Twee weken was het dan zover. Mijn vriendin is voor 4 maanden op stage in het buitenland. Dit was een mooi moment om van zoet naar zout te gaan. In 2006 was al de wens maar het was er nog niet van gekomen. Heb een jaar gedraaid met zoetwater maar dit was het toch niet helemaal.
Ik dacht altijd dat zoutwater veels te moeilijk en te duur was. Makkelijk is het zeker niet maar door veel te lezen ben ik al aardig op weg. Het is niet goedkoop maar de kosten vallen nog mee. Afgelopen week heb ik een mooi 2e hands aquarium gekocht inclusief techniek. Deze week aan de slag gegaan om alles schoon te maken. Het aquarium draait nu met 3 Liter schoonmaakazijn om alle resten te verwijderen.
Het aquarium staat nu bijna op de juiste plek. De achterwand is opnieuw geverfd met een mooiere kleur blauw. Het enige wat nog moet gebeuren is de overloop schoon maken zover het kan. Morgen komt het osmoseapparaat binnen zodat ik kan beginnen met zoutwater. Volgende week donderdag wordt 35 kilo vers levend steen geleverd en dan kan het wachten beginnen. Verder wil ik nog 10 a 20 kilo 2e hands levend steen kopen wat als eerste erin gaat. Het nieuwere steen komt dan bovenop te liggen.
Qua voorbereiding heb ik alle testen gekocht en een echte zoutmeter. Tevens 4 opstart ampullen om de start zo goed mogelijk
Aquarium 125x60x50
Sump 80x40x40
Gafzak om het grove vuil te filteren
Wervelbed filter van Deltec, 1.2Liter icm Rowa en heb Bio-Pellets
UV-C 9 Watt
Afschuimer Aqua Medic turboflotor 1000
3 x Tunze 6045 (5000 liter per uur)
1 x Hydor 3000 liter per uur
8xT5 54 Watt waarvan 4 x Wit / 2 x Blauw / 2 x Paars met 2 schakelaars
Qua koraal, vissen en lagere dieren heb ik nog geen flauw idee. Vind bijna alles mooi dus dat is makkelijk.
Pics
![Foto-LTPTKZX3.jpg]()
![Foto-SKHCNYX3.jpg]()
![Foto-4DDJI4LL.jpg]()
![Foto-H333IMWS.jpg]()
![Foto-WL67B3OJ.jpg]()
Update na een weekje