ruilen tegen een Aqua30 of 40?
ik moet eerst een aquarium de deur uit doen
Helaaschquote:Op woensdag 4 april 2012 20:02 schreef Dance-Commander het volgende:
[..]
Ruilen is geen optie, heb al een iets groter aquarium gekocht en wil geen
2 bakken in de huiskamer hebben.
Ja precies. Ik wil een nieuwe (grote).quote:Op woensdag 4 april 2012 17:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hij wil een nieuwe bak zegt hij, ik neem aan dat de vissen daarvoor bedoeld zijn en ook pas gekocht worden als die grotere bak al opgezet en ingedraaid is.
Als mijn guppen jongen hebben vang ik die uit en voer ik ze aan mijn naaldvissenquote:Op donderdag 5 april 2012 08:18 schreef kurobaka het volgende:
[..]
Ja precies. Ik wil een nieuwe (grote).
Mijn huidige bak heeft al overbevolking dankzij die nymfo guppen die erin zitten.
dat doet mijn kat ook altijd..quote:Op donderdag 5 april 2012 12:41 schreef LovelyLady het volgende:
Mijn kat ging net met het doosje vissenvoer er vandoor![]()
![]()
Ja mooi prut.. het is nu dus zelfs zo dat hij de zware lade open kan krijgenquote:
Kan je niet wat uit een sloot vissen ?quote:Op donderdag 5 april 2012 15:21 schreef Twinky het volgende:
zijn er nog mensen die plantjes (over) hebben die ze kwijt kunnen? Er komt dus nu een nieuw bakje voor de babies van Sebastien en Anne-Marie, en ik zit op het moment ontzettend krap.
Het maakt niet zoveel uit wat voor, als het maar groen is!
Dan loop je wel het risico dat je parasieten en andere ziekteverwekkers mee je bak in neemt.quote:Op donderdag 5 april 2012 16:21 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Kan je niet wat uit een sloot vissen ?
ja, dan heb ik liever wat snoeimateriaal van mensen met een aquarium met levende diertjesquote:Op donderdag 5 april 2012 17:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan loop je wel het risico dat je parasieten en andere ziekteverwekkers mee je bak in neemt.
Mooie foto's!quote:Op donderdag 5 april 2012 23:37 schreef Goddelijker het volgende:
Stiekem TVP.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het hangt er wel vanaf wat voor stroming jouw vissen leuk vinden. 'Hoge' vissen als maanvissen en goerami's kunnen bijvoorbeeld minder hebben dan gestroomlijnde vissen. Als hoge planten ver van het filter af schuin gaan staan is de stroming wel vrij hoog. Ik zou die eventueel iets verlagen dmv een opzetstuk of de filteruitstroom vlak onder het oppervlak hangen zodat het misschien onderin iets rustiger wordt en je toch het voordeel van meer zuurstofopname hebt.quote:Op donderdag 5 april 2012 23:50 schreef Saninl het volgende:
[..]
Mooie foto's!
Mooie staarten ook
Ik ga morgen (en de dagen erop! haha) eens mijn bakje goed aanpakken. Het is niet meer zoals het is. Ik heb op oa Aquaforum gelezen over Aquascaping..
Dat gaat wel heel erg ver, maar ik wil wel iets moois van mijn Aqua60 gaan maken
Morgen maar eens een foto maken van hoe het er nu uitziet, en dan de stappen evt ook hier neerzetten
Wat doen jullie met de filteruitvoer? Ik heb hem zonder opzetstuk nu op de achterkant gezet van de bak, filter rechtsachterin en een flinke stroming naar links in de bak.
Hierdoor gaan planten ook allemaal hangen enzo..
Jullie tips?
Ik ben bang dat ik te weinig oppervlaktebeweging hebquote:Op vrijdag 6 april 2012 11:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Het hangt er wel vanaf wat voor stroming jouw vissen leuk vinden. 'Hoge' vissen als maanvissen en goerami's kunnen bijvoorbeeld minder hebben dan gestroomlijnde vissen. Als hoge planten ver van het filter af schuin gaan staan is de stroming wel vrij hoog. Ik zou die eventueel iets verlagen dmv een opzetstuk of de filteruitstroom vlak onder het oppervlak hangen zodat het misschien onderin iets rustiger wordt en je toch het voordeel van meer zuurstofopname hebt.
Dat ligt weer aan je visbestand, voor meer vissen heb je meer zuurstof nodig en sommige soorten hebben ook meer nodig dan andere. Als je twijfelt kun je ook een luchtsteentje in de bak hangen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:00 schreef Saninl het volgende:
[..]
Ik ben bang dat ik te weinig oppervlaktebeweging heb
Of is elke beweging in het oppervlak genoeg?
Dan is de CO2 weer te laag toch?quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat ligt weer aan je visbestand, voor meer vissen heb je meer zuurstof nodig en sommige soorten hebben ook meer nodig dan andere. Als je twijfelt kun je ook een luchtsteentje in de bak hangen.
Oh dat weet ik niet, daar hou ik me niet mee bezigquote:
Ah, okequote:Op vrijdag 6 april 2012 14:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oh dat weet ik niet, daar hou ik me niet mee bezigIk weet alleen dat mijn planten het best doen met twee luchtpompjes en vrij veel stroming aan het oppervlak, maar heb nooit CO2 gemeten.
quote:Op donderdag 5 april 2012 17:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan loop je wel het risico dat je parasieten en andere ziekteverwekkers mee je bak in neemt.
Snap ikquote:Op donderdag 5 april 2012 17:29 schreef Twinky het volgende:
[..]
ja, dan heb ik liever wat snoeimateriaal van mensen met een aquarium met levende diertjes
Ohquote:
Die zijn zeker leuk jaquote:Op vrijdag 6 april 2012 17:16 schreef Rabieluh het volgende:
Toch wel het favoriete visje in m'n bak.
[ afbeelding ]
Heb ook nog een iets ander model erin zitten, weet niet zeker of het precies deze soort is maar lijkt er veel op.quote:Op vrijdag 6 april 2012 17:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Die zijn zeker leuk jaZit er in de aquariumzaak ook altijd naar te kijken.
Deze ken ik niet. Typisch beestje welquote:Op vrijdag 6 april 2012 17:24 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Heb ook nog een iets ander model erin zitten, weet niet zeker of het precies deze soort is maar lijkt er veel op.
[ afbeelding ]
gastromyzon ocellatus.
Ze hebben overigens af en toe wel eens ruzie, beetje stoer gedrag vertonen en elkaar proberen weg te jagen.
zijn leuke hillstream visjesquote:Op vrijdag 6 april 2012 17:16 schreef Rabieluh het volgende:
Toch wel het favoriete visje in m'n bak.
[ afbeelding ]
Helemaal mee eens, maar leuk zal het nooit wordenquote:Op zaterdag 7 april 2012 11:38 schreef Kreator het volgende:
Ik heb gisteravond 1 van mijn Roodkopzalmpjes om zeep geholpen. Hij had al weken een kapotte zwemblaas (denk ik, want hij kon niet meer goed recht zwemmen). Gisteravond zwom hij alleen nog maar verticaal en als ie moe was, zakte hij zo naar de bodem.
Kostte maar 1 poging om hem te vangen, ging heel rustig. Dat zegt toch ook wel iets.
Echt tof is het niet om een vis dood te maken met een mes, maar het is wel beter dan nog dagen laten lijden in het water. Denk ik dan.
Gewoon het filter dat je erbij geleverd krijgt.. Aqua200 ofzoiets?quote:Op zondag 8 april 2012 08:57 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Welk filter zit erin?
Ben benieuwd naar foto's zonder mist
Die sproeibuis die er standaard bij zit, zou je er op moeten doen. Als je die dan een beetje richting de oppervlakte stuurt, zal het goed moeten gaan.quote:Op zondag 8 april 2012 12:18 schreef Saninl het volgende:
[..]
Gewoon het filter dat je erbij geleverd krijgt.. Aqua200 ofzoiets?
Superfish aqua flow 200 op z'n laagste stand is echt voldoende voor zo'n bak.quote:Op zondag 8 april 2012 13:46 schreef Goddelijker het volgende:
Ik heb een 30L aquariumpje met guppen, alleen ben ik aan het kijken voor een filtertje.
Alleen hoeveel L/uur zou ik nodig hebben?
Toch maar eens even rondkijken en even op eBay. Maar het is wel prettig om te weten welke L/u ik moet hebben.quote:Op zondag 8 april 2012 15:32 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Superfish aqua flow 200 op z'n laagste stand is echt voldoende voor zo'n bak.
tussen de 75-100 l/u is normaliter wel genoeg.
Het is vast heel raar, maar dan hoor ik een soort van pamfluitquote:Op zondag 8 april 2012 15:28 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Die sproeibuis die er standaard bij zit, zou je er op moeten doen. Als je die dan een beetje richting de oppervlakte stuurt, zal het goed moeten gaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is echt super vervelend, echt een herrie.
Als ik het laatste gaatje (het verst van de filter weg) dichthoud met mijn vinger, dan is die herrie weg...
Haha, bedankt voor je medeleven!quote:Op maandag 9 april 2012 14:59 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Aquaplantsonline.nl is een goede webshop..
Dat is wel raar SaniIk heb er zelf geen last van, maar het lijkt me heel vervelend
quote:Op maandag 9 april 2012 13:47 schreef Saninl het volgende:
[..]
Het is vast heel raar, maar dan hoor ik een soort van pamfluitAls ik mijn spruitstuk gebruik hoor ik ook heeeeeeeeel lichtjes een soort gefluit. Misschien dat je de gaatjes wat groter kan maken met een vijl oid.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is echt super vervelend, echt een herrie.
Als ik het laatste gaatje (het verst van de filter weg) dichthoud met mijn vinger, dan is die herrie weg...Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
Is het water eerst wit melkachtig en wordt het daarna groen ? Zoek dan eens op waterbloei, of bacterie explosie. Makkelijk te verhelpen met een uv filter !quote:Op maandag 9 april 2012 18:20 schreef LovelyLady het volgende:
Ik zit me een beetje in te lezen over algen enzo want het water is sinds een kleine week troebeltjes.. beetje groenig. Ik heb vorige week (toen het nog 'normaal') was wat dode plantjes eruit gehaald, de bodem schoongemaakt, en het water ververst..(+/- 1/3 deel) later die week werd het troebel
Nu heb ik afgelopen weekend weer het water ververst (nu de helft ongeveer) maar het blijft troebel
Filter ook schoongemaakt, (niet dat sponsachtige ding, want ik las dat daar goede bacteriën inzaten)
dus het is ook niet zo dat het filter niet goed doorloopt.
Zijn er nog meer dingen die ik zou kunnen proberen ?
* LovelyLady gaat weer ff verder googlen
quote:Op maandag 9 april 2012 13:47 schreef Saninl het volgende:
[..]
Het is vast heel raar, maar dan hoor ik een soort van pamfluitBoor water extra gaatjes of plak 1 van de gaatjes dicht met siliconenkitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is echt super vervelend, echt een herrie.
Als ik het laatste gaatje (het verst van de filter weg) dichthoud met mijn vinger, dan is die herrie weg...
Nee niet melkachtig.... gewoon groen troebeligquote:Op maandag 9 april 2012 18:50 schreef Aloria het volgende:
[..]
Is het water eerst wit melkachtig en wordt het daarna groen ? Zoek dan eens op waterbloei, of bacterie explosie. Makkelijk te verhelpen met een uv filter !
Leuk!quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:15 schreef egelhond het volgende:
Ff een filmpje gemaakt van mijn Malawi Aquarium.
quote:Op woensdag 11 april 2012 09:25 schreef Kreator het volgende:
Ik heb nav mijn blauwalg-drama een paar dingen gedaan die toch effect lijken te hebben.
Heb de helft vd verlichting uitgezet - 4x40W is ook wel veel maar het zat er standaard bij.
Plant bijna helemaal weggesnoeid waarvan ik vermoed dat het een bron van ellende was.
Bak compleet schoongemaakt. Alle randjes, alles.
Lijkt toch effect te hebben. De kamlaag is lang zo erg niet als het was en de blauwalgellende lijkt te zijn afgezwakt. Het is niet weg, maar het groeit niet meer (zo hard).
Dus ik heb weer een sprankje hoop...
Ik ga vandaag precies hetzelfde doen.quote:Op woensdag 11 april 2012 09:25 schreef Kreator het volgende:
Ik heb nav mijn blauwalg-drama een paar dingen gedaan die toch effect lijken te hebben.
Heb de helft vd verlichting uitgezet - 4x40W is ook wel veel maar het zat er standaard bij.
Plant bijna helemaal weggesnoeid waarvan ik vermoed dat het een bron van ellende was.
Bak compleet schoongemaakt. Alle randjes, alles.
Lijkt toch effect te hebben. De kamlaag is lang zo erg niet als het was en de blauwalgellende lijkt te zijn afgezwakt. Het is niet weg, maar het groeit niet meer (zo hard).
Dus ik heb weer een sprankje hoop...
Gaafquote:Op dinsdag 10 april 2012 21:15 schreef egelhond het volgende:
Ff een filmpje gemaakt van mijn Malawi Aquarium.
Cichliden sowiesoquote:Op woensdag 11 april 2012 22:42 schreef Komakie het volgende:
[..]
Gaaf
Hoe groot is die bak?
Ik vind die Malawi's altijd wel een mooi karakter hebben. Zoals ze naar je kijken enzo
Het ligt een beetje aan de grootte van de bak, welke vissen en welke techniek.quote:Op donderdag 12 april 2012 13:26 schreef DirtyHarry het volgende:
Ik ben mezelf aan het orienteren om ooit een zee aquarium te beginnen
Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie zijn er hier misschien mensen die mij kunnen adviseren?Ik wil eerst weten wat deze hobby mij (ongeveer) gaat kosten. Dus concreet is mijn vraag: wat heb ik als beginner nodig en hoeveel kost dit? En welke maandelijkse kosten kan ik verwachten?
Als basis had ik zoiets in gedachten:
[ afbeelding ]
Alle tips zijn welkom
Lees het topic van Stoeltafel.quote:Op donderdag 12 april 2012 13:26 schreef DirtyHarry het volgende:
Ik ben mezelf aan het orienteren om ooit een zee aquarium te beginnen
Alle tips zijn welkom
Ik vond die berekening van 100 euro per jaar ook wel heel optimistisch eigenlijk.quote:
hoe doe je dat eigenlijk met onderhoud van de bakken?quote:Op woensdag 11 april 2012 21:18 schreef Twinky het volgende:
Lalala, mijn douche:
[ afbeelding ]
Nieuw bakje:
[ afbeelding ]
Totaaltje:
[ afbeelding ]
Wij hebben altijd insane lage stroomrekeningen jaarlijks. Maandbedrag is ook iets van 50 euro of zoquote:Op donderdag 12 april 2012 14:20 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik vond die berekening van 100 euro per jaar ook wel heel optimistisch eigenlijk.
Dat heb ik vaker gehoord, maar ik heb wel eens gehoord dat het allemaal wel meevalt. Daarom probeer ik het te kwantificeren om een realistische inschatting te kunnen maken wat het allemaal kostquote:Op donderdag 12 april 2012 14:13 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Zee aquarium is qua opstartkosten erg kostbaar om direct mee te starten. Daarnaast zijn de kosten om het allemaal levende te houden ook aardig hoog.
Stroom kost niets inderdaad. Het is de verwarming die de rekening omhoog jaagt.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:23 schreef Messina het volgende:
[..]
Wij hebben altijd insane lage stroomrekeningen jaarlijks. Maandbedrag is ook iets van 50 euro of zo
Het helpt om maar één uur per dag licht aan te hebben in het aquarium.
Grapje, grapje...
quote:Op donderdag 12 april 2012 14:28 schreef Staal het volgende:
[..]
Stoeltafel is een legende.
Rob zijn zeewater plezier
Oh, oh...quote:Op donderdag 12 april 2012 14:36 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]![]()
Goed teken dat hij ook Rob heet
Bij mij is het helaas andersomquote:Op donderdag 12 april 2012 14:27 schreef Staal het volgende:
[..]
Stroom kost niets inderdaad. Het is de verwarming die de rekening omhoog jaagt.
Zat vorig jaar de jaarlijkse afrekening eens voor het eerst aandachtig te bekijken.
uiteraard ligt het er wel aan hoe groot je de bak wil maken.. Als je een bak van 160x60x60 wil vullen zal het uiteraard meer kosten dan een bak van 100x41x50.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:25 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Dat heb ik vaker gehoord, maar ik heb wel eens gehoord dat het allemaal wel meevalt. Daarom probeer ik het te kwantificeren om een realistische inschatting te kunnen maken wat het allemaal kost
Wij hebben blokverwarming.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:27 schreef Staal het volgende:
[..]
Stroom kost niets inderdaad. Het is de verwarming die de rekening omhoog jaagt.
Zat vorig jaar de jaarlijkse afrekening eens voor het eerst aandachtig te bekijken.
Thanks voor de link!quote:Op donderdag 12 april 2012 15:17 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Bij mij is het helaas andersom
De verwarming springt af en toe aan, en 4x58W @ 11 uur per dag tikt stiekem lekker aan
[..]
uiteraard ligt het er wel aan hoe groot je de bak wil maken.. Als je een bak van 160x60x60 wil vullen zal het uiteraard meer kosten dan een bak van 100x41x50.
De minimale benodigheden voor een zee aquarium
Je kan met zo'n lijstje eens naar aqua zaak in de buurt gaan om te kijken wat de kosten zijn voor de maat bak die je wil
Voedselquote:Op donderdag 12 april 2012 16:19 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Thanks voor de link!
Ok eens kijken wat ik minimaal nodig heb, voor zover ik nu begrijp:
• Aquarium + meubel + pomp + filter: Jewel rio 180 oid: ~250,-
• Eiwit filter: ~100,-
• Verlichting: ??
• Levend steen: ~200,-
• Zout emmer 20 kg: ~50,-
• Osmose apparaat (nodig? of kan ook water kopen?): ~100,-
• Start bewoning, 6-8 diertjes oid: ~150,-
• Zout en andere testjes: ??
• ...
Tot nu toe ~850,-.
Wat mis ik verder?
Maar een overloop is toch niet noodzakelijk, of wel? Wordt ook een 'sump' genoemd toch, of is dat wat anders?quote:Op donderdag 12 april 2012 16:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Aquarium met overloop+meubel+filters+bioloog voor 250 euro?
Als ik eerlijk ben denk ik niet dat dat gaat lukken..
Zo'n Jewel 180 bak met meubel is toch al 400 euro nieuw..
En dan zit er niet eens een overloop in.
Bioloog is slechts een bak, de rest moet je nog wel vullen, en aansluitingen maken. Dat kost ook allemaal geld uiteraard.
Verder ben ik niet helemaal bekend met zeewater, maar een goede filtering/doorstroming is bij zeewater cruciaal..
Ze hebben/hadden ook een Nemo!quote:Op donderdag 12 april 2012 17:23 schreef Twinky het volgende:
Ik was gisteren in Nieuwegein bij huisdierwereld Diebo, daar hadden ze suuuuuperveel zeeaquarium spullen. En een heleboel prachtig lopende zeeaquaria. Het was net een dierentuin
Maar als je in de buurt woont is het zeker de moeite waard er even langs te gaan. Ze zijn niet de goedkoopste maar hebben echt heel veel! Dus zullen er ook wel veel vanaf weten, en als je dan aantekeningen maakt kun je het op internet vinden.
Vergeet trouwens ook niet anemonen en koralen. Zo mooi! Wel heel erg duur!
Voeren kan precies tussen de rand van de glasplaat door. En elke week schuif ik ze een stukje eruit en kan dan bij het meeste (pomp, groot deel van de bodem, plantjes). Dan kan ik er ook een slangetje uit laten hangen of met de gieter water ingieten.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:20 schreef firefly90 het volgende:
[..]
hoe doe je dat eigenlijk met onderhoud van de bakken?
ik heb ook zo'n kast en heb erover gedacht om ook van die bakken in de kast te zetten. maar ik vind de ruimte erboven zo klein.
o er waren er wel twaalf! Minstens!quote:Op donderdag 12 april 2012 17:52 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Ze hebben/hadden ook een Nemo!
En een mooie vogelspin.quote:Op donderdag 12 april 2012 17:55 schreef Twinky het volgende:
[..]
o er waren er wel twaalf! Minstens!
Sump is een bioloog, die heb je ook nodig, maar dat is relatief goedkoop te maken.quote:Op donderdag 12 april 2012 16:54 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Maar een overloop is toch niet noodzakelijk, of wel? Wordt ook een 'sump' genoemd toch, of is dat wat anders?
De Rio 180 249,-
Ik zie nu dat daar ook al verlichting in zit. De kwaliteit van die bak is misschien niet top, maar voor een beginner toch wel ok?
Allereerst leuk dat je voor een zeeaquarium gaat! Lees mijn topic maar is goed door. Heb er een aardig verslag van gemaakt. Helaas heb ik het aquarium moeten verkopen door gebrek aan ruimte en geld. Alles is duur in een zeeaquarium. De vissen, het koraal en het onderhoud. In min 400liter met 8 T5 lampen erin was ik 750e kwijt aan stroom.quote:Op donderdag 12 april 2012 16:19 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Thanks voor de link!
Ok eens kijken wat ik minimaal nodig heb, voor zover ik nu begrijp:
• Aquarium + meubel + pomp + filter: Jewel rio 180 (~100*45*50)oid: ~250,-
• Eiwit filter: ~100,-
• Verlichting: ??
• Levend steen: ~200,-
• Zout emmer 20 kg: ~50,-
• Osmose apparaat (nodig? of kan ook water kopen?): ~100,-
• Start bewoning, 6-8 diertjes oid: ~150,-
• Zout en andere testjes: ??
• ...
Tot nu toe ~850,-.
Wat mis ik verder?
Je relatie laten inkakken kan vast wel sneller dan 2 jaarquote:Op vrijdag 13 april 2012 09:16 schreef Kreator het volgende:
Als ik straks een huis heb gekocht en mijn relatie is ingekakt, ga ik ook wel voor zeewater, maar dat duurt nog minimaal een jaar. Of 2.
Maar wat houdt je nu tegen? Qua kosten hoeft het echt niet duur te zijn.quote:Op vrijdag 13 april 2012 08:42 schreef DirtyHarry het volgende:
Perry en Stoeltafel, bedankt voor jullie reacties! Duidelijke verhalen, geeft me toch wel een ander beeld van het geheel. Jammer stoeltafel dat je je aquarium moest verkopen (heb je topic gelezen).. Maar het is me in ieder geval wel duidelijk geworden dat het nog wat duurder en lastiger is dan ik dacht. Ben wel blij met jullie tips en ervaringen, de locale aquariumboer zei namelijk dat het kwa kosten en onderhoud allemaal wel meevalt. Kan ik beter nog maar wat verder sparen en iets fatsoenlijks opzetten.
Misschien kan ik de tussenliggende tijd opvullen met een bescheiden zoetwater aquarium
Marktplaats zou ik niet zo snel iets kopen. Vaak is het troep of mensen hebben er niet te veel verstand van of ze hebben het slecht onderhouden. Daarom zou ik het altijd kopen op een zeeforum. Daar zitten de liefhebbers en is veel te vinden voor weinig.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:16 schreef DirtyHarry het volgende:
Kosten houden mij tegen inderdaad, verder lijkt het mij wel een leuke uitdaging en ben ik niet zo bang voor de tijd die er in gaat zitten.
Ik denk wel dat op een deel van de kosten behoorlijk bespaard kan worden door een al bestaande zee bak met techniek te kopen. Op marktplaats enzo zie ik best leuke aquaria voorbij komen met al ingebouwde bioloog etc. Maar op bewoning, onderhoud en energie wordt bezuinigen natuurlijk lastig.
Sorry zei het misschien verkeerd. Zeg alleen dat je met minder geld toch ook aardig vooruit kan komen. Er is veel tweedehands te koop, zowel techniek als koraal/vissen.quote:Op vrijdag 13 april 2012 11:55 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Stoeltafel, eerst zeg je dat het best een dure aangelegenheid is, en nu 'qua kosten hoeft het echt niet duur te zijn'..
Het gaat niet alleen om aanschaf, maar ook om het goed blijvend te laten draaien.
Hier moet je niet te licht tegen aan kijken, en vooral als je alles in 1 keer goed wil doen ipv 10 keer je hoofd stoten en steeds spullen bij moet kopen. Want tenslotte wil je het ook niet dood laten gaan..
Ik vind het echt verstandig van DirtyHarry dat ie eerst eens goed rond gaat kijken, en wellicht eerst wat ervaring op gaat doen aan zoetwater. Zo raak je bekend met alle technieken en dingen rondom aquaria.
Kosten, onderhoud (en latere overhuizing) weerhouden mij ook van een zee bak..
Dat glas in je bak? Das zuur....quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:54 schreef Messina het volgende:
Gutverdegutver
Springt een TLbalk boven m'n bak stuk. Lekker :s
Aanvaarden dat je vissen geen bestuurbare Sims zijn.quote:Op zaterdag 14 april 2012 21:05 schreef Saninl het volgende:
M'n zandstrandje is al wel flink vernaggeld door de bewoners?! haha
Iemand tips?
Planten er gauw uit! en flinke waterwissel, iets van 30%. Drie dagen in een emmer water laten staan! En zitten er nog loodjes of schuim omheen? dat moet er ook sowieso af!quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:56 schreef Rabieluh het volgende:
Heel fijn, berg nieuwe planten gehaald, wat snelgroeiers, halve dag in een bak water laten staan, water verversen, dingen paar keer uitspoelen, blijkbaar was dat niet genoeg want opeens zijn al m'n crystal red garnalen dood...
Ook m'n waaierhand garnalen zijn heel apatisch op het moment en heb geen idee of ze het gaan overleven.
Blijkbaar zat daar dus anti slakken spul in die planten of een ander bestrijdingsmiddel, heel fijn.
godver
Heb zelfs bijna 60% vervangen (bron daarvoor kwam van een ander forum waar soortgelijke problemen werden besproken).quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:59 schreef Twinky het volgende:
[..]
Planten er gauw uit! en flinke waterwissel, iets van 30%. Drie dagen in een emmer water laten staan! En zitten er nog loodjes of schuim omheen? dat moet er ook sowieso af!
Mooi kut zegquote:Op dinsdag 17 april 2012 14:03 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Heb zelfs bijna 60% vervangen (bron daarvoor kwam van een ander forum waar soortgelijke problemen werden besproken).
Planten meteen eruit, die zitten nu in een emmer.
Damn hier baal ik van, hoop echt niet dat m'n waaierhand garnalen eraan gaan.
Is dit ook in een aquarium speciaalzaak te kopen? Want ga ik er meteen om.quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:31 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Jep, VFM help inderdaad soms nog wel..
Sterkte Rabieluh
Heb je ze online gekocht of bij een winkel?
Thx voor 't aanbod. Net besteld bij die site. Denk dat ik vanavond of morgen nogmaals een hoeveelheid water ga vervangen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:26 schreef Twinky het volgende:
Ja dan toch wel even een kanttekeningik heb dit er nu bij mijzelf 2x ingemikt, merk niet veel verschil maar mijn bakje loopt erg lekker en mijn beestjes zijn niet zo fragiel als je cr's en wappers...
als je in Utrecht woont mag je zelfs een beetje komen halen hoor.
Geef eens wat meer informatie? wat voor bakje heb je, wat zit erin?quote:Op woensdag 18 april 2012 12:44 schreef Goddelijker het volgende:
Ik denk dat ik toch maar een binnenfilter in m'n aquariumpje ga hangen.
Hij is weliswaar maar 15L, maar hing net 't filter van m'n zusje erin (na hem schoongemaakt te hebben) en er kwam toch aardig wat troep tussen de steentjes vandaan.
Ik stel de vraag gewoon nog een keer, geen antwoord gekregen de vorige keer.quote:Op woensdag 11 april 2012 22:42 schreef Komakie het volgende:
[..]
Gaaf
Hoe groot is die bak?
Ik vind die Malawi's altijd wel een mooi karakter hebben. Zoals ze naar je kijken enzo
Het is een rechthoekig 15L aquarium, met een aantal guppen, kalksteen en 2 planten.quote:Op woensdag 18 april 2012 12:55 schreef Twinky het volgende:
[..]
Geef eens wat meer informatie? wat voor bakje heb je, wat zit erin?
In een fatsoenlijk aquarium (dus niet een goudvissenkom) hoort eigenlijk altijd wel een filter te zitten enzo.
Dit spul werkt super voor het helder krijgen en houden van de bak!quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:08 schreef Twinky het volgende:
wat ook nog wel eens wil helpen zijn van die bacteriespulletjes uit een flesje, zoals dit: http://www.zooplus.nl/sho(...)ring/easy_life/28876
vloeibaar filterspul ofzo. maar dat moet je dan wel eerder al hebben gebruikt, zodat het niet erger wordt
Weet je hoe dat komt, easy life is gemaakt van gemalen zeoliet, als je dus je bak altijd helder wilt hebben gebruik dan zeoliet. Als het zeoliet helemaal "volgezogen" is met nitraat en fosfaat. Spoel het zeoliet dan om met zoutwater, dan laat hij al het nitraat en fosfaat los en kun je het weer gebruiken !quote:Op woensdag 18 april 2012 14:07 schreef masterblaster het volgende:
[..]
Dit spul werkt super voor het helder krijgen en houden van de bak!
Daar hoort toch echt een verwarmingkje (verwarminkje?) en een filtertje in...quote:Op woensdag 18 april 2012 13:16 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Het is een rechthoekig 15L aquarium, met een aantal guppen, kalksteen en 2 planten.
[ afbeelding ]
Say hello:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb inderdaad vandaag besloten dat deze erin moet komen.quote:Op woensdag 18 april 2012 14:36 schreef Messina het volgende:
[..]
Daar hoort toch echt een verwarmingkje (verwarminkje?) en een filtertje in...
Het schommelt toch best wel tussen overdag en 's nachts. Vissen vinden, ook al is het een wat lagere dan tropisch-temperatuur, een stabiele temperatuur wel prettig.quote:Op woensdag 18 april 2012 15:11 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Heb inderdaad vandaag besloten dat deze erin moet komen.
Verwarming hoeft op zich niet. Het water is altijd rond de 20-21 graden.
Ik zal mijn thermometer er nog eens een dagje in laten hangen, deze heeft max. en min. temperatuur aan.quote:Op woensdag 18 april 2012 15:31 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het schommelt toch best wel tussen overdag en 's nachts. Vissen vinden, ook al is het een wat lagere dan tropisch-temperatuur, een stabiele temperatuur wel prettig.
Winkel, namelijk Overvecht in Breda. Daar hebben ze en enorme afdeling voor aquaria en koi-karpers. Ze verkopen daar ook geregeld garnalen en kreeftjes en dergelijke, niet dat ik ze daar zou halen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:19 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik doelde eigenlijk meer of je die nieuwe planten bij een winkel of online besteld had..
Leukquote:Op donderdag 19 april 2012 13:59 schreef LovelyLady het volgende:
Heb je een uber spiegelreflex ding waar je geen normaal foto van je aquarium kan makenNeem je je telefoon en Instagram en dan maak je deze foto van je Corydoras Panda's
[ afbeelding ]
Klinkt niet bestquote:Op donderdag 19 april 2012 14:37 schreef firefly90 het volgende:
visje met buikwaterzucht
maandag zo gevonden. direct overgezet naar quarantaine bak en medicatie erbij (Colombo: Bactyfec)
toen was hij nog heel actief, jagend op diepvries artemia.
maar gaat langzaam steeds minder,
dinsdag zwom hij nog wel actief maar artemia werd uitgespugt, overgegaan op artemia vervanger wat wel actief werd gegeten.
woensdag iets minder actief, jaagt niet meer op dwarrelend voer maar eet alleen wat voor zijn neus langs komt.
vandaag sloom, zwemt niet meer actief. artemia vervanger wordt niet meer naar om gekeken. dus over gegaan op opgelost eigeel (voedzaam en heel klein). als ik dat met een pipet voor zijn neus in het water doe doe zie ik hem wel happen....
Had ik ook al naar gekeken, maar ik vind ze wat kleur betreft een stuk saaier dan veel malawi'squote:Op donderdag 19 april 2012 14:48 schreef firefly90 het volgende:
kijk eens naar Tanganyika![]()
dat zijn wat kleinere visjes dan malawi, en wat meer geschikt voor een 100cm bak.
en is ook geen plantenbak.
Ik vind dwergcichliden ook erg leuke beestjes. Hebben een grappig karakter. Ik heb er nu nog 1 over van een paartje, maar het zijn echt leuke beestjes.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:01 schreef firefly90 het volgende:
voor kleur moet je idd meer bij malawi zijn.
maar tang heeft wel leuke kleurrijke vissen. meestal zie je daar 1 eyecatcher, een opvallend gekleurd koppel, en de rest wat saaier qua kleur. maar in gedrag vind ik ze leuker.
maarja ik ben ook meer van de kleine visjes met karakter (geen schoolvisje)
Dwergcichlides zien er leuk uit zeg, lijkt me ook wel wat voor mijn bak! (40 Liter) Kunnen die samen met mijn guppen, blackmollies en garnalen? momenteel heb ik een heel vredig bakje, zou t zonde vinden als de cichlides staarten gaan aaneten of aggresief worden (wel karakter van ze?)quote:Op donderdag 19 april 2012 15:11 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ik vind dwergcichliden ook erg leuke beestjes. Hebben een grappig karakter. Ik heb er nu nog 1 over van een paartje, maar het zijn echt leuke beestjes.
Het aanvankelijke idee was ook om 1 aquarium te maken wat een gezelschap aquarium is waar ook wat apistogramma's in zitten. Die heb ik nu, alleen heb ik dus een algenprobleem, maar dat ter zijde.
En dan een cichliden aquarium maken voor de afwisseling
Oh, ik lees net dat ik een 25 liter bak heb (een "Aqua40" )quote:Op vrijdag 20 april 2012 09:06 schreef firefly90 het volgende:
watvoor soort pompje heb je? en wat zit er naast actieve kool nog meer in?
actieve kool heb je normaal gesproken niet nodig. het is ook maar een aantal weken werkzaam(afhankelijk van het soort actieve kool). actieve kool kan je gebruiken bij opstart, en wanneer je bepaalde schadelijke stoffen uit het water wilt filteren, bijvoorbeeld na een medicatiekuur.
welke dwergcichlides zou je erbij willen plaatsen? niet elke dwergcichlide kan in een kleine bak. en de meeste soorten zullen de jongen een lekker hapje vinden. voorkomt weer overbevolking dus dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij je met de vissen/garnalen wilt kweken.
en 40liter, welke afmetingen heeft de bak?
In een 25 liter bakje moet je geen dwergcichliden houden: die raken compleet in de stress in zo'n kleine ruimte.quote:Op vrijdag 20 april 2012 09:21 schreef makkie88 het volgende:
[..]
Oh, ik lees net dat ik een 25 liter bak heb (een "Aqua40" )
het filter dat ik heb is een Aqua flow 50.
waar dus actief kool in het weefsel zit verwerkt
ik heb mij verder nog helemaal niet verdiept in wat ik er bij zou willen.. ik heb alleen ff gezien hoe ze dr uit zien.
mee eens.quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
In een 25 liter bakje moet je geen dwergcichliden houden: die raken compleet in de stress in zo'n kleine ruimte.
Goed om te weten, k had ook nog niks gelezen over de ruimte die ze nodig hebben. er zitten bij mij voornamelijk guppen, kleine garnalen en een blackmolly in, deze kunnen toch wel tegen kleine ruimte? (ik zie ze iig nooit stressen?)quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
In een 25 liter bakje moet je geen dwergcichliden houden: die raken compleet in de stress in zo'n kleine ruimte.
Het actieve kool ga ik dan zsm dr uit halen, misschien die holte vullen met filterwatten.. ik maak t filter nu 1x per week schoon, is dat genoeg voor filterwatten? of moet het vaker?quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:28 schreef firefly90 het volgende:
[..]
mee eens.
ik vind eigenlijk 25liter sowieso te klein voor welke vis dan ook. ik heb er zelf een als opgroei bak. maar zou er geen volwassen vissen in willen hebben.
wat betreft je actieve kool, als het goed is kan je de filterspons uit elkaar halen. en het actieve kool eruit halen. http://i182.photobucket.c(...)Diversen/filter2.jpg
die holte kan je dan opvullen met bijvoorbeeld filterspons, buisjes.
wat betreft filterwatten, je zou het kunnen proberen en kijken wat het effect in je bak is. zorg wel voor dat de filterwatten niet in de pompkop kan raken.
ik gebruik in mijn aqua40pompje geen filterwatten. filterwatten moet je regelmatig schoonmaken/vervangen waarbij je het hele pompje los moet halen. ik vind het teveel gedoe en het effect minimaal.
Tetra's moeten wel in een schooltje van minimaal 5 gehouden worden, maar ik denk dat het zo langzamerhand wel erg druk wordt in de bak....quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:01 schreef makkie88 het volgende:
[..]
Goed om te weten, k had ook nog niks gelezen over de ruimte die ze nodig hebben. er zitten bij mij voornamelijk guppen, kleine garnalen en een blackmolly in, deze kunnen toch wel tegen kleine ruimte? (ik zie ze iig nooit stressen?)
[..]
Het actieve kool ga ik dan zsm dr uit halen, misschien die holte vullen met filterwatten.. ik maak t filter nu 1x per week schoon, is dat genoeg voor filterwatten? of moet het vaker?
edit:
binnekort dan maar een paar neontetra's er bij, per hoeveel is aan te raden om er in te zetten? (is 5 een mooi aantal?)
Je kunt geen malawi in een 1 meter bak houden, pas vanaf 120 en tegenwoordig wordt je dan al boos aangekeken, de beste maat vind ik zelf ook trouwens is 150 !quote:Op donderdag 19 april 2012 14:54 schreef Komakie het volgende:
[..]
Had ik ook al naar gekeken, maar ik vind ze wat kleur betreft een stuk saaier dan veel malawi's
In een 25 liter bakje? Damn. Officieel hebben goudvissen 50 liter per stuk nodig hè. (ondanks dat niemand zich daaraan houdt)quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:01 schreef makkie88 het volgende:
[..]
Goed om te weten, k had ook nog niks gelezen over de ruimte die ze nodig hebben. er zitten bij mij voornamelijk guppen, kleine garnalen en een blackmolly in, deze kunnen toch wel tegen kleine ruimte? (ik zie ze iig nooit stressen?)
edit:
binnekort dan maar een paar neontetra's er bij, per hoeveel is aan te raden om er in te zetten? (is 5 een mooi aantal?)
Ik heb gezocht op internet en daar stonden een paar Malawi soorten bij die in een 100cm bak zouden kunnen. Was wel het minimale overgens en eerlijk is eerlijk, het waren niet veel soorten waarbij dat zou kunnen.quote:Op vrijdag 20 april 2012 17:03 schreef Aloria het volgende:
[..]
Je kunt geen malawi in een 1 meter bak houden, pas vanaf 120 en tegenwoordig wordt je dan al boos aangekeken, de beste maat vind ik zelf ook trouwens is 150 !
Sommige tanganyika soorten kunnnen prima in 100 cm
Kijk eens bij de julidochromis en neolamprologus soorten, hier zitten zeer kleurrijke vissen tussen !
http://www.tanganyika.nl/zcf.php
Ik ook niet. Ik doelde eigenlijk op de Black Molly en de guppen. (beide minimaal 60cm nodig). Waarom ik goudvissen zei, weet ik ook niet.quote:
Ah kijk, topquote:Op maandag 23 april 2012 14:38 schreef firefly90 het volgende:
http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp
maar dan nog altijd verder inlezen en niet op 1 database af gaan. want ook aquavisie zit er wel eens naast. hou ook in de gaten dat minimale bakmaat niet hetzelfde als ideale bakmaat.
Er zit zwart grind in. Extern filter en thermostaat en licht. Bak draait zonder vissen todat deze op transport gaat.quote:Op zondag 29 april 2012 19:53 schreef Twinky het volgende:
Qua indraaien: houd zes weken aan.
toevoegen: 1x per week vloeibaar filtermedium (staat ook eerder in dit topic), na 3weken 1x pw plantenvoeding.
zoveel mogelijk plantjes erin, 60% van je bodem zeggen ze! Vooral ook snelgroeiende, goedkope plantjes. Kunnen er later uit maar die maken fris en zuurstofrijk.
En wel wat vragen: wat voor bodem, hoe lang ligt die er al in, hoe lang al droog, wat is de reden dat diegene stopt en wat heeft erin gezeten.
Zelf zou ik niet een bodem hergebruiken, gewoon omdat het vies is en verkeerde bacteriën in kunnen zitten.
Krijg je ook licht, thermostaat en een filter?
Niet om het 1 of ander, maar is het niet zo dat imageshack geen Fok wilquote:Op maandag 30 april 2012 23:22 schreef Aloria het volgende:
De gehele bak
[ [url=http://img189.imageshack.us/img189/550/saquariumapril2012162.jpg]afbeelding[/url] ] (copy/paste deze link)
1 van mijn wildvang lucipinnis
[ http://img845.imageshack.us/img845/5366/saquariumapril2012252.jpg (copy/paste deze link) ]
[ http://img406.imageshack.us/img406/7333/saquariumapril2012243.jpg (copy/paste deze link) ]
[ http://img59.imageshack.us/img59/1536/saquariumapril2012241.jpg (copy/paste deze link) ]
[ http://img844.imageshack.us/img844/9980/saquariumapril2012222.jpg (copy/paste deze link) ]
[ http://img849.imageshack.us/img849/1033/saquariumapril2012207.jpg (copy/paste deze link) ]
[ http://img407.imageshack.us/img407/8262/saquariumapril2012196.jpg (copy/paste deze link) ]
[ http://img84.imageshack.us/img84/2682/saquariumapril2012190.jpg (copy/paste deze link) ]
[ http://img809.imageshack.us/img809/1497/saquariumapril2012188.jpg (copy/paste deze link) ]
[ http://img685.imageshack.us/img685/5618/saquariumapril2012184.jpg (copy/paste deze link) ]
ja doet er maar moeite voor ! ik ga niet weer al mijn foto's naar een andere site sturen omdat fok zo nodig geen imageshack wil !![]()
ik heb al die dingen die jij noemt ook zonder filter medium.quote:Op zondag 29 april 2012 21:34 schreef Twinky het volgende:
ja, meningen over die dingen zijn verdeeld. Ik zie weinig verschil met vloeibaar filtermedium, behalve dat alles net wat beter loopt. Minder algen, minder dode garnalen, helderder water, dat allemaal.
Ik heb dan ook erg kleine (25l) bakjes.
Vergeet niet, je probeert op heel kleine schaal iets na te bootsen wat in de natuur enorm is met heel veel factoren die meehelpen.
Ik heb trouwens Easy Life filtermedium (http://www.zooplus.nl/sho(...)ring/easy_life/28876)
Hmm, ik zal eens kijken, van t weekend heb ik de helft van mijn guppen aan een maatje gegeven, t is nu weer vrij rustig.quote:Op maandag 23 april 2012 09:38 schreef Kreator het volgende:
[..]
In een 25 liter bakje? Damn. Officieel hebben goudvissen 50 liter per stuk nodig hè. (ondanks dat niemand zich daaraan houdt)
En Neon tetra's hebben veeeeeeeeel meer ruimte nodig, dus dat kan echt niet.
Als je zoveel vissen in een aquarium wil, dan moet je ook een grotere bak kopen.
Geen idee hoe oud die lamp precies was. Hij heeft bij mij ongeveer een half jaar gebrand, maar hij zat er al in toen ik mijn bak 2dehands kreeg. Dus heeft er waarschijnlijk nog wel langer ingezeten.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 20:05 schreef firefly90 het volgende:
hoe oud was je oude lamp?
en hoeveel uur stond je oude lamp aan, en hoeveel nu?
bij vervangen van een lamp zet ik de tijdklok altijd een uur of 2 korter. en vanuit daar langzaam weer opbouwen (kwartier per week extra)
roodkopzalmpjes hebben minimaal 80cm bak nodig.quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:31 schreef makkie88 het volgende:
[..]
Hmm, ik zal eens kijken, van t weekend heb ik de helft van mijn guppen aan een maatje gegeven, t is nu weer vrij rustig.
per hoeveel moet je Roodkopzalmpjes minimaal bij elkaar houden? die zijn ook zo leuk
nu terugzetten heeft nog wel zin en zou ik zeker doen als de lamp 12uur aan staat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:43 schreef Komakie het volgende:
[..]
Geen idee hoe oud die lamp precies was. Hij heeft bij mij ongeveer een half jaar gebrand, maar hij zat er al in toen ik mijn bak 2dehands kreeg. Dus heeft er waarschijnlijk nog wel langer ingezeten.
De oude lamp stond 12 uur per dag aan. Nu heb ik hem nog steeds op 12 uur staan.
Misschien dat terug zetten naar 10 uur per dag (?)
De vraag is of dat in dit stadium nog helpt?
Btw, is het een plan om toch te stoppen met Easycarbo op dit moment? Aangezien ik een soort rode alg op mijn stenen heb sinds een paar weken? Ik heb gelezen dat het door te veel aan Co2 kan komen dus misschien handig om daar voorlopig mee te stoppen?
Ik heb ook een aardige set snelgroeiers erin zitten dus misschien dat die voor meer dan genoeg Co2 zorgen?
Ik heb nog een Aqua30 en/of Aqua40 voor een medeaquarialiefhebber-prijsje?quote:Op woensdag 2 mei 2012 16:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hm door dit topic wil ik eigenlijk toch weer wel een aquarium
Heb zelf nog een 40 liter staan :-) maar wil graag een 110 liter als ik weer begin :-)quote:Op woensdag 2 mei 2012 16:54 schreef Saninl het volgende:
[..]
Ik heb nog een Aqua30 en/of Aqua40 voor een medeaquarialiefhebber-prijsje?
Het is jammer dat je zo ver weg woontquote:Op woensdag 2 mei 2012 16:54 schreef Saninl het volgende:
[..]
Ik heb nog een Aqua30 en/of Aqua40 voor een medeaquarialiefhebber-prijsje?
De tijd geven inderdaad. Helaas zijn er geen wondermiddeltjes die al je problemen in één keer magisch oplossenquote:Op woensdag 2 mei 2012 17:53 schreef Rabieluh het volgende:
Algenprobleem hier blijft ook aanwezig, maar ben nog geen week bezig met plantenvoeding + easycarbo toevoegen, dus ik blijf geduldig...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |