Helaaschquote:Op woensdag 4 april 2012 20:02 schreef Dance-Commander het volgende:
[..]
Ruilen is geen optie, heb al een iets groter aquarium gekocht en wil geen
2 bakken in de huiskamer hebben.
Ja precies. Ik wil een nieuwe (grote).quote:Op woensdag 4 april 2012 17:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hij wil een nieuwe bak zegt hij, ik neem aan dat de vissen daarvoor bedoeld zijn en ook pas gekocht worden als die grotere bak al opgezet en ingedraaid is.
Als mijn guppen jongen hebben vang ik die uit en voer ik ze aan mijn naaldvissenquote:Op donderdag 5 april 2012 08:18 schreef kurobaka het volgende:
[..]
Ja precies. Ik wil een nieuwe (grote).
Mijn huidige bak heeft al overbevolking dankzij die nymfo guppen die erin zitten.
dat doet mijn kat ook altijd..quote:Op donderdag 5 april 2012 12:41 schreef LovelyLady het volgende:
Mijn kat ging net met het doosje vissenvoer er vandoor![]()
![]()
Ja mooi prut.. het is nu dus zelfs zo dat hij de zware lade open kan krijgenquote:
Kan je niet wat uit een sloot vissen ?quote:Op donderdag 5 april 2012 15:21 schreef Twinky het volgende:
zijn er nog mensen die plantjes (over) hebben die ze kwijt kunnen? Er komt dus nu een nieuw bakje voor de babies van Sebastien en Anne-Marie, en ik zit op het moment ontzettend krap.
Het maakt niet zoveel uit wat voor, als het maar groen is!
Dan loop je wel het risico dat je parasieten en andere ziekteverwekkers mee je bak in neemt.quote:Op donderdag 5 april 2012 16:21 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Kan je niet wat uit een sloot vissen ?
ja, dan heb ik liever wat snoeimateriaal van mensen met een aquarium met levende diertjesquote:Op donderdag 5 april 2012 17:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan loop je wel het risico dat je parasieten en andere ziekteverwekkers mee je bak in neemt.
Mooie foto's!quote:Op donderdag 5 april 2012 23:37 schreef Goddelijker het volgende:
Stiekem TVP.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het hangt er wel vanaf wat voor stroming jouw vissen leuk vinden. 'Hoge' vissen als maanvissen en goerami's kunnen bijvoorbeeld minder hebben dan gestroomlijnde vissen. Als hoge planten ver van het filter af schuin gaan staan is de stroming wel vrij hoog. Ik zou die eventueel iets verlagen dmv een opzetstuk of de filteruitstroom vlak onder het oppervlak hangen zodat het misschien onderin iets rustiger wordt en je toch het voordeel van meer zuurstofopname hebt.quote:Op donderdag 5 april 2012 23:50 schreef Saninl het volgende:
[..]
Mooie foto's!
Mooie staarten ook
Ik ga morgen (en de dagen erop! haha) eens mijn bakje goed aanpakken. Het is niet meer zoals het is. Ik heb op oa Aquaforum gelezen over Aquascaping..
Dat gaat wel heel erg ver, maar ik wil wel iets moois van mijn Aqua60 gaan maken
Morgen maar eens een foto maken van hoe het er nu uitziet, en dan de stappen evt ook hier neerzetten
Wat doen jullie met de filteruitvoer? Ik heb hem zonder opzetstuk nu op de achterkant gezet van de bak, filter rechtsachterin en een flinke stroming naar links in de bak.
Hierdoor gaan planten ook allemaal hangen enzo..
Jullie tips?
Ik ben bang dat ik te weinig oppervlaktebeweging hebquote:Op vrijdag 6 april 2012 11:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Het hangt er wel vanaf wat voor stroming jouw vissen leuk vinden. 'Hoge' vissen als maanvissen en goerami's kunnen bijvoorbeeld minder hebben dan gestroomlijnde vissen. Als hoge planten ver van het filter af schuin gaan staan is de stroming wel vrij hoog. Ik zou die eventueel iets verlagen dmv een opzetstuk of de filteruitstroom vlak onder het oppervlak hangen zodat het misschien onderin iets rustiger wordt en je toch het voordeel van meer zuurstofopname hebt.
Dat ligt weer aan je visbestand, voor meer vissen heb je meer zuurstof nodig en sommige soorten hebben ook meer nodig dan andere. Als je twijfelt kun je ook een luchtsteentje in de bak hangen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:00 schreef Saninl het volgende:
[..]
Ik ben bang dat ik te weinig oppervlaktebeweging heb
Of is elke beweging in het oppervlak genoeg?
Dan is de CO2 weer te laag toch?quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat ligt weer aan je visbestand, voor meer vissen heb je meer zuurstof nodig en sommige soorten hebben ook meer nodig dan andere. Als je twijfelt kun je ook een luchtsteentje in de bak hangen.
Oh dat weet ik niet, daar hou ik me niet mee bezigquote:
Ah, okequote:Op vrijdag 6 april 2012 14:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oh dat weet ik niet, daar hou ik me niet mee bezigIk weet alleen dat mijn planten het best doen met twee luchtpompjes en vrij veel stroming aan het oppervlak, maar heb nooit CO2 gemeten.
quote:Op donderdag 5 april 2012 17:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan loop je wel het risico dat je parasieten en andere ziekteverwekkers mee je bak in neemt.
Snap ikquote:Op donderdag 5 april 2012 17:29 schreef Twinky het volgende:
[..]
ja, dan heb ik liever wat snoeimateriaal van mensen met een aquarium met levende diertjes
Ohquote:
Die zijn zeker leuk jaquote:Op vrijdag 6 april 2012 17:16 schreef Rabieluh het volgende:
Toch wel het favoriete visje in m'n bak.
[ afbeelding ]
Heb ook nog een iets ander model erin zitten, weet niet zeker of het precies deze soort is maar lijkt er veel op.quote:Op vrijdag 6 april 2012 17:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Die zijn zeker leuk jaZit er in de aquariumzaak ook altijd naar te kijken.
Deze ken ik niet. Typisch beestje welquote:Op vrijdag 6 april 2012 17:24 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Heb ook nog een iets ander model erin zitten, weet niet zeker of het precies deze soort is maar lijkt er veel op.
[ afbeelding ]
gastromyzon ocellatus.
Ze hebben overigens af en toe wel eens ruzie, beetje stoer gedrag vertonen en elkaar proberen weg te jagen.
zijn leuke hillstream visjesquote:Op vrijdag 6 april 2012 17:16 schreef Rabieluh het volgende:
Toch wel het favoriete visje in m'n bak.
[ afbeelding ]
Helemaal mee eens, maar leuk zal het nooit wordenquote:Op zaterdag 7 april 2012 11:38 schreef Kreator het volgende:
Ik heb gisteravond 1 van mijn Roodkopzalmpjes om zeep geholpen. Hij had al weken een kapotte zwemblaas (denk ik, want hij kon niet meer goed recht zwemmen). Gisteravond zwom hij alleen nog maar verticaal en als ie moe was, zakte hij zo naar de bodem.
Kostte maar 1 poging om hem te vangen, ging heel rustig. Dat zegt toch ook wel iets.
Echt tof is het niet om een vis dood te maken met een mes, maar het is wel beter dan nog dagen laten lijden in het water. Denk ik dan.
Gewoon het filter dat je erbij geleverd krijgt.. Aqua200 ofzoiets?quote:Op zondag 8 april 2012 08:57 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Welk filter zit erin?
Ben benieuwd naar foto's zonder mist
Die sproeibuis die er standaard bij zit, zou je er op moeten doen. Als je die dan een beetje richting de oppervlakte stuurt, zal het goed moeten gaan.quote:Op zondag 8 april 2012 12:18 schreef Saninl het volgende:
[..]
Gewoon het filter dat je erbij geleverd krijgt.. Aqua200 ofzoiets?
Superfish aqua flow 200 op z'n laagste stand is echt voldoende voor zo'n bak.quote:Op zondag 8 april 2012 13:46 schreef Goddelijker het volgende:
Ik heb een 30L aquariumpje met guppen, alleen ben ik aan het kijken voor een filtertje.
Alleen hoeveel L/uur zou ik nodig hebben?
Toch maar eens even rondkijken en even op eBay. Maar het is wel prettig om te weten welke L/u ik moet hebben.quote:Op zondag 8 april 2012 15:32 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Superfish aqua flow 200 op z'n laagste stand is echt voldoende voor zo'n bak.
tussen de 75-100 l/u is normaliter wel genoeg.
Het is vast heel raar, maar dan hoor ik een soort van pamfluitquote:Op zondag 8 april 2012 15:28 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Die sproeibuis die er standaard bij zit, zou je er op moeten doen. Als je die dan een beetje richting de oppervlakte stuurt, zal het goed moeten gaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is echt super vervelend, echt een herrie.
Als ik het laatste gaatje (het verst van de filter weg) dichthoud met mijn vinger, dan is die herrie weg...
Haha, bedankt voor je medeleven!quote:Op maandag 9 april 2012 14:59 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Aquaplantsonline.nl is een goede webshop..
Dat is wel raar SaniIk heb er zelf geen last van, maar het lijkt me heel vervelend
quote:Op maandag 9 april 2012 13:47 schreef Saninl het volgende:
[..]
Het is vast heel raar, maar dan hoor ik een soort van pamfluitAls ik mijn spruitstuk gebruik hoor ik ook heeeeeeeeel lichtjes een soort gefluit. Misschien dat je de gaatjes wat groter kan maken met een vijl oid.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is echt super vervelend, echt een herrie.
Als ik het laatste gaatje (het verst van de filter weg) dichthoud met mijn vinger, dan is die herrie weg...Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
Is het water eerst wit melkachtig en wordt het daarna groen ? Zoek dan eens op waterbloei, of bacterie explosie. Makkelijk te verhelpen met een uv filter !quote:Op maandag 9 april 2012 18:20 schreef LovelyLady het volgende:
Ik zit me een beetje in te lezen over algen enzo want het water is sinds een kleine week troebeltjes.. beetje groenig. Ik heb vorige week (toen het nog 'normaal') was wat dode plantjes eruit gehaald, de bodem schoongemaakt, en het water ververst..(+/- 1/3 deel) later die week werd het troebel
Nu heb ik afgelopen weekend weer het water ververst (nu de helft ongeveer) maar het blijft troebel
Filter ook schoongemaakt, (niet dat sponsachtige ding, want ik las dat daar goede bacteriën inzaten)
dus het is ook niet zo dat het filter niet goed doorloopt.
Zijn er nog meer dingen die ik zou kunnen proberen ?
* LovelyLady gaat weer ff verder googlen
quote:Op maandag 9 april 2012 13:47 schreef Saninl het volgende:
[..]
Het is vast heel raar, maar dan hoor ik een soort van pamfluitBoor water extra gaatjes of plak 1 van de gaatjes dicht met siliconenkitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is echt super vervelend, echt een herrie.
Als ik het laatste gaatje (het verst van de filter weg) dichthoud met mijn vinger, dan is die herrie weg...
Nee niet melkachtig.... gewoon groen troebeligquote:Op maandag 9 april 2012 18:50 schreef Aloria het volgende:
[..]
Is het water eerst wit melkachtig en wordt het daarna groen ? Zoek dan eens op waterbloei, of bacterie explosie. Makkelijk te verhelpen met een uv filter !
Leuk!quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:15 schreef egelhond het volgende:
Ff een filmpje gemaakt van mijn Malawi Aquarium.
quote:Op woensdag 11 april 2012 09:25 schreef Kreator het volgende:
Ik heb nav mijn blauwalg-drama een paar dingen gedaan die toch effect lijken te hebben.
Heb de helft vd verlichting uitgezet - 4x40W is ook wel veel maar het zat er standaard bij.
Plant bijna helemaal weggesnoeid waarvan ik vermoed dat het een bron van ellende was.
Bak compleet schoongemaakt. Alle randjes, alles.
Lijkt toch effect te hebben. De kamlaag is lang zo erg niet als het was en de blauwalgellende lijkt te zijn afgezwakt. Het is niet weg, maar het groeit niet meer (zo hard).
Dus ik heb weer een sprankje hoop...
Ik ga vandaag precies hetzelfde doen.quote:Op woensdag 11 april 2012 09:25 schreef Kreator het volgende:
Ik heb nav mijn blauwalg-drama een paar dingen gedaan die toch effect lijken te hebben.
Heb de helft vd verlichting uitgezet - 4x40W is ook wel veel maar het zat er standaard bij.
Plant bijna helemaal weggesnoeid waarvan ik vermoed dat het een bron van ellende was.
Bak compleet schoongemaakt. Alle randjes, alles.
Lijkt toch effect te hebben. De kamlaag is lang zo erg niet als het was en de blauwalgellende lijkt te zijn afgezwakt. Het is niet weg, maar het groeit niet meer (zo hard).
Dus ik heb weer een sprankje hoop...
Gaafquote:Op dinsdag 10 april 2012 21:15 schreef egelhond het volgende:
Ff een filmpje gemaakt van mijn Malawi Aquarium.
Cichliden sowiesoquote:Op woensdag 11 april 2012 22:42 schreef Komakie het volgende:
[..]
Gaaf
Hoe groot is die bak?
Ik vind die Malawi's altijd wel een mooi karakter hebben. Zoals ze naar je kijken enzo
Het ligt een beetje aan de grootte van de bak, welke vissen en welke techniek.quote:Op donderdag 12 april 2012 13:26 schreef DirtyHarry het volgende:
Ik ben mezelf aan het orienteren om ooit een zee aquarium te beginnen
Aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie zijn er hier misschien mensen die mij kunnen adviseren?Ik wil eerst weten wat deze hobby mij (ongeveer) gaat kosten. Dus concreet is mijn vraag: wat heb ik als beginner nodig en hoeveel kost dit? En welke maandelijkse kosten kan ik verwachten?
Als basis had ik zoiets in gedachten:
[ afbeelding ]
Alle tips zijn welkom
Lees het topic van Stoeltafel.quote:Op donderdag 12 april 2012 13:26 schreef DirtyHarry het volgende:
Ik ben mezelf aan het orienteren om ooit een zee aquarium te beginnen
Alle tips zijn welkom
Ik vond die berekening van 100 euro per jaar ook wel heel optimistisch eigenlijk.quote:
hoe doe je dat eigenlijk met onderhoud van de bakken?quote:Op woensdag 11 april 2012 21:18 schreef Twinky het volgende:
Lalala, mijn douche:
[ afbeelding ]
Nieuw bakje:
[ afbeelding ]
Totaaltje:
[ afbeelding ]
Wij hebben altijd insane lage stroomrekeningen jaarlijks. Maandbedrag is ook iets van 50 euro of zoquote:Op donderdag 12 april 2012 14:20 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik vond die berekening van 100 euro per jaar ook wel heel optimistisch eigenlijk.
Dat heb ik vaker gehoord, maar ik heb wel eens gehoord dat het allemaal wel meevalt. Daarom probeer ik het te kwantificeren om een realistische inschatting te kunnen maken wat het allemaal kostquote:Op donderdag 12 april 2012 14:13 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Zee aquarium is qua opstartkosten erg kostbaar om direct mee te starten. Daarnaast zijn de kosten om het allemaal levende te houden ook aardig hoog.
Stroom kost niets inderdaad. Het is de verwarming die de rekening omhoog jaagt.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:23 schreef Messina het volgende:
[..]
Wij hebben altijd insane lage stroomrekeningen jaarlijks. Maandbedrag is ook iets van 50 euro of zo
Het helpt om maar één uur per dag licht aan te hebben in het aquarium.
Grapje, grapje...
quote:Op donderdag 12 april 2012 14:28 schreef Staal het volgende:
[..]
Stoeltafel is een legende.
Rob zijn zeewater plezier
Oh, oh...quote:Op donderdag 12 april 2012 14:36 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]![]()
Goed teken dat hij ook Rob heet
Bij mij is het helaas andersomquote:Op donderdag 12 april 2012 14:27 schreef Staal het volgende:
[..]
Stroom kost niets inderdaad. Het is de verwarming die de rekening omhoog jaagt.
Zat vorig jaar de jaarlijkse afrekening eens voor het eerst aandachtig te bekijken.
uiteraard ligt het er wel aan hoe groot je de bak wil maken.. Als je een bak van 160x60x60 wil vullen zal het uiteraard meer kosten dan een bak van 100x41x50.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:25 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Dat heb ik vaker gehoord, maar ik heb wel eens gehoord dat het allemaal wel meevalt. Daarom probeer ik het te kwantificeren om een realistische inschatting te kunnen maken wat het allemaal kost
Wij hebben blokverwarming.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:27 schreef Staal het volgende:
[..]
Stroom kost niets inderdaad. Het is de verwarming die de rekening omhoog jaagt.
Zat vorig jaar de jaarlijkse afrekening eens voor het eerst aandachtig te bekijken.
Thanks voor de link!quote:Op donderdag 12 april 2012 15:17 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Bij mij is het helaas andersom
De verwarming springt af en toe aan, en 4x58W @ 11 uur per dag tikt stiekem lekker aan
[..]
uiteraard ligt het er wel aan hoe groot je de bak wil maken.. Als je een bak van 160x60x60 wil vullen zal het uiteraard meer kosten dan een bak van 100x41x50.
De minimale benodigheden voor een zee aquarium
Je kan met zo'n lijstje eens naar aqua zaak in de buurt gaan om te kijken wat de kosten zijn voor de maat bak die je wil
Voedselquote:Op donderdag 12 april 2012 16:19 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Thanks voor de link!
Ok eens kijken wat ik minimaal nodig heb, voor zover ik nu begrijp:
• Aquarium + meubel + pomp + filter: Jewel rio 180 oid: ~250,-
• Eiwit filter: ~100,-
• Verlichting: ??
• Levend steen: ~200,-
• Zout emmer 20 kg: ~50,-
• Osmose apparaat (nodig? of kan ook water kopen?): ~100,-
• Start bewoning, 6-8 diertjes oid: ~150,-
• Zout en andere testjes: ??
• ...
Tot nu toe ~850,-.
Wat mis ik verder?
Maar een overloop is toch niet noodzakelijk, of wel? Wordt ook een 'sump' genoemd toch, of is dat wat anders?quote:Op donderdag 12 april 2012 16:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Aquarium met overloop+meubel+filters+bioloog voor 250 euro?
Als ik eerlijk ben denk ik niet dat dat gaat lukken..
Zo'n Jewel 180 bak met meubel is toch al 400 euro nieuw..
En dan zit er niet eens een overloop in.
Bioloog is slechts een bak, de rest moet je nog wel vullen, en aansluitingen maken. Dat kost ook allemaal geld uiteraard.
Verder ben ik niet helemaal bekend met zeewater, maar een goede filtering/doorstroming is bij zeewater cruciaal..
Ze hebben/hadden ook een Nemo!quote:Op donderdag 12 april 2012 17:23 schreef Twinky het volgende:
Ik was gisteren in Nieuwegein bij huisdierwereld Diebo, daar hadden ze suuuuuperveel zeeaquarium spullen. En een heleboel prachtig lopende zeeaquaria. Het was net een dierentuin
Maar als je in de buurt woont is het zeker de moeite waard er even langs te gaan. Ze zijn niet de goedkoopste maar hebben echt heel veel! Dus zullen er ook wel veel vanaf weten, en als je dan aantekeningen maakt kun je het op internet vinden.
Vergeet trouwens ook niet anemonen en koralen. Zo mooi! Wel heel erg duur!
Voeren kan precies tussen de rand van de glasplaat door. En elke week schuif ik ze een stukje eruit en kan dan bij het meeste (pomp, groot deel van de bodem, plantjes). Dan kan ik er ook een slangetje uit laten hangen of met de gieter water ingieten.quote:Op donderdag 12 april 2012 14:20 schreef firefly90 het volgende:
[..]
hoe doe je dat eigenlijk met onderhoud van de bakken?
ik heb ook zo'n kast en heb erover gedacht om ook van die bakken in de kast te zetten. maar ik vind de ruimte erboven zo klein.
o er waren er wel twaalf! Minstens!quote:Op donderdag 12 april 2012 17:52 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Ze hebben/hadden ook een Nemo!
En een mooie vogelspin.quote:Op donderdag 12 april 2012 17:55 schreef Twinky het volgende:
[..]
o er waren er wel twaalf! Minstens!
Sump is een bioloog, die heb je ook nodig, maar dat is relatief goedkoop te maken.quote:Op donderdag 12 april 2012 16:54 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Maar een overloop is toch niet noodzakelijk, of wel? Wordt ook een 'sump' genoemd toch, of is dat wat anders?
De Rio 180 249,-
Ik zie nu dat daar ook al verlichting in zit. De kwaliteit van die bak is misschien niet top, maar voor een beginner toch wel ok?
Allereerst leuk dat je voor een zeeaquarium gaat! Lees mijn topic maar is goed door. Heb er een aardig verslag van gemaakt. Helaas heb ik het aquarium moeten verkopen door gebrek aan ruimte en geld. Alles is duur in een zeeaquarium. De vissen, het koraal en het onderhoud. In min 400liter met 8 T5 lampen erin was ik 750e kwijt aan stroom.quote:Op donderdag 12 april 2012 16:19 schreef DirtyHarry het volgende:
[..]
Thanks voor de link!
Ok eens kijken wat ik minimaal nodig heb, voor zover ik nu begrijp:
• Aquarium + meubel + pomp + filter: Jewel rio 180 (~100*45*50)oid: ~250,-
• Eiwit filter: ~100,-
• Verlichting: ??
• Levend steen: ~200,-
• Zout emmer 20 kg: ~50,-
• Osmose apparaat (nodig? of kan ook water kopen?): ~100,-
• Start bewoning, 6-8 diertjes oid: ~150,-
• Zout en andere testjes: ??
• ...
Tot nu toe ~850,-.
Wat mis ik verder?
Je relatie laten inkakken kan vast wel sneller dan 2 jaarquote:Op vrijdag 13 april 2012 09:16 schreef Kreator het volgende:
Als ik straks een huis heb gekocht en mijn relatie is ingekakt, ga ik ook wel voor zeewater, maar dat duurt nog minimaal een jaar. Of 2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |