Stroom kost niets inderdaad. Het is de verwarming die de rekening omhoog jaagt.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:23 schreef Messina het volgende:
[..]
Wij hebben altijd insane lage stroomrekeningen jaarlijks. Maandbedrag is ook iets van 50 euro of zo
Het helpt om maar één uur per dag licht aan te hebben in het aquarium.
Grapje, grapje...
quote:Op donderdag 12 april 2012 14:28 schreef Staal het volgende:
[..]
Stoeltafel is een legende.
Rob zijn zeewater plezier
Oh, oh...quote:Op donderdag 12 april 2012 14:36 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]![]()
Goed teken dat hij ook Rob heet
Bij mij is het helaas andersomquote:Op donderdag 12 april 2012 14:27 schreef Staal het volgende:
[..]
Stroom kost niets inderdaad. Het is de verwarming die de rekening omhoog jaagt.
Zat vorig jaar de jaarlijkse afrekening eens voor het eerst aandachtig te bekijken.
uiteraard ligt het er wel aan hoe groot je de bak wil maken.. Als je een bak van 160x60x60 wil vullen zal het uiteraard meer kosten dan een bak van 100x41x50.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:25 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Dat heb ik vaker gehoord, maar ik heb wel eens gehoord dat het allemaal wel meevalt. Daarom probeer ik het te kwantificeren om een realistische inschatting te kunnen maken wat het allemaal kost
Wij hebben blokverwarming.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:27 schreef Staal het volgende:
[..]
Stroom kost niets inderdaad. Het is de verwarming die de rekening omhoog jaagt.
Zat vorig jaar de jaarlijkse afrekening eens voor het eerst aandachtig te bekijken.
Thanks voor de link!quote:Op donderdag 12 april 2012 15:17 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Bij mij is het helaas andersom
De verwarming springt af en toe aan, en 4x58W @ 11 uur per dag tikt stiekem lekker aan
[..]
uiteraard ligt het er wel aan hoe groot je de bak wil maken.. Als je een bak van 160x60x60 wil vullen zal het uiteraard meer kosten dan een bak van 100x41x50.
De minimale benodigheden voor een zee aquarium
Je kan met zo'n lijstje eens naar aqua zaak in de buurt gaan om te kijken wat de kosten zijn voor de maat bak die je wil
Voedselquote:Op donderdag 12 april 2012 16:19 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Thanks voor de link!
Ok eens kijken wat ik minimaal nodig heb, voor zover ik nu begrijp:
• Aquarium + meubel + pomp + filter: Jewel rio 180 oid: ~250,-
• Eiwit filter: ~100,-
• Verlichting: ??
• Levend steen: ~200,-
• Zout emmer 20 kg: ~50,-
• Osmose apparaat (nodig? of kan ook water kopen?): ~100,-
• Start bewoning, 6-8 diertjes oid: ~150,-
• Zout en andere testjes: ??
• ...
Tot nu toe ~850,-.
Wat mis ik verder?
Maar een overloop is toch niet noodzakelijk, of wel? Wordt ook een 'sump' genoemd toch, of is dat wat anders?quote:Op donderdag 12 april 2012 16:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Aquarium met overloop+meubel+filters+bioloog voor 250 euro?
Als ik eerlijk ben denk ik niet dat dat gaat lukken..
Zo'n Jewel 180 bak met meubel is toch al 400 euro nieuw..
En dan zit er niet eens een overloop in.
Bioloog is slechts een bak, de rest moet je nog wel vullen, en aansluitingen maken. Dat kost ook allemaal geld uiteraard.
Verder ben ik niet helemaal bekend met zeewater, maar een goede filtering/doorstroming is bij zeewater cruciaal..
Ze hebben/hadden ook een Nemo!quote:Op donderdag 12 april 2012 17:23 schreef Twinky het volgende:
Ik was gisteren in Nieuwegein bij huisdierwereld Diebo, daar hadden ze suuuuuperveel zeeaquarium spullen. En een heleboel prachtig lopende zeeaquaria. Het was net een dierentuin
Maar als je in de buurt woont is het zeker de moeite waard er even langs te gaan. Ze zijn niet de goedkoopste maar hebben echt heel veel! Dus zullen er ook wel veel vanaf weten, en als je dan aantekeningen maakt kun je het op internet vinden.
Vergeet trouwens ook niet anemonen en koralen. Zo mooi! Wel heel erg duur!
Voeren kan precies tussen de rand van de glasplaat door. En elke week schuif ik ze een stukje eruit en kan dan bij het meeste (pomp, groot deel van de bodem, plantjes). Dan kan ik er ook een slangetje uit laten hangen of met de gieter water ingieten.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:20 schreef firefly90 het volgende:
[..]
hoe doe je dat eigenlijk met onderhoud van de bakken?
ik heb ook zo'n kast en heb erover gedacht om ook van die bakken in de kast te zetten. maar ik vind de ruimte erboven zo klein.
o er waren er wel twaalf! Minstens!quote:Op donderdag 12 april 2012 17:52 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Ze hebben/hadden ook een Nemo!
En een mooie vogelspin.quote:Op donderdag 12 april 2012 17:55 schreef Twinky het volgende:
[..]
o er waren er wel twaalf! Minstens!
Sump is een bioloog, die heb je ook nodig, maar dat is relatief goedkoop te maken.quote:Op donderdag 12 april 2012 16:54 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Maar een overloop is toch niet noodzakelijk, of wel? Wordt ook een 'sump' genoemd toch, of is dat wat anders?
De Rio 180 249,-
Ik zie nu dat daar ook al verlichting in zit. De kwaliteit van die bak is misschien niet top, maar voor een beginner toch wel ok?
Allereerst leuk dat je voor een zeeaquarium gaat! Lees mijn topic maar is goed door. Heb er een aardig verslag van gemaakt. Helaas heb ik het aquarium moeten verkopen door gebrek aan ruimte en geld. Alles is duur in een zeeaquarium. De vissen, het koraal en het onderhoud. In min 400liter met 8 T5 lampen erin was ik 750e kwijt aan stroom.quote:Op donderdag 12 april 2012 16:19 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Thanks voor de link!
Ok eens kijken wat ik minimaal nodig heb, voor zover ik nu begrijp:
• Aquarium + meubel + pomp + filter: Jewel rio 180 (~100*45*50)oid: ~250,-
• Eiwit filter: ~100,-
• Verlichting: ??
• Levend steen: ~200,-
• Zout emmer 20 kg: ~50,-
• Osmose apparaat (nodig? of kan ook water kopen?): ~100,-
• Start bewoning, 6-8 diertjes oid: ~150,-
• Zout en andere testjes: ??
• ...
Tot nu toe ~850,-.
Wat mis ik verder?
Je relatie laten inkakken kan vast wel sneller dan 2 jaarquote:Op vrijdag 13 april 2012 09:16 schreef Kreator het volgende:
Als ik straks een huis heb gekocht en mijn relatie is ingekakt, ga ik ook wel voor zeewater, maar dat duurt nog minimaal een jaar. Of 2.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |