abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92797148
quote:
5s.gif Op maandag 14 februari 2011 22:34 schreef Staal het volgende:
Is een afsplitsing eigenlijk geen idee? Zelf vind ik het bijzonder zo'n zoutwateraquarium. Zou een tof en interessant topic zijn, van A tot Z. Er zit dan een hoop kennis van je in, Rob.

Nu raakt het misschien een beetje verloren. Ik had zelf bijv. ook nog niet teruggelezen, dit doe je nu eenmaal vaak niet in een reeks.

De hele opstart van een zoutwateraquarium is echt wel een eigen topic waard. ^O^ .
pi_92797524
Twee weken was het dan zover. Mijn vriendin is voor 4 maanden op stage in het buitenland. Dit was een mooi moment om van zoet naar zout te gaan. In 2006 was al de wens maar het was er nog niet van gekomen. Heb een jaar gedraaid met zoetwater maar dit was het toch niet helemaal.

Ik dacht altijd dat zoutwater veels te moeilijk en te duur was. Makkelijk is het zeker niet maar door veel te lezen ben ik al aardig op weg. Het is niet goedkoop maar de kosten vallen nog mee. Afgelopen week heb ik een mooi 2e hands aquarium gekocht inclusief techniek. Deze week aan de slag gegaan om alles schoon te maken. Het aquarium draait nu met 3 Liter schoonmaakazijn om alle resten te verwijderen.

Het aquarium staat nu bijna op de juiste plek. De achterwand is opnieuw geverfd met een mooiere kleur blauw. Het enige wat nog moet gebeuren is de overloop schoon maken zover het kan. Morgen komt het osmoseapparaat binnen zodat ik kan beginnen met zoutwater. Volgende week donderdag wordt 35 kilo vers levend steen geleverd en dan kan het wachten beginnen. Verder wil ik nog 10 a 20 kilo 2e hands levend steen kopen wat als eerste erin gaat. Het nieuwere steen komt dan bovenop te liggen.

Qua voorbereiding heb ik alle testen gekocht en een echte zoutmeter. Tevens 4 opstart ampullen om de start zo goed mogelijk

Aquarium 125x60x50
Sump 80x40x40
Gafzak om het grove vuil te filteren
Wervelbed filter van Deltec, 1.2Liter icm Rowa en heb Bio-Pellets
UV-C 9 Watt
Afschuimer Aqua Medic turboflotor 1000
3 x Tunze 6045 (5000 liter per uur)
1 x Hydor 3000 liter per uur
8xT5 54 Watt waarvan 4 x Wit / 2 x Blauw / 2 x Paars met 2 schakelaars

Qua koraal, vissen en lagere dieren heb ik nog geen flauw idee. Vind bijna alles mooi dus dat is makkelijk.

Pics

Update na een weekje

pi_92797669
Updatetje

Vandaag een steen verplaatst zodat je de lelijke buis van de overloop niet meer ziet, vind het beter zo. Heb er ook voor gezorgd dat de achterwand vanaf de zijkant helemaal leeg is. Echter staat de opvoerpomp nu naar boven te plaatsen, moet ik deze in een hoek van 90 graden zetten of maakt dat niet uit? Heb ook het gevoel dat me stroming toch niet zoveel is. Er zit totaal aan 18.000 liter (3 x5.000 en 1 x 3.000) stroming in maar onderin het aquarium maar lafjes.

Verder zitten er echt mooie gaten in de opbouw, mooie uitstekende stenen waar de vissen en garnalen mooi door kunnen, wil toch niet zulke grote vissen dat dat moet goed komen. Het steen komt met de dag meer tot leven, je ziet echt veel details als je er goed op let. Let maar niet op het glas, heb er een mossel in gedaan omdat ik de krabben wel is wil zien maar er is nog niemand op af gekomen, dat zal morgen ochtend missen anders zijn. Als ik de krab morgen gevangen heb stop ik hem wel weer netjes terug. De krabben die erin zitten zijn allemaal zonder haren.

Vandaag een opvoerpomp besteld voor de wervelbedfilter, 2600 liter per uur
Vandaag BIO Digist besteld voor extra bacterien.

De bruine alg begint nu langzaam te komen, je kan het voor goed zien bij de witte pilaar.
Omdat de opvoerpomp op de wervelbedfilter niet goed werkte heb ik deze op de uv-c filter aangesloten en daar werkt het perfect. Heb de UC-V 24/7 aan staan.

Heb vandaag besloten dat ik pas met leven begin na me vakantie en dat is 25 april dus aan de opstart kan het dit keer niet liggen :)
  maandag 14 februari 2011 @ 22:55:38 #4
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_92797815
Tof om te volgen!

Ik las trouwens ook iets over levend zand. Typo of niet?
Maar het levend steen ziet er al mooi uit iig.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_92798044
Zeker geen typo, na de alg fase kan je levend zand in gooien. Dit zand heeft verschillende bacterien die goed zijn voor het aquarium. Het is wel een stuk duurder dan dood zand, dacht 30e per 10 kilo maar dat maakt niet uit. Wil er denk ik twee zakken in hebben van fijne en grove korrels maar dit gebeurd pas na de vakantie.

http://www.reefsecrets.or(...)&id=94:zuivere-bodem
  maandag 14 februari 2011 @ 23:04:04 #6
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_92798325
Ik wist niet dat het bestond. Wel bijzonder. Die korrels leven zelf dan uiteraard niet maar zit vol bacterien. Zal zo ook wel met het steen werken neem ik aan. Voor mij is een zeewateraquarium een wens voor de toekomst en mag me voor die tijd nog wel flink gaan inlezen.

Maar goed dat jij tien dagen de zomer gaat opzoeken en kun je ook niet aan je aquarium zitten. :6 .

Goede reis!
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_92798843
En sparen want niet ieder is een verwend kind wie alles gratis krijgt:)

Maar een zeeaquarium is veel makkelijker, veel meer leven vanaf het begin dat er minder reden is om erin te zitten. Verder zijn de koralen, vissen en lagere dieren veel duurder dan zoet. Ook weer een reden om rustig aan te doen. De 10 dagen extra maken niet zoveel uit, ben toch weg dus waarom zou ik iets erin? Jaja wijsheid komt met de jaren
pi_92799905
Ik volg uiteraard ook! ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_92804286
Wij stoppen na jaren,met ons zee -aquarium.
-edit: verwijderd door A_A
Het is moelijk mensen te vinden,die in vakantie,s je bak verzorgen.

[ Bericht 6% gewijzigd door admiraal_anaal op 15-02-2011 06:17:17 ]
pi_92804515
Dat verzorgen is ook niet echt gelukt als ik de fotos zie, wat lelijk maar waarom spam je in dit topic?
Mod, kan je de post deleten?
pi_92804962
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 01:16 schreef stoeltafel het volgende:
Dat verzorgen is ook niet echt gelukt als ik de fotos zie, wat lelijk maar waarom spam je in dit topic?
Mod, kan je de post deleten?
Heb je zelf ooit een zee-aquarium gehad.
Oordeel niet zo gauw
pi_92805151
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 01:34 schreef vronie het volgende:

[..]

Oordeel niet zo gauw
Even het aantal liters in je advertentie zetten! :)
pi_92805219
quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 01:34 schreef vronie het volgende:

[..]

Oordeel niet zo gauw
Ik beoordeel wat ik zie en dat is niet best. Verder is de vraagprijs heel hoog maar waarom spam je in mijn topic?
pi_92805503
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 01:47 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Ik beoordeel wat ik zie en dat is niet best. Verder is de vraagprijs heel hoog maar waarom spam je in mijn topic?
Vraagprijs heel hoog?????????????
pi_92806637
Ik volg het ook mee :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_92807837
Leuk, valt het je al mee Perry qua voorbereiding?
pi_92807907
Ik ben niet aan het voorbereiden ;)
Wachten op nieuw huis enzo.

Binnenkort me bak compleet omgooien qua planten.
Komen nog wat ledlampen bij, die zouden eigenlijk ipv de TL moeten draaien, maar ik denk dat ik ze er bij doe. Nog meer plantenbak maken zeg maar.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_92817040
Het afschuimen is na een week eindelijk wat rustiger. Ik hoef niet elke dag de beker te verwisselen maar maak me beetje zorgen om de kleur. Het is een laffe thee kleur in plaats van zwart wat ik bij andere mensen zie, hoe kan dit? Heb 35 kilo vers levend steen.

Verder zie ik nu echt miljoenen stofjes/deeltjes in me water, iemand die weet wat het is?
Vanmorgen kwam de TNT weer, met bacterien en de NO2 test en ik heb 0.5 nitriet.

Het valt me op dat ik dagelijks water moet toevoegen ivm verdampingen, wordt dit nog minder?
Had gisteren alle 8 de lampen 12 uur aan staan maar de temperatuur van me aquarium werd bijna niet hoger, hoe kan de verdamping dan als nog zoveel zijn?
pi_92818086
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 13:51 schreef stoeltafel het volgende:
Het valt me op dat ik dagelijks water moet toevoegen ivm verdampingen, wordt dit nog minder?[/b] Had gisteren alle 8 de lampen 12 uur aan staan maar de temperatuur van me aquarium werd bijna niet hoger, hoe kan de verdamping dan als nog zoveel zijn?
Dat heb ik ook, daarom heb ik glazen plaatjes op het aquarium liggen. Moet ik er een foto van maken voor je? Water verdampt ook bij lage(re) temperaturen :)

Trouwens, waarom zijn zee-aquaria altijd blauw aan de achterkant? Ik zie nooit zee-aquaria met een achterwand, heeft dit nog een reden?
pi_92818423
Hoi,

Heb ook platen liggen maar dan krijg je veels te weinig licht door dus dat is geen optie toch bedankt voor de moeite.

Er zijn genoeg mensen met een bruine/zwarte achtergrond maar het is een keuze. Verder heeft de achterwand vele nadelen zoals nitraat/fosfaat ophoping, er kan veel alg opkomen wat moeilijk schoon te maken is, het neemt ruimte in beslag. Daarom heb ik gekozen om de achterwand blauw te schilderen, dit komt super uit in combinatie met wit zand, hoop ik :)

Over 10 weken komt er al vis in! hehe geduld wordt beloond/getest met deze hobby
pi_92818723
Als je de platen goed schoonhoudt, is het geen probleem mbt licht. Ik moet het in mijn bak zelfs :(
Maar het dient gedeeltelijk blijkbaar (zeggen ze) om het water niet zo op te warmen met alle lampen.
Prrrrttt
pi_92819202
In zeebakken werkt het toch anders. Heb de bijbel hier liggen en daar staat ook duidelijk in dat het niet mag. De gassen die vrij komen mogen niet en je kan dat platen niet schoon houden omdat er continue zout op ligt en je hierdoor veel minder licht krijgt.

quote:
Bij een zeeaquarium is het niet verstandig om met dekruiten te werken, ten eerste heb je dan niet genoeg gasuitwisseling en ten tweede zit dit binnen no-time vol met zout waardoor er maar weinig licht doorheen komt.
pi_92819585
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:22 schreef stoeltafel het volgende:
Hoi,

Heb ook platen liggen maar dan krijg je veels te weinig licht door dus dat is geen optie toch bedankt voor de moeite.

Er zijn genoeg mensen met een bruine/zwarte achtergrond maar het is een keuze. Verder heeft de achterwand vele nadelen zoals nitraat/fosfaat ophoping, er kan veel alg opkomen wat moeilijk schoon te maken is, het neemt ruimte in beslag. Daarom heb ik gekozen om de achterwand blauw te schilderen, dit komt super uit in combinatie met wit zand, hoop ik :)

Over 10 weken komt er al vis in! hehe geduld wordt beloond/getest met deze hobby
Het is niet dat ik het niet mooi vind! Meer nieuwsgierigheid! :D
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 14:38 schreef stoeltafel het volgende:
In zeebakken werkt het toch anders. Heb de bijbel hier liggen en daar staat ook duidelijk in dat het niet mag. De gassen die vrij komen mogen niet en je kan dat platen niet schoon houden omdat er continue zout op ligt en je hierdoor veel minder licht krijgt.

[..]

En ook dit wist ik niet. Zo leren we nog eens wat :)
Vind het knap dat je zo doorzet en het allemaal maar uitzoekt. Het is toch wel wat meer werk dan een gewoon aquarium ;)
pi_92819761
Dit heeft eerlijk gezegd met mijn ADHD/ADD te maken. Als ik iets wil/leuk vind dan wil ik alles weten, perfecte voorbereiding. Soms kan het alleen nogal obsessief over komen. Hyperfocus heet het ook wel

http://www.levente.nl/hyperfocus.htm
pi_92820438
boeiend.ts, :Y ik ga dit topic in de gaten houden,ga zo door. :s)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')